Barnkultur

om Barnkultur

Författaren till Suneböckerna: sanningen om rasismanklagelserna mot mig

"Jag agerade som en fri författare i en demokrati med åsikts- och yttrandefrihet. Trodde jag. Vad tycker jag om invandringen? Tja. Jag tycker att alla som söker sig hit och som har giltiga skäl ska få stanna, integrera sig, arbeta och skapa ett fint, fritt och demokratiskt Sverige tillsammans med oss andra svenskar", skriver barnboksförfattaren ANDERS JACOBSSON efter rasismanklagelserna mot hans blogg på Alltombarn.se.


Om författaren

Anders jacobsson är författare, han är pappa till bla Sune- ocvh Bertböckerna.

Förra sommaren började jag blogga under namnet Anders Dagbok på blogspot.com

Jag skrev nästan uteslutande om mitt liv som fembarnsfar och make i kåserande och ironiserande form. Det rönte sådan uppmärksamhet i bloggosfären att jag i september erbjöds plats på alltombarn.se - en site om barn och föräldraskap, ägd av bland annat Expressen. 99 % av texten innehöll satir över en enda person, mig. Jag har varit oerhört öppen och utlämnande och skapade en form av relation till mina bloggläsare där de kände sig delaktiga i mig.

Någon enstaka gång har jag i Anders Dagbok tagit upp aktuella ämnen och kåserat, ironiserat och drivit med. Jag agerade som en fri författare i en demokrati med åsikts- och yttrandefrihet. Trodde jag.
Nu vet jag bättre.

I veckan publicerade jag ett inlägg där de sista raderna tog upp ett aktuellt ämne.

De ensamkommande flyktingbarnen. Jag ironiserade över uttrycket och fann en humor i detta, då det ibland i media visar upp äldre ungdomar, som ska illustrera uttrycket.

Jag ångrar mig inte för en enda sekund.

Dock blir jag arg över min egen försumlighet att inte vara tydlig nog att visa att jag INTE hånar (som det så fint står i media) individerna i den gemensamma benämningen ensamkommande flyktingbarn utan ironiserar över själva uttrycket. Ska man syssla med kåseri i parodiform måste man vara tydlig.

Mitt inlägg i veckan i Anders Dagbok fick konsekvenser. Bloggen togs bort från alltombarn.se och på kultursidorna i gårdagens Expressen skrev Gunilla Brodrej en artikel om detta, där hon utdelar en moralisk dödsdom mot mig som person. Hela angreppet andas en enda sak. Anders är rasist och främlingsfientlig. Det förstärks även av att redaktör Brodrej, både på Facebook och Twitter, jämför mig med Wagner, oftad hyllad av nazisterna. Att det är "svårt att bortse från upphovsmannens övertygelse". Hon har även i dag ondgjort sig över mig och Sören som personer. Så ett brev till henne är på plats.

Käraste Gunilla!

Jag hoppas det är okej för dig att jag skriver personligt till dig på det här sättet. Vi känner ju inte varandra privat. Eller rättare sagt jag känner inte dig men du verkar vara intim med mig och mitt liv. Ett personligt brev till dig känns, av naturliga skäl, mer äkta än någonting annat.

Då din kännedom om mig är på det privata planet vet du ju att min hustru är barn till politiska flyktingar och att jag har muslimer bördiga från Libanon i min familj.

Du vet även att familjen för några år sedan flyttade från landet närmare stan. Vi valde då medvetet ett integrerat villaområde mellan två kommunala bostadsområden med övervägande del av befolkningen med utländsk härkomst. Du vet ju att jag och hustrun gillar blandningen av folk och att vi försöker fostra våra barn till fördomsfria individer. Religion är ju också någonting intressant, anser jag, som du vet. Vi bor även på rätt plats med hänsyn till det. 200 meter till syrianska ortodoxa kyrkan, 300 meter till frikyrkan samt mormonerna, 400 meter till svenska kyrkan och 500 meter till moskén.

Framför allt vet du ju allt om mina åsikter, vänner som vi är. Du minns säkert min idé om att ta regeringsplanet och några SAS-plan och åka och hämta föräldralösa haitiska barn efter jordbävningen samt drabbade familjer från Darfur. Du vet ju också mina tankar kring integration att det är viktigt att de nyanlända från dag 1 får känna sig behövda, bekräftade samt får vara med och bygga vårt land tillsammans. Du kan ju mina idéer om att vi måste etniskt blanda oss, familjer från olika bakgrund och kulturer. Att öppna oss mot varandra. Sånt vet du ju, eftersom du känner mig så bra. Därför blir jag hör och häpna förvånad när du skriver på Twitter om den främlingsfientlige författaren Anders Jacobsson. Jag anser inte ens att det är ett giltigt ord. Hur kan man vara fientlig mot något främmande, då det är okänt och således kan man inte ha en uppfattning om det?

Kära Gunilla!

Ibland måste man uppdatera sin status för sina vänner, som nu. Nästan exakt som Facebook. Min vän. Du har läst fel på min profil. Det står inte nationalsocialist på political views. Det står demokratisk liberal livsanarkist. Det står inte Asatroende på religious views. Det står jewish wannabe. Så tokigt det kan bli. *ler*. Du kanske inte hade läsglasögonen på dig?

Jag värnar verkligen för det fria ordet, som du. Jag värnar också om din yrkesutövning. Jag tänkte tipsa dig om lite fler suspekta saker med mig som du kan gräva journalistiskt och professionellt i och få dunkar i ryggen av de dina.

Jag har ofta svarta skjortor på mig. Mm. Svarta skjortor...Jag har dragit ett bloss på en marijuanacigarett i New York 1988. Förmodligen är jag extremt drogliberal.

Jag är gift med en 13 år yngre kvinna så pedofili kan faktiskt misstänkas här.
Och nu till det riktiga scoopet.

1982 när jag arbetade på Konsum i Karlskoga avvisade jag tre kvinnor av icke etniskt svenskt härkomst, då de hade stulit i affären.

DÄR har du ju beviset. Igen, min kära Gunilla Brodrej, Expressen!

Vi syns och hörs.

Kjamiz vännen!

Humor är svårt. Det provocerar, retar upp och berör.

Förstår man inte ironin och mitt försök till just humor, när jag skriver i ett kåseri, att jag gärna vill ha de äldre av de ensamkommande barnen i knäet och leka tåtilla och tillerosa med dem ligger inte ansvaret för reaktionen hos mig utan hos den förfördelade läsaren.

Vad är ett barn?

Enligt FN:s barnkonvention är åldern på ett barn 0-17 år.

Vi har alla olika idéer om barn och åldersindelning av dem.

Då jag lever i bokvärlden sitter det i min ryggrad, nästan per automatik att identifiera barns åldrar med vilken målgrupp de tillhör i relation till vad vi skriver.

0-3 är späd och småbarn och där är det pekböcker som gäller generellt.

4-9 bilderböcker för yngre barn.

9-12 illustrerade kapitelböcker för äldre barn.

13-15 ungdomsböcker för yngre tonåringar.

16-19 ungdomsböcker för äldre tonåringar.

Därutöver är man, enligt mig, ung vuxen.

Det är ganska lustigt att en viss kategori i vårt samhälle klumpas ihop tillsammans i åldern 0-18 när man i övrigt är oerhört ivrig att åldersindela, åldersbestämma och avgränsa in absurdum. När min äldsta dotter, nu 20, var 16 år var hon tillsammans med en ensamkommande flyktingkille på 18 år från Afghanistan. Ja, tänka sig! Jag minns inte att jag en enda gång kallade dem barn utan den mer korrekta benämningen ungdomar. De skulle nog ha blivit kränkta båda två om jag ropade:

- Barn, barn! Jag har gjort fika!

Att en viss del av de äldre ensamkommande flyktingbarnens utseende, hos många, ger associationer till äldre tonåringar och till och med unga vuxna är tydligen oerhört provocerande och farligt. Så farligt att man inte ens får skämta om det. Det jag gjorde.

Genom alltombarn.se: s beslut att släcka ner min blogg och konfiskera min egendom och Susanne Némeths infantila bortförklaringar i Expressen, genom Anna Lindströms vinklade artikel i samma publikation, där jag enligt henne hånat och skrivit nedsättande (sic!) om ensamkommande flyktingbarn samt min älskade Gunilla Brodrejs nu 2 hatartiklar om både mig och Sören där hon förtalar mig och upprepar att jag är främlingsfientlig opionionsbildare och förmodligen rasist, ska det bli mig ett särdeles nöje att sätta mig med mina jurister i veckan och pricka av det som kan bli åtalbart.

Men jag är en människa som tror gott om de flesta. Du, Susanne Németh, kanske inte ens vet om att du har stulit mitt textmaterial som JAG äger, allt enligt min överenskommelse med chefredaktör Ninni Schulman i höstas. All text på bloggen är min privata enskilda egendom. Så du kan få 72 timmar på dig att lämna tillbaka stöldgodset, det vill säga min blogg Anders Dagbok. Då förlåter jag dig och vi drar ett streck över detta.

Allt det som nu har hänt och de hysteriska reaktionerna på de cirka 10 raderna i slutet av ett blogginlägg, från media, ryckte jag först på axlarna åt i går när jag satt i bilen tillsammans med Sören efter två dagars underbara författarbesök i Lerum och Borås. Jag visste inte ens vad Gunilla Brodrej skrivit i Expressen när jag talade med TT och tyckte mest att det var fånerier.

Nu ett dygn senare inser jag.

Det här är mer än fånerier.

Det här är ett angrepp på åsikts och yttrandefriheten i vårt land Sverige.

Det är ett maktövergrepp i syfte att skrämma och tysta fritt tänkande medborgare.

Det är ett sätt att visa att agendan för samhällsdebatten inte bestäms av dig och mig utan av andra.

Det är kanske dags för en demokratisk åsiktsrevolution.

Jag skulle med lätthet kunna använda mig av samma maktspråk och härskarteknik som Gunilla Brodrej och saxa lösryckta citat från hennes artiklar och framställa henne som rasist, fascist, nazist, marxist-leninist och kommunist.

Men jag tror på det goda samtalet. Jag avstår.

Så vad tycker jag slutligen då om de ensamkommande flyktingbarnen och ungdomarna?

Vad tycker jag om invandringen?

Tja.

Det är väl ganska odramatiskt.

Jag tycker att alla som söker sig hit och som har giltiga skäl ska få stanna, integrera sig, arbeta och skapa ett fint, fritt och demokratiskt Sverige tillsammans med oss andra svenskar, oavsett etnisk och kulturell bakgrund eller eventuell religiös tillhörighet.

Och jag tycker väl som de flesta att fuskar man sig in i landet diskvalificerar man sig för vidare vistelse här.

Gör det mig till rasist och så kallad främlingsfientlig?

Så till alla kära DDR-kramare, åsiktsfascister och politiskt korrekta individer som nu tvår sina händer av att en maktapparat stängt min blogg och att en journalist på Expressen försöker mörda mig moraliskt och som för en privat förtalskampanj mot mig, Sören och våra produktioner på bland annat Twitter, till er säger jag på klockren svenska:

This time you have fucked with the wrong guy.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/21470

126 kommentarer I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Briljant artikel av herr Jacobsson. Håller med dig helt och hållet, för det är skrämmande att en skribent kan bli så hårt ansatt och baktalade för att denne skriver om ett ämne där personer som Gunilla Brodrej anser sig själva ha en diktatoriskt ensamrätt på vilka åsikter som är okej.

Permalänk | Anmäl #1 oskar lif, 2010-04-24, 17:18

BRA RUTET

Grattis till en bedövande klar avklädning av den översittarkultur som råder bland så många i det etablissemang som ser sig som förvaltare av det "Politiskt Korrekta".

De agerar som yttrandefrihetens dödgrävare. Det är föredömligt att du inte låter dom göra det utan motstånd.

Lycka till i den fortsatta kapmen.

Permalänk | Anmäl #2 Sture Åström, 2010-04-24, 17:31

Mycket bra artikel jag läste aldrig dina böcker som barn men jag ska se till att läsa din blogg om du börjar blogga igen.

Permalänk | Anmäl #3 John Henry, 2010-04-24, 17:35

Anders, jag ger dig mitt fulla stöd mot åsiktsmonopolet. Jag skulle vilja ändra ditt uttryck därför att de faktiskt gick på rätt grabb, en som kunde försvara sig utan att gå till person angrepp.

Permalänk | Anmäl #4 Tom Box, 2010-04-24, 17:34

Suveränt bra skrivet se till att stoppa alla censurivrare där de här hemma i kloakerna

Permalänk | Anmäl #5 susanna svensson, 2010-04-24, 17:42

Applåder!

Briljant skrivet. Gunilla Brådrej har mött sin överman.
Game-set-match!

Permalänk | Anmäl #6 Nils Renstrand, 2010-04-24, 18:31

haha, ship it!

Permalänk | Anmäl #7 Xylocain, 2010-04-24, 18:35

DET är sååå sjukt. När kommer Astrid Lindgrens tur att bli cencurerad?!!!

Permalänk | Anmäl #8 Katrin Andersson, 2010-04-24, 18:34

Sådärja! Släpp inte taget nu. Visa att du kan mer än skriva barnböcker. F

Permalänk | Anmäl #9 Fredrik Kilenius, 2010-04-24, 18:46

Suneböckerna var alltid populära hos mina pojkar när de växte upp. Kan inte fatta detta du råkat ut för?! Vart är Sverige på väg? framför allt vår gamla barnbokslitteratur? Stå på dig, vi är många som som följer dig och din yttrandefrihet.

Permalänk | Anmäl #10 Katrin Andersson, 2010-04-24, 18:49

Bravo Anders Jacobsson!

Det här kriget mot yttrandefriheten är inte unikt för Anders Jacobsson och Sverige, utan är väldokumenterat av Bruce Bawer i hans bok "Surrender. Appeasing Islam. Sacrificing Freedom",
som nu finns att läsa på books.google.

http://books.google.com/books?id=YoKtELWtNukC&printsec=frontcover&dq=sur...

Obs. också att censur här på Newsmill av kommentarer är så gott som regel under artiklar skrivna av de rödgröna, inkl. Nalin Pekgul, och islamister, medans ordet som regel är fritt under artiklar skrivna av Alliansen, och islamkritiker. Somliga respekterar yttrandefriheten, tål folkets röst, andra inte...

Permalänk | Anmäl #11 no2islam, 2010-04-24, 18:51

"...Det här är ett angrepp på åsikts och yttrandefriheten i vårt land Sverige.
Det är ett maktövergrepp i syfte att skrämma och tysta fritt tänkande medborgare. ...

Taaack ! - Anders Jacobsson - för att Du har modet att "stå upp" för det här. Men det behövs mååånga fler som "tar bladet ifrån munnen" - ifall Wi skall få ordning tillbaka att den lagstiftade åsiktsfriheten gäller igen i "Kallocain"-nationen Sverige - "vet" Josef B.

Permalänk | Anmäl #12 Josef Boberg, 2010-04-24, 18:54

Tack Anders, för att du rör runt i grytan hos gamelmedia.
Först blev jag förbannad när jag såg att de stängt ner bloggen. Sedan insåg jag att det var en seger för yttrandefriheten, och ett steg närmre det likriktade PK-mediets död. De avslöjade sig själva för många människor med detta.

Barnen och mina vänners barn kommer att få en massa Bert och Sune böcker i presenter en bra tid framöver. Och jag vill uppmana alla andra att göra det samma.

Permalänk | Anmäl #13 Barabas, 2010-04-24, 19:03

Mycket bra Anders.

Gunilla Brodrej är en PK-fanatiker. Hon skiter alltid i sakfrågan - att vara PK är viktigare. Dessutom är hon en usel skribent.

Och det är nog du som vinner mest på att sluta hos alltombarn.se - samlingsstället för självhävdelse i föräldraskap.

Permalänk | Anmäl #14 pr1vat3, 2010-04-24, 19:09

No More Mr. Nice Guy, Anders!

Jag är också en fruktansvärd rasist för jag är motståndare till att svenska skattepengar går till att könsstympa barn. Vi EXTREMA HÖGEREXTREMISTER och RASISTER måste stoppas.

Eller hur?

Permalänk | Anmäl #15 Bo T, 2010-04-24, 19:34

Jag tror Anders Jacobsson och Sören Olsson kommer att få ännu fler fans efter detta, ty dom som skjutit sig själv i foten och sedan stoppat in den i munnen är åsikts- och tankekontrollpoliser som Brodrej et consortes, "journalister" som inte skulle kännas vid en sanning som är politiskt inkorrekt även om denna sanning hoppade upp och bet dom i rumpan . Stå på dig, Anders, annars är det alltid någon annan som gör det!

Permalänk | Anmäl #17 Gustaf Janson, 2010-04-24, 19:47

Sagan om Kejsarens ny kläder av H C Andersen bör varje förälder läsa tidigt för sina barn.
En god saga åldras aldrig, den är alltid lika aktuell.

Permalänk | Anmäl #18 Per Amalgan, 2010-04-24, 19:51

Bra artikel. Din trovärdighet är avsevärt mycket högre än denna Brodrej.

Permalänk | Anmäl #19 Martin A, 2010-04-24, 19:54

Ja, så ser alltså debattklimatet ut i vårt land just nu, riktigt bra illustrerat av Jacobsson. Antirasist är snart liktydigt med antidemokrat. Det var väl ungefär så här debattklimatet såg ut i Tyskland på 30-talet kan jag tänka mig.

En reflexion bara, Jacobsson finner det lämpligt att påtala att han inte är asatroende, som om någon har med det att göra, har vi inte religionsfrihet? Denna religionsfrihet påtalas ju ofta när man nämner en annan religion i vårt land av just "antirasisterna" . Jag deklarerar här och nu att vår ursprungliga hedendom var humanare, ärligare och mer jämställd än kristendomen, för att inte tala om vissa andra religioner.

Permalänk | Anmäl #20 Robet Stenkvist, 2010-04-24, 20:06

Mycket,mycket bra skrivet.

Vi får skatta oss lyckliga för att internet finns och ordet är fri på nätet och de flesta bloggar.
Hur var det förr och hur mycket tystades ner pga fel ytrykt ironi? Har vi levt i DDR Sverige? Jag bara undrar.

Permalänk | Anmäl #21 Bertel Kevin, 2010-04-24, 20:11

Frågan är om EU kan hjälpa Sverige med till tyckes svåra saker som avskaffningen av åsiktspolisen, demokrati och regimförtryck.

Permalänk | Anmäl #22 Henrik C, 2010-04-24, 20:13

Sannerligen bra och viktigt inlägg, du har min röst Anders!

Permalänk | Anmäl #23 Mats Lind, 2010-04-24, 20:17

Bravo Anders !!

1. Tack för att du står upp mot åsiktsförtrycket.
2. Tack för att du gjorde verbal slarvsylta av Gunilla Brodrej.
3. Tack för du som offentlig kulturperson vågar stå upp mot den blinda massinvandringsdoktrinen.
4. Tack för alla bra barn- och ungdomsböcker jag konsumerade för sådär 15-20 år sedan.

Jag hoppas innerligt att du även i fortsättningen vågar och känner engagemang att stå upp för en fri media och en fri åsiktsbildning. Den har sedan länge varit ofri särskilt när det gäller synen på vår extremt godtrogna migrationslagstiftning.

Du har nu själv fått känna på hur otroligt tabubelagd frågan är, samt hur snabbt PK-hökarna på våra redaktioner sätter klorna i sitt byte om man avviker från den politiskt korrekta vägen. Enbart detta faktum borde vara bevis nog för dig att inses att något ruttet ligger begravt.

Den illaluktande våtmögliga PK-filt som ligger över Sverige måste således ryckas bort så att vi åter kan andas frisk luft. Jag hoppas du Anders med din vassa penna kan och vågar vara med och bilda opinion under tiden fram till dess då vi rycker bort den sjuka filten. Det sker den tredje söndagen i september, 2010.

Permalänk | Anmäl #24 Mikael Unger, 2010-04-24, 20:15

Alla EU-länder har lämnat oss med tåget för länge sedan, nu
står vi ensamma och övergivna på perrongen och har bara England kvar.

Permalänk | Anmäl #25 Per Amalgan, 2010-04-24, 20:24

Hoppas att du och många fler kan stå upp den bristande åsiktsfriheten i detta land, som är som allra störst då det gäller kritik mot vettlös, kravlös asylpolitik

Tack Anders

Permalänk | Anmäl #26 Ceasar Andersson, 2010-04-24, 20:45

Jøsses vikket tjafs.
Starta kønskriget i stællet.
/, Per Hagman

Permalänk | Anmäl #27 Per Hagman, 2010-04-24, 20:58

Jag tror minsann du har råkat ut för en klassiker Anders. Jag har nämligen själv vart med om en liknande kafkaupplevelse, fast på ett helt annat plan. Och jag har förstått att det här inte är helt ovanligt.

För några år sedan umgicks jag väldigt mycket med några bögar och flator eftersom jag jobbade på en arbetsplats som hade en ovanligt stor andel homosexuella. Vi jobbade ihop, festade ihop, umgicks på fritiden och hade det väldigt kul tillsammans.

Jag pratade mycket med både tjejerna och killarna och vi kom bra överens eftersom jag aldrig någonsin i mitt liv har kunnat uppbringa några som helst negativa känslor mot personer som är gay. Vad andra människor har för sexuell läggning är nämligen inte något som jag bryr mig ett endaste skit om.

Så, det roliga var att de lesbiska tjejerna brukade kalla sig själva för flator, något de också lät omgivningen göra eftersom de ville avdramatisera ordet. Alltså använde jag också ordet flata när jag talade med och om dessa eller andra lesbiska tjejer. Tillslut var ordet för mig personligen inte alls laddat eller komplicerat att använda.

Misstaget jag sedan gjorde var att jag obetänksamt använde ordet flata på en fest med enbart heterosexuella vänner och bekanta som i stort bara hade erfarenheter av heterosexuella miljöer. Det misstaget gjorde att jag blev utnämnd till en homofob mansgris och en fördomsfull slusk, kvinnohatare och skitstövel. Mina kära vänner dömde mig alltså utifrån sina egna fördomar och inskränkta perspektiv.

Du tycks helt enkelt ha råkat ut för samma sak, fast på ett något mer omfattande sätt. En politiskt korrekt fåntratt som helt enkelt har dömt ut dig för att hon själv saknar dina erfarenheter och eftersom hon inte själv kan vara så avslappnad och bekväm som du när det kommer till invandrarbarn.

Hon har helt enkelt utnämnt sig själv till någon slags väktare och gatekeeper, en person som som anser sig själv vara totalt fördomsfri och perfekt i det stora hela, fast sanningen är att hon tillhör den absolut sämsta sorten av alla.

Permalänk | Anmäl #28 Joakim Johansson, 2010-04-24, 21:17

"Frågan är om EU kan hjälpa Sverige med till tyckes svåra saker som avskaffningen av åsiktspolisen, demokrati och regimförtryck."

Nja... - #22Henrik - så är det nog ej alls - ifall Wi skall tro på någonting av det som sägs i den här videon (4,5 min), tyvärr tyvärr... :cry:

Det pågående eländiga PartiKratiVanstyret KOMMER JU TILL STOR DEL IFRÅN EU - som jag ser det i vart fall.

I o f s så kan jag ha fel i det - men det tror jag ej alls själv på - hälsar Josef B.

Permalänk | Anmäl #29 Josef Boberg, 2010-04-24, 21:16

Anders, du skall inte behöva försvara dig så här. Det Bonniergruppen, Expressen mfl ägnar sig åt här är inte acceptabelt. Det är de som skall hängas ut & tvingas förklara sig. Sånt här bygger på samhällsförakt & de redan starka misstankarna mot åsiktstyrning. Detta är inte värdigt Sverige år 2010.

Permalänk | Anmäl #30 Niklas Larsson, 2010-04-24, 21:49

#28
Tror att du har en poäng.

Permalänk | Anmäl #31 Joel Muskos, 2010-04-24, 22:36

Man ska nog vänta med att ta ut seger i förskott. Anders slåss nu inte bara mot åsiktsförtryck, han representerar (alltså indirekt) också nåt dåligt i samhället idag, nåt som inte står för mångfald, nämligen vita heterosexuella medelålders män. I kulturen dominerar vänstern och feminismen nu vad gäller politiskt korrekta åsikter. Och vita heterosexuella medelålders män är vänsterfeminismens största fiende.

Även moderaterna har nu anammat feminismen, i ett försök att vinna tillräckligt med röster inför det mycket jämna valet i höst (kvinnor röstar i större utsträckning vänster än män).

Permalänk | Anmäl #32 Leif Eriksson, 2010-04-24, 22:52

Ett lysande inlägg av Anders Jacobsson! Det är hög tid att vi i Sverige kan föra en fri, öppen debatt även om frågor som berör invandrings- och asylpolitik, integration av invandrare och islam. Det offentliga samtalet om dessa frågor präglas av extrem politisk korrekthet och ett ständigt tassande som katten kring het gröt. Den som dristar sig att säga något kritisk stämplas omedelbart som "rasist", "främlingsfientlig" eller "islamofob" av självutnämnda, politiskt korrekta åsiktspoliser som Gunilla Brodrej, tidskriften Expo eller trams-organisationen Centrum mot rasism. All heder åt Anders Jacobsson som vågar tala klarspråk och framföra fullt rimliga ifrågasättanden som inte på minsta sätt är rasistiska.

Permalänk | Anmäl #33 Rolf Hansson, 2010-04-24, 22:56

#28 Joakim Johansson,

Du pekar nog på en av huvudorsakerna till Gunilla Brodrej:s utfall och alltombarn.se:s reaktion.
De reagerar på, och projicerar, sina egna tillkortakommanden och fördomar.

Permalänk | Anmäl #34 pr1vat3, 2010-04-24, 22:54

Anders pratar också om det mycket känsliga ämnet integration. Politikerna vågar inte ta ordentligt i detta ämne, även om alla politiska partier menar att den har misslyckats stort på senare år. Dock gäller idén om mångkultur och mångfald. Dvs då blir det ju svårt med integration, om folk vill fortsätta leva en sin egna kultur, och det finns flera kulturer i ett land. Segregation skriver media då, ett negativt laddat ord. Dvs media är förvirrade, segregation vill man inte ha, men man vill ha både mångkultur och integration. Samtidigt säger makten till svenska folket på sistone att svenskar inte har nån kultur i din desperation att försvara idén om mångkultur. Sen kräver samma media att alla nya kulturer ska ha samma syn på feminism och jämställdhet som man har i Sverige, liksom följa svenska regler och lagar (som är bland dom absolut mest detaljerade och regeltätaste lagarna i världen, titta bara på skattelagstiftningen t.ex.). Hur går allt detta ihop?
I själva verket har politiker och media slagits om att vara mest främlingsvänliga och generösa, så till den milda grad att man nu målat in sig i ett hörn. Även retoriken om vad som är generöst är styrd, dvs till och med invandrare som påtalar brister och framför kritik trycks då ner. Politikerna vill inte ta ansvar utan skyller ifrån sig. Pengar finns inte för åtgärder, och alla förslag till bättring kostar ju mer pengar, dom finns inte. Enklare då att skylla problemen då på "rasismen" och svenska folket.

Permalänk | Anmäl #35 Leif Eriksson, 2010-04-24, 23:06

Fan på tiden att någon tar och gör upp med Sveriges största plåga, även känd som "PK-eliten åsiktsfascisterna". Ursäkta uttrycket men dom gamla kommunistjävlarna som sitter på kulturredaktionerna kan gott ta en enkelresa till kuba, nordkorea eller något annat mys-vänster paradis.

Permalänk | Anmäl #36 Hans Palmstierna, 2010-04-24, 23:14

En annan idé som inte får ifrågasättas, är det behövs mycket mycket fler folk som kommer till Sverige nu och framöver för att bl.a. klara välfärden. I det läget spelar det alltså mindre roll om folk har bra skäl eller inte för att komma till Sverige, ju fler desto bättre enl makt och media. Detta får man alltså absolut inte ifrågasätta, för då kommer ordet främlingsfientlig flygande fortare än man hinner säga PK. Detta är alltså en härskarteknik som används för att tysta folk, och där makten egentligen inte har nåt bevis för att det som man säger stämmer med verkligheten. Man lägger över bevisbördan samtidigt också. För att ha bevisbördan på sig gör alltid saker svårare. Och då slipper makten just få bevisbördan på sig för den hittills misslyckade integrationen.

Permalänk | Anmäl #37 Leif Eriksson, 2010-04-24, 23:12

Tack Anders för dina suveräna böcker. Dom har glädjt massor av barn, ungdomar och vuxna i många år. Bry dej inte om den befängda kritik du har fått. Det finns alltid människor som vill missförstå ens budskap. You can't please everybody!

Permalänk | Anmäl #38 Janne Stenborg, 2010-04-24, 23:58

Tack, Anders, för att du tagit bladet från munnen. När andra svenskar andas kritik i samma riktning, avfärdas vi som avskummens avskum. Vi och våra åsikter inordnas under kommentarsforumens pissrännor. Så tystas ett folk ned, i ett land där man utnyttjar den svenska kulturens förkärlek för konsensus. Man fryser ut människor som ser att kejsaren är naken.

Man använder de grövsta skällsorden. Sedan påstår man sig tillhöra de inkluderandes skara. Ha! Men man inkluderar t.ex. ingalunda alla de svenskar som tänker protestera mot falsariet genom att rösta på Sverigedemokraterna. Sverigedemokrater är dem, vilket alla har märkt, som det är verbala skottpengar på.

Skymfa, döm ut, tryck ned och kränk. Så ser pk-folkets debatteknik och "inkluderande" människosyn ut. Att de sen inte vågar andas ETT ENDA KRITISKT ORD om faktiska negativa effekter av hitkomna medeltida seder och bruk, visar på vilken oerhörd dubbelbmoral dessa besserwissrar besitter.

Nej, vi behöver en offentlig debattör av din kaliber, Anders. Välkommen in i gänget som ser och säger sanningar. Vem vet, det kanske kan leda till en debatt i sakfrågorna och att tiden för okvädingsorden är över.

http://aktualia.wordpress.com/2010/04/24/svtdebatt-med-konsensus/

Permalänk | Anmäl #39 Cavatus Carlson, 2010-04-25, 00:00

Stå på dig Anders! Jag tycker det är underbart och du ska en eloge för att du tar kampen!

Permalänk | Anmäl #40 Åsikts registrering, 2010-04-25, 00:15

Torsk-Anders trillar dit ordentligt; nästan såld. Nu anar jag din kärna, Torsk-Anders. Det känns inte bra. Nu blir det Fantomen till lillen i fortsättningen.. (obs: Ironi)

Permalänk | Anmäl #41 Lennart Nilsson, 2010-04-25, 00:13

Haha, Anders! Brilliant! Där tvålade du till åsiktsnazisten Brodrej...
Goddamnit, hur jag föraktar dessa åsiktsnazister!

Permalänk | Anmäl #42 T. SANDSTROM, 2010-04-25, 05:14

Släcka ner en hel blogg och sedan lägga beslag på innehållet?

För mig låter det så nära DDR man kan komma. Hela den här vänsterfalangen håller fortfarande detta land i ett hårt grepp. Man ser ju bara här på Newsmill hur tankegångarna hos människor egentligen går och vad som får sägas hos gammelmedia. Två helt olika världsbilder.

Jag har också sett bilder på ensamkommande barn, som ser ut som de vore i 26-årsåldern. Är jag rasist för det? Nä, men det är vad vänsterfalangen vill få det till.

Lilla saltsjöbadsavtalet igen. Invandrare ska enbart höjas i media. Minsta tvekan och du är rasist.

Permalänk | Anmäl #43 Christina Lundqvist, 2010-04-25, 06:13

Så har det hänt igen. Nu är det Anders, för någon vecka sedan var det Maj Grandmo.........
Det är skrämmande när det i ett land förekommer censur, begränsning av yttrandefriheten och förföljelse av oliktänkande. DDR, Sovjetunionen, Nord-Korea, Iran, Kuba, Burma m.fl. är avskräckande exempel på länder där oliktänkande tystats med metoder som censur och yrkesförbud. Utvecklingen i Sverige 2010 är tyvärr inne på samma väg. Yttrandefrihet är en av hörnstenarna i en demokrati som på alla sätt måste försvaras. Media har här en otroligt viktig funktion att fylla nämligen att ställa upp till yttrandefrihetens försvar. Varje journalist med självaktning borde i det här läget, som på en ren ryggradsreflex, stå upp för yttrandefriheten och använda alla sina till buds stående medel för att skrika ut sin protest. Men i Sverige idag har det blivit precis tvärt om.
Istället är det just media som ägnar sig åt att själva utöva censur och förföljelse av oliktänkande.
Den här utvecklingen har pågått smygande och oemotsagd allt för länge. Därför är det viktigt att alla demokrater i höstens val ger den svenska demokratin sin röst. Det är viktigt att på ett kraftfullt sätt visa för media och våra undfallande politiker att i Sverige är vi många som inte accepterar åsiktsförtryck.
Anders och Maj håll ut och kämpa vidare. Kom ihåg att Sovjet och DDR föll till sist och det kommer även etablerade media göra om dom inte i tid inser att de håller på att gräva sin egen grav. Sanningen kan ingen tysta.

Permalänk | Anmäl #44 B Johansson, 2010-04-25, 06:32

B Johansson,

Så bra skrivet!

Permalänk | Anmäl #45 Christina Lundqvist, 2010-04-25, 06:45

Jag kommer aldrig att köpa Sune-böckerna till mina barn. Tänker inte ekonomiskt stödja en person som uttalar sig som han gör. Det spelar ingen roll att Anders Jacobsson försöker bortförklara sig. Faktum är att man inte skriver på ett så cyniskt och ironiskt sätt om människor som flyr från andra länder. Tror kanske Jacobsson att de är ute efter guld och gröna skogar i fina Sverige? Jo, här lever ju flyktingar lyxliv i våra svenska förorter - inte. Snarare blir de misstänkliggjorda och diskriminerade. Det han skrev var otroligt obehaglig läsning, särskilt eftersom det var på en sajt som handlar om barn och där man förstås ska stå på barnens sida. Fruktansvärt... Men sorry Jacobsson, det här kriget vinner du inte.

Permalänk | Anmäl #46 E.Nilsson, 2010-04-25, 07:15

Man blir så trött; det är så det funkar i Sverige. Vi befolkning har tydligen inte rätten att ha någon åsikt om invandringen. Detta är upp till eliten, som har ett mycket högre människovärde än oss andra.

Åsiktsfasicter var ett väldigt bra uttryck. Jag kan bara säga att jag inte vill leva i expressens Sverige. Jag vill leva i ett samhälle som är byggd upp av demokratiska principer som yttrandefrihet; och allra mest mänsklighet och sanningsenlighet. En värld där massamedia inte har rätt att förtala och ljuga och driva kampanjer för att brutalt tvinga oskyldiga underbara människor att ha en viss åsikt; den etablissemangsadeln har bestämt.

Sanningen är att vi är bättre en dem!

Permalänk | Anmäl #47 Gunde Gunnarsson, 2010-04-25, 07:16

Jo jag läste det du skrev och det är helt klart att i den politiskt korrekta världen får man inte skoja på det viset. Inte som ni har gjort i era Suneböcker med svenskar. Det är absolut livsfarligt att skoja om utlänningar och särskilt om utländska barn.

Dock är iakttagelsen korrekt. En del av dessa utländska flyktingbarn ser gamla ut, så där i 25-årsåldern. Jag har tänkt detsamma när jag har sett reportage i TV från dessa barnförläggningar.

Och rent samhällsmässigt är det förfärligt när man inte ens i ironins form kan driva med saker. Humor har under århundraden varit ett sätt att komma runt det man inte fick säga.

Men det var förstås på Expressens kultursida som ni blev utsatta i kylan:

http://www.expressen.se/Nyheter/1.1963365/kusiner-i-ruiner

Och här kan ses vad det handlar om:

http://politisktinkorrekt.info/2010/04/23/ironi-om-flyktingbarn-bonnier-...

Och så skönt att inte detta inlägg är modererat!

Permalänk | Anmäl #48 Ann Helena Rudberg, 2010-04-25, 07:19

Yttrandefriheten, den är borta sedan länge i detta land, därför pyr det i stugorna. Hur ska man kunna lösa problem om man inte kan tala fritt om dem, om man inte tar upp problemen till ytan.

Så tack för att du ändå var modig nog att skriva det du verkligen tycker, det är det inte många som vågar i dagens samhälle.

Den Svenska åsiktscensuren gynnar de främlingsfientliga partierna.

Permalänk | Anmäl #49 gunilla f, 2010-04-25, 07:30

#46 E.Nilsson,

Jag är inte lika säker som du är, du verkar tämligen ensam om din reaktion, förutom batikhäxorna på tidningarna.

Permalänk | Anmäl #50 Tom Box, 2010-04-25, 07:56

Ja, jag är hundra procent säker på det. Tyvärr ids inte de flesta människor kommentera sådana här saker utan det är mest folk som har problem med att få sina åsikter uttryckta i vanliga medier som skriver i kommentarsfält eftersom det är så mycket hat och galna åsikter som oftast får plats här.
Batikhäxor tex. - det är en ganska hatisk beskrivning eller ser du något fint som tillförde debatten något med det? Jacobsson har skämt ut sig och det får han leva med.

Permalänk | Anmäl #51 E.Nilsson, 2010-04-25, 08:08

Kommentarsfältet är stängt på denna artikel.


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

annons:
annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Newsmill är en del av TV4-gruppen.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill till TV4 News

 Nyhetsbolaget, som bla producerar Nyheterna i TV4 och TV4 News tar över Newsmill. För våra ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.