Fängslandet av regimkritiska militärer i Turkiet är ett oroande tecken,
-det kan tyda på att starka krafter är i rörelse för att starta något icke
parlamentariskt korrekt, bakom ilkskan anar man att regeringen är
hårt pressad.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-18, 09:08
vad i herrans namn ber Reinfeldt om ursäkt för?
Varför ska Reinfeldt förklara varför han tidigare ställt sig bakom begreppet folkmord?
Vad spelar det för roll att Turkiet nrämat sig Armenien de senaste åren?
Om Reinfeldt anser att massakrerna, med hänvisning till forskning, kan kallas för folkmord så ska han göra det, oavsett Riksdagsbeslut eller Turkiets reaktioner. REinfeldt måste också kritisera hur Turkiet behandlar personer som talar om massakrerna i termer av folkmord.
Däremot tycker jag man måste problematisera frågan om Riksdagen ska delta i historieskrivningen på det sätt den gjort med detta beslut.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-03-18, 09:33
Bra av skribenterna på Yeni Safak!
Ska bli intressant att se vilka reaktionerna blir.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-03-18, 09:36
Ni kan väl även nämna om andra saker som står i de turkiska tidningarna. Att Yilmaz Kerimo (s) är PKK anhängare, att Ibrahim Baylan (s) har judisk påbrå (lite mindre snälla ord om just judarna), och att Gulan Avci (fp) har direktkontakt med PKK ledaren Öcalan, att hon för en kamp mot Turkiet pga hennes kurdiska påbrå.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-03-18, 09:51
Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt har mycket att förklara för svenska folket när det gäller det reala stödet till fred och demokrati i världen som de dyrt och heligt utlovade vid makttillträdet.
Det verkar mycket viktigare att värna affärsrelationerna med den muslimska världen än att försvara demokrati och mänskliga rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-18, 11:30
Kul att få en inblick i hur diskussionerna förs i turkiska medier.
Permalänk | Anmäl
Joel, 2010-03-18, 12:32
"...Den turkiska regeringen har fått svidande kritik för de starka reaktionerna mot Sverige, Turkiets "bästa vän" i EU. ..."
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-03-18, 12:54
Intressant att läsa hur denna politiska fotboll studsar vidare genom politiker och media. Riksdagen skall ägna sig åt att lagstifta om lagar som skall gälla i Sverige och inte ta ställning till andra länders historia.
Tycker svenska regeringen klarar av saken bra, lagom lugna uttalande från statsminister och utrikesminister, Turkiska regeringen reagerar som den vill och Turkiska media likaså.
Jag tror det är bra för alla länder att låta vetenskapen få forska fritt om den historiska verkligheten för att slippa debatt om falska offentliga världsbilder.
Tycker regeringen klarat sak väl. Nu gäller det att fortsätta utveckla affärsrelationerna med Turkiet och underlätta för Turkar att återvända till sitt hemland.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-18, 13:27
http://www.habervitrini.com/turkiyeyi_arkadan_hancerleyenlerin_kokenleri...
Här kan ni läsa vad den statliga tidningen förtalar om våra svenska parlamentariker
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout...
Med google translate kan ni läsa dessa falska anklagelser som TURKISKA STATEN har mot dessa
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-03-18, 13:35
Today's Zaman skriver att "Turkiet beskyller alla andra förutom sig själv" (engelsk text):
http://www.sundayszaman.com/sunday/yazarDetay.do?haberno=204241
Permalänk | Anmäl
Självinsikt, 2010-03-18, 14:38
well I´´lll be........Yeni Safak - en modig och klok politiker med rak rygg.
Låt mig tacka för en stund av lycka och sällsynt tilltro.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-18, 15:29
Artikeln förstärker intrycket av att Moderaterna är totalt känslokalla och skiter i folkmord.
Permalänk | Anmäl
sdgbh, 2010-03-18, 16:20
@#5 Bo T, 2010-03-18, 11:3
Håller med.
Permalänk | Anmäl
lunchdröm, 2010-03-18, 16:24
Kom igen Esref både du och jag vet vad som stod i de turkiska tidningarna. 99.99% var kritiska mot beslutet. De regimnära tidningarna och Zaman's politik vet ju vi alla vad den går ut på. De vill ju för sjutton störta det sekulära Turkiet. Det anmärkningsvärda är ändå att du inte nämner de 3-4 miljoner turkar, kurder och muslimer som mördades under den perioden. För dig kanske det inte betyder något...
Permalänk | Anmäl
PeterA, 2010-03-18, 18:11
Det här är en turkisk, och inte muslimsk, kontrovers. Jag har svårt att föreställa mig att det egyptiske svinet Yusuf al-Qaradawi tar illa vid sig av riksdans beslut. Han förespråkar andra folkmord på bl.a. al Jazeera, inför 40 miljoner tittare, många i Sverige, Rosengård, Tensta, osv. ... fredligt och tolerant? Knappast!
http://www.youtube.com/watch?v=xQdkLSO_l-8
http://en.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-Qaradawi
http://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Genocide
Permalänk | Anmäl
Kamp Mot Islam, 2010-03-18, 18:15
När turkiska muslimer dödar 1,5 miljoner kristna assyrier så är det självklart ett folkmord. Inget att diskutera.
Permalänk | Anmäl
Roland X, 2010-03-18, 18:33
Läs gärna professor Samuel A. Weems bok " Armenia: Secrets of a Christian terrorist state" där han berättar om Armeniska terroristorganisationer som ASALA och Tashnak. Han redogör också hur armeniska diasporans direkt lobbying från USA och Frankrike har gjort seklets största lögn till en miljondollar industri:
http://www.amazon.com/Armenia-Secrets-Christian-Terrorist-State/dp/09719...
Permalänk | Anmäl
lobbying, 2010-03-18, 19:04
Roland X
Då var vi uppe i hela 3 000 000 mördade kristna....
Någon som bjuder över??
Permalänk | Anmäl
Bozkurt, 2010-03-18, 19:05
Det stora problemet med en del som kommenterar här är att de tror att händelserna kring 1915, skulle vara ett utslag av en konflikt mellan Ottomanska Muslimer och Ottomanska Kristna.
Så var inte fallet.
Konflikten utgick ifrån de stora Europeiska makterna som önskade stycka och dela upp det forna Ottomanska imperiet, detta av i första hand materiella hänseenden. Att då underblåsa "religiösa motsättningar" var då en viktig nyckel för att komma nära sitt mål.
Ett stöd till Assyrier/Syrianer och/eller Armenier, kunde då användas som en möjlighet av de fientliga makterna för att utså split.
Det bör till exempel noteras att ett stort antal icke-rebelliska Armenier lönnmördades av sina "religionsfränder" när de inte ville medverka i en dylik verksamhet - detta deras religion till trots.
I ett annat exempel, använde sig Britterna av metoden att understödja ett "nationellt" uppror bland de huvudsakligen Muslimska Araberna, för att de skulle sticka en kniv ryggen på Ottomanerna. Detta lyckades alldeles utmärkt - medan de "kristna" upproren i Mindre Asien sluttade som floppar - helt utanför stormakternas ursprungliga intentioner.
Vissa av kommentarerna här har glidit ned på en högst infantil nivå.
I övrigt så kan jag bara instämma i vad Bozkurt frågar om, är det någon som vill "bjuda över 3 miljoner" ? Frågan är inte irrelevant eftersom antalet som "folkmördats" har under årens lopp bara ökat i antal i olika Armeniska beskrivningar. Det har blivit en inflation i hemskheter på till kvantitet och kvalitet, och fortfarande har ingen från den Armeniska/Assyriska sidan visat en endast minimal intention att kommentera det faktum att Armeniska och även Assyriska ligor, beväpnade grupper, armé-liknande enheter mördade och våldtog hundratusentals Muslimska civila [och även Judiska] centralmaktstrogna Ottomaner.
Vad beror det på ?
Olika måttstockar ?
Diversifierad människosyn ?
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-18, 22:00
Det vore lättare att lyssna på den turkiska sidan om Turkiska Republiken inte protesterade så hysteriskt, ja t.om. förbjuder diskussion över händelserna i Ottomanska Imperiets kaotiska slutskede. (Det är ju trots allt två radikalt olika politiska enheter).
Jag vet inte vad som hände, och jag finner det skrattretande att svenskar, och i synnerhet Sveriges riksdag, som knappt vet nånting om Ottomanska Imperiet, än mindre vet om Atatürk är en nån sorts matta, eller inte, plötsligt och tvärsäkert, vet exakt vad som hände 1915, i ett kaos, långt, långt borta från Sverige.
Gärna fri och livlig debatt, men Sveriges riksdag ska inte ägna sig åt historieskrivning. Det ska vi reservera åt historikerna.
Det vore också klädsammare om svenskar visade mer intresse för att lära sig av t.ex. Turkiska Republiken än att med knappa kunskaper så ofta ivrigt undervisa en värld mer förvånad och häpen över svensk blåögdhet, än imponerad...
Permalänk | Anmäl
Kiosken, 2010-03-19, 00:03
Det är väl inte konstigt att Turkiet inte vill göra upp med sitt förflutna och erkänna övergreppen på andra etniciteter. De diskriminerar ju än idag sina minoriteter. Vilket annat land har id-handlingar där religion/etnicitet finns med på en rad. Och vilket annat land förbjuder kristna i sin poliskår? I vilket anna land måste präster, munkar och nunnar ta av sig sin religösa klädsel för att undvika att bli bespottade och slagna på¨öppen gata?
Permalänk | Anmäl
Jan Albert, 2010-03-19, 09:37
Jan Albert frågar:
"...I vilket anna land måste präster, munkar och nunnar ta av sig sin religösa klädsel för att undvika att bli bespottade och slagna på¨öppen gata?"
Svar i Israel, Jerusalem, där extremortodoxa Judar har gjort detta beteende till ett omskrivet och nationellt problem. Inte minst med bakgrund av att majoriteten av Israelerna (både Judiska, Kristna och Muslimska Israeler) inte accepterar den sortens uttryck för intolerans.
http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=487412&contrassID=...
http://www.hashkafah.com/index.php?/topic/5222-stop-spitting-on-christia...
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-19, 11:02
Albert, jo i Egypten och även andra muslimska länder. Det är även svårt för en muslimsk konvertit i Egypten att ändra religionstillhörighet i sina ID handlingar, ...undra varför...
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-03-19, 14:38
Jag håller inte helt med dig Peter, avseende Egypten. I de stora städerna rör sig kristna koptiska prästerna iförda sina ståtliga dräkter obehindrat och utan problem. Däremot föreligger det ett problem för konvertiter.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-19, 17:59
@#24 Pasha,
Muslims Attack Coptic Christians in Northern Egypt
By THE ASSOCIATED PRESS
Published: March 13, 2010
CAIRO (AP) -- Muslims attacked a community center and burned several homes belonging to Coptic Christians in northwestern Egypt over the weekend, injuring 23 people, in a rampage that a local bishop said was incited by a radical Muslim preacher.
http://www.nytimes.com/aponline/2010/03/13/world/AP-ML-Egypt-Sectarian-V..., copt&st=cse
Complaints of Bias Can Go Both Ways in Egypt
By DANIEL WILLIAMS
Published: December 15, 2009
On a side street in the far northeast Cairo suburb of Ain Shams, the door of a five-story former underwear factory is padlocked.
This is, or was supposed to be, the St. Mary and Anba Abraam Coptic Christian Church. The police closed it Nov. 24, 2008, when Muslims rioted against its consecration. Since then local Copts have had to commute to distant churches or worship in hiding at one another’s homes.
http://www.nytimes.com/2009/12/16/world/middleeast/16iht-letter.html?scp..., copt&st=cse
Permalänk | Anmäl
Kamp Mot Islam, 2010-03-19, 20:33
# 25 - Det är ingen generellt sanktionerad policy att förfölja Kopter. Du finner dem på alla nivåer inom samhället, på regeringsnivå, i militären, i polismakten, i affärsvärlden och på universiteten.
Icke-sanktionerade attacker från extremister mot den Koptiska befolkningen, bekämpas av polismakten
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-19, 21:29
#22 Jan Albert
Vilka lögner du kommer med!! Du har absolut inga moraliska värderingar!!
Faktum är att den ekumeniska patriarken för Orthodoxer ligger i Istanbul (f. d. Konstantinopel: Om det är några som inte vet hette Istanbul, Konstantinopel fram till 1453)
Ekumenisk patriark för Orthodoxer= Överhuvudet för Orthodoxer.
Om ekumeniska patriarken för 250 miljoner orthodoxer ligger i Istanbul, hur kan Kristna-Orthodoxer- i Turkiet bli förföljda?
...så ni ljuger igen om folkmord hit och dit... Ni gör dessutom ett väldigt FULT och OMORALISKT PÅSTÅENDE genom att blanda in religionen.
Jag är protestant och har spenderat 13 år i Turkiet. Jag har aldrig blivit förföljt eller illa behandland p g a min tro...tvärtom så har folk visat väldigt stor respekt.
Det finns ju hur många kyrkor och synagoger som helst i Turkiet och de används fortfarande av Kristna, både orthodoxer, protestanter, katoliker och judar.
En liten tankeställare...
Om kristna var förföljda och förintades p g a sin tro som armenier påstår skulle ortodoxer ha f.d. Konstantinopel (Istanbul-Turkiet) som sitt huvudsäte för 250 miljoner orthodoxer??
Obs!
Inom den östortodoxa kyrkan finns de fyra PATRIARKSÄTENA i Istanbul (=KONSTANTINOPEL, Antiochia, Alexandria och Jerusalem, varav PATRIARKEN i KONSTANTINOPEL bär titeln EKUMENISK-PATRIARK (dvs är överhuvudet för orthodoxer).
Titta på nedanstående länk:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=328727,00.html
P:S Ert fiktiva folkmord handlar om att ni armenier boende inom osmanska riket gick ihop med invaderande krigsmakter som Ryssland och Frankrike eftersom ni trodde så naivt på ryssarnas löfte om egen stat kring Ararat (vilket har biblisk betydelse för er, och ni har även bild på detta berg på armeniska flaggan som finns i TURKIET: löjligt). Så ni konspirade med ryssar, brände byar och dödade Osmaner, förrådde osmaner. Resultat: dåvarande regeringspartiet med Talat Pasha i spetsen tog beslutet att förflytta armenier boende i östra delarna av riket till Syrien som fortfarande var ett Osmanskt territorium. En tankeställare: vad sade svenska lagen fram till 1972? Jo, dödskjutning av folk som förråder sveariket med invaderande krigsmakter under krigstid. Lagen avskaffades 1972.
Permalänk | Anmäl
ekumeniska patriarken i Istanbul, 2010-03-20, 11:07
# 27 Tack ! Det var en bra kommentar, och det lyfter fram just hur förhållandena är i Istanbul. Mycket stor tolerans och stor acceptans-nivå för alla religioner och folkslag.
Men de som endast har sett "Midnight Express" som enda utbildning om Turkiet, aldrig har rest där och aldrig träffat detta OERHÖRT vänliga och toleranta folk - de kan naturligtvis inte förstå bättre.
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-20, 12:59
När vi ändå håller på, så kan vi för alla våra Kristna vänner av olika åskådningar, inklusive Assyrierna/Syrianerna, presentera några turist-informationslänkar om fungerande och helt aktiva Kristna kyrkor i Istanbul
http://www.greatistanbul.com/church.htm
http://www.allaboutturkey.com/ist_kilise.htm
Permalänk | Anmäl
Pasha, 2010-03-20, 17:07
Vad säger världsledandehistoriker och akademiker om den armeniska frågan?
De är överens...det var konspiration/förräderi (armenier gick ihop med invaderande krigsmakter som Ryssland och Frankrike i förhoppningen om att ha regionen kring det heliga Ararat för sig själva och i gengäld fick de pengar, uniformer och vapen) Akademiker konstaterar... det var landsförräderi/landssvek mot Osmaner och därmed påföljande inbördeskrig samt förflyttning av armenier boende i östra delarna av osmanska riket till Syrien som då fortfarande var ett osmanskt territorium.
Akademiker och historiker uttalar sig om Armeniers landsförräderi där 5 miljoner Osmaner förlorade sina liv. Se gärna nedanstående video:
http://www.youtube.com/watch?v=hCmg7AdM1tU
http://www.youtube.com/watch?v=o7Q77jAaIhk
http://www.youtube.com/watch?v=fr0kWla0UFs
Permalänk | Anmäl
JI, 2010-03-24, 09:52
That's not easy to do likes he do. I think must have much experience and knowledge. classifieds |ad|tempurpedic mattress
Permalänk | Anmäl
tempurpedicUK, 2010-05-19, 06:52
fied ways replica Miumiu Handbags for sale to bear it, charge discount Abbey D wholesale either exhibit carried on replica handbags wholesale the shoulder, as the cheap replica handbags tap or pledged esteem cheap Loewe Handbags wholesale hand. Then, slick are designer replica handbags the tawdry carved figure replica Chloe Handbags outlet handbags associate produced money replica Gucci Handbags sale China. generally flashy bags replica Lancel Handbags on sale are markedly not burdensome replica Jimmychoo Handbags wholeslae to spot. The pre-eminent thought to complexion would emblematize
Permalänk | Anmäl
dai278350493@gmail.com, 2010-07-22, 03:54
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Fängslandet av regimkritiska militärer i Turkiet är ett oroande tecken,
-det kan tyda på att starka krafter är i rörelse för att starta något icke
parlamentariskt korrekt, bakom ilkskan anar man att regeringen är
hårt pressad.
vad i herrans namn ber Reinfeldt om ursäkt för?
Varför ska Reinfeldt förklara varför han tidigare ställt sig bakom begreppet folkmord?
Vad spelar det för roll att Turkiet nrämat sig Armenien de senaste åren?
Om Reinfeldt anser att massakrerna, med hänvisning till forskning, kan kallas för folkmord så ska han göra det, oavsett Riksdagsbeslut eller Turkiets reaktioner. REinfeldt måste också kritisera hur Turkiet behandlar personer som talar om massakrerna i termer av folkmord.
Däremot tycker jag man måste problematisera frågan om Riksdagen ska delta i historieskrivningen på det sätt den gjort med detta beslut.
Bra av skribenterna på Yeni Safak!
Ska bli intressant att se vilka reaktionerna blir.
Ni kan väl även nämna om andra saker som står i de turkiska tidningarna. Att Yilmaz Kerimo (s) är PKK anhängare, att Ibrahim Baylan (s) har judisk påbrå (lite mindre snälla ord om just judarna), och att Gulan Avci (fp) har direktkontakt med PKK ledaren Öcalan, att hon för en kamp mot Turkiet pga hennes kurdiska påbrå.
Fredrik Reinfeldt och Carl Bildt har mycket att förklara för svenska folket när det gäller det reala stödet till fred och demokrati i världen som de dyrt och heligt utlovade vid makttillträdet.
Det verkar mycket viktigare att värna affärsrelationerna med den muslimska världen än att försvara demokrati och mänskliga rättigheter.
Kul att få en inblick i hur diskussionerna förs i turkiska medier.
"...Den turkiska regeringen har fått svidande kritik för de starka reaktionerna mot Sverige, Turkiets "bästa vän" i EU. ..."
Intressant att läsa hur denna politiska fotboll studsar vidare genom politiker och media. Riksdagen skall ägna sig åt att lagstifta om lagar som skall gälla i Sverige och inte ta ställning till andra länders historia.
Tycker svenska regeringen klarar av saken bra, lagom lugna uttalande från statsminister och utrikesminister, Turkiska regeringen reagerar som den vill och Turkiska media likaså.
Jag tror det är bra för alla länder att låta vetenskapen få forska fritt om den historiska verkligheten för att slippa debatt om falska offentliga världsbilder.
Tycker regeringen klarat sak väl. Nu gäller det att fortsätta utveckla affärsrelationerna med Turkiet och underlätta för Turkar att återvända till sitt hemland.
http://www.habervitrini.com/turkiyeyi_arkadan_hancerleyenlerin_kokenleri...
Här kan ni läsa vad den statliga tidningen förtalar om våra svenska parlamentariker
http://translate.google.com/translate?js=y&prev=_t&hl=sv&ie=UTF-8&layout...
Med google translate kan ni läsa dessa falska anklagelser som TURKISKA STATEN har mot dessa
Today's Zaman skriver att "Turkiet beskyller alla andra förutom sig själv" (engelsk text):
http://www.sundayszaman.com/sunday/yazarDetay.do?haberno=204241
well I´´lll be........Yeni Safak - en modig och klok politiker med rak rygg.
Låt mig tacka för en stund av lycka och sällsynt tilltro.
http://soldatmamma.blogspot.com
Artikeln förstärker intrycket av att Moderaterna är totalt känslokalla och skiter i folkmord.
@#5 Bo T, 2010-03-18, 11:3
Håller med.
Kom igen Esref både du och jag vet vad som stod i de turkiska tidningarna. 99.99% var kritiska mot beslutet. De regimnära tidningarna och Zaman's politik vet ju vi alla vad den går ut på. De vill ju för sjutton störta det sekulära Turkiet. Det anmärkningsvärda är ändå att du inte nämner de 3-4 miljoner turkar, kurder och muslimer som mördades under den perioden. För dig kanske det inte betyder något...
Det här är en turkisk, och inte muslimsk, kontrovers. Jag har svårt att föreställa mig att det egyptiske svinet Yusuf al-Qaradawi tar illa vid sig av riksdans beslut. Han förespråkar andra folkmord på bl.a. al Jazeera, inför 40 miljoner tittare, många i Sverige, Rosengård, Tensta, osv. ... fredligt och tolerant? Knappast!
http://www.youtube.com/watch?v=xQdkLSO_l-8
http://en.wikipedia.org/wiki/Yusuf_al-Qaradawi
http://en.wikipedia.org/wiki/Armenian_Genocide
När turkiska muslimer dödar 1,5 miljoner kristna assyrier så är det självklart ett folkmord. Inget att diskutera.
Läs gärna professor Samuel A. Weems bok " Armenia: Secrets of a Christian terrorist state" där han berättar om Armeniska terroristorganisationer som ASALA och Tashnak. Han redogör också hur armeniska diasporans direkt lobbying från USA och Frankrike har gjort seklets största lögn till en miljondollar industri:
http://www.amazon.com/Armenia-Secrets-Christian-Terrorist-State/dp/09719...
Roland X
Då var vi uppe i hela 3 000 000 mördade kristna....
Någon som bjuder över??
Det stora problemet med en del som kommenterar här är att de tror att händelserna kring 1915, skulle vara ett utslag av en konflikt mellan Ottomanska Muslimer och Ottomanska Kristna.
Så var inte fallet.
Konflikten utgick ifrån de stora Europeiska makterna som önskade stycka och dela upp det forna Ottomanska imperiet, detta av i första hand materiella hänseenden. Att då underblåsa "religiösa motsättningar" var då en viktig nyckel för att komma nära sitt mål.
Ett stöd till Assyrier/Syrianer och/eller Armenier, kunde då användas som en möjlighet av de fientliga makterna för att utså split.
Det bör till exempel noteras att ett stort antal icke-rebelliska Armenier lönnmördades av sina "religionsfränder" när de inte ville medverka i en dylik verksamhet - detta deras religion till trots.
I ett annat exempel, använde sig Britterna av metoden att understödja ett "nationellt" uppror bland de huvudsakligen Muslimska Araberna, för att de skulle sticka en kniv ryggen på Ottomanerna. Detta lyckades alldeles utmärkt - medan de "kristna" upproren i Mindre Asien sluttade som floppar - helt utanför stormakternas ursprungliga intentioner.
Vissa av kommentarerna här har glidit ned på en högst infantil nivå.
I övrigt så kan jag bara instämma i vad Bozkurt frågar om, är det någon som vill "bjuda över 3 miljoner" ? Frågan är inte irrelevant eftersom antalet som "folkmördats" har under årens lopp bara ökat i antal i olika Armeniska beskrivningar. Det har blivit en inflation i hemskheter på till kvantitet och kvalitet, och fortfarande har ingen från den Armeniska/Assyriska sidan visat en endast minimal intention att kommentera det faktum att Armeniska och även Assyriska ligor, beväpnade grupper, armé-liknande enheter mördade och våldtog hundratusentals Muslimska civila [och även Judiska] centralmaktstrogna Ottomaner.
Vad beror det på ?
Olika måttstockar ?
Diversifierad människosyn ?
Det vore lättare att lyssna på den turkiska sidan om Turkiska Republiken inte protesterade så hysteriskt, ja t.om. förbjuder diskussion över händelserna i Ottomanska Imperiets kaotiska slutskede. (Det är ju trots allt två radikalt olika politiska enheter).
Jag vet inte vad som hände, och jag finner det skrattretande att svenskar, och i synnerhet Sveriges riksdag, som knappt vet nånting om Ottomanska Imperiet, än mindre vet om Atatürk är en nån sorts matta, eller inte, plötsligt och tvärsäkert, vet exakt vad som hände 1915, i ett kaos, långt, långt borta från Sverige.
Gärna fri och livlig debatt, men Sveriges riksdag ska inte ägna sig åt historieskrivning. Det ska vi reservera åt historikerna.
Det vore också klädsammare om svenskar visade mer intresse för att lära sig av t.ex. Turkiska Republiken än att med knappa kunskaper så ofta ivrigt undervisa en värld mer förvånad och häpen över svensk blåögdhet, än imponerad...
Det är väl inte konstigt att Turkiet inte vill göra upp med sitt förflutna och erkänna övergreppen på andra etniciteter. De diskriminerar ju än idag sina minoriteter. Vilket annat land har id-handlingar där religion/etnicitet finns med på en rad. Och vilket annat land förbjuder kristna i sin poliskår? I vilket anna land måste präster, munkar och nunnar ta av sig sin religösa klädsel för att undvika att bli bespottade och slagna på¨öppen gata?
Jan Albert frågar:
"...I vilket anna land måste präster, munkar och nunnar ta av sig sin religösa klädsel för att undvika att bli bespottade och slagna på¨öppen gata?"
Svar i Israel, Jerusalem, där extremortodoxa Judar har gjort detta beteende till ett omskrivet och nationellt problem. Inte minst med bakgrund av att majoriteten av Israelerna (både Judiska, Kristna och Muslimska Israeler) inte accepterar den sortens uttryck för intolerans.
http://www.haaretz.com/hasen/pages/ShArt.jhtml?itemNo=487412&contrassID=...
http://www.hashkafah.com/index.php?/topic/5222-stop-spitting-on-christia...
Albert, jo i Egypten och även andra muslimska länder. Det är även svårt för en muslimsk konvertit i Egypten att ändra religionstillhörighet i sina ID handlingar, ...undra varför...
Jag håller inte helt med dig Peter, avseende Egypten. I de stora städerna rör sig kristna koptiska prästerna iförda sina ståtliga dräkter obehindrat och utan problem. Däremot föreligger det ett problem för konvertiter.
@#24 Pasha,
Muslims Attack Coptic Christians in Northern Egypt
By THE ASSOCIATED PRESS
Published: March 13, 2010
CAIRO (AP) -- Muslims attacked a community center and burned several homes belonging to Coptic Christians in northwestern Egypt over the weekend, injuring 23 people, in a rampage that a local bishop said was incited by a radical Muslim preacher.
http://www.nytimes.com/aponline/2010/03/13/world/AP-ML-Egypt-Sectarian-V..., copt&st=cse
Complaints of Bias Can Go Both Ways in Egypt
By DANIEL WILLIAMS
Published: December 15, 2009
On a side street in the far northeast Cairo suburb of Ain Shams, the door of a five-story former underwear factory is padlocked.
This is, or was supposed to be, the St. Mary and Anba Abraam Coptic Christian Church. The police closed it Nov. 24, 2008, when Muslims rioted against its consecration. Since then local Copts have had to commute to distant churches or worship in hiding at one another’s homes.
http://www.nytimes.com/2009/12/16/world/middleeast/16iht-letter.html?scp..., copt&st=cse
# 25 - Det är ingen generellt sanktionerad policy att förfölja Kopter. Du finner dem på alla nivåer inom samhället, på regeringsnivå, i militären, i polismakten, i affärsvärlden och på universiteten.
Icke-sanktionerade attacker från extremister mot den Koptiska befolkningen, bekämpas av polismakten
#22 Jan Albert
Vilka lögner du kommer med!! Du har absolut inga moraliska värderingar!!
Faktum är att den ekumeniska patriarken för Orthodoxer ligger i Istanbul (f. d. Konstantinopel: Om det är några som inte vet hette Istanbul, Konstantinopel fram till 1453)
Ekumenisk patriark för Orthodoxer= Överhuvudet för Orthodoxer.
Om ekumeniska patriarken för 250 miljoner orthodoxer ligger i Istanbul, hur kan Kristna-Orthodoxer- i Turkiet bli förföljda?
...så ni ljuger igen om folkmord hit och dit... Ni gör dessutom ett väldigt FULT och OMORALISKT PÅSTÅENDE genom att blanda in religionen.
Jag är protestant och har spenderat 13 år i Turkiet. Jag har aldrig blivit förföljt eller illa behandland p g a min tro...tvärtom så har folk visat väldigt stor respekt.
Det finns ju hur många kyrkor och synagoger som helst i Turkiet och de används fortfarande av Kristna, både orthodoxer, protestanter, katoliker och judar.
En liten tankeställare...
Om kristna var förföljda och förintades p g a sin tro som armenier påstår skulle ortodoxer ha f.d. Konstantinopel (Istanbul-Turkiet) som sitt huvudsäte för 250 miljoner orthodoxer??
Obs!
Inom den östortodoxa kyrkan finns de fyra PATRIARKSÄTENA i Istanbul (=KONSTANTINOPEL, Antiochia, Alexandria och Jerusalem, varav PATRIARKEN i KONSTANTINOPEL bär titeln EKUMENISK-PATRIARK (dvs är överhuvudet för orthodoxer).
Titta på nedanstående länk:
http://www2.unt.se/avd/1,,MC=1-AV_ID=328727,00.html
P:S Ert fiktiva folkmord handlar om att ni armenier boende inom osmanska riket gick ihop med invaderande krigsmakter som Ryssland och Frankrike eftersom ni trodde så naivt på ryssarnas löfte om egen stat kring Ararat (vilket har biblisk betydelse för er, och ni har även bild på detta berg på armeniska flaggan som finns i TURKIET: löjligt). Så ni konspirade med ryssar, brände byar och dödade Osmaner, förrådde osmaner. Resultat: dåvarande regeringspartiet med Talat Pasha i spetsen tog beslutet att förflytta armenier boende i östra delarna av riket till Syrien som fortfarande var ett Osmanskt territorium. En tankeställare: vad sade svenska lagen fram till 1972? Jo, dödskjutning av folk som förråder sveariket med invaderande krigsmakter under krigstid. Lagen avskaffades 1972.
# 27 Tack ! Det var en bra kommentar, och det lyfter fram just hur förhållandena är i Istanbul. Mycket stor tolerans och stor acceptans-nivå för alla religioner och folkslag.
Men de som endast har sett "Midnight Express" som enda utbildning om Turkiet, aldrig har rest där och aldrig träffat detta OERHÖRT vänliga och toleranta folk - de kan naturligtvis inte förstå bättre.
När vi ändå håller på, så kan vi för alla våra Kristna vänner av olika åskådningar, inklusive Assyrierna/Syrianerna, presentera några turist-informationslänkar om fungerande och helt aktiva Kristna kyrkor i Istanbul
http://www.greatistanbul.com/church.htm
http://www.allaboutturkey.com/ist_kilise.htm
Vad säger världsledandehistoriker och akademiker om den armeniska frågan?
De är överens...det var konspiration/förräderi (armenier gick ihop med invaderande krigsmakter som Ryssland och Frankrike i förhoppningen om att ha regionen kring det heliga Ararat för sig själva och i gengäld fick de pengar, uniformer och vapen) Akademiker konstaterar... det var landsförräderi/landssvek mot Osmaner och därmed påföljande inbördeskrig samt förflyttning av armenier boende i östra delarna av osmanska riket till Syrien som då fortfarande var ett osmanskt territorium.
Akademiker och historiker uttalar sig om Armeniers landsförräderi där 5 miljoner Osmaner förlorade sina liv. Se gärna nedanstående video:
http://www.youtube.com/watch?v=hCmg7AdM1tU
http://www.youtube.com/watch?v=o7Q77jAaIhk
http://www.youtube.com/watch?v=fr0kWla0UFs
That's not easy to do likes he do. I think must have much experience and knowledge. classifieds |ad|tempurpedic mattress
fied ways replica Miumiu Handbags for sale to bear it, charge discount Abbey D wholesale either exhibit carried on replica handbags wholesale the shoulder, as the cheap replica handbags tap or pledged esteem cheap Loewe Handbags wholesale hand. Then, slick are designer replica handbags the tawdry carved figure replica Chloe Handbags outlet handbags associate produced money replica Gucci Handbags sale China. generally flashy bags replica Lancel Handbags on sale are markedly not burdensome replica Jimmychoo Handbags wholeslae to spot. The pre-eminent thought to complexion would emblematize