Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Utrikesdeklarationen 2012

Carl Bildt presenterar regeringens utrikesdeklaration i riksdagen på onsdagen. Läs (1) Skriv

Terrorism

Nu lägger regeringen fram Sveriges nya strategi mot terrorism. Det finns numera "en verklig risk för terrorattentat i Sverige", skriver regeringen i planen. Läs (5) Skriv

Politiker och ersättningar

Stefan Löfven sänker sin nya lön och Vänsterpartiet skärper sin partiskatt. Varför agerar inte Alliansen i frågan? Skriv

Ship to Gaza

Nima Dervish om Ship to Gaza

Felier och Gardells Hamaskramande kan bli startskottet på ett tredje världskrig

Iranska revolutionsgardet erbjuder militär assistans till skepp på väg mot Gaza och skickar även två egna fartyg denna vecka, ett drag som Israel inte kommer se på med blida ögon.


Om författaren

Nima Dervish är journalist och författare.

Vi kan vara tämligen säkra på att Israel inte kommer släppa igenom iranska skepp, vare sig till Gaza eller Ashdod. Iranska skepp lär i sin tur inte åka hela vägen till Palestinas kust för att där lyda order från "den sionistiska regimens" flotta. Det är bäddat för väpnad konflikt mellan Iran och Israel. 

Skulle det känsliga mötet mellan iranska fartyg och israeliska flottan utbryta i våldsamheter är det osannolikt att Ahmadinejad inte skulle besvara "sionistisk aggression mot fredliga muslimer" och förklara krig mot Israel, som i sin tur inte lär dra sig för att sända raketer mot Iran. Vems sida Turkiet skulle välja i en sådan konflikt är inte svårt att räkna ut.

Islamismen har slagit ordentlig rot i många av Mellanösterns länder. Oavsett vad respektive regim beslutar kommer folket kräva att man bistår muslimska bröder i konflikten mot sionisterna. En vän som nyligen var i Egypten berättade hur han otaliga gånger dagligen fick frågan "where do you come from?" När svaret löd Iran lyste man upp: "Ah Ahmadinejad!" Här i Stockholm har jag flera gånger talat med turkar och araber som har sagt att "ni har en modig president som vågar stå upp mot USA och Israel". Ahmadinejad har stöd bland folk i Mellanöstern.

Ahmadinejad har gång på gång uttryckt Israelhat, allt från uttalandet om att landet "måste försvinna från historiens sidor" till konferensen "Översyn av Förintelsen: En global vision" (där bland andra historierevisionisten Robert Faurisson och den förre Ku Klux Klan-ideologen David Duke deltog). Iranska regimens antisemitism fanns långt innan Ahmadinejad, vars uttalande i själva verket var ett citat av Ayatollah Khomeini.

Om Erdoğans Israelkritik ska kallas för "hyckleri" i ljuset av Turkiets behandling av kurder, så saknar nog svenska språket orden för att beskriva dubbelmoralen i iranska mullors högljudda krav på "rättvisa och frihet i Palestina", ett ämne som kan fylla en egen artikel: Arbetslöhet, knarkmissbruk och prostitution som har spridits som skogsbrand, polisens förnedrande behandling av afghanska flyktingar, bombande av iranska Kurdistan som nyligen gick ut i strejk i protest mot avrättandet av flera människorättskämpar, diskriminering av sunni-minoriteten, än värre diskriminering av den religiösa minoriteten bahá'ís, hängning av homosexuella, könsapartheid, med mycket mera.

När förra årets protester mot Ahmadinejads valfusk möttes med övervåld var det många iranier som beskrev de blodiga bilderna med orden "Detta är inte Gaza, utan Iran". I juli när interna oroligheter kokade över låtsades iranska nyhetsbyrån IRIB som om det regnade och matade på med nyheter om Gaza. Iranska folkets trötthet över tvångsmatning med propaganda om Palestina märktes tydligt i september under demonstrationerna på Jerusalemdagen (instiftad 1979 av Khomeini som en dag till "stöd för det palestinska folket") då folk skanderade "Varken Gaza eller Libanon, jag offrar mitt liv för Iran". Att Islamiska Republiken nu försöker rikta folkets ögon mot Gaza är knappast en slump då årsdagen för valprotesterna (12 juni) närmar sig, med allt vad det kommer innebära i form av nya protester.

Att Ahmadinejad gärna vill se Israel utplånat är bortom allt tvivel. Frågan om han är beredd att offra iranska liv för denna sak är inte svår att besvara med tanke på Khomeinis agerande under Iran-Irak-kriget: I juni 1982 när Saddam drog tillbaka sina trupper ur Iran och föreslog att bägge länderna skulle skicka sina soldater till Libanon för att hjälpa palestinierna (!) mot Israels invansion svarade Khomeini att Iran skulle "fortsätta kriget tills Saddam har störtats och vi kan be i Karbala och Jerusalem". När kriget tog slut 1989 sa Khomeini att det var "som att svälja gift". I brev till prästerskapet skrev han: "Inte för ett ögonblick ångrar vi vår prestaion under kriget. Har vi glömt att vi kämpade för att fullfölja vår religiösa plikt och att resultatet är en marginell bisak?"

Man kan bara undra vad Dror Feiler och Mattias Gardell, initiativtagarna bakom Ship to Gaza, känner idag över sin monumentalt omdömeslösa allians med Hamasvänliga, martyrvilliga islamisterna i IHH vars skepp var det enda där blodbad förekom. Är de nöjda över sitt avtryck i historieböckerna? Jag kan inte sluta tänka på Gavrilo Princip vars skott i Sarajevo blev upptakten till Första världskriget, som avslutades i ett förödmjukande fred för tyskarna, vilket beredde grund för Andra världskriget och Förintelsen, som ledde till Israels bildande och hela denna giftiga soppa som vi idag befinner oss i. Jag hoppas ur djupet av mitt hjärta att jag har fel, men Irans utspel mot Israel bådar inte gott för allas vår framtid.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23413

53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jaja suck vi får väl hoppas att 2012 betyder något annat än harmageddon... fö reagerade jag på att du som skriver så utmärkt svenska tydligen inte är svensk? Du har en president i ditt land?

Permalänk | Anmäl #1 Ann Helena Rudberg, 2010-06-08, 11:23

Jag håller med i början, men när författaren börjar diskutera förra årets val i Iran anser jag att det vinklats allt för mycket emot den Islamiska republiken. Jag menar, det finns någorlunda bevis för att USA stöttade statskuppen i Honduras samma sommar. Det finns också bevis att Saudi Arabien köpte röster under det libanesiska parlamentsvalet (som hölls bara 5 dagar innan det iranska presidentvalet). Men nästan ingen i väst kritiserade situationerna i Honduras och Libanon. I stället la man all fokus på Iran. Varför? Det är frågan.

Det är lite hyckleri att kritisera den Islamiska republiken utan att ta hänsyn till den sionistiska faktorn i Mellanöstern. Man kan inte kritisera en stat utan att fundera lite på vilka dess fiender kan vara. Irans fiende är Israel. Och Israel har deltagit i flera propagandakampanjer mot Iran. Glöm inte heller Israels attack på det amerikanska krigsfartyget USS Liberty 1967, en attack som Egypten beskylldes för. Sen har vi också al-Qaida, som hotat Iran "med krig" flera gånger men som är helt tyst angående Israels attack på Ship to Gaza i förra veckan.

Sedan är jag tveksam till Ship to Gazas kopplingar med "tredje världskriget". Antingen krävs det mer för ett sådant krig, d.v.s. flera krigsförklaringar under kort tid, eller så har vi redan haft ett tredje världskrig sedan denna världsordning formades efter Sovjetunionens fall. Eller sedan elfte september attackerna, när dussintals länder beslutade sig för att delta i "kriget mot terrorismen".

Sanningen är så att Islamism växer därför för att västvärlden har misslyckats. Syftet med Israel var att för väst kunna kontrollera Mellanöstern, där det finns mycket råolja. Men motståndet har bara fortsatt, och det har fortsatt allt för länge. Vi har hamnat i en situation där antingen Sionismen eller Islamismen måste elimineras. Genom att döma Israelkramarnas reaktioner verkar det vara Sionismen som är på väg att elimineras, om än kanske bara i den muslimska världen. Om västvärlden väljer att bannlysa Islamism (den som gjort motstånd mot Israel) finns risken för ett tredje världskrig. Väljer västvärlden att erkänna sitt brott (med Israel) kan 2000-talet bli en av de mest fredliga århundraden på många, många år.

Det finns inget att vara orolig över, om man vet att man är på rätt sida.

Permalänk | Anmäl #2 Ibrahim Al-Breft, 2010-06-08, 11:39

En utmärkt och klarsynt artikel. Dervish sätter pricken över i:et. Förklarar utmärkt vad det handlar om. Iran har nu fått ett gyllene tillfälle som man kommer att utnyttja. Det här borde självklart s.k "fredskämpar" i Sverige tagit med i beräkningen, att man inte har gjort det beror på ren okunskap och dålig verklighetsförankring. Det bevisar att man egentligen inte förstår ett dugg av konflikten, eftersom man inte förstår det mest basala.

Permalänk | Anmäl #3 Jonas Täljsten, 2010-06-08, 11:51

Leninpristagaren Gardells omdömeslöshet är av traditionellt vänstersnitt. Lenin själv myntade som bekant begreppet nyttiga idioter.

Permalänk | Anmäl #4 t, 2010-06-08, 11:54

Iran har inget att vinna på att angripa Israel militärt så länge USA regerar i Persiska viken, Irak och Afghanistan, så den uppmålade utvecklingen är helt orealistisk.

Demokraterna i USA blev näpsade av Iran 1979 och väntar bara på en förevändning att ge igen.

Israels position är starkare än någonsin och det borde man utnyttja till att annektera Västbanken och Gazaremsan och avsluta konflikten om Palestina. Att vänta innebär bara att man drar ut på lidandet för alla parter.

Palestinierna har sin självklara plats i arabvärlden och kommer aldrig bli lojala mot Iran.

Permalänk | Anmäl #5 Bo T, 2010-06-08, 12:18

Nima, vi är inte intresserade av Stor-Ariska försök att lägga sig i denna konflikthärd. Vare sig det är revolutionsgardister eller Monarkister som vädrar morgonluft eller andra Aryer som naturligtvis i sitt hjärta alltid är bättre, alltid förmer och alltid renare än Araber, Turkar, Pakistaner och Afghaner.
Samtliga Aryer och Arianer ska sköta sina egna problem - lämna oss ifred.

Permalänk | Anmäl #6 Pasha, 2010-06-08, 12:15

Jag har samma farhågor som du.
Jag hyser inga varma tankar för dessa testosterongubbar som kan ha bidragit till att världen kanske sätts i brand.
På grund av sitt enögda handlande har det uppstått en svår situation.. De förstår inte hur komplex situationen är, att det är många,egentligen ovidkommande aktörer, som medverkar till oron i Mellanöstern.
Allt är inte bara vitt eller svart.
Naturligtvis behöver de i Gaza akut hjälp med förnödenheter och, inte mindre behöver israelerna säkerhetsgaranti.
Jag förstår deras rädsla. Jag förstår gazabornas svåra situation.
Men hjälpen skall gå genom neutrala kanaler.

Det blir inte förrän ländernas höger-och vänsterpolitiker samt vissas religiösa,subjektiva inblandnig upphör, och man tillåter att konflikten tas upp på hög diplomatisk nivå, som det kan bli möjligt att lösa krisen.

Du är en av Sveriges skickligaste debattörer med mycket kunskap om detta ämne, samtidigt som du har en gedigen sverigekunskap.
Jag väljer att tro på dig på grund av den bredd du har och dina snabba infallsvinklar. Skulle vilja se lite mer av dig här på newsmill

Permalänk | Anmäl #8 Audur Armannsdottir, 2010-06-08, 12:20

Kanske ännu en spökskrivare, är det vad du tror Ann Helena? Jag har hittat ett "ett" där det ska vara "en". Det är den svenska nihilismen som letar efter stavfel i en artikel som handlar om vår överlevnad. Och var det Inkafolket som har förutsagt jordens undergång 2012? Det tredje världskriget skulle säkert kunna vara här då, men vi får nog inte tillfälle att analysera det eller titta på nyheterna, det kan gå fort, som med oljan. Jorden befolkas inte enbart av människor. Men det glömmer vi lätt bort. Kanske jorden skulle vara en mer fattig planet utan människor, men mer säker. Man behöver inte domedag om alla kommer dö på en gång, ingen kommer efter som kan skönmåla, ljuga om det, baktala eller indoktrinera en militärisk ordning in i framtiden. I en oviss framtid är vi alla lika. Vi bär på samma rädsla och är hänvisade till samma hopp. Vi är väl trots allt bara människor.

Permalänk | Anmäl #9 Birgitta Måhl, 2010-06-08, 12:44

"Att Ahmadinejad gärna vill se Israel utplånat är bortom allt tvivel." skriver artikelförfattaren. Efter massmorden, kidnappningarna och stölderna ut till havs förra veckan är han nog tyvärr inte ensam längre.

Jag trodde jag skulle få läsa en svidande vidräkning med Mattias Gardell och Dror Feiler. I stället kom drapa efter drapa om Ahmadinejad.

http://www.newsmill.se/artikel/2009/07/05/har-ar-bevisen-att-valet-i-ira...

Jjag tror knappast Gardell och Feiler skickade många tankar varken åt Iran eller Ahmadinejad innan de gick ombord på hjälpkonvojen. Fokus låg nog snarare på den olagliga Gazablockaden än på iransk inrikespolitik. Skulle det smälla så vilar i sådana fall ansvaret tungt på den som skjuter första kulan.

Ute till havs i Medelhavet häromdagen var det israel. För inte skall vi väl följa israels dåliga vanor att skuldbelägga offren den här gången också?

Permalänk | Anmäl #10 Volfram Ax, 2010-06-08, 12:43

Det tror jag inte !

Iran krigar via ombud. Sort munväder å lite verkstad

Permalänk | Anmäl #12 Lennart Nilsson, 2010-06-08, 12:52

"Felier och Gardells Hamaskramande kan bli startskottet på ett tredje världskrig"

Dom blir säker glada av att läsa det. Johan Ingerö talar på sin blogg om "Gardellparadoxen":

"Den grupp som angrep Vilks, bland annat med utgångspunkten att homosexualitet är en synd, försvarades alltså av Mattias Gardell. Den ene brodern allierar sig med extremister som, om de fick inflytande, skulle hänga den andre brodern i närmaste lyktstolpe. Så ser det missriktade stödet till Israels fiender ut. Låt oss kalla det Gardellparadoxen". http://ingero.blogspot.com/2010/06/cain-och-abel-gardell.html

Permalänk | Anmäl #13 Lars Johansson, 2010-06-08, 12:53

Ännu ett krigsutbrott i Mellan östern vore förödande.Med all ytterligare kraftmätning som utspelar sig och ofta delges i den ibland filtrerade nyhetförmedling vi har, så är krig en handling som bara ger ohyggliga förluster och ett enormt lidande.Mänskligheten har genom århundraden inte kommit någonstans,inte lärt sig någonting.Hoppas EU kan vara en liten stötdämpare för fredens skull.Bättre att vara naiv än inget alls.

Permalänk | Anmäl #14 Agneta Berglöw, 2010-06-08, 13:00

Håller med om att utvecklingen med Iranska trupper inblandade är mycket bekymmersam. Hoppas att länderna åtminstone är förnuftiga nog att inte inleda krig mot varandra.

Permalänk | Anmäl #17 DA, 2010-06-08, 13:05

Tack Nima Dervish, för att du som Iranier känner samma oro som mig.
Vill inte heller ha krig igen, men väldens "makthavare" är blinda och lever bara för att öka sin egen MAKT och hatet flödar utan barmhärtighet, vare sig det gäller Sverige, Iran eller andra. Din artikel är bra.

Permalänk | Anmäl #18 KarinAndersson, 2010-06-08, 13:06

"Håller med om att utvecklingen med Iranska trupper inblandade är mycket bekymmersam. Hoppas att länderna åtminstone är förnuftiga nog att inte inleda krig mot varandra."

+ 1

"Felier och Gardells Hamaskramande kan bli startskottet på ett tredje världskrig"

En naiv tolkning. De är två skilda saker.

Permalänk | Anmäl #19 Pål Bergström, 2010-06-08, 13:13

Som vanligt sätter du orden korrekt. Utan dig så skulle många människor föras bakom ljuset.

Tack Nima

Permalänk | Anmäl #21 Roger Sahlström, 2010-06-08, 13:26

Intressant artikel. Sänder Iran skepp med förnödenheter till Gaza bevakade av krigsfartyg då är risken mycket stor att det smäller och vad gör Turkiet, Hezbollah och Hamas då?

Det som förvånar mig är att islamisterna inte ägnar sin tid åt militär upprustning som nazisterna (National Socialisterna) gjorde och sedan krig, men islamisterna verkar vara mycket ivriga att få dö för Allah, så att kriget kan mycket väl bryta ut nästa vecka.

Israel kommer att få lita till sin egen militära förmåga, USA är upptagen i två krig och Europa kommer att göra allt för att undvika deltagande. Det blir en spännande vecka...

Permalänk | Anmäl #22 Johnny Andersson, 2010-06-08, 13:30

Det här var bland det bästa jag har läst. Tack för ett viktigt perspektiv, Nima!

Permalänk | Anmäl #26 Lotta S, 2010-06-08, 13:52

Turkiet kommer knappast hjälpa Iran. Erdogan kanske hoppas det.
Men den mäktiga turkiska militären lyder inte Erdogan så där.
Istället kanske en revolution sker av sekulära turkar som lessnat på islamisten Erdogan i samband med en iran-israel konflikt.

Däremot ett anfall ifrån Hizbollah och Gaza samtidigt som skeppen sänks är möjligt.

Permalänk | Anmäl #27 Björn Englund, 2010-06-08, 14:10

#2 Ibrahim Al-Breft,
>>Jag håller med i början, men när författaren börjar diskutera förra årets val i Iran anser jag att det vinklats allt för mycket emot den Islamiska republiken.

Ibrahim brukar argumentera att Irans opposition var kontrollerad av "sionisterna" när de klagade på sista valet... :-)

Men han brukar också argumentera att USAs utrikespolitik kontrolleras av "sionisterna" och Frimurarna. Med mera...

Se t.ex.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/06/06/palestinas-framtid-efter-ship-...

Permalänk | Anmäl #29 Bernt, 2010-06-08, 14:24

"Man kan bara undra vad Dror Feiler och Mattias Gardell, initiativtagarna bakom Ship to Gaza, känner idag över sin monumentalt omdömeslösa allians med Hamasvänliga, martyrvilliga islamisterna i IHH vars skepp var det enda där blodbad förekom. Är de nöjda över sitt avtryck i historieböckerna?"
Bra sagt!

Permalänk | Anmäl #30 andreas lundström, 2010-06-08, 14:36

Och när Carl Bildt och hans högerregering börjar närma sig islamisterna i sina verklighetsfrämmande uttalanden så förstår man att det håller på att gå åt helvete för Sverige.

Permalänk | Anmäl #31 andreas lundström, 2010-06-08, 14:38

Några jämförde Gaza med judeghettot i Warszawa, de kommentarerna kom in.

Jag tyckte det var intressant men min utveckling av den jämförelsen kommer bara in på Jonas Täljstens artikel om att Israel har rätt till Gaza... än så länge finns mina utvecklade paralleller där...

Jag anser att vi är dåliga på att lära av vår historia, därför vi har så svårt att bli av med eviga konflikter.

Permalänk | Anmäl #32 Gunnar Littmarck, 2010-06-08, 14:49

Nima Dervish påstår att Israel bildades pga Förintelsen. Det är en gammal antisemitisk myt som sprids av FN.

I själva verket skapades Israel av sionisterna och processen hade pågått sedan andra halvan av 1800-talet.

Om araberna hade låtit judarna återinvandra till Palestina hade inte Förintelsen blivit av. Utan Förintelsen hade Israel varit mycket starkare vid bildandet.

FN gjorde sitt bästa för att ge det blivande Israel så dåliga förutsättningar som möjligt och fortsatte med att ge palestinierna en unik flyktingstatus så att kriget mot Israel skulle permanentas.

Israel bildades alltså inte pga Förintelsen och FN utan TROTS Förintelsen och FN

Permalänk | Anmäl #33 Bo T, 2010-06-08, 15:23

Gardell och Dror kan väl knappast lastas för hur mullorna i Iran väljer agera?

I förlängning innebär ditt resonemang att vi aldrig kan agera kring orättvisor med tanke på att det kan vara ett startskott för vad som helst..
I det här fallet finns ett hopp om. att blockaden mot Gaza så småningom hävs.
Vilket vore det bästa för alla parter inkl. Israel som väl vet att blockaden inte ens fungerar. Om nu inte Israel vill uppnå ökat stöd för Hamas. Ur det perspektivet har den fungerat hitintills..
och citat
"Islamismen har slagit ordentlig rot i många av Mellanösterns länder."
Att Palestina som metafor och verklighet används över hela Mellanöstern för att legitimera ett flertal islamistiska rörelser är
varken Ship to Gazas eller palestiniernas "fel".
Möjligen omvärldens och USAs. som alltid ger Israel carte blance.
Behandlingen av Palestinerna är och har varit en grogrund för terrorism i årtionden..
Häv blockaden, riv murarna occhh tvinga Israel att uppföra sig enligt gällande internationell lag o rätt.

Hur många förlorade generationer ska den här konflikten få ta?

Permalänk | Anmäl #34 rachel wittstein, 2010-06-08, 15:33

Det finns tydligen två helt olika Bo T på denna tråd !!!

# 28
# 33

Permalänk | Anmäl #36 Pasha, 2010-06-08, 17:15

Vi behöver inte oroa oss, Israel löste uppgiften denna gång och de kommer även att lösa framtida uppgifter. Minns hur elegant de gick tillväga 1967. Israel skulle utplånas. Nu, 43 år senare gnäller araber fortfarande över resultatet.

Permalänk | Anmäl #38 Robert Pettersson, 2010-06-08, 18:16

Intressant artikel, Nima!
Tyvärr anser jag att EU och FN är de största bovarna i detta "eviga" drama. FN och EU är för fega för att stå upp för den lilla staten israel emot hela den muslimska världen. Då politiker är inblandade är röster och majoriteter det viktiga. Då är mobbing av ett land bättre än att förlora muslimska röster. Tyvärr är USA det enda rakryggade landet i världen. Det var ju USA som fick stopp på inbördeskriget i forna Jugoslavien, inte EU. F-n, va patetiskt!

Permalänk | Anmäl #39 TÅGMICKE, 2010-06-08, 18:23

Gunnar Littmarck skriver i sin kommentar att det är intressant att jämföra Gaza med Warszawa-gettot?! Andra har skrivit liknande tidigare. Hur i all världen kan man vara så historielös och okunnig? I Warszawa-gettot svalt hundratusentals judar till döds och därifrån transporterades de till gaskamrarna i Treblinka. En handful personer gjorde uppror i april 1943 men utan mycket vapen och utan mycket stöd från omvärlden blev de krossade av nazisterna och hela gettot sattes i brand. Inga hjälporganisationer skickade någon humanitär hjälp till getto och var Röda Korset höll hus är det väl ingen som vet. Var finns likheterna med situationen i Gaza som styrs av Hamas som hotar Israel med raketer som smugglas in från Iran? Pågår något folkmord i Gaza? Den svåra situationen där med stort hjälpberoende är helt självförvållad.

Permalänk | Anmäl #40 Mose Apelblat, 2010-06-08, 18:34

"Man kan bara undra vad Dror Feiler och Mattias Gardell, initiativtagarna bakom Ship to Gaza, känner idag över sin monumentalt omdömeslösa allians med Hamasvänliga, martyrvilliga islamisterna i IHH vars skepp var det enda där blodbad förekom."

Gardell och Feiler var väl inte dom ända initiativtagarna, vad nu det spelar för roll egentligen. Å andra sidan var dom initiativtagare till något som fick ett erkännande från FN. Till skillnad från Israels blockad av Gaza.

Och suck men visst alla inom IHH på skeppen var säkert "hamasvänliga" och "martyrvilliga". Kan vi alla göra samma generaliseringar?

Så det var bara på det skeppet som Freiler och Gardell befann sig på som det förekom ett _blodbad_?

Intressant att någon som går i försvar mot Israeliska pirateriet erkänner ett blodbad förekom i alla fall.

(Och varför all denna censur i ett "fritt" land?)

Permalänk | Anmäl #42 ST, 2010-06-08, 21:56

Mose Apelblat # 40 har helt rätt i sin kommentar när han inte kan se en likhet mellan Warzawa-ghettot och Gaza.

Jag föreslår att alla som gör dylika jämförelser i tron att det gynnar Palestinierna, omedelbart slutar med det. Jämförelsen haltar helt och det är osmakligt att dra in Nazisternas illdåd i dessa diskussioner. Dessutom - inte att förglömma - så bidrar det på intet sätt för att föra fram Palestiniernas sak, utan snarare tvärtom.

I paritet med detta (men inte av samma valör) så är det osmakligt och illa genomtänkt att anklaga alla kritiker av Israels politik och förehavanden, för att vara antisemiter.

Permalänk | Anmäl #43 Pasha, 2010-06-08, 22:03

Ja det var mycket på en gång,men du som verkar så kunnig:
Hur är dina kunskaper i de senaste 28 årens historia i
mellanöstern ?
Jag räknar då från -82 när Ariel Sharon släppte in falangisterna i Sabra
och Shatila.
Kan du se något som helst sammanhang i Hizbollahs sk utökade popularitet i Libanon,Hamas framgångar i Gaza och rent allmänt självmordsbombningar, - kontra föregående "aktiviteter" från Israeliska armen eller andra Israeliska myndigheter ?

Det IRANSKA inflytandet i mellanöstern,och därmed i princip radikalismeringen av muslimska ungdomar globalt,är enligt min mening något som bottnar i IRAELS/USA:S beteende.

Det ena landet ( USA ) är det enda som använt nukleära vapen mot människor,dessutom civila,det andra ( ISRAEL ) är ett land som fullkomligt negligerar världssamfundet alla spelregler och dessutom har tillgång till nukleära vapen....!!!!!

LÅT INTE IRAN FÅ KÄRNVAPEN,OCH INFÖR KÄRNVAPENFRI ZON I HELA MELLANÖSTERN !!!
HELA mellanöstern alltså.
Irael också,naturligtvis.

Låt FN kontrollera " gränsen " IRAEL - GAZAoch ,låt FN visitera all sjögående trafik till GAZA !
Till detta säger naturligtvis ISRAEL nej,likaså till att låta en internationell kommission undersöka händelseförloppet vid bordningen av Mavi Marmari.

Likaså förnekar man legaliteten av Internationella domstolen i HAAG.

Berlusconi vill inte heller gärna bli "bedömd", då skapar man egna lagar.Historien vimlar av liknande exempel.

Alla andra har fel.Själv har man rätt.
Iallafall så länge ingen domstol får jurisdikation att försöka bevisa motsatsen.....

Det är väl knappast någon tillfällighet att inte heller USA är speciellt intresserad av möjligheten att få lämna ut någon ev. krigsförbrytare till världssamfundets rättsskipning.

Permalänk | Anmäl #44 Mats Hedlund, 2010-06-08, 23:21

Mose Apelblat
Det var andra som gjorde jämförelsen jag bara utvecklade den.
Läs om den får finnas kvar hos Jonas Täljstens artikel Israel har rätt till Gaza.....

Permalänk | Anmäl #45 Gunnar Littmarck, 2010-06-08, 23:40

Jag fattar inte varför min kommentar censureras hela tiden.
Byt Hamas mot de som styrde judarna i ghettot och Israel mot nazistregimen, Irans regim mot Englands... så ser alla hur absurt det är...
Då kan man lära av historien....

Jag fattar verkligen inte varför min utveckling av extrema vänstersympatisörers kommentarer censureras...

Det är alltså O.K. att jämföra Gaza med judeghettot i Warszawa men inte att utveckla den jämförelsen?

Permalänk | Anmäl #46 Gunnar Littmarck, 2010-06-08, 23:41

Intressant artikel. Tack.

Permalänk | Anmäl #47 Doktor Eleph@nt, 2010-06-08, 23:42

"Hur många förlorade generationer ska den här konflikten få ta?"

En mycket bra fråga, #34 rachel wittstein. Araberna kan ju ta hand om sina flyktingar redan idag och ge dem fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabstater så som Israel har gjort med sina judiska flyktingar så skulle konflikten vara historia.

Men varför ska arabvärlden ta sin del av kostnaderna för konflikten när FN och EU försörjer palestinierna och kriget mot Israel? Det finns liksom inget incitament för arabvärlden att ta sitt ansvar.

Permalänk | Anmäl #49 Bo T, 2010-06-09, 07:43

Om desperationen tar över handlingarna. Men konflikter löser man inte med militära medel. Det inser nog de flesta eftersom ingen kan vinna ett tredje världskrig.
Tror inte att ens den djupa och långa konflikten i Mellanöstern kan leda till ett världskrig. Det var länge sedan som "världen" var lika med "västvärlden". Tror inte att exempelvis de växande ekonomiska stormakterna Kina och Indien vågar riskera framgångarna med att delta i ett "världskrig".

Permalänk | Anmäl #52 Ivar Johansson, 2010-06-09, 12:14

Kanske kunde konflikten lösas vid roten. En libanesisk forskare publicerade ett antal arbeten som visade ATT STATEN ISRAEL VAR GRUNDAD PÅ FEL PLATS!!! Ursprunget till legitimiteten är tagen från GT som Ben-Gurion åberopar vid grundandet 1948. Idag pekar ett antal fakta på att GT är felaktigt översatt och att "judarnas heliga mark" där forntida städer, tempel, palats etc skulle legat INTE ALLS LÅG DÄR ISRAEL IDAG LIGGER! Detta styrks av bristen på arkeologiska fynd. Vid nya försök till översättning där "fornhebreiskan" översatts till arabiska stämmer by-och ortsnamn väldigt bra överens med ett område på västra arabiska halvön i dagen Saudiarabien. Saudierna vägrar utgrävningar i just det området och vid publicering revs ett antal byar utan förklaring.
En anledning, har spekulerats, kan ligga i att judarnas forna rike IDAG SKULLE INNEFATTA MECKA!! Något som knappast skulle leda till lugn och stabilitet :(.
Information om detta är, för mig iaf, mycket svårt att gräva fram. Om någon vet mer om detta läser jag tacksamt!

Permalänk | Anmäl #53 Jonas Karlsson, 2010-06-09, 14:31

#51 Pasha
>>Exil-Iranier i gemen är endast intresserade av att framhäva sig själva samt den "fantastiska" Arianska historien

Wow, personangrepp och generalisering av väldigt, väldigt olika grupper... (Allt från monarkister till kommunister).

Det där var nog det värsta jag sett på Newsmill av dig, Pasha.

Permalänk | Anmäl #54 Bernt, 2010-06-09, 16:40

"då folk skanderade "Varken Gaza eller Libanon, jag offrar mitt liv för Iran"

Usch vilka våldsbenägna martyrdödsökande osolidariska chauvinister.
Fritt fram för regimen i Iran att döda dessa för att sedan hävda att de ville dö för att smutskasta ayatollorna.
Icke ?
Då kan man nog inte,med hedern i behåll, anklaga de mördade turkiska fredsaktivisterna för sin egen död .

Permalänk | Anmäl #55 Palestina, 2010-06-09, 18:23

Jaja, jojo Bernt, men jag tror aldrig du har någonsin utsatts för Stor-Ariskt skryt och skrävel - testa det för omväxlings skull !

Permalänk | Anmäl #56 Pasha, 2010-06-09, 19:38

Jonas # 53

Författaren/upphovsmannen till dessa teorier heter
Kamal Salibi
http://en.wikipedia.org/wiki/Kamal_Salibi

I övrigt finns det andra teorier om Israeliternas verkliga flyktväg från Egypten, där de korsar röda havet, inte till Sinai, utan till nuvarande SaudiArabien - också intressant läsning

http://www.arkdiscovery.com/red_sea_crossing.htm

Båda teorierna kan verka "konspiratoriska", men det är nöjsam läsning ändå

Permalänk | Anmäl #57 Pasha, 2010-06-09, 19:53

Fantastiskt bra artikel Nima!
Din analys är mitt i prick...

Permalänk | Anmäl #58 Peter Tagessn, 2010-06-09, 22:04

#56 Pasha fortsätter barocka angrepp om exiliranier:
>>Jaja, jojo Bernt, men jag tror aldrig du har någonsin utsatts för Stor-Ariskt skryt och skrävel - testa det för omväxlings skull !

Sigh, IGEN -- väldigt, väldigt olika grupper.

Min bild är att iranier varierar mycket. Den bildade överklassen är "normal" från ett västperspektiv, som sådana grupper i U-länder brukar vara. (De nya härskarna, som kommer upp sig genom att vara med i Revolutionsgardet, är nog annorlunda. Typ nuvarande presidenten.)

Jag har aldrig hört/läst en exiliranier vara en bråkdel så tokig som Irans president m.fl. (Såg han inte ljus/glorior när han höll tal i FN? Etc.)

Eller för den delen, se Ibrahim (#2 ovan), som verkar skriva ungefär den officiella Iran/Hezbollah/Hamas-versionen Se min länk i #29. Vi talar bokstavligen om "sionistiska"/Frimurar-konspirationer!

Nog, jag tänker inte diskutera dina osmakliga förolämpningar mot olika etniska grupper, Pasha.

Permalänk | Anmäl #59 Bernt, 2010-06-10, 00:18

#57 Pasha.
Tack för länkar. Grymt intressant :).

Permalänk | Anmäl #60 Jonas Karlsson, 2010-06-10, 08:49

# 60 Jonas !

Ännu fler intressanta länkar till den Israeliske amatörforskaren Tsvi Misinai och den mycket seriösa rörelse han har startat, med huvudsakligt innehåll rörande Palestiniernas Israelitiska/Hebreiska ursprung:

http://en.wikipedia.org/wiki/Tsvi_Misinai
http://www.the-engagement.org/

Permalänk | Anmäl #62 Pasha, 2010-06-10, 11:11

Nima Dervish är en budbärare för både en del av den svenska makteliten och icke världsvana svenskar som lätt duperas om hur hemskt Islam är. Båda dessa grupper älskar att höra om ursäkter vad gäller Israels krigsbrott och hemska muslimer är.

Det finns ett sug efter sådana sensationsmakare och Nima Dervish har mer än villigt valt att fylla denna funktion tillsammans med andra ohederliga debattörer som Dilsa Demirbag Steen.

Nima Dervish väljer att krama krigsbrottslingarna i den israeliska regeringen med sin artikel.

Om Nima Dervish är iranier, så borde han veta att Ahmadenijad inte sa att Israel ska utrotas eller ordvitsar liknande detta. Den iranska presidenten sa att den sionistiska staten kommer att upplösas. Med detta menade han att detta kommer att ske med automatik, precis som de forna kommunist staterna gjorde.

Vad som är intressant är att Israel dagligen uttryckt att man vill attackera Iran. Detta påvisar Nima Dervishs oärliga argumentation.

Juan Cole som är amerikansk akademiker och har flytande kunskaper i persiska har vid ett flertal tillfällen avfärdat dessa icke korrekta påståenden.

Så Nima Dervish, försök håll dig till fakta när du skriver, Men å andra sidan, lever sådana som du på propaganda och sensationer, så det vore väl för mycket att begära.

Permalänk | Anmäl #64 Terry K, 2010-06-16, 23:04

Nima Dervish: Nickar och håller med =)

Permalänk | Anmäl #65 Sven Inge Nilsson, 2010-06-19, 21:06

@Nima Dervish: Tycker du inte att du överdriver Irans betydelse nu? Israel har tillräcklig firepower för att jämna Iran med marken och bygga parkeringsplats där. Det hinner inte bli en så stor konflikt som ett världskrig innan det är över.

Permalänk | Anmäl #66 Bo Åkesson, 2010-06-21, 11:24

Terry K, du skrev: "Om Nima Dervish är iranier, så borde han veta att Ahmadenijad inte sa att Israel ska utrotas eller ordvitsar liknande detta. Den iranska presidenten sa att den sionistiska staten kommer att upplösas."

Jag är iranier och persiska är mitt modersmål. Snälla du, läs på lite innan du okunnigt återupprepar påståenden du har hört.
http://nordicdervish.wordpress.com/2008/08/15/found-in-translation/

Permalänk | Anmäl #67 Nima Dervish, 2010-07-07, 12:02


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.