Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (90) Skriv

Försvarets rekrytering

Soldater reagerar på att Livgardet tar bort deras sängar.  Läs (22) Skriv

Sexköpslagen

Angela Beausang om Sexköpslagen

Roks ordförande: De lila kuverten har inget i ett rättssamhälle att göra

Justitieminister Beatrice Asks uttalande om att skicka varnande kuvert till misstänkta sexköpares familjer hör inte hemma i ett modernt rättssamhälle. Det skriver Roks ordförande Angela Beausang som nu uppmanar justitieministern att i stället för att riskera att oskyldiga människors liv slås i spillror använda sin energi åt att sprida den svenska sexköpslagstiftningen till Europa.


Om författaren

Angela Beausang är ordförande i Roks, Riksorganisationen för kvinnojourer och tjejjourer i Sverige.

Roks anser att handel med kvinnokroppar är en form av våld mot kvinnor. Människohandel för sexuella ändamål definieras av FN som ett brott mot mänskligheten. Att säga sig vilja arbeta kraftfullt mot människohandel och trafficking utan att våga lagstadga mot prostitution - människohandelns motor - anser vi vara ett slag i luften och ett exempel på vackra ord som saknar innehåll.

När jag i egenskap av ordförande för Roks 100 kvinnojourer nyligen befann mig i parlamentet i Bryssel på en konferens om mäns våld mot kvinnor vågade ingen av deltagarna nämna ordet sexköpslag, eller prata om lagstiftning mot sexköp. Frågan är helt enkelt för politiskt känslig i ett Europa där åsikterna om prostitution delar politiker och kvinnorättsaktivister i två läger.

För att stoppa handeln med kvinnokroppar, och göra den svenska sexköpslagstiftningen till den demokratiska exportprodukt den bör vara, krävs därför inte bara krafttag på samtliga samhälleliga nivåer utan också en rejäl portion politiskt mod.

Och mod har vår justitieminister nyligen visat att hon inte lider brist på. Beatrice Ask borde som medietränad toppolitiker varit väl införstådd med hur ett yttrande som det hon nyss gjorde om de lila kuverten skulle bemötas av debattörer och medier. Tyvärr har hon den här gången använt sitt politiska kurage på ett tokigt sätt.

Jag tvivlar inte på att Beatrice Ask har goda intentioner när hon säger sig vilja ta tuffare tag mot män som misstänks för sexköp. Men offentlig uthängning av människor för brott de ännu inte har dömts för har naturligtvis ingenting i en modern rättsstat att göra. Uttalandet om de grälla kuverten, som i praktiken skulle riskera att oskyldiga människors liv och familjer slogs i spillror, bär rentutav en doft av sensationslystenhet, vilket inte är smickrande för en justitieminister.

Jag vill i stället uppmana Beatrice Ask att använda sitt politiska mod på andra sätt:

  • Våga stå upp för den svenska sexköpslagen - i Sverige såväl som utomlands. Vässa argumenten och se till att politiker och tjänstemän på nyckelpositioner i Europa kan sina frågor.
  • Fortsätt att utvärdera implementeringen av lagstiftningen och följ upp arbetet inom polis- och rättsväsende så att arbetet mot prostitution och sexbrott inte blir beroende av tillfälliga projektpengar, utan inarbetas i den ordinarie verksamheten.
  • Om det är så att polisen, som justitieministern säger, är för snäll mot sexköpare och låter dem komma undan för lätt måste straffsatserna ses över och polisens arbete förändras.
  • Stöd brottsoffren, det vill säga de utnyttjade flickorna och kvinnorna, i sin kamp tillbaka till ett liv fritt från prostitution.









Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20110

42 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Sexköpslagen har inget i Sverige att göra. Förmynderi och moralism hör inte hemma i ett modernt västerländskt samhälle. Vem är du att tala om vad andra får göra med sina kroppar? Det enda rimliga är att omedelbart riva upp denna patetiska lag som inte tillför någonting.

Permalänk | Anmäl #3 Manur Huse, 2010-03-23, 17:41

Helt rätt.
Grälla kuvert har inget i ett rättssamhälle att göra.
Men varför skulle inte vi kunna testa det här i Sverige?

Permalänk | Anmäl #4 Bruksarbetaren Fredrik, 2010-03-23, 17:47

Självklart ska vi ha kvar sexköpslagen och fortsätta arbeta mot människohandeln. Vi maste hjälpa de kvinnor som fastnat i prostitution att bygga upp sin självkänsla. Studier har visat att varannan prostituerad kvinna lider av depressioner/missbruk samt saknar självförtroende. Det kan inte vara lagligt att utnyttja dessa människor för sin egen njutnings skull.

Permalänk | Anmäl #5 Hella, 2010-03-23, 18:04

1. Problemet med prostitution är när någon tvingas till det mot sin vilja. Vilket rimligtvis redan borde täckas genom andra lagar än sexköpslagen.
2. Ska man ha en sexköpslag så kan den ju inte vara ensidig, då bör även prostitution vara olagligt och inte bara sexköp.

I övrigt så är det ju glädjande att ROKS håller med om att Beatrice Asks påfund är en total galenskap.

Permalänk | Anmäl #6 Ants, 2010-03-23, 18:04

Det är rent rättsvidrigt att straffa och hänga ut människor innan fällande dom, håller med om att Ask borde faktiskt avgå.

Permalänk | Anmäl #7 Mike Nilson, 2010-03-23, 18:11

Kan någon insatt förklara varför handel med kvinnokroppar är våld mot kvinnor och inte, mer generellt handel med människokroppar är våld mot människor? Och varför andra yrken och sysselsättningar som inte har väldigt specifik sexuell natur inte betecknas som "handel med kroppar".

Permalänk | Anmäl #8 cmo, 2010-03-23, 18:39

Sluta blunda och hymla om sexköp eller inte, det förekommer dagligen under "ordnade" former allt är till salu bara priset är det rätta, det är bara att ögna igenom tabloidblaskorna, rena köttmarknaden,
"jag tog henne med plånboken,"
-sagt en gång av en stor idrottsprofil, inte den ende.
Om ordet bordell är stötande hemskt, borde det väl kunna döpas om till "Lustcentret" eller något liknande, där en stressad familjefar kan bli förmodligen väl omhändertagen på hemvägen efter jobbet.

Permalänk | Anmäl #9 Ebbe Cederblad, 2010-03-23, 19:09

"Jag lärde mig den när jag läste politisk filosofi på universitetet."? vilken pinsamt ointellektuell ståndpunkt. det tredje benet, om du på en politisk filosofikurs lärde dig att absoluta politiska sanningar kan läras ut på universitet, bör du fråga dig för det första om du verkligen är liberal, och för det andra om du inte skulle valt ett bättre universitet...

Permalänk | Anmäl #10 Oliver, 2010-03-23, 19:10

Tack för ditt inlägg i debatten!

Permalänk | Anmäl #11 Lisbeth Pipping, 2010-03-23, 19:23

Ett problem med stärkt "rätt" för kvinnor att anmäla brott mot dem är att det idag är i stort sett riskfritt att falskt anklaga någon man inte tycker om eller på annan grund slå deras liv i spillror.
Den anklagade har ett oftast omöjligt läge att bevisa sin oskuld då kvinnans/flickans berättelse har en mycket större tyngd och mannen anses ljuga i alla lägen.
Det kan i många lägen vara omöjligt att få rätt, och om man trots allt får rätt efter lång tid får oftast den som gjort anmälan på sin höjd en tillsägelse då hon lidit så mycket under utredningen.

Fram för strängare straff för falska anklagelser, inte bara strängare straff för alla anklagade.

Permalänk | Anmäl #13 Halfrunt, 2010-03-23, 19:51

Vad jag är trött på frasen "Mäns våld mot kvinnor"! Precis som om detta vore ett generellt problem, något som alla män ägnar sig åt. Allt våld i samhället är ett problem, mäns våld mot män, kvinnor våld mot barn, barns våld mot barn, barns våld mot kvinnor, invandrares våld mot svennar, svennars våld mot barn, kombinationerna kan göras oräkneliga, utgör precis lika stora och viktiga problem.

Det skulle dock vara intressant att försöka starta en grupp som bara inriktade sig på "invandrares våld mot infödda svenskar". Troligtvis skulle en sådan grupp få berättigad kritik för att den var rasistisk och inte såg problemen med våld i stort; jag anser personligen att en sådan inriktning på debatten skulle vara minst lika intressant och relevant som att inrikta debatten på "mäns våld mot kvinnor", dvs den skulle vara totalt ointressant och irrelevant...

Jag är själv man och har aldrig utövat någon form av våld mot någon annan människa, innefattande kvinnor. Att då generaliseras ihop med gruppen "män", som jag förvisso tillhör, i egenskapen som våldsutövare, finner jag lite så lite kränkande.

Permalänk | Anmäl #14 Martin i Skåne, 2010-03-23, 19:53

Snälla nån, kan ni ta och lära er göra åtskillnad mellan handlingar som sker under tvång respektive frivillighet på ROKS. Skillnaden mellan människohandel och prostitution är trots allt lika stor som den mellan män och dildos.

Permalänk | Anmäl #15 Hiram, 2010-03-23, 20:11

Det finns många andra jobb som är förnedrande och dessutom dåligt betalda på tal om människosyn.

Permalänk | Anmäl #17 Alex, 2010-03-23, 20:54

Väldigt bra och viktigt att just ROKS tar tydligt avstånd från justitieministerns högerpopulistiska utspel. Många hade nog trott att ROKS skulle haka på här

Permalänk | Anmäl #18 Bosse Johansson, 2010-03-23, 21:36

Hella skrev: "Studier har visat att varannan prostituerad kvinna lider av depressioner/missbruk samt saknar självförtroende."

Så, vi kan med din logik förbjuda alla arbetsgivare att betala sina anställda lön för arbetet om de är deprimerade? Jag vet hur många som helst som hatar sina jobb och som är deprimerade över detta. Inte fan får de någon "rättslig hjälp" för det, trots att det handlar om precis samma sak.
Så länge man själv satt sig i sin sits; vilket yrke det än handlar om, så ska ingen annan straffas för det. Att köpa sex bör inte vara olagligare än att köpa vad som helst, så länge det sker utan tvång. Och att någon känner sig tvingad att sälja sex för att överleva räknas inte eftersom det gäller nästan alla som arbetar. Vem skulle arbeta om man inte behövde? Inte jag i alla fall.

Hjälp gärna de prostituerade som vill ha hjälp, men blanda inte in nån möglig moral i sammanhanget. Det finns gott om män som säljer sex också, men dem hör man sällan något om. Av någon konstig anledning så är det tydligen inte synd om dem. Varför då?

Permalänk | Anmäl #19 Manur Huse, 2010-03-23, 21:40

#10

Nej, politisk filosofi på SU är inte en partiskola. Det var inte det jag menade. Det närmaste du för övrigt kommer en partiskola är den marxistiskt genomsyrade genusvetenskapen.

Vad vi fick göra var att läsa bla J.S. Mill. Respekten för individen hade jag sedan uppfostran. Det kanske var därför jag kunde ta till mig liberalismen till skillnad från dig.

Jag som liberal anser att det är varje individs rätt (oavsett kön), att förfoga över sin kropp, på ett sätt som inte direkt skadar andra.

Prostitutionslagstiftningen bär också med sig ett moraliskt skuldbeläggande av så väl män som kvinnor. Jag tycker att lagen är ovärdig ett modernt samhälle. Den är helt enkelt otidsenlig.

Permalänk | Anmäl #20 d t b, 2010-03-23, 22:02

Sverige har en mycket bra lag som självklart skall införas i resten av Europa också. Ofattbart hur människor kan argumentera för legaliserad prostitution. Helt ofattbart!

Permalänk | Anmäl #21 Josefine, 2010-03-23, 22:21

Hade ROKs verkligen hade brytt sig om kvinnorna hade man nog haft rakt motsatt åsikt om sexköpslagen. Den minskar i praktiken möjligheterna att få kontakt med och hjälpa kvinnor som mår dåligt och hamnat i prostitution. I stället offrar man dom för en tom och meningslös symbolpolitik...

Permalänk | Anmäl #23 Karl, 2010-03-23, 22:46

Sexköpslagen är ett sätt för ett antal främst medelålders kvinnor, oftast akademiker med von oben-attityd, att försöka anpassa samhället efter sin moralsyn utan att våga gå hela den logiska vägen - att straffa både säljare och köpare av sexuella tjänster. Den haltande logiken motiveras med ett annat testugg: kvinnan som ständigt offer för manligt våld.

Permalänk | Anmäl #27 Gunnar Björkdal, 2010-03-24, 00:28

Let´s face it, om inte efterfrågan hade funnits hade inte heller prostitution och sexslaveri funnits. En del mäns sexualitet är sjuk och bisarr, det borde forskas om mäns sexualitet, te.x varför så många män tänder på barn etc.
Det mest patetiska är en man som går och köper en kvinnas kropp och har sex med den, jag misstänker att det till och med finns en del av dom männen som tror att "säljaren" faktiskt tycker om dem och njuter. Så fruktansvärt patetiskt.
Vilken äcklig eftersmak det måste ge att ha sex med någon som avskyr en och tycker att man är äcklig och motbjudande.

Permalänk | Anmäl #28 apple, 2010-03-24, 00:49

Det är en lustig ordning som råder i Sverige, bl a när det gäller detta med sexköpslagen. Säljaren går fri, men köparen straffas, en ordning som går emot allt vad som menas med sunt förnuft och gängse rättstänkande.

Hur har det blivit på detta sätt och hur kan det få fortsätta? Unga vanliga tjejer säljer sina kroppar på internet i visshet om att det är helt lagligt, medan den man som nappar på erbjudandet begår ett brott.
Ett förbud mot prostituttion för både säljare och köpare skulle rädda många flickor från att hamna i ett träsk där de inte hör hemma och som de inte förstår vidden av eftersom svensk lag säger att det är OK.

Den svenska sexköpslagen är ett skämt och inget annat land i världen kommer att ta den till sig. Återigen en av dessa svenska tokerier på den internationella arenan som gör oss till åtlöje i omvärldens ögon.

Permalänk | Anmäl #29 Christina, 2010-03-24, 06:50

Det där med sexköp är förstås en komplex fråga eftersom den har fått sådan uppståndelse och även lagstiftning, men sex är det mest naturliga i världen, näst vatten och mat möjligen, det är däremot inget naturligt i människans miljontals år utav utveckling att någon skall sitta och besluta hur detta går till så länge det är frivilligt mellan de inblandade partnerna.

Det är snarast att betrakta som en störning hos politiker att de vill försöka reglera normalt djurliv (vi är trots allt en apart) och politikerna behöver mer hjälp med de problemen än folket gör.

Permalänk | Anmäl #32 Mikael Forsberg, 2010-03-24, 09:13

Sexköpslagen är ett hån mot den fria viljan. Vuxna människor skall ha rätt att bestämma över sina kroppar.

Permalänk | Anmäl #34 Fritz, 2010-03-24, 10:29

Jag blir sååå trött på medelålders kvinnliga akademiker som talar å andras vägnar utan att bry sig om vad de så kallade "offren" själva tycker.

För att reda ut lite begrepp:

1. Man KÖPER inte kvinnokroppar om man går till en prostituerad. Man köper en tjänst på samma sätt som man köper en tjänst av en snickare (köper man snickares kroppar också när man hyr dem för att bygga om köket?). Sen att tjänsten utförs med kroppen är en annan sak.

2. Som någon redan påpekat så bör man skilja på prostitution och människohandel. Det är INTE samma sak.

Jag tror på en legalisering av prostitution om inte annat för att förhindra just människohandel och förbättra levnadsvillkoren för de prostituerade. Folk borde få bestämma över sina egna liv. Jag skulle personligen mycket hellre prostituera mig än ta vissa andra jobb.

Varför ska vi exportera den svenska sexköpslagen när det enda det lett till är att sexhandeln gått under jorden och gjort situationen värre för de prostituerade? Det är ju bara hål i huvudet.

Permalänk | Anmäl #36 Jacob, 2010-03-24, 11:16

Sexköp handlar inte om sex. Det handlar om makt. Det behöver man inte vara kvinna för att förstå.

Sen fattar ju inte jag som man hur man kan försvara köp av kvinnors kroppar. Så j-vla patetiskt.
På ett högre plan kan jag inte heller fatta varför många (män) inte frågar sig varför så få män prostituerar sig?
Gå och sälj er själva om ni tycker det är så okej. Många försvarar ju sexköp med mäns sexdrift så det borde ju vara ett enkelt sätt att få utlopp för denna, och få bra betalt samtidigt. Skattefritt! Sätt igång och njut.

Jag lovar, om några decennier kommer Sverige att ses som ett föredöme med sin sexköpslag, precis som med barnagalagen.

Lagar har två syften: det uppenbara som vi oftast använder som måttstock på om den är lyckad är dessa juridiska användning. Men minst lika viktigt är att samhället genom lagen markerar att man inte accepterar sexköp.
Så funkade barnagalagen och idag är det väldigt låg acceptans för barnaga generellt.

Internationellt finns det många som ser problemen. Sverige är inte så ensamma som man kan tro, men så länge medvetenheten är låg bland beslutsfattarna, och makten manligt dominerad måste det till påverkansarbete.

Permalänk | Anmäl #38 Informationsministern, 2010-03-24, 12:30

Om inte för annat så för att hindra smittspridning så borde "torskens" familj där hemma få vetskap om att han köpt sex ! Angela,du säger " att familjer kommer att slås i spillror".Ja om inte förr så när hans kvinna är nedsmittad med könssjukdom! Jag skulle helt klart vilja veta om min man hade sex ,själva grejen att det är betald sex är ett mindre problems för mej,men jag vill ha chansen att avsluta förhållandet INNAN jag är smittad med sjukdom som kanske t.om är dödlig!

Permalänk | Anmäl #40 tott, 2010-03-24, 13:45

Vad anser du om att sexköpslagen enligt alla befintliga undersökningar är väldigt impopulär, Angela Beausang? Omkring 80% är emot den här på Newsmill, för att ta ett exempel.

Permalänk | Anmäl #43 Tommy Sandström, 2010-03-24, 15:18

Sexköpslag är som att förbjuda människor att köpa bil för att några råkar ut för olyckor, men samtidigt tillåta bilfabriker tillverka bilar och bilhandlare att sälja bilar till bilköpare som sedan riskerar att bli jagade av polisen och straffade.

Permalänk | Anmäl #45 Frågande, 2010-03-24, 17:03

Missförstå mig inte. jag tycker att Grupp 8, Ottar, Roks, Gudrun Schyman och andra kvinnor gjort fantastiska insatser för att ändra vår kultur. Även om många män fortfarande försvarar rådande ordning är det väldigt få som inte fattar innebörden av strukturell diskriminering och maktordning numera.
Bra jobbat.
Men jag är orolig för er hantering av våra ord.
Angela skriver att könshandel innebär våld. Även när det inte förekommer våld antar jag hon menar.
Det där är ett sätt att förvränga språket i moralistiskt syfte.
Sluta med det.
Vi har redan en ny lagstiftning där sexuellt utnyttjande och tom sex med vilset förälskad underårig kallas våldtäkt. Varför inte bara jämställa straffen? Jo, då skulle man gå miste om den extra förnedringen av gärningsmannen. Eller hur?
Förr var pyromaner det värsta man visste. Därför heter det fortfarande mordbrand även när obebodda hus tuttas på. Så kan det gå. Mord? Vem dog? Sakligheten.
Om nyliberaler får bestämma kommer beskattning att kallas våldsutövning. Moralismen förblindar vem som helst.
Kom nu inte dragandes med att sexköp också ska kallas våldtäkt, eller misshandel, eller människorov, eller kidnappning.
Såna där begrepp behöver vi ha kvar till situationer där dom är giltiga.

Samma sak gäller för medvetet vilseledande generaliseringar. Som att kvinnomisshandel förekommer i alla samhällsklasser och att vilken man som helst kan bli en misshandlare. Det är naturligtvis sant. Men eftersom misshandel är mycket vanligare bland människor som har det knapert är inte generaliseringen relevant utan tvärtom missledande.

Vill ni minska kvinnomisshandeln? Se till att ingen familj är fattig.
Vill ni minska prostitutionen? Se till att ingen flicka har riktigt ont om pengar.

Permalänk | Anmäl #46 Olof Lindberg, 2010-03-24, 17:08

Sexköplagen är illa nog i sig själv eftersom den är paternalistisk och utgår från att politikerna på något mystiskt sätt vet bättre än medborgarna själva hur de vill tjäna sina pengar. Vem är Beausang att döma ifall någon väljer att sälja sin kropp för dyra pengar istället för att t ex slava i en Konsumkassa? Trafficking är liksom alla slaveriliknande förhållanden förkastligt, men det är en helt annan fråga.

Ännu värre än nymoralisterna i Roks är dock den rättsvidriga Beatrice Ask, som uppenbarligen inte insett att människor ska behandlas som oskyldiga i ett rättssamhälle tills motsatsen bevisats. Hennes pliktskyldiga "pudel" ändrar naturligtvis ingenting i sak. Ask borde lämna regeringen av fri vilja innan pöbeln hon försöker vädja till släpar ut henne med våld.

Roks ställningstagande är dock välkommet. Asks groda hade kunnat ses som antingen en ytterligare flirt med radikalfeministerna efter Schlingmanns kvoteringsutspel, eller som en logisk fortsättning på den vidare samhällsomdaning som Alliansen håller på att rulla ut med övervakningslagar, medierelaterade privatpoliser och andra grundlagsbrott. Nu vet vi att feministerna antagligen är oskyldiga den här gången.

Permalänk | Anmäl #47 Medborgare, 2010-03-24, 17:40

#38 Informationsministern,

Vi har förstås varit med om att tidigare löften från informationsministeriet inte infriats. Må så vara att lagstiftningen mot barnaga varit framgångsrik, men vad som skiljer den ifrån sexköpslagen är frågan om samtycke. Det finns inget barn som samtycker till att bli misshandlat, däremot kan vuxna människor samtycka om att utbyta sexuella tjänster mot betalning. I det senare fallet existerar inget offer, oavsett hur mycket du än vill förringa prostituerade och stämpla dem som "offer" för påstådd men desto mindre ej existerande våldsutövning. Att som du påstå sig tala för de prostituerades sak, samtidigt som du stigmatiserar, förringar och beskriver sexarbetare som offer - det är synnerligen en form av patetiskt maktutövning som genomskådats, både av sexarbetare och sexköpare, som såväl en mängd andra människor som inte fallit offer för extremfeministisk ideologi.

Permalänk | Anmäl #49 Hiram, 2010-03-24, 18:20

Tott #40:
Som tidigare kommentarer poängterat; ingen är skyldig innan brottet är uppklarat, och ska därför heller inte behandlas så. Misstänkt sexköp är inget undantag. Man ska straffas efter fällande dom, inte före.

Permalänk | Anmäl #50 Emil S, 2010-03-24, 18:54

håller med tidigare talare

"Helt rätt.
Grälla kuvert har inget i ett rättssamhälle att göra.
Men varför skulle inte vi kunna testa det här i Sverige?"

Vi bör byta regering och sätta PRESS på den nya.

Frid

Permalänk | Anmäl #51 Jim, 2010-03-25, 08:06

Det är glädjande att se att fler och fler människor reagerar mot denna sexköpslag. Den är inkonsekvent, då den straffbelägger en köpare men inte en säljare. Den är sexistisk, då den enbart riktar in sig på att straff- och skuldbelägga män.

Värst av allt är att den är tillkommen på falska och ohederliga premisser. Lagstiftarna har på ett mycket medvetet men lögnaktigt sätt likställt en frivillig överenskommelse mellan två vuxna individer med människohandel.

Det finns inget samband mellan dessa företeelser. Det vet nymoralisterna och statsfeministerna om och det är därför försvaret av denna underliga lag verkar bli alltmer högljudd och desperat.

Permalänk | Anmäl #53 lotus , 2010-03-27, 11:06

Att straffa samtyckande sexuella handlingar mellan vuxna är värdigt en diktatur. Inte en fri och öppen demokrati.

Permalänk | Anmäl #55 Johan69, 2010-03-29, 09:54

Kvinnor söker sig till män med pengar, män söker sig till kvinnor som erbjuder sex. Inget nytt i det.

Inte ens feministerna själva kan ju tänka sig att hooka upp med en man som är fattigare eller har mindre status än vad de själva har. Inse att vi är genetiskt programmerade för vissa preferenser, kön är inte bara en social konstruktion!

Permalänk | Anmäl #57 Peter Forslund, 2011-02-17, 12:51

Kriminalisera säljandet av sexuella tjänster NU! Se till att vi får bort skiten. Tillåt polisen att brottsprovocera dem som säljer sexuella tjänster och inför stenhårda straff för hallickarna. Detta tror jag att majoriteten av svenskarna vill se genomfört i nästa val. Vem tar upp handsken?

Permalänk | Anmäl #58 Jan Wiklund, 2011-04-22, 09:18


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.