Guld, Björn, Guld. men troligen skulle inte alla länder avskaffa sina sedlar och mynt så....
US Dollar, Björn, US Dollar.
Utan svenska mynt och sedlarkontanter som betalningsmedel uppstår alternativ.
Om den inhemska valutan e en s.k. skräpvaluta som inflateras per timme byter man till annan bytesvaluta. Många länder använder US dollar idag i sin ekonomi.
Behovet av ett enklare sätt att byta varor med varandra än att alla träffas på samma ställe (marknadsplats) och byter med varandra. En bil mot 20 kor mot 200 koftor. Vill man ha en kofta måste man slakta en ko och byta med några kotletter.Enklare som sagt då med Guldbitar, silver, US dollar Euro(?) eller svenska kronor.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Frinell, 2010-06-07, 20:13
Kontanter är bra för att staten inte kan kontrollera deras transaktionsflöde. Bättre vore dock att införa 100% guld och silver mynt parallellt med FIAT-valutan SEK. Politiker kan trycka hur mycket pengar som helst och har så gjort och vi ser konsekvenserna av socialismens våldsamma låna och trycka samt spendera ekonomi. Vi kan också konstatera att alla FIAT valutor i mänsklighetens historia har förlorat hela sitt värde, USD har förlorat 98% av sin köpkraft sedan 1913, medans guld behållt sitt.
Guld och Silver, har fungerat som betalningsmedel i 5000 respektive 10.000 år, vars mängd ingen regering kan påverka eller kontrollera, är nyckel till människors frihet från staten och överheten. Världshandeln skulle vinna på att bedriva handel i guld och silver pengar (metall, papper, elektroniskt) i stället för hyperproducerade ettor och nollor som när som helst kan förlora hela eller delar av sitt värde.
Ibland är konservativa lösningar helt enkelt bäst, eftersom de fungerar bäst och är mest beprövade. Kanske är det dags för radikala socialist-kommunist-marxister-lenninister- stalinister-maoister att lägga ner FIAT pengar, centralbanker och fraktionell banking, välfärdsstat och extremt högt skatteförtryck, men det är väl att begära för mycket, först måste det gamla systemet haverera färdigt, innan vi kan få två riktiga valutor, Guld och Silver.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-06-07, 20:42
Ulvaeus har visat sig okunnig när det gällde den sk illegala fildelningen - Han utsåg sig själv till språkrör för den i huvudsak Amerikanska skiv- och filmbolag och kunde i kraft av sitt namn sprida en massa myter och propaganda - Skall vi nu tro att han har blivit en ansedd nationalekonom? - Gör vad du gör bäst Ulvaeus - komponera och gör musik och uttala dig inte om saker du inte begriper
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2010-06-07, 20:49
Var det inte Björne som rasade mot alla pirater när det sedan kom upp att han själv hade skattesmitit gör tiotals miljoner och att skatteverket nu var efter honom?
Nu spottar han ur sig ännu fler grodor. Har pojken tänkt på att man kan radera hela någons konto med en knapptryckning och att datorer och datorprogram kan få virus och liknande?
Troligtvis inte. Pinsam artikel. Fortsätt med dina pjäser, Björn, där hör du hemma lite mer.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2010-06-07, 20:51
Att avskaffa kontanter vore helt i linje med den rådande samhällsutvecklingen där vi gör oss alltmer beroende av tekniken. Bränner alla broar och så står vi hjälplösa när det inte fungerar.
Den dag man kan framställa guld och silver på kemisk väg så är funktionen likställd med kontanter.
Permalänk | Anmäl
Erik_Mattsson, 2010-06-07, 20:51
Avskaffa kontanterna för att röja undan benen på den organiserade brottsligheten? Avskaffa hellre kriget mot knarket och det förbud som ligger till grund för att hela regioner destabiliserats. Det är inte för intet man börjar undra vad för slags verklighetsflykt denne Ulvaeus ägnar sig åt. Eller var det, som någon kommenterade tidigare, skatteflykt?
Permalänk | Anmäl
Erik L Andersson, 2010-06-07, 21:03
Kul inlägg och intressanta funderingar, Björn Ulvaeus.
Men jag tycker att du gör en tankevurpa.
Du menar att Sverige skulle gå i bräschen och vara det första landet som avskaffar pengarna i förhoppningen att den övriga världen ska göra detsamma?
Det tankesättet är sprunget ur samma hybris som får vissa att tro att vi i Sverige kan rädda planeten från undergång via "klimatåtgärder" i stil med att politiker kan "besämma" att den globala temperaturen( som det råder stor osäkerhet om) inte ska öka med mer än två grader om 40 år när vi de facto på några tusen års sikt är på väg in i en ny istid.
Lite flumvarning på slika funderingar, kort sagt.
Permalänk | Anmäl
lorentz brydolf, 2010-06-07, 21:37
Jag håller fullständigt med dig Björn.
Det finns ett övergångsalternativ.
Tag bort alla sedlar över 50lappen.
Jag tog ut pengar i Gambia maxuttag var kanske 2000:- det blev en så gigantisk bunt att den knappast rymdes i fickan.
Om tusenlappar och femhundringar togs bort skulle den organiserade brottsligheten få de svårare redan där.
Å andra sidan lär en oerhört stor del av våra tjugor vara förfalskade.
Lösningen är mynt, upp till ett 50kronorsmynt.
Då kan alla ha lite fickpengar och barn handla utan kort.
Sen måste vi kanske komplettera den fyrsiffriga koden, annars kommer kortrån att öka.
Iris fingeravtryck och i framtiden DNA, samt en personlig kod och noggrann kameraövervakning på alla betalningsställen.
Det är klart att det kommer handlas med främmande valutor och andra värden, tills alla länder insett fördelarna.
Om Sverige börjar, så kommer landet från start att vinna på systemändringen, inga fler rån mot värdetransporter, en massa dyr hantering av sedlar upphör. Vad gör det om Sverige skulle vara det enda kontantlösa landet?
Det vore ju ändå en mycket stor vinst.
Jag är helt för det kontantlösa samhället.
Jag vill gå längre och sikta mot en världsvaluta och en världsmedborgarlön.
Grundplåten till en global välfärd.
Kontroll av alla transaktioner och så en automatisk skatt på alla, transaktioner.
Visst företag kommer efter det inte vilja förädla allt inom företaget, men de skulle vinna mer på den ökade effektiviteten.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Littmarck, 2010-06-07, 21:57
Det ligger mycket i vad du skriver men borde vi inte tänka lite på framtidens arkeologer och historiker också? Kontokort är inte lika lätt att hitta med metalldetektorer som mynt. Det var det enda argument jag kunde hitta mot din idé så låt oss göra oss av med kontanterna.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2010-06-07, 23:46
@ Björn Ulvaeus:
1. Alla lagliga affärer sker inte mellan konsument/butik där kort kan användas. Kontanter i lägre valörer behövs som smörjmedel i människors vardag. Pelle köper per blocket en begagnad kökslampa av Lisa för 150 kr, ska de då använda sig av en postväxel hade du tänkt? Eller ska människor ständigt gå o nynna melodin till "ska vi byta grejer med varann"?
2. Vad skulle hindra den svarta/kriminella ekonomin från att gå över till en alternativ valuta som t. ex. euro eller dollar? Redan idag kan jag som konsument i de flesta vardagssituationer som konsument leva ett euro-liv i Stockholm .
3. Det är inte bara kriminella som inte vill lämna spår efter sig. Som exempel kan tas att idag försöker de flesta större butikskedjor via betalkortet kartlägga den enskilda konsumentens köpbeteende för att kunna påverka den med riktad reklam. Jag har ingenting att dölja och går opåverkad från sådant, kanske du säger då. Tror du ja, säger jag.
Permalänk | Anmäl
Johan Sköldgård, 2010-06-08, 01:26
Sorry Björn, din teori haltar. Vanliga rån är illa nog, men dom största ekonomiska brotten görs idag via datorer. Du och jag har inte ens kunskap om en bråkdel av alla brottsliga transaktioner som sker, därför att det mesta nämns inte i media.
Permalänk | Anmäl
Janne Stenborg, 2010-06-08, 02:08
Att Ulvaeus gör sådana uttalanden är förståligt. Han tillhör ju en oerhört rik, makthungrig internationell ny överklass som skulle tjäna grova pengar på att kontanterna avskaffades.
Om kontanterna skulle avskaffas skulle man säkert kunna komma åt små banditerna, men dom stora fula fiskarnas internationella ”organiserade brottlighet” skulle blomma fullt ut. En maktsfär som Ulvaeus själv tillhör.
Alla elektroniska pengar kan övervakas och spåras, och individen och företagen kan övervakas i detalj av gangsters, mafiosos, triader, skattemyndigheter, och Ulvaeus organisationer som musikindustrin. Målet ör naturligtvis att utöva kontroll i profitsyfte.
Om USA till exempel skulle få tillgång till bankerna SWIFT system som registrerar alla bank transaktioner, skulle man kunna övervaka alla individers och företags bankverksamhet i EU, och kommer naturligtvis att använda det för att stärka USA konkurrenskraft, dominans och kontroll internationellt.
Det här är som narkotika handeln, om en regering, musikindustrin, eller en gangsterorganisation erbjuder mellan fem till tjugo millioner dollars för stulen information, och ny identitet och pass, och priset bara är sex månaders fängelse, då lönar det sig att tjalla och stjäla.
Brottslig informations stöld har nu blivit en internationell rörelse där även regeringar deltar, bank personal mutas till att lämna ut personlig information, och identiteter och pengar stjäls, människor förlorar livet i människorov och mord. Det är sådan verksamhet Ulvaeus vill bidraga till, han kommer ju själv att tjäna gott på kalaset.
Rätt väg är i stället att anonymisera allt finansiellt elektroniskt, så att informationen inte kan spåras. Vi kan redan nu se en sådan utveckling i olika bank centra. Man identifierar sig inte längre med ett ID kort, utan med sitt ATM kort och PIN. Banktjänstemannen får aldrig reda på vem man är, och kan inte komma åt tillgodohavandet på kontot eller namn eller adress. IT personalen har inte längre tillgång till kundregistret.
Det här är inte längre en fråga om personlig integritet, utan Ulvaeus stöder och främjar en ny slags narkotika handel, men nu är det information som det handlas med, inte narkotika, och profiterna är enorma.
Rolf
Permalänk | Anmäl
Rolf Krohna, 2010-06-08, 02:13
Enligt min mening är det just integritetesfrågan som talar för att behålla kontanter.Det är inte rätten att dölja beteenden från en partner heller som är avgörande utan rädslan för storebror staten.
Att avskaffa kontanter blir ett mycket större integritetesingrepp än registrering av vad vi skriver på nätet eller något annat ingrepp staten gjort så här långt i Sverige.Det vore ett avgörande steg in i storebrorsamhället Inledningsvis kommer vi att bli försäkrade om att denna registrering inte kommer att användas. Men all erfarenhet talar för att om det registreras kommer det att användas.Det är inte svårt att se scenariot framför sig när våra politiker som brottas med skenande sjukvårdskostanderna föreslår en riktad kampanj för sundare leverne riktat mot rökare och storkonsumenter av alkohol. Den välmenande staten kommer med säkerhet att använda de möjligheter ett kontantlöst samhälle innebär. Så småning om kommer det inte att bara gälla rökare och storkonsumeter av alkohol utan åtgärder kommer att sättas in mot dem som spelar för mycket, de som konsumerar porr, äter för mycket chips, dricker för mycket läsk. Jag tycker argumentet med den organiserade brottsligheten är svagt. Med samma argument kan man argumentera för kameraövervakning överallt inte bara i offentlig miljö utan i varje hem. Det skulle minska antalet grova våldsbrott och öka uppklarningsprocenten påtagligt. men ett sådant övervakningssamhälle vill inte jag ha.Polisen måste bli effektivare i att bekämpa grov organiserad bortottslighet och värdetransportrån. Låt oss inte kapitulera och ge upp vår grundläggande integritet för den sakens skull. Nej låt oss inte ta ytterligare steg in i storebrorssamhället. Behåll kontanterna.
Permalänk | Anmäl
henrik bystrom, 2010-06-08, 02:34
Har flera vänner som blivit skimmade via internet,vill nog att säkerheten måste bli bättre om vi ska bara ha kort!!
Permalänk | Anmäl
M65G, 2010-06-08, 03:38
är det inte feminist-sponsorn och övervakninngs-profeten själv som talar?
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2010-06-08, 03:55
#15 Marco Diamani, det var Benny som var "feminist-sponsorn".
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2010-06-08, 05:24
Björn å Benny den ena sponsrar Fi som ägnar sig åt sexism å diskriminering den andra åt humanisterna som är allt utom humanister dom har väll fått hybris eftersom man sa på 70talet att dom var politiska analfabeter & nu vill visa att dom vist är politiska men dom visar bara att dom just är det politiska analfabeter
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2010-06-08, 07:14
1. Varför skulle inte den vänstrande maken räknas?
2. Några exempel, som jag kom på bara rakt av; marknader, fickpengar till barnen, betala någon för att klippa gräset.
Några exempel på tillfällen då det är livsviktigt att vi kan sköta våra affärer anonymt; doneringar/medlemsavgifter till politiska organisationer.
Nej, med tanke på dagens kontroll- och övervakningsiver från Storebror så är det en osedvanligt idiotisk ide att avskaffa en av de få kvarvarande saker som vi kan göra anonymt.
Och din tanke om att kontrollera mängden pengar i omlopp faller pladask på sin lilla rumpa av det enkla faktum att den största "boven" i det dramat är bankerna som lånar ut pengar de inte egentligen har täckning för.
Permalänk | Anmäl
Rolf Karlsson, 2010-06-08, 07:18
Vi går nog mot ett kontantlöst samhälle i alla händelser. Mikrobetalningar via mobiltelefon etc. Problemet med kriminalitet kommer emellertid inte att lösas. De kriminella kommer att finna nya vägar.
Det finns en parallell med bilstölder. För ett antal år sedan infördes elektroniska spärrar i de flesta bilar som gjorde dem i stort sett omöjliga att stjäla. Det som hände var att i ett flertal länder ökade "car jacking" dramatiskt. Du står vid ett rödljus med din nya Porsche, en snubbe kommer fram och viftar med en puffra, du tvingas kliva ur och han kör iväg med kärran (och kanske frun och barnen också).
Utan kontanter kommer personrån där människor avtvingas sina kort och koder att öka.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2010-06-08, 07:30
Ulveus bortser ifrån flera faktorer som gör kontanter bra, också för staten. Förtroendet för fiatpengar, som gör en penningpolitik möjlig. Handeln underlättas med anonyma, endast svagt spårbara, betalningsmedel. Staten, inte bankerna, drar fördel av den räntefria upplåningen från allmänheten. Ett robust system, som fungerar oberoende av el- och teleförbindelser. Pedagogiken för barn i fysiska, uppräkningsbara pengar. Möjlighet att stoppa i fickan när man ger sig av, som bara överträffas av guld.
Och så slutligen är ett kontantlöst samhälle ytterligare ett verktyg för övervakningssamhället. När tillräckligt många sådana verkty finns klara att användas, kommer de att användas, oberoende av om det finns en intention eller inte från början.
För mig är kontanter en valfråga, som kräver tydlig lagstiftning för att kunna återupprättas i samhället. Bland annat därför kandiderar jag till riksdagen för Piratpartiet. Bloggar om detta i en hel serie inlägg, som kommer att fortsätta.
http://viktualiebrodern.wordpress.com/2010/05/17/ateruppratta-kontanter-...
Permalänk | Anmäl
Bengt Jonsson, 2010-06-08, 08:21
Ja men tänk om det blir strömavbrott... det blir de faktiskt ibland där vi bor. Då går det inte att göra någonting alls.
Själv gillar jag inte kort. Jag har ett för jag är tvungen annars får jag knappast ut mina pengar från bankomaterna och typiskt nog vägrade postfröken (när det fanns sådana) att ta emot mina pengar nyss hämtade från bankomaten för att det fanns ett litet rött märke på 500-kronorssedeln. "Du ska inte ta emot sådana" sade hon uppfostrande till mig. Som om jag umgicks med rånare och banditer. Jag sa som det var att jag nyss hade tagit ut den från banken.
Alltså pengar och kort eller vad vi än använder är beroende av tillit och att vi litar på den andre. Om det står så illa till i vårt samhälle att bovar och banditer har tagit över penningamarknaden så borde vi väl veta det?
Jag tror du är lite nojig Björn för du lever i en så märklig värld, där miljarder passerar dina och andras händer. Det vore väldigt opraktiskt för er att behöva ta ut allt i kontanter. Det skulle inte ens fungera.
Men den datorisering av penningarna som har skett gör också att det kan flyttas miljarder över hela jordklotet blixtsnabbt. Det var inte möjligt förut. När kommer nästa finanskris beroende av att någon har lovat sådana som dig en massa nya goda vinster bara ni flyttar ert kapital till ett konto, som kommer att ge otroliga vinster? Jag säger bara Madoff sen får du säga vad du vill.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-06-08, 08:34
Nej, kontanterna är inte boven i dramat. Det är det sjuka finanssystemet. Du borde läsa Bankerna och skuldnätet av Ellen Hodgson Brown. Hon var i Sverige i slutet på maj och både SvD och DN skrev om det. DN:s artikel hade rubriken Bankernas utlåning är ett pyramidspel (10/5 i ekonomidelen). Tyvärr kan man inte läsa den på nätet. Undrar varför.
Anders Borg försöker tukta bankerna. Lönlöst. Hur kan det komma sig att dom kan slänga sig med så mycket bonusar hit och dit? Jo, som sagt, därför att systemet är sjukt men dom flesta fattar ingenting.
Det är vi skattebetalare som får stå för fiolerna när det krisar.
Det är tur att vi har kontanter. Snart brakar det sjuka systemet. Skaffa cash och lite jord att odla på. Med kontanternas hjälp kan man tjäna lite svart. Ta tillbaka lite som staten tar ifrån en p g a det ohemula skattetrycket.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-06-08, 11:01
Har du överhuvud taget fattat varför bankerna har policyn att de bankkasse-personal som är med om ett rån skall ha en del pengar att ge rånarna, när de kunde gjort det omöjligt att få ut pengar för en rånare, Björn? Svaret är att de gör så för att personalen skall ha en del pengar som de kan ge rånarna, så att ingen blir dödad.
Grundförutsättningen är felaktig. Den organiserade brottsligheten finns, och kommer alltid att finnas, eftersom de människorna aldrig skulle kunna tänka sig att leva ett vanligt liv, av olika orsaker. Går det inte att undvika det på ett sätt, tvingar man dem att göra det på ett annat. Blir det omöjligt att få tag i kontanter, kommer de istället råna folk på smycken, råna butiker på högprisvaror som de kan byta med, eller t.o.m. matvaror så att de kan äta. Kontanter de kan stjäla är mycket bättre alternativ än de andra. Vilket råkar du helst ut för, Björn, att ge en rånare din plånbok eller att han följer med dig hem och tar värdeföremål där?
Nästa fråga rör korruption och privatliv. Med kontanter finns en fredad zon gentemot det offentliga som vi alla kan använda. Kontanter försvinner inte vid strömavbrott, och blir inte skimmade. Jag blev just av med mitt kort i en bankomat pga misstänkt skimming, och fick vänta flera dagar utan att kunna betala för någonting innan jag fick ett nytt. Utan kontanter skulle vi vara helt utelämnade till staten och bankerna, och alla våra inköp skulle lagras och katalogiseras. Det skulle öppna för en helt mardrömslik detaljstyrning av våra liv från statens sida. Korruption skulle vara helt opåverkad, och istället blomma ut när människors pengar lätt kan tas ifrån dem med enkla knapptryck.
Nej, om vi skall bli av med kontanterna på ett rimligt sätt, behövs följande: System med öppen källkod (dvs vi kan veta hur de fungerar) som inte identifierar den som gör transaktioner på något sätt, och som har tillräckligt bra säkerhet för att den bank etc som blir hackad skall kunna betala enorma summor i skadestånd till den eller de drabbade. Annars är det extremt viktigt att kontanterna behålls.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2010-06-08, 12:13
Ulvaeus åsikter tyder på att han är en EMU-förespråkare. Det skulle vara intressant att veta om han vill ansluta landet till Euron utan sedlarna. Med en sådan logik borde kanske sedlarna dras in i Stockholm eftersom det där begås mest brott.
En smalare och samtidigt bredare metod för mindre brott är att förbjuda straffade att inneha kontanter och förverka dessa om de har några. Att använda kort blir en del av straffet (kort utan kredit). Tidigare har jag föreslaget att fängelse ersätts med en synlig boja runt halsen och som tar upp ljud och bild och personens position. Manipulering av bojan ger insolering i häkte. Det är fel att besvära oskyliga med indragna kontanter, hemlig och storskalig avlyssning och registrering av telefon, Internet och e-post, övervakningskameror med mera. Istället bör den moderna tekniken användas där den är mest kostnadseffektiv och vara en del av straffet.
Av dömda till fängelse för tillgrepp i åldern 25-44 år återfaller 87 procent i brott redan inom 3 år från att de släpps. Detta framgår tydligt av Kriminalvårdens statistik. Statistiken går inte så långt tillbaka. Senare i livet och med tanke på att de som flyttar utomlands bokförs som positiva så återfaller nästan alla i brott. Att dra in kontanterna i den svenska valutan skulle nog inte få någon större effekt på tillgreppen och denna grupp. Långt mer effektivt skulle vara att hantera narkotika och alkohol som vilken vara som helst och sälja den med bara påslag för moms som livsmedel.
http://www.kriminalvarden.se/upload/statistik/kr%C3%A5/omslag.pdf
En grupp som påverkas mindre av vad Ulvaeus föreslår är företagare och affärsmän som kan köpa något privat på företagets bekostnad. Det kan drivas så långt att verksamheten är uppbyggd runt detta och att den snabbt kommer på obestånd. Alla från en enmansföretagare till en grupp direktörer på Skandia kan lura systemet utan kontanter. Kontakter i världen kan underlätta.
Ett ytterligare skäl att inte avskaffa kontanterna är de transaktionskostnader som kan fås vid en större störning typ kärnvapenutväxling, inbördeskrig, hungersnöd, sjukdomar eller eller något annat som leder till panik och kaos. Utan någon centralmakt, elektricitet och fungerande kommunikationer blir samhället än mer sårbart. Idag kan någon förstöra kraftledningarna från Norrland och göra stora delar av landet strömlöst i veckor. Konsekvenserna skulle förvärras i alla scenarier om kontanterna togs bort.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-06-08, 12:53
Slopas sedlar och mynt så finns ju alla likvida svenska pengar (M1) på konton. I princip så skulle då arbetsgivarnas skatteavdrag och arbetsgivaravgifter kunna slopas helt och hållet. En platt skatt skulle då automatiskt kunna dras från varje konto varje natt (t.ex. ca 0,2 % varje natt kl 4 med nuvarande penningmängd). Detta räcker då till all nuvarande välfärd. Mycket skulle dessutom kunna sparas genom att vissa kontrollmyndigheter bör kunna reduceras och elimineras.
Om då även momsen slopas så skulle staten och myndigheterna normalt inte ha någon anledning att snoka, kontrollera eller behöva bry sig om några privata transaktioner människor eller företag emellan. Staten eller några myndigheter skulle inte alls ha rättighet eller anleningar att lägga sig i privata avtal som ingås och fortlöper i ömsesidigt samförstånd.
Permalänk | Anmäl
Uno Hansson, 2010-06-08, 17:07
Problemet med kreditkort och överföring via exempelvis bank är att man kan bli blåst den vägen också. Ett ickekontant system är visserligen spårbart, men signalerna kan vara falska.
Jag kan bara berätta några exempel. Folk som jobbar hela dagarna och äntligen ska köpa något i andra hand (exempelvis en biljett på ett fullbokat evenemang som inte kan ta sin arbetsrast eller fritid att boka till) på blocket kan bli blåst eftersom den kan vara förfalskad.
Dessutom kan förfalskningen även drabba säljaren som inte får sina pengar pga att kontokortet inte är giltigt eller att checken inte hade täckning men gick igenom ändå.
Permalänk | Anmäl
Tomas Troppus, 2010-06-08, 20:43
Kontanter är väldigt praktiskt för integriteten.
Permalänk | Anmäl
Daniel Lefverström, 2010-06-09, 06:50
Många säger att "det spelar väl ingen roll om affärerna och myndigheterna kan se vad jag köper". Detta är ett mycket allvarligt missförstånd. Förmodligen det mest synliga som kommer drabba oss än mer utan kontanter är att försäkringsbolagen och bankerna kommer att göra ganska speciella analyser av det de ser. Detta kommer få oerhört stora konsekvenser för de som drabbas.
Exempel från verkligheten: En bank i USA har börjat göra kreditvärdighetsanalyser beroende på de data de får in från människors köpmönster. Man har bland annat börjat matcha olika affärers kunders kreditvärdighet, för att kunna sätta ett index på varje affär. Sedan justeras varje kunds kreditvärdighet efter var de handlar. Massor av människor har fått ökade premier, minskad kreditgräns och högre ränta på kredit efter att ha HANDLAT PÅ ETT STÄLLE DÄR MÅNGA MED DÅLIG KREDITVÄRDIGHET HANDLAT.
Allt det här vi snackar om med data som kan missbrukas och därför inte skall samlas in, allt detta missbrukas och missbrukas så fort det går. Resultatet blir ett samhälle där ingen vågar ändra sina vanor eller pröva något som kan tända en flagga någonstans. Inte för att de KOMMER att straffas för det, utan för att de KAN KOMMA att straffas. Dessutom kommer inte straffet direkt, utan kan dröja länge, kanske många år, innan något annat du gjort tänder en flagga någonstans.
Sedan kommer du att nekas lån, få oförklarligt frysta tillgångar (ditt konto är under utredning, kommer de säga), plötsligt få betala mycket mer för något, eller så kommer du få förklara för polisen varför du köpte en burk målarfärg för 12 år sedan.
Inget av detta är saker vi vill ha i vårt samhälle. Varje steg vi tar nu måste gå åt rätt håll, alltså att det ÖKAR individens frihet och förbättrar rättssäkerheten. Att ta bort kontanterna gör tvärtom.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2010-06-09, 12:59
Björn Ulvaeus företrädaren för det Orwellska statsskicket. Vi har en FRA-lag som ger statsmakten möjlighet att kontrollera vår mobil- och datortrafik och nu vill han att även samtliga monetära transaktioner går via samma nät och Radiotjänst har dessutom beslutat att du via datorn även är automatiskt uppkopplad till SVT (och betalar för det). Snart kommer han väl med förslaget att datorn skall vara påslaget dygnet runt för ev. ordergivning från statsmakten.
Läste i en tidigare kommentar att han är med i humanisterna - detta måste vara ett fatalt misstag, för den typen av förslag har då ingenting med humanistisk livsåskådning att göra.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2010-06-09, 14:38
Och hur har då den visionäre artikelförfattaren tänkt sig att handeln skall gå till i de länder där det inte finns några kortläsare, inga plastkort, inga stormarknader:
-inga problem alls kanske det måste ju vara presumtiva jättemarknader värda en ordentlig marknadsanalys av alla plastkortsföretag och försäljare av kortläsare, verkligen hittills helt förbisedda.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-06-09, 18:37
Jag föreslår att vi slopar alla skivor med ABBA. Dom är i alla fall både gamla och passé. Det finns modernare musik!
Permalänk | Anmäl
Janne Stenborg, 2010-06-10, 01:53
Kontanter har,tyvärer en mkt stor roll idag !
Exempel på när kort är mindre gångbart:
- Automater som hanterar småsummor.
- Köp och sälj av begagnade varor på tex blocket
- Marknader/kiosker
- Vid fel i systemen
Visst kan man installera kortläsar i alla kormojjar/tuggummimaskiner/toaletter mm mm - men det är inte ekonomiskt försvarbart.
Dessutom får man inte ignorera det faktum att systemen fortfarande är mkt sårbara - det är många gånger på ett år som ngn storbansk system spärrar kunder från kortköp. Vi strömavbrott/katastrofer är kort också ett mkt sårbart medium.
/K
Permalänk | Anmäl
Klas Karlsson, 2010-06-11, 11:48
Samtidigt, i verkligheten, ser vi hur våra bankärenden sparas fem år bakåt i tiden och kan läsas av bland andra amerikanska myndigheter. Hellre kontanter, de är svåra att spåra när de väl har tagits ut från en bankomat. Vad jag gör med mina pengar är inget Ulveus, utländska myndigheter eller kortföretagen ska känna till eller tjäna pengar på.
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2010-06-11, 19:10
Det är fantastiskt så många "kontant-kramare" det finns på Newsmill!
För min del tycker jag Björns inlägg låter spännade och visionärt.
Att invända mot tankegången genom att peka på mängder av detaljproblem, vilka säkerligen skulle gå att lösa, är småaktigt då det är tankegången som är intressant och förtjänar ett seriöst bemötande. I alla fall enligt mitt sätt att se saken.
Permalänk | Anmäl
Bo Axelsson, 2010-06-12, 21:53
Förespråkarna för ett kontantlöst samhälle har glömt det viktigaste skälet till att det nte går att genomföra.
Alla människor med skulder upp över öronen, alla dessa är förbjudna att handla via kredit, får inte ha kreditkort och får heller till 90% inte handla via internet.
Hur ska alla dessa människor överhuvudtaget kunna handla alls om man inte får ha ett kort som man handlar med.
Om man genomför det kontantlösa samhället måste förfarandet med hur man hanterar människor med skulder förändras i grunden, Man måste kunna låta dessa människor få ha kreditkort.
Jag vet människor som inte kan ha Nordeas nya bankomatkort eftersom man kan andla med dem för att de har skulder, de får gå till banken och hämta pengar, vissa idioter har föreslagit att sluta med publika banker och bara köra med kort, men om dagens regler gäller sånt kommer en ny sort kriminalitet uppstå nämligen att folk kommer stjäla andras identiteter för att överhuvudtaget kunna handla mat för dagen, eller så kommer folk ta vad de behöver utan att betala och vem ska hindra dom om man inte kan betala med kontanter?
Det finns även människor som inte har utbyggdt internet, som bor i äldre hyreshus där bredband inte existerar, som inte har råd att köpa datorer, har man stora skulder är det även svårt att ens få ett telia-tele2 bredbandsabonemang, hur ska man i så fall då kunna betala hyra och andra räkningar eftersom Post och Banker med ett kontantlöst samhälle inte kommer finnas i en publik del. Det finns en stor del av vår befolkning som inte lever på internet utan i den verkliga världen.
Det finns nästan ingen invandrare i Rosengård-Rinkeby som betalar räkningar via internet, det är en ren medelklassgrej om man bor i villa eller bostadsrätt. Jag bor i Hyresrätt i en småstad och vet ingen runt mig som överhuvudtaget betalar via internet, man går till banken eller köper via postförskott om man beställer på Ginza, postförskott är på väg att försvinna och utan det får man med skulder inte handla på internet.
Det går inte att införa det kontantlösa samhället på minst 30 år, Man skulle bli tvungna att nolla alla med skulder med dagens regler, för människor med skulder är helt utestängda från det mesta med handel inom internet
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2010-06-13, 18:45
Det är väl ungefär ett år sen du sist skrev en inlaga om att ta bort kontanterna. Visheten tycks inte växa med tiden i det här fallet..
Vet inte vems ärenden du går, men du ska inte tro att alla som visar dig en ljusnande framtid har tänkt att inkludera dig själv i den...
Permalänk | Anmäl
Carl Frésen, 2010-06-14, 20:40
Men det kan man ju inte göra! Tänk om man tappar kortet. Då blir det ju värre än om man tappar en lapp... hej.
okokokokokokokokokokokokokokokok.
Men... man kan ju bara inte göra så. Kolla dina meddelanden annars blir det synd om mig. Fast det är det ju redan.
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-05-16, 14:33
#31 Janne Stenborg: modern musik suger. Abba är bäst i världen!
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-05-16, 14:43
"Det finns inga direkta praktiska skäl att ha mynt och sedlar" Jo. Hur skulle jag då kunna köpa saker? :(
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-05-25, 19:15
Om det inte fanns alltså.
(förlåt för att jag kommenterar så mycket)
Permalänk | Anmäl
celine hyl, 2011-05-25, 19:17
40 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Guld, Björn, Guld. men troligen skulle inte alla länder avskaffa sina sedlar och mynt så....
US Dollar, Björn, US Dollar.
Utan svenska mynt och sedlarkontanter som betalningsmedel uppstår alternativ.
Om den inhemska valutan e en s.k. skräpvaluta som inflateras per timme byter man till annan bytesvaluta. Många länder använder US dollar idag i sin ekonomi.
Behovet av ett enklare sätt att byta varor med varandra än att alla träffas på samma ställe (marknadsplats) och byter med varandra. En bil mot 20 kor mot 200 koftor. Vill man ha en kofta måste man slakta en ko och byta med några kotletter.Enklare som sagt då med Guldbitar, silver, US dollar Euro(?) eller svenska kronor.
Kontanter är bra för att staten inte kan kontrollera deras transaktionsflöde. Bättre vore dock att införa 100% guld och silver mynt parallellt med FIAT-valutan SEK. Politiker kan trycka hur mycket pengar som helst och har så gjort och vi ser konsekvenserna av socialismens våldsamma låna och trycka samt spendera ekonomi. Vi kan också konstatera att alla FIAT valutor i mänsklighetens historia har förlorat hela sitt värde, USD har förlorat 98% av sin köpkraft sedan 1913, medans guld behållt sitt.
Guld och Silver, har fungerat som betalningsmedel i 5000 respektive 10.000 år, vars mängd ingen regering kan påverka eller kontrollera, är nyckel till människors frihet från staten och överheten. Världshandeln skulle vinna på att bedriva handel i guld och silver pengar (metall, papper, elektroniskt) i stället för hyperproducerade ettor och nollor som när som helst kan förlora hela eller delar av sitt värde.
Ibland är konservativa lösningar helt enkelt bäst, eftersom de fungerar bäst och är mest beprövade. Kanske är det dags för radikala socialist-kommunist-marxister-lenninister- stalinister-maoister att lägga ner FIAT pengar, centralbanker och fraktionell banking, välfärdsstat och extremt högt skatteförtryck, men det är väl att begära för mycket, först måste det gamla systemet haverera färdigt, innan vi kan få två riktiga valutor, Guld och Silver.
Ulvaeus har visat sig okunnig när det gällde den sk illegala fildelningen - Han utsåg sig själv till språkrör för den i huvudsak Amerikanska skiv- och filmbolag och kunde i kraft av sitt namn sprida en massa myter och propaganda - Skall vi nu tro att han har blivit en ansedd nationalekonom? - Gör vad du gör bäst Ulvaeus - komponera och gör musik och uttala dig inte om saker du inte begriper
Var det inte Björne som rasade mot alla pirater när det sedan kom upp att han själv hade skattesmitit gör tiotals miljoner och att skatteverket nu var efter honom?
Nu spottar han ur sig ännu fler grodor. Har pojken tänkt på att man kan radera hela någons konto med en knapptryckning och att datorer och datorprogram kan få virus och liknande?
Troligtvis inte. Pinsam artikel. Fortsätt med dina pjäser, Björn, där hör du hemma lite mer.
Att avskaffa kontanter vore helt i linje med den rådande samhällsutvecklingen där vi gör oss alltmer beroende av tekniken. Bränner alla broar och så står vi hjälplösa när det inte fungerar.
Den dag man kan framställa guld och silver på kemisk väg så är funktionen likställd med kontanter.
Avskaffa kontanterna för att röja undan benen på den organiserade brottsligheten? Avskaffa hellre kriget mot knarket och det förbud som ligger till grund för att hela regioner destabiliserats. Det är inte för intet man börjar undra vad för slags verklighetsflykt denne Ulvaeus ägnar sig åt. Eller var det, som någon kommenterade tidigare, skatteflykt?
Kul inlägg och intressanta funderingar, Björn Ulvaeus.
Men jag tycker att du gör en tankevurpa.
Du menar att Sverige skulle gå i bräschen och vara det första landet som avskaffar pengarna i förhoppningen att den övriga världen ska göra detsamma?
Det tankesättet är sprunget ur samma hybris som får vissa att tro att vi i Sverige kan rädda planeten från undergång via "klimatåtgärder" i stil med att politiker kan "besämma" att den globala temperaturen( som det råder stor osäkerhet om) inte ska öka med mer än två grader om 40 år när vi de facto på några tusen års sikt är på väg in i en ny istid.
Lite flumvarning på slika funderingar, kort sagt.
Jag håller fullständigt med dig Björn.
Det finns ett övergångsalternativ.
Tag bort alla sedlar över 50lappen.
Jag tog ut pengar i Gambia maxuttag var kanske 2000:- det blev en så gigantisk bunt att den knappast rymdes i fickan.
Om tusenlappar och femhundringar togs bort skulle den organiserade brottsligheten få de svårare redan där.
Å andra sidan lär en oerhört stor del av våra tjugor vara förfalskade.
Lösningen är mynt, upp till ett 50kronorsmynt.
Då kan alla ha lite fickpengar och barn handla utan kort.
Sen måste vi kanske komplettera den fyrsiffriga koden, annars kommer kortrån att öka.
Iris fingeravtryck och i framtiden DNA, samt en personlig kod och noggrann kameraövervakning på alla betalningsställen.
Det är klart att det kommer handlas med främmande valutor och andra värden, tills alla länder insett fördelarna.
Om Sverige börjar, så kommer landet från start att vinna på systemändringen, inga fler rån mot värdetransporter, en massa dyr hantering av sedlar upphör. Vad gör det om Sverige skulle vara det enda kontantlösa landet?
Det vore ju ändå en mycket stor vinst.
Jag är helt för det kontantlösa samhället.
Jag vill gå längre och sikta mot en världsvaluta och en världsmedborgarlön.
Grundplåten till en global välfärd.
Kontroll av alla transaktioner och så en automatisk skatt på alla, transaktioner.
Visst företag kommer efter det inte vilja förädla allt inom företaget, men de skulle vinna mer på den ökade effektiviteten.
Det ligger mycket i vad du skriver men borde vi inte tänka lite på framtidens arkeologer och historiker också? Kontokort är inte lika lätt att hitta med metalldetektorer som mynt. Det var det enda argument jag kunde hitta mot din idé så låt oss göra oss av med kontanterna.
@ Björn Ulvaeus:
1. Alla lagliga affärer sker inte mellan konsument/butik där kort kan användas. Kontanter i lägre valörer behövs som smörjmedel i människors vardag. Pelle köper per blocket en begagnad kökslampa av Lisa för 150 kr, ska de då använda sig av en postväxel hade du tänkt? Eller ska människor ständigt gå o nynna melodin till "ska vi byta grejer med varann"?
2. Vad skulle hindra den svarta/kriminella ekonomin från att gå över till en alternativ valuta som t. ex. euro eller dollar? Redan idag kan jag som konsument i de flesta vardagssituationer som konsument leva ett euro-liv i Stockholm .
3. Det är inte bara kriminella som inte vill lämna spår efter sig. Som exempel kan tas att idag försöker de flesta större butikskedjor via betalkortet kartlägga den enskilda konsumentens köpbeteende för att kunna påverka den med riktad reklam. Jag har ingenting att dölja och går opåverkad från sådant, kanske du säger då. Tror du ja, säger jag.
Sorry Björn, din teori haltar. Vanliga rån är illa nog, men dom största ekonomiska brotten görs idag via datorer. Du och jag har inte ens kunskap om en bråkdel av alla brottsliga transaktioner som sker, därför att det mesta nämns inte i media.
Att Ulvaeus gör sådana uttalanden är förståligt. Han tillhör ju en oerhört rik, makthungrig internationell ny överklass som skulle tjäna grova pengar på att kontanterna avskaffades.
Om kontanterna skulle avskaffas skulle man säkert kunna komma åt små banditerna, men dom stora fula fiskarnas internationella ”organiserade brottlighet” skulle blomma fullt ut. En maktsfär som Ulvaeus själv tillhör.
Alla elektroniska pengar kan övervakas och spåras, och individen och företagen kan övervakas i detalj av gangsters, mafiosos, triader, skattemyndigheter, och Ulvaeus organisationer som musikindustrin. Målet ör naturligtvis att utöva kontroll i profitsyfte.
Om USA till exempel skulle få tillgång till bankerna SWIFT system som registrerar alla bank transaktioner, skulle man kunna övervaka alla individers och företags bankverksamhet i EU, och kommer naturligtvis att använda det för att stärka USA konkurrenskraft, dominans och kontroll internationellt.
Det här är som narkotika handeln, om en regering, musikindustrin, eller en gangsterorganisation erbjuder mellan fem till tjugo millioner dollars för stulen information, och ny identitet och pass, och priset bara är sex månaders fängelse, då lönar det sig att tjalla och stjäla.
Brottslig informations stöld har nu blivit en internationell rörelse där även regeringar deltar, bank personal mutas till att lämna ut personlig information, och identiteter och pengar stjäls, människor förlorar livet i människorov och mord. Det är sådan verksamhet Ulvaeus vill bidraga till, han kommer ju själv att tjäna gott på kalaset.
Rätt väg är i stället att anonymisera allt finansiellt elektroniskt, så att informationen inte kan spåras. Vi kan redan nu se en sådan utveckling i olika bank centra. Man identifierar sig inte längre med ett ID kort, utan med sitt ATM kort och PIN. Banktjänstemannen får aldrig reda på vem man är, och kan inte komma åt tillgodohavandet på kontot eller namn eller adress. IT personalen har inte längre tillgång till kundregistret.
Det här är inte längre en fråga om personlig integritet, utan Ulvaeus stöder och främjar en ny slags narkotika handel, men nu är det information som det handlas med, inte narkotika, och profiterna är enorma.
Rolf
Enligt min mening är det just integritetesfrågan som talar för att behålla kontanter.Det är inte rätten att dölja beteenden från en partner heller som är avgörande utan rädslan för storebror staten.
Att avskaffa kontanter blir ett mycket större integritetesingrepp än registrering av vad vi skriver på nätet eller något annat ingrepp staten gjort så här långt i Sverige.Det vore ett avgörande steg in i storebrorsamhället Inledningsvis kommer vi att bli försäkrade om att denna registrering inte kommer att användas. Men all erfarenhet talar för att om det registreras kommer det att användas.Det är inte svårt att se scenariot framför sig när våra politiker som brottas med skenande sjukvårdskostanderna föreslår en riktad kampanj för sundare leverne riktat mot rökare och storkonsumenter av alkohol. Den välmenande staten kommer med säkerhet att använda de möjligheter ett kontantlöst samhälle innebär. Så småning om kommer det inte att bara gälla rökare och storkonsumeter av alkohol utan åtgärder kommer att sättas in mot dem som spelar för mycket, de som konsumerar porr, äter för mycket chips, dricker för mycket läsk. Jag tycker argumentet med den organiserade brottsligheten är svagt. Med samma argument kan man argumentera för kameraövervakning överallt inte bara i offentlig miljö utan i varje hem. Det skulle minska antalet grova våldsbrott och öka uppklarningsprocenten påtagligt. men ett sådant övervakningssamhälle vill inte jag ha.Polisen måste bli effektivare i att bekämpa grov organiserad bortottslighet och värdetransportrån. Låt oss inte kapitulera och ge upp vår grundläggande integritet för den sakens skull. Nej låt oss inte ta ytterligare steg in i storebrorssamhället. Behåll kontanterna.
Har flera vänner som blivit skimmade via internet,vill nog att säkerheten måste bli bättre om vi ska bara ha kort!!
är det inte feminist-sponsorn och övervakninngs-profeten själv som talar?
#15 Marco Diamani, det var Benny som var "feminist-sponsorn".
Björn å Benny den ena sponsrar Fi som ägnar sig åt sexism å diskriminering den andra åt humanisterna som är allt utom humanister dom har väll fått hybris eftersom man sa på 70talet att dom var politiska analfabeter & nu vill visa att dom vist är politiska men dom visar bara att dom just är det politiska analfabeter
1. Varför skulle inte den vänstrande maken räknas?
2. Några exempel, som jag kom på bara rakt av; marknader, fickpengar till barnen, betala någon för att klippa gräset.
Några exempel på tillfällen då det är livsviktigt att vi kan sköta våra affärer anonymt; doneringar/medlemsavgifter till politiska organisationer.
Nej, med tanke på dagens kontroll- och övervakningsiver från Storebror så är det en osedvanligt idiotisk ide att avskaffa en av de få kvarvarande saker som vi kan göra anonymt.
Och din tanke om att kontrollera mängden pengar i omlopp faller pladask på sin lilla rumpa av det enkla faktum att den största "boven" i det dramat är bankerna som lånar ut pengar de inte egentligen har täckning för.
Vi går nog mot ett kontantlöst samhälle i alla händelser. Mikrobetalningar via mobiltelefon etc. Problemet med kriminalitet kommer emellertid inte att lösas. De kriminella kommer att finna nya vägar.
Det finns en parallell med bilstölder. För ett antal år sedan infördes elektroniska spärrar i de flesta bilar som gjorde dem i stort sett omöjliga att stjäla. Det som hände var att i ett flertal länder ökade "car jacking" dramatiskt. Du står vid ett rödljus med din nya Porsche, en snubbe kommer fram och viftar med en puffra, du tvingas kliva ur och han kör iväg med kärran (och kanske frun och barnen också).
Utan kontanter kommer personrån där människor avtvingas sina kort och koder att öka.
Ulveus bortser ifrån flera faktorer som gör kontanter bra, också för staten. Förtroendet för fiatpengar, som gör en penningpolitik möjlig. Handeln underlättas med anonyma, endast svagt spårbara, betalningsmedel. Staten, inte bankerna, drar fördel av den räntefria upplåningen från allmänheten. Ett robust system, som fungerar oberoende av el- och teleförbindelser. Pedagogiken för barn i fysiska, uppräkningsbara pengar. Möjlighet att stoppa i fickan när man ger sig av, som bara överträffas av guld.
Och så slutligen är ett kontantlöst samhälle ytterligare ett verktyg för övervakningssamhället. När tillräckligt många sådana verkty finns klara att användas, kommer de att användas, oberoende av om det finns en intention eller inte från början.
För mig är kontanter en valfråga, som kräver tydlig lagstiftning för att kunna återupprättas i samhället. Bland annat därför kandiderar jag till riksdagen för Piratpartiet. Bloggar om detta i en hel serie inlägg, som kommer att fortsätta.
http://viktualiebrodern.wordpress.com/2010/05/17/ateruppratta-kontanter-...
Ja men tänk om det blir strömavbrott... det blir de faktiskt ibland där vi bor. Då går det inte att göra någonting alls.
Själv gillar jag inte kort. Jag har ett för jag är tvungen annars får jag knappast ut mina pengar från bankomaterna och typiskt nog vägrade postfröken (när det fanns sådana) att ta emot mina pengar nyss hämtade från bankomaten för att det fanns ett litet rött märke på 500-kronorssedeln. "Du ska inte ta emot sådana" sade hon uppfostrande till mig. Som om jag umgicks med rånare och banditer. Jag sa som det var att jag nyss hade tagit ut den från banken.
Alltså pengar och kort eller vad vi än använder är beroende av tillit och att vi litar på den andre. Om det står så illa till i vårt samhälle att bovar och banditer har tagit över penningamarknaden så borde vi väl veta det?
Jag tror du är lite nojig Björn för du lever i en så märklig värld, där miljarder passerar dina och andras händer. Det vore väldigt opraktiskt för er att behöva ta ut allt i kontanter. Det skulle inte ens fungera.
Men den datorisering av penningarna som har skett gör också att det kan flyttas miljarder över hela jordklotet blixtsnabbt. Det var inte möjligt förut. När kommer nästa finanskris beroende av att någon har lovat sådana som dig en massa nya goda vinster bara ni flyttar ert kapital till ett konto, som kommer att ge otroliga vinster? Jag säger bara Madoff sen får du säga vad du vill.
Nej, kontanterna är inte boven i dramat. Det är det sjuka finanssystemet. Du borde läsa Bankerna och skuldnätet av Ellen Hodgson Brown. Hon var i Sverige i slutet på maj och både SvD och DN skrev om det. DN:s artikel hade rubriken Bankernas utlåning är ett pyramidspel (10/5 i ekonomidelen). Tyvärr kan man inte läsa den på nätet. Undrar varför.
Anders Borg försöker tukta bankerna. Lönlöst. Hur kan det komma sig att dom kan slänga sig med så mycket bonusar hit och dit? Jo, som sagt, därför att systemet är sjukt men dom flesta fattar ingenting.
Det är vi skattebetalare som får stå för fiolerna när det krisar.
Det är tur att vi har kontanter. Snart brakar det sjuka systemet. Skaffa cash och lite jord att odla på. Med kontanternas hjälp kan man tjäna lite svart. Ta tillbaka lite som staten tar ifrån en p g a det ohemula skattetrycket.
Har du överhuvud taget fattat varför bankerna har policyn att de bankkasse-personal som är med om ett rån skall ha en del pengar att ge rånarna, när de kunde gjort det omöjligt att få ut pengar för en rånare, Björn? Svaret är att de gör så för att personalen skall ha en del pengar som de kan ge rånarna, så att ingen blir dödad.
Grundförutsättningen är felaktig. Den organiserade brottsligheten finns, och kommer alltid att finnas, eftersom de människorna aldrig skulle kunna tänka sig att leva ett vanligt liv, av olika orsaker. Går det inte att undvika det på ett sätt, tvingar man dem att göra det på ett annat. Blir det omöjligt att få tag i kontanter, kommer de istället råna folk på smycken, råna butiker på högprisvaror som de kan byta med, eller t.o.m. matvaror så att de kan äta. Kontanter de kan stjäla är mycket bättre alternativ än de andra. Vilket råkar du helst ut för, Björn, att ge en rånare din plånbok eller att han följer med dig hem och tar värdeföremål där?
Nästa fråga rör korruption och privatliv. Med kontanter finns en fredad zon gentemot det offentliga som vi alla kan använda. Kontanter försvinner inte vid strömavbrott, och blir inte skimmade. Jag blev just av med mitt kort i en bankomat pga misstänkt skimming, och fick vänta flera dagar utan att kunna betala för någonting innan jag fick ett nytt. Utan kontanter skulle vi vara helt utelämnade till staten och bankerna, och alla våra inköp skulle lagras och katalogiseras. Det skulle öppna för en helt mardrömslik detaljstyrning av våra liv från statens sida. Korruption skulle vara helt opåverkad, och istället blomma ut när människors pengar lätt kan tas ifrån dem med enkla knapptryck.
Nej, om vi skall bli av med kontanterna på ett rimligt sätt, behövs följande: System med öppen källkod (dvs vi kan veta hur de fungerar) som inte identifierar den som gör transaktioner på något sätt, och som har tillräckligt bra säkerhet för att den bank etc som blir hackad skall kunna betala enorma summor i skadestånd till den eller de drabbade. Annars är det extremt viktigt att kontanterna behålls.
Ulvaeus åsikter tyder på att han är en EMU-förespråkare. Det skulle vara intressant att veta om han vill ansluta landet till Euron utan sedlarna. Med en sådan logik borde kanske sedlarna dras in i Stockholm eftersom det där begås mest brott.
En smalare och samtidigt bredare metod för mindre brott är att förbjuda straffade att inneha kontanter och förverka dessa om de har några. Att använda kort blir en del av straffet (kort utan kredit). Tidigare har jag föreslaget att fängelse ersätts med en synlig boja runt halsen och som tar upp ljud och bild och personens position. Manipulering av bojan ger insolering i häkte. Det är fel att besvära oskyliga med indragna kontanter, hemlig och storskalig avlyssning och registrering av telefon, Internet och e-post, övervakningskameror med mera. Istället bör den moderna tekniken användas där den är mest kostnadseffektiv och vara en del av straffet.
Av dömda till fängelse för tillgrepp i åldern 25-44 år återfaller 87 procent i brott redan inom 3 år från att de släpps. Detta framgår tydligt av Kriminalvårdens statistik. Statistiken går inte så långt tillbaka. Senare i livet och med tanke på att de som flyttar utomlands bokförs som positiva så återfaller nästan alla i brott. Att dra in kontanterna i den svenska valutan skulle nog inte få någon större effekt på tillgreppen och denna grupp. Långt mer effektivt skulle vara att hantera narkotika och alkohol som vilken vara som helst och sälja den med bara påslag för moms som livsmedel.
http://www.kriminalvarden.se/upload/statistik/kr%C3%A5/omslag.pdf
En grupp som påverkas mindre av vad Ulvaeus föreslår är företagare och affärsmän som kan köpa något privat på företagets bekostnad. Det kan drivas så långt att verksamheten är uppbyggd runt detta och att den snabbt kommer på obestånd. Alla från en enmansföretagare till en grupp direktörer på Skandia kan lura systemet utan kontanter. Kontakter i världen kan underlätta.
Ett ytterligare skäl att inte avskaffa kontanterna är de transaktionskostnader som kan fås vid en större störning typ kärnvapenutväxling, inbördeskrig, hungersnöd, sjukdomar eller eller något annat som leder till panik och kaos. Utan någon centralmakt, elektricitet och fungerande kommunikationer blir samhället än mer sårbart. Idag kan någon förstöra kraftledningarna från Norrland och göra stora delar av landet strömlöst i veckor. Konsekvenserna skulle förvärras i alla scenarier om kontanterna togs bort.
Slopas sedlar och mynt så finns ju alla likvida svenska pengar (M1) på konton. I princip så skulle då arbetsgivarnas skatteavdrag och arbetsgivaravgifter kunna slopas helt och hållet. En platt skatt skulle då automatiskt kunna dras från varje konto varje natt (t.ex. ca 0,2 % varje natt kl 4 med nuvarande penningmängd). Detta räcker då till all nuvarande välfärd. Mycket skulle dessutom kunna sparas genom att vissa kontrollmyndigheter bör kunna reduceras och elimineras.
Om då även momsen slopas så skulle staten och myndigheterna normalt inte ha någon anledning att snoka, kontrollera eller behöva bry sig om några privata transaktioner människor eller företag emellan. Staten eller några myndigheter skulle inte alls ha rättighet eller anleningar att lägga sig i privata avtal som ingås och fortlöper i ömsesidigt samförstånd.
Problemet med kreditkort och överföring via exempelvis bank är att man kan bli blåst den vägen också. Ett ickekontant system är visserligen spårbart, men signalerna kan vara falska.
Jag kan bara berätta några exempel. Folk som jobbar hela dagarna och äntligen ska köpa något i andra hand (exempelvis en biljett på ett fullbokat evenemang som inte kan ta sin arbetsrast eller fritid att boka till) på blocket kan bli blåst eftersom den kan vara förfalskad.
Dessutom kan förfalskningen även drabba säljaren som inte får sina pengar pga att kontokortet inte är giltigt eller att checken inte hade täckning men gick igenom ändå.
Kontanter är väldigt praktiskt för integriteten.
Många säger att "det spelar väl ingen roll om affärerna och myndigheterna kan se vad jag köper". Detta är ett mycket allvarligt missförstånd. Förmodligen det mest synliga som kommer drabba oss än mer utan kontanter är att försäkringsbolagen och bankerna kommer att göra ganska speciella analyser av det de ser. Detta kommer få oerhört stora konsekvenser för de som drabbas.
Exempel från verkligheten: En bank i USA har börjat göra kreditvärdighetsanalyser beroende på de data de får in från människors köpmönster. Man har bland annat börjat matcha olika affärers kunders kreditvärdighet, för att kunna sätta ett index på varje affär. Sedan justeras varje kunds kreditvärdighet efter var de handlar. Massor av människor har fått ökade premier, minskad kreditgräns och högre ränta på kredit efter att ha HANDLAT PÅ ETT STÄLLE DÄR MÅNGA MED DÅLIG KREDITVÄRDIGHET HANDLAT.
Allt det här vi snackar om med data som kan missbrukas och därför inte skall samlas in, allt detta missbrukas och missbrukas så fort det går. Resultatet blir ett samhälle där ingen vågar ändra sina vanor eller pröva något som kan tända en flagga någonstans. Inte för att de KOMMER att straffas för det, utan för att de KAN KOMMA att straffas. Dessutom kommer inte straffet direkt, utan kan dröja länge, kanske många år, innan något annat du gjort tänder en flagga någonstans.
Sedan kommer du att nekas lån, få oförklarligt frysta tillgångar (ditt konto är under utredning, kommer de säga), plötsligt få betala mycket mer för något, eller så kommer du få förklara för polisen varför du köpte en burk målarfärg för 12 år sedan.
Inget av detta är saker vi vill ha i vårt samhälle. Varje steg vi tar nu måste gå åt rätt håll, alltså att det ÖKAR individens frihet och förbättrar rättssäkerheten. Att ta bort kontanterna gör tvärtom.
Björn Ulvaeus företrädaren för det Orwellska statsskicket. Vi har en FRA-lag som ger statsmakten möjlighet att kontrollera vår mobil- och datortrafik och nu vill han att även samtliga monetära transaktioner går via samma nät och Radiotjänst har dessutom beslutat att du via datorn även är automatiskt uppkopplad till SVT (och betalar för det). Snart kommer han väl med förslaget att datorn skall vara påslaget dygnet runt för ev. ordergivning från statsmakten.
Läste i en tidigare kommentar att han är med i humanisterna - detta måste vara ett fatalt misstag, för den typen av förslag har då ingenting med humanistisk livsåskådning att göra.
Och hur har då den visionäre artikelförfattaren tänkt sig att handeln skall gå till i de länder där det inte finns några kortläsare, inga plastkort, inga stormarknader:
-inga problem alls kanske det måste ju vara presumtiva jättemarknader värda en ordentlig marknadsanalys av alla plastkortsföretag och försäljare av kortläsare, verkligen hittills helt förbisedda.
Jag föreslår att vi slopar alla skivor med ABBA. Dom är i alla fall både gamla och passé. Det finns modernare musik!
Kontanter har,tyvärer en mkt stor roll idag !
Exempel på när kort är mindre gångbart:
- Automater som hanterar småsummor.
- Köp och sälj av begagnade varor på tex blocket
- Marknader/kiosker
- Vid fel i systemen
Visst kan man installera kortläsar i alla kormojjar/tuggummimaskiner/toaletter mm mm - men det är inte ekonomiskt försvarbart.
Dessutom får man inte ignorera det faktum att systemen fortfarande är mkt sårbara - det är många gånger på ett år som ngn storbansk system spärrar kunder från kortköp. Vi strömavbrott/katastrofer är kort också ett mkt sårbart medium.
/K
Samtidigt, i verkligheten, ser vi hur våra bankärenden sparas fem år bakåt i tiden och kan läsas av bland andra amerikanska myndigheter. Hellre kontanter, de är svåra att spåra när de väl har tagits ut från en bankomat. Vad jag gör med mina pengar är inget Ulveus, utländska myndigheter eller kortföretagen ska känna till eller tjäna pengar på.
Det är fantastiskt så många "kontant-kramare" det finns på Newsmill!
För min del tycker jag Björns inlägg låter spännade och visionärt.
Att invända mot tankegången genom att peka på mängder av detaljproblem, vilka säkerligen skulle gå att lösa, är småaktigt då det är tankegången som är intressant och förtjänar ett seriöst bemötande. I alla fall enligt mitt sätt att se saken.
Förespråkarna för ett kontantlöst samhälle har glömt det viktigaste skälet till att det nte går att genomföra.
Alla människor med skulder upp över öronen, alla dessa är förbjudna att handla via kredit, får inte ha kreditkort och får heller till 90% inte handla via internet.
Hur ska alla dessa människor överhuvudtaget kunna handla alls om man inte får ha ett kort som man handlar med.
Om man genomför det kontantlösa samhället måste förfarandet med hur man hanterar människor med skulder förändras i grunden, Man måste kunna låta dessa människor få ha kreditkort.
Jag vet människor som inte kan ha Nordeas nya bankomatkort eftersom man kan andla med dem för att de har skulder, de får gå till banken och hämta pengar, vissa idioter har föreslagit att sluta med publika banker och bara köra med kort, men om dagens regler gäller sånt kommer en ny sort kriminalitet uppstå nämligen att folk kommer stjäla andras identiteter för att överhuvudtaget kunna handla mat för dagen, eller så kommer folk ta vad de behöver utan att betala och vem ska hindra dom om man inte kan betala med kontanter?
Det finns även människor som inte har utbyggdt internet, som bor i äldre hyreshus där bredband inte existerar, som inte har råd att köpa datorer, har man stora skulder är det även svårt att ens få ett telia-tele2 bredbandsabonemang, hur ska man i så fall då kunna betala hyra och andra räkningar eftersom Post och Banker med ett kontantlöst samhälle inte kommer finnas i en publik del. Det finns en stor del av vår befolkning som inte lever på internet utan i den verkliga världen.
Det finns nästan ingen invandrare i Rosengård-Rinkeby som betalar räkningar via internet, det är en ren medelklassgrej om man bor i villa eller bostadsrätt. Jag bor i Hyresrätt i en småstad och vet ingen runt mig som överhuvudtaget betalar via internet, man går till banken eller köper via postförskott om man beställer på Ginza, postförskott är på väg att försvinna och utan det får man med skulder inte handla på internet.
Det går inte att införa det kontantlösa samhället på minst 30 år, Man skulle bli tvungna att nolla alla med skulder med dagens regler, för människor med skulder är helt utestängda från det mesta med handel inom internet
Det är väl ungefär ett år sen du sist skrev en inlaga om att ta bort kontanterna. Visheten tycks inte växa med tiden i det här fallet..
Vet inte vems ärenden du går, men du ska inte tro att alla som visar dig en ljusnande framtid har tänkt att inkludera dig själv i den...
Men det kan man ju inte göra! Tänk om man tappar kortet. Då blir det ju värre än om man tappar en lapp... hej.
okokokokokokokokokokokokokokokok.
Men... man kan ju bara inte göra så. Kolla dina meddelanden annars blir det synd om mig. Fast det är det ju redan.
#31 Janne Stenborg: modern musik suger. Abba är bäst i världen!
"Det finns inga direkta praktiska skäl att ha mynt och sedlar" Jo. Hur skulle jag då kunna köpa saker? :(
Om det inte fanns alltså.
(förlåt för att jag kommenterar så mycket)