Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Ship to Gaza

Foto: Scanpix
Per Gahrton om Ship to Gaza

Kan KU-prickad Tel Aviv-ambassadör sitta kvar?

"Efter KU:s prickning har Elisabet Borsiin Bonnier blivit en s k lam anka. Sveriges riksdag har i ett unikt beslut markerat att de israeliska myndigheterna inte kan vara säkra på att hon verkligen företräder officiell svensk politik. Om jag var i hennes ställe skulle jag begära förflyttning. Hon kunde ju flyttas till något arabiskt eller muslimskt land som hon inte kan misstänkas hysa otillbörlig sympati för." Det skriver Palestinagruppernas ordförande Per Gahrton.


Om författaren

Per Gahrton, ordförande i Palestinagrupperna

Enligt Henning Mankell och andra Ship to Gaza-deltagare har Svenska Ambassaden i Tel Aviv skött sig utmärkt i samband med Israels olagliga agerande mot bl a 11 svenska fredsaktivister. Det finns ingen anledning att betvivla Mankells omdöme. Det finns 14 anställda på Tel Aviv-ambassaden och namnen på många av dem har skymtat i massmedierna i samband med förtjänstfulla arbetsinsatser.

Ett namn har dock lyst med sin frånvaro: Ambassadör Elisabet Borsiin Bonnier. Det är lätt att få intrycket att hon har valt att ligga lågt. Det kan man isåfall förstå. Den 1 juni, mitt under den enorma uppmärksamhet som ägnades den israeliska attacken på fredsfartygen och dess efterspel, inträffade nämligen, under påtaglig tystnad, något ganska unikt i svensk förvaltning - ett enhälligt konstitutionsutskott prickade en svensk statstjänsteman, nämligen Sveriges ambassadör i Tel Aviv.

Som vän av ordning genast kan invända, är det inte KU:s uppgift att övervaka statstjänstemäns tjänsteutövning. Enskilda statstjänstemän skall granskas av JO, inte av KU, som skall granska regeringen. Därför har KU tagit omvägen via regeringen och kritiserar Carl Bildt för Eva Borsiin Bonniers regelbrott i samband med en tidningsartikel om påstådd israelisk inblandning i handel med mänskliga organ hösten 2009. KU hävdar att "man skulle ha förväntat sig att större ansträngningar skulle ha gjorts (av Bildt) för att skapa tydliga instruktioner om hur myndigheter ska agera i tryck- och yttrandefrihetsrättsliga frågor".

Man kan tycka vad man vill om Bildt, men det är uppenbart krystat och orimligt att anklaga honom för att en svensk ambassadör inte förstått vad det innebär att representera ett land som skryter med att ha världens äldsta tryckfrihetsförordning, särskilt som Bildt när det begav sig var snabb med att klargöra att ambassadör Bonnier handlat helt på eget bevåg. Vi lever i ett land där yttrandefriheten snudd på ersatt Martin Luthers lära som statsreligion, det påminns vi om av PON:s friande av Expressen i Guillou-affären. I Sverige har man i yttrandefrihetens namn rätt att spotta på religioner och profeter, anklaga kända författare för landsförräderi och, givetvis, vidarebeordra uppgifter om ett annat lands påstådda kriminella verksamhet, utan att den svenska statsapparaten får ingripa eller ens kommentera. Statstjänstemän som bryter mot detta begår tjänstefel.

Vi var ganska många som redan hösten 2009 tyckte att Elisabet Borsiin Bonnier hade gjort sig omöjlig som officiell företrädare för Sverige i Israel. KU:s prickning bevisar att vi hade rätt. Tydligare kunde de folkvalda knappast formulera en misstroendeförklaring mot en enskild ambassadör.

Kanske har hon verkat bakom kulisserna för att åstadkomma de förtjänstfulla ambassadinsatser Henrik Mankell berömmer. Minst en Ship to Gaza-deltagare var i telefonkontakt med henne personligen under krisens höjdpunkt och vidimerar att hon därvid agerade klanderfritt. Räcker det? Har hon därmed rehabiliterat sig för ytterligare tjänstetid som Sveriges företrädare i ett av världens mest kontroversiella länder? Kan man lita på att det är Sverige hon företräder när hon visat sin sympati för Israel så övertydligt att hon inte dragit sig för att trampa på en av Sveriges heligaste grundbultar för att understryka sina proisraeliska känslor?

Jag tvivlar. Efter KU:s prickning har Elisabet Borsiin Bonnier blivit en s k lam anka. Sveriges riksdag har i ett unikt beslut markerat att de israeliska myndigheterna inte kan vara säkra på att hon verkligen företräder officiell svensk politik.

Om jag var i hennes ställe skulle jag begära förflyttning. Hon kunde ju flyttas till något arabiskt eller muslimskt land som hon inte kan misstänkas hysa otillbörlig sympati för.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23497

22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ja, det kan hon. Inga problem alls. Problem däremot har de som okritiskt stödjer de mest horribla och orimliga vandringssägner med anti-semitiskt innehåll. Att dessutom okritiskt bedriva Hamas-kramande när de så uppenbart är både odemokratiska och diktatoriska är höjden av hyckleri från påstått demokratiska individer och partier.

Permalänk | Anmäl #1 H.O. Hansson, 2010-06-09, 11:32

En av Sveriges modigaste ambassadörer, Borsiin-Bonnier, agerade helt rätt. Att kritisera innehållet och påståendena i en artikel ingår i yttrandefriheten, och är helt tillåtet så länge inte själva beslutet att publicera kritiseras.

Dessutom visade det sig att ambassadören hade rätt. Organskrönan var en lögn, och till och med Aftonbladets "källa", den kvinnliga granskare som tidningen sedermera hänvisade till angående Dr. Hiss på Abu Kebir-institutet, intervjuades i radions program Medierna i P1, där hon sade att Aftonbladet hade förvanskat hennes granskning, och helt enkelt far med osanning.

Per Gahrton (ordf. Palestinagrupperna) vill förstås ha en pro-Hamas-ambassadör på posten i Israel. Det ingår i hans antidemokratiska jihad mot Israel.

Gahrton är också den som var med och skrev de Rödgrönas utrkespolitiska plattform, som sedermera kritiserats som det skämt det är (minns kravet att USA ska lämna alla sina baser i hela världen, om S,V,MP skulle komma till makten), Inte minst visar dock Gahrtons infiltration i utformningen av en alternativ Rödgrön politik den kraft som den lilla högljudda palestinalobbyn och deras hantlangare har. Sekten har inte mer än några hundra medlemmar, men tillåts skämma ut Sverige internationellt med en utrikesplattform som liknar Turkiets och Venezuelas.

Tack och lov för att de Rödgröna ligger efter i opinionsundersökningarna med sådana extremistiska krafter mitt bland hermelinerna.

Permalänk | Anmäl #3 Lotta S, 2010-06-09, 12:04

Inte ska vi skicka Borsiin Bonnier till Sudan, Libyen eller Nordkorea. Jag tycker vi viker de ambassadörstjänsterna för Garthon, Mankell och kompani. De om några har förutsättningar för att nätverka där. Gardell blir lämpligen honorärkonsul i Turkmenistan på livstid.

Permalänk | Anmäl #4 Richard Johansson, 2010-06-09, 12:04

Nu börjar Per Gahrton med personangrepp och alla som inte ställer upp på den antiisraeliska hegemonin i svenska media ska förföljas.

Per Gahrton har själv deltagit i Radio Islams (dömda för hets mot folkgrupp) program, stöttat Ahmed Rami i dennes "gärning" samt själv pekat ut judarna som Olof Palmes mördare (om man får tro Radio Islams hemsida):

http://radioislam.org/A.RAMI/gahrt90.htm

Vad som kan hända om en person med Per Gahrtons omdöme blir minister vågar man knappt tänka på.

Men, trots allt, tangerar Per Gahrton frågan om var den borgerliga regeringen står när det gäller Mellanösternkonflikten för mer avsaknad av självständig politik går väl knappt att finna.

Den röd-gröna oppositionens alltmer öppna antisionism/-semitism är ideologiskt välförankrad och konsistent med den egna politiken på alla områden och inger därmed mer respekt än regeringens antipolitik och tomma floskler.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2010-06-09, 12:12

Vänsterfalangen säger "vi vill stötta sharialagar" 2 minuter efter att dem sagt "vi vill att hela världen ska tillåta homosexuella giftermål.

Permalänk | Anmäl #6 Ahmed Ahmed, 2010-06-09, 12:28

Vi vill inte ha någon ambassadör som gör likt vänstern att de försöker göra krisen värre. För att citera Nima Dervish "Felier och Gardells Hamaskramande kan bli startskottet på ett tredje världskrig".

Låt toppdiplomater skötta palestinakonflikten! och tidningar som har tendenser mot antisemitism som aftonblaskan när de publicerade Donald Boströms artikel, bör undvika helt att rapportera om Palestinakonflikten.

Permalänk | Anmäl #7 Gunde Gunnarsson, 2010-06-09, 12:27

Per Gahrton ska självklart kratta rent famför eget hus innan han yttrar sig. Det borde vara lägligt om PG riktat någon form av kritik mot Hamas istället, Elisabeth ska självklart försvaras när socialister som Gahrton säger något.

Hamas som är den palestinska grenen av Muslimska Brödraskapet, som har en extrem fundamentalistisk tolkning av Koranen, inställningen till demokrati, rättssamhälle, kvinnor, minoriteter, judar och staten Israel och som tog makten i en blodig tatskupp juni 2007 mot Fatah-delen av samlingsregeringen. Sharíalagstiftning har införts. Någon analys finns inte, PG sysslar med Hyckleri, nu har han till och med lyckats charma Carl Bildt i sin idioti.

Permalänk | Anmäl #8 Jonas Täljsten, 2010-06-09, 12:28

Pär Gahrton,
Ambassadören är inte i huvudsak anställd för att dadda grupper av naiva svenska palestina aktivister. Det är bra att hon har andra anställda som får sköta sådana saker. Vad som är mera intressant är att du föreslår att vi skall böja flytta tjänstemän på grund av deras sympatier och åsikter. Stalin hade säkert gett dig en framträdande post i det gamla Sovjet imperiet. Du skriver att det inte finns någon anledning att betvivl Mankells omdöme. Jag tror att det finns ett antal miljoner svenskar som starkt betvivlar Mankells, Gardells, Schoris och i ditt omdöme och förmåga till att göra en nyanserad analys av en konflikt. Om du inte bara läser dina egna texter så ser du att det finns en nyanserad debatt kring hela Israel-Palestina frågan. Att nu den gamla 68 vänstern har vaknat upp igen och dammat av sina palestinasjalar skall snarare ses som ett sista desperat försök att skapa lite mediabrus från ett gäng gamla aktivister som för länge sedan passerat sitt "bäst före" datum. Lika lite som det gagnade världen då lika lite kommer ett höglutt och ensidigt anklagande av den ena parten att göra livet lättare för varken Palesinier eller Israeler. Skriv i stället om Iran. Om det bryter ut ett storkrig på grund av Irans opportunism och Ship to Gazas medvetna provokation (vad gör 700 personer på ett skepp med hjälpsändningar, man kunde ju fått plats med några tusen rullstolar till i stället för dessa människomassor) kommer ni då att erkänna ert ansvar. Det enda ni gör är att uppvigla och ge argument till fundamentalister på alla sidor i konflikten. Påminner mig starkt om utrycket -Operationen lyckades men patienten dog-

Permalänk | Anmäl #10 Fundamentus, 2010-06-09, 13:08

Varför skulle man för en enda sekund gå efter Per Gahrtons ord om någonting som berör Israel, judar eller antisemitism? Han borde genom sina ställningstaganden ha gjort sig själv omöjlig som trovärdig vad gäller dessa ämnen. Det är förvånande att Per Gahrton tas allvarligt av någon; fuor det är han för politiserad.

Per Gahrtons agerande under Radio Islam-affären, hans vilja att demonstrera bredvid Hezbollahs och Hamas flagg, hans otroliga vilja att ensidigt fördöma borde vara varningssignaler. Han har rätt att propagandera och ha åsikter. Men de borde tas med en nypa salt av tänkande personer. Den här artikeln är ingenting annat än en vendetta mot Bonnier.

Permalänk | Anmäl #11 A-K Roth, 2010-06-09, 13:17

Intern fråga.

Permalänk | Anmäl #12 Anna Hellsén, 2010-06-09, 13:21

Ja, du Per Gahrton, tänk om man bara kunde flytta på personer som inte behagar en. Undrar var du skulle befinna dig då?
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #13 Carina Nordén Åkerlund, 2010-06-09, 13:37

Att påstå att Mankell har ett gott omdöme säger allt om Gahrton...

Permalänk | Anmäl #15 Rufsen Olsson, 2010-06-09, 13:47

Vi skattebetalare pungar ut med 40 miljoner kronor om året till Per Gahrtons "Palestinagrupperna", för att hans sekt ska agera propagandamegafon för Hamas mot Israel.

Kan en biståndsminister som låter det ske sitta kvar? Kanske. Hon har i alla fall sparkat SIDA-chefen som betalade ut pengarna, men än är inget sagt om gynnare som Gahrton ska kunna fortsätta att mjölka våra pengar för statsunderstödd palestinapropaganda.

Permalänk | Anmäl #18 Lotta S, 2010-06-09, 13:53

Jag är ledsen Per, men hur vet du att det var på grund av sympati hon tog den ställning som hon gjorde? Jag gissar att ingen svensk ambassadör någonsin tidigare har varit så pressad som hon då var. Det tryck som den Israeliska regeringen kan åstadkomma är inte lätt att stå upp emot. Inte för någon ambassadör, jude, eller människa över huvud taget.

Om hon omplaceras till ett muslimskt land så skulle mycket väl samma sak kunna hända igen. Det är det politiska trycket som kan få en ambassadör att begå misstag. Om du är säker på vilka sympatier Elisabet Borsiin Bonnier har så kanske du har rätt men jag gissar att hon bara är människa och sådana har mycket svårt att svara upp mot en israelisk regerings påtryckningar.

Permalänk | Anmäl #19 Kristian Fredriksson, 2010-06-09, 14:04

@HO Hannsson

Den brist på demokrati och den dikttoriskhet du vill tillskriva Hamas (mit i alltihopa) borde du kanske i stället tillskriva dina kelgrisar i Telaviv. Deras diktatoriska fasoner får den palestinskla urbefolkningen känna inpå bara skinnet varje dag.

Som om det inte räckte med problemet fru Bonnier? Uppenbart är att KU tagit heder och ära av henne som representant för den svenska staten. Det vore klädsamt om hon avgick frivilligt i stället för att sitta och vänta på ett forordnande i Saudiarabien eller Kadafis Lybien.

En demokrati som sätter mänskliga rättigheter och fredssträvanden främst kan inte gärna låta sig representeras av en person som ställer sig sida vid sida med förtryckare och krigsbrottslingar samt ger sanktion till vad dessa än tar sig för. Sverige borde hålla sig för god för en sådan ordning. Israel är ingen demokrati.

Permalänk | Anmäl #21 Fredrik Strid, 2010-06-09, 14:15

Kanske gör den islamiserade svensken bäst i att avhålla sig från den här internationella konflikten. Det blir alltför uppenbart att det rör sig om ryggmärgsreflexer, kanske på grund av den ensidiga mediebilden, då man anklagar någon för att ”ligga för lågt” när det ännu inte är utrett och klargjort vad som egentligen inträffat. Vad är det för fel med att avvakta en objektiv redogörelse? Och varför finns det ”ingen anledning att betvivla Mankells omdöme”, trots att denne är part i målet?

De här börjar alltmer likna svenskt förhållningssätt från andra världskriget, fast det då var dåtidens antisemiter och demokratiföraktare som svenskt etablissemang implicit stödde. Några undantag fanns det då, och det gör det gudskelov även nu. En är professor emeritus Göran Lysén, som har insett att det rör sig om en definitionsfråga var gränsen mellan fredlig folkrätt och krigstillstånd går.

http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/israel-kan-havda-krigstillstand_480...

Då israels civilbefolkning beskjuts med raketer av terrorister, så är detta ett underlag för att skapa ett begrepp (inklusive term) för vad detta ska kallas. Gränslinjen till vad som är krigstillstånd är nämligen luddig, när internationell terrorism och dess understödjare är inblandade. Nya internationella lagar bör stiftas för att förenkla utpekande av vem som bär skulden, och för att länder ska veta vad de har för rättigheter. Den moraliska debatten blir sedan också enklare att föra utifrån skarpare premisser.

Så eftersom Israels rättigheter radikalt förändras på internationellt vatten om situationen kan kallas krigstillstånd, så gör ambassadör Elisabet Borsiin Bonnier helt rätt i att ligga lågt. Hon gör också rätt på grund av att om hon väntar så kan en opartisk och objektiv utredning (om sådan är möjlig) komma med nya fakta om vad som inträffat, samt upprinnelsen. Om det sedan visar sig att dödandet skett helt i onödan och utan att nödvärn behövdes, och att hon fortfarande ligger lågt, så finns det naturligtvis full anledning att kritisera henne.

Permalänk | Anmäl #22 Kurt Lund, 2010-06-09, 16:13

Per Garhton må vara svensk, men trots det med extremistiskt huvud.
Det finns något farligt naivt över vissa människor och grupperingar som tror sig vara de som kan lösa värdsliga kriser och tro sig veta bakomliggande orsaker och vilken sida de ska "hålla på" som "har rätten på sin sida".

Men värre än åsikterna dessa små grupper proklamerar för, är när de som med Chip mot Gaza börjar agera självsvåldligt i sakens namn, fullständigt okritiskt till sitt agerande och vad det kan leda till som handlar om utomstående världsliga reaktioner som inte handlar om denna naiva grupps "goda sak".

Permalänk | Anmäl #23 Pia "Vilda" Nordin, 2010-06-09, 16:11

-"Om jag var i hennes ställe skulle jag begära förflyttning. Hon kunde ju flyttas till något arabiskt eller muslimskt land som hon inte kan misstänkas hysa otillbörlig sympati för."
-Det skriver Per Garthon om Sveriges Israelambassadör
Elisabet Borsiin Bonnier.
-Jag kan inte låta bli att fundera över vem han innerst inne skulle kunna tänka sig fylla vakansen som uppstår om deportationen blir verklighet. Men då måste en mer utopisk verklighet ersätta den nuvarande i Sverige: att den rödgröna röran vinner höstens val, annnan önskad verklighetsflykt icke att förglömma:
-rörans krav på att USA skall dra tillbaka alla baser utanför det egna landet.
Kriterierna för de verkligheterna hoppas jag blir omöjliga att uppfylla och jag lägger därför självfallet min röst i andra vågskålen.

Permalänk | Anmäl #25 Ebbe Cederblad, 2010-06-09, 18:21

@Fredrik Strid,
Israel är den ENDA demokratin i området och att likställa Israel med Hamas visar din totala brist på vad demokrati och mänskliga rättigheter är och omfattar. Visst, Israel må ha begått några misstag. Å andra sidan har Hamas inte begått några rätt, så det jämnar inte ens ut sig. Hamas är och förblir en terroristisk organisation. Inte bara mot Israel utan även mot egna medborgare som vågar ha en avvikande uppfattning om Hamas.
Nej, man kan inte stödja Hamas men man kan ömka det palestinska folket!

Permalänk | Anmäl #27 H.O. Hansson, 2010-06-09, 21:26

Det är bara så att Sverige behöver ingen ambassad i Israel som inte totalt är mer en en medelstor stad internationellt sett.

En ambassadör som dessutom inte är lojal mot svenska folket behöver vi definitivt inte, med tanke på organhandeln då Elisabet Borsiin Bonnier gav en helt annan bild till Israel än vad som var den officiella svenska.

Det hela gav tokstollen Liebermann uppfattningen att han kunde åka till Sverige och diktera vad våra tidningar skulle skriva, vilket han misslyckades med då faktiskt Reinfeldt stod upp för Sverige och inte lät sig falla undan för påtryckningar om att vi skulle släppa på något så fundamentalt som tryckfrihetsförordningen.

Med tanke på att hon (EBB) har en annan lojalitet än gentemot oss som föder henne så kan hon inte stå på vår lönelista.

Permalänk | Anmäl #29 Mikael Forsberg, 2010-06-11, 02:41

#3
Jag håller inte med om detta. Jag skulle heligt försvara Borsiin-Bonnier om det handlade om ett personligt uttalade. Då har du helt rätt i att det är yttrandefrihet. Borsiin-Bonnier, liksom alla andra i Sverige har rätt att säga mer eller mindre vad dom vill.

Problemet är detta. Borsiin-Bonnier är Sveriges AMBASSADÖR i Israel. Detta gör hennes uttalande, när de hon kom med det, ett officiellt uttalande, ett uttalande hon gör som offentlig person. Detta kunde då tolkas som att det vore SVERIGES linje i frågan. Och det är där problemet låg. Ett sådant uttalande borde inte komma från en sådan person eftersom att yttrande och tryckfriheten är den i särklass viktigaste grundlagen i Sverige. Så visst, aftonbladets artikel va värdelös, och den var felaktig. MEN, aftonbladet har fortfarande rätt att trycka den, och den rätten är de viktigaste i detta avseende.

Som motvikt skall tilläggas att jag deffinitivt inte vill ha en prohamas ambassadör i Israel, men en ambassadör som vet att svenska lagar gäller på svensk mark och INGEN annan regering ska lägga sig i vad som trycks i sverige. Det är sveriges ensak

Permalänk | Anmäl #30 Robin Eriksson, 2010-06-13, 22:55

#30 Robin Eriksson,

Det var exakt vad jag sade. Beslutet att publicera Aftonbladets organlögn kan inte kommenteras av ambassadören. Däremot har hon en oavvislig rätt att , som regeringens representant, anse att Donald Boströms lösa anklagelser var dåliga. Och det gav hon uttryck för.

Regeringen gör dagligen många kommentarer till artiklar i svensk press.

Permalänk | Anmäl #31 Lotta S, 2010-06-14, 13:08


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.