Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Våldtäkterna i Bjästa

Ernst Adamsson Borg om Våldtäkterna i Bjästa

Pojkar värda mer än flickor bland oss unga

Hora, äckel och fjortisluder? Det är inte lätt att vara flicka under 2000-talet, minsta lilla felsteg och du blir kallad hora, luder och din trovärdhet blir genast ifrågasatt. Det är precis det som hänt Linnea från Bjästa utanför Örnsköldsvik.  


Om författaren

Är elev på östra real, jag har studerat ämnet noga och skrivit ned mina tankar.

Man hör relativt ofta om att våldtäkter inte anmäls utan att flickan/kvinnan som blivit utsatt döljer det de blivit utsatta för och försöker gå vidare, så vill vi ju inte ha det i ett land som Sverige. Vi vill självklart att våldtagna människor ska anmäla förövaren så att dessa brott kan bekämpas. Det var precis det Linnea gjorde, anmälde våldtäkten. Varför ska då den stackars flickan från Bjästa som gjorde som vi alla vill, utsättas av hatet från hela sin hembygd? Inte nog med att hela hennes hemort stått på förövarens sida, det startades även en grupp på Facebook där 4000 medlemmar uttryckte sitt stöd, inte stöd till offret utan för pojken som utförde illdådet. De människor som ifrågasatte henne hade fått informationen från sin kompis som fått det från sin andra kompis, det mesta som sades var rykten och var inte det minsta verklighetsbaserade. Det är för mig helt obegripligt att ryktena ens kunnat spridas för det första erkände pojken, för det andra begick han en till våldtäkt senare på året det gör att folk borde börjat förstå att han kanske inte var oskyldig.

Det som förbryllar mig mest är att ryktena kunde spridas så fort och att det gjorde att facebookgruppen fick 4000 medlemmar, många fler människor än vad som bor i hela Bjästa. Detta är ett praktexempel på såkallad nätmobbing som gått extremt långt. En människa som Linnea ska inte behöva utsättas för detta på grund av att människorna från bygden inte var källkritiska nog.

Förutom att det här är sjuk nätmobbing är detta ett tecken på att pojkar och män i övrigt är mer betrodda än flickor, det är inte konstigt att samhället inte kan bli jämställt om flickor blir uppfostrade till att vara mindre värda.

De som överlägset fått mest kritik är skolan. Självklart ska en del av kritiken riktas mot skolan de hade kunnat göra mer, det är inget ovanligt man kan alltid göra mer än vad man gjort. Framförallt borde Linneas flytt kritiseras man ska inte behöva flytta hemifrån när man själv är offret, de hade kanske kunnat ordna så att hon slapp flytta 50 mil därifrån, genom att på ett tidigt stadium informera elever om brottet och erkännandet så hade hon kanske inte ifrågasatts lika mycket. Det stora problemet här är dock inte skolan utan föräldrarna. En förälder har som skyldighet att ta reda på vad som händer på sitt barns skola. Det är ingen ursäkt att man inte vet hur Internet fungerar, bara genom att höra rykten om våldtäkt på en skola ska en förälder prata med sitt barn och ta reda på vad som hänt. Föräldern ska även på egen hand ta reda på mer om fallet och ge barnet en mer nyanserad uppfattning, på så vis kan ryktesspridning förhindras. Självklart ska barnet skaffa sig en egen uppfattning, men inte genom rykten. Föräldrarna måste ta hål på ryktena, de ska inte låta barnen gå så långt att de skriver ”Fyfan för äckliga fjortisluder som vill ha pengar och uppmärksamhet”.

Det här är en otroligt tragisk historia, den utsatta flickan kommer kanske aldrig känna sig betrodd igen. Tyvärr tror jag att händelser som denna är relativt vanliga i dagens Sverige, anledningen att vi inte vet det är att de fallen inte tas upp tillräckligt i media.

Jag tycker därför att det var väldigt bra att det här fallet togs upp i media, det gör att förberedelsen för fall likt detta kommer vara starkare än vad det är idag, men framförallt för att människor som stått på pojkens sida ändrat sin uppfattning och insett vilket stort fel som personen gjort. Även om jag tycker att det var bra att det togs upp så att människor kan inse felen som de gjort så tycker jag att det inte ska krävas att det ska bli Sveriges mest uppmärksammade nyhet för att de ska inse felet, människor måste bli källkritiska, vem säger vad i vilket syfte?

Media har sina brister precis som allt annat, nyheter glöms lätt bort när nyhetsvärdet försvunnit. Detta fall bör inte glömmas bort, det ska bli en mall för att åtgärda de många brister som finns i samhället.

 






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20244

42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Du "tror", antar och spekulerar ganska friskt själv utan att ange några källor. Hur var det med källkritiken? Vad ligger till grund för din rubrik t.ex.? Och vad vet du om hur det är att vara flicka på 2000-talet? Varför skulle pojkar vara mer betrodda än flickor? Du verkar inte heller ta flickans eventuella egna önskemål i beaktande.

Även om du har rätt i sak så känns det här mest som känslobaserat nonsens.

Permalänk | Anmäl #1 alex, 2010-03-26, 18:51

Jag tror och antar en del utifrån vad jag läst, jag har valt mina källor noggrant och dubbelkollat.
Jag känner tjejer och jag har helt enkelt pratat och undrat en del över hur de uppfattar vardagen, och kommit fram till att många känner att killar är mer betrodda, framförallt har de känt det i grundskolan och av vad jag läst gick den utsatta flickan i grundskolan.

Permalänk | Anmäl #2 Ernst Adamsson Borg, 2010-03-26, 18:59

Tack för ditt inlägg

Du sätter fingret på något centralt i denna historia som händer överallt i Sverige. Hela tiden.

Män är värda mer än kvinnor.

Permalänk | Anmäl #3 Cecilia Nordlund, 2010-03-26, 19:29

I TV kan man se dessa program där dom buntar ihop en grupp ungdomar och alla ligger med alla. Bra TV kallas det, alla tidningar skriver om vem som pippade vem, och en eller några utav dom blir dokusåpastjärnor. Och nu frågar vi oss varför unga flickor våldtas i skolan. Hur kan vi förvänta oss att dagens ungdomar skall kunna skilja på vad som är TV och vad som är fel när media höjer händelser i dessa såpor till skyn.

Permalänk | Anmäl #4 Corruptio, 2010-03-26, 19:35

Rubriken var knäpp men jag gissar att det är rubrikspuckot på Newsmill som är igång igen..

Annars bra innehåll, fast vad jag förstått så att det gick så långt som det gick var att killen var populär och karismatisk, inte att man automatiskt trodde på honom bara för att han var kille, jag har svårt att se varför äldre skulle resonera helt och hållet som fjortisar.

Permalänk | Anmäl #5 Mike Nilson, 2010-03-26, 19:38

Ernst, din politiskt inkorrekta rubrik gör dig till lovligt villebråd för antifeministerna.

Men vad mera är att ramaskriet över Bjästafallet är ett gott tecken på att det rör på sig i Sverige. Det som hände i Bjästa är, så vitt de förmodade experterna säger, ett extremfall. Det var nog därför som det alls kom till allmänhetens kännedom. Värre är det med alla mindre extrema fall av samma typ där de drabbade lider i tystnad.

Permalänk | Anmäl #6 Niclas Kuoppa, 2010-03-26, 19:44

väldigt udda val av namn på artikeln.
Är pojkar mer betrodda än flickor? jag tror det beror på statusen av individerna involverade, jag kommer ihåg ett och annat karaktärsmord från när jag var liten som aldrig någonsin skulle fungera om en populär person blivit utsatt för det, en tjej påstod att en kill kompis till mig hade haft sex med en katt, fånigt...
När ska ni ta upp hur alla pojkar/män som blir falskt anklagade för våldtäkt blir behandlad? kommer det någonsin bli aktuellt?
varför är rättsäkerheten så usel i genussvergie för dom som blir anklagade för genus brott(sånt som drabbar kvinnor).

Permalänk | Anmäl #7 johnhenry, 2010-03-26, 19:56

Våldtäkt definieras som fullbordat oönskat samlag. Det är väldigt svårt för en kvinna att påtvinga en ovillig/ointresserad man ett sk fullbordat samlag.

När kvinnor utför oönskade sexuella handlingar mot män rubriceras det som sexuellt ofredande.

Hur många män anmäler att en kvinna utan samtycke utfört en sexuell handling? Hur många män som önskar anmäla en sådan handling skulle tas på allvar? Hur feta rubriker skapar ett brott som rubriceras som sexuellt ofredande i ett gammel-media-klimat som kämpar med vikande upplagor?

Permalänk | Anmäl #8 Obstinat, 2010-03-26, 22:37

Jag vet inte men jag misstänker att dessa verbala kränkningar gentemot tonårstjejer är rätt vanliga, det är ett jäkla oskick som inte borde tolereras, men jag misstänker igen att tjejerna inte protesterar när de får dessa glåpord efter sej utan tar skiten stoiskt och mår sedan dåligt inombords.
Ärekränkning är ett brott som vid fällande dom leder till straff.
Jag tycker detta bör tas upp ordentligt på alla skolor, informera alla flickor om att detta är ett brott och vad som krävs för en fällande dom. Jag vet inte själv, räcker det med vittnen eller måste förolämpningen spelas in? Kanske någon juridiskt kunnig kan upplysa oss här?
Själv skulle jag gärna se hårdare straff för detta brott och kommer att rösta på det parti som propagerar för de hårdaste straffen mot övergrepp mot kvinnor.

Permalänk | Anmäl #9 Shimmeringblade, 2010-03-26, 23:02

Jag tror kvinnor i allmänhet är mer betrodda än män om vi talar om relationer. Att det inte var så i detta fallet beror nog på brottets grad: många vill/kan inte tro att det finns människor som lever på denna nivå.

Frågan är om inte författaren gör samma misstag som nätmobbarna: saknar ambition att vara hederlig.

Jag har samma förtroende för folk i munkjackor som jag har för Niklas Kuoppa.

Permalänk | Anmäl #10 Ships, 2010-03-26, 23:11

Skitsnack! Du kan radda upp lika mycket skitsnack om pojkar, män etc. Unga killar behöver inte ens göra felsteg. De blir hudflängda "som kollektiv" ändå, av media, av författare, av filmmakare, av TV-producenter, av krönikörer, av opinionsbildare, av genuspedagoger, ibland av omgivning och lärare. Tror denna artikelförfattare att Bjästa-fallet är normalitet för hela Sverige. Lägg av!

Permalänk | Anmäl #11 Frågande, 2010-03-26, 23:26

Väldigt bra artikel.

Permalänk | Anmäl #12 Rosa, 2010-03-26, 23:43

Citat: "... det startades även en grupp på Facebook där 4000 medlemmar uttryckte sitt stöd, inte stöd till offret utan för pojken som utförde illdådet."

Hur vet du att alla medlemmar stöttade pojken? Själv gick jag med i gruppen enbart för att följa debatten, och själv kunna ta ställning till vad som hänt. Varken då eller nu har jag tagit ställning till om pojken är skyldig eller inte.

Att förtala människor på det sätt som du gör, för inte denna viktiga debatt framåt.

Permalänk | Anmäl #13 Magnus1276, 2010-03-27, 00:15

Starkt skrivet Ernst! Och det är inget fel på din rubrik, som någon tyckte här. Rubriker i media är ju till för att väcka intresse hos presumtiva läsare. Och jag tror att du nådde ditt mål. Vi har läst det du skrev ... och ett antal av oss har nog också känt ditt budskap.

Att detta förfärliga har hänt i Bjästa och att det händer i andra samhällen, storstad, så väl som i små samhällen är ju mycket besvärligt för oss människor, som ska vara den översta rasen på detta klot som kallas moder jord.

När vi nu, genom forskning vet, att de framstegsverktyg som gjort att homo sapiens tagit sig ända hit, är samarbete och empati ... då känns det dystert att en del individer alltjämt lever på lögner och förtryck.

Permalänk | Anmäl #14 Pär Silja, 2010-03-27, 00:38

frågan här är om de individer som lever på lögner och förtryck är av manskön.

och hur förändra lagstiftningen kring sexbrott så att rättvisa skipas eller att kvinnor alltid får rätt

Permalänk | Anmäl #15 Obstinat, 2010-03-27, 01:10

Den som själv inte är uppvuxen eller bott en längre tid i en mindre ort, förstår sammansättningen av "folket i byn", rädslan för att "sticka ut".
Tänk själv din lilla arbetsplats och känslan av att du är den nästa som ryker "om du är besvärlig"...Skitsnacket...

Jag försvarar absolut ingen av mobben i Bjästa, bara förklarar rädslan när exempelvis "grannen" är rabiat?!
Hemskt är den fullständiga nollsympati och känsloutrymme som våldtäktspojkens mamma (och bror) visar den utsatta, utan i egen vuxen kraft snarare förvanskat fakta, hotat viss omgivning och agerat så omdömeslöst att de flesta som läser dess utsagor häpnar och undrar varför inte polisanmälningar kring förtal ens utreds av polismyndigheten kring Bjästa???

Permalänk | Anmäl #16 Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-27, 01:58

Ni vet väl att polisen i Övik inte hörsammat rikskrim (storstan) om att de vid anmälan om kränkning/hot från/på internet gärna hjälper till...
Norrlands(småstads)komplexen gör att de (ortens polis) avböjer den hjälpen och menar att hoten som tidigare familjen till våldtäktspojken grovt verbalt och inriktat gjordes mot offer/anmälare, inte gick att styrka.

?????Varför önskar då Polis och Ö-viks styrande att man nu ska anmäla hot som yttras på internet???

Grövre hot som kom från våldtäktspojkens familj ansåg polisen i området inte kunde bevisas vara riktad mot offret?=??

Permalänk | Anmäl #17 Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-27, 02:17

Ja, det här är en förfärlig historia. Men jag tycker att det är fel att kalla det hela för nätmobbning och att se internet som arenan för vad som hände. Det verkliga skeendet finner vi i byn, i skolan, i kyrkan, på gatorna...nätet blir bara ännu en av många kanaler för kommunikation, på gott och ont.
I själva verket kommer ni att finna att de stora kampanjerna på internet, vilka startades av släktingar och nästan omedelbart möttes av ett effekt motstånd, kom i ett ganska sent skede.

Permalänk | Anmäl #18 Mats Forssblad, 2010-03-27, 05:03

Varför hatas det så mycket i Sverige, ett mönsterland, ett välfärdsland,
ett föregångsland, ett land fyllt av dagis, skolor, äldreboenden, närsjukhus, föreningar, fritidsboende, villor, egnahemmare, social välf'ärd, pension, sjukvård, omsorg, dragspel och tjoflöjt, trolska midsommarnätter och snart sommartider.
-Var vänlig förklara det, -den som kan, -föär mig är det obegripligt.

Permalänk | Anmäl #19 Ebbe Cederblad, 2010-03-27, 08:04

Du har så rätt i ditt resonemang, Ernst Adamsson Borg. Suveränt!

*

Däremot är saker ibland kanske mer komplicerade än vad man skulle kunna tro:

1. Flickor uppfostras till en tro att män och kvinnor är likvärdiga och vi talar om jämställdhet men det hela handlar om kollektivet exempelvis i antal män kontra antal kvinnor i styrelserum, löneskillnader, föräldraledigheter osv och att flickor/kvinnor ska kunna göra samma saker som pojkar/män.

Det är något som kan motiveras politiskt och argumenteras statistiskt. Kvinnor beter sig därefter i en känsla av trygghet att de verkligen kan och får. Men denna kollektiva uppfattning om kvinnors och mäns rättigheter och jämlikhet behöver inte alls betyda att det gäller även på kvinnors och mäns PERSONLIGA integritet. I den meningen har vi skönmålat en falsk verklighetsbild för flickor, en bild av personlig frihet och trygghet som inte stämmer.

2. Pojkar uppfostras till samma principiella tro men i handling förstärker och bekräftar man att mannens integritet går före kvinnans, hans sanning och åsikt väger mer. Det som karakteriserar en rakryggad man när han talar skulle tolkas som bitch som kvinna. Kvinnor talar inlindat i ord som ”kanske”, ”skulle tro” osv när män ska säga sitt i klarspråk.

Det finns skillnader även i den meningen att kvinnor säger ”jag känner att” när män säger ”jag tycker att” i samma kontext. Detta är definitivt kulturellt betingat! Allt vad vi känner är ju ett utryck för känslor som relativitet (vi diffar ju mellan känslor: litet ledsen, ganska ledsen, mycket ledsen osv) snarare än som ställningstagande (rätt eller fel). Män lär sig att ta ett resolut beslut inför kvinnan (exempelvis: ”jag har inte tid”) när kvinnor ska bearbeta mannen med varsamma argument till något som hon vill.

*

Hela samhället genomsyras av detta fenomen att vi har två olika språkstandarder och det är absolut inget nytt fenomen utan vissa språk har även utvecklat helt olika hövlighetsutryck för män och kvinnor, könsspecifika skillnader i uttryck som de aldrig skulle blanda ihop.

Att det inte uppstår konflikter ständigt och jämt i sådana fall beror på att det finns givna regler av respekt: den manliga lyssnarens tolkning utgår ifrån den kvinnliga talarens referenser helt enkelt. Förenklat skulle man kunna säga att han respekterar skillnaden mellan deras respektive språkliga referens och inte ”hör” bara vad som skulle passa honom själv utifrån hans egen verbala världsbild!

Det intressanta är att ju äldre människor blir i dessa kulturer desto mer respektfullt bemöter man dem. I Sverige föds man med omgivningens fulla respekt som tycks avta ju äldre man blir. En ung människa kan inte respektera sina jämnåriga om de inte kan respektera äldre. Respekt är inte ett utdelat privilegium mellan människor utan ett sätt att förhålla sig till andra oavsett.

Slutsats-1: Män tolkar alldeles för ofta kvinnans ”nej” precis som andra kvinnliga åsikter som ett besvärande känslomässigt uttryck som man kan försöka tackla på något sätt (våld är ett sätt att tackla ett hinder) och kvinnor uttrycker sin åsikt alldeles för ofta med ”jag känner att” utan att förstå att män är specialister på att stänga av just känslor och fokusera på nå sitt mål.

Bristen på respekt tillåter att man tolkar utifrån sina egna behov och egna referenser. Jag tror bestämt att respekt för äldre har sin evolutionspsykoligiska altruistiska mening med att de äldre existentiellt blir allt mer sårbara i livets olika skeenden för att bli helt värnlösa till slut. Kollektiv respekt är den enda tillgång som de äldre kan tillgodoräkna som sin trygghet utom de som har råd att ”köpa respekt”.

Slutats-2: Sverige har blivit helt onaturligt med onaturliga svåra sociala störningar.

Permalänk | Anmäl #20 Burr, 2010-03-27, 08:51

jag läser i Expressen att 50 000 gått med i en facebookgrupp som stöder de utsatta flickorna. Hur många var det i denmotsatta gruppen? 4000!?

Permalänk | Anmäl #21 Niclas Kuoppa, 2010-03-27, 09:07

Var det inte så förut att män och kvinnor drog var sitt strå till stacken och att de hjälptes åt och tog hand om varandra?

Vad är det för samhällsförändring(ar) som har ändrat på det?

Hur kan man återskapa det som slängdes ut med badvattnet?

Permalänk | Anmäl #22 _Erik, 2010-03-27, 11:06

Den otäcka historien om den våldtagna flickan i Bjästa är en utmärkt illustration av riktigheten i Gudrun Schymans Talibantal. Det är bara är en gradskillnad, ingen artskillnad mellan svensk sexism och afghansk. Den 14-åriga flickan blev visserligen inte stenad till döds. Men hon blev socialt och psykologiskt avlivad, tvingad att fly.

I Bjästa kan vi beskåda hur "könsmaktsordning" kan se ut - i praktiken. Vi feminister noterar, som vi alltid gör, att också kvinnor är kulturbärare och PLÄDERAR FÖR rådande könsmaktordning. Det är inte alls bara män. Det är i Bjästa som i Afghanistan. Afghanska kvinnor kastade också sten på de demonstrerande feministerna i Kabul. Vi påstår att vi vill befria kvinnorna i Afghanistan men vi har inte ens klarat av att befria kvinnorna i Bjästa. Än mindre svenska män och pojkar.

§§§

Förr använde feminister ordet "könsrasism" för att beskriva verkligheten, men ordet ansågs alltför provocerande och ersattes med begreppet "sexism". Båda orden beskriver det värlsomspännande könsliga apartheid-systemet, alltså kvinnans institutionaliserade underordning under "den manliga normen". Det kallas också patriarkat. Det är inte bara samhällsbildningar av ålderdomlig biblisk typ som är patriarkala. Det finns många - modernt västerländska - könsskiljande system.

På något egendomligt sätt har män Rätt eller Får Rätt...även när de grovt felar. Den 15-åriga pojken som våldtagit har uppfattat realiteterna korrekt. Han våldtog ytterligare en flicka eftersom samhället sagt honom att det var - om inte Rätt - så i alla fall inget stort fel. I en sådan samhällsanda behöver pojken inte vara psykiskt störd för att begå dessa våldsbrott. Han bara uttrycker den outtalade NORMEN ovanligt tydligt.

*suck*

Jag tackar dig Ernst Adamsson Borg för dina reflexioner. Det är unga män som du som är vår framtid. Vår lyckliga framtid i gemenskap - kvinnor och män emellan :-)

Permalänk | Anmäl #24 TenkaSej, 2010-03-27, 12:44

Intressant att följa hur drevet har bytt riktning på nätet.
NU jagas mamma M och storebror A stenhårt för sin uppenbara ovilja att ta till sig fakta och börja bearbeta det faktum att pojken är en sexualförbrytare. Mycket mänskilgt att förskjuta skulden och projicera, likväl som pöbelns drev.

Ebbe Cederblad ovan förundras över det hat som bubblar upp. Jag tror att Sverige är ett land bland andra, där detta är sättet vi bemöter varann.

Permalänk | Anmäl #25 Hans, 2010-03-27, 13:32

Tyvärr har media och vissa opinionsbildare ett intresse av att en sådan här händelse går upp i spinn och får igång diverse nya mobbare.

T ex finns det feminister som gnuggar händerna och dammar av talibantal och börjar intala kvinnor i hela Sverige att de är mindre värda och vräker ut skuld och förbannelse över alla män. (Se t ex inlägg här ovan).

Förmågan att se klart mellan träden och vara självkritisk mot egen uppblossad och flåsande sexism är något som jag önskar var inskrivet som ett förord i all feministisk litteratur och all feministisk teori. Det är inte OK att vara sexist bara för att man är feminist eller kvinna. Det är inte OK för någon. Det är destruktivt alldeles oavsett varifrån det kommer eller vartåt det riktas. Den grundvärderingen tillåter sig ofta feminister att forcera - stödd på vissa torftiga och förenklade feministiska teorier och slagord.

Permalänk | Anmäl #26 Frågande, 2010-03-27, 14:29

Det mest uppenbara med detta inlägg är att en man tydligen måste förödmjuka sig när han vill ragga feministtjejer.

Permalänk | Anmäl #27 Fritz, 2010-03-27, 16:16

Vad menar skribenten med snedsteg?

Permalänk | Anmäl #28 Martin A, 2010-03-27, 16:23

Egendomligt inlägg. Pojken förnekar att det var våldtäkt, Linnea säger att det var våldtäkt. Inga vittnet. Pojken fälls i såväl ting- som hovrätt. Betyder det att pojkar är mer trovärdiga? Svammel.

Permalänk | Anmäl #29 evert bäckström, 2010-03-27, 18:37

Bra inlägg Ernst och sant, kan jag säga med alla mina års erfarenhet av att vara flicka/kvinna och det jag har sett omkring mig. Det är nog så enkelt att män ser till män och ser upp till andra män – men är generellt inte lika bra på att relatera till kvinnors värld. Vi kvinnor, å andra sidan, ser till andra kvinnor och jämför med varandra – och ser upp till män. Där blir den stora obalansen.

Så lösningen är dels att vi kvinnor börjar respektera oss själva och varann mer – och uppvärdera kvinnor (istället för tvärtom) – och att männen blir bättre på att relatera till och värdera kvinnor positivt. Alltså en insats från båda håll!

Till er andra män här som hackar på "pojken" – respektera att en ung man får säga sitt utan att ni ska etablera hackordning…

Permalänk | Anmäl #30 Sanna Ehdin, 2010-03-27, 20:07

#29. han erkände, det finns inspelat på band. hans redogörelse för övergreppet stämde väl överrens med flickans beskrivning. vad menar du med svammel?

Permalänk | Anmäl #31 D, 2010-03-27, 20:06

Tyvärr tror jag att det är sant att pojkar är värda mer än flickor bland de unga, och om sanningen ska fram är det kanske rent av så att pojkar är värda mer än flickor bland de vuxna också. Dessutom anser hela vårt samhälle att män är värda mer än kvinnor. Det är därför män tjänar mer än kvinnor, och det är därför som män får dyrare och bättre mediciner för sina sjukdomar än kvinnor får.
-
Men det är inte alla pojkar som som älskas av ungdomarna, utan det är de populära pojkarna. Det är de populära pojkarna, liksom de populära vuxna männen, som betraktas som alltför värdefulla för att kunna straffas när de begår brott eller övergrepp av olika slag. Se bara på hur det går för politiker som gör bort sig - kvinnorna får avgå, medan männen sitter kvar. När Tobias Billström och två kvinnliga ministrar alla hade låtit bli att betala TV-räkningen fick kvinnorna avgå medan Billström satt kvar.Och ungdomar kommer inte att döma en "högstatuskille" för en våldtäkt så länge det finns ett kvinnligt våldtäktsoffer att skylla på. För det är bättre att tjejen "faller" och försvinner än att den populäre killen gör det.

Permalänk | Anmäl #32 Ann sidbrant, 2010-03-27, 21:52

#27 Vad är förödmjukelsen?

#29 Om du ens hade ägnat 10 minuter åt att sätta dig in i historien innan du rapat ut din impulsiva ignorans, så hade du förstått hur egendomlig din svamlande kommentar är.

Permalänk | Anmäl #33 Kvinna, 24, 2010-03-27, 22:24

Nä, här har du nog fått saker och ting bakom foten.

Det är kanske lätt att dra de slutsatser du gör om man går på Östra Real, men i världen utanför råder helt andra förutsättningar.

Som människa blir man ständigt värderad utifrån en rad olika faktorer, beroende på socialt sammanhang. Kön är bara en av dessa. Utseendet är kanske det viktigaste. Är du fet? Ser du ut att vara från mellanöstern? Då kan du genast räkna med att bli mindre 'betrodd'.

En annan ytterst viktig sak är vilken din familj är. Är dina föräldrar rika? Går du klädd i fina märkeskläder? Åker du ofta på dyra semestrar? Då blir du mer populär.

Kille eller tjej har visst betydelse, män är ju överordnade generellt i Sverige och resten av världen. Men det är ju verkligen inte så att alla killar är mer 'betrodda' än alla tjejer. Unga muslimska killar blir ju oftast rätt illa bemötta jämfört med i princip alla andra människor.

Permalänk | Anmäl #34 FB-henke, 2010-03-27, 22:53

"Fb-henke", menar du att min världsbild är onyanserad för att jag går på Östra Real? Jag är väldigt medveten om att man värderas utifrån olika faktorer, jag tar inte upp alla dessa utan en av många, det betyder inte att jag inte känner till de olika sakerna som kan göra att man blir mindre betrodd.

Permalänk | Anmäl #35 Ernst Adamsson Borg, 2010-03-28, 00:01

Hela den här historian känns som hedersmord på svenskt vis. Den här mentaliteten måste beskämpas lika mycke.

Permalänk | Anmäl #36 Dan, 2010-03-28, 01:22

Det är lika många pojkar som skadar sig själva som tjejer ändå talar man bara om tjejerna det är dubbelt så många killar som tar livet av sig det är dubbelt så många killar som säljer sexuella tjänster å förnedrar sig ändå talar man bara om tjejerna.Om en kille tar för sig & är framåt i skolan idag är han en del av det patriarkala förtrycket & måste tryckas ner medans en tjej är hjälte.Du kille får bara höra att det är fel på dig du är lat omogen korkad en mansgris att du känner vrede är rätt inte fel.Men det är media politiker & skolan som förtrycker dig som du ska vända den mot inte tjejerna i skolan.Ungdoms styrelsen som ska jobba med jämnställdhet tjejer får bidrag pojkar inte en enda krona chefen på bris var på bokmässan & talade om ungdommar han sa visst har killar problem men tjejernas är mycket värre.Det är dig han talar om du som sitter med rakbladet & skär det är du som tänker ta livet av dig av ångest visst har du problem men tjejernas är mycket värre.Det är feminismen som gör att ingen skriver om dig det är feminismen som gör att ingen politiker talar om dig det är feminismen som gör att samhället vänder dig ryggen för du har fel kön & är mindre värd

Permalänk | Anmäl #38 Michael Lilja , 2010-03-28, 13:08

Här har vuxenvärlden. Skolor medias reportrar och övriga vuxenvärlden ett stort ansvar:
När ord som hora, fitta och slinka t ex bara blev s k "hälsningsfraser" och "kompissnack".

Modevärldens hetsande gentemot flickor där alla skall kä sig som våp, även om det är -20 grader ute osv. -Deltagarna och programledaren i t ex Melodifestivalen hänger på "våp"trenden!

Titta också på kärlekscenerna i filmer: Ofta amerikanska. Det börjar och slutar med "missionären" efter lite rullande i sänghalmen. -Detta är mycket ovanligare i västeuropeiska filmer tycks det. en hur många av dessa spanska, franska, hollänska filmer når Sverige?
-Kvinnor tycks fortfarande ha problem med att visa hur de vill ha det, och att sända ut signalerna till unga grabbar. STOPP här och nu. Inte sedan.
-Visa bilden av kvinnor som njuter av sex och att älska, och som blir respekterade och hörda när de säger nej!
De får väl göra som Lisbeth Salander!

Permalänk | Anmäl #39 Ingemar, 2010-03-28, 21:12

http://www.dn.se/insidan/gruppen-skapar-sin-egen-sanning-1.1071029
"Jan-Olov Häggström bor i Bjästa och är ordförande i Humanistiska nämnden, som bland annat ansvarar för sociala frågor i Örnsköldsviks kommun. Han var också förälder i den aktuella skolan.

– Jag var med på två möten och reagerade öppet mot hur en del av de närvarande vuxna agerade.

Jan-Olov Häggström försökte säga åt föräldrarna att sansa sig. Det fanns elever närvarande och han tyckte att vuxna i alla sammanhang måste framstå som lämpliga förebilder för tonåringarna. Även lärare fanns med på mötet.

– Jag upplevde att det både i skolan och i hela samhället fanns de som var emot flickan och de som var emot pojken. Men det han gjorde är förfärligt och inget som kan ursäktas på något vis.

Den drabbade flickan utsattes för trakasserier i skolan, men hon blev även ansatt ute på byn. Men långt ifrån alla i Bjästa deltog i någon hatkampanj mot henne, enligt Jan-Olov Häggström./../

Björn Eriksson, pensionerad sociologiprofessor vid Örebro universitet, säger att det finns en rad förklaringsmodeller till varför mobbning och en gruppsykos uppstår.

– I Bjästa och på mindre orter är det viktigt att få vara en i gruppen, en i gemenskapen. Många är beredda att gå långt för att uppnå detta mål. Priset för att protestera blir ofta väldigt högt. Det finns en rad exempel på detta från andra orter och olika organisationer, exempel där människor frysts ut eller mobbats, säger Björn Eriksson. /.../

Han använder begreppet ”kollektiva kulturer” för att förklara det som hände i Bjästa, men även inom katolska kyrkan.

– Det handlar om den kultur som råder på en liten ort eller i en organisation. Inget får skada gruppens trygghet, självbild och sammanhållning. Och när något hotar idyllen händer det att människor vänder sig mot offren snarare än mot dem som är skyldiga till övergreppen, säger Björn Eriksson.

För åtta år sedan medverkade han när ”Uppdrag granskning” i SVT gjorde ett reportage om en omfattande skolmobbning i Överkalix i norra Norrland. Där märkte han hur ett helt samhälle blundade när två elever, båda adopterade från Chile, utsattes för grov förföljelse. Varken lärare, föräldrar, skolan eller kamraterna gjorde något för att stoppa mobbningen.

– Många i Överkalix slöt sig samman inom ett regelverk där det viktiga var att inte avvika från det som ansågs rätt. Jag har endast följt händelserna i Bjästa genom mediernas rapportering, men det verkar finnas många likheter. Både när det gäller hur den utsatta flickan bemöttes, och av hur folk snabbt enades om den ”rätta” uppfattningen och började förtala offret."

Permalänk | Anmäl #40 Niclas Kuoppa, 2010-03-31, 20:17

replica chanel replica chanel
replica gucci replica gucci
replica hermes replica hermes
replica louis vuitton replica louis vuitton
discount handbags discount handbags
designer handbags designer handbags
Diamonds By The Yard Diamonds By The Yard
Tiffany Diamonds By The Yard Tiffany Diamonds By The Yard
tiffany replica tiffany replica

Permalänk | Anmäl #41 k247br, 2010-07-27, 09:25

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.