Varför ska Drottning Silvia tala ut om något som hon omöjligt kan ha något ansvar över? Den här typen av journalistik tillhör samma slag som propagandamaskineriet ägnade sig åt. Lågt.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2010-05-06, 22:39
"Redan våren 1934, vilket vi ska komma ihåg, krävde Hitlernazisterna att de som ville ansluta sig till nazipartiet också absolut skulle slåss för de nazistiska idealen som exempelvis att utrota Europas elva miljoner judar"
Sluta ljug, förintelsen planerades många år senare runt början av andra världskriget. Det övergick från rena förföljelser, koncentrationsghetton och läger till förintelse och folkmord. Det var knappast heller något öppen sak de skröt med officiellt och de som visste höll tyst om det av ren självbevarelsedrift pga konsekvenserna som kunde drabba dem som protesterade mot nazisterna.
Berätta som det är! Inget annat!
Permalänk | Anmäl
X, 2010-05-06, 22:41
Ganska lågt måste jag säga. Tydligen finns där mer ilska och smutskastning bakom artikelns funktion än sanningsavslöjande. Guilty-by-association, som vanligt med journalister på den här låga nivån. Pinsamt. Silvia är inte nazist, hon för för guds skull halvbrasse.
Permalänk | Anmäl
El brajjo el foco, 2010-05-06, 23:36
Mycket litet att orda om. Unken journalistik, enligt min mening.
I 30-talets Tyskland var det mycket vanligt att man för karriärens skull anslöt sig till National-Socialisterna. Utan att därmed ha den minsta sympati för deras politik. På liknande sätt ansluter sig folk till Social-Demokraterna i Sverige. Undrar just hur många av våra riksdagsmän som tål en granskning om hur deras förfäder under 30-talet förhöll sig till nazismen. Jag hade en moster som tyckte att deras uniformer var stiliga.
Permalänk | Anmäl
Lennart Danielson, 2010-05-07, 01:44
Det mest sensationella påståendet i Bosse Schöns artikel är att nazisterna 1934 skulle ha haft bland kraven för medlemsskap " att utrota Europas elva miljoner judar".
Varför har ingen någonsin hört talas om detta krav förut, inte bara vad gäller drottningens fader, utan för alla andra medlemmar? Varför är det obekant för historiker?
Svaret är: därför att Bosse bara hittar på.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-05-07, 04:25
Nazisterna talade 1934 inte om att man 1942 skulle fatta beslut om att utrota judarna eller menar Schön att "drottningens pappa" borde ha insett något som resten av tyskarna och världen inte insåg?
Det här var en av de mest korkade artiklar jag läst av Schön som annars brukar vara seriös. Är det ett inlägg i monarkidebatten, någon som skämta aprillo eller ett vanligt mänskligt misstag av Schön?
Permalänk | Anmäl
Lasse Nurmela, 2010-05-07, 04:32
Vad ville du uppnå med detta lågvattenmärke?
Rota i din egen historia så kanske det framkommer att dina anfäder själva var nazister, en bland de oerhört många svenskar som i det fördolda hjälpte Hitler ockupera både Danmark och Norge.
Och är det något du ska ställas till svars och skämmas över? Knappast. Lika lite som att Magdalena Ribbing ska ställas till svars för att Gustav III blev skjuten. Eller att Hagamannens barn ska stå till svars för vad deras pappa gjorde.
Inse det oerhört låga i ditt resonemang.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-05-07, 05:31
"!Redan våren 1934, vilket vi ska komma ihåg, krävde Hitlernazisterna att de som ville ansluta sig till nazipartiet också absolut skulle slåss för de nazistiska idealen som exempelvis att utrota Europas elva miljoner judar."
Kan Bosse ge en trovärdig källa som backar upp ovanstående uttalande? Den enda liknande källan jag kan komma på är Wannsee-protokollet, men det är från 1942 och talar om att förflytta det judiska folket österut.
Tackar för svar.
Permalänk | Anmäl
Robert Andersson, 2010-05-07, 05:38
Naturligtvis kan inte fru Bernadotte ta ansvar för sin fars gärningar, men hon bör heller inte bidra till att fördunkla det som skett.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Mattsson, 2010-05-07, 06:10
En stor del av min släkt sympatiserade med nazityskland på 30-talet. Är det något som jag ska böja huvudet och känna skam för idag? För visst är det en form av skam det hela handlar om. Jag förstår inte det relevanta i att skämmas över något som man inte har det minsta lilla ansvar för själv. Arvsynd får dom kristna pyssla med, själv tänker jag inte sänka mig så lågt. Jag är övertygad om att dom flesta svenskar har en, eller flera, släktingar som på ett eller annat sätt sympatiserade med Tyskland på 30 och 40-talet. Ska vi allihopa kanske vända oss ut mot världen och be om ursäkt för detta? Alla känner väl vid det här laget till Silvias pappas förflutna, det är absolut ingen nyhet. Jag förstår inte värdet i att hon ska tvingas sitta och älta detta intill döden.
Permalänk | Anmäl
Magnus Tyrsol, 2010-05-07, 06:33
Man må vara royalist eller inte men Silvia behöver inte stå till svars för sin fars ev gärningar.
Permalänk | Anmäl
Elisabeth Hammarberg, 2010-05-07, 07:19
Det var lågt (lägre än en sjunken båt - Lundell). Men har man nazismen som födkrok gäller det att twista till det så man kommer i topp. Vad ska Silvia göra åt en sån drapa. Hur gammal var hon när detta hände? Hon är född 1943 och måste ses som oskyldig.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-05-07, 07:35
Förlåt min dåliga franska, men betyder inte "Über alles" över allt annat? "Über alle" betyder över alla
Permalänk | Anmäl
olof hackås, 2010-05-07, 07:40
Trist artikel som vill koppla samman kungahuset och nazism. Dumt och billigt.
Permalänk | Anmäl
Olof Stenborg, 2010-05-07, 08:04
Lågvattenmärke att skriva artikel om denna förfärliga period i Europa.Var själv ej född.Har läst mkt litteratur om andra Världskriget men avslutade med boken Kvinnoorkestern.Sverige som i modern tid aldrig upplevt krig tack och lov,kan ej i sin vidlaste fantasi aldrig förstå ett uns av dessa fasor och lidande som Hitler,Stalin Mussolini m fl.förorsakade.Tacka vet jag Churchill bevingade ord ;Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket.Vidrigt att sända denna dokumentär men, TV4 vill väl ha många tittare.Låt Kungafamiljen vara i fred framförallt nu när bröllop mellan prinsessan Viktoria och Daniel närmar sig .TV 4 har väl inte fått sändningrättighet till den 19/6-10 hoppas jag innerligt.Då skulle väl denna förb......... reklam dundra in när och hur som helst.
Permalänk | Anmäl
Agneta Berglöw, 2010-05-07, 08:16
Vänta lite nu... det är väl Silvia som är drottning i Sverige, inte hennes far. Jag är ledsen, men jag har svårt att se detta som en nyhet överhuvudtaget. Han var medlem i nazistpartiet och gick aldrig ur, den beskrivningen passar nog in på ganska många människor i både Sverige och övriga världen. Om detta är en nyhet så borde Lars Ohly vara scoop of the year. Jag menar här har vi en kille som i modern tid har hyllat en ideologi som i sig inte är ond, med vars styre uppenbarligen leder till miljoners människors död och lidande. Han har i media avsagt sig trom på ideologin, men inte trovärdigt enligt mig. Han däremot har chans att bli minister i Sverige och få riktig makt att påverka våra liv, vilket Silvia och hennes far inte har/haft.
Permalänk | Anmäl
David Målar, 2010-05-07, 08:21
Ständigt denna demonisering.
Många såg Hitler som enda möjligheten att stoppa Stalin. Varför göra saker värre än de är?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-05-07, 09:05
1938, samma år som det tyska nazistpartiet förbjöds att verka i Brasilien, flyttade Walter Sommerlath tillbaka till Tyskland, Där blev han under dunkla omständigheter ägare till ett verkstadsföretag och försåg Nazi-Tyskland med krigsmaterial. Att Silvias far var en glödande och hängiven nazist kan inte betvivlas. Självklart måste Silvia lägga korten på borden.
Det är hög tid att granska brunrötan i kungahuset. Att såväl
l vår kung och drottning kommer från familjer med starkt engagemang för nazismens sak är illa nog. Att det fortfarande mörkas är en skam och ett hån mot nazismens offer.
Permalänk | Anmäl
Läderlappen, 2010-05-07, 09:17
Låg journalistisk nivå på denna artikel. Vi i Sverige har länge varit kritiska till hur hemskt Norge och Norskarna behandlade "Tyskungarna" som föddes på 40 talet under ockupationen. Nu försöker vissa sk. "journalister" att göra samma sak mot våra egna medborgare. Det spelar inte så stor roll att hon är sveriges Drottning eller inte, hon behöver varken försvara eller förklara vad hennes far gjort, oavsett om han deltog i Nazismen aktivt eller passivt. Alla med ledande positioner vad ju tvingade att gå med, oavsett om man delade ideologin eller inte.
Permalänk | Anmäl
Henrik Eriksson, 2010-05-07, 10:16
#9 Jörgen Mattson,
Drottningen är inte skyldig svenska folket ett enda svar som försvar för sin pappa. Det är snarare du som "fikar" efter mer än vad som kan förväntas i frågan som är den tveksamme.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-05-07, 11:00
Hitler vann valet 1933 i januari . Drottning Silvias far gick med i nazistpartiet 1934. Först den 9 november 1938 blossade våldet upp när Tyskland fick genomlida Kristallnatten , en polsk jude hade mördat en tysk diplomat i Paris och nazisterna använde detta för att initiera våldsupptrappningen mot den judiska befolkningen.
Efter första världskriget var Tyskland hårt ansatt av Versaillesfreden ,landet var ålagt att betala 96.000 ton guld i krigsskadestånd, tyskarna var mycket frustrerade. I detta läge steg Hitler upp på scenen som den store frälsaren han gav tyskarna en tro på en framtiden. 1934 när Silvias far gick med i partiet började hjulen rulla i Tyskland och det rådde optimismen . I Tyskland anslöt sig många till partiet därför var det säkert fullt naturligt att en tysk i förskingringen ville lämna sitt bidrag till fosterland. Det handlade mycket om fosterlandskärlek ,ära och heder. Något som en modern mänska har svårt att förstå.
Studerar man den nationalsocialistiska retoriken från den tiden skiljer den sig inte nämnvärt från den socialdemokratiska , nazisterna ansåg sig vara ett arbetarparti. Drottning Silvias far har säkert handlat i god tro när han blev medlem i Nationalsocialistiska partiet . 1934 kunde definitivt ingen tänka sig vad Tyskland skulle genomlida fyra år senare.
Permalänk | Anmäl
Otto Sneider, 2010-05-07, 11:28
Jag har väldigt svårt att förstå vad artikelförfattaren vill uppnå med sin artikel. Det är knappast obekant att fler än drottning Silvias pappa var med i nazistpartiet vilket inte föranleder dess barn att "bekänna". Jag råkar själv vara född i Tyskland och har flera i släkten som både stött och motarbetat naziregimen Vill författaren att det ska framgå i mitt CV?
Permalänk | Anmäl
André Wachholz, 2010-05-07, 11:34
Drottning Silvia är en klok människa som borde besparas sådana här låga infamiteter.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-05-07, 12:39
Mein Kampf var en storsäljare och fanns i i princip varenda tyskt hem. Alla visste vad Hitler ville genomföra. Det är bara behagligare att låtsas att "Tyskarna visste inte om massmorden på judar förrän lägren öppnades 1945". Inte heller stämmer det att man inte hade något val annat än att gå med i NSDAP. Det hade säkert varit ett kostsamt beslut om tyskarna vunnit kriget, men inget särskilt drabbade faktiskt de som inte ställde upp. Man gick med för att göra karriär. Hade fler låtit bli att spela med, särskilt de som hade inbflytande, hade situationen kanske sett annorlunda ut.
Tyvärr, alla ni rojalister. Men lev ni i de lögner ni behöver för att må bra. Silvia, däremot, har inget att be om ursäkt för.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2010-05-07, 17:23
Förstår inte varför Silvia skall be om ursäkt för vad hennes fader gjorde, på vilket sätt har hon ansvar för detta?
Ledare för institutioner kan förstås använda sig av denna pudelteknik för att framstås som särskilt ödmjuka och fina genom att be om ursäkt för något de överhuvudtaget inte haft något ansvar för. Har för mig att förre påven hann be om ursäkt för korstågen, inkvisitionen och antisemitismen. Men han var tyst om sånt som pågick, typ den bisarra synen på hur HIV/Aids skall motverkas i fattiga länder i Afrika som skördat många människoliv.
Familjen Sommerlath är knappast någon offentlig institution som Silvia leder. Det är ju direkt löjligt om barn och barnbarn skulle börja hulka och be om ursäkt för vad deras förfäder har gjort.
Den historiskt nazivänliga Bernadotte familjen som innehavare av statschefsämbetet i Sverige borde naturligtvis avskaffats för länge sen.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-05-07, 18:54
Att granska allt brunt skulle vara väldigt lärorikt. Men det skulle nog svida för mycket för de "politiskt korrekta" om t.ex Hjalmar Brantings entusiasm för STATENS INSTITUT FÖR RASHYGIEN grävdes upp inför valet. De andra partierna var inte sena att hänga på. Selma Lagerlöf som vi hyllar genom att ha henne på våra pengar, var en annan av institutets tillskyndare. Lite för obekvämt kanske???
Permalänk | Anmäl
Robert Pettersson, 2010-05-07, 18:59
Varför i hela friden skulle hon be om ursäkt för sin far?
Tror du på arvsynden, eller vad håller du på med egentligen?
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2010-05-07, 22:33
Joooo...låt dem vara ifred av humanitära skäl.
Joooo...avskaffa hela monarkin av humanitära skäl. Det är riktigt fult att behandla människor så som vi gör - som villebråd för media och wannabees på Newsmill. Jag menar alltså kungafamiljen.
Människor ska inte behandlas som institutioner. Såtillvida de inte blivit det på egna meriter och frivilligt. Man har rätt att tala om sin egen far utan att berätta för hela världen om hans nazism eller att han pruttade ljudligt i mysfåtöljen på kvällarna.
Vad är det för värld vi lever i när media visar oss allt om Princess Anne´s underlivssjukdomar men inte mycket om det ekonomiska läget i vår egen hemkommun? Är det kanske detta som är monarkins ratio?
Permalänk | Anmäl
Gunnel Gomér, 2010-05-08, 18:26
Lite långsökt att "belasta" Siliva med hennes fars nazistiska förflutna. De flesta unga i förkrigstidens Tysklande hade nazistiska sympatier liksom att många unga i forna Sovjetunionen var kommunister.
Permalänk | Anmäl
Ivar Johansson, 2010-05-08, 22:53
Hitler skrev i Mein Kampf att judar skall utrotas, på 20-talet innehöll judeutrotning hans favoritdel i talen på olika ölhallar. Alla som kan läsa är skyldiga att kritiskt granska det man ger sig in i.
Att bara vara naiv och sedan säga att vi inget visste duger inte, Tyskarna visste långt mer om judeutrotning än vad de i efterhand påskinnar. Lärare i skolor redan å 30-talet förklarade för elever att judar bör utrotas, ordet användes i hög grad ute bland folket.
Himler försa sig i ett tal 1943 då han sa att judar utrotas just nu, men ändrade ord, detta finns på film och visades säkerligen även på svenska biografer.
Inom Nazismen var det redan klart 1933 från Hitlers sida att judar skall utrotas, men SS testade först andra möjligheter och när omvärlden inte ville ta emot judar som flyktingar beslutades utrotning 1941, då hade man redan testat dödsprogrammet på utvecklingsstörda och mentalt störda personer sedan 30-talets slut. Då fanns det redan en dödsfabrik att blåsa upp till en större omfattning med färdig personal redo att ställa upp.
Det är detta som visar att det tidigt fanns en planering att utrota människor på tidigt stadium, Partiet var bara oense om vilka man skulle börja med.
Om Silvias far var påläst och ville ta reda på sanningen under 30-talet så fanns alla möjligheter till detta.
Ingmar Bergman erkände skamfullt att han hade Nazistsympatier varför kunde inte Silvias far göra detta? eller Silvia själv.
Frågan är vad de egentligen har att dölja, har Silvias far gett pengar till stöd som använts inom dödsfabrikerna? eller annat sådant stöd.
Det är rimliga frågor värda att granska, det kan även vara så att Silvias far hjälpt till med kontakter att få liknande herrar såsom Mengele och Eichman att fly till Brasilien, Det som i folkmun kallas Odessa var en sammanslutning av nazister som hjälpte stora krigsförbrytare att fly, de som var Nazister i Brasilien var även de med i Odessa.
Om Silvias far hjälpt till med sånt så är det dubbelt viktigt för Silvia att ta avstånd från det hennes far gjorde eftersom hon är Drottning, det handlar inte om arvssynd utan om hennes befattning, kan hon vara trovärdig med det hon gör om hon inte officieltt tar avstånd från Nazism.
Barnen till Göring, Borman och barnbarn till Himler åker runt idag i Tyskland och berättar öppet om vad deras släktingar gjorde för att det inte ska återupprepas.
Återupprepningen är på gång mot Europas Romer, de är de moderna judarna för de flesta nazister idag. Jobik i Ungern har redan ett planerat utrotningsprogram klart, vi här idag kan stoppa dem, Drottning Silvia med sin symboliska betydelse kan hjälpa till och stoppa detta, men endast om hon tar avstånd och berättar öppet vad hennes far egentligen gjorde om han gjorde något allvarligt. Hon engagerar sig för barn idag, men jag har inte hört henne yttra sig om den hemska situation Romska barn lever idag, frågan är betyder dessa barn något för henne, hur blev hon uppfostrad i människovärde? på nazistisk grund? eller humanitär grund?
Det är sånt som avgör och tar man inte avstånd från nazism i sin egen släkt för man bara värderingsrunder vidare generationsvis.
Jag har själv familj från ockuperade länder så jag vet vad jag talar om
Permalänk | Anmäl
Mikael Andersson1, 2010-05-09, 10:12
Jag hittar ingenstans i MK där Hitler skulle påstå att judarna skulle utrotas, däremot skulle man kunna misstänka att något inte stod rätt till med tanke på vilken syn Hitler uppvisar om judar milt sagt samt alla hatiska tal riktade mot gruppen.
Logiskt sätt, om det vore så solklart utöver misstankar pga förföljelser och syndabockstalen mot judarna som grupp så borde i så fall västvärlden varit bättre förvarnat om dödsfabrikerna och utrotningarna då Mein Kampf fanns i begränsad tillgänglighet och engelska översättningar även i väst. Den vetskapen måste i så fall varit antingen bristfällig eller så befann sig hela väst-världen i godtrogen förnekelse, ignorans och helt desinformerade om vad som skulle komma och ske.
Permalänk | Anmäl
X, 2010-05-11, 21:18
Du glömmer att vi diskuterar en situation efter 60 år av krisbearbetning. De som var inblandade gjorde naturligtvis allt de kunde för att låtsas som att ingen visste något. En stor del av populationen, särskilt dess övre skikt, var nazister. I utlandet var många nazistsympatisörer istället. Alla dessa låtsades naturligtvis som inget efter kriget. Som de berättar saken brukar det heta att ingen visste något förrän lägren öppnades 1945.
Ja, godtrogen förnekelse, ignorans och desinformation låter precis rätt. Vetskapen om vad som hände var vida spridd. Det var inte bara Mein Kampf, det fanns så många andra saker människor såg. Mest uppenbart torde ha varit att judar de kände försvann. Lägren uppfördes långt innan avrättningarna började.
Permalänk | Anmäl
Sven P Andersson, 2010-05-12, 14:30
"Vetskapen om vad som hände var vida spridd" Sven P, jag undrar hur du vet vad tyskar visste och inte visste. Det är sant att det fanns uppgifter om massmord, men du glömmer det centrala, att tro på dessa lösa uppgifter. Jag vet inte vilka källor du pratar om som anger att det var offentlig sanning i Tyskland. Tvärtom gjorde regimen allt för att dölja sanningen, även om det var många som var inblandade i förintelsen.
För många tyskar var sanningen om förintelsen närmast outhärdlig när det efter kriget visades bevis för befolkningen på alla dessa illdåd.
Att du med historiska fakta som facit moraliserar om tyskarnas kollektiva skuld generellt och dess medvetande om planer på folkmord i synnerhet låter minst sagt ogenomtänkt. Åter igen: På 30-talet fanns varken demokrati, internet eller möjlighet att ifrågasätta naziregimen på Newsmill...
Permalänk | Anmäl
André Wachholz, 2010-05-16, 11:56
Mycket bra artikel Bosse !
Dessutom högeligen intressant i dessa tider som "Judesuggan" som fenomen och antisemitisk symbol har fått en renässans i Sverige (som enda västeuropeiskt land) !
Om du har intresserad och har möjligheter, så skulle det uppskattas om du grävde vidare. Fler invandrade släkter här i Sverige bör specialgranskas.... [om du förstår vad jag menar]
Det vore välbehövligt, inte minst ur yttrandefrihetsperspektiv !
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-05-18, 09:15
Tack till Bosse för ännu en informativ och glasklar artikel
Nu är frågan om Silvias bakgrund åter uppe för vidare diskussion och det är beklagligt att hon avstår från att reda upp frågor runt sitt förflutna.
I stället redogör hon i TV4 för en högst anmärkningsvärd historiebeskrivning av ett skeende som berör hela världen. Det är fullständigt oacceptabelt att hon inte granskats och ifrågasatts mer öppet efter sina uttalanden, än vad som skett i svensk media efter programmet.
Drottningen själv har inget ansvar för sin far, men hon har däremot genom sin egen position ett mycket stort ansvar för hur hon själv agerar. Hon innehar diverse beskyddarskap och hedersmedlemskap för ett stort antal styrelser, föreningar, organisationer och fonder och genom sitt globala engagemang är hon en förebild för barn och ungdomar över hela världen. Tillsammans med detta och de representativa och ceremoniella uppgifter som hon har, erhåller hon enorma ekonomiska belopp via apanaget från staten.
Hon är i en maktposition, vilket innebär att hon inte bara bör utan också skall granskas som andra - en viktig princip i en demokratisk stat. Det är inget märkvärdigt med det. Vad skulle alternativet vara?
Drottning Silvia ger en felaktig bild av sitt förflutna, som berör andra världskriget, såväl som Förintelsen. Detta framkommer av denna, samt bifogad artikel från 2002. En händelse som är ifrågasatt gäller omständigheterna kring hennes fars verkstadsindustri i Berlin. Innan familjen Bernadotte återigen yttrar sig, tänkte jag själv bidra med följande:
Efter Hitlers maktövertagande 1933 iscensattes snabbt en antijudisk politik i Tyskland. Under året uteslöts judiska styrelsemedlemmar, dels från läkarförbundet, dels från de banker som regeringen hade inflytande över. Judar som arbetade inom den statliga förvaltningen började avskedas och innan årets slut realiserades flera hundra olika antijudiska förordningar. Dessa var alla var uttryck för en officiell politik i Tyskland. 1935, då Nürnberglagarna genomfördes, avskiljdes judarna socialt och juridiskt från övriga och förlorade sina tidigare mänskliga rättigheter.
Familjen Sommerlath flyttade till Tyskland (april 1938), vilket var samma år då Hermann Göring som bäst förberedde att göra judarna helt egendomslösa. 24 april 1938 stadgades att judisk egendom skulle registreras och från den 3 december skulle företagen vara fullt ut ”ariserade”, d v s övertagna från judar.
Detta var naturligtvis inget okänt fenomen i Tyskland, så icke här i Sverige. Svensk handel med Tyskland var av stor betydelse för vårt land under denna tid och under 30- talet restes krav från Tyskland att svenska företag skulle tillämpa samma politik. Genom att bygga upp ett kod- och registersystem i Sverige gällande rastillhörighet, skulle företagen så småningom pressas till att avskeda judiska anställda och till att bryta det eventuella judiska kapitalintresset. Under 1941-42 växte blockaden av svensk- judiska företag från tysk sida och trycket och hoten mot dessa ökade.
Det nazistiska partiet var, som Bosse nämner, ingen trevlig sällskapsklubb att ansluta sig till. Den minoritet av tyskar som dock valde att göra detta gav sitt stöd till en av världens brutalaste regimer.
En historieskrivning som rymmer minsta tvivel eller tomma luckor fylls snabbt av rykten och spekulationer. En historieskrivning som förenklar, föringar eller förfalskar den historiska verkligheten kan bli direkt farlig. Att på något sätt medverka till att göra nazismen rumsren på nytt igen, måste ses som mycket allvarligt. Därför skall svenska myndigheter kräva att få ta del av uppgifter via arkiv både i Sverige och i Tyskland. Detta för att granska de uttalanden som gjorts av drottningen samt för att ta fram fakta runt frågor gällande hela familjen Bernadotte.
Det kungliga enväldet är sedan länge avskaffat och dess rätt att bruka historien för egen del upphävd.
Eivi H Surtmann
Permalänk | Anmäl
Eivi Hermansson Surtmann, 2010-05-21, 12:10
Bra Eivi !
Den Nazistiska hydran har bara fått ett eller par huvuden avklippta, men ingen som har bränt stumparna till botten.
Om några år finns inga överlevare kvar från förintelsen, risken är stor att framtida generationer kommer mer eller mindre invaggas i tron att händelserna aldrig ägde rum eller har modifierats på ett eller annat sätt.
Detta trots att de ohyggliga grymheter som utspelades under förintelsen är långt utanför vad en enda människa orkar ta in eller förstå.
Likt bröderna Bielski kommer vi aldrig låta oss duperas, inte ens av våra egna. Aldrig acceptera ohyggligheterna och alltid kämpa emot - på de sätt som situationen eller provokationerna föranlåter oss att kämpa emot.
Inget utrymme för Antisemitism
Inget utrymme för Islamhat
Inget utrymme för Rasism
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-05-22, 12:43
Tack Pasha!
Nej, snart finns inga kvar som överlevt Förintelsen, de direkta ögonvittnena är borta och möjligheten till att förringa eller förneka det som hänt blir större.
Berättelsen om bröderna Bielski är viktig. Framför allt är den en ögonvittnesskildring till en händelse efter sommaren 1941, då tyskarna inledde ett systematiskt massmord på Europas judar. Den är också ett exempel som visar på att det fanns möjligheter att trotsa den nazistiska diktaturen och göra motstånd.
Sommaren 1941 inrättades speciella mordpatruller, Einsatzgrupper, som tillsammans med särskilda polisbataljoner och nazikollaboratörer kom att avrätta ca 2 miljoner judar. Cirka 3000 man delades in i fyra grupper (A; B; C och D) med ansvar för att eliminera judar under tysklands ockupation av Sovjetunionen. Einsatzkommando 9, som var en del av den större Einsatzgruppe B med ansvar för Vitryssland, skickades till en av bröderna Bielskis byar för att först verkställa avrättningar av ”intelligentian”. Efter att bröderna bevittnat några av dessa anslöt de till en rysk partisanrörelse och påbörjade en kamp mot den tyska ockupationsmakten med det främsta målet att rädda judar från massavrättningar i de nu inrättade gettona.
I juli 1943 gavs en order till tyska officerare att totalt förinta partisaner i skogsområdena. Ett av förbanden som fått uppdraget var SS-Sonderkommando Dirlewanger. Kommandot leddes av Oscar Dirlewanger, som 1940 fått tillåtelse att ställa upp ett specialförband bestående av kriminella. Denna enhet utmärktes av stor grymhet och massmord av civilbefolkningen, vilken från 1942 inlemmats i Waffen-SS mot partisaner i Vitryssland.
När brödernas grupp upplöstes 1944 hade en bit över 1200 judar räddats, vilket omnämns som den största räddningsaktionen av judar under andra världskriget.
En röst på NSDAP var ett stöd för den nazistiska politiken och detta var en konsekvens av den. Därför skall vi aldrig acceptera att den ges möjlighet att stå oemotsagd.
Eivi H Surtmann
Permalänk | Anmäl
Eivi Hermansson Surtmann, 2010-05-26, 18:18
Eivi, tack för en mycket intressant och informativ kommentar # 52
Jag söker efter information om en annan Judisk motståndsman från Budapest, som förklädd till Nazist-officer, lyckades rädda en hel del blivande offer från bödlarna genom avancerat skådespeleri samt mycket djärva manövrer. Jag läste för länge sedan om denne hedervärde person, men minns inte hans namn.
Har du något tips om den personen ?
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-05-29, 17:56
Tack igen Pasha
Ja, kanske kan jag hjälpa dig.
Jag kommer direkt att tänka på Giorgio Perlasca?
Han föddes i Italien, blev fascist någon gång på 20- talet och kämpade för Franco som frivillig under spanska inbördeskriget. Tillbaka i Italien förfärades han över den allians som kommit till stånd mellan Hitler och Mussolini och vände sig genom detta bort från fascismen.
Han reste som affärsman till Östeuropa för att skaffa förnödenheter åt italienska armen.
Efter att Italien övergått till de allierade fängslades han i Ungern (tror det var Ungern) kom sedermera över ett pass och flydde och fick politisk asyl på spanska ambassaden i Ungern.
Med sitt förflutna i Francos Spanien fick han status som spansk medborgare och började samarbeta med andra diplomater för att rädda judar.
I slutet av 1944 tvingades dessa lämna Ungern, men Giorgio valde att stanna kvar ensam när han såg att den pronazistiska regimen hade fått blickarna på de speciella ”skyddshus” som fått diplomatisk immunitet och där det fanns judar som nu stod utan skydd.
Först lurade han inrikesministern att han utsetts av spanska regeringen som efterträdare till en av cheferna som rest iväg, han utnämnde sig själv till spansk ambassadör och undertecknade ett dokument som utnämnd representant för Francoregimen. Dokumentet gav han sedan till utrikesdepartementet, som godtog papperet som äkta.
Via den spanska lagstiftningen gällande judar kunde han ge skydd åt tusentals judar.
Det finns en berättelse om honom som gör att jag kom att tänka på just honom. När jag har berättat om honom i något sammanhang har jag nämnt ett tillfälle då han lyckas rädda två pojkar från ett godståg för transport till läger mitt framför ögonen på en tysk general. Senare fick han bekräftat av R.Wallenberg som varit där vid samma tidpunkt, att han trotsat självaste Adolf Eichmann.
Under många år efter kriget levde han i Italien utan att någon kände till hans historia. Han uppmärksammades slutligen av ett par ungerska judinnor som sökte efter den ”spanske” diplomaten som räddat deras liv. Han uppmärksammades ganska sent, kanske så sent som slutet av 80- talet.
Det har skrivits bok om honom och det har även gjorts film.
Ville ge ett snabbt svar, skall kolla efter lite extra.
Lycka till
Eivi H Surtmann
Permalänk | Anmäl
Eivi Hermansson Surtmann, 2010-05-31, 19:46
Hej Eivi !
Jag har precis sett en dokumentärfilm om den person jag sökte och frågade dig om tidigare. Han hette Pinchas Rosenbaum. Han var extremt modig och uppfinningsrik och använde sig av förklädnader såsom SS-officer och Pilkorsare för att rädda mängder av utsatta människor mitt under brinnande krig.
Filmen är producerat av Simon Wiesenthalcentret och jag har även funnit en kort sammanfattning om honom här:
http://www.shalom-magazine.com/Article.php?id=420311
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-06-30, 21:45
Hej Pasha
Tack snälla för din vänlighet att svara och för ditt tips om hemsidan. Där finns info om en annan ung hjälte, Mordechai Anielewicz, jag varmt rekommenderar dig att läsa om.
Tack igen
Eivi Hermansson Surtmann
Permalänk | Anmäl
Eivi Hermansson Surtmann, 2010-08-22, 19:39
41 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Varför ska Drottning Silvia tala ut om något som hon omöjligt kan ha något ansvar över? Den här typen av journalistik tillhör samma slag som propagandamaskineriet ägnade sig åt. Lågt.
"Redan våren 1934, vilket vi ska komma ihåg, krävde Hitlernazisterna att de som ville ansluta sig till nazipartiet också absolut skulle slåss för de nazistiska idealen som exempelvis att utrota Europas elva miljoner judar"
Sluta ljug, förintelsen planerades många år senare runt början av andra världskriget. Det övergick från rena förföljelser, koncentrationsghetton och läger till förintelse och folkmord. Det var knappast heller något öppen sak de skröt med officiellt och de som visste höll tyst om det av ren självbevarelsedrift pga konsekvenserna som kunde drabba dem som protesterade mot nazisterna.
Berätta som det är! Inget annat!
Ganska lågt måste jag säga. Tydligen finns där mer ilska och smutskastning bakom artikelns funktion än sanningsavslöjande. Guilty-by-association, som vanligt med journalister på den här låga nivån. Pinsamt. Silvia är inte nazist, hon för för guds skull halvbrasse.
Mycket litet att orda om. Unken journalistik, enligt min mening.
I 30-talets Tyskland var det mycket vanligt att man för karriärens skull anslöt sig till National-Socialisterna. Utan att därmed ha den minsta sympati för deras politik. På liknande sätt ansluter sig folk till Social-Demokraterna i Sverige. Undrar just hur många av våra riksdagsmän som tål en granskning om hur deras förfäder under 30-talet förhöll sig till nazismen. Jag hade en moster som tyckte att deras uniformer var stiliga.
Det mest sensationella påståendet i Bosse Schöns artikel är att nazisterna 1934 skulle ha haft bland kraven för medlemsskap " att utrota Europas elva miljoner judar".
Varför har ingen någonsin hört talas om detta krav förut, inte bara vad gäller drottningens fader, utan för alla andra medlemmar? Varför är det obekant för historiker?
Svaret är: därför att Bosse bara hittar på.
Nazisterna talade 1934 inte om att man 1942 skulle fatta beslut om att utrota judarna eller menar Schön att "drottningens pappa" borde ha insett något som resten av tyskarna och världen inte insåg?
Det här var en av de mest korkade artiklar jag läst av Schön som annars brukar vara seriös. Är det ett inlägg i monarkidebatten, någon som skämta aprillo eller ett vanligt mänskligt misstag av Schön?
Vad ville du uppnå med detta lågvattenmärke?
Rota i din egen historia så kanske det framkommer att dina anfäder själva var nazister, en bland de oerhört många svenskar som i det fördolda hjälpte Hitler ockupera både Danmark och Norge.
Och är det något du ska ställas till svars och skämmas över? Knappast. Lika lite som att Magdalena Ribbing ska ställas till svars för att Gustav III blev skjuten. Eller att Hagamannens barn ska stå till svars för vad deras pappa gjorde.
Inse det oerhört låga i ditt resonemang.
"!Redan våren 1934, vilket vi ska komma ihåg, krävde Hitlernazisterna att de som ville ansluta sig till nazipartiet också absolut skulle slåss för de nazistiska idealen som exempelvis att utrota Europas elva miljoner judar."
Kan Bosse ge en trovärdig källa som backar upp ovanstående uttalande? Den enda liknande källan jag kan komma på är Wannsee-protokollet, men det är från 1942 och talar om att förflytta det judiska folket österut.
Tackar för svar.
Naturligtvis kan inte fru Bernadotte ta ansvar för sin fars gärningar, men hon bör heller inte bidra till att fördunkla det som skett.
En stor del av min släkt sympatiserade med nazityskland på 30-talet. Är det något som jag ska böja huvudet och känna skam för idag? För visst är det en form av skam det hela handlar om. Jag förstår inte det relevanta i att skämmas över något som man inte har det minsta lilla ansvar för själv. Arvsynd får dom kristna pyssla med, själv tänker jag inte sänka mig så lågt. Jag är övertygad om att dom flesta svenskar har en, eller flera, släktingar som på ett eller annat sätt sympatiserade med Tyskland på 30 och 40-talet. Ska vi allihopa kanske vända oss ut mot världen och be om ursäkt för detta? Alla känner väl vid det här laget till Silvias pappas förflutna, det är absolut ingen nyhet. Jag förstår inte värdet i att hon ska tvingas sitta och älta detta intill döden.
Man må vara royalist eller inte men Silvia behöver inte stå till svars för sin fars ev gärningar.
Det var lågt (lägre än en sjunken båt - Lundell). Men har man nazismen som födkrok gäller det att twista till det så man kommer i topp. Vad ska Silvia göra åt en sån drapa. Hur gammal var hon när detta hände? Hon är född 1943 och måste ses som oskyldig.
Förlåt min dåliga franska, men betyder inte "Über alles" över allt annat? "Über alle" betyder över alla
Trist artikel som vill koppla samman kungahuset och nazism. Dumt och billigt.
Lågvattenmärke att skriva artikel om denna förfärliga period i Europa.Var själv ej född.Har läst mkt litteratur om andra Världskriget men avslutade med boken Kvinnoorkestern.Sverige som i modern tid aldrig upplevt krig tack och lov,kan ej i sin vidlaste fantasi aldrig förstå ett uns av dessa fasor och lidande som Hitler,Stalin Mussolini m fl.förorsakade.Tacka vet jag Churchill bevingade ord ;Aldrig har så många haft så få att tacka för så mycket.Vidrigt att sända denna dokumentär men, TV4 vill väl ha många tittare.Låt Kungafamiljen vara i fred framförallt nu när bröllop mellan prinsessan Viktoria och Daniel närmar sig .TV 4 har väl inte fått sändningrättighet till den 19/6-10 hoppas jag innerligt.Då skulle väl denna förb......... reklam dundra in när och hur som helst.
Vänta lite nu... det är väl Silvia som är drottning i Sverige, inte hennes far. Jag är ledsen, men jag har svårt att se detta som en nyhet överhuvudtaget. Han var medlem i nazistpartiet och gick aldrig ur, den beskrivningen passar nog in på ganska många människor i både Sverige och övriga världen. Om detta är en nyhet så borde Lars Ohly vara scoop of the year. Jag menar här har vi en kille som i modern tid har hyllat en ideologi som i sig inte är ond, med vars styre uppenbarligen leder till miljoners människors död och lidande. Han har i media avsagt sig trom på ideologin, men inte trovärdigt enligt mig. Han däremot har chans att bli minister i Sverige och få riktig makt att påverka våra liv, vilket Silvia och hennes far inte har/haft.
Ständigt denna demonisering.
Många såg Hitler som enda möjligheten att stoppa Stalin. Varför göra saker värre än de är?
1938, samma år som det tyska nazistpartiet förbjöds att verka i Brasilien, flyttade Walter Sommerlath tillbaka till Tyskland, Där blev han under dunkla omständigheter ägare till ett verkstadsföretag och försåg Nazi-Tyskland med krigsmaterial. Att Silvias far var en glödande och hängiven nazist kan inte betvivlas. Självklart måste Silvia lägga korten på borden.
Det är hög tid att granska brunrötan i kungahuset. Att såväl
l vår kung och drottning kommer från familjer med starkt engagemang för nazismens sak är illa nog. Att det fortfarande mörkas är en skam och ett hån mot nazismens offer.
Låg journalistisk nivå på denna artikel. Vi i Sverige har länge varit kritiska till hur hemskt Norge och Norskarna behandlade "Tyskungarna" som föddes på 40 talet under ockupationen. Nu försöker vissa sk. "journalister" att göra samma sak mot våra egna medborgare. Det spelar inte så stor roll att hon är sveriges Drottning eller inte, hon behöver varken försvara eller förklara vad hennes far gjort, oavsett om han deltog i Nazismen aktivt eller passivt. Alla med ledande positioner vad ju tvingade att gå med, oavsett om man delade ideologin eller inte.
#9 Jörgen Mattson,
Drottningen är inte skyldig svenska folket ett enda svar som försvar för sin pappa. Det är snarare du som "fikar" efter mer än vad som kan förväntas i frågan som är den tveksamme.
Hitler vann valet 1933 i januari . Drottning Silvias far gick med i nazistpartiet 1934. Först den 9 november 1938 blossade våldet upp när Tyskland fick genomlida Kristallnatten , en polsk jude hade mördat en tysk diplomat i Paris och nazisterna använde detta för att initiera våldsupptrappningen mot den judiska befolkningen.
Efter första världskriget var Tyskland hårt ansatt av Versaillesfreden ,landet var ålagt att betala 96.000 ton guld i krigsskadestånd, tyskarna var mycket frustrerade. I detta läge steg Hitler upp på scenen som den store frälsaren han gav tyskarna en tro på en framtiden. 1934 när Silvias far gick med i partiet började hjulen rulla i Tyskland och det rådde optimismen . I Tyskland anslöt sig många till partiet därför var det säkert fullt naturligt att en tysk i förskingringen ville lämna sitt bidrag till fosterland. Det handlade mycket om fosterlandskärlek ,ära och heder. Något som en modern mänska har svårt att förstå.
Studerar man den nationalsocialistiska retoriken från den tiden skiljer den sig inte nämnvärt från den socialdemokratiska , nazisterna ansåg sig vara ett arbetarparti. Drottning Silvias far har säkert handlat i god tro när han blev medlem i Nationalsocialistiska partiet . 1934 kunde definitivt ingen tänka sig vad Tyskland skulle genomlida fyra år senare.
Jag har väldigt svårt att förstå vad artikelförfattaren vill uppnå med sin artikel. Det är knappast obekant att fler än drottning Silvias pappa var med i nazistpartiet vilket inte föranleder dess barn att "bekänna". Jag råkar själv vara född i Tyskland och har flera i släkten som både stött och motarbetat naziregimen Vill författaren att det ska framgå i mitt CV?
Drottning Silvia är en klok människa som borde besparas sådana här låga infamiteter.
Mein Kampf var en storsäljare och fanns i i princip varenda tyskt hem. Alla visste vad Hitler ville genomföra. Det är bara behagligare att låtsas att "Tyskarna visste inte om massmorden på judar förrän lägren öppnades 1945". Inte heller stämmer det att man inte hade något val annat än att gå med i NSDAP. Det hade säkert varit ett kostsamt beslut om tyskarna vunnit kriget, men inget särskilt drabbade faktiskt de som inte ställde upp. Man gick med för att göra karriär. Hade fler låtit bli att spela med, särskilt de som hade inbflytande, hade situationen kanske sett annorlunda ut.
Tyvärr, alla ni rojalister. Men lev ni i de lögner ni behöver för att må bra. Silvia, däremot, har inget att be om ursäkt för.
Förstår inte varför Silvia skall be om ursäkt för vad hennes fader gjorde, på vilket sätt har hon ansvar för detta?
Ledare för institutioner kan förstås använda sig av denna pudelteknik för att framstås som särskilt ödmjuka och fina genom att be om ursäkt för något de överhuvudtaget inte haft något ansvar för. Har för mig att förre påven hann be om ursäkt för korstågen, inkvisitionen och antisemitismen. Men han var tyst om sånt som pågick, typ den bisarra synen på hur HIV/Aids skall motverkas i fattiga länder i Afrika som skördat många människoliv.
Familjen Sommerlath är knappast någon offentlig institution som Silvia leder. Det är ju direkt löjligt om barn och barnbarn skulle börja hulka och be om ursäkt för vad deras förfäder har gjort.
Den historiskt nazivänliga Bernadotte familjen som innehavare av statschefsämbetet i Sverige borde naturligtvis avskaffats för länge sen.
Att granska allt brunt skulle vara väldigt lärorikt. Men det skulle nog svida för mycket för de "politiskt korrekta" om t.ex Hjalmar Brantings entusiasm för STATENS INSTITUT FÖR RASHYGIEN grävdes upp inför valet. De andra partierna var inte sena att hänga på. Selma Lagerlöf som vi hyllar genom att ha henne på våra pengar, var en annan av institutets tillskyndare. Lite för obekvämt kanske???
Varför i hela friden skulle hon be om ursäkt för sin far?
Tror du på arvsynden, eller vad håller du på med egentligen?
Joooo...låt dem vara ifred av humanitära skäl.
Joooo...avskaffa hela monarkin av humanitära skäl. Det är riktigt fult att behandla människor så som vi gör - som villebråd för media och wannabees på Newsmill. Jag menar alltså kungafamiljen.
Människor ska inte behandlas som institutioner. Såtillvida de inte blivit det på egna meriter och frivilligt. Man har rätt att tala om sin egen far utan att berätta för hela världen om hans nazism eller att han pruttade ljudligt i mysfåtöljen på kvällarna.
Vad är det för värld vi lever i när media visar oss allt om Princess Anne´s underlivssjukdomar men inte mycket om det ekonomiska läget i vår egen hemkommun? Är det kanske detta som är monarkins ratio?
Lite långsökt att "belasta" Siliva med hennes fars nazistiska förflutna. De flesta unga i förkrigstidens Tysklande hade nazistiska sympatier liksom att många unga i forna Sovjetunionen var kommunister.
Hitler skrev i Mein Kampf att judar skall utrotas, på 20-talet innehöll judeutrotning hans favoritdel i talen på olika ölhallar. Alla som kan läsa är skyldiga att kritiskt granska det man ger sig in i.
Att bara vara naiv och sedan säga att vi inget visste duger inte, Tyskarna visste långt mer om judeutrotning än vad de i efterhand påskinnar. Lärare i skolor redan å 30-talet förklarade för elever att judar bör utrotas, ordet användes i hög grad ute bland folket.
Himler försa sig i ett tal 1943 då han sa att judar utrotas just nu, men ändrade ord, detta finns på film och visades säkerligen även på svenska biografer.
Inom Nazismen var det redan klart 1933 från Hitlers sida att judar skall utrotas, men SS testade först andra möjligheter och när omvärlden inte ville ta emot judar som flyktingar beslutades utrotning 1941, då hade man redan testat dödsprogrammet på utvecklingsstörda och mentalt störda personer sedan 30-talets slut. Då fanns det redan en dödsfabrik att blåsa upp till en större omfattning med färdig personal redo att ställa upp.
Det är detta som visar att det tidigt fanns en planering att utrota människor på tidigt stadium, Partiet var bara oense om vilka man skulle börja med.
Om Silvias far var påläst och ville ta reda på sanningen under 30-talet så fanns alla möjligheter till detta.
Ingmar Bergman erkände skamfullt att han hade Nazistsympatier varför kunde inte Silvias far göra detta? eller Silvia själv.
Frågan är vad de egentligen har att dölja, har Silvias far gett pengar till stöd som använts inom dödsfabrikerna? eller annat sådant stöd.
Det är rimliga frågor värda att granska, det kan även vara så att Silvias far hjälpt till med kontakter att få liknande herrar såsom Mengele och Eichman att fly till Brasilien, Det som i folkmun kallas Odessa var en sammanslutning av nazister som hjälpte stora krigsförbrytare att fly, de som var Nazister i Brasilien var även de med i Odessa.
Om Silvias far hjälpt till med sånt så är det dubbelt viktigt för Silvia att ta avstånd från det hennes far gjorde eftersom hon är Drottning, det handlar inte om arvssynd utan om hennes befattning, kan hon vara trovärdig med det hon gör om hon inte officieltt tar avstånd från Nazism.
Barnen till Göring, Borman och barnbarn till Himler åker runt idag i Tyskland och berättar öppet om vad deras släktingar gjorde för att det inte ska återupprepas.
Återupprepningen är på gång mot Europas Romer, de är de moderna judarna för de flesta nazister idag. Jobik i Ungern har redan ett planerat utrotningsprogram klart, vi här idag kan stoppa dem, Drottning Silvia med sin symboliska betydelse kan hjälpa till och stoppa detta, men endast om hon tar avstånd och berättar öppet vad hennes far egentligen gjorde om han gjorde något allvarligt. Hon engagerar sig för barn idag, men jag har inte hört henne yttra sig om den hemska situation Romska barn lever idag, frågan är betyder dessa barn något för henne, hur blev hon uppfostrad i människovärde? på nazistisk grund? eller humanitär grund?
Det är sånt som avgör och tar man inte avstånd från nazism i sin egen släkt för man bara värderingsrunder vidare generationsvis.
Jag har själv familj från ockuperade länder så jag vet vad jag talar om
Jag hittar ingenstans i MK där Hitler skulle påstå att judarna skulle utrotas, däremot skulle man kunna misstänka att något inte stod rätt till med tanke på vilken syn Hitler uppvisar om judar milt sagt samt alla hatiska tal riktade mot gruppen.
Logiskt sätt, om det vore så solklart utöver misstankar pga förföljelser och syndabockstalen mot judarna som grupp så borde i så fall västvärlden varit bättre förvarnat om dödsfabrikerna och utrotningarna då Mein Kampf fanns i begränsad tillgänglighet och engelska översättningar även i väst. Den vetskapen måste i så fall varit antingen bristfällig eller så befann sig hela väst-världen i godtrogen förnekelse, ignorans och helt desinformerade om vad som skulle komma och ske.
Du glömmer att vi diskuterar en situation efter 60 år av krisbearbetning. De som var inblandade gjorde naturligtvis allt de kunde för att låtsas som att ingen visste något. En stor del av populationen, särskilt dess övre skikt, var nazister. I utlandet var många nazistsympatisörer istället. Alla dessa låtsades naturligtvis som inget efter kriget. Som de berättar saken brukar det heta att ingen visste något förrän lägren öppnades 1945.
Ja, godtrogen förnekelse, ignorans och desinformation låter precis rätt. Vetskapen om vad som hände var vida spridd. Det var inte bara Mein Kampf, det fanns så många andra saker människor såg. Mest uppenbart torde ha varit att judar de kände försvann. Lägren uppfördes långt innan avrättningarna började.
"Vetskapen om vad som hände var vida spridd" Sven P, jag undrar hur du vet vad tyskar visste och inte visste. Det är sant att det fanns uppgifter om massmord, men du glömmer det centrala, att tro på dessa lösa uppgifter. Jag vet inte vilka källor du pratar om som anger att det var offentlig sanning i Tyskland. Tvärtom gjorde regimen allt för att dölja sanningen, även om det var många som var inblandade i förintelsen.
För många tyskar var sanningen om förintelsen närmast outhärdlig när det efter kriget visades bevis för befolkningen på alla dessa illdåd.
Att du med historiska fakta som facit moraliserar om tyskarnas kollektiva skuld generellt och dess medvetande om planer på folkmord i synnerhet låter minst sagt ogenomtänkt. Åter igen: På 30-talet fanns varken demokrati, internet eller möjlighet att ifrågasätta naziregimen på Newsmill...
Mycket bra artikel Bosse !
Dessutom högeligen intressant i dessa tider som "Judesuggan" som fenomen och antisemitisk symbol har fått en renässans i Sverige (som enda västeuropeiskt land) !
Om du har intresserad och har möjligheter, så skulle det uppskattas om du grävde vidare. Fler invandrade släkter här i Sverige bör specialgranskas.... [om du förstår vad jag menar]
Det vore välbehövligt, inte minst ur yttrandefrihetsperspektiv !
Tack till Bosse för ännu en informativ och glasklar artikel
Nu är frågan om Silvias bakgrund åter uppe för vidare diskussion och det är beklagligt att hon avstår från att reda upp frågor runt sitt förflutna.
I stället redogör hon i TV4 för en högst anmärkningsvärd historiebeskrivning av ett skeende som berör hela världen. Det är fullständigt oacceptabelt att hon inte granskats och ifrågasatts mer öppet efter sina uttalanden, än vad som skett i svensk media efter programmet.
Drottningen själv har inget ansvar för sin far, men hon har däremot genom sin egen position ett mycket stort ansvar för hur hon själv agerar. Hon innehar diverse beskyddarskap och hedersmedlemskap för ett stort antal styrelser, föreningar, organisationer och fonder och genom sitt globala engagemang är hon en förebild för barn och ungdomar över hela världen. Tillsammans med detta och de representativa och ceremoniella uppgifter som hon har, erhåller hon enorma ekonomiska belopp via apanaget från staten.
Hon är i en maktposition, vilket innebär att hon inte bara bör utan också skall granskas som andra - en viktig princip i en demokratisk stat. Det är inget märkvärdigt med det. Vad skulle alternativet vara?
Drottning Silvia ger en felaktig bild av sitt förflutna, som berör andra världskriget, såväl som Förintelsen. Detta framkommer av denna, samt bifogad artikel från 2002. En händelse som är ifrågasatt gäller omständigheterna kring hennes fars verkstadsindustri i Berlin. Innan familjen Bernadotte återigen yttrar sig, tänkte jag själv bidra med följande:
Efter Hitlers maktövertagande 1933 iscensattes snabbt en antijudisk politik i Tyskland. Under året uteslöts judiska styrelsemedlemmar, dels från läkarförbundet, dels från de banker som regeringen hade inflytande över. Judar som arbetade inom den statliga förvaltningen började avskedas och innan årets slut realiserades flera hundra olika antijudiska förordningar. Dessa var alla var uttryck för en officiell politik i Tyskland. 1935, då Nürnberglagarna genomfördes, avskiljdes judarna socialt och juridiskt från övriga och förlorade sina tidigare mänskliga rättigheter.
Familjen Sommerlath flyttade till Tyskland (april 1938), vilket var samma år då Hermann Göring som bäst förberedde att göra judarna helt egendomslösa. 24 april 1938 stadgades att judisk egendom skulle registreras och från den 3 december skulle företagen vara fullt ut ”ariserade”, d v s övertagna från judar.
Detta var naturligtvis inget okänt fenomen i Tyskland, så icke här i Sverige. Svensk handel med Tyskland var av stor betydelse för vårt land under denna tid och under 30- talet restes krav från Tyskland att svenska företag skulle tillämpa samma politik. Genom att bygga upp ett kod- och registersystem i Sverige gällande rastillhörighet, skulle företagen så småningom pressas till att avskeda judiska anställda och till att bryta det eventuella judiska kapitalintresset. Under 1941-42 växte blockaden av svensk- judiska företag från tysk sida och trycket och hoten mot dessa ökade.
Det nazistiska partiet var, som Bosse nämner, ingen trevlig sällskapsklubb att ansluta sig till. Den minoritet av tyskar som dock valde att göra detta gav sitt stöd till en av världens brutalaste regimer.
En historieskrivning som rymmer minsta tvivel eller tomma luckor fylls snabbt av rykten och spekulationer. En historieskrivning som förenklar, föringar eller förfalskar den historiska verkligheten kan bli direkt farlig. Att på något sätt medverka till att göra nazismen rumsren på nytt igen, måste ses som mycket allvarligt. Därför skall svenska myndigheter kräva att få ta del av uppgifter via arkiv både i Sverige och i Tyskland. Detta för att granska de uttalanden som gjorts av drottningen samt för att ta fram fakta runt frågor gällande hela familjen Bernadotte.
Det kungliga enväldet är sedan länge avskaffat och dess rätt att bruka historien för egen del upphävd.
Eivi H Surtmann
Bra Eivi !
Den Nazistiska hydran har bara fått ett eller par huvuden avklippta, men ingen som har bränt stumparna till botten.
Om några år finns inga överlevare kvar från förintelsen, risken är stor att framtida generationer kommer mer eller mindre invaggas i tron att händelserna aldrig ägde rum eller har modifierats på ett eller annat sätt.
Detta trots att de ohyggliga grymheter som utspelades under förintelsen är långt utanför vad en enda människa orkar ta in eller förstå.
Likt bröderna Bielski kommer vi aldrig låta oss duperas, inte ens av våra egna. Aldrig acceptera ohyggligheterna och alltid kämpa emot - på de sätt som situationen eller provokationerna föranlåter oss att kämpa emot.
Inget utrymme för Antisemitism
Inget utrymme för Islamhat
Inget utrymme för Rasism
Tack Pasha!
Nej, snart finns inga kvar som överlevt Förintelsen, de direkta ögonvittnena är borta och möjligheten till att förringa eller förneka det som hänt blir större.
Berättelsen om bröderna Bielski är viktig. Framför allt är den en ögonvittnesskildring till en händelse efter sommaren 1941, då tyskarna inledde ett systematiskt massmord på Europas judar. Den är också ett exempel som visar på att det fanns möjligheter att trotsa den nazistiska diktaturen och göra motstånd.
Sommaren 1941 inrättades speciella mordpatruller, Einsatzgrupper, som tillsammans med särskilda polisbataljoner och nazikollaboratörer kom att avrätta ca 2 miljoner judar. Cirka 3000 man delades in i fyra grupper (A; B; C och D) med ansvar för att eliminera judar under tysklands ockupation av Sovjetunionen. Einsatzkommando 9, som var en del av den större Einsatzgruppe B med ansvar för Vitryssland, skickades till en av bröderna Bielskis byar för att först verkställa avrättningar av ”intelligentian”. Efter att bröderna bevittnat några av dessa anslöt de till en rysk partisanrörelse och påbörjade en kamp mot den tyska ockupationsmakten med det främsta målet att rädda judar från massavrättningar i de nu inrättade gettona.
I juli 1943 gavs en order till tyska officerare att totalt förinta partisaner i skogsområdena. Ett av förbanden som fått uppdraget var SS-Sonderkommando Dirlewanger. Kommandot leddes av Oscar Dirlewanger, som 1940 fått tillåtelse att ställa upp ett specialförband bestående av kriminella. Denna enhet utmärktes av stor grymhet och massmord av civilbefolkningen, vilken från 1942 inlemmats i Waffen-SS mot partisaner i Vitryssland.
När brödernas grupp upplöstes 1944 hade en bit över 1200 judar räddats, vilket omnämns som den största räddningsaktionen av judar under andra världskriget.
En röst på NSDAP var ett stöd för den nazistiska politiken och detta var en konsekvens av den. Därför skall vi aldrig acceptera att den ges möjlighet att stå oemotsagd.
Eivi H Surtmann
Eivi, tack för en mycket intressant och informativ kommentar # 52
Jag söker efter information om en annan Judisk motståndsman från Budapest, som förklädd till Nazist-officer, lyckades rädda en hel del blivande offer från bödlarna genom avancerat skådespeleri samt mycket djärva manövrer. Jag läste för länge sedan om denne hedervärde person, men minns inte hans namn.
Har du något tips om den personen ?
Tack igen Pasha
Ja, kanske kan jag hjälpa dig.
Jag kommer direkt att tänka på Giorgio Perlasca?
Han föddes i Italien, blev fascist någon gång på 20- talet och kämpade för Franco som frivillig under spanska inbördeskriget. Tillbaka i Italien förfärades han över den allians som kommit till stånd mellan Hitler och Mussolini och vände sig genom detta bort från fascismen.
Han reste som affärsman till Östeuropa för att skaffa förnödenheter åt italienska armen.
Efter att Italien övergått till de allierade fängslades han i Ungern (tror det var Ungern) kom sedermera över ett pass och flydde och fick politisk asyl på spanska ambassaden i Ungern.
Med sitt förflutna i Francos Spanien fick han status som spansk medborgare och började samarbeta med andra diplomater för att rädda judar.
I slutet av 1944 tvingades dessa lämna Ungern, men Giorgio valde att stanna kvar ensam när han såg att den pronazistiska regimen hade fått blickarna på de speciella ”skyddshus” som fått diplomatisk immunitet och där det fanns judar som nu stod utan skydd.
Först lurade han inrikesministern att han utsetts av spanska regeringen som efterträdare till en av cheferna som rest iväg, han utnämnde sig själv till spansk ambassadör och undertecknade ett dokument som utnämnd representant för Francoregimen. Dokumentet gav han sedan till utrikesdepartementet, som godtog papperet som äkta.
Via den spanska lagstiftningen gällande judar kunde han ge skydd åt tusentals judar.
Det finns en berättelse om honom som gör att jag kom att tänka på just honom. När jag har berättat om honom i något sammanhang har jag nämnt ett tillfälle då han lyckas rädda två pojkar från ett godståg för transport till läger mitt framför ögonen på en tysk general. Senare fick han bekräftat av R.Wallenberg som varit där vid samma tidpunkt, att han trotsat självaste Adolf Eichmann.
Under många år efter kriget levde han i Italien utan att någon kände till hans historia. Han uppmärksammades slutligen av ett par ungerska judinnor som sökte efter den ”spanske” diplomaten som räddat deras liv. Han uppmärksammades ganska sent, kanske så sent som slutet av 80- talet.
Det har skrivits bok om honom och det har även gjorts film.
Ville ge ett snabbt svar, skall kolla efter lite extra.
Lycka till
Eivi H Surtmann
Hej Eivi !
Jag har precis sett en dokumentärfilm om den person jag sökte och frågade dig om tidigare. Han hette Pinchas Rosenbaum. Han var extremt modig och uppfinningsrik och använde sig av förklädnader såsom SS-officer och Pilkorsare för att rädda mängder av utsatta människor mitt under brinnande krig.
Filmen är producerat av Simon Wiesenthalcentret och jag har även funnit en kort sammanfattning om honom här:
http://www.shalom-magazine.com/Article.php?id=420311
Hej Pasha
Tack snälla för din vänlighet att svara och för ditt tips om hemsidan. Där finns info om en annan ung hjälte, Mordechai Anielewicz, jag varmt rekommenderar dig att läsa om.
Tack igen
Eivi Hermansson Surtmann