Newsmillredaktören har ändrat millningen till att gälla "Män på dagis" som är en helt ovidkommande fråga i förhållande till inlägget.
Mitt förslag gällde DJ:s arbete och jag undra varför Newsmill ändrar frågeställningen?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-07, 20:31
Nej, lönen är nog inte allt även om lärare borde ha mycket mer betalt.
Jag tror inte att det är genusmedvetenhet heller.
Om man jämför med Norges satsning på arkitektur, vägar, rastplatser och turistmål gissar jag att det handlar om status.
Det som lyfts fram som viktigt och som skapar stolthet får ökat intresse och nivån höjs.
Sverige har ingen stolthet kvar för offentlig verksamhet. Den hånas av ekonomer och liberala tankesmedjor. Den framställs som en parasit av Alliansen. Bara det privata tillmäts värde.
Klart att vi har en skola med problem.
Det beror inte på nyanlända flyktingar, det beror på egoistiska kapitalägare som föraktar samhället.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-06-07, 20:34
Bra och intressant artikel. Den visar på om vi minskar flummet och de galna genushaveristernas inflytande kan vanliga, sunda män börja flocka till förskolan. Vi behöver en bättre blandning. Barn borde få se både män och kvinnor när de växer upp.
Jämställdhet är ingen emot, vilken denna artikel visar. Feminism är en annan femma. Det är ideologi, inte målet.
Permalänk | Anmäl
Anna Hellsén, 2010-06-07, 20:59
SÅ HÄR ÄR DET:
de allra FLESTA män kan inte tänka sig att jobba på dagis! Så är det i hela världen, och BÅDE i sverige och norge! (även om variation mellan länderna förekommer)
acceptera attm män dras till andra yrken än kvinnor (generellt!!!!, genomsnittet!) och ni har kommit en bra bit påväg mot en förståelse av könet och dess rätt att spela roll för hur människan tänker, väljer och pratar m.m
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2010-06-08, 03:23
Marco:
Om 10% av Sveriges män kan tänka sig att jobb inom skola förskola är det ändå (grovt räknat) 200 000 personer i arbetsför ålder. Inlägget handlar om hur de bemöts av Högskolan. Ska de börja med att ta avstånd från könsmaktsordningen innan de släpps in?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-08, 07:06
Om jag träffar en karl och han berättar att han jobbar på dagis skulle jag tycka det var något skumt med honom. Så illa är det.
För många misstag har redan begåtts.
Barnen ska inte vara några testpersoner i ett genusprojekt. Nej tack!!
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-08, 07:40
Christina: Tänker du på samma sätt om män som vill vara hemma med sina barn?
Diskussionen om män och barn ligger utanför ämnet som handlar om delegationens arbete.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-08, 08:19
Marco, så här är det: De allra flesta kvinnor kan inte heller tänka sig att jobba på dagis.
Vad du bortser från är möjligheten att män dras till andra yrken än kvinnor på grund av sociala mönster snarare än genetisk betingelse, sociala mönster som ser ut PRECIS som ditt inlägg. Ifall vi har några genetiskt betingade yrkespreferenser går det ändå inte att urskilja dem i allt det sociala sorlet. Vi är ett fiskstim. Vem vet vad fisken gjort ifall han levt hela sitt liv utan stimmet?
Christina, vad är det du insinuerar? Att alla män är potentiella sexbrottslingar? Att män som vill jobba i förskolan måste förväntas ha sexuella motiv, för säkerhets skull?
Män har också rätt att bli bedömda som individer, och inte för sitt kön. Helt oavsett vad andra män har gjort före dem. Och då menar jag HELT oavsett.
Permalänk | Anmäl
Katharina Aspman Karlström, 2010-06-08, 09:45
Bra och viktig artikel!
De män jag vill se i förskolan ska ha ett "särskilt engagemang" för sitt yrke - dvs barn och utbildning - inte för jämställdhet. Ska vi jaga mulliga mansgrisar är det för övrigt knappast bland förskolans personal förekomsten är rikligast.
Permalänk | Anmäl
Helena von Schantz, 2010-06-08, 10:16
#8 Mats Olsson,
"Tänker du på samma sätt om män som vill vara hemma med sina barn?"
Nej, det är väl skillnad på en pappa som tar hand om sina egna barn och främmande män på dagis?
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-08, 11:41
Jag har jobbat 25 år på samma förskola och i några tagit hand om barn och i sin tur deras barn. jag har faktiskt aldrig känt mig som "en främmande man". Om du tillbringar 40 timmar i veckan under 47 veckor om året tillsammans med barn under fem år är det sannolikt att relationer uppstår.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-08, 12:10
Mycket tydligare än som i #7 och #11 kan väl inte stereotypa könsrollsuppfattningar uttryckas!?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-06-08, 14:11
Intressant och bra skriven artikel Mats Olsson.
Du upplevs ärlig och kunnig.
Jag tror att i princip alla håller med dig. Fokus på utbildningen bör ligga på att skapa duktiga yrkesmän. Religionen feminism har inget med det att göra och det skrämmer säkert bort män.
Permalänk | Anmäl
Robin K, 2010-06-08, 17:56
Så enligt Linköping ska män anställas som exempel på könsmaktsordning & in för barnen tala om män som något negativt å destruktivt lite som att en jude blir anställd på ett nazidagis & får tala inför barn å säga vi judar styr världen vi äger banker media å företag inte för att vi är duktiga utan för att vi konspirerar bakom lykta dörrar & vi är onda som förtrycker er arier men jag är en god jude för jag spottar på dom
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2010-06-08, 18:44
Jag gick utbildning för att börja arbeta med barn men det dröjde inte länge förrän jag blev avskräckt.
Min Morbror har jobbat i många år på dagis/fritids och hans berättelser för vad som hänt alla hans manliga kollegor har nog avskräckt flera generationer män från att söka sig till dom yrkena.
För i grund och botten ses vi män som frivilligt söker oss till dessa yrken som pedofiler, min morbrors kollegor blev alla anmälda för övergrepp på barn utan att ens varit ensam med något barn.
De som är lite äldre och redan jobbat ett par år innan pedofil hysterin drog igång har ofta sluppit falska anklagelser eller fördomar.
Men med tiden hoppas jag dessa saker försvinner allt mer, för de är fruktansvärt avskräckande att vara med om dom fördomarna och misstänksamheterna.
Permalänk | Anmäl
Laban Andersson, 2010-06-08, 18:58
#13 Niclas Kuoppa,
Jag försöker alltid vara tydlig. Det har ju visat sig att många män inte klarar av att ha så intim kontakt med flickstjärtar när det gäller blöjbyte och tvätt av könet. Det har s a s blivit för mycket av det goda.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-09, 06:53
Istället för att uppnå jämlikhet mellan könen har vi uppnått en kvinnornas despoti. Det har ju dessutom tillåtits gå så långt att feminismen cementerar genusfördomar och ojämlikhet. Ingen normal man kan idag tänka sig att bli "dagisfröken". Inte för att det inte skulle vara ett trevligt och stimulerande jobb, utan för att kvinnorna har mutat in dagiset som sitt revir. Dessutom tycks det ju krävas av männen att de inte är män längre om de ska söka till en förskolelärarutbildning. Bara där försvinner 90%,
De få som orkar stå emot och verkligen blir förskollärare blir sedan mobbade av såväl (kvinnliga) arbetskamrater som kunder (föräldrar). Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser. Dessa anklagelser kommer alltid från avundsjuka kvinnor. Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar.
Det lustiga med allt detta är att när kvinnorna till slut lyckats med sin genuskampanj och fulländat sin utrensning av män i förskolan så har ju inget blivit bättre. Inga män som förebilder. Kvinnor är ensamma kvar i ett låglöne-lågstatusyrke.
Nä fy katten. Detta är så korkat att man inte vet var man ska ta vägen. Förbjud feminismen. Denna totalitära, människofientliga och ultrakonservativa rörelse hör hemma på ideologiernas soptipp.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2010-06-09, 07:17
#18
"Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar."
Problemet med ditt resonemang är att Christina tycker lika illa om feminismen som du, inte sant Christina!?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-06-09, 07:27
#18, #19
Helt rätt jag är ickefeminist, jag vet nämligen att könen är väldigt olika, om än mycket lika också. Jag har levt så länge att jag inser exakt vad som driver oss bägge könen och det är inte riktigt samma sak. Där finns stora skiljaktigheter.
Det är bla därför vi söker oss till olika sektorer i samhället.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-09, 08:09
Jag hade en vag förhoppning om att diskussionen
1) Inte skulle handla om "män på förskolan"
2) Inte ramla ner i antifeministiskt ställningskrig
Är det någon som vill återvända till sakfrågan om DJ:s arbete?
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 08:55
Mats, du har rätt, diskussionen har urartat en del.
Men det är ju så kul att gräla med feminister.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2010-06-09, 09:11
Jag blir lika deprimerad av feminister som av antifeminister och upplever båda sidor som ganska förutsägbara.
Min naiva förhoppning är att försöka förstå varför jämställdhetsarbetet i Sverige har havererat när det blomstrar i Norge.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 09:25
Av din kommentar #23 kan vi alltså konstatera att du är uttråkad på kvinnor i gemen?
Vad gäller Norge så kan man väl konstatera att de står inför en upptäckt som gjordes här på 90-talet då det blev en totalutrensning av pedofiler från förskolan. Som oftast ligger Norge efter oss. Nu har jag inte läst artikeln som hänvisas till men drar ändå denna slutsats, om det nu inte är så att norska män som söker sig till förskolan är av en helt annan sort än de som sökte sig till förskolan i Sverige. Då blir ju läget annorlunda.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-09, 09:35
Varför tror du att jag är uttråkad "av kvinnor i gemen"? Hur menar du?
Läs gärna om det norska jämställdhetsarbetet:
http://www.mennibarnehagen.no/
Dina tankar om svenska män i förskolan lämnar jag okommenterade. Starta gärna en tråd i ämnet någon annan stans.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 09:40
Har du jämfört andelen män som utbildar sig till förskolelärare i Sverige och Norge över tid? Har andelen män i Norge varit större även under 90- och 80-talen? Har andelen svenska män som utbildar sig till förskolelärare varit på låg nivå även under de senaste 30-40 åren? Om så, varför? Vilka andra faktorer tror du kan ha spelat roll? Är det enbart feministernas fel? Kom gärna ihåg att Delegationen för jämställdhet inte har så många år på nacken.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-06-09, 10:23
Mats Olsson,
Jag menar inget alls, jag drar bara slutsatsen att du varken gillar feminister, eller ickefeminister. Finns det ytterligare kvinnor?
Ja, det kanske det gör. Vet ej-gruppen? Jag var korttänkt där.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-09, 10:26
hej Niclas!
Det finns massor av förklaringar och HSV:s rapport Man ska bli lärare sammanfattar en del av dessa:
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0f311f4a3995d57ffe3919/0907R.pdf
Andelen män har legat ganska konstant runt 4% sedan 70-talet med undantag för svackan under andra hälften av 90-talet då många fick nog av anklagelser och stack.
Det är naturligtvis inte de tre delegationernas fel - men det är intressant hur de lyckats gör den ojämna könsfördelningen till en s.k. ickefråga. Om du menar att könet är viktigt avfärdas du som biologist eller essentialist och därför blockeras rekryteringsåtgärder av norskt modell, där lokala team med aktörer från kommun och högskola samverkar under ganska reglerade former.
Jag har aldrig påstått att det är feministernas fel.
En obehaglig teori som bl.a. kretsen kring Boady utvecklar (med viss vetenskaplig tyngd) är att män egentligen vill ha mer status, lön, ämne och undviker små barn och lärarroller med mycket samverkan. Den här formen av traditionell manlighet bekymrar mig lika mycket som Linköpingsmodellens kravfyllda romantisering av "den nye mjuke mannen" som har genomskådat sina privilegier.
De männen jag möter under utbildningen vill helst bara vara sig själva...
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 10:33
Mats du skriver:
"En obehaglig teori som bl.a. kretsen kring Boady utvecklar (med viss vetenskaplig tyngd) är att män egentligen vill ha mer status, lön, ämne och undviker små barn och lärarroller med mycket samverkan."
Varför är det en obehaglig teori. Tänk om teorin stämmer på gruppnivå och att detta är den centrala förklaringen till den låga manliga representationen. Då blir det ju mannen som du upplever obehaglig.
Jag funderar istället:
1) Hur skall vi forma förskolan / skolan så att fler män med dessa "manliga" behov kan jobba inom förskolan och skapa förebilder.
Kanske kan du hitta förklaringar i Norges friluftsförskolor.
Själv skulle jag kunna tänka mig att jobba på förskolan om den var utformad som ett jordbruk av gammalt snitt. Dvs med motorsågar, grålle, hästar, lera, gummistövlar. Sk Jordbruksdagis.
2) Kan man i evolutionsläran / evolutionspsykologin hitta rimliga förklaringsmodeller till de manliga metoderna av att "göra kön".
Jag uppfyller på pricken teoribildningen av kretsen kring Boady.
Men är ändå en mycket bra far.
Det finns dock ingen möjlighet att jag skulle "palla med" att jobba mer än några veckor på en traditionell förskola. Är övertygad om att Cipramil skulle behövas som standardföda.
Genusdiskursen leder enligt min bestämda uppfattning till en motsatt utveckling. Ju mer genusdekonstruktion destå färre män.
Behovet av "sexuell status" står i direkt konflikt med genusdekonstruktion. All form av dekonstruktion av mänskliga behov och drifter leder till minskad sexuell status.
Männen flyr till arenor som innehåller minimal dekonstruktion. Dvs så långt från den offentliga sektorn som möjligt. Vissa går så långt att de hellre rånar banker.
På mitt kontorshotell sitter endast män inom det teoretiska teknikskrået. Samtliga söker sexuell status via unik kunskap inom nischade specialiserade ämnen såsom vindkraft, kärnkraft, fartygsdieslar, hydraulik, akustik och flygteknik.
Förskolemiljön upplevs som en planet i ett annat universum.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-06-09, 12:45
Obehaglig i sin statiska syn på vad "manlighet" egentligen är. Samtidigt går det inte att förneka kraften i de här förenklade bilderna som vi använder för att orientera oss i tillvaron.
Jag tror inte att de verkliga machomännen kommer att söka sig till förskolorna även om jag ibland tänker att de skulle behövas för att utmana den lika statiska kvinnokulturen på förskolorna. Men det finns andra sätt att höja yrkets status än att härma de traditionella värdena.
Den där planeten "Förskolan" ligger inte så långt borta och det är länge sedan månen sågs som ouppnåelig...
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 13:05
@Christina Lundqvist
Du är anledning till varför män inte vill arbeta på dagis, utan att veta anser du alla män är pedofiler, att ett antal kvinnliga pedofiler har åkt dit på senaste tiden verkar inte göra dig orolig (fast det förstås, det blev ju inte samma nyhet i tidningarna).
Sanningen är att det finns skitstövlar bland båda könen, problemet är att du väljer att skuldsätta män som grupp inte som individ. Jag får erkänna att jag inte ser stor skillnad mellan ditt argument och rasistiska argument, båda slänger sig med fördomar om en grupp eller kollektiv istället för att se till individen.
Annars skulle jag vilja säga att största problemet med hela dagis verksamheten är att män inte får vara män, en man på dagis ska vara en hjärntvättad feminist och absolut inte ha några manliga intressen.
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2010-06-09, 13:14
Mats
Jag skall betona en sak. Jag beundrar alla duktiga förskolelärare och kanske speciell de män som klarar av att hitta en plats i denna värld ett helt yrkesliv. Mina barn älskade den enda mannen på förskolan. Han var enligt mitt sätt att se en hjälte. Beundransvärt glad och lekfull.
Men som om det vore ett ont omen: Nu är han som 50 årig man extrem sliten och utbränd. Vad har hänt med den tidigare så glada mannen. Han går med krökt rygg.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-06-09, 13:44
Jag har inga synbara men efter 25 år i branschen. Däremot har jag ibland glädjen att möta folk på stan som har goda minnen från sin förskoletid. De som jobbar på fabrik hittar nog de flesta av sina produkter på soptippen.
Livet innefattar olika former av belöningar.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 13:50
@Anders B Westlin
Du skriver:
"På mitt kontorshotell sitter endast män inom det teoretiska teknikskrået. Samtliga söker sexuell status via unik kunskap inom nischade specialiserade ämnen såsom vindkraft, kärnkraft, fartygsdieslar, hydraulik, akustik och flygteknik."
Det kan inte vara så att de helt enkelt tycker teknik är kul? Måste det ha med sexuell status att göra?
Permalänk | Anmäl
Robert Johansson, 2010-06-09, 14:00
SLUTA DISKRIMINERA MÄN!
"Linköping vill rekrytera män "med ett särskilt engagemang för jämställdhet" som då kan medverka till att "deras genusmärkta privilegier synliggörs och ifrågasätts". Därefter kan de få göra tjänst som "jämställda förebilder"."
Kan det svenska geunspolitiska vansinnet uttryckas klarare? Skrota radikalfeminismen och statsfeminismen och låt de män som är intresserade av barn bli förskollärare och barnskötare. Skrota samtidigt alla genusdagis och genusdagisutbildningar!
Tror ni att en fri svart man skulle vilja börja arbeta på en vit arbetsplats om han alltid skulle diskrimineras och få kallas Sonny?
Permalänk | Anmäl
Arvid Andersson, 2010-06-09, 14:06
Robert
Livet är nog så gåtfullt att Kul i hög grad är lika med Sexuell status.
Vad är det som händer när något är kul. Man blir ofta bra på det. När man blir bra på något så är det förhoppningsvis någon hos det motsatta könet som blir nyfiken. Dvs lika med sexuell status.
Kul är en mänsklig representation medan sexuell status en mer naturvetenskaplig terminologi.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-06-09, 14:09
Om en pojke är framåt å tar för sig & tar plats så är han en del av det patriarkala förtrycket & måste tryckas ner om tjej gör exakt samma sak så är hon en hjälte så här ser det ut på dagis å skola idag.Hur ska en man orka jobba där man bara får höra att män är skit & du gör saker som hela tiden granskas ur genus där du aldrig kan slappna av & bara vara man.Där ditt jobb blivit politiskt precis som i sovjet där barnen skulle fostras på dagis till socialistiska medborgare om du som man tycker att denna ism som styr dagis idag är fel hur ska du då orka jobba där eller varför ens söka jobb om du nu inte ser feminism som ett problem på dagis kom ihåg feminism är bara en ism bland alla andra vilket många verkar glömma så måste du blivit hemma blind
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2010-06-09, 14:31
Michael och Arvid: Riktigt så illa är det inte. däremot krävs det ett strategiskt tänkande för att orientera sig i en miljö som delvis styrd av dolda koder. Först blir du antagligen överbelönad som man - därefter är risken stor att du bestraffas för andra mäns synder.
Det gäller liksom att hålla tungan rätt i mun och jag tror att ett nätverk behövs för att stötta de män som antar utmaningen.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 15:02
Om du inte kan tala från ditt hjärtas mening utan måste dra orden genom en genuscensur innan du talar så är du förtryckt av en ism jag hoppas du förstår det
Permalänk | Anmäl
michael lilja, 2010-06-09, 16:18
Michael: Jag tror att all språklig aktivitet är underkastad en viss form av censur - men det behöver inte innebära förtryck.
Just i det här fallet tror jag du har en poäng. Ursprungsinlägget handlar om en väldigt subtil form av maktutövning. Hur förtryckt jag är lämnar vi därhän.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 19:16
Kanonartikel av Mats Olsson i ett otroligt viktigt ämne!
Det är såna här artiklar som gör mig alldeles livrädd:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/16/v-ldskulturen-kring-de-sm-pojk...
Är det såna galningar som styr utvecklingen? Kvinnor som bara ser problem hos pojkar och deras beteende? Kvinnor som verkar se skolan som en arena för att hämnas det förtryck av kvinnor som pågår på andra arenor?
Det största problemet är väl att pojkar numera kan gå 5 år förskola plus 9 år grundskola utan att ha kontakt med en enda vettig manlig förebild! Återstår då att härma de äldre pojkarna, vilket inte alltid är så sunt.
Permalänk | Anmäl
Johan Wallin, 2010-06-09, 19:55
Istället för att uppnå jämlikhet mellan könen har vi uppnått en kvinnornas despoti. Det har ju dessutom tillåtits gå så långt att feminismen cementerar genusfördomar och ojämlikhet. Ingen normal man kan idag tänka sig att bli "dagisfröken". Inte för att det inte skulle vara ett trevligt och stimulerande jobb, utan för att kvinnorna har mutat in dagiset som sitt revir. Dessutom tycks det ju krävas av männen att de inte är män längre om de ska söka till en förskolelärarutbildning. Bara där försvinner 90%,
De få som orkar stå emot och verkligen blir förskollärare blir sedan mobbade av såväl (kvinnliga) arbetskamrater som kunder (föräldrar). Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser. Dessa anklagelser kommer alltid från avundsjuka kvinnor. Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar.
Det lustiga med allt detta är att när kvinnorna till slut lyckats med sin genuskampanj och fulländat sin utrensning av män i förskolan så har ju inget blivit bättre. Inga män som förebilder. Kvinnor är ensamma kvar i ett låglöne-lågstatusyrke.
Nä fy katten. Detta är så korkat att man inte vet var man ska ta vägen. Förbjud feminismen. Denna totalitära, människofientliga och ultrakonservativa rörelse hör hemma på ideologiernas soptipp.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2010-06-09, 20:14
Kurt: "Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser"
I så fall är jag undantaget. Men jag brukade alltid betona min normalitet (fru och två barn) för att undanröja en del av misstankarna.
Jag är bekymrad över att tonläget blir överhettat och tror att det är möjligt att vara feminist och ändå förstå nödvändigheten av rekryteringsåtgärder och nätverksstöd för män i läraryrket. Men det finns en uppenbar risk att DJ:s agerande provocerar fram antifeministiska krafter.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-09, 20:44
Laban Andersson skrev det som jag tror är den absolut största blockeringen för män som vill jobba med barn.
"Min Morbror har jobbat i många år på dagis/fritids och hans berättelser för vad som hänt alla hans manliga kollegor har nog avskräckt flera generationer män från att söka sig till dom yrkena.
För i grund och botten ses vi män som frivilligt söker oss till dessa yrken som pedofiler, min morbrors kollegor blev alla anmälda för övergrepp på barn utan att ens varit ensam med något barn."
Jag är inte förvånad av att läsa att i princip alla hans morbrors manliga kollegor blivit misstänkliggjorda. Jag känner själv två stycken som också blivit det, och hört otaliga exempel utöver detta. Att bli misstänkliggjort på det sättet måste vara något av det värsta som kan hända en människa. Med föräldrar och kollegor som behandlar män på detta sätt får man liksom skylla sig själv.
Det räcker egentligen med att anekdoter av detta slag flyter omkring för att det ska vara avskräckande -- Om det också är sant och vanligt blir det nästan omöjligt. Vem vill arbeta i en latent social mardröm?
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-06-09, 21:35
Jag försöker med en dåres envishet styra bort diskussionen från pedofilfrågan och vägrar att tro att DJ:s motstånd mot manliga nätverk är av så låg natur.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-10, 06:38
Chrisitna Lundqvist kallar mig pedofil. Ja, jag är man och arbetar på förskola. Kontakta mig personligen så ska jag ge dig adress och personnummer så att du kan kontakta polisen.
Jag är ju ett allvarligt fall. Ogift, barnlös och medelålders.
Fast det är märkligt att du inte bekymrar dig för att KVINNLIG personal byter blöja på POJKARNA: Vad hindrar kvinnorna från att begå övergrepp. Jag vet att kvinnor inte ANSES göra sådant, men det beror nog mest på en skev uppfattning om könen.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Mattsson, 2010-06-10, 06:57
Artikeln är bra. om en man arbetar på förskola är det för att han är intresserad av jobbet, inte för att han vill vara någon "jämställd förebild"eller något sådant. Tar man jobbet av genuspolitiska skäl är man nog fel ute.
PS till Christina: mitt mitt jobb är vi TVÅ män. De barnen är verkligen utsatta. Ring polisen! DS
Permalänk | Anmäl
Jörgen Mattsson, 2010-06-10, 07:00
Jörgen: Jag funderade på att anmäla Christinas inlägg, men tycker nog att det är bra om de här rösterna blir synliga. Kanske kan de få DJ att inse situationens allvar.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-10, 07:40
Oj, nu blev ni upprörda. Herrejisses.
Det enda jag sagt och vidhåller är att på 90-talet försvann en hel del killar/karlar från dagis, det var stora rubriker det kan inte ha undgått någon, pga att de sexuellt inte kunde hålla fingrarna borta. Så har inte fallet med kvinnligt deltagande i dagis utvecklats.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-10, 13:20
Nej Christina - sådana som dig gör mig inte upprörd. Möjligtvis lite trött.
Jag är betydligt mer bekymrad över de som försöker klä sin misstänksamhet mot män i vetenskaplig dräkt.
Marie Nordberg är t.ex. ofta ganska försåtliga i sitt misstänkliggörande av män och manlighet:
http://lumaol.wordpress.com/2007/05/13/manlighet-i-fokus/
andra exempel på skenvetenskaplig normativitet hittar jag i "Kulturnavigering i Skolan" där argumentationen är ganska slipprig:
http://lumaol.wordpress.com/2009/05/28/den-normativa-etnologen/
Den här formen av ideologisk normkritik är svår att försvara sig mot - särskilt när den uppträder under någon form av postmodernistisk täckmantel.
Permalänk | Anmäl
Mats Olsson, 2010-06-10, 14:21
Mats Olsson,
Grejen är nog att feministerna har lyckats börja genusmanipulera med era hjärnor. Ni vet inte längre om ni gått in i mansrollen , eller är den och det blir bara rundgång. Efter att ha läst en av dina bloggar inser jag att du inte ens kan föra in den maskulina principen i förskolan för då bekräftar du mansrollen. Och då blir ni väl inte genuscertifierade.
Fatta vilken fullständigt absurd och bizzar situation vi hamnat i. Moment 22.
Vi måste få slut på denna genusforskning. Ska karlar vara på dagis så är det väl just för att främja den maskulina prinipen i gruppen. Det tycker jag är något du ska kämpa för.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-11, 05:11
54 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Newsmillredaktören har ändrat millningen till att gälla "Män på dagis" som är en helt ovidkommande fråga i förhållande till inlägget.
Mitt förslag gällde DJ:s arbete och jag undra varför Newsmill ändrar frågeställningen?
Nej, lönen är nog inte allt även om lärare borde ha mycket mer betalt.
Jag tror inte att det är genusmedvetenhet heller.
Om man jämför med Norges satsning på arkitektur, vägar, rastplatser och turistmål gissar jag att det handlar om status.
Det som lyfts fram som viktigt och som skapar stolthet får ökat intresse och nivån höjs.
Sverige har ingen stolthet kvar för offentlig verksamhet. Den hånas av ekonomer och liberala tankesmedjor. Den framställs som en parasit av Alliansen. Bara det privata tillmäts värde.
Klart att vi har en skola med problem.
Det beror inte på nyanlända flyktingar, det beror på egoistiska kapitalägare som föraktar samhället.
Bra och intressant artikel. Den visar på om vi minskar flummet och de galna genushaveristernas inflytande kan vanliga, sunda män börja flocka till förskolan. Vi behöver en bättre blandning. Barn borde få se både män och kvinnor när de växer upp.
Jämställdhet är ingen emot, vilken denna artikel visar. Feminism är en annan femma. Det är ideologi, inte målet.
SÅ HÄR ÄR DET:
de allra FLESTA män kan inte tänka sig att jobba på dagis! Så är det i hela världen, och BÅDE i sverige och norge! (även om variation mellan länderna förekommer)
acceptera attm män dras till andra yrken än kvinnor (generellt!!!!, genomsnittet!) och ni har kommit en bra bit påväg mot en förståelse av könet och dess rätt att spela roll för hur människan tänker, väljer och pratar m.m
Marco:
Om 10% av Sveriges män kan tänka sig att jobb inom skola förskola är det ändå (grovt räknat) 200 000 personer i arbetsför ålder. Inlägget handlar om hur de bemöts av Högskolan. Ska de börja med att ta avstånd från könsmaktsordningen innan de släpps in?
Om jag träffar en karl och han berättar att han jobbar på dagis skulle jag tycka det var något skumt med honom. Så illa är det.
För många misstag har redan begåtts.
Barnen ska inte vara några testpersoner i ett genusprojekt. Nej tack!!
Christina: Tänker du på samma sätt om män som vill vara hemma med sina barn?
Diskussionen om män och barn ligger utanför ämnet som handlar om delegationens arbete.
Marco, så här är det: De allra flesta kvinnor kan inte heller tänka sig att jobba på dagis.
Vad du bortser från är möjligheten att män dras till andra yrken än kvinnor på grund av sociala mönster snarare än genetisk betingelse, sociala mönster som ser ut PRECIS som ditt inlägg. Ifall vi har några genetiskt betingade yrkespreferenser går det ändå inte att urskilja dem i allt det sociala sorlet. Vi är ett fiskstim. Vem vet vad fisken gjort ifall han levt hela sitt liv utan stimmet?
Christina, vad är det du insinuerar? Att alla män är potentiella sexbrottslingar? Att män som vill jobba i förskolan måste förväntas ha sexuella motiv, för säkerhets skull?
Män har också rätt att bli bedömda som individer, och inte för sitt kön. Helt oavsett vad andra män har gjort före dem. Och då menar jag HELT oavsett.
Bra och viktig artikel!
De män jag vill se i förskolan ska ha ett "särskilt engagemang" för sitt yrke - dvs barn och utbildning - inte för jämställdhet. Ska vi jaga mulliga mansgrisar är det för övrigt knappast bland förskolans personal förekomsten är rikligast.
#8 Mats Olsson,
"Tänker du på samma sätt om män som vill vara hemma med sina barn?"
Nej, det är väl skillnad på en pappa som tar hand om sina egna barn och främmande män på dagis?
Jag har jobbat 25 år på samma förskola och i några tagit hand om barn och i sin tur deras barn. jag har faktiskt aldrig känt mig som "en främmande man". Om du tillbringar 40 timmar i veckan under 47 veckor om året tillsammans med barn under fem år är det sannolikt att relationer uppstår.
Mycket tydligare än som i #7 och #11 kan väl inte stereotypa könsrollsuppfattningar uttryckas!?
Intressant och bra skriven artikel Mats Olsson.
Du upplevs ärlig och kunnig.
Jag tror att i princip alla håller med dig. Fokus på utbildningen bör ligga på att skapa duktiga yrkesmän. Religionen feminism har inget med det att göra och det skrämmer säkert bort män.
Så enligt Linköping ska män anställas som exempel på könsmaktsordning & in för barnen tala om män som något negativt å destruktivt lite som att en jude blir anställd på ett nazidagis & får tala inför barn å säga vi judar styr världen vi äger banker media å företag inte för att vi är duktiga utan för att vi konspirerar bakom lykta dörrar & vi är onda som förtrycker er arier men jag är en god jude för jag spottar på dom
Jag gick utbildning för att börja arbeta med barn men det dröjde inte länge förrän jag blev avskräckt.
Min Morbror har jobbat i många år på dagis/fritids och hans berättelser för vad som hänt alla hans manliga kollegor har nog avskräckt flera generationer män från att söka sig till dom yrkena.
För i grund och botten ses vi män som frivilligt söker oss till dessa yrken som pedofiler, min morbrors kollegor blev alla anmälda för övergrepp på barn utan att ens varit ensam med något barn.
De som är lite äldre och redan jobbat ett par år innan pedofil hysterin drog igång har ofta sluppit falska anklagelser eller fördomar.
Men med tiden hoppas jag dessa saker försvinner allt mer, för de är fruktansvärt avskräckande att vara med om dom fördomarna och misstänksamheterna.
#13 Niclas Kuoppa,
Jag försöker alltid vara tydlig. Det har ju visat sig att många män inte klarar av att ha så intim kontakt med flickstjärtar när det gäller blöjbyte och tvätt av könet. Det har s a s blivit för mycket av det goda.
Istället för att uppnå jämlikhet mellan könen har vi uppnått en kvinnornas despoti. Det har ju dessutom tillåtits gå så långt att feminismen cementerar genusfördomar och ojämlikhet. Ingen normal man kan idag tänka sig att bli "dagisfröken". Inte för att det inte skulle vara ett trevligt och stimulerande jobb, utan för att kvinnorna har mutat in dagiset som sitt revir. Dessutom tycks det ju krävas av männen att de inte är män längre om de ska söka till en förskolelärarutbildning. Bara där försvinner 90%,
De få som orkar stå emot och verkligen blir förskollärare blir sedan mobbade av såväl (kvinnliga) arbetskamrater som kunder (föräldrar). Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser. Dessa anklagelser kommer alltid från avundsjuka kvinnor. Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar.
Det lustiga med allt detta är att när kvinnorna till slut lyckats med sin genuskampanj och fulländat sin utrensning av män i förskolan så har ju inget blivit bättre. Inga män som förebilder. Kvinnor är ensamma kvar i ett låglöne-lågstatusyrke.
Nä fy katten. Detta är så korkat att man inte vet var man ska ta vägen. Förbjud feminismen. Denna totalitära, människofientliga och ultrakonservativa rörelse hör hemma på ideologiernas soptipp.
#18
"Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar."
Problemet med ditt resonemang är att Christina tycker lika illa om feminismen som du, inte sant Christina!?
#18, #19
Helt rätt jag är ickefeminist, jag vet nämligen att könen är väldigt olika, om än mycket lika också. Jag har levt så länge att jag inser exakt vad som driver oss bägge könen och det är inte riktigt samma sak. Där finns stora skiljaktigheter.
Det är bla därför vi söker oss till olika sektorer i samhället.
Jag hade en vag förhoppning om att diskussionen
1) Inte skulle handla om "män på förskolan"
2) Inte ramla ner i antifeministiskt ställningskrig
Är det någon som vill återvända till sakfrågan om DJ:s arbete?
Mats, du har rätt, diskussionen har urartat en del.
Men det är ju så kul att gräla med feminister.
Jag blir lika deprimerad av feminister som av antifeminister och upplever båda sidor som ganska förutsägbara.
Min naiva förhoppning är att försöka förstå varför jämställdhetsarbetet i Sverige har havererat när det blomstrar i Norge.
Av din kommentar #23 kan vi alltså konstatera att du är uttråkad på kvinnor i gemen?
Vad gäller Norge så kan man väl konstatera att de står inför en upptäckt som gjordes här på 90-talet då det blev en totalutrensning av pedofiler från förskolan. Som oftast ligger Norge efter oss. Nu har jag inte läst artikeln som hänvisas till men drar ändå denna slutsats, om det nu inte är så att norska män som söker sig till förskolan är av en helt annan sort än de som sökte sig till förskolan i Sverige. Då blir ju läget annorlunda.
Varför tror du att jag är uttråkad "av kvinnor i gemen"? Hur menar du?
Läs gärna om det norska jämställdhetsarbetet:
http://www.mennibarnehagen.no/
Dina tankar om svenska män i förskolan lämnar jag okommenterade. Starta gärna en tråd i ämnet någon annan stans.
Har du jämfört andelen män som utbildar sig till förskolelärare i Sverige och Norge över tid? Har andelen män i Norge varit större även under 90- och 80-talen? Har andelen svenska män som utbildar sig till förskolelärare varit på låg nivå även under de senaste 30-40 åren? Om så, varför? Vilka andra faktorer tror du kan ha spelat roll? Är det enbart feministernas fel? Kom gärna ihåg att Delegationen för jämställdhet inte har så många år på nacken.
Mats Olsson,
Jag menar inget alls, jag drar bara slutsatsen att du varken gillar feminister, eller ickefeminister. Finns det ytterligare kvinnor?
Ja, det kanske det gör. Vet ej-gruppen? Jag var korttänkt där.
hej Niclas!
Det finns massor av förklaringar och HSV:s rapport Man ska bli lärare sammanfattar en del av dessa:
http://www.hsv.se/download/18.7b18d0f311f4a3995d57ffe3919/0907R.pdf
Andelen män har legat ganska konstant runt 4% sedan 70-talet med undantag för svackan under andra hälften av 90-talet då många fick nog av anklagelser och stack.
Det är naturligtvis inte de tre delegationernas fel - men det är intressant hur de lyckats gör den ojämna könsfördelningen till en s.k. ickefråga. Om du menar att könet är viktigt avfärdas du som biologist eller essentialist och därför blockeras rekryteringsåtgärder av norskt modell, där lokala team med aktörer från kommun och högskola samverkar under ganska reglerade former.
Jag har aldrig påstått att det är feministernas fel.
En obehaglig teori som bl.a. kretsen kring Boady utvecklar (med viss vetenskaplig tyngd) är att män egentligen vill ha mer status, lön, ämne och undviker små barn och lärarroller med mycket samverkan. Den här formen av traditionell manlighet bekymrar mig lika mycket som Linköpingsmodellens kravfyllda romantisering av "den nye mjuke mannen" som har genomskådat sina privilegier.
De männen jag möter under utbildningen vill helst bara vara sig själva...
Mats du skriver:
"En obehaglig teori som bl.a. kretsen kring Boady utvecklar (med viss vetenskaplig tyngd) är att män egentligen vill ha mer status, lön, ämne och undviker små barn och lärarroller med mycket samverkan."
Varför är det en obehaglig teori. Tänk om teorin stämmer på gruppnivå och att detta är den centrala förklaringen till den låga manliga representationen. Då blir det ju mannen som du upplever obehaglig.
Jag funderar istället:
1) Hur skall vi forma förskolan / skolan så att fler män med dessa "manliga" behov kan jobba inom förskolan och skapa förebilder.
Kanske kan du hitta förklaringar i Norges friluftsförskolor.
Själv skulle jag kunna tänka mig att jobba på förskolan om den var utformad som ett jordbruk av gammalt snitt. Dvs med motorsågar, grålle, hästar, lera, gummistövlar. Sk Jordbruksdagis.
2) Kan man i evolutionsläran / evolutionspsykologin hitta rimliga förklaringsmodeller till de manliga metoderna av att "göra kön".
Jag uppfyller på pricken teoribildningen av kretsen kring Boady.
Men är ändå en mycket bra far.
Det finns dock ingen möjlighet att jag skulle "palla med" att jobba mer än några veckor på en traditionell förskola. Är övertygad om att Cipramil skulle behövas som standardföda.
Genusdiskursen leder enligt min bestämda uppfattning till en motsatt utveckling. Ju mer genusdekonstruktion destå färre män.
Behovet av "sexuell status" står i direkt konflikt med genusdekonstruktion. All form av dekonstruktion av mänskliga behov och drifter leder till minskad sexuell status.
Männen flyr till arenor som innehåller minimal dekonstruktion. Dvs så långt från den offentliga sektorn som möjligt. Vissa går så långt att de hellre rånar banker.
På mitt kontorshotell sitter endast män inom det teoretiska teknikskrået. Samtliga söker sexuell status via unik kunskap inom nischade specialiserade ämnen såsom vindkraft, kärnkraft, fartygsdieslar, hydraulik, akustik och flygteknik.
Förskolemiljön upplevs som en planet i ett annat universum.
Obehaglig i sin statiska syn på vad "manlighet" egentligen är. Samtidigt går det inte att förneka kraften i de här förenklade bilderna som vi använder för att orientera oss i tillvaron.
Jag tror inte att de verkliga machomännen kommer att söka sig till förskolorna även om jag ibland tänker att de skulle behövas för att utmana den lika statiska kvinnokulturen på förskolorna. Men det finns andra sätt att höja yrkets status än att härma de traditionella värdena.
Den där planeten "Förskolan" ligger inte så långt borta och det är länge sedan månen sågs som ouppnåelig...
@Christina Lundqvist
Du är anledning till varför män inte vill arbeta på dagis, utan att veta anser du alla män är pedofiler, att ett antal kvinnliga pedofiler har åkt dit på senaste tiden verkar inte göra dig orolig (fast det förstås, det blev ju inte samma nyhet i tidningarna).
Sanningen är att det finns skitstövlar bland båda könen, problemet är att du väljer att skuldsätta män som grupp inte som individ. Jag får erkänna att jag inte ser stor skillnad mellan ditt argument och rasistiska argument, båda slänger sig med fördomar om en grupp eller kollektiv istället för att se till individen.
Annars skulle jag vilja säga att största problemet med hela dagis verksamheten är att män inte får vara män, en man på dagis ska vara en hjärntvättad feminist och absolut inte ha några manliga intressen.
Mats
Jag skall betona en sak. Jag beundrar alla duktiga förskolelärare och kanske speciell de män som klarar av att hitta en plats i denna värld ett helt yrkesliv. Mina barn älskade den enda mannen på förskolan. Han var enligt mitt sätt att se en hjälte. Beundransvärt glad och lekfull.
Men som om det vore ett ont omen: Nu är han som 50 årig man extrem sliten och utbränd. Vad har hänt med den tidigare så glada mannen. Han går med krökt rygg.
Jag har inga synbara men efter 25 år i branschen. Däremot har jag ibland glädjen att möta folk på stan som har goda minnen från sin förskoletid. De som jobbar på fabrik hittar nog de flesta av sina produkter på soptippen.
Livet innefattar olika former av belöningar.
@Anders B Westlin
Du skriver:
"På mitt kontorshotell sitter endast män inom det teoretiska teknikskrået. Samtliga söker sexuell status via unik kunskap inom nischade specialiserade ämnen såsom vindkraft, kärnkraft, fartygsdieslar, hydraulik, akustik och flygteknik."
Det kan inte vara så att de helt enkelt tycker teknik är kul? Måste det ha med sexuell status att göra?
SLUTA DISKRIMINERA MÄN!
"Linköping vill rekrytera män "med ett särskilt engagemang för jämställdhet" som då kan medverka till att "deras genusmärkta privilegier synliggörs och ifrågasätts". Därefter kan de få göra tjänst som "jämställda förebilder"."
Kan det svenska geunspolitiska vansinnet uttryckas klarare? Skrota radikalfeminismen och statsfeminismen och låt de män som är intresserade av barn bli förskollärare och barnskötare. Skrota samtidigt alla genusdagis och genusdagisutbildningar!
Tror ni att en fri svart man skulle vilja börja arbeta på en vit arbetsplats om han alltid skulle diskrimineras och få kallas Sonny?
Robert
Livet är nog så gåtfullt att Kul i hög grad är lika med Sexuell status.
Vad är det som händer när något är kul. Man blir ofta bra på det. När man blir bra på något så är det förhoppningsvis någon hos det motsatta könet som blir nyfiken. Dvs lika med sexuell status.
Kul är en mänsklig representation medan sexuell status en mer naturvetenskaplig terminologi.
Om en pojke är framåt å tar för sig & tar plats så är han en del av det patriarkala förtrycket & måste tryckas ner om tjej gör exakt samma sak så är hon en hjälte så här ser det ut på dagis å skola idag.Hur ska en man orka jobba där man bara får höra att män är skit & du gör saker som hela tiden granskas ur genus där du aldrig kan slappna av & bara vara man.Där ditt jobb blivit politiskt precis som i sovjet där barnen skulle fostras på dagis till socialistiska medborgare om du som man tycker att denna ism som styr dagis idag är fel hur ska du då orka jobba där eller varför ens söka jobb om du nu inte ser feminism som ett problem på dagis kom ihåg feminism är bara en ism bland alla andra vilket många verkar glömma så måste du blivit hemma blind
Michael och Arvid: Riktigt så illa är det inte. däremot krävs det ett strategiskt tänkande för att orientera sig i en miljö som delvis styrd av dolda koder. Först blir du antagligen överbelönad som man - därefter är risken stor att du bestraffas för andra mäns synder.
Det gäller liksom att hålla tungan rätt i mun och jag tror att ett nätverk behövs för att stötta de män som antar utmaningen.
Om du inte kan tala från ditt hjärtas mening utan måste dra orden genom en genuscensur innan du talar så är du förtryckt av en ism jag hoppas du förstår det
Michael: Jag tror att all språklig aktivitet är underkastad en viss form av censur - men det behöver inte innebära förtryck.
Just i det här fallet tror jag du har en poäng. Ursprungsinlägget handlar om en väldigt subtil form av maktutövning. Hur förtryckt jag är lämnar vi därhän.
Kanonartikel av Mats Olsson i ett otroligt viktigt ämne!
Det är såna här artiklar som gör mig alldeles livrädd:
http://www.newsmill.se/artikel/2009/12/16/v-ldskulturen-kring-de-sm-pojk...
Är det såna galningar som styr utvecklingen? Kvinnor som bara ser problem hos pojkar och deras beteende? Kvinnor som verkar se skolan som en arena för att hämnas det förtryck av kvinnor som pågår på andra arenor?
Det största problemet är väl att pojkar numera kan gå 5 år förskola plus 9 år grundskola utan att ha kontakt med en enda vettig manlig förebild! Återstår då att härma de äldre pojkarna, vilket inte alltid är så sunt.
Istället för att uppnå jämlikhet mellan könen har vi uppnått en kvinnornas despoti. Det har ju dessutom tillåtits gå så långt att feminismen cementerar genusfördomar och ojämlikhet. Ingen normal man kan idag tänka sig att bli "dagisfröken". Inte för att det inte skulle vara ett trevligt och stimulerande jobb, utan för att kvinnorna har mutat in dagiset som sitt revir. Dessutom tycks det ju krävas av männen att de inte är män längre om de ska söka till en förskolelärarutbildning. Bara där försvinner 90%,
De få som orkar stå emot och verkligen blir förskollärare blir sedan mobbade av såväl (kvinnliga) arbetskamrater som kunder (föräldrar). Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser. Dessa anklagelser kommer alltid från avundsjuka kvinnor. Kolla Christina Lundqvists inlägg ovan så förstår ni vad jag menar.
Det lustiga med allt detta är att när kvinnorna till slut lyckats med sin genuskampanj och fulländat sin utrensning av män i förskolan så har ju inget blivit bättre. Inga män som förebilder. Kvinnor är ensamma kvar i ett låglöne-lågstatusyrke.
Nä fy katten. Detta är så korkat att man inte vet var man ska ta vägen. Förbjud feminismen. Denna totalitära, människofientliga och ultrakonservativa rörelse hör hemma på ideologiernas soptipp.
Kurt: "Jag tror inte att det finns en enda manlig förskollärare som inte åtminstone en gång upplevt pedofilianklagelser"
I så fall är jag undantaget. Men jag brukade alltid betona min normalitet (fru och två barn) för att undanröja en del av misstankarna.
Jag är bekymrad över att tonläget blir överhettat och tror att det är möjligt att vara feminist och ändå förstå nödvändigheten av rekryteringsåtgärder och nätverksstöd för män i läraryrket. Men det finns en uppenbar risk att DJ:s agerande provocerar fram antifeministiska krafter.
Laban Andersson skrev det som jag tror är den absolut största blockeringen för män som vill jobba med barn.
"Min Morbror har jobbat i många år på dagis/fritids och hans berättelser för vad som hänt alla hans manliga kollegor har nog avskräckt flera generationer män från att söka sig till dom yrkena.
För i grund och botten ses vi män som frivilligt söker oss till dessa yrken som pedofiler, min morbrors kollegor blev alla anmälda för övergrepp på barn utan att ens varit ensam med något barn."
Jag är inte förvånad av att läsa att i princip alla hans morbrors manliga kollegor blivit misstänkliggjorda. Jag känner själv två stycken som också blivit det, och hört otaliga exempel utöver detta. Att bli misstänkliggjort på det sättet måste vara något av det värsta som kan hända en människa. Med föräldrar och kollegor som behandlar män på detta sätt får man liksom skylla sig själv.
Det räcker egentligen med att anekdoter av detta slag flyter omkring för att det ska vara avskräckande -- Om det också är sant och vanligt blir det nästan omöjligt. Vem vill arbeta i en latent social mardröm?
Jag försöker med en dåres envishet styra bort diskussionen från pedofilfrågan och vägrar att tro att DJ:s motstånd mot manliga nätverk är av så låg natur.
Chrisitna Lundqvist kallar mig pedofil. Ja, jag är man och arbetar på förskola. Kontakta mig personligen så ska jag ge dig adress och personnummer så att du kan kontakta polisen.
Jag är ju ett allvarligt fall. Ogift, barnlös och medelålders.
Fast det är märkligt att du inte bekymrar dig för att KVINNLIG personal byter blöja på POJKARNA: Vad hindrar kvinnorna från att begå övergrepp. Jag vet att kvinnor inte ANSES göra sådant, men det beror nog mest på en skev uppfattning om könen.
Artikeln är bra. om en man arbetar på förskola är det för att han är intresserad av jobbet, inte för att han vill vara någon "jämställd förebild"eller något sådant. Tar man jobbet av genuspolitiska skäl är man nog fel ute.
PS till Christina: mitt mitt jobb är vi TVÅ män. De barnen är verkligen utsatta. Ring polisen! DS
Jörgen: Jag funderade på att anmäla Christinas inlägg, men tycker nog att det är bra om de här rösterna blir synliga. Kanske kan de få DJ att inse situationens allvar.
Oj, nu blev ni upprörda. Herrejisses.
Det enda jag sagt och vidhåller är att på 90-talet försvann en hel del killar/karlar från dagis, det var stora rubriker det kan inte ha undgått någon, pga att de sexuellt inte kunde hålla fingrarna borta. Så har inte fallet med kvinnligt deltagande i dagis utvecklats.
Nej Christina - sådana som dig gör mig inte upprörd. Möjligtvis lite trött.
Jag är betydligt mer bekymrad över de som försöker klä sin misstänksamhet mot män i vetenskaplig dräkt.
Marie Nordberg är t.ex. ofta ganska försåtliga i sitt misstänkliggörande av män och manlighet:
http://lumaol.wordpress.com/2007/05/13/manlighet-i-fokus/
andra exempel på skenvetenskaplig normativitet hittar jag i "Kulturnavigering i Skolan" där argumentationen är ganska slipprig:
http://lumaol.wordpress.com/2009/05/28/den-normativa-etnologen/
Den här formen av ideologisk normkritik är svår att försvara sig mot - särskilt när den uppträder under någon form av postmodernistisk täckmantel.
Mats Olsson,
Grejen är nog att feministerna har lyckats börja genusmanipulera med era hjärnor. Ni vet inte längre om ni gått in i mansrollen , eller är den och det blir bara rundgång. Efter att ha läst en av dina bloggar inser jag att du inte ens kan föra in den maskulina principen i förskolan för då bekräftar du mansrollen. Och då blir ni väl inte genuscertifierade.
Fatta vilken fullständigt absurd och bizzar situation vi hamnat i. Moment 22.
Vi måste få slut på denna genusforskning. Ska karlar vara på dagis så är det väl just för att främja den maskulina prinipen i gruppen. Det tycker jag är något du ska kämpa för.