Om författaren
Jag har varit metallarbetare i 30 år. Men jag är likväl inte tacksam mot socialdemokratin. Jag är för rationell för att uppskatta den välfärdsförstörande och parasitära socialismen och välfärdsstaten.
Kajsa Borgnäs, ordföranden för s-studenter, skriver här på Newsmill att kapitalismen inte "längre" löser våra problem. Men Borgnäs är väldigt orättvis mot kapitalismen. Sanningen är att kapitalismen inte "bara" löser mänsklighetens överlevnadsproblem, dessutom räddar det som finns kvar av kapitalismen i Sverige den sjuka välfärdsstaten som socialdemokraterna älskar så mycket. Så sossarna, om någon, borde vara tacksamma mot kapitalismen. Kapitalismen har räddat deras skinn.
Vi måste inse att välfärdsstaten, eftersom den är en utspädd form av socialismen, inte kan stå på egna ben. Något måste hålla den under armarna. Det "något" är inslagen av kapitalismen i blandekonomin.
Tänk, varifrån får välfärdsstaten de enorma summor pengar som håller den offentliga sektorn i gång? Ytterst får den de pengarna från den privata sektorn. Det är den privata, "kapitalistiska" sektorn som finansierar den offentliga, "socialistiska" sektorn med skatterna. Den "socialistiska" sektorn parasiterar på den "kapitalistiska" sektorn. Det är förvisso sant att de anställda i den offentliga sektorn - läkarna, sjuksköterskorna, lärarna, socialsekreterarna, renhållningsarbetarna o.s.v. - alltihopa betalar samma skatt på sin lön som de anställda i den privata sektorn. Men de kostar mycket mera i lön än de betalar i skatt. Om en byråkrat kostar 30.000 kronor i månaden i lön, är det bara på sin höjd 15.000 kronor som går tillbaka till välfärdsstaten i inkomstskatt. Den privatanställde däremot, han betalar *mera* i skatt än han får i lön från den offentliga sektorn. En metallarbetare på Volvo, han får kanske 20.000 kronor i månaden från *Volvo* (inte från "det offentliga"), och han betalar in ca. 8.000 kronor i inkomstskatt till välfärdsstaten. Så Volvo arbetaren betalar, netto, in till välfärdsstaten. Byråkraten i förvaltningen gör tvärtom.
Välfärdsstaten är tärande i stället för att vara närande i en annan mening också. Den privata sektorn drivs för att göra vinster. Därför driver den samhällets ekonomiska tillväxt. Den offentliga sektorn drivs inte för att göra vinster, så den driver *inte* samhällets ekonomiska tillväxt. Och det är dessutom så att den offentliga sektorn *motverkar* vinstbildningen i den privata sektorn. Därmed *motverkar* den, d.v.s. den minskar, samhällets ekonomiska tillväxt! Den offentliga sektorn gör därför alla medborgare i samhället så småningom fattigare än de annars skulle ha varit, även om ett fåtal av medborgarna i välfärdsstaten (nämligen somliga av bidragstagarna och nästan samtliga politiker, byråkrater och funktionärer i partierna och intresseorganisationerna) blir rikare på kort sikt.
Du kanske inte håller med om detta? Nå, föreställ dig hur ekonomisk tillväxt går till. Ett företag producerar en vara eller en tjänst, säg en lastbil. Företaget förbrukar resurser (lönearbete, stål, glas, plast, kopparkablar, elektricitet o.s.v.) värda sammanlagt, säg, 200.000 kronor när det tillverkar en lastbil. Sedan säljer företaget lastbilen för, säg, 300.000 kronor. Då gör företaget en vinst på 100.000 kronor. Företaget kanske betalar ut 30.000 av de vinstkronorna i utdelning till aktieägarna. Resten av vinsten använder företaget till sådana saker som att köpa in nya maskiner till sin lastbiltillverkning, betala löner till ingenjörerna som utvecklar nya lastbilsmodeller, bygga nya lastbilsfabriker o.s.v. Så du ser, ett privat företag gör sitt yttersta för att göra största möjliga vinst, och när det lyckas, använder det en stor del av vinsten till att finansiera investeringar som ökar den framtida produktionen. Därmed driver privata företag den ekonomiska tillväxten, när de lyckas göra vinst.
Men den offentliga sektorn försöker ingalunda göra vinst. Politikerna och byråkraterna som ansvarar för den är faktiskt *stolta* över den saken. De skryter ju med att *deras* verksamhet minsann är "allmännyttig". "Allmännyttig" är ett annat sätt att säga "icke-vinstdriven". Så ett typiskt sjukhus förbrukar resurser värda, säg, 100 miljoner kronor om året, för att producera sjukvård. Och den tar inte betalt av patienterna. Så den gör i princip en förlust på 100 miljoner kronor om året. D.v.s. 100% av omsättningen! Det innebär att sjukhuset är beroende av att staten med våld beslagtar 100 miljoner kronor av produktiva medborgares pengar för att kunna betala sjukhusets kostnader. Och det ligger i sakens natur att när ett landstingskommunalt sjukhus förbrukar 100 miljoner kronor, producerar det antagligen sjukvård som bara skulle kunna säljas för, säg, 70 miljoner kronor om patienterna och privata försäkringsbolag skulle betala för vården på en fri sjukvårdsmarknad i ett kapitalistiskt samhälle. Därför att offentliga, icke-konkurrensutsatta verksamheter är ju, som alla vet, enormt byråkratiska och ineffektiva. Ungefär som industrierna och jordbruket var i Sovjetunionen.
Så redan nu bör du kunna se att den offentliga sektorn är tärande i stället för att vara närande. Det är den *privata*, "kapitalistiska" sektorn som gör vinsterna och därmed skapar den ekonomiska tillväxten. Men dessutom är det också så att välfärdsstaten gör det mycket *svårare* för den privata sektorn att fungera och fortsätta att göra de där nyttiga vinsterna! När staten tar ut skatter av de privata medborgarna, minskar dessa skatter inte "bara" dessa medborgares privata konsumtion. De private skattebetalarna vill ju oftast inte minska sin konsumtion speciellt mycket. Och de kan ju resonera - "Staten garanterar ju att jag får sjukvård och pensioner utan att själv betala på ett direkt sätt om och när jag blir sjuk eller gammal. Så jag *behöver* inte spara så mycket själv nu när jag lever i en välfärdsstat." Så med en hög grad av sannolikhet minskar skattebetalarna sitt sparande och investerande för att betala skatterna. Därmed minskas den privata sektorns välfärdsskapande investeringar.
Dessutom tar staten en del av vinsterna i beslag närhelst privata företag och investerare lyckas göra vinster. Bolagsvinster beskattas som bekant, och privatpersoners kapitalvinster beskattas likaså. Så mindre av vinsterna blir kvar till investeringar. Och de produktiva medborgarna blir ju mindre benägna att anstränga sig för att göra vinster, när de inte själva får behålla dem. Så lite förenklat - högre skatter är lika med lägre sparande och mindre investeringar än vad annars skulle ha varit fallet. Och därmed är högre skatter lika med lägre ekonomisk tillväxt.
Och detta problem kan inte lösas, såsom somliga moderata politiker inbillar sig, genom att *bara* sänka skatterna, men låta de offentliga utgifterna ligga kvar. Därför att då blir det obönhörligen så att de offentliga utgifterna blir "finansierade" med statlig upplåning eller, ännu värre, med välfärdsförstörande inflation.
Så - det är ett under att den kapitalistiska sektorn i välfärdsstaten Sverige har lyckats med konsten att hålla den blytunga välfärdsstaten under armarna så länge. Välfärdsstaten har ju funnits i mera än 50 år nu. Och den har under de åren vuxit nästan kontinuerligt. Har du någonsin undrat - "Den svenska välfärdsstaten är en form av socialism. Sovjetunionen och de övriga öststaterna var också socialistiska. Så varför har Sverige inte kollapsat såsom öststaterna gjorde, och varför lever inte vi svenskar i en liknande misär som de stackars invånarna av sådana `socialistiska mönsterstater´ som Kina, Kuba, Vietnam, Nordkorea o.s.v.?" Svaret är - "Vi kan tacka de kvarvarande inslagen av kapitalismen i det svenska samhället för vår välfärd. Kapitalismen, det som finns kvar av den, har räddat oss!"
I synnerhet de svenska socialdemokraterna borde känna tacksamhet mot kapitalismen för att den har räddat deras välfärdsbygge från ett, för dem, generande nederlag.
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/21410
Bortskämda små ungar vet inte bättre.
Permalänk | Anmäl
John Henry, 2010-04-23, 13:21
Av den arbetande befolkningen i landet arbetar 65% inom den privata sektorn (varav 9% är företagare). Den offentliga sektorn sysselsätter 35% av den aktiva arbetskraften.
De offentliganställda har som andra genom LAS, MBL och annan lagstiftning ett rättsligt skydd av varierande kraft. Men framförallt har de skydd i kraft av att det bara är att höja skatterna om det går dåligt med de resurser de redan har. Sådant skydd har inte privatanställda och framförallt inte företagare.
Genom MBL och kunskapsmonopol styr de offentliganställdas översta skikt den offentliga verksamheten. Ur denna krets rekryteras politiker (medborgarnas representanter). De styr alltså sig själva på - bokstavligen - andra medborgares bekostnad.
Sverige har starka korporativistiska drag, vilket inte är något kontroversiellt påstående. Den offentliga verksamhetens översta skikt (inte sjukvårdsbiträden som de brukas fösa fram) är starkt formellt och informellt organiserad som maktskikt. Den starkaste korporation vi har.
Att bryta ner dessa strukturer är av avgörande betydelse för landets utveckling; det gäller både teknisk utveckling ( som Unné exemplifierar med) och social och kulturell utveckling. Det borde ju denna elit inse också i eget intresse, men gör det inte. Den är för långt från ekonomiska och sociala realiteter för att uppfatta problemställningarna.
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2010-04-23, 16:43
Till Greger Morin #2: Det är intressant att du påpekar att Sverige har starka drag av korporativismen. Har du sett min artikel när på Newsmill, som handlar om just det ämnet? Artikelns titel är "Sozismen".
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-23, 16:59
Tack för en bra artikel som visar på den enkla men omtvistliga logiken bakom kapitalismens överlägsenhet som välstånds skapare.
Tyvärr får kapitalismen just nu en massa badwill i alla medier och kapiatalismen anses till mans vara något ont som ska bekämpas.
Sosse Kajsa försöker t.o.m. skylla naturens klimat variationer på kapitalismen vilket är så totalt baklänges att man inte ens vet vart man ska börja sågningen, så det blir väll bara till att börja kapa jäms med fotknölarna.
Man kan säga att det lyser men ingen är hemma eller att hissen inte går äna upp eller...
Permalänk | Anmäl
Lee Bertin, 2010-04-23, 17:09
det är tvärtom vad artikelförfattaren skriver faktiskt inget under att den kapitalistiska sektorn i välfärdsstaten Sverige har lyckats med konsten att hålla den blytunga välfärdsstaten under armarna så länge. Trots att välfärdsstaten har funnits i mera än 50 år och under de åren vuxit nästan kontinuerligt.
Expansionen av välfärdsstaten startade vid krigslutet när vad som skulle komma att bli de ekonomiska rekordåren redan gick att förutse på grund av den obefintliga konkurrensen i en krigsdrabbad omvärld. Enligt 1814 års regeringform hade samtidigt socialisterna/fackföreningsrörelsen aldrig möjlighet att driva samhällsskadliga krav för långt eftersom Kunglig Majt med politisk makt öppet kunde sätta gränser. Efter OPEC-krisen/1975 års regeringsform har ju kapitalismen heller inte kunnat hålla välfärdsstaten under armarna. Den mobteras ju ner eftersom den är för dyr att driva vidare.
Permalänk | Anmäl
Tobias Wallin, 2010-04-23, 22:06
Till Tobias Wallin #5: Givetvis finns det rationella orsaker till att den blytunga välfärdsstaten ännu inte har kollapsat. Men det *är* en imponerande prestation som våra affärsmän och kapitalister har uträttat! De har fått jobba hårt för att hålla skutan flytande, och därmed rädda skinnet på sådana parasiter som Kajsa Borgnäs och hennes partikamrater.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-24, 02:50
Nu känns det som att det börjar gå snett i denna intressanta debatt. Självklart har delar av den offentliga sektorn ett produktions- och produktivitetsvärde, även om den sätts som noll eller schablonmässigt två procent. En sjuk som kan botas tillbaka till arbete är ett klassiskt exempel. Utbildning är ett grundvillkor för all utveckling, etc.
Problemet, som jag ser det, är maktkoncentrationen och hotet mot medborgarstyret. Det tar sig också ekonomiska uttryck i form av svårigheter med teknologiskt (inte bara teknisk, alltså) utveckling. Mycket forskning, men lite verkstad.
Det bero också på våra kapitalister vars mest kända egenskap i egenskap av riskkapitalister är att de inte tar några risker. Det kommer nog att i växande grad leda till att samhällsinstitutionerna blir våra viktigaste riskkapitaltillgångar.
Sedan får vi inte glömma att exempelvis en sociabidragstagare håller igång en viss konsumtion till båtnat för handeln.
Sambanden är knepiga att reda ut om man ser det enbart i ekonomiska termer. Jag tycker att ämnet är värd en debatt med nyanser och inte ännu ett "vi mot dom"-scenario. Det är svensk samhällsdebatt överfylld av.
Även samhällsdebatten tycks vara korporativistisk där var och en företräder sitt...
(Och åsikter av enkla skäl är exakt desamma som det egna intresset - läs tidningarnas debattsidor!)
Permalänk | Anmäl
Greger Morin, 2010-04-24, 09:30
Otroligt mycket sakfel i denna artikel. Det är uppenbart vilken agenda författaren har.
Först och främst så finns det olika typer av offentliga verksamheter, och det är endast ett fåtal som faktiskt inte är vinstdrivande. Att sedan beteckna utgifter (för det är faktiskt det de är) som "parasiterande" är faktiskt rent ut sagt löjligt. Du nämner att det skulle endast kosta 70% om det var privatiserat, en siffra som du verkat ta ur tomma luften. Sjukvården i USA (som är väldigt privatiserad) är en av de DYRASTE i världen, vilket gör att många överhuvudtaget inte ens har råd med den.
Sen vet jag inte vilken årgång du har av ekonomistudier, men de rådanade neoklassicistiska ekonomiska teorierna har uppenbara falluckor och hål.
Människan ÄR inte rationell, det FINNS något som kallas allmännytta. Även om det verkar som att du bestämt dig för att alla är rationella så finns det otaliga bevis på motsatsen. Det har även varit svårt att bevisa att detta "parasiterande", dvs sociala utgifterna, faktiskt leder till ett ökat bidragsberoende. Detta är även det en i mängden av de rationella antagandena.
Permalänk | Anmäl
Adam Hjorth, 2010-04-24, 11:33
Vilken fantastisk och brutal snedspark.
Vinstintresse i den offentliga sektorn förekommer visst. Inte i någon stor utsträckning i Sverige, men har prövats tidigare i Sovjet, Nazityskland och Kina (vilket fick deras ekonomier att ta en jävla fart förövrigt, så räknar vi bara ekonomisk tillväxt så vore väl det ett bra system?).
Sedan kan det vara bra att tänka lite längre än näsan räcker också. Det brukar inte kapitalister göra. Saker som utbildning, forskning och sjukvård är momentana förlustaffärer men kommer med all säkerhet att ge vinst på längre sikt. Därför brukar kapitalister inte riktigt bry sig om sånt. Välfärdsstaten utarmar inte kapitalismen, den matar den! Just det. Vad just gäller forskningen ja. Hade vi inrättat oavkortad kapitalism i hela världen vid tillfället för socialdemokratins intåg så hade vi antagligen inte uppfunnit persondatorn än. Forskning är som jag sa en momentan förlustaffär, och praktiskt taget allt som tas fram (som sedan exploateras av privat sektor) tas antingen fram av antingen direkt statliga institutioner som Universitet eller militär, eller via forskningsbidrag från den offentliga till den privata sektorn.
Själv är jag förbannat tacksam över socialdemokratin. Den har gett mig möjlighet att bruka mitt intellekt och få mig den utbildning jag vill ha, fått den vård jag behövt och är ytterst ansvarig för att jag befinner mig på universitetet och inte arbetar som dräng på en gård i mellersta Bohuslän.
Du är för rationell för att vara tacksam för socialdemokratin säger du. Nåväl, det kanske är dags att införa kapitalismen då. Jag och mina societetsvänner ska starta massvis av profitdrivande företag, vinsterna ska vi driva upp och lönerna ska ner. Du får givetvis jobba för oss. Men tro inte att du har råd att bo kvar där du bor, att du har rätt till någon dygnsvila eller att du kan vara säker på att få mat för dagen. Då kan du få vara hur rationell du vill.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-04-24, 11:52
Förresten. Det där med rationalitet, för att återkoppla till Adams inlägg. Att vara rationell och agera efter "sunt förnuft" är inget annat än att blanda ihop sig själv med resten av världen. Det handlar inte om att agera enligt vad som kommer att bli bäst för dig, utan att agera som resten av världen vill att du ska agera. Dumhetsprincip kan man kalla den för, även om jag också lider av den.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-04-24, 11:55
Till Adam Hjorth #8: Om "människan inte ÄR rationell" är du då irrationell när du skriver att "det FINNS något som kallas för allmännytta"?
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-24, 17:05
Till B Henrik Jonsson #9: Varför skulle inte sådana verksamheter som utbildning, forskning och sjukvård kunna vara vinstaffärers, som drevs av privatföretag?
För övrigt noterar jag att du är en sådan där människa som inbillar sig att hon inte skulle vara något, om det inte hade vore för staten. Du har inte mycket respekt för dig själv.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-24, 17:09
Till Adam Hjorth #8: Vet du inte varför den amerikanska sjukvården är den dyraste i världen? Den är sönderreglerad av staten. Läkarna i USA har i stor utsträckning förslavats (genom sådana program som Medicare och Medicaid), och slavar kan inte producera mycket.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-24, 17:11
Objektivister och andra mindre-stats-förespråkare gör ett tankefel när de pratar om samhällsnyttan. De gillar inte att de blir tvingade att finansiera staten, fullt förståeligt, så de argumenterar mot den, fullt förståeligt. Dock är inte samhällsnyttan så som t.ex. Henrik Unné beskriver den bara summan av individernas nytta. Centralstyrning kan faktiskt skapa värde genom att undvika att individerna väljer det naiva valet i fångarnas dilemma-situationer. Fångarnas dilemma finns precis överallt, och oftast kan pengar lösa problemet, men inte alltid.
Det mest typiska frihetsberövandet som t.o.m. Henrik accepterar är polisväsendet som aldrig kan fungera utan att kränka frihet. Om alla agerade dumegoistiskt mot polisen så skulle de såklart vägra att bli häktade innan dom, vilket är ett krav för fungerande polisverksamhet.
Att mäta värde i pengar är f.ö. felaktigt.
Permalänk | Anmäl
Martent, 2010-04-26, 15:13
Mårten Thurén: Du verkar ha missuppfattat objektivismen då vi objektivister nästan aldrig talar om något sådant som samhällsnytta. Syftet med objektivismens politik är inte att skapa maximal nytta för ett maximalt antal utan snarare att ge indviden den frihet som krävs för att hon ska kunna leva enligt sin natur.
Centralstyrning är i sig inget dåligt. Företag och vissa andra föreningar är i högsta grad centralstyrda. Problemet kommer när en organisation använder våld och hot om våld för att tvinga folk att lyda dem. Det är just detta staten gör i de flesta frågor och denna typ av centralstyrning bör bekämpas.
Jag personligen är också emot ett centraliserat polis- eller rättsväsende och ser hellre att detta kommer i privata händer men de flesta andra objektivister håller inte med mig där.
Pengar är ett bra sätt att mäta värde på eftersom pengarna motsvarar varor och tjänster som alla har ett värde av. Det gäller till exempel mat, husrum och vissa transportlösningar.
Permalänk | Anmäl
Douglas A-Hägglund, 2010-04-28, 08:08
Till Douglas A-Hägglund #15: Tack, Douglas. Det var bra sagt.
Du skriver "vi objektivister". Du är en svensk objektivist som jag inte tidigare kände till. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Kan du skicka mig ett email? Min privata emailadress är denna - henrik.unne@comhem.se .
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-05-04, 15:16
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bortskämda små ungar vet inte bättre.
Av den arbetande befolkningen i landet arbetar 65% inom den privata sektorn (varav 9% är företagare). Den offentliga sektorn sysselsätter 35% av den aktiva arbetskraften.
De offentliganställda har som andra genom LAS, MBL och annan lagstiftning ett rättsligt skydd av varierande kraft. Men framförallt har de skydd i kraft av att det bara är att höja skatterna om det går dåligt med de resurser de redan har. Sådant skydd har inte privatanställda och framförallt inte företagare.
Genom MBL och kunskapsmonopol styr de offentliganställdas översta skikt den offentliga verksamheten. Ur denna krets rekryteras politiker (medborgarnas representanter). De styr alltså sig själva på - bokstavligen - andra medborgares bekostnad.
Sverige har starka korporativistiska drag, vilket inte är något kontroversiellt påstående. Den offentliga verksamhetens översta skikt (inte sjukvårdsbiträden som de brukas fösa fram) är starkt formellt och informellt organiserad som maktskikt. Den starkaste korporation vi har.
Att bryta ner dessa strukturer är av avgörande betydelse för landets utveckling; det gäller både teknisk utveckling ( som Unné exemplifierar med) och social och kulturell utveckling. Det borde ju denna elit inse också i eget intresse, men gör det inte. Den är för långt från ekonomiska och sociala realiteter för att uppfatta problemställningarna.
Till Greger Morin #2: Det är intressant att du påpekar att Sverige har starka drag av korporativismen. Har du sett min artikel när på Newsmill, som handlar om just det ämnet? Artikelns titel är "Sozismen".
Tack för en bra artikel som visar på den enkla men omtvistliga logiken bakom kapitalismens överlägsenhet som välstånds skapare.
Tyvärr får kapitalismen just nu en massa badwill i alla medier och kapiatalismen anses till mans vara något ont som ska bekämpas.
Sosse Kajsa försöker t.o.m. skylla naturens klimat variationer på kapitalismen vilket är så totalt baklänges att man inte ens vet vart man ska börja sågningen, så det blir väll bara till att börja kapa jäms med fotknölarna.
Man kan säga att det lyser men ingen är hemma eller att hissen inte går äna upp eller...
det är tvärtom vad artikelförfattaren skriver faktiskt inget under att den kapitalistiska sektorn i välfärdsstaten Sverige har lyckats med konsten att hålla den blytunga välfärdsstaten under armarna så länge. Trots att välfärdsstaten har funnits i mera än 50 år och under de åren vuxit nästan kontinuerligt.
Expansionen av välfärdsstaten startade vid krigslutet när vad som skulle komma att bli de ekonomiska rekordåren redan gick att förutse på grund av den obefintliga konkurrensen i en krigsdrabbad omvärld. Enligt 1814 års regeringform hade samtidigt socialisterna/fackföreningsrörelsen aldrig möjlighet att driva samhällsskadliga krav för långt eftersom Kunglig Majt med politisk makt öppet kunde sätta gränser. Efter OPEC-krisen/1975 års regeringsform har ju kapitalismen heller inte kunnat hålla välfärdsstaten under armarna. Den mobteras ju ner eftersom den är för dyr att driva vidare.
Till Tobias Wallin #5: Givetvis finns det rationella orsaker till att den blytunga välfärdsstaten ännu inte har kollapsat. Men det *är* en imponerande prestation som våra affärsmän och kapitalister har uträttat! De har fått jobba hårt för att hålla skutan flytande, och därmed rädda skinnet på sådana parasiter som Kajsa Borgnäs och hennes partikamrater.
Nu känns det som att det börjar gå snett i denna intressanta debatt. Självklart har delar av den offentliga sektorn ett produktions- och produktivitetsvärde, även om den sätts som noll eller schablonmässigt två procent. En sjuk som kan botas tillbaka till arbete är ett klassiskt exempel. Utbildning är ett grundvillkor för all utveckling, etc.
Problemet, som jag ser det, är maktkoncentrationen och hotet mot medborgarstyret. Det tar sig också ekonomiska uttryck i form av svårigheter med teknologiskt (inte bara teknisk, alltså) utveckling. Mycket forskning, men lite verkstad.
Det bero också på våra kapitalister vars mest kända egenskap i egenskap av riskkapitalister är att de inte tar några risker. Det kommer nog att i växande grad leda till att samhällsinstitutionerna blir våra viktigaste riskkapitaltillgångar.
Sedan får vi inte glömma att exempelvis en sociabidragstagare håller igång en viss konsumtion till båtnat för handeln.
Sambanden är knepiga att reda ut om man ser det enbart i ekonomiska termer. Jag tycker att ämnet är värd en debatt med nyanser och inte ännu ett "vi mot dom"-scenario. Det är svensk samhällsdebatt överfylld av.
Även samhällsdebatten tycks vara korporativistisk där var och en företräder sitt...
(Och åsikter av enkla skäl är exakt desamma som det egna intresset - läs tidningarnas debattsidor!)
Otroligt mycket sakfel i denna artikel. Det är uppenbart vilken agenda författaren har.
Först och främst så finns det olika typer av offentliga verksamheter, och det är endast ett fåtal som faktiskt inte är vinstdrivande. Att sedan beteckna utgifter (för det är faktiskt det de är) som "parasiterande" är faktiskt rent ut sagt löjligt. Du nämner att det skulle endast kosta 70% om det var privatiserat, en siffra som du verkat ta ur tomma luften. Sjukvården i USA (som är väldigt privatiserad) är en av de DYRASTE i världen, vilket gör att många överhuvudtaget inte ens har råd med den.
Sen vet jag inte vilken årgång du har av ekonomistudier, men de rådanade neoklassicistiska ekonomiska teorierna har uppenbara falluckor och hål.
Människan ÄR inte rationell, det FINNS något som kallas allmännytta. Även om det verkar som att du bestämt dig för att alla är rationella så finns det otaliga bevis på motsatsen. Det har även varit svårt att bevisa att detta "parasiterande", dvs sociala utgifterna, faktiskt leder till ett ökat bidragsberoende. Detta är även det en i mängden av de rationella antagandena.
Vilken fantastisk och brutal snedspark.
Vinstintresse i den offentliga sektorn förekommer visst. Inte i någon stor utsträckning i Sverige, men har prövats tidigare i Sovjet, Nazityskland och Kina (vilket fick deras ekonomier att ta en jävla fart förövrigt, så räknar vi bara ekonomisk tillväxt så vore väl det ett bra system?).
Sedan kan det vara bra att tänka lite längre än näsan räcker också. Det brukar inte kapitalister göra. Saker som utbildning, forskning och sjukvård är momentana förlustaffärer men kommer med all säkerhet att ge vinst på längre sikt. Därför brukar kapitalister inte riktigt bry sig om sånt. Välfärdsstaten utarmar inte kapitalismen, den matar den! Just det. Vad just gäller forskningen ja. Hade vi inrättat oavkortad kapitalism i hela världen vid tillfället för socialdemokratins intåg så hade vi antagligen inte uppfunnit persondatorn än. Forskning är som jag sa en momentan förlustaffär, och praktiskt taget allt som tas fram (som sedan exploateras av privat sektor) tas antingen fram av antingen direkt statliga institutioner som Universitet eller militär, eller via forskningsbidrag från den offentliga till den privata sektorn.
Själv är jag förbannat tacksam över socialdemokratin. Den har gett mig möjlighet att bruka mitt intellekt och få mig den utbildning jag vill ha, fått den vård jag behövt och är ytterst ansvarig för att jag befinner mig på universitetet och inte arbetar som dräng på en gård i mellersta Bohuslän.
Du är för rationell för att vara tacksam för socialdemokratin säger du. Nåväl, det kanske är dags att införa kapitalismen då. Jag och mina societetsvänner ska starta massvis av profitdrivande företag, vinsterna ska vi driva upp och lönerna ska ner. Du får givetvis jobba för oss. Men tro inte att du har råd att bo kvar där du bor, att du har rätt till någon dygnsvila eller att du kan vara säker på att få mat för dagen. Då kan du få vara hur rationell du vill.
Förresten. Det där med rationalitet, för att återkoppla till Adams inlägg. Att vara rationell och agera efter "sunt förnuft" är inget annat än att blanda ihop sig själv med resten av världen. Det handlar inte om att agera enligt vad som kommer att bli bäst för dig, utan att agera som resten av världen vill att du ska agera. Dumhetsprincip kan man kalla den för, även om jag också lider av den.
Till Adam Hjorth #8: Om "människan inte ÄR rationell" är du då irrationell när du skriver att "det FINNS något som kallas för allmännytta"?
Till B Henrik Jonsson #9: Varför skulle inte sådana verksamheter som utbildning, forskning och sjukvård kunna vara vinstaffärers, som drevs av privatföretag?
För övrigt noterar jag att du är en sådan där människa som inbillar sig att hon inte skulle vara något, om det inte hade vore för staten. Du har inte mycket respekt för dig själv.
Till Adam Hjorth #8: Vet du inte varför den amerikanska sjukvården är den dyraste i världen? Den är sönderreglerad av staten. Läkarna i USA har i stor utsträckning förslavats (genom sådana program som Medicare och Medicaid), och slavar kan inte producera mycket.
Objektivister och andra mindre-stats-förespråkare gör ett tankefel när de pratar om samhällsnyttan. De gillar inte att de blir tvingade att finansiera staten, fullt förståeligt, så de argumenterar mot den, fullt förståeligt. Dock är inte samhällsnyttan så som t.ex. Henrik Unné beskriver den bara summan av individernas nytta. Centralstyrning kan faktiskt skapa värde genom att undvika att individerna väljer det naiva valet i fångarnas dilemma-situationer. Fångarnas dilemma finns precis överallt, och oftast kan pengar lösa problemet, men inte alltid.
Det mest typiska frihetsberövandet som t.o.m. Henrik accepterar är polisväsendet som aldrig kan fungera utan att kränka frihet. Om alla agerade dumegoistiskt mot polisen så skulle de såklart vägra att bli häktade innan dom, vilket är ett krav för fungerande polisverksamhet.
Att mäta värde i pengar är f.ö. felaktigt.
Mårten Thurén: Du verkar ha missuppfattat objektivismen då vi objektivister nästan aldrig talar om något sådant som samhällsnytta. Syftet med objektivismens politik är inte att skapa maximal nytta för ett maximalt antal utan snarare att ge indviden den frihet som krävs för att hon ska kunna leva enligt sin natur.
Centralstyrning är i sig inget dåligt. Företag och vissa andra föreningar är i högsta grad centralstyrda. Problemet kommer när en organisation använder våld och hot om våld för att tvinga folk att lyda dem. Det är just detta staten gör i de flesta frågor och denna typ av centralstyrning bör bekämpas.
Jag personligen är också emot ett centraliserat polis- eller rättsväsende och ser hellre att detta kommer i privata händer men de flesta andra objektivister håller inte med mig där.
Pengar är ett bra sätt att mäta värde på eftersom pengarna motsvarar varor och tjänster som alla har ett värde av. Det gäller till exempel mat, husrum och vissa transportlösningar.
Till Douglas A-Hägglund #15: Tack, Douglas. Det var bra sagt.
Du skriver "vi objektivister". Du är en svensk objektivist som jag inte tidigare kände till. Jag skulle gärna vilja komma i kontakt med dig. Kan du skicka mig ett email? Min privata emailadress är denna - henrik.unne@comhem.se .