Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnornas val 2010

Helena von Schantz om Kvinnornas val 2010

Sluta hacka på mammorna!

I en krönika i SVD anklagar Anna Laestadius Larsson mammorna för att begränsa sina söners livsutrymme och motarbeta jämställdheten. Flickor får vara som pojkar, men pojkar får inte vara som flickor och orsaken är att mammorna hindrar dem. Så lyder hennes tes. Här följer hon en urgammal tradition. Allt från schizofreni och sedeslöshet till homosexualitet har av hävd lagts på mammans nedtyngda axlar.


Om författaren

Helena von Schantz är lärare i engelska, franska och svenska och föreläser om lärstilar och språkmetodik. Hon är även medlem i folkpartiet och ordförande för Liberala Kvinnor i Östergötland - folkpartiets kvinnoförbund.

Om en mamma stannar hemma längre än vad som ses som korrekt med ett nyfött barn anklagas hon för själviskhet av två slag. Hon hindrar barnafadern från att få ett nära förhållande till sina barn och bestjäl på så vis alla i sin familj. Dessutom bestjäl hon sina karriärsugna medsystrar för att hon sabbar statistiken och gör så att chefer drar sig för att ge kvinnor de bästa jobben. Om en pappa stannar hemma motsvarande tid ses han som en hjälte medan mamman givetvis är självisk även nu. Hon sätter ju uppenbart karriären före sina barn.

Det senaste påhoppet mot oss morsor kommer från Anna Laestadius Larsson. I en krönika i fredagens SVD anklagar hon mammorna för att begränsa sina söners livsutrymme och motarbeta jämställdheten. Flickor får vara som pojkar, men pojkar får inte vara som flickor och orsaken är att mammorna hindrar dem. Så lyder hennes tes. Här följer hon en urgammal tradition. Allt från schizofreni och sedeslöshet till homosexualitet har av hävd lagts på mammans nedtyngda axlar.

När min äldsta dotter var fyra och min son två köpte vi en segelbåt på Nya Zeeland. Under nästan två år levde vi på den. Ibland som landkrabbor, ibland till havs. Det här innebar att ungarna oftast var varandras enda och därmed bästa vänner. En flygfisk som hoppat upp på båten kunde ge upphov till timmar av lek. De böcker, filmer och leksaker som fanns ombord användes av båda, oberoende av om de var killiga, tjejiga eller barnsliga. Min sons favoritfärg var rosa och en av hans favoritlekar var när storasyster sminkade och klädde ut honom i mina kläder. Min dotter gillade lika mycket att brottas och att leka tafatt och hon älskade att sitta fastspänd i sittbrunnen när det stormade.

Det tog mindre än en vecka av svenskt dagis innan vår fyraårige gosse började låtsasskjuta övriga familjemedlemmar med allt han fick i sina händer. En limpa kunde tjäna som kulspruta och en klädhängare som pilbåge eftersom hans politiskt korrekta moder inte tillät leksaksvapen. Militärgrönt var nu hans favoritfärg och skulle någon ha närmat sig honom med ett läppstift skulle den personen ha fått en karatespark som tack, och säkert en kulsprutesalva eller tre. Hans sätt, klädsel, lekar, tal, preferenser, allt ändrades fullständigt på bara veckor. Hur gick det för flickan? Vi märkte ingen som helst förändring. Att vara en grabbig och osocialiserad flicka var tydligen okej. Men gudnåde den tjejige pojken. Han får en vecka på sig att tänka om. Annars tjärar och fjädrar vi honom och driver honom ur byn.

Anna Laestadius Larsson har rätt när hon påpekar att flickor har tillgång till en bredare verklighet än pojkar, men när hon hoppar på mammorna ägnar hon själv sig åt sexism av urgammalt och trist slag. Om mamma sätter upp sin gosses långa lockar med en söt rosett, anmäler honom till danslektioner och klär honom i spetsar tror hon att papporna står och applåderar i kulisserna? Dagisfröknarna? Kompisarna? Grannarna? Vill dessutom påpeka att det ska vara en väldigt liten gosse för att en mamma ska kunna ta sig för något sådant. Han måste definitivt vara för liten för att kunna försvara sig. Skribenten har antagligen också rätt i att mammor stärker könsstereotyperna. Varför skulle de vara ett undantag? Papporna, grannarna, skolan, dagis, media, leksaksaffärerna, klädbranschen, godisbranschen - allt omkring våra barn förstärker ju könsrollerna. Vi behöver alla skärpa oss, helt enkelt. Men det är inte det enda området där det behövs en skärpning. Det är banne mig dags att sluta hacka på oss mammor.

 

 

En liten morsdagstanke: Hur kommer det sig att vi köper en skapelseberättelse där kvinnan uppstår ur mannens revben. Vem är det som uppstår ur vem egentligen?

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/23041

41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Svaret är: Mannen är mest sannolikt sett ur ett evolutionärt perspektiv en muterad hona, dvs en sk parasithona som lägger ägg inne i riktiga honor.

Denna mutation som skapade de två könen och alla dessa jävla sociala konstruktioner i rosa och blått.

Permalänk | Anmäl #1 Anders B Westin, 2010-05-30, 16:48

Tack för en ljuvlig kommentar, Anders!

Permalänk | Anmäl #2 Helena von Schantz, 2010-05-30, 17:08

Åh, Anders! Din kommentar var svårslagen - även om det skulle vara ironi :) Underbart!

Permalänk | Anmäl #3 Elina Rågeli, 2010-05-30, 17:26

Elina o Helena

Det var blodigt allvar kryddat meden ironisk knorr.

Lyssna på evolutionsforskaren Göran Arnqvist så får ni veta "lite mer" om livet:

Poddradio: Ladda ner

http://static.sr.se/laddahem/podradio/SR_p1_vetandets_varld_100125120045...

Dvs vetenskap och inte Gamla Testamentets sagor om revben.

Permalänk | Anmäl #4 Anders B Westin, 2010-05-30, 20:12

Tack för länken Anders. Det var ett mycket underhållande och intressant program som lämnade mig och min dotter djupt tacksamma över att vi varken är plattmaskar eller vägglöss och med en helt ny förståelse för svarta änkor.

Där Anna Larsson anklagar mammorna anklagar jag revbenshistorien. Att flickor vill efterlikna mannen, det ursprungliga könet som fick offra en liten del av revbenet när Gud fick ett parentetiskt hugskott att skapa kvinnan så hon skulle kunna lindra hans ensamhet och fungera som en slags sidekick, det är bara väntat. Men varför skulle en man föredra att klä och bete sig som en bit av sitt eget revben? Man måste förstå att ur ett bibliskt perspektiv måste det ses som en farlig typ av rebelliskhet.

Lyckas vi bara sprida det här budskapet så ser vi snart små gossar springa omkring i balettkjol lika gärna som i fotbollsshorts.

Permalänk | Anmäl #5 Helena von Schantz, 2010-05-30, 21:00

Det gäller att förstå Guds skapelse rätt.

Först skapade Gud mannen. Det står ju helt klart. Det betyder att mannen är originalet. Mannen är prototypen.

Sedan betraktade Gud sin skapelse. Och Gud fann att mannen var bra.

"Men vänta lite nu," sa Gud. "Mannen är bra. Han är mycket bra. Men om jag riktigt försöker, då kan jag nog ännu bättre."

"Man lär sig av sina misstag," sa Gud och skapade kvinnan.

Permalänk | Anmäl #6 kafpauzo, 2010-05-31, 03:59

LÅT POJKAR VARA POJKAR

I Sverige är inte ett sådant uttalande PK. Vi ska istället se till att män ammar sitt barn, att pojkar tvingas gå klädd i rosa och inte ens får säga att de är pojkar och liknande idioti som är inget annat än övergrepp emot de mänskliga rättigheterna. Dagens hjärnforskning har visat att det finns hundratals skillnader i uppbyggnaden av mannens och kvinnans hjärna. Att utgå ifrån att könen är lika är svenskt radikalfeministiskt trams som inte har ett uns med vetenskap att göra. Sedan är det en helt annan sak att vi ska ha jämställdhet. men det hindrar inte att vi måste låta pojkar vara pojkar och flickor vara flickor. Det går helt enkelt inte att hindra naturen.

Permalänk | Anmäl #7 Arvid Andersson, 2010-05-31, 09:14

Tack för ett kul inlägg, Kafpauzo. Den tolkningen kan väl tjäna som motvikt mot revbenshistorien, även om den inte är så mycket mer hjälpsam i strävan mot att tillmäta varandra samma värde och samma handlingsutrymme.

Permalänk | Anmäl #8 Helena von Schantz, 2010-05-31, 09:59

Jag tycker att du har rätt men ändå fel, Arvid. Visst finns det skillnader och visst ska pojkar få vara pojkar. Men vi behöver slåss för de pojkar som inte är så macho. Vi behöver slåss för den försynte källarvarelsen med sluttande axlar som rodnar när någon säger hej åt honom. Vi behöver slåss för små pojkar som vill rida och tjejer som vill spela ishockey. Vi föds så väldigt olika. Allt jag föreslår är att vi protesterar mot att våra barn sätts i fållor som krymper deras valmöjligheter och möjligheter att vara sig själva.

En pojke ska kunna ägna sig åt karate, bilar, bära keps och mörk huvtröja, äta salt och blandat och lyssna på Slipknot, absolut.
Men en pojke ska också kunna äta rosa skumhjärtan, läsa Frida, lyssna på Madonna, rida, dansa, gråta och gilla bebisar utan att utsättas för hån och tillrättavisningar. Frihet och rätten att vara sig själv är vad det handlar om.

Permalänk | Anmäl #9 Helena von Schantz, 2010-05-31, 10:08

Arvid Andersson,
Jag håller helt med dig. Låt pojkar vara pojkar och flickor, flickor.
Låt oss mötas i den verkligheten, som är den biologiska verkligheten. Låt oss lära óss att samarbeta, något som redan sker, många män o kvinnor har idag team work för att få ihop livspusslet som det passar just dem.
De här maogenusfeministerna förstör relationen mellan man och kvinna, polemiserar och har alldeles för mycket inflytande. Ändå är de få, väldigt få, endast 0,4% ställer upp på Schymans tokerier.
Vi andra vet att kvinnor är kvinnor och män är män och det är så det är meningen att vara. Vi befinner oss i ett samarbete som utgår från våra naturliga förutsättningar. Allt annat är rena sovjetstatsmanipulationen.

Permalänk | Anmäl #10 Christina Lundqvist, 2010-05-31, 12:49

Det är tur att vi har den snusförnuftiga Christina Lundqvist bland oss på newsmill.Kommentatörskan sätter en ära i att generalisera så mkt som möjligt Läste någon stans i hennes kommentar på ngt ämne(hon kommenterar ju högt och lågt.) att de flesta av ungdomar går på Prozac.Var i jösse namn har du fått de
uppgifterna ifrån.Man skall inte tro allt vad olika massmedia skriver.Men så blåögd är väl inte du förstås..Kommenterar på samhäll och yrkesområden som hon till synes inte har en aniing om hur dessa fungerar.Men CL man kan inte vara bäst på allt.Människor som har upplevt och tror sig vara insatt i allt.Så fattigt livet måste bli.Inga överaskningar alls!Repekt för andra som kommenterar på newsmill är det minsta man kan begära av vuxna erfarna medmänniskor.

Permalänk | Anmäl #11 Agneta Berglöw, 2010-05-31, 13:17

Christina, det var starka ord du tar till. Ordet maogenusfeminist var dessutom helt nytt för mig. Det ska jag lägga på minnet. :)
Ingen har ifrågasatt pojkars rätt att vara pojkar eller flickors rätt att vara flickor. Den rätten har de och det är ingen som vill ta ifrån dem det. Men nu är inte alla flickor lika "flickiga" och alla pojkar lika "pojkiga" . Det är deras rätt att vara sig själva det handlar om. Dessutom vore det bra om vi kan befria våra barn från de konstruerade föreställningar om kvinnligt och manligt som vi prackar på dem och låter dem välja själva.

Permalänk | Anmäl #12 Helena von Schantz, 2010-05-31, 15:56

Agneta, jag tycker precis som du att man kan begära respekt för andra som kommenterar på Newsmill. Det kan även Christina Lundqvist begära av dig och mig.

Permalänk | Anmäl #13 Helena von Schantz, 2010-05-31, 15:58

I alla tider har könens egenskaper varit normalfördelade och det har alltid funnits grabbgrabbar, pojkflickor,flickpojkar,flickflickor och dessutom homosexuella, bisexuella, androgenitala, transsexuella mm.Det ingår liksom i de grundläggande principerna för evolutionens variation och selektion.

Det som komplicerar det hela är att vi samtidigt inte är atomistiska agenter utan ett socialt flockdjur som skapar kollektiva stereotyper. Vi söker ständigt grupptillhörighet. Detta kräver anpassning och inordning i hierarkiska system. Annars blir vi alla lika ensamma som lejonhannen. Och det vill vi ju inte.

Även dessa egenskaper är evolutionärt skapade.

Evolutionen skiter i att egenskaper konkurrerar med varandra.

Därav alla mänskliga konflikter.

Modebranschen bygger helt och hållet på vår flockdjursmentalitet.

Se på ett TV-program från 80 talet och förundras över glasögon och frisyrer. Hallå hade dom ingen smak på den tiden.

Jag hade tex rosa, lila och turkosa tröjor och brillor stora som dasslock.

Permalänk | Anmäl #14 Anders B Westin, 2010-05-31, 18:11

"Dessutom vore det bra om vi kan befria våra barn från de konstruerade föreställningar om kvinnligt och manligt som vi prackar på dem och låter dem välja själva."

Hmmm... - #13 Helena von Schantz - handen på hjärtat - prackar Wi vuxna allmänt sett ej på barnen alldeles på tok för mycket av all möjlig vuxenskit egentligen ?

Själv har jag ägnat rätt många veckor åt att "bena ut" en hel del om det vuxenvansinnet HÄR.

Permalänk | Anmäl #15 Josef Boberg, 2010-05-31, 18:38

Inte visste jag att det var ett sånt helvete att vara kvinna.

Permalänk | Anmäl #16 Robert Pettersson, 2010-05-31, 20:34

Ännu ett lysande inlägg, Anders. Tack för att du höjer min artikel med ditt evolutionsperspektiv och din klokskap
.
Jag får ta ditt ord för hur du såg ut på åttiotalet, det är inte så jag minns det. Då hade man axelvaddar, lockigt hår och tantkjolar - ändå var det min ungdomstid. Det jag vill återskapa är sjuttiotalet och sent sextiotal. Woodstock, here I come. Unisex, inga behåar, folk som klippte sitt hår med nagelsax, långa gitarrsolon, sådant längtar jag efter.

Permalänk | Anmäl #17 Helena von Schantz, 2010-05-31, 20:41

Josef, ja jag håller med om att vuxna prackar på barn alldeles för mycket. Fler frågor och färre föreläsningar vore inte alls fel.

Tack för länken till ditt blogginlägg. Jag blev tagen av det. Särskilt avsnittet om dina föräldrar. Själv växte jag upp på sextio och sjuttiotalet. Mina föräldrar sprang runt på vår ö i skärgården iklädda enbart gummistövlar för huggormarna från morgon till kväll. Skärgårdsbefolkningen tyckte antagligen att vi var galna. Men på den tiden tyckte alla äldre människor att alla unga människor var galna, så vem brydde sig?

Permalänk | Anmäl #18 Helena von Schantz, 2010-05-31, 20:57

Robert, om du reagerar så över min artikel så tycker jag du ska lyssna på Anders B Westins podradiolänk i kommentar nummer fyra. Där kan vi snacka om helvete att vara kvinna ... eller snarare kvinnlig vägglus eller plattmask då.

Permalänk | Anmäl #19 Helena von Schantz, 2010-05-31, 21:03

Taaack ! - #18 HelEna - för Din himla goa backfeed.

Nakna kroppar är inte farliga! - vet jag numera - men det är ju så dags nu - när Fonus "knackar på dörren".

Men ingen skugga vilar över mina föräldrar för den sakens skull - för dom gjorde ENBART så gott dom DÅ kunde och förstod - INGENTING ANNAT.

Dom var ju hopplöst hjärnFörsmutsade av religionselände, tyvärr tyvärr... :cry:

Det inbillar sig numera på tok för många att Wi ej alls är i dags dato. Men det är nog en av de STÖRSTA bluffarna som mänskligheten on mass har gått på i HELA sin eländiga historia. Dock... - i dags dato benäms ju den allt överskuggande religionen som "markandskrafterna" - och vem är ej åt hållet mer eller mindre SLAV under den mest av alla stupida "religionen" ?

"Marknaden" - wår tids gudDom - är ju ENBART påhitt av dagens GalenPanniga (folkrättsligt sett)
PyramidMaktHavare och deras medlöpare (= flest i antal) - PRECIS som ALLA religioner i wår barbariska histora har varit.

När skall Wi av vanligt folk = väsentligt flera än 90 % av medborgarna i världens alla länder - lära oss något av wåra historiska misstag (= förlita oss på gudDomsLiknande (video 4,5 min) globala (video ca 10 min) Pyramid MaktHavare och deras medlöpare (= flest i antal)] - och ta saker och ting i wåra egna händer ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #20 Josef Boberg, 2010-05-31, 21:44

Agneta Berglöw,
Nu hör det till god debattteknik att inte gå till angrepp på person utan att hålla sig till sak men när argumenten tryter och man inte har något vettigt att säga är det kanske lätt att det blir så.

Faktum är att förskrivningen av antidepressiva medel hos ungdomar 10-19 år har ökat markant de senaste åren, så det är bara att läsa på så kan man hålla sig uppdaterad om sakers tillstånd.
En del ger sig dock tyvärr in i vilken diskussion som helst utan att ha torrt på fötterna, det plaskar i varje inlägg de skriver, helt utan substans, helt utan innehåll, rena rama magplasket. varje gång.

Permalänk | Anmäl #21 Christina Lundqvist, 2010-06-01, 05:22

Helena von Schantz,
Vi är helt ense.Vi ska inte pracka på våra barn föreställningar om kvinnligt och manligt, vi ska låta dem välja själva. Vill män bära rosa skjorta, helt OK och vad är snyggare än en kvinna iförd endast en kostym?

Problemet är att det läggs oerhört med pengar och energi för att indoktrinera samhället om att kvinnor är män och män är kvinnor och det börjar bli lite tjatigt för tiden går, men könsrollerna består. Dessbättre.
Det är t o m så att flickor i en slags vad man kan kalla en protest blivit ännu flickigare och pojkar ännu grabbigare sedan 70-talet.
De enda som inte upptäckt detta och maler på i sin verklighetsfrånvända människosyn är feministerna som efter 40 år fortfarande tror att de kan ändra naturens ordning.
Och nu, eftersom man inte lyckats bättre i sina ansträngningar, så ska det ske med genuscertifiering. Sicka stollar!!
Man fattar inte att det är på riktigt, internationellt drar vi ett löjets skimmer över oss.

Permalänk | Anmäl #22 Christina Lundqvist, 2010-06-01, 05:43

Du vinner CL,man skall inte debattera med människor i affekt .Ha en bra dag !

Permalänk | Anmäl #23 Agneta Berglöw, 2010-06-01, 07:42

Hjärnscanningen lär oss att könen är olika - Kan vi inte lära oss av det i Sverige?

#9 Helena von Schantz,

Jag håller med dig Helena. En minoritet av pojkarna är flickpojkar, en annan grupp är pojkflickor. Låt alla vara som de är men lägg inte in några radikalfeministiska tvångströjor i vårt sätt att vara. Det vinnar alla på i det långa loppet. Och lär av vad biologer och medicinare kommit fram till genom att scanna våra hjärnor. Det gör de på andra håll i världen - det borde gå i Sverige också.

Permalänk | Anmäl #24 Arvid Andersson, 2010-06-01, 08:59

Ja, jag undrar bara. I kommentarerna om Gaza är 98% män, ska Gudruns och Tiinas genuskunskap kanske kunna ändra på det? Jag menar vi kvinnor kanske skulle kunna bli mer intresserade av krig med lite genuskunskap? Och bli genuscertifierade?

Permalänk | Anmäl #25 Christina Lundqvist, 2010-06-01, 09:36

Josef, hoppas verkligen Fonus inte knackar på din dörr på länge än, för du har mycket klokskap att förmedla. Både den kroppsfixkering och kroppsfientlighet vi vuxna förmedlar till nästa generation ställer till med skada.

Permalänk | Anmäl #26 Helena von Schantz, 2010-06-01, 11:58

Christina, självklart är det inte bättre att tvinga in folk i omvända fållor än i de egna könsfållorna. Jag tror väldigt starkt att de bästa förutsättningarna för ett friskt, lyckligt och produktivt liv finns när vi kan bejaka den person vi verkligen är innerst inne så mycket som möjligt. Första steget till en sådan värld måste vara att odla sin egen tolerans inför andras olikheter och besynnerligheter.

Permalänk | Anmäl #27 Helena von Schantz, 2010-06-01, 12:02

Arvid, jag tycker också att det är tråkigt att vi skjuter ifrån oss forskningsrön när det gäller olikheter. Forska bör man göra för att man vill veta något, inte för att söka stöd för sina färdigsydda argument.

Permalänk | Anmäl #28 Helena von Schantz, 2010-06-01, 12:04

Så snyggt, Agneta! Hatten av.

Permalänk | Anmäl #29 Helena von Schantz, 2010-06-01, 12:05

Christina, det var en intressant poäng du gjorde om krig. Det är även så när det det gäller att sluta fredsfördrag och det får konsekvenser för hur man hanterar krigsbrott, återuppbyggnad och allt möjligt - till nackdel både för kvinnor och män.

Permalänk | Anmäl #30 Helena von Schantz, 2010-06-01, 12:09

Media, Politik, stat och kommun är numera kvinnornas sak. Politiker är personer som bara värderar kvinnor, kvinnors behov och kvinnors åsikter.

Männens områden är numera:
Hackers, IT-experter, organiserad brottslighet, fotboll och dataspelsbranchen! =)

och eftersom alla brancher som blir mansdominerade växer sig enormt starka - så kommer just feministerna att dra kortaste strået av att männen skräms bort från staliga, kommunala och politiska världen....

det är ju ända kvinnorna som måste föda barnen! ..och män som föredrar att spela dataspel, se på fotboll och sitta hemma i sin etta och jobba med IT-tjänser och mjukvara, för att på kvällen kolla på porr och och dra en tarzan.. - såna män bryr sig inte om att skaffa barn! ... om 30 år så är det nästan bara muslimska män som fortfarande vill bilda familj! (jag lovar!)

då står de över-politiska, super-ideologiska kvinnorna där, med sina biologiska klockor, bland massa andra kvinnor som också har tickande biologiska klockor!

Frågan är vad dessa kvinnor då ska använda sina höjda löner till? smink och hudbehandlingar? för att visa upp sig för de andra kvinnorna eller??? eller kanske dyra barnvagnar - till sina adopterade bebisar??

de kommer stå där, ensamma, massa humanist-utbildade singelkvinnor, omgivna av nästan bara kvinnor....

frågan är vad de ska klaga på då? när patriarkatet håller sig undan och inte syns till på kaffe-latte-stället, på universitetet eller i kommunens lokaler - vem ska feministerna gnälla på då??

jag myser när jag tänker på framtiden! =) ,,,,,...

Permalänk | Anmäl #31 invandrarTjej, 2010-06-29, 15:26

Marco, tack för din underhållande dystopi/utopi beroende på perspektiv. Hate to rain on your parade men i så fall får vi börja köra med samkönade äktenskap och konstgjord befruktning - sedan indoktrinerar vi de små gossarna och startar ett supermatriarkat. :)

Permalänk | Anmäl #32 Helena von Schantz, 2010-07-01, 13:24

They know the value of replica watches and if they can get replica IWC watches that look and functions like the cheap watches, why should they watches for sale their hard earned money on the replica watches uk?

Permalänk | Anmäl #33 cc., 2010-07-08, 15:03

The same logic holds true for Breitling replica watches as well. The original models are exorbitantly priced; and so, there is more than ample demand as well as availability of cheaper replicas of the same.rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica The market for cheap replica watches is therefore quite buoyant.

Permalänk | Anmäl #34 liumang, 2010-07-21, 13:25

The same logic holds true for Breitling replica watches as well. The original models are exorbitantly priced; and so, there is more than ample demand as well as availability of cheaper replicas of the same.rolex
rolex watches
omega watches
fake rolex
rolex replica The market for cheap replica watches is therefore quite buoyant.

Permalänk | Anmäl #35 liumang, 2010-07-21, 13:33

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #36 liumang, 2010-07-22, 10:35

Chinaforpet Manufacturer ,a manufacturer and supplier of pet products. Our main items are pet products suplier
pet beds
dog steel cage
dog leads
pet clothes and others.
WatchesShow is a best place to buy Cheap Replica Rolex fake watches Rolex replica watches. We have Replica Watches and Rolex Replica replica bags at the lowest price.

Permalänk | Anmäl #37 liumang, 2010-07-26, 08:08

gucci copy products. Buy nokia copy from global
iphone copy manufacturers, suppliers, vertu wholesale exporters, wholesalers and sellers,vertu ayxta

Permalänk | Anmäl #38 liumang, 2010-07-27, 13:26

All this replica watches can be very fake watches confusing for fake rolex the average replicabuyer.

Permalänk | Anmäl #39 tertret, 2010-07-28, 03:17

This is where replica watches online resources fake watches are a fake rolex great help. ReplicaRating replica rolex acknowledges that there breitlingis an urgent need in

Permalänk | Anmäl #40 tertret, 2010-07-28, 03:21

websit for Replica Handbags very good. Cheap Designer Handbags replica LV Purses or LV Purses and Replica bags let you cost little money for you want buy an Louis Viutton Handbags and Gucci Handbags or Chanel Replica Handbags .also you can choose it. good serive is Important for buy Replica Handbag . Leather Handbag and mens will found at this sits.some cheap Leather Handbags as Louis Vuitton Replica Handbags and Chanel Replica bags your can choose this bags at our sit Louis Vuitton Handbags|Ladies Handbags|Cheap Louis Viutton handbags |Cheap Chanel handbags | Cheap Gucci handbags| Designer handbags also.Ladies Handbag|Gucci handbags and Chanel handbags
Brand bag as you know as follows: Replica Gucci Handbags|Replica Chloe Handbags|Replica Chanel Handbags|Replica Hermes Handbags|Replica Balenciaga Handbags|prada Handbags|Jimmy Choo Handbags|Marc Jacobs Handbags|YSL Handbags|Bally Handbags|Bottega veneta Handbags|D&G Handbags|Givenchy Handbags|Burberry Handbags|Lancel Handbags|Mulberry Handbags|Valentino Handbags
or serivce as follows:
|replica Balenciaga handbags|fake Balenciaga handbags|Balenciaga handbags|replica Miu Miu handbags|fake Miu Miu handbags|Miu Miu handbags|replica Fendi handbags|fake Fendi handbags|Fendi handbags|Prada handbags|Marc Jacobs handbags|Jimmy Choo handbags|YSL handbags|Bally handbags
|Fashion Balenciaga Handbags |Replica Miu Miu Handbagss |Discount Miu Miu Handbags |Fashion Miu Miu Handbags|Replica Fendi Handbags |Fendi Handbags |Fashion Fendi Handbags |Replica prada Handbags|Fashion prada Handbags|Replica Marc Jacobs Handbags|Fashion Marc Jacobs Handbags|Replica Jimmy Choo Handbags|Fashion Jimmy Choo Handbags|Replica YSL Handbags|Fashion YSL Handbags|Replica Bally Handbags |Fashion Bally Handbags|Replica Bottega veneta Handbags|Fashion Bottega veneta Handbags|Replica Burberry Handbags|Fashion Burberry Handbags|Replica D&G Handbags|Fashion D&G Handbags|Fashion DG Handbags|Replica Givenchy Handbags|Fashion Givenchy Handbags|Replica Lancel Handbags|Fashion Lancel Handbags|Replica Loewe Handbags|Loewe Handbags

Permalänk | Anmäl #41 samenzhen, 2010-07-28, 09:14


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.