Om författaren
Kent Andersson är Nordisk chef för sjukvårdsförsäkringar på Tyrygg Hansa.
I USA har man nu äntligen insett att alla medborgare i ett utvecklat land ska ha allmän rätt till sjukvård.
I USA finns den mest kostsamma och kanske den bästa sjukvården i världen. Ändå står över 40 miljoner amerikaner utanför möjligheterna att få tillgång till denna vård.
Under många år har man i USA diskuterat behovet av en omfattande sjukvårdsreform. Demokraterna har varit ledande i frågan men mött stort motstånd från både politiker och ekonomiska intressen.
Det är nu därför historiskt när Demokraterna med Obama i spetsen får igenom ett förslag i representanthuset som innebär att samtliga medborgare i USA enligt lag ska omfattas av rätten till sjukvård. Lagen är tvingande och kräver att alla medborgare har en vårdförsäkring.
Försäkringsbolagen kommer inte att få neka någon medborgare försäkringsskydd. Bolagen ska inte heller tillåtas ta ut högre premier baserat på kön, hälsa eller yrke. De flesta kommer att få sin vårdsförsäkring betald via arbetsgivaren, men för låg- och medelinkomsttagare som tvingas skaffa sin försäkring privat kommer staten att hjälpa till med subventioner
Alla medborgare får ett försäkringsbrev (avtal) som beskriver vilken vård man kan kräva av sitt försäkringsbolag. Vill man omfattas av mer omfattande vård än vad "grundåtagandet" innebär kan man köpa till ett kompletterande skydd.
I Sverige har vi länge varit garanterade allmän sjukvård utan att kunna beskriva vad rätten till allmän sjukvård innebär. I Sverige produceras vård med generellt hög kvalitet till en kostnad som av många bedöms som rimlig.
Ändå står mer än 15 000 personer i vårdköer som är längre än den utlovade vårdgarantin. Som patient i det svenska sjukvårdsystemet finns inga skarpa utfästelser vad systemet ska leverera, varken i form tillgänglighet eller vårdkvalitet. Det är givetvis en "bekväm" modell rent ekonomiskt eftersom tillgången på skattemedel får styra utbudet av vård. Resultatet av denna "modell" ger sig bl.a. i uttryck i form av sjukvårdsköer och patienter i korridorer.
Sakkunniga och forskare anser att Sverige står inför stora finansieringsproblem av sjukvården i framtiden. En undersökning som Trygg-Hansa lät Gallup göra för snart ett år sedan visar att 4 av 10 svenskar inte tror att den allmänna vården kommer att kunna leverera den vård medborgarna kommer att efterfråga i framtiden. 9 av 10 tror att vårdköerna om 5 år kommer att vara som idag eller längre. Till skillnad från i USA väljer dock svenska politiker att inte diskutera frågan.
Vi i försäkringsbranschen ser samtidigt att antalet svenskar som omfattas av privata vårdförsäkringar ökar med 20 procent per år för att år 2015 vara ca 1,5 miljoner svenskar.
Privata sjukvårdsförsäkringar avlastar på kort sikt den offentliga vården och de totala resurserna till sjukvården blir större. Men på längre sikt ser vi två parallella system växa fram, det ena obligatoriskt, det andra av frivilliga sjukvårdsförsäkringar. Märk väl att de privata försäkringarna idag alltmer ses som ett alternativ till den offentliga sjukvårdsfinansieringen snarare än som ett komplement.
Utvecklingen kan skapa ineffektivitet och riskerar att skapa en känsla av ojämlikhet. I takt med att det offentliga systemet inte kan ge medborgarna vad de efterfrågar kommer det offentliga systemet blir mer och mer ifrågasatt.
Kan USA denna gång visa vägen för den framtida svenska modellen?
Grundläggande sjukvård för alla med rätt att komplettera. Jag är övertygad att Demokraterna i USA har en rad stora utmaningar i implementeringen av den nya sjukvårdsreformen, inte minst politiska och ekonomiska. I detta ligger bl.a. att hantera det skadeståndssystem som sysselsätter tusentals jurister som driver ärenden mot sjukvården och som är en stor bov i den skenande kostnadsutvecklingen i den amerikanska sjukvården.
Men kanske är det ändå så att USA med denna reform har tagit sig in i "sjukvårdens finrum" . Kanske är det nu t o m så att Sverige har något att lära av USA. De har i och med denna reform tagit ett första steg mot ett tydligt, humant och över tid hållbart system för sjukvårdens finansiering. Man har tagit inlett arbetet med ett system som garanterar alla rätten till sjukvård. Ett system som ger medborgarna klara och tydliga besked om vilken sjukvård man kan kräva och med vilken tillgänglighet. Ett system som tydligt signalerar var gränserna går för det gemensamma skyddet så att jag som medborgare kan ta ställning till om jag vill komplettera med ytterligare tjänster eller inte.
Vi i Sverige har mycket att lära genom att titta på hur andra länder väljer att driva sin sjukvård. Det är hög tid att resonera om hur vi går vidare med finansieringen. Internationellt finns några andra modeller att kika på, från Nederländernas helt privata försäkringar som samtliga medborgare tecknar, till Singapores vårdkonton som blandar finansiering från det offentliga, arbetsgivaren och privat. Det finns beprövade lösningar att titta närmare på.
Uppmaningen till våra politiker är att låta sig inspireras av Demokraterna i USA som visat att det faktiskt går att driva svåra frågor som stora sjukvårdsreformer med framgång. Gör något och gör det innan det är för sent
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20068
Sjukvården i Sverige kommer att fortsätta degenerera i takt med att antalet vårdkrävande människor ökar medan tillgången på kompetent arbetskraft minskar.
Behöver jag bli tydligare än så?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-23, 10:54
"#3":-Törs man fråga?
-Är det färgen på skinnet som stör?
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-23, 11:18
Jo det kommer nog att bli tillfälle för de privata försäkringsbolagen att karva mer ur folks största oro sin hälsa och att bli sjuka och som de är beredda att prioritera och betala för att gardera sig emot när vi sätter den en gång relativt välfungerande gemensamma sjukvården på undantag för att subventionera städning hos överklassen och liknande.
Vi bor ju numer i landet där landstingen betalar sjukvårdspersonal för att avvisa döende barn från sjukvården så den inte blir för dyr.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-23, 11:43
Ebbe:
Skärp dig. Typiskt att du ska ställa den frågan bara för att han uttalar sig negativt om nån inom en folkgrupp som är eller har varit utsatt. Samma sak som när man uttalar sig negativt om en jude, ja då är man antisemitisk. Jag håller med Magnus. Presidentskapet i USA är bara ansiktet utåt. Allting är inte som det verkar! Men jag tror tyvärr inte att sådana som Ebba eller Kent Andersson på Trygg-Hansa någonsin kommer förstå.
Permalänk | Anmäl
Scari, 2010-03-23, 11:56
Obama delar ut lite smulor, till populasen, som blev "över" efter den stora finans och bankfesten. Till skillnad från de sistnämnda fick ju sjukförsäkringsindustrin anstränga sig för att få som de ville, men så har de ju inte heller knökfullt med sitt folk i Change administrationen. Men visst blev det Change med Obama, från de mer provinsiella oljeintressenterna i Texas till det kosmopolitiska folket på Wall Street. MIC behöll naturligtvis sin särställning, fattas bara.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-23, 12:26
Så, kort sammanfattat; "Sjukvårdet måste ha resurser för att fungera väl. Vi i försäkringsbranchen vill gärna vara med och ta en del av de pengarna i utbyte mot att vi lovar att ge tillbaka en del av pengarna i fall det behövs".
Låter ju utmärkt. Jag tar hellre offentlig vård än någon lismande försäkringsmäklare som undrar om man ska plusmeny till sin försäkring eller inte. Eller ännu bättre, en försäkringsnisse som avgör om jag ska få min behandlig betald av dem, eller om jag måste stå för det själv.
Visst kan vi lära av USA, men snarare som avskräckande exempel än något annat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_compared#Cross-country_comparisons
Eller om Trygg-Hansas version av välfärd går igenom så verkar ju åtminstone försäkringsaktier vara en bra investering.
Permalänk | Anmäl
Carl, 2010-03-23, 12:30
Det är klart att han vill ha som USA, Trygg Hansa skulle tjäna multum och han hade ökat sin redan överbetalda lön!
Permalänk | Anmäl
Lars Björk, 2010-03-23, 12:45
Konstigt att att en chef på trygg-hansa vill ha ett försäkringssystem i stället för offentlig finansiering. Not. Det enda stora skillnad jag ser mellan systemen är att privata företag skulle ta ut en större andel av pengarna som idag går till vård. Nej tack.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2010-03-23, 13:13
Herregud vilken pinsam artikel. Kent Andersson pratar som om Sverige vore USA, som om vi hade samma ruttna sjukvårdssystem i Sverige. Det har vi inte, vi ligger ljusår före USA. Ingen i Sverige står utanför vårat sjukvårdssystem. De finns de som får vänta på vård i Sverige, men det har sin anledning, det kallas för icke akut. Men folk som har lite ont i foten verkar vilja gå före människor som fått stroke, därav känner de behovet av en privat försäkring så de kan springa förbi kön. Kan inte alla försäkringsnissar bara lägga ner, sjukvården är inget problem här, visst kan den slipas lite runt kanterna, men den är av hög kvalite.
Men jag kan förstå att försäkringsbolagen är sugna på skapa ett liknande system som i USA, så de kan börja styra och ställa vem som ska ha vård, och ta emot "kunder" som är lönsamma. Nej tack, håll försäkringsbolagen utanför sjukvården. Vård är ingen handelsvara, det är en rättighet.
Permalänk | Anmäl
Kassanova, 2010-03-23, 13:16
Fact Sheet: The Truth About the Health Care Bill
"2. Insurance companies hate this bill"
"This bill is almost identical to the plan written by AHIP, the insurance company trade association, in 2009.
The original Senate Finance Committee bill was authored by a former Wellpoint VP. Since Congress released the first of its health care bills on October 30, 2009, health care stocks have risen 28.35%."
Här en intressant aspect av Obamas hälsovård fär amerikanen:
Health Care on the Road to Neo-Feudalism
"Consider, first of all, this fact. The bill, if it became law, would legally require a portion of Americans to pay more than 20% of the fruits of their labor to a private corporation in exchange for 70% of their health care costs.
It’s one thing to require a citizen to pay taxes–to pay into the commons. It’s another thing to require taxpayers to pay a private corporation, and to have up to 25% of that go to paying for luxuries like private jets and gyms for the company CEOs.
It’s the same kind of deal peasants made under feudalism: some proportion of their labor in exchange for protection (in this case, from bankruptcy from health problems, though the bill doesn’t actually require the private corporations to deliver that much protection).In this case, the federal government becomes an appendage to do collections for the corporations.
…
Mind you, not only will citizens be required to pay private corporations. But middle class citizens may be required to pay more to these private corporations than they pay in federal and state taxes."
Och man förstår så väl varför det vattnas i munnen på de övergödda svenska försäkringsbolagsdirektörerna.
Vad som förvånar det allmänna jublandet hos diverse vänsterelement och deras hyllande av Wall Street protegén Obama.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-23, 13:46
Fina affärer för försäkringsbolagen vankas. Om jag skulle ha ekonomiska intressen i fösäkringsbolag skulle jag också framhålla den amerikanska modellen. Klirr i kassan!
Permalänk | Anmäl
Barbapappa, 2010-03-23, 13:53
Finansiera privata försäkringsbolag med skattemedel.. ja det vore nåt för Trygg Hansa, in med hela handen i syltburken :)
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-23, 14:37
Den här debatten handlar om sjukvårdsreformen och inte om Obamas födelseort. Därav en del strukna kommentarer.
Permalänk | Anmäl
PM Nilsson, 2010-03-23, 16:20
Det är väldigt enkelt. Sverige har inget att lära av USA, dom gör sitt bästa att försöka få heltäckande sjukvård i europeisk stil och kanske kommer att lyckas efter en del finjusteringar under en 10-20 årsperiod.
Om vi ska ha något land som förebild är det Frankrike med världens bästa och mest tillgängliga sjukvård. Det som är problemet i Sverige är att det saknas läkare och en del annan specialutbildad personal. Lösningen på problemet är att utbilda mer läkare och det nu.
Permalänk | Anmäl
Svensk väljare, 2010-03-23, 18:01
Varför i hela friden skulle vi släppa in försäkringsbolagen i den skattefinansierade vården?
Blir det på något märkligt vis mera sjukvård per investerad skattekrona om en större eller mindre del av pengarna skall filtreras genom försäkringsbolagens administration innan den hamnar i vårdapparaten?
Och vi har redan en grundläggande sjukvård med rätt att komplettera.
Det är ingen lag som stoppar mig från att köpa en sjukvårdsförsäkring från Kent Andersson. Det är det faktum att jag inte anser att den produkt han vill sälja inte är värd det pris han vill ta ut för den.
Den bedömningen verkar jag inte vara ensam om heller, då bara ca 4% av Sveriges befolkning har en sådan försäkring.
Därmed inte sagt jag tycker att sjukvården inte kan eller behöver effektiviseras. Jag är bara oerhört skeptisk om det blir effektivare med ännu ett lager administration.
Permalänk | Anmäl
Per. A, 2010-03-23, 22:37
Bäste Kent Andersson!
Om du och Trygg-Hansa fortsätter att använda mina premiepengar till att lobba för privatisering och fragmentisering av den högkvalitativa, kostnadseffektiva, solidariskt finansierade och tämligen lättillgängliga svenska sjukvården, så får ni snart inga fler premiepengar av mig.
Vänliga hälsningar från en snart f.d. kund.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2010-03-23, 23:40
Idag har vi ett sjukvårdssystem som fungerar hyggligt i Sverige, men både kvaliteten och tillgängligheten är starkt beroende av var man bor i landet. I den bemärkelsen
är kvaliteten ojämn och därmed inte jämlik.
Det faktum att antalet privat sjukvårdsförsäkrade ökar med 20 procent per år är även ett tecken på att ”svenskarna” önskar mer av sin vård. Idag omfattas 500.000 svenskar av en privat sjukvårdsförsäkring.
Vad vi skulle uppskatta i det korta perspektivet är att man från politikerna tydligt beskriver vad skattebetalarna ska få för vård för sina skattepengar. Idag får man den vård som landstingsbudgeten räcker till.
Då kan vi som försäkringsbolag skapa kompletterande försäkringslösningar för dem som önskar mer än vad den offentliga vården erbjuder. I dagens otydliga system där våra kunder vill ha ”allt” för att vara helgarderade, ”tvingas” vi bidra till att skapa två parallella system. Detta är något vi själva ställer oss frågande till.
I det långa perspektivet är de flesta experter , ense om att sjukvårdens kostnader, i reala pengar, kommer att öka kraftigt. Fram till 2040 menar Professor Björn Lindgren att kostnaderna för sjukvård kommer att öka med 270 procent: ”Sjukvårdens kostnader skulle då stiga till en andel av skatterna på 36 procent, mot i dag 20 procent. En sådan ökning kan bara klaras med en kraftig neddragning av andra offentliga utgifter eller ett nytt sätt att finansiera sjukvården eller betydande skattehöjningar”
Utifrån detta perspektiv anser jag att alla har ett ansvar, även ett försäkringsbolag, för att väcka upp våra politiker så att man åtminstone börjar diskutera denna för framtiden viktiga fråga.
Permalänk | Anmäl
Kent Andersson Trygg-Hansa , 2010-03-24, 09:25
Oj, så mycket fördomar som vanligt och att svenskar vet bäst.
Jag har pratat med vänner i USA. Dels så blir många som har jobbar i hela sitt liv och haft bra försäkringar (vi snackar inte om höginkomsttagare) riktigt förbannade för att nu kommer skatterna att höjas ytterligare. Dels så kommer många låginkomsttagare utan försäkringar att TVINGAS köpa en försäkring, annars väntar böter. Det är rena utpressningen.
Obama, med sin sedelpress och gigantiska underskott, kommer att gå till historien som den president som gjorde USA bankrutt.
Det finns en bild på internet där Obama håller tal till 11-12 åringar i ett klassrum. För att göra detta har man byggt upp ett podium och två textmaskiner. Det säger väl allt om hur denne man ser på sig själv.
Hell Ceasar!
Permalänk | Anmäl
Hasse, 2010-03-24, 11:18
18 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Sjukvården i Sverige kommer att fortsätta degenerera i takt med att antalet vårdkrävande människor ökar medan tillgången på kompetent arbetskraft minskar.
Behöver jag bli tydligare än så?
"#3":-Törs man fråga?
-Är det färgen på skinnet som stör?
Jo det kommer nog att bli tillfälle för de privata försäkringsbolagen att karva mer ur folks största oro sin hälsa och att bli sjuka och som de är beredda att prioritera och betala för att gardera sig emot när vi sätter den en gång relativt välfungerande gemensamma sjukvården på undantag för att subventionera städning hos överklassen och liknande.
Vi bor ju numer i landet där landstingen betalar sjukvårdspersonal för att avvisa döende barn från sjukvården så den inte blir för dyr.
Ebbe:
Skärp dig. Typiskt att du ska ställa den frågan bara för att han uttalar sig negativt om nån inom en folkgrupp som är eller har varit utsatt. Samma sak som när man uttalar sig negativt om en jude, ja då är man antisemitisk. Jag håller med Magnus. Presidentskapet i USA är bara ansiktet utåt. Allting är inte som det verkar! Men jag tror tyvärr inte att sådana som Ebba eller Kent Andersson på Trygg-Hansa någonsin kommer förstå.
Obama delar ut lite smulor, till populasen, som blev "över" efter den stora finans och bankfesten. Till skillnad från de sistnämnda fick ju sjukförsäkringsindustrin anstränga sig för att få som de ville, men så har de ju inte heller knökfullt med sitt folk i Change administrationen. Men visst blev det Change med Obama, från de mer provinsiella oljeintressenterna i Texas till det kosmopolitiska folket på Wall Street. MIC behöll naturligtvis sin särställning, fattas bara.
Så, kort sammanfattat; "Sjukvårdet måste ha resurser för att fungera väl. Vi i försäkringsbranchen vill gärna vara med och ta en del av de pengarna i utbyte mot att vi lovar att ge tillbaka en del av pengarna i fall det behövs".
Låter ju utmärkt. Jag tar hellre offentlig vård än någon lismande försäkringsmäklare som undrar om man ska plusmeny till sin försäkring eller inte. Eller ännu bättre, en försäkringsnisse som avgör om jag ska få min behandlig betald av dem, eller om jag måste stå för det själv.
Visst kan vi lära av USA, men snarare som avskräckande exempel än något annat.
http://en.wikipedia.org/wiki/Health_care_compared#Cross-country_comparisons
Eller om Trygg-Hansas version av välfärd går igenom så verkar ju åtminstone försäkringsaktier vara en bra investering.
Det är klart att han vill ha som USA, Trygg Hansa skulle tjäna multum och han hade ökat sin redan överbetalda lön!
Konstigt att att en chef på trygg-hansa vill ha ett försäkringssystem i stället för offentlig finansiering. Not. Det enda stora skillnad jag ser mellan systemen är att privata företag skulle ta ut en större andel av pengarna som idag går till vård. Nej tack.
Herregud vilken pinsam artikel. Kent Andersson pratar som om Sverige vore USA, som om vi hade samma ruttna sjukvårdssystem i Sverige. Det har vi inte, vi ligger ljusår före USA. Ingen i Sverige står utanför vårat sjukvårdssystem. De finns de som får vänta på vård i Sverige, men det har sin anledning, det kallas för icke akut. Men folk som har lite ont i foten verkar vilja gå före människor som fått stroke, därav känner de behovet av en privat försäkring så de kan springa förbi kön. Kan inte alla försäkringsnissar bara lägga ner, sjukvården är inget problem här, visst kan den slipas lite runt kanterna, men den är av hög kvalite.
Men jag kan förstå att försäkringsbolagen är sugna på skapa ett liknande system som i USA, så de kan börja styra och ställa vem som ska ha vård, och ta emot "kunder" som är lönsamma. Nej tack, håll försäkringsbolagen utanför sjukvården. Vård är ingen handelsvara, det är en rättighet.
Fact Sheet: The Truth About the Health Care Bill
"2. Insurance companies hate this bill"
"This bill is almost identical to the plan written by AHIP, the insurance company trade association, in 2009.
The original Senate Finance Committee bill was authored by a former Wellpoint VP. Since Congress released the first of its health care bills on October 30, 2009, health care stocks have risen 28.35%."
Här en intressant aspect av Obamas hälsovård fär amerikanen:
Health Care on the Road to Neo-Feudalism
"Consider, first of all, this fact. The bill, if it became law, would legally require a portion of Americans to pay more than 20% of the fruits of their labor to a private corporation in exchange for 70% of their health care costs.
It’s one thing to require a citizen to pay taxes–to pay into the commons. It’s another thing to require taxpayers to pay a private corporation, and to have up to 25% of that go to paying for luxuries like private jets and gyms for the company CEOs.
It’s the same kind of deal peasants made under feudalism: some proportion of their labor in exchange for protection (in this case, from bankruptcy from health problems, though the bill doesn’t actually require the private corporations to deliver that much protection).In this case, the federal government becomes an appendage to do collections for the corporations.
…
Mind you, not only will citizens be required to pay private corporations. But middle class citizens may be required to pay more to these private corporations than they pay in federal and state taxes."
Och man förstår så väl varför det vattnas i munnen på de övergödda svenska försäkringsbolagsdirektörerna.
Vad som förvånar det allmänna jublandet hos diverse vänsterelement och deras hyllande av Wall Street protegén Obama.
Fina affärer för försäkringsbolagen vankas. Om jag skulle ha ekonomiska intressen i fösäkringsbolag skulle jag också framhålla den amerikanska modellen. Klirr i kassan!
Finansiera privata försäkringsbolag med skattemedel.. ja det vore nåt för Trygg Hansa, in med hela handen i syltburken :)
Den här debatten handlar om sjukvårdsreformen och inte om Obamas födelseort. Därav en del strukna kommentarer.
Det är väldigt enkelt. Sverige har inget att lära av USA, dom gör sitt bästa att försöka få heltäckande sjukvård i europeisk stil och kanske kommer att lyckas efter en del finjusteringar under en 10-20 årsperiod.
Om vi ska ha något land som förebild är det Frankrike med världens bästa och mest tillgängliga sjukvård. Det som är problemet i Sverige är att det saknas läkare och en del annan specialutbildad personal. Lösningen på problemet är att utbilda mer läkare och det nu.
Varför i hela friden skulle vi släppa in försäkringsbolagen i den skattefinansierade vården?
Blir det på något märkligt vis mera sjukvård per investerad skattekrona om en större eller mindre del av pengarna skall filtreras genom försäkringsbolagens administration innan den hamnar i vårdapparaten?
Och vi har redan en grundläggande sjukvård med rätt att komplettera.
Det är ingen lag som stoppar mig från att köpa en sjukvårdsförsäkring från Kent Andersson. Det är det faktum att jag inte anser att den produkt han vill sälja inte är värd det pris han vill ta ut för den.
Den bedömningen verkar jag inte vara ensam om heller, då bara ca 4% av Sveriges befolkning har en sådan försäkring.
Därmed inte sagt jag tycker att sjukvården inte kan eller behöver effektiviseras. Jag är bara oerhört skeptisk om det blir effektivare med ännu ett lager administration.
Bäste Kent Andersson!
Om du och Trygg-Hansa fortsätter att använda mina premiepengar till att lobba för privatisering och fragmentisering av den högkvalitativa, kostnadseffektiva, solidariskt finansierade och tämligen lättillgängliga svenska sjukvården, så får ni snart inga fler premiepengar av mig.
Vänliga hälsningar från en snart f.d. kund.
Idag har vi ett sjukvårdssystem som fungerar hyggligt i Sverige, men både kvaliteten och tillgängligheten är starkt beroende av var man bor i landet. I den bemärkelsen
är kvaliteten ojämn och därmed inte jämlik.
Det faktum att antalet privat sjukvårdsförsäkrade ökar med 20 procent per år är även ett tecken på att ”svenskarna” önskar mer av sin vård. Idag omfattas 500.000 svenskar av en privat sjukvårdsförsäkring.
Vad vi skulle uppskatta i det korta perspektivet är att man från politikerna tydligt beskriver vad skattebetalarna ska få för vård för sina skattepengar. Idag får man den vård som landstingsbudgeten räcker till.
Då kan vi som försäkringsbolag skapa kompletterande försäkringslösningar för dem som önskar mer än vad den offentliga vården erbjuder. I dagens otydliga system där våra kunder vill ha ”allt” för att vara helgarderade, ”tvingas” vi bidra till att skapa två parallella system. Detta är något vi själva ställer oss frågande till.
I det långa perspektivet är de flesta experter , ense om att sjukvårdens kostnader, i reala pengar, kommer att öka kraftigt. Fram till 2040 menar Professor Björn Lindgren att kostnaderna för sjukvård kommer att öka med 270 procent: ”Sjukvårdens kostnader skulle då stiga till en andel av skatterna på 36 procent, mot i dag 20 procent. En sådan ökning kan bara klaras med en kraftig neddragning av andra offentliga utgifter eller ett nytt sätt att finansiera sjukvården eller betydande skattehöjningar”
Utifrån detta perspektiv anser jag att alla har ett ansvar, även ett försäkringsbolag, för att väcka upp våra politiker så att man åtminstone börjar diskutera denna för framtiden viktiga fråga.
Oj, så mycket fördomar som vanligt och att svenskar vet bäst.
Jag har pratat med vänner i USA. Dels så blir många som har jobbar i hela sitt liv och haft bra försäkringar (vi snackar inte om höginkomsttagare) riktigt förbannade för att nu kommer skatterna att höjas ytterligare. Dels så kommer många låginkomsttagare utan försäkringar att TVINGAS köpa en försäkring, annars väntar böter. Det är rena utpressningen.
Obama, med sin sedelpress och gigantiska underskott, kommer att gå till historien som den president som gjorde USA bankrutt.
Det finns en bild på internet där Obama håller tal till 11-12 åringar i ett klassrum. För att göra detta har man byggt upp ett podium och två textmaskiner. Det säger väl allt om hur denne man ser på sig själv.
Hell Ceasar!