[...] Frågan som bör ställas är vad vi kan göra mer än att bara släcka lampan för en timme. Lågenergi lampor till nya taklampan jodå, men mer [...]
Blogg: För klimatet eller samvetets röst? | annarkia, 2010-03-27, 15:32
Sällan!
-Lågenergilamporna är det dummaste påhittet som nästan lagstadgats i landet brunsås;
-Vem tar hand om vinsten av den minskade elförbrukningen och skickar överskottet ut i Europa? -Vattenfall lyder svaret.
Plast som brinner, tungmetaller som förgasas vid bränder, brandmyndighetrna hjode tummen ner, -som alltid i landet brunsås för sent när beslutet redan är taget.
Sämre ljusutbyte är också påtagligt, sämre möjligheter att ersätta glödlamporna i många armaturer, visserligen höjs ju bruttonationalprodukten men nackdelarna är ändå för många.
Själv har jag laddat upp med upplysning i det gamla formatet som räcker långt utöver begravningen.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-27, 11:30
Att byta glödlamporna till energisparlampor är inget som i stort påverkar energianvändningen, men det är ett litet steg i rätt riktning och kan därför ses som en fin symbolåtgärd.
MEN att byta ut och slänga fungerande glödlampor ska man förstås inte göra. Nya energisparlampor ska sättas in när glödlamporna gått sönder!
Detta gör Bodströms och Jämtins inlägg till ett ovanligt korkat uttalande med en symbolik som säger: Vi är klimatpopulister som inte förstår hur saker och ting hänger ihop.
Permalänk | Anmäl
Korkad symbolhandling, 2010-03-27, 11:37
Ingen uppmaning till mig då, eftersom jag inte avser delta i "Earth Hour". Väntar med spänning på att dessa populister ska uppmana oss alla att sluta andas, eftersom det skulle medföra den i särklass största minskningen CO2-utsläpp man kan tänka sig.
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2010-03-27, 11:47
Begrunda följande med dock:
"i Sverige har vi växelspänning som växlar 50 gångeri sekunden. Lågenergilampor och andra elektroniska saker som till exempel datorer skickar tillbaka strömpulser med 100 svängningar per sekund till elnätet. Det är inget problem om man bara har några lampor, men i till exempel ett varuhus med tusentals lampor blir elströmmen så förorenad av de snabba svängningarna att det kan bli för varmt och brandrisk i vissa elgrejer och ledningar. Elnätet var från början inte konstruerat för denna typ av elbelastning"
-John Åkerlund, elkvalitetskonsult.
Sen har vi ju det trevliga kvicksilvret också, någon som minns 80-talets debatt? Har detta ämne plötsligt blivit harmlöst? Skulle aldrig köpa såna här som småbarnsförälder, hamnar en lampa i golvet kan barn/husdjur snabbt vara där i dammet innan man hunnit sanera! Skamligt att detta säljs som någon miljöförbättringspryl (och sorgligt att se Bodström i en sån här menlös PK-fråga - läs http://www.metro.se/2010/03/24/49058/jag-tander-upp-under-earth-hour/ och inse att detta bara är tomtande för folk som vill spela duktiga). Behåll de gamla glödlamporna i väntan på bättre LED-lampor istället (många varuhus typ ÖB säljer fortfarande glödlampor).
Permalänk | Anmäl
J, 2010-03-27, 11:52
Ja, vad är det för ett fluffigt förslag? håller helt med "Korkad symbolhandling" ska vi slänga fungerande glödlampor????? Det finns ju bara lågenergilampor i handeln. Bodström! Kom med ett förslag som gör skillnad. Glödlamporna är ju så uttjatade. Detta känns lite som att rida på Earth Hours goda initiativ och få lite gratis cred... Men du upplevs tyvärr som lite korkad och inte så påläst. Skrämmande fakta från brandmyndighetrna.
Permalänk | Anmäl
JL, 2010-03-27, 11:52
Hur miljö vänliga är egentligen lågenergilampor???
Vad säger kemikalieinspektionen....
Rekommendationer när en kall lampa går sönder
Samla upp lampresterna till exempel med en bit styvt papper eller kartong och lägg dem i en glasburk med lock. Torka därefter golvet med en (liten) fuktig trasa. Lägg sedan även trasan i glasburken, förslut burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för miljöfarligt avfall.
Använd inte dammsugare. Det finns en risk för att dammsugaren ytterligare finfördelar och förångar kvicksilverdropparna och sprider dem i luften. Det ökar risken för inandning.
Rekommendationer när en varm lampa går sönder
Stäng dörrar till rummet där en varm lampa gått sönder. Ventilera rummet (öppna fönster) och lämna rummet. Den europeiska lampbranschorganisationen (ELC) rekommenderar att man lämnar rummet i 20-30 minuter. Samla senare upp lampresterna till exempel med en bit styvt papper eller kartong och torka golvet och andra ytor i närheten av den trasiga lampan med en (liten) fuktig trasa. Lägg lampresterna i en glasburk med lock. Lägg även trasan i glasburken, förslut burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för miljöfarligt avfall.
Använd inte dammsugare. Det finns en risk för att dammsugaren ytterligare finfördelar och förångar kvicksilverdropparna och sprider dem i luften. Det ökar risken för inandning.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2010-03-27, 11:59
Jag skall TÄNDA alla lampor jag har och
dessutom rikta 2 st starka golvlampor mot
fönstret i vardagsrummet.
Bodström & Jämtin lyssnar jag inte på.
Några sossar vill vi inte ha i Stockholm.
Permalänk | Anmäl
Bo, 2010-03-27, 12:15
"Earth Hour" är ett politiskt påhitt som man hoppas ska manifestera någon sorts folkligt stöd för klimathysterikernas teorier om klimathotet. Helst vill man kunna visa att den totala elförbrukningen går ner under "Earth Hour" och peka på detta som bevis för sitt stöd. Hemma hos mig ska säkringarna glöda under EH.
Permalänk | Anmäl
Holger, 2010-03-27, 12:41
Om du bor i Fjollträsk, visst, byt lampor. Men gör det inte för något klimat, utan för din egen ekonomi. Klimathotet är ett socialpsykologiskt fenomen och en exploatering av vidskepelse och önsketänkande. Problemen är den utömning som har börjat så smått och gett en dämpning av ekonomin. Det kallas orsak och verkan. Utan det fossila skulle befolkningen vara en bråkdel och fattigdomen vara utbredd. Uttaget får allt sämre förutsättningar och mängden totalt toppar om 10-20 år. Den bildade koldioxiden har hittills ökat växtligheten ungefär 15 %. Om några hundra år har det mesta försvunnit i djuphavet. I en senare fas kommer istiden. Klimathotet är ett hjärnspöke och det kommer att finnas så länge det säljer. Försök att tänka längre än näsan räcker. Titta på dig själv. Titta på andra. Vem vill ha enkla och snabba lösningar? Om det inte finns någon lösning, vad gör man då? Jo man hittar på något. Ett klimathot, varför inte? Släck alla lampor så känns det bra. I det hela finns det inte mycket att göra.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/18/minskat-flygande-b-r-inte-vara...
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-03-27, 12:47
Strebern Bodström försöker bara vinna folkets gillande i hopp om att de skall glömma hur han har kört upp dem och bedragit dem med allehanda lagar som har myntat begreppet BODSTRÖMSAMHÄLLET - ett uttryck som inte är var menat att vara smickrande - Bodström sålde ut the Pirate Bay till dom AMERIKANSKA skiv- och filmbolagen när han böjde rygg för USA och BEORDRADE tillslaget mot sajten - Självklart blev Bodström frikänd från alla anklagelser om ministerstyre - men folket är inte so dumma att de inte begriper sig på MYGEL
Bodström hoppas antagligen på att få ersätta Mona Sahlin - Gud förbjude - och det är därför han finns med i alla möjliga och omöjliga sammanhang
Må Bodström förpassas ut ur politiken snarast och aldrig mer få en position varifrån han kan påverka samhällets utveckling - Bakom hans fagra leende döljer sig är en fara för ett fritt samhälle och demokratin
Permalänk | Anmäl
Donsan, 2010-03-27, 12:53
Carin Jämtin och Thomas Bodström. Socialdemokraternas energi- och klimatexperter!!!
Permalänk | Anmäl
Alva, 2010-03-27, 13:13
Goebbels hade älskat det estetiska upplägget med Earth Hour. ( I övrigt inga andra liknelser med nazism innan halmgubbarna dyker upp. ) Spännande att se hur många viljelösa stockholmsbor som ikväll följer denna uppmaning från fåraherde Bodström och andra makthavare som trumpetar ut detta med Earth Hour i helsidor och på mjölkpaket.
Om ni tror att en fruktansvärd klimatkatastrof är annalkande de närmsta åren kanske ni borde släcka flera timmar varje kväll istället?
För oss andra vill även jag tipsa om att det fortfarande går att hitta affärer som ännu har riktiga glödlampor kvar som de kan sälja tills lagret är slut - ut och hamstra med er - om man uppskattar ett varmt trevligt sken och inte tycker det är en jättespännande lek att ha tunna kvicksilverbehållare uppskruvade runt om i hemmet!
Behandla detta som en vanlig lördagskväll, släck inte allt, tänd inte allt - häll upp ett glas gott påsköl och njut av en bra skiva eller något annat teknikens utveckling har givit oss!
/Socialdemokrat (i brist på bättre) och klimatskeptiker
Permalänk | Anmäl
Nils, 2010-03-27, 13:21
Hur kan vi minska utsläppen med 4200 ton CO2 när den svenska elproduktionen, vattenkraft och kärnkraft, övehuvudtaget inte släpper ut någon CO2?
Permalänk | Anmäl
Johansson, 2010-03-27, 13:24
hela cirkusen kring hederliga glödlampor visar väl på risken med effektiv producentloobying och hur fel det kan bli med EU.
lästips till Bodström.
The Unholy Alliance between Philips and the Greens
http://pielkeclimatesci.wordpress.com/2010/03/17/the-unholy-alliance-bet...
Tror tyvärr sådant här riskerar att skapa bakslag i opinonen på miljöområdet.
passar bra med ett citat av Abraham Lincoln 1854,
"If you once forfeit the confidence of your fellow citizens, you can never regain their respect and esteem. You may fool all of the people some of the time; you can even fool some of the people all the time; but you can’t fool all of the people all of the time"
Permalänk | Anmäl
dds, 2010-03-27, 13:25
Bodström och hans partikamrater kan passa på att byta partiledare under Earth Hour. Hon "suger fett" med energi ur mig. Och just nu med vårtrötthet och alla viktiga artiklar man ska ta del av så . . .
Permalänk | Anmäl
Ljushuvet, 2010-03-27, 13:25
Skillnaden mellan låg- och högenergilampor är ju att 90% av den elektriska energin som skickas in i dem omvandlas till värme. Men gör detta egentligen någonting? De flesta har väl termostatstyrd uppvärmning av huset med element, och den värmeenergi som elementen behöver utstråla borde väl minskas med lika mycket som glödlamporna sänder ut? Att värma upp ett rum till en viss temperatur kostar lika mycket energi, oavsett var energin kommer ifrån.
Tänker jag helt fel? I så fall, kan någon mer insatt upplysa mig?
Permalänk | Anmäl
Hannes, 2010-03-27, 13:37
Jag menade:
"[...] som skickas in i de senare omvandlas till värme."
Permalänk | Anmäl
Hannes, 2010-03-27, 13:38
Jag ska fan i mej tända varenda lampa i hela våningen.
Permalänk | Anmäl
Jörgen, 2010-03-27, 13:46
Att jaga hjärnspöken i form av koldioxid är Mp.V och S stora uppgift ,för att som de tror, vinna väljare , men Svenska folket har en annan åsikt, därför kommer de att tappa väljare.
Våra riksdagsmän och kvinnor för den delen, lever i en annan värld
och omger sig av Grigorij Rasputin typer, som leverera Potemkin kulisser på löpande band, i den världen lever dessa( inteligenta )folkvalda politiker. Det är inte underligt om Sverige hamnar i allvarliga problem, då allt det gamla skall ersättas med
dessa Potemkin kulissernas drömmar. Att så många tror på dessa Rasputin förfalskare av klimatdata, kommer att stå Svenskarn dýrt. VAKNA POLITIKER INNAN DET ÄR FÖRSENT!
Permalänk | Anmäl
alli, 2010-03-27, 13:55
Köpte 2 st lågenergi lampor, det var en av de sämsta köpen jag gjort på länge.. Nöjer mig med att släcka oftare sen är det bar att invänta det ständigt ökande elpriset pga kartellmarknad samt miljöfascisternas restriktiva energipolitik.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-27, 14:04
Röstfiske bland fåren.
Permalänk | Anmäl
Mantram, 2010-03-27, 15:39
Uppamanar alla självständiga personer att som protest tända en extra lampa (eller slå på allt ni har hemma) samtidigt som trädkramarna och deras svansande populister släcker sina lampor en timme. Protestera genom att slå på allt ni kan slå på, förbruka ström så att det ersätter det ström som de spar in på. Om de verkligen skulle vilja mina förbrukningen skulle de väl släckt ljuset mycket oftare än en timme per år. Idioti!
Permalänk | Anmäl
Anti-Trädkramare, 2010-03-27, 15:56
Jag kommer inte att stödja detta jippo just för att det baserar sig på en masshysteri utan verklighetskontakt med vetenskapen. Klimathotet förklaras bäst av religionssociologer och psykologer, men tyvärr har många av dem också fastnat i vinkelvolten.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2010-03-27, 16:06
Kommer någon och knackar på min dörr och frågar varför inte lamporna är släckta så åker personen i fråga på en dagsedel!
Permalänk | Anmäl
Fritz, 2010-03-27, 16:13
Har politikerna i Sverige fått hjärsläpp. Detta är det dummaste jag har läst om energi på år och dar.
Vår energipolitik i Sverige är sorglig historia med vindkraft??? som framtidens energikälla mm.
Vakan och inse att vi behöver kärkraft,vattenkraft och att människans koldioxidutsläpp har INGEN påverkan på klimatet!!!!
Tänd ALLA lampor i dag för framtidens energikällor och teknisk utvekling.
Permalänk | Anmäl
B.K., 2010-03-27, 16:28
Jag har tänkt att det enda som skulle få borgarna att vinna valet är om vänstersidan inte ställer upp. Men med Bodström tillbaka från advokatvillan i Saltsjöbaden vet jag inte längre...
Alltså.
Om man kommer med politiska utspel så bör dom ha mer substans än en privat insändare i lokaltidningen.
Försöker man dessutom underbygga utspelen med argument bör dessa argument vara trovärdiga.
Ännu bättre är det om argumenten inte är direkt felaktiga.
En glödlampa i ett hushåll är tänd i genomsnitt 3tim per dag, 1000tim per år. Om man byter en 60w glödlampa och vill ha lika mycket ljus behöver man ett kompaktlysrör på 15w. Med hänsyn till lysrörets fasförskjutning och reaktiva effekt belastar den elnätet med 20w. Ännu mer om man tänder och släcker ofta.
Besparing alltså 66%, 660tim x 0.06kW= 40kWh.
Om 100000 hushåll byter två lampor var sparar vi 8milj kWh. Varje kWh skapar 25 gram koldioxid. Total besparing alltså 200 ton koldioxid. Inte 4500 ton.
100000 stockholmare måste byta ut 45 lampor var, inte 2.
Det är väl ok om man har 45 lampor, och är nöjd med dålig ljuskvalitet, men alla bor inte i en villa i Saltsjöbaden som säkert har stort behov av ljuskällor:-)
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-03-27, 17:24
Passa på att byta ut Bodström under Earth Hour. Det skulle bidra till en mycket bättre miljö och bättre politiskt klimat, inte bara i Sverige utan även globalt.
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2010-03-27, 18:42
Det skulle aldrig falla mig in att ge Bodström juridiska råd. Samhället bygger på arbetsfördelning och specialisering. Det är bra principer.
Permalänk | Anmäl
goran, 2010-03-27, 19:24
"Sen har vi ju det trevliga kvicksilvret också, någon som minns 80-talets debatt? Har detta ämne plötsligt blivit harmlöst?"
Allt är numer underordnat den fruktade mördargasen. Kvicksilverförgiftade barn etc är ett litet offer för att rädda planeten från att kokas levande. Skulle det nu också vara så att de små telningarnas livslängd förkortas så blir det dubbel vinst för planeten.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-27, 19:24
Inte bara det att människans koldioxidutsläpp inte har någon påverkan på klimatet, men med de halter koldioxid vi har i atmosfären (och har haft i några hundra miljoner år) så påverkar inga ytterligare utsläpp absorptionen (de som påstår motsatsen ljuger eller saknar helt enkelt kunskaper). Däremot så hjälper ökad koldioxidhalt våra växter, vilket i sin tur leder till mer syre, vilket i sin tur hjälper oss. Men är det något Socialbidragsdemokraterna inte bryr sig om...så är det just oss.
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-03-27, 19:35
Helt riktigt att i stort sett alll extraenergi som glödlampor producerar används som värme alltså någon sorts elvärme. Dessutom produceras värmen nära där man sitter sk komfortvärme vilket gör att man har mindre behov av att höja värmen i hela bostaden. Lägg till lysrörslampans dåliga kvalitet både beträffande ljusutbud och hållbarhet så är lysrörslampan ett riktigt dåligt val. Tala om kejsarens nya kläder. Vill man göra något för miljön är det bättre att satsa på att minska flygets orimliga koldioxidutsläpp.
Permalänk | Anmäl
Tore Olsson, 2010-03-27, 20:08
Bodström missar aldrig chansen att få stå i rampljuset, inte ens 20:30.
Under tiden läser jag om Tolstoys ”The power of darkness”, i skenet av dubbla läslampor.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-03-27, 20:28
Jag ska byta ut min tjock-TV mot en platt-TV denna magiska timme.
Permalänk | Anmäl
lEarths Hour, 2010-03-27, 20:26
"Vi vill uppmana alla Stockholmare som deltar i Earth hour att passa på att byta ut några av sina gamla glödlampor mot nya energisparlampor "
Varför bara uppmana de som deltar i tramsjippot Earth Hour?
Jag släckte inga lampor, eftersom jag anser att jippot är just trams. Dock har jag redan bytt ut praktiskt taget alla glödlampor mot lågenergilampor redan, och det inte bara av energisparskäl. En annan fördel är deras kraftigt ökade hållbarhetstid. När jag fortfarande använde glödlampor var det alltid någon som var trasig. Nu är det snarare ovanligt att någon lampa inte fungerar.
Läslampor och andra lampor med riktat ljus kan med fördel bytas mot LED-lampor istället, som har ännu bättre livslängd och ännu lägre energiförbrukning. Däremot håller de verkligen inte måttet som allmänbelysning.
Och när det gäller färgåtergivningen är det inget problem när man använder lite dyrare kvalitetslampor. Köper man billigt skit får man däremot naturligtvis skylla sig själv.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2010-03-27, 22:38
Thomas Bodström är fullständigt otrolig! Killen är fullständigt desperat efter uppmärksamhet. Han är lika förutsägbar som en klocka. Så fort han jittar något i Aliansens politik som inte passar ropar har AVGÅ X. Det kvittar vilken fråga det är. Alla som arbetar med juridik vet att Thomas aldrig platsade på de mer etablerade advokatbyråerna utan fill hålla till bland de mediokra. Eftersom Thomas ärvt pappans partibok fanns det natuligtvis ett snabbspår för honom till toppjobben inom sossarna.Att han inte hade kompetensen gör inget. Huvudsaken är att har är renlärig.
Eftersom tidningarn är trötta på att vara megafon åt Thomas tar Thomas alla changser att synas i media enligt devisen, suns man - finns man. Sanningen är dock att Thomas och hans kompanjon tillhör bottenskrapet bland advokater. Om man som advokat lyckar "försvara sin klient så att kan helt felaktigt döms för 8 mord (Tomas Qvick) så bör man väl överväga om man valt rätt karriär.
Permalänk | Anmäl
Agneta, 2010-03-28, 08:17
Re: #16 Hannes
Njae, du har rätt ~8 månader om året då du har ett uppvärmningsbehov, förutsatt att alla dina lampor sitter i uppvärmda utrymmen. På sommaren har du ingen glädje av de 90%'en, inte heller när det gäller utelampor, lampor i förråd, garage, etc.
Re: Alla andra.
Skrämmande att se så många konspirationsteoretiker och folk som köper de amerikanska oljerepublikanernas klimatförnekelse som får. Tror ni att Obama är att jämställas med Stalin också? Rekommenderar klimatförnekarna att ta en titt på BBC Horizons avsnitt om global dimming, där har ni en mätbar effekt som i princip indirekt bevisar förekomsten av en redan ganska kraftig växthuseffekt och som dessutom förklarar varför temperaturförändringarna än så länge varit såpass små. Situationen är egentligen mycket värre än vad IPCC och många andra utgick från och både troliga och värsta scenarion kommer behöva höjas snarare än minskas framöver.
Permalänk | Anmäl
P, 2010-03-28, 08:38
Re: #31 Illwill
Vilket trams. Varför skulle mer syre i atmosfären gynna oss? De flesta av oss lider inte av syrebrist. Men så korkat som ditt inlägg var kan man ju undra just du ändå inte skulle mått bra av lite mer syre.
Permalänk | Anmäl
P, 2010-03-28, 08:49
Re: #37 Agneta
Om det nu är som du säger, vilket jag förövrigt inte tror eftersom det mest låter som elakt skvaller, är det väl jättebra att han gått över till politik istället för att fortsätta som försvarsadvokat? Och är man som jag själv borgerlig är det väl bara tacka och ta emot om han inte skulle vara någon vidare duktig politiker? Varför klagar du?
Permalänk | Anmäl
P, 2010-03-28, 08:53
en av de mer korkade och onödiga debattinläggen på newsmill på länge. Hade han inget att göra eller var det bara hjärnsläpp
Permalänk | Anmäl
GB, 2010-03-28, 11:16
Vadå släcka lamporna?
Tänd ett ljus i ditt hjärta - och i din hjärna - istället!
Permalänk | Anmäl
Maja Dacke, 2010-03-28, 11:25
Svensk elproduktion är till nära hundra procent klimatneutral. Detta är ett pinsamt antiintellektuellt jippo. Få inblandade är bona fide. Den kloke lägger namnet på de politiker som tramsar med på minnet och litar aldrig på dem igen. Det finns naturligtvis aldrig någon anledning att lita på sådana skummisar som FRA-Bodström eller oranlögns-Jämtin men en strävan efter att miljövänliga glödljus byts ut till dessa starkt miljöstörande lågenergilampor är, i linje med deras andra idéer, dålig.
Enligt min uppfattning borde vi vara vaksammare på karaktären hos de som påstår sig representera oss och komma ihåg, inte deras tv-avgifter men deras antecedentia i relevanta politiska frågor. Vilka olämpliga politiska jippon har de varit inblandade i? Vilka har lyckats luta dem? Har de försökt lura andra?
Sätter de det politiska spelet över den bakomliggande verkligheten:
Inte bara är lågenergilamporna miljöskadliga i sig, den lägre energiförbrukningen består bara i att mindre värme produceras per mängd ljus. Termostaterna hemma kommer då bara hämta denna värme från en annan källa. Detta kan innebära att den till nära hundra procent miljövänliga elen i form av vatten- och kärnkraft byts ut till fjärrvärme producerad med fossilbränsle eller i värsta fall starkt miljöskadlig bioenergi.
Jämtin och Bodström är alltså personer som är villiga att luras och skada.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2010-03-28, 11:49
Är det en tillfällighet att "peak oil" och "klimatkris" inträffar samtidigt?
Jag och många med mig tror inte det. Bl.a. därför att vi inte tror på att mänskliga utsläpp av koldioxid påverkar klimatet. ( Koldioxid är som bekant en organiska produkt som naturen redan hanterar i många gånger större mängder utan problem. De små mänger som tillförs av mänskligheten kan rimligtvis inte påverka klimatet )
Det ligger närmare till hands att "klimatkrisen" är en politiskt designad propagandaprodukt avsedd att stärka sammanhållningen inför "peak oil" som ju kommer att innebära stora prövningar för alla i samhället. Effekten av denna propaganda är ju den som västerlandet behöver: En reducerad konsumtion av fossila bränslen.
Jag skulle kunna tänka mig att spara energi, men jag är inte beredd att göra det baserat på en lögn om att det gäller att "rädda klimatet". Klimattkrisen har andra orsaker än utsläppen av koldioxid. Det är viktigt att vi klarlägger orsaken till att vi har en viss global uppvärmning. Kort sagt är klimatkrisen alltför allvarlig för att jag ska acceptera falska förklaringar om dess orsaker .....
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-03-28, 13:21
Jag skulle aldrig någonsin ersätta glödlampan mot lågenergi. För det första tål jag inte lågenergilampor, jag blir sjuk. Det är väl att dom läcker kvicksilver. För det andra är det ett äckligt ljus. Jag har hamstrat glödlampor så jag klarar mig i 20 år minst och då har väl ledlampan utvecklats så att man kan ha den på ålderns höst. Detta vanvettiga beslut som togs av EU i väntan på ledlampan är helt otroligt!
Permalänk | Anmäl
CeciliaT, 2010-03-28, 13:50
#16 Hannes, 2010-03-27, 14:37 skriver att 90 % av den energi som skickas in i lampor omvandlas till värme. Har Hannes funderat över var resten tar vägen?
Rätt svar är att 100 % omvandlas till värme.
Permalänk | Anmäl
goran, 2010-03-28, 14:49
Rikitgit dåligt och okunnigt förslag då lågenergilamporna dels innehåller kvicksilver och dessutom har visat sig vara brandfarliga. Läs på bättre Bodström och Jämtin.
De är inte bättre för att det var Viktor Wallström som lobbade fram denna miljöfarliga lampa via sitt lobbyföretag Diplomat i Bryssel.
Vem som lobbade in Viktor W på förnäma Diplomat förstår nog alla som bevakar den korrumperade EU-poitiken.
http://runelanestrand.wordpress.com/
Permalänk | Anmäl
Rune Lanestrand, 2010-03-28, 18:41
Cecilia
Nej, dom läcker inte kvicksilver. Om du blir sjuk beror det på det äckliga ljuset och på att det äckliga ljuset flimrar med en frekvens just över människans förmåga till medveten uppfattning.
Högfrekvent fladder blir man trött av oavsett om det är ljud eller ljus.
Man blir trött av högfrekvent pladder också, som av den där pajasen Bodström.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-03-28, 21:15
"Inte bara det att människans koldioxidutsläpp inte har någon påverkan på klimatet,"
Och det vet du för att? Jag kan respektera de som tycker att vi inte vet tillräckligt, och att det behövs mer forskning, men att komma och deklarera att människans utsläpp inte har någon påverkan kräver belägg för att inte avfärdas som trams.
"men med de halter koldioxid vi har i atmosfären (och har haft i några hundra miljoner år) så påverkar inga ytterligare utsläpp absorptionen (de som påstår motsatsen ljuger eller saknar helt enkelt kunskaper)."
Men om du nu är så kunnig, varför inte upplysa oss andra med din visdom? Några länkar till information om hur koldioxidhalten påverkar absorptionen skulle ju sitta fint.
Permalänk | Anmäl
Anonym, 2010-03-28, 21:39
Byt ut?
Har du inte redan gjort det, Bodström!
Har lågenergilampor överallt. -Förstår inte tjafset om höga elräkningar. -Jo datorn och TV:n drar en del. Kyl och frys likaså!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-03-28, 22:32
"Vi socialdemokrater vill höja klimatambitionerna betydligt. Vårt mål för utsläppen av växthusgaser 2015 är två ton mot de borgerligas tre ton, därför att vi vet att det går att kombinera ekonomisk utveckling med miljömässigt tänkande."
Jo men visst. Göra som USA då eller och dra/hålla tillbaka investeringar i Afrika för deras möjligheter till 3-5 Giga Watt verk tillfördel för 1 till 3 Mega Watt verk. Inte ens världsbanken vill investera i Afrikanska dagsdato avancerade kolkraftverk av GW klass med tillbördig CO2 filtrering och hantering, men till diverse kärnvapen länder i väst, samt Kina och Indien, går det alldeles utmärkt tydligen.
.
Var står egentligen sossarna här? Varför är det ok för Svenska staten att Svenska staten bistår till sämre kolkraftverk i Tyskland och England än dom som diverse Afrikanska länder vill ha hjälp att bygga?
.
Vad tycker sossarna om att USA tvingar amerikanska företag att hjälpa till att kvitta co2 utsläppen genom att inte bistå afrikanska länder med, inte ens, pengar? Omvänt alltså att USA minskar sina co2 utsläpp genom att begränsa investeringar i Afrika?
Permalänk | Anmäl
ST, 2010-03-30, 15:30
53 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Sällan!
-Lågenergilamporna är det dummaste påhittet som nästan lagstadgats i landet brunsås;
-Vem tar hand om vinsten av den minskade elförbrukningen och skickar överskottet ut i Europa? -Vattenfall lyder svaret.
Plast som brinner, tungmetaller som förgasas vid bränder, brandmyndighetrna hjode tummen ner, -som alltid i landet brunsås för sent när beslutet redan är taget.
Sämre ljusutbyte är också påtagligt, sämre möjligheter att ersätta glödlamporna i många armaturer, visserligen höjs ju bruttonationalprodukten men nackdelarna är ändå för många.
Själv har jag laddat upp med upplysning i det gamla formatet som räcker långt utöver begravningen.
Att byta glödlamporna till energisparlampor är inget som i stort påverkar energianvändningen, men det är ett litet steg i rätt riktning och kan därför ses som en fin symbolåtgärd.
MEN att byta ut och slänga fungerande glödlampor ska man förstås inte göra. Nya energisparlampor ska sättas in när glödlamporna gått sönder!
Detta gör Bodströms och Jämtins inlägg till ett ovanligt korkat uttalande med en symbolik som säger: Vi är klimatpopulister som inte förstår hur saker och ting hänger ihop.
Ingen uppmaning till mig då, eftersom jag inte avser delta i "Earth Hour". Väntar med spänning på att dessa populister ska uppmana oss alla att sluta andas, eftersom det skulle medföra den i särklass största minskningen CO2-utsläpp man kan tänka sig.
Begrunda följande med dock:
"i Sverige har vi växelspänning som växlar 50 gångeri sekunden. Lågenergilampor och andra elektroniska saker som till exempel datorer skickar tillbaka strömpulser med 100 svängningar per sekund till elnätet. Det är inget problem om man bara har några lampor, men i till exempel ett varuhus med tusentals lampor blir elströmmen så förorenad av de snabba svängningarna att det kan bli för varmt och brandrisk i vissa elgrejer och ledningar. Elnätet var från början inte konstruerat för denna typ av elbelastning"
-John Åkerlund, elkvalitetskonsult.
Sen har vi ju det trevliga kvicksilvret också, någon som minns 80-talets debatt? Har detta ämne plötsligt blivit harmlöst? Skulle aldrig köpa såna här som småbarnsförälder, hamnar en lampa i golvet kan barn/husdjur snabbt vara där i dammet innan man hunnit sanera! Skamligt att detta säljs som någon miljöförbättringspryl (och sorgligt att se Bodström i en sån här menlös PK-fråga - läs http://www.metro.se/2010/03/24/49058/jag-tander-upp-under-earth-hour/ och inse att detta bara är tomtande för folk som vill spela duktiga). Behåll de gamla glödlamporna i väntan på bättre LED-lampor istället (många varuhus typ ÖB säljer fortfarande glödlampor).
Ja, vad är det för ett fluffigt förslag? håller helt med "Korkad symbolhandling" ska vi slänga fungerande glödlampor????? Det finns ju bara lågenergilampor i handeln. Bodström! Kom med ett förslag som gör skillnad. Glödlamporna är ju så uttjatade. Detta känns lite som att rida på Earth Hours goda initiativ och få lite gratis cred... Men du upplevs tyvärr som lite korkad och inte så påläst. Skrämmande fakta från brandmyndighetrna.
Hur miljö vänliga är egentligen lågenergilampor???
Vad säger kemikalieinspektionen....
Rekommendationer när en kall lampa går sönder
Samla upp lampresterna till exempel med en bit styvt papper eller kartong och lägg dem i en glasburk med lock. Torka därefter golvet med en (liten) fuktig trasa. Lägg sedan även trasan i glasburken, förslut burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för miljöfarligt avfall.
Använd inte dammsugare. Det finns en risk för att dammsugaren ytterligare finfördelar och förångar kvicksilverdropparna och sprider dem i luften. Det ökar risken för inandning.
Rekommendationer när en varm lampa går sönder
Stäng dörrar till rummet där en varm lampa gått sönder. Ventilera rummet (öppna fönster) och lämna rummet. Den europeiska lampbranschorganisationen (ELC) rekommenderar att man lämnar rummet i 20-30 minuter. Samla senare upp lampresterna till exempel med en bit styvt papper eller kartong och torka golvet och andra ytor i närheten av den trasiga lampan med en (liten) fuktig trasa. Lägg lampresterna i en glasburk med lock. Lägg även trasan i glasburken, förslut burken och märk den, till exempel med texten ”kan innehålla kvicksilver från en lågenergilampa”. Lämna burken till returhantering som är avsedd för miljöfarligt avfall.
Använd inte dammsugare. Det finns en risk för att dammsugaren ytterligare finfördelar och förångar kvicksilverdropparna och sprider dem i luften. Det ökar risken för inandning.
Jag skall TÄNDA alla lampor jag har och
dessutom rikta 2 st starka golvlampor mot
fönstret i vardagsrummet.
Bodström & Jämtin lyssnar jag inte på.
Några sossar vill vi inte ha i Stockholm.
"Earth Hour" är ett politiskt påhitt som man hoppas ska manifestera någon sorts folkligt stöd för klimathysterikernas teorier om klimathotet. Helst vill man kunna visa att den totala elförbrukningen går ner under "Earth Hour" och peka på detta som bevis för sitt stöd. Hemma hos mig ska säkringarna glöda under EH.
Om du bor i Fjollträsk, visst, byt lampor. Men gör det inte för något klimat, utan för din egen ekonomi. Klimathotet är ett socialpsykologiskt fenomen och en exploatering av vidskepelse och önsketänkande. Problemen är den utömning som har börjat så smått och gett en dämpning av ekonomin. Det kallas orsak och verkan. Utan det fossila skulle befolkningen vara en bråkdel och fattigdomen vara utbredd. Uttaget får allt sämre förutsättningar och mängden totalt toppar om 10-20 år. Den bildade koldioxiden har hittills ökat växtligheten ungefär 15 %. Om några hundra år har det mesta försvunnit i djuphavet. I en senare fas kommer istiden. Klimathotet är ett hjärnspöke och det kommer att finnas så länge det säljer. Försök att tänka längre än näsan räcker. Titta på dig själv. Titta på andra. Vem vill ha enkla och snabba lösningar? Om det inte finns någon lösning, vad gör man då? Jo man hittar på något. Ett klimathot, varför inte? Släck alla lampor så känns det bra. I det hela finns det inte mycket att göra.
http://www.newsmill.se/artikel/2010/02/18/minskat-flygande-b-r-inte-vara...
Strebern Bodström försöker bara vinna folkets gillande i hopp om att de skall glömma hur han har kört upp dem och bedragit dem med allehanda lagar som har myntat begreppet BODSTRÖMSAMHÄLLET - ett uttryck som inte är var menat att vara smickrande - Bodström sålde ut the Pirate Bay till dom AMERIKANSKA skiv- och filmbolagen när han böjde rygg för USA och BEORDRADE tillslaget mot sajten - Självklart blev Bodström frikänd från alla anklagelser om ministerstyre - men folket är inte so dumma att de inte begriper sig på MYGEL
Bodström hoppas antagligen på att få ersätta Mona Sahlin - Gud förbjude - och det är därför han finns med i alla möjliga och omöjliga sammanhang
Må Bodström förpassas ut ur politiken snarast och aldrig mer få en position varifrån han kan påverka samhällets utveckling - Bakom hans fagra leende döljer sig är en fara för ett fritt samhälle och demokratin
Carin Jämtin och Thomas Bodström. Socialdemokraternas energi- och klimatexperter!!!
Goebbels hade älskat det estetiska upplägget med Earth Hour. ( I övrigt inga andra liknelser med nazism innan halmgubbarna dyker upp. ) Spännande att se hur många viljelösa stockholmsbor som ikväll följer denna uppmaning från fåraherde Bodström och andra makthavare som trumpetar ut detta med Earth Hour i helsidor och på mjölkpaket.
Om ni tror att en fruktansvärd klimatkatastrof är annalkande de närmsta åren kanske ni borde släcka flera timmar varje kväll istället?
För oss andra vill även jag tipsa om att det fortfarande går att hitta affärer som ännu har riktiga glödlampor kvar som de kan sälja tills lagret är slut - ut och hamstra med er - om man uppskattar ett varmt trevligt sken och inte tycker det är en jättespännande lek att ha tunna kvicksilverbehållare uppskruvade runt om i hemmet!
Behandla detta som en vanlig lördagskväll, släck inte allt, tänd inte allt - häll upp ett glas gott påsköl och njut av en bra skiva eller något annat teknikens utveckling har givit oss!
/Socialdemokrat (i brist på bättre) och klimatskeptiker
Hur kan vi minska utsläppen med 4200 ton CO2 när den svenska elproduktionen, vattenkraft och kärnkraft, övehuvudtaget inte släpper ut någon CO2?
hela cirkusen kring hederliga glödlampor visar väl på risken med effektiv producentloobying och hur fel det kan bli med EU.
lästips till Bodström.
The Unholy Alliance between Philips and the Greens
http://pielkeclimatesci.wordpress.com/2010/03/17/the-unholy-alliance-bet...
Tror tyvärr sådant här riskerar att skapa bakslag i opinonen på miljöområdet.
passar bra med ett citat av Abraham Lincoln 1854,
"If you once forfeit the confidence of your fellow citizens, you can never regain their respect and esteem. You may fool all of the people some of the time; you can even fool some of the people all the time; but you can’t fool all of the people all of the time"
Bodström och hans partikamrater kan passa på att byta partiledare under Earth Hour. Hon "suger fett" med energi ur mig. Och just nu med vårtrötthet och alla viktiga artiklar man ska ta del av så . . .
Skillnaden mellan låg- och högenergilampor är ju att 90% av den elektriska energin som skickas in i dem omvandlas till värme. Men gör detta egentligen någonting? De flesta har väl termostatstyrd uppvärmning av huset med element, och den värmeenergi som elementen behöver utstråla borde väl minskas med lika mycket som glödlamporna sänder ut? Att värma upp ett rum till en viss temperatur kostar lika mycket energi, oavsett var energin kommer ifrån.
Tänker jag helt fel? I så fall, kan någon mer insatt upplysa mig?
Jag menade:
"[...] som skickas in i de senare omvandlas till värme."
Jag ska fan i mej tända varenda lampa i hela våningen.
Att jaga hjärnspöken i form av koldioxid är Mp.V och S stora uppgift ,för att som de tror, vinna väljare , men Svenska folket har en annan åsikt, därför kommer de att tappa väljare.
Våra riksdagsmän och kvinnor för den delen, lever i en annan värld
och omger sig av Grigorij Rasputin typer, som leverera Potemkin kulisser på löpande band, i den världen lever dessa( inteligenta )folkvalda politiker. Det är inte underligt om Sverige hamnar i allvarliga problem, då allt det gamla skall ersättas med
dessa Potemkin kulissernas drömmar. Att så många tror på dessa Rasputin förfalskare av klimatdata, kommer att stå Svenskarn dýrt. VAKNA POLITIKER INNAN DET ÄR FÖRSENT!
Köpte 2 st lågenergi lampor, det var en av de sämsta köpen jag gjort på länge.. Nöjer mig med att släcka oftare sen är det bar att invänta det ständigt ökande elpriset pga kartellmarknad samt miljöfascisternas restriktiva energipolitik.
Röstfiske bland fåren.
Uppamanar alla självständiga personer att som protest tända en extra lampa (eller slå på allt ni har hemma) samtidigt som trädkramarna och deras svansande populister släcker sina lampor en timme. Protestera genom att slå på allt ni kan slå på, förbruka ström så att det ersätter det ström som de spar in på. Om de verkligen skulle vilja mina förbrukningen skulle de väl släckt ljuset mycket oftare än en timme per år. Idioti!
Jag kommer inte att stödja detta jippo just för att det baserar sig på en masshysteri utan verklighetskontakt med vetenskapen. Klimathotet förklaras bäst av religionssociologer och psykologer, men tyvärr har många av dem också fastnat i vinkelvolten.
Kommer någon och knackar på min dörr och frågar varför inte lamporna är släckta så åker personen i fråga på en dagsedel!
Har politikerna i Sverige fått hjärsläpp. Detta är det dummaste jag har läst om energi på år och dar.
Vår energipolitik i Sverige är sorglig historia med vindkraft??? som framtidens energikälla mm.
Vakan och inse att vi behöver kärkraft,vattenkraft och att människans koldioxidutsläpp har INGEN påverkan på klimatet!!!!
Tänd ALLA lampor i dag för framtidens energikällor och teknisk utvekling.
Jag har tänkt att det enda som skulle få borgarna att vinna valet är om vänstersidan inte ställer upp. Men med Bodström tillbaka från advokatvillan i Saltsjöbaden vet jag inte längre...
Alltså.
Om man kommer med politiska utspel så bör dom ha mer substans än en privat insändare i lokaltidningen.
Försöker man dessutom underbygga utspelen med argument bör dessa argument vara trovärdiga.
Ännu bättre är det om argumenten inte är direkt felaktiga.
En glödlampa i ett hushåll är tänd i genomsnitt 3tim per dag, 1000tim per år. Om man byter en 60w glödlampa och vill ha lika mycket ljus behöver man ett kompaktlysrör på 15w. Med hänsyn till lysrörets fasförskjutning och reaktiva effekt belastar den elnätet med 20w. Ännu mer om man tänder och släcker ofta.
Besparing alltså 66%, 660tim x 0.06kW= 40kWh.
Om 100000 hushåll byter två lampor var sparar vi 8milj kWh. Varje kWh skapar 25 gram koldioxid. Total besparing alltså 200 ton koldioxid. Inte 4500 ton.
100000 stockholmare måste byta ut 45 lampor var, inte 2.
Det är väl ok om man har 45 lampor, och är nöjd med dålig ljuskvalitet, men alla bor inte i en villa i Saltsjöbaden som säkert har stort behov av ljuskällor:-)
Passa på att byta ut Bodström under Earth Hour. Det skulle bidra till en mycket bättre miljö och bättre politiskt klimat, inte bara i Sverige utan även globalt.
Det skulle aldrig falla mig in att ge Bodström juridiska råd. Samhället bygger på arbetsfördelning och specialisering. Det är bra principer.
"Sen har vi ju det trevliga kvicksilvret också, någon som minns 80-talets debatt? Har detta ämne plötsligt blivit harmlöst?"
Allt är numer underordnat den fruktade mördargasen. Kvicksilverförgiftade barn etc är ett litet offer för att rädda planeten från att kokas levande. Skulle det nu också vara så att de små telningarnas livslängd förkortas så blir det dubbel vinst för planeten.
Inte bara det att människans koldioxidutsläpp inte har någon påverkan på klimatet, men med de halter koldioxid vi har i atmosfären (och har haft i några hundra miljoner år) så påverkar inga ytterligare utsläpp absorptionen (de som påstår motsatsen ljuger eller saknar helt enkelt kunskaper). Däremot så hjälper ökad koldioxidhalt våra växter, vilket i sin tur leder till mer syre, vilket i sin tur hjälper oss. Men är det något Socialbidragsdemokraterna inte bryr sig om...så är det just oss.
Helt riktigt att i stort sett alll extraenergi som glödlampor producerar används som värme alltså någon sorts elvärme. Dessutom produceras värmen nära där man sitter sk komfortvärme vilket gör att man har mindre behov av att höja värmen i hela bostaden. Lägg till lysrörslampans dåliga kvalitet både beträffande ljusutbud och hållbarhet så är lysrörslampan ett riktigt dåligt val. Tala om kejsarens nya kläder. Vill man göra något för miljön är det bättre att satsa på att minska flygets orimliga koldioxidutsläpp.
Bodström missar aldrig chansen att få stå i rampljuset, inte ens 20:30.
Under tiden läser jag om Tolstoys ”The power of darkness”, i skenet av dubbla läslampor.
Jag ska byta ut min tjock-TV mot en platt-TV denna magiska timme.
"Vi vill uppmana alla Stockholmare som deltar i Earth hour att passa på att byta ut några av sina gamla glödlampor mot nya energisparlampor "
Varför bara uppmana de som deltar i tramsjippot Earth Hour?
Jag släckte inga lampor, eftersom jag anser att jippot är just trams. Dock har jag redan bytt ut praktiskt taget alla glödlampor mot lågenergilampor redan, och det inte bara av energisparskäl. En annan fördel är deras kraftigt ökade hållbarhetstid. När jag fortfarande använde glödlampor var det alltid någon som var trasig. Nu är det snarare ovanligt att någon lampa inte fungerar.
Läslampor och andra lampor med riktat ljus kan med fördel bytas mot LED-lampor istället, som har ännu bättre livslängd och ännu lägre energiförbrukning. Däremot håller de verkligen inte måttet som allmänbelysning.
Och när det gäller färgåtergivningen är det inget problem när man använder lite dyrare kvalitetslampor. Köper man billigt skit får man däremot naturligtvis skylla sig själv.
Thomas Bodström är fullständigt otrolig! Killen är fullständigt desperat efter uppmärksamhet. Han är lika förutsägbar som en klocka. Så fort han jittar något i Aliansens politik som inte passar ropar har AVGÅ X. Det kvittar vilken fråga det är. Alla som arbetar med juridik vet att Thomas aldrig platsade på de mer etablerade advokatbyråerna utan fill hålla till bland de mediokra. Eftersom Thomas ärvt pappans partibok fanns det natuligtvis ett snabbspår för honom till toppjobben inom sossarna.Att han inte hade kompetensen gör inget. Huvudsaken är att har är renlärig.
Eftersom tidningarn är trötta på att vara megafon åt Thomas tar Thomas alla changser att synas i media enligt devisen, suns man - finns man. Sanningen är dock att Thomas och hans kompanjon tillhör bottenskrapet bland advokater. Om man som advokat lyckar "försvara sin klient så att kan helt felaktigt döms för 8 mord (Tomas Qvick) så bör man väl överväga om man valt rätt karriär.
Re: #16 Hannes
Njae, du har rätt ~8 månader om året då du har ett uppvärmningsbehov, förutsatt att alla dina lampor sitter i uppvärmda utrymmen. På sommaren har du ingen glädje av de 90%'en, inte heller när det gäller utelampor, lampor i förråd, garage, etc.
Re: Alla andra.
Skrämmande att se så många konspirationsteoretiker och folk som köper de amerikanska oljerepublikanernas klimatförnekelse som får. Tror ni att Obama är att jämställas med Stalin också? Rekommenderar klimatförnekarna att ta en titt på BBC Horizons avsnitt om global dimming, där har ni en mätbar effekt som i princip indirekt bevisar förekomsten av en redan ganska kraftig växthuseffekt och som dessutom förklarar varför temperaturförändringarna än så länge varit såpass små. Situationen är egentligen mycket värre än vad IPCC och många andra utgick från och både troliga och värsta scenarion kommer behöva höjas snarare än minskas framöver.
Re: #31 Illwill
Vilket trams. Varför skulle mer syre i atmosfären gynna oss? De flesta av oss lider inte av syrebrist. Men så korkat som ditt inlägg var kan man ju undra just du ändå inte skulle mått bra av lite mer syre.
Re: #37 Agneta
Om det nu är som du säger, vilket jag förövrigt inte tror eftersom det mest låter som elakt skvaller, är det väl jättebra att han gått över till politik istället för att fortsätta som försvarsadvokat? Och är man som jag själv borgerlig är det väl bara tacka och ta emot om han inte skulle vara någon vidare duktig politiker? Varför klagar du?
en av de mer korkade och onödiga debattinläggen på newsmill på länge. Hade han inget att göra eller var det bara hjärnsläpp
Vadå släcka lamporna?
Tänd ett ljus i ditt hjärta - och i din hjärna - istället!
Svensk elproduktion är till nära hundra procent klimatneutral. Detta är ett pinsamt antiintellektuellt jippo. Få inblandade är bona fide. Den kloke lägger namnet på de politiker som tramsar med på minnet och litar aldrig på dem igen. Det finns naturligtvis aldrig någon anledning att lita på sådana skummisar som FRA-Bodström eller oranlögns-Jämtin men en strävan efter att miljövänliga glödljus byts ut till dessa starkt miljöstörande lågenergilampor är, i linje med deras andra idéer, dålig.
Enligt min uppfattning borde vi vara vaksammare på karaktären hos de som påstår sig representera oss och komma ihåg, inte deras tv-avgifter men deras antecedentia i relevanta politiska frågor. Vilka olämpliga politiska jippon har de varit inblandade i? Vilka har lyckats luta dem? Har de försökt lura andra?
Sätter de det politiska spelet över den bakomliggande verkligheten:
Inte bara är lågenergilamporna miljöskadliga i sig, den lägre energiförbrukningen består bara i att mindre värme produceras per mängd ljus. Termostaterna hemma kommer då bara hämta denna värme från en annan källa. Detta kan innebära att den till nära hundra procent miljövänliga elen i form av vatten- och kärnkraft byts ut till fjärrvärme producerad med fossilbränsle eller i värsta fall starkt miljöskadlig bioenergi.
Jämtin och Bodström är alltså personer som är villiga att luras och skada.
Är det en tillfällighet att "peak oil" och "klimatkris" inträffar samtidigt?
Jag och många med mig tror inte det. Bl.a. därför att vi inte tror på att mänskliga utsläpp av koldioxid påverkar klimatet. ( Koldioxid är som bekant en organiska produkt som naturen redan hanterar i många gånger större mängder utan problem. De små mänger som tillförs av mänskligheten kan rimligtvis inte påverka klimatet )
Det ligger närmare till hands att "klimatkrisen" är en politiskt designad propagandaprodukt avsedd att stärka sammanhållningen inför "peak oil" som ju kommer att innebära stora prövningar för alla i samhället. Effekten av denna propaganda är ju den som västerlandet behöver: En reducerad konsumtion av fossila bränslen.
Jag skulle kunna tänka mig att spara energi, men jag är inte beredd att göra det baserat på en lögn om att det gäller att "rädda klimatet". Klimattkrisen har andra orsaker än utsläppen av koldioxid. Det är viktigt att vi klarlägger orsaken till att vi har en viss global uppvärmning. Kort sagt är klimatkrisen alltför allvarlig för att jag ska acceptera falska förklaringar om dess orsaker .....
Jag skulle aldrig någonsin ersätta glödlampan mot lågenergi. För det första tål jag inte lågenergilampor, jag blir sjuk. Det är väl att dom läcker kvicksilver. För det andra är det ett äckligt ljus. Jag har hamstrat glödlampor så jag klarar mig i 20 år minst och då har väl ledlampan utvecklats så att man kan ha den på ålderns höst. Detta vanvettiga beslut som togs av EU i väntan på ledlampan är helt otroligt!
#16 Hannes, 2010-03-27, 14:37 skriver att 90 % av den energi som skickas in i lampor omvandlas till värme. Har Hannes funderat över var resten tar vägen?
Rätt svar är att 100 % omvandlas till värme.
Rikitgit dåligt och okunnigt förslag då lågenergilamporna dels innehåller kvicksilver och dessutom har visat sig vara brandfarliga. Läs på bättre Bodström och Jämtin.
De är inte bättre för att det var Viktor Wallström som lobbade fram denna miljöfarliga lampa via sitt lobbyföretag Diplomat i Bryssel.
Vem som lobbade in Viktor W på förnäma Diplomat förstår nog alla som bevakar den korrumperade EU-poitiken.
http://runelanestrand.wordpress.com/
Cecilia
Nej, dom läcker inte kvicksilver. Om du blir sjuk beror det på det äckliga ljuset och på att det äckliga ljuset flimrar med en frekvens just över människans förmåga till medveten uppfattning.
Högfrekvent fladder blir man trött av oavsett om det är ljud eller ljus.
Man blir trött av högfrekvent pladder också, som av den där pajasen Bodström.
"Inte bara det att människans koldioxidutsläpp inte har någon påverkan på klimatet,"
Och det vet du för att? Jag kan respektera de som tycker att vi inte vet tillräckligt, och att det behövs mer forskning, men att komma och deklarera att människans utsläpp inte har någon påverkan kräver belägg för att inte avfärdas som trams.
"men med de halter koldioxid vi har i atmosfären (och har haft i några hundra miljoner år) så påverkar inga ytterligare utsläpp absorptionen (de som påstår motsatsen ljuger eller saknar helt enkelt kunskaper)."
Men om du nu är så kunnig, varför inte upplysa oss andra med din visdom? Några länkar till information om hur koldioxidhalten påverkar absorptionen skulle ju sitta fint.
Byt ut?
Har du inte redan gjort det, Bodström!
Har lågenergilampor överallt. -Förstår inte tjafset om höga elräkningar. -Jo datorn och TV:n drar en del. Kyl och frys likaså!
"Vi socialdemokrater vill höja klimatambitionerna betydligt. Vårt mål för utsläppen av växthusgaser 2015 är två ton mot de borgerligas tre ton, därför att vi vet att det går att kombinera ekonomisk utveckling med miljömässigt tänkande."
Jo men visst. Göra som USA då eller och dra/hålla tillbaka investeringar i Afrika för deras möjligheter till 3-5 Giga Watt verk tillfördel för 1 till 3 Mega Watt verk. Inte ens världsbanken vill investera i Afrikanska dagsdato avancerade kolkraftverk av GW klass med tillbördig CO2 filtrering och hantering, men till diverse kärnvapen länder i väst, samt Kina och Indien, går det alldeles utmärkt tydligen.
.
Var står egentligen sossarna här? Varför är det ok för Svenska staten att Svenska staten bistår till sämre kolkraftverk i Tyskland och England än dom som diverse Afrikanska länder vill ha hjälp att bygga?
.
Vad tycker sossarna om att USA tvingar amerikanska företag att hjälpa till att kvitta co2 utsläppen genom att inte bistå afrikanska länder med, inte ens, pengar? Omvänt alltså att USA minskar sina co2 utsläpp genom att begränsa investeringar i Afrika?