Jomas, Hernrik Unné är objektivist, dvs en del av sekten kring Ayn Rand. Då vet man inte mycket, även om man, som Unné bevisar genom sitt oändliga antal inlägg här på Newmill, har mycket bestämda uppfattningar om i stort sätt allting.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-06-01, 22:23
Ja Henrik...
"Israel måste våga vara sig själv nog"...som du skrev. Och just därför lämna de ockuperade områdena. Man kan inte bygga en nation på folkfördrivning och systematisk stöld av mark, vatten, medborgarskap och försörjningsmöjligheter för många miljoner människor.
Detta inser majoriteten israeler också.
Peace Now, den israeliska fredsrörelsen, redovisade nyligen en opinionsundersökning bland israeler. 67% stödjer tanken på en tvåstatslösning och ett tredelat Jerusalem. Avgörande faktor för deras ställningstagande är att de känner tillit till att palestinierna skulle hålla ingångna avtal.
Varsågod...länken till Peace Now
http://www.peacenow.org.il/site/en/peace.asp?pi=66&docid=4621
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-06-01, 22:23
Japp rätt på pricken..
Off topic
Lyssnade på studio1 i P1s infantila pseudo analys av Israels skälvbild, pinsamt låg nivå. (den gick ut på att alla Israeler undermedvetet önskar att hela världen ska bli antisemiter)
Jag vet att det inte är möjligt men det verkar ibland vara ett krav att journalister måste vara antisionister för att få anställning på Svt och SR. Såg på nyheterna att man systematiskt klippte bort alla sekvenser där passagerarlynchmobben attackerade soldaterna medan man uppehäll sig långa stunder på skadade pasagerare.
Passagerarnas aggresiva uppträdande verkar inte lämpa sig för svt´s önskade vinkling.
Permalänk | Anmäl
Lee Bertin, 2010-06-01, 22:25
Gevär säger du? Inte äns Idf säger det men du har tydligen info om detta? Pinsamt!
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2010-06-01, 22:31
Åsikter är inte kunskaper....
Tyckande är inte saklig information....
Permalänk | Anmäl
pr1vat3, 2010-06-01, 22:54
Du, Unne, har nu avslojat dig som en amoralisk medlopare till massmord pa civila. Du ar verklgen en kriminell rattshaverist,
Permalänk | Anmäl
Solidar, 2010-06-01, 23:03
Henrik kommer med ett radikalt förslag
"...Tja, det hade inte varit så illa. Men jag har en bättre lösning. Israel borde ha sänkt skeppet, och låtit terroristvännerna och de nyttiga idioterna ombord ha drunknat!..."
Sänkt skeppet !!! Det var det LILLA må jag säga !
Först borde man ha skändat alla kvinnor på skeppet !
Hackat alla medresande barn i småbitar !
Beordrat in bombflyget för att bomba alla medresenärernas föräldrahem + släktingars hem i tredje led i respektive hemländer !
Lönnmördat alla statschefer + deras fruar i respektive hemländer
...och SEN ....sänkt skeppet !
Hur jäkla mesig får man vara Henrik !!!
- Sänkt skeppet å sänkt skeppet - det var väl INGET radikalt med det !!!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik är inte bara människovän och "frihetsvän", han är dessutom en "...vän av Israel..."
Jo jag tackar ja ´ !
Israel och RESTEN av mänskligheten betackar sig för dylika "vänner"
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-01, 23:12
Du skriver att "Världsopinionen är korrupt"...menar du på allvar att majoriteten människor på jorden, (för det är människor som bidrar till världsopinionen och de måste vara i majoritet för att vara en världsopinion) är korrpupta?!
Alla dessa fredsälskande människor är korrupta och terrorist älskare?
Jo israeliska soldaterna fick på nöten när de bordade ett fartyg på internationellt vatten...det så pirater ska behandlas...vad skulle du göra om beväpnade pirater försökte ta över ditt skepp?!
Permalänk | Anmäl
Kevin Muhajir, 2010-06-01, 23:28
Kevin undrade frågande till Henrik:
"......vad skulle du göra om beväpnade pirater försökte ta över ditt skepp?!..."
Ja, om Henrik fick bestämma, så skulle han atombomba Assuandammen som ju tokskaftet Liebermann hotade med en gång i tiden - om ens det kan räcka ?
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-01, 23:37
Den gode Henriks medicin känns aningen för kraftig fast idén ju vore PR-mässigt bättre än den röra som nu blev av. En sänkning skulle garantera att inga flera försök gjordes (Mankell, Feiler och de andra svenskarna har alldeles säkert ingen lust att bjuda på sina egna liv).
Israel har ridit ut proteststormar förr och skall nog göra det igen, tragedin är att det nu kommer att flyta mer blod före någon får för sig att förhandla om fred, vilket även det är dödfödd enligt mallen "fred mot land".
Israel har, av militära skäl, intet land att förhandla bort; en insikt som verkar svår att ta till sig för svenskar, omgivna av de erkänt livsfarliga norrmännen, finnarna och danskarna.
Permalänk | Anmäl
curt jansson, 2010-06-01, 23:40
Henrik Unne, hoppas du blir gripen för uppmaning till terror. Jag har aldrig hört någon, varken judar, muslimer eller nynazister uttala sig så om människor på ett icke-extremistiskt debattforum i Sverige.
Jag vet inte varför du skriver på svenska ens, bor du i Sverige? (det lär ju Säpo veta), för du kan inte kalla dig svensk. Vänligen kryp tillbaka till den grotta du kom ifrån.
Permalänk | Anmäl
invandrarTjej, 2010-06-01, 23:49
Curt # 11 skrev
"...Den gode Henriks medicin känns aningen för kraftig..."
ANINGEN för kraftig ? Jag tycker Henrik är en undfallande och agressionshämmad mespropp !
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-01, 23:54
Newsmill dårarnas paradis.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-06-02, 00:24
I samma anda som herr Unnér inte erkänner palestinier några rättigheter kan man fråga sig om herr Unnér själv bör tilldelas några.
Med vilken rätt talar du om palestinier som om det var du som avgjorde vem som skulle leva och dö? Inser du inte att om du inte erkänner dem samma rättigheter till land, säkerhet, frihet och ekonomiska möjligheter som du tillskriver dig själv, finns det inget som moraliskt försvarar dina egna rättigheter. Det enda som finns kvar efter en så total moralisk kollaps är ett dyrkande av våldet och den starkes rätt. Och att du dyrkar detta råder det tyvärr inget tvivel om.
Permalänk | Anmäl
Henric Karlsson, 2010-06-02, 00:33
Trist att så många "debattörer" här så ofta glömmer att just debattera, dvs komma med argument.
Jag vet inte om det hade varit nödvändigt att sänka skeppet, men det som nu skedde var ju en onödigt riskabel aktion, och skeppen kunde säkert stoppas på andra vis.
Men ingen här tycks inse att utan hamas aggression mot Israel så hade vi inte haft vare sig några blockader eller ens behov av bistånd. Hade palestinierna valt en regering som erkänt Israel, som grundats på västerländska värderingar, så hade denna lilla remsa börjat blomstra ekonomiskt och sluppit allt vad krig och konflikter heter.
Om alla ni sk "palestinavänner" verkligen på riktigt vill Gazabornas väl så borde ni fördöma propagandaprylar som detta, ni borde å det grövsta fördöma Hamas som den religiösa fascistorganisation den här. Det är deras, och ingen annans fel, att läget ser ut som det gör. Dessutom utövar de grov terror inte bara mot israeler utan även mot sin egen befolkning. Det hade varit konstruktivt, istället för att som idag ge ert moraliska stöd till islamistiska fundamentalister och sen ha mage att kritisera Israel för att de försvarar sina medborgares rättigheter.
Israel befinner sig i krig och om man åker in i en krigszon måste man inse att det får konsekvenser. Om man dessutom bryter en militär sjöblockad så är det väl självklart att sådant här händer.
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2010-06-02, 00:38
John G-son: eller så är det Israels fel att Hamas ens existerar. Det bildades 1987 och är på så vis en konsekvens av ockupationspolitiken om man skall fullfölja ditt eget resonemang som verkar grunda sig på en väldigt dimmig uppfattning om "vem som började".
En fråga: om man håller ett helt folk som gisslan, ockuperar deras mark, dikterar alla villkor för folket som bor där och utövar militärt våld mot dem.... vad tror man kommer att ske? Hur kan någon vara förvånad över att ett sådant folk reser sig i uppror, hur kan någon vara förvånad att extrema grupper får fotfäste? Och en ännu bättre fråga, hur kan någon i denna situation helhjärtat försvara en sidas våld och samtidigt fördöma den andra utan att förstå att han är en hycklare?
Permalänk | Anmäl
Henric Karlsson, 2010-06-02, 01:18
Henrik, återigen bevisar du din okunskap. Det var inte paintball gevär soldaterna var utrustade med, däremot paintball ammunition avsedd för "skarpa" vapen. När folket ombord på fartygen försökte förhindra piratangreppet på internationellt vatten med träpåkar så bytte soldaterna magasin till de som var laddade med skarp ammunition.
Sedan: Som frihetsvän/ älskare verkar du vara mer än en aning enögd. Eller är det så att frihet bara är något för vissa (utvalda) folkgrupper och inte för alla? Gäller det i så fall även demokrati? Först lär vi de mindre vetande att rösta, när dom sedan röstar "fel" så straffar vi dom för det i rent uppfostringssyfte? Borde detta "straffande" i så fall också gälla irland, där ju sinn fein, iras politiska gren, sitter med i regeringen?
Permalänk | Anmäl
Fredrik Darkie Jönsson, 2010-06-02, 01:48
Du skriver "Israels beslutsfattare var, som vanligt, fega när de beordrade aktionen mot Ship to Gaza. Jag presenterar här ett radikalt förslag - Israel borde ha *sänkt* det där "biståndskeppet"!"
Jag förmodar att du menar att de borde ha sänkt skeppet "med man och allt" och därmed mördat alla ombordvarande.
Nyligen så fastställdes det att Nordkorea hade sänkt ett Sydkoreanskt skepp "med man och allt" utan att att på något vis militärt blivit hotade av Sydkorea.
Detta skepp var ju dock ett militärt skepp.
Nordkorea kommer nu att få leva med sanktioner och umbärande för sitt folk på grund av denna orättfärdiga handling.
Det du anser, som jag förstår det, är att Israelisk militär skulle ha sänkt ett civilt skepp, på internationellt vatten "med man och allt" och att detta skulle ha haft en positiv effekt för Israels folk.
Synnerligen märkligt.
Denna krigshets, som bedrivs på bekvämt avstånd, här i trygga Sverige, gagnar ingen. Allra minst Israels folk.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn Hellerstad, 2010-06-02, 02:30
Till Fredrik Darkie Jönsson #18: Jodå, de *enskilda medlemmarna* av alla folkgrupper skall ha frihet. D.v.s. de enskilda palestinierna skall ha rätten till liv, frihet och egendom. De klassiska västerländska, liberala rättigheterna. Och det finns bara *ett* land i hela Mellanöstern där muslimer och araber, som palestinierna åtnjuter sådana rättigheter. Israel. De enskilda palestinier som lever i Israel *är* fria. Men de enskilda muslimerna och araberna är *förtryckta* i sådana länder som Saudiarabien, Iran, Egypten, Syrien och t.o.m. Jordanien. De palestinier som *verkligen* sätter värde på friheten lär därför älska Israel.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-06-02, 03:57
Till Pasha #8 och #10: Du verkar beskriva de palestinska "befrielseorganisationernas" sätt att bedriva sin kamp. Inte Israels sätt att försvara sig. Hamas och al Fatah, de *mördar* och lemlästar civila judar (och dessutom åtskilliga av de egna, palestinierna, det råder ett veritabelt skräckvälde på Gaza remsan)!
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-06-02, 04:02
Henrik skrev:
"Till Pasha #8 och #10: Du verkar beskriva de palestinska "befrielseorganisationernas" sätt att bedriva sin kamp. Inte Israels sätt att försvara sig."
Jo just det, speciellt vad gäller precisionsbombningarna med bombflyget.... :):)
Dessutom hoppas jag att du förstår ironin på rätt sätt, men det verkar du inte göra det när du skriver "...Inte Israels sätt att försvara sig..."
Det inser du väl själv att jag inte hänsyftar på Israel ?
Måste jag vara övertydlig nu och precisera att det är just DIG och ingen annan jag driver med ???
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-02, 05:33
# 20
"....De klassiska västerländska, liberala rättigheterna...."
Att sänka båtar med civilister på internationellt vatten eller ens på eget territorialvatten ?
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-02, 05:37
Möjligen hade de islamistiska aktivisterna som fanns ombord tyckt att det varit en bra idé om skeppet sänkts med man och allt. Då hade troligen inte ens USA motsatt sig omfattande sanktioner mot Israel och då hade de aktivister som såg det hela som en politisk provokation fått som de velat.
Som tur är så är inte ens hökarna inom Israels regering så omdömeslösa som artikelförfattaren.
Permalänk | Anmäl
Niclas Åhlberg, 2010-06-02, 06:45
Unné - med "vänner" som du behöver Israel inga fiender...
Personligen tror jag att det i Ship to Gaza-konvojen fanns aktivister med en helt annan agenda än de idealistiska Mankell mfl. Aktivister som var islamister o bara var ute efter propaganda. När allt kommer omkring så kör Israel dagligen in mängder av förnödenheter till Gaza, och konvojen var också erbjuden att sända sina förnödenheter landvägen.
Ship to Gaza var ett propagandistiskt jippo.
Vad jag inte förstår är varför de politiska ledarna i Gaza inte ser till att bygga upp landet (varför slog man tex. sönder eller sålde billigt till Egypten, alla de växthus som Israelerna lämnade efter sig när de lämnade Gaza?) Man får så mycket bistånd, så mycket stöd, att man mycket väl kan bygga upp infrastruktur, sjukhus, utbildning - om man bara ville. Men för de politiska ledarna är striden livsluft, det enda mål man har är att utrota Israel och den egna befolkningen används som gisslan - istället för att göra bra saker för befolkningen, fortsätter man skicka raketer över Israel. Israelerna har ett väl utbyggt system med skyddsrum osv, o deras barn är vana att dagligen rusa ner där vid flyglarm, annars skulle de israeliska offren i form av civila vara mångdubbelt fler. Om Israelerna inte vill ha fler bomber över sig, och ser enda utvägen till det genom att blockera införsel av vapen och sådant som man kan göra vapen av, till Gaza, så är det ju förståeligt. Vad skulle ni göra om er granne sköt på er dagligen och ni helst ville slippa döda dem för grannen har ju även barn och oskyldiga i sitt hus? Just det - bygga ett stort staket...
Lösningen på konflikten i Gaza är egentligen mycket enkel. Palestinierna erkänner Israel, slutar bomba Israel från ramper på skolor och sjukhus (för att man vet att Israelerna i det längsta drar sig för att slå till mot sådana mål) och börjar bygga upp sitt land med allt det bistånd de får. Då hävs blockaden och folk kan leva i fred.
Och - man slutar sända barnprogram som uppmanar till mord på judar med automatvapen och hetsar med islamistisk propaganda - kort sagt slutar hetsa sitt folk till hat - också ett mycket fult utnyttjande från de politiska ledarna som istället för att ta på sig ansvaret för hur invånarna har det, skapar detta hat till en yttre fiende istället för att befolkningen ska se med öppna ögon vilka korrupta och dåliga ledare de har.
Men Unné - hur stollig får man bli där hemma i vardagsrumssoffan? Utdela lite dödsdomar hit och dit... Vad är ett människoliv värt?
Jag vet inte om det var rätt eller fel av Israel att borda konvojen. Om det turkiska fartyget hade vapen ombord, eller om Israelerna trodde det, var det kanske det.
Men en sak är säker - blodsutgjutelse leder bara till mer blodsutgjutelse och man ska alltid försöka undvika våld och att människoliv går till spillo.
Det som ideologierna nazism, kommunism och islamism struntar i och som lett till så många mördade i ideologins namn, är Immanuel Kants ord (som duger lika bra idag och är en slags evig sanning) är att en människa ska alltid ses som ett mål, aldrig som ett medel, hur upphöjt syftet än må vara.
Permalänk | Anmäl
Viktoria Larsson, 2010-06-02, 06:53
Hej Henrik,
Du har fortfarande inte svarat på vem som har sagt till dig att passagerana på Ship till Gaza hade gevär? Inte ens IDF hävdar det. Men det gör du. Är inte det hörsägen eller hittar du endast på?
Permalänk | Anmäl
Patric P, 2010-06-02, 07:16
Eftersom det är krig och konvojen syftade till att stödja Israels fiender hade man förstås kunnat sänka den men det hade inte löst någonting.
Det som istället krävs är att Israel deporterar palestinierna till befintliga arabländer och annekterar Västbanken och Gazaremsan. Palestinierna är arabvärldens skapelse och araberna måste ta ansvar för sina flyktingar på sitt eget territorium om det ska bli fred.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-02, 07:28
Nu var det ju så att detta handlade om ett illegalt terrorangrepp, piratverksamhet. Skeppet i fråga seglade på internationellt vatten under turkisk flagg, skeppet är att betrakta som turkiskt territorium enligt vedertagen internati0onell rätt. Alla som blir anfallna har rätt att försvara sig mot fientliga angrepp. I de flesta länder anses det som en skyldighet att försvara landet då det angrips. Vilka vapen de som befinner sig på turkiskt territorium har är inget som Israel överhuvudtaget har med att göra. Krig har startats för mindre saker än sånt här. Passande vore väl om Turkiet svarade som Israel gjord för en ren skitsak vid den Libanesiska gränsen för något år sen, massiva terror bombningar hade väl varit lämpligt
Lite lektyr för Unne:
How Palestine Became Israel
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-06-02, 07:38
#28 Klerken. Bara för att man bor på ett ställe innebär inte att man äger det.
Dessutom är det lögn att palestinierna skulle vara områdets "ursprungsbefolkning" för ursprungligen bodde ingen där och sedan dess har otaliga folk och folkgrupper passerat.
Enligt vedertagen historia har både judar och araber funnits i Mellanöstern i flera tusen år. Eftersom judarna levt under arabiskt hegemoni (förtryck) under långa perioder så har de naturligtvis rätt att kapa åt sig en bit land och skapa en egen stat där de kan leva i frihet.
Likaså har araberna rätt att kapa åt sig en bit där de kan leva i fred och frihet från judiskt förtryck.
En titt på kartan visar att araberna har annekterat flera hundra gånger så mycket land som judarna. Med vilken rätt påstås att judarna tagit för mycket och araberna för lite?
Naturligtvis handlar inte konflikten om rättvis fördelning av land. Islam skapades i opposition till judendomen och det första Muhammed gjorde när han gripit makten genom att förena araberna mot judarna mha islam var att fördriva och massmörda judar för att senare erövra och annektera Palestina.
Det är den kulturen som vi ska ta ställning till. Vänstern ger den sitt fulla stöd. Gör du?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-02, 08:01
Ja du, Henrik. Israeliska soldater enbart beväpnade med paintball-vapen och terrorister med påkar och gevär, ändå dog nio "terrorister" och ingen soldat. Hur tänkte du nu?
Permalänk | Anmäl
Kim B, 2010-06-02, 08:19
De som bodde där blev etniskt rensade av Europeiska kolonisatörer, det råder det ingen tvekan om det medger även erkända Israeliska historiker. De som i generationer bott och brukat jorden har sedvanerätten på sin sida.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-06-02, 08:28
Henrik, om båten sänkts hade Hamas jublat i dagarna tre därför att då hade den internationella opinionen mot Israels blockad av Gaza och ockupation blivit ännu starkare och fått ännu fler allierade. Kraven mot att USA skulle sluta ge bistånd till Israel skulle blivit ännu starkare. Om Israel hade sänkt skeppet hade Israel begått politiskt självmord. Låt oss tacka högre makter att du inte är försvarsminister i Israel. Israel har redan alltför många krigshetsare i sin regering.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-06-02, 08:28
Redan nu har Israel tappat Turkiet, sin allra viktigaste allianspartner i den muslimska världen. Tror du Netanyahu dansar av glädje inför det?
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-06-02, 08:30
#31 Klerken. Så du hävdar "sedvanerätt" som argument för att Israel ska utplånas och judarna i Mellanöstern utrotas?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-02, 08:33
Henrik Unné är psykiskt sjuk. Han lider enligt helt egen utsago av schizofreni och måste dagligen ta mediciner som han även säger, gör honom sjukare. Bli inte arga över artikeln, Henrik vet tydligen inte vad han talar om. Här är en länk till artikeln där Henrik talar om sin sjukdom
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lat-lakemedelsbolag-tjana-pengar_73143...
Permalänk | Anmäl
Vahid Demic, 2010-06-02, 08:33
Henrik Unné... Jag brukar betrakta dina artiklar som ganska så underhållande. Inte för att jag håller med dig, utan snarare för att du aldrig ger dig i dina fösrök till provokation. Men, här visar du inte bara okunskap utan människoförakt, idioti, brist på medmänsklighet (vilket i och för sig går i hand med din ideologi) och ren och skär dumdristighet... Att du som "objektivist", och förlåt mig om jag misstolkar ordet objektiv i "objektivismen", konstant är så pass icke objektiv tyder inte bara på att du är motsägelsefull, utan dessutom på att det snarare mera för dig handlar om att röra om i grytan...
Visst, det kan ha varit så att några gjorde motstånd, vilket är fullt mänskligt om några hotar dig med skjutvapen. Om motståndet kom innan eller efter dödskjutningarna lämnas troligen osagt.
Nej Henrik Unné, ska du framstå som någorlunda seriös bör du höja nivån en aning!
Permalänk | Anmäl
Martin Öhman, 2010-06-02, 08:40
BoT fortsätter med sin besynnerliga debatteknik.
Nu hävdar jag enligt BoT att judar ska utrotas. Sånt är inte ens värt att besvara, de så korkat och lågt men tyvärr BoTs vanliga teknik.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-06-02, 08:40
Det är Israels, dvs judarnas, existens Mellanösternkonflikten handlar om, Klerken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6sternkonflikten
Alltså, allt stöd för det arabiska kriget mot Israel hotar judarnas existens. Det är fakta och inte demonisering.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-06-02, 09:27
Otäck artikel. Jag pratade en gång med en femårig pojke som tyckte sig komma på lösningen på alla problem med "Varför kan man inte bara döda alla dumma"?
Permalänk | Anmäl
Nisse, 2010-06-02, 10:34
Intressant, för att inte säga talande, att skribenter som uppmanar till mord tillåts framföra detta på Newsmill samtidigt som israelkritiker i allmänhet och zionistkritiker i synnerhet fastnar i Newsmills censurnät.
Att hänvisa till Magnus Norell är som att hänvisa till räven när hönsmord ska utredas!
Permalänk | Anmäl
Lasse Anckarman, 2010-06-02, 10:42
Det är fantastiskt att läsa hur allt pack som kommenterar här totalt blockerar andra versioner av händelsen än sina egna. Titta på de videosnuttar som finns ute så ser ni painballgevären, järnrören, chockgranaterna, påsar fulla med glaskulor mm. IDFs marinsoldater anlände med hölstrade pistoler som de till slut blev tvungna att använda när inte painballgevären räckte till för att skydda sina liv.
Många av er kan ju inte ens stava, dags att gå färdigt grundskolan?
Permalänk | Anmäl
Kalle bulle, 2010-06-02, 10:59
Om man blir bordad på internationellt vatten av folk med vapen har man rätt att använda självförsvar. Det var ju faktiskt israelerna som anföll civila obeväpnade skepp, som inte ens befann sig på israelisk vatten. I vanliga fall skulle det betraktas som en krigshandling.
Hur man än vrider och vänder på det är det oförsvarbart.
Om nu israelerna verkligen inte ville att skeppen skulle ta sig fram kunde dom bara skjutit propellrarna och kört ut med en bogserbåt.
Permalänk | Anmäl
Per Holmgren, 2010-06-02, 11:12
Undra på att världen ser ut som den gör när man som hastigast tittar över alla kommentarer kring Ship to Gaza.Ordkriget talar för sig själv.Gå ut och njut av svensk försommar istället.Det är mkt bättre för blodtrycket.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-06-02, 11:17
"Intressant, för att inte säga talande, att skribenter som uppmanar till mord tillåts framföra detta på Newsmill samtidigt "
Nej då det är inte alls särskilt ovanligt i Sverige, vare sig här på newsmill eller någon annan stans. Det finns gott om debattörer, typ Andreas Malm eller Jan Myrdal som givit sitt stöd till diverse diktaturer och terrorgrupper. Malm vill ju att Sverige skulle stöjda Iran och Hizbollah i kampen mot Israel. Men det kanske inte är lika obehagligt?!
Att Hizbollah-ledaren uttryckt sin glädje över att "ha alla judar samlade i Israel så att man slipper jaga dem över hela världen" eller att Hamas tydligt i sin programförklaring vill utplåna Israel genom väpnad kamp kanske inte heller är skrämmande för dig? Eller att så många svenskar ger dessa grupper stöd?
Utan dessa grupper och de länder som stödjer dem hade det inte funnits någon konflikt därnere och därmed ingen blockad eller ens något behov av bistånd.
Permalänk | Anmäl
John G-son, 2010-06-02, 11:24
@ Per Holmgren
Inte om du har en blockad, då öppnas helt plötsligt en massa rättsliga öppningar. Misstänkte man att det fanns vapen och terrorister ombord finns ännu fler juridiska möjligheter till att ingripa, vapen har ju trots allt anlänt den vägen förut och en hel del suspekta människor fanns ombord.
Permalänk | Anmäl
Kalle bulle, 2010-06-02, 11:58
Med facit i hand så var det onödigt riskabelt att bordsätta soldater utrustade med paintballgevär och tjänstepistoler.
Sänkning av skepp är väl mer våld än vad nöden kräver. Varningsskott med kanon är väl tradition och om inte det hjälper ett skott i roder och propeller eller i kommandobryggan. Inte ens Israel hade räknat med islamiska terrorister ombord, svensk vänsters nya polare.
Araberna i Gaza, Västbanken och Östra Jerusalem borde erbjudas medborgarskap i Egypten och Jordanien och flyttas dit så att Judarna kan få leva i fred i Israel. Det var ju ändå meningen med delningen av det brittiska mandatet, araberna fick Jordanien 77% och Judarna fick Israel 23%. Egypten och Jordanien överlämnade också Gaza, Västbanken Ö-Jerusalem till staten Israel, inte till något arabiskt Palestina som inte existerar som stat ens idag. Israel är för litet för att delas upp i ytterligare en fragmenterad arabisk stat, det kommer bara att leda till nya krig och konflikter.
Araberna måste förstå att de förlorat krigen, kapitulera, upphöra med allt våld och avväpnas innan fred kan råda. Världssamfundet borde trycka på arabstaterna att ta emot palestinska flyktingar och göra dem till fullvärdiga medborgare så att denna långa konflikt kan få sitt efterlängtade slut.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-06-02, 12:01
Vem är det som hotar vems existens egentligen? Vem utplånar faktiskt vem?
Ta en titt på kartorna - från 1948, från 1967, från 1990, från 2009. Se utvecklingen. Palestina syns knappt längre. Det finns bara små öar av infösta flyktingenklaver samt Gaza som är lite större - 1,2 mil brett och 4,5 mil långt.
Det är de ständigt pågående ockupationerna och ständigt fortgående välplanerade stölderna av mark, vatten och egendom som är motorn till eländet.
Vi borde diskutera hur vi kan bistå Israel att dra sig tillbaka inom 1967 års gränser. Där ligger nyckeln till nya möjligheter!
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-06-02, 12:54
#47 Tack Gunnel Gomér, för detta kommentatorfälts vettigaste inlägg! Det är ju trots allt så att de allra flesta Israeler och Palestinier är nöjda med 1967 års grändragning. Tyvärr finns det röttägg i båda sidors regeringar som inte är det... Det är Israel som är starke man i konflikten, alltså är det Israel som har verktygen att lösa konflikten. Därav kritiken mot Israel!
Permalänk | Anmäl
Martin Öhman, 2010-06-02, 13:12
Om 61 % av det israeliska folket tyckte den här attacken var överilad, Hur manga av dem skulle da inte tycka att en sänkning skulle vara en katastrof för Israel? Är du bara en person som vill ställa till brak eller har du nagon sympati för det israeliska folket eller för den delen det palestinska? Vem representerar du, nagon liten extremistgrupp som inte vill ha fred över huvud taget? Ditt inlägg är helt enkelt inte seriöst.
Permalänk | Anmäl
Kristian Fredriksson, 2010-06-02, 13:19
Sverige har väl också varit en stor donatör till Palestina under Palme-åren. Palme och Arafat var ju polare, med Sten Andersson i spetsen.
Och det är väl inte okänt hur Arafat drev landet under ett antal år. Inte berikade han det palestinska folket i alla fall Hur mycket var det hans fru stack med till Paris efter hans död. Hundratals miljoner.
PLO och Hamas anser jag vara rena terrororganisationerna och för att få ett slut på det här måste världen börja ställa krav på palestinierna. Som det är nu lever de precis som Unné säger i skydd av världsopinionen.
Ship tp Gaza bidrog till terrorn. Men det är något vänsterrörelsen inte förstår.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-02, 13:27
Som tidigare sagt, skribenten är psykiskt sjuk. Schizofren för att vara exakt. Han säger det själv i denna artikel : http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lat-lakemedelsbolag-tjana-pengar_73143...
Inte undra på att sådant kommer från honom..
Permalänk | Anmäl
Vahid Demic, 2010-06-02, 13:30
132 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Jomas, Hernrik Unné är objektivist, dvs en del av sekten kring Ayn Rand. Då vet man inte mycket, även om man, som Unné bevisar genom sitt oändliga antal inlägg här på Newmill, har mycket bestämda uppfattningar om i stort sätt allting.
Ja Henrik...
"Israel måste våga vara sig själv nog"...som du skrev. Och just därför lämna de ockuperade områdena. Man kan inte bygga en nation på folkfördrivning och systematisk stöld av mark, vatten, medborgarskap och försörjningsmöjligheter för många miljoner människor.
Detta inser majoriteten israeler också.
Peace Now, den israeliska fredsrörelsen, redovisade nyligen en opinionsundersökning bland israeler. 67% stödjer tanken på en tvåstatslösning och ett tredelat Jerusalem. Avgörande faktor för deras ställningstagande är att de känner tillit till att palestinierna skulle hålla ingångna avtal.
Varsågod...länken till Peace Now
http://www.peacenow.org.il/site/en/peace.asp?pi=66&docid=4621
Japp rätt på pricken..
Off topic
Lyssnade på studio1 i P1s infantila pseudo analys av Israels skälvbild, pinsamt låg nivå. (den gick ut på att alla Israeler undermedvetet önskar att hela världen ska bli antisemiter)
Jag vet att det inte är möjligt men det verkar ibland vara ett krav att journalister måste vara antisionister för att få anställning på Svt och SR. Såg på nyheterna att man systematiskt klippte bort alla sekvenser där passagerarlynchmobben attackerade soldaterna medan man uppehäll sig långa stunder på skadade pasagerare.
Passagerarnas aggresiva uppträdande verkar inte lämpa sig för svt´s önskade vinkling.
Gevär säger du? Inte äns Idf säger det men du har tydligen info om detta? Pinsamt!
Åsikter är inte kunskaper....
Tyckande är inte saklig information....
Du, Unne, har nu avslojat dig som en amoralisk medlopare till massmord pa civila. Du ar verklgen en kriminell rattshaverist,
Henrik kommer med ett radikalt förslag
"...Tja, det hade inte varit så illa. Men jag har en bättre lösning. Israel borde ha sänkt skeppet, och låtit terroristvännerna och de nyttiga idioterna ombord ha drunknat!..."
Sänkt skeppet !!! Det var det LILLA må jag säga !
Först borde man ha skändat alla kvinnor på skeppet !
Hackat alla medresande barn i småbitar !
Beordrat in bombflyget för att bomba alla medresenärernas föräldrahem + släktingars hem i tredje led i respektive hemländer !
Lönnmördat alla statschefer + deras fruar i respektive hemländer
...och SEN ....sänkt skeppet !
Hur jäkla mesig får man vara Henrik !!!
- Sänkt skeppet å sänkt skeppet - det var väl INGET radikalt med det !!!
--------------------------------------------------------------------------------------------
Henrik är inte bara människovän och "frihetsvän", han är dessutom en "...vän av Israel..."
Jo jag tackar ja ´ !
Israel och RESTEN av mänskligheten betackar sig för dylika "vänner"
Du skriver att "Världsopinionen är korrupt"...menar du på allvar att majoriteten människor på jorden, (för det är människor som bidrar till världsopinionen och de måste vara i majoritet för att vara en världsopinion) är korrpupta?!
Alla dessa fredsälskande människor är korrupta och terrorist älskare?
Jo israeliska soldaterna fick på nöten när de bordade ett fartyg på internationellt vatten...det så pirater ska behandlas...vad skulle du göra om beväpnade pirater försökte ta över ditt skepp?!
Kevin undrade frågande till Henrik:
"......vad skulle du göra om beväpnade pirater försökte ta över ditt skepp?!..."
Ja, om Henrik fick bestämma, så skulle han atombomba Assuandammen som ju tokskaftet Liebermann hotade med en gång i tiden - om ens det kan räcka ?
Den gode Henriks medicin känns aningen för kraftig fast idén ju vore PR-mässigt bättre än den röra som nu blev av. En sänkning skulle garantera att inga flera försök gjordes (Mankell, Feiler och de andra svenskarna har alldeles säkert ingen lust att bjuda på sina egna liv).
Israel har ridit ut proteststormar förr och skall nog göra det igen, tragedin är att det nu kommer att flyta mer blod före någon får för sig att förhandla om fred, vilket även det är dödfödd enligt mallen "fred mot land".
Israel har, av militära skäl, intet land att förhandla bort; en insikt som verkar svår att ta till sig för svenskar, omgivna av de erkänt livsfarliga norrmännen, finnarna och danskarna.
Henrik Unne, hoppas du blir gripen för uppmaning till terror. Jag har aldrig hört någon, varken judar, muslimer eller nynazister uttala sig så om människor på ett icke-extremistiskt debattforum i Sverige.
Jag vet inte varför du skriver på svenska ens, bor du i Sverige? (det lär ju Säpo veta), för du kan inte kalla dig svensk. Vänligen kryp tillbaka till den grotta du kom ifrån.
Curt # 11 skrev
"...Den gode Henriks medicin känns aningen för kraftig..."
ANINGEN för kraftig ? Jag tycker Henrik är en undfallande och agressionshämmad mespropp !
Newsmill dårarnas paradis.
I samma anda som herr Unnér inte erkänner palestinier några rättigheter kan man fråga sig om herr Unnér själv bör tilldelas några.
Med vilken rätt talar du om palestinier som om det var du som avgjorde vem som skulle leva och dö? Inser du inte att om du inte erkänner dem samma rättigheter till land, säkerhet, frihet och ekonomiska möjligheter som du tillskriver dig själv, finns det inget som moraliskt försvarar dina egna rättigheter. Det enda som finns kvar efter en så total moralisk kollaps är ett dyrkande av våldet och den starkes rätt. Och att du dyrkar detta råder det tyvärr inget tvivel om.
Trist att så många "debattörer" här så ofta glömmer att just debattera, dvs komma med argument.
Jag vet inte om det hade varit nödvändigt att sänka skeppet, men det som nu skedde var ju en onödigt riskabel aktion, och skeppen kunde säkert stoppas på andra vis.
Men ingen här tycks inse att utan hamas aggression mot Israel så hade vi inte haft vare sig några blockader eller ens behov av bistånd. Hade palestinierna valt en regering som erkänt Israel, som grundats på västerländska värderingar, så hade denna lilla remsa börjat blomstra ekonomiskt och sluppit allt vad krig och konflikter heter.
Om alla ni sk "palestinavänner" verkligen på riktigt vill Gazabornas väl så borde ni fördöma propagandaprylar som detta, ni borde å det grövsta fördöma Hamas som den religiösa fascistorganisation den här. Det är deras, och ingen annans fel, att läget ser ut som det gör. Dessutom utövar de grov terror inte bara mot israeler utan även mot sin egen befolkning. Det hade varit konstruktivt, istället för att som idag ge ert moraliska stöd till islamistiska fundamentalister och sen ha mage att kritisera Israel för att de försvarar sina medborgares rättigheter.
Israel befinner sig i krig och om man åker in i en krigszon måste man inse att det får konsekvenser. Om man dessutom bryter en militär sjöblockad så är det väl självklart att sådant här händer.
John G-son: eller så är det Israels fel att Hamas ens existerar. Det bildades 1987 och är på så vis en konsekvens av ockupationspolitiken om man skall fullfölja ditt eget resonemang som verkar grunda sig på en väldigt dimmig uppfattning om "vem som började".
En fråga: om man håller ett helt folk som gisslan, ockuperar deras mark, dikterar alla villkor för folket som bor där och utövar militärt våld mot dem.... vad tror man kommer att ske? Hur kan någon vara förvånad över att ett sådant folk reser sig i uppror, hur kan någon vara förvånad att extrema grupper får fotfäste? Och en ännu bättre fråga, hur kan någon i denna situation helhjärtat försvara en sidas våld och samtidigt fördöma den andra utan att förstå att han är en hycklare?
Henrik, återigen bevisar du din okunskap. Det var inte paintball gevär soldaterna var utrustade med, däremot paintball ammunition avsedd för "skarpa" vapen. När folket ombord på fartygen försökte förhindra piratangreppet på internationellt vatten med träpåkar så bytte soldaterna magasin till de som var laddade med skarp ammunition.
Sedan: Som frihetsvän/ älskare verkar du vara mer än en aning enögd. Eller är det så att frihet bara är något för vissa (utvalda) folkgrupper och inte för alla? Gäller det i så fall även demokrati? Först lär vi de mindre vetande att rösta, när dom sedan röstar "fel" så straffar vi dom för det i rent uppfostringssyfte? Borde detta "straffande" i så fall också gälla irland, där ju sinn fein, iras politiska gren, sitter med i regeringen?
Du skriver "Israels beslutsfattare var, som vanligt, fega när de beordrade aktionen mot Ship to Gaza. Jag presenterar här ett radikalt förslag - Israel borde ha *sänkt* det där "biståndskeppet"!"
Jag förmodar att du menar att de borde ha sänkt skeppet "med man och allt" och därmed mördat alla ombordvarande.
Nyligen så fastställdes det att Nordkorea hade sänkt ett Sydkoreanskt skepp "med man och allt" utan att att på något vis militärt blivit hotade av Sydkorea.
Detta skepp var ju dock ett militärt skepp.
Nordkorea kommer nu att få leva med sanktioner och umbärande för sitt folk på grund av denna orättfärdiga handling.
Det du anser, som jag förstår det, är att Israelisk militär skulle ha sänkt ett civilt skepp, på internationellt vatten "med man och allt" och att detta skulle ha haft en positiv effekt för Israels folk.
Synnerligen märkligt.
Denna krigshets, som bedrivs på bekvämt avstånd, här i trygga Sverige, gagnar ingen. Allra minst Israels folk.
Till Fredrik Darkie Jönsson #18: Jodå, de *enskilda medlemmarna* av alla folkgrupper skall ha frihet. D.v.s. de enskilda palestinierna skall ha rätten till liv, frihet och egendom. De klassiska västerländska, liberala rättigheterna. Och det finns bara *ett* land i hela Mellanöstern där muslimer och araber, som palestinierna åtnjuter sådana rättigheter. Israel. De enskilda palestinier som lever i Israel *är* fria. Men de enskilda muslimerna och araberna är *förtryckta* i sådana länder som Saudiarabien, Iran, Egypten, Syrien och t.o.m. Jordanien. De palestinier som *verkligen* sätter värde på friheten lär därför älska Israel.
Till Pasha #8 och #10: Du verkar beskriva de palestinska "befrielseorganisationernas" sätt att bedriva sin kamp. Inte Israels sätt att försvara sig. Hamas och al Fatah, de *mördar* och lemlästar civila judar (och dessutom åtskilliga av de egna, palestinierna, det råder ett veritabelt skräckvälde på Gaza remsan)!
Henrik skrev:
"Till Pasha #8 och #10: Du verkar beskriva de palestinska "befrielseorganisationernas" sätt att bedriva sin kamp. Inte Israels sätt att försvara sig."
Jo just det, speciellt vad gäller precisionsbombningarna med bombflyget.... :):)
Dessutom hoppas jag att du förstår ironin på rätt sätt, men det verkar du inte göra det när du skriver "...Inte Israels sätt att försvara sig..."
Det inser du väl själv att jag inte hänsyftar på Israel ?
Måste jag vara övertydlig nu och precisera att det är just DIG och ingen annan jag driver med ???
# 20
"....De klassiska västerländska, liberala rättigheterna...."
Att sänka båtar med civilister på internationellt vatten eller ens på eget territorialvatten ?
Möjligen hade de islamistiska aktivisterna som fanns ombord tyckt att det varit en bra idé om skeppet sänkts med man och allt. Då hade troligen inte ens USA motsatt sig omfattande sanktioner mot Israel och då hade de aktivister som såg det hela som en politisk provokation fått som de velat.
Som tur är så är inte ens hökarna inom Israels regering så omdömeslösa som artikelförfattaren.
Unné - med "vänner" som du behöver Israel inga fiender...
Personligen tror jag att det i Ship to Gaza-konvojen fanns aktivister med en helt annan agenda än de idealistiska Mankell mfl. Aktivister som var islamister o bara var ute efter propaganda. När allt kommer omkring så kör Israel dagligen in mängder av förnödenheter till Gaza, och konvojen var också erbjuden att sända sina förnödenheter landvägen.
Ship to Gaza var ett propagandistiskt jippo.
Vad jag inte förstår är varför de politiska ledarna i Gaza inte ser till att bygga upp landet (varför slog man tex. sönder eller sålde billigt till Egypten, alla de växthus som Israelerna lämnade efter sig när de lämnade Gaza?) Man får så mycket bistånd, så mycket stöd, att man mycket väl kan bygga upp infrastruktur, sjukhus, utbildning - om man bara ville. Men för de politiska ledarna är striden livsluft, det enda mål man har är att utrota Israel och den egna befolkningen används som gisslan - istället för att göra bra saker för befolkningen, fortsätter man skicka raketer över Israel. Israelerna har ett väl utbyggt system med skyddsrum osv, o deras barn är vana att dagligen rusa ner där vid flyglarm, annars skulle de israeliska offren i form av civila vara mångdubbelt fler. Om Israelerna inte vill ha fler bomber över sig, och ser enda utvägen till det genom att blockera införsel av vapen och sådant som man kan göra vapen av, till Gaza, så är det ju förståeligt. Vad skulle ni göra om er granne sköt på er dagligen och ni helst ville slippa döda dem för grannen har ju även barn och oskyldiga i sitt hus? Just det - bygga ett stort staket...
Lösningen på konflikten i Gaza är egentligen mycket enkel. Palestinierna erkänner Israel, slutar bomba Israel från ramper på skolor och sjukhus (för att man vet att Israelerna i det längsta drar sig för att slå till mot sådana mål) och börjar bygga upp sitt land med allt det bistånd de får. Då hävs blockaden och folk kan leva i fred.
Och - man slutar sända barnprogram som uppmanar till mord på judar med automatvapen och hetsar med islamistisk propaganda - kort sagt slutar hetsa sitt folk till hat - också ett mycket fult utnyttjande från de politiska ledarna som istället för att ta på sig ansvaret för hur invånarna har det, skapar detta hat till en yttre fiende istället för att befolkningen ska se med öppna ögon vilka korrupta och dåliga ledare de har.
Men Unné - hur stollig får man bli där hemma i vardagsrumssoffan? Utdela lite dödsdomar hit och dit... Vad är ett människoliv värt?
Jag vet inte om det var rätt eller fel av Israel att borda konvojen. Om det turkiska fartyget hade vapen ombord, eller om Israelerna trodde det, var det kanske det.
Men en sak är säker - blodsutgjutelse leder bara till mer blodsutgjutelse och man ska alltid försöka undvika våld och att människoliv går till spillo.
Det som ideologierna nazism, kommunism och islamism struntar i och som lett till så många mördade i ideologins namn, är Immanuel Kants ord (som duger lika bra idag och är en slags evig sanning) är att en människa ska alltid ses som ett mål, aldrig som ett medel, hur upphöjt syftet än må vara.
Hej Henrik,
Du har fortfarande inte svarat på vem som har sagt till dig att passagerana på Ship till Gaza hade gevär? Inte ens IDF hävdar det. Men det gör du. Är inte det hörsägen eller hittar du endast på?
Eftersom det är krig och konvojen syftade till att stödja Israels fiender hade man förstås kunnat sänka den men det hade inte löst någonting.
Det som istället krävs är att Israel deporterar palestinierna till befintliga arabländer och annekterar Västbanken och Gazaremsan. Palestinierna är arabvärldens skapelse och araberna måste ta ansvar för sina flyktingar på sitt eget territorium om det ska bli fred.
Nu var det ju så att detta handlade om ett illegalt terrorangrepp, piratverksamhet. Skeppet i fråga seglade på internationellt vatten under turkisk flagg, skeppet är att betrakta som turkiskt territorium enligt vedertagen internati0onell rätt. Alla som blir anfallna har rätt att försvara sig mot fientliga angrepp. I de flesta länder anses det som en skyldighet att försvara landet då det angrips. Vilka vapen de som befinner sig på turkiskt territorium har är inget som Israel överhuvudtaget har med att göra. Krig har startats för mindre saker än sånt här. Passande vore väl om Turkiet svarade som Israel gjord för en ren skitsak vid den Libanesiska gränsen för något år sen, massiva terror bombningar hade väl varit lämpligt
Lite lektyr för Unne:
How Palestine Became Israel
#28 Klerken. Bara för att man bor på ett ställe innebär inte att man äger det.
Dessutom är det lögn att palestinierna skulle vara områdets "ursprungsbefolkning" för ursprungligen bodde ingen där och sedan dess har otaliga folk och folkgrupper passerat.
Enligt vedertagen historia har både judar och araber funnits i Mellanöstern i flera tusen år. Eftersom judarna levt under arabiskt hegemoni (förtryck) under långa perioder så har de naturligtvis rätt att kapa åt sig en bit land och skapa en egen stat där de kan leva i frihet.
Likaså har araberna rätt att kapa åt sig en bit där de kan leva i fred och frihet från judiskt förtryck.
En titt på kartan visar att araberna har annekterat flera hundra gånger så mycket land som judarna. Med vilken rätt påstås att judarna tagit för mycket och araberna för lite?
Naturligtvis handlar inte konflikten om rättvis fördelning av land. Islam skapades i opposition till judendomen och det första Muhammed gjorde när han gripit makten genom att förena araberna mot judarna mha islam var att fördriva och massmörda judar för att senare erövra och annektera Palestina.
Det är den kulturen som vi ska ta ställning till. Vänstern ger den sitt fulla stöd. Gör du?
Ja du, Henrik. Israeliska soldater enbart beväpnade med paintball-vapen och terrorister med påkar och gevär, ändå dog nio "terrorister" och ingen soldat. Hur tänkte du nu?
De som bodde där blev etniskt rensade av Europeiska kolonisatörer, det råder det ingen tvekan om det medger även erkända Israeliska historiker. De som i generationer bott och brukat jorden har sedvanerätten på sin sida.
Henrik, om båten sänkts hade Hamas jublat i dagarna tre därför att då hade den internationella opinionen mot Israels blockad av Gaza och ockupation blivit ännu starkare och fått ännu fler allierade. Kraven mot att USA skulle sluta ge bistånd till Israel skulle blivit ännu starkare. Om Israel hade sänkt skeppet hade Israel begått politiskt självmord. Låt oss tacka högre makter att du inte är försvarsminister i Israel. Israel har redan alltför många krigshetsare i sin regering.
Redan nu har Israel tappat Turkiet, sin allra viktigaste allianspartner i den muslimska världen. Tror du Netanyahu dansar av glädje inför det?
#31 Klerken. Så du hävdar "sedvanerätt" som argument för att Israel ska utplånas och judarna i Mellanöstern utrotas?
Henrik Unné är psykiskt sjuk. Han lider enligt helt egen utsago av schizofreni och måste dagligen ta mediciner som han även säger, gör honom sjukare. Bli inte arga över artikeln, Henrik vet tydligen inte vad han talar om. Här är en länk till artikeln där Henrik talar om sin sjukdom
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lat-lakemedelsbolag-tjana-pengar_73143...
Henrik Unné... Jag brukar betrakta dina artiklar som ganska så underhållande. Inte för att jag håller med dig, utan snarare för att du aldrig ger dig i dina fösrök till provokation. Men, här visar du inte bara okunskap utan människoförakt, idioti, brist på medmänsklighet (vilket i och för sig går i hand med din ideologi) och ren och skär dumdristighet... Att du som "objektivist", och förlåt mig om jag misstolkar ordet objektiv i "objektivismen", konstant är så pass icke objektiv tyder inte bara på att du är motsägelsefull, utan dessutom på att det snarare mera för dig handlar om att röra om i grytan...
Visst, det kan ha varit så att några gjorde motstånd, vilket är fullt mänskligt om några hotar dig med skjutvapen. Om motståndet kom innan eller efter dödskjutningarna lämnas troligen osagt.
Nej Henrik Unné, ska du framstå som någorlunda seriös bör du höja nivån en aning!
BoT fortsätter med sin besynnerliga debatteknik.
Nu hävdar jag enligt BoT att judar ska utrotas. Sånt är inte ens värt att besvara, de så korkat och lågt men tyvärr BoTs vanliga teknik.
Det är Israels, dvs judarnas, existens Mellanösternkonflikten handlar om, Klerken.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6sternkonflikten
Alltså, allt stöd för det arabiska kriget mot Israel hotar judarnas existens. Det är fakta och inte demonisering.
Otäck artikel. Jag pratade en gång med en femårig pojke som tyckte sig komma på lösningen på alla problem med "Varför kan man inte bara döda alla dumma"?
Intressant, för att inte säga talande, att skribenter som uppmanar till mord tillåts framföra detta på Newsmill samtidigt som israelkritiker i allmänhet och zionistkritiker i synnerhet fastnar i Newsmills censurnät.
Att hänvisa till Magnus Norell är som att hänvisa till räven när hönsmord ska utredas!
Det är fantastiskt att läsa hur allt pack som kommenterar här totalt blockerar andra versioner av händelsen än sina egna. Titta på de videosnuttar som finns ute så ser ni painballgevären, järnrören, chockgranaterna, påsar fulla med glaskulor mm. IDFs marinsoldater anlände med hölstrade pistoler som de till slut blev tvungna att använda när inte painballgevären räckte till för att skydda sina liv.
Många av er kan ju inte ens stava, dags att gå färdigt grundskolan?
Om man blir bordad på internationellt vatten av folk med vapen har man rätt att använda självförsvar. Det var ju faktiskt israelerna som anföll civila obeväpnade skepp, som inte ens befann sig på israelisk vatten. I vanliga fall skulle det betraktas som en krigshandling.
Hur man än vrider och vänder på det är det oförsvarbart.
Om nu israelerna verkligen inte ville att skeppen skulle ta sig fram kunde dom bara skjutit propellrarna och kört ut med en bogserbåt.
Undra på att världen ser ut som den gör när man som hastigast tittar över alla kommentarer kring Ship to Gaza.Ordkriget talar för sig själv.Gå ut och njut av svensk försommar istället.Det är mkt bättre för blodtrycket.
"Intressant, för att inte säga talande, att skribenter som uppmanar till mord tillåts framföra detta på Newsmill samtidigt "
Nej då det är inte alls särskilt ovanligt i Sverige, vare sig här på newsmill eller någon annan stans. Det finns gott om debattörer, typ Andreas Malm eller Jan Myrdal som givit sitt stöd till diverse diktaturer och terrorgrupper. Malm vill ju att Sverige skulle stöjda Iran och Hizbollah i kampen mot Israel. Men det kanske inte är lika obehagligt?!
Att Hizbollah-ledaren uttryckt sin glädje över att "ha alla judar samlade i Israel så att man slipper jaga dem över hela världen" eller att Hamas tydligt i sin programförklaring vill utplåna Israel genom väpnad kamp kanske inte heller är skrämmande för dig? Eller att så många svenskar ger dessa grupper stöd?
Utan dessa grupper och de länder som stödjer dem hade det inte funnits någon konflikt därnere och därmed ingen blockad eller ens något behov av bistånd.
@ Per Holmgren
Inte om du har en blockad, då öppnas helt plötsligt en massa rättsliga öppningar. Misstänkte man att det fanns vapen och terrorister ombord finns ännu fler juridiska möjligheter till att ingripa, vapen har ju trots allt anlänt den vägen förut och en hel del suspekta människor fanns ombord.
Med facit i hand så var det onödigt riskabelt att bordsätta soldater utrustade med paintballgevär och tjänstepistoler.
Sänkning av skepp är väl mer våld än vad nöden kräver. Varningsskott med kanon är väl tradition och om inte det hjälper ett skott i roder och propeller eller i kommandobryggan. Inte ens Israel hade räknat med islamiska terrorister ombord, svensk vänsters nya polare.
Araberna i Gaza, Västbanken och Östra Jerusalem borde erbjudas medborgarskap i Egypten och Jordanien och flyttas dit så att Judarna kan få leva i fred i Israel. Det var ju ändå meningen med delningen av det brittiska mandatet, araberna fick Jordanien 77% och Judarna fick Israel 23%. Egypten och Jordanien överlämnade också Gaza, Västbanken Ö-Jerusalem till staten Israel, inte till något arabiskt Palestina som inte existerar som stat ens idag. Israel är för litet för att delas upp i ytterligare en fragmenterad arabisk stat, det kommer bara att leda till nya krig och konflikter.
Araberna måste förstå att de förlorat krigen, kapitulera, upphöra med allt våld och avväpnas innan fred kan råda. Världssamfundet borde trycka på arabstaterna att ta emot palestinska flyktingar och göra dem till fullvärdiga medborgare så att denna långa konflikt kan få sitt efterlängtade slut.
Vem är det som hotar vems existens egentligen? Vem utplånar faktiskt vem?
Ta en titt på kartorna - från 1948, från 1967, från 1990, från 2009. Se utvecklingen. Palestina syns knappt längre. Det finns bara små öar av infösta flyktingenklaver samt Gaza som är lite större - 1,2 mil brett och 4,5 mil långt.
Det är de ständigt pågående ockupationerna och ständigt fortgående välplanerade stölderna av mark, vatten och egendom som är motorn till eländet.
Vi borde diskutera hur vi kan bistå Israel att dra sig tillbaka inom 1967 års gränser. Där ligger nyckeln till nya möjligheter!
#47 Tack Gunnel Gomér, för detta kommentatorfälts vettigaste inlägg! Det är ju trots allt så att de allra flesta Israeler och Palestinier är nöjda med 1967 års grändragning. Tyvärr finns det röttägg i båda sidors regeringar som inte är det... Det är Israel som är starke man i konflikten, alltså är det Israel som har verktygen att lösa konflikten. Därav kritiken mot Israel!
Om 61 % av det israeliska folket tyckte den här attacken var överilad, Hur manga av dem skulle da inte tycka att en sänkning skulle vara en katastrof för Israel? Är du bara en person som vill ställa till brak eller har du nagon sympati för det israeliska folket eller för den delen det palestinska? Vem representerar du, nagon liten extremistgrupp som inte vill ha fred över huvud taget? Ditt inlägg är helt enkelt inte seriöst.
Sverige har väl också varit en stor donatör till Palestina under Palme-åren. Palme och Arafat var ju polare, med Sten Andersson i spetsen.
Och det är väl inte okänt hur Arafat drev landet under ett antal år. Inte berikade han det palestinska folket i alla fall Hur mycket var det hans fru stack med till Paris efter hans död. Hundratals miljoner.
PLO och Hamas anser jag vara rena terrororganisationerna och för att få ett slut på det här måste världen börja ställa krav på palestinierna. Som det är nu lever de precis som Unné säger i skydd av världsopinionen.
Ship tp Gaza bidrog till terrorn. Men det är något vänsterrörelsen inte förstår.
Som tidigare sagt, skribenten är psykiskt sjuk. Schizofren för att vara exakt. Han säger det själv i denna artikel : http://www.svd.se/nyheter/inrikes/lat-lakemedelsbolag-tjana-pengar_73143...
Inte undra på att sådant kommer från honom..
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.