Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Transpersoner

Foto: Scanpix
Josefin Brink om Transpersoner

Vi kräver att det tredje könet respekteras

"Många transpersoner och intersexuella identifierar sig väldigt tydligt som män eller kvinnor - men det finns de som inte gör det. Det är dem, denna minoritet inom minoriteten, som varken känner sig som kvinnor eller män förslaget om ett tredje kön berör." Det skriver vänsterpartiets JOSEFIN BRINK och PERNILLA CALMERFALK.


Om författaren

Josefin Brink (V), riksdagsledamot och partistyrelseledamot

Pernilla Calmerfalk (V), barnmorska

En motion till Vänsterpartiets kongress i maj som föreslår möjligheten att införa ett tredje juridiskt kön har rönt stor uppmärksamhet i medierna. Många kommentarer har varit förlöjligande, andra direkt kränkande. För även om det är en liten minoritet i befolkningen som berörs av den här frågan, så är det verkliga människor det handlar om, och de förtjänar att bemötas med respekt i den offentliga debatten.

För de allra flesta av oss är vår könsidentitet självklar och okomplicerad. Vi identifierar oss och uttrycker oss på sätt som är allmänt accepterade för det kön vi föddes med. Men det finns människor som inte alls har samma oproblematiska relation till sitt kön eller till sin kropp. Transpersoner är ett samlingsbegrepp för människor som av olika skäl inte självklart identifierar sig med sitt biologiska kön och alla de sociala beteenden som förväntas av kvinnor respektive män. Det kan handla om transsexuella, som vill genomgå fullständiga medicinska könsbyten eller om transvestiter. Det föds dessutom ett antal barn varje år, cirka ett på 1 500 - 2 000 födslar, som har en oklar biologisk könsidentitet, så kallade intersexuella. Många transpersoner och intersexuella identifierar sig väldigt tydligt som män eller kvinnor - men det finns de som inte gör det. Det är dem, denna minoritet inom minoriteten, som varken känner sig som kvinnor eller män förslaget om ett tredje kön berör.

Transpersoner och intersexuella finns i alla länder och i alla kulturer. Hur synliga de är och hur deras livsvillkor ser ut varierar däremot kraftigt beroende på hur de betraktas i det samhälle där de lever. I en del kulturer är det sedan länge fullt socialt accepterat att det finns personer som varken är kvinnor eller män eller både-och. De flesta svenskar som varit på semester i Thailand har säkert stött på transpersoner som jobbar som hotellreceptionister, restaurangpersonal och taxiförare. Transpersoner är en i hög grad inkluderad och etablerad grupp i det thailändska samhället. Detsamma gäller i ett antal kulturer runtom i världen. I Nepal och Sydafrika finns idag ett tredje kön som är juridiskt jämställt med man och kvinna i folkbokföringen. I Indien och Australien pågår arbete för att genomföra motsvarande ändring av lagstiftningen.

I Sverige som annars präglas av liberala värderingar lever transpersoner i stor utsatthet. Det är dessutom en grupp som ofta osynliggörs när frågor om diskriminering och mänskliga rättigheter debatteras. Ingen heltäckande kartläggning finns av hur vanligt det är att som transperson bli utsatt för kränkningar, trakasserier och diskriminering, men de undersökningar som gjorts tyder på att det är en mycket vanlig erfarenhet. Psykisk ohälsa är också vanligt bland framför allt yngre transpersoner.

Det finns inte en lösning på de olika problem transpersoner lever med. Eftersom det inte handlar om en homogen grupp behövs flera förändringar och förbättringar av både lagstiftning, praxis inom sjukvården, i myndigheters bemötande, i arbetslivet och så vidare. Möjligheten att välja att varken definiera sig som kvinna eller man är en del i strävan att förbättra livsvillkoren för transpersoner i Sverige. Det faktum att just denna fråga berör en mycket liten grupp, och i den meningen är en liten fråga, innebär inte att den är oviktig och definitivt inte löjlig eller bisarr, som det ibland framställts i debatten.

Förhoppningsvis kan förslaget till vår partikongress och den debatt den lett till bidra till ökad kunskap om transpersoner och till en mer seriös och konstruktiv debatt om hur livsvillkoren för transpersoner kan förbättras. Det är en debatt som naturligtvis ska föras med samma självklara respekt för människovärdet som andra frågor som rör minoriteters rättigheter.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/20059

58 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Så rätt, och så elementärt. Det är faktiskt ledsamt att man än idag i Sverige måste definiera sig som man eller kvinna trots att många inte känner sig hemma i något av det.
Blir intressant att se hur många som kan hålla sig sakliga och låta bli att ta upp argument om svält, förtryck och sovjet den här gången. Det är så man brukar bemöta sakliga argument från vänsterpartiet här inne.

Permalänk | Anmäl #1 B Henrik Jonsson, 2010-03-22, 22:20

Jag förstår inte varför folk "millar" att de är arga på transpersoner. Som libertarian tycker jag definitivt att de ska få leva sina liv precis som dom vill utan moralister etc som lägger sig i och fördömer. Där håller jag fullständigt med vänsterpartiet. Däremot hoppas jag inte att politikerna tänker ge dom några specialprivilegier på andras bekostnad, typ kvotering eller skattemiljoner till flummig forskning om trumpeter ur ett transperspektiv etc. Men i så fall är det PK-politikerna jag kommer bli arg på, inte transorna själva.

Permalänk | Anmäl #3 Medborgare, 2010-03-22, 22:35

Jag tror att vi i framtiden kommer få se;

det fjärde könet= personer som vill vara djur och lägga ägg.
det femte könet=personer som vill vara sagofigurer och flyga.
det sjätte könet=personer som vill vara möbler i skinn.

Permalänk | Anmäl #4 det tredje benet, 2010-03-22, 22:35

Jag instämmer i att det är viktigt att vi blir tolerantare mot minoriteter. Dock har jag svårt att förstå att våra lagstiftning måste anpassas efter dessa mycket små grupper av människor. Det har ingenting med tolerans att skaffa. Huvuddelen av människorna är hetrosexuella och vill leva ett hetrosexuellt liv med parbildning och allt vad som hör till. I den meningen kommer alltid en "hetronorm" att behärska vårt samhälle. Det är inget fel med det; det är något vi ska vara stolta över. Sedan kommer en del männsikor att av olika skäl "falla utanför ramen". Dessa männsikor ska bemötas med tolerans och förståelse, men det betyder inte att vi ska anpassa vår lagstiftning och hela vårt samhällsbygge efter denna lilla minoritet. Sedan må den tredje vågens extrema nyfeminism tycka vad den vill.

Permalänk | Anmäl #5 Tommy Sandström, 2010-03-22, 22:47

Kanske på Flammans website så hade detta tragikomiska utspel mottagits väl. Men det här är köksbordskonservatismens högborg. I predict slaughter.

Permalänk | Anmäl #6 Maria Nordgren, 2010-03-22, 22:45

Det tredje könet,
nu är det nog, gör vad ni vill. Men kom inte och kräv särlagstiftning.

Permalänk | Anmäl #7 Daniel Ekström, 2010-03-22, 23:14

Instämmer!
Jfr gärna med Hijras i Indien!
http://www2.hemsida.net/kiremaj70/nyheter/meddel.asp?medid=774&kategori=10

Permalänk | Anmäl #9 Kiremaj, 2010-03-22, 23:29

Jag är också Vänsterpartist och är aningen negativ till detta förslag då jag tycker att vi alla ska vara människor istället för att vi delas in i olika fack. Män, kvinnor, Muslimer osv.. Vi behöver inte fler fack att dela upp oss i

Permalänk | Anmäl #12 Daniel Laurin, 2010-03-23, 00:16

Det ligger en paradox i att vara så könsfixerad, att en person alltid måste vara erkänd som ett visst kön.
Jag tror att författarna missar den stora tolerans som finns i det svenska samhället. Denna bygger på en mycket sund del av vår kultur, där vi uppskattar människor som människor fullt ut, och inte enbart som representanter för det ena, det andra - eller det tredje- könet.
Att då vissa grupper desperat vill ha ett tredje kön, och för detta föreslår ett ord, hen, som visserligen finns kvar i skotskan som en sentida variant av henne och där betyder kvinna, men som för de flesta omedelbart betyder HÖNA, ja det förtjänar faktiskt att skratta gott åt.

Permalänk | Anmäl #13 Mats Forssblad, 2010-03-23, 00:48

Att "kräva" saker är inte inte direkt ett bra om man vill bli tagen på allvar. Att införa ett tredje kön för att en på 50000 eller vad det nu kan vara inte upplever sig vara någon av dom andra känns måttligt meningsfullt. Om jag känner att jag tillhör ett alldeles eget kön, ska det då också få juridisk status?

Permalänk | Anmäl #14 Karl, 2010-03-23, 00:56

Åh, Vänsterpartiet har hittat en "minoritet inom minoriteten" att värna om. Att Svenska vita arbetarmän inte har något att hämta hos dagens vänster visste vi redan. Vänsterpartiet "kräver", ja ha, sen när blev jag skyldig er något, vad har ni någonsin gjort för mig?

Permalänk | Anmäl #17 Batikhäxan, 2010-03-23, 07:11

Hur många skulle detta beröra? Ska riksdagen ägna sig åt att skriva speciallagar för alla olika minoriteter samtidigt som besluten som berör den stora majoriteten fattas i Bryssel.

Permalänk | Anmäl #18 Hasse, 2010-03-23, 07:15

Med all respekt men detta utspel känns ganska krystat och är väl betetecknande för dagens Sverige. Och dagens V. Nu i valtider skall varenda sten vändas på för att hitta grupper som man kan krama och därmed förmodligen få lite röster ur. Det som stör mig i detta är ju att det inte finns något tredje kön - det är ju en ren konstruktion.

Citat: "som varken känner sig som kvinnor eller män". Just det - kännner sig. Dom är ändå hur mycket dom än inte känner sig antingen män eller kvinnor. Om alla som "känner" sig på det ena eller andra sättet skulle yrka på särbehandling blir det ju till slut ohållbart. V är ute och seglar.

Permalänk | Anmäl #19 Stefan P, 2010-03-23, 07:50

Självklart ska alla läggningar som inte skadar någon annan respekteras. Märkligt är dock att se Josfin Brink tala om detta.
Vänsterpartiet samarbetar med kommunistpartier världen över.
Kommunisters huvudtes är att det är bäst att partiet styr - dom andras liv.
Var gärna homosexuell på Cuba, men du blir inlåst om du inte tycker som diktatorn.

Permalänk | Anmäl #20 Rob, 2010-03-23, 07:59

På tiden att Vänsterpartiet hittade ett nytt viktigt projekt, hoptutat vid universiteten. Just sexuell identitetspolitik känns både fräscht och relevant - detta gör skillnad för den svenske arbetaren!

Fast det är klart, när man har en omfördelningspolitik som går ut på att "jämna ut inkomstklyftorna" globalt, och alltså planerar att undergräva arbetarklassen, kanske det är vettigare att fokusera på den här typen av smörja istället.

Permalänk | Anmäl #21 SolGuru, 2010-03-23, 07:58

För övrigt håller jag med föregående talare: vad vänsterpartiet kräver och inte kräver är helt och hållet irrelevant. En elitistisk lekstuga för bisarr minoritetspolitik, som aldrig mer borde släppas nära den politiska makten. Hellre utfattig på socialbidrag än en del av vänsterns Sverige, så mycket kan jag säga rakt av.

Permalänk | Anmäl #22 SolGuru, 2010-03-23, 08:00

Respekt är något man får, inte något man kräver.
Transsexualitet beror på oviljan att anpassa sig till den verklighet som råder.
I alla andra fall får vi anpassa oss till de löner vi får, det boende vi lyckas komma över (om vi kommer över något) och den mat som finns tillgänglig till det pris vi kan betala.
Men då det kommer till driften ska ingen behöva anpassa sig. Märkligt resonemang. Uppenbarligen har vi för lite av riktiga problem.

Permalänk | Anmäl #23 Surgubben, 2010-03-23, 08:28

Den här vänsterpartisten har uppenbarligen andra prioriteter än vanligt folk. I stället för att få ordining på ekonomi, utbildning och invandringspolitik så håller man på och kräver särlagstiftning för en minoritet inom en minoritet. Löjeväckande!

Permalänk | Anmäl #24 Fritz, 2010-03-23, 08:51

Om man ser sig som könlös identifierar man sig antagligen inte som "tredje könet" heller. Det är ju löjligt att tro att vi ska kunna lagstifta fram tolerans och personlig frihet på det här sättet. En person av tredje könet kommer sedan att känna sig kränkt av att det inte finns allmänna toaletter för dem, för att de är underrepresenterade i bolagsstyrelser och för att de egentligen identifierar sig som det fjärde könet. Och då kan vi ju börja om igen...
Människan är en social varelse. Som sådan utvecklar vi olika sociala regler och normer som vi sedan mer eller mindre framgångsrikt anpassar oss efter. Vissa regler passar oss inte som individer, och då får man göra det bästa av situationen. Förhoppningsvis kan vi tillsammans utforma ett samhälle som är så tolerant att avvikare kan accepteras ändå. Men detta är faktiskt enbart löjeväckande.

Permalänk | Anmäl #25 Anders A Nilsson, 2010-03-23, 09:16

Har inte vänsterpartiet viktigare frågor att sysselsätta sig med?

Permalänk | Anmäl #26 tidosss44, 2010-03-23, 09:15

Men transexualitet är ju fortfarande sjukdomsklassat. Man var ju tvungen att göra så eftersom det annars inte går att utföra könsbytesoperationer som betalas av landstinget. Skall sjudomsklassningen tas bort?

Permalänk | Anmäl #27 amiramor, 2010-03-23, 09:19

Det är inte och borde aldrig vara en mänsklig rättighet att få en massa lagar om särbehandling skapade åt en, bara för att man känner sig lite obekväm med eller åsidosatt av någon aspekt av samhället. Det har inget som helst med respekt att göra.

Permalänk | Anmäl #28 Johan S-P, 2010-03-23, 09:38

Enligt #24 Fritz, 2010-03-23, 08:51 så kan man tydligen inte ha mer än en åsikt åt gången. Det, om något, är löjeväckande.

Permalänk | Anmäl #29 Åke S, 2010-03-23, 10:13

Trans personer känner sig kränkta inga statyer inga skyltar varför då inte hjälpa dom vi har nyligen fått fru gårman rita en penis på henne/honom så dom blir glada även små handlingar är stora

Permalänk | Anmäl #30 Michael Lilja , 2010-03-23, 10:32

Vilket kön man tillhör har inget att göra med hur man "känner sig". Det styrs av biologiska faktorer. Har du en penis så är du en man hur kvinnlig du än känner dig.

En kvinna som känner sig och vill bli en man eller tvärtom beror ju snarare på sjukdom, antingen en psykisk sjukdom eller en överproduktion av testosteron/hormoner.

Permalänk | Anmäl #31 Johan_, 2010-03-23, 10:39

Daniel Laurin:

Håller helt med dig. Däremot så får man vara lite försiktig. Vi kan inte bara radera ut all juridisk könstillhörighet i ett handslag, utan vi måste ta små steg. Därför är införandet av en tredje könstillhörighet inte en slutgiltig lösning utan snarare ett litet steg på vägen.

Permalänk | Anmäl #32 B Henrik Jonsson, 2010-03-23, 10:42

Hen, Mats, är inte menat att vara samlingsnamn för tilltal av transperson i tredje person. Tanken är att det på sikt ska vara en subjektiviserande version av det objektifierande "den" och på sikt ska ersätta "han" och "hon" och för att slippa säga "honom eller henne" och istället säga "henom". Pratar om skotska gör du. Faktum är att föregångslandet är finskan, där man inte könsuppdelar och redan använder "hän" som samlingsbegrepp för tilltal av människor i tredje person.

Permalänk | Anmäl #33 B Henrik Jonsson, 2010-03-23, 10:50

Vänsterpartiet tar upp allt konstigare frågor. Jag trodde att Vänsterpartiets roll var att kämpa för låginkomsttagare, arbetslösa och social utsatta. Verkliga problem, inte såna här underligheter.

Permalänk | Anmäl #34 Patrik, 2010-03-23, 11:20

Stefan P:

"Citat: "som varken känner sig som kvinnor eller män". Just det - kännner sig. Dom är ändå hur mycket dom än inte känner sig antingen män eller kvinnor. Om alla som "känner" sig på det ena eller andra sättet skulle yrka på särbehandling blir det ju till slut ohållbart"

För det första har du fel. Eller ja, juridiskt sett så är de (tyvärr) ju antingen män eller kvinnor fortfarande, men det finns gott om exempel på individer där inga andra sätt att påvisa den ena eller den andra könstillhörigheten finns.
För det andra så gäller redan "särbehandling" för de som känner sig på ett annat sätt. Enligt diskrimineringslagen som infördes (inte av vänsterpartiet utan av alliansen!) i början av 2009 har diskrimineringsgrunden Könsöverskridande IDENTITET eller uttryck. Detta innebär i praktiken att det är förbjudet att diskriminera någon pga den könstillhörighet de KÄNNER sig som.
Fler frågor?

Permalänk | Anmäl #35 B Henrik Jonsson, 2010-03-23, 11:24

Skulle vara trevligt om det manliga könet blev respekterat till att börja med.
Allt som är manligt i dagens samhälle är negativt, vi blir konstant bombarderade med bilden av att mannen är ond och kvinnan är god, något vissa av oss verkligen har tröttnat på.
Vad sägs om att börja med att arbeta för att hälften av befolkningen ska bli respekterade för den dom är istället för att arbeta för en minimal minoritet?
Och nej, alla män föds inte med en plats i en styrelse som väntar på dom, vad än (V) vill att ni ska tro.

Permalänk | Anmäl #36 Joel Bergqvist, 2010-03-23, 11:29

Rubriken: "Vi kräver att det tredje könet respekteras"

Ja, jag med. Men jag misstänker att det är religiösa människor vi måste övertyga om detta. Inte gemene Svensk.

Permalänk | Anmäl #37 K Persson, 2010-03-23, 11:27

@Mats Forssblad, 2010-03-23, 00:48

Tolerans i svenska sammhället????

Lever vi i samma Sverige du och jag?

Permalänk | Anmäl #39 Carina, 2010-03-23, 12:02

Varför bara ett extra kön? Två extra kön vore väl ännu mer politiskt korrekt. Jag vill föreslå ett kön som vägrar följa heteronormen, men som också vägrar följa den queer-norm som alla politiskt korrekta hittills varit slav under. Och som har ovanligt stora könsorgan. Mitt kön ska också gilla lösgodis och lustiga hattar (men inte plymer, de som gillar plymer får hålla sig till queer-könet). Kom igen nu, jag KRÄVER att få bli registrerad som ett eget kön, annars DISKRIMINERAR ni mig!

Permalänk | Anmäl #40 Glenn Lacrosse, 2010-03-23, 12:06

Ska alla tre kön kvoteras också? Jag är seriöst nyfiken på hur ni ser på saken.

Permalänk | Anmäl #41 bengt_nilsson, 2010-03-23, 12:11

Men om könen enbart är en social konstruktion och av samhället inlärda roller, då måste man väl kunna välja eller?

Så om du känner dig som en "hen" istället för en "han" eller "hon" så kan du ju alltid ändra på dig, eftersom det inte är medfött eller biologiskt på något sätt.

Permalänk | Anmäl #42 holloway, 2010-03-23, 12:35

Könsfixeringen i samhället är sjuk o töntig. Överallt finns ska man passa in i en av två mallar; vare sig det handlar om sätt, utseende eller preferenser. Ända från födeln blir man påprackad dessa förväntningar.

Dags att fundera på om man ska förbjuda uppdelningen av "manligt" och "kvinnligt" helt när det inte finns någon uppenbar medicinsk fördel att segregera.

Fantastiskt starkt av (v) att ta upp den här frågan till debatt. Sympatiserar inte med (v) i många andra frågor, men ger er gärna en eloge för detta.

Permalänk | Anmäl #43 Staffan123, 2010-03-23, 12:54

H- & B-sexuella, OK då. Men Trisexuella har jag lite svårt för!
Håll grytan kokande Josefin.

Permalänk | Anmäl #46 Eklund, 2010-03-23, 13:05

Biologiskt finns det bara två kön - ett avger sperma och ett tar emot sperma som befruktar dess ägg, för att sedan avge en avkomma. Sedan finns det någon procent psykologiska och fysiska blandningar och övergångsformer - hemafroditer, transsexuella m.fl. Jag förstår viljan att hitta en identitet emellan, men hur genomtänkt är den önskan?

Ska transpersoner tävla i egna klasser i OS, precis som kvinnor och män gör (och hur skulle det fungera med andra, mer konservativa, länder)? Ska det finnas tre toalett-utrymmen där det i dag två - "Damer", "Herrar", "Transpersoner"? Ska man dela upp lönestatistik, brottsstatistik, styrelserumsstatistik och annan statistik i "kvinnor", "män", "transpersoner"? Hur ska då svensk statistik kunna jämföras med andra länders statistik? Om inte så måste transpersonen rimligen i alla fall bestämma sig för vilken kategori man ska tillhöra - eller ska transpersoner tävla mot kvinnor för att det är lättare att vinna då, men samtidigt utnyttja männens toaletter för att köerna där är kortare?

Hur ska man överhuvudtaget på ett trovärdigt sätt kunna övertyga andra om att "visst, jag har en penis men jag är en transperson och därför duschar jag i kvinnornas dusch" eller "nej, jag är ingen kvinna, jag bara ser ut så - jag är en transperson så därför duschar jag med er grabbar". Eller ska kanske alla sportanläggningar över hela landet byggas om så att man har TRE omklädningsrum? Även en transperson måste rimligen inse det både komiska och ohållbara med att på allvar införa ett tredje kön. Kom igen nu...

Verkligheten för alla andra kommer alltid att vara att har du en penis så är du en man och har du istället vad som ser ut som kvinnliga könsdelar så är du en kvinna. Att transpersoner sedan "känner sig" avvikande och är det i beteende osv. kommer ändå alltid att vara sekundärt till vad de ser ut som till det yttre. Det är realiteten och det vet naturligtvis transpersoner också.

Bevisbördan för att visa att det finns någon som helst rimlighet med att införa ett "tredje kön" ligger på transpersoner och så länge sådana här frågor som ställts ovan inte har några vettiga svar kommer förslaget att vara skrattretande. Det har naturligtvis inte ett dyft med någon diskriminering att göra, utan handlar om hur hela mänskligheten gör sin mest fundamentala indelning av sig själv - indelning i flickor/kvinnor kontra pojkar/män.

Permalänk | Anmäl #48 Lars, 2010-03-23, 14:12

Gör all lagstiftning könsneutral istället, vilket den inte är idag. Och då menar jag ner till minsta praxisnivå.

Permalänk | Anmäl #49 Snälla, 2010-03-23, 14:13

Det vore på tiden att alla genusmänniskor slutgligen bestämde sig för om det finns kön eller inte och i så fall hur många, samt klargjorde om de tycker det är OK ersätta dem med något mäkligt gråsexuellt kön istället..

Permalänk | Anmäl #50 Mike Nilson, 2010-03-23, 14:45

Jag måste säga att jag håller med till viss del men att 'kräva' att det ska accepteras är lite väl mycket.
Jag vet att jag är kvinna men identifierar mig själv hellre som man än mitt eget kön.
Men jag tycker att det är lite för mycket att försöka tvinga folk att acceptera det bara för att det är en 'minoritet i en minoritet'.
Jag menar, själv har jag inte stött på större motgångar, men det kan ju bero på att jag är kvinna och inte man, kan tänka mig att det är svårare som man att bli accepterad med detta eftersom det är 'fel' av en man att vara kvinna, om ni förstår hur jag menar.

Permalänk | Anmäl #51 Therese, 2010-03-23, 16:01

Detta borde gå att applicera på annat än kön, eller?

Ålder:
"Jag är 35, men jag känner mig som 14, så jag vill betala barnbiljett, tack."

Personnummer:
"Jag har 3 som personnummer. Problem med det, någon?"

Skostorlek:
"42? I helvete. Det känns som om jag har 37! Ge mig ett par 42:or som det står 37 i, annars anmäler jag er till DO!!"

Jag är så trött på allt genustrams. Vi är djur. Vi tillhör arten Homo Sapiens. Vi kan, precis som alla andra däggdjur, kategoriseras i två kön. Det finns biologiska och fysiska skillnader mellan män och kvinnor.

Kan vi inte vara överens om det? Snälla?!

Permalänk | Anmäl #52 Dyfa, 2010-03-23, 16:02

Så kul?
När jag gick i skolan och vi skulle lära oss Engelska så kom grundgrammatiken; HE, SHE, IT

Vi ungar hade väldigt roligt åt detta med IT? Hur ser IT ut?
Jösses! Nu efter 60 år har jag fått svaret!

IT är bögar och flator. Tänk att vår lärare inte kunde sagt detta till oss då? Han var ändå Lektor och bott i England och borde veta?

Permalänk | Anmäl #53 S. Palm, 2010-03-23, 17:20

Oklart vilken skillnad det gör för någon att införa ett tredje "juridiskt kön". Vad är poängen? Vi är redan lika inför lagen. Vilket kön man har spelar ingen roll.

Fast det är klart, om kvoteringsvänstern kommer till makten är det nog slut med att vi är lika inför lagen, och då kan man nog få massor av fördelar genom att välja kvinna eller trans som kön istället för man.

Permalänk | Anmäl #54 Anders Bondensson, 2010-03-23, 18:25

Påminner lite om en diskussion i Life of Brian, den berömda scenen där en man kräver rätten att få föda barn och bli kallad för "Loretta".

I en komedi är det roligt, i realpolitik är det bara tramsigt.

Instämmer till fullo med Dyfa: Jag är trött på allt genustrams. Så länge alla människor är lika inför lagen skall det rimligtvis inte spela någon roll om man är man, kvinna, färgad eller vit. Rimligtvis skall det då inte heller spela någon roll om man tillhör den ena eller andra kategorin...

Permalänk | Anmäl #56 Martin i Skåne, 2010-03-23, 21:03

När politiker har något sådant här som en hjärtefråga istället för det som angår alla och påverkar alla i högre grad, ska man dra öronen åt sig. Jag menar inte att man inte ska ha respekt för dessa människor. Men vem är intresserad av en sådan sak när man inte har något jobb, dålig ekonomi etc? När det finns så mycket viktigare frågor som behöver förändras och lösas först innan man ägnar energi åt andra saker? Det här påminner om kyrkan när de tappade makt och medlemmar och började då inrikta sig på att hitta nya medlemmar genom att fokusera på de svaga, sjuka och fattiga.

V har gått ifrån sina rötter för länge sen. Arbetare? De kommer alla från gynnsam övre medelklass. De har inga arbetarbakgrunder. Inget parti idag vill tala om klasser. Och här kommer vi till kärnpunkten: Därför fokuserar de på hbt-personer, invandrare och feminister. Det är grupper som medelklassen och uppåt inte ser som något hot. De kan man klappa på huvudet.( Att dem egentligen skiter i invandrare och allt som ofta föraktar dem är knappast något chokerande. Media gör ju det väldigt ofta själva).

En arbetarklassmobb kan ju i värsta fall omkullkasta en välmående medelklass som bara fått det bättre och bättre. Det vill man undvika till varje pris. Media, som tillhör vinnarna, är pigga på att attackera VD:ar, generaldirektörer etc. för deras lönehöjningar. Själva talar dem tysta om hur deras egna löner har ökat rejält jämfört med andra yrkesgrupper. De flockas kring sina kvarter och beblandar sig med nyrika människor. Det här är även medias sätt att flytta fokus från det som verkligen angår folket.

Permalänk | Anmäl #57 jocke, 2010-03-23, 22:11

Man undrar varför dugliga politiker inom vänsterpartiet alltmer främjar sig från den socialistiska diskursen och i stället ägnar sig med ljus och lykta åt att hitta och visa fram olika mer eller mindre obskyra grupper som påstås vara diskriminerade. Man slåss för paradtransors rätt att gå i högklackat eller illegala invandrares rätt att få sjukvård på skattebetalarna bekostnad i stället för att tala om de verkliga ideologiska problemen och ge röst åt den verkliga arbetarklassen som drar alltfler nitlotter i ett samhälle som alltmer fjärmar sig från de gamla socialdemokratiska idealen och alltmer närmar sig det nyliberalt socialdarwinistiska. Inte konstigt att väljarstödet rasar.

Permalänk | Anmäl #58 Mats Dagerlind, 2010-03-23, 23:09

Intressant Martin i Skåne, att du först säger att du är trött på allt "genustrams" och sedan vurmar för genusvetenskapens mål. Jag får tyvärr inte ihop det. Eller ptja. Uppenbart är i alla fall att du inte har den minsta aning om vad genusvetenskap är.

Permalänk | Anmäl #59 B Henrik Jonsson, 2010-03-24, 00:41

Det är för mig obegripligt varför flumvänstern vill öka segregationen i samhället genom att införa fler uppdelningar av människor. Precis som vänsterfeministerna är man extremt fixerad vid könstillhörigheten.

Det uppstår några intressanta frågeställningar här. Om en person av "tredje könet" behöver sjukvård, hur ska det hanteras? Det har på senare år allt tydligare framkommit att kvinnor och män reagerar olika på behandlingar och mediciner. Hur tycker Vänstern att personer av ett tredje kön ska behandlas (medicinskt) inom vården?

Att människors identitet ska respekteras är en självklarhet i en liberal demokrati, vilket också framgår av diskrimineringslagstiftningen. Men att börja införa nya kön i lagtexten är bara dumheter. Som raljerande konstaterats i vissa kommentarer så öppnar man då möjligheten till krav på ännu fler könsidentiteter i lagtexten. Det rimliga är därför att människors biologiska kön är basen för lagtexten, men att könsöverskridande identiteter respekteras och inte får diskrimineras.

Permalänk | Anmäl #61 Niklas Carlsson, 2010-03-24, 11:08

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.