Osmakligt!
Permalänk | Anmäl
LateNight, 2010-03-10, 23:32
Vänstern generellt sett tycker synd om de svaga som buntas genom någon gemensam nämnare till ett kollektiv, i detta fall muslimer, Lars Vilks är en individ som anses förolämpat och provocerat de "svaga", därmed är han syndabocken precis som du beskriver.
Det är i alla fall så jag ser på saken utifrån hur vänstermoral generellt sett fungerar.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-11, 14:24
Mycket bra artikel!
Permalänk | Anmäl
M, 2010-03-11, 15:05
"politiskt korrekta socialismen"!?
Det flesta nyktra bedömare skulle nog säga att liberalismen av olika schatteringar regerar så hårt att de kväver både konservatismen och socialismen.
I övrigt en så osmakligt korkad artikel att jag inte gitter bemöta skiten.
Permalänk | Anmäl
Svammelsurium, 2010-03-11, 20:36
Usch, en sådan destruktiv artikel!
Majoriteten av vänstersidan tycker, precis som majoriteten av högersidan att ett multikulturellt samhälle är rätt. Peka inte ut partier, utan åsikter! Men en viktig sak är hur det samhället ser ut. Antingen röstar man extremvänster (kommunism) där alla tvingas bete sig likadant, eller på mitten (socialism/nyliberalism) där frihet med ansvar betonas, eller extremhöger (kapitalism/rasism) där samhället splittras genom segregation.
Jag är SSU:are och tycker att det är onödigt att reta upp någon med flit. Jag har full respekt för de som faktiskt sagt ifrån och sagt att de är kränkta, men att hota eller försöka ändra lagen är absurt
Yttrandefriheten är extremt viktig. Men så länge varken de yttrande eller de kränkta kan agera seriöst har vi en utmaning som skadar denna demokratins grundval!
Permalänk | Anmäl
EmilSSU, 2010-03-11, 21:41
Usch, en sådan destruktiv artikel!
Majoriteten av vänstersidan tycker, precis som majoriteten av högersidan att ett multikulturellt samhälle är rätt. Peka inte ut partier, utan åsikter! Men en viktig sak är hur det samhället ser ut. Antingen röstar man extremvänster (kommunism) där alla tvingas bete sig likadant, eller på mitten (socialism/nyliberalism) där frihet med ansvar betonas, eller extremhöger (kapitalism/rasism) där samhället splittras genom segregation.
Jag är SSU:are och tycker att det är onödigt att reta upp någon med flit. Jag har full respekt för de som faktiskt sagt ifrån och sagt att de är kränkta, men att hota eller försöka ändra lagen är absurt.
Yttrandefriheten är extremt viktig. Men så länge varken de yttrande eller de kränkta kan agera seriöst har vi en utmaning som skadar denna demokratins grundval!
Permalänk | Anmäl
EmilSSU, 2010-03-11, 21:41
Jag blir kränkt när barbariska jihadterrorister och sharia islamister begår illdåd och dödar civila (oftast muslimer).
Jag blir kränkt när "vanliga" muslimer vänder ett blint öga till att detta begås i islams namn.
Jag blir kränkt när de kräver särbehandling och anpassning av samhället till dem.
JAG BLIR KRÄNKT NÄR MUSLIMER VILL TYSTA NÅGON SOM SKRIVIT EN BOK OM MOHAMMED, MÅLAT EN TECKNING GÖR EN SKULPTUR OCH KALLAR DEN MOHAMMED ELLER MÖRDAR NÅGON SOM GJORT EN ISLAMKRITISK PJÄS. DET ÄR OACCEPTABELT.
Jag hoppas att EmilSSU och resten av socialdemokratin någon gång tar sitt förnuft till fånga och börjar jobbar utifrån sekulära principer istället för subjektiva känslor på samma sätt som kristendomen behandlats och tar tag i denna fråga, för vi är många i världen som känner oss kränkta av detta och ser på ett snett öga på islam, dess följare, och de förmyndare som hela tiden vill blidka denna medeltida barbari.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-12, 11:47
En en gång visar Henrik Unné att han likt en stor del andra sk liberaler idiotförklarar alla som inte tycker som han. Det är tyvärr ett vanligt fenomen bland de sk "nyliberala". När ska Henrik Unné och hans likar inse att det de symboliserar, i sin påhittade liberalism, endast är ett samhälle där den, i deras ögon, gudomliga fria marknaden skapar ett ännu värre klassamhälle en det vi har nu! Ett klassamhälle kan aldrig vara fritt! Det har vi sett i såväl kommunismen som kapitalismen. Kapitalismens grund bygger ju på en strävan uppåt i samhällsheirarkin, genom ett ökande av sitt kapital. Det är för mig oförståeligt hur detta ska kunna ske utan att man uttnyttjar andra individer.
Och, multikultiralister, vad i helsike är det? Är det månne en vänstermänniska som inte tycker det är så farligt att kulturer blandas? Vad kallar du högerliberalerna som tycker detsamma?
Men, dina artiklar är åtminstone underhållande!
Permalänk | Anmäl
Martin Öhman, 2010-03-12, 13:47
Tänk att en känd svensk kvinna har anmält en porr tidning för att hennes ansikte var i tidningen,..Hon tänker på hennes rykte och heder kanske men andra bryr inte om !!!!!!!!!!!!!!..Läs vad en svensk man skrev till mig:-
Jag håller med dig . Är inte den sida du länkar till hets mot folkgrupp så finns det inget som är hets mot folkgrupp. Syftet med sidan är enbart att smutskasta en religiös inriktning.
Jag har inget emot en och annan Mohammedkarikatyr. Lika lite som jag har något emot satiriska drifter med någon religion. Alla måste tåla att bli lite kränkta på grund av sina olika ställningstaganden. Om det sedan är politiska eller religiösa ställningstaganden som hånas tycker jag är helt likställt. Men att ge sig på en grupp på det sätt som görs på ifrågavarande hemsida tycker jag borde vara över gränsen för vad som är lagligt och klassas som ‘hets mot folkgrupp’. Hade sidan hånat judar så hade det tagit eld i baken på hela de officiella Sverige. Media och politiker, och inte minst Israel-lobbyn, hade gått i taket och sidan hade på grund av ”trycket” stängts ner blixtsnabbt.
OBS.Muslimer ska göra likadan nu...Muslimer ska starta 25 sidor på internet om judendom och judar ..om fakta bara....muslimer ska svara tillbaka nu...www.mohammadcartoons.org ska stoppas ,politiker och media ..Den sidan är anarki utan moral, ansvar och uppfostran...
Permalänk | Anmäl
Do not stop me, 2010-03-12, 23:19
Jag tror att vänsterns islamist-kramande har ett mycket enklare ursprung:
Nationalist-högern tycker illa om invandringen från länder i Mellanöstern-NordAfrika (MENA) mfl där islam är huvudreligion.
Vänstern ogillar intensivt Nationalist-högern. Därför tar man till sig deras fiender dvs såna som tillhör MENA-folket. Att dessa personer dessutom ofta är fattiga och har en konflikt med USA gör dem ännu något mer "aptitliga". Att flertalet invandrare från MENA desutom blir bidragsberoende gör dem till framtida lojala riksdagsröster för "vänsterpartier", och röster är ALLTID en god anledning til ett ställningstagande..
Att en stor del av MENA-folket inte delar vänsterns "demokratiska" ideal spelar mindre roll - dom är ju (naturligtvis) emot Nationalist-högern eftersom den vill begränsa invandring mm och sen är många emot USA (även om dom helst vill bo där). Två saker av tre har man gemensamt, och då blir man "vänner".
Men viktigast är den gemensamma fienden - Högern. Detta framkom tydligt i ett internt dokument från brittiska Labour, där det skrevs att man ville införa det multikulturella samhället bl a för "to rub the Right’s nose in diversity and render their arguments out of date".
Permalänk | Anmäl
Blogo, 2010-03-13, 12:31
Till Martin Öhman #11: Jag är själv en högerliberal som *inte* tycker att det finns några problem med att olika kulturer blandas. Jag är objektivist. Och jag förespråkar fullständigt fri, helt okontrollerad invandring. Hur många fattiga människor från Tredje världen som helst skall få komma till Sverige om de vill, och om de själva betalar flygbiljetten, eller får flygbiljetten betald genom frivillig privat välgörenhet.
Jag har skrivit flera artiklar här på Newsmill, där jag förespråkar fri invandring, t.ex. - http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/26/fri-invandring-utgor-inget-hot... och http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/27/varfor-jag-hatar-facket .
Dessutom kan jag tillägga att jag själv har gift mig med en utomeuropeisk invandrare. Min härliga kvinna, Thi, kommer från Vietnam.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-14, 08:26
Till EmilSSU #6: Nejmen - vem står för *segregation* - jag som är "extremliberal" (jag är *objektivist* - titta här om du vill se vad det betyder www.aynrand.org ) eller du som är socialdemokrat. Sossarna är *inte* för fri invandring. De vill "skydda" de svenska jobbarna mot lönekonkurrens. Jag som är anhängare av kompromisslös respekt för individens rättigheter, förespråkar med hästsparkar och rallarsvingar den fria invandringen. Jag accepterar inte idén att staten får inskränka enskilda människors frihet, genom att t.ex. förbjuda dem att bosätta sig i Sverige, bara för att de inte råkade födas här. Här är en artikel där jag med emfas förespråkar fri invandring, och därmed motsätter mig segregering -
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/26/fri-invandring-utgor-inget-hot... .
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-14, 08:33
Till Palestinas fakta #4: Jag tycker faktiskt att det måste vara tillåtet att kritisera, driva med och t.o.m. förolämpa Kungahuset. Och jag försvarar faktiskt kommunister som gör det. Men när det gäller ditt konkreta exempel, så måste jag påpeka att det är ett brott att ett foto på någon människas ansikte, och klistra in det i en porrbild. Det är en kränkning, alldeles oavsett om ansiktet tillhör Drottning Silvia eller metallarbetaren Henrik Unné eller profeten Mohammed (om det fanns några foton på honom). Så det är bara rätt att straffa människor som klistrar in foton på riktiga människor i porrbilder.
Men det kan aldrig vara otillåtet i ett fritt samhälle att göra skämtteckningar på Drottning Silvia eller Henrik Unne eller profeten Mohammed.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-14, 08:39
Till Bloga #13: Jag tror att din förklaring till Islam-kramandet är för ytlig. Jag tror att det är djupare filosofiska orsaker till fenomenet. Det är inte bara politik det handlar om.
Det är framförallt 2 filosofiska idéer hos vänstern som orsakar deras kramande av MENA-folket - egalitarianismen och irrationalismen. Egalitarianismen är enkelt uttryckt dyrkandet av den som är "svag" eller "liten". Muslimerna i Mellanöstern och Nordafrika är fattiga, och deras kultur är efterbliven. Därför får de vänsterns sympatier.
Och irrationalismen är vänsterns fientlighet mot "det kalla" förnuftet. Vänstermänniskor dyrkar känslorna, och ringaktar förnuftet. Muslimerna dyrkar mysticismen, den blinda tron på Allah och religionen. Eftersom muslimerna praktiserar blind tro, får de vänsterns sympatier.
Det är min (objektivistiska) syn på det. Jag råder dig att läsa Ayn Rands utmärkta idéroman Och världen skälvde, om du vill förstå denna fråga.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-14, 08:47
Deras hat mot kapitalismen är en väldigt central huvudorsak, de lägger inte lika mycket tid och energi på förtryck i andra länder, ex Ryssland, Kina Sri Lanka, Burma, Sudan m.fl.
Kapitalismen är deras största fiende och förtrycker de "svaga", USA anses mest kapitalistiskt och imperialistiskt och det största hotet mot socialismen.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-03-14, 10:36
Till Mike Nilson #18: Jo, det är sant att vänstern hatar kapitalismen, så det ligger nära till hands att de skall sympatisera med USAs fiender, vem dessa än må vara. Men jag tror likväl att den drivande kraften bakom sympatierna för MENA- folket är filosofiska idéer som är mera djupgående än politiska faktorer.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-14, 11:40
@Palestina fakta; såväl den judiska som den kristna tron har utsatts för kritisk granskning och till och med spe inför öppen ridå sedan 1700-talet. I Ecce Homo-fallet visades blider av Jesus omgiven av homosexuella - i Uppsala domkyrka. Jag skulle vilja se liknande bilder med Mohammed i Al-Aqsamoskén. Islam är den enda religion med fanatiker som mördar och terroriserar för att tysta kritiker. Islam är en cancersvulst på mänsklighetens talorgan.
Permalänk | Anmäl
Carl S, 2010-03-15, 04:12
-”Terrorism is the best political weapon
for nothing drives people harder
than a fear of sudden death.”
Adolf Hitler
-”Those who sacrifice essential liberties to obtain temperarily security, deserves neither and will lose both”
Benjamin Franklin
Denna skrämselpropaganda såsom "terrorismens nya ansikte" används bara som ett sätt att boosta upp oss med rädsla så att få oss att gå med på att ge upp ännu mer av våra friheter och rättigheter till kontrollsamhället...
Ni kanske fortfarande tror på den konspirationsteorin att 19 muslimska kapare (vilka 8 har visats fortfarande är vid liv) med kartongskärare lyckades ta över 4 plan och träffa 3 av sina mål? och dessförinnan klarade av att få världens största militärmakts luftförsvar att hålla sig undan? (Cheney som under 9/11 var högsta ordergivaren för NORAD, beordrade stridspiloterna att inte på något sätt hindra eller skjuta ner de kapade planen: http://www.prisonplanet.com/911/norad.htm)
och att de påstådda kaparna även hade så ofantligt tur att få 3 skyskrapor att rasa samman i FRITT FALL? än fast det, som vi vet, bara var 2 plan som träffade tornen! Kolla upp WTC 7…
De personerna som fortfarande tror på den officiella lögnen borde verkligen se Loose Change 2nd Edition (finns med svensk text på google videos) och/lr Terrorstorm!
Det har även kommit fram att forskare har hittat högteknologiskt sprängmedel, nano-termit, i spillrorna och dammet som de grundligt undersökte från Ground Zero… de uppskattar att det kan ha varit allt mellan 10-100 ton av det ämnet planterat i byggnaderna. Detta fynd är det än så länge tydligaste beviset på att det rörde sig om en kontrollerad rivning…
Niels Harrit on Nano- thermite: http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o
Det är nu över 1 100 arkitekter och ingengörer som inte heller tror på regeringens lättköpta förklaring att tornens stålstruktur smälte samman p.g.a jetbränslet (vilket har 500 grader lägre värme än det som krävs för att få stål att ens börja smälta) och att det var den enda orsaken till tornens kollaps. De kräver nu liksom en alltmer stigande mängd människor runtom världen, en ny undersökning om vad som egentligen hände den dagen
http://www.youtube.com/watch?v=agqfH8p0Yho
http://www.ae911truth.org/
Permalänk | Anmäl
Vaken.se, 2010-03-15, 18:18
Jag vill poängtera att jag inte är talesman för varken SSU eller Socialdemokraterna.
Svar på #10
Du har missförstått mig tror jag. Jag förstår att du kan känna dig kränkt. Men jag förstår också att de kan känna sig kränkta.
Att leva med en religion är en livsstil som bör respekteras, även av sådana som du! Jag är så sekulär man kan bli, men jag är absolut inte någon fiende till religiösa grupper! Däremot ser jag ett allvarligt utmaning i att människor av olika kultur/religion isoleras från varandra och lika allvarligt är utmaningen med kulturkrockar.
Svar på #15
Anledningen till att vi är emot fullständigt fri invandring är, vad jag vet, för att detta skulle innebära att massor av människor skulle börja jobba i Sverige till minimilön. Sverige behöver inte några slavar i detta I-land, och vi har en alldeles förkastligt hög arbetslöshet som har stigit från ca 8% till ca 9% (källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetslos...). Jag anser inte att det är samhällsnytta. Det handlar alltså inte om människor, utan om billig men onödig arbetskraft, som företag och privatpersoner kommer att tjäna på och som Sverige som helhet kommer att förlora på.
Permalänk | Anmäl
EmilSSU, 2010-03-15, 22:07
Till Vaken.se #21: En stål struktur behöver inte *smälta* för att kollapsa. Det räcker med att en hög värme förändrar stålets atomiska strukur. Det är i alla fall min lekmannaförståelse av frågan. Så jag tror inte på dina konspirationsteorier. Problemet med President Bush, och den amerikanska regeringen i allmänhet, är att den är alltför obeslutsam i kampen mot den totalitära islamismen. USAs politiska ledare är handikappade av sin tro på den altruistiska moralläran.
Den här boken förklaras saken - http://www.aynrandbookstore2.com/prodinfo.asp?number=EL06B .
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-16, 11:45
Till EmilSSU #22: En anständig människa tål saker som hon uppfattar som förolämpningar. Jag har själv utsatts för massor av förolämpningar i mitt liv, bl.a. har människor gjort sig "lustiga" över den psykiska sjukdomen som jag drabbades av när jag var tonåring, men jag har likväl aldrig slagit ihjäl någon, eller ens gett någon oförskämd snubbe en smäll på käften. Jag förväntar mig att muslimerna skall tåla upplevda förolämpningar likaväl som jag gör. De är ju vuxna människor, de är inte barn bara för att de är muslimer, eller hur?
Angående fri invandring - att arbeta för en "minimilön" är inte att vara en slav. Och om Sverige skickar invandrare och flyktingar tillbaka, då får de ännu lägre löner än de skulle ha fått i Sverige. De kanske rentav blir arbetslösa och svälter ihjäl. Orsaken till att de kommer till Sverige (och ofta tar de stora risker för att komma till Sverige) är att de har skäl att tro att de skall få ett bättre liv här. Det är hjärtlöst och "osolidariskt" att skicka dem tillbaka.
Och vart tog din socialistiska jämlikhetsiver vägen, EmilSSU? Socialdemokraterna brukar säga att vi måste "jämna ut mellan de rika och de fattiga". Nå, de svenska arbetarna är rika jämfört med människorna i Tredje världen. Varför skall vi inte "jämna ut", genom att låta de fattiga i Tredje världen komma till Sverige, och få högre löner, även om det innebär att en del svenska arbetare får lägre löner p.g.a. konkurrensen om jobben?
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-03-16, 11:54
"Palestinas fakta" -> Ett typexempel på en idiot. Han menar att han hade blivit dödad om han hade gjort samma sak med Elvis. Detta är helt osant; har du hört talas om Ecohomo. Kom ihåg att mohammed begick folkmord mot judarna i Medina; och du stödjer honom så vem är det som är ond? - Jo exakt du.
Vidare så kan din älskade Allah inte ens Stava; Quranen är fylld av stavfel. Boken definierade inte heller grammatiken; det fanns litteratur innan mohammed.
Palestinas fakta = Var god att lämna Sverige du hör inte hemma här. Det säger jag lika mycket för din del som för vår del.
Permalänk | Anmäl
Paul, 2010-03-17, 11:03
Underhållande artikel igen av Hennrik Unné. Jag blir alltid förtjust när extremer ställs tydligt mot varandra och debatten om yttrandefriheten är viktig, speciellt för etniska svenskar att förstå. Lars Vilks gör här ett stort pedagoiskt arbete.
Lars Vilk hade rätt att skapa och ställa ut sin teckning. Folk har rätt att tycka vad de vill om hans konst, men har inte rätt att hota, misshandla eller mörda Vilks. Det är lagen i Sverige.
Sedan är det någon formulering i lagen om yttrandefriheten när det gäller folkgrupp, så om jag minns rätt klassas judar som folkgrupp, men inte muslimer och kristna.
Fri invandring finns det sannolikt mindre intresse av i dagsläget med en välfärdsstat och den tror jag inte svenskarna eller invandrarna vill ge upp. Det verkar viktigt att ta kontroll över massinvandringen och bedriva en långsiktigt hållbar sådan och inte skapar mer problem med arbetslöshet, bidragsberoende, brottslighet, utanförskap och isolering. Vi behöver ett utvandringsverk som kan hjälpa flyktingar att återvända till sina hemländer, en byråkrati som jobbar åt andra hållet och inte bara ett invandrarverk (migrationsverket). Att fortsätta ta emot stora mängder arbetslösa människor som det inte finns arbete till blir ruinerande i längden. Vi behöver ett invandringsuppehåll och ta hand om de invandrare och flyktingar vi redan har i landet först och sedan bestämma hur många flyktingar vi har råd att ta emot och var vi skall ta emot dem.
Livet i det svenska folkhemmet har blivit allt mer komplicerat med många nya etniska grupper att relatera till och jag tror inte att det går att få tillbaka det "gamla" Sverige före massinvandringen (1975) möjligen en bättre invandring och utvandring i balans till lägre kostnader och högre intäkter mindre arbetslöshet, bidragsberoende, brottslighet och social misär.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-17, 12:11
Du är väldigt nära, men det är mycket värre än så.
Extremvänsterns huvudsakliga mål är inte att skapa "ett bättre samhälle". Det är att KROSSA. Krossa kapitalismen, krossa demokratin, krossa "borgarstaten" och krossa "USA-imperialismen". Det spelar alltså ingen större roll vad som kommer efter krossandet eller vad som händer med människorna i det samhälle som krossas. Extremänstern drivs inte främst av idéer om förbättringar av människors liv utan av vad som bäst gagnar slutmålet, själva krossandet alltså.
Därför har vänstern aldrig brytt sig om "flyktingarna", lika lite som de bryr sig om "vanliga muslimer". Det multikulturella projektet har istället setts som den effektivaste garanten för Den Slutliga Lösningen på Borgarfrågan. Anledningen är naturligtvis att det inte finns några mer radikala, hatiska och dödligt våldsamma och blodtörstiga "revolutionärer" på jorden än just islamisterna. Lyckas vänstern bara få in tillräckligt många totalt hänsynslösa mördare i Europa så är "världsrevolutionen" säkrad.
Lars Vilks angrips därför inte för att han går emot vänstern i sig utan för att han är på väg att på ett väldigt illustrativt sätt synliggöra islamisternas vildsinta hat och riskera att öka skepsisen mot muslimer i allmänhet och därmed hota att rubba vänsterns planer.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2010-03-17, 14:03
#24 Henrik
Jag svarar på ett stycke i taget.
Just det! Det har du alldeles rätt i. Och jag har inte sagt något annat =). Det jag vill påminna dig om är att frihet kommer med ansvar. Yttrandefriheten betyder inte att det är ok att förolämpa människor med flit. Vilks var nog väl medveten om vad hans verk betydde.
Du, som har en psykisk sjukdom, skulle väl ändå föredra att folk lät bli att jävlas med dig för det, trots yttrandefriheten?
Dessutom vill jag påminna att jag inte stöder någon sida i den här kulturkrocken.
Ojoj... Så du tycker att klasserna ska jämnas ut genom att fattiga jävlar från tredje världen ska göra det jobb som vi rika jävlar inte orkar med?
Flyktingpolitik är något helt annat! Där är inte alliansen i front.
Jag anser inte att det är samhällsnytta att hyra in en massa fattiga människor. Här gör de ingen nytta förutom att förslöa svenskarna. Att föräldrar reser långt ifrån sina familjer under långa tider för att tjäna pengar de redan förtjänar är jag starkt kritisk mot.
Att jämna ut ekonomin mellan länder är självklart för mig, men det ska ske med andra metoder än den här!
Permalänk | Anmäl
Emil Eriksson SSU Örebro, 2010-03-25, 19:54
Till Emil Eriksson #28: Vilken härlig socialistisk ondska du ger uttryck för!
1) "Du, som har en psykisk sjukdom, skulle väl ändå föredra att folk lät bli att jävlas med dig för det, trots yttrandefriheten?" Nu är det så att jag är en *f.d.* psykotiker. Jag har återhämtat mig från min sjukdom, och fungerar normalt nu. Jag har faktiskt heltidsarbetat i nästan 35 år, utan några återfall. Och - visst, jag skulle *föredra* att folk inte djävlades med mig. Men om någon ändå djävlades med mig, genom att kalla mig för "tokf-n" eller dylikt, skulle jag *inte* springa till pappa staten, och kräva att vederbörande skulle sättas i fängelse, och *ännu mindre* skulle jag slå ihjäl vederbörande själv.
2) "Här gör de [invandrarna från fattiga länder] ingen nytta förutom att förslöa svenskarna." Det där är klockren rasism, Emil! Du verkar inte vara medveten om det, men människorna i Tredje världen existerar faktiskt inte för vår skull. De har en rätt till frihet, inklusive rätten att bosätta sig var de vill, alldeles oberoende av huruvida vi svenskar tycker att de tjänar oss, och gör "tillräckligt" nytta för oss.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-02, 16:38
Jag blir faktiskt inte klok på många här inne.
Yttrandefriheten är något fantastiskt viktigt och bra! Men den blir snabbt helt värdelös om vi inte vårdar den. Förolämpningar har en tendens att fungera procykliskt och leder väldigt ofta till vendettor som förr eller senare urartar. Regelsystemet i Sverige funkar idag relativt väl eftersom yttrandefriheten regleras av en förordning, medan diskrimineringsförbudet regleras genom en lag. Lagar gäller över förordningar så där har vi en väldigt pragmatisk lösning.
Sedan kan psykiskt våld i många lägen vara värre än fysiskt våld och leda till enorma mängder lidande. Vi måste reglera yttrandefriheten, eftersom det handlar om vår personliga integritet.
Som avslutning till alla svart/vitt-tänkare så betyder det inte att jag vill förbjuda yttrandefriheten, tvärtom! Allt handlar om avvägningar och kompromisser, så även detta.
Permalänk | Anmäl
B Henrik Jonsson, 2010-04-02, 16:51
Här kommer svar på #29 =)
Hoppsan! Jag råkade säga <är> istället för . Detta räckte visst för att reta upp dig! Förlåt förlåt och förlåt. Vad duktig du är som säger ifrån...men jag har en känsla av att du kan göra det på ett mer anständigt sätt nästa gång?
Vi är överens om att det inte är klokt att kräva "att vederbörande skulle sättas i fängelse" osv. Jag har inte sagt något annat. Lugna ner dig.
I ditt citat förtydligar du "invandrarna från fattiga länder" och du kallar det rasism. Du missförstår mig. Jag pratar inte om någon speciell 'ras' (varför skulle jag göra det?) av människor eller om någon speciell nationalitet. Jag pratar om familjer som splittras för att företag tjänar pengar på importerad arbetskraft. Kan du förstå det?
Just precis, de i tredje världen existerar inte för vår skull.
Visst vill jag att alla ska få bosätta oss var vi vill, men det ska vara ett frivilligt val. Har du funderat på var friheten hamnar? Hos människorna eller hos kapitalet?
Om inte du lugnar ner dig, herr Unné, så får du inget mer svar. Använd förnuft i diskussionen istället för dina antagonistiska känslor mot röd politik. Vi är mer eller mindre överens ju.
Permalänk | Anmäl
EmilSSU, 2010-04-03, 00:20
Till EmilSSU #31: Jag ber om ursäkt om jag har tillskrivit dig åsikter som du inte har. Men när du började "påminna mig om att med yttrandefriheten kommer ansvar" fick jag för mig att du anspelade på lagarna mot "hets mot folkgrupp", som enligt min uppfattning innebär att människor kan sättas i fängelse för att de säger saker som somliga inte tycker om. Jag anser att andra har en rätt att förolämpa mig om de vill, utan att straffas av staten för det, och jag anser att jag likaså har en rätt att förolämpa dem om jag vill, utan att straffas av staten.
När det gäller frihet för fattiga människor - så finns det bara ett sätt att öka den, och det sätter är detsamma som att öka friheten för svenskarna - avskaffa statliga kontroller. Alla statliga ingrepp i människors liv, bortsett från bekämpning av angreppsvåld (som endast utövas av brottslingar och brottsliga regeringar), innebär våldsutövning. Statsmakten *är* våldsmakten, och varje statlig "hjälpinsats" till någon, innebär att någon också utsätts för våld. När det är brottslingar som straffas, eller angripande stater som stoppas, är våldet berättigat, men annars inte.
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-04-10, 15:39
Det är vänstern som driver det multikulturella projektet. Socialisterna har gått samman med islamfascisterna (ex Hizbollah och Hamas) mot Israel och USA och Västerlandet, mot kapitalismen och det fria samhället.
Islamfascister och socialister är frihetens fiende nummer ett, de vill stoppa vår heliga yttrandefrihet med våld, för de vet att deras människofientliga ideologier inte klarar en fri debatt.
Permalänk | Anmäl
Johnny Andersson, 2010-05-11, 20:35
Palestinas fakta
Det är ju inte så att araberna aldrig försöker förnedra västvärden, hur många amerikanska flaggor, Busch dockor och andra väst symboler har inte bränts framför kamerorna genom åren.
Det är uppenbart att vissa får kränka, andra inte.
Permalänk | Anmäl
Lee Bertin, 2010-05-12, 16:16
Ja.Jag är vänstermänniska. Ja, Vilks är arbetarklassens hjälte. Ja hypotesen är en nidbild, tyvärr med ett korn av sanning men jag tror att de flesta vänstermänniskor är starkt emot islamismen. Nämn gärna att M har en islamist på sin riksdagslista.
Permalänk | Anmäl
Johnny Lilja, 2010-05-13, 21:39
Till Johnny Lilja #35: Jag håller med dig, om det du menar med ditt kommentar om att M har en islamist på sin riksdagslista är att moderaterna inte är bättre än sossarna och kommunisterna. Moderaterna suger, enligt min uppfattning. Se min artikel här på Newsmill - "Därför är inte heller jag sosse" - http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/13/darfor-ar-inte-heller-jag-sosse .
Permalänk | Anmäl
Henrik Unné, 2010-05-14, 08:14
Skribenten kan ha rätt. I alla fall eldar vänstern på terroristerna genom att i palestina-sammanhang upplysa dem om hur förtryckta de är av vårt västliga samhälle. Detta i kombination med ett gemensamt USA- och Israelhat kan mycket väl utgöra bas för verksamheten.
På samma sätt som islamister samverkade med nazister under WW2.
Tanken på terrorism är nog inte långt borta för den förvirrade och desperata delen av vänstern. Lite av en tradition. Då är det förstås bekvämt att låta andra = islamisterna utföra arbetet och stå skulden.
Permalänk | Anmäl
Max Nyberg, 2012-02-25, 02:22
34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Osmakligt!
Vänstern generellt sett tycker synd om de svaga som buntas genom någon gemensam nämnare till ett kollektiv, i detta fall muslimer, Lars Vilks är en individ som anses förolämpat och provocerat de "svaga", därmed är han syndabocken precis som du beskriver.
Det är i alla fall så jag ser på saken utifrån hur vänstermoral generellt sett fungerar.
Mycket bra artikel!
"politiskt korrekta socialismen"!?
Det flesta nyktra bedömare skulle nog säga att liberalismen av olika schatteringar regerar så hårt att de kväver både konservatismen och socialismen.
I övrigt en så osmakligt korkad artikel att jag inte gitter bemöta skiten.
Usch, en sådan destruktiv artikel!
Majoriteten av vänstersidan tycker, precis som majoriteten av högersidan att ett multikulturellt samhälle är rätt. Peka inte ut partier, utan åsikter! Men en viktig sak är hur det samhället ser ut. Antingen röstar man extremvänster (kommunism) där alla tvingas bete sig likadant, eller på mitten (socialism/nyliberalism) där frihet med ansvar betonas, eller extremhöger (kapitalism/rasism) där samhället splittras genom segregation.
Jag är SSU:are och tycker att det är onödigt att reta upp någon med flit. Jag har full respekt för de som faktiskt sagt ifrån och sagt att de är kränkta, men att hota eller försöka ändra lagen är absurt
Yttrandefriheten är extremt viktig. Men så länge varken de yttrande eller de kränkta kan agera seriöst har vi en utmaning som skadar denna demokratins grundval!
Usch, en sådan destruktiv artikel!
Majoriteten av vänstersidan tycker, precis som majoriteten av högersidan att ett multikulturellt samhälle är rätt. Peka inte ut partier, utan åsikter! Men en viktig sak är hur det samhället ser ut. Antingen röstar man extremvänster (kommunism) där alla tvingas bete sig likadant, eller på mitten (socialism/nyliberalism) där frihet med ansvar betonas, eller extremhöger (kapitalism/rasism) där samhället splittras genom segregation.
Jag är SSU:are och tycker att det är onödigt att reta upp någon med flit. Jag har full respekt för de som faktiskt sagt ifrån och sagt att de är kränkta, men att hota eller försöka ändra lagen är absurt.
Yttrandefriheten är extremt viktig. Men så länge varken de yttrande eller de kränkta kan agera seriöst har vi en utmaning som skadar denna demokratins grundval!
Jag blir kränkt när barbariska jihadterrorister och sharia islamister begår illdåd och dödar civila (oftast muslimer).
Jag blir kränkt när "vanliga" muslimer vänder ett blint öga till att detta begås i islams namn.
Jag blir kränkt när de kräver särbehandling och anpassning av samhället till dem.
JAG BLIR KRÄNKT NÄR MUSLIMER VILL TYSTA NÅGON SOM SKRIVIT EN BOK OM MOHAMMED, MÅLAT EN TECKNING GÖR EN SKULPTUR OCH KALLAR DEN MOHAMMED ELLER MÖRDAR NÅGON SOM GJORT EN ISLAMKRITISK PJÄS. DET ÄR OACCEPTABELT.
Jag hoppas att EmilSSU och resten av socialdemokratin någon gång tar sitt förnuft till fånga och börjar jobbar utifrån sekulära principer istället för subjektiva känslor på samma sätt som kristendomen behandlats och tar tag i denna fråga, för vi är många i världen som känner oss kränkta av detta och ser på ett snett öga på islam, dess följare, och de förmyndare som hela tiden vill blidka denna medeltida barbari.
En en gång visar Henrik Unné att han likt en stor del andra sk liberaler idiotförklarar alla som inte tycker som han. Det är tyvärr ett vanligt fenomen bland de sk "nyliberala". När ska Henrik Unné och hans likar inse att det de symboliserar, i sin påhittade liberalism, endast är ett samhälle där den, i deras ögon, gudomliga fria marknaden skapar ett ännu värre klassamhälle en det vi har nu! Ett klassamhälle kan aldrig vara fritt! Det har vi sett i såväl kommunismen som kapitalismen. Kapitalismens grund bygger ju på en strävan uppåt i samhällsheirarkin, genom ett ökande av sitt kapital. Det är för mig oförståeligt hur detta ska kunna ske utan att man uttnyttjar andra individer.
Och, multikultiralister, vad i helsike är det? Är det månne en vänstermänniska som inte tycker det är så farligt att kulturer blandas? Vad kallar du högerliberalerna som tycker detsamma?
Men, dina artiklar är åtminstone underhållande!
Tänk att en känd svensk kvinna har anmält en porr tidning för att hennes ansikte var i tidningen,..Hon tänker på hennes rykte och heder kanske men andra bryr inte om !!!!!!!!!!!!!!..Läs vad en svensk man skrev till mig:-
Jag håller med dig . Är inte den sida du länkar till hets mot folkgrupp så finns det inget som är hets mot folkgrupp. Syftet med sidan är enbart att smutskasta en religiös inriktning.
Jag har inget emot en och annan Mohammedkarikatyr. Lika lite som jag har något emot satiriska drifter med någon religion. Alla måste tåla att bli lite kränkta på grund av sina olika ställningstaganden. Om det sedan är politiska eller religiösa ställningstaganden som hånas tycker jag är helt likställt. Men att ge sig på en grupp på det sätt som görs på ifrågavarande hemsida tycker jag borde vara över gränsen för vad som är lagligt och klassas som ‘hets mot folkgrupp’. Hade sidan hånat judar så hade det tagit eld i baken på hela de officiella Sverige. Media och politiker, och inte minst Israel-lobbyn, hade gått i taket och sidan hade på grund av ”trycket” stängts ner blixtsnabbt.
OBS.Muslimer ska göra likadan nu...Muslimer ska starta 25 sidor på internet om judendom och judar ..om fakta bara....muslimer ska svara tillbaka nu...www.mohammadcartoons.org ska stoppas ,politiker och media ..Den sidan är anarki utan moral, ansvar och uppfostran...
Jag tror att vänsterns islamist-kramande har ett mycket enklare ursprung:
Nationalist-högern tycker illa om invandringen från länder i Mellanöstern-NordAfrika (MENA) mfl där islam är huvudreligion.
Vänstern ogillar intensivt Nationalist-högern. Därför tar man till sig deras fiender dvs såna som tillhör MENA-folket. Att dessa personer dessutom ofta är fattiga och har en konflikt med USA gör dem ännu något mer "aptitliga". Att flertalet invandrare från MENA desutom blir bidragsberoende gör dem till framtida lojala riksdagsröster för "vänsterpartier", och röster är ALLTID en god anledning til ett ställningstagande..
Att en stor del av MENA-folket inte delar vänsterns "demokratiska" ideal spelar mindre roll - dom är ju (naturligtvis) emot Nationalist-högern eftersom den vill begränsa invandring mm och sen är många emot USA (även om dom helst vill bo där). Två saker av tre har man gemensamt, och då blir man "vänner".
Men viktigast är den gemensamma fienden - Högern. Detta framkom tydligt i ett internt dokument från brittiska Labour, där det skrevs att man ville införa det multikulturella samhället bl a för "to rub the Right’s nose in diversity and render their arguments out of date".
Till Martin Öhman #11: Jag är själv en högerliberal som *inte* tycker att det finns några problem med att olika kulturer blandas. Jag är objektivist. Och jag förespråkar fullständigt fri, helt okontrollerad invandring. Hur många fattiga människor från Tredje världen som helst skall få komma till Sverige om de vill, och om de själva betalar flygbiljetten, eller får flygbiljetten betald genom frivillig privat välgörenhet.
Jag har skrivit flera artiklar här på Newsmill, där jag förespråkar fri invandring, t.ex. - http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/26/fri-invandring-utgor-inget-hot... och http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/27/varfor-jag-hatar-facket .
Dessutom kan jag tillägga att jag själv har gift mig med en utomeuropeisk invandrare. Min härliga kvinna, Thi, kommer från Vietnam.
Till EmilSSU #6: Nejmen - vem står för *segregation* - jag som är "extremliberal" (jag är *objektivist* - titta här om du vill se vad det betyder www.aynrand.org ) eller du som är socialdemokrat. Sossarna är *inte* för fri invandring. De vill "skydda" de svenska jobbarna mot lönekonkurrens. Jag som är anhängare av kompromisslös respekt för individens rättigheter, förespråkar med hästsparkar och rallarsvingar den fria invandringen. Jag accepterar inte idén att staten får inskränka enskilda människors frihet, genom att t.ex. förbjuda dem att bosätta sig i Sverige, bara för att de inte råkade födas här. Här är en artikel där jag med emfas förespråkar fri invandring, och därmed motsätter mig segregering -
http://www.newsmill.se/artikel/2009/02/26/fri-invandring-utgor-inget-hot... .
Till Palestinas fakta #4: Jag tycker faktiskt att det måste vara tillåtet att kritisera, driva med och t.o.m. förolämpa Kungahuset. Och jag försvarar faktiskt kommunister som gör det. Men när det gäller ditt konkreta exempel, så måste jag påpeka att det är ett brott att ett foto på någon människas ansikte, och klistra in det i en porrbild. Det är en kränkning, alldeles oavsett om ansiktet tillhör Drottning Silvia eller metallarbetaren Henrik Unné eller profeten Mohammed (om det fanns några foton på honom). Så det är bara rätt att straffa människor som klistrar in foton på riktiga människor i porrbilder.
Men det kan aldrig vara otillåtet i ett fritt samhälle att göra skämtteckningar på Drottning Silvia eller Henrik Unne eller profeten Mohammed.
Till Bloga #13: Jag tror att din förklaring till Islam-kramandet är för ytlig. Jag tror att det är djupare filosofiska orsaker till fenomenet. Det är inte bara politik det handlar om.
Det är framförallt 2 filosofiska idéer hos vänstern som orsakar deras kramande av MENA-folket - egalitarianismen och irrationalismen. Egalitarianismen är enkelt uttryckt dyrkandet av den som är "svag" eller "liten". Muslimerna i Mellanöstern och Nordafrika är fattiga, och deras kultur är efterbliven. Därför får de vänsterns sympatier.
Och irrationalismen är vänsterns fientlighet mot "det kalla" förnuftet. Vänstermänniskor dyrkar känslorna, och ringaktar förnuftet. Muslimerna dyrkar mysticismen, den blinda tron på Allah och religionen. Eftersom muslimerna praktiserar blind tro, får de vänsterns sympatier.
Det är min (objektivistiska) syn på det. Jag råder dig att läsa Ayn Rands utmärkta idéroman Och världen skälvde, om du vill förstå denna fråga.
Deras hat mot kapitalismen är en väldigt central huvudorsak, de lägger inte lika mycket tid och energi på förtryck i andra länder, ex Ryssland, Kina Sri Lanka, Burma, Sudan m.fl.
Kapitalismen är deras största fiende och förtrycker de "svaga", USA anses mest kapitalistiskt och imperialistiskt och det största hotet mot socialismen.
Till Mike Nilson #18: Jo, det är sant att vänstern hatar kapitalismen, så det ligger nära till hands att de skall sympatisera med USAs fiender, vem dessa än må vara. Men jag tror likväl att den drivande kraften bakom sympatierna för MENA- folket är filosofiska idéer som är mera djupgående än politiska faktorer.
@Palestina fakta; såväl den judiska som den kristna tron har utsatts för kritisk granskning och till och med spe inför öppen ridå sedan 1700-talet. I Ecce Homo-fallet visades blider av Jesus omgiven av homosexuella - i Uppsala domkyrka. Jag skulle vilja se liknande bilder med Mohammed i Al-Aqsamoskén. Islam är den enda religion med fanatiker som mördar och terroriserar för att tysta kritiker. Islam är en cancersvulst på mänsklighetens talorgan.
-”Terrorism is the best political weapon
for nothing drives people harder
than a fear of sudden death.”
Adolf Hitler
-”Those who sacrifice essential liberties to obtain temperarily security, deserves neither and will lose both”
Benjamin Franklin
Denna skrämselpropaganda såsom "terrorismens nya ansikte" används bara som ett sätt att boosta upp oss med rädsla så att få oss att gå med på att ge upp ännu mer av våra friheter och rättigheter till kontrollsamhället...
Ni kanske fortfarande tror på den konspirationsteorin att 19 muslimska kapare (vilka 8 har visats fortfarande är vid liv) med kartongskärare lyckades ta över 4 plan och träffa 3 av sina mål? och dessförinnan klarade av att få världens största militärmakts luftförsvar att hålla sig undan? (Cheney som under 9/11 var högsta ordergivaren för NORAD, beordrade stridspiloterna att inte på något sätt hindra eller skjuta ner de kapade planen: http://www.prisonplanet.com/911/norad.htm)
och att de påstådda kaparna även hade så ofantligt tur att få 3 skyskrapor att rasa samman i FRITT FALL? än fast det, som vi vet, bara var 2 plan som träffade tornen! Kolla upp WTC 7…
De personerna som fortfarande tror på den officiella lögnen borde verkligen se Loose Change 2nd Edition (finns med svensk text på google videos) och/lr Terrorstorm!
Det har även kommit fram att forskare har hittat högteknologiskt sprängmedel, nano-termit, i spillrorna och dammet som de grundligt undersökte från Ground Zero… de uppskattar att det kan ha varit allt mellan 10-100 ton av det ämnet planterat i byggnaderna. Detta fynd är det än så länge tydligaste beviset på att det rörde sig om en kontrollerad rivning…
Niels Harrit on Nano- thermite: http://www.youtube.com/watch?v=8_tf25lx_3o
Det är nu över 1 100 arkitekter och ingengörer som inte heller tror på regeringens lättköpta förklaring att tornens stålstruktur smälte samman p.g.a jetbränslet (vilket har 500 grader lägre värme än det som krävs för att få stål att ens börja smälta) och att det var den enda orsaken till tornens kollaps. De kräver nu liksom en alltmer stigande mängd människor runtom världen, en ny undersökning om vad som egentligen hände den dagen
http://www.youtube.com/watch?v=agqfH8p0Yho
http://www.ae911truth.org/
Jag vill poängtera att jag inte är talesman för varken SSU eller Socialdemokraterna.
Svar på #10
Du har missförstått mig tror jag. Jag förstår att du kan känna dig kränkt. Men jag förstår också att de kan känna sig kränkta.
Att leva med en religion är en livsstil som bör respekteras, även av sådana som du! Jag är så sekulär man kan bli, men jag är absolut inte någon fiende till religiösa grupper! Däremot ser jag ett allvarligt utmaning i att människor av olika kultur/religion isoleras från varandra och lika allvarligt är utmaningen med kulturkrockar.
Svar på #15
Anledningen till att vi är emot fullständigt fri invandring är, vad jag vet, för att detta skulle innebära att massor av människor skulle börja jobba i Sverige till minimilön. Sverige behöver inte några slavar i detta I-land, och vi har en alldeles förkastligt hög arbetslöshet som har stigit från ca 8% till ca 9% (källa: http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Arbetsmarknad/Arbetsloshet/Arbetslos...). Jag anser inte att det är samhällsnytta. Det handlar alltså inte om människor, utan om billig men onödig arbetskraft, som företag och privatpersoner kommer att tjäna på och som Sverige som helhet kommer att förlora på.
Till Vaken.se #21: En stål struktur behöver inte *smälta* för att kollapsa. Det räcker med att en hög värme förändrar stålets atomiska strukur. Det är i alla fall min lekmannaförståelse av frågan. Så jag tror inte på dina konspirationsteorier. Problemet med President Bush, och den amerikanska regeringen i allmänhet, är att den är alltför obeslutsam i kampen mot den totalitära islamismen. USAs politiska ledare är handikappade av sin tro på den altruistiska moralläran.
Den här boken förklaras saken - http://www.aynrandbookstore2.com/prodinfo.asp?number=EL06B .
Till EmilSSU #22: En anständig människa tål saker som hon uppfattar som förolämpningar. Jag har själv utsatts för massor av förolämpningar i mitt liv, bl.a. har människor gjort sig "lustiga" över den psykiska sjukdomen som jag drabbades av när jag var tonåring, men jag har likväl aldrig slagit ihjäl någon, eller ens gett någon oförskämd snubbe en smäll på käften. Jag förväntar mig att muslimerna skall tåla upplevda förolämpningar likaväl som jag gör. De är ju vuxna människor, de är inte barn bara för att de är muslimer, eller hur?
Angående fri invandring - att arbeta för en "minimilön" är inte att vara en slav. Och om Sverige skickar invandrare och flyktingar tillbaka, då får de ännu lägre löner än de skulle ha fått i Sverige. De kanske rentav blir arbetslösa och svälter ihjäl. Orsaken till att de kommer till Sverige (och ofta tar de stora risker för att komma till Sverige) är att de har skäl att tro att de skall få ett bättre liv här. Det är hjärtlöst och "osolidariskt" att skicka dem tillbaka.
Och vart tog din socialistiska jämlikhetsiver vägen, EmilSSU? Socialdemokraterna brukar säga att vi måste "jämna ut mellan de rika och de fattiga". Nå, de svenska arbetarna är rika jämfört med människorna i Tredje världen. Varför skall vi inte "jämna ut", genom att låta de fattiga i Tredje världen komma till Sverige, och få högre löner, även om det innebär att en del svenska arbetare får lägre löner p.g.a. konkurrensen om jobben?
"Palestinas fakta" -> Ett typexempel på en idiot. Han menar att han hade blivit dödad om han hade gjort samma sak med Elvis. Detta är helt osant; har du hört talas om Ecohomo. Kom ihåg att mohammed begick folkmord mot judarna i Medina; och du stödjer honom så vem är det som är ond? - Jo exakt du.
Vidare så kan din älskade Allah inte ens Stava; Quranen är fylld av stavfel. Boken definierade inte heller grammatiken; det fanns litteratur innan mohammed.
Palestinas fakta = Var god att lämna Sverige du hör inte hemma här. Det säger jag lika mycket för din del som för vår del.
Underhållande artikel igen av Hennrik Unné. Jag blir alltid förtjust när extremer ställs tydligt mot varandra och debatten om yttrandefriheten är viktig, speciellt för etniska svenskar att förstå. Lars Vilks gör här ett stort pedagoiskt arbete.
Lars Vilk hade rätt att skapa och ställa ut sin teckning. Folk har rätt att tycka vad de vill om hans konst, men har inte rätt att hota, misshandla eller mörda Vilks. Det är lagen i Sverige.
Sedan är det någon formulering i lagen om yttrandefriheten när det gäller folkgrupp, så om jag minns rätt klassas judar som folkgrupp, men inte muslimer och kristna.
Fri invandring finns det sannolikt mindre intresse av i dagsläget med en välfärdsstat och den tror jag inte svenskarna eller invandrarna vill ge upp. Det verkar viktigt att ta kontroll över massinvandringen och bedriva en långsiktigt hållbar sådan och inte skapar mer problem med arbetslöshet, bidragsberoende, brottslighet, utanförskap och isolering. Vi behöver ett utvandringsverk som kan hjälpa flyktingar att återvända till sina hemländer, en byråkrati som jobbar åt andra hållet och inte bara ett invandrarverk (migrationsverket). Att fortsätta ta emot stora mängder arbetslösa människor som det inte finns arbete till blir ruinerande i längden. Vi behöver ett invandringsuppehåll och ta hand om de invandrare och flyktingar vi redan har i landet först och sedan bestämma hur många flyktingar vi har råd att ta emot och var vi skall ta emot dem.
Livet i det svenska folkhemmet har blivit allt mer komplicerat med många nya etniska grupper att relatera till och jag tror inte att det går att få tillbaka det "gamla" Sverige före massinvandringen (1975) möjligen en bättre invandring och utvandring i balans till lägre kostnader och högre intäkter mindre arbetslöshet, bidragsberoende, brottslighet och social misär.
Du är väldigt nära, men det är mycket värre än så.
Extremvänsterns huvudsakliga mål är inte att skapa "ett bättre samhälle". Det är att KROSSA. Krossa kapitalismen, krossa demokratin, krossa "borgarstaten" och krossa "USA-imperialismen". Det spelar alltså ingen större roll vad som kommer efter krossandet eller vad som händer med människorna i det samhälle som krossas. Extremänstern drivs inte främst av idéer om förbättringar av människors liv utan av vad som bäst gagnar slutmålet, själva krossandet alltså.
Därför har vänstern aldrig brytt sig om "flyktingarna", lika lite som de bryr sig om "vanliga muslimer". Det multikulturella projektet har istället setts som den effektivaste garanten för Den Slutliga Lösningen på Borgarfrågan. Anledningen är naturligtvis att det inte finns några mer radikala, hatiska och dödligt våldsamma och blodtörstiga "revolutionärer" på jorden än just islamisterna. Lyckas vänstern bara få in tillräckligt många totalt hänsynslösa mördare i Europa så är "världsrevolutionen" säkrad.
Lars Vilks angrips därför inte för att han går emot vänstern i sig utan för att han är på väg att på ett väldigt illustrativt sätt synliggöra islamisternas vildsinta hat och riskera att öka skepsisen mot muslimer i allmänhet och därmed hota att rubba vänsterns planer.
#24 Henrik
Jag svarar på ett stycke i taget.
Just det! Det har du alldeles rätt i. Och jag har inte sagt något annat =). Det jag vill påminna dig om är att frihet kommer med ansvar. Yttrandefriheten betyder inte att det är ok att förolämpa människor med flit. Vilks var nog väl medveten om vad hans verk betydde.
Du, som har en psykisk sjukdom, skulle väl ändå föredra att folk lät bli att jävlas med dig för det, trots yttrandefriheten?
Dessutom vill jag påminna att jag inte stöder någon sida i den här kulturkrocken.
Ojoj... Så du tycker att klasserna ska jämnas ut genom att fattiga jävlar från tredje världen ska göra det jobb som vi rika jävlar inte orkar med?
Flyktingpolitik är något helt annat! Där är inte alliansen i front.
Jag anser inte att det är samhällsnytta att hyra in en massa fattiga människor. Här gör de ingen nytta förutom att förslöa svenskarna. Att föräldrar reser långt ifrån sina familjer under långa tider för att tjäna pengar de redan förtjänar är jag starkt kritisk mot.
Att jämna ut ekonomin mellan länder är självklart för mig, men det ska ske med andra metoder än den här!
Till Emil Eriksson #28: Vilken härlig socialistisk ondska du ger uttryck för!
1) "Du, som har en psykisk sjukdom, skulle väl ändå föredra att folk lät bli att jävlas med dig för det, trots yttrandefriheten?" Nu är det så att jag är en *f.d.* psykotiker. Jag har återhämtat mig från min sjukdom, och fungerar normalt nu. Jag har faktiskt heltidsarbetat i nästan 35 år, utan några återfall. Och - visst, jag skulle *föredra* att folk inte djävlades med mig. Men om någon ändå djävlades med mig, genom att kalla mig för "tokf-n" eller dylikt, skulle jag *inte* springa till pappa staten, och kräva att vederbörande skulle sättas i fängelse, och *ännu mindre* skulle jag slå ihjäl vederbörande själv.
2) "Här gör de [invandrarna från fattiga länder] ingen nytta förutom att förslöa svenskarna." Det där är klockren rasism, Emil! Du verkar inte vara medveten om det, men människorna i Tredje världen existerar faktiskt inte för vår skull. De har en rätt till frihet, inklusive rätten att bosätta sig var de vill, alldeles oberoende av huruvida vi svenskar tycker att de tjänar oss, och gör "tillräckligt" nytta för oss.
Jag blir faktiskt inte klok på många här inne.
Yttrandefriheten är något fantastiskt viktigt och bra! Men den blir snabbt helt värdelös om vi inte vårdar den. Förolämpningar har en tendens att fungera procykliskt och leder väldigt ofta till vendettor som förr eller senare urartar. Regelsystemet i Sverige funkar idag relativt väl eftersom yttrandefriheten regleras av en förordning, medan diskrimineringsförbudet regleras genom en lag. Lagar gäller över förordningar så där har vi en väldigt pragmatisk lösning.
Sedan kan psykiskt våld i många lägen vara värre än fysiskt våld och leda till enorma mängder lidande. Vi måste reglera yttrandefriheten, eftersom det handlar om vår personliga integritet.
Som avslutning till alla svart/vitt-tänkare så betyder det inte att jag vill förbjuda yttrandefriheten, tvärtom! Allt handlar om avvägningar och kompromisser, så även detta.
Här kommer svar på #29 =)
Hoppsan! Jag råkade säga <är> istället för . Detta räckte visst för att reta upp dig! Förlåt förlåt och förlåt. Vad duktig du är som säger ifrån...men jag har en känsla av att du kan göra det på ett mer anständigt sätt nästa gång?
Vi är överens om att det inte är klokt att kräva "att vederbörande skulle sättas i fängelse" osv. Jag har inte sagt något annat. Lugna ner dig.
I ditt citat förtydligar du "invandrarna från fattiga länder" och du kallar det rasism. Du missförstår mig. Jag pratar inte om någon speciell 'ras' (varför skulle jag göra det?) av människor eller om någon speciell nationalitet. Jag pratar om familjer som splittras för att företag tjänar pengar på importerad arbetskraft. Kan du förstå det?
Just precis, de i tredje världen existerar inte för vår skull.
Visst vill jag att alla ska få bosätta oss var vi vill, men det ska vara ett frivilligt val. Har du funderat på var friheten hamnar? Hos människorna eller hos kapitalet?
Om inte du lugnar ner dig, herr Unné, så får du inget mer svar. Använd förnuft i diskussionen istället för dina antagonistiska känslor mot röd politik. Vi är mer eller mindre överens ju.
Till EmilSSU #31: Jag ber om ursäkt om jag har tillskrivit dig åsikter som du inte har. Men när du började "påminna mig om att med yttrandefriheten kommer ansvar" fick jag för mig att du anspelade på lagarna mot "hets mot folkgrupp", som enligt min uppfattning innebär att människor kan sättas i fängelse för att de säger saker som somliga inte tycker om. Jag anser att andra har en rätt att förolämpa mig om de vill, utan att straffas av staten för det, och jag anser att jag likaså har en rätt att förolämpa dem om jag vill, utan att straffas av staten.
När det gäller frihet för fattiga människor - så finns det bara ett sätt att öka den, och det sätter är detsamma som att öka friheten för svenskarna - avskaffa statliga kontroller. Alla statliga ingrepp i människors liv, bortsett från bekämpning av angreppsvåld (som endast utövas av brottslingar och brottsliga regeringar), innebär våldsutövning. Statsmakten *är* våldsmakten, och varje statlig "hjälpinsats" till någon, innebär att någon också utsätts för våld. När det är brottslingar som straffas, eller angripande stater som stoppas, är våldet berättigat, men annars inte.
Det är vänstern som driver det multikulturella projektet. Socialisterna har gått samman med islamfascisterna (ex Hizbollah och Hamas) mot Israel och USA och Västerlandet, mot kapitalismen och det fria samhället.
Islamfascister och socialister är frihetens fiende nummer ett, de vill stoppa vår heliga yttrandefrihet med våld, för de vet att deras människofientliga ideologier inte klarar en fri debatt.
Palestinas fakta
Det är ju inte så att araberna aldrig försöker förnedra västvärden, hur många amerikanska flaggor, Busch dockor och andra väst symboler har inte bränts framför kamerorna genom åren.
Det är uppenbart att vissa får kränka, andra inte.
Ja.Jag är vänstermänniska. Ja, Vilks är arbetarklassens hjälte. Ja hypotesen är en nidbild, tyvärr med ett korn av sanning men jag tror att de flesta vänstermänniskor är starkt emot islamismen. Nämn gärna att M har en islamist på sin riksdagslista.
Till Johnny Lilja #35: Jag håller med dig, om det du menar med ditt kommentar om att M har en islamist på sin riksdagslista är att moderaterna inte är bättre än sossarna och kommunisterna. Moderaterna suger, enligt min uppfattning. Se min artikel här på Newsmill - "Därför är inte heller jag sosse" - http://www.newsmill.se/artikel/2010/05/13/darfor-ar-inte-heller-jag-sosse .
Skribenten kan ha rätt. I alla fall eldar vänstern på terroristerna genom att i palestina-sammanhang upplysa dem om hur förtryckta de är av vårt västliga samhälle. Detta i kombination med ett gemensamt USA- och Israelhat kan mycket väl utgöra bas för verksamheten.
På samma sätt som islamister samverkade med nazister under WW2.
Tanken på terrorism är nog inte långt borta för den förvirrade och desperata delen av vänstern. Lite av en tradition. Då är det förstås bekvämt att låta andra = islamisterna utföra arbetet och stå skulden.