Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Mona Sahlin om Kvinnodagen

För svenska kvinnor är moderatregeringen främsta hindret mot jämställdhet

Alliansregeringen har rustat ner offentlig sektor, är splittrad i synen på kvotering av bolagsstyrelserna och en jämställd föräldraförsäkring. Den moderatledda regeringens politik har inneburit en försämring för kvinnor i Sverige. Det menar Mona Sahlin, partiledare för socialdemokraterna.


Om författaren

Mona Sahlin är partiledare för socialdemokraterna.

Idag är det internationella kvinnodagen. Ett utmärkt tillfälle att ta avstamp i en diskussion om jämställdhet som vi egentligen borde föra varje dag. Jämställdhetsarbetet går går på tok för långsamt - vi kan och måste åstadkomma väldigt mycket mer!

Socialdemokratins och de rödgrönas mål är ett Sverige i frihet. Och då talar vi om verklig frihet, byggd på trygghet och på möjligheter för alla, inte bara några. Ett Sverige där alla människor, män och kvinnor, är trygga och fria att forma sina egna liv - utan att trampa på någon annan.

Jämställdheten har inte bara stannat av - den backar på flera områden. Skillnaden mellan mäns och kvinnors löner har ökat med mer än 1000 kr i månaden. Största delen av alliansens skattesänkningar har gått till män samtidigt som nedskärningarna i offentlig sektor främst drabbar kvinnor. Nedskärningarna i sjukförsäkringen drabbar kvinnor i högre grad än män.

Det har väl inte undgått någon att moderaterna nu är ute och jagar kvinnliga röster. Framför allt kvinnor i välfärssektorn. De borgerliga lockropen blir allt mer desperata. För hur annars ska man tolka deras senaste utspel om kvotering i bolagsstyrelser? Även om jag är den första att välkomna ett nymornat intresse för jämställdhet är det svårt att ta moderaternas förslag på allvar. Den lagstiftning om kvotering som vi hade på gång redan 2006 skrotades av regeringen Reinfeldt. Och moderaterna vet att allianskamraterna inte är med på tåget. Maud Olofsson säger blankt nej. Folkpartiets Nyamko Sabuni, regeringens egen jämställdhetsminister, säger ännu tydligare nej. Att Göran Hägglund är emot en könskvotering behöver knappt sägas. Moderaterna väljer med andra ord att driva en jämställdhetsfråga som de vet att de aldrig kommer att kunna - eller behöva - genomföra i praktiken.

Enligt SCB:s statistik från 2008 var 82 procent av styrelseledamöterna män. Samma år fanns det sju kvinnliga verkställande direktörer i sammanlagt 294 börsbolag. Det kan inte vara så man bäst tar tillvara kompetensen. Jag vill vara tydlig med att de rödgröna partierna vill ha en jämnare representation i bolagsstyrelser. Då krävs också lagstiftning om minst 40 procent av vardera könet i styrelserna. Den ska gälla både större offentliga bolag och privata börsnoterade bolag.

Annan bedrövlig statistik är att männen år 2009 tjänar betydligt mer än kvinnorna. Kvinnor utför fortfarande 75 procent av allt hushållsarbete, tar ut 80 procent av all föräldraledighet och tar nästan alla VAB-dagar när barnen är sjuka. Kvinnor jobbar mindre, tjänar mindre och äger mindre, som Reinfeldt brukar säga. Idag hävdar Reinfeldt att han nått fram till insikten att detta är problemet, inte orsaken till problemen. Jag säger grattis till uppvaknandet, men frågar varför regeringen då för en politik som medvetet ger männen 30 procent mer än kvinnorna? Hur ökar jämställdheten och kvinnors chanser till utveckling av att regeringen flyttar skattepengar bort från allas välfärd - till männens plånböcker? Hur blir barnomsorgen bättre, skolbiblioteken fler, vården jämnare fördelad av ett jobbskatteavdrag? Att Maud Olofsson säger att "bara fantasin sätter gränsen" för avdrag för tjänster i hemmet lugnar mig knappast. Är avdrag för hundpromenader bästa sättet att använda skattebetalarnas pengar?

Det är dags att vända kräftgången för jämställdheten. Det krävs en ny färdriktning i politiken med en ny rödgrön, socialdemokratiskt ledd regering. Vi som på allvar är, och länge varit feminister, vet vad som krävs. Vi vill bygga vidare på den svenska modell som gjort Sverige till ett av världens mest jämställda länder med hög kvinnlig sysselsättning.

Vi vill se ett jämnare uttag av föräldraförsäkringen. Det skapar ett mer jämställt arbetsliv och därmed minskade löneskillnader.

Lika lön för likvärdigt arbete ska gälla. Vi vill prioritera arbetet med lönekartläggningar och jämställdhetsplaner.

Heltid ska vara en rättighet, deltid en möjlighet. Avtalsvägen är den bästa lösningen men om parterna inte når fram är vi beredda att lagstifta.

Kvinnors och mäns deltagande på arbetsmarknaden är helt beroende av en välfungerande barnomsorg. Vi lever inte i ett nio-femsamhälle längre. Av alla anställda i Sverige jobbade en tredjedel kväll under den senaste månaden. Det är hög tid att barnomsorgen finns tillgänglig de tider som föräldrarna faktiskt arbetar. Idag är det bara sex av tio kommuner i landet som kan erbjuda barnomsorg på det som kallas obekväm arbetstid.

Kvinnors rätt till sin egen kropp och sexualitet är en helt grundläggande jämställdhetsfråga. Därför vill vi bland annat att barnmorskor ska få möjlighet att göra medicinska aborter. Ungdomsmottagningarna ska utvecklas.

Mäns våld mot kvinnor är en av det ojämställda samhällets allra värsta konsekvenser. Våldtäktslagstiftningen måste skärpas för att stärka den sexuella integriteten. En rödgrön regering kommer att tillsätta en utredning om våldtäktslagstiftning som utgår från att sex ska vara frivilligt ovh bygga på samtycke från båda. Vi vill skärpa kompetensen och arbetet mot våld i nära relationer på alla plan - bemötande, utredning, förebyggande, behandling.

Jämställdhetsarbetet behöver en nystart. En rödgrön regering kommer att ha ett jämställdhetsperspektiv som genomsyrar alla politiska förslag och hela den politiska organisationen, även på högsta nivå. Och som gäller alla dagar - inte bara den 8 mars.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19387

93 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Apropå jämställdhet, när ska män få rätt att leva lika länge som kvinnor?

Permalänk | Anmäl #1 Bo T, 2010-03-08, 08:21

Mera sådant tack! Det blir enklare att kunna följa S politik och du för ju din egen kampanj mot dig själv. Innehållet du kommer med är mer eller mindre ideologisk trams. Öka den offentliga sektorn? Ska du kvotera in fler kvinnor i en statsapparat, som definitivt borde trimmas och minskas. Den offentliga sektorn ska effektiviseras och ska göra ett bättre jobb (så gott det går). Den offentliga sektorn ska inte vara ett verktyg för att föra feminismen framåt. Den ska se till att samhället fungerar som den ska.
Ingen kvotering av bolagsstyrelserna ska ske, tack och lov. Det är för att det ska handla om kompetens, trovärdighet och tillit vid anställningar, och inte kön. Det finns egenskaper hos personer som är mycket mer värda än innehållet i sin CV.

Ingen jämställd föräldraförsäkring? Vad är det till att börja med? Att alla stannar hemma 50 % av tiden? Uppenbarligen vill inte familjerna göra så av en massa olika skäl. Det är knappast så att mammorna "tvingas" stanna hemma. Istället är det bara mer praktiskt, bekvämt och trevligt att stanna hemma med sin bebis. Hursomhelst är vi på rätt väg. Låt dock föräldrarna hitta sina egna lösningar och kom inte med en massa tvång!

Fast jag kan tänka mig att det mesta du skriver, kommer man inte att lagstifta om, och därmed blir din artikel tom på relevans.

Bra idé dock om barnomsorg under olämpliga arbetstider!

Och förresten.. Jobbskatteavdraget var inte tänkt som en jämställdhetsfråga. Den var tänkt för att bibehålla "välfärssamhället", och få fler in i arbete.

Permalänk | Anmäl #2 Anjoy, 2010-03-08, 08:33

"Med en alliansregering blir det inga satsningar på offentlig sektor, ingen kvotering av bolagsstyrelserna och ingen jämställd föräldraförsäkring, skriver Mona Sahlin, partiledare för socialdemokraterna."

För mig räckte det att läsa Mona Sahlins första mening.
Jag är kvinna, stark, glad över mitt kön, har ett underbart liv, har egna förmågor, känner mig inte förtryckt och har kraft att påverka och förändra.
Framför allt vill jag inte leva i ett land som vill centralstyra mig.

Tack för valpropagnadan . Nu inser jag klart att jag måste rösta på något annat än S.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #3 Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-08, 08:40

Ja jämlikhet är ju bra. Vem är emot jämlikhet?
Men vänta nu... förtroendeposterna inom den svenska arbetarrörelsen är väldigt ojämlikt fördelade. Ändå skriver Sahlin inte ett ord om att könskvotera topjobben inom fackföreningsrörelsen och SAP.
Är jämställdhet ännu en sån där bra och viktig sak som socialdemokraterna anser ska gälla andra men inte dom själva?

Permalänk | Anmäl #4 Lasse på åsen, 2010-03-08, 08:47

Du har rätt Mona, det är ett orättvist samhälle vi lever i där drängjobb anses fina och värda subventioner men pigjobb helst bör förbjudas.

För att inte tala om alla dessa familjer som inte själva vet vad som är bäst för dem och som trotsigt vägrar fördela barnledigheten enligt "partits" önskemål.

Permalänk | Anmäl #5 Michael Åhgren, 2010-03-08, 08:50

Snälla Mona Sahlin, förstår du inte att det är just dessa vallöften...

"Med en alliansregering blir det inga satsningar på offentlig sektor, ingen kvotering av bolagsstyrelserna och ingen jämställd föräldraförsäkring, skriver Mona Sahlin, partiledare för socialdemokraterna."

...som gör att majoriteten istället kommer att välja Alliansen?

Permalänk | Anmäl #6 Christina, 2010-03-08, 08:48

Den främsta uppgiften är väl att minska den polarisering som feminismen åstadkommit mellan könen. Det skapar gladare människor där vardagen blir trygg och glädjefylld. Unga tjejer idag skulle må bättre, man kan kanske bryta den nedåtgående trenden av sönderstressade olyckliga tjejer.

Vägen dit är att tolerera människors egna val även om de inte följer Monas ideologi. Tänk om de skulle kunna få välja typ av barnomsorg själva. Jag vet, det är en svindlande tanke för dagens feminister, men det är ett exempel på en möjlig väg mot ett mänskligare samhälle.

För vad är det som karakteriserar ett mänskligt samhälle. Jag tror inte att det är Monas formelmässiga lösningar som alltid förutsätter att människor ska tas i örat och fostras till den "svenska gemensamma värdegrunden". Den som lärs ut med start på de statliga daghemmen över de statsstyrda skolorna. (man ska börja i tid, det har alla auktoritära ideologier förstått)

När ska vi få rätt till våra egna liv Mona???

Permalänk | Anmäl #7 P H, 2010-03-08, 08:50

För mig som kvinna är det enskilt viktigaste att kunna vara självförsörjande, att kunna leva på min egen lön, att inte vara beroende av någon eller något annat. Tack vare jobbskatteavdraget som har gjort att jag får väsentligt mycket mer kvar av min egen lön varje månad är det möjligt. Så kom kom inte och säg att Alliansregeringen är ett hinder mot jämställdhet.

Permalänk | Anmäl #8 Maria, 2010-03-08, 08:51

Tvångslagstiftning, tvångslagstiftning och mer tvångslagstiftning. Om bolagsstyrelser. Om föräldraledighet. Om "sexualbrott". Med tvång ska Sverige in i den nya genus-samhället.

En regering som inte inser att MÄN håller på att få en allt sämre livssituation i Sverige vinner inga val. Sedan är inte livet ett nollsummespel, som feministerna vill få oss att tro. Både män och kvinnor mår bäst av en polítik som både gynnar män och kvinnor. Den är baserad på frihet, rättssäkerhet, verklig jämställdhet och demokrati, inte mera tvång i ny-feminismens namn.

Sverige är inte landet LAGOM, inte längre i alla fall. Män grips för att de kittlat sin flickvän (en genus-utbildad fastighetsskötare har ringt polisen), kurslitteraturen på universiteten ska genuscertifieras för att få in fler kvinnliga författare och män försöker nervöst amma sitt barn med egen bröstmjölk. Det halv-totalitära genussamhället som håller på att växa fram är på många sätt de röd-grönas fel. Tack för det Mona!

Permalänk | Anmäl #9 Tommy Sandström, 2010-03-08, 08:54

Viktigaste kvinnorfrågan för mig är att andra kvinnor ska ge fan i hur jag vill leva mitt liv. Att den lilla gapande feministeliten ger fan i majoriteten av sina medsystrar och låter de välja själva om de vill leva enligt traditionella könsroller eller inte.

Permalänk | Anmäl #10 susanna svensson, 2010-03-08, 08:57

Alliansens bästa reklampelare Mona Sahlin förnekar sig inte.
Hade varit bättre för henne om tänkt först och skrivit sedan.
Kapacitet och kvalite är inte något som är könsbundet utan individuellt och går inte att kvotera fram.

Permalänk | Anmäl #11 Inger E(norah4you), 2010-03-08, 08:55

Feminister talar alltid om att tjejer skadar sig själva men nämner aldrig att det är lika många pojkar som skadar sig själva feminister talar alltid om att tjejer mår psykiskt dåligt men dom nämner aldrig att det är dubbelt så många killar som tar livet av sig.Feminister talar alltid om att tjejer säljer sexuella tjänster mot betalning & förnedrar sig men aldig om att det är dubbelt så många pojkar som gör det .Er har Mona vänt ryggen till för ni har fel kön för att hon ska bry sig kom ihåg det när ni sitter där med rakbladet er talade hon aldrig om

Permalänk | Anmäl #12 Michael Lilja , 2010-03-08, 08:55

Politikern Mona S kallar sig för jämställdhet mellan könen men agerar utifrån den nazi inspirerade feminismen.
I det att , moderata politiska partiet kallar sig för det nya arbetar partiet kan vi ge socialdemokraterna med vänster alliansen epitet , de ny nazifeministerna.
/
Ned med feministerna.
Starta könskriget.
/
Per Hagman Antifeminist

Permalänk | Anmäl #13 Per Hagman, 2010-03-08, 09:00

Nonsens, är väl det bästa man kan säga. Arbetarrörelsens ideologi är hindret för kvinnors frihet och jämställdhet. Just nu vill de köra ut 11 000 kvinnor i utanförskap och svartarbete, Mona Sahlin talar med dubbla tungor.

Permalänk | Anmäl #14 Petter städare, 2010-03-08, 09:18

Politikern Mona S med vänster alliansen är det största hotet mot männs rättmätiga jämställdhet och stöd för sin hälsa i samhället.
/
Männ har en 5 år kortare livstid än kvinnor.
Källa soc styr :
http://www.socialstyrelsen.se/publikationer2004/2004-103-
/
När skall vi männ utifrån ovan faktum få kortare arbetsdag eller tidigare pension.
I verkligheten är det rakt motsatt kvinnor är i högre grad sjukskrivna går i förtidspension väsentligt tidigare , arbetar mindre än männ.
Allt ovan stött av de mannsfientliga socialdemokraterna med vänster alliansen.
/
Vilket parti skall vi männ ej rösta på inför valet.
/
Per Hagman Antifeminist.

PS : Vänster alliansens uttalade målsättning är i framtiden få männ arbeta efter sin pension i syfte att lägga kostnaderna på den framtida kvinnliga äldreomsorgen på...männ.
Nazifeministerna anser att vi männ skall arbeta tills vi står med en fot i graven.
Mona Salin : Knappast .....denna kostnad skall dina arbetsbefriade väljare få ta i framtiden

Permalänk | Anmäl #15 Per Hagman, 2010-03-08, 09:18

Är jag väldigt oempatisk när jag faktiskt hur mycket jag än försöker inte förstår hur man kan gilla att lämna över sina möjligheter att välja till statens tvång och begränsningar?

Kan någon som röstar vänster förklara för mig hur vad som är så bra med att begrännsa sin frihet? Hur kan man VILJA bli begrännsad och tvingad att vara som alla andra? Förklara för mig, snälla.

Permalänk | Anmäl #16 Johan1230, 2010-03-08, 09:19

Ja jag kan glädja (?) dig med en annan statistik. Min jämställdhet har aldrig sjunkit så mycket som under regeringarna med Göran Persson. Då blev min man tvungen att ta över det största ansvaret för familjen rent ekonomiskt, medan jag tidigare hade tjänat mer än honom.

Vi som familj fick det uruselt under de tidigare sosse-regeringarna under 90-talet och framåt. Satt inte du där också? Tycker mig ha ett svagt minne av det.

Först förra året fick jag tillbaka något på skatten, sedan vi tidigare alltid har fått betala någon extra tusenlapp i månaden i skatt för att bo. Uppriktigt sagt så grät jag då, för jag har varit så van att bli utsugen av de tidigare Persson-regeringarna.

För barnens skull så har vi uthärdat allt. För att ge dem en uppväxt i trygghet och trots att deras pappa har fått jobba jämt så har vi lyckats. Jag kan se det nu när vår yngste son har skaffat sig ett jobb innan han slutar skolan nu i vår. Utan att gå till arbetsförmedlingen. Precis om det gick att göra när jag var ung.

Medan vår äldre son naturligtvis gick arbetslös ett tag under förra regeringen och blev tvungen att gå till arbetsförmedlingen innan han också lyckades skaffa sig ett jobb, för att han är så duktig.

Förra regeringen sänkte min sjukpenning, när jag inte orkade längre, med hiskeliga belopp från den högsta på kring 26 000 till kring 16 000 kronor före skatt. Det är svårt att överleva för en barnfamilj.

När jag påtalade detta för socialförsäkringsutskottet fick jag ett faderligt svar från Tomas Eneroth (du känner honom säkert) om att det nog var sjukersättning jag hade, alltså förtidspension. Han visste alltså inte själv vad ni hade beslutat i riksdagen år 2003.

Allt står att läsa i min utgivna dagbok som heter Ett Sekel av Tystnad.

Inga människor är öar i samhället. Vi hänger alla tillsammans. Och naturligtvis vore det inte bättre om propagandan slog igenom ännu mer om att vi kvinnor är så förtryckta av männen, att vi måste bo för oss själva och ta barnen ifrån dem så fort det går.

Denna propaganda som säger att alla män kan bli våldsamma och plötsligt slå ihjäl sin kvinnna. Detta är inte sant. Männen är mycket mer utsatta för våld, för olyckor, för för tidig död och självmord än kvinnor, men det tiger vi om.

Permalänk | Anmäl #17 Ann Helena Rudberg, 2010-03-08, 09:21

Senaste gången något försökte kvoteras blev det ramaskri, polisanmälningar och ett snabb tillbakadragande eftersom syftet med kvoteringen - att en grupp skulle få fördelar - faktiskt uppnåddes. Då gällde det platser på högskole- och universitetsutbildningar. Varför i helvete vill du nu införa detta på en annan grupp?

Permalänk | Anmäl #18 Jens Bäckman, 2010-03-08, 09:33

mouna är ju själv inkvoterad så hon kanske känner sig ensam...

Permalänk | Anmäl #19 BluePrint, 2010-03-08, 09:46

Mona Sahlin, menar du allvar med jämställdhet så varför uppmuntrar och stöttar ni de islamister som vill skicka kvinnorna tillbaka till medeltiden? Varför gör ni inget åt diskrimineringsombudsmannen Katri Linna som ser till att män som vägrar skaka hand med kvinnor får ett fett skadestånf (handskakningsdomen)? Varför vill ni att tusentals kvinnor (och även) män som jobbar med RUT-tjänster ska förlora jobben medan männen som ROT-renoverar får jobba på? Är det jämställdhet enligt er rödgröna?

Permalänk | Anmäl #20 Erik B, 2010-03-08, 10:08

Nej det här går inte. Den här artikeln var så pinsamt usel jag t o m tror att den är skriven av en spökskrivare för så ininorden okunnig kan hon inte vara men tror hon svenska folket är det och bluffar är det ju lika katastrofalt. En ev blivande statsminister med så låga tankar om befolkningen denne vill styra över.

Dessutom använder hon det nya intetsägande politiska modeordet "genomsyra" luddigt och flummigt är bara förnamnet. Nej nu röstar jag på Tanja B for President. Det finns smarta och duktiga kvinnor, varför envisas feministerna med att vi skall styras av en som bevisligen är korkad och befinner sig där hon gör enbart för att hon ingick i SSU-generationen?

http://aktivarum.wordpress.com/2010/03/07/filosofiska-rummet-feat-tanja-...

Permalänk | Anmäl #21 Aktivarum, 2010-03-08, 10:13

Ett utmärkt exempel på hur snett det går om man kvoterar in människor efter kön och inte efter kompetens är kvoteringen till partiledare för Socialdemokraterna.

Resultatet har vi alla sett

Permalänk | Anmäl #22 Sven Nilsson, 2010-03-08, 10:25

Nu när det drar ihop sig börjar folket förstå att de inte vill ha tillbaka den rödgröna röran. Det är bra att Mona talar klarspråk för det hjälper mig att välja parti. S (D)!

Permalänk | Anmäl #23 Arge Surfarn, 2010-03-08, 10:27

Ja du Mona Sahlin. Du snackar om kvotering. Vad säger du om den amerikanska forskningsstudie som har visat att sedan Norge införde kvotering har företagens värde (marknadsvärde i relation till bokfört värde) minskat med 18 procent för varje 10-procentig ökning av kvinnorepresentationen i styrelsen. Ju kraftigare ökning av antalet kvinnor i styrelsen desto större värdeminskning på bolaget, alltså.

Läs mer här: http://e24.no/jobb/article3537627.ece

Mer om ämnet här: http://www.nytimes.com/2010/01/28/world/europe/28iht-quota.html?pagewant...

Det blir resultatet när kön går före kompetens och kunskap.

Och så tjatet om att kvinnor tjänar mindre. Denna feministiska propagandalögn som mals om, och om, och om, och om, och om igen. År ut och år in. Kvinnor tjänar mindre än män eftersom kvinnor FRIVILLIGT VÄLJER riskfriare jobb och för att kvinnor FRIVILLIGT VÄLJER att gå ner i arbetstid, och för att kvinnor FRIVILLIGT VÄLJER att ta ut det mesta av barnledigheten, osv.

Angående de gigantiska löneskillnaderna mellan män och kvinnor som du Mona Sahlin och alla andra feminister så gärna tjatar om så är de enligt Jämo enbart 0,03 procent. Och så här skriver självaste arbetsgivarverket om det i ett pressmeddelande

http://www.0589.se/wp-content/uploads/press_arbetsgivarverket.pdf

Å så slutligen en liten kommentar om hur synd det är om kvinnorna på arbetsmarknaden. 80 procent av de som förlorade jobben i den ekonomiska kris som vi just genomlevat var män. Just det ja, det var männen som förlorade jobben medan kvinnorna satt säkert på sina jobb inom den offentliga sektorn. Skyddade och omhuldade av mamma staten. Ändå är det kvinnorna vi ska tycka synd om.

Patetiskt.

Permalänk | Anmäl #24 Joakim Johansson, 2010-03-08, 10:30

Det hade varit fruktansvärt om vänsternmed Mona i spetsen. De har en fruktansvärd människosyn där de delar in männsikor i kollektiv och vill antasta andra människors viktiga livsval med sina tvångslagar som de en efter en radar upp.

De hatar män men kvinnorna ska med tvång bli tvingade att bli som män annars är de inte "jämställda".

"Våldtäktslagstiftningen måste skärpas för att stärka den sexuella integriteten. En rödgrön regering kommer att tillsätta en utredning om våldtäktslagstiftning som utgår från att sex ska vara frivilligt ovh bygga på samtycke från båda."

Jaha, och hur fungerar det idag? Menar Mona att inte båda samtycker idag? Ska de gå på Peter Eriksson modell om att skriva ett kontraktom samtycke innan man har sex? Det låter bara som att fler av mina kompisar kommer att sitta falskt anklagade för våldtäkt.

Har inte gråtit på länge men blir Mona statsminister så lär jag göra det.

Permalänk | Anmäl #25 Robban, 2010-03-08, 10:35

Ledsen Mona, men varken du eller Maria Wetterstrand är förebilder för mig. Nalin Pekgul däremot är en "Äkta" förebild, som båe du och Maria kan lära er mycket av.

Nalin Pekgul är modig, för om vi vill "riktig" jämställdhet måste vi ta tag i de ortodoxa religionerna, som inte gör annat än förtrycker kvinnor i parti och minut. Men det vågar inte du Mona och inte heller Maria. Därför klingar dina ord som falska i mina öron.

Så här sa Nalin Pekgul till sin mamma angående slöjan:
Mamma, om du vill att jag ska slåss för din rätt att bära slöja, måste du slåss för min rätt att slippa bära slöjan!

Det du Mona , det är ord och inga falska sånger, som verkligen handlar om jämställdhet!

Permalänk | Anmäl #26 Ramona Fransson, 2010-03-08, 10:38

Jag röstar oxå på Tanja B for President

Permalänk | Anmäl #27 Michael Lilja , 2010-03-08, 10:40

Härligt! "Med en alliansregering blir det inga satsningar på offentlig sektor, ingen kvotering av bolagsstyrelserna och ingen jämställd föräldraförsäkring". Med sådana löften som i inledningen blir det inte många vunna mittenväljare för S. Än en gång visar Måna att hon är en otrolig tillgång i Alliansens valarbete för omval.
I den praktiska jämställdhetspolitiken visar också Måna sin klass; det första hon lovat göra efter eventuell valvinst är att skrota RUT-avdraget, detta decenniets bästa jämställdhetsreform.

Permalänk | Anmäl #28 tshee, 2010-03-08, 11:01

Ang. (S) krav om en ökad satsning inom barnomsorgen så förstår jag detta fullt ut.

Jag gick och läste till pedagog på 80-talet.
Något jag dock snabbt slutade med när jag kom ut i arbetslivet och upptäckte något som jag bara trodde var något som hörde till inom den jargong som fanns på högskolan.

Nämligen att det INTE var frågan om att passa barnen i första hand.
Utan att systemet med "barnomsorg" gick ut på att, citat: "uppfostra barnen till goda socialistiska medborgare"

I själva verket så var dagis bara en slags "skola" där våra barn skulle uppfostras till att lyda statsmakten och i övrigt hålla käft.

Så att nu (S) vill fortsätta öka satsningen på ökad indrokonering till framtida parti sympatisörer har jag full förståesle för.

När detta gick upp för mig, att detta var verkligheten som plötsligt slog mig i ansiktet, så hoppade jag av allt vad "pedagogik" hetta och överlät detta till dom övriga från rödvins vänstern.

(dom flesta gamla "rödvins väntrare" valde nämligen främst yrken så som: lärare, pedagoger olikn. och tog med sig sina socialistiska tankar och ideal dit)

Ha detta i åtanke innan ni skickar era barn till dagis olikn.
Att ni spelar socialisterna rätt i händerna.

Sänk era materiella krav och låt den ena parten i ett förhållande stanna hemma för att ta hand om barnen pengarna räcker garanterat till dom basala behoven, mat och husrum, ändå.

Samt att ni blir belönade med gladare barn, ett mer harmoniskt familjeliv, en lugnare livssituation (utan denna ständiga jakt på status prylar som präglar mångas situation i dag)

Kort sagt. ett lyckligare, mer harmoniskt liv.

Permalänk | Anmäl #29 Bengt Hesdorf, 2010-03-08, 11:12

.
I Norge kvoteras kvinnor in i olika sammanhang då företrädesvis till offentliga tjänster som ex kommunchefer.
Alltså här avgör ej erfarenhet och kompetens som grund för tjänstetillsättning ,utan avgörande är att det är en kvinna.
Hur går det då med de kvinnor vilka bla blir kommunchefer i Norge.
Jo , inom 2 år har 75% av dessa kvinnor fått sparken pga sin inkompetens.
Det vore intressant att se vilka siffror som gäller för kvinnor som kvoteras in på ledande positioner i det svenska samhället och vad dessa tillför eller hur snart dessa får sparken.
/
Per Hagman för jämställdhet till männen och antifeminist.

Permalänk | Anmäl #30 Per Hagman, 2010-03-08, 11:35

"Med en alliansregering blir det inga satsningar på offentlig sektor, ingen kvotering av bolagsstyrelserna och ingen jämställd föräldraförsäkring, skriver Mona Sahlin."

Det är alldeles utmärkt i så fall.

Det viktigaste är att skatteförtrycket minskar från 50% av BNP till 25% av BNP, dvs minskad ofantlig sektor, till normal offentlig sektor.

Absolut ingen kvotering av kvinnor till bolagsstyrelser. Staten skall inte under några omständigheter lägga sig vilket kön styrelseledamöter har, det är ägarnas ansvar att välja den bästa personen för jobbet oavsett kön.

Staten har inte med att göra hur föräldrar väljer att disponera föräldraförsäkringen. Politiker skall inte bestämma hur folk vill leva sina liv. Försvinn.

Det är sådana här oväsentliga frågor som socialist feminist Mona Sahlin tror är viktiga för Sverige, hon saknar fullständigt förmåga att bedöma vad som är viktigt och oviktigt.

Invandringspolitiken negativa konsekvenser med massarbetslöshet, bidragsberoende och brottslighet som beräknas kosta skattebetalarna över 100 miljarder, måste vändas till att gå med vinst 100 miljarder.

Vi behöver 1000 multinationella bolag till och 10.000 medelstora företag till samt 100.000-tals mindre företag till i Sverige, så att alla kan få riktiga jobb i den privata sektorn.

Skatteförtrycket måste halveras så att den privata sektorn får mer kapital att investera i produktiva företag och inte förslösas på improduktiv offentlig konsumtion.

Där har du tre viktiga frågor att ägna din tid och energi åt.

Permalänk | Anmäl #31 Johnny, 2010-03-08, 11:49

Vet inte om jag känner mej jämställd med Mona Sahlin ... Gissa varför

Permalänk | Anmäl #32 pinker, 2010-03-08, 12:45

Bra skrivet Mona. Nu skall vi bara se till att alla som tänkt rösta på S i höst får tillfälle att läsa denna artikeln, så att ni tappar ytterligare lite fler väljare.

För övrigt har vi ett större problem i skillnaden mellan vanligt folk och folk i maktpositioner som tror att de står över lagar och bestämmelser, än mellan män och kvinnor.

Permalänk | Anmäl #33 Bo Jensen, 2010-03-08, 13:07

Jag läste en intressant reflektion av #88 LH, 2010-03-08 vilken jag uppfattar kan upprepas i diskussionen kring statsfeminismen och den nya vänsteralliansens ,feminazism.

LH skriver:
",,,, feminister har en tendens att ge män skulden. Det är inbyggt i en del av deras teorier att det är mäns fel.
Man kan knappast påstå att det är säkert att ha feministrar på poster där rättvisa ska bedömas.
Logik blir också lidande av dessa förutfattade meningar om männens skuld."
/
Det LH skriver är rätt o slätt politisk dynamit.
/
Sveriges offentliga institutioner håller på att utveckla en feminazism grundad på marxism som är en egen institution inom de offentliga institutionerna.
Där de feminazistiska tjänstekvinnorna som handläggare kan betraktas som ideologiskt korrupta och handlägger ärenden utifrån sin egen politiska agenda och frångår allmänna rättvise krav i sin handläggning.
/
Finns det anledning av ovan skissade till påståendet om att , inom svensk offentlig administration håller det på att utveckla sig en rättsröta ?
/
Osökt associerar jag till en händelse där en kvinnlig poliskommissarie vilken även var / är handläggare på genus frågor inom det kvinnliga polisnätverket , sannolikt drev en åklagare till självmord under sin "utredning" kring lite familjegräl.
/

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #34 Per Hagman, 2010-03-08, 13:07

Jag VILL INTE utbilda mig, jag VILL INTE jobba heltid. Daremot VILL jag vara hemma sa mycket som mojligt med mina barn, jag VILL ha kvar RUT-avdraget (jag ar urusel pa stadning, men min staderska ar jatte duktig!! Jag skulle aldrig kalla hennes yrke for pigjobb eller skitjobb.)
Jag kanner inte igen mig alls i Monas resonemang. Kvinnor och man ska vara lika infor lagen, men sen bor det vara upp till varje individ hur han eller hon vill leva sitt liv. Vi behover inte konskvotering. Man ska valjas for att man ar kompetent, inte pga kon. Jag ar sa trott pa att lyssna till feminister som ser ner pa andra kvinnor och deras livsval, som ideligen omyndigforklarar sina "medsystrar". Sossarna erbjuder mig inte nagot jag vill ha och kommer inte att fa min rost.

Permalänk | Anmäl #35 Kattis, 2010-03-08, 13:26

Aktuell länk till # 34 är :

Den kvinnliga polisen var polisinspektör och inte poliskommissarie som jag tidigare skrev.

http://www.nkmr.org/holmlinfallet.htm
/

Per Hagman

Permalänk | Anmäl #36 Per Hagman, 2010-03-08, 13:34

Du har helt rätt Mona. Visst är Moderaterna ett uselt parti. Riktiga härmapor. Nu bör du/ni som Coca Cola ändra konceptet och införa Sosse Classic, så att dom blir efter i varje fall. Vem vill ha sosse light när man kan välja ett original? Används samma bokstäver som Coca Cola. Ni är ju röda också. Det kan de i varje fall inte kopiera.

http://images.google.se/images?hl=sv&q=classic%20coke&oq=&um=1&ie=UTF-8&...

Permalänk | Anmäl #37 Urban Persson, 2010-03-08, 13:39

Men herregud, har de ingen som helst kontroll över vad som lämnar 68:an?

Det vore enkelt att ta en billig poäng här och bara konstatera att denna artikel är ett utmärkt exempel på just kvotering och vad det leder till. Så vid närmare eftertanke nöjer jag mig med det. :)

Permalänk | Anmäl #38 ChX, 2010-03-08, 13:45

SVT: Magnus Betnér om Mona Sahlin:
http://www.youtube.com/watch?v=WIrHI6zqm-o

Enklare att låta någon annan tala än att bli censurerad (det finns ingenting som jag vill skriva om Mona Sahlin som Newsmill hade kunnat publicera).

Permalänk | Anmäl #39 Illwill, 2010-03-08, 13:49

Eftersom Mona Sahlin är Sossarnas Partiledare enbart pga av den absurda ide'n att dom absolut skulle ha en kvinna på posten, så tycker jag att hon borde tala tyst om att kvinnor är diskriminerade.
Det finns massor av män som skulle klara av hennes jobb så otroligt mycket bättre. Och en hel drös av kvinnor också för den delen. Kanske dags att byta Partiledare?

Permalänk | Anmäl #40 Janne The Rebel, 2010-03-08, 14:12

Min fru tycker om när Sahlin är i TV. Och igår blev hon extra glad under "Agenda". Varför ? Jag blev så förbannad och irriterrad, så att förutom att fixa kaffe, så han jag med att baka tigerkaka och ta han om disken, innan eländet var över. Så tack från mig och frugan. Du har gjort vårt liv lite jämlikare. Och när frun blir glad vet man inte vad som kan ske. Hon är ju feminist. Och alla vet vad Gudrun sagt om feminister

Permalänk | Anmäl #41 Grisen, 2010-03-08, 14:18

Det är tråkigt när man ser att de flesta av de som kommenterar denna artikel, läser den "som fan läser bibeln".

Jag har svårt att förstå mig på de kvinnor som inte kan ställa upp på nedanstående förslag; citat från artikeln!
"
a) Största delen av alliansens skattesänkningar har gått till män samtidigt som nedskärningarna i offentlig sektor främst drabbar kvinnor. Nedskärningarna i sjukförsäkringen drabbar kvinnor i högre grad än män.

b) Jämnare representation i bolagsstyrelser. Då krävs också lagstiftning om minst 40 procent av vardera könet i styrelserna. Den ska gälla både större offentliga bolag och privata börsnoterade bolag.

c) Vi vill se ett jämnare uttag av föräldraförsäkringen. Det skapar ett mer jämställt arbetsliv och därmed minskade löneskillnader.

d) Lika lön för likvärdigt arbete ska gälla. Vi vill prioritera arbetet med lönekartläggningar och jämställdhetsplaner.

e) Heltid ska vara en rättighet, deltid en möjlighet. Avtalsvägen är den bästa lösningen men om parterna inte når fram är vi beredda att lagstifta.

f) Det är hög tid att barnomsorgen finns tillgänglig de tider som föräldrarna faktiskt arbetar.

g) Kvinnors rätt till sin egen kropp och sexualitet är en helt grundläggande jämställdhetsfråga. Därför vill vi bland annat att barnmorskor ska få möjlighet att göra medicinska aborter. Ungdomsmottagningarna ska utvecklas.

h) Mäns våld mot kvinnor är en av det ojämställda samhällets allra värsta konsekvenser. Våldtäktslagstiftningen måste skärpas för att stärka den sexuella integriteten. En rödgrön regering kommer att tillsätta en utredning om våldtäktslagstiftning som utgår från att sex ska vara frivilligt och bygga på samtycke från båda.

i) Vi vill skärpa kompetensen och arbetet mot våld i nära relationer på alla plan - bemötande, utredning, förebyggande, behandling."

Permalänk | Anmäl #42 Gun Svahn, 2010-03-08, 14:25

Mona Sahlin skriver verkligen så himla många spännande saker i sin insändare, bland annat funderar hon så här - "Mäns våld mot kvinnor är en av det ojämställda samhällets allra värsta konsekvenser". Hoppsan Arne, hörde du? Mäns våld mot kvinnor. Här gäller det nog att tänka till. Med tanke på att hon kallas Måna Muslim undrar man om inte jämställdhetsdebatten borde riktas om från svenska män till riktiga fulingar. Ni vet, flygande balkongdöttrar och så där. Men det kanske krockar med den påbjudna multikultitkulturen. Namnet Måna syftar ju inte på hennes pubertala framtoning, utan snarare på att hon - just det - månar så fint om dem. Och man får ju respektera att hon inte vill stöta sig med den dyrbart importerade valmanskåren. I invandrartäta Rosengård röstar nämligen en övervägande andel på Socialdemokraterna (får skissa lite siffror på blocket här). Det här göbbar å gummer betyder om jag fattat rätt, att tösen Mona lyckats trixa till det så svenska folkets skattepengar används till att underhålla det krympande S-partiet. Där fick ni, ni som trodde att Mona var dum. Kvinnor kan, minsann. Jaha, vad händer nu då? Jo, Arne, Gudrun med triangeln och jag kan bara buga och ge Mona rådet att fortsätta hetsa upp stämningen mot svenska grabbar, de jämställdades i världen. Det kan behövas för att ta fokus från verkligheten. Detta var Kurt Olsson. I Verkligheten.

Permalänk | Anmäl #43 Kurt Olsson i Verkligheten, 2010-03-08, 15:04

Re:Gun #42. Gissar att du ingår i hjälptrupperna på partikansliet som ska rädda Monas klavertramp. Hade du följt debatten här hade du sett att folk inte gillar åtminstone punkt a, b, c, d och h. Vad ska du göra åt det. Bli ännu mer indignerad?

Permalänk | Anmäl #44 Peter Lindkvist, 2010-03-08, 15:11

Mona Sahlin är inte bara ledare för det största socialist partiet i Sverige, hon är också ledare för feminizmen, en rörelse som pekar ut männen som orsak till allt ont i samhället, som anklagar män för förtryck av kvinnor.

Deras syfte är att bekämpa männens genom att skaffa sig odemokratiska fördelar i lagstiftningen. Feminizterna bedriver genusforskning och utvecklar metoder för hur de själva skall skaffa sig makt genom att förtrycka män. Feminizterna finns bland politiker, journalister, polisen, domstolar, skattemyndigheten, sjukvården, försäkringskassan, skolor och inom alla myndigheter som har kvinnliga anställda.

Vi män måste kräva att alla feminizter rensas ut från politiken, media och myndigheter, vi män måste ha rätt att kräva att bli bemötta av manliga domare, poliser, myndighetspersoner som i sin tur har manliga chefer så att vi garanterat inte blir utsatta för feminiztisk diskriminering av statsfeminizmen.

Femenizmen är en djupt odemokratisk och deskriminerande rörelse som måste bekämpas med alla lagliga medel.

Permalänk | Anmäl #45 Johnny, 2010-03-08, 16:24

Förlåt frågan på "kvinnodagen", men är jämställdhet bara till för kvinnor? Det blir liksom lite inhumant att tala jämställdhet med ett köns tunnelseende. Om hela samhället rustas för att curla fram flickor och kvinnor, ge kvinnor tolkningsföreträde hos myndigheter, på utbildningar och i domstolar samt lägga krokben ("rättvisa" utifrån kvinnors tolkningsrätt) för män och pojkar redan från skolan, ja då är liksom hela samhället kantrat.

F.ö. tror jag ett en del av hennes analys luktar humbug-radikalfeminism. "Våldtäkter är en följd av ett ojämställt samhälle". Om fler pojkar slås ut från gymnasieutbildningar, om fler män hindras att ta chefsjobb, om fler män får mindre pengar i plånboken, om fler rediga pappor tvingas ta ut mera pappaledighet - allt genom statliga tvångsåtgärder, så minskar antalet våldtäkter. Det sambandet har kompisar till Mona Sahlin hittat på. Hon är inte trovärdig när hon på det sättet vill "utnyttja" våldtäkter för att elda på andra "jämställdhetsåtgärder".

F.ö. finns det en sexualbrottslagstiftning idag som är mycket "generös" när det gäller definition av våldtäkter. När de rödgröna vill vidga begreppet ytterligare för att kunna sätta fast flera män kommer de inte med lagstiftning kunna täppa till dagens gråzon utan snarare vidga den så att ännu fler case blir luddiga med både minskad rättstrygghet och rättssäkerhet. MP:s förslag betyder att våldtäkt inte längre skall definieras av en (miss)gärning utan av hur en målsägande mår och känner sig, utan eget ansvar för sitt eget agerande.

(En faktor de inte räknat med är att med ännu mer vidgad syn på våldtäkter kommer också fler kvinnor att potentiellt kunna anklagas för samma brott, men det har deras teoretiker alldeles för blockerade tankar för att begripa - men det är klart, att om könsmaktsteoretisk anklagelsegrund skall gälla i domstol (som feministiska teoretiker kräver) - då kommer kvinnor svårligen kunna fällas för någonting eftersom kvinnors tolkningsföreträde gäller som lagstiftning - precis som i det gamla vita Sydafrika).

Rödgrön filosofi: Det ska bli lättare att kasta fler män i fängelse genom angiveriteknik och tyckande för det är ett viktigt slag för jämställdheten! Håller inte med. Jag tycker inte att det går att prissätta att kasta folk i fängelse genom teoretisk skuldbeskrivning eller omvänd bevisbörda. Det kallas bananrepublik och statsterror.

Många mediatyckare etc vet inte vad de pratar om. Det finns gott om tanklöst skrik efter skuld och straff.

Permalänk | Anmäl #46 Frågande, 2010-03-08, 16:22

Mona pratar om trygghet samtidigt som vi tjejer inte kan gå ut på stan en kväll utan att bli kallad för "jävla svennehora".

Och hur är det med tryggheten när 6000+ av oss kvinnor blir våldtagna varje år?

Det enda som intresserad feministerna är om ett eller två hundra fler kvinnor får toppjobb i någon bolagsstyrelse, ungefär som om det skulle spela någon som helst roll för oss kvinnor...

Permalänk | Anmäl #47 Jenny B, 2010-03-08, 16:36

Ingen tvekan om saken att det finns stora orättvisor mot kvinnor både här och inte minst där ute i den stora världen. Det bästa som kan göras för att minska överbefolkning och fattigdom torde vara att kvinnor blir jämställda och får mer makt. Illusioner om jänställdhet i form av att på nåder inkvoteras är inte real jämställdhet. Självklart finns det ingen brist på intelligenta kvinnor, kvinnor som Condi Rice, Hillary Clinton är/var där de är för att de har kompetensen. Mycket intelligenta och blixtsnabb uppfattningsförmåga som få kan mäta sig med.

Folk är inte smarta eller dumma bara för att de är kvinnor eller män. Vi ser hur arbetarrörelsen nu håller på att sjunka som en sten under ledning av Wanja och Mona, må högern jubla. Under Wanja har LO fibblat bort sin position i media tunga varumärken som Arbetet och Aftonbladet har slumpats bort, för vad då kan fråga sig? Ståndsmässiga löner och bonusar/fallskärmar till rörelseeliten? Under partitaktikern Mona har S parkerat sig på ett stadigt skvalpande strax över 30 strecket.

#17 Ann Helena Rudberg har naturligtvis helt rätt att det är stort hyckleri att ta till dessa brösttoner när man varit en av de högsta ansvariga för sjunkande jämställdhet.

Permalänk | Anmäl #48 Klerken, 2010-03-08, 16:42

.
Även jag ser Tanja B som P i President.
.
Jag uppmanade Tanja att bilda en ny politisk förening , dock tyckte hon att det fanns för få möjligheter innan kommande val.
Hur hon ev kan se på att förena den samlade kritiken mot feminismen har jag ej ställt som fråga.

/
Per Hagman

Permalänk | Anmäl #49 Per Hagman, 2010-03-08, 16:54

#42: några skäl till varför folk inte gillar Monas mästrande mantra: a) skattesänkningarna har gett undersköterskan (oftast en kvinna) en extra månadslön om året; b) om man lagstiftar om privata bolags styrelsesammansättning gör man våld på en av demokratins grundpelare, nämligen äganderätten; c) uttaget av föräldraledigheten är just så jämn som familjerna själva kommit fram till är bäst för just dem. Varför skulle politiker veta bättre? d) lika lön för lika kompetens, och denna sitter inte mellan benen; e) om heltid är en rättighet, vem har då skyldighet att leverera denna? f) släpp barnomsorgen fri på den öppna marknaden, så ser nog efterfrågan till att få fram dagis som är öppna när kunderna behöver dem; g) hur harmonierar sexköpslagen med kvinnans rätt till sin egen kropp? h) Alliansen tillsätter inte utredningar, man skärper straffen direkt!
Dessa noter kan du ta med til S-partihögkvarteret och återkomma med svar snarast.

Permalänk | Anmäl #50 tshee, 2010-03-08, 17:03


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.