Antisemitism och anti[någongruppöverhuvudtaget] är hemskt. Självklart bör folk utbildas och bli mer uppmärksamma. MEN om man ska lägga ner tid och energi på att tala för en utsatt grupp i Sverige så varför inte välja exempelvis muslimerna? Islamofobin är LÅNGT mer utbredd än antisemitismen. Den är också långt mer accepterad och kanske därför inte ett problem i mångas ögon. Att du endast tar upp Malmö i din argumentation är onyanserat. Det visar att problemet är lokalt. Sverige kommer inte bli något tredje rike, åtminsone inte för judarna, men mycket väl för andra grupperingar som samhället och tillika du, blundar för.
Permalänk | Anmäl
Stellan, 2010-03-07, 10:34
Det skulle vara intressant att veta vad Repalu sagt och gjort på riktigt. Det som den israelsupportande sionistlobbyn tillvitar folk är i det här sammanhanget mindre intressant. Mina bästa vänner har judisk bakgrund och de skulle säkert också bli uppspikade av dessa vulgära kampanjmakare.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-07, 10:36
Sverige, Sverige du land av PK-muslimkramare, inte ens får man reagera mot muslimernas förföljelse av judar i Malmö, utan att vi här tvingas läxas upp av Stellan om att muslimerna har det värst. Jeeeez.
Självklart måste Ilmar Reepalu vara en förebild och inte spela rasister i händerna. Detta duger inte, så gärna nationell handlingsplan, börja med makteliten i Malmö.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-07, 11:07
Hur kan författaren skriva så mycket om antisionism i Malmö utan att nämna den omfattande invandringen dit från starkt antisionistiska länder. Antisionismen i Malmö utgörs ju av invandrade personer. Utopiskt kanske, men kan merparten av dem förmås att återvandra, så är problemet löst. Man kan tycka att judar i Sverige, som har sånt stort inflytande i media, borde belysa invandringens negativa effekter.
Permalänk | Anmäl
oveg, 2010-03-07, 11:20
Jaha du Stellan så vi kan bara diskutera ett problem?
Diskuteras inte det ganska flitigt i vilket fall som helst ?
Permalänk | Anmäl
evaan, 2010-03-07, 11:25
#3 oh #4 använder direkt sådana argument som både Gerdmar och Bachner menar genomsyrat medieetablissemanget som i sin tur banat väg för antisemitism och därmed för judehat och -förföljelser.
Ett sätt Malmöborna kan visa sin avsky för förföljelserna påär att i valet förpassa Reepalu till en högst välförtjänt oppositionsroll.
Permalänk | Anmäl
tshee, 2010-03-07, 12:00
Det intressanta är att Reepalu fortfarande är socialdemokrat. Ett borgerligt parti hade kastat ut honom vid det här laget.
Permalänk | Anmäl
Arthur, 2010-03-07, 12:48
#12 Arthur - BlockPolitik = BlockeringsPolitik, tyvärr tyvärr... :cry:
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-03-07, 12:58
Instämmer helt med Martin A. #8 ovan.
Mycket bra synpunkter.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-07, 14:12
Det är tråkigt när folk sitter på pedistaler och gissar vad som händer i Malmö.
Jag bor här själv, mitt i smeten i södra innerstaden (möllan). Malmös södermalm. Här bor inga svenska barnfamiljer kvar. Inte bara judar lämnar staden. Chilenarna som det fanns många av på möllan stack allihopa redan för en ca 4-5 år sedan. Flykten från Malmö är inget unikt "judiskt" fenomen. Rosengård ligger 1250 meter från Möllevångstorget. En 08 borde föreställa sig inga svenska barn kvar på södermalmskolan och ett "rosengård" 1250 meter från Södermalmstorg. Om man vill se Malmös framtid så skall man besöka skolgårdarna i södra innerstaden. Sista av alla sticker asisaterna ty svenskarna är deras enda restaurangkunder. - Den omtalade "mångkulturen" i Malmö en ointegrerbar islamisk paralellkultur. Rosengård består av muslimer från afrika, europa samt mellanöstern. - Det har ingenting med "mångkultur" att göra. ALLA lämnar stan förutom Ilmars valboskap.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2010-03-07, 14:38
Peter - mörkret, den som säger sig vara socialist eller idrottsintresserad kan välja något annat att roa sig med men få människor kan välja det de föds till.
Med din egendomliga logik är varje muslim i Sverige ansvarig för varje terrordåd som begås av muslimska extremistgrupper och borde således konvertera till någon annan religion.
Menar du allvar eller driver du med oss? Med tanke på ditt uttryck "Judelobbyn" så misstänker jag tyvärr det första.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2010-03-07, 15:03
Ja, vad har han egentligen sagt? Många tolkar och tolkar och förfasar sig men när jag googlat är det enda jag kan hitta att han "varken accepterar sionism eller antisemitism" vilket jag tycker låter ....... klokt?
Ni som vill plocka politiska poänger på att kritisera honom, kan ni uppge en källa där man kan se vad han faktiskt sagt?
Permalänk | Anmäl
förstahandsinformation tack, 2010-03-07, 15:08
#17 Johnny
Hehe, kul att någon hann läsa min kommentar innan newsmill censurerade den. Den var extremt måttfull men började med att säga att artikeln saknade värde.
Sedan listade jag 4 punkter som förklarade varför artikeln saknade värde, ungefär:
1. Problemet med reepalu är inte uttalanden, problemet är att judarna förföljs i en stad han styr.
2. Attitydproblemet är inte hos Reepalu, det är hos hans väljare. Reepalu kommer naturligtvis uttala sig harmoniskt med hans väljares åsikter.
3. Ungefär, artikeln innehåller glidningar som kan få den aningslöse läsaren att tro att det är de som är kritiska till förd invandringspolitik som står för förföljelsen. Medan förföljelsen i själva verket är ett bevis för att de som är kritiska till invandringspolitiken och det mångkulturella samhället har rätt i sin kritik.
4. Lösningarna som föreslås i artikeln är meningslösa och gör mer skada än nytta. Därför att de invånare som står för förföljelsen saknar förtroende för svenska staten. Vidare så är mångkulturalister inte intresserade av rasism och förföljelse där gärningsmannen inte är etniskt svensk. Så, att ge skattepengar till fler anti-rasistiska initiativ kommer troligtvis kidnappas av samma gäng mångkulturalister som gjort det så många gånger förr och användas för att sprida rökridåer som gör det svårare att lösa problemet. Och för att driva propaganda mot de enda som på allvar vill ta tag i problemen med för stor invandring till sverige.
Ungefär så skrev jag, fast mer kärnfullt. Jag orkar inte knixa ihop formuleringarna noggrannt igen. Och det fann newsmills censor för gott att censurera. Jag finner faktiskt inte ord för att beskriva vad jag tycker om newsmill just nu. Jag tycker den en gång så modige och intressante journalisten och ledarskribenten PM Nilsson borde skämmas över att få sitt namn förknippat med newsmill. Och jag tycker att vi läsare borde ta vårt pick och pack och dra någon annanstans.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-03-07, 15:07
Att säga att judar får skylla sig själva om de utsätts för antisemitism är faktiskt antisemitism. Och Reepalu sa just detta när han tyckte judarna i Malmö skulle ta avstånd från Gazakonflikten för att slippa trakasserier. Men de som pratar om kampanjer av israellobbyn är nog inte intresserade av fakta
Permalänk | Anmäl
anders svensson, 2010-03-07, 15:41
Några efterlyser vad Reepalu själv har sagt. Läs Sydsvenskan, lyssna på bandupptagningen av intervjun, lyssna på TV4 nyhetsmorgon 5 mars. Reepalu är hal som en ål.
Permalänk | Anmäl
Albin, 2010-03-07, 16:45
Daniel #16,
den övergripande förklaringen till att judarna förföljts är att de dels hållit på sin egna kultur snarare än att bli assimilerade och dels ofta varit framgångsrika vilket gjort dem synliga. Exakt vad i deras kultur som retat upp folk har däremot varierat.
De polyteistiska romarna tyckte det hörde till god ton att erkänna även andra kulturers gudar och retade upp sig på att judarna skulle vara finare och bara erkänna sin egen Gud. Kristna retade upp sig på att judarna korsfäste Jesus (vilket var politiskt bättre att säga i romarriket än att säga som det var, att romarna korsfäste honom). Senare hade kristna förbud mot att ta ut ränta vilket gav judarna mer eller mindre monopol på bankverksamhet, och att slå ihjäl bankiren när man lånat mer än man har råd att betala tillbaka är alltid bekvämt.
Muslimerna har alltid varit kluvna, å ena sidan tillhör judarna "bokens folk", dvs muslimerna erkänner att det är nästan samma religion, å andra sidan råkade Muhammed i bråk med en grupp judar och skrev ilskna saker om dem i Koranen. Vår form av antisemitism spreds i arabvärlden av kristna missionärer.
Palestinierna är väl egentligen de enda som har rationella skäl att hata, om inte alla judar så i alla fall de som stal deras land.
Att kalla sig antisionist och förfölja judar i Sverige så att de emigrerar till Israel får i alla händelser ses som mycket kontraproduktiv. För sionister är det däremot fullt rationellt att överdriva hotet om antisemitism i hopp om att judar som egentligen inte är intresserade skall bli så rädda att de flyttar till Israel.
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-03-07, 16:52
Naturligtvis ska det vara Skånska Dagbladet...
Permalänk | Anmäl
Albin, 2010-03-07, 16:51
Ska bli lite roligt att se PK-maffian försöka slingra sig ur det här. Invandringen har skapat judeförföljelser(att det även skapat svenskförföljelser spelar ingen roll eftersom svenskar inte är värda något i deras ögon), att dra den gamla klassikern att skylla allt på svenskarna blir inte helt lätt när alla vet att det är muslimer som i huvudsak ligger bakom.
Alla med lite hjärna eller kunskap i ämnet vet att mångkultur ökar risken för interna konflikter. Det här är i slutändan inget annat än ett resultat av vår havererade invandringspolitik, men PK-nissarna kan inte göra en analys där invandringen är problemet, invandring kan nämligen omöjligt vara orsaken till något problem överhuvudtaget, det är praktiskt taget en religiösa dogm.
Permalänk | Anmäl
Wings, 2010-03-07, 17:57
"Sverige... känd som ett land där judar... inte bör bosätta sig."
Det är redan Sveriges rykte.... Idag i Malmö, i morgon hela Sverige... Och 90 - 95% av väljarna ser inget fel med det... om det är ett ord det svenska folket håller kärt så är det "kapitulation"... bara man slipper bråk så finner sig svenne i allt... och invasionen fortsätter oavbrutet...
Permalänk | Anmäl
Go'natt Sverige!, 2010-03-07, 18:04
Jämförelsen mellan antisemitism och "islamofobi" håller inte. Det förstnämnda är ren rasism. Det andra är misstänksamhet mot religionen islam. Man väljer inte sin etnicitet, men att bekänna sig till en religion är ett ställningstagande. Sverige har aldrig haft "judiska parallellsamhällen". Och svenska judar jagar inte invandrare från arabländer. Man bör skilja på päron och äpplen.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-03-07, 18:19
Ilmar Reepalu är en äkta Hamas-kramande sosse. Mona Sahlin försöker bara dölja sossarnas själ så hon kan vinna valet, men väl vid makten så gäller Hamas och Ilmar Reepalus åsikter. En röst på sossarna är en röst på Hamas, och ett Sverige som "respekterar" islam och erkänner muslimernas överhöghet över de svenska barbarerna... dhimmi...
Permalänk | Anmäl
Radio Nord, 2010-03-07, 18:21
Jag har svårt att förstå varför det skall vara så kontroversiellt att koppla samman trakasserierna mot judar i Malmö med mellanöstern konflikten. Detta är väl inte mer kontroversiellt än att koppla samma 11 septemberattackerna med motsättningar mellan samhällssystemen i muslimska länder och i väst.
I Malmö finns det en stor arabisk befolkning och många invandrade palestinier. Att många av dessa individer bär på en otäck rasism där varje jude anses bära ett personligt ansvar för vad staten Israel har för sig är djupt tragiskt, men inte mindre sant för det. Att göra en koppling till mellanöstern konflikten när man vill förklara varför situationen är som den är, är därför helt relevant. Att påstå att den person som gör en sådan koppling är antisemit är helt barockt. Det är inte Reepalu som har trakasserat judar. Han har försökt förklara varför det sker. Den som på dessa grunder kallar Reepalu för antisemit har en grumlig agenda.
Permalänk | Anmäl
TattarLasse, 2010-03-07, 18:29
I Dansk TV skyller Reepalu på "den israeliska lobbyn" när han "felciterats"
http://www.youtube.com/watch?v=6QxNV8fFYhU&feature=player_embedded
Alla som tror att problemet försvinner med Reepalu och att det hjälper med de sedvanlinga menlösa projekten och "skicka pedagoger på problemen" är komiskt naiva om situationen i Malmö.
Permalänk | Anmäl
Malmöbo, 2010-03-07, 18:35
Återigen en skribent som tror att han är antirasist utan att fatta sin egen inskränkthet.
Självklart ska ingen bära solidariskt ansvar för vad andra i samma folkgrupp gör sig skyldig till. Så långt var det rätt. Men när antirasismen begränsar sig till det judiska folket har det gått helt i baklås.
Och varför ska det inte vara accepterat att kritisera Israel? Karln har inte alla hästar hemma. Om han anser att kritik av Israel är antisemitiskt måste han själv anse att judarna bär solidariskt ansvar för Israels brott.
Eller hur?
I den här soppan är det inte Reepalu som är rasisten.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-03-07, 18:43
Författaren skriver:
""När Reepalu kopplar samman judar i Malmö med krigshandlingar i Gaza eller vad han kallar israelisk ockupationspolitik är detta uttryck för en av rasismens grundelement."
Tack för den informationen.
Postkolonial kritik, feminism, postmodernism, etc etc är alla enligt denna definition rent rasistiska rörelser. Då har vi det svart på vitt nu då. Bara att ta fram släggan.
Permalänk | Anmäl
Uttryck för rasismens grundelement, 2010-03-07, 18:53
Att vi importerar rasister har de som ser klart insett sedan länge. Det har även Reepalu insett och anpassat sig till.
Det är kanske dags att återlämna Malmö till danskarna. De lär väl ändå inte återupprätta Öresundstullen nu när de är med i EU.
Permalänk | Anmäl
goran, 2010-03-07, 19:00
rasismen med sitt fula tryne blir mer accepterat i dom högsta skikten här. exempel sosseeliten i Malmö. Även svd s megafon från rox tanter med en landshövding i spetsen som sprider fördomar om mixade par med en underton av rasism.
Rensa i eget bo innan ni tar till brösttoner och varnar för främlighetsfientlighet
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-03-07, 19:07
Tänk om det kunde bli ett sånt här liv när muslimer skuldbeläggs för vad som sker i deras hemländer. Det är nåt att bara drömma om.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-03-07, 19:12
#22 Martin A.
Vad trist att din kommentar togs bort, den som var så bra och kärnfull. Det är verkligen kränkande när man får sin kommentar borttagen, man blir förbannad när ens yttrandefrihet kränks. En bra blogg måste vara ytterst försiktig med att ta bort kommentarer, bättre då att censurera något enstaka ord med XXX om man nödvändigtvis måste det är ju ändå den som skriver kommentaren som är ansvarig inför lagen, det har vi ju domstols prejudikat på.
Själv har jag alltid gillat PM Nilsson, trist om han nu blivit en censur fanatiker och skulle ägna sig åt någon slags kvävande politisk korekthet. Även min kommentar som refererade till din faller nu platt till marken.
Skriver du på någon annan blogg Martin A.?
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-03-07, 19:22
Mitt i prick, Olof Lindberg!
Permalänk | Anmäl
Maria, 2010-03-07, 19:31
Sossarna har inget annat en största förståelse för muslimernas judehat och deras dröm att få slutföra det Hitler påbörjade... förintelse av judarna... sossarna förstår så väl...
Permalänk | Anmäl
BombHögern, 2010-03-07, 19:38
Varför kommer den här debatten _nu_?
Reepalu gjorde uttalandena för ungefär ett år sedan.
Får hans kritiker nyheter via brevduva, eller är det bekvämare att ta debatten nu då Gazakriget inte är i mediafokus, och då folks minne om när vem sade vad, och i vilket sammanhang är lite lagom luddigt?
Permalänk | Anmäl
Per. A, 2010-03-07, 20:05
Olof Linberg, har du inte förstått att det handlar om judarna i Malmö? Har du inte upptäckt att de får klä skott för Israels politik? Dessbättre anser många att sådant kollektivt skuldbeläggande är ovärdigt en västerländsk demokrati och att som du försöka skifta fokus från Malmö till konflikten i MÖ är beklämmande i sin inskränkthet.
Permalänk | Anmäl
Nurmela, 2010-03-07, 20:12
Främlingsfientlighet
Synonymen främlingshat används för första gången i svenska språket (detta enligt SAOB från 1926) i Nordisk familjebok av år 1876, där det sägs i beskrivningen av Aräbien (band 1, s 936) att "En grundligare undersökning af landet, hittills försvårad af öckennaturen och befolkningens främlingshat..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingshat
Permalänk | Anmäl
ojdå..., 2010-03-07, 20:15
Nurmela
Inte fasen är judarna i Malmö mer skuldbelagda för Israel än arabiska invandrare är för islamismen.
Kom igen.
Judar tillhör vårt samhälles mest betrodda medborgare inom både vetenskap och näringsliv. Det är ju bara löjligt att framställa dom som förtryckta eller förföljda.
Så länge konflikten mellan judar, västerlänningar och araber pågår om utrymmet i MÖ kommer både synagogor och moskéer att attackeras av knäppisar som inte kan skilja på kultur och åsikt eller sak och person.
Dessutom är hela fokuseringen på kulturell och rasmässig tillhörighet sjuk oavsett om det är judar eller araber som inte kan släppa den. Kultur ska inte hållas ren, den ska blandas.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-03-07, 20:57
Här finns Skånska Dagbladets dokumentation angående Reepalu. Döm själv: http://www.skanskan.se/article/20100305/MALMO/702259854
Permalänk | Anmäl
Anders Gerdmar, 2010-03-07, 20:59
Här finns Skånska Dagbladets dokumentation angående Reepalu. Döm själv: http://www.skanskan.se/article/20100305/MALMO/702259854
Permalänk | Anmäl
Anders Gerdmar, 2010-03-07, 20:59
Malmöbo 14.34 tycks beskriva läget pregnant! Frågan blir varför detta har tillåtits ske? Varför? Det hela är ju fullständigt vansinnigt! Varför har Sverige släppt in alla dessa människor, som inte har ett dugg att göra med Genèvekonventionernas flytingskap att göra!??? Här har Reepalu ett stort ansvar! Om det det inte hade funnits så många som han, så hade den svenska invandrarpolitiken gått i stå, och landet hade sparats en hel del. Här tycks det råda samma fanatism som med den s.k. klimatpolitiken. Enfald och berusning!
Permalänk | Anmäl
Ture F., 2010-03-07, 21:10
Ja det är ju tråkigt att människor av judisk börd känner sig tvungna att lämna Malmö. Men det uppmärksammas ju i alla fall av media. Att svenskar i betydligt större omfattning har lämnat staden av samma skäl har dock inte uppmärksammats av media. Varför har inte media uppmärksammat det?
Permalänk | Anmäl
JTS, 2010-03-07, 21:13
Docent i teologi = sagologi! Noll vetenskap. Noll trovärdighet. Och som Claphammare måste han ju ha som mål att alla judar ska tillbaka till Israel för att bli kristna, så att fullbordandet kan ske. Då gör det väl inte så mycket att de lämnar Malmö..... Enligt högerkristna claphammare ingår judarna som ett nödvändigt offer i den gudomliga planen, som schackpjäser som ska offras. Hell elulja! man tar sig för pannan....
Permalänk | Anmäl
Lililth, 2010-03-07, 22:09
#Martin A#
Att dina inlägg blir raderade är inte så kostigt med tanke på vilka som äger sajten, säger man sanningen om sionismen så beskylls man, konstigt nog, snabbt för att var anitisemit. Sanningen tål inte dagen ljus, det är nog dags att ta en nogrann titt på vad som verkligen hände runt andra världkriget.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-03-07, 22:21
Jag var en gång i Gamla Stan, Stockholm där giock jag in i en resturang i en gränderna där finns det 2 st män i en resturang som driver den. Dessa båda 2 kommer från Israel, när jag sade till dom att det bästa vore om alla kramades istället för att utöva våld motvarandra. Då stannade dessa herrarna upp från matlagningen och såg ganska glada ut och öppnade upp sig via prat. De invandrare från mellanöstern som jobbar hårt vill inte bli förföljda och trakasserade för att de bara ha ett jobb att gå till och leva i fred och frihet. Trakasserade hotande islamister hade de ju en gång i tiden flyttat och flytt i från!
Permalänk | Anmäl
Svenska, 2010-03-07, 22:29
Lillith#
Jag tycker om dej!!
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-03-07, 22:30
#38 Johnny
Tack. Ne, inte någon egen blogg ännu även om jag skriver som martin a eller martin_a eller martina litet varstans.
Ibland ruttnar jag och överdriver men oftast är jag så sansad jag kan. Även om jag gillar att kasta brandfacklor.
Till Lars. Stick o brinn, jag är inte intressrad av att bli ihopblandad med din smygrasism. Dock borde även dina kommentarer få stå kvar.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-03-07, 22:51
Men vänta nu! Malmö är ju varken en judisk eller muslimsk stad. Varför är fokus överhuvudtaget på folk tillhörande judendomen och islam? Fokus i en svensk stad skall naturligtvis vara på svenskarna och deras väl. Något annat är faktiskt sjukt. Varför har vi blivit sjuka i Sverige?
Permalänk | Anmäl
JTS, 2010-03-07, 23:00
Hej. Har ni någonsin tänkt tanken att det hele handlar om makt? Titta noga på vilka grupper som har förmågan att formulera sin agenda, vilka får priserna och vilka får anslagen. Det är bara att gå ut och konkurrera. Vill ni låta er egen grupp framstå, så betala; visa framfötterna och ge järnet! Vi bestämmer själva vilken "problemformulering" vi ska ha. Har ni hört uttrycket att "det är bara judar och bögar som styr USA:s film- och mediamarknad"? Ja, men kom igen!!!!
Permalänk | Anmäl
Morgan Löfstedt, 2010-03-07, 23:08
#55 JTS
Judarna som flyr malmö är svenskar och deras föräldrar och farföräldrar och deras farfarföräldrar ända tillbaka till artonhundratalet. Svenskare än så blir man inte.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-03-07, 23:11
Varken Mona Sahlin (nu senast i Agenda) eller Ilmar Reepalu vill göra kopplingen muslimer i Malmö till hatbrotten mot judar. Det är förstås politiskt känsligt och skulle då även väcka muslimers irritation. Men det är inte muslimerna i Malmö som är rädda för att bära religiösa attribut och åka på stryk - det är judarna som är offren. Reepalu kräver att judarna i Malmö ska ta avstånd från Israels ockupationspolitik. Ett kommunalråd i Malmö borde väl snarare ställa sig i moskén och kräva att muslimerna i hans stad låter judarna vara i fred.
Permalänk | Anmäl
David Birger, 2010-03-07, 23:11
Ska vi ha bibeln som rättesnöre? Då kan vi alla hälsa hem...Är judarna mer värda än vi andra? Vad handlar debatten egentligen om? Den dag sionisterna erkänner alla människors lika värde ska jag tända ett hoppfullhetens ljus för mänskligheten. Hittills har jag bara sett trångsynthet, apartheid, nepotism och skuldbeläggande av hela västvärlden. Det kanske är dags för staten Israel att stå för för sina egna (ill-)gärningar.
Permalänk | Anmäl
Lililth, 2010-03-07, 23:26
Jaha då blev man modererad, för många anmälningar av judar och deras följeslagare såklart.
Jaja.., erat problem att ni inte vill ta kritiken.
Till Nurmela
En jude är en människa precis som alla andra punkt.
Det är såklart inte lätt att ändra sin tillhörighet när det handlar så livsomfattande saker som ens tro och levnadssätt men det är ändå en förklaring till varför en person som säger sig tillhöra en gruppering får ta skit lika väl som blommor för vad den gruppen står för. Att mena att man inte ska behöva ta skit men däremot har rätt att ta emot blommor är inget som köps av någon.
Jag säger eller skrev inte att alla judar ska ta fullt ansvar för vad alla judar gör men vår mänskliga logik fungerar så att vi skuldbelägger fler än bara den enskilde då dådet görs i namnet av gruppen.
Israel är ett land som bildades för judarnas skull och än idag anser judar världen runt att det är deras land, en judisk stat. Så när israel gör handlingar som mord, stjäl land, kroppsdelar osv då är det naturligt att gruppen judar får ta en del av skulden.
På samma sätt får en amerikan ta del av den skuld som USA påläggs för sitt handlande världen runt.
Muslimer, jo de påläggs också ett ansvar, vad är annars islamofobin för något??
Antisemetism är inte baserat på reella fakta, typ att A gör B något och därför har ett ansvar, utan precis som rasism helt obefogat hat eller förakt mot någon person eller grupp.
Så som jag tidigare skrev, bästa sättet att ta bort antisemetism är att kritisera och få israelerna och dess påhejare att förstå och ändra sitt agerande i mellanöstern. Att införa en nationell handlingsplan kommer bara innebära att problemen sopas under mattan.
Tar man inte bort grogrunden till den hatiska attityden mot judar så kommer det bara bubbla vidare. Grogrunden är sålart israels agerande i mellanöstern.
..och seriöst Newsmill, trodde ni stog för en ärlig debatt, så fel jag hade...
Permalänk | Anmäl
Peter-mörkret, 2010-03-07, 23:55
82 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Antisemitism och anti[någongruppöverhuvudtaget] är hemskt. Självklart bör folk utbildas och bli mer uppmärksamma. MEN om man ska lägga ner tid och energi på att tala för en utsatt grupp i Sverige så varför inte välja exempelvis muslimerna? Islamofobin är LÅNGT mer utbredd än antisemitismen. Den är också långt mer accepterad och kanske därför inte ett problem i mångas ögon. Att du endast tar upp Malmö i din argumentation är onyanserat. Det visar att problemet är lokalt. Sverige kommer inte bli något tredje rike, åtminsone inte för judarna, men mycket väl för andra grupperingar som samhället och tillika du, blundar för.
Det skulle vara intressant att veta vad Repalu sagt och gjort på riktigt. Det som den israelsupportande sionistlobbyn tillvitar folk är i det här sammanhanget mindre intressant. Mina bästa vänner har judisk bakgrund och de skulle säkert också bli uppspikade av dessa vulgära kampanjmakare.
Sverige, Sverige du land av PK-muslimkramare, inte ens får man reagera mot muslimernas förföljelse av judar i Malmö, utan att vi här tvingas läxas upp av Stellan om att muslimerna har det värst. Jeeeez.
Självklart måste Ilmar Reepalu vara en förebild och inte spela rasister i händerna. Detta duger inte, så gärna nationell handlingsplan, börja med makteliten i Malmö.
http://soldatmamma.blogspot.com
Hur kan författaren skriva så mycket om antisionism i Malmö utan att nämna den omfattande invandringen dit från starkt antisionistiska länder. Antisionismen i Malmö utgörs ju av invandrade personer. Utopiskt kanske, men kan merparten av dem förmås att återvandra, så är problemet löst. Man kan tycka att judar i Sverige, som har sånt stort inflytande i media, borde belysa invandringens negativa effekter.
Jaha du Stellan så vi kan bara diskutera ett problem?
Diskuteras inte det ganska flitigt i vilket fall som helst ?
#3 oh #4 använder direkt sådana argument som både Gerdmar och Bachner menar genomsyrat medieetablissemanget som i sin tur banat väg för antisemitism och därmed för judehat och -förföljelser.
Ett sätt Malmöborna kan visa sin avsky för förföljelserna påär att i valet förpassa Reepalu till en högst välförtjänt oppositionsroll.
Det intressanta är att Reepalu fortfarande är socialdemokrat. Ett borgerligt parti hade kastat ut honom vid det här laget.
#12 Arthur - BlockPolitik = BlockeringsPolitik, tyvärr tyvärr... :cry:
Instämmer helt med Martin A. #8 ovan.
Mycket bra synpunkter.
Det är tråkigt när folk sitter på pedistaler och gissar vad som händer i Malmö.
Jag bor här själv, mitt i smeten i södra innerstaden (möllan). Malmös södermalm. Här bor inga svenska barnfamiljer kvar. Inte bara judar lämnar staden. Chilenarna som det fanns många av på möllan stack allihopa redan för en ca 4-5 år sedan. Flykten från Malmö är inget unikt "judiskt" fenomen. Rosengård ligger 1250 meter från Möllevångstorget. En 08 borde föreställa sig inga svenska barn kvar på södermalmskolan och ett "rosengård" 1250 meter från Södermalmstorg. Om man vill se Malmös framtid så skall man besöka skolgårdarna i södra innerstaden. Sista av alla sticker asisaterna ty svenskarna är deras enda restaurangkunder. - Den omtalade "mångkulturen" i Malmö en ointegrerbar islamisk paralellkultur. Rosengård består av muslimer från afrika, europa samt mellanöstern. - Det har ingenting med "mångkultur" att göra. ALLA lämnar stan förutom Ilmars valboskap.
Peter - mörkret, den som säger sig vara socialist eller idrottsintresserad kan välja något annat att roa sig med men få människor kan välja det de föds till.
Med din egendomliga logik är varje muslim i Sverige ansvarig för varje terrordåd som begås av muslimska extremistgrupper och borde således konvertera till någon annan religion.
Menar du allvar eller driver du med oss? Med tanke på ditt uttryck "Judelobbyn" så misstänker jag tyvärr det första.
Ja, vad har han egentligen sagt? Många tolkar och tolkar och förfasar sig men när jag googlat är det enda jag kan hitta att han "varken accepterar sionism eller antisemitism" vilket jag tycker låter ....... klokt?
Ni som vill plocka politiska poänger på att kritisera honom, kan ni uppge en källa där man kan se vad han faktiskt sagt?
#17 Johnny
Hehe, kul att någon hann läsa min kommentar innan newsmill censurerade den. Den var extremt måttfull men började med att säga att artikeln saknade värde.
Sedan listade jag 4 punkter som förklarade varför artikeln saknade värde, ungefär:
1. Problemet med reepalu är inte uttalanden, problemet är att judarna förföljs i en stad han styr.
2. Attitydproblemet är inte hos Reepalu, det är hos hans väljare. Reepalu kommer naturligtvis uttala sig harmoniskt med hans väljares åsikter.
3. Ungefär, artikeln innehåller glidningar som kan få den aningslöse läsaren att tro att det är de som är kritiska till förd invandringspolitik som står för förföljelsen. Medan förföljelsen i själva verket är ett bevis för att de som är kritiska till invandringspolitiken och det mångkulturella samhället har rätt i sin kritik.
4. Lösningarna som föreslås i artikeln är meningslösa och gör mer skada än nytta. Därför att de invånare som står för förföljelsen saknar förtroende för svenska staten. Vidare så är mångkulturalister inte intresserade av rasism och förföljelse där gärningsmannen inte är etniskt svensk. Så, att ge skattepengar till fler anti-rasistiska initiativ kommer troligtvis kidnappas av samma gäng mångkulturalister som gjort det så många gånger förr och användas för att sprida rökridåer som gör det svårare att lösa problemet. Och för att driva propaganda mot de enda som på allvar vill ta tag i problemen med för stor invandring till sverige.
Ungefär så skrev jag, fast mer kärnfullt. Jag orkar inte knixa ihop formuleringarna noggrannt igen. Och det fann newsmills censor för gott att censurera. Jag finner faktiskt inte ord för att beskriva vad jag tycker om newsmill just nu. Jag tycker den en gång så modige och intressante journalisten och ledarskribenten PM Nilsson borde skämmas över att få sitt namn förknippat med newsmill. Och jag tycker att vi läsare borde ta vårt pick och pack och dra någon annanstans.
Att säga att judar får skylla sig själva om de utsätts för antisemitism är faktiskt antisemitism. Och Reepalu sa just detta när han tyckte judarna i Malmö skulle ta avstånd från Gazakonflikten för att slippa trakasserier. Men de som pratar om kampanjer av israellobbyn är nog inte intresserade av fakta
Några efterlyser vad Reepalu själv har sagt. Läs Sydsvenskan, lyssna på bandupptagningen av intervjun, lyssna på TV4 nyhetsmorgon 5 mars. Reepalu är hal som en ål.
Daniel #16,
den övergripande förklaringen till att judarna förföljts är att de dels hållit på sin egna kultur snarare än att bli assimilerade och dels ofta varit framgångsrika vilket gjort dem synliga. Exakt vad i deras kultur som retat upp folk har däremot varierat.
De polyteistiska romarna tyckte det hörde till god ton att erkänna även andra kulturers gudar och retade upp sig på att judarna skulle vara finare och bara erkänna sin egen Gud. Kristna retade upp sig på att judarna korsfäste Jesus (vilket var politiskt bättre att säga i romarriket än att säga som det var, att romarna korsfäste honom). Senare hade kristna förbud mot att ta ut ränta vilket gav judarna mer eller mindre monopol på bankverksamhet, och att slå ihjäl bankiren när man lånat mer än man har råd att betala tillbaka är alltid bekvämt.
Muslimerna har alltid varit kluvna, å ena sidan tillhör judarna "bokens folk", dvs muslimerna erkänner att det är nästan samma religion, å andra sidan råkade Muhammed i bråk med en grupp judar och skrev ilskna saker om dem i Koranen. Vår form av antisemitism spreds i arabvärlden av kristna missionärer.
Palestinierna är väl egentligen de enda som har rationella skäl att hata, om inte alla judar så i alla fall de som stal deras land.
Att kalla sig antisionist och förfölja judar i Sverige så att de emigrerar till Israel får i alla händelser ses som mycket kontraproduktiv. För sionister är det däremot fullt rationellt att överdriva hotet om antisemitism i hopp om att judar som egentligen inte är intresserade skall bli så rädda att de flyttar till Israel.
Naturligtvis ska det vara Skånska Dagbladet...
Ska bli lite roligt att se PK-maffian försöka slingra sig ur det här. Invandringen har skapat judeförföljelser(att det även skapat svenskförföljelser spelar ingen roll eftersom svenskar inte är värda något i deras ögon), att dra den gamla klassikern att skylla allt på svenskarna blir inte helt lätt när alla vet att det är muslimer som i huvudsak ligger bakom.
Alla med lite hjärna eller kunskap i ämnet vet att mångkultur ökar risken för interna konflikter. Det här är i slutändan inget annat än ett resultat av vår havererade invandringspolitik, men PK-nissarna kan inte göra en analys där invandringen är problemet, invandring kan nämligen omöjligt vara orsaken till något problem överhuvudtaget, det är praktiskt taget en religiösa dogm.
"Sverige... känd som ett land där judar... inte bör bosätta sig."
Det är redan Sveriges rykte.... Idag i Malmö, i morgon hela Sverige... Och 90 - 95% av väljarna ser inget fel med det... om det är ett ord det svenska folket håller kärt så är det "kapitulation"... bara man slipper bråk så finner sig svenne i allt... och invasionen fortsätter oavbrutet...
Jämförelsen mellan antisemitism och "islamofobi" håller inte. Det förstnämnda är ren rasism. Det andra är misstänksamhet mot religionen islam. Man väljer inte sin etnicitet, men att bekänna sig till en religion är ett ställningstagande. Sverige har aldrig haft "judiska parallellsamhällen". Och svenska judar jagar inte invandrare från arabländer. Man bör skilja på päron och äpplen.
Ilmar Reepalu är en äkta Hamas-kramande sosse. Mona Sahlin försöker bara dölja sossarnas själ så hon kan vinna valet, men väl vid makten så gäller Hamas och Ilmar Reepalus åsikter. En röst på sossarna är en röst på Hamas, och ett Sverige som "respekterar" islam och erkänner muslimernas överhöghet över de svenska barbarerna... dhimmi...
Jag har svårt att förstå varför det skall vara så kontroversiellt att koppla samman trakasserierna mot judar i Malmö med mellanöstern konflikten. Detta är väl inte mer kontroversiellt än att koppla samma 11 septemberattackerna med motsättningar mellan samhällssystemen i muslimska länder och i väst.
I Malmö finns det en stor arabisk befolkning och många invandrade palestinier. Att många av dessa individer bär på en otäck rasism där varje jude anses bära ett personligt ansvar för vad staten Israel har för sig är djupt tragiskt, men inte mindre sant för det. Att göra en koppling till mellanöstern konflikten när man vill förklara varför situationen är som den är, är därför helt relevant. Att påstå att den person som gör en sådan koppling är antisemit är helt barockt. Det är inte Reepalu som har trakasserat judar. Han har försökt förklara varför det sker. Den som på dessa grunder kallar Reepalu för antisemit har en grumlig agenda.
I Dansk TV skyller Reepalu på "den israeliska lobbyn" när han "felciterats"
http://www.youtube.com/watch?v=6QxNV8fFYhU&feature=player_embedded
Alla som tror att problemet försvinner med Reepalu och att det hjälper med de sedvanlinga menlösa projekten och "skicka pedagoger på problemen" är komiskt naiva om situationen i Malmö.
Återigen en skribent som tror att han är antirasist utan att fatta sin egen inskränkthet.
Självklart ska ingen bära solidariskt ansvar för vad andra i samma folkgrupp gör sig skyldig till. Så långt var det rätt. Men när antirasismen begränsar sig till det judiska folket har det gått helt i baklås.
Och varför ska det inte vara accepterat att kritisera Israel? Karln har inte alla hästar hemma. Om han anser att kritik av Israel är antisemitiskt måste han själv anse att judarna bär solidariskt ansvar för Israels brott.
Eller hur?
I den här soppan är det inte Reepalu som är rasisten.
Författaren skriver:
""När Reepalu kopplar samman judar i Malmö med krigshandlingar i Gaza eller vad han kallar israelisk ockupationspolitik är detta uttryck för en av rasismens grundelement."
Tack för den informationen.
Postkolonial kritik, feminism, postmodernism, etc etc är alla enligt denna definition rent rasistiska rörelser. Då har vi det svart på vitt nu då. Bara att ta fram släggan.
Att vi importerar rasister har de som ser klart insett sedan länge. Det har även Reepalu insett och anpassat sig till.
Det är kanske dags att återlämna Malmö till danskarna. De lär väl ändå inte återupprätta Öresundstullen nu när de är med i EU.
rasismen med sitt fula tryne blir mer accepterat i dom högsta skikten här. exempel sosseeliten i Malmö. Även svd s megafon från rox tanter med en landshövding i spetsen som sprider fördomar om mixade par med en underton av rasism.
Rensa i eget bo innan ni tar till brösttoner och varnar för främlighetsfientlighet
Tänk om det kunde bli ett sånt här liv när muslimer skuldbeläggs för vad som sker i deras hemländer. Det är nåt att bara drömma om.
#22 Martin A.
Vad trist att din kommentar togs bort, den som var så bra och kärnfull. Det är verkligen kränkande när man får sin kommentar borttagen, man blir förbannad när ens yttrandefrihet kränks. En bra blogg måste vara ytterst försiktig med att ta bort kommentarer, bättre då att censurera något enstaka ord med XXX om man nödvändigtvis måste det är ju ändå den som skriver kommentaren som är ansvarig inför lagen, det har vi ju domstols prejudikat på.
Själv har jag alltid gillat PM Nilsson, trist om han nu blivit en censur fanatiker och skulle ägna sig åt någon slags kvävande politisk korekthet. Även min kommentar som refererade till din faller nu platt till marken.
Skriver du på någon annan blogg Martin A.?
Mitt i prick, Olof Lindberg!
Sossarna har inget annat en största förståelse för muslimernas judehat och deras dröm att få slutföra det Hitler påbörjade... förintelse av judarna... sossarna förstår så väl...
Varför kommer den här debatten _nu_?
Reepalu gjorde uttalandena för ungefär ett år sedan.
Får hans kritiker nyheter via brevduva, eller är det bekvämare att ta debatten nu då Gazakriget inte är i mediafokus, och då folks minne om när vem sade vad, och i vilket sammanhang är lite lagom luddigt?
Olof Linberg, har du inte förstått att det handlar om judarna i Malmö? Har du inte upptäckt att de får klä skott för Israels politik? Dessbättre anser många att sådant kollektivt skuldbeläggande är ovärdigt en västerländsk demokrati och att som du försöka skifta fokus från Malmö till konflikten i MÖ är beklämmande i sin inskränkthet.
Främlingsfientlighet
Synonymen främlingshat används för första gången i svenska språket (detta enligt SAOB från 1926) i Nordisk familjebok av år 1876, där det sägs i beskrivningen av Aräbien (band 1, s 936) att "En grundligare undersökning af landet, hittills försvårad af öckennaturen och befolkningens främlingshat..."
http://sv.wikipedia.org/wiki/Fr%C3%A4mlingshat
Nurmela
Inte fasen är judarna i Malmö mer skuldbelagda för Israel än arabiska invandrare är för islamismen.
Kom igen.
Judar tillhör vårt samhälles mest betrodda medborgare inom både vetenskap och näringsliv. Det är ju bara löjligt att framställa dom som förtryckta eller förföljda.
Så länge konflikten mellan judar, västerlänningar och araber pågår om utrymmet i MÖ kommer både synagogor och moskéer att attackeras av knäppisar som inte kan skilja på kultur och åsikt eller sak och person.
Dessutom är hela fokuseringen på kulturell och rasmässig tillhörighet sjuk oavsett om det är judar eller araber som inte kan släppa den. Kultur ska inte hållas ren, den ska blandas.
Här finns Skånska Dagbladets dokumentation angående Reepalu. Döm själv: http://www.skanskan.se/article/20100305/MALMO/702259854
Här finns Skånska Dagbladets dokumentation angående Reepalu. Döm själv: http://www.skanskan.se/article/20100305/MALMO/702259854
Malmöbo 14.34 tycks beskriva läget pregnant! Frågan blir varför detta har tillåtits ske? Varför? Det hela är ju fullständigt vansinnigt! Varför har Sverige släppt in alla dessa människor, som inte har ett dugg att göra med Genèvekonventionernas flytingskap att göra!??? Här har Reepalu ett stort ansvar! Om det det inte hade funnits så många som han, så hade den svenska invandrarpolitiken gått i stå, och landet hade sparats en hel del. Här tycks det råda samma fanatism som med den s.k. klimatpolitiken. Enfald och berusning!
Ja det är ju tråkigt att människor av judisk börd känner sig tvungna att lämna Malmö. Men det uppmärksammas ju i alla fall av media. Att svenskar i betydligt större omfattning har lämnat staden av samma skäl har dock inte uppmärksammats av media. Varför har inte media uppmärksammat det?
Docent i teologi = sagologi! Noll vetenskap. Noll trovärdighet. Och som Claphammare måste han ju ha som mål att alla judar ska tillbaka till Israel för att bli kristna, så att fullbordandet kan ske. Då gör det väl inte så mycket att de lämnar Malmö..... Enligt högerkristna claphammare ingår judarna som ett nödvändigt offer i den gudomliga planen, som schackpjäser som ska offras. Hell elulja! man tar sig för pannan....
#Martin A#
Att dina inlägg blir raderade är inte så kostigt med tanke på vilka som äger sajten, säger man sanningen om sionismen så beskylls man, konstigt nog, snabbt för att var anitisemit. Sanningen tål inte dagen ljus, det är nog dags att ta en nogrann titt på vad som verkligen hände runt andra världkriget.
Jag var en gång i Gamla Stan, Stockholm där giock jag in i en resturang i en gränderna där finns det 2 st män i en resturang som driver den. Dessa båda 2 kommer från Israel, när jag sade till dom att det bästa vore om alla kramades istället för att utöva våld motvarandra. Då stannade dessa herrarna upp från matlagningen och såg ganska glada ut och öppnade upp sig via prat. De invandrare från mellanöstern som jobbar hårt vill inte bli förföljda och trakasserade för att de bara ha ett jobb att gå till och leva i fred och frihet. Trakasserade hotande islamister hade de ju en gång i tiden flyttat och flytt i från!
Lillith#
Jag tycker om dej!!
#38 Johnny
Tack. Ne, inte någon egen blogg ännu även om jag skriver som martin a eller martin_a eller martina litet varstans.
Ibland ruttnar jag och överdriver men oftast är jag så sansad jag kan. Även om jag gillar att kasta brandfacklor.
Till Lars. Stick o brinn, jag är inte intressrad av att bli ihopblandad med din smygrasism. Dock borde även dina kommentarer få stå kvar.
Men vänta nu! Malmö är ju varken en judisk eller muslimsk stad. Varför är fokus överhuvudtaget på folk tillhörande judendomen och islam? Fokus i en svensk stad skall naturligtvis vara på svenskarna och deras väl. Något annat är faktiskt sjukt. Varför har vi blivit sjuka i Sverige?
Hej. Har ni någonsin tänkt tanken att det hele handlar om makt? Titta noga på vilka grupper som har förmågan att formulera sin agenda, vilka får priserna och vilka får anslagen. Det är bara att gå ut och konkurrera. Vill ni låta er egen grupp framstå, så betala; visa framfötterna och ge järnet! Vi bestämmer själva vilken "problemformulering" vi ska ha. Har ni hört uttrycket att "det är bara judar och bögar som styr USA:s film- och mediamarknad"? Ja, men kom igen!!!!
#55 JTS
Judarna som flyr malmö är svenskar och deras föräldrar och farföräldrar och deras farfarföräldrar ända tillbaka till artonhundratalet. Svenskare än så blir man inte.
Varken Mona Sahlin (nu senast i Agenda) eller Ilmar Reepalu vill göra kopplingen muslimer i Malmö till hatbrotten mot judar. Det är förstås politiskt känsligt och skulle då även väcka muslimers irritation. Men det är inte muslimerna i Malmö som är rädda för att bära religiösa attribut och åka på stryk - det är judarna som är offren. Reepalu kräver att judarna i Malmö ska ta avstånd från Israels ockupationspolitik. Ett kommunalråd i Malmö borde väl snarare ställa sig i moskén och kräva att muslimerna i hans stad låter judarna vara i fred.
Ska vi ha bibeln som rättesnöre? Då kan vi alla hälsa hem...Är judarna mer värda än vi andra? Vad handlar debatten egentligen om? Den dag sionisterna erkänner alla människors lika värde ska jag tända ett hoppfullhetens ljus för mänskligheten. Hittills har jag bara sett trångsynthet, apartheid, nepotism och skuldbeläggande av hela västvärlden. Det kanske är dags för staten Israel att stå för för sina egna (ill-)gärningar.
Jaha då blev man modererad, för många anmälningar av judar och deras följeslagare såklart.
Jaja.., erat problem att ni inte vill ta kritiken.
Till Nurmela
En jude är en människa precis som alla andra punkt.
Det är såklart inte lätt att ändra sin tillhörighet när det handlar så livsomfattande saker som ens tro och levnadssätt men det är ändå en förklaring till varför en person som säger sig tillhöra en gruppering får ta skit lika väl som blommor för vad den gruppen står för. Att mena att man inte ska behöva ta skit men däremot har rätt att ta emot blommor är inget som köps av någon.
Jag säger eller skrev inte att alla judar ska ta fullt ansvar för vad alla judar gör men vår mänskliga logik fungerar så att vi skuldbelägger fler än bara den enskilde då dådet görs i namnet av gruppen.
Israel är ett land som bildades för judarnas skull och än idag anser judar världen runt att det är deras land, en judisk stat. Så när israel gör handlingar som mord, stjäl land, kroppsdelar osv då är det naturligt att gruppen judar får ta en del av skulden.
På samma sätt får en amerikan ta del av den skuld som USA påläggs för sitt handlande världen runt.
Muslimer, jo de påläggs också ett ansvar, vad är annars islamofobin för något??
Antisemetism är inte baserat på reella fakta, typ att A gör B något och därför har ett ansvar, utan precis som rasism helt obefogat hat eller förakt mot någon person eller grupp.
Så som jag tidigare skrev, bästa sättet att ta bort antisemetism är att kritisera och få israelerna och dess påhejare att förstå och ändra sitt agerande i mellanöstern. Att införa en nationell handlingsplan kommer bara innebära att problemen sopas under mattan.
Tar man inte bort grogrunden till den hatiska attityden mot judar så kommer det bara bubbla vidare. Grogrunden är sålart israels agerande i mellanöstern.
..och seriöst Newsmill, trodde ni stog för en ärlig debatt, så fel jag hade...