Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Maud Hultberg Mehnert om Kvinnodagen

Kvinnans ställning avgör!

Det är kvinnans ställning som utvecklar ett land. Människan är den viktigaste resursen , varför ska vi då låta bara hälften av människorna utnyttja sin kapacitet. När läskunnigheten hos män stiger med mer än 50% i ett land är det risk för oroligheter. Kvinnor använder sina läskunnighet till att söka kunskap om hygien och kosthållning. Detta får positiva följder för individ, familj och samhälle.
Det sista sagt av den franske forskaren E. Todd.


Om författaren

F.d. 30 år som socialtjänsthandläggare,mor och kvinna!

För ca 150 år sedan fick vi kvinnor i Sverige samma arvsrätt som mannen. Ungefär 20 år senare förlorade mannen lagstadgad rätt att aga sin hustru. Vissa män har ännu inte förstått innehållet i den lagstiftningen.
Därefter kom förändringar för kvinnan slag i slag. 1884 blev en ogift kvinna myndig vid 21 års ålder. 1921 fick vi kvinnor allmän rösträtt och gift kvinna blev myndig också vid 21 år. Förändringens vindar har blåst sedan dess. Vi fick kvinnliga riksdags-ledamöter som tillvaratog våra rättigheter. Internationella kvinnodagen firar 100 årsjubileum i år.

Vi kvinnor i denna delen av världen kan skatta oss lyckliga att vi just bor här. Jag är lycklig över att kunna skriva vad jag vill utan att hamna i fängelse eller få en reprimand för att jag trampat min man eller en regeringsmedlem på tån.

Det finns mycket våld mot kvinnor i de så kallat utvecklade länderna trots lagstiftning. Om detta kan vi läsa varje dag i tidningen. Det finns orättvisor inom arbetslivet som ofta är till kvinnors nackdel.
Men förändringen till ett samhälle utan våld ligger långt borta. Det innebär att vi alla människor är friska i vår själ och tar varsamt hand om varandra och våra barn. Lär våra små pojkar och flickor i hemmet, skolan och på fritiden hur ett samspel mellan människor bör vara. (Inte bara i ord utan också i handling)

Dit är det en lång väg att vandra. Vi har naturens gång som ibland skadar oss så att vi är oförmögna att fatta vettiga beslut, svåra psykiska sjukdomar, religioner som tolkas och utövas på ett grymt vis, etniska konflikter och hämndaktioner. Ja, listan kan göras lång.

Trots allt är vi prioriterade i detta land som har en lagstiftning som skapar förutsättningar att leva ett jämlikt liv.
Jag vill idag och alla dagar sända tankar till alla de kvinnor som har fötts i ett land där de saknar dessa förutsättningar.

De lever under förhållanden som för oss är outhärdliga. I en del länder som t.ex. Afghanistan kan en kvinna bli fängslad för att hon i vredesmod går hem till en syster efter ett bråk med sin man. Hur många har inte gjort detta i vårt land? När vi lugnat ner oss eller fått prata av oss försonas vi.
Men i Afghanistan kan hon få upp till 3 års fängelse för detta och kanske mer. Barnen får oftast följa med om det inte finns någon som kan ta hand om dem.

Våldtäkt används ofta systematiskt som ett "vapen". I länder där talibanerna har fäste får kvinnor inte utöva sitt yrke. T.ex. sjuksköterska ,barnmorska eller läkare samtidigt som kvinnor inte får gå till en manlig läkare!!!!!!
Över ½miljon kvinnor i världen dör varje år i förlossningsrelaterade sjukdomar.

Det tar generationer att förändra attityden hos människor (det vet vi) så våra svenska soldaters medverkan i Afghanistan är bara en gryende minut av en morgondag. Att skydda barn och kvinnor så att de kan utöva sin gärning i hemmet, skolan och i sjukvården är en viktig uppgift. Även att förändra roten till det onda.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19417

16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Människor som du som anser att man skall behandlas olika beroende av sitt kön hör inte hemma här och borde absolut inte försöka föra fram sina gamla unkna, konservativa åsikter på en dag som kvinnodagen som bör handla om JÄMSTÄLLDHET!

Att slänga runt med gamla "patriarkala" uttryck som "kvinnor och barn" är extremt kontraproduktivt. Kämpa istället för att kvinnor skall behandlas som vuxna, myndiga individer som kan ta ansvar för sig själva. Att snacka om extra skydd till kvinnor stärker bara mäns maktställning förstår du väl. En klassisk "härskarteknik" som män alltid nyttjat genom historien.

Permalänk | Anmäl #1 alex, 2010-03-08, 19:48

Bäste Alex, är det min artikel du har kommenterat eller har du halkat in på fel ställe? Jag tycker att min text handlar just om det som du skriver om nämligen jämställdhet mellan män och kvinnor i världen.

Permalänk | Anmäl #2 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-08, 21:48

Du skriver att män och kvinnor väljer olika vägarl "När läskunnigheten hos män stiger med mer än 50% i ett land är det risk för oroligheter. Kvinnor använder sina läskunnighet till att söka kunskap om hygien och kosthållning. Detta får positiva följder för individ, familj och samhälle."
Jag är fullkomligt med dig.
Det stora kruxet är de kvinnor som bara är förklädda män. Som inte har som mål att göra saker annorlunda, bara likakadant som männen alltid gjort på männens villkor, dvs de militanta feministerna.
De gör hela världen en stor otjänst.
Vad ska vi göra med dem?.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #3 Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-09, 08:35

"När läskunnigheten hos män stiger med mer än 50% i ett land är det risk för oroligheter. Kvinnor använder sina läskunnighet till att söka kunskap om hygien och kosthållning."
Jag fattar ingenting av detta måste jag erkänna. Risk för vadå för oroligheter? Är slutsatsen alltså att man inte bör lära pojkar att läsa (något som har börjat anammas av den svenska skolan f.ö.)? Men jag är lite nyfiken på varför just läskunnighet gör män våldsbenägna? Jag har aldrig gjort den kopplingen.
Den andra meningen är av den karaktären att man skulle vilja brodera in den på en bonad och hänga på väggen. Den är så vacker i all sin könsstereotypiska genusprakt.

Permalänk | Anmäl #4 Anders A Nilsson, 2010-03-09, 12:27

Håller med dig om mycket men kan inte låta bli att ana en underton av att allt blir bättre om kvinnor bestämmer. Mindre våld eftersom männen anses (och ofta med rätta) stå för det och vi får också ett mjukare samhälle, eller? Vi äldre minns kvinnliga ledare som Maggie Thatcher, mjuk och kvinnlig? Vi har Indira Ghandi som visserligen var kvinna men som inte drog sig för mycket. Jag minns också Golda Meir från Israel. Kanske bra ledare men inte den sorten som hyllas av feminister. Det som saknas i debatten är förståelsen att män och kvinnor behöver varandra och ingen är förmer.
Har också ett ett minne från min värnplikt då någon sa "20 tjejer i en sovsal, skulle aldrig gå, vi skulle klösa ögonen ur varandra" Ibland är kvinnorna sin egen värsta fiende.

Permalänk | Anmäl #5 Null, 2010-03-09, 21:43

Kloka synpunkter både från Anders A Nilsson och Null. Att män och kvinnor behöver varandra och ingen är förmer håller jag med om. Ett skämtsamt tillägg; så har jag varit bilkårist och legat i en sovsal på ett regemente. Vi klöste inte ögonen ur varandra men skrattade en hel del.

Permalänk | Anmäl #6 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-09, 23:03

#66 Maud Hultberg Mehnert
Ok, jag hade fel och är glad för det , men hur länge var ni där?

Permalänk | Anmäl #7 Null, 2010-03-10, 00:18

#7 Vi var där som längst 14 dagar. Under den tiden hann vi ifrågasätta befälets order många gånger. Men det hade vi inget för. Det var en lärorik tid. Vi lärde oss sätta upp, jag tror, 12 mannatält och sitta eldvakt. Beväringarna skrattade gott när vi lärde oss att köra lastbil. Innan vi klarade av 10 växlar hoppade bilen som en groda på kaserngården. Många fina vänner fick jag.

Permalänk | Anmäl #8 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-10, 09:53

Ett sakligt och balanserat inlägg. Här kan en och annan medsyster inom FI och ROKS lära en hel del.

Permalänk | Anmäl #9 Tommy Sandström, 2010-03-10, 10:42

Enig med författarinnan , om det trista i att " Över ½miljon kvinnor i världen dör varje år i förlossningsrelaterade sjukdomar."

På denna sida kan du hitta pengar som skulle kunna motverka utvecklingen :

http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2004/20 04-103-3

Men det förutsätter att ni svenska kvinnor släpper era extra anslag om 50 miljarder per år i en solidarisk gest till era utsatta systrar.

Maud ! Hur gör du ?

/

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #10 Per Hagman, 2010-03-11, 11:59

Principiellt håller jag med dig. Jag vill tillägga att jag varken tillhör FI eller ROKS.

Permalänk | Anmäl #11 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-11, 17:29

Hej Maud.

Tack o heder till Dig som både deklarerar din inställning och törs gå in i debatten.

Har du Maud märkt frånvaron av manliga artiklar i ämnet under detta Newsmill tema.

För det är ju en fasligt massa reaktioner på aktuellt tema.

mvh / Per Hagman

PS: men feminist är du väl ?

.

Permalänk | Anmäl #12 Per Hagman, 2010-03-11, 19:19

Till Per Hagman
Jag är humanist. Båda könen har samma värde enligt mig.

Vänligen Maud Hultberg Mehnert

Permalänk | Anmäl #13 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-11, 19:47

Till Per Hagman
Jag är humanist. Båda könen har samma värde enligt mig.

Vänligen Maud Hultberg Mehnert

Permalänk | Anmäl #14 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-11, 19:48

@ Maud.

Kul att du är humanist , vilket jag förstår utifrån Ditt CV.
Påpekar att du även har varit bilkårist... och kanske kört någon fora till Femörehuvud.

Själv är jag för jämställdhet mellan könen , på samma sätt som jag är för lika lön för samma arbete ex mellan männ.

Men , har verkligen männ och kvinnor samma värde?

Om vi ser tillbaks i vår gemensamma historia och värderar männs och kvinnors bidrag i våra tidigare samhällen är väl kvinnors bidrag
egentligen ...platt intet ... jämfört med männs skapande inom exempelvis konst vetenskap politik.

Genier hjältar skogshuggare = männ

För du menar väl int att det är kvinnliga ansträngningar som har tagit oss där vi är i dag i vår fantastiska utveckling?

Kvinnor = ?

/

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #15 Per Hagman, 2010-03-12, 10:16

Per Hagman, bakom varje (nästan) man står en kvinna. Kvinnans list övergår mannens förstånd.

Permalänk | Anmäl #16 Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-14, 18:52


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.