Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Elise Claeson om Kvinnodagen

Feminister måste sluta ha mannen och pojkflickan som förebild

De senaste 100 åren har den feministiska kampen handlat om att kvinnor måste bli män för att få makt. Mannen är förebilden för en jämställd kvinna. Den lilla minoriteten pojkflickor är vinnare i denna kamp. De är redan män och vill leka med andra män i maktens finrum. Men den stora kvinnomajoriteten är flickflickor; vi är stolta undersköterskor, förskollärare och mammor. Vi pekas ut som förtryckta offer, eftersom vi varken vill eller kan bli män.
Det är dags för feminismen att bejaka det kvinnliga hos kvinnor.


Om författaren

Socionom, fri skribent och kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida.

Skrivit boken "mamma@home", en sant feministisk bok.

 

Under Internationella kvinnodagen den 8 mars avslöjar Veckans Affärer vilka de 100 mäktigaste kvinnorna i näringslivet var 2009. Det har läckt ut att en majoritet av dessa macho-kvinnor är positiva till kvotering till börsbolagsstyrelser.

"De här sluga maktkvinnorna har insett att nu är det läge att flytta fram positionerna ordentligt genom att trycka på i det politiska systemet på samma sätt som de säkerligen trycker på inom sina egna nätverk", säger genusforskaren Agneta Stark stolt (TT 6/3).

Äntligen har kvinnor börjat uppföra sig som män, säger hon mellan raderna. Nätverka och mygla, det är vad makt handlar om. Själva maktspelet, att känna rätt personer, att vara en av grabbarna, är viktigare än att egentligen tillföra något av värde, till exempel något som skulle kallas kvinnliga värden.
I den feministiska retoriken används ofta "det kvinnliga" som något unikt som ska skapa mångfald (och vinst) i företagen. Men de här maktkvinnorna har hela livet bekämpat och förnekat det kvinnliga.

De är pojkflickor.

De har oftast lekt med pojkar och har oftast pappa som förebild. De säger ofta med stolthet att de är pappas flickor.

Pojkflickan, en tomboy, har blivit en feministisk hjältinna; tänk på Pippi Långstrump som aldrig ville bli stor. Hon anade säkert att hon i puberteten skulle få bröst, mens och senare kanske bli mamma. Då skulle hon inte få leka med pojkarna, klättra i träd och palla äpplen. Hon skulle förmodligen bli som kompisen Annika, en försiktig, lydig och snäll flicka, som aldrig tog några risker.

Birgitta Ohlsson (FP), en av våra mest typiska pojkflickor, har Pippi Långstrump som förebild. Det var väl ingen som trodde att hon ville bli mamma, men nu när hon ändå blir det i sommar, säger hon att hon går till jobbet som EU-minister direkt efter förlossningen. Att vara mammig, det vill säga kvinnlig, är bland det värsta en pojkflicka kan beskyllas för. Riktiga grabbar torkar av sig blodet, stiger upp från förlossningsbordet och går till jobbet. Barnet lämnas till den andra föräldern, barnflickan eller dagis (eller kanske någon bevakad garderob i Bryssel).

Så här har ju män alltid gjort, säger en annan pojkflicka, riksdagskvinnan Anna Kinberg Batra (M) och försvarar kamrat Ohlsson. Pojkflickorna är tuffa och som alla tuffa grabbar håller de ihop i sina nätverk.
Med upphöjt förakt tittar de ner på oss flickflickor som inte delade föräldraledigheten fifty-fifty, som tog ut merparten av VAB-dagarna, som jobbade deltid och, hemska tanke, var hemmamammor.

Eftersom jag har varit hemmamamma under lång tid och skrivit en bok om det, är jag en särskilt provocerande social felkonstruktion enligt gällande könsmaktsordning. Såna som jag borde inte ha någon makt alls, om genusregelboken stämmer. Jag är en dålig förebild. Flickflickorna, de som är stolta undersköterskor, förskollärare och mammor, kan få för sig att de kan ha makt - utan att bli som pojkflickorna, det vill säga - män.

Den kvinnliga kvinnomakten i vården, i hemmen, i civilsamhället, är underskattad. I USA letar headhunters efter chefsämnen bland mammor som leder föräldraföreningar. De ser mammaskapet som en enda lång träning i makt och ledarskap...

En ledarskribent som kallar sig feminist antydde att jag nog är nazist eftersom jag talar så väl om mammor. En annan ledarskribent som också är feminist kallade mig "mamma-taliban" eftersom jag vågade kritisera pojkflickan Birgitta Ohlsson.

Sådan är feminismen idag. Den har blivit kvinnofientlig.

Om vi ska fortsätta att fira Internationella Kvinnodagen den 8 mars som en feminismens dag, måste feministerna tänka om.

Simone de Beauvoir hade fel. Vi föds till kvinnor och det är inte ett politiskt problem, utan en styrka, en lycka. Det är dags att sluta ha mannen och pojkflickorna som förebilder. Det är dags att sluta se flickflickor som en förtryckt social felkonstruktion.

En sann feminism börjar i det kvinnliga hos kvinnor.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19388

34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Elise har helt rätt det är inte bara männen som förtrycks av feminismen utan även kvinnorna är det inte dags att säga nu är det nog jag vill inte att någon feminist tant ska bestämma vad jag ska tycka tänka säga & vara jag vill bestämma själv.Är det inte dags att slänga detta ok denna ism som bara fyller ditt hjärta med hat mot din pappa din bror & din lille son.Mio min Mio som Astrid skrev finns riddar Kato vars hjärta är en sten därför vill han att alla andras hjärtan ska bli sten sådan är feminismen

Permalänk | Anmäl #1 Michael Lilja , 2010-03-08, 16:22

Mycket intressant vinkel

Permalänk | Anmäl #2 A, 2010-03-08, 16:33

Elise har helt rätt det är inte bara männen som förtrycks av feminismen utan även kvinnorna är det inte dags att säga nu är det nog jag vill inte att någon feminist tant ska bestämma vad jag ska tycka tänka säga & vara jag vill bestämma själv.Är det inte dags att slänga detta ok denna ism som bara fyller ditt hjärta med hat mot din pappa din bror & din lille son.Mio min Mio som Astrid skrev finns riddar Kato vars hjärta är en sten därför vill han att alla andras hjärtan ska bli sten sådan är feminismen

Permalänk | Anmäl #3 Michael Lilja , 2010-03-08, 16:39

... om du bara visste vilken enorm tyst majoritet som tycker som du, Elise Claeson.

Permalänk | Anmäl #4 Jenny B, 2010-03-08, 16:40

Det här var fantastiskt fint skrivet!
Helt klockrent! Finner inte något att tillägga.

Hatten av för dig! :)

Permalänk | Anmäl #5 Robban, 2010-03-08, 16:49

Mycket bra artikel!
Denna påtvingade prestige som dagens "feminism" framkallar är inget att än direkt destruktivt mot sitt egen kön.
Är man inte kvinnligt karriärist, på väg mot toppen, så måste man krypa och agera som ett offer, fruktansvärt, med tanke på att vi (både män och kvinnor) måste få utrymme att både få växa och kunna vara stolta för just vad vi är, oavsett vald för väg i livet.

Mer av dessa sunda värderingar efterlyses ;-)

//Markus
Pappamanualen.se

Permalänk | Anmäl #6 Markus Ollikainen, 2010-03-08, 17:48

Tack Elise ännu en femetta. Fortsätt så och ge röst åt alla dem som tycker, tänker och känner sig som kvinnor och inte drömmer om att vara män, med allt vad det innebär. Åt alla dem som varje morgon vaknar upp och känner glädje över att vara födda till kvinna och inte har behov av att under dagens lopp göra sig gällande med varken makt eller myndighet i samhället utan med glädje nöjer sig med att vara nära sina kära och leva i vardagen med närvaro och värdighet.

Permalänk | Anmäl #7 farmor på höga berget, 2010-03-08, 17:50

Alla som har haft en "kvinnlig" chef som tagit sig till toppen på mäns vis vet hur rätt du har, Elise!
Ta de sämsta/värsta/överjävligaste manliga maktegenskaperna och multiplicera dem maximalt så får du en sån "kvinnlig" chef.

Från en som vet.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #8 Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-08, 18:00

Äntligen en frisk fläkt! Det behövdes efter all dynga från diverse androgyna likhetsfeminister.

Permalänk | Anmäl #9 Marco, 2010-03-08, 18:04

Mycket intressant vinkel

Permalänk | Anmäl #10 A, 2010-03-08, 18:15

Vilket stolpskott. Som vanligt när Elise orbajsar. Den viktigaste insikten nittonhundratalsfeminismen delade med sig av var att den ideala maskuliniteten var förbaskat obehaglig - det var den som det var viktigt att ändra på, mannen alltså. Under tiden fick man göra så gott man kunde för att slå sig fram på arbetsmarknaden och i det offentliga livet i stort. Tyvärr var man inte särskilt framgångsrika. Det alternativ som finns är därför att anpassa sig till en maskulin arbetsmarknad, där maskulina egenskaper eftersökes. Pojkflickan ville männen ha på jobbet, inte feministerna.

Permalänk | Anmäl #11 R.W.C, 2010-03-08, 18:13

Skojar du eller? Varlden idag ser ut som den gor da vi saknar manniskor villiga att ta beslut och ansvar och dessutom sta for konsekvenserna. Det galler man lika val som kvinnor...Av dagens barn vaxer 1/3 upp under fattigdom hos ensamma mammor... Ensamma mammor behover inte mer bidrag och halla handen - vad de behover ar andra kvinnor som oppnar dorrar at dem och hjalper varandra. Pahopp som ovanstaende ar vad som alltid kommer gora kvinnor till det svagare konet! Aterkom nar du kan bevisa att barn till yrkesverksamma kvinnor (och man) far illa...

Permalänk | Anmäl #12 Malin Carlberg, 2010-03-08, 18:20

Bra skrivet! Tyvärr prioriteras inte vi som är den stora majoriteten kvinnor i feminismen eftersom vi inte passar i pojkflicke-idealet.

Jag skulle bli så glad om vi kvinnor kunde accepteras för de vi är.

Permalänk | Anmäl #13 Emilia, 2010-03-08, 18:40

Jag tycker att radikalfeministernas alster är trams men det är detta också. Hela debatten är så oerhört polariserad, och det visar den här artikeln. Man blir sömnig.

Permalänk | Anmäl #14 Adam, 2010-03-08, 18:56

Det bästa jag läst på mycket länge! Och jag läser mycket, och länge.
Mitt-i-prick!

Permalänk | Anmäl #15 Jaabsolut, 2010-03-08, 18:59

Tack, Elise Claeson, för att du aldrig ger vika och alltid står för heder och sanning! Jag vill kämpa som du. Du är en verklig förebild.

Den mest förföriska kvinnofällan världen hittills skådat måste vara den svenska feminismen. Våra kvinnor blir maskuliniserade och allt fler av våra män vänder sig i sin förtvivlan till Ryssland och Thailand för kvinnliga kvinnor. Som sedan kallas köpfruar.

Det hela är så pinsamt och förnedrande, inte bara för kvinnor utan minst lika mycket för männen och faktiskt också för barnen. Kanske mest för barnen. "Din mamma är en köpfru, haha".

Man mår illa och vill gråta.

Så TACK, än en gång, för att du står för det feminina.

Pappan

Permalänk | Anmäl #16 Pappan, 2010-03-08, 19:20

Väldigt insiktsfullt. Hade inte sett på det hela så men det stämmer ju.

Permalänk | Anmäl #17 Peter-mörkret, 2010-03-08, 19:30

Även jag instämmer med övriga talare.
Du har gjort en precis notering om hur feminismen ter sig idag. Applåd!!!!

Permalänk | Anmäl #18 Christina....been there done that, 2010-03-08, 19:43

Jamen förlåt så mycket då för att jag faktiskt tycker "det typiskt kvinnliga" är skittråkigt, och för att jag föredrar att kolla en fotbollsmatch över nån lökig dramaserie. Alla ska få vara som de är, om de inte är pojkflickor? Du får gärna vara hur mycket hemmamamma du vill, jag kunde inte bry mig mindre. Men snälla nån, sluta utmåla människor du aldrig träffat som nån slags utomjordingar. Känner väldigt få tjejer som känner sig "tvingade" att vara "män". De flesta verkar tämligen nöjda med sin situation, feminin och kvinnlig eller inte.

Permalänk | Anmäl #19 Freak of nature?, 2010-03-08, 20:09

Ja, det är på tiden att vi tar oss ur gammal socialistisk feminism. Det är en riktigt kvinnofälla. Tack!

Permalänk | Anmäl #20 Tyra, 2010-03-08, 20:08

Äntligen någon som tar bladet från munnen! Knäpp till alla dessa skrålande pojk-feminister

Permalänk | Anmäl #21 Samuel, 2010-03-08, 20:33

Intressant artikel, som på ett bra sätt visar vad det hela handlar om.
I fminismen som inom alla andra -ismer tappar man bort individen. Det finns ingen personlighet. Människan får inte vara indvid med alla dess fel och brister.

Vi har haft en flertal -ismer där i ena fallet människan ska formas till en arier, eller till en socialistisk människa eller som idag till den fministiska ideologin.. Till alla -ismer har man skapat "vetenskap" för att bevisa sin sanning. En enda sanning.

Det låter så härligt när du skriver om att vara stolt över att vara kvinna det är ju egentligen så självklart. Var stolt för den du är. På samma vis som man kan vara stolt över att vara man. Man ska bejaka sina sidor och intressen.

Permalänk | Anmäl #22 karlsson, 2010-03-08, 20:35

En mkt bra poäng där!

Permalänk | Anmäl #23 Samuel, 2010-03-08, 21:40

Något av det bästa, mest verklighetsanknutna som jag har läst på mycket länge. Varför kan inte fler vara så sakliga och "genuina" som henne, utan måste ta skeva åsikter och perspektiv för att jaga upp sig själva och de klent begåvade som går på dessa demagogers retorik.

Notera för övrigt henne varma, kloka ögon med Mounas vargblick med köttgrytan i sikte.

Permalänk | Anmäl #24 Triton, 2010-03-08, 22:13

Utmärkt artikel och håller helt med. Vi kvinnor är de stora förlorarna i den nuvarande kulturen som förtrycker det kvinnliga och den feminina kraften. Många kvinnor är frustrerade, bittra, mår dåligt och hackar på männen för att vi själva håller tillbaks vår ursprungliga kraft. Klart att männen lider av det också.

Vi behöver inte längre härma männen, eller vänta på att någon annan ger oss fritt att leva i vår feminina kraft. Den finns redan där för var och en.

Den stora förändringen blir när vi kvinnor våga leva i den feminina själskraften, i vår egen vishet och strålande förmåga. Att vara och verka utifrån vår essens. Det är en positiv energi och glädje som vi delar med oss av till männen och barnen. Det behövs för att tillsammans med männen skapa en bestående värld – som är i balans.

Sedan 2008 undervisar jag om det på workshopen "Visa kvinnans väg" http://ehdin.com/?navid=178&sub=3

Permalänk | Anmäl #25 Sanna Ehdin, 2010-03-09, 08:46

Bara att hålla med, så länge kvinnorna försöker att vara män kommer dom bara fortsätta att bli allt olyckligare.

Permalänk | Anmäl #26 Wings, 2010-03-09, 09:23

Månne vad Elise Claesson tänker om en kvinna som förre proffsboxaren Åsa Sandell? Har hon kanske läst Sandells "Bakom garden"? Om inte så skulle jag önska att hon gjorde det.

Permalänk | Anmäl #27 Niclas Kuoppa, 2010-03-09, 09:35

Jag älskar verkligen min lilla pojkflicka, som hellre klär sig i grabbiga jeans än klänning, har kortare hår än den längd som Elise föreskriver och som föredrar att kolla på fotboll framför att göra vad det nu är Elsie tycker att "riktiga kvinnor" ska sysselsätta sig med. Hon sminkar sig inte heller, utan ser bra ut som hon gör helt naturligt.

Och vet ni vad? Hon trivs med sig själv och med mig också för den delen (som kanske inte heller uppfyller Elsies idealbild för hur en man ska vara, tycka och tänka).

Det är en befrielse att kunna leva precis som man själv vill och slippa foga in sig i förutbestämda roller. För vissa kanske det passar, men inte för alla. Låt folk vara som de vill, det är ju det feminismen har uppnått under de senaste decennierna. Tack vare barnomsorg och generell välfärd bland annat.

Jag tycker Elsies resonemang låter väldigt mycket som talibanernas.

Permalänk | Anmäl #28 Andreas, 2010-03-09, 11:18

Det finns en oerhörd mångfald, både biologiskt och psykologist av feminiteter och maskuliniteter inom könen och dessutom många transpersoner som inte känner igen sig alls i det polariserade. Det ena är inte finare och äktare än något annat. Det här börjar lukta biologisk könsrasism. Det är ju många som inte känner igen i sig den traditionella könsrollen, som ju är en kulturell fråga. Låt alla få vara som dom är. Låt pojkflickor var just pojkflickor, låt flickflickor vara flickflickor, låt fjollor få vara fjollor, låt machos vara machos, låt flickpojkar vara flickpojkar. Alla får plats. Regnbågsflaggan är en symbol för mångfald och en respekt för alla att få var det som känns rätt för en själv.

Permalänk | Anmäl #29 Zappan, 2010-03-09, 11:25

Låt inte hemmafruarna och våpen diktera vad som är kvinnligt! Om man vill vara hemma och gulla med barnen är man inte mer kvinnlig än om man föredrar att jobba. Det pratas om "kvinnliga värden", men det låter mest som att man vill sitta på rumpan och låta andra jobba för en. För var ska pengar till livets uppehälle komma ifrån? Skatter från de hemska männen och machokvinnorna kanske...

Permalänk | Anmäl #30 Kerstin Dahl, 2010-03-09, 15:27

Claesson skriver:

"Det är dags för feminismen att bejaka det kvinnliga hos kvinnor."

Bara den meningen i sig är ett uttryck för att författaren inte fattar ett dugg av feminismen. Som hon för övrigt inte ens bryr sig om att nyansera. Det finns inte bara en feminism, utan flera. Ditt exempel med "pojkflickor" och din tolkning av detta är inte bara nedsättande -utan rent av dumt. Jag citerar dej igen:

"Om författaren

Socionom, fri skribent och kolumnist på Svenska Dagbladets ledarsida.

Skrivit boken "mamma@home", en sant feministisk bok.

Under Internationella kvinnodagen den 8 mars avslöjar Veckans Affärer vilka de 100 mäktigaste kvinnorna i näringslivet var 2009. Det har läckt ut att en majoritet av dessa macho-kvinnor är positiva till kvotering till börsbolagsstyrelser.

"De här sluga maktkvinnorna har insett att nu är det läge att flytta fram positionerna ordentligt genom att trycka på i det politiska systemet på samma sätt som de säkerligen trycker på inom sina egna nätverk", säger genusforskaren Agneta Stark stolt (TT 6/3).

Äntligen har kvinnor börjat uppföra sig som män, säger hon mellan raderna. Nätverka och mygla, det är vad makt handlar om. Själva maktspelet, att känna rätt personer, att vara en av grabbarna, är viktigare än att egentligen tillföra något av värde, till exempel något som skulle kallas kvinnliga värden.
I den feministiska retoriken används ofta "det kvinnliga" som något unikt som ska skapa mångfald (och vinst) i företagen. Men de här maktkvinnorna har hela livet bekämpat och förnekat det kvinnliga.

De är pojkflickor.

De har oftast lekt med pojkar och har oftast pappa som förebild. De säger ofta med stolthet att de är pappas flickor.

Pojkflickan, en tomboy, har blivit en feministisk hjältinna; tänk på Pippi Långstrump som aldrig ville bli stor. Hon anade säkert att hon i puberteten skulle få bröst, mens och senare kanske bli mamma. Då skulle hon inte få leka med pojkarna, klättra i träd och palla äpplen. Hon skulle förmodligen bli som kompisen Annika, en försiktig, lydig och snäll flicka, som aldrig tog några risker.

Birgitta Ohlsson (FP), en av våra mest typiska pojkflickor, har Pippi Långstrump som förebild. Det var väl ingen som trodde att hon ville bli mamma,..."

Vad har du för rätt att på detta sätt kränka andra kvinnor som inte passar in i din kvinnobild? Låt alla tjejer få vara som de själva vill.
Jag tror du kan börja med att slå upp ordet i ett uppslagsverk innan du skriver fler dåliga inlägg i samma ämne.

Permalänk | Anmäl #31 leia marcuse, 2010-03-09, 17:05

Hej vanliga vettiga sansade & kvinnliga kvinnor. Är feminism en riktigt dålig ersättning för hyfs och vett? Ja det är det. Hur skulle man kunna utveckla den ståndpunkten?

Tja, man kan ju börja här:

http://www.nytimes.com/2002/10/13/magazine/men-behaving-badly.html?pagew...

http://tinyurl.com/yhngy9w

Permalänk | Anmäl #32 _Erik, 2010-03-10, 00:46

Intressant artikel.

Artikel författarinnan Elise har nog mer rätt än vad hon kan ana.

Feminism bygger just på penis avund.

Det som historiskt har skapat dagens feminism , är egentligen Frankfurtskolans mål med att försöka förena marxistisk analys och Sigmund Freuds psykoanalytiska teorier kring kvinnans Hystera och hennes Penisavund.

/

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #33 Per Hagman, 2010-03-11, 10:34

Hi!
Two comments:
1. Yes, women and men can and do support patriarchic order together in a symbiotic way. And not only by being 'tomboys' or by 'becoming men', whatever that means but also by being moms and nurses. The moms who never say a word against the patriarch in the home, who only take care, they maintain this rule like all others.
2. The language of the article by Elisa is quite patriarchic and boyish, 'kamp', makt, name giving, separation of women kids against each other, etc. these are all strategies of a patriarchic order.
Thus i find the article talking against its own self. It only indicates that women today have no view, no idea who they are and how they be and how a non-patriarchal order can feel. No wonder, since no one knows yet. But it is a good time to start dreaming about it by being aware of the ways in which women also sustain patriarchal order which is hard even for men.

Permalänk | Anmäl #35 biljana, 2010-03-18, 14:58


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.