Det är klart en bra astrolog kan räkna ut saker i förväg annars skulle väl inte höjdare världen över använda sig av stjärnorna. Fast det är skämmigt och ingen vill tala öppet om det. De flesta fnyser åt astrologi. Det gör inte jag. Det är det enda vi har att gå på. Bättre än Gud och Jesus.
Kanske Jonas - Vattuman - och Madeleine - Tvilling - inte passade ihop helt enkelt. Kanske det inte finns någon riktig kärlek. Det kanske bara finns en flammande passion ett tag så människorna skaffar avkomma. Två irrbloss som brinner och nya stjärnor föds. Kanske resten är konvenans för stabilitetens skull.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-04-26, 09:55
Jo visst gillar vi astrologi, numerologi och tarotkort. Kul att ha som sällskapslek och även för kungligheter, som prinsessan Diana - att använda för att se vart livet skulle ta vägen, men märkligt nog kunde inte stjärnorna förutspå att hon skulle dö krossad i en bilolycka i en tunnel under Paris. Eller vill astrologen påstå att hon valde detta?
Som sagt alla sådana esoteriska ting kan hjälpa oss, att använda vårt förnuft och välja om vi inte vet hur vi ska göra, men i det här fallet blir det lite löjligt. Att dra in en vulkan. Vulkaner gör som dom vill och brytningen hade varit på gång länge. De passade ihop ett tag, som ungdomar kan göra. Men inte längre.
Mina föräldrar var också lillebror och lillasyster precis som Madeleine och Jonas. Det blev aldrig bra, för ingen av dem hade någon ansvarsfull roll som barn. Mycket riktigt vi barn blev utsatta för bråk, slagsmål och skilsmässa och blev bortlämnade i sex somrar som små.
Detta med hjälp av Sommarbarnsbyrån, som skickade oss sextio mil bort från hemmet. Det ansågs bra för barn att vara på landet på den tiden av den allomfattande staten och mamma fick hela somrarna fria att spara pengar, träffa nya karlar och åka på resor.
Hon och också pappa hade stor släkt, som kunde ha haft oss, men som sagt staten skulle sköta allt sånt då. Det hade tyvärr min mamma gått på.
Var glad att denna nya kungliga generation slipper gå igenom något sådant. Madeleine behöver någon som har vuxit upp som en storebror i syskonskaran, så att hon kan få känna sig omhändertagen i livet. Och Jonas behöver någon som har vuxit upp som storasyster i syskonskaran, som kan motsvara hans behov av omhändertagande.
Jag har själv provat på detta. Är inne på mitt 27:e år tillsammans med en lillebror (är själv storasyster) fast astrologiskt sett passar vi inte alls ihop. Men jag tror hellre på det vi upplever.
Jag hoppas verkligen att vårt kungahus inte kommer att använda sig av astrologer (eller att de gör det) för att se vart framtiden går. Detta gjordes senast av svenska kungahuset på 1500-1600-tal i vårt land (drottning Kristina senast och det vet vi ju hur det gick) på den tiden när astrologin betraktades som en vetenskap, precis som alkemin har gjort det. Numera så finns det dock andra vetenskaper att vända sig till, ifall man vill veta om ett par människor passar ihop. Eller också kan de lyssna till sig själva och sina känslor. Är också alldeles utmärkt.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-04-26, 10:25
Ganska intressant analys av hur "planen" misslyckades pga. vulkanutbrottet men var du tvungen att blanda i stjärnor och horoskop`?
#Helena "Det är klart en bra astrolog kan räkna ut saker i förväg annars skulle väl inte höjdare världen över använda sig av stjärnorna. Fast det är skämmigt och ingen vill tala öppet om det. De flesta fnyser åt astrologi. Det gör inte jag. Det är det enda vi har att gå på. Bättre än Gud och Jesus."
Vilka "höjdare" är det du menar läser i stjärnorna? Och varför skulle det vara bättre att läsa i stjärnorna än gud/jesus eller i gul snö för den delen? Vad sägs om att tro på vår egen förmåga att leva våra liv utan att något utomjordiskt styr över oss?
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2010-04-26, 10:26
#1 ” Kanske Jonas - Vattuman - och Madeleine - Tvilling - inte passade ihop”
Nej, jag ser att båda är luft-tecken. Ett luft-tecken brukar behöva värme för att kunna cirkulera bra. Luft-tecken brukar därför fungera bra med eld-tecken, alltså vädur, lejon eller skytt.
Nu tar jag inte det här med astrologi så alvarligt. Man bör nog ha lite distans och mest se det som en kul grej. Annars kan man lätt komma till slutsatser som att vulkanens eld störde relationen och liknande långsökta tankegångar.
Permalänk | Anmäl
Kurt Lund, 2010-04-26, 10:47
Den här artikeln är stor humor.
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-04-26, 10:45
Jag tror det var den globala uppvärmningen som bröt förlovningen.
Permalänk | Anmäl
Carl Åström, 2010-04-26, 12:45
Johan S: Lenin, Hitler, Napoleon med flera hade sina astrologer. Det är allmänt känt att tidpunkten för viktiga politiska framträdanden av USAs tidigare president Ronald Reagan bestämdes i samråd med en känd astrolog i San Francisco. Bush i sin tur tror på Lucifer.
Det enda vi har är rymden och stjärnorna. Pegasus var en bevingad häst som föddes ur gorgonen Medusas avhuggna huvud. Han skulle bli budbäraren mellan gudarna och människorna. Sättet han föddes på får illustrera den form av visdom som föds ur kaos och lidande. Pegasus läge på himlen är precis mellan Fiskarnas och Vattumannens stjärnbilder. Det gör honom till en symbolisk brobyggare mellan de två tidsåldrarna; Fiskarnas tidsålder - från ca Jesu tid och fram till nu - och Vattumannens tidsålder, som vi med stor möda håller på att gå in i.
Kunskapen om astronomi och astrologi - förut var det en och samma vetenskap - är väldigt gammal. Man vet inte exakt hur gammal men redan för 6 000 år sedan ritades kartor över himlavalvet. Man upptäckte först att Månen hade stor inverkan dels på tidvatten osv men även på det sexuella. Med tiden så delade astrologerna upp eliptikan - bana som löper runt jorden - i 12 delar (zodiaken) som namngavs efter den stjärnkonstellation som stod bakom den. Man kom även på att när en planet vandrade genom någon av de här delarna så hade de barn som fötts inom samma period gemensamma karaktärsdrag och det inträffade liknande händelser. Astrologerna studerade under 4 500 år hur solsystemet var uppbyggt och sambanden mellan händelser på jorden och på himlavalvet.
Ptolemaios skrev den äldsta bevarade boken i astrologi 200 e kr. I de grekiska, romerska, egyptiska och kinesiska kulturerna hade astrologin en stor betydelse. Varje härskare hade sin astrolog och det var vanligt att man rådfrågade denne hur stjärnorna förutsåg vissa händelser, huruvida man skulle starta ett krig eller avvakta.
Fram till 1700 talet så studerades astrologi lika seriöst som astronomi. Kungar, drottningar och andra bemärkta personer försågs ofta med egna horoskop. Men i och med upplysningen började man tvivla på att människans öde styrdes av planeternas rörelser och intresset avtog successivt. Idag är det många som sysslar och tror på astrologin.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-04-26, 13:55
Helena: För det första så är väl knappast Lenin, Hitler, Stalin, Napoleon eller Bush några bra exempel att ta upp? Ingen av dessa ledare har ju lyckats speciellt bra i sina åtaganden så de hade kanske gått betydligt bättre för dem om de inte lyssnat på sina astrologer. Sen tvivlar jag på att du har kännedom om dessa ledare verkligen använde sig av astrologer för att ta viktiga strategiska beslut i sitt ledarskap. Att det funnits en astrolog någonstans bland rådgivarna kan mycket väl vara möjlighet men det betyder inte att dessa herrar tog sina beslut annorlunda beroende på hur stjärnorna stod i skyn.
Du säger återigen "Det enda vi har är rymden och stjärnorna". Vad grundar du detta på? Jag tvivlar inte ett dugg på att det finns massor med historisk litteratur och fakta om astrologi och att det använts av gamla civilisationer. Detta gör det dock knappast till en sanning då människan genom historien sysslat med ofantligt mycket konstiga ritualer och trott på allt möjligt konstigt.
"Pegasus var en bevingad häst som föddes ur gorgonen Medusas avhuggna huvud. Han skulle bli budbäraren mellan gudarna och människorna. Sättet han föddes på får illustrera den form av visdom som föds ur kaos och lidande. "
Okej?
"Men i och med upplysningen började man tvivla på att människans öde styrdes av planeternas rörelser och intresset avtog "
Exakt, i och med upplysningen slutade många människor att tro på massa trams. Vad du definierar som "många" är nog inte samma som jag då jag ytterst sällen stöter på människor som tror eller sysslar på astrologi på någon annan nivå än att de läser horoskopet i metro. De allra flesta gånger man stöter på dem är när Aschberg eller någon annan journalist avslöjer dem som fejk...
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2010-04-26, 15:29
På sikt kommer även det svenska folket bli lika obildat som kreationisterna i centrla USA:s plattmarker.
Det beror dock inte på planeternas läge eller vulkanaska.
Orsaken är två: Ett ofullkomligt utbildningssystem och införandet av kommersiell TV.
Permalänk | Anmäl
Anders B Westin, 2010-04-26, 18:26
Tänk att det fortfarande finns människor som tror att det finns företeelser som bara vissa utvalda medier kan tolka.
Om astrologi hade någon betydelse så skulle vi få en prognos efter vare nyhetssändning i tv. Eller hur?
Om det fanns currylinjer så skulle vi ha kartor som visade var dom låg.
Om Feng shui inte bara var bluff så skulle det hänga med en instruktion med varje Ikeapaket.
Om Gud existerade skulle det inte finnas vare sig kyrkor eller religioner. Det skulle inte behövas.
Uttolkare är själva beviset på att något inte existerar. Så enkelt är det.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-04-26, 18:31
#13, Olof; det var klokt skrivet. Om astrologi fungerade, skulle astrologer vara rika som troll, eftersom de skulle kunna förutse ett och annat innan vi andra fattat galoppen, och spela skjortan av Ladbrokes, Unibet mfl. Men de jag känner som tror på astrologi är inte rika som troll, snarare tvärtom. Eftersom de lägger en massa onödiga kronor på okulta ting.
Jag tror för övrigt att det var en bakterie som orsakade brytningen mellan Jonas och Madeleine. En mycket liten och ännu okänd sort.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2010-04-26, 19:51
Astrologin behöver inga uttolkare, inte mer än fysiken gör det, eller politiken. Vem som helst kan bli astrolog om vederbörande begriper sig på statistik och matte.
Själv begriper jag mig inte på el och jag kan inte reparera ledningar - så skall jag tro Olof Lindberg så finns inte el.
Väderleksrapporten skulle också vara obegriplig för de flesta om inte någon hade tolkat informationen som SMHI samlat in och förvandlat den till en enkel karta.
Permalänk | Anmäl
Hanna Tolander, 2010-04-26, 20:04
Det stämmer nog att askmolnet försvårade hovets mediehantering av historien.
Newsmills redigering är falsk. "Astrologen" säger inte det som rubriken låter påskina.
Permalänk | Anmäl
Clam, 2010-04-27, 02:42
#15, Hanna; Vem som helst kan ganska enkelt lära sig att förstå vad elektricitet är och hur olika väder uppstår. Och förklara det vidare. Och man kan se att det fungerar lika varje gång, så som man fått det förklarat. När man kommer över till fenomen som inte kan påvisas, då behöver man en uttolkare. Eftersom ingen kan se, förstå eller testa med egen intellektuell förmåga.
Nog är astrologi lite mer än statistik och matte? Det innehåller en tro på att händelser på jorden styrs av ett förutbestämt "öde", att man ur stjärnor mm kan utläsa vad som kommer att hända. Och hur man kan undvika oönskade händelser, mm.
Och ännu har ingen kunnat visa på att astrologin fungerar annat än som ett tidsfördriv, lika med att lägga patiens.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2010-04-27, 06:41
Det är inget konstigt med astrologi. Det handlar om universums samlade energi i ständig rörelse. En mängd, aldrig mer aldrig mindre. Eftersom alla planetkroppa har olika beståndsdelar som påverkas olika av olika energier kan man med astrologi bara förutse när planeter står negativt, eller positivt till varandra. Den säger inget annat om framtiden än att ex vis planeten saturnus står energimässigt i konflikt med mars 5 maj och det i sin tur innebär en stark hämning i ditt uttryck under den perioden.
Våra beståndsdelar är ju inte heller något annat än den materia som florerar i övriga universum. Atomer, neutroner, mm mm.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-04-27, 07:30
Jag antar att det här är skrivet med en smula humor. Men jag fattar inte helt var horoskopen kom in i bilden. Artikeln visar dock tydligt att hovets taktik för att hantera eventuella kriser behöver ha en uppbackning med en plan B. Att de inte har tänkt på det innan askmolnet...
Permalänk | Anmäl
Eva Ek Josefsson, 2010-04-27, 08:19
Det är lätt att häckla astrologin. Det ska man inte göra. Christinas kommentar är bra. För er som är intresserade är Kepler College i Seattle det första universitetet sedan 1500-talet som ger en godkänd akademisk utbildning i astrologi - in the art and science of astrology.
Astrologi undervisades vid universiteten i Europa på 1500-1600- talen, och var en integrerad del av den medicinska utbildningen. Astrologin är nu på väg att återigen ta plats i akademiska sammanhang. Utbildningen på Kepler tar fyra år på heltid och man får en Bachelor of Arts (BA). En Master of Arts (MA) innebär ytterligare två år och fördjupa sig i mer avancerade studier. Det finns alternativ till Kepler College i England. På Bath university kan man studera astrologisk historia och ta en Master of Arts eller en Ph d inom astrologi med betoning på det historiska perspektivet. Det är Nicholas Campion, som tidigare varit styrelseordförande för Englands astrologiska förening, som håller i utbildningen. Det går med andra ord framåt för astrologin.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-04-27, 08:40
Ang astrologi är det bra att ta upp Forers experiment och påvisande av den sk "Forer-effekten".
http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-04-27, 08:58
"Jag har ställt Madeleines och Jonas horoskop många gånger och de är, var, en bra men inte oproblematisk matchning. Utgången av deras relation känns tyvärr inte överraskande"
Visa oss det horoskop som du ställde innan tidningarna skrev om problem i deras relation där du förutsåg just denna utgång av deras relation.
Det luktar efterhandskonstruktion lång väg när du skriver detta.
Det fanns när jag växte upp en väderspåman som hette Enok Sarri. Han brukade i augusti-september ge detaljerade förutsägelser för hur vintern skulle bli. Dessa slog oftast inte in. Men när vi var framme vid april-maj året därpå så var det glömt och då fick han lämna en ny prognos för sommarvädret.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2010-04-27, 10:20
Vilket skämt! Astrologi är ingen vetenskap. Astrologi är humbug.
Permalänk | Anmäl
Åsa Carlsson, 2010-04-27, 10:25
Mayo, även el, fysik, astronomi et cetera förutsätter att man "tror" på en rad begrepp. Utan definitioner kan vi inte behärska någonting alls.
Astrologi presenteras olyckligtvis rätt ofta som något slags religion, men i grund och botten handlar det bara om statistiska samband. Jag har jobbat med det i över tjugo år så jag borde ju veta. Jag ägnar mig inte åt att "uttolka kosmiska krafter", jag ägnar mig åt att med matematikens hjälp tala om vad som sannolikt kommer att inträffa vid olika tidpunkter. Känner mig inte ett dugg mystisk ... och jag kan lära ut det jag gör utan att över huvud taget blanda in någon "känsla".
Om astrologin utsattes för en rättvis vetenskaplig prövning skulle det visa sig att samma förutsättningar också ger samma resultat, precis som med kemi, fysik, teknik.
Permalänk | Anmäl
Hanna Tolander, 2010-04-27, 10:25
Christina, hur mäter ni energin som ni påstår att olika planetkroppar avger? Hur mäter ni att just saturnus energi inte passar ihop med mars energi?
Är det mängden energi som inte passar ihop med varandra eller finsn det olika sorters energi från olika sorters kroppar?
Permalänk | Anmäl
Johan S, 2010-04-27, 12:01
Astrologerna har fått kausalitetskedjan bakvänd. Det var inte ett vulkanutbrott som orsakade en brytning. Nej, modern islamsk vetenskap har svaret: det var prinsessans stora urringningar som ledde till en så kallad boobquake.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-04-27, 15:41
Tja, det här var ju inte dagens viktigaste händelse. Men man kan ju notera imamers intresse för kopplingen mellan kvinnors lätta klädsel, mäns brunst och utlösning av vulkaner och jordbävningar. De har kanske också blivit spådda av astrologer?
Permalänk | Anmäl
GB, 2010-04-27, 19:16
Christina och Helena
Jag jobbade som sommarvikarie på lokaltidningen Fryksdalsbygden en gång på sextiotalet. Gissa vad jag fick göra? Skriva horoskop förstås. Klippa ihop en massa rappakalja från gamla horoskop. Lagom luddiga formuleringar som kunde stämma in på vad som helst.
Det är så det går till.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-04-27, 20:48
Hanna, skillnaden mellan astrologi och kemi, fysik, astronomi och andra naturvetenskaper är att begreppen och principerna som ligger bakom dem är bevisade i experiment. Dessutom är det välbekant att statistisk korrelation inte är detsamma som kasualitet.
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-04-27, 20:47
Hanna, det är lite skillnad att tro på t ex tyngdlagen eller elektroners existens, jämfört med att tro på dina matematiska beräkningar av planeternas energisamlingars förändringar över tid och rum för att med hjälp av detta förutspå sannolikheten för framtida händelser. Jag tror på tyngdlagen och elektronerna, det andra återstår att visa att det inte är ett tidsfördriv. Ungefär på samma nivå som att blanda vatten och kalla det för homeopatiska medel.
Permalänk | Anmäl
Mayo Mellberg, 2010-04-27, 20:51
Den 10 september står ofta planeterna i negativa energikonstellationer till varandra. När Anna Lind skjöts var det dessutom fullmåne. Flod. Blodförlusten var tydligen enorm och det som avgjorde.
Den 11 september, i New York, finanskrisens inledning, mycket negativt har skett i mitten av september. Om det har något att göra med planeternas negativa energier, därom kan man bara tro. Men ingen kan förneka att planeter har utstrålning. Utan solens strålning skulle vi inte ens finnas till.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-04-28, 07:24
Christina, det är lätt att vara efterklok. Kom med en förutsägelse som vi kan testa iställlet, eller ska vi vänta till den 11 september i år för att se om något hemskt händer? SD in i riksdagen, kanske? Och händer inget dåligt den 11 september i år, kan du då säga att astrologi inte har med verkligheten att göra? Eller kommer du att skylla på att "det är bara sannolikheter" och gömma dig bakom det?
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-04-28, 09:32
Johan Edin,
Vi kan väl enas om att i alla fall två planeter har en oerhörd påverkan. Solen ger liv och månen styr ebb och flod.
Är det då så långsökt att tro att andra planeter med sin utstrålning och inbördes ibland konfliktladdade påverkan på varandra också har ett avgörande inflytande på oss som materiella varelser?
Inte i min värld i alla fall.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-04-28, 10:25
Helena:
Inser du att vår föreställning om stjärnbilder ar grundade i mytologi, en blandning av grekisk, romersk och en del från äldre kulturer? Notera "myt" i mytologi, vilket borde kunna ge dig en fingervisning om hur korrekta dessa historier verkligen är.
Likaså, inser du att de stjärnor som utgör våra stjärnbilder ligger väldigt långt ifrån varandra i alla plan och är i ständig rörelse i olika riktningar?
Min poäng är att stjärnbilderna inte såg likadana ut för 5000 år sedan som de gör idag och om 50,000 år kommer de att ha förandrats ytterligare. Det blir kanske lite svårt att övertyga någon om hur tvillingens stjärnbild är uppbyggd, samt mytologin bakom den, när Castor ligger på exempelvis den nordvästra horisonten och Pollux på den sydöstra.
Så om stjärnbilder ar i ständig förändring, vad är då kvar att hänga upp mytologin på? Svar: Inte mycket.
Christina:
Varken solen eller månen är planeter, såvida du inte vill använda dig av en definition från medeltiden, vilket kanske är passande då astrologi i stort sett inte tagits seriöst sedan dess.
Kan du specificera hur exakt fullmånen påverkade AL's död?
Skulle också vilja se ett svar på Johans fråga i #25.
Hanna:
Vänligen specificera exakt när Eyjafjallajökull kommer att upphöra med sitt vulkanutbrott, inklusive dina uträkningar.
Permalänk | Anmäl
Magnus W, 2010-04-28, 13:26
Planeter har utstrålning, säger du. Nog för att Saturnus är rätt vacker med sina ringar, men påverkar oss gör den inte. Inte heller har de konflikter med varandra, det är ingen interstellär dokusåpa vi pratar om. Planeterna är för långt borta och för små att påverka oss med gravitation, och de utstrålar inget eget ljus, så de påverkar oss inte på det sättet heller. Kort och gott, astrologi har ingen förankring i verkligheten över huvud taget.
Permalänk | Anmäl
Johan Edin, 2010-04-28, 18:42
När man läser era kommentarer får man en känsla av att ni står ovanför astrologin och tror er kunna mer. Det kan ni inte. Det enda vi har att gå på är Vintergatan - The Milky Way. Ni vet väl att stjärnorna är Audhumblas mjölkdroppar.
Rymden förändrar sig naturligtvis och en fixstjärna ändrar position. Men då får man hänga med och rita om kartan. Så enkelt är det.
Det har varit mycket snack om klimat hit och dit och det är otroligt att det finns människor som förnekar Solens inverkan. Tänker bort vår största och enda vedspis i rymden. Såna kan inte jag prata med. Har absolut noll förtroende för såna. Absolut nada. Råd till er: Läs på om termodynamiken innan ni öppnar munnen. Fråga nummer ett: Vad gör ni när Solen slocknar?
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-04-29, 08:51
Magnus W,
Eftersom månen påverkar allt vatten och vi till 73% består av vatten påverkas även vi. Menstruationscykeln går med månvarvet.
Det är allom bekant att det görs få planerade operationer under fullmåne eftersom det är flod och vi därmed blöder ymnigare. Så var även fallet med AL.
Permalänk | Anmäl
Christina Lundqvist, 2010-04-29, 09:13
Christina Lundqvist
Nej, månen påverkar inte allt vatten, månen påverkar haven för att dom sträcker sig runt hela jorden och därmed kan påverkas av skillnaden i gravitation på olika sidor av jorden. (Eg. påverkas dom av jordens och månens gemensamma tyngdpunkt) Insjöar har inte tidvatten. Inte ens medelhavet påverkas märkbart av tidvatten.
Tidvattnet sker förövrigt med två cykler per dag.
Menstruationscykeln är i snitt ca 28 dagar. Månvarvet är 27,3 dagar, och månens all faser har en cykel på 29,5 dagar. På det har kvinnor olika långa menstruationscykler. En kvinna som får mens vid fullmåne den här månaden kommer troligtvis ligga väldigt ur fas med fullmånen om ett år. På det har olika djur väldigt olika menstruationscykler (Eller brunstcykler för alla utom människor och hominider).
Har du några referenser på att färre operationer planeras vid fullmåne? Som sagt tidigare, flod sker två gånger per dag och det påverkar inte blodet.
Permalänk | Anmäl
Johan Persson, 2010-04-29, 20:36
35 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det är klart en bra astrolog kan räkna ut saker i förväg annars skulle väl inte höjdare världen över använda sig av stjärnorna. Fast det är skämmigt och ingen vill tala öppet om det. De flesta fnyser åt astrologi. Det gör inte jag. Det är det enda vi har att gå på. Bättre än Gud och Jesus.
Kanske Jonas - Vattuman - och Madeleine - Tvilling - inte passade ihop helt enkelt. Kanske det inte finns någon riktig kärlek. Det kanske bara finns en flammande passion ett tag så människorna skaffar avkomma. Två irrbloss som brinner och nya stjärnor föds. Kanske resten är konvenans för stabilitetens skull.
Jo visst gillar vi astrologi, numerologi och tarotkort. Kul att ha som sällskapslek och även för kungligheter, som prinsessan Diana - att använda för att se vart livet skulle ta vägen, men märkligt nog kunde inte stjärnorna förutspå att hon skulle dö krossad i en bilolycka i en tunnel under Paris. Eller vill astrologen påstå att hon valde detta?
Som sagt alla sådana esoteriska ting kan hjälpa oss, att använda vårt förnuft och välja om vi inte vet hur vi ska göra, men i det här fallet blir det lite löjligt. Att dra in en vulkan. Vulkaner gör som dom vill och brytningen hade varit på gång länge. De passade ihop ett tag, som ungdomar kan göra. Men inte längre.
Mina föräldrar var också lillebror och lillasyster precis som Madeleine och Jonas. Det blev aldrig bra, för ingen av dem hade någon ansvarsfull roll som barn. Mycket riktigt vi barn blev utsatta för bråk, slagsmål och skilsmässa och blev bortlämnade i sex somrar som små.
Detta med hjälp av Sommarbarnsbyrån, som skickade oss sextio mil bort från hemmet. Det ansågs bra för barn att vara på landet på den tiden av den allomfattande staten och mamma fick hela somrarna fria att spara pengar, träffa nya karlar och åka på resor.
Hon och också pappa hade stor släkt, som kunde ha haft oss, men som sagt staten skulle sköta allt sånt då. Det hade tyvärr min mamma gått på.
Var glad att denna nya kungliga generation slipper gå igenom något sådant. Madeleine behöver någon som har vuxit upp som en storebror i syskonskaran, så att hon kan få känna sig omhändertagen i livet. Och Jonas behöver någon som har vuxit upp som storasyster i syskonskaran, som kan motsvara hans behov av omhändertagande.
Jag har själv provat på detta. Är inne på mitt 27:e år tillsammans med en lillebror (är själv storasyster) fast astrologiskt sett passar vi inte alls ihop. Men jag tror hellre på det vi upplever.
Jag hoppas verkligen att vårt kungahus inte kommer att använda sig av astrologer (eller att de gör det) för att se vart framtiden går. Detta gjordes senast av svenska kungahuset på 1500-1600-tal i vårt land (drottning Kristina senast och det vet vi ju hur det gick) på den tiden när astrologin betraktades som en vetenskap, precis som alkemin har gjort det. Numera så finns det dock andra vetenskaper att vända sig till, ifall man vill veta om ett par människor passar ihop. Eller också kan de lyssna till sig själva och sina känslor. Är också alldeles utmärkt.
Ganska intressant analys av hur "planen" misslyckades pga. vulkanutbrottet men var du tvungen att blanda i stjärnor och horoskop`?
#Helena "Det är klart en bra astrolog kan räkna ut saker i förväg annars skulle väl inte höjdare världen över använda sig av stjärnorna. Fast det är skämmigt och ingen vill tala öppet om det. De flesta fnyser åt astrologi. Det gör inte jag. Det är det enda vi har att gå på. Bättre än Gud och Jesus."
Vilka "höjdare" är det du menar läser i stjärnorna? Och varför skulle det vara bättre att läsa i stjärnorna än gud/jesus eller i gul snö för den delen? Vad sägs om att tro på vår egen förmåga att leva våra liv utan att något utomjordiskt styr över oss?
#1 ” Kanske Jonas - Vattuman - och Madeleine - Tvilling - inte passade ihop”
Nej, jag ser att båda är luft-tecken. Ett luft-tecken brukar behöva värme för att kunna cirkulera bra. Luft-tecken brukar därför fungera bra med eld-tecken, alltså vädur, lejon eller skytt.
Nu tar jag inte det här med astrologi så alvarligt. Man bör nog ha lite distans och mest se det som en kul grej. Annars kan man lätt komma till slutsatser som att vulkanens eld störde relationen och liknande långsökta tankegångar.
Den här artikeln är stor humor.
Jag tror det var den globala uppvärmningen som bröt förlovningen.
Johan S: Lenin, Hitler, Napoleon med flera hade sina astrologer. Det är allmänt känt att tidpunkten för viktiga politiska framträdanden av USAs tidigare president Ronald Reagan bestämdes i samråd med en känd astrolog i San Francisco. Bush i sin tur tror på Lucifer.
Det enda vi har är rymden och stjärnorna. Pegasus var en bevingad häst som föddes ur gorgonen Medusas avhuggna huvud. Han skulle bli budbäraren mellan gudarna och människorna. Sättet han föddes på får illustrera den form av visdom som föds ur kaos och lidande. Pegasus läge på himlen är precis mellan Fiskarnas och Vattumannens stjärnbilder. Det gör honom till en symbolisk brobyggare mellan de två tidsåldrarna; Fiskarnas tidsålder - från ca Jesu tid och fram till nu - och Vattumannens tidsålder, som vi med stor möda håller på att gå in i.
Kunskapen om astronomi och astrologi - förut var det en och samma vetenskap - är väldigt gammal. Man vet inte exakt hur gammal men redan för 6 000 år sedan ritades kartor över himlavalvet. Man upptäckte först att Månen hade stor inverkan dels på tidvatten osv men även på det sexuella. Med tiden så delade astrologerna upp eliptikan - bana som löper runt jorden - i 12 delar (zodiaken) som namngavs efter den stjärnkonstellation som stod bakom den. Man kom även på att när en planet vandrade genom någon av de här delarna så hade de barn som fötts inom samma period gemensamma karaktärsdrag och det inträffade liknande händelser. Astrologerna studerade under 4 500 år hur solsystemet var uppbyggt och sambanden mellan händelser på jorden och på himlavalvet.
Ptolemaios skrev den äldsta bevarade boken i astrologi 200 e kr. I de grekiska, romerska, egyptiska och kinesiska kulturerna hade astrologin en stor betydelse. Varje härskare hade sin astrolog och det var vanligt att man rådfrågade denne hur stjärnorna förutsåg vissa händelser, huruvida man skulle starta ett krig eller avvakta.
Fram till 1700 talet så studerades astrologi lika seriöst som astronomi. Kungar, drottningar och andra bemärkta personer försågs ofta med egna horoskop. Men i och med upplysningen började man tvivla på att människans öde styrdes av planeternas rörelser och intresset avtog successivt. Idag är det många som sysslar och tror på astrologin.
Helena: För det första så är väl knappast Lenin, Hitler, Stalin, Napoleon eller Bush några bra exempel att ta upp? Ingen av dessa ledare har ju lyckats speciellt bra i sina åtaganden så de hade kanske gått betydligt bättre för dem om de inte lyssnat på sina astrologer. Sen tvivlar jag på att du har kännedom om dessa ledare verkligen använde sig av astrologer för att ta viktiga strategiska beslut i sitt ledarskap. Att det funnits en astrolog någonstans bland rådgivarna kan mycket väl vara möjlighet men det betyder inte att dessa herrar tog sina beslut annorlunda beroende på hur stjärnorna stod i skyn.
Du säger återigen "Det enda vi har är rymden och stjärnorna". Vad grundar du detta på? Jag tvivlar inte ett dugg på att det finns massor med historisk litteratur och fakta om astrologi och att det använts av gamla civilisationer. Detta gör det dock knappast till en sanning då människan genom historien sysslat med ofantligt mycket konstiga ritualer och trott på allt möjligt konstigt.
"Pegasus var en bevingad häst som föddes ur gorgonen Medusas avhuggna huvud. Han skulle bli budbäraren mellan gudarna och människorna. Sättet han föddes på får illustrera den form av visdom som föds ur kaos och lidande. "
Okej?
"Men i och med upplysningen började man tvivla på att människans öde styrdes av planeternas rörelser och intresset avtog "
Exakt, i och med upplysningen slutade många människor att tro på massa trams. Vad du definierar som "många" är nog inte samma som jag då jag ytterst sällen stöter på människor som tror eller sysslar på astrologi på någon annan nivå än att de läser horoskopet i metro. De allra flesta gånger man stöter på dem är när Aschberg eller någon annan journalist avslöjer dem som fejk...
På sikt kommer även det svenska folket bli lika obildat som kreationisterna i centrla USA:s plattmarker.
Det beror dock inte på planeternas läge eller vulkanaska.
Orsaken är två: Ett ofullkomligt utbildningssystem och införandet av kommersiell TV.
Tänk att det fortfarande finns människor som tror att det finns företeelser som bara vissa utvalda medier kan tolka.
Om astrologi hade någon betydelse så skulle vi få en prognos efter vare nyhetssändning i tv. Eller hur?
Om det fanns currylinjer så skulle vi ha kartor som visade var dom låg.
Om Feng shui inte bara var bluff så skulle det hänga med en instruktion med varje Ikeapaket.
Om Gud existerade skulle det inte finnas vare sig kyrkor eller religioner. Det skulle inte behövas.
Uttolkare är själva beviset på att något inte existerar. Så enkelt är det.
#13, Olof; det var klokt skrivet. Om astrologi fungerade, skulle astrologer vara rika som troll, eftersom de skulle kunna förutse ett och annat innan vi andra fattat galoppen, och spela skjortan av Ladbrokes, Unibet mfl. Men de jag känner som tror på astrologi är inte rika som troll, snarare tvärtom. Eftersom de lägger en massa onödiga kronor på okulta ting.
Jag tror för övrigt att det var en bakterie som orsakade brytningen mellan Jonas och Madeleine. En mycket liten och ännu okänd sort.
Astrologin behöver inga uttolkare, inte mer än fysiken gör det, eller politiken. Vem som helst kan bli astrolog om vederbörande begriper sig på statistik och matte.
Själv begriper jag mig inte på el och jag kan inte reparera ledningar - så skall jag tro Olof Lindberg så finns inte el.
Väderleksrapporten skulle också vara obegriplig för de flesta om inte någon hade tolkat informationen som SMHI samlat in och förvandlat den till en enkel karta.
Det stämmer nog att askmolnet försvårade hovets mediehantering av historien.
Newsmills redigering är falsk. "Astrologen" säger inte det som rubriken låter påskina.
#15, Hanna; Vem som helst kan ganska enkelt lära sig att förstå vad elektricitet är och hur olika väder uppstår. Och förklara det vidare. Och man kan se att det fungerar lika varje gång, så som man fått det förklarat. När man kommer över till fenomen som inte kan påvisas, då behöver man en uttolkare. Eftersom ingen kan se, förstå eller testa med egen intellektuell förmåga.
Nog är astrologi lite mer än statistik och matte? Det innehåller en tro på att händelser på jorden styrs av ett förutbestämt "öde", att man ur stjärnor mm kan utläsa vad som kommer att hända. Och hur man kan undvika oönskade händelser, mm.
Och ännu har ingen kunnat visa på att astrologin fungerar annat än som ett tidsfördriv, lika med att lägga patiens.
Det är inget konstigt med astrologi. Det handlar om universums samlade energi i ständig rörelse. En mängd, aldrig mer aldrig mindre. Eftersom alla planetkroppa har olika beståndsdelar som påverkas olika av olika energier kan man med astrologi bara förutse när planeter står negativt, eller positivt till varandra. Den säger inget annat om framtiden än att ex vis planeten saturnus står energimässigt i konflikt med mars 5 maj och det i sin tur innebär en stark hämning i ditt uttryck under den perioden.
Våra beståndsdelar är ju inte heller något annat än den materia som florerar i övriga universum. Atomer, neutroner, mm mm.
Jag antar att det här är skrivet med en smula humor. Men jag fattar inte helt var horoskopen kom in i bilden. Artikeln visar dock tydligt att hovets taktik för att hantera eventuella kriser behöver ha en uppbackning med en plan B. Att de inte har tänkt på det innan askmolnet...
Det är lätt att häckla astrologin. Det ska man inte göra. Christinas kommentar är bra. För er som är intresserade är Kepler College i Seattle det första universitetet sedan 1500-talet som ger en godkänd akademisk utbildning i astrologi - in the art and science of astrology.
Astrologi undervisades vid universiteten i Europa på 1500-1600- talen, och var en integrerad del av den medicinska utbildningen. Astrologin är nu på väg att återigen ta plats i akademiska sammanhang. Utbildningen på Kepler tar fyra år på heltid och man får en Bachelor of Arts (BA). En Master of Arts (MA) innebär ytterligare två år och fördjupa sig i mer avancerade studier. Det finns alternativ till Kepler College i England. På Bath university kan man studera astrologisk historia och ta en Master of Arts eller en Ph d inom astrologi med betoning på det historiska perspektivet. Det är Nicholas Campion, som tidigare varit styrelseordförande för Englands astrologiska förening, som håller i utbildningen. Det går med andra ord framåt för astrologin.
Ang astrologi är det bra att ta upp Forers experiment och påvisande av den sk "Forer-effekten".
http://en.wikipedia.org/wiki/Forer_effect
"Jag har ställt Madeleines och Jonas horoskop många gånger och de är, var, en bra men inte oproblematisk matchning. Utgången av deras relation känns tyvärr inte överraskande"
Visa oss det horoskop som du ställde innan tidningarna skrev om problem i deras relation där du förutsåg just denna utgång av deras relation.
Det luktar efterhandskonstruktion lång väg när du skriver detta.
Det fanns när jag växte upp en väderspåman som hette Enok Sarri. Han brukade i augusti-september ge detaljerade förutsägelser för hur vintern skulle bli. Dessa slog oftast inte in. Men när vi var framme vid april-maj året därpå så var det glömt och då fick han lämna en ny prognos för sommarvädret.
Vilket skämt! Astrologi är ingen vetenskap. Astrologi är humbug.
Mayo, även el, fysik, astronomi et cetera förutsätter att man "tror" på en rad begrepp. Utan definitioner kan vi inte behärska någonting alls.
Astrologi presenteras olyckligtvis rätt ofta som något slags religion, men i grund och botten handlar det bara om statistiska samband. Jag har jobbat med det i över tjugo år så jag borde ju veta. Jag ägnar mig inte åt att "uttolka kosmiska krafter", jag ägnar mig åt att med matematikens hjälp tala om vad som sannolikt kommer att inträffa vid olika tidpunkter. Känner mig inte ett dugg mystisk ... och jag kan lära ut det jag gör utan att över huvud taget blanda in någon "känsla".
Om astrologin utsattes för en rättvis vetenskaplig prövning skulle det visa sig att samma förutsättningar också ger samma resultat, precis som med kemi, fysik, teknik.
Christina, hur mäter ni energin som ni påstår att olika planetkroppar avger? Hur mäter ni att just saturnus energi inte passar ihop med mars energi?
Är det mängden energi som inte passar ihop med varandra eller finsn det olika sorters energi från olika sorters kroppar?
Astrologerna har fått kausalitetskedjan bakvänd. Det var inte ett vulkanutbrott som orsakade en brytning. Nej, modern islamsk vetenskap har svaret: det var prinsessans stora urringningar som ledde till en så kallad boobquake.
Tja, det här var ju inte dagens viktigaste händelse. Men man kan ju notera imamers intresse för kopplingen mellan kvinnors lätta klädsel, mäns brunst och utlösning av vulkaner och jordbävningar. De har kanske också blivit spådda av astrologer?
Christina och Helena
Jag jobbade som sommarvikarie på lokaltidningen Fryksdalsbygden en gång på sextiotalet. Gissa vad jag fick göra? Skriva horoskop förstås. Klippa ihop en massa rappakalja från gamla horoskop. Lagom luddiga formuleringar som kunde stämma in på vad som helst.
Det är så det går till.
Hanna, skillnaden mellan astrologi och kemi, fysik, astronomi och andra naturvetenskaper är att begreppen och principerna som ligger bakom dem är bevisade i experiment. Dessutom är det välbekant att statistisk korrelation inte är detsamma som kasualitet.
Hanna, det är lite skillnad att tro på t ex tyngdlagen eller elektroners existens, jämfört med att tro på dina matematiska beräkningar av planeternas energisamlingars förändringar över tid och rum för att med hjälp av detta förutspå sannolikheten för framtida händelser. Jag tror på tyngdlagen och elektronerna, det andra återstår att visa att det inte är ett tidsfördriv. Ungefär på samma nivå som att blanda vatten och kalla det för homeopatiska medel.
Den 10 september står ofta planeterna i negativa energikonstellationer till varandra. När Anna Lind skjöts var det dessutom fullmåne. Flod. Blodförlusten var tydligen enorm och det som avgjorde.
Den 11 september, i New York, finanskrisens inledning, mycket negativt har skett i mitten av september. Om det har något att göra med planeternas negativa energier, därom kan man bara tro. Men ingen kan förneka att planeter har utstrålning. Utan solens strålning skulle vi inte ens finnas till.
Christina, det är lätt att vara efterklok. Kom med en förutsägelse som vi kan testa iställlet, eller ska vi vänta till den 11 september i år för att se om något hemskt händer? SD in i riksdagen, kanske? Och händer inget dåligt den 11 september i år, kan du då säga att astrologi inte har med verkligheten att göra? Eller kommer du att skylla på att "det är bara sannolikheter" och gömma dig bakom det?
Johan Edin,
Vi kan väl enas om att i alla fall två planeter har en oerhörd påverkan. Solen ger liv och månen styr ebb och flod.
Är det då så långsökt att tro att andra planeter med sin utstrålning och inbördes ibland konfliktladdade påverkan på varandra också har ett avgörande inflytande på oss som materiella varelser?
Inte i min värld i alla fall.
Helena:
Inser du att vår föreställning om stjärnbilder ar grundade i mytologi, en blandning av grekisk, romersk och en del från äldre kulturer? Notera "myt" i mytologi, vilket borde kunna ge dig en fingervisning om hur korrekta dessa historier verkligen är.
Likaså, inser du att de stjärnor som utgör våra stjärnbilder ligger väldigt långt ifrån varandra i alla plan och är i ständig rörelse i olika riktningar?
Min poäng är att stjärnbilderna inte såg likadana ut för 5000 år sedan som de gör idag och om 50,000 år kommer de att ha förandrats ytterligare. Det blir kanske lite svårt att övertyga någon om hur tvillingens stjärnbild är uppbyggd, samt mytologin bakom den, när Castor ligger på exempelvis den nordvästra horisonten och Pollux på den sydöstra.
Så om stjärnbilder ar i ständig förändring, vad är då kvar att hänga upp mytologin på? Svar: Inte mycket.
Christina:
Varken solen eller månen är planeter, såvida du inte vill använda dig av en definition från medeltiden, vilket kanske är passande då astrologi i stort sett inte tagits seriöst sedan dess.
Kan du specificera hur exakt fullmånen påverkade AL's död?
Skulle också vilja se ett svar på Johans fråga i #25.
Hanna:
Vänligen specificera exakt när Eyjafjallajökull kommer att upphöra med sitt vulkanutbrott, inklusive dina uträkningar.
Planeter har utstrålning, säger du. Nog för att Saturnus är rätt vacker med sina ringar, men påverkar oss gör den inte. Inte heller har de konflikter med varandra, det är ingen interstellär dokusåpa vi pratar om. Planeterna är för långt borta och för små att påverka oss med gravitation, och de utstrålar inget eget ljus, så de påverkar oss inte på det sättet heller. Kort och gott, astrologi har ingen förankring i verkligheten över huvud taget.
När man läser era kommentarer får man en känsla av att ni står ovanför astrologin och tror er kunna mer. Det kan ni inte. Det enda vi har att gå på är Vintergatan - The Milky Way. Ni vet väl att stjärnorna är Audhumblas mjölkdroppar.
Rymden förändrar sig naturligtvis och en fixstjärna ändrar position. Men då får man hänga med och rita om kartan. Så enkelt är det.
Det har varit mycket snack om klimat hit och dit och det är otroligt att det finns människor som förnekar Solens inverkan. Tänker bort vår största och enda vedspis i rymden. Såna kan inte jag prata med. Har absolut noll förtroende för såna. Absolut nada. Råd till er: Läs på om termodynamiken innan ni öppnar munnen. Fråga nummer ett: Vad gör ni när Solen slocknar?
Magnus W,
Eftersom månen påverkar allt vatten och vi till 73% består av vatten påverkas även vi. Menstruationscykeln går med månvarvet.
Det är allom bekant att det görs få planerade operationer under fullmåne eftersom det är flod och vi därmed blöder ymnigare. Så var även fallet med AL.
Christina Lundqvist
Nej, månen påverkar inte allt vatten, månen påverkar haven för att dom sträcker sig runt hela jorden och därmed kan påverkas av skillnaden i gravitation på olika sidor av jorden. (Eg. påverkas dom av jordens och månens gemensamma tyngdpunkt) Insjöar har inte tidvatten. Inte ens medelhavet påverkas märkbart av tidvatten.
Tidvattnet sker förövrigt med två cykler per dag.
Menstruationscykeln är i snitt ca 28 dagar. Månvarvet är 27,3 dagar, och månens all faser har en cykel på 29,5 dagar. På det har kvinnor olika långa menstruationscykler. En kvinna som får mens vid fullmåne den här månaden kommer troligtvis ligga väldigt ur fas med fullmånen om ett år. På det har olika djur väldigt olika menstruationscykler (Eller brunstcykler för alla utom människor och hominider).
Har du några referenser på att färre operationer planeras vid fullmåne? Som sagt tidigare, flod sker två gånger per dag och det påverkar inte blodet.