Om författaren
Gunvor G Ericson är riksdagsledamot (mp) och sitter i socialförsäkringsutskottet. Hon är sjuksköterska och tidigare landstingspolitiker i Sörmland.
Sätt sjuksköterskans lön efter kompetens och inte efter kön!
Brist på utbildad personal är inte värdigt framtidens välfärdsamhälle. Särskilt inte när det handlar om ett fenomen som går att undvika genom politiska prioriteringar och investeringar. Det ses som självklart att ha välutbildade tekniker, ingenjörer och ekonomer på de flesta företag för att kunna göra bra produkter. Men varför värdesätts inte specialistkunskap inom vården och omsorgen annat än möjligen för läkare? När medborgarna söker vård förväntar man sig att möta välutbildad personal inom alla yrkeskategorier.
När jag blev färdig sjuksköterska i början av 1980-talet fick man bara en grundexamen. Det förväntades att man skulle gå en påbyggnadsutbildning innan man var färdig sjuksköterska. Och så gjorde de flesta.
Innan man gått denna påbyggnadsutbildning kunde man inte få fast tjänst utan endast fast anställning med tillfällig placering i poolen eller på vikariat. Inom de områden där det var brist betalade arbetsgivaren en lön under tiden man gick utbildningen för att det ansågs som god personalpolitik och gav arbetsgivaren ett sätt att tillförsäkra sig välutbildad personal. Men alla fick inte den möjligheten. Redan då diskuterades att sjuksköterskeutbildningen borde innehålla en grundutbildning och en specialisering där den senare delen görs ungefär som när läkare gör sin AT (allmän tjänstgöring). Att man samtidigt som man är anställd och jobbar på en klinik med lön får man fortbildning och specialiserar sig inom ett vårdområde.
Jag minns att jag blev tillfrågad om att jobba på IVA, intensivvårdsavdelning, och att då i början av 1980-talet var mindre än hälften av dem som jobbade på IVA specialistutbildade. Men jag tackade nej, att ha ansvar för patienter i respirator utan att ha utbildning kändes inte bra. Tyckte inte att jag ville ta på mig ansvaret när jag inte hade kunskap för det. När jag några år senare gick vidareutbildning inom anestesi och intensivvård insåg jag att det var mycket jag inte kunnat tidigare om både omvårdnad av svårt sjuka människor och lungfysiologi.
Fortfarande är det svårt att rekrytera specialistutbildad personal men det är mer och mer sällan som arbetsgivaren betalar specialistutbildning. Varför vara så dumsnål? Tycker man det är bättre att ha lägre kompetens eftersom det kostar mindre kortsiktigt?
Nej, arbetsgivarna borde investera i utbildning av personal, se om sitt hus för att öka kompetensen så att fler människor får bästa möjliga vård i stället för att vädja till att enskilda sjuksköterskor själva tar lån och vidareutbildar sig. Dessutom riskerar den som läst vidare sänkt lön eftersom lönespannet mellan nyutbildade är lågt mellan dem och de som jobbat 5-10 år. Jag kan förstå dem som jobbat 5 år som inte vill bli omsprungna av nyanställda som får högre lön men vem vill läsa vidare om man både ska skaffa sig studielån och dessutom sänka sin lön? I stället borde lönespannet kunna vara större än ett par tusenlappar mellan den som är ny och den som jobbat 6-7 år på en arbetsplats.
Varför har så lite hänt på dessa 25 år sedan jag gick min specialistutbildning? Det blir mer och mer uppenbart att könsmaktsstrukturer fortfarande styr attityden till vårdanställda. Sjuksköterske- och barnmorskeyrket färgas av att de fortfarande är kvinnodominerade yrken men läkaryrket som varit manligt dominerat har haft lättare att hävda sin status.
Bilden av sjuksköterskan har länge förmedlats som bilden av "den vårdande uppoffrande som ser yrket som ett kall och därför inte bheöver någon lön att tala om" - det som slarvigt kallats för Florence Nightingale-andan. Så var i alla fall bilden som förmedlades till oss sjuksköterskor när jag gick sjuksköterskeutbildningen och i början av min yrkesbana. Men inget kunde vara mer fel.
Sjuksköterskor lider fortfarande av den förvanskade bilden av Florence Nightingale (1820-1910). Hon var inte alls någon undfallande ängel med kall i blicken. Hon var en hårt arbetande kvinna som fick strida för att sjuksköterskor skulle utbildas. Och som stred mot den tidens ideal att flickor inte skulle utbildas överhuvudtaget än mindre förvärvsarbeta.
För 100 år sedan när sjuksköterskeyrket även kommit till Sverige skrevs boken Norrtullsligan av Elin Wägner. Boken är skrämmande aktuell även idag. Den är en samhällssatir, med åtskillig galghumor och jargong, som handlar om några fattiga, självförsörjande, kontorister i Stockholm. Författaren driver friskt och bitskt med dubbelmoral och sexuella trakasserier på arbetsplatser, där "chefer vill ha sina unga och söta kontorsflickor som supplement till sin familjebok". Är det dessa hundraåriga mossiga värderingar som fortfarande trycker tillbaks kvinnodominerade yrken i löneutveckling och kompetens? Jag vill inte tro det men man kan undra.
Visst har det varit så att sjuksköterskor setts som ensamstående utan familj som bodde på sjukhusområdet och på 1970-1980-talen som deltidarbetande som bara var komplement till familjens inkomst,
I dag borde det synsättet vara borta för länge sedan.
Men fortfarande 2010 finns det en norm att familjeförsörjaren nummer ett är mannen i familjen och att kvinnan är huvudansvarig för barn vid sjukdom. Kvinnan förväntas också tar ut det mesta av föräldrapenningen. Och även om enskilda familjer fattar andra beslut så påverkas även de av normen som tar för givet att manligt dominerade yrken tjänar mer än kvinnliga. Till och med på våra sedlar blir värderingen av kvinnor och män tydliga. På 20:an och 50-lappen finns kvinnor avbildade men sedlarna med högre valör är det idel män.
Det är dags att värdesätta kompetens och specialutbildning även hos sjuksköterskor i stället för att låta gamla normer och strukturer styra. Det är inte så att olika kön har olika värde. I ett modernt Sverige ska lön sättas efter kompetens och kompetens ska värderas oavsett kön!
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/22714
Hej kollega! mycket bra skrivit om vår situation genom 1900-talet och fram till 2010.Manliga sjukskötare tillika kollegor har jag själv endast haft TVÅ av under 40 år som ssk.Detta talar för sig själv.Män som utbildar sig till ssk är sällan kvar på vårdavdelningar eller ute på VC.Det är klart att det finns undantag,speciellt inom psykiatrin.Dagens ungdomar med de lönekrav som de innehar väljer naturligtvis inte vårdyrken i första hand.Vi har dessutom i alla år haft en mkt svag facklig organisation (själv arbetat fackligt under flera år) som naturligtvis bidrar att vi sjuksköterskor får bottenskrapet när alla andra förhandlat sig till ngr procent.I år fick vi nöjet att bli ansvariga för finanskrisen d.v.s ungefär 0 kr i löneförhöjning!Med facit ihand efter en höst 2009 med pandemi/massvaccinationer,genomförande av vårdval samtidigt samt ordinarie vårdcentralsarbete faller nu personalen som käglor i olika former as sjukskrivningar.Det kan man inte tro men även sjuksköterskor är människor av kött och blod.SKL borde skämmas nej stämmas för att driva en yrkeskår helt i sank.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-05-23, 16:00
Detta är ett viktigt ämne och bra att det togs upp. Fram tills för två veckor sedan trodde jag, liksom många andra entusiastiska unga människor, att det hade blivit en stor förändring på arbetsmarknaden vad gällde diskriminerande frågor avseende kön. Men det visade sig att ungas självklara syn om att det ska vara kompetens -och inte kön- som styr vilken possition eller vilken lön du ska ha inte alls överensstämmer med hur det ser ut i verkligheten.
Trots att våra åsikter och tankegångar rörande könsrelaterade frågor om arbetsmarkanden har utvecklats i naturlig takt med samhällsutvecklingsfrågor rörande jämställdhet mellan könen, visar det sig att det är svårt att etablera detta tankesätt på arbetsplatsen.
Det är sorgligt att se hur uppdelat det är om man jämför olika yrken med hur uppdelat det är mellan könen. Men samtidigt kan man ju förstå det. Sjuksköteskeyrket är ett kvinnodominerat yrke, men om det är så att sjuksköterskor inte prioriteras vad gäller vidareutbildning och löner, på grund av att de är kvinnor, är detta en tragedi.
Trots att könsrelaterade frågor är ständigt aktuellt, får man känslan av att det är så svårt att förändra könsrelaterade orättvisor. Orättvisor som inte kan motiveras och som ingen riktigt står för. Och som ingen riktigt vill/orkar/kan förändra.
Permalänk | Anmäl
Tilda Nyberg Dahlbäck, 2010-05-23, 16:57
Håller med, sophämtarna och brandmännen diskrimineras för att det är manliga branscher. Det slår åt olika håll och spretar rejält så att tala om strukturer och normer kan vi absolut inte göra, det är handlingar som får upp löner, inte principer (strukturer, normer)
Permalänk | Anmäl
Mats Lind, 2010-05-23, 17:52
Har läst igenom artikeln men kan ändå inte fatta varför sjuksköterskor skulle diskrimineras för att det är kvinnor.
De flesta yrkeskategorier med låg status domineras av män: De farliga och skitiga jobben domineras av män och cirka 95% av alla dödsolyckor på arbetsplatser drabbar män.
Menar isf Gunvor att gruvarbetarna dör för att de män? Inte för att de är gruvarbetare?
Permalänk | Anmäl
Robin K, 2010-05-24, 00:20
Nej, sjuksystrar och kvinnor i vård och omsorg diskrimineras inte för att de är kvinnor.
Att de får en lägre löneutveckling må vara helt sant. Men vad beror det på då? De lider av brist på arbetsgivare! När det bara finns en enda arbetsgivare som kan anställa så får man dålig löneutveckling. Varför skulle de betala mer än de behöver.
Skräckexempel på situation med brist på arbetsgivare har vi här i Västra Götaland. Det kan vara likadant i andra regioner också, men det känner jag inte till och kan därför inte uttala mig om. Här har den offentliga sjukvården i samförstånd beslutat att inte lönekonkurrera med sig själva. Vad skall då den person som är missnöjd med sin lön göra. Byta arbetsgivare går inte. Du får inget för det. Byta län eller land? Men då måste man ju flytta och det kanske man inte vill.
När sedan de nya privata vårdcentralerna öppnades så blev det plötsligt konkurrens om arbetskraften. För de som bytte till ny privat arbetsgivare så innebar det en kraftig löneökning!
Så, vill du ha högre lön? Se till att det finns många arbetsgivare att välja mellan! De skall konkurrera om Dina tjänster!
Permalänk | Anmäl
H.O. Hansson, 2010-05-24, 08:16
Visst har vi sjuksköterskor låg lön i förhållande till ansvar och arbete. jag har efter 40 år i arbete samma lön som min dotter fick i ingångslön i sitt arbete. Men jag anser att vi har oss själva att skylla. Sjuksköterskor är så "snälla" vi tror att andra skall värdera oss och ge oss lön efter vår snällhet och inte efter profession.
Om det nu vore så att vi värdera våra arbetsinsatser som värda hög lön så måste vi också bråka till oss den.
vi såg hur löjliga vi gjorde oss i strejken,när vi gav efter för massmediatrycket om hur förfärliga vi var som lät pat. lida när vi strejkade.
vi skulle haft en strategi mot dålig journalistik för de svarta rubrikerna visste vi ju skulle komma.
jag känner två manliga sjuksköterskor, de är intendenter på sjukhus nu.
Det är mkt tråkigt att man ej kan rekommendera yrket till sina ungdomar,man vill ju att de skall få bra betalt och bra arbetstid.
Därför är ingen av mina barn sjuksköterskor, men välbetalda intressanta arbeten har de.
När inga ungdomar anser sjuksköterskeyrket vara annat än ett B-yrke kommer det att bli ännu lägre status på det än det är i dag. man kommer att välja det som sista alternativet och då kommer kunskapsbasen att falla.
När jag valde mitt yrke var det fortfarande hög status, idag hör jag av de universitetsstuderande att det har mkt låg status att vara sjuksköterskestudent. Av den anledningen borde arbetgivare inse att något måste göras om de vill ha duktig personal i framtiden.
OM vi tycker vi är värda mer lön måste vi strida för den, visserligen tycker vi det är jobbigt att bråka, Men man kommer ingenstans med att vara tyst och snäll. Döda fiskar flyter medströms.
Permalänk | Anmäl
sylvia o Hiller, 2010-05-24, 15:09
Visst finns det normer och strukturer som påverkar samhällsutvecklingen. Att välja att inte se det är också ett val men att stoppa huvudet i sanden löser inte problemet. Sverige har en mycket könsuppdelad arbetsmarknad. Det påverkar naturligtvis attityder om lönebildning. Det berorde vara fler män inom vården. Alla tjänar på mer blandade arbetsplatser.
När arbetsförutsättningarna inte är bättre kommer det bli än svårare att rekrytera i framtiden. Arbetsgivarna behöver erbjuda bättre förutsättningar för att ha hög kompetens hos de anställda.
Permalänk | Anmäl
Gunvor G Ericson, 2010-05-25, 12:27
Med risk för att bekräfta "den strukturella könsmaktordningen" så tänkte jag problematisera lite.
Är det verkligen så att anledningen till att så få män väljer kvinnodominerade yrken endast för att lönen är låg? Det är helt otänkbart att yrket inte intresserar män generellt?
Är det alltid så att alla människor är kopior av varandra där alla egentligen är intresserade av samma saker, men vi vet inte om det förrän genustänket talar om det för oss?
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2010-05-27, 07:54
Diskrimineras för att ni är kvinnor, det är det mest löjliga jag har hört. Det måste löna sig med utbildning även för kvinnor. Jaha, ska det inte löna sig med utbildnig gällande män också? Akademisk utbildning lönar sig inte idag vare sig du är man eller kvinna. Läs min artikel på min newsmill. Det bland annat tack vare vårt högskattesamhälle som ni (socialdemokrater) har skapat, där den enorma offentliga sektorn ska försörjas. Ett samhälle där arbetare tjänar mer än akademiker, var det inte ett sådant samhälle ni socialister ville ha? Nu har ju nu fått det, så varför gnäller du? Saken är snarare att utbildning inte ger högre lön är en vanlig simpel sopåkare i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Jonas Täljsten, 2010-05-29, 13:28
Såg inte att du var miljöpartist, så då skriver jag iställer ni (socialister)
Permalänk | Anmäl
Jonas Täljsten, 2010-05-29, 13:30
Du har så rätt. Men tyvärr är det också så att vi sjuksköterskor - oavsett med eller utan vub - också skapar vår egen verklighet och där är du och jag som förebild för våra yngre kollegor knappast någon förebild. Ej heller den fackförening som vi normalt tillhör gör speciellt mycket för att förändra vårat utfall. Vården är ett viktigt område och det kräver också att vi själva inser detta.. Under ett repskap i stockholm för Vårdförbundet så lyftes frågan om att än mer inrikta sig på lönefrågan utifrån könsperspektiv - men det röstades ner. Frågan lyftes av en man och majoriteten som röstade ner förslaget var - kvinnor!
Löne- och statusbilden för oss sjuksköterskor handlar om hur vi i samhället i stort ser på manliga jobb och rent historiskt kvinnliga arbeten...o för att förändra detta krävs att de demokratiska partierna slutar att prata jämställdhet och börjar AGERA jämställdhet samt att vi som är sjuksköterskor - vidareutbildade eller inte - slutar be om ursäkt för vår kunskap, vår erfarenhet!
Permalänk | Anmäl
Michael Arvidsson, 2010-05-29, 18:54
Jag borde i egenskap av patient med beklämmande erfarenhet av denna yrkesgrupp skriva en egen artikel under detta ämne, och det har jag också faktiskt redan gjort:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/30/facket-fuck-it
Permalänk | Anmäl
Peter Ingestad, 2010-05-30, 00:29
Anledningen till att ssk har låg lön är att de inte anstränger sig. Det är bara att ni hotar med att går hem och sjukskriver er en vecka så kommer ni få bättre lön. Men det är ni för bekväma för
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2010-05-31, 14:08
Offentligt anställda kommer alltid att ha rel låg lön, som egentligen inte alls är så låg om man ser till hur mycket man får med OB-tillägg, så länge de avlönas med skattemedel.
Privat sjukvård ger en helt annan möjlighet att höja lönen.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-06-01, 14:10
x pioneer Indicator replica watches II watches from the SST13 replica lift of your grant cheap Replica Girard Perregaux Watch national. There's no movement omega watches sale racket exceedingly surpassing jewelry cheap Replica Jaeger LeCoultre Watch shops and having a rolex replica watches muggy salesperson trying to 1381.70 replica negotiate you to property Replica Watches fresh than you should. Lady-Datejust replica You work out to breitling replica Watch accede the goods offered, amass visible the train you want, and wampum
Permalänk | Anmäl
a4490302sc, 2010-07-22, 07:24
Anledningen till att kvinnoyrken är nedvärderade är därför att vi hela tiden nedvärderar oss själva och framställer oss som offer. Om man gång på gång återupprepar att "kvinnor ses som mindre värda" kommer det till slut att bli den allmänna uppfattningen trots att det i många fall inte ens är sant.
Det gamla gentlemannaidealet som aktade kvinnan mycket högt påstod man vara kvinnoförnedrande vilket till slut gjorde det till en etablerad sanning. Men har man alltid den utgångspunkten så kommer även förmåner att anses som kvinnoförnedrande.
För skulle det egentligen inte vara ganska kvinnoförnedrande om kvinnor förväntas slita på ett arbete varje dag medan mannen förväntas vara hemma hela dagarna med mycket fritid och också förväntar sig att kvinnan ska betala för allting??
Permalänk | Anmäl
Erika Svensson, 2011-01-25, 04:06
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hej kollega! mycket bra skrivit om vår situation genom 1900-talet och fram till 2010.Manliga sjukskötare tillika kollegor har jag själv endast haft TVÅ av under 40 år som ssk.Detta talar för sig själv.Män som utbildar sig till ssk är sällan kvar på vårdavdelningar eller ute på VC.Det är klart att det finns undantag,speciellt inom psykiatrin.Dagens ungdomar med de lönekrav som de innehar väljer naturligtvis inte vårdyrken i första hand.Vi har dessutom i alla år haft en mkt svag facklig organisation (själv arbetat fackligt under flera år) som naturligtvis bidrar att vi sjuksköterskor får bottenskrapet när alla andra förhandlat sig till ngr procent.I år fick vi nöjet att bli ansvariga för finanskrisen d.v.s ungefär 0 kr i löneförhöjning!Med facit ihand efter en höst 2009 med pandemi/massvaccinationer,genomförande av vårdval samtidigt samt ordinarie vårdcentralsarbete faller nu personalen som käglor i olika former as sjukskrivningar.Det kan man inte tro men även sjuksköterskor är människor av kött och blod.SKL borde skämmas nej stämmas för att driva en yrkeskår helt i sank.
Detta är ett viktigt ämne och bra att det togs upp. Fram tills för två veckor sedan trodde jag, liksom många andra entusiastiska unga människor, att det hade blivit en stor förändring på arbetsmarknaden vad gällde diskriminerande frågor avseende kön. Men det visade sig att ungas självklara syn om att det ska vara kompetens -och inte kön- som styr vilken possition eller vilken lön du ska ha inte alls överensstämmer med hur det ser ut i verkligheten.
Trots att våra åsikter och tankegångar rörande könsrelaterade frågor om arbetsmarkanden har utvecklats i naturlig takt med samhällsutvecklingsfrågor rörande jämställdhet mellan könen, visar det sig att det är svårt att etablera detta tankesätt på arbetsplatsen.
Det är sorgligt att se hur uppdelat det är om man jämför olika yrken med hur uppdelat det är mellan könen. Men samtidigt kan man ju förstå det. Sjuksköteskeyrket är ett kvinnodominerat yrke, men om det är så att sjuksköterskor inte prioriteras vad gäller vidareutbildning och löner, på grund av att de är kvinnor, är detta en tragedi.
Trots att könsrelaterade frågor är ständigt aktuellt, får man känslan av att det är så svårt att förändra könsrelaterade orättvisor. Orättvisor som inte kan motiveras och som ingen riktigt står för. Och som ingen riktigt vill/orkar/kan förändra.
Håller med, sophämtarna och brandmännen diskrimineras för att det är manliga branscher. Det slår åt olika håll och spretar rejält så att tala om strukturer och normer kan vi absolut inte göra, det är handlingar som får upp löner, inte principer (strukturer, normer)
Har läst igenom artikeln men kan ändå inte fatta varför sjuksköterskor skulle diskrimineras för att det är kvinnor.
De flesta yrkeskategorier med låg status domineras av män: De farliga och skitiga jobben domineras av män och cirka 95% av alla dödsolyckor på arbetsplatser drabbar män.
Menar isf Gunvor att gruvarbetarna dör för att de män? Inte för att de är gruvarbetare?
Nej, sjuksystrar och kvinnor i vård och omsorg diskrimineras inte för att de är kvinnor.
Att de får en lägre löneutveckling må vara helt sant. Men vad beror det på då? De lider av brist på arbetsgivare! När det bara finns en enda arbetsgivare som kan anställa så får man dålig löneutveckling. Varför skulle de betala mer än de behöver.
Skräckexempel på situation med brist på arbetsgivare har vi här i Västra Götaland. Det kan vara likadant i andra regioner också, men det känner jag inte till och kan därför inte uttala mig om. Här har den offentliga sjukvården i samförstånd beslutat att inte lönekonkurrera med sig själva. Vad skall då den person som är missnöjd med sin lön göra. Byta arbetsgivare går inte. Du får inget för det. Byta län eller land? Men då måste man ju flytta och det kanske man inte vill.
När sedan de nya privata vårdcentralerna öppnades så blev det plötsligt konkurrens om arbetskraften. För de som bytte till ny privat arbetsgivare så innebar det en kraftig löneökning!
Så, vill du ha högre lön? Se till att det finns många arbetsgivare att välja mellan! De skall konkurrera om Dina tjänster!
Visst har vi sjuksköterskor låg lön i förhållande till ansvar och arbete. jag har efter 40 år i arbete samma lön som min dotter fick i ingångslön i sitt arbete. Men jag anser att vi har oss själva att skylla. Sjuksköterskor är så "snälla" vi tror att andra skall värdera oss och ge oss lön efter vår snällhet och inte efter profession.
Om det nu vore så att vi värdera våra arbetsinsatser som värda hög lön så måste vi också bråka till oss den.
vi såg hur löjliga vi gjorde oss i strejken,när vi gav efter för massmediatrycket om hur förfärliga vi var som lät pat. lida när vi strejkade.
vi skulle haft en strategi mot dålig journalistik för de svarta rubrikerna visste vi ju skulle komma.
jag känner två manliga sjuksköterskor, de är intendenter på sjukhus nu.
Det är mkt tråkigt att man ej kan rekommendera yrket till sina ungdomar,man vill ju att de skall få bra betalt och bra arbetstid.
Därför är ingen av mina barn sjuksköterskor, men välbetalda intressanta arbeten har de.
När inga ungdomar anser sjuksköterskeyrket vara annat än ett B-yrke kommer det att bli ännu lägre status på det än det är i dag. man kommer att välja det som sista alternativet och då kommer kunskapsbasen att falla.
När jag valde mitt yrke var det fortfarande hög status, idag hör jag av de universitetsstuderande att det har mkt låg status att vara sjuksköterskestudent. Av den anledningen borde arbetgivare inse att något måste göras om de vill ha duktig personal i framtiden.
OM vi tycker vi är värda mer lön måste vi strida för den, visserligen tycker vi det är jobbigt att bråka, Men man kommer ingenstans med att vara tyst och snäll. Döda fiskar flyter medströms.
Visst finns det normer och strukturer som påverkar samhällsutvecklingen. Att välja att inte se det är också ett val men att stoppa huvudet i sanden löser inte problemet. Sverige har en mycket könsuppdelad arbetsmarknad. Det påverkar naturligtvis attityder om lönebildning. Det berorde vara fler män inom vården. Alla tjänar på mer blandade arbetsplatser.
När arbetsförutsättningarna inte är bättre kommer det bli än svårare att rekrytera i framtiden. Arbetsgivarna behöver erbjuda bättre förutsättningar för att ha hög kompetens hos de anställda.
Med risk för att bekräfta "den strukturella könsmaktordningen" så tänkte jag problematisera lite.
Är det verkligen så att anledningen till att så få män väljer kvinnodominerade yrken endast för att lönen är låg? Det är helt otänkbart att yrket inte intresserar män generellt?
Är det alltid så att alla människor är kopior av varandra där alla egentligen är intresserade av samma saker, men vi vet inte om det förrän genustänket talar om det för oss?
Diskrimineras för att ni är kvinnor, det är det mest löjliga jag har hört. Det måste löna sig med utbildning även för kvinnor. Jaha, ska det inte löna sig med utbildnig gällande män också? Akademisk utbildning lönar sig inte idag vare sig du är man eller kvinna. Läs min artikel på min newsmill. Det bland annat tack vare vårt högskattesamhälle som ni (socialdemokrater) har skapat, där den enorma offentliga sektorn ska försörjas. Ett samhälle där arbetare tjänar mer än akademiker, var det inte ett sådant samhälle ni socialister ville ha? Nu har ju nu fått det, så varför gnäller du? Saken är snarare att utbildning inte ger högre lön är en vanlig simpel sopåkare i Sverige.
Såg inte att du var miljöpartist, så då skriver jag iställer ni (socialister)
Du har så rätt. Men tyvärr är det också så att vi sjuksköterskor - oavsett med eller utan vub - också skapar vår egen verklighet och där är du och jag som förebild för våra yngre kollegor knappast någon förebild. Ej heller den fackförening som vi normalt tillhör gör speciellt mycket för att förändra vårat utfall. Vården är ett viktigt område och det kräver också att vi själva inser detta.. Under ett repskap i stockholm för Vårdförbundet så lyftes frågan om att än mer inrikta sig på lönefrågan utifrån könsperspektiv - men det röstades ner. Frågan lyftes av en man och majoriteten som röstade ner förslaget var - kvinnor!
Löne- och statusbilden för oss sjuksköterskor handlar om hur vi i samhället i stort ser på manliga jobb och rent historiskt kvinnliga arbeten...o för att förändra detta krävs att de demokratiska partierna slutar att prata jämställdhet och börjar AGERA jämställdhet samt att vi som är sjuksköterskor - vidareutbildade eller inte - slutar be om ursäkt för vår kunskap, vår erfarenhet!
Jag borde i egenskap av patient med beklämmande erfarenhet av denna yrkesgrupp skriva en egen artikel under detta ämne, och det har jag också faktiskt redan gjort:
.
http://www.newsmill.se/artikel/2008/10/30/facket-fuck-it
Anledningen till att ssk har låg lön är att de inte anstränger sig. Det är bara att ni hotar med att går hem och sjukskriver er en vecka så kommer ni få bättre lön. Men det är ni för bekväma för
Offentligt anställda kommer alltid att ha rel låg lön, som egentligen inte alls är så låg om man ser till hur mycket man får med OB-tillägg, så länge de avlönas med skattemedel.
Privat sjukvård ger en helt annan möjlighet att höja lönen.
x pioneer Indicator replica watches II watches from the SST13 replica lift of your grant cheap Replica Girard Perregaux Watch national. There's no movement omega watches sale racket exceedingly surpassing jewelry cheap Replica Jaeger LeCoultre Watch shops and having a rolex replica watches muggy salesperson trying to 1381.70 replica negotiate you to property Replica Watches fresh than you should. Lady-Datejust replica You work out to breitling replica Watch accede the goods offered, amass visible the train you want, and wampum
Anledningen till att kvinnoyrken är nedvärderade är därför att vi hela tiden nedvärderar oss själva och framställer oss som offer. Om man gång på gång återupprepar att "kvinnor ses som mindre värda" kommer det till slut att bli den allmänna uppfattningen trots att det i många fall inte ens är sant.
Det gamla gentlemannaidealet som aktade kvinnan mycket högt påstod man vara kvinnoförnedrande vilket till slut gjorde det till en etablerad sanning. Men har man alltid den utgångspunkten så kommer även förmåner att anses som kvinnoförnedrande.
För skulle det egentligen inte vara ganska kvinnoförnedrande om kvinnor förväntas slita på ett arbete varje dag medan mannen förväntas vara hemma hela dagarna med mycket fritid och också förväntar sig att kvinnan ska betala för allting??