I dag har den rödgröna röran lagt fram ännu ett kontroversiellt förslag som ställer artikelförfattarens slutsatser i blixtbelysning:
-man kräver att USA skall dra sig tillbaka från alla de baser de har utanför landet, förslget hade kunnat vara möjligen att betrakta som fredsbevarande om samma krav hade ställts österut till den värnande grannen där, men dit sträckte sig inte den påtagliga välviljan att åstadkomma en förändring, så arkitekten bakom det förslaget måste väl vara Lars Ohly själv.
Att förslaget genast skulle, -om det genomfördes-, dvs om USA kunde tänkas lyssna till en kommunist,-medföra en gigantisk rustningskapplöpning i de länder där man inte är så fullständigt övertygad om
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-05-25, 17:03
Det är synd och skam att det inte finns ett parti i vänsterblocket som står för sund socialistisk politik! Jag röstar inte rött och har aldrig gjort, utan det är risken att framstå som ett pajasland, internationellt, som skrämmer mig. Opinionsundersökningarna visar ju trots allt att i runda slängar hälften av alla svenskar litar på Sahlins, Ohlys och Wetterstrands politik. Det är skrämmande. Nästan lika skrämmande som det skulle vara att omyndigförklara dem som inte förstår bättre. Skulle det vara en demokratisk lösning? Långt ifrån.
Skulle det vara en befogad lösning? Inte lika långt ifrån...
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2010-05-25, 17:02
-den goda viljan som Lars Ohly ser strömma ut från Ryssland är den ena sidan av myntet, den andra är en direkt konfrontation mot USA och de goda förbindelser som uppnåtts under Alliansen med det landet.
Till det kommer ökade gigantiska kostnader för ett skuldtyngt och kaosbenäget EU i den globala finanskrisens spår.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-05-25, 17:07
Sverige borde samarbeta med Ryssland på liknande sätt som Ukraina. Det finns inget långsiktigt intresse för Sverige att vara med i det naiva sällskapet EU, som inte ens kan hantera sin egen plånbok. Ett närmande till Ryssland med exempelvis ömsesidig tullfrihet skulle gagna en demokratisk utveckling inte minst i Ryssland. De svenska företagen skulle få ett eldorado i öster. Idag verkar istället ryssarna sätta pinnar i hjulet, för exempelvis IKEA. Sverige måste kunna vara utanför EU på samma villkor som Norge. Sverige skulle först och främst få en säkrare oljeförsörjning, vilket är något av det viktigaste av allt. Utan oljan stannar allt. Landet importerar ungefär 25 procent av livsmedlen.
I samband med att Estland anslöt sig till NATO 1994, den ryska militären drog sig bort, Sverige medverkade till stöld av rysk militär egendom och ryssarna sänkte färjan Estonia har reaktionerna varit djupfrysta. Först måste det nog därför göras ett försoningsavtal, i vilket Sverige erkänner att det var dumt att riskera livet på färjans passagerare och ryssarna erkänner att det var lika dumt att sänka färjan.
Inför valet har det hettat till ovanligt mycket mellan blocken. Mest beror nog detta på en gemensam vilja att hålla Sverigedemokraterna utanför. På detta sätt minskar ju aktualiteten i den misslyckade invandringen. Man bör därför inte ta utspelen så allvarligt. Att hjälpa amerikanarna i deras oljerace i Asien och samtidigt kräva att alla deras baser ska stängas hänger inte ihop. Hur kan sossarna vara så dumma? Jo ett mål att dra sig ur Afghanistan skulle ge en konstig situation om de vinner valet. Det är bara politiskt babbel.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-05-25, 17:09
@#4 Bara en liten kort fråga. Visst finns det företag i Sverige som levererar till IKEA, men de är varken stora eller många, så hur exakt skulle det gynna Sverige att IKEA gick bättre i Ryssland? IKEA, vad jag vet, är väl en stiftelse belägen i Holland?
Permalänk | Anmäl
Viktor Andersson, 2010-05-25, 17:15
Det är en skam för Sverige att Gunnar Hökmarks regering ger 750 miljoner kronor om året till en folkgrupp som i demokratiska(sic) val röstat fram en regim som har som primärt mål att förinta den enda demokratin i Mellanöstern.
Lev som ni lär och överlåt försörjningen av terroristerna till de diktaturer som skapat dem!
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-25, 17:32
Jag är just nu jublande glad för allianspolitikerna och den tredje statsmakten, som hjälper oss att ta fram konsekvenserna av rödgrön politik INNAN valet.
Tack, från http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-05-25, 17:34
Javisst är det en stor skam, men mångdubbelt större är digniteten på det kommunistvänliga förslaget som den rödgröna röran ställt i utsikt, den skammen blir också betydligt kostsammare än de 750 miljoner som Alliansen lämnar i bidrag till, -ja till vad? -till vilket land?
-Varför inte nämna det om det är så angeläget att föra fram motargument? Hur skall man leva då? Förslag?
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-05-25, 17:44
@#5
Myndigheterna i Ryssland har gett IKEA omfattande trassel med tillstånd och byråkrati under många år. Detta måste ha varit sanktionerat på högsta ort. Företaget har en svensk profil, säljer konsumentprodukter, tillför inte något tekniskt och borde vara tacksamt att ge sig på. Lokala möbeltillverkare som förlorar måste finnas. Kamprads ungdom som nazist kan också ha spelat in. Relationerna mellan Ryssland och Sverige har varit extremt dåliga under lång tid och det kommer främst från figurer som Bildt och Hökmark. Cirkusen i sig runt gasledningen är absurd. Var klämmer skon? Det kan knappast vara Karl XII för det var mer än 300 år sedan.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-05-25, 17:45
Igär (24/5) så antydde vänsterkartellen i riksdagsdebatten att dom gärna ville se en global LAS-lag som skulle påtvingas resten av den civiliserade världen.
Idag så inbillar dom sig att dom (vänsterkartellen) skulle kunna påverka USA och få väck alla amerikanska (läs: NATO) millitära aktiviteter utomlands.
När skall dessa sorgliga rester från rödvinsvänster vakna upp och inse att 60 och 70 talen är slut för länge sedan?
Än kacklas det i ankdammen Sverige.
Det är bar det att det är ingen som lyssnar längre.(utom när det gäller finansiella frågor, tack Borg)
Övriga världen har tydligen tagit sitt förnuft tillfånga och insett att vi lever i verkligheten anno 2010
Det är ett farligt spel dom spelar dom där marxist- leninisterna (ja Mp har till stor del sina rötter i KFMLr, SKP olkn oranisiationer)
Troligtvis så kommer dom väl till att äska både ekonomiskt och militärt stöd till Nordkorea när/om en väpnad konflikt utbryter på Koreanska halvön dvs. att den vapenvila som nu råder (det har aldrig undertecknats något fredsavtal mellen nord och Sydkorea efter Koreakrigen på 50-talet)
Att nu (S) med Mona i spetsen totalt saboterar allt det arbete som (S) under dom senaste 50 åren lagt ner på att hålla bolsjevikerna utanför regeringsställning (maktpositioner)
Det borde få varenda gammal "gråsosse" till att tänka efter en extra gång innan dom lägger sina röster i September.
Att ge Mona det förtroende som en partiledarpost innebär är tydligen att "leka med elden" och tyvärr verkar det brinna ganska okontrollerat.
Det bästa beviset för Monas inkompetens kan men se på hennes politiska historia (att lova runt är lätt men att ändra i facit/historien är svårare)
Under sin korta karriär så har Mona innehaft bla. följande förtroendeposter: arbetsmarknadsminister, vice statsminister, biträdande näringsminister, integrationsminister, jämställdhetsminister och chef för miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet. och tydligen misslyckats med samtliga (varför alla dessa omplaceringar om nu Mona hade skött sina uppdrag?)
Det enda vänsterkartellen har lyckts med i opposition är ett utmärkt valarbete åt alliansen.
Permalänk | Anmäl
Bengt Hesdorf, 2010-05-25, 17:58
Ett land som påstår att det är neutralt men inte är det kan bli retligt. Ett sådant land får nog lättare en smäll om det skulle gå för långt mot ett större land. Att ha kärnvapen förpliktigar. Då måste man visa att man menar allvar. Det måste vara logik i en upptrappning. Estland, Sverige och USA gick för långt med stölder och då small det. För länge sedan gick Sverige för långt med spaningsplan och även då var saken så pinsam att den hemlighölls. Kanske finns det liknande incidenter som aldrig har kommit till allmän kännedom.
En kärnvapenutväxling får fruktansvärda konsekvenser för båda parter, varför de drar sig in i det längsta för att starta något sådant. Om ett kärnvapenland som Ryssland skulle pressas så långt att det inte ser någon annan utväg så skulle det kunna försöka skrämma fienden genom att utplåna en stad som Stockholm. Den fanatiska politik som Bildt, Hökmark, Björklund med flera bedriver kan orsaka Sverige stor skada och är inte i landets intresse.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-05-25, 18:51
Bildt, Hökmark och Björklund gör vad som helst för att agera hundvalpar åt USA och Department of Defense. De propagerar en uppfattning om att USA ska lära resten av världen hur länder ska styras, då deras invånare inte är kompetenta att styra sig själva. USA stöder diktaturer som Saudi Arabien, Egypten och Jordanien för att dessa stater gör som USA vill. Det är den här typen av politiska ledar som är skadliga. De älskar att figurera med likasinnade inom Bilderberg gruppen. Det var länge sedan dessa politiker förlorade kontakten med verkligheten.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-25, 19:12
Man måste komma ihåg vem Hökmark är. En fanatisk försvarare av staten Israels krigsförbrytelser. Det ställer hans analys av världspolitiken i rätt belysning. Att veva omkring sig med känsloargument istället för balanserade analyser är bara ett sätt att hindra en vettig debatt om fred och frihet.
Man måste faktiskt vara rätt skruvad om man framställer Usa och Nato, som har kriget som arbetsredskap, som fredssträvande.
Strävande efter västerländsk dominans må vara, eller strävande efter att förekomma terrorister genom att döda först. Men fredssträvande? Karln har ju ingen skam i kroppen.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-05-25, 19:31
Det är skrämmande att politiker inom oppositionen vill störa de goda
relationerna mellan Sverige och USA i en tid då vi mer än någon sin
behöver fördjupa samarbetet ekonomiskt som säkerhetsmässigt för
att bygga-garantera en så fredlig värld som möjligt mellan stater.
Detta utrikespolitiska utspel som vissa politiker inom oppositionen nu
gör, tycks vara mera grundat på USA-fientlighet och saknar därmed
verklighetsförankring till nutid, som jag ser det hela i korta ordalag.
RB
opol.
Permalänk | Anmäl
Rolf Bardå, 2010-05-25, 19:51
Vänsterflummarnas Ordfrontfilosofi ger jag inte mycket för. Men säg mig Hökmark, hur många lobbyister från nöjesindustrin har besökt dig idag? Vill du inte tala om det för oss? Varför inte det?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-05-25, 19:57
Med kommunister, sossar och miljöpartister i en framtida koalition är det dags att vända delar av det officiella samhället ryggen.
Envar får göra vad den kan för att stärka banden till USA. Importera, resa, skaffa kontakter, fira 4:e juli, demonstrera mot USA-hatet ( fast demonstrationer är kanske lite av vänsterfasoner), bära USA-symboler. Fr.o.m idag hänger stjärnbaneret i mitt fönster.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-05-25, 20:10
#16 Robert Pettersson
Jag instämmer nog. Jag trodde aldrig jag skulle säga vad jag nu skall säga: God Bless America! :-)
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-05-25, 20:14
Hökmark är sionist. Inte så konstigt han stöder USA och landets 70 million dollar om dagen stöd till Israel. http://www.doingzionism.org/about_us/program.asp?id=3
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-25, 21:56
"En skam för socialdemokratin att utrikespolitiken tagits över av vänsterpartiet"
Det har du rätt i , Hökmark!
Permalänk | Anmäl
Inge-mar, 2010-05-25, 22:09
I sin helhet så föredrar jag Alliansen före Kartellen men Hökmark ska inte låtsas om som att deras utrikespolitik är så mycket bättre. Alliansens utrikespolitik tar sig som oftast det uttrycket att Sverige inte tycker något om någonting innan de stora EU-länderna sagt vad som ska tyckas + att se till att Bildt flyger så mycket på skattebetalarnas bekostnad att han inte har någon kontakt med hemmaopinionen.
Det Calle drivit hårdast, och då även trotsat övriga EU, är hans strävan att få in Turkiet i EU vilket är tvärtemot vad alla opinionsundersökningar visar att flertalet i Sverige vill. Alliansens utrikespolitik är således förakt för den inhemska befolkningen. Pest eller kolera således.
Permalänk | Anmäl
Daniel Karlsson, 2010-05-25, 22:19
#18 Terry Bell
Som enda demokrati, omgiven av arabiska diktaturer i mellanöstern förtjänar Israel allt stöd. Eller är det diktatorerna
som har dina sympatier?
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-05-25, 22:21
Israel är ingen riktig demokrati. Att ha fria val och yttrandefrihet är demokratiska element som finns inom Israel. Dock är den israeliska arabiska befolkninge andra klassens invånare som de ledande politiker helst vill bli av med. Araber får inte köpa fastigheter, mark, eller ens gifta sig med judar, eller låta en eventuell make/maka från de ockuperade territorierna att bosätta sig i Israel. Det finns många rasistiska lagar i den judiska staten. Sedan är det inte rimligt att kalla ett land för demokrati som har brutit mot alla tänkbara FN resolutioner. Ett land som har infört ett apartheid system på territorier man ockuperar. En stat som tror sig stå över internationell rätt. Detta är ingen demokrati.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-26, 00:25
Kasta inte sten i glashus, #22 Terry K. Israel är i krig, ett krig som araberna startat för att utplåna landet.
Vilka andra länder i krig behandlar sina dödsfiender på samma sätt som sina medborgare?
Arabvärlden plundrade och fördrev de hundratusentals judarna från sitt territorium efter Israels tillkomst. Eftersom du tycker att det var rätt men att judar inte får fördriva araber så är det du som har apartheidlagar.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-26, 08:27
"Man måste komma ihåg vem Hökmark är. En fanatisk försvarare av staten Israels krigsförbrytelser."
#13 Olof Lindberg. Tycker du verkligen att försvaret av det judiska folket mot utplåning är en "krigförbrytelse" eller är det bara så att du inte förstått vad Mellanösternkonflikten handlar om?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-26, 08:34
Mjovisst. Är rasåtskiljning definitionen på demokrati så kan jag vara beredd att hålla med dig Bo T. Jag är rädd att jag dock inte har samma definition.
Och Bengt: Varför beklaga dig över att vänstern inte har lämnat 1960-talet, när Alliansen fortfarande står och säger att vi borde ha det som på 1800-talet.
Pacifism är tydligen detsamma som att vara diktaturvurmare. Där fick jag ännu ett epitet. Tack.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-05-26, 09:47
"Är rasåtskiljning definitionen på demokrati så kan jag vara beredd att hålla med dig Bo T."
#25 B Henrik Jonsson. Det är otroligt hur många det är som fått sina åsikter om Mellanösternkonflikten från anti-israelisk propaganda.
"Rasåtskiljningen" är konsekvensen av det krig som araberna startade 1948 för att utplåna Israel, ett krig som pågår än idag eftersom araberna inte vill ta hand om sina egna flyktingar på sitt eget territorium utan väljer att använda dem för propaganda som lättlurade går på.
Om araberna accepterat den judiska återinvandringen till Palestina hade ingen behövt flytta på sig men kampen för att erövra Palestina var tydligen viktigare än de människor som drabbades på båda sidor av kriget.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-26, 12:03
För det första. Israel har startat alla så kallade krig. Etnisk rensning är ett inbyggt fenomen inom ideologin sionism. Dessutom är det ett propaganda vapen av många att judar har fördrivits från arabvärlden. För dem som vill veta sanningen om detta, finns det dokumentation. Den kanske enklaste förklaringen har gjorts av Yehouda Shenhav i en artikel i den israeliska tidningen Haaretz 2007, där han tar upp denna propagandakampanj, som startades för att försöka förhindra palestiniers rätt att återvända till deras bestulna egendomar egendomar post 1948 (UN Resolution 194). Kampanjen leddes av Bill Clinton och Ehud Barak:
.
"An intensive campaign to secure official political and legal recognition of Jews from Arab lands as refugees has been going on for the past three years. This campaign has tried to create an analogy between Palestinian refugees and Mizrahi Jews, whose origins are in Middle Eastern countries - depicting both groups as victims of the 1948 War of Independence. The campaign's proponents hope their efforts will prevent conferral of what is called a "right of return" on Palestinians, and reduce the size of the compensation Israel is liable to be asked to pay in exchange for Palestinian property appropriated by the state guardian of "lost" assets."
"The idea of drawing this analogy constitutes a mistaken reading of history, imprudent politics, and moral injustice."
Alltså: denna analogi är ytterligare ett exempel på fantasifull sionistisk histiorierevisionism, sedvanlig politisk manipulation och avsaknad av moral.
"Bill Clinton launched the campaign in July 2000 in an interview with Israel's Channel One, in which he disclosed that an agreement to recognize Jews from Arab lands as refugees materialized at the Camp David summit. Ehud Barak then stepped up and enthusiastically expounded on his "achievement" in an interview with Dan Margalit."
"Past Israeli governments had refrained from issuing declarations of this sort. First, there has been concern that any such proclamation will underscore what Israel has tried to repress and forget: the Palestinians' demand for return. Second, there has been anxiety that such a declaration would encourage property claims submitted by Jews against Arab states and, in response, Palestinian counter-claims to lost property. Third, such declarations would require Israel to update its schoolbooks and history, and devise a new narrative by which the Mizrahi Jews journeyed to the country under duress, without being fueled by Zionist aspirations. That would be a post-Zionist narrative."
Hela resonemanger är felaktigt:
"Any reasonable person, Zionist or non-Zionist, must acknowledge that the analogy drawn between Palestinians and Mizrahi Jews is unfounded. Palestinian refugees did not want to leave Palestine. Many Palestinian communities were destroyed in 1948, and some 700,000 Palestinians were expelled, or fled, from the borders of historic Palestine. Those who left did not do so of their own volition."
"In contrast, Jews from Arab lands came to this country under the initiative of the State of Israel and Jewish organizations. Some came of their own free will; others arrived against their will. Some lived comfortably and securely in Arab lands; others suffered from fear and oppression."
http://www.palestineremembered.com/Articles/General/Story2125.html
Alltså: arabiska judar kom till Israel enligt sionisternas uppmaning. Några kom självmant, några stannade i arabländer, några led av rädsla och förtryck. Att kalla detta etnisk rensning håller inte.
Ett annat faktum är att staten Israel först uppmuntrade europeiska judar att komma till den judiska staten, som favoriserades. Att vara europeisk ansågs vara bättre. Orientaliska judar uppmanadas att komma när många européer valde att stanna i Europa.
För det andra är Israel inget offer. Israel är ett av världens största militärmakter som har stöd av världens supermakt USA. Att Israel skulle vara hotat till utplåning är därför ytterligare propaganda. Det har ingen grund i verklighets baserade resonemang. Israel är heller inte i något krig. Staten ockuperar illegala territorier och möter knappt något motstånd för detta våld. Operation Cast Lead var inget krig utan en masslakt av människor som till 80 procent är politiska flyktingar. Ett dussin tal organisationer för mänskliga rättigheter har dokumenterat vad som hände. Operation Cast Lead innebar förstörelse av civil infrastruktur som sjukhus, ambulanser, bostäder, moskéer, företagsverksamheter, och avloppssystem. Israels militär lät stridsvagnar köra över 150000 höns och förstöra Gazas hönsfarmar, samt Gazas enda produktionsanläggning som framställde vete. Vidare förstördes två av Gazas cement fabriker. 1400 civila dödades, däribland 400 barn. Många brändes av vit fosfor. Detta är vad krigsförbrytare kallar för krig. Utan staten USAs stöd hade inte detta varit möjligt. Om det nu är så att Hökmark försvarar sådana aktioner, vore det mer legitimt att ha en minister som stöder Hamas i Sveriges regering, då Hamas aldrig begått krigsbrott i denna skala.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-26, 12:31
Tack för inlägget, #27 Terry K.
Vad du påstår (med oändligt många ord) är att det är sionismen som är roten till allt ont.
Det är inte bara ett skolexempel på antisemitism utan också ett exempel på hur arabvärlden fungerar (och har fungerat i alla tider).
Man demoniserar sina fiender, erövrar deras land med våld, assimilerar alternativt förslavar dem och konfiskerar deras tillgångar.
Att arabvärlden "förlorade" 0,3% av sitt territorium när Israel bildades är en sak men vad sionisterna också gjorde var att befria judarna från slaveriet och det är det som inte araberna tål för hur ska de få något gjort utan sina erövrade territorier och sina slavar? Det måste stoppas till varje pris!
Arabvärldens (300+ miljoner människor) samlade export vid sidan om råvaruexport är lika stor som FINLANDS. Vad säger det?
Frågan vi i Sverige bör ställa oss, om vi överhuvudtaget ska lägga oss i konlikten, är om vi ska stödja en reaktionär, expansiv kultur som lever på plundring och slaveri eller en kultur som lever på hög produktivitet, kompetens och ständig utveckling.
Vilket värld vi vill se i framtiden torde besvara frågan...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-27, 11:26
Det finns så många fel med dina argument.
1. Det är ingen tvekan om att Mellanöstern konflikten beror på sionismen och den etniska rensningen och den exklusion projektet innebär.
2. Du kan tjata så mycket du vill om anti-semitism. Vad sionismen innebär är anti-arabism. Majoriteten av landägare var palestinska araber vid 1948. De har gjort motstånd för att deras mark och bostäder blev övertagna av de europeiska koloniala sionisterna.
3. Om du noggrannt bevakar media, etc. förekommer det en enorm demonisering av araber och islam. Under tiden kommer Israel undan med att bryta internationell lag som inget annat land.
4. Palestina är inte samma sak som Arabvärlden. Palestinska araber blev de facto utkörda med våld och hot. De har sitt ursprung i Palestina/Israel.
5. Det är också intressant vad du vänder på argumenten. Du skriver: "Frågan vi i Sverige bör ställa oss, om vi överhuvudtaget ska lägga oss i konlikten, är om vi ska stödja en reaktionär, expansiv kultur som lever på plundring och slaveri eller en kultur som lever på hög produktivitet, kompetens och ständig utveckling."
Den expansiva ideologin här är sionismen. Israel ockuperar palestinskt territorium. Inte tvärtom. Israel ockuperar Syriskt territorium. Inte tvärtom. Israel har ockuperat Libanons territorium. Inte tvärtom. Det är alltså sionismen som är en expansiv ideologi som lever på slaveri och plundring. Inte tvärtom.
6. Israel lever på USA och biståndet på 3 miljarder dollar per år. Israel ockuperar Västbanken och har stulit 80 procent av vattenresurserna där. Israel har etablerat industrier i de ockuperade territorierna med billig palestinsk arbetskraft. De stjäl Västbankens naturresurser som inte tillhör Israel. Palestinierna är ett förtryckt och terroriserat folk. För dem gäller det att få frihet för att överhuvudtaget kunna etablera en vital ekonomi.
7. Konflikten löses med internationell rätt. Det råder internationell konsensus om att Västbanken är ockuperat palestinskt territorium. Israel ska dra sig tillbaka till 1967 års gränser.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-27, 13:02
"Om det nu är så att Hökmark försvarar sådana aktioner, vore det mer legitimt att ha en minister som stöder Hamas i Sveriges regering, då Hamas aldrig begått krigsbrott i denna skala."
Hamas är en uttalad terroristorganisation med mål att utrota miljontals människor och gör allt i sin makt för att utföra detta. Enda anledningen att de inte lyckas är att Israel håller dem under kontroll.
Det hela blir självklart en hönan och ägget-resonemang. Är Israels kontroll av gaza och västbanken en reaktion på alla de självmordsbombare som drabbade israeliska städer och senare alla de tusentals raketer som skjuts mot israeliska civila eller är det så att hamas egenligen var en fredlig organisation som efter att ha förtryckts av israel börjat med att spänna bomber på manipulerade ungdomar och skickat in dem på bussar/torg för att spränga så många civila som möjligt?
Det hela har ju dock hamnat i en ond spiral där det krävs att någon part lägger ner sina vapen. Problemet är att om israel skulle öppna alla gränser skulle det förmodligen sluta i att tusentals israeler blivit mördade av hamas. Om Hamas dock gått med på att totalt avväpna gaza så är chansen rätt stor att israel gradvis börjat lätta på trycket och efter 1-2 år utan attacker hade gazaborna kunnat få en betydligt drägligare liv. Men eftersom Hamas först och främst drivs av religiös fanatism och inte vad som är bäst för det palestinska folket kommer det aldrig hända.
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2010-05-27, 13:41
#29 Terry K. Jag konstaterar bara att allt du skriver går ut på att sätta dit och straffa judarna och inget på att hitta en framtid i fred och frihet för alla inblandade parter vilket borde vara det primära.
Både den judiska och den arabiska kulturen har funnits i Mellanöstern i flera tusen år. Det räcker för att ge båda rätten att existera där i fred och frihet. Araberna har sina länder och sin frihet så varför ska inte judarna få sin?
Hur rimliga gränser ska dras är bara en fråga om ekonomi och säkerhet och eftersom det är Israel som är hotat så går Israels säkerhetsintressen före de arabiska.
Med det gigantiska och rika territorium araberna fick när kolonialmakterna lämnade området är det därför orimligt att araberna ska ha mer och judarna mindre.
Araberna behöver inte Palestina. Israel är det enda judarna har.
Palestinierna är en till fullo integrerad del av arabvärlden och därför arabvärldens ansvar att ge medborgarskap och en framtid. Inte Israels och inte Europas.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-27, 15:38
För att prata om terrorism måste man veta vad innebörden är. Terrorism innebär attacker på civila och civil infrastruktur för att uppnå politiska mål. Med denna definition är det uppenbart att Israel bedriver allvarlig statsterrorism.
Bo T. Om du uppreppar dina anklagelser gentemot mig att jag är anti-semit uppmanar jag dig att skriva upp din kontakt information här genast, så att jag kan anmäla dig för förtal. OK!
Du själv fortsätter på sionistiska argument om etnisk rensning. Om du visste bättre än du gör, är etnisk rensning ett brott mot mänskligheten.
Som jag uppgav råder det internationell konsensus om hur en lösning på konflikten ska uppnås. Detta innebär en tvåstatslösning med utgångspunkt från gränserna före 1967.
Dina förslag innebär inte fred.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-28, 14:47
#12 Terry K,
"Bildt, Hökmark och Björklund gör vad som helst för att agera hundvalpar åt USA och Department of Defense."
Och vänsterflummarna agerar hundvalpar åt islamister, både i Sverige och utrikespolitiskt. Det är minst lika illa.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-05-31, 19:56
33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
I dag har den rödgröna röran lagt fram ännu ett kontroversiellt förslag som ställer artikelförfattarens slutsatser i blixtbelysning:
-man kräver att USA skall dra sig tillbaka från alla de baser de har utanför landet, förslget hade kunnat vara möjligen att betrakta som fredsbevarande om samma krav hade ställts österut till den värnande grannen där, men dit sträckte sig inte den påtagliga välviljan att åstadkomma en förändring, så arkitekten bakom det förslaget måste väl vara Lars Ohly själv.
Att förslaget genast skulle, -om det genomfördes-, dvs om USA kunde tänkas lyssna till en kommunist,-medföra en gigantisk rustningskapplöpning i de länder där man inte är så fullständigt övertygad om
Det är synd och skam att det inte finns ett parti i vänsterblocket som står för sund socialistisk politik! Jag röstar inte rött och har aldrig gjort, utan det är risken att framstå som ett pajasland, internationellt, som skrämmer mig. Opinionsundersökningarna visar ju trots allt att i runda slängar hälften av alla svenskar litar på Sahlins, Ohlys och Wetterstrands politik. Det är skrämmande. Nästan lika skrämmande som det skulle vara att omyndigförklara dem som inte förstår bättre. Skulle det vara en demokratisk lösning? Långt ifrån.
Skulle det vara en befogad lösning? Inte lika långt ifrån...
-den goda viljan som Lars Ohly ser strömma ut från Ryssland är den ena sidan av myntet, den andra är en direkt konfrontation mot USA och de goda förbindelser som uppnåtts under Alliansen med det landet.
Till det kommer ökade gigantiska kostnader för ett skuldtyngt och kaosbenäget EU i den globala finanskrisens spår.
Sverige borde samarbeta med Ryssland på liknande sätt som Ukraina. Det finns inget långsiktigt intresse för Sverige att vara med i det naiva sällskapet EU, som inte ens kan hantera sin egen plånbok. Ett närmande till Ryssland med exempelvis ömsesidig tullfrihet skulle gagna en demokratisk utveckling inte minst i Ryssland. De svenska företagen skulle få ett eldorado i öster. Idag verkar istället ryssarna sätta pinnar i hjulet, för exempelvis IKEA. Sverige måste kunna vara utanför EU på samma villkor som Norge. Sverige skulle först och främst få en säkrare oljeförsörjning, vilket är något av det viktigaste av allt. Utan oljan stannar allt. Landet importerar ungefär 25 procent av livsmedlen.
I samband med att Estland anslöt sig till NATO 1994, den ryska militären drog sig bort, Sverige medverkade till stöld av rysk militär egendom och ryssarna sänkte färjan Estonia har reaktionerna varit djupfrysta. Först måste det nog därför göras ett försoningsavtal, i vilket Sverige erkänner att det var dumt att riskera livet på färjans passagerare och ryssarna erkänner att det var lika dumt att sänka färjan.
Inför valet har det hettat till ovanligt mycket mellan blocken. Mest beror nog detta på en gemensam vilja att hålla Sverigedemokraterna utanför. På detta sätt minskar ju aktualiteten i den misslyckade invandringen. Man bör därför inte ta utspelen så allvarligt. Att hjälpa amerikanarna i deras oljerace i Asien och samtidigt kräva att alla deras baser ska stängas hänger inte ihop. Hur kan sossarna vara så dumma? Jo ett mål att dra sig ur Afghanistan skulle ge en konstig situation om de vinner valet. Det är bara politiskt babbel.
@#4 Bara en liten kort fråga. Visst finns det företag i Sverige som levererar till IKEA, men de är varken stora eller många, så hur exakt skulle det gynna Sverige att IKEA gick bättre i Ryssland? IKEA, vad jag vet, är väl en stiftelse belägen i Holland?
Det är en skam för Sverige att Gunnar Hökmarks regering ger 750 miljoner kronor om året till en folkgrupp som i demokratiska(sic) val röstat fram en regim som har som primärt mål att förinta den enda demokratin i Mellanöstern.
Lev som ni lär och överlåt försörjningen av terroristerna till de diktaturer som skapat dem!
Jag är just nu jublande glad för allianspolitikerna och den tredje statsmakten, som hjälper oss att ta fram konsekvenserna av rödgrön politik INNAN valet.
Tack, från http://soldatmamma.blogspot.com
Javisst är det en stor skam, men mångdubbelt större är digniteten på det kommunistvänliga förslaget som den rödgröna röran ställt i utsikt, den skammen blir också betydligt kostsammare än de 750 miljoner som Alliansen lämnar i bidrag till, -ja till vad? -till vilket land?
-Varför inte nämna det om det är så angeläget att föra fram motargument? Hur skall man leva då? Förslag?
@#5
Myndigheterna i Ryssland har gett IKEA omfattande trassel med tillstånd och byråkrati under många år. Detta måste ha varit sanktionerat på högsta ort. Företaget har en svensk profil, säljer konsumentprodukter, tillför inte något tekniskt och borde vara tacksamt att ge sig på. Lokala möbeltillverkare som förlorar måste finnas. Kamprads ungdom som nazist kan också ha spelat in. Relationerna mellan Ryssland och Sverige har varit extremt dåliga under lång tid och det kommer främst från figurer som Bildt och Hökmark. Cirkusen i sig runt gasledningen är absurd. Var klämmer skon? Det kan knappast vara Karl XII för det var mer än 300 år sedan.
Igär (24/5) så antydde vänsterkartellen i riksdagsdebatten att dom gärna ville se en global LAS-lag som skulle påtvingas resten av den civiliserade världen.
Idag så inbillar dom sig att dom (vänsterkartellen) skulle kunna påverka USA och få väck alla amerikanska (läs: NATO) millitära aktiviteter utomlands.
När skall dessa sorgliga rester från rödvinsvänster vakna upp och inse att 60 och 70 talen är slut för länge sedan?
Än kacklas det i ankdammen Sverige.
Det är bar det att det är ingen som lyssnar längre.(utom när det gäller finansiella frågor, tack Borg)
Övriga världen har tydligen tagit sitt förnuft tillfånga och insett att vi lever i verkligheten anno 2010
Det är ett farligt spel dom spelar dom där marxist- leninisterna (ja Mp har till stor del sina rötter i KFMLr, SKP olkn oranisiationer)
Troligtvis så kommer dom väl till att äska både ekonomiskt och militärt stöd till Nordkorea när/om en väpnad konflikt utbryter på Koreanska halvön dvs. att den vapenvila som nu råder (det har aldrig undertecknats något fredsavtal mellen nord och Sydkorea efter Koreakrigen på 50-talet)
Att nu (S) med Mona i spetsen totalt saboterar allt det arbete som (S) under dom senaste 50 åren lagt ner på att hålla bolsjevikerna utanför regeringsställning (maktpositioner)
Det borde få varenda gammal "gråsosse" till att tänka efter en extra gång innan dom lägger sina röster i September.
Att ge Mona det förtroende som en partiledarpost innebär är tydligen att "leka med elden" och tyvärr verkar det brinna ganska okontrollerat.
Det bästa beviset för Monas inkompetens kan men se på hennes politiska historia (att lova runt är lätt men att ändra i facit/historien är svårare)
Under sin korta karriär så har Mona innehaft bla. följande förtroendeposter: arbetsmarknadsminister, vice statsminister, biträdande näringsminister, integrationsminister, jämställdhetsminister och chef för miljö- och samhällsbyggnadsdepartementet. och tydligen misslyckats med samtliga (varför alla dessa omplaceringar om nu Mona hade skött sina uppdrag?)
Det enda vänsterkartellen har lyckts med i opposition är ett utmärkt valarbete åt alliansen.
Ett land som påstår att det är neutralt men inte är det kan bli retligt. Ett sådant land får nog lättare en smäll om det skulle gå för långt mot ett större land. Att ha kärnvapen förpliktigar. Då måste man visa att man menar allvar. Det måste vara logik i en upptrappning. Estland, Sverige och USA gick för långt med stölder och då small det. För länge sedan gick Sverige för långt med spaningsplan och även då var saken så pinsam att den hemlighölls. Kanske finns det liknande incidenter som aldrig har kommit till allmän kännedom.
En kärnvapenutväxling får fruktansvärda konsekvenser för båda parter, varför de drar sig in i det längsta för att starta något sådant. Om ett kärnvapenland som Ryssland skulle pressas så långt att det inte ser någon annan utväg så skulle det kunna försöka skrämma fienden genom att utplåna en stad som Stockholm. Den fanatiska politik som Bildt, Hökmark, Björklund med flera bedriver kan orsaka Sverige stor skada och är inte i landets intresse.
Bildt, Hökmark och Björklund gör vad som helst för att agera hundvalpar åt USA och Department of Defense. De propagerar en uppfattning om att USA ska lära resten av världen hur länder ska styras, då deras invånare inte är kompetenta att styra sig själva. USA stöder diktaturer som Saudi Arabien, Egypten och Jordanien för att dessa stater gör som USA vill. Det är den här typen av politiska ledar som är skadliga. De älskar att figurera med likasinnade inom Bilderberg gruppen. Det var länge sedan dessa politiker förlorade kontakten med verkligheten.
Man måste komma ihåg vem Hökmark är. En fanatisk försvarare av staten Israels krigsförbrytelser. Det ställer hans analys av världspolitiken i rätt belysning. Att veva omkring sig med känsloargument istället för balanserade analyser är bara ett sätt att hindra en vettig debatt om fred och frihet.
Man måste faktiskt vara rätt skruvad om man framställer Usa och Nato, som har kriget som arbetsredskap, som fredssträvande.
Strävande efter västerländsk dominans må vara, eller strävande efter att förekomma terrorister genom att döda först. Men fredssträvande? Karln har ju ingen skam i kroppen.
Det är skrämmande att politiker inom oppositionen vill störa de goda
relationerna mellan Sverige och USA i en tid då vi mer än någon sin
behöver fördjupa samarbetet ekonomiskt som säkerhetsmässigt för
att bygga-garantera en så fredlig värld som möjligt mellan stater.
Detta utrikespolitiska utspel som vissa politiker inom oppositionen nu
gör, tycks vara mera grundat på USA-fientlighet och saknar därmed
verklighetsförankring till nutid, som jag ser det hela i korta ordalag.
RB
opol.
Vänsterflummarnas Ordfrontfilosofi ger jag inte mycket för. Men säg mig Hökmark, hur många lobbyister från nöjesindustrin har besökt dig idag? Vill du inte tala om det för oss? Varför inte det?
Med kommunister, sossar och miljöpartister i en framtida koalition är det dags att vända delar av det officiella samhället ryggen.
Envar får göra vad den kan för att stärka banden till USA. Importera, resa, skaffa kontakter, fira 4:e juli, demonstrera mot USA-hatet ( fast demonstrationer är kanske lite av vänsterfasoner), bära USA-symboler. Fr.o.m idag hänger stjärnbaneret i mitt fönster.
#16 Robert Pettersson
Jag instämmer nog. Jag trodde aldrig jag skulle säga vad jag nu skall säga: God Bless America! :-)
Hökmark är sionist. Inte så konstigt han stöder USA och landets 70 million dollar om dagen stöd till Israel. http://www.doingzionism.org/about_us/program.asp?id=3
"En skam för socialdemokratin att utrikespolitiken tagits över av vänsterpartiet"
Det har du rätt i , Hökmark!
I sin helhet så föredrar jag Alliansen före Kartellen men Hökmark ska inte låtsas om som att deras utrikespolitik är så mycket bättre. Alliansens utrikespolitik tar sig som oftast det uttrycket att Sverige inte tycker något om någonting innan de stora EU-länderna sagt vad som ska tyckas + att se till att Bildt flyger så mycket på skattebetalarnas bekostnad att han inte har någon kontakt med hemmaopinionen.
Det Calle drivit hårdast, och då även trotsat övriga EU, är hans strävan att få in Turkiet i EU vilket är tvärtemot vad alla opinionsundersökningar visar att flertalet i Sverige vill. Alliansens utrikespolitik är således förakt för den inhemska befolkningen. Pest eller kolera således.
#18 Terry Bell
Som enda demokrati, omgiven av arabiska diktaturer i mellanöstern förtjänar Israel allt stöd. Eller är det diktatorerna
som har dina sympatier?
Israel är ingen riktig demokrati. Att ha fria val och yttrandefrihet är demokratiska element som finns inom Israel. Dock är den israeliska arabiska befolkninge andra klassens invånare som de ledande politiker helst vill bli av med. Araber får inte köpa fastigheter, mark, eller ens gifta sig med judar, eller låta en eventuell make/maka från de ockuperade territorierna att bosätta sig i Israel. Det finns många rasistiska lagar i den judiska staten. Sedan är det inte rimligt att kalla ett land för demokrati som har brutit mot alla tänkbara FN resolutioner. Ett land som har infört ett apartheid system på territorier man ockuperar. En stat som tror sig stå över internationell rätt. Detta är ingen demokrati.
Kasta inte sten i glashus, #22 Terry K. Israel är i krig, ett krig som araberna startat för att utplåna landet.
Vilka andra länder i krig behandlar sina dödsfiender på samma sätt som sina medborgare?
Arabvärlden plundrade och fördrev de hundratusentals judarna från sitt territorium efter Israels tillkomst. Eftersom du tycker att det var rätt men att judar inte får fördriva araber så är det du som har apartheidlagar.
"Man måste komma ihåg vem Hökmark är. En fanatisk försvarare av staten Israels krigsförbrytelser."
#13 Olof Lindberg. Tycker du verkligen att försvaret av det judiska folket mot utplåning är en "krigförbrytelse" eller är det bara så att du inte förstått vad Mellanösternkonflikten handlar om?
Mjovisst. Är rasåtskiljning definitionen på demokrati så kan jag vara beredd att hålla med dig Bo T. Jag är rädd att jag dock inte har samma definition.
Och Bengt: Varför beklaga dig över att vänstern inte har lämnat 1960-talet, när Alliansen fortfarande står och säger att vi borde ha det som på 1800-talet.
Pacifism är tydligen detsamma som att vara diktaturvurmare. Där fick jag ännu ett epitet. Tack.
"Är rasåtskiljning definitionen på demokrati så kan jag vara beredd att hålla med dig Bo T."
#25 B Henrik Jonsson. Det är otroligt hur många det är som fått sina åsikter om Mellanösternkonflikten från anti-israelisk propaganda.
"Rasåtskiljningen" är konsekvensen av det krig som araberna startade 1948 för att utplåna Israel, ett krig som pågår än idag eftersom araberna inte vill ta hand om sina egna flyktingar på sitt eget territorium utan väljer att använda dem för propaganda som lättlurade går på.
Om araberna accepterat den judiska återinvandringen till Palestina hade ingen behövt flytta på sig men kampen för att erövra Palestina var tydligen viktigare än de människor som drabbades på båda sidor av kriget.
För det första. Israel har startat alla så kallade krig. Etnisk rensning är ett inbyggt fenomen inom ideologin sionism. Dessutom är det ett propaganda vapen av många att judar har fördrivits från arabvärlden. För dem som vill veta sanningen om detta, finns det dokumentation. Den kanske enklaste förklaringen har gjorts av Yehouda Shenhav i en artikel i den israeliska tidningen Haaretz 2007, där han tar upp denna propagandakampanj, som startades för att försöka förhindra palestiniers rätt att återvända till deras bestulna egendomar egendomar post 1948 (UN Resolution 194). Kampanjen leddes av Bill Clinton och Ehud Barak:
.
"An intensive campaign to secure official political and legal recognition of Jews from Arab lands as refugees has been going on for the past three years. This campaign has tried to create an analogy between Palestinian refugees and Mizrahi Jews, whose origins are in Middle Eastern countries - depicting both groups as victims of the 1948 War of Independence. The campaign's proponents hope their efforts will prevent conferral of what is called a "right of return" on Palestinians, and reduce the size of the compensation Israel is liable to be asked to pay in exchange for Palestinian property appropriated by the state guardian of "lost" assets."
"The idea of drawing this analogy constitutes a mistaken reading of history, imprudent politics, and moral injustice."
Alltså: denna analogi är ytterligare ett exempel på fantasifull sionistisk histiorierevisionism, sedvanlig politisk manipulation och avsaknad av moral.
"Bill Clinton launched the campaign in July 2000 in an interview with Israel's Channel One, in which he disclosed that an agreement to recognize Jews from Arab lands as refugees materialized at the Camp David summit. Ehud Barak then stepped up and enthusiastically expounded on his "achievement" in an interview with Dan Margalit."
"Past Israeli governments had refrained from issuing declarations of this sort. First, there has been concern that any such proclamation will underscore what Israel has tried to repress and forget: the Palestinians' demand for return. Second, there has been anxiety that such a declaration would encourage property claims submitted by Jews against Arab states and, in response, Palestinian counter-claims to lost property. Third, such declarations would require Israel to update its schoolbooks and history, and devise a new narrative by which the Mizrahi Jews journeyed to the country under duress, without being fueled by Zionist aspirations. That would be a post-Zionist narrative."
Hela resonemanger är felaktigt:
"Any reasonable person, Zionist or non-Zionist, must acknowledge that the analogy drawn between Palestinians and Mizrahi Jews is unfounded. Palestinian refugees did not want to leave Palestine. Many Palestinian communities were destroyed in 1948, and some 700,000 Palestinians were expelled, or fled, from the borders of historic Palestine. Those who left did not do so of their own volition."
"In contrast, Jews from Arab lands came to this country under the initiative of the State of Israel and Jewish organizations. Some came of their own free will; others arrived against their will. Some lived comfortably and securely in Arab lands; others suffered from fear and oppression."
http://www.palestineremembered.com/Articles/General/Story2125.html
Alltså: arabiska judar kom till Israel enligt sionisternas uppmaning. Några kom självmant, några stannade i arabländer, några led av rädsla och förtryck. Att kalla detta etnisk rensning håller inte.
Ett annat faktum är att staten Israel först uppmuntrade europeiska judar att komma till den judiska staten, som favoriserades. Att vara europeisk ansågs vara bättre. Orientaliska judar uppmanadas att komma när många européer valde att stanna i Europa.
För det andra är Israel inget offer. Israel är ett av världens största militärmakter som har stöd av världens supermakt USA. Att Israel skulle vara hotat till utplåning är därför ytterligare propaganda. Det har ingen grund i verklighets baserade resonemang. Israel är heller inte i något krig. Staten ockuperar illegala territorier och möter knappt något motstånd för detta våld. Operation Cast Lead var inget krig utan en masslakt av människor som till 80 procent är politiska flyktingar. Ett dussin tal organisationer för mänskliga rättigheter har dokumenterat vad som hände. Operation Cast Lead innebar förstörelse av civil infrastruktur som sjukhus, ambulanser, bostäder, moskéer, företagsverksamheter, och avloppssystem. Israels militär lät stridsvagnar köra över 150000 höns och förstöra Gazas hönsfarmar, samt Gazas enda produktionsanläggning som framställde vete. Vidare förstördes två av Gazas cement fabriker. 1400 civila dödades, däribland 400 barn. Många brändes av vit fosfor. Detta är vad krigsförbrytare kallar för krig. Utan staten USAs stöd hade inte detta varit möjligt. Om det nu är så att Hökmark försvarar sådana aktioner, vore det mer legitimt att ha en minister som stöder Hamas i Sveriges regering, då Hamas aldrig begått krigsbrott i denna skala.
Tack för inlägget, #27 Terry K.
Vad du påstår (med oändligt många ord) är att det är sionismen som är roten till allt ont.
Det är inte bara ett skolexempel på antisemitism utan också ett exempel på hur arabvärlden fungerar (och har fungerat i alla tider).
Man demoniserar sina fiender, erövrar deras land med våld, assimilerar alternativt förslavar dem och konfiskerar deras tillgångar.
Att arabvärlden "förlorade" 0,3% av sitt territorium när Israel bildades är en sak men vad sionisterna också gjorde var att befria judarna från slaveriet och det är det som inte araberna tål för hur ska de få något gjort utan sina erövrade territorier och sina slavar? Det måste stoppas till varje pris!
Arabvärldens (300+ miljoner människor) samlade export vid sidan om råvaruexport är lika stor som FINLANDS. Vad säger det?
Frågan vi i Sverige bör ställa oss, om vi överhuvudtaget ska lägga oss i konlikten, är om vi ska stödja en reaktionär, expansiv kultur som lever på plundring och slaveri eller en kultur som lever på hög produktivitet, kompetens och ständig utveckling.
Vilket värld vi vill se i framtiden torde besvara frågan...
Det finns så många fel med dina argument.
1. Det är ingen tvekan om att Mellanöstern konflikten beror på sionismen och den etniska rensningen och den exklusion projektet innebär.
2. Du kan tjata så mycket du vill om anti-semitism. Vad sionismen innebär är anti-arabism. Majoriteten av landägare var palestinska araber vid 1948. De har gjort motstånd för att deras mark och bostäder blev övertagna av de europeiska koloniala sionisterna.
3. Om du noggrannt bevakar media, etc. förekommer det en enorm demonisering av araber och islam. Under tiden kommer Israel undan med att bryta internationell lag som inget annat land.
4. Palestina är inte samma sak som Arabvärlden. Palestinska araber blev de facto utkörda med våld och hot. De har sitt ursprung i Palestina/Israel.
5. Det är också intressant vad du vänder på argumenten. Du skriver: "Frågan vi i Sverige bör ställa oss, om vi överhuvudtaget ska lägga oss i konlikten, är om vi ska stödja en reaktionär, expansiv kultur som lever på plundring och slaveri eller en kultur som lever på hög produktivitet, kompetens och ständig utveckling."
Den expansiva ideologin här är sionismen. Israel ockuperar palestinskt territorium. Inte tvärtom. Israel ockuperar Syriskt territorium. Inte tvärtom. Israel har ockuperat Libanons territorium. Inte tvärtom. Det är alltså sionismen som är en expansiv ideologi som lever på slaveri och plundring. Inte tvärtom.
6. Israel lever på USA och biståndet på 3 miljarder dollar per år. Israel ockuperar Västbanken och har stulit 80 procent av vattenresurserna där. Israel har etablerat industrier i de ockuperade territorierna med billig palestinsk arbetskraft. De stjäl Västbankens naturresurser som inte tillhör Israel. Palestinierna är ett förtryckt och terroriserat folk. För dem gäller det att få frihet för att överhuvudtaget kunna etablera en vital ekonomi.
7. Konflikten löses med internationell rätt. Det råder internationell konsensus om att Västbanken är ockuperat palestinskt territorium. Israel ska dra sig tillbaka till 1967 års gränser.
"Om det nu är så att Hökmark försvarar sådana aktioner, vore det mer legitimt att ha en minister som stöder Hamas i Sveriges regering, då Hamas aldrig begått krigsbrott i denna skala."
Hamas är en uttalad terroristorganisation med mål att utrota miljontals människor och gör allt i sin makt för att utföra detta. Enda anledningen att de inte lyckas är att Israel håller dem under kontroll.
Det hela blir självklart en hönan och ägget-resonemang. Är Israels kontroll av gaza och västbanken en reaktion på alla de självmordsbombare som drabbade israeliska städer och senare alla de tusentals raketer som skjuts mot israeliska civila eller är det så att hamas egenligen var en fredlig organisation som efter att ha förtryckts av israel börjat med att spänna bomber på manipulerade ungdomar och skickat in dem på bussar/torg för att spränga så många civila som möjligt?
Det hela har ju dock hamnat i en ond spiral där det krävs att någon part lägger ner sina vapen. Problemet är att om israel skulle öppna alla gränser skulle det förmodligen sluta i att tusentals israeler blivit mördade av hamas. Om Hamas dock gått med på att totalt avväpna gaza så är chansen rätt stor att israel gradvis börjat lätta på trycket och efter 1-2 år utan attacker hade gazaborna kunnat få en betydligt drägligare liv. Men eftersom Hamas först och främst drivs av religiös fanatism och inte vad som är bäst för det palestinska folket kommer det aldrig hända.
#29 Terry K. Jag konstaterar bara att allt du skriver går ut på att sätta dit och straffa judarna och inget på att hitta en framtid i fred och frihet för alla inblandade parter vilket borde vara det primära.
Både den judiska och den arabiska kulturen har funnits i Mellanöstern i flera tusen år. Det räcker för att ge båda rätten att existera där i fred och frihet. Araberna har sina länder och sin frihet så varför ska inte judarna få sin?
Hur rimliga gränser ska dras är bara en fråga om ekonomi och säkerhet och eftersom det är Israel som är hotat så går Israels säkerhetsintressen före de arabiska.
Med det gigantiska och rika territorium araberna fick när kolonialmakterna lämnade området är det därför orimligt att araberna ska ha mer och judarna mindre.
Araberna behöver inte Palestina. Israel är det enda judarna har.
Palestinierna är en till fullo integrerad del av arabvärlden och därför arabvärldens ansvar att ge medborgarskap och en framtid. Inte Israels och inte Europas.
För att prata om terrorism måste man veta vad innebörden är. Terrorism innebär attacker på civila och civil infrastruktur för att uppnå politiska mål. Med denna definition är det uppenbart att Israel bedriver allvarlig statsterrorism.
Bo T. Om du uppreppar dina anklagelser gentemot mig att jag är anti-semit uppmanar jag dig att skriva upp din kontakt information här genast, så att jag kan anmäla dig för förtal. OK!
Du själv fortsätter på sionistiska argument om etnisk rensning. Om du visste bättre än du gör, är etnisk rensning ett brott mot mänskligheten.
Som jag uppgav råder det internationell konsensus om hur en lösning på konflikten ska uppnås. Detta innebär en tvåstatslösning med utgångspunkt från gränserna före 1967.
Dina förslag innebär inte fred.
#12 Terry K,
"Bildt, Hökmark och Björklund gör vad som helst för att agera hundvalpar åt USA och Department of Defense."
Och vänsterflummarna agerar hundvalpar åt islamister, både i Sverige och utrikespolitiskt. Det är minst lika illa.