Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Ship to Gaza

Staffan Granér om Ship to Gaza

Vårt mål är att häva blockaden

Ship to Gaza är en humanitär, fredlig och laglig aktion som ger humanitärt bistånd och solidaritet till en civilbefolkning som sedan länge lever under mycket svåra förhållanden. Våra mottagarpartners PNGO (The Palestinian Non Governmental Organisations Network) och röda halvmånen är partipoliskt obundna och humanitärt verkande organisationer.


Om författaren

Thomas Hvitfedt ingår i styrgruppen för Ship to Gaza

Staffan Granér är medlem i Ship to Gaza och i Judar för isaelisk-palestinsk fred

 

Det är glädjande att Lisa Abramowicz anser att "allt som kan göras för att underlätta Gazabornas tillvaro bör göras". Där är vi tveklöst eniga, liksom om att allt som inte kan användas som vapen eller avskjutningsramper bör kunna föras in i Gaza. Det är därför inte lätt att förstå vad Abramowicz har emot Ship to Gaza, eller varför hon raljerar över att vår last är liten. I termer av förnödenheter och de mänskliga behoven är den det, och det är därför så många av världens internationella biståndsorganisationer är på plats. Vi har den största respekt för det arbete som Röda korset, Oxfam, UNWRA, med fler utför och tror oss inte om att kunna ersätta det. De förnödenheter som vi för med oss skiljer sig inte på något vis från det som dessa organisationer trots allt för in eller vill föra in. Men vår aktion riktar sig också mot det som de beskriver som det avgörande hindret för sin verksamhet: Blockaden, vilken nu har pågått i mer än tre år och som kraftigt har reducerat varuinflödet. Utflödet är i princip helt blockerat, liksom innevånarnas möjlighet att resa in och ut ur området. Bland varor som stoppats hittar man medicinsk utrustning, byggnadsmaterial, livsmedel, kläder och utrustning för att bygga och restaurera infrastruktur för el- och vattenförsörjning. Någon officiell lista på blockerade varor har aldrig presenterats trots upprepade påstötningar från internationella hjälporgan.

När det gäller just blockadens konsekvenser dribblar Abramowicz ordentligt med sanningen. Hon hävdar att Israel på bara en vecka "för in" fem gånger mer förnödenheter än konvojen ämnar göra. De 741 lastbilar med 17 060 ton last som hon uppenbarligen relaterar till, var allt som släpptes in genom samtliga gränsövergångar under den aktuella veckan, merparten av detta kom från de internationella biståndsorganen. Det framgår klart om man vänder sig till källan, den israeliska försvarsmaktens veckorapporter över insläppt gods. Men visst är vår last liten, den är ännu mindre i förhållande till vad som faktiskt behövs. De nämnda veckorapporterna visar en ca 60-procentig reduktion i införseln av humanitära förnödenheter i jämförelse med situationen före blockaden.


Konsekvenserna har blivit en politiskt skapad humanitär nödsituation. En ännu så länge närmast obefintlig återuppbyggnad. Sjukdom och för tidig död på grund av undernäring, brist på mediciner och illa fungerande sjuk- och hälsovård. En el- och vattenförsörjning som bara fungerar sporadiskt. Bönder, fiskare och näringsidkare som berövats alla möjligheter till självförsörjning och blivit beroende av bistånd. Goldstonekommissionens slutsats är att blockaden bör prövas i en internationell domstol som "krigsbrott" och eventuellt också som "brott mot mänskligheten". Ett mer eller mindre enigt världssamfund har fördömt blockaden.


Abramowicz skriver att FN-sändebudet Robert Serry för tre månader sedan sagt att det inte längre råder någon humanitär kris i Gaza. Det må så vara, men den 18 maj uppmanade han i ett FN-nyhetsbrev Israel att häva blockaden mot Gaza. Vidare rapporterade han att det råder akuta behov vad gäller vatten och avlopp, skolor och hälsovård och återupprättandet av ekonomiska relationer och funktioner. (http://www.un.org/news/dh/pdf/english/2010/18052010.pdf).


I Israelisk press kopplas Serrys uttalande till de små lättnader i blockaden som genomförts de senaste månaderna. John Ging, UNWRAs operativa direktör i Gaza, beskriver de lättnaderna som några droppar i botten av en hink. Om man som Abramowicz vill ta dessa droppar till intäkt för att aktioner som Ship to Gazas inte behövs så kan det var lämpligt att titta lite närmar på vad de består av. Den 4 april tillät Israel införsel av kläder och skor för första gängen sedan 2008. Man måste då fråga sig vilka säkerhetsintressen som kan motivera ett 15 månaders totalt embargo av kläder. Lika lite som makaroner eller skolböcker eller mediciner, som också blockerats, kan kläder användas för att tillverka raketer. Det kan rimligen inte förstås som något annat än en kollektiv bestraffning av Gazas befolkning. Det är fortfarande Israel som håller i kranen, vad och hur mycket som släpps igenom är upp till dess godtycke. Ändå menar Abramowicz att det bästa vi kan göra för att förbättra levnadsförhållandena i Gaza är att ställa oss i kön vid gränsövergångarna. Vid dessa finns stora lager av t ex livsmedel och byggnadsmaterial som länge väntat på att få föras in. Det är inte där det råder brist på förnödenheter - det är inne i Gaza.


Abramowicz trivialiserar blockaden genom att jämföra den med Turkiets blockad mot cypriotiska fartyg i Turkiska hamnar. Det är fullständigt orimligt. Om de tusentals svenska charterturister som årligen oförhindrat reser till Cypern inte inser det så beror det nog på att de aldrig haft möjlighet att resa till Gaza.
Vi har ingen möjlighet att hindra Israel och Egypten från att blockera landgränsen. En blockad av internationell sjöfart på internationellt och palestinskt vatten kräver dock någon form av tyst medgivande från världssamfundet. Därför utmanar vi nu denna olagliga och inhumana blockad på dess svagaste punkt!
Lisa Abramowicz anser även att det faktum att konvojen för med sig passagerare, varav många har en framträdande position i samhällslivet och offentligheten gör aktionen till att jippo. Ja, visst är det trist att det krävs vittnen? En transport av förnödenheter borde inte riskera att mötas med våld. Men så är det tyvärr. Israel har meddelat att skeppen till varje pris skall stoppas. Vi kan inte och framförallt vill inte mäta oss med Israels slagkraft när det kommer till våld, men vi hoppas att med hjälp av de politiker, medie- och kulturpersonligheter som följer med på färden så kommer världen inte att kunna blunda för denna orätt. Vi utgår från att Israel inte kommer att gripa till vapen mot en fredlig och obeväpnad biståndsaktion.
Aktionens verkliga syfte är inte att demonisera Israel. Det är svårt att se hur det kan bli effekten av att vi för in humanitärt bistånd till behövande människor.


Thomas Hvitfeldt & Staffan Granér





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/22676

51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ship to Gaza associerar sig med en turkisk organisation som stödjer Hamas, och med Henning Mankell som anser att Israel är en "apartheidstat" och bör försvinna. Dror Feiler vill att Israel ska försvinna genom en enstats-"lösning".

Det faller på sin orimlighet att Ship to Gaza skulle vara "opolitisk". I så fall hade organisationen, precis som FN och verkliga hjälporganisationer, fört in mer förnödenheter (och färre aktivister) genom de öppna gränserna från Israel till Gaza. Och man hade riktat sina protester mot de stängda gränserna från Egypten, samt mot Hamas vidriga förtryck, antisemtiism och terrorism.

Underlåtenheten att göra det bevisar att Ship to Gaza är ett propagandajippo med det uttalade syftet att demonisera Israel. De senaste Aftonbladet "Kultur"-artiklarna skrivna av Mankell, Gardell m.fl är ytterligare kort på bordet.

Hvitfelt har nu tvingats erkänna att Ship to Gaza bara kommer med mycket lite förnödenheter, samt att samma förnödenheter de facto forslas in via Israel i mycket större mängder.

Men det hindrar honom fortfarande inte från att upprepa påståendet om att Israel förhindrar dessa varor. Det tycks vara en repad skiva som går om och om ign.

Nästa påhitt är att jippot skulle vara "lagligt", samt att det avser att hålla sig på "internationellt vatten" Nej, det är olagligt att stärka Hamas, som är en palestinsk terrororganisation. Så fort Ship to Gaza dumpat sin lilla last i Gaza så tas det om hand av Hamas-lierad personal. Fredsavtalen från Oslo, som FN står bakom och som återupprepas i Färdplanen, gör det klart att INGA utländska fartyg får komma närmare än 12 sjömil från Gazakusten. Detta eftersom okontrollerade leveranser från havet riskerar att hamna i händerna på terroristerna, som kan använda det för byggande av vapensmugglingstunnlar, vapen och bunkrar.

Ingen i Gaza lider nöd. Det har FN:s Robert Serry slagit fast. Det beror på att det internationella samfundet samarbetar med Israel om att hjälpa de stackars människor som tvingas leva under det palestinska terroriststyret -- en djupt antisemitisk och antidemokratisk Iransponsrad förtryckarregim.

Slutligen så visar Ship to Gaza förakt för alla de israeliska civila som mördats respektive fått springa ner i skyddsrum undan de palestinska angreppen under åtta års tid. Ship to Gaza har visat NOLL förståelse för att gränserna till Gaza inte kommer att öppnas helt förrän Gilad Shalit släppts, Hamas tagit avstånd från terrorismen och gått med på att sluta fred med Israel.

Tills dess kräver folkrätten genom resolutioner i Säkerhetsrådet att allt ska göras för att isolera terroristerna och förhindra att de stärks i sitt förtryck av den egna befolkningen och i mordterrorn mot israelerna.

Permalänk | Anmäl #1 Lotta S, 2010-05-22, 14:19

" De 741 lastbilar med 17 060 ton last som hon uppenbarligen relaterar till, var allt som släpptes in genom samtliga gränsövergångar under den aktuella veckan, merparten av detta kom från de internationella biståndsorganen."

Och veckan därefter forslades 14.000 ton in, inkl. 4 lastbilar med medicin och medicinsk utrustning. Nästan 800 Gazabor välkomnades för läkarvård.

Ingen har sagt att llt material kommer från israel. Det vi säger är att Israel och hjälporganisationer samarbetar för att se till att så mycket som möjligt når de behövande.

Ship to Gaza har ett annat syfte. Att demonisera Israel genom ett propagandajippo som stärker Hamas och deras PR.

FN-talesmannen Farhan Haq uttrycker inget stöd för Ship to Gaza. Han säger att FN använder de lagliga genomfartsvägarna i samarbete med Israel, vilkt garanterar att de palestinska mördarna och förtryckarna i Hamas inte kan roffa åt sig hjälpen.

För de många Hamassupportrarna bland Ship to Gazas aktivister, som reser på 5 av de totalt 8 båtarna, är det förstås ett irritationsmoment att hjälpen kommer fram från israel, och att det därmed är fel att tala om en total "blockad" som ska "hävas".

Permalänk | Anmäl #2 Lotta S, 2010-05-22, 14:33

Ship to Gaza är en diplomatisk fint, där de stöder islamiststaterna som Turkiet, i dess kamp mot mer västvänliga stater i Mellanöstern, som Egypten och Israel. Stöd för Turkiet som är en av de länder som mest stöder Iran och Syrien och dess kärnvapenproduktion.

Israels leverans av varor från de stora hjälpgivarna är till folket i Gaza. Genom Ship to Gaza stöds motståndaren, Hamas, och några punkter från deras Stadgar, som de blev valda på av de andra gazaborna, är:

"Israel will exist and will continue to exist until Islam will obliterate it, just as it obliterated others before it." (The Martyr, Imam Hassan al-Banna, of blessed memory).

"The Islamic Resistance Movement believes that the land of Palestine is an Islamic Waqf consecrated for future Muslim generations until Judgement Day. It, or any part of it, should not be squandered: it, or any part of it, should not be given up. "

"There is no solution for the Palestinian question except through Jihad. Initiatives, proposals and international conferences are all a waste of time and vain endeavors."

Hamas importerar vapen via havet till Gaza, Egypten förstärker nu sina möjligheter att stoppa detta - ser de stora skockar utlänningar i båtar kommer de säkert att hjälpa till att följa internationella regler och stoppa dessa, precis som när folk försökte stödja Hamas via lastbilskonvoj. Se http://www.google.com/hostednews/afp/article/ALeqM5gTrfsz9V5Z_3JeXTDeR2c... och http://www.tradearabia.com/news/stn_173233.html

Mycket möjligt att Egyptiska soldater kommer att möta våra kändisar på sin lyxkryssning på Medelhavet. Ett år i egyptiskt fängelse tillsammans med alla Hamasterrorister de redan har tagit, bör väl få dom att fundera på ett och annat.

Permalänk | Anmäl #3 Ralph Haglund, fil.lic., 2010-05-22, 17:39

Ralph !

Det där muslim-hatet som du hela tiden propagerar för är bara så kontraproduktivt, både för Muslimer och Judar.
Kan du inte bara tänka dig in i andra lösningar för en gång skull - kanske en timme om dagen ? 30 minuter om dagen ? En kvart om dagen ? [...med Arne Tammer :):) ]

Hetspropagandan mot de Muslimska nationerna är lika intetsägande,improduktivt och vämjeligt som den växande Antisemitismen - både i Arabvärlden såväl som i övriga världen.

Hatets väg och konflikternas väg är ingen framkomlig väg, vare sig för Israeler och Araber [Muslimer såväl som Kristna] i Israels närhet.

Det måste finnas en samförståndslösning, och den går inte att nå med upprepad, onyanserad och demoniserande hetspropaganda från någondera sida.

Permalänk | Anmäl #4 Pasha, 2010-05-22, 17:56

Vad händer när ett fast förankrat orubbligt föremål möter en oemotståndlig kraft? Energin tar till sist slut kanske? Berättelsen om palestinierna kommer att bli vår tids stora berättelse om mänskligt mod och okuvlig vilja. Som etniskt homogen grupp på sin egen hemmaplan ska dom förstås bygga en stat som tar ansvar för de människor som finns inom det område som staten innefattar. Duger inte det får väl invandrarna återvända till sina hemländer.
Jag mönstrar gärna på om det finns plats.
Med vänlig hälsning, Gösta Lilja

Permalänk | Anmäl #5 Gösta Lilja, 2010-05-22, 17:54

Lotta på Bråkmakargatan - du med !

Det blir ingen ände på detta elände om vi hela tiden ska beskylla och demonisera varandra, fram och tillbaks - år ut och år in !

"
- Det var du som började !
- Nä det va´ du !
- Pappa, "X" e´dum mot mig ! "

Den här kommentaren går även till Gösta # 5:

Och vart ska "invandrarna" ta vägen nu då ? En stor del av dem är 3-5:e generationens Israeler.
Flytta til Jemen ? Där gör den nuvarande Jemenitiska regeringen sitt yttersta för att kunna erbjuda de sista Jemenitiska Judarna en fristad och ett skydd mot den organiserade antisemitismen ?

Egypten ? Hur ska det gå till !? Uniformerade bonnläppar styr landet sen 1952 med eskalerande oförstånd och noll förståelse för landets tidigare och nuvarande minoriteter.

Europa - jo jag tackar, här har ju Lars Vilks och Kompani dragit igång nyproduktion av "Judesuggor" i värsta der Sturmer-anda (simultant med en upptrissad Islamofobi-kampanj - allt i den heliga konstens namn)

Permalänk | Anmäl #6 Pasha, 2010-05-22, 18:54

"Ship to Gaza är en humanitär, fredlig och laglig aktion som ger humanitärt bistånd och solidaritet till en civilbefolkning som sedan länge lever under mycket svåra förhållanden."

Solidaritet betyder gemensam kamp och den kampen går ut på att utplåna Israel och de fria judarna i Mellanöstern.

Om ni hade någon vilja att snabbt förbättra för palestinierna skulle ni arbeta för fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabländer som omedelbart och utan blodsspillan skulle ge palestinierna en framtid i säkerhet.

Men alla som följer konflikten vet att Palestinavännerna hatar judarna mer än man älskar palestinierna så jag har ingen förhoppning om ändring från det hållet.

Däremot kan ju svenska staten byta sida till den konstruktiva lösning som jag anför ovan. Så länge det finns liv finns det hopp...

Permalänk | Anmäl #7 Bo T, 2010-05-22, 18:51

"Som etniskt homogen grupp på sin egen hemmaplan ska dom förstås bygga en stat som tar ansvar för de människor som finns inom det område som staten innefattar."

#5 Gösta Lilja. Du förespråkar alltså en rasistisk lösning. Din uppriktighet klär dig...

Permalänk | Anmäl #8 Bo T, 2010-05-22, 18:56

Jag upptäcker att jag tyvärr är för sent ute så jag får önska er lycka till istället.
Gösta Lilja

Permalänk | Anmäl #9 Gösta Lilja, 2010-05-22, 19:01

ska vara

"...ut ur..."

Permalänk | Anmäl #11 Pasha, 2010-05-22, 19:14

Bo T. Och så var det det här med grandet och bjälken...

Permalänk | Anmäl #12 Gösta Lilja, 2010-05-22, 19:18

Gösta !
Nu ska inte du dra liknelser som emanerar från det skrämmande Mellan-Östern för Apartheid-Bosse !
Han är Svensk - och han tar inte s-t !!

Permalänk | Anmäl #13 Pasha, 2010-05-22, 19:30

#6 Pasha
"Och vart ska "invandrarna" ta vägen nu då ?"

Först borde du fråga vart palestinierna ska ta vägen.
Bosättarna bör åtalas för krigsförbrytelser tillsammans med bl a Livets ord som finansierat och administrerat många av folkrättsbrotten på ockuperad palestinsk mark. Inga problem med fartygstransporterna där inte. Många bosättare har dubbla medborgarskap och kan om de så önskar återvända till sina hemländer. Annars verkar det finnas gott om godhjärtade människor som är beredda att avstå från både hem och medborgarskap för att hjälpa strandsatta israeliska invandrare. Av någon anledning har jag ändå fått för mig att det bara är palestinier som måste stå för den hjälpen. Det händer förstås att jag än i denna dag får för mig att mina ögon bedragit mig.

Permalänk | Anmäl #15 Gösta Lilja, 2010-05-22, 20:24

#3

Hej Ralph Haglund!

Du skrev: "Ship to Gaza är en diplomatisk fint"

Javisst är det så! Det speciella med Ship to Gaza är att det är vanligt folk i en rad länder som tillsammans tar itu med att bryta det dödläge som vanliga diplomater trampar runt i.

Människa till människa
Civilsamhälle till civilsamhälle
Folkligt ordningsskapande mot militär destruktivitet
Fredlighet för fred
Icke-våld mot våld

Jag tycker att det är vackert :-)

Permalänk | Anmäl #16 Gunnel Gomér, 2010-05-22, 21:32

Gösta # 15 skrev

"...Först borde du fråga vart palestinierna ska ta vägen..."

Nu kommer vi in i den här tröttsamma och improduktiva diskussionsgenren "Det-var-dom-som-började-först-så-vi-måste-få-ge-igen"

Jag är väl medveten om vad bosättningspolitiken är samt att den saknar folksrättsligt stöd.
Vad vi bör ta fasta på är att det finns mängder av Judiska Israeler, mainstream-Israeler som upplever att just bosättarna är som en kvarsten kring den nationens hals.

Jag tror att det är oerhört viktigt att de Israelerna engageras i ett forlöpande samarbete med mainstream-Palestinier,som för sin egna del också har dels tröttnat på dödläget och dessutom är evinnerligt trötta på alla bokstavskombinationer som lovar både det ena eller andra, men som bara levererar självdestruktion.

Hatfabrikörer av Haglunds klass finns i välorganiserade stora mängder på båda sidor. De är de största miljöbovarna i hela mellanöstern när deras Hatfabriker jobbar både tvåskift och treskift - inte minst när deras hatprodukter kan betraktas som rena nervgiftet som slår på centrala nervssytemet inom loppet av mikrosekunder.

De produkterna skapar ett mycket starkt beroende hos båda sidors befolkning. Men likt allt annat beroende kommer både bruket och missbruket av hatprodukterna leda till en total mental, intellektuell och moralisk destruktion om det får fortsätta.

Mellanöstern skulle behöva en Nisse Bejerot som anbefallde noll-tolerans för både bruk och missbruk av nämnda centralstimulerande hatprodukter !

Hursomhelst, det finns ingen REALISTISK lösning utan att båda folken får reciprokt erkända nationella rättigheter SAMT att Israeler och Palestinier inleder ett omfattande samarbete på alla nivåer och inom alla områden

Permalänk | Anmäl #17 Pasha, 2010-05-22, 23:17

Ships to Gaza är en aktion värd största respekt. Att kända namn kan vara en viss försäkring mot israeliska sabotage-försök är det ingen tvekan om.

Haglund glömmer att skillnaden mellan palestinier och israeler är att den ena parten- israelerna - utsätter den andra - palestineierna - för en kriminell utsvältningsaktion.

En fråga av enbart nyfikenhet: Vad har din akademiska titel med ämnet att göra?

Permalänk | Anmäl #18 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-23, 09:51

Ralph Haglund,

du tycks också glömma att i detta fall är det en mångdubbelt starkare part som ockuperat en svagares landområden och fortsätter denna olagliga expansion, bl a genom avstängnings- och åtstrypningsaktioner.

Vill du nu ytterligare bidra till att försvåra situationen?

Det gör du nämligen genom att håna dem som med humanitära avsikter försöker undsätta de lidande på Gaza med enbart livsuppehållande förnödenheter, som mat och mediciner.

Vad är det för fel med denna medmänskliga tanke, menar du?

Är du bekant med ordet "empati"?

Permalänk | Anmäl #20 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-23, 14:58

Jeanna !

"Empati"-produktens produktionslinje är nedlagd sen många år tillbaks i de olika Hatfabrikerna runtom på båda sidor.
Detta av lönsamhetsskäl.
Möjligtvis kan man hitta något slitet exemplar på Myrorna, men jag är tveksam

Permalänk | Anmäl #21 Pasha, 2010-05-23, 15:28

Pasha,

empati är ofta en fråga om vilja att förstå och vilja att skapa något bättre. Ofta handlar det om att ge och ta.

Vill man inte ha en vision kan ingen annan skapa den.

I Sverige är heter en av de mer framträdande organisationerna när det gäller att sabotera samförståndslösningar i MÖ, Svensk Isaelinformation.

Permalänk | Anmäl #22 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-23, 15:41

En delmängd av vad lyxkryssarna på Medelhavet hedrar de muslimska terroristerna för.
Alla som hedrar dom och har betalat till dom är lika ansvariga för nedanstående.

** Juni 1, 2001 - 21 dödade och 120 israeler – i huvudsak tonåringar - sårade utanför ett disco i Tel Aviv.
** Augusti 9, 2001 - 15 människor dödade inclusive 7 barn och 130 skadade i en självmordsattack vid Sbarro’s i centrala Jerusalem.
** December 1, 2001 – två självmordbombare detonerade sprängämnen på Jerusalems Ben Yehuda gågata en lördagskväll. En bilbomb exploderade i närheten 20 minuter senare. Tio personer dödades, inclusive många barn, och 188 skadades.
** Februari 16, 2002 – En självmordsbombare attackerade avsiktligt judiska barn som satt vid en pizzeria i staden Karnei Shomron. Tre barn dog och mer än 30 skadades.
** Mars 9, 2002 – En självmordbombare dödar 11 människor och skadar 54 i ett packat cafe i Jerusalem
** Mars 27, 2002 – Under en påskmåltid i ett hotel i Netanya hotel attackerade en självmordbombare tillhörande Fatah’s al-Aqsa Martyrs och sprängde en bomb, som dödade 30 och skadade132, inklusive många barn och pensionärer.
** Januari 5, 2003 - 23 människor dödades och mer än 80 skadades när två palestinska mördare sprängde sig själva i luften nära Tel Avivs gamla busstation.
** Junei11, 2003 – Sexton israeler dödades och mer än 100 när en självmordsbombare, som hade klätt ut sej till religiös jude, sprängde sitt bombbälte på en buss i centrala Jerusalem. Palestinska terrorister har försökt utföra 11 självmordsattacker och mördat 23 israeler de senaste 4 dagarna, efter det att palestinierna ”accepterade” den internationella ”Vägkartan för fred”.
** Januari 15, 2004 – Två israeliska soldater, en gränsvakt och en säkerhetsvakt för ett privat företag mördades av e kvinnlig självmordsbombare vid Erez Gaza Gaza-Israelövergången.
** September 1, 2004 – Två självmordsbombare exploderade nästan samtidigt på två bussar i central Beersheba, 16 dödades och dussintals skadades.

Leve våra kändisar som står för sina åsikter!

Permalänk | Anmäl #23 Ralph Haglund, fil.lic., 2010-05-24, 10:53

"...i detta fall är det en mångdubbelt starkare part som ockuperat en svagares landområden och fortsätter denna olagliga expansion, bl a genom avstängnings- och åtstrypningsaktioner."

Du vet väl om att konflikten om det geografiska område som heter Palestina står mellan araber och judar, #20 Jeanna Gabrielsson?

Araberna har ett territorium som är flera hundra gånger större än Israel och mer än 300 miljoner medborgare medan judarna är ca 6 miljoner.

Hur kan du få det till att judarna är en "mångdubbelt starkare part" än araberna?

I verkligheten är det judarna som riskerar utplåning och som måste ha en stark militär och kontrollera strategiska områden av rena överlevnadsskäl.

Palestinierna leva i högönsklig välmåga om de fick medborgarskap i den arabvärld som de tillhör och alltid tillhört.

Permalänk | Anmäl #24 Bo T, 2010-05-24, 13:40

Bo T,

Konflikten står mellan ockupanter (israeler) och ockuperade (palestinier), Bo T. Det handlar inte om en religiös konflikt.

Palestinierna har rätt till de landområden israelerna stulit från dem.

I dag har jag skänkt 1 ton cement till återuppbyggnad av vad israelerna bombat sönder i Gaza.

cementtillgaza.wordpress.com

Permalänk | Anmäl #25 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-24, 16:22

Ralph Haglund,

detta är ett fullt lagligt projekt. Menar du att humanitär hjälp till nödlidande är detsamma som "antisemitism"?

Fel av dig att beskylla humanitärt bistånd som "folkmord". Göm inte vem som ockuperar, bombat bostäder och sjukhus samt dödat mer än 1000 civila i ett massivt bombardemang för ett år sedan.

Du verkar förblindad av ditt hat mot den palestinska befolkningen.

Permalänk | Anmäl #27 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-24, 18:32

# 27 Jeanna skrev:

"Ralph Haglund,
detta är ett fullt lagligt projekt. Menar du att humanitär hjälp till nödlidande är detsamma som "antisemitism"?"

Jeanna, inser du inte att fil.lic Haglund är helt förvirrad ?

All Hatpropaganda som syftar till att skilja den goda, fredliga hederliga Israeliska normalpopulationen från den goda, fredliga och hederliga Palestinska normalpopulationen leder till mer konflikter, fler krig och ökad missämja

Permalänk | Anmäl #28 Pasha, 2010-05-24, 19:44

Jovisst, inser jag det, Pasha,

men precis som andra hatare ska inte dessa får stå oemotsagda. Det är vi skyldiga offren i Gaza både de som lider i dag som de som dött p g a anfallet för ett drygt år sedan.

Permalänk | Anmäl #29 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-24, 19:52

Idag, hotar den israeliska regeringen - med våld om så behövs - att stoppa skeppen med humanitär hjälp till de olagligt inspärrade och av Israel hindrade från att få ens mat och mediciner efter det vidriga angreppet förra året. .

Använd din möjlighet att påverka t ex via insändare och mejl till israeliska ambassaden och regeringen.

Och förstås bistånd till återuppbyggnadsarbete i Gaza:

cementtillgaza.wordpress.com

Permalänk | Anmäl #30 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-25, 09:24

Läste just nyheterna. http://www.israelnationalnews.com/News/News.aspx/137679

Gaza terrorists raided a United Nations beachside children’s summer camp Sunday and left death threat warnings for John Ging, the head of U.N. Relief and Works Agency's (UNRWA) Gaza operations.

Så våra båtfarare kan hjälpa till att raida en annan barnkoloni eller vad nu deras kompisar har att visa upp?

Permalänk | Anmäl #31 Ralph Haglund, fil.lic., 2010-05-25, 11:22

Intressant att Ralph Haglund, fil. lic. citerar en nyhetskälla som är ökänd för att bedriva förvrängningar och propaganda. En "nyhetskälla" som är de religiös fanatiska bosättarnas tidning. Bosättare som är emot en tvåstatslösning och anser att hela Palestina ska tillhöra Israel i egenskap av guds vilja. Det är den "freden" som kanske Haglund förespråkar?

Permalänk | Anmäl #32 Terry K, 2010-05-25, 14:11

För att vara fil. lic är Haglund märkligt okritisk mot sina källor.

Är du själv anhängare av bosättningspolitiken på palestinsk mark Haglund?

Permalänk | Anmäl #33 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-25, 22:30

Extremister på båda sidor måste hållas kort.

Vi kan inte stödja Palestinierna genom att okritiskt acceptera extremister på den Palestinska sidan.
Ralphs okritiska stöd till extremister på den Israeliska sidan, är lika ofruktbart som varande "stöd" för Israels Judar.

En långvarig och fredlig uppgörelse där båda sidor ger och tar, kan endast uppnås om de fredliga, arbetsamma och förnuftiga breda massorna i båda folken kommer överens.

Extremister på båda sidor kapar och har kapat de nationella strävanden som finns på båda sidor. Deras respektive linjer kommer endast leda till ytterligare konflikter,problem och i värsta fall krig.

Permalänk | Anmäl #34 Pasha, 2010-05-26, 08:42

"Konflikten står mellan ockupanter (israeler) och ockuperade (palestinier), Bo T. Det handlar inte om en religiös konflikt.

Palestinierna har rätt till de landområden israelerna stulit från dem."

#25 Jeanna Gabrielsson. Antingen ljuger du eller så är du grundlurad. Det är bara att läsa inantill så ser du att du har fel.

http://sv.wikipedia.org/wiki/Mellan%C3%B6sternkonflikten

Permalänk | Anmäl #35 Bo T, 2010-05-26, 09:59

Bo, T,

på vilket sätt vill du hävda att detta är en religiös konflikt?

Varför skulle man då från israeliskt håll hänvisa nya bosättare till palestinska områden där de inte är sena att för så gott som ingen landavgift kan odla och tillskansa sig mark?

Så kallade religiösa konflikter har i själva verket mycket sällan sina rötter i olika trosuppfattningar. I stället handlar det om grupper som strider om just t ex mark eller helt enkelt makten i ett samhälle.

religionerna använs för att blåsa under konflikterna; det är det som gör dem så farliga som särskiljare och därmed motverkande freden.

Hamas skulle inte vara annat än en marginell grupp, sedd över axeln om inte Israel fört sin kriminella expansions- och nu också åtstrypningspolitik.

Permalänk | Anmäl #36 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-26, 12:45

Det är en lustig referens/länk som Bo T har givit Jeanna för att bevisa att det rör sig om en religiös konflikt. Inget står i länken för att visa det påstådda.

Hursomhelst finns det, enligt min uppfattning, inget som utgör någonsomhelst konflikt mellan en god samvaro mellan Judar, Muslimer och Kristna.

Vidare finns det inget "religiöst" som motiverar krig mellan Muslimer och Judar.

Palestinierna har naturligtvis all rätt i världen att bebo området, men det har även Judarna. Stödet för det senare återfinns klart och tydligt i Koranen, där det framgår tveklöst att Judarna (som en av 12 Israelistiska stammar) ska bo säkert och tryggt i det förlovade landet.

Den som lyfter svärd för att fördriva Judarna från det förlovade landet bryter uttryckligen mot Koranens mycket tydliga budskap:

"And thereafter We [Allah] said to the Children of Israel: 'Dwell securely in the Promised Land. And when the last warning will come to pass, we will gather you together in a mingled crowd.'" (Qur'an 17:104)

Återigen till det jag sagt tidigare så många gånger:

Isolera extremisterna på båda sidor. De har kapat båda folkens nationella strävanden.

Låt de breda massorna av Israeler och Palestinier arbeta och leva i fred och endräkt tillsammans.

Permalänk | Anmäl #37 Pasha, 2010-05-26, 21:24

Det har konstaterats att ALLT som båtarna tänker leverera under stor show levereras redan från Israel! De måste känna sej som världens idioter redan.

Permalänk | Anmäl #38 Ralph Haglund, fil.lic., 2010-05-26, 23:11

Ralph mfl

Man måste pröva nya grepp om man dels ska komma runt hela denna förtätade motsättning.

Mitt förslag är att Israel lägger om hela politiken. Släpper in maximalt med hjälpsändningar, antingen eskorterat av Israeliska marinen - där man först fått inspektera att det inte finns några vapen - att man öser in allt som behövs och MER DÄRTILL.

Det är enda sättet att återställa förtroendet hos Palestinierna i Gaza, och dessutom enda sättet att ta bort extremisternas inflytande på den normala och hederliga Palestinska befolkningen i Gaza.

Genom en alltigenom öppenhjärtlig inställning, en generös inställning, en god vilja - så kommer de ideologiska argumenten att ta udden av de Palestinska extremisterna att elimineras.

Problemet med den nuvarande regeringen i Israel är dock att de bitvis själva drar åt det extrema hållet !!

Kompromisslösa extremister på båda sidor löser inga problem åt de hederliga, arbetsamma och fridfulla majoriteterna på båda sidor om konflikten.

Permalänk | Anmäl #39 Pasha, 2010-05-27, 08:58

ska vara

"...Genom en alltigenom öppenhjärtlig inställning, en generös inställning, en god vilja - så kommer de ideologiska argumenten att ta udden av de Palestinska extremisterna och deras underbyggnad kommer att elimineras...."

Permalänk | Anmäl #40 Pasha, 2010-05-27, 09:01

Stöd "Ship to Gaxa mot israeliskr våld"

Appell för Sveriges stöd till sina medborgare på internationellt vatten:

"Vi oroas över att vår regering underlåter att uttala sig när Israel hotar att attackera de svenska medborgare som färdas med Ship to Gaza på internationellt vatten. Ship to Gaza är en ideell och partipolitiskt obunden förening, som sänder humanitärt bistånd till den utsatta befolkningen på Gazaremsan, och som färdas helt obeväpnad i fredlig solidaritet - från människa till människa. Vi, som svenska medborgare, uppmanar därför vår regering att:

1. Klargöra för Israel, på diplomatisk väg, att israelisk lag inte gäller på internationellt vatten, att våldsanvändning mot skepp som fredligt färdas långt ifrån deras territoriella vatten, strider mot gällande internationell rätt och att Sverige står på den internationella rättens sida i denna fråga.

2. Offentligt erkänna sin lojalitet med svenska medborgare, vilka den svenska staten representerar, samt tillkännage sin intention att i enlighet med detta verka för att medborgarnas rättigheter respekteras och deras säkerhet garanteras. "

Visa din solidaritet - skriv på!

http://www.namnlista.se/appell-for-sveriges-stod-till-sina-medborgare-pa...

Permalänk | Anmäl #41 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-27, 17:57

Även i Israel ifrågasätts den israeliska ledningens uppträdande:

"A blockade on Israel"

"The government has to decide right away to resume indirect talks with Hamas, to be more flexible about releasing prisoners and to lift the siege on Gaza.

Haaretz Editorial Ships adorned with banners and Palestinian flags in support of Gaza Strip residents, laden with consumer goods for a population that has been under siege for about four years, are threatening Israel.

The Israeli government's response and its preparations to block the "peace flotilla" give the impression that Israel, not Gaza, is under a brutal siege.

Israel is finding it increasingly difficult to explain the rationale behind the blockade to the rest of the world. If it is intended to prevent Qassam rocket fire on Israel, then what was the reason for Operation Cast Lead?

If Israel wants to use the blockade to put more pressure on the people of Gaza until they rise up against Hamas and topple it, or to spur Hamas to respond to the Israeli pressure, then the past four years have shown that this policy has failed."

( . . . )

"Israel argues that there is no hunger in Gaza and that vital products enter the Strip regularly. Israel even said it was prepared to deliver the boats' contents to the Gaza Strip, but via Ashdod Port and using the Israel Defense Forces, not the boats directly.

If so, this indicates that Israel is not opposed to the aid itself, but to the demonstration of support for Gaza's people. However, this show of support could have been prevented from the outset had Israel lifted the pointless blockade and allowed Gazans to live normal lives."

(Haretz Editorial, 28.05.10)

http://www.haaretz.com/print-edition/opinion/a-blockade-on-israel-1.292704

Permalänk | Anmäl #42 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-29, 12:29

Mankell och Kaplan har hittlls hindrats att gå ombord från hamn på Cypern, men hoppet växer:

Följ utvecklingen på Broderskapsrörelsens twitter:

http://twitter.com/kristenvanster

Permalänk | Anmäl #43 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-29, 16:48

Jeanna skrev

"Även i Israel ifrågasätts den israeliska ledningens uppträdande"

Inte helt oväntat.
Det finns stora massor Israeler, likt stora massor av Palestinierna som inte vill något annat än fred, stabilitet och vänskap med motparten.
Båda sidors extremister, hatfabrikörer och stridisar har kapat de stora massornas goda och välmenande grundinställning, för att utnyttja situationenmed syfte att skapa konflikter och oro

Permalänk | Anmäl #44 Pasha, 2010-05-29, 17:48

OK Pasha,

visst har du rätt i att det finns många israeler som vill ha en rättvis överenskommelse med palestinierna och kritiserar den nuvarande ockupations-och expansionspolitiken - men, dessvärre, de flesta på den sidan gränsen stöder nog den regering de röstat fram och försvarar såväl "Operation gjutet bly" förra året som bosättarnas framfart på ockuperad mark.

Att tro något annat är att bygga orealistiska luftslott.

Permalänk | Anmäl #45 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-30, 01:12

Jeanna, det handlar först och främst om följande spörsmål

1) Hur ska vi få en varaktig fred.
2) Hur ska Palestinierna kunna leva normala liv i fred och säkerhet
3) Hur ska Judarna kunna leva normala liv i fred och säkerhet

Ingen framtida fredslösning går att genomföra utan att de stora massorna av Judar och Palestinier förenas, ärligt och uppriktigt med goda intentioner i att bygga en varaktig situation med goda förutsättningar för framtida samarbete.

I övrigt tror jag att en överväldigande del av Israels Judar på ett eller annat sätt besväras, mer eller mindre, av de mest aggressiva bosättarnas attityder, handlingar och expansionslusta.

Viktigt nu också att Palestinierna med tiden tar itu med sina egna "hökar" som fortlöpande driver sakerna till sin spets.

Här handlar det om att båda sidor måste ge och ta.

Permalänk | Anmäl #46 Pasha, 2010-05-30, 09:22

Pasha, du kan inte få en varaktig fred så länge det finns folk som hellre ser att sin befolkning lider än att ha fred, läs Hamas.

Du skrev någonstans att våld föder våld, det är inte sant helt, Israel har i två krig nästintill totalkrossat Egyptens krigsmakt. Vad hände? Sadat? Egyptens president insåg att det inte var hållbart och slöt fred med ärkefienden. Kan tilläggas att stora delar av Egyptens befolkning inte är så glada officielt av denna fred. Men ledningen vill ha den. Och innerst inne så vill nog inte de som hatar Israel offra fler liv.

Palestinierna kan bara ha normala liv, när de tar makten från Hamas och styr in den på fred. Det är tragiskt att Hamas kom till makten, för Fatah var nednöttna och när Israels säkerhetsmur började byggas så var man tvungna att börja prata om gränser, ett av de största problemen i den här konflikten.

Det andra är att palestinierna är bara bönderna i arabernas kamp mot Israel. Jag är övertygad om att större delen av befolkningen i Gaza skulle ta fred nu, oavsett vad de har fått genomlida. Men är Hamas beredda på att avsäga sig kraven på allt land? De är ju inte ens beredda på att överlämna en person för att häva blockaden.

Ett annat exempel på att våld inte alltid föder våld, är att Hizbollah var inte beredda på att dra på sig Israels vrede för att stödja Gaza förra året, varför?

Sedan tror jag att du har rätt i att Israeler är trötta på vissa delar av sin befolkning, men de är nog ännu mera trötta på Hamas.....

Men om man ser till helheten, så får den palestinska befolkningen antingen skörda frukten av sina val, och rimligtvis utsättas för mer blockader, då Hamas är en terrororganisation enligt FN, eller omyndighetsförklaras och placeras under internationell kontroll.

Att dalta med de som driver konflikten vidare har inte fungerat någon gång under den här konfliktens gång.....

Permalänk | Anmäl #47 Andreas Delshammar, 2010-05-30, 11:45

Pasha,

"alla måste ge och ta" - det är nyckeln. Men hur komma därhän? Vi måste vara realister.

Historien, inte minst Andra världskrigets historia, Vietnamkrigets liksom den sydafrikanska apartheidregimens, lär oss att inte förrän en majorotet av befolkningen får känna av betydande förluster/ekonomiska avbräck börjar man på alllvar omvärdera den rådande ordningen.

Israelerna, med undantag för dem med en stark, utvecklad rättskänsla, som t ex den svemske Dror Feiler, eller vissa andra storartade aktivister och kritiker på israeliskt territorium, stöder till överväldigande majoriteten sin regering och dess politik. Det har bl a otaliga nyhetsreportage från Israel visat. Många tyckte t ex att "Operation Cast Lead" förra året var "palestiniernas eget fel".

För att alltså kunna verka opinionsmässigt realistiskt måste vi se verkligheten som den är: De allra flesta boende i Israel stöder den rådande politiken så länge de själva inte förlorar på den.

Desto större aktning för dem där som vågar tala om de brott som begås och framför allt tala om protestera mot dem.

Permalänk | Anmäl #48 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-30, 12:45

Från Frihetskonvojeén för 4minuter sedan:

NU går vi mot Gaza!! När EUs utrikesminister Ashton uttalade sitt stöd utbröt vi i besättningen spontant i internationalen.
(4 minutes ago via txt )

http://twitter.com/kristenvanster

Permalänk | Anmäl #49 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-30, 15:04

Från Frihetskonvojen för en timme sedan:

"Natten sänker sig över medelhavet, Dror spelar saxofon"

Följ "Ship to Gaza" :

http://twitter.com/kristenvanster

Permalänk | Anmäl #50 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-30, 20:07

Israel agerar sjöpirater på internationellt vatten:

"RT @Hisham_G Troops prepared 2 board ships & steer them away from Gaza to Ashdod "

http://goo.gl/SMij #shiptogaza

http://twitter.com/kristenvanster

34 minutes ago via web

".Isr militär får svar om last & passagerare, men kan ju inte svara oss, var går gränsen? Vi får inte gå ut på däck"

#shiptogaza
36 minutes ago via txt .

"Israel kräver nu att vi omedelbart byter kurs trots att vi endast har ett humanitärt syfte"

#shiptogaza
about 1 hour ago via txt

Permalänk | Anmäl #51 Jeanna Gabrielsson, 2010-05-30, 23:40

@Jeanna Gabrielsson: Ja, om det är av humanitärt syfte så bör man sträva efter att gå in i landet så smärtfritt som möjligt. När man går in i ett land, som ju har lagar och restriktioner, så följer man landets lagar och restriktioner. Kräver Israel att man byter kurs, så gör man det. Observera att israeliska militären krävde att de bytte kurs mot Ashdod, inte bort från Israel. Som många andra kommenterat, repeterar även jag detta: det är ett mediejippo för kåta "attention whores" som var mycket medvetna om vad som väntade dem, och allt var i mycket provokativt syfte.

Permalänk | Anmäl #52 Sun Ra, 2010-05-31, 11:24

Israel står inte över internationell lag...

Den judiska apartheidstatens statsterrorism måste få konsekvenser... Skicka dom ansvariga Israelerna till Haag..... Alternativt starta en ny internationell domstol under EU flag där inte USA kan stödja illdåden med ett veto i FN:s säkerhetsråd...

Det är tragiskt att se så många människor så fyllda av hat... Oavsett vad Israel gör för illdåd så hyllas det av en stor grupp människor...

Det är vidrigt!

Permalänk | Anmäl #53 Jonas Melander, 2010-05-31, 12:41

# 47 Andreas har en del kommentarer, där han a priori förutsätter att jag - Pasha - är intresserad av "dalt" med Hamas.

Förstår inte varifrån du har fått detta ? Jag vänder mig mot alla extremistiska lösningar på båda sidor, och jag är för en rättvis fred för både Judar och Palestinier där båda nationernas nationella strävanden kan uppfyllas.

Något annat har jag inte förordat.

I övrigt - ett litet sakfel, du skrev:

"Israel har i två krig nästintill totalkrossat Egyptens krigsmakt."

Det stämmer 1967 men inte 1973. Det senare kriget slutade mer eller mindre med oavgjort, och konsekvensen av att Egypten startade kriget samt förde det till stora delar framgångsrikt blev att de kunde återigen befinna sig i en förhandlingsposition för att återfå Sinai och återöppna Suezkanalen. Det var det faktiska resultatet av just den militära konflikten.

Israel önskar inte komma i ett nytt totalkrig med Egypten - det skulle sluta med katastrof för båda länderna. Libanon, Syrien och Jordanien kan Israel hantera militärt - även vid ett öppet totalkrig - men inte Egypten.

Extremister i Egypten önskar driva den nationen mot ett nytt krig med Israel, men det finns mycket starka krafter - inte minst inom Statsapparaten och Militärmakten som inte önskar den utvecklingen.

Permalänk | Anmäl #54 Pasha, 2010-05-31, 18:12


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.