Om författaren
Roland Poirier Martinsson är Timbros mediechef.
Jag ser några nyckelmeningar i Jan Guillous artikel i dagens Aftonbladet, där han rekommenderar sig själv till Grävande Journalisters pris Guldspaden. Låt mig återkomma till dem, först en kort resumé.
Det handlar alltså om när Expressen avslöjade att Guillou varit insyltad med KGB under fem års tid. Guillou har förklarat att insyltningen motiverades av att han ville få tag på information som kunde ligga till grund för något journalistiskt. Tidningens framställning pekade i en annan riktning - att Guillou höll på att värvas som spion - men den påstod aldrig något sådant.
Inga hårda fakta har framkommit som vederlägger Guillous förklaring. Den undermineras dock av en del svårförklarliga omständigheter. Håller man på i fem år med att fiska på det viset utan att få tag på något som är skrivbart? Hur kan det komma sig att den unge Guillou inte skrev den alldeles uppenbart skrivbara artikeln, "Jag blev värvad av KGB!"? Varför förminskade Guillou fem års regelbundna möten med KGB i sina yrkesmemoarer?
Guillou svarar på fråga 1, "ja", på fråga 2, "artikeln var inte skrivbar" och på fråga 3, "jag gjorde bedömningen att det var ointressant".
Gott så. Hårda fakta som motsäger de svaren saknas. Då är dörren stängd och Guillous version vinner. (Här är det inte heller meningen att man ska läsa in en dold insinuation. Guillous version vinner, punkt.)
Tillbaka till de nyckelmeningar i Guillous artikel som jag refererade till inledningsvis. De lyder: "Onekligen är jag part i målet. Men också landets garanterat ledande expert på området." För att deras verkliga betydelse ska bli tydlig borde de ha skrivits i omvänd ordning: Onekligen är jag landets garanterat ledande expert på området. Men också part i målet.
Det är nämligen faktumet att Guillou är part i målet som upphäver att han är landets ledande expert på området. Inte tvärtom. Att vara part i målet innebär i juridiska sammanhang att man inte får vara med och döma. Anledningen är att jävsituationer antas fördunkla omdömet.
En annan nyckelmening i Guillous artikel: "Ingen skugga över Micke Ölander för detta."
Ölander är alltså journalisten på Expressen som låg bakom Guillouavslöjandet och som nu är nominerad till den Guldspade Guillou själv - skämtsamt - aspirerar på. Guillou tycker att Ölanders insats är blygsam, att det är Guillous egna uppgifter som ligger till grund för artiklarnas väsentliga materia. Ölander är inte Guldspadevärdig.
Det är lite lustigt att Guillou anser att journalistens intervju inte ingår i grävandet - han skulle väl inte vilja avsäga sig äran för att ha ställt rätt frågor vid rätt tidpunkt till rätt person om det gällt något av hans egna journalistiska avslöjanden? - men bortsett från det tar jag upp saken bara av det skälet att jag vill återvinna exakt samma poäng, nu med hänvisning till grälet mellan Guillou och Expressen: Ingen skugga över Jan Guillou för detta.
Han har otvivelaktigen utsatts för en mördande kampanj som slutade med att luften gick ur ballongen. Han har blivit upprörd över detta och anmält publiceringen till PO. Det senare ger förvisso ytterligare stöd åt påståendet att man lätt tappar omdömet när man själv är part i målet, naturligtvis skulle Guillou aldrig kommit på tanken att det fanns något i den meningen klandervärt i Expressens publiceringar om det inte handlat om honom själv. Men, som sagt, det är okej. Är man själv insyltad förtjänar man lite överseende.
Vad som inte är okej är emellertid PO:s - Yrsa Stenius - rekommendation till Pressens Opinionsnämnd att klandra Expressen. Faktum är att det är ett så häpnadsväckande omdömeslöst utlåtande att det bara kan förklaras på ett sätt: Stenius är själv insyltad.
Nej, jag menar inte att Stenius och Guillou ingått i samma spionring. Observationen är betydligt mera trivial. Att Stenius tillhört samma vida och estetiskt hårt sammanbundna vänsterkretsar som Guillou. Att hon varit chefredaktör för Expressens främste konkurrent, där Guillou är främste kolumnist, och till häromåret hade Stenius vid samma bord på tidningens kolumnistmiddagar.
Resonemanget bakom Stenius rekommendation (formulerad i starkt värderande ordalag) att klandra Expressen är närmast bisarrt. Expressen har alltså inte farit med osanning. Expressen har förvisso gett Guillou alla möjligheter att uttala sig. Men eftersom Expressen trodde att det skulle komma fler avslöjanden har man använt för hög grad på sina rubriker.
Häri alltså det klandervärda. Stenius har försjunkit i en djup analys av själva meningen bakom typsnitt och grad och kommit fram till att de valts mot bakgrund av förväntningar som kommit på skam.
Du sitter alltså som redaktör med en artikel som är så där intressant, men i förhoppningen att den ska leda till större avslöjanden drar du rubriken extra stor? Det har jag aldrig hört talas om, faktiskt, under alla mina år i branschen. Vilket åtminstone bör betyda att det är ett mycket ovanligt tillvägagångssätt. Hur skiljde Stenius ut att det var den strategin och inte nyhetsvärdering i sig? (En nyhetsvärdering som på det hela taget delades av resten av landets nyhetsorganisationer.)
Tänk om man tyckte att det var en så stor nyhet? Att det bara var Guillou som ansåg att det handlade om en uppblåst notis - och han är, som sagt, ursäktad.
Nå, Yrsa Stenius är i sin funktion som PO inte ursäktad. Det är för övrigt verkligen synd att det handlar om Jan Guillou. Det hade varit ett nöje att läsa hans nedgörning av Stenius närmast omoraliska omdömesbrist. I brist på detta kräver jag att Yrsa Stenius avgår.
Pingbacks som länkar till denna artikeln
[...] istället för titeln Landsförrädare. Länken till Jans snyft spalt. Sedan att han använder Yrsa Stenius som i rollen som PO är bara patetisk. Samma Yrsa Stenius som vill förbjuda bloggar att skriva sanningen på [...]
Blogg:Jan Guillou begriper inte sakfrågan. I Dagens Expressen får&, 2010-03-21, 11:18
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19858
Nyfeminism (Könskriget), antisemitism och kommunism har betydligt lättare att få igenom sina klander/klara sig från klander i alla granskningsorgan som vi har av media. Verksamheten har blivit ett politiserat förfarande som för länge sedan förlorat trovärdigheten. Det här var både upprörande och inte alls förvånande. Lika lite förvånande som att SÄPO inte vill släppa Stasi-listan. Vilka av våra makthavare/journalister finns med där? Margareta W? Gudrun? Jörn?
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2010-03-17, 15:57
Det är nog så att vare sig Jan Guillou eller Yrsa Stenius hålls för annat än komiker av folk. Ungefär som den där lite absurda Engelske komikern som pinkade i sin egen öl innan han drack upp den.
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2010-03-17, 16:05
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-03-17, 16:43
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandrad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-03-17, 16:44
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandrad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-03-17, 16:44
Med tanke på att Expressen riktat grova, obestyrkta angrepp mot Jan Guillou under lång tid, är det naturligtvis korrekt av pressombudsmannen att anmärka på Expressen.
Också på Newsmill förekommer personangrepp av liknande art. Att angripa person istället för att argumentera, visar på dålig stil, brist på skolning. Det är svårt att förstå vad som ligger bakom all denna hätskhet så fort man blir motsagd. Finns det en smula kunskap och argument, är det bara att vinna sitt mål genom att servera det. Men just kunskap o argument saknas ofta hos de som brökar och brölar med värsta invektiv och offentliga aggressioner.
Permalänk | Anmäl
Svenska Bobo, 2010-03-17, 16:47
Jan Guillou har med det senaste årets alla avslöjanden förlorat den lilla trovärdighet han eventuellt hade kvar hos någon. Nu verkar det bara vara Jan själv som tror på sin egen beskrivning av IB-affären. Alla andra skäms å hans vägnar.
Att Aftonbladet fortsätter låta honom spy sin galla över allt och alla som misshagar honom säger en hel del om Aftonbladets syn på sina läsare.
Permalänk | Anmäl
Mattias L, 2010-03-17, 16:48
Jan Guillou....who?
Konstexperten?
Yrsa Stenius.......who?
Taxmatten....?
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-17, 17:02
Stasi listan naturligtvis intressant i sammanhanget, men att tro på att den kommer att publiceras är väl att betrakta som svagsint! För många som var att betrakta som landsförrädare på den tiden sitter idag på inflytelserika poster i sammhället! Massor av gamla rödgardister som är rädda för att dom finns på listan!
Intressantare om någon kunde luska ut vem Jan G jobbade åt när han bodde i Irak, Plo? Sadam? Mossad?
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2010-03-17, 17:13
#7 Svenska Bobo,
Svaret är att jag gillar inte förräddare.
Permalänk | Anmäl
Allemand, 2010-03-17, 18:23
Om man sitter vid samma bord och inmundigar vissa oeftergifvliga sanningar kan det bara betyda att man är lika goda kålsupare också inte minst evad det gäller typsnittens storlek och utförande, men här får dock inskjutas att just här har storleken en viss betydelse för annars hade den, -storleken, ju inte behövt åberopas.
Permalänk | Anmäl
Ebbe Cederblad, 2010-03-17, 19:00
Nästan komiskt att se "alla" som "hoppar på" JG här på Newsmill...
Ni är alla loosers för JG har så mycket på fötterna så ingen jekel kan, speciellt ingen liten Timbro-pojk, röra honom ryggen för han har rätt, i det mesta, han skriver om...
Och det är så härligt när en "vänster"-snubbe kan reta gallfeber på "högern" så att dom måste börja leta efter något som inte är sant/korrekt för att försöka "sätta åt" honom...
Kör på hårt JG! Fortsätt häckla "högern". Det är så roligt när dom går i spinn....
Permalänk | Anmäl
Matte, 2010-03-18, 01:09
Ett nytt debattklimat är på väg att ta form. Yttrandefrihet finns inte längre - vad det handlar om nu är att ha Rätt Åsikter. Redan i skolan fostras barn till att ha de åsikter som politiker säger att de ska ha, så att de lär sig att rösta rätt sedan när det är dags för val.
Permalänk | Anmäl
Chris, 2010-03-18, 01:40
Var inte Harry Schein pedofil enligt Expressen, en gång i tiden? Nu har dom en landsförädare på löpet. Värre än Stig Wennergren. Avskeda alla som på något sätt försöker förminska kvällspressens hårda och viktiga grävande. Pardon.....
Permalänk | Anmäl
valle, 2010-03-18, 02:50
Men eftersom även Pressens Opinionsnämnd kommer att fälla Expressen, så kommer ju det i sin tur slå tillbaka på Roland Poirier Martinsson . Då har ju han totalt förlorat sin trovärdighet och måste i sin avgå.
Permalänk | Anmäl
Kerstin, 2010-03-18, 05:57
Detta är en stor skandal av av PO att försöka strypa den svenska yttrandefriheten. Återigen kommer vänskapskorruptionen fram i rampljuset och jag vill påstå att Sverige har världens mesta vänskapskorruption av alla länder. Det finns ju otaliga bevis på det men det döljs så gott det går med medias hjälp. Verkligen bra att Newsmill finns så att man kan debattera det unkna i vårt land
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2010-03-18, 08:39
Det finns inte en chans att opinionsnämnden kommer att gå på Stenius förvirrade linje. De kommer att köra över PO och fria Expressen. Fälls Expressen för detta bryter hela systemet ihop och vi kommer att se flera tidningar lämna samarbetet.
Permalänk | Anmäl
Redaktörn, 2010-03-18, 10:55
Jag brukar aldrig hålla med RPM om något. Men jag håller helt med här. Tvärtom mot vad Stenius hävdar var det sensationellt att Guillou arbetade för eller på annat sätt hade kontakter med KGB. Expressens Ölander har gjort ett mycket bra jobb.
Varje svensk bör fundera över vad svenskars illegitima kontakter med främmande makter kan innebära i händelse av krig där denna makt är involverad.
Permalänk | Anmäl
Dr Gyllensnabel, 2010-03-18, 11:20
Om Guillo hade kontakter med KGB för decennier sedan, undrar hur många journalister, redaktörer, tjänstemän och tänktanksanställda som har kontakter med CIA och Mossad idag?
Permalänk | Anmäl
epi, 2010-03-18, 11:57
Frågan är väl snarare vilken konsekvens detta får för Stenius när ON inte kommer att gå på hennes sanslösa linje.
Permalänk | Anmäl
Martin , 2010-03-18, 13:00
Ytterligare en skröna gör inte denna fjäder till en höna. Vem som ska skydda vem och vem som ska avgå eller inte för något som inte någon längre bryr sig i ett skvatt om JG gjort eller inte gjort i en avlägsen forntid. Ja, det är då verkligen vad journalistik brukar handla om i sämsta fall. Tidlösa påhopp från höger till vänster.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2010-03-18, 15:34
Egentligen har jag bara en sak att säga om Jan Guillou och Yrsa, och det är att de bara än en gång visar upp sina rätta anleten, som inte har de minsta drag av är ärlighet.
Permalänk | Anmäl
Ramona Fransson, 2010-03-18, 15:56
Det är bara att konstatera att 1968 vänstern marcherade in på som journalister, politiker och byråkrater över allt i samhället och har ägnat mycket stor energi att driva sin egen vänstervinklade politik till den grad att det mesta har liknat Pravda i Sovjetunionen.
Vi behöver bara följa invandrardebatten och det odemokratiska agerandet mot SD och Ny Demokrati eller klimathysterin eller välj själv.
Det skall bli skönt när alla dessa samhälls förvridande element går i pension och den yngre fria företagande och frilansande generationen tar över och att vi får riktiga journalister och slipper alla gamla tjatiga propagandister.
Tack Gode Gud för Internet och bloggar som News Mill annars skulle vi alla vara helt rökta av vänsterpropaganda i landet med världens högsta skatteförtryck.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-18, 20:26
Stenius saknar trovärdighet när hon försvarar en före detta kollega. Det ligger i sakens natur. Hennes argumentation är dock svag, och Guillous artikel är illa skriven. Att de har en poäng - kanske till och med rätt - förändrar inte detta. Vore intressant att se Martinsson som PO. Även han skulle sakna trovärdighet, åtminstone initialt. Är man företrädare för högerns ledande tankesmedja är också det oundvikligt. Men han skulle kanske växa med uppgiften. Det har inte Stenius gjort.
Permalänk | Anmäl
emotallt, 2010-03-18, 20:39
Timbro har ingen trovärdighet, därtill är de alltför ideologiskt styrda.
Allt som kommer från timbro kan sammanfattas med "Mörk-blå politik är bra, allt annat är dåligt".
Permalänk | Anmäl
Fredrik Ek, 2010-03-21, 01:01
Applåd, för denna artikel!
Incest i kulturvärlden visar hur illa det kan gå, sjukdomar och självdöd blir den naturliga delen i behövlig förruttnelse, för att frisk framväxt ska ta fart lämpad 2010 och framåt.
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-21, 11:57
Sverige under åren 1967-72 var inte ett sådant samhälle som rättfärdigade att man tog emot pengar och utförde tjänster åt KGB.
Att JG fortfarande har en sån ställning som han har i media och samhälle "speaks volumes" om hur infiltrerat Sverige var och är.
Att Stasi-listan inte släpps visar detsamma.
Permalänk | Anmäl
val10, 2010-03-22, 23:05
Ur artikeln: "PO och Pressens Opionsnämnd har kommit till för att vanliga medborgare skall kunna hävda sin rätt gentemot pressen."
Varför tror jag inte på detta uttalande? Eftersom de inrättades för att _enskilda_ medborgare ska kunna hävda sig. I denna massiva anti-Guillou-kampanj har Guillou naturligtvis hur mycket rätt som helst att vända sig till PO för en opartisk bedömning, som får bättre genomslag än hans egna dementier.
Artikelförfattaren vet förstås detta, men nu när han inte längre är PO kan han tillåta sig att tumma på principerna och hävda saker som inte skulle vara gångbara på den tiden.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2010-06-01, 19:50
29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Nyfeminism (Könskriget), antisemitism och kommunism har betydligt lättare att få igenom sina klander/klara sig från klander i alla granskningsorgan som vi har av media. Verksamheten har blivit ett politiserat förfarande som för länge sedan förlorat trovärdigheten. Det här var både upprörande och inte alls förvånande. Lika lite förvånande som att SÄPO inte vill släppa Stasi-listan. Vilka av våra makthavare/journalister finns med där? Margareta W? Gudrun? Jörn?
Det är nog så att vare sig Jan Guillou eller Yrsa Stenius hålls för annat än komiker av folk. Ungefär som den där lite absurda Engelske komikern som pinkade i sin egen öl innan han drack upp den.
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandrad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
För övrigt är det väl yttersta vänsterns sista suck som nu förestår. Alla gamla bastioner håller på att ramla ihop. Att klandra Expressen för denna publicering liknar det gamla Sovjet tycker jag. Naturligtvis ska Micke Ölander ha Guldspaden för detta. Expressen får väl ta det som en fjäder i hatten att bli klandrad av PO Yrsa Stenius. Jag rekommenderar också denna läsning:
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/jan-guillou-blev-forbannad...
Med tanke på att Expressen riktat grova, obestyrkta angrepp mot Jan Guillou under lång tid, är det naturligtvis korrekt av pressombudsmannen att anmärka på Expressen.
Också på Newsmill förekommer personangrepp av liknande art. Att angripa person istället för att argumentera, visar på dålig stil, brist på skolning. Det är svårt att förstå vad som ligger bakom all denna hätskhet så fort man blir motsagd. Finns det en smula kunskap och argument, är det bara att vinna sitt mål genom att servera det. Men just kunskap o argument saknas ofta hos de som brökar och brölar med värsta invektiv och offentliga aggressioner.
Jan Guillou har med det senaste årets alla avslöjanden förlorat den lilla trovärdighet han eventuellt hade kvar hos någon. Nu verkar det bara vara Jan själv som tror på sin egen beskrivning av IB-affären. Alla andra skäms å hans vägnar.
Att Aftonbladet fortsätter låta honom spy sin galla över allt och alla som misshagar honom säger en hel del om Aftonbladets syn på sina läsare.
Jan Guillou....who?
Konstexperten?
Yrsa Stenius.......who?
Taxmatten....?
http://soldatmamma.blogspot.com
Stasi listan naturligtvis intressant i sammanhanget, men att tro på att den kommer att publiceras är väl att betrakta som svagsint! För många som var att betrakta som landsförrädare på den tiden sitter idag på inflytelserika poster i sammhället! Massor av gamla rödgardister som är rädda för att dom finns på listan!
Intressantare om någon kunde luska ut vem Jan G jobbade åt när han bodde i Irak, Plo? Sadam? Mossad?
#7 Svenska Bobo,
Svaret är att jag gillar inte förräddare.
Om man sitter vid samma bord och inmundigar vissa oeftergifvliga sanningar kan det bara betyda att man är lika goda kålsupare också inte minst evad det gäller typsnittens storlek och utförande, men här får dock inskjutas att just här har storleken en viss betydelse för annars hade den, -storleken, ju inte behövt åberopas.
Nästan komiskt att se "alla" som "hoppar på" JG här på Newsmill...
Ni är alla loosers för JG har så mycket på fötterna så ingen jekel kan, speciellt ingen liten Timbro-pojk, röra honom ryggen för han har rätt, i det mesta, han skriver om...
Och det är så härligt när en "vänster"-snubbe kan reta gallfeber på "högern" så att dom måste börja leta efter något som inte är sant/korrekt för att försöka "sätta åt" honom...
Kör på hårt JG! Fortsätt häckla "högern". Det är så roligt när dom går i spinn....
Ett nytt debattklimat är på väg att ta form. Yttrandefrihet finns inte längre - vad det handlar om nu är att ha Rätt Åsikter. Redan i skolan fostras barn till att ha de åsikter som politiker säger att de ska ha, så att de lär sig att rösta rätt sedan när det är dags för val.
Var inte Harry Schein pedofil enligt Expressen, en gång i tiden? Nu har dom en landsförädare på löpet. Värre än Stig Wennergren. Avskeda alla som på något sätt försöker förminska kvällspressens hårda och viktiga grävande. Pardon.....
Men eftersom även Pressens Opinionsnämnd kommer att fälla Expressen, så kommer ju det i sin tur slå tillbaka på Roland Poirier Martinsson . Då har ju han totalt förlorat sin trovärdighet och måste i sin avgå.
Detta är en stor skandal av av PO att försöka strypa den svenska yttrandefriheten. Återigen kommer vänskapskorruptionen fram i rampljuset och jag vill påstå att Sverige har världens mesta vänskapskorruption av alla länder. Det finns ju otaliga bevis på det men det döljs så gott det går med medias hjälp. Verkligen bra att Newsmill finns så att man kan debattera det unkna i vårt land
Det finns inte en chans att opinionsnämnden kommer att gå på Stenius förvirrade linje. De kommer att köra över PO och fria Expressen. Fälls Expressen för detta bryter hela systemet ihop och vi kommer att se flera tidningar lämna samarbetet.
Jag brukar aldrig hålla med RPM om något. Men jag håller helt med här. Tvärtom mot vad Stenius hävdar var det sensationellt att Guillou arbetade för eller på annat sätt hade kontakter med KGB. Expressens Ölander har gjort ett mycket bra jobb.
Varje svensk bör fundera över vad svenskars illegitima kontakter med främmande makter kan innebära i händelse av krig där denna makt är involverad.
Om Guillo hade kontakter med KGB för decennier sedan, undrar hur många journalister, redaktörer, tjänstemän och tänktanksanställda som har kontakter med CIA och Mossad idag?
Frågan är väl snarare vilken konsekvens detta får för Stenius när ON inte kommer att gå på hennes sanslösa linje.
Ytterligare en skröna gör inte denna fjäder till en höna. Vem som ska skydda vem och vem som ska avgå eller inte för något som inte någon längre bryr sig i ett skvatt om JG gjort eller inte gjort i en avlägsen forntid. Ja, det är då verkligen vad journalistik brukar handla om i sämsta fall. Tidlösa påhopp från höger till vänster.
Egentligen har jag bara en sak att säga om Jan Guillou och Yrsa, och det är att de bara än en gång visar upp sina rätta anleten, som inte har de minsta drag av är ärlighet.
Det är bara att konstatera att 1968 vänstern marcherade in på som journalister, politiker och byråkrater över allt i samhället och har ägnat mycket stor energi att driva sin egen vänstervinklade politik till den grad att det mesta har liknat Pravda i Sovjetunionen.
Vi behöver bara följa invandrardebatten och det odemokratiska agerandet mot SD och Ny Demokrati eller klimathysterin eller välj själv.
Det skall bli skönt när alla dessa samhälls förvridande element går i pension och den yngre fria företagande och frilansande generationen tar över och att vi får riktiga journalister och slipper alla gamla tjatiga propagandister.
Tack Gode Gud för Internet och bloggar som News Mill annars skulle vi alla vara helt rökta av vänsterpropaganda i landet med världens högsta skatteförtryck.
Stenius saknar trovärdighet när hon försvarar en före detta kollega. Det ligger i sakens natur. Hennes argumentation är dock svag, och Guillous artikel är illa skriven. Att de har en poäng - kanske till och med rätt - förändrar inte detta. Vore intressant att se Martinsson som PO. Även han skulle sakna trovärdighet, åtminstone initialt. Är man företrädare för högerns ledande tankesmedja är också det oundvikligt. Men han skulle kanske växa med uppgiften. Det har inte Stenius gjort.
Timbro har ingen trovärdighet, därtill är de alltför ideologiskt styrda.
Allt som kommer från timbro kan sammanfattas med "Mörk-blå politik är bra, allt annat är dåligt".
Applåd, för denna artikel!
Incest i kulturvärlden visar hur illa det kan gå, sjukdomar och självdöd blir den naturliga delen i behövlig förruttnelse, för att frisk framväxt ska ta fart lämpad 2010 och framåt.
Sverige under åren 1967-72 var inte ett sådant samhälle som rättfärdigade att man tog emot pengar och utförde tjänster åt KGB.
Att JG fortfarande har en sån ställning som han har i media och samhälle "speaks volumes" om hur infiltrerat Sverige var och är.
Att Stasi-listan inte släpps visar detsamma.
Ur artikeln: "PO och Pressens Opionsnämnd har kommit till för att vanliga medborgare skall kunna hävda sin rätt gentemot pressen."
Varför tror jag inte på detta uttalande? Eftersom de inrättades för att _enskilda_ medborgare ska kunna hävda sig. I denna massiva anti-Guillou-kampanj har Guillou naturligtvis hur mycket rätt som helst att vända sig till PO för en opartisk bedömning, som får bättre genomslag än hans egna dementier.
Artikelförfattaren vet förstås detta, men nu när han inte längre är PO kan han tillåta sig att tumma på principerna och hävda saker som inte skulle vara gångbara på den tiden.