Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Arbetslinjen

Nyamko Sabuni om Arbetslinjen

Socialbidragstagare som börjar jobba ska få behålla bidraget

 "Socialbidragets konstruktion, med hundraprocentiga marginaleffekter, innebär att varje krona som tjänas räknas av från det ekonomiska biståndet. Det lönar sig inte att arbeta för dem som uppbär bidrag. För att stärka arbetslinjen föreslår folkpartiet också att en socialbidragstagare ska kunna behålla en del av en inkomstökning, upp till 1500 kr per månad i max sex månader, utan att det påverkar socialbidraget."


 


Om författaren

Nyamko Sabuni är integratione- och jämställdhetsminister.

Höstens val kommer att stå mellan två tydliga alternativ: oppositionens löften om höjda, kravlösa bidrag och Alliansens satsningar för att hjälpa fler att gå från bidragsberoende till arbete och egen försörjning. Det finns många skäl för fortsatta reformer, inte minst samhällsekonomiska. Men det viktigaste är att de flesta människor vill och kan försörja sig själva. Det handlar om självrespekt, värdighet och frihet.

Inför folkpartiets partiråd i Uppsala i helgen har fp presenterat ett förslag om att alla kommuner ska ställa krav på motprestation för alla arbetsföra personer som får socialbidrag. Socialbidraget ska vara ett skyddsnät för de sköraste och mest utsatta i vårt samhälle. Men som situationen är idag är det många arbetsföra människor som av olika anledningar inte kvalificerat sig för a-kassa och har socialbidrag som huvudsaklig försörjning. Rimligtvis borde då reglerna utformas för att lyfta in människor på arbetsmarknaden, inte för att permanenta ett bidragsberoende. Dagens regler fastslår att det krävs särskilda skäl för aktivitetskrav för personer över 25 år som uppbär socialbidrag, det är inte rimligt. Folkpartiet vill därför ändra dessa regler i socialtjänstlagen.

Socialbidragets konstruktion, med hundraprocentiga marginaleffekter, innebär att varje krona som tjänas räknas av från det ekonomiska biståndet. Det lönar sig inte att arbeta för dem som uppbär bidrag. För att stärka arbetslinjen föreslår folkpartiet också att en socialbidragstagare ska kunna behålla en del av en inkomstökning, upp till 1500 kr per månad i max sex månader, utan att det påverkar socialbidraget.

Att ställa krav på motprestation för arbetsföra som uppbär socialbidrag är baserat på tidigare mycket goda erfarenheter, både nationellt och internationellt. Bill Clinton reformerade 1996 det amerikanska socialbidragssystemet. Socialbidraget omvandlades till en intjänad ersättning och ställde tydliga krav på motprestation. Resultatet blev en dramatisk minskning av antalet socialbidragstagare. Mellan 1996 och juni 2003 minskade bidragstagarna med 7,3 miljoner personer eller 60 procent.

Skärholmens Jobbcentrum har haft motsvarande framgångar. En klar arbets- och kravlinje kombinerad med respekt för individens förmåga och en snabb behandling av varje ärende, gör att den biståndssökande omedelbart kommer i aktivitet. I september 1998 var 1660 hushåll i Skärholmen beroende av socialbidrag, i januari 2004 var 820 hushåll beroende av socialbidrag, en minskning med drygt 50 procent.

Institutet för arbetsmarknadspolitisk utredning, IFAU, presenterade 2008 en jämförelse av utvecklingen i Stockholm över tiden för de stadsdelar som infört aktiveringskrav med utvecklingen över tiden för de stadsdelar som ännu inte infört aktiveringskrav. Slutsatsen är att aktiveringskrav leder till att färre hushåll tar emot socialbidrag, att fler börjar arbeta, och att den genomsnittliga löneinkomsten i stadsdelarna ökar.

Ylva Johansson (s) avfärdar bägge förslagen med motiveringen att den som är arbetsför ska ha trygghet i a-kassan och inte hänvisas till försörjningsstödet. Antingen struntar Johansson och socialdemokraterna i den grupp, inte sällan utrikes födda och ungdomar, som haft svårt att etablera sig på arbetsmarknaden eller så avser vänsteroppositionen att sänka kraven för att kvalificera sig till a-kassan, vilket innebär högre kostnader för staten. Oaktat om det handlar om bristande solidaritet med samhällets mest utsatta eller nya försök att trolla med siffror visar detta än en gång skillnaden mellan Alliansens politik för fler i arbete och egen försörjning och oppositionens passiviserande bidragslinje.

Det är vår övertygelse att de allra flesta människor vill och kan försörja sig själva. Det är också utifrån de grundvalarna våra välfärdssystem är uppbyggda. Folkpartiet vägrar acceptera att människor glöms bort i byråkratiska bidragssystem. Det gäller särskilt de som står längst från arbetsmarknaden och i åratal levt på försörjningsstöd. Solidaritet och rättvisa kommer inte genom bidrag och omhändertagande utan ur egenmakt och egen försörjning.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/22955

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Innan detta genomförs behövs en riktig utvärdering på hur det slagit med motprestation för ungdomar under 25 när det gäller bortträngning av riktiga jobb. Har kommunerna anställt färre ex inom den kommunala renållningen för att i stället socialbidragstagare under 25 genomför dessa arbetsuppgifter. Finns det kommuner som ex bedriver cykelreparationer, cafeer eller loppisar som drivs av socialbidragstagare verksamheter som därmed konkurerar ut småföretagare som inte kan konkurera med verksamheter där de som arbetar inte får lön. Innan fler riktiga jobb förvandlas till bidragsjobb gör en ordentlig utvärdering på hur det redan har fungerat för ungdomar under 25. Alliansen framstår allt tydligare som en regering som stryper den ordinära arbetsmaknaden och för över arbetskraften till olikatyper av bidragsverksamhet.

Permalänk | Anmäl #1 susanna svensson, 2010-05-27, 18:51

Anledningen till slavarbete inte är den dominerande formen av arbete är främst att produktiviteten blir låg. Det finns vissa länder som har liknande system och de är ganska fattiga. Ett aktiveringskrav för socialbidrag utgår från ett moraliserande om att arbete i sig är något bra och innebär en form slavarbete.

Att aktiveringskraven i Skärholmen och Stockholm ledde till färre bidragtagare berodde nog främst på på att kontrollen innan var liten och att bidraget var högt. Vissa jobbade nog svart och kunde inte vara på två ställen samtidigt. Den så kallade arbetslinjen, som ju bygger på att arbete ska löna sig och frivillighet, är något helt annat än att tvinga någon till mer eller mindre meningslös sysselsättning för 1500 kr mer per månad. Något sådant liknar mer en folkpartistisk slavlinje.

Om aktivitetskravet gör socialbidraget impopulärt är det risk att vissa väljer kriminella metoder (inte svart arbete) för sin försörjning och att detta orsakar samhället enormt mycket större skador än vad socialbidraget kostar. I fängelserna finns det aktiveringskrav, som är en del i ett straff, bygger på moralisering och ger en skattefri lön på ca 1500 kr per månad. Kravet är inte populärt, men accepteras. Produktiviteten i kriminalvårdens produktion är en bråkdel av vad den är utanför murarna. Att moralisera som i Nord Korea är ett säkert sätt att köra ekonomin i botten.

Permalänk | Anmäl #2 Urban Persson, 2010-05-27, 20:26

Jag tror ni som kommenterar om slavarbete har missförstått. Jag tror det handlar om normal anställning med normal lön.

Idag minskas socialbidraget med hela lönen. Vad jag förstår gör förslaget en ändring i denna minskning.

För länge sen hade jag socialbidrag. Man ställde krav som gissningsvis liknar de i artikeln. Jag fann kraven fullt rimliga. Jag skulle vara registrerad på Arbetsförmedlingen med handlingsplan, jag skulle själv söka jobb aktivt och skicka listor över sökta jobb, och jag skulle ta alla jobb som jag kunde få och redovisa inkomsterna.

Jobben var alltså fullt normala tillfälliga jobb med normal timanställning och normal timlön.

Mitt socialbidrag minskades med exakt den summa som jag fått i lön efter skatt. Om jag minns rätt var socialbidraget inklusive bostadshyra ungefär 7000 i månaden. Om jag då tjänade exempelvis 4000 i lön efter skatt drog man av dessa 4000 från mitt bidrag. Då fick jag alltså lön 4000 och bidrag 3000, så summan av lön och bidrag blev 7000.

Hur jag än slet hade jag därför alltid samma 7000 kr att röra mig med. Och jag slet som ett djur med att timjobba så mycket jag bara kunde, och skicka ansökningar till utannonserade stadigvarande jobb däremellan. Om jag istället hade halvslöat, och jobbat så lite som möjligt, hade jag ändå fått samma 7000 att röra mig med, förutsatt att jag uppfyllt minimikraven.

Jag slet betydligt hårdare än vad socialen krävde utan att få något för det i plånboken. Visst kändes det lite märkligt att min inkomst inte påverkades alls hur jag än slet. Men jag kände aldrig att detta betydde att jag jobbade gratis. Jag såg det som att samhället hjälpte mig när jobb inte fanns, och att jag gjorde rätt för mig så gott jag kunde. Och ovanpå det slet jag lite extra hårt eftersom jag ville bort från situationen.

Det kändes fullt rimligt att jag skulle göra så gott jag kunde.

(Det jag jobbade med vid timanställningarna var lärarvikariat i förskola, grundskola och gymnasium. Inkomsterna från sådana vikariat är numera skrattretande låga. Mycket märkligt.)

Jag tolkar artikeln som att man i det nya systemet inte minskar bidraget med hela lönesumman. Bidragstagaren kan stoppa de första 1500 i plånboken utan att bidraget minskas. Bara den del av lönen som överstiger 1500 kr minskar bidraget, om jag förstått rätt.

När man har så lite pengar gör 1500 stor skillnad. Jag tror därför att det kan fungera som en effektiv sporre och uppmuntran. Bidragstagare som har gett upp helt, som har fått känslan att det tjänar ändå ingenting till, kanske får en sporre att tänka tre varv till för att försöka hitta på ett sätt att trots allt få ihop dessa lockande 1500. Kanske kusinens fasters kompis kan anlita en några timmar. Om man gör så några gånger kanske det börjar kännas lite mindre hopplöst. Det kanske börjar lossna.

Arrangemanget gör att reglerna inte bara skapar piska utan också morot. Jag tror det är sunt.

När många människor som har varit passiva börjar bli aktiva kan detta faktiskt öka antalet arbetstillfällen. Företag som har prövat några timanställningar får blodad tand och timanställer lite oftare. Fattiga som får ökad inkomst använder pengarna till inköp mer än rika, och därmed går pengarna till företag som får råd att timanställa lite oftare. Effekterna kan sprida sig i ekonomin som ringar på vattnet.

Men som sagt, jag vet inte säkert om jag har uppfattat artikeln rätt.

Om aktivitetskraven istället handlar om att man ska slösa tid på meningslösa syjuntor blir de ett stort hinder. Att söka jobb kan vara mycket krävande. Det får inte störas av meningslösa hinder. Jag hoppas att artikeln inte förespråkar något sådant.

Permalänk | Anmäl #3 kafpauzo, 2010-05-28, 05:17

Det utbredda beteendet att gå på bidrag och jobba svart måste stoppas. Ovanstående förslag kan ju vara ett steg på vägen.

Permalänk | Anmäl #4 Bo T, 2010-05-28, 08:03

Att arbetstagarare ska kunna behålla en del av sin inkomstökning tycker jag är lovvärt, men det är också det enda som jag ser som positivt i FP:s förslag. Krav ställs redan i dagsläget. Höga krav. Av intresse i sammanhanget kan Jon Wemans artikel i Arbetaren vara om att Landskrona kommun enligt socialstyrelsen har använt sig av olagliga metoder i sin hantering av arbetslösa:
http://www.arbetaren.se/articles/inrikes20100414-4

Permalänk | Anmäl #5 Robert Halvarsson, 2010-05-28, 08:47

Har under flera år velat starta eget, då jag nu har arbetsskador som gör att "vanliga" arbetsgivare ratar mig. Idéer har jag till tusen och minst hälften av dom är realistiska och genomförbara med enkla medel - men - jag har hamnat i Jobb & Utvecklingsgarantins Fas 3... då får man inte starta-eget-bidrag eller annat som hjälper till att betala bostadshyra mm under tiden man drar igång verksamheten. Så ska jag starta eget, så får jag och ungarna bo på gatan först och äter mat från soptunnorna. NÄR kommer politikers/myndigheters förändring av synen på oss medborgare?
För ni ska ha klart för er: JAG VILL INGET HELLRE ÄN ATT JOBBA MED RIKTIG LÖN OCH FÅ TILLBAKA MITT SOCIALA LIV!!!!!!!!!!

Permalänk | Anmäl #7 Ann-Christin Yngve, 2010-05-28, 12:20

Jag vill bara tillägga till min förra kommentar: Jag söker jobb minst 6 tim om dagen, har prenumerationer till mailen om jobbsajter, springer på anställningsintervjuer med jämna mellanrum mm. Allt detta ÖKAR kravet på att alltid ha något att ringa för (har bara kontantkort), måste alltid vara uppkopplad på Internet (också kontantkort för något annat gäller inte för oss utan jobb), måste alltid ha någorlunda hyfsade kläder hängandes - utifall att, bara måste kuta till frissan stup i kvarten så att man är snygg i håret- utifall att (jämför "nya" sociala kompetenskraven från arbetsgivare). Nämn den myndighet som betalar ut något extra till denna viktiga del i jobbsöket?!? Mina ungar har i flera år fått vänja sig vid att stå tillbaka med sina behov av baskläder, riktig mat mm - jobbsöksbehoven MÅSTE gå före! Jag känner mig då även som en dålig förälder, som dessutom, av oförstående individer klassar mig som lat och andra okvädesord. Javisst ja, man kan visst få dra av telefonkort och surfkort när man deklarerar - fnys - får ju ändå ligga ute med pengarna ett år - precis som med säljjobbets arbetskostnader (bil, telefon, porto mm) - det var ju bara att dra av - ha ha, säger jag om det. Lurendrejeri kallar jag det! Dom pengarna kommer aldrig igen!!

Permalänk | Anmäl #8 Ann-Christin Yngve, 2010-05-28, 12:43

@kafpauzo
De som är arbetslösa, kan arbeta och har socialbidrag har anledning att arbeta redan idag. Det borde vara speciellt intressant att jobba få timmar eftersom det kan leda till mer arbete. För många kan det vara roligt att bara göra något och komma ut. En speciell anledning att arbeta lite är grundavdraget med en årlig inkomst upp till 18 200 kr är skattefri. Aktuellt förslag med möjlighet att toppa socialbidraget med arbete några timmar per vecka och få 1500 kr mer per månad behövs helt enkelt inte.

Att ändra socialtjänstlagen och tvinga kommunerna att aktivera personer äldre än 25 år leder oundvikligen till meningslösa sysselsättningar. Det blir svårt att hitta något som inte leder till undanträngning av normalt arbete. Kanske det blir mycket deltid. Att ge 1500 kr i månaden för detta utöver vad kommunen redan ger är en ny och förmodligen världsunik form av slavarbete.

Det enda vettiga är att kräva att uppgiven förmögenhet och inkomst stämmer och låta alla arbeta så mycket de vill, alltså att inte tvinga någon. Nivån på socialbidraget måste samtidigt vara så låg att det motiverar arbete. Förmodligen är kontrollerna idag små och där behövs nog en skärpning. Att söka jobb är som du och andra säger tidskrävande och det är ytterligare en anledning att inte tvinga någon att arbeta. Istället borde socialtjänstlagen vara sådan att en kommun inte får tvinga någon till en viss sysselsättning.

Permalänk | Anmäl #9 Urban Persson, 2010-05-28, 16:49

@Urban Persson

"Att ändra socialtjänstlagen och tvinga kommunerna att aktivera personer äldre än 25 år leder oundvikligen till meningslösa sysselsättningar. Det blir svårt att hitta något som inte leder till undanträngning av normalt arbete."

Jag får intrycket att artikeln inte handlar om meningslös syjunta.

Det du beskriver är vad jag kallar meningslös syjunta. Alltså en konstruerad sysselsättning där bidragstagaren tvingas pyssla med något meningslöst för pysslandets egen skull.

Jag uppfattar artikeln som att bidragstagaren ska söka vanliga, riktiga jobb ute på den vanliga arbetsmarknaden. Man svarar på jobbannonser och går till Arbetsförmedlingen, och får timanställning hos vanliga arbetsgivare, som städare, diskare, lärarvikarie eller annat.

"Att ge 1500 kr i månaden för detta utöver vad kommunen redan ger är en ny och förmodligen världsunik form av slavarbete."

Jag kan inte se att artikeln pratar om att kommunen ska ge 1500 till bidragstagarna. Jag hittar siffran 1500 på bara ett enda ställe, och där handlar det om att en bidragstagare får vanlig lön, och kan stoppa de första 1500 av denna lön i plånboken utan att bidraget minskas. Så här står det:

"För att stärka arbetslinjen föreslår folkpartiet också att en socialbidragstagare ska kunna behålla en del av en inkomstökning, upp till 1500 kr per månad i max sex månader, utan att det påverkar socialbidraget."

Idag är socialbidraget en utfyllnad upp till en fast nivå. Om vi t ex antar att nivån är 7000, och du tjänar mindre än 7000, då fyller bidraget ut med mellanskillnaden, så du kommer upp i 7000. Det spelar då ingen som helst roll för din plånbok hur mycket du tjänar. Så länge din lön hamnar under 7000 fyller bidraget ut med mellanskillnaden. Totalt får du alltid 7000.

Enligt citatet vill man ändra detta, så du kan stoppa de första 1500 i plånboken utan att bidraget ändras. Om din lön efter skatt är lägre än 1500 får du hela bidraget 7000 plus lönen. Om din lön är högre än 1500 påverkar dina första 1500 inte bidraget, men resten dras av från bidraget. Din totalinkomst blir då 8500.

"En speciell anledning att arbeta lite är grundavdraget med en årlig inkomst upp till 18 200 kr är skattefri."

Nej, idag påverkar det här inte alls motivationen att arbeta. Det spelar ingen roll att nettolönen efter skatt blir högre, eftersom bidraget minskas med exakt det belopp som man får. Det enda som påverkas är socialens kostnader för bidraget. Bidragstagaren får fortfarande exakt 7000 i månaden att leva på.

Enda sättet att tjäna mer än 7000 är idag att jobba ihop en lön som efter skatt blir högre än 7000.

Du har helt rätt i att det finns andra skäl att jobba. Det finns många mycket starka skäl. Men människor som har fastnat och gett upp långvarigt ser inte dessa skäl. När folk har fastnat kan de tro bergfast att de inte klarar att jobba, och att de aldrig kan hitta ett jobb. De uppfattar sig själva som fullständigt amatörmässiga och oprofessionella, utan förmåga att göra något "på riktigt". Även om socialen och Arbetsförmedlingen tvingar dem att söka jobb kan deras dåliga självförtroende, dystra pessimism och brist på motivation göra att arbetsgivare finner dem ointressanta.

Det är här jag tror det är en mycket bra idé att bidragstagaren kan stoppa de första 1500 av lönen i plånboken utan att bidraget påverkas. När man har mycket svag ekonomi gör 1500 mycket stor skillnad. Summan kan bli en mycket stark sporre. Den som har gett upp kan lockas att tänka några varv till, och trots sin pessimism försöka komma på något sätt att åtminstone någon gång jobba ihop lite fickpengar med några timmars jobb. Om det sedan upprepas några gånger kan det dåliga självförtroendet och pessimismen börja minska. Då kan personen börja se fler möjligheter.

"Att söka jobb är som du och andra säger tidskrävande och det är ytterligare en anledning att inte tvinga någon att arbeta."

Det är väldigt viktigt att reglerna inte hindrar bidragstagaren från att kämpa sig loss ur bidragsberoendet. Ibland införs stelbenta regler som skapar stora hinder. Jag hoppas verkligen att de inte har såna planer.

Men om reglerna är flexibelt och vettigt utformade kan det finnas krav på ströjobbande utan att detta hindrar arbetssökandet.

Permalänk | Anmäl #10 kafpauzo, 2010-05-29, 05:26

@kafpauzo

Du har rätt i att skattefriheten upp till 18 200 kr inte påverkar socialbidraget och den direkta anledningen att arbeta. Men om någon som vill toppa socialbidraget med 1500 kr och arbeta några timmar per vecka behöver denne anstränga sig något mindre genom grundavdraget. Jag känner inte till i vilken mån folk utnyttjar bidragen maximalt. Jag kan i varje fall tänka mig att svartjobbare bestämmer med arbetsgivaren att lite ska vara vitt, så att det ser bra ut vid problem av något slag, exempelvis en arbetsskada eller en skattekontroll. Möjligen att toppa socialbidraget skulle på detta sätt kunna öka svartjobbandet. Det är i varje fall olämpligt att konstruera system med märkliga tröskeleffekter.

Jobbcentrum i Skärholmen har av många kallats ett vuxendagis och uppenbart planerar nu regeringen mer av detta. De 1500 kronorna måste vara tänkta att kunna användas i sådan verksamhet. Pengarna skulle nog öka acceptansen för verksamheten och få den att framstå mindre som ett dagis. Man får ju en lön. Av dem som passerar verksamheten är ca 5 procent i arbete ett halvår senare, vilket måste ses som extremt lite. Förmodligen gör verksamheten ingen sådan nytta. Vissa med omfattande erfarenhet från verksamheten säger att den går ut på att minska svartjobben. En bättre lösning hade då varit att kontrollera detta. Att som på Jobbcentrum tvinga de deltagande att var där tre timmar per dag hindrar inte svartjobb under övrig tid. En lokaltidning har besökt verksamheten och gjort en enkel undersökning med intervjuer. Här beskrivs sanningen bättre än i rapporter för miljontals kronor av regeringstjänstemän och korrupta konsulter.

http://sodrasidan.se/pdf/2007/Sodrasidan_nr1-07_web.pdf

En bättre lösning för att minska svartjobben hade varit skattebefriade branscher. Ett företag som städar, passar barn och klipper gräs och idag utnyttjar regeringens RUT-avdrag borde slippa alla skatter och även kravet på bokföring. Pengarna stoppas direkt i fickan. Om någon förmögen person vill städa billigt för 1 milj kr om året så blir det tillåtet. Byråkraterna måste ha något att göra och politikerna måste babbla. Det krävs hela tiden satsningar i Fjollträsk.

Permalänk | Anmäl #11 Urban Persson, 2010-05-29, 13:34

Uppgiften från USA om att antalet socialbidragstagare mellan åren 1996 och 2003 minskade med 7,3 milj eller 60 procent betyder inte att tvånget var framgångsrikt. Arbetslösheten under perioden minskade först och ökade sedan. En viktig och åtminstone för mig okänd parameter är hur generösa bidragen var under perioden. Mängden fattigdom i befolkningen följde väl arbetslösheten. Fängelsepopulationen ökade med 0,5 milj, eller med 30 procent. På liknande sätt som i Skärholmen så vet man väldigt lite vad som hände med dem som inte kom. Hur många sysselsatte sig med brott? Hur många hamnade i fängelse? Hur många flyttade till en annan kommun eller utomlands?

http://en.wikipedia.org/wiki/Temporary_Assistance_for_Needy_Families

Moralisterna menar att ungdomar genom arbetstvång ska uppleva arbetslöshet som så eländigt att de blir flitiga och utbildar sig. ”Ett sätt att komma från problemet att bidragsgivaren inte kan skilja på genuint hjälpbehövande och de som inte är hjälpbehövande kan vara att införa någon form av aktiveringskrav.” ”1834 års fattiglag i England föreskrev t.ex. att det enda sätt som en arbetsför individ kunde erhålla pengar eller annan fattighjälpen på var genom ett arbetshus (workhouse) och att villkoren för dessa arbetshus skulle vara så tuffa så att individer avskräckes från att söka hjälp. Liknande arbetshus fanns även i Sverige under 1700-talet” ”Optimalt ska programmen vara utformade så att anställningsbara individer ogillar innehållet, men de som verkligen behöver hjälp drar nytta av dem.” (sid 4-5) Det är ingen dålig teori. Man kan undra om inte matkupongar skulle få samma funktion. Sabunis floskler är mer av det säljbara slaget. Utvärderingen nämner inte med ett ord vad som händer med dem som har fått förmånen att delta i programmet men inte kommer.

http://www.ifau.se/upload/pdf/se/2008/r08-24.pdf

För lugn och ordning och största möjliga utveckling, tillväxt och välstånd bör droger inte förbjudas eller beskattas, ingen tvingas att arbeta och ingen svälta. Det sista kan enkelt och effektivt ordnas med matkuponger. Hur många drogmissbruksare som dör och skadar sig har ingen större betydelse och kan inte påverkas i varje fall. Moraliserande, förbud och tvång inom droger och sysselsättning leder bara till elände. Folket får betala på de mest olika sätt för verklighetsflykten i politiken.

Permalänk | Anmäl #12 Urban Persson, 2010-05-29, 17:41

Matkuponger skulle vara kontraproduktivt. Det blir pinsamt och stigmatiserande att lämna matkuponger i butiken. Det gör att självkänslan nöts ner mycket snabbt. Personen hamnar mycket snabbt i den uppgivenhet som jag pratade om.

Att avskräcka med pinsamhet fungerar därför inte. Man måste göra motsatsen, man måste förmå dessa sköra människor att börja tro på sig själva. Bara då får man ut dem på arbetsmarknaden.

Att göra somliga jobb skattefria löser inte problemet att fuskare lyfter bidrag samtidigt som de jobbar.

Jag hoppas verkligen inte att de planerar vuxendagis. Det stävjar säkert en del fusk, men det blir förödande för alla som inte fuskar, som har massor av motivation och energi men behöver tid och hårt slit för att hitta ett jobb.

Åtgärder får aldrig vara hindrande och demoraliserande. Om många är arbetslösa betyder det att samhället behöver skapa fler arbetstillfällen. För det krävs att ekonomins flöden förbättras. Det i sin tur kräver att folk har framtidstro och energi. Demoraliserade människor skapar inte nya företag och nya jobb.

I det perspektivet är det väldigt bra att locka bidragstagarna att söka riktiga timjobb på den normala arbetsmarknaden, genom att låta dem stoppa de första 1500 av lönen i fickan. Det blir en perfekt uppmuntran och stimulans, eftersom uppgivna människor då kan börja smått och trevande, med enstaka timmar, och utöka i sin egen takt allteftersom de vågar mer, sporrade av den ekonomiska lättnaden på 1500. Det blir ett väldigt bra sätt att bryta uppgivenhet.

Permalänk | Anmäl #13 kafpauzo, 2010-05-30, 12:07

För några år sedan fick jag inte tag på något sommarjobb under sommaruppehållet (jag studerar till civilingenjör).

För att få hjälp med pengar till hyra och mat behövde jag göra en så kallad "motprestation". Jag bor väldigt billigt, i princip så billigt det går utan att leva på någon annan, så jag fick ungefär 4500 kr i månaden av sos, de två månaderna jag behövde hjälp.

För att få denna hjälp tvingades jag jobba heltid på en av kommunens returmarknader.
Jag tvingades alltså jobba för mindre än 30 kr i timmen för att ha råd med mat. Det var bland det mest förnedrande jag varit med om, att tvingas till bokstavligt slavarbete, i ett land som Sverige. Jag jobbade före jag började plugga, och har redan med råge betalat igen den skulden på ca 9000 kr till staten.

Att unga studenter som försöker utbilda sig och faktiskt göra sig nyttiga för samhället blir behandlade som billigt slavarbete bara för att man inte hittade ett sommarjobb gör mig fortförande förbannad.
Att man är under 25 borde inte ge någon rätt att stifta lagar så man behandlas som en andra klassens medborgare.
Tycker vi att 18+ åringar ska bete sig som vuxna är det bara att behandla dem som vuxna.

Sen det här förslaget med att kunna tjäna pengar när man går på soc.
Att inte dra intjänade pengar direkt från socialbidraget låter ju bra, men varför inte göra ett system så att man alltid tjänar på att jobba?

Hör talas om procent? Ett väldigt användbart verktyg. Dra t.ex. 50% av den intjänade lönen från bidraget.

Om man har 6000 från sos i grunden och jobbar ihop 4000, så dras 50% av 4000 från sos. Kontentan är att man alltid, oavsett inkomst, tjänar att på att jobba.

Varför dessa godtyckligt satta nivåer? Att man får tjäna 1500 kr utöver sos gör ju bara att folk slutar jobba när de jobbat sina 2-3 dagar i månaden. Allt arbete utöver det blir ju som att jobba gratis. Detta tänk gäller speciellt ungdomar, som ofta får vikariat inom t.ex. vården där det är någon dag här och var med kort varsel som gäller.

Ibland tror jag inte våra politiker klarat ens gymnasiematte. Det verkar då så på många av deras förslag.

Permalänk | Anmäl #14 Per Holmgren, 2010-05-30, 20:00

Föreslagna 1500 kronor syftar uppenbart till att få ett allmänt aktivitets- och närvarotvång i socialtjänstlagen accepterat. Om förslaget blev verklighet skulle det knappast vara möjligt att arbeta några dagar per månad och få dessa pengar utöver socialbidraget, utan det skulle snarare ge ett modernt slavarbete i kommunen eller närvaro i ett ”vuxendagis”. Vad det är fråga är utredarna tydliga om. De som är fast i verksamheten säger samma sak. Tvånget skulle nog i praktiken omfatta mer än tre timmar på dag. Sabuni är otydlig för att lura folk.

En lösning med en procentuell toppning av socialbidrag med arbete kan tyckas vara vettigt. Men det är en stor principiell förändring. Ett utbyggt system kan ge en kommunal arbetsarmé för den egna driften med ett stort ersättande av normala arbeten. En ännu större utbyggnad kan innebära en form av medborgarlön med det allmänna betalande en bostad upp till en viss kostnad, matpengar och lite annat. För att betala kalaset höjs skatterna, vilket minskar incitamentet att arbeta. Miljöpartister har ofta haft liknande förslag och de har avfärdats av Miljöpartiets ledning.

http://karin.jonex.info/medborgarlon/miljopartiet-och-medborgarlon/
http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=135150

Ett populärt extraknäck för bidragstagare är att köpa stora mängder alkoholhaltiga drycker i Tyskland. Verksamheten vore inte möjlig om dryckerna inte vore så extremt högt beskattade. De höga skatterna på många områden är ett resultat av moralisering och är som gjorda för att tjäna pengar på.

Den enda lösningen är nog ett socialbidrag på en mycket låg nivå, inte tvinga någon till arbete, studier eller jobbsökning och att inte använda en orimlig kontrollapparat. Om någon ibland och under en period jobbar lite svart så har det ingen större betydelse. Nedlagda socialförsäkringar till förmån för socialbidrag skulle tillsammans med en allmän avbyråkratisering, avmilitärisering och avmoralisering göra landet till ett skatteparadis. Socialbidrag med en arbetslinje är i princip ett fascistiskt påhitt, som ansluter till den nazistiska parollen Arbeit macht frei.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Arbeit_macht_frei

Permalänk | Anmäl #15 Urban Persson, 2010-05-31, 09:43

@kafpauzo
Sabuni är otydlig för att lura folk. Förslaget med de 1500 kronorna syftar uppenbart till en ändring med ett konstant tvång om aktiviteter eller bara närvaro i något för socialhjälp i en förändrad socialtjänstlag och få detta allmänt accepterat. Om förslaget blev verklighet skulle det knappast vara tillåtet att toppa socialbidraget med dessa pengar från några dagars riktigt arbete per månad. Kommunen skulle då utöver det riktiga arbetet kräva medverkan i det nya ”slavarbetet” eller närvaro i ett ”vuxendagis”. Kanske med avdrag för utfört riktigt arbete. De som har varit fast i verksamheten och sett den från insidan vet detta. Utredarna i min länk som Subuni hänvisar till är tydliga. Tvånget skulle nog i praktiken omfatta mer än tre timmar på dag.

En lösning med en procentuell toppning av socialbidrag med arbete, som Holmgren nämner, kan tyckas vettigt om man tittar på en enskild individ. Det är en stor förändring. Ett utbyggt system riskerar något som liknar en kommunal arbetsarmé för den egna driften och tar över många normala arbeten. Än mer utbyggt liknar det en medborgarlön med pengar till en bostad, mat och lite annat. Man kan då gå till socialen och säga att jag vill ha det där paketet och betala en extra procent skatt till socialen på lönen. I praktiken innebär det att skatterna höjs, vilket minskar incitamentet att arbeta. Miljöpartister har ofta haft liknande förslag och de har avfärdats av Miljöpartiets ledning.

http://karin.jonex.info/medborgarlon/miljopartiet-och-medborgarlon/
http://www.mp.se/templates/Mct_177.aspx?number=135150

Den enda lösningen är ett socialbidrag på en mycket låg nivå och att inte tvinga någon till arbete, studier eller jobbsökning och att inte använda en orimlig kontrollapparat. Om någon ibland och under en period jobbar lite svart så har det ingen större betydelse. Nedlagda socialförsäkringar till förmån för socialbidrag skulle tillsammans med en allmän avbyråkratisering, avmilitärisering och avmoralisering göra landet till ett skatteparadis.

Permalänk | Anmäl #16 Urban Persson, 2010-05-31, 15:42

Ordflödesventilen på Newsmill är slö. När det har tagit mer än fem timmar och kommentaren inte dyker upp så tror man att den censurerades och så skriver man en ny och samtidigt gör man förtydliganden. Och så kommer den ändå.

Permalänk | Anmäl #17 Urban Persson, 2010-05-31, 21:07

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.