Publicerad: 2010-05-12 07:05, Uppdaterad: 2011-11-02 16:11
"Ibland är det trist att få rätt. Vi som var emot att Sverige skulle anslutas till EUs valutaunion när vi folkomröstade 2003 kan nu se att vi fick förfärande rätt. Euron skapar och förstärker kriser. Det är en dålig idé att länder med olika ekonomiska förutsättningar har samma valuta." Det skriver riksdagsmannen JONAS SJÖSTEDT (v9.
Jag var ledamot i EU-parlamentet 1995-2006 och aktiv i folkomröstningen om EMU på nej-sidan.
Ibland är det trist att få rätt. Vi som var emot att Sverige skulle anslutas till EUs valutaunion när vi folkomröstade 2003 kan nu se att vi fick förfärande rätt. Euron skapar och förstärker kriser. Det är en dålig idé att länder med olika ekonomiska förutsättningar har samma valuta. Euron förstärkte överhettningen när det gick bra, nu är valutan ett hinder för euroländer som söker en utväg ur krisen. Utan egen valutapolitik så återstår bara ett stålbad av nedskärningar och lönesänkningar för länder som Grekland, Portugal och Spanien. Löntagarna och de sämst ställda får betala priser för EUs valutaexperiment. I Bryssel samlas EUs finansministrar till desperata krismöten för att hindra att smittan sprider sig.
Man skulle kunna tro att eurons kris skulle sätta punkt för den svenska EMU-debatten för en bra tid framöver. Varför skulle vi kliva på ett sjunkande skepp? Varför ska vi riskera den ekonomiska uppgången och sysselsättningen genom äventyrspolitik? Varför ska vi göra ett dåligt fungerande valutaområde ännu mer olämpligt genom att ansluta ännu ett land med andra ekonomiska behov och förutsättningar?
En del verkar också se, lyssna och dra slutsatser. Mona Sahlin medger nu att det är bra att vi står fria från euron. Det blir inga EMU-äventyr om de rödgröna vinner valet. Men den borgerliga alliansen framhärdar i sin entusiasm för euron, verkligheten till trots.
Det är allmänt känt att Folkpartiet vill ha en ny folkomröstning till 2011, de andra borgerliga har däremot inte lämnat lika klara besked.
Men på Europadagen den 9e maj talade alliansen klarspråk vid en debatt på Stockholms kulturhus. Fredrik Malm (FP), Magnus Andersson (C) och Désirée Pethrus Engström (KD) var överens om att vilja ha en ny EMU-omröstning under den kommande mandatperioden. Intressantast var emellertid Anna Kinberg Batra (M), ordförande för EU-nämnden. Moderaterna har ju tidigare legat lågt i EMU-frågan, men Kinberg Batra berättade att de först ville tillsätta en ny EMU-utredning och sedan "troligen i slutet av mandatperioden" hoppades Kinberg Batra att en ny folkomröstning skulle kunna genomföras om EMU.
Menar ni allvar? Ska vi göra som det brukas i EU, köra över en folkomröstning för att den sa nej och inte gick maktens väg? I så fall är euron en given valfråga i den kommande valrörelsen.
Alliansens europolitik äventyrar jobben, välfärden och återhämtningen i ekonomin.
Vid toppmötet i veckan diskuterar EU-ledarna ett förslag om att ge unionen rätt att justera medlemsländernas budgetar.

Rätt av Tyskland att inte vilja rädda ryska kriminella

Hökmarks förenklingar löser inte Europas kris

Mer lån löser inte Europas kris

Är eurotragedin demokratins fall?

S har inte fått igenom sina krav på finanspakten men röstar ändå ja


Kraven från långivarna hotar grekernas självbild

ECB kan rädda euron med guldköp

Därför bör vi acceptera tysk handledning i Europa

Bra att DN omrövar sin EU-politik, men...

SEB:s välfärdsbarometer drar orimliga slutsatser om Grekland

Demokratin har tyvärr svag förankring i grekisk kultur

Demokrati och inte drakman är lösningen för Grekland

Dags att låta Grekland lämna Euron

Fördel för Europas svarta får i grekiska nyvalet

Grekland går mot ny drakma och statsbankrutt

Europa behöver en expansiv finanspolitik

Statens ego hindrar positiv utveckling i Europa

Finanspakten hotar återhämtningen i EU

Bättre att Grekland och Portugal lämnar euron nu

Exemplet Grekland visar att staten som institution är farlig

Stabilitetspakten kan leda till privat överbelåning

Detta bör Sverige driva i euro-förhandlingen

Så försöker regeringen stressa in Sverige i Europakten

Folkpartist: Därför måste mitt parti gå emot Europakten

Europakten måste skrivas om för att Sverige ska kunna delta

Perssons argument för EMU håller inte

Intervju med Persson: "Självklart ska Sverige gå med i europakten"

KDU: Sverige bör hålla sig utanför EMU

Sveriges roll inom EU måste beslutas genom folkomröstning

Framgångsrika företag behåller sin personal

Sverige bör inte stänga dörren till finanspakten

Meningslöst att diskutera svenskt EMU-medlemskap

Sverige bör visst följa den brittiska vägen

SD: Svenska folket bör få rösta om Merkozypakten

Eurons problem är politisk inblandning

Om EMU spricker: Norden bildar ett centrum med Tyskland och Ryssland

Jag skäms över att jag röstade ja till euron

Sverige ska inte välja den brittiska vägen

Ännu ett magnifikt magplask av EU:s ledare

Svensk anslutning till den nya pakten måste förankras i riksdagen

När ska eliten respektera folkviljan om EMU?

Var finns statsministern i debatten om EU:s framtid?

Eurosuperstaten ett hot mot demokratin

EMU-kraschen kan skapa ett bättre EU

Reinfeldt måste välja mellan inflytande i EU och suveränitet

Sverige bör nobba Super-euron tills demokratikraven är uppfyllda

Ska Sverige gå med i lilla Super-euron?

Mer europeisk demokrati krävs för att lösa krisen

Svenska skattebetalare ska inte tvingas betala EMU:s misslyckande

Mycket talar för att Greklands kaos är över

’Super-Mario’ ska rädda Italien och euron

Så lyckades Berlusconi dominera italiensk politik i 20 år

Nordeuropa bör skapa underskott för att hjälpa Sydeuropa

EU-eliten bör dra lärdom av de grekiska protesterna

Papandreou bör hyllas för beslutet att hålla folkomröstning

Dålig affär att rädda krisande EU-banker

Därför ska Sverige vara med och betala EU:s skuldkris

Europas problem lättare att lösa utan euron

Euron ökar möjligheterna att lösa Europas problem

Greklands val står mellan fattigdom eller en politisk överrock

Tre sätt på vilket euron kan gå under

ECB:s räntehöjning knäcker skuldsatta euroländer

Därför kommer euron gå under inom några få år

EMU har försvagat Europas ekonomiska styrka

Grekiska missförhållanden avslöjas tack vare euron

Våldsamheterna i Grekland är bara början

Korruption och nationalism är de värsta hoten mot euron

Keynes och den mytomspunna avregleringen av finanssektorn

Greklands påtvingade sparkrav räddar inte euron

Ideologierna har tagit slut i Grekland


Euroländernas enda utväg är att byta euron mot en valutakorg

Den grekiska demokratin – ett brutalt klassamhälle


När kommer omvalet rörande EMU?

Krisen i Grekland visar att EMU-kritikerna haft rätt

Europa bör välkomna Greklands utträde ur Euro-samarbetet


Pagrotskys skattehöjarpolitik hjälper inte Irland

Självklart ska Sverige gå med i EMU

Fyra argument för att Sverige ska hålla sig utanför eurosamarbetet

Politiskt hide and seek ovärdig en demokrati

EU-länderna medskyldiga till krisen i Grekland

Har Eurons undergångsprofeter rätt?

Krispaketet räddar bara männen som redan skott sig

Vänsterns våldsromantik förvärrar den grekiska tragedin



Dödskravallerna skriver om historien för oss greker

Sverige är långsiktigt i samma sits som Grekland

Att tveka inför en folkomröstning innebär inte att tro att väljaren är dum!

Locka inte Grekland att kissa i byxan

EMU, inget för den obildade väljaren?

Alla euroländer har samma problem som Grekland

Valutaunionen riskerar att upplösas


Folkpartist: Nej tack till svensk Euro!

Grekland ska först sopa rent i eget hus
Priset för utanförskap blir högre och högre

Ekonomer: Euron förvärrar den ekonomiska krisen


"Krisen visar att EMU inte fungerar"
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




23 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Hur kan det vara att "köra över en folkomröstning" när man 8 år efter tar upp frågan igen? Hur länge måste man vänta efter en folkomröstning innan man får hålla en ny folkomröstning för att den gamla inte ska "köras över"?
Vi hade klarat oss med EES-avtalet men vi lurades så sakteliga med i EU. Det tar tid men sen gör massan som media och politikerna vill. Minns brevet som Sahlin och Paulsen skkrev till Sveriges alla kvinnor. Herregud vilken teater!
Se bara på Irland och Lissabonfördraget. Fick vi svenskar rösta om det? Nä, riksdagen skrev på avtalet utan att fråga mig förra året och sen gick dom på semester. Det är droppen som urholkar stenen. Nötandet. Gnagandet. Övetalandet.
Var bara lugn Jonas. Snart ät vi med i EMU också. Det tar bara lite tid. Fast det blir kanske lite svårare denna gång för skeppet kanske hinner förlisa innan det hela kommer till skott.
The European Union - the New Soviet Union ? (video 4,5 min)
Anledningen till Greklands kris är att de i sann vänsteranda levde över sina tillgångar. Det har inget med euron att göra. Hade Grekland skött sin ekonomi hade det inte varit någon kris. Dock håller jag med om att kontrollen kunde varit hårdare och att Grekland då tvingat sanera sin ekonomi tidigare innan det blev akut kris.
Fast vad ska man göra när ett parti förespråkar att man ska politisera Riksbanken igen och föra samma politik som på 70-talet fram till 90-talet? Bättre att låta valutan vila i händerna på de tyska ekonomerna eftersom de ovillkorligen tar ansvar för en stabil ekonomi.
"Mona Sahlin medger nu att det är bra att vi står fria från euron. Det blir inga EMU-äventyr om de rödgröna vinner valet. Men den borgerliga alliansen framhärdar i sin entusiasm för euron, verkligheten till trots."
Nu var det så att Mona Sahlin sa i sin debatt med Reinfeldt nyligen att hon fortfarande tror på Euron men att det inte var läge för folkomröstning just nu. Det finns väl ingen människa som tar Sahlin på allvar vad hon än skulle säga om Euron, hon har inte ens avlägset kompetens att uttala sig om sådana saker, frågan är om hon ens är det minst genuint intresserad.
Men visst är det förvånande att någon överhuvudtaget kan fortsätta att propsa på att vi skall gå ombord på det sjunkande skeppet. Trots att de har gemensam valuta har obalanser i handel mellan länderna betydelse, den fria marknaden gör det svårt för de med underskott att värja sig mot underskotten när överskottsländerna villigt lånar ut till så de kan fortsätta att bygga upp underskott. Det spanska underskottet är jättestort, när nu den spanska bubbelekonomin är slut och privat sektor skall justera sin balansräkning kommer arbetslösheten och kostnaderna för det offentliga och dito minskade skatteintäkter. Problemen har bara börjat.
Eurobossarnas handlingsförlamning och oförmåga att ta tag i problemen kommer att drabba oss alla med den utdragna recession som blir. Man klarade inte av att göra nåt konkret när krisen slog till 2008, veliga och "försiktiga" som de var verkade de tycka att det var bättre att låta krisen sköta sig själv, fallet i den privata efterfrågan, arbetslösheten, minskade skatteintäkter rulla upp sig själv med de offentliga underskott som följer med detta. De tror ju att marknaden vet bäst och sitter man bara still i båten fixar marknaden problemen. Justerat för dessa effekter är stimulansåtgärderna närmast obefintliga. Nu står dom där med hela Euron, EU, och banksektorn i gungning. Större och större obalanser i handeln har byggts upp under 2000-talet, varför har de inte reagerat tidigare.
Exakt vad har eu-medlemskapet över huvud taget gett oss? Öppna gränser där knarket och illegala flyktingar strömmar in och astronomiska summor för att betala hela medlemskapet med. Vilket fiasko!
Det Sjöstgedt anför är att politikerna är så kass och han själv naturligtvis) att inte klarar att hålla budgetdisciplin och ordning i största allmänhet ihop med andra kolleger i Europa. Med egna valutor kan man skita i andra människor. Med samma valuta måste man koordinera och harmonisera vad man gör. Men det är emot politikers natur, eftersom de är kontroll-freakar. Vad som händer nu, bl.a. i Spanien, är att de sänker löner med 5%. I Sverige sänkte vi med 25% under finanskrisen. Egentligen är det ingen skillnad, och det är politikers roll att hantera detta. Men herr Sjöstedt verkar inte klara detta och då är det väl bara att tacka för sig och söka annat jobb.
Grekland bör nog fundera på en sk slutgiltig lösning och reducera invånarantalet så proportionen mellan pengar och invånarantal blir betydligt mer lagom.
Hela Europa lider mer eller mindre av samma problem, det finns allt för många människor som i förhållande till mängden pengar, pengarna räcker helt enkelt inte till för att köpa vad alla dessa skulle kunna producera om de arbetade. Europa behöver en gemensam slutgiltig lösning på detta, nog måste det finnas ett humant sätt att lösa problemet, något ställe måste det väl finnas som de överflödiga kan deporteras till.
Är det inte talande att länder med svaga ekonomier i EU, Grekland, Spanien, Portugal och Storbrittanien samtliga leds av Socialdemokrater?
Något att tänka på inför det kommande valet.
Den stora faran är att ekonomin är helt utanför demokratisk kontroll. Så fort ett tillfälle till oro ges handlar dom stora finansmarknadsaktörerna ner kurserna, väntar några dagar tills privatsparare sålt i panik, och köper sedan tillbaka kedjebreven billigt. Vips har hundratals miljarder flyttats från privatsparare och nationella tillgångar till finansaktörernas egna fickor. Vem får betala? Fattigpensionärer och lågutbildade.
Det här är naturligtvis en farlig utveckling.
Ett antal år kan folk inbilla sig att just dom är på den vinnande sidan men sedan måste pengarna krävas tillbaka.
Väntar vi för länge blir det inte med demokratiska medel.
Du har rätt i denna fråga. Naturligtvis röstade jag, som Malmöbo, välutbildad, välavlönad, för Sverige i EMU. Som det nu ser ut var det fel, och jag ångrar mitt val. Jag kan bara se EMU-projektet fungera för ekonomiskt liksinnade länder som Norden, Tyskan, Holland. Övriga länder måste hållas från syltburken, annars nallar de av oss. Grekland, Spanien, Portugal, Irland har redan fått miljarder av tyskarnas och svenskarnas pengar. I Euro-krasch efter krasch kommer vi att få se tyskarna öppna plånboken igen. Tills de sätter ner foten. Tur att vi inte är med.
TUNGA ARGUMENT MOT ANSLUTNING TILL VALUTAUNIONEN
Jag håller helt med dig Jonas. Det finns fler mycket tunga skäl att ansluta sig, se min blogg "Euroanslutning?":
http://suurkula.wordpress.com/2010/05/11/ar-emu-realistiskt/
Inte minst är de nationalekonomiska teorier, som EMU-ledningen grundar sitt styre på, lindrigt verklighetförankrade. Se min blog: "Dubier om nationalekonomi och ECB:s ledning",
http://suurkula.wordpress.com/2010/05/11/dubier-om-nationalekonomi-och-e...
RÄTTELSE
I mitt inlägg (#12) blev det fel på ett ställe:
Det står: Det finns fler mycket tunga skäl att ansluta sig,
Skall vara: Det finns fler mycket tunga skäl att INTE ansluta sig,
Man frågar sig vad är det I Greklands export som gått på knäna förutom den generella nedgången som alla drabbats av I den internationella krisen. Lönerna i Grekland har växt betydligt långsammare än produktiviteten under tiden som euromedlem, lönernas andel av BNP har minskat. Ojämlikheten har ökat. Tillsammans ger det en försämrad skattebas och inhemsk konsumtion. Vad som drivit konsumtionen är billiga krediter när räntorna inte varit anpassade för Grekland.
Men även om det generellt i Grekland, Spanien, Portugal varit lägre löneökningar än produktivitetsökning har Tyskland låtit ännu mindre av produktivitetsökningen komma löntagarna till del och Grekland etc har fått se den relativa kostnaden öka relativt Tyskland. Grekland kan inte göra något åt den privata sektorns kreditexpansion man kan inget göra föra att mota importen som ger negativt handelsnetto och dränerar finanserna. Så det enda de kan göra föra att motverka den tvångströja de är i med euron är att fullständigt sänka hela ekonomin och driva upp arbetslösheten, vilket naturligtvis sänker de offentliga finanserna men förbättrar underskotten mot utlandet.
Att Euron innehåller fundamentala systemfel torde väl vara klart för tänkande människor nu. De offentliga över eller underskoten styrs inte av politikerna utan av tillståndet i landets ekonomi och hur de olika delarna fungerar tillsammans.
Det märkliga i detta bankir system som styrt Europa sen urminnes tider är att de i alla sin affärer är den parten som skall hållas skadelös till varje pris. Furstarna i Europa har alltid varit beroende av bankirer, dessa furstar har inte klarat av att ta kontroll över penningen. När Marko Polo var i Kina opererade kejsarstaten där ett fiat-penning system med marknadsoperationer som liknar dagens centralbankers.
I alla andra affärer som går mindre bra får de inblandade ta förluster men när det gäller de mäktiga bankirerna skall dessa helst hållas skadeslösa.
Varför lånar överskottsländerna ut sina överskott till länderna som lånat för att köpa överskottsländernas export? De vet ju att dessa är "förtappade syndare". Allt i IMF/EU kraven handlar om att slå mot vanligt folk med lönesänkningar och konsumtionsskattehöjningar, vad har hört finns det inga som helst krav på att Grekland skall skära ner på sina löjligt stora militär satsningar, ens sektor där Tyskland och Frankrike drar sig för att använda krisen som påtryckningsmedel när de skall pracka på grekerna ännu mer ubåtar och skepp till flottan. Varför vill de ytterligare försämra Greklands offentliga ekonomi med dessa affärer jag som trodde de var bekymrade över Greklands underskott.
Det kan ju kännas skönt att inte vara EMU-medlem just nu, litet grand som att kissa i byxorna; varmt och skönt till att börja med, men det blir som regel kallt och otäckt efter ett tag.
Om man betraktar svenska kronans historiska utveckling mot omvärlden ser det ut så här:
• 1976 devalverade vi kronan med 3 procent mot D-marken
• 1977 skrev vi ner med först 6, därpå 10 procent
• 1981 blev det tio till och året därpå Kjell-Olof Feldts bamsiga 16 procent
• För att inte tala om när Carl Bildt och Bengt Dennis 1992 beslöt att kronan skulle "flyta" mot andra valutor. I stället sjönk den som en sten: minus 30 procent på att par timmar
Vad betyder då devalveringarna?
• Som konsumenter har vi blivit fattigare om vi vill konsumera utanför Sveriges gränser
• Som importörer måste vi betala mer för alla varor producerade utanför Sverige
• Som exportörer kan vi sälja relativt sett billigare utanför Sverige givet att vi har majoriteten av våra kostnader i svenska kronor
På kort sikt spelar historien inte så stor roll. Devalveringarna har naturligtvis hjälp till att hålla de svenska hjulen rullande, vilket har varit viktigt för den vid varje tillfälle kortsiktiga politiska majoriteten samtidigt som det har dolt tingens verkliga tillstånd för svenska folket och fört dem bakom ljuset!
På längre sikt är det dock förödande:
• I skydd av kronförsvagningen finns det ingen anledning att investera i produktivitetsförbättringar, särskilt inte för exportindustrin med kostnader i kronor
• Den svenska ekonomin framstår som bättre än den i resten av Europa utan att vara det i reella tal
Om Sverige ska göra anspråk på att vara en del av den europeiska gemenskapen måste vi naturligtvis vara fullvärdiga medlemmar och inte bara se till oss själva och våra möjligheter att genom devalveringar anpassa oss till kostnadsläget i våra konkurrentländer. Anpassningen måste ske genom verkliga förbättringar, inte genom valutajusteringar. För politiker likt Jonas Sjöstedt är detta givetvis inget nytt men det är mycket svårare att förklara för väljarna än en mer populistisk argumentation av typen: ”Menar ni allvar?”
För eller emot euron borde egentligen inte vara en blockpolitisk fråga även om rött råkar betyda stopp nu som alltid. Det är snarare en fråga om Sveriges konkurrenskraft på lång sikt med allt vad det innebär i form av vettiga villkor för företagande, mindre politiska fingrar i vanligt folks vardag, incitament för utbildning och karriär i form av mindre progressiva skatter, bättre infrastruktur d.v.s. fokus på allt som kan göra Sverige mer konkurrenskraftigt.
Ja Jonas Sjöstedt, vi som är för euron menar allvar och vi har förstått att ett medlemskap i EMU är nödvändigt för att säkerställa svensk konkurrenskraft på lång sikt.
Här hjälper det inte att kissa i byxorna.
Om Sverige ska gå med i EMU- samarbetet så bör det givetvis göras när det är som mest gynnsamt för landet. En svag eller en stark valuta i förhållande till Euron är ju inte önskvärd. Så när den värsta krisen är över i Grekland, Portugal och framför allt Storbritannien så kan det vara ett lämpligt tillfälle för det lilla landet Sverige att hoppa på skutan. Den svenska kronan klarar ju sig säkert utmärkt på egen hand numera, men Sverige är ju ändå en del av Europa, och när lågkonjunktur och valutaoron är över så kanske ett samarbete ändå skulle vara på sin plats. Det låter ju i alla fall fint. Ordet samarbete. Det är klart att Sverige ska samarbeta med sina Europeiska bröder och systrar. Mynten är ju vackra om inte annat. Det har ju inte varit så roligt att ha svenska konor i börsen de senaste 30 åren men det argumentet kanske är lie orättvist i dagsläget. Hur ni än gör. Lycka till.
Jonas Sjöstedt är den självklare ledaren för Vänsterpartiet. Detta har stått klart i flera år, men tyvärr har vänsterpartiet gått ner sig i och kanske permanent fastnat i en utopisk kommunism av gammalt märke.
Efter en eventuell valförlust avgår Ohly och Vänsterpartiet vore wild and crazy om de inte väljer JS.
Det är redan over, euron som vi känner den är nu en fråga om "dead man walking".
Eftersom eurobossarna vill ta omvägen över en utdragen deflationsspiral och allvarlig depression lär det bli en plågsam historia för oss alla innan den slutgiltigt kastar in handuken. Av någon anledning vill de se till att våra barn och barnbarn får ett mycket sämre utgångsläge än det hade behövt vara. Tyckte man att det europeiska ledarskap som drev kontinenten in i första och sen i andra världskriget var höjden av idioti har de nu seriösa utmanar till denna position i nuvarande europeiska ledarskap.
Naturligtvis fick vi rätt som varnade för såväl EU som EMU!
Att nästa steg kommer att bli försök att tvångsansluta oss till EMU står tämligen klart. Det gäller för oss svenskar att stå på oss. Denna match blir inte lätt, men förtoendet för unionen, särskilt den monetära, rasar.
Från att ha varit en papperstiger är EU är snart "a lame duck".
Snart står bara Björklund kvar och fäktar.
Wow! Vilken politisk klyscha! "Euron skapar och förstärker kriser." Euron är ju pengar - och pengar skapar och förstärker kriser (enligt gammal marxistisk tro). Men har det någonting med verkligheten att göra? Naturligtvis inte! Euro är en valuta och påverkas som sådan av nationens finanspolitik. Så länge den nationella budgeten balanseras och politiken tar sitt ansvar inom det ekonomiska systemet är det totalt irrelevant vad den valuta kallas som används. Att så sker i ett valutaområde behöver självklart övervakning och ett solidariskt medvetande.
Men som alla vet så är ekonomiskt ansvar och balanserad budget ingenting som Sjöstedt, hans parti- eller alliansvänner är kända för, inte heller för någon form av solidaritet nationer emellan - om det inte gäller att hänga kapitalister i sina slipsar.
Som vanligt är Sjöstedts argumentation övervägande munväder i avsaknad av fakta kunskap och intellekt.
Därför är det lugnande att veta att den övervakning som sker inom EMU håller ansvarslösa politiker som Sjöstedt inom strama tyglar. För det var ansvarslösa lögnaktiga politiker som utlöste Greklands kris och INTE valutan Euro eller Greklands ekonomiska struktur.
Med vilken rätt privatiserar våra politiska ledare vinsterna och förstatligar förlusterna?
Underskott i en sjukvård som går på knäna innebär inga stödmiljarder.
Underskott i en usel järnväg innebär inga extra stödmiljarder.
Överbefolkade dagisgrupper och skolklasser, med katastrofala resultat innebär inga stödmiljarder.
Men en banksektor som badar i miljardvinster i goda tider och fördelar groteska summor till de psykopater som är satta att leda dom, kan förvänta sig obegränsade stödpaket när deras spekulationer går över styr. Det är bankernas arbete att värdera risker och ta ansvar för att den finansiella marknaden fungerar. Nu har man visat sin kompetens.
Sen är det ändå samma folk som ska leda reparationsarbetet av de skador man ställt till med och ytterligare lägga börda på medborgarna, som både får minst utdelning och har minst ansvar. Bördan ska läggas på dem som inte har skuld.
Vad har hänt med de Isländska finansmän som försatte Island i en skuld på 1,5 miljon kronor per invånare? Hur lever dom, var lever dom, vilket ansvar bär dom?
Ska vi skicka medborgarna i Europa att ta ytterligare lån och sälja sina länder via EU-obligationer för att rädda banker som inte kan sitt jobb i ett klimat där ländernas finansinspektioner har visat sig vara fullständigt och totalt värdelösa?
Den lille strävsamme som går till sitt jobb, gör sin plikt, drar sitt strå till stacken, gläds åt det lilla, kanske kan unna sig en resa, går lite på bio etc.
Plötsligt ska han bara slå upp tidningen och läsa att han i egenskap av "svensk", "islänning", "grek","italienare" etc. har en skuld på 1 miljon.
Det är ju fullständigt oacceptabelt, samtidigt som krisens verkligt skyldiga fortsätter sina liv i lyx och överflöd och använder hela sin politiska och massmediala propagandaapparat till att lägga skulden på medborgarna. Det är inte bara fel, det är en cynism som saknar all form av rimlighet.
Vad vi ser resultatet av är en okontrollerad privatkapitalism.
Att lyssna på Carl B Hamilton, som dessutom fortsätter att älta Eurons fördelar är som att be oss köpa in oss i Titanic när hon redan ligger på botten. Det är så groteskt att man måste skrika för att veta att man verkligen hör det man hör.
Det är fullständigt enastående hur Jonas Sjöstedt kan behålla sitt lugn inför denne Hamilton med sitt marknadsfundamentalistiska böneband. Men det är väl så, när man upprepar en lögn tillräckligt många gånger. Då blir den antingen en sanning eller driver lögnaren till dårhuset. Någon annan förklaring kan knappast förklara Hamiltons systematiserade enfaldighet.
EN mening kunde räddat Carl B Hamilton från total politisk undergång:
"Förlåt Jonas Sjöstedt, förlåt Vänstern. Den uppkomna krisen visar att marknadsekonomin är i fritt fall och måste kontrolleras. Privatiseringar har skadat Europa och bankerna i privat form är inte vuxna att ta ansvar för det finansiella systemet."
Som kronan på verket avslöjas att Nordeas VD lyfter 100 miljoner i pension vid 60 rakt i näven och att han kan få hur många bostäder han vill om Nordeas ordförande får bestämma. 2009 betalade Nordea ut bonusar för 2,8 miljarder kronor.
2009 betalade Nordea ut bonusar för 2,8 miljarder kronor...så vad är det för skuld den 12-årige grekiske gossen har och till vem?
För det är ju tänkt att det är han som ska betala den.
Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.