Att det skall vara så förbannade svårt att få burka-snacket på rätt köl. Det handlar inte om religionsfrihet, det handlar om rätten att slippa möta maskerade människor i det offentliga rummet i en fri och öppen demokrati. Försök nu att förstå detta en gång för alla; endast ogärningsmän har anledning att maskera sig på "öppen gata"
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2010-05-07, 16:21
Den stackars religiösa burkabärarn segregerar och fjärmar sig själv från samhället och lever i en värld som kretsar kring islamisk och sharia som står över allt annat. Det tyder på fundamentalism men behöver betyder givetvis inte att de direkt är terrorister eller aktiva våldsverkare..
Hur mycket ska egentligen alla andra behöva anpassa oss för att dessa inskänkta religiösa personer ska känna sig hemma utan några som helst motprestationer i ett samhälle som deras kultur, religion och inskränkta seder ursprungligen inte ens härstammar ifrån eller i huvudtaget allmänt uppskattas särskilt mycket?
Permalänk | Anmäl
X, 2010-05-07, 16:43
"det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam."
Logik på hög nivå. Hur kan en rollskillnad som bestäms av kön inte eliminera jämlikheten? Det är ju precis att tvinga in människor i definitioner av manligt och kvinnligt som är problemet.
Var är jämlikheten i att en kvinnas vittnesmål i Islam inte är värt lika mycket som en mans eftersom "hon styrs av känslor"?
Medans kampen i Sverige för jämlikhet fortfarande har en lång bit att gå ska vi alltså acceptera att man tilldelas rättigheter och skyldigheter efter vilket kön man fötts till?
Sluta gapa islamofobi. Islam är en ideologi. Inte anklagas folk för att ha sossefobi eller moderatfobi när deras idéer kritiseras. Kristendomen om något kritiseras ständigt men har inte hört uttrycker kristendomofobi ännu.
Argument bemöts med argument, inte med att måla upp alla meningsmotståndare som islamofober.
Och som vanligt tycker jag det är konstigt att det alltid hänvisas till FNs deklaration för mänskliga rättigheter när muslimsk lag inte garanterar detsamma för oliktänkande. Och den är ju ofelbar?
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-05-07, 18:50
Religion, kultur och liberalism...
Det är riktigt att man som liberal nog inte kan anse att ett lagstadgat förbud mot burka är lämpligt. Däremot kan man ju motivera den ståndpunkten på olika sätt och föra fram relevanta argument.
Att endast muslimer skulle drabbas av ett förbud mot burka, betyder inte att förbudet skulle inskränka religionsfriheten, eftersom burkan faktiskt inte är ett uttryck för islam. Huruvida den kulturella burkan är ett uttryck för kvinnoförtryck är inte heller upp till liberaler att bestämma.
Permalänk | Anmäl
Emilia Blonds, 2010-05-07, 19:09
"-I Sverige och Europa har den dominerande befolkningen tagit sig rätten att sätta ramarna för samhällets normer. Majoritetssamhället har beslagtagit tolkningsföreträdet just vad gäller samhällets normer. De övriga grupperna i samhället försätts i en underordnad position. "
Ja ha...och? Hur ser det då ut i muslimskt dominerade länder?
Vill man absolut leva efter muslimska seder och bruk, så ska man kanske inte söka sig till kristna demokratiska länder.
"-Islams expansion motarbetas i synnerhet av väst."
Igår slogs vi mot nazism, idag slåss vi mot islamism.
Permalänk | Anmäl
Lena Bengtsson, 2010-05-07, 19:47
"När och hur blev det politiskt korrekt att ifrågasätta Islam"
Så du tycker inte att man skall få ifrågasätta eller kritisera Islam? Eller åtminstone så tycker du uppenbarligen att de som gör det bör frysas ut.
"anti-islamistisk propaganda"
Är det något dåligt? Eller är det kanske så att du inser att Islam = islamism, och att anti-islamism därför blir samma sak som att opponera sig mot Islam?
"I Sverige och Europa har den dominerande befolkningen tagit sig rätten att sätta ramarna för samhällets normer."
Är detta unikt i världen på något sätt?
"Majoritetssamhället har beslagtagit tolkningsföreträdet just vad gäller samhällets normer."
Okay, skillnaden ligger väl i att i den muslimska världen är det diktatorer och mullor som beslagtagit tolkningsföreträdet vad gäller samhällets normer. Men det kanske du föredrar?
"De övriga grupperna i samhället försätts i en underordnad position."
Vad jag har läst försätts icke-muslimer i en kraftigt underordnad position i muslimska länder, men du kanske tycker att andra regler skall gälla för dem?
"I Sverige som så väl i Europa har vi idag en rådande religionsfrihet"
Religionsfriheten ger dig dock inte rätten att göra vad som helst under förevändningen att det är p.g.a. religionen.
"Förespråkare för förbudet att bära burka på offentliga platser verkar inte bry sig om friheten att inte vilja visa sig"
Det är enkelt. Vill man inte visa sig så får man inte röra sig på allmän plats, då får man sitta hemma och gömma sig, eller färdas i bil bakom tonade rutor. I det här landet är det inte normalt att maskera sig på allmän plats (skyddskläder undantaget), vanligtvis används ju maskering för att dölja identiteten när man håller på med något fuffens.
"Att tolka och bemöta Islam utifrån västerländska normer kan inget annat än bli fel."
Ett enbart subjektivt påstående. Ur ett muslimskt perspektiv kan man säkert tycka att vårt västerländska perspektiv är fel, men så är vi ju många som tycker att vårt perspektiv är rätt och att det är ni som har fel. Det går knappast att objektivt säga att vi har fel och ni har rätt.
Vi analyserar Islam ur det perspektiv vi har, och våra slutsatser och tolkningar är precis lika giltiga som era.
"islamofobi"
Det du kallar "islamofobi" handlar snarare om en sund kritik mot en religion och ideologi som tar allt mer plats i vårt samhälle. Men genom att försöka utmåla era motståndare som fobiker tror ni att ni kan avföra våra åsikter som irrelevanta då de enligt er orsakats av sjukdom. Fobi betyder ju "irrationell rädsla för något", men att opponera sig mot Islams växande inflytande i samhället är knappast någon irrationell rädsla, hur mycket ni än vill det.
"religionen Islams expansion motarbetas i synnerhet av väst."
Och tur är väl det. Religioner i allmänhet och Islam i synnerhet borde avvecklas, inte expandera, men åtminstone så borde alla se till att Islam inte kan expandera här.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-05-07, 19:57
Lilla vän.NÄR ska ni/du fatta att Sverige och hela Norden/Skandinavien inte längre lever på Islams nivå, när det gäller slöjor/barbariska kulturer det har vi lämnat BAKOM oss för flera hundra år sedan. VI lever i jämnfritt samhälle här där lika värderingar råder mellan man och kvinna, där maskering av indentiteten INTE tillåts. Ska det så svårt att fatta det?!
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-05-07, 20:51
"Detta är ytters felaktigt, det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam. "
Säg mig då ett islamdominerat land där män och kvinnor har samma rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-05-07, 20:55
Intressant att någon som jobbat inom 'S-kvinnor' på detta sätt försvarar ett groteskt och omfattande kvinnoförtryck.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-05-07, 23:15
En fråga. är inte slöjan till för att bevara mannens heder i islam? för jämlikhetens skull. så skulle mannen också vara täckt?? logiskt eller hur?? hur tacklar ni detta ni som vurmar för islam och att mannen i islam kan fortsätta sitt köns apartheid??
Permalänk | Anmäl
Andy, 2010-05-08, 03:39
Vad tycker du om konstnärlig frihet, som t.ex. Lars Vilks rondellhund?
Permalänk | Anmäl
Göran Andersson, 2010-05-08, 05:45
Alla dessa specialregler för kvinnor inom Islam är av sexuell orsak och karaktär. De har tillkommit för att män, i huvudsak arabiska män, har problem med att tygla sin kåthet.
Kvinnor ska vända bort blicken när de möter okända män för att inte sexuell spänning ska uppstå. De ska inte ta i hand av samma orsak. De ska vara längst bak i moskén när de ber för att de inte ska ligga på alla fyra och vifta med rumpan för mycket framför männen och locka till syndiga tankar och handlingar. De ska drapera sig med bylsiga kläder för att deras kroppsformer inte ska synas och hetsa upp männen allt för mycket.
Så är det och den som säger något annat har inte förstått speciellt mycket av vad Islam innebär. Lite längre än så har vi väl ändå kommit i det här landet så att vi inte uppmuntrar till denna förlegade kvinnohantering?
Skönt att se att det faktiskt, vad det verkar i alla fall, är en del svenska kvinnor som opponerar sig mot Islampropagandan. Det glädjer mig att ni börjar vakna till.
Permalänk | Anmäl
Bengrot, 2010-05-08, 07:23
Att inte skaka hand med en svensk kvinna, är inte det att kränka henne?
Permalänk | Anmäl
Göran Andersson, 2010-05-08, 08:10
Det är ganska tveksamt att en flicka i tonåren eller yngre har haft/har den fira viljan att klä sig i slöja antigen som täcker endast huvudet eller hela kroppen. De kan säga jag valde själv, men en kvinnan som mig med förmågan till intellektuella reflektioner är ganska tveksam om det är så mycket fri vilja. Utan snarare föräldras indoktrinering och manipulation tex pappan säger till sin dotter frågar någon dig varför du går klädd som du gör, svara då jag valde själv. En ung flicka har inte så pass stor livserfarenhet att förstå vad förtryck är och litar på sina föräldrars beslut.
Kvinnor behöver inte skämas och dölja sina kroppar så att det ska knappt gå för någon att ens se ögonen. Kläderna är inte religon och religonen sitter inte i kläderna. Därmed är det inte religonsfrihet att bära nikaq eller burka.
Däremot sitter det väldigt mycket i hur man tolkar Koranen eller bibeln. Detta förnekar dessa fundamentalister så pass att de till och med ljuger, manipulerar samt hotar och trakasserar människor för att de vill vinna makt gentemot andra. Detta är inte då religon, utan snarare männens oförmåga till att vara egna fria tänkande människor på en mänsklig och demokrfatisk nivå.
Permalänk | Anmäl
Eva Johansson , 2010-05-08, 08:18
Släng den här debatten på sophögen och låt folk klä sig hur de vill. Vi pratar om en liten grupp på mindre en ett par tusen personer i Sverige.
Det här är en pseudofråga som, hindrar oss från att ta tag i de stora frågorna - hur skapar vi ett samhälle lokalt, nationellt och globalt där ändlga resurser fördelas utan att någon blir utan och detta samtidigt som vi bevarar vår miljö.
Varför låter vi den här frågan stjäla så mycket kraft när resten av världen (den som många ignoranta kommenterar betraktar som "barbarisk", se #7, det sade den kinesiske kejsaren också på 1800-talet...) marscherar i stadig takt mot bättre och mera öppna samhällen.
Resten av världen blir faktiskt om man ser på lite sikt alltmer demokratisk och tillåtande och det går också bra för den. I Väst krymper vi friheterna och det råder stagnation och inkrökthet.
Ser ni inte sambandet?
Permalänk | Anmäl
Jens Rosbäck, 2010-05-08, 10:24
De religiösa rättigheterna kan aldrig vara absoluta. I så fall skulle ju en religion kunna hitta på vad som helst, offerritualer t ex. Det finns ju exempel på sekter som har begått kollektiva självmord, gruppsex och annat för att göra Gud och sin ledare glad, men det gör det ju inte mer OK för det. Och klädsel: vi accepterar inte vad som helst, t ex att gå naken på stan. Om man har burka eller annat heltäckande: det kan ju vara en bankrånare, eller en som just rånat en bank. Vad vet jag? Och hur kan man säga att dessa kvinnor inte är förtryckta? Det är väl bara de som har en social fobi som drar på sig dessa kläder, och alla kan väl inte ha behov av vård?
Permalänk | Anmäl
GB, 2010-05-08, 11:13
Ska en burkabärande kvinna betraktas som tillgänglig på arbetsmarknaden? Väljer man att isolera sig från samhället borde man inte få någon form av hjälp i form av bidrag.
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-05-08, 11:35
Hej Yekbun,
Tack foer din hedervaerda instaellning till allas raett att klae sig som de vill. Jag vill aendaa haevda att baerandet av burka och nikab inte handlar om frihet.
Laes gaerna dessa kloka ord av den egyptiska feministen och muslimen Mona Eltahawy i hennes blogg:
(www.monaeltahawy.com)
"As a Muslim woman and as a feminist I support banning the face veil, everywhere and not just in France where they are to vote on a resolution and possibly a ban on wearing the garment in public places [hospitals, schools and public transport, but not in the streets] after regional elections end.
I am appalled to hear the defence of the niqab or burka in Europe. A bizarre political correctness has tied the tongues of those who would normally rally to defend women's rights but who are now instead sacrificing those very rights in the name of fighting an increasingly powerful right wing."
Permalänk | Anmäl
Anna Alvsdotter, 2010-05-08, 11:36
1. "Fobi" betyder "obefogad rädsla". Så sluta skrika om islamofobi när folk har gör relevant ifrågasättande av en ideologi.
2. Varför är kritik mot islam inte tillåtet?
3. OM vi inte får kritisera islam så ska vi inte heller få kritisera en andra ideologier som liberalism eller nazism.
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-05-08, 11:49
Människor ska få praktisera sin religion utan diskriminerande lagstiftning, så länge inte detta skadar någon annan i samhället, eller bryter mot de lagar vi har idag.
Burka är en ingen fråga, då det på sin höjd kan röra sig om 0.05 promille personer i Sverige som möjligtvis bär burka. Låt dem göra vad de vill och själva ta ansvar för sina beslut. Om de bär burka för att de själva vill det, ska de ha rätt att göra detta. Jag har svårt att tänka mig att en kvinna skulle komma till en arbetsintervju med burka. Det skulle vara intressant om någon av de som gapar mest här skulle visa att detta har inträffat. Det är snarare teman som möjligtvis skulle kunna utgöra bra komedier.
Hela muslim debatten och den påföljande främlingsfientligheten är propaganda som skapades av amerikanska extremistiska neokonservativa grupper och de tillika extremistiska, imperialistiska sionisterna, som håller de neokonservativa skojarna i händerna. Att inte människor vet bättre än att omedvetet springa deras rasistiska och imperalistiska ärenden är patetiskt, samtidigt som det är äckligt och motbjudande.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-08, 12:15
@Terry K.
Som företagare skulle jag avbryta den arbetsintervjun innan den startade. Tycker du jag har rätt till det eller ska jag tvingas anställa burkan-kvinnan för hennes reigionsfrihets skull..?
Permalänk | Anmäl
Rufsen Olsson, 2010-05-08, 12:14
Som företagare har du rätt att ta de beslut som du anser är förenligt med ditt företags bästa, precis som att jag anser att de som vill bära burka ska ha rätt till det. Det är inte heller på sin plats att diskutera kvoteringar till företag enligt de som bär burka med mig. Jag har ingenstans argumenterat för en sådan kvotering. Däremot skulle det vara intressant om du skulle kunna visa på ett exempel där någon kvinna gått till en intervju iklädd burka.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-08, 12:33
Håller med Erik #1. För övrigt väljer inte flickan om hon ska bära slöja. Det måste hon göra när hon blir könsmogen - kanske redan i 9 -årsåldern. Hon drivs så sakteliga mot sin tuktning.
Hedern går genom kvinnans kön. Kvinnan är mannens ägodel. Kvinnan är hans hund. När han säger sitt! ska hon sitta. Och när han säger ligg! ska hon ligga. Den muslimska världen har mycket att lära av oss fria nordbor. Den världen kunde t ex börja med att införa allmän folkskola som vi gjorde redan 1842. Vilket lyft!
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-05-08, 12:35
Islam som religion och ideologi i Sverige måste få kritiseras, och vi har bara börjat. Muslimer som vill utöva islam offentligt i Sverige måste få ifrågasättas, äntligen. Burka är en bifråga, det finns mycket viktigare saker, men låt detta bli början.
Det har tagit århundraden av frihetskamp, utbildning och kvinnofrigörelse att komma dit vi är idag, fria från kyrkans bojor. Det har inte varit gratis.
Även de muslimer som nu klagar på diskriminering lever i och nyttjar denna frihet. Dom bor inte i ett teokratiskt styrt samhälle som bygger på en medeltida sagobok, då får dom också acceptera att gränsen går vid varje antydan till att införa en ny sådan i ett annat namn.
Permalänk | Anmäl
Sven Nolin, 2010-05-08, 13:20
Försök inte att få ett burkaförbud till att bli en religiös fråga? Detta är en livsstilsfråga och inget annat. På samma sätt som hedersmord är en livsstilsfråga och ingen religionsfråga. Enligt de experter som uttalat sig finns det ingenstans i Koranen föreskrivit att en kvinna måste bära burka eller niqab.
I våra västerländska samhällen har vi kämpat hårt för att uppnå den öppenhet och jämställdhet som vi idag har. Vill man leva i denna typ av samhälle - vara gäst eller vill bli medborgare - så är det en självklarhet att man tar seden dit man kommer. Jag tror inte att det finns någon västerlänning i t.ex. Mekka som vistas på offentlig plats i bikini eller badshorts. Lite respekt för det samhället ni vill leva i eller besöka vore enligt min mening på plats.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Trauner, 2010-05-08, 13:45
Du får acceptera att många anser att burka och niqab är just en del av det kvinnoförtryck som råder inom delar av islam. Det kvinnoförtryck som du i stället vill beskriva som "olika roller". Ja, en överordnad manlig roll och en underordnad kvinnlig roll. Vi har religionsfrihet, men den innebär ingen rätt att bära burka och niqab i alla sammanhang. Jag tycker inte själv att det finns tillräcklig grund för att förbjuda dessa klädesplagg på allmän plats, men däremot ofta i skola och arbetsliv. Att anse detta är inte antiislamistisk propaganda, eftersom de flesta muslimer inte heller vill använda dessa plagg. Såvitt jag vet finns det inte heller någon politisk majoritet i Sverige för att införa ett sådant förbud. Du säger att "tolka och bemöta Islam utifrån västerländska normer kan inget annat än bli fel". Men även islam måste liksom andra religioner kunna tåla kritik som utgår från grundläggande värderingar om frihet, demokrati och jämställdhet, de må vara västerländska eller ej. Religionfriheten innebär inget skydd mot kritik, och detta är inte islamofobi.
Permalänk | Anmäl
Göran Johnson, 2010-05-08, 13:45
Förutom att burka strider mot maskeringsförbudet på allmän plats så representerar det kvinnoförtryck och en förtryckande religösideologi som är helt främmande för det morderna västerländska öppna, fria och demokratiska samhället med kristen kulturbakgrund.
Vi får höra från imamer att för troende muslimer är koranen den högsta lage eftersom den är guds lag och står därmed över demokratiska lagar fattade av människor. Det är totalt i strid med våra västerländska demokratiska traditioner. I Storbritannien vill två av tre muslimer ha shaira lagar, det är en helt shockerande hög siffra. Hur många européer vill leva under shaira lagar? En på miljonen?
Därför anser jag att det är mycket viktigt att först stoppa Saud Arabiens ideologiska kulturkrig mot Europa med sin export av islam, religösa muslimer och moskéer. Därför är jag för förbud av burka, fler moskéer, invandring av fler muslimer och Turkiets inträde i EU. Jag anser att det öppna, fria och demokratiska Europa med sin kristna kulturbakgrund skall fortsätta att vara just det och inte bli en islamsk kontinent med shaira lagar i framtiden.
Religionsfrihet betyder frihet från religion för de flesta Européer och vi behöver absolut inte mer religion i Europa, speciellt inte Islam som är en totalitär ideologi som är oförenlig med frihet och demokrati.
Varför inte lyssna på denna seriösa debatt med Mark Steyn "The end of the world as we know it."
http://www.youtube.com/hooverinstitution
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-05-08, 14:04
Det där med majoritetens tolkningsföreträde: Det är ju precis det som kännetecknar ett fungerande samhälle, att man i god demokratisk ordning kommit överens om en uppsättning gemensamma värderingar som upprätthåller en känsla av gemenskap och solidaritet. Burkan utgör ett främmande element i den svenska värdefloran och vi har rätt att ställa krav på att dessa invandrarkvinnor ska anpassa sig till den svenska verkligheten.
Obehaget inför ett dolt ansikte har inte med religionsfrihet, islamofobi eller bombrädsla att göra. Det har med tilliten, gemenskapen och närheten i mötet med andra människor att göra. Du kan inte gå in i en bank och förvänta dig att utföra bankaffärer eftersom vi i vårt samhälle förväntar oss att en identitetskontroll är detsamma som att se ansiktet på den vi talar med. I Afganistan är detta inget problem eftersom kvinnorna, får man förmoda, i alla fall inte utför några ekonomiska transaktioner.
Därför är jag inte motståndare till Burka, människor får göra hur de vill i sina samhällen, kanske fungerar det där. Men hos oss i den öppna västerländska världen, fungerar det inte. Vi vill inte ha det så. Utlandboende svenskar kan inte förvänta sig att ta med sig alla sina identitetsskapande kulturdetaljer utan tvingas anpassa sig. Välkommen hem till en svensk familj i Saudi-Arabien så ska du se att de gjort de uppoffringar som behövs för att passa in.
Jag tycker att artikelförfattarens försvar för Burkan är skamligt och obegripligt. Jag tror att Burkan fördjupar de kulturella klyftorna, försvårar integrationen och ökar de islamofobiska tendenserna.
Permalänk | Anmäl
Kurt Myrhagen, 2010-05-08, 14:48
Yekbyn Alp skrev:
-
"det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam."
-
Låt mig se nu, det står i Koranen att mannen får ta sig fyra hustrur samtidigt och att han får skilja sig om han vill, medan kvinnor i islam absolut inte får ha mer än en man samtidigt, och hon måste ansöka om skilsmässa i domstol. Mannen beskrivs i Koranen som kvinnans "föreståndare", och mannen får bestraffa kvinnan om han tycker att hon har uppfört sig fel. Kvinnan får givetvis inte bestraffa mannen.
-
Men det råder ändå ingen ojämställdhet mellan kvinnor och män enligt islam, utan bara olika könsroller? Visst, och det rådde säkerligen inte någon ojämlikhet mellan svarta och vita i Sydafrika under apartheidsystemet heller, utan bara olika "hudfärgsroller".
-
Ansiktsslöjan är ett lysande exempel på apartheid baserat på kön. Yekbun Alp är en av dem som kämpar för att könsapartheid inte bara ska bli tillåtet i Sverige i islams namn, utan också att könsapartheid ska vara högt respekterat i Sverige som ett fint exempel på mångkultur, religionsfrihet och tolerans.
-
Men så kommer det inte att bli om jag får vara med och bestämma.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-05-08, 15:12
Tragiskt nog avfärdas väl samtliga kommentarer på artikeln som islamofobi.
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-05-08, 15:16
Det var inte för så längesedan vi hurrade för de befriade kvinnorna i Kabul, då när de befriades från talibanernas herravälde, vi hurrade att kvinnorna fick gå i skolan, slapp burka, fick lyssna på musik, dansa.
Vad har hänt sedan dess? Hur kom det sig att vi plötsligt blev så tillåtande till en förtryckarsymbol, som vi förut förkastade?
Kalla mig islamofob om ni vill, kanske har jag blivit det pg av det som händer, radikalismen inom islam verkar sprida sig, debatten pågår runt om i Europa.
Jag såg på en debatt om burka och niqab i en Italiensk tv.kanal, där kunde debattörerna fritt uttrycka sin oro utan att bli kallade rasister och islamofober, utan det handlade om människors oro. Oro över att än en gång få kämpa emot patrialkatet, att vi tar steg tillbaka istället för framåt när det gäller jämlikheten mellan könen.
Att dölja sitt ansikte för att vissa män inte kan behärska sig är väl ett mansproblem som männen måste ta tag i , kvinnor ska inte behöva bli offer för deras tillkortakommanden.
Det är dessutom osolidariskt mot alla de kvinnor som tvingas in i detta , jag förstår inte att vissa kvinnor kan försvara rätten att bära burka och niqab.
Förmodligen för att de bor i Sverige, de är helt enkelt naiva.
Permalänk | Anmäl
gunilla f, 2010-05-08, 17:26
Religionsfrihet är också friheten från religion minst lika viktig, att bära burka och andra religiösa symboler i hemmet är helt ok men utsätt inte mig och min familj för detta uråldriga och helt meningslösa trams i det offentliga rummet.
Permalänk | Anmäl
Bo Liljegren, 2010-05-08, 18:21
Jättebra artikel!
Jag tycker att vi ska försvara de demokratiska värderingarna mot extremisterna som vill förtrycka muslimska kvinnor. Vi ska inte vara barmhärtiga mot dessa extremister eftersom de förstör vårt samhälle. För 10 år sen levde vi muslimer i harmoni med icke-muslimer här i Europa, men sen dess har mänsklighetens fiender skapat splittring bland de olika folkgrupperna.
Den främsta taktiken våra fiender använder sig av är rena lögner. Det är bara lögner rakt igenom. Därför är min uppmaning till alla att studera religionerna mer noggrant. Även judiska och kristna kvinnor uppmanades att bära slöja, och många gör det idag. Därmed påverkas även judiska och kristna kvinnor av hetsjakten på beslöjade muslimska kvinnor.
De som tror att muslimska kvinnor är förtryckta är bara roliga. Det tycker jag verkligen. Många människor är självgoda och anser sig vara välutbildade och kunniga, men som har ingen koll på en religion som är 14 århundraden gammal. Löjligt roligt!
I slutändan verkar det vara vi muslimer som kommer att försvara de demokratiska värderingarna. Sanningen kan svida för vissa. Men så fungerar sanningen.
Permalänk | Anmäl
Ibrahim Al-Breft, 2010-05-08, 18:44
#Ibrahim För en utomstående är det inte intressant hur en religion "bör" utövas utan bara hur den praktiseras i verkligheten. Det är underligt hur burkan blir en symbol för hela Islam när den kritiseras och i andra sammanhang inte har någon stöd i Koranen.
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-05-08, 19:15
@Terry K
"Hela muslim debatten och den påföljande främlingsfientligheten är propaganda som skapades av amerikanska extremistiska neokonservativa grupper och de tillika extremistiska, imperialistiska sionisterna"
Knappast. För min del skapades den av alla de muslimer som gick man ur huse för att med våld protestera mot de danska Muhammed-karikatyrerna och Lars Vilks rondellhund. Ju fler ondskefulla plakat med texter som "Freedom go to Hell" och "Behead those who insult Islam" jag ser, desto mer avskyr jag Islam och dess utövare. Nedbrända ambassader samt uppbrända flaggor och dockor gör knappast saken bättre.
"Att inte människor vet bättre än att omedvetet springa deras rasistiska och imperalistiska ärenden är patetiskt, samtidigt som det är äckligt och motbjudande."
Om det är något som är patetiskt, äckligt och motbjudande är det att människor kan vara så religiöst indoktrinerade att de bränner ned, hotar och förstör p.g.a. ett par teckningar.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-05-08, 19:39
@Jörgen Trauner
"Jag tror inte att det finns någon västerlänning i t.ex. Mekka som vistas på offentlig plats i bikini eller badshorts."
Mecka är förbjuden mark för icke-muslimer, så jag tvivlar på att det finns så många västerlänningar där. De enda lär vara sådana som konverterat till Islam.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-05-08, 19:43
@Ibrahim
"För 10 år sen levde vi muslimer i harmoni med icke-muslimer här i Europa, men sen dess har mänsklighetens fiender skapat splittring"
Vilket trams. Den enda skillnaden mellan då och nu är att det har kommit hit fler muslimer nu, vilket gör att era märkliga och djupt stötande krav blir alltmer påträngande, och därför mycket svårare att ignorera.
För tio år sedan fanns det knappt några moskeer, och betydligt färre djupt religiösa muslimer, eftersom det var de icke-religiösa som kom först. Nu ser man dagligen manliga muslimer med långa skägg och koranen i högsta hugg, samt kvinnor med skynken över hela kroppen och bara en smal springa för ögonen. Och dessutom ställs det krav, mängder av krav, på att vi andra skall anpassa oss till Islam och gå med på allehanda dumheter under förevändningen att ni har rätt att utöva er religion hur ni än vill.
Jag tycker inte att vi skall behöva acceptera denna utveckling. Om nu Islam är så bra, varför komma hit och inte stanna kvar i ett muslimskt land? Kommer ni däremot hit är det ni som får anpassa er till oss, precis som att vi får anpassa oss till värdlandet när vi är ute och reser.
Och så har ni mage att kalla era kritiker för extremister och sedan hävda att ni måste försvara demokratin mot dem (oss). Snacka om arrogant och oartigt.
Permalänk | Anmäl
Init, 2010-05-08, 19:58
#36 Init
"För min del skapades den av alla de muslimer som gick man ur huse för att med våld protestera mot de danska Muhammed-karikatyrerna och Lars Vilks rondellhund. Ju fler ondskefulla plakat med texter som "Freedom go to Hell" och "Behead those who insult Islam" jag ser, desto mer avskyr jag Islam och dess utövare. Nedbrända ambassader samt uppbrända flaggor och dockor gör knappast saken bättre."
Exakt. Det var då jag vaknade upp ur min törnrosa sömn och förstod att Europa invaderas av religösa fanatiker som var beredda att ta till våld över ett par teckningar. Det var som att vakna upp i absurdistan, ett totalt vansinne.
Finns det något land i världen där en muslimsk majoritet lever i harmoni med stora grupper kristna och judar? Indien var tvungna att dela landet i tre delar. Spanjorerna krigade i 700 år mot muslimerna, varför kunde inte de leva i fred och frihet i det mångkulturella samhället?
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-05-08, 20:17
Visst är en del muslimska kvinnor förtryckta. Jag har hört många berättelser från dessa människor, både kvinnor och män, som talat om för mig hur kvinnornas vardag kan se ut i deras länder, och hur hårt de kan bestraffas om de försöker frigöra sig och hävda sin rätt..
Nej, jag ser inte burkor, eller slöjor med blida ögon. För mig är de enbart uttyck för förtryck.
Om nazisterna började posera med hakkorsflaggor skulle jag bli riktigt illa berörd .
Ungefär så känner jag för burkan, denna patriarkaliska kvarleva!
Det är ingenting vi vill importera till Sverige,år 2010
Permalänk | Anmäl
Audur Armannsdottir, 2010-05-08, 20:24
Vissa saker är enkla att rätta till. Om någon t.ex vägrar att skaka tass så vägrar jag att kommunicera. Om någon maskerar sig så vägrar jag att befatta mej med denne. Livet blir enklare.
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-05-08, 20:56
Låt oss inte glömma vad en burka säger. Budskapet är ju ett hån mot alla män eftersom bäraren och religionen bakom den anser att män är sexmonster som inte kan kontrollera sig om de får se lite hår.
Det anses att en kvinnas hud och hår får en muslimsk man att distraheras från tankarna på allah. Samma sak med handskakningar mellan en man och kvinna.
Vill man tro på dylika fantasier så ska man ju naturligtvis få göra det. Det är fel att förbjuda människor att använda sin fria vilja.
Men det betyder inte att resten av samhället ska anpassa sig för varje bisarr idé en människa kan få för sig.
Kvinnorna gör själva detta val att ställa sig utanför arbetsmarknaden och bidrag. Det är direkt jämförbart med de i sammanhanget populära nudisterna. Ingen skulle ju vilja anställa en nudist på en normal arbetsplats (även om nudisterna nu har lite mer realistisk syn på sin omgivning och sin böjelse så det problemet lär aldrig uppstå)
Detta kan ju liknas lite med prostitutionsdebatten, det anses ju att alla kvinnor som prostituerar sig inte gör det av sin fria vilja, att det är någon, det må vara en hallick eller ett ekonomiskt system, som tvingar dem. Med burkor anses det att det är religionen som gör det, trots att de själva säger sig välja detta.
Jag är lite trött på denna offerroll som man tvingar på kvinnorna.
Sen är det mycket märkligt att jämföra aphartheid med motståndet mot värderingar som vi växt ifrån. Det är ett fritt val att anse att män är sexgalningar. Men det är inte ett fritt val att födas med en annan hudfärg. Det låter lite desperat för att få lite sympati, endast de lättrogna lär gå på det tricket.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2010-05-08, 21:29
Nej burkan (och inte heller niqab) har inget stöd i Koranen. Men Islam är en tolerant religion och Allah uppmanar muslimer och även icke-muslimer att stötta moraliska och etiska val människor gör. Se inte det här som "Islam mot andra". Alla människor, oavsett vilken religion de tillhör, bör uppföra sig på ett respektabelt sätt. Och kvinnor som bär burka uppfyller den uppgiften.
Jag har aldrig mött någon som är rädd för burka/niqab. Allt motstånd handlar snarare om hat och okunskap. Så vitt jag vet har ingen någonsin varit rädd för folk klädda i "maskotplagg" (björnar och så). Så varför vara rädd mot en annan form av plagg?
Jag tycker att det bör vara obligatoriskt för varenda levande människa att studera religionerna och den nuvarande politiska situationen, även den politik som förs under borden. Det pågår ett krig mot Islam och de övriga abrahimitiska religioner. Judar förföljs, kristna förlöjligas och muslimer sprängs i luften. Allt detta utförs noga planerat av en grupp människor som kallar sig sionister.
Al-Qaida är en sionistisk organisation och angriper ENBART muslimer numera. Al-Qaida är ett bra exempel på falska flagg operationer under denna era. Men sådana falska flagg operationer dyker också upp i demonstrationer och på kassettband.
Jag föddes i Sverige och har levt här i hela mitt liv. Fram till 11:e september och hysterin som kom av med den var livet bra. Muslimer behandlades som medborgare, men inte nu längre. Det har FN, med sin färska kritik mot Sverige, precis bekräftat. Sverige är dock ändå en av de mest toleranta länderna i världen misstänker jag, med tanke på alla skräckhistorier jag har hört från andra länder. Men trots det måste häxjakten på muslimer ta ett slut. Den leder till bara ökad splittring i landet, och kommer att påverka landet allt mer negativt med tanke på att fler svenskar konverterar till Islam och för att allt fler människor med invandrarbakgrund bygger upp svensk identitet. Häxjakten kommer bara att försvaga god och nyttig patriotism, och detta innebär att Rosengård kommer att vara början på en lång och jobbig tid för Sverige.
Fler än var femte person på denna planet är muslim. De som har svårt att acceptera detta, bör lösa sina egna problem innan de ger sig på andra människor.
Permalänk | Anmäl
Ibrahim Al-Breft, 2010-05-08, 22:22
Yekbun Alp! Du är modig du som vågar ta alla kvinnors rätt att klä sig som de vill, i försvar. Trots att du säkert är väl medveten om hur du skulle bli bemött. Inte nog med att du som person får ta emot alla dessa frihetens "försvarares" påhopp och kränkningar dessutom anser de sig att ha rätt att kränka de kvinnor som väljer att bära slöja, niqab eller burka. De anser sig ha rätten att tala om att dessa kvinnor inte är kloka nog att fatta egna beslut. Ofta är det dessa personer som går bananer när feminister, i Sverige, vågar antyda att kanske jämnställheten här i Sverige inte är så perfekt som de vill föreställa sig. Ta t ex frågorna om män som misshandlar kvinnor och våldtäkt. Debattörerna här vill inte se minsta spricka i den vackra men falska fasaden. Här är många ömma tår som trampas på. För övrigt är Terry K:s och Ibrahims inlägg de enda vettiga så här långt. Yekbun, du ställer frågan "När och hur blev det politiskt korrekt att ifrågasätta Islam samt att inkräkta på människors frihet till den grad att bestämma hur de ska gå klädda?" Det sammanföll ganska exakt med sovjetunionens fall. Då behövde "väst" en ny demon och där delar jag Terrys analys. När jag nyligen gick en kurs på universitet, tillsammans med några kvinnor med slöja fick jag höra från dem vad de blivit utsatta för av svenskar. Glåpord, knuffar och att människor försökte slita av dem slöjan. Och det var så gott som dagligen när de lämnat sin förort. De kände inte att de kunde röra sig fritt i staden. Och det tycker jag är hemskt, hemskt sorgligt och skrämmande och jag skämdes inför dem.
Permalänk | Anmäl
M S, 2010-05-08, 22:41
#43 Ser du inte själv att det sekulära samhället är den enda vägen att gå? Tro på vad du vill men att universella tankar om individens frihet måste ligga till grund för all lagstiftning.
Permalänk | Anmäl
Johannes Eriksson, 2010-05-08, 23:28
Egentligen har jag sagt goodbye till tygbärarmässornas idoga och spretiga predikningar.
Har påpekat att vi som följt Newsmill är doktorerade in absurdum på just burkan och bara för att få slut på tjateländet vore det fint med ett förbud.
Men så...
Ack att det vore en fobi att burkabärare aldrig sprängt sig och många andra till döds. Mogadishu, 23 ihjälbombade av burkaklädd, googlar fram fler "olyckor" i samma skepnad, burkan.
Men google kan ha fel.
Grand zero, den som inte anfäktas av psykiska åkommor vid detta helvetesscenario live i tv, ja den är inte normal.
På sin plats vore ett skarpt avståndstagande vad gäller dem som så till den grad följde religionen(om det nu var så).
Istället gnäller Yekbun om vår misstro, MISSTRO!
Obs! Det är artikelförfattaren själv som tar upp frågan och förminskar den till att väst visar misstro.
#43 Ibrahim
Vilka egna problem ska jag lösa för att var femte person på klotet är muslim? Ne pane majo.
Möjligen då att jag aldrig i livet tänker ägna en sekund åt medeltidssagor som 2000-talets människor ska tvingas leva efter,
vare sig vi är muslimer eller inte.
Yekbun, tyget som förklädnad är och förblir ett djupt förtryck och en enorm förolämpning mot oss som kämpat för mäns och kvinnors lika värde och fria liv i kärlek och respekt.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2010-05-09, 00:20
#43 Ibrahim
"Jag tycker att det bör vara obligatoriskt för varenda levande människa att studera religionerna..."
Det tycker inte jag. Före 2001 visste jag knappt vad Islam var, eller Muhammed, Allah, shaira, Imam, muslimer, islamister, islamofober, burqor, niqab, slöja, etc som jag var lyckligt omedveten om.
Nu är mitt medvetande förorenat med en massa religösa begrepp från medeltiden på grund av att fanatiska muslimer i Europa mördar konstnärer, spränger tåg i Madrid och bussar och T-banor i London samt blir som galna över några tecknade bilder.
Antingen lyckas Europas muslimer integrera sig i Europa eller så blir det inbördeskrig och ser vi vad som händer i franska och svenska förorter börjar det luta åt det senare.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-05-09, 05:04
@ibrahim. Hur stöttar muslimer (ni som hörs alltså) homosexuella och avfällingar från islam, plus allt annat som är inom islam förbjudna moraliska val?
Angående det om att det skulle vara "obligatoriskt för varje levande människa" att lära sig om religion.
Jotack, så som Johhny Andersson här ovan påpekar så har islam påtvingats oss mer eller mindre efter de muslimska mördarna den 9/11. Ju mer jag lär mig om islam dest vulgärare blir den när den påtvingas kulturer som inte har någonting med de värderingar som det står för att göra. Islam var som han säger någonting som vi i västerlandet, nåja i Sverige i alla fall, brydde oss föga om eftersom islamister innan dess hade den goda smaken att vara där de hör hemma. Nu tvingas vi till att ta ställning till förmedeltida stolligheter som om de vore någonting naturligt. Till råga på allt så kallas sund skepsis mot sjuka värderingar för hat.
Maskotplagg är ingen rädd för förrän maskotförbundet börjar spränga sig själva i bitar och kräva att de ska få bidrag för att ingen vill anställa dem.
Permalänk | Anmäl
Pentti Heikkinen, 2010-05-09, 10:19
#43 Ibrahim,
Citerar dig.
"Men Islam är en tolerant religion och Allah uppmanar muslimer och även icke-muslimer att stötta moraliska och etiska val människor gör."
Det finns inga toleranta religioner. Religion är per automatik intolerans.
"Al-Qaida är en sionistisk organisation och angriper ENBART muslimer numera. Al-Qaida är ett bra exempel på falska flagg operationer under denna era. "
Visst är det lätt att skylla allting på judarna? Bekvämt och bra.
Trots detta säger du sedan följande:
"Det pågår ett krig mot Islam och de övriga abrahimitiska religioner. Judar förföljs, kristna förlöjligas och muslimer sprängs i luften."
Problemet är att ditt påstående om Al-Qaida är ett inslag i muslimers förföljelse av judar.
Du glömmer bort att repreresentanter från de abrahamitiska religionerna också för ett krig. Ett krig mot homosexuella, mot kvinnor, mot yttrandefrihet, mot demokrati. Och ibland mot varandra. För att inte tala om de övergrepp som katolska präster utsatt barn för. Att verbalt förlöjliga sagobokstroende är liksom ingenting i jämförelse.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-05-09, 10:20
Att. Init (eller vad du kallar dig för)
Att ditt liv har förändrats för att några muslimer har bränt några teckningar på säger ganska mycket, om hur totalt indoktrinerad du är. Oj va hemskt, de brände teckningar!
Sedan vänder du ryggen till de mord som pågår i Mellanöstern, som hela den här propagandan stöder sig på.
Du har sannerligen prioterat väl.
Permalänk | Anmäl
Terry K, 2010-05-09, 10:58
134 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att det skall vara så förbannade svårt att få burka-snacket på rätt köl. Det handlar inte om religionsfrihet, det handlar om rätten att slippa möta maskerade människor i det offentliga rummet i en fri och öppen demokrati. Försök nu att förstå detta en gång för alla; endast ogärningsmän har anledning att maskera sig på "öppen gata"
Den stackars religiösa burkabärarn segregerar och fjärmar sig själv från samhället och lever i en värld som kretsar kring islamisk och sharia som står över allt annat. Det tyder på fundamentalism men behöver betyder givetvis inte att de direkt är terrorister eller aktiva våldsverkare..
Hur mycket ska egentligen alla andra behöva anpassa oss för att dessa inskänkta religiösa personer ska känna sig hemma utan några som helst motprestationer i ett samhälle som deras kultur, religion och inskränkta seder ursprungligen inte ens härstammar ifrån eller i huvudtaget allmänt uppskattas särskilt mycket?
"det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam."
Logik på hög nivå. Hur kan en rollskillnad som bestäms av kön inte eliminera jämlikheten? Det är ju precis att tvinga in människor i definitioner av manligt och kvinnligt som är problemet.
Var är jämlikheten i att en kvinnas vittnesmål i Islam inte är värt lika mycket som en mans eftersom "hon styrs av känslor"?
Medans kampen i Sverige för jämlikhet fortfarande har en lång bit att gå ska vi alltså acceptera att man tilldelas rättigheter och skyldigheter efter vilket kön man fötts till?
Sluta gapa islamofobi. Islam är en ideologi. Inte anklagas folk för att ha sossefobi eller moderatfobi när deras idéer kritiseras. Kristendomen om något kritiseras ständigt men har inte hört uttrycker kristendomofobi ännu.
Argument bemöts med argument, inte med att måla upp alla meningsmotståndare som islamofober.
Och som vanligt tycker jag det är konstigt att det alltid hänvisas till FNs deklaration för mänskliga rättigheter när muslimsk lag inte garanterar detsamma för oliktänkande. Och den är ju ofelbar?
Religion, kultur och liberalism...
Det är riktigt att man som liberal nog inte kan anse att ett lagstadgat förbud mot burka är lämpligt. Däremot kan man ju motivera den ståndpunkten på olika sätt och föra fram relevanta argument.
Att endast muslimer skulle drabbas av ett förbud mot burka, betyder inte att förbudet skulle inskränka religionsfriheten, eftersom burkan faktiskt inte är ett uttryck för islam. Huruvida den kulturella burkan är ett uttryck för kvinnoförtryck är inte heller upp till liberaler att bestämma.
"-I Sverige och Europa har den dominerande befolkningen tagit sig rätten att sätta ramarna för samhällets normer. Majoritetssamhället har beslagtagit tolkningsföreträdet just vad gäller samhällets normer. De övriga grupperna i samhället försätts i en underordnad position. "
Ja ha...och? Hur ser det då ut i muslimskt dominerade länder?
Vill man absolut leva efter muslimska seder och bruk, så ska man kanske inte söka sig till kristna demokratiska länder.
"-Islams expansion motarbetas i synnerhet av väst."
Igår slogs vi mot nazism, idag slåss vi mot islamism.
"När och hur blev det politiskt korrekt att ifrågasätta Islam"
Så du tycker inte att man skall få ifrågasätta eller kritisera Islam? Eller åtminstone så tycker du uppenbarligen att de som gör det bör frysas ut.
"anti-islamistisk propaganda"
Är det något dåligt? Eller är det kanske så att du inser att Islam = islamism, och att anti-islamism därför blir samma sak som att opponera sig mot Islam?
"I Sverige och Europa har den dominerande befolkningen tagit sig rätten att sätta ramarna för samhällets normer."
Är detta unikt i världen på något sätt?
"Majoritetssamhället har beslagtagit tolkningsföreträdet just vad gäller samhällets normer."
Okay, skillnaden ligger väl i att i den muslimska världen är det diktatorer och mullor som beslagtagit tolkningsföreträdet vad gäller samhällets normer. Men det kanske du föredrar?
"De övriga grupperna i samhället försätts i en underordnad position."
Vad jag har läst försätts icke-muslimer i en kraftigt underordnad position i muslimska länder, men du kanske tycker att andra regler skall gälla för dem?
"I Sverige som så väl i Europa har vi idag en rådande religionsfrihet"
Religionsfriheten ger dig dock inte rätten att göra vad som helst under förevändningen att det är p.g.a. religionen.
"Förespråkare för förbudet att bära burka på offentliga platser verkar inte bry sig om friheten att inte vilja visa sig"
Det är enkelt. Vill man inte visa sig så får man inte röra sig på allmän plats, då får man sitta hemma och gömma sig, eller färdas i bil bakom tonade rutor. I det här landet är det inte normalt att maskera sig på allmän plats (skyddskläder undantaget), vanligtvis används ju maskering för att dölja identiteten när man håller på med något fuffens.
"Att tolka och bemöta Islam utifrån västerländska normer kan inget annat än bli fel."
Ett enbart subjektivt påstående. Ur ett muslimskt perspektiv kan man säkert tycka att vårt västerländska perspektiv är fel, men så är vi ju många som tycker att vårt perspektiv är rätt och att det är ni som har fel. Det går knappast att objektivt säga att vi har fel och ni har rätt.
Vi analyserar Islam ur det perspektiv vi har, och våra slutsatser och tolkningar är precis lika giltiga som era.
"islamofobi"
Det du kallar "islamofobi" handlar snarare om en sund kritik mot en religion och ideologi som tar allt mer plats i vårt samhälle. Men genom att försöka utmåla era motståndare som fobiker tror ni att ni kan avföra våra åsikter som irrelevanta då de enligt er orsakats av sjukdom. Fobi betyder ju "irrationell rädsla för något", men att opponera sig mot Islams växande inflytande i samhället är knappast någon irrationell rädsla, hur mycket ni än vill det.
"religionen Islams expansion motarbetas i synnerhet av väst."
Och tur är väl det. Religioner i allmänhet och Islam i synnerhet borde avvecklas, inte expandera, men åtminstone så borde alla se till att Islam inte kan expandera här.
Lilla vän.NÄR ska ni/du fatta att Sverige och hela Norden/Skandinavien inte längre lever på Islams nivå, när det gäller slöjor/barbariska kulturer det har vi lämnat BAKOM oss för flera hundra år sedan. VI lever i jämnfritt samhälle här där lika värderingar råder mellan man och kvinna, där maskering av indentiteten INTE tillåts. Ska det så svårt att fatta det?!
"Detta är ytters felaktigt, det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam. "
Säg mig då ett islamdominerat land där män och kvinnor har samma rättigheter.
Intressant att någon som jobbat inom 'S-kvinnor' på detta sätt försvarar ett groteskt och omfattande kvinnoförtryck.
En fråga. är inte slöjan till för att bevara mannens heder i islam? för jämlikhetens skull. så skulle mannen också vara täckt?? logiskt eller hur?? hur tacklar ni detta ni som vurmar för islam och att mannen i islam kan fortsätta sitt köns apartheid??
Om det är ok att bära burka så måste det vara ok att vara prostituerad.
http://camilla-lindberg.blogspot.com/2010/04/kan-sex-vara-arbete.html
Vad tycker du om konstnärlig frihet, som t.ex. Lars Vilks rondellhund?
Alla dessa specialregler för kvinnor inom Islam är av sexuell orsak och karaktär. De har tillkommit för att män, i huvudsak arabiska män, har problem med att tygla sin kåthet.
Kvinnor ska vända bort blicken när de möter okända män för att inte sexuell spänning ska uppstå. De ska inte ta i hand av samma orsak. De ska vara längst bak i moskén när de ber för att de inte ska ligga på alla fyra och vifta med rumpan för mycket framför männen och locka till syndiga tankar och handlingar. De ska drapera sig med bylsiga kläder för att deras kroppsformer inte ska synas och hetsa upp männen allt för mycket.
Så är det och den som säger något annat har inte förstått speciellt mycket av vad Islam innebär. Lite längre än så har vi väl ändå kommit i det här landet så att vi inte uppmuntrar till denna förlegade kvinnohantering?
Skönt att se att det faktiskt, vad det verkar i alla fall, är en del svenska kvinnor som opponerar sig mot Islampropagandan. Det glädjer mig att ni börjar vakna till.
Att inte skaka hand med en svensk kvinna, är inte det att kränka henne?
Det är ganska tveksamt att en flicka i tonåren eller yngre har haft/har den fira viljan att klä sig i slöja antigen som täcker endast huvudet eller hela kroppen. De kan säga jag valde själv, men en kvinnan som mig med förmågan till intellektuella reflektioner är ganska tveksam om det är så mycket fri vilja. Utan snarare föräldras indoktrinering och manipulation tex pappan säger till sin dotter frågar någon dig varför du går klädd som du gör, svara då jag valde själv. En ung flicka har inte så pass stor livserfarenhet att förstå vad förtryck är och litar på sina föräldrars beslut.
Kvinnor behöver inte skämas och dölja sina kroppar så att det ska knappt gå för någon att ens se ögonen. Kläderna är inte religon och religonen sitter inte i kläderna. Därmed är det inte religonsfrihet att bära nikaq eller burka.
Däremot sitter det väldigt mycket i hur man tolkar Koranen eller bibeln. Detta förnekar dessa fundamentalister så pass att de till och med ljuger, manipulerar samt hotar och trakasserar människor för att de vill vinna makt gentemot andra. Detta är inte då religon, utan snarare männens oförmåga till att vara egna fria tänkande människor på en mänsklig och demokrfatisk nivå.
Släng den här debatten på sophögen och låt folk klä sig hur de vill. Vi pratar om en liten grupp på mindre en ett par tusen personer i Sverige.
Det här är en pseudofråga som, hindrar oss från att ta tag i de stora frågorna - hur skapar vi ett samhälle lokalt, nationellt och globalt där ändlga resurser fördelas utan att någon blir utan och detta samtidigt som vi bevarar vår miljö.
Varför låter vi den här frågan stjäla så mycket kraft när resten av världen (den som många ignoranta kommenterar betraktar som "barbarisk", se #7, det sade den kinesiske kejsaren också på 1800-talet...) marscherar i stadig takt mot bättre och mera öppna samhällen.
Resten av världen blir faktiskt om man ser på lite sikt alltmer demokratisk och tillåtande och det går också bra för den. I Väst krymper vi friheterna och det råder stagnation och inkrökthet.
Ser ni inte sambandet?
De religiösa rättigheterna kan aldrig vara absoluta. I så fall skulle ju en religion kunna hitta på vad som helst, offerritualer t ex. Det finns ju exempel på sekter som har begått kollektiva självmord, gruppsex och annat för att göra Gud och sin ledare glad, men det gör det ju inte mer OK för det. Och klädsel: vi accepterar inte vad som helst, t ex att gå naken på stan. Om man har burka eller annat heltäckande: det kan ju vara en bankrånare, eller en som just rånat en bank. Vad vet jag? Och hur kan man säga att dessa kvinnor inte är förtryckta? Det är väl bara de som har en social fobi som drar på sig dessa kläder, och alla kan väl inte ha behov av vård?
Ska en burkabärande kvinna betraktas som tillgänglig på arbetsmarknaden? Väljer man att isolera sig från samhället borde man inte få någon form av hjälp i form av bidrag.
Hej Yekbun,
Tack foer din hedervaerda instaellning till allas raett att klae sig som de vill. Jag vill aendaa haevda att baerandet av burka och nikab inte handlar om frihet.
Laes gaerna dessa kloka ord av den egyptiska feministen och muslimen Mona Eltahawy i hennes blogg:
(www.monaeltahawy.com)
"As a Muslim woman and as a feminist I support banning the face veil, everywhere and not just in France where they are to vote on a resolution and possibly a ban on wearing the garment in public places [hospitals, schools and public transport, but not in the streets] after regional elections end.
I am appalled to hear the defence of the niqab or burka in Europe. A bizarre political correctness has tied the tongues of those who would normally rally to defend women's rights but who are now instead sacrificing those very rights in the name of fighting an increasingly powerful right wing."
1. "Fobi" betyder "obefogad rädsla". Så sluta skrika om islamofobi när folk har gör relevant ifrågasättande av en ideologi.
2. Varför är kritik mot islam inte tillåtet?
3. OM vi inte får kritisera islam så ska vi inte heller få kritisera en andra ideologier som liberalism eller nazism.
Människor ska få praktisera sin religion utan diskriminerande lagstiftning, så länge inte detta skadar någon annan i samhället, eller bryter mot de lagar vi har idag.
Burka är en ingen fråga, då det på sin höjd kan röra sig om 0.05 promille personer i Sverige som möjligtvis bär burka. Låt dem göra vad de vill och själva ta ansvar för sina beslut. Om de bär burka för att de själva vill det, ska de ha rätt att göra detta. Jag har svårt att tänka mig att en kvinna skulle komma till en arbetsintervju med burka. Det skulle vara intressant om någon av de som gapar mest här skulle visa att detta har inträffat. Det är snarare teman som möjligtvis skulle kunna utgöra bra komedier.
Hela muslim debatten och den påföljande främlingsfientligheten är propaganda som skapades av amerikanska extremistiska neokonservativa grupper och de tillika extremistiska, imperialistiska sionisterna, som håller de neokonservativa skojarna i händerna. Att inte människor vet bättre än att omedvetet springa deras rasistiska och imperalistiska ärenden är patetiskt, samtidigt som det är äckligt och motbjudande.
@Terry K.
Som företagare skulle jag avbryta den arbetsintervjun innan den startade. Tycker du jag har rätt till det eller ska jag tvingas anställa burkan-kvinnan för hennes reigionsfrihets skull..?
Som företagare har du rätt att ta de beslut som du anser är förenligt med ditt företags bästa, precis som att jag anser att de som vill bära burka ska ha rätt till det. Det är inte heller på sin plats att diskutera kvoteringar till företag enligt de som bär burka med mig. Jag har ingenstans argumenterat för en sådan kvotering. Däremot skulle det vara intressant om du skulle kunna visa på ett exempel där någon kvinna gått till en intervju iklädd burka.
Håller med Erik #1. För övrigt väljer inte flickan om hon ska bära slöja. Det måste hon göra när hon blir könsmogen - kanske redan i 9 -årsåldern. Hon drivs så sakteliga mot sin tuktning.
Hedern går genom kvinnans kön. Kvinnan är mannens ägodel. Kvinnan är hans hund. När han säger sitt! ska hon sitta. Och när han säger ligg! ska hon ligga. Den muslimska världen har mycket att lära av oss fria nordbor. Den världen kunde t ex börja med att införa allmän folkskola som vi gjorde redan 1842. Vilket lyft!
Islam som religion och ideologi i Sverige måste få kritiseras, och vi har bara börjat. Muslimer som vill utöva islam offentligt i Sverige måste få ifrågasättas, äntligen. Burka är en bifråga, det finns mycket viktigare saker, men låt detta bli början.
Det har tagit århundraden av frihetskamp, utbildning och kvinnofrigörelse att komma dit vi är idag, fria från kyrkans bojor. Det har inte varit gratis.
Även de muslimer som nu klagar på diskriminering lever i och nyttjar denna frihet. Dom bor inte i ett teokratiskt styrt samhälle som bygger på en medeltida sagobok, då får dom också acceptera att gränsen går vid varje antydan till att införa en ny sådan i ett annat namn.
Försök inte att få ett burkaförbud till att bli en religiös fråga? Detta är en livsstilsfråga och inget annat. På samma sätt som hedersmord är en livsstilsfråga och ingen religionsfråga. Enligt de experter som uttalat sig finns det ingenstans i Koranen föreskrivit att en kvinna måste bära burka eller niqab.
I våra västerländska samhällen har vi kämpat hårt för att uppnå den öppenhet och jämställdhet som vi idag har. Vill man leva i denna typ av samhälle - vara gäst eller vill bli medborgare - så är det en självklarhet att man tar seden dit man kommer. Jag tror inte att det finns någon västerlänning i t.ex. Mekka som vistas på offentlig plats i bikini eller badshorts. Lite respekt för det samhället ni vill leva i eller besöka vore enligt min mening på plats.
Du får acceptera att många anser att burka och niqab är just en del av det kvinnoförtryck som råder inom delar av islam. Det kvinnoförtryck som du i stället vill beskriva som "olika roller". Ja, en överordnad manlig roll och en underordnad kvinnlig roll. Vi har religionsfrihet, men den innebär ingen rätt att bära burka och niqab i alla sammanhang. Jag tycker inte själv att det finns tillräcklig grund för att förbjuda dessa klädesplagg på allmän plats, men däremot ofta i skola och arbetsliv. Att anse detta är inte antiislamistisk propaganda, eftersom de flesta muslimer inte heller vill använda dessa plagg. Såvitt jag vet finns det inte heller någon politisk majoritet i Sverige för att införa ett sådant förbud. Du säger att "tolka och bemöta Islam utifrån västerländska normer kan inget annat än bli fel". Men även islam måste liksom andra religioner kunna tåla kritik som utgår från grundläggande värderingar om frihet, demokrati och jämställdhet, de må vara västerländska eller ej. Religionfriheten innebär inget skydd mot kritik, och detta är inte islamofobi.
Förutom att burka strider mot maskeringsförbudet på allmän plats så representerar det kvinnoförtryck och en förtryckande religösideologi som är helt främmande för det morderna västerländska öppna, fria och demokratiska samhället med kristen kulturbakgrund.
Vi får höra från imamer att för troende muslimer är koranen den högsta lage eftersom den är guds lag och står därmed över demokratiska lagar fattade av människor. Det är totalt i strid med våra västerländska demokratiska traditioner. I Storbritannien vill två av tre muslimer ha shaira lagar, det är en helt shockerande hög siffra. Hur många européer vill leva under shaira lagar? En på miljonen?
Därför anser jag att det är mycket viktigt att först stoppa Saud Arabiens ideologiska kulturkrig mot Europa med sin export av islam, religösa muslimer och moskéer. Därför är jag för förbud av burka, fler moskéer, invandring av fler muslimer och Turkiets inträde i EU. Jag anser att det öppna, fria och demokratiska Europa med sin kristna kulturbakgrund skall fortsätta att vara just det och inte bli en islamsk kontinent med shaira lagar i framtiden.
Religionsfrihet betyder frihet från religion för de flesta Européer och vi behöver absolut inte mer religion i Europa, speciellt inte Islam som är en totalitär ideologi som är oförenlig med frihet och demokrati.
Varför inte lyssna på denna seriösa debatt med Mark Steyn "The end of the world as we know it."
http://www.youtube.com/hooverinstitution
Det där med majoritetens tolkningsföreträde: Det är ju precis det som kännetecknar ett fungerande samhälle, att man i god demokratisk ordning kommit överens om en uppsättning gemensamma värderingar som upprätthåller en känsla av gemenskap och solidaritet. Burkan utgör ett främmande element i den svenska värdefloran och vi har rätt att ställa krav på att dessa invandrarkvinnor ska anpassa sig till den svenska verkligheten.
Obehaget inför ett dolt ansikte har inte med religionsfrihet, islamofobi eller bombrädsla att göra. Det har med tilliten, gemenskapen och närheten i mötet med andra människor att göra. Du kan inte gå in i en bank och förvänta dig att utföra bankaffärer eftersom vi i vårt samhälle förväntar oss att en identitetskontroll är detsamma som att se ansiktet på den vi talar med. I Afganistan är detta inget problem eftersom kvinnorna, får man förmoda, i alla fall inte utför några ekonomiska transaktioner.
Därför är jag inte motståndare till Burka, människor får göra hur de vill i sina samhällen, kanske fungerar det där. Men hos oss i den öppna västerländska världen, fungerar det inte. Vi vill inte ha det så. Utlandboende svenskar kan inte förvänta sig att ta med sig alla sina identitetsskapande kulturdetaljer utan tvingas anpassa sig. Välkommen hem till en svensk familj i Saudi-Arabien så ska du se att de gjort de uppoffringar som behövs för att passa in.
Jag tycker att artikelförfattarens försvar för Burkan är skamligt och obegripligt. Jag tror att Burkan fördjupar de kulturella klyftorna, försvårar integrationen och ökar de islamofobiska tendenserna.
Yekbyn Alp skrev:
-
"det råder ingen orättvisa i jämställdhetsfrågan mellan kvinnor och män inom Islam. Det handlar snarare om skillnader i könsroller mellan manligt och kvinnligt. Denna rollskillnad eliminerar inte jämlikheten mellan könen i Islam."
-
Låt mig se nu, det står i Koranen att mannen får ta sig fyra hustrur samtidigt och att han får skilja sig om han vill, medan kvinnor i islam absolut inte får ha mer än en man samtidigt, och hon måste ansöka om skilsmässa i domstol. Mannen beskrivs i Koranen som kvinnans "föreståndare", och mannen får bestraffa kvinnan om han tycker att hon har uppfört sig fel. Kvinnan får givetvis inte bestraffa mannen.
-
Men det råder ändå ingen ojämställdhet mellan kvinnor och män enligt islam, utan bara olika könsroller? Visst, och det rådde säkerligen inte någon ojämlikhet mellan svarta och vita i Sydafrika under apartheidsystemet heller, utan bara olika "hudfärgsroller".
-
Ansiktsslöjan är ett lysande exempel på apartheid baserat på kön. Yekbun Alp är en av dem som kämpar för att könsapartheid inte bara ska bli tillåtet i Sverige i islams namn, utan också att könsapartheid ska vara högt respekterat i Sverige som ett fint exempel på mångkultur, religionsfrihet och tolerans.
-
Men så kommer det inte att bli om jag får vara med och bestämma.
Tragiskt nog avfärdas väl samtliga kommentarer på artikeln som islamofobi.
Det var inte för så längesedan vi hurrade för de befriade kvinnorna i Kabul, då när de befriades från talibanernas herravälde, vi hurrade att kvinnorna fick gå i skolan, slapp burka, fick lyssna på musik, dansa.
Vad har hänt sedan dess? Hur kom det sig att vi plötsligt blev så tillåtande till en förtryckarsymbol, som vi förut förkastade?
Kalla mig islamofob om ni vill, kanske har jag blivit det pg av det som händer, radikalismen inom islam verkar sprida sig, debatten pågår runt om i Europa.
Jag såg på en debatt om burka och niqab i en Italiensk tv.kanal, där kunde debattörerna fritt uttrycka sin oro utan att bli kallade rasister och islamofober, utan det handlade om människors oro. Oro över att än en gång få kämpa emot patrialkatet, att vi tar steg tillbaka istället för framåt när det gäller jämlikheten mellan könen.
Att dölja sitt ansikte för att vissa män inte kan behärska sig är väl ett mansproblem som männen måste ta tag i , kvinnor ska inte behöva bli offer för deras tillkortakommanden.
Det är dessutom osolidariskt mot alla de kvinnor som tvingas in i detta , jag förstår inte att vissa kvinnor kan försvara rätten att bära burka och niqab.
Förmodligen för att de bor i Sverige, de är helt enkelt naiva.
Religionsfrihet är också friheten från religion minst lika viktig, att bära burka och andra religiösa symboler i hemmet är helt ok men utsätt inte mig och min familj för detta uråldriga och helt meningslösa trams i det offentliga rummet.
Jättebra artikel!
Jag tycker att vi ska försvara de demokratiska värderingarna mot extremisterna som vill förtrycka muslimska kvinnor. Vi ska inte vara barmhärtiga mot dessa extremister eftersom de förstör vårt samhälle. För 10 år sen levde vi muslimer i harmoni med icke-muslimer här i Europa, men sen dess har mänsklighetens fiender skapat splittring bland de olika folkgrupperna.
Den främsta taktiken våra fiender använder sig av är rena lögner. Det är bara lögner rakt igenom. Därför är min uppmaning till alla att studera religionerna mer noggrant. Även judiska och kristna kvinnor uppmanades att bära slöja, och många gör det idag. Därmed påverkas även judiska och kristna kvinnor av hetsjakten på beslöjade muslimska kvinnor.
De som tror att muslimska kvinnor är förtryckta är bara roliga. Det tycker jag verkligen. Många människor är självgoda och anser sig vara välutbildade och kunniga, men som har ingen koll på en religion som är 14 århundraden gammal. Löjligt roligt!
I slutändan verkar det vara vi muslimer som kommer att försvara de demokratiska värderingarna. Sanningen kan svida för vissa. Men så fungerar sanningen.
#Ibrahim För en utomstående är det inte intressant hur en religion "bör" utövas utan bara hur den praktiseras i verkligheten. Det är underligt hur burkan blir en symbol för hela Islam när den kritiseras och i andra sammanhang inte har någon stöd i Koranen.
@Terry K
"Hela muslim debatten och den påföljande främlingsfientligheten är propaganda som skapades av amerikanska extremistiska neokonservativa grupper och de tillika extremistiska, imperialistiska sionisterna"
Knappast. För min del skapades den av alla de muslimer som gick man ur huse för att med våld protestera mot de danska Muhammed-karikatyrerna och Lars Vilks rondellhund. Ju fler ondskefulla plakat med texter som "Freedom go to Hell" och "Behead those who insult Islam" jag ser, desto mer avskyr jag Islam och dess utövare. Nedbrända ambassader samt uppbrända flaggor och dockor gör knappast saken bättre.
"Att inte människor vet bättre än att omedvetet springa deras rasistiska och imperalistiska ärenden är patetiskt, samtidigt som det är äckligt och motbjudande."
Om det är något som är patetiskt, äckligt och motbjudande är det att människor kan vara så religiöst indoktrinerade att de bränner ned, hotar och förstör p.g.a. ett par teckningar.
@Jörgen Trauner
"Jag tror inte att det finns någon västerlänning i t.ex. Mekka som vistas på offentlig plats i bikini eller badshorts."
Mecka är förbjuden mark för icke-muslimer, så jag tvivlar på att det finns så många västerlänningar där. De enda lär vara sådana som konverterat till Islam.
@Ibrahim
"För 10 år sen levde vi muslimer i harmoni med icke-muslimer här i Europa, men sen dess har mänsklighetens fiender skapat splittring"
Vilket trams. Den enda skillnaden mellan då och nu är att det har kommit hit fler muslimer nu, vilket gör att era märkliga och djupt stötande krav blir alltmer påträngande, och därför mycket svårare att ignorera.
För tio år sedan fanns det knappt några moskeer, och betydligt färre djupt religiösa muslimer, eftersom det var de icke-religiösa som kom först. Nu ser man dagligen manliga muslimer med långa skägg och koranen i högsta hugg, samt kvinnor med skynken över hela kroppen och bara en smal springa för ögonen. Och dessutom ställs det krav, mängder av krav, på att vi andra skall anpassa oss till Islam och gå med på allehanda dumheter under förevändningen att ni har rätt att utöva er religion hur ni än vill.
Jag tycker inte att vi skall behöva acceptera denna utveckling. Om nu Islam är så bra, varför komma hit och inte stanna kvar i ett muslimskt land? Kommer ni däremot hit är det ni som får anpassa er till oss, precis som att vi får anpassa oss till värdlandet när vi är ute och reser.
Och så har ni mage att kalla era kritiker för extremister och sedan hävda att ni måste försvara demokratin mot dem (oss). Snacka om arrogant och oartigt.
#36 Init
"För min del skapades den av alla de muslimer som gick man ur huse för att med våld protestera mot de danska Muhammed-karikatyrerna och Lars Vilks rondellhund. Ju fler ondskefulla plakat med texter som "Freedom go to Hell" och "Behead those who insult Islam" jag ser, desto mer avskyr jag Islam och dess utövare. Nedbrända ambassader samt uppbrända flaggor och dockor gör knappast saken bättre."
Exakt. Det var då jag vaknade upp ur min törnrosa sömn och förstod att Europa invaderas av religösa fanatiker som var beredda att ta till våld över ett par teckningar. Det var som att vakna upp i absurdistan, ett totalt vansinne.
Finns det något land i världen där en muslimsk majoritet lever i harmoni med stora grupper kristna och judar? Indien var tvungna att dela landet i tre delar. Spanjorerna krigade i 700 år mot muslimerna, varför kunde inte de leva i fred och frihet i det mångkulturella samhället?
Visst är en del muslimska kvinnor förtryckta. Jag har hört många berättelser från dessa människor, både kvinnor och män, som talat om för mig hur kvinnornas vardag kan se ut i deras länder, och hur hårt de kan bestraffas om de försöker frigöra sig och hävda sin rätt..
Nej, jag ser inte burkor, eller slöjor med blida ögon. För mig är de enbart uttyck för förtryck.
Om nazisterna började posera med hakkorsflaggor skulle jag bli riktigt illa berörd .
Ungefär så känner jag för burkan, denna patriarkaliska kvarleva!
Det är ingenting vi vill importera till Sverige,år 2010
Vissa saker är enkla att rätta till. Om någon t.ex vägrar att skaka tass så vägrar jag att kommunicera. Om någon maskerar sig så vägrar jag att befatta mej med denne. Livet blir enklare.
Låt oss inte glömma vad en burka säger. Budskapet är ju ett hån mot alla män eftersom bäraren och religionen bakom den anser att män är sexmonster som inte kan kontrollera sig om de får se lite hår.
Det anses att en kvinnas hud och hår får en muslimsk man att distraheras från tankarna på allah. Samma sak med handskakningar mellan en man och kvinna.
Vill man tro på dylika fantasier så ska man ju naturligtvis få göra det. Det är fel att förbjuda människor att använda sin fria vilja.
Men det betyder inte att resten av samhället ska anpassa sig för varje bisarr idé en människa kan få för sig.
Kvinnorna gör själva detta val att ställa sig utanför arbetsmarknaden och bidrag. Det är direkt jämförbart med de i sammanhanget populära nudisterna. Ingen skulle ju vilja anställa en nudist på en normal arbetsplats (även om nudisterna nu har lite mer realistisk syn på sin omgivning och sin böjelse så det problemet lär aldrig uppstå)
Detta kan ju liknas lite med prostitutionsdebatten, det anses ju att alla kvinnor som prostituerar sig inte gör det av sin fria vilja, att det är någon, det må vara en hallick eller ett ekonomiskt system, som tvingar dem. Med burkor anses det att det är religionen som gör det, trots att de själva säger sig välja detta.
Jag är lite trött på denna offerroll som man tvingar på kvinnorna.
Sen är det mycket märkligt att jämföra aphartheid med motståndet mot värderingar som vi växt ifrån. Det är ett fritt val att anse att män är sexgalningar. Men det är inte ett fritt val att födas med en annan hudfärg. Det låter lite desperat för att få lite sympati, endast de lättrogna lär gå på det tricket.
Nej burkan (och inte heller niqab) har inget stöd i Koranen. Men Islam är en tolerant religion och Allah uppmanar muslimer och även icke-muslimer att stötta moraliska och etiska val människor gör. Se inte det här som "Islam mot andra". Alla människor, oavsett vilken religion de tillhör, bör uppföra sig på ett respektabelt sätt. Och kvinnor som bär burka uppfyller den uppgiften.
Jag har aldrig mött någon som är rädd för burka/niqab. Allt motstånd handlar snarare om hat och okunskap. Så vitt jag vet har ingen någonsin varit rädd för folk klädda i "maskotplagg" (björnar och så). Så varför vara rädd mot en annan form av plagg?
Jag tycker att det bör vara obligatoriskt för varenda levande människa att studera religionerna och den nuvarande politiska situationen, även den politik som förs under borden. Det pågår ett krig mot Islam och de övriga abrahimitiska religioner. Judar förföljs, kristna förlöjligas och muslimer sprängs i luften. Allt detta utförs noga planerat av en grupp människor som kallar sig sionister.
Al-Qaida är en sionistisk organisation och angriper ENBART muslimer numera. Al-Qaida är ett bra exempel på falska flagg operationer under denna era. Men sådana falska flagg operationer dyker också upp i demonstrationer och på kassettband.
Jag föddes i Sverige och har levt här i hela mitt liv. Fram till 11:e september och hysterin som kom av med den var livet bra. Muslimer behandlades som medborgare, men inte nu längre. Det har FN, med sin färska kritik mot Sverige, precis bekräftat. Sverige är dock ändå en av de mest toleranta länderna i världen misstänker jag, med tanke på alla skräckhistorier jag har hört från andra länder. Men trots det måste häxjakten på muslimer ta ett slut. Den leder till bara ökad splittring i landet, och kommer att påverka landet allt mer negativt med tanke på att fler svenskar konverterar till Islam och för att allt fler människor med invandrarbakgrund bygger upp svensk identitet. Häxjakten kommer bara att försvaga god och nyttig patriotism, och detta innebär att Rosengård kommer att vara början på en lång och jobbig tid för Sverige.
Fler än var femte person på denna planet är muslim. De som har svårt att acceptera detta, bör lösa sina egna problem innan de ger sig på andra människor.
Yekbun Alp! Du är modig du som vågar ta alla kvinnors rätt att klä sig som de vill, i försvar. Trots att du säkert är väl medveten om hur du skulle bli bemött. Inte nog med att du som person får ta emot alla dessa frihetens "försvarares" påhopp och kränkningar dessutom anser de sig att ha rätt att kränka de kvinnor som väljer att bära slöja, niqab eller burka. De anser sig ha rätten att tala om att dessa kvinnor inte är kloka nog att fatta egna beslut. Ofta är det dessa personer som går bananer när feminister, i Sverige, vågar antyda att kanske jämnställheten här i Sverige inte är så perfekt som de vill föreställa sig. Ta t ex frågorna om män som misshandlar kvinnor och våldtäkt. Debattörerna här vill inte se minsta spricka i den vackra men falska fasaden. Här är många ömma tår som trampas på. För övrigt är Terry K:s och Ibrahims inlägg de enda vettiga så här långt. Yekbun, du ställer frågan "När och hur blev det politiskt korrekt att ifrågasätta Islam samt att inkräkta på människors frihet till den grad att bestämma hur de ska gå klädda?" Det sammanföll ganska exakt med sovjetunionens fall. Då behövde "väst" en ny demon och där delar jag Terrys analys. När jag nyligen gick en kurs på universitet, tillsammans med några kvinnor med slöja fick jag höra från dem vad de blivit utsatta för av svenskar. Glåpord, knuffar och att människor försökte slita av dem slöjan. Och det var så gott som dagligen när de lämnat sin förort. De kände inte att de kunde röra sig fritt i staden. Och det tycker jag är hemskt, hemskt sorgligt och skrämmande och jag skämdes inför dem.
#43 Ser du inte själv att det sekulära samhället är den enda vägen att gå? Tro på vad du vill men att universella tankar om individens frihet måste ligga till grund för all lagstiftning.
Egentligen har jag sagt goodbye till tygbärarmässornas idoga och spretiga predikningar.
Har påpekat att vi som följt Newsmill är doktorerade in absurdum på just burkan och bara för att få slut på tjateländet vore det fint med ett förbud.
Men så...
Ack att det vore en fobi att burkabärare aldrig sprängt sig och många andra till döds. Mogadishu, 23 ihjälbombade av burkaklädd, googlar fram fler "olyckor" i samma skepnad, burkan.
Men google kan ha fel.
Grand zero, den som inte anfäktas av psykiska åkommor vid detta helvetesscenario live i tv, ja den är inte normal.
På sin plats vore ett skarpt avståndstagande vad gäller dem som så till den grad följde religionen(om det nu var så).
Istället gnäller Yekbun om vår misstro, MISSTRO!
Obs! Det är artikelförfattaren själv som tar upp frågan och förminskar den till att väst visar misstro.
#43 Ibrahim
Vilka egna problem ska jag lösa för att var femte person på klotet är muslim? Ne pane majo.
Möjligen då att jag aldrig i livet tänker ägna en sekund åt medeltidssagor som 2000-talets människor ska tvingas leva efter,
vare sig vi är muslimer eller inte.
Yekbun, tyget som förklädnad är och förblir ett djupt förtryck och en enorm förolämpning mot oss som kämpat för mäns och kvinnors lika värde och fria liv i kärlek och respekt.
#43 Ibrahim
"Jag tycker att det bör vara obligatoriskt för varenda levande människa att studera religionerna..."
Det tycker inte jag. Före 2001 visste jag knappt vad Islam var, eller Muhammed, Allah, shaira, Imam, muslimer, islamister, islamofober, burqor, niqab, slöja, etc som jag var lyckligt omedveten om.
Nu är mitt medvetande förorenat med en massa religösa begrepp från medeltiden på grund av att fanatiska muslimer i Europa mördar konstnärer, spränger tåg i Madrid och bussar och T-banor i London samt blir som galna över några tecknade bilder.
Antingen lyckas Europas muslimer integrera sig i Europa eller så blir det inbördeskrig och ser vi vad som händer i franska och svenska förorter börjar det luta åt det senare.
@ibrahim. Hur stöttar muslimer (ni som hörs alltså) homosexuella och avfällingar från islam, plus allt annat som är inom islam förbjudna moraliska val?
Angående det om att det skulle vara "obligatoriskt för varje levande människa" att lära sig om religion.
Jotack, så som Johhny Andersson här ovan påpekar så har islam påtvingats oss mer eller mindre efter de muslimska mördarna den 9/11. Ju mer jag lär mig om islam dest vulgärare blir den när den påtvingas kulturer som inte har någonting med de värderingar som det står för att göra. Islam var som han säger någonting som vi i västerlandet, nåja i Sverige i alla fall, brydde oss föga om eftersom islamister innan dess hade den goda smaken att vara där de hör hemma. Nu tvingas vi till att ta ställning till förmedeltida stolligheter som om de vore någonting naturligt. Till råga på allt så kallas sund skepsis mot sjuka värderingar för hat.
Maskotplagg är ingen rädd för förrän maskotförbundet börjar spränga sig själva i bitar och kräva att de ska få bidrag för att ingen vill anställa dem.
#43 Ibrahim,
Citerar dig.
"Men Islam är en tolerant religion och Allah uppmanar muslimer och även icke-muslimer att stötta moraliska och etiska val människor gör."
Det finns inga toleranta religioner. Religion är per automatik intolerans.
"Al-Qaida är en sionistisk organisation och angriper ENBART muslimer numera. Al-Qaida är ett bra exempel på falska flagg operationer under denna era. "
Visst är det lätt att skylla allting på judarna? Bekvämt och bra.
Trots detta säger du sedan följande:
"Det pågår ett krig mot Islam och de övriga abrahimitiska religioner. Judar förföljs, kristna förlöjligas och muslimer sprängs i luften."
Problemet är att ditt påstående om Al-Qaida är ett inslag i muslimers förföljelse av judar.
Du glömmer bort att repreresentanter från de abrahamitiska religionerna också för ett krig. Ett krig mot homosexuella, mot kvinnor, mot yttrandefrihet, mot demokrati. Och ibland mot varandra. För att inte tala om de övergrepp som katolska präster utsatt barn för. Att verbalt förlöjliga sagobokstroende är liksom ingenting i jämförelse.
Att. Init (eller vad du kallar dig för)
Att ditt liv har förändrats för att några muslimer har bränt några teckningar på säger ganska mycket, om hur totalt indoktrinerad du är. Oj va hemskt, de brände teckningar!
Sedan vänder du ryggen till de mord som pågår i Mellanöstern, som hela den här propagandan stöder sig på.
Du har sannerligen prioterat väl.