Marsjämmer om den lilla gossen i den lilla norrlandsbyn som var så omtyckt
-
Inte en enda reporter eller programledare har ställt sig eller medverkande frågan hur det kom sig att nästan alla i den lilla byn tog den lilla älskliga gossens parti.
-Vad kan det ha berott på, att alla tog lilla gossens parti och att han var så omtyckt, av skolledningen, av prästen av nästan alla eleverna?'
-Finns bara ett svar, -märkligt att ingen har snuddat vid det:
lilla gossen hade mäktiga föräldrar i den lilla byn, kanske bodde de i den finaste villan, kanske var pappan en framstående man, kanske var han rent av kommunalnöämndens ordförande eller något annat pampaktigt.
-I så fall är det enkelt, klassskillnad och status, ingen vill stöta sig med en som har makt, då kan det gå riktigt åt h-e för den personen i den lilla, lilla byn.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-25, 22:56
Wow! Så här mycket spekulationer utan någon som helst fakta har jag då aldrig varit med om! Du spekulerar helt fritt om än det ena och än det andra utan någon som helst fakta. Du har sett ett program där det gått fruktansvärt fel i en liten kommun och sen drar du hela Sveriges landsbygd över samma kam. Skamligt!
Det är politiker som dig som gör att det uppstår skillnader mellan land och stad.
Permalänk | Anmäl
Jon, 2010-03-25, 23:36
Jag tror du har rätt.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-03-25, 23:47
> Hur kan ett helt samhälle sluta upp bakom en person som våldtar?
För att de är rädda, personen kanske har makt?
Problematiken finns i många sammanhang. Hur kan människor sluta upp balkom ett land som anfaller ett annat i strid med FN, eller smygansluta sig till NATO under ledning av en krigsförbrytare?
Jag tror inte på nån kommunal utbildning eller informationskampanj. Samhället är redan i en process av sönderfall av makroekonomiska skäl, alla institutioner blir privata maktinstrument. Gör som Tomas Dileva istället, eller hon Lisbeth i Millenium, träna självförsvar.
Permalänk | Anmäl
epi, 2010-03-25, 23:55
Lyckades leta upp att artikelförfattaren är folkpartist Inget ont i det och säkert en miss att det saknades i cv.t. Att vi nu fått ett nytt Knutsby är emellertid ingen anledning att döma ut glesbygden. Vad jag vet så står fortfarande FP för valfrihet och ska vi ställa landsbygd mot storstäder så är vi många som självmant valt landsbygd utan att för den skull känna igen oss i den småaktighet och sekterism som Ekström vill lägga på oss. Att något gått snett i detta fallet är helt klart och fast jag inte lastar någon organisation så kommer kyrkan tappa en medlem.
Kunde detta då inte hänt i en storstad? Visst i en skola men kanske inte i ett helt samhälle. Kanske inte heller att en åsikt blir så dominerande. Fast storstäderna är i sig en grund för extremer, där finns det värsta och kanske måste det vara så för att till slut skapa något bra..
Storstadspolitiker trivs där hemma och känner sig vilsna utanför tullarna, utanför tullarna finns vi många som fasar för allt som sker där innanför.
Permalänk | Anmäl
Zero, 2010-03-26, 00:04
Det intressanta med den här affären är naturligtvis frågan om vilka rättigheter och skyldigheter som olika samhällen ger till män, och vilka rättigheter och skyldigheter som samma samhällen ger till kvinnor.
-
Veronica Ekström pekar ut små samhällen i landsorten som särskilt patriarkala och kvinnoförtryckande. Personligen tror jag inte alls att detta gäller alla landsortssamhällen av Bjästas storlek i Sverige. Däremot anser jag att feminismen har varit på tillbakagång under en längre tid i Sverige och att det har blivit allt mer lovligt att hetsa mot kvinnor här. Löften om satsningar på jämställdhet möts allt oftare av missnöje eller burop, och tecken på att kvinnor missgynnas i Sverige möts av en monumental likgiltighet eller av ett raseri riktat mot budbäraren - alltså, man påstår att att den dåliga behandlingen av kvinnor påhittad. För något eller några år sedan kom en internationell studie som pekade ut Sverige som det land i Europa där kvinnor var värst utsatta för våldtäkter och hade minst chans att få upprättelse av landets domstolar. Studien väckte ett ramaskri här på Newsmill. Den dominerande uppfattningen bland "newsmillarna" var att svenska kvinnor ljuger om sina påstådda våldtäkter och att det är de svenska männen somär de verkliga offren, eftersom de blir orättvist beskyllda för att vara våldtäktsmän.
-
(Också i alla andra sammanhang där män och kvinnor har ställts emot varandra här på Newsmill har majoriteten av millningarna och kommentarerna i kommentatorsfältet alltid ställt sig på männens sida - det gäller till exempel vårdnaden om barn, lagen om förbudet mot att köpa sex och feminismens allmänna roll i samhället.)
-
Åsikten att kvinnor ljuger om sina våldtäkter är väl spridd i det numera alltmer antifeministiska Sverige. Det intressantaste med affären i Bjästa är kanske att Uppdrag Granskning först började nysta i affären därför att man hade fått tips om att en pojke hade blivit oskyldigt dömd för våldtäkt. Vad man i stället upptäckte var att ett helt samhälle hade ställt sig bakom en våldtäktsman och fördömt hans 14-åriga offer.
-
Men precis så är det här på Newsmill. De flesta här ställer sig konsekvent på männens sida mot kvinnorna. Det är naturligtvis inte alla newsmillare som gör så, för jag är ju här, till exempel. Och det finns andra som håller med mig.
-
Men de flesta här håller alltid med männen. För de flesta här är det männen som är offren, vad de än har gjort och vad som än har hänt. För denna stora grupp av newsmillare är det alltid kvinnorna som är de skyldiga.
-
Newsmill är Bjästa. Det betyder naturligtvis inte att alla som skriver här är kvinnoförtryckande kvinnohatare. Men det betyder att majoriteten av dem som millar här och skriver i kommentatorsfälten här utgör ett "samhälle" vars kvinnosyn är precis likadan som kvinnosyonen i Bjästa.
Permalänk | Anmäl
Ann sidbrant, 2010-03-26, 04:58
Bra, Veronica, dödsstöten åt den romantiserade vischan, som lever på 1800talet, där ingen får sticka ut, där blir ingen med självaktning
kvar, som hos Bjästas självrättfärdiga jönsar.
Bara i Uppsala polisområde, uppträder poliser som särskilda skyddsombud för " sina" invånare inom länet, Stockholmare skall ej göra sig besvär, i Uppsala utan mobbas ut, med alla medel.
Nödsamtal avbryts, tjänstesamtal, fejkas avbrott, inga utryckningar, man vägrar ta upp anmälningar, och tillåter ortsbor att begå men-ed, och lägger snabbt ned, håller förhör under falska förespeg-lingar, med målsägaren.
Alla ingripande måste först passera JO, innan dessa lata partiska stöddiga snutar får arslet ur vagn.
Uppsala polisen påminner om värsta USA-sydstaterna på 1950-talet, med polisbrutalitet, stöddighet och polistjänstefel, lögner av alla slag. Man tar inte ens upp anmälningar, primärt tjänstefel. I USA negerhatare - i Uppsala, Stockholmshatare.
Dessa poliser borde man som Gene Hackman i "Misisssippi brinner" - vrida om pungen några varv, tills de uppträder som folk - Fyrissippi brinner, fascistpolisers fasoner.
Akta er för Uppsala -polisens korrumperade mannar och åklagare. Polisen är en del av lokalchauvinismen på små skitorter och dess ofta storstadskomplex, som hatar stockholmare och tror de får göra som de vill.
Uppsala(polisen) och Bjästa(mobben) nominerade till årets mest inskränkta, mindervärdiga men därför även farliga orter, för utom-stående, eller utsatta för brott.
Permalänk | Anmäl
Chili Palmer, 2010-03-26, 05:46
Bjästahändelsen visar väl bara hur oerhört nära den så omdebatterade hederskulturen vi själva lever.
Det var väl pojkens och hans familjs heder det handlade om och då tar reptilhjärnan över.
Permalänk | Anmäl
Christina, 2010-03-26, 06:49
"Konservatismen och synen på oliktänkare gör att många ungdomar flyr landsbygden."
Men att den mentaliteten även finns bland stadsborna ser vi på Flashback varje dag. Nätet har plockat fram den konservativa hederskulturstänkande byfånen i oss alla.
vet du förresten hur bymentaliteten kan se ut i förorterna?
Permalänk | Anmäl
Svammelsurium, 2010-03-26, 08:08
Man ska nog vara försiktig med att uttala sig om saker man inte känner till. Även om det som har hänt i Bjästa uppenbarligen är fruktansvärt, så vet vi om Uppdrag granskning har hittat den slutliga sanningen? Det är inte säkert eller ens troligt. Är det verkligen så att alla i Bjästa uppmuntrar till våldtäkter? De som applåderade i kyrkan, applåderade de verkligen den begångna våldtäkten och uppmanade honom att köra en repris? Visste alla ens om vem killen var eller att en våldtäkt överhuvud taget hade begåtts?
Artikelförfattaren har dessutom en oerhörd övertro på politiska beslut som lösning på mänskliga problem. Det är helt naturligt att det sociala trycket är större på mindre orter. Det är inte bara negativt utan också mycket positivt. I Stockholm kan människor ligga döda i månader i sina lägenheter utan att nån märker det. Är det idealiskt? Att tro att man ska kunna lagstifta bort intolerans är inte realistiskt. Eller ens önskvärt.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-03-26, 09:17
Veronicas artikel innehåller en rad tokiga påståenden.
Tex så skriver hon:
"I de mindre samhällena i Sverige så ha flickor/kvinnor enligt en flicka i reportaget lägre status..... Varför har jämlikhetstanken och regeringens handlingsplan och stora ekonomiska satsningar och utbildningsprogram när det gäller våld mot utsatta kvinnor inte nått längre ut än till storstaden och dess förorter?”
Om Veronica bara hade läst Nalin Pekguls artikel om ”talibanerna” i Tensta så skulle hon ha insett att jämlikhetstanken knappast har nått till alla förorter.
Veronica skriver även att:
”hur trycket av att inte sticka ut utan att hålla sig till majoritetens inställning mycket starkt dominerar i ett litet samhälle….. Det är inte meningen att alla som inte passar in i den lilla stadens samhällsnorm skall behöva flytta till storstan för att kunna leva efter sina demokratiska rättigheter. ”
Jag bor i Stockholms innerstad men är uppväxt i ett mindre samhälle som omgavs av ett antal byar. Min uppfattning är den rakt motsatta för jag har sett exempel på att det lilla samhället ofta accepterar väldigt udda typer. I vissa byar kanske beroende på att om bygemenskapen stötte ut alla udda typer så skulle det inte bli så många kvar i gemenskapen men ändå.
Felet Veronica gör är att hon jämför det medelklass-Stockholm som hon själv lever i med sina egna fördomar om landsbygden. Hon missar att jämlikhetstanken inte alls är lika accepterad i vissa förorter som i hennes egen umgängeskrets. Hon missar också att den verkliga glesbygden ofta skiljer sig från hennes fördomar om glesbygden. Och det gäller trots det hemska som hänt i Bjästa.
Även vid Stockholms tingsrätt så har det i samband med våldtäktsrättegångar dykt upp ”supporterklubbar” till de misstänkta och senare dömda våldtäktsmännen. Det är inte så att alla tar brottsoffrens parti här i hufvudstaden.
Permalänk | Anmäl
Lars Johansson, 2010-03-26, 09:51
Ebbe är nog nära sanningen.
Inte mycket har ändrats på vischan, som morsan berättade om sin barndom på landet i början av förra århundradet, de fattigas ungar spardes det inte på riset i skolan medan storböndernas ungar vågade "pedagogen" röra.
Har hört om ental historier från livet på landet från senare tid, det fjäskas för "storbonden", men är du "fattig" gäller en annan "rättvisa.
Likadant i små inkrökta landsortshålor, det fjäskas för de lokala småpåvarna. Slickas uppåt och sparkas neråt. Nä livet på landet är inget för de som gillar individuell frihet men inte kan stoltsera med de rätta titlarna och inkomsterna. Hade offret varit "storbondens" dotter hade det förmodligen blivit omvänt.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-26, 09:49
Hm,Det kvittar att det är storstad eller landsbygd man lever i!
Hon ska fullständigt "skita i" skvaller om henne!
Skvaller gör inte vad och vem du är utan dina gärningar!
I storstad är samma problem som i landsbygd,däremot p.g.a just större storlek på staden kan man INTE märka dem!
Offer får samma behandling som i landsbyggden!
Jag hoppas av hela miiiit hjärta att hon SKA få stödet från familjen!
Resten ska hon strunta i,förfan!
Hela historien handlar om något annat också skulle jag tro:
1:Han är kanske "rike mansbarn" eller en (Ö)känd kommunals barn!
2:Hon kanske var med massa killar innan och nu samhället föredrar att tro på han!
Personligen tycker jag att det kvittar för "ETT NEJ ÄR ALLTID NEJ"!
Det kvittar vem som säger det,däremot tjockskalliga har lite problem att förstå,därför fortsätter dem att ha sex även tjejen säger nej!
Jag hoppas att hennes familj står bakom henne och jag menar att det här SKA det räcka!
Hon har inte gjort något ont,men hans familj SKA fy fan skämmas!
Permalänk | Anmäl
Mina, 2010-03-26, 10:47
Det tog mig mindre än två minuter att hitta killens fullständiga namn, adress, personnummer och diverse uppmaningar vad man ska göra med honom. Jag antar att det bara är bybor som ingår i den pöbeln också? För inte kan det väl vara stadsbor som beter sig så medeltida?
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-03-26, 13:03
Intressant det här med vilka saker man får säga och vilka saker man inte får säga.
Helt ok att förolämpa alla som bor utanför storstäderna:
"På landsbygden växer fördomar och rykten kvar länge och det sociala trycket är ofta mycket stort."
Men skulle man våga sig på något som:
"Bland muslimer växer fördomar och rykten kvar länge och det sociala trycket är ofta mycket stort."
...ja, då skulle det inte bli så bra.
Jag är inte lika övertygad som artikelförfatterskan (det var PK, va?) att alla landsbor är talibaner, men jag kan ha fel. Tills vidare så kommer jag tro att det finns vissa sjuka mindre samhällen, men att de flesta mindre samhällen är rätt så trevliga. Det har iaf varit min ytterst begränsade erfarenhet.
Det finns grupper i storstäderna som har problem med att uppföra sig som civiliserade människor, det syns väl bara mer om en stor grupp finns i ett litet samhälle?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-03-26, 15:49
Eftersom jag känner till de aktuella händelserna i Bjästa blir jag illa berörd över uppdrag gransknings sätt att bedriva grävande "journalistik". Inte på något sätt har skolledningen fått en chans att i kronologisk ordning redogöra för händelseförloppet. Att man direkt våldtäkten anmälts stängde av pojken från skolan, vilket resulterade i både polisanmälning och olika hot. Temadagar anordnades och man försökte så gott man kunde stödja flickan med de resurser man hade till förfogande medan man fortfarande har en skyldighet att fortsätta bedriva undervisning. Det verkade också som att hon skulle gå kvar, men valde att i sista stund flytta från orten, vilket självfallet är rätt om hon kände att det inte skulle gå att vara kvar. Pojkens deltagande i skolavslutningen försökte man också att stoppa, men möttes av mycket kraftiga hot. Av en 40 minuters intervju av uppdrag granskning gjord före den sista domen fallit lyckades man klippa ut några sekunder där det verkar som att skolan inte kan ta ställning trots att slutgiltig dom fallit, vilket är ren och skär lögn eftersom att en överklagan var inlämnad. Hur skulle det ha sett ut om man tagit ställning mot pojken och han hade blivit friad? Troligen ett liknande mediadrev som nu, men med en annan inriktning mot samma personer. Den mobbningskampanj mot flickan på internet som uppmärksammades kom igång ungefär ett halvår efter det att båda eleverna lämnat skolan. Att den nu upphört är TV-programmets stora förtjänst, men istället har en ny startat mot skolans personal, medan bla landets skolminister påpassligt väljer att krypa undan och hänga ut dessa. Själv har jag fått en mycket obehaglig inblick i hur UG:s reportrar verkar bara vara sekundärt intresserad av att visa sanningen, det primära är att skapa rubriker och orsaka tittarstorm.
Permalänk | Anmäl
uppgiven, 2010-03-27, 00:02
Hela den här historian känns som hedersmord på svenskt vis. Den här mentaliteten måste beskämpas lika mycke.
Permalänk | Anmäl
Dan, 2010-03-28, 01:23
Stackars Veronica som ska kandidera till en politisk post i Stockholm och så är uttrycket "lantisar är dumma" redan upptaget av moderaten Batra. Så då tvingas hon skriva denna dåligt underbyggda artikel.
Jag har bott i många olika samhällen och i olika länder. Från Stockholm till orter som är så små att de inte ens är byar. Men jag har sett prov på inskränkthet på alla ställen och lika fullt prov på stor öppenhet på alla ställen.
Visst kan man som avvikande gömma sig bättre i en storstad. Men att vara gömd, är det att vara accepterad?
På en del små orter jag bott har man varit väldigt tolerant mot avvikande, helt enkelt för att man redan haft stor vana vid att acceptera att de egna grannarna är annorlunda. En udda människa mer eller mindre i byn spelar inte så stor roll på sådana platser.
På andra ställen spelar det stor roll. Människor är helt enkelt olika, så är även deras umgängesvanor och tolerans. Självklart har jag trivts bättre där toleransen varit stor.
Jag har länge hävdat att Sverige också har hederskultur(-er). Naturligtvis är de (åtminstone delvis) annorlunda än den som kommer hit med invandrare från andra kulturer, naturmiljöer och religioner. Men det finns här (i varierande grad) och är svårare för oss att få syn på för att vi är hemmablinda. Exempelvis har jag stött på många svenskar som inte vill ge upp det svenska klassamhället. De är fast i den hederskultur som hänger ihop med den klass de tillhör.
På en del håll är de reminicenser av de gamla adel, präster, borgare och bönder. Men där är också de nya arbetare, stadsbor, tjänstemän, akademiker, kändisar och mediafolk.
Alla med sin egen gruppdefinition av vad som är hedersamt.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2010-03-28, 17:06
Jag hittar några faktafel i din text: "Hur kan ett helt samhälle sluta upp bakom en person som våldtar? För det första måste vi konstatera att det är vuxna människor som väljer att ställa sig bakom våldtäktsmannen. Rektor, skolledning samt prästen är vuxna ansvarstagna människor som väljer att tro på våldtäktsmannen och de väljer detta utan pardon."
Det var inte ett helt samhälle som ställde sig bakom våldtäktsmannen - det var 4000 på facebook och de kom från alla delar av Sverige även från storstäderna. Många i Bjästa visste överhuvudtaget ingenting om våldtäkterna, många visste om dem men visste däremot ingenting om nätmobbningen.
De vuxna som du nämner är inte de som ställde sig bakom våldtäktsmannen - det var våldtäktsmannens mamma och hennes kompisar. Skolan arbetade mot mobbningen av flickan. Nätmobbningen startade efter att både pojken och flickan slutat Bjästaskolan vilket också nämns i en annan av kommentarerna här.
Skyll inte på landsbygden - vi som bor här är minst lika välutbildade som folk i städer!!!
Permalänk | Anmäl
Åsa Snäll-Vestin, 2010-03-28, 18:15
19 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Marsjämmer om den lilla gossen i den lilla norrlandsbyn som var så omtyckt
-
Inte en enda reporter eller programledare har ställt sig eller medverkande frågan hur det kom sig att nästan alla i den lilla byn tog den lilla älskliga gossens parti.
-Vad kan det ha berott på, att alla tog lilla gossens parti och att han var så omtyckt, av skolledningen, av prästen av nästan alla eleverna?'
-Finns bara ett svar, -märkligt att ingen har snuddat vid det:
lilla gossen hade mäktiga föräldrar i den lilla byn, kanske bodde de i den finaste villan, kanske var pappan en framstående man, kanske var han rent av kommunalnöämndens ordförande eller något annat pampaktigt.
-I så fall är det enkelt, klassskillnad och status, ingen vill stöta sig med en som har makt, då kan det gå riktigt åt h-e för den personen i den lilla, lilla byn.
Wow! Så här mycket spekulationer utan någon som helst fakta har jag då aldrig varit med om! Du spekulerar helt fritt om än det ena och än det andra utan någon som helst fakta. Du har sett ett program där det gått fruktansvärt fel i en liten kommun och sen drar du hela Sveriges landsbygd över samma kam. Skamligt!
Det är politiker som dig som gör att det uppstår skillnader mellan land och stad.
Jag tror du har rätt.
> Hur kan ett helt samhälle sluta upp bakom en person som våldtar?
För att de är rädda, personen kanske har makt?
Problematiken finns i många sammanhang. Hur kan människor sluta upp balkom ett land som anfaller ett annat i strid med FN, eller smygansluta sig till NATO under ledning av en krigsförbrytare?
Jag tror inte på nån kommunal utbildning eller informationskampanj. Samhället är redan i en process av sönderfall av makroekonomiska skäl, alla institutioner blir privata maktinstrument. Gör som Tomas Dileva istället, eller hon Lisbeth i Millenium, träna självförsvar.
Lyckades leta upp att artikelförfattaren är folkpartist Inget ont i det och säkert en miss att det saknades i cv.t. Att vi nu fått ett nytt Knutsby är emellertid ingen anledning att döma ut glesbygden. Vad jag vet så står fortfarande FP för valfrihet och ska vi ställa landsbygd mot storstäder så är vi många som självmant valt landsbygd utan att för den skull känna igen oss i den småaktighet och sekterism som Ekström vill lägga på oss. Att något gått snett i detta fallet är helt klart och fast jag inte lastar någon organisation så kommer kyrkan tappa en medlem.
Kunde detta då inte hänt i en storstad? Visst i en skola men kanske inte i ett helt samhälle. Kanske inte heller att en åsikt blir så dominerande. Fast storstäderna är i sig en grund för extremer, där finns det värsta och kanske måste det vara så för att till slut skapa något bra..
Storstadspolitiker trivs där hemma och känner sig vilsna utanför tullarna, utanför tullarna finns vi många som fasar för allt som sker där innanför.
Det intressanta med den här affären är naturligtvis frågan om vilka rättigheter och skyldigheter som olika samhällen ger till män, och vilka rättigheter och skyldigheter som samma samhällen ger till kvinnor.
-
Veronica Ekström pekar ut små samhällen i landsorten som särskilt patriarkala och kvinnoförtryckande. Personligen tror jag inte alls att detta gäller alla landsortssamhällen av Bjästas storlek i Sverige. Däremot anser jag att feminismen har varit på tillbakagång under en längre tid i Sverige och att det har blivit allt mer lovligt att hetsa mot kvinnor här. Löften om satsningar på jämställdhet möts allt oftare av missnöje eller burop, och tecken på att kvinnor missgynnas i Sverige möts av en monumental likgiltighet eller av ett raseri riktat mot budbäraren - alltså, man påstår att att den dåliga behandlingen av kvinnor påhittad. För något eller några år sedan kom en internationell studie som pekade ut Sverige som det land i Europa där kvinnor var värst utsatta för våldtäkter och hade minst chans att få upprättelse av landets domstolar. Studien väckte ett ramaskri här på Newsmill. Den dominerande uppfattningen bland "newsmillarna" var att svenska kvinnor ljuger om sina påstådda våldtäkter och att det är de svenska männen somär de verkliga offren, eftersom de blir orättvist beskyllda för att vara våldtäktsmän.
-
(Också i alla andra sammanhang där män och kvinnor har ställts emot varandra här på Newsmill har majoriteten av millningarna och kommentarerna i kommentatorsfältet alltid ställt sig på männens sida - det gäller till exempel vårdnaden om barn, lagen om förbudet mot att köpa sex och feminismens allmänna roll i samhället.)
-
Åsikten att kvinnor ljuger om sina våldtäkter är väl spridd i det numera alltmer antifeministiska Sverige. Det intressantaste med affären i Bjästa är kanske att Uppdrag Granskning först började nysta i affären därför att man hade fått tips om att en pojke hade blivit oskyldigt dömd för våldtäkt. Vad man i stället upptäckte var att ett helt samhälle hade ställt sig bakom en våldtäktsman och fördömt hans 14-åriga offer.
-
Men precis så är det här på Newsmill. De flesta här ställer sig konsekvent på männens sida mot kvinnorna. Det är naturligtvis inte alla newsmillare som gör så, för jag är ju här, till exempel. Och det finns andra som håller med mig.
-
Men de flesta här håller alltid med männen. För de flesta här är det männen som är offren, vad de än har gjort och vad som än har hänt. För denna stora grupp av newsmillare är det alltid kvinnorna som är de skyldiga.
-
Newsmill är Bjästa. Det betyder naturligtvis inte att alla som skriver här är kvinnoförtryckande kvinnohatare. Men det betyder att majoriteten av dem som millar här och skriver i kommentatorsfälten här utgör ett "samhälle" vars kvinnosyn är precis likadan som kvinnosyonen i Bjästa.
Bra, Veronica, dödsstöten åt den romantiserade vischan, som lever på 1800talet, där ingen får sticka ut, där blir ingen med självaktning
kvar, som hos Bjästas självrättfärdiga jönsar.
Bara i Uppsala polisområde, uppträder poliser som särskilda skyddsombud för " sina" invånare inom länet, Stockholmare skall ej göra sig besvär, i Uppsala utan mobbas ut, med alla medel.
Nödsamtal avbryts, tjänstesamtal, fejkas avbrott, inga utryckningar, man vägrar ta upp anmälningar, och tillåter ortsbor att begå men-ed, och lägger snabbt ned, håller förhör under falska förespeg-lingar, med målsägaren.
Alla ingripande måste först passera JO, innan dessa lata partiska stöddiga snutar får arslet ur vagn.
Uppsala polisen påminner om värsta USA-sydstaterna på 1950-talet, med polisbrutalitet, stöddighet och polistjänstefel, lögner av alla slag. Man tar inte ens upp anmälningar, primärt tjänstefel. I USA negerhatare - i Uppsala, Stockholmshatare.
Dessa poliser borde man som Gene Hackman i "Misisssippi brinner" - vrida om pungen några varv, tills de uppträder som folk - Fyrissippi brinner, fascistpolisers fasoner.
Akta er för Uppsala -polisens korrumperade mannar och åklagare. Polisen är en del av lokalchauvinismen på små skitorter och dess ofta storstadskomplex, som hatar stockholmare och tror de får göra som de vill.
Uppsala(polisen) och Bjästa(mobben) nominerade till årets mest inskränkta, mindervärdiga men därför även farliga orter, för utom-stående, eller utsatta för brott.
Bjästahändelsen visar väl bara hur oerhört nära den så omdebatterade hederskulturen vi själva lever.
Det var väl pojkens och hans familjs heder det handlade om och då tar reptilhjärnan över.
"Konservatismen och synen på oliktänkare gör att många ungdomar flyr landsbygden."
Men att den mentaliteten även finns bland stadsborna ser vi på Flashback varje dag. Nätet har plockat fram den konservativa hederskulturstänkande byfånen i oss alla.
vet du förresten hur bymentaliteten kan se ut i förorterna?
Man ska nog vara försiktig med att uttala sig om saker man inte känner till. Även om det som har hänt i Bjästa uppenbarligen är fruktansvärt, så vet vi om Uppdrag granskning har hittat den slutliga sanningen? Det är inte säkert eller ens troligt. Är det verkligen så att alla i Bjästa uppmuntrar till våldtäkter? De som applåderade i kyrkan, applåderade de verkligen den begångna våldtäkten och uppmanade honom att köra en repris? Visste alla ens om vem killen var eller att en våldtäkt överhuvud taget hade begåtts?
Artikelförfattaren har dessutom en oerhörd övertro på politiska beslut som lösning på mänskliga problem. Det är helt naturligt att det sociala trycket är större på mindre orter. Det är inte bara negativt utan också mycket positivt. I Stockholm kan människor ligga döda i månader i sina lägenheter utan att nån märker det. Är det idealiskt? Att tro att man ska kunna lagstifta bort intolerans är inte realistiskt. Eller ens önskvärt.
Veronicas artikel innehåller en rad tokiga påståenden.
Tex så skriver hon:
"I de mindre samhällena i Sverige så ha flickor/kvinnor enligt en flicka i reportaget lägre status..... Varför har jämlikhetstanken och regeringens handlingsplan och stora ekonomiska satsningar och utbildningsprogram när det gäller våld mot utsatta kvinnor inte nått längre ut än till storstaden och dess förorter?”
Om Veronica bara hade läst Nalin Pekguls artikel om ”talibanerna” i Tensta så skulle hon ha insett att jämlikhetstanken knappast har nått till alla förorter.
Veronica skriver även att:
”hur trycket av att inte sticka ut utan att hålla sig till majoritetens inställning mycket starkt dominerar i ett litet samhälle….. Det är inte meningen att alla som inte passar in i den lilla stadens samhällsnorm skall behöva flytta till storstan för att kunna leva efter sina demokratiska rättigheter. ”
Jag bor i Stockholms innerstad men är uppväxt i ett mindre samhälle som omgavs av ett antal byar. Min uppfattning är den rakt motsatta för jag har sett exempel på att det lilla samhället ofta accepterar väldigt udda typer. I vissa byar kanske beroende på att om bygemenskapen stötte ut alla udda typer så skulle det inte bli så många kvar i gemenskapen men ändå.
Felet Veronica gör är att hon jämför det medelklass-Stockholm som hon själv lever i med sina egna fördomar om landsbygden. Hon missar att jämlikhetstanken inte alls är lika accepterad i vissa förorter som i hennes egen umgängeskrets. Hon missar också att den verkliga glesbygden ofta skiljer sig från hennes fördomar om glesbygden. Och det gäller trots det hemska som hänt i Bjästa.
Även vid Stockholms tingsrätt så har det i samband med våldtäktsrättegångar dykt upp ”supporterklubbar” till de misstänkta och senare dömda våldtäktsmännen. Det är inte så att alla tar brottsoffrens parti här i hufvudstaden.
Ebbe är nog nära sanningen.
Inte mycket har ändrats på vischan, som morsan berättade om sin barndom på landet i början av förra århundradet, de fattigas ungar spardes det inte på riset i skolan medan storböndernas ungar vågade "pedagogen" röra.
Har hört om ental historier från livet på landet från senare tid, det fjäskas för "storbonden", men är du "fattig" gäller en annan "rättvisa.
Likadant i små inkrökta landsortshålor, det fjäskas för de lokala småpåvarna. Slickas uppåt och sparkas neråt. Nä livet på landet är inget för de som gillar individuell frihet men inte kan stoltsera med de rätta titlarna och inkomsterna. Hade offret varit "storbondens" dotter hade det förmodligen blivit omvänt.
Hm,Det kvittar att det är storstad eller landsbygd man lever i!
Hon ska fullständigt "skita i" skvaller om henne!
Skvaller gör inte vad och vem du är utan dina gärningar!
I storstad är samma problem som i landsbygd,däremot p.g.a just större storlek på staden kan man INTE märka dem!
Offer får samma behandling som i landsbyggden!
Jag hoppas av hela miiiit hjärta att hon SKA få stödet från familjen!
Resten ska hon strunta i,förfan!
Hela historien handlar om något annat också skulle jag tro:
1:Han är kanske "rike mansbarn" eller en (Ö)känd kommunals barn!
2:Hon kanske var med massa killar innan och nu samhället föredrar att tro på han!
Personligen tycker jag att det kvittar för "ETT NEJ ÄR ALLTID NEJ"!
Det kvittar vem som säger det,däremot tjockskalliga har lite problem att förstå,därför fortsätter dem att ha sex även tjejen säger nej!
Jag hoppas att hennes familj står bakom henne och jag menar att det här SKA det räcka!
Hon har inte gjort något ont,men hans familj SKA fy fan skämmas!
Det tog mig mindre än två minuter att hitta killens fullständiga namn, adress, personnummer och diverse uppmaningar vad man ska göra med honom. Jag antar att det bara är bybor som ingår i den pöbeln också? För inte kan det väl vara stadsbor som beter sig så medeltida?
Intressant det här med vilka saker man får säga och vilka saker man inte får säga.
Helt ok att förolämpa alla som bor utanför storstäderna:
"På landsbygden växer fördomar och rykten kvar länge och det sociala trycket är ofta mycket stort."
Men skulle man våga sig på något som:
"Bland muslimer växer fördomar och rykten kvar länge och det sociala trycket är ofta mycket stort."
...ja, då skulle det inte bli så bra.
Jag är inte lika övertygad som artikelförfatterskan (det var PK, va?) att alla landsbor är talibaner, men jag kan ha fel. Tills vidare så kommer jag tro att det finns vissa sjuka mindre samhällen, men att de flesta mindre samhällen är rätt så trevliga. Det har iaf varit min ytterst begränsade erfarenhet.
Det finns grupper i storstäderna som har problem med att uppföra sig som civiliserade människor, det syns väl bara mer om en stor grupp finns i ett litet samhälle?
Eftersom jag känner till de aktuella händelserna i Bjästa blir jag illa berörd över uppdrag gransknings sätt att bedriva grävande "journalistik". Inte på något sätt har skolledningen fått en chans att i kronologisk ordning redogöra för händelseförloppet. Att man direkt våldtäkten anmälts stängde av pojken från skolan, vilket resulterade i både polisanmälning och olika hot. Temadagar anordnades och man försökte så gott man kunde stödja flickan med de resurser man hade till förfogande medan man fortfarande har en skyldighet att fortsätta bedriva undervisning. Det verkade också som att hon skulle gå kvar, men valde att i sista stund flytta från orten, vilket självfallet är rätt om hon kände att det inte skulle gå att vara kvar. Pojkens deltagande i skolavslutningen försökte man också att stoppa, men möttes av mycket kraftiga hot. Av en 40 minuters intervju av uppdrag granskning gjord före den sista domen fallit lyckades man klippa ut några sekunder där det verkar som att skolan inte kan ta ställning trots att slutgiltig dom fallit, vilket är ren och skär lögn eftersom att en överklagan var inlämnad. Hur skulle det ha sett ut om man tagit ställning mot pojken och han hade blivit friad? Troligen ett liknande mediadrev som nu, men med en annan inriktning mot samma personer. Den mobbningskampanj mot flickan på internet som uppmärksammades kom igång ungefär ett halvår efter det att båda eleverna lämnat skolan. Att den nu upphört är TV-programmets stora förtjänst, men istället har en ny startat mot skolans personal, medan bla landets skolminister påpassligt väljer att krypa undan och hänga ut dessa. Själv har jag fått en mycket obehaglig inblick i hur UG:s reportrar verkar bara vara sekundärt intresserad av att visa sanningen, det primära är att skapa rubriker och orsaka tittarstorm.
Hela den här historian känns som hedersmord på svenskt vis. Den här mentaliteten måste beskämpas lika mycke.
Stackars Veronica som ska kandidera till en politisk post i Stockholm och så är uttrycket "lantisar är dumma" redan upptaget av moderaten Batra. Så då tvingas hon skriva denna dåligt underbyggda artikel.
Jag har bott i många olika samhällen och i olika länder. Från Stockholm till orter som är så små att de inte ens är byar. Men jag har sett prov på inskränkthet på alla ställen och lika fullt prov på stor öppenhet på alla ställen.
Visst kan man som avvikande gömma sig bättre i en storstad. Men att vara gömd, är det att vara accepterad?
På en del små orter jag bott har man varit väldigt tolerant mot avvikande, helt enkelt för att man redan haft stor vana vid att acceptera att de egna grannarna är annorlunda. En udda människa mer eller mindre i byn spelar inte så stor roll på sådana platser.
På andra ställen spelar det stor roll. Människor är helt enkelt olika, så är även deras umgängesvanor och tolerans. Självklart har jag trivts bättre där toleransen varit stor.
Jag har länge hävdat att Sverige också har hederskultur(-er). Naturligtvis är de (åtminstone delvis) annorlunda än den som kommer hit med invandrare från andra kulturer, naturmiljöer och religioner. Men det finns här (i varierande grad) och är svårare för oss att få syn på för att vi är hemmablinda. Exempelvis har jag stött på många svenskar som inte vill ge upp det svenska klassamhället. De är fast i den hederskultur som hänger ihop med den klass de tillhör.
På en del håll är de reminicenser av de gamla adel, präster, borgare och bönder. Men där är också de nya arbetare, stadsbor, tjänstemän, akademiker, kändisar och mediafolk.
Alla med sin egen gruppdefinition av vad som är hedersamt.
Jag hittar några faktafel i din text: "Hur kan ett helt samhälle sluta upp bakom en person som våldtar? För det första måste vi konstatera att det är vuxna människor som väljer att ställa sig bakom våldtäktsmannen. Rektor, skolledning samt prästen är vuxna ansvarstagna människor som väljer att tro på våldtäktsmannen och de väljer detta utan pardon."
Det var inte ett helt samhälle som ställde sig bakom våldtäktsmannen - det var 4000 på facebook och de kom från alla delar av Sverige även från storstäderna. Många i Bjästa visste överhuvudtaget ingenting om våldtäkterna, många visste om dem men visste däremot ingenting om nätmobbningen.
De vuxna som du nämner är inte de som ställde sig bakom våldtäktsmannen - det var våldtäktsmannens mamma och hennes kompisar. Skolan arbetade mot mobbningen av flickan. Nätmobbningen startade efter att både pojken och flickan slutat Bjästaskolan vilket också nämns i en annan av kommentarerna här.
Skyll inte på landsbygden - vi som bor här är minst lika välutbildade som folk i städer!!!