Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Kvinnodagen

Charlotta von Zweigbergk om Kvinnodagen

Feministiska debatten farligt nära utmattning

"Vi är i ett farligt läge av utmattning, vi har kommit långt men vi är långt ifrån klara. Det är som att sluta äta antibiotikakuren när de värsta symtomen har lagt sig. Hallå - det är inte bra än! Hallå, vi har en härd av unken smitthärd att behandla!" Det skriver journalisten och författaren CHARLOTTA VON ZWEIGBERGK.


Om författaren

Charlotta von Zweigbergk är journalist och författare.

8mars. Hur ska vi samla kraft?  Kvinnofrågor är dammiga, feminister har blivit ett epitet för gälla gnällspikar - behövs internationella kvinnodagen? Är vi inte klara med det där?

Nej. Vi är i ett farligt läge av utmattning, vi har kommit långt men vi är långt ifrån klara. Det är som att sluta äta antibiotikakuren när de värsta symtomen har lagt sig. Hallå - det är inte bra än! Hallå, vi har en härd av unken smitthärd att behandla!

Låt oss börja med det sömnigaste, våra egna kvinnorfrågor. I Sverige finns stora skillnader mellan könen om vi ser till standard och livsvillkor. Kvinnor tjänar mindre, äger mindre, får sämre pensioner, är sjukare, får sämre vård... ja, listan kan göras lång. Det här är något som alla kvinnor och män med intelligens tycker är fel, men det är som att luften gått ur oss, och få ids agera.

"Är det så illa då" gäspar någon. Ja. Det är det. Kvinnor är, trots sin majoritet, betraktade som en sorts minoritet som måste skärpa sig. En grupp som inte verkar ha förstånd att armbåga sig fram och ta för sig. Vi har ett bra samhälle, men kvinnor gör tyvärr ofta dåliga val, har blivit ursäkten. Att kvinnor har sämre levnadsvillkor beror på oss själva, vilken befriande tanke för det måste vara för en del korttänkta.

Öppna ögonen bara några minuter och se - vilka åker buss och vilka kör bil? Vilka sköter mest av det oavlönade arbetet? Vilka har låglöneyrken? Vilka får de billigaste medicinerna? Och jämför sedan vilka som äger aktier eller sitter i bolagsstyrelser? Vilka äger mest kapital?

Vilka bedöms mest, och bedömer sig själva, efter utseende? Även vi som älskar att göra oss fina och njuta i erotiska spel måste ibland grubbla över "kvinnlighet" som fenomen i vår kultur. Är det inte lustigt med våra obekväma kläder? Skor som inte går att gå i? Att vi målar våra ansikten? Att vi tuktar, kämpar, pysslar och fixar så mycket med vårt yttre? Att även kvinnliga toppchefer vill ge en illusion av blodfyllda läppar inför mötet?
Visst väljer vi själva, men var finns diskussionen över vad det här gör med oss på sikt? Hur mycket tid och pengar går åt till att vara kvinna? Och vad händer om vi plötsligt slutar med det? Titta på bilderna i en dagstidning med kritiska glasögon en dag, hur framställs kvinnor, hur mycket kan de ha tänkt på sitt yttre innan de fotograferades? Och om man betänker att djur visar framtänder för att visa sitt underläge - visst är det märkligt med alla dessa ständigt leende kvinnor? Signalerar vi att vi är ofarliga genom att visa framtänder och vara söta?

"Jamen, JAG känner mig inte förtryckt eller diskriminerad", hör man i bland. Så bra! Då finns kanske kraft att kämpa för dem som sitter fast i ett globalt synsätt som krossar, knäcker och dödar! Intenationellt finns massor av kvinnofrågor att bita i även för den som envist hävdar att just vi svenskar är jämlika; Varför dör så många kvinnor vid förlossningar? Vad kan vi göra för att stoppa våldtäkter? Hur får vi stopp på att kvinnor blir slagna och mördade av sina män? Ska aborter straffas, eller kanske till och med missfall? Är det rätt och rimligt att kvinnor äger en bråkdel av jordens kapital trots att de arbetar mest?

Att inte ha tid eller ork att bry sig om kvinnofrågor är en sak. Men att säga att debatten inte behövs är som att stå vid ett smörgåsbord och säga att det inte finns något att äta. Larva dig inte, hugg in!






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19360

132 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Kvinnor tjänar mindre, äger mindre, får sämre pensioner, är sjukare, får sämre vård... ja, listan kan göras lång.

Ja tack, gör gärna listan lång och gärna med referenser. Att köra med 'det är så för att jag säger att det är så, är inte hållbart'.

Permalänk | Anmäl #1 Hmmmm, 2010-03-07, 11:05

Ja, jag håller helt med Charlotta von Zweigbergk! Bara en sån sak att det fortfarande krävs mer bevis än en kvinnas anklagelser för att döma en man i brottmål är ju helt uppåt väggarna. Jag vet hur hårt ni drev kampanjen att en anklagelse ska räcka och jag vill verkligen uttrycka mitt medkännande att konservatismen och de patriarkala maktstrukturerna blev er övermäktiga. En tröst i sammanhanget är att ni ju ändå kom nästan ända fram, många människor sitter i fängelse för att de inte kunde bevisa att de var oskyldiga när anklagelser riktades mot dem, bra jobbat!
Jag önskar er verkligen lycka till! Stå på er! Självklart skall alla darra av skräck när en feminist uttalar sig och börjar peka finger. Må de hata blott de frukta!

Permalänk | Anmäl #2 Martin A, 2010-03-07, 11:07

Gässssp!

Permalänk | Anmäl #3 Tjenamoss!, 2010-03-07, 11:18

Vill du ha referenser till hennes påstående?
Vill du ha svart på vitt hur jämställdheten mellan män och kvinnor ser ut i Sverige?

Läs här: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0202_2008A01_BR_X10BR0801.pdf

Permalänk | Anmäl #4 Elias P, 2010-03-07, 11:40

Om feministerna velat inse att kvinnan blir med barn och föder barn samt att det ger en del villkor så hade man kunnat kompensera för den så kallade småbarnstiden.

Många kvinnor med dålig pension har det för att de arbetat deltid eller stannat hemma och tagit hand om barnen. Med två barn blir det en tioårsperiod ungefär.

Om feministerna inte så hårt motsatt sig vårdnadsbidrag och kallat den kvinnofälla utan krävt att det skulle varit pensionsgrundande kunde de ha fått till något. Men alla förslag utom dagis avfärdades som "kvinnofällor".

Många av de kvinnor jag mött i näringslivet hade ingen ambition att komma till någon "hög" position, de ville stanna hemma med sina barn men hade ingen ekonomisk möjlighet till det. Det ska inte glömmas att de flesta män är rätt nöjda i en undanskymd position de också.

Feminismen ville ha en genväg till de höga positionerna i samhället och var villiga att offra sina barn för det. Problemet var att alla skulle tycka likadant. Det *fick* inte finnas något alternativ av orsaker som är outgrundliga - kanske.

Den form feminismen fått i detta land har djupt skadat det. Hur många barn som känt att de "varit i vägen" och egentligen oönskade återstår att se men det kommer.

Många av de feminister som gjort sig hörda anser att kvinnan motarbetas i näringslivet och glömmer att ska man vara med i en tävling så kommer att man har att användas av konkurrenterna för att motarbeta en.

Det är fullt i sin ordning att människor vill vara med och konkurrera men man ska betala priset själv. Nu har barnen betalat och de kommer så småningom att visa sig.

Permalänk | Anmäl #5 Surgubben, 2010-03-07, 11:40

Vill du ha referenser till hennes påstående?
Vill du ha svart på vitt hur jämställdheten mellan män och kvinnor ser ut i Sverige?

Läs här: http://www.scb.se/statistik/_publikationer/LE0202_2008A01_BR_X10BR0801.pdf

Permalänk | Anmäl #6 Elias P, 2010-03-07, 11:41

Oj vad naivt och PK!
Vill Charlotta att kvinnor ska bli exakt som män? Eller vad går kampen ut på? Sålänge kvinnorna inte är exakt som män kommer det att finnas skillnader mellan män och kvinnor.

"Hur mycket tid och pengar går åt till att vara kvinna?" Ja ojojoj vad hemskt det måste vara!

Män är överrepresenterade i all självmordsstatistik, lever kortare, brottsstatistik, utsatta för mord/misshandel, hemlöshet, ensamhet, drogmissbruk, olyckssatistik, har sktijobben, får inte träffa sina barn, blir diskriminerade i skolan, har mindre lagliga rättigheter, döms till hårdare straff i fängelse osv. osv. osv.
Men självklart är det ju kvinnorna det är synd om!

Permalänk | Anmäl #7 Robban, 2010-03-07, 11:42

Hon har helt rätt på en punkt och det är att jag enbart bedömer kvinnor på deras utseende, de behöver inte säga ett enda ord och det tar mig bara en tiondels sekund att avgöra om jag finner henne attraktiv eller inte och jag har absolut inga problem med det, men viss önskar jag att alla kvinnor var ännu vackrare. Om de har kompetens på andra områden är av mindre intresse för mig, men naturligtvis får de vara precis hur kompetenta som helst.

Om miljöpartiet inte hade för avsikt att avveckla kärnkraften och därmed Sverige som industri och välfärdsnation, så skulle jag rösta på dem enbart för att Maria Wetterstrand är snyggast.

Jag undrar när kvinnor skall sluta att försöka vara som män och vara sig själva i stället och vara nöjda med det?

Permalänk | Anmäl #8 Johnny, 2010-03-07, 11:48

Ger man feministerna en tumme så tar dom hela handen. Bättre sätta hårt mot hårt, för åtminstone jag har börjat tröttna på deras falska anklagelser och absurda krav på specialförmåner.

Permalänk | Anmäl #9 Sweeper, 2010-03-07, 11:53

Författaren, liksom alla feminister, förstår inte grundorsaken till statistiska skillnader i exempelvis lönegrad.
Den är att kvinnor väljer att para sig med män som har hög status. Vilket medför att män får en större belöning för att skaffa sig status än vad kvinnor får, de får ju inte para sig alls annars.
Du kan med andra ord försöka förändra världen enligt dina preferenser på tre sätt:
1. Se till att högre lön inte ger högre status.
eller
2. Du kan se till att kvinnor parar sig och skaffar barn med män som har låg status.
3. Du kan försöka påverka män så att de inte parar sig med kvinnor som har låg status. Då får kvinnor en belöning som den som liknar mäns och kommer då att satsa på status lika mycket som män.

Du kommer inte lyckas med någotdera. Och alla andra initiativ du tar kommer att vara kostsamma och irriterande slag i luften. Min rekommendation är att du nöjer dig med likhet inför lagen och låter vettigt folk ordna sina liv efter eget förnuft.

Permalänk | Anmäl #10 Martin A, 2010-03-07, 11:53

Oj vad Charlotta von Zweigbergk överdriver och vinklar. Tänk hur hennes världsbild skulle rämna om hon insåg vad det innebär att vara man.

Dessutom är det inte många procent män som sitter i en styrelse av mer betydelse än styrelsen i den lokala fotbollsklubben.

Permalänk | Anmäl #11 Johan Nilsson Svensson, 2010-03-07, 12:11

Jenny Jewert skrev i DN om det här med strukturer och individens ansvar, om än ganska raljant generaliserande.
http://www.dn.se/opinion/kolumner/uppfostra-sonerna-1.1055105

"Fördomar och traditioner kan låsa in både kvinnor och män i oönskade roller, även om enstaka individer lyser som vackra undantag. Samtidigt riskerar en fixering vid strukturella orättvisor att bli en självuppfyllande profetia. Ibland är det befriande att tillåta sig att glömma bort hur ”ovanliga” val man gör."

Permalänk | Anmäl #12 Niclas Kuoppa, 2010-03-07, 12:17

Den bästa kommentaren jag läst på länge, Martin A.

Permalänk | Anmäl #13 Mike, 2010-03-07, 12:36

Tänk, när Charlotta skrev att vi har en "unken smitthärd att behandla" och måste fortsätta antibiotikakuren - då höll jag med, för jag trodde att hon talade om tokfeminismen!
Men det gjorde hon ju inte.
Det mest skrämmande är att Charlotta inte ens NÄMNER detta allvarliga problem, som är ett hot mot de humanistiska värden som genomsyrar vår civilisation. DET vore något att tala om på den internationella kvinnodagen.

Permalänk | Anmäl #14 Mats Forssblad, 2010-03-07, 12:39

"Vi har ett bra samhälle, men kvinnor gör tyvärr ofta dåliga val, har blivit ursäkten. Att kvinnor har sämre levnadsvillkor beror på oss själva, vilken befriande tanke för det måste vara för en del korttänkta".

Om det nu inte är så, att det i allt väsentligt beror på kvinnorna själva, varför handlar då alla dina exempel om just kvinnornas val?

Permalänk | Anmäl #16 Anders Bondensson, 2010-03-07, 13:05

Så var det då dags för ännu en feminist att göra svepande, okunniga och ovetenskapliga uttalanden med målet att ännu en gång offerförklara Sveriges arma kvinnor och samtidigt stigmatisera och svartmåla oss män. Och ännu en gång upprepas överdrifterna och propagandalögnerna som vi hört så många gånger förut.

Var är fakta Charlotta von Zweigbergk? Källhänvisningar tack!

Här kommer dock lite riktig FAKTA som du kan fundera över:

Enligt en undersökning av Jämo på 750 000 anställda är de oförklarliga löneskillnaderna mellan män och kvinnor i Sverige 0,03 procent. Där har du FAKTA och inte feministiskt hittepå.

Angående hur män och kvinnor behandlas i vården så har ett antal kvinnliga och manliga läkare och specialister flera gånger försökt att med fakta bevisa att kvinnor inte får sämre vård än män, bland annat i debattartiklar, osv. Trots det fortsätter feminismens ideologer att pumpa ut denna lögn om och om igen. Sanningen spelar ingen roll så länge myten om det kvinnliga offret kan upprätthållas.

FAKTA kan du hitta här: http://www.liu.se/liu-nytt/pressmed/arkiv/1.46279?l=sv

Och här kan du exempelvis läsa om hur män diskrimineras i vården: http://www.dn.se/insidan/varden-missar-deprimerade-man-1.1053804

Du tar också upp ett antal saker som du menar bevisar ett kvinnligt underläge, låt mig då göra dig uppmärksam på följande:

Självmord är tre gånger vanligare bland män än kvinnor.

Varje år dör 50-70 personer i arbetsplatsolyckor, nästan bara män eftersom det nästan bara är män som har de farligaste och mest riskfyllda jobben.

80 procent av dom som förlorat jobbet i den senaste ekonomiska krisen är – just det ja, män.

Män drabbas värre av arbetslöshet än kvinnor, det visade nyligen en stor norsk studie. Bland annat drar kvinnorna när män blir arbetslösa, dock drar inte männen i motsatt situation.

Män lever i genomsnitt 5 år kortare än kvinnor, antagligen för att män har det psykiskt och fysiskt hårdare i livet än kvinnor.

Trots att pojkar får bättre resultat än tjejerna på internationella prov får de sämre betyg. Snart är det nästan bara tjejer som går vidare till högre utbildningar eftersom skolan anpassats enbart efter tjejernas behov.

Listan kan göras längre, mycket längre…

Slutligen. Den allra unknaste smittohärden vi har i vårt samhälle just nu stavas: FEMINISMEN!

Permalänk | Anmäl #17 Joakim Johansson, 2010-03-07, 13:11

Joakim, har du källor på allt det? SCB?

Sen tycker jag inte vi ska ta avstånd från feminismen som sådan, utan från Charlotta von Zweigbergk och de som resonerar som henne. Feminismen säger ju enbart att kvinnan ska vara jämställd mannen och det är väl ingen vettig människa emot.

Permalänk | Anmäl #18 juilz, 2010-03-07, 13:34

Det finns ett problem med feminismen för oss som inte står till vänster-

Feminismen har en del av sina rötter i Marxismen ex Grupp 8. Det betyder att underliggande förklaringsmodell av klasser, förtryckta och överklass är direkt hämtade från marxistisk teori. Lösningarna är då alltid centralstyrda beslut ala klassisk vänstermodell vilket lämnar litet utrymme för vad individer tycker och väljer. (Det är kollektivet vi lever för).

Den feministiska ideologin som den är utformad idag är däremot mumma för dagens politiker, den vill ju ge mer inflytande för de som bestämmer idag och mindre för oss som inte har inflytande.

Sahin et. al.´s nästa projekt (se deras inlägg) är att i ökad grad lagstifta och tränga sig in i den privata sfären. (enligt klassisk vänstermodell)

Det är därför jag har svårt att ex fira 8 mars som en kvinnodag. Jag firar gärna kvinnor och kvinnans rättigheter men inte en marxistisk ideologi.

Den marxistiska modellen med överklass (männen) och förtryckta (kvinnorna) är en hinder att nå ett bra samhälle då de som får agera förtryckare (männen) alltid kommer att protestera mot att de tilldelas den rollen. Se bara millandet här. Det innebär inte att män inte vill att kvinnor ska ha det bra och leva ett bra liv.

Med önskningar om god 8 mars.

Permalänk | Anmäl #19 P H, 2010-03-07, 13:45

#18 juilz
Men är inte kvinnor redan jämställda? Vad kvinnorna sedan gör av den jämställdheten är upp till kvinnorna själva?
Nämn en lag som diskriminerar kvinnor?

Permalänk | Anmäl #20 Martin A, 2010-03-07, 13:51

Med en växande andel av befolkningen som kommer från machokulturer och med ökande inslag av klanvälden kommer jämställdheten att öka. Alla män kommer att vara jämställda och män kommer att vara mer jämställda än kvinnor och HBT-are.

Permalänk | Anmäl #21 gran, 2010-03-07, 13:55

#4

Vad i denna folder från SCB ger något som helst stöd åt påståendet att kvinnor är diskriminerade? Efter en genomläsning hittade jag ingenting, men jag kan ha missat något så du får gärna hjälpa till.

Män har kortare livslängd, begår dubbelt så ofta självmord, utgör 90% av fängelsekunderna men bara 40% av eleverna på universitet. Är dessa fakta också ett resultat av diskriminering, eller är det så att när männen far illa har de, till skillnad från kvinnorna, sig själva att skylla?

Det är en tragisk paradox att den farligaste och starkaste stereotypen som finns om manligt och kvinnligt, den om mannen som den aktive förövaren och kvinnan som det passiva offret, är just det som ger feminismen luft under vingarna. Det är MWWS upphöjd till överstatlig ideologi. Sjukt.

Permalänk | Anmäl #22 Anders Bondensson, 2010-03-07, 14:48

Feminismen börjar bli som en religion med flera inriktningar.
Gemensamt har de att en vakande hand (staten) ska rätta till
kvinnors tilkortakommanden. Än så länge finns det en fri marknad
där kvinnor kan starta företag och fördela vinst, tjänster och löner enligt jämnställda principer.
Men kvinnor skriver hellre och klagar på att ingen (staten igen) fixar jämnställdhet åt dem
Jag har levt med kvinnor runt mej i hela mitt liv, och som alla som gjort det vet att det mest blir en massa ord, och väldigt lite handling.

Kvinnor skulle bli fria om de använde den fria marknaden, istället för att prata.

Permalänk | Anmäl #23 Rob, 2010-03-07, 14:48

Farligt nära utmattning, Charlotta? Helt utmattad skulle jag vilja säga.
Nu har ni feminister stårr och slagit pannan i betongväggen sedan 70-talet utan att positionerna flyttats fram nämnvärt och vad som återstår är bara en stor gäspning.
Inse att könsmaktsordningen är här för att stanna, män lämnar inte frivilligt ifrån sig makten hur ni än gnäller, och vi kvinnor har inte tillräcklig kroppsstyrka för att ta den. Det har väl aldrig varit så mycket slag mot kvinnor som det är idag? Ett tecken??
Kvinnor är kvinnor och män är män och vi är till för att komplettera varandra, inte konkurrera.
Många kvinnor skiter i pengarna och prioriterar barn och hem, något som feministerna vägrar inse. Barnen är trots allt på sikt den enda säkra pensionsförsäkring människan har. Och många vill därför inte hugga av den gren de sitter på och lämna ungarna vind för våg i ett personligt kortsiktigt ekonomiskt vinsttänk, som feministerna vill.
Jag är kvinna född på 40-talet och jag vill vara kvinna, ha pushup-BH, snygga skor och röda läppar. Varför ska jag bli som en man? För vem?
Vi är olika och ska vara olika, det är liksom tänkt så från allra första början, vad än ni feminister maler om.

Permalänk | Anmäl #25 Christina, 2010-03-07, 15:16

Kvinnor ... ".... får sämre vård... ja, listan kan göras lång."

Skriver ego feministen Charlotta Zweigbergk här ovan på Newsmill.

Vilka SAK SKÄL har hon för att påstå att kvinnor missgynnas i ex häslo / sjukvården.

Kvinnor får 50 miljarder mer , alltså 50 000 miljoner mer än män i politiska / statens budgetanslag för sin hälso och sjukvård

Källa : socialstyrelsen. 2010.

Charlotta Zweigbergk Jag uppfattar dig som en inpiskad feministisk lögnare.

Myterna från dessa "politiskt" arbetade feminister blir allt fler.

Starta könskriget.

Per Hagman

PS: Jag tar det en gång till : Kvinnor får 50 000 miljoner mer i politisk / statlig beviljning för sin hälsa.
Käla socialstyrelsen
.

Permalänk | Anmäl #26 Per Hagman, 2010-03-07, 16:07

Fy f-n vad känsliga gubbarna är här! Ni förtjänar nästan en pungspark trots att mitt namn är Gandhi.

Ingen av er kan läsa vad som faktiskt står.

Sen har vi ju Christina på slutet som vill ha en push-up BH... vem f-n har sagt att du inte får ha det?

Jag är man. Jag är chef. Jag tycker teknik är kul. Jag kan köra snöskoter. Reparera motorer. Snickra. Och jag tycker artikelförfattaren har 100% rätt.

Den som väljer att blunda för vad hon beskriver, blundar också för miljoner kvinnors död varje år på grund av våld och bristande medicinsk vård.
Det är en hel Förintelse som pågår men det skiter ni och hänvisar till argument som får en åsna att verka högintelligent. Veklingar!

Permalänk | Anmäl #27 Gandhi, 2010-03-07, 16:32

Gandhi,
För det första tror jag inte för ett ögonblick att du är man, typisk sårad feministkvinna.
För det andra gnäller Charlotta över att vi kvinnor ägnar så mycket tid åt utseendet.
Ja, det gör vi. Jag säger som Helena Rubinstein, det finns inga fula kvinnor, bara lata.
Många feminister borde inte vara så lata med sitt utseende, så kanske de skulle bli lite gladare och le mer.

Permalänk | Anmäl #28 Christina, 2010-03-07, 17:02

Sällan har så många faktafel fått samsas i samma debattartikel.

Jag vet inte om det är för att von Zweigbergk är okunnig och har fått sina fakta från tillrättalagda tidningsartiklar och notiser eller hon själv har varit med och skrivit dem som journalist, men det är riktigt dåligt.

Att feminismen som rörelse har utmattats beror på att folk har börjat se den för vad den är - en rörelse för att stärka kvinnors makt, inte en rörelse för jämlikhet eller frihet för individen. Hade feminismen stått för jämlikhet så hade de som kallar sig feminister diskuterat och debatterat alla de baksidor som drabbar män i 1900- och 2000-talets Sverige som lika allvarliga som de baksidor som drabbar kvinnor.

Permalänk | Anmäl #29 Stefan Siverud, 2010-03-07, 17:00

Jämställdhet mellan könen skall vara en självklarhet.
Eftersom detta är en relativt ny företeelse i samhället, gäller det att uppdatera denna hela tiden.
För egen del är jag knappast någon traditionell feminist.
Jag vill bara att män och kvinnor skall åtnjuta samma rättigheter och ha samma möjligheter.
Som det ser ut idag har vi inte kommit så långt som vi önskat oss, men vi är på god väg.
Det som oroar mig är hur kvinnor i andra länder har det, och ofta misstänker jag att de bestraffas för våra framgångar.
Det är fundamentalistiska regimer jag har i åtanke. Ju mer globaliserade vi blir, desto hårdare dras snaran åt i vissa totalitära länder och tenderar att importeras hit.
Feministernas vaksamhet har en viss funktion i samhället, men de får inte bete sig som den iranska sedlighetspolitsen gör.
Vem säger att vi måste förneka vår kvinnliga natur?
Jag trivs i min kvinnoroll och det skall ingen ta ifrån mig.. Inte heller skall någon få beröva mig mina mänskliga rättigheter.
Det gäller att vara på sin vakt.

Permalänk | Anmäl #30 Audur Armannsdottir, 2010-03-07, 17:33

Med feministerna kan vi se den växande nazifiseringen av debatt och logik i Sverige .
.
Journalisten och feministen Charlotta,s meningar har en hög samstämmighet med nationalsocialisternas agenda under 30 / 40 talet där man utmålade vissa grupper/ kohorter i samhället som undermåliga alt överrepresenterade och de egna samhälles / intresse - grupperna underrepresenterade och förbisedda.
Några sakskäl i huvudsak ,för dessa uppfattningar fanns ej då och finns ej nu.

Journalisten Charlotta har samma agenda som nazisterna och kan därmed anser jag betraktas som en variant av nynazisterna.

Journalisten Charlotta Zweigbergk vill nazificera den politiska debatten i Sverige.
.
Per Hagman

.
Politikern Mona Salin marscherar i samma takt med feministerna , i röda marxist leninistiska gardet.

Permalänk | Anmäl #31 Per Hagman, 2010-03-07, 17:44

När medicinen har blivit ett större problem än sjukdomen är det dags att lägga ner, ja.

Permalänk | Anmäl #32 Wings, 2010-03-07, 17:46

Ja du, Charlotta, det måste vara hårt att vara en Svensk kvinna. Själv är jag gift med en kvinna från ett land där kvinnor vill vara vackra, feminina och starka. Dom har inga problem med att vara kvinnor och vill absolut inte vara män. Detta är jag mycket glad för.
Kvinnans dag är en hyllningsdag då dom blir speciellt högaktade, respekterade och firade och absolut ingenting som Feministerna har tagit patent på. Vilken skillnad!

Permalänk | Anmäl #33 Janne The Rebel, 2010-03-07, 18:07

Hm. Kommentarerna här visar ju att Charlotta von Zweibwegh har fullständigt rätt. Kvinnokampen behövs mer än någonsin. Gahndi: ditt inlägg var befriande att läsa!
Vi ses på gatorna 8 mars.

Permalänk | Anmäl #34 Maria , 2010-03-07, 19:11

Det fula trynet

Den politiska feminismens syfte är att "infiltrera männens institutioner och undergräva dem", för att citera en känd amerikansk feminist.

En undergrävd institution fungerar dåligt. En dåligt fungerande institution fyller inte sin funktion. Det svenska samhället och den svenska demokratin består av sina institutioner. Har den svenska demokratin, departementen, polisen, militären, verken, vården etc etc och det svenska offentliga samhället blivit bättre under en 20-årsperiod eller har det utvecklats allvarliga brister? Klarar de svenska institutionerna ens av att adressera samtidens viktiga frågor för Sverige och svenskarna? Kvarstår en del av dessa brister trots Alliansens ansträngningar?

Den svenska feminismens klarast lysande stjärna var Gudrun Schyman. Hennes parti har en historia av goda kontakter med Sovjet, KGB och DDR. Efter murens fall bytte de till feminism. Det finns ingen anledning att tro att Hermanssons, Werners och Schymans parti bytt hållning, de har bara bytt metod.

Det finns all anledning att lita på den politiska feminismen, lita på att den står för vad kommunisterna alltid stått för. Varför fick aldrig vpk sitta med i försvarsutskottet, egentligen? Fråga någon som vet, vettja.

Att det finns en del vanliga sansade kvinnor som vilseletts att tro att "feminism" betyder att män skall bete sig med lite hyfs, hänsyn och vanligt folkvett har inte med saken att göra. Feminism är i och för sig en riktigt dålig ersättning för just det, men det är en helt annan fråga.

Permalänk | Anmäl #35 Gudrun har det bra, hur har du det?, 2010-03-07, 19:40

DN hade nyss ett fullt könskrig som jag deltog i angående RUT-avdrag.Det visade sig att de som sökt RUT hade gjort det för att få ett harmoniskt äktenskap. Könskampen gällde vem som gör vad i hemmet. Där visade det sig att många yngre män kände sig kritiserade även om de var jämlika. Kvinnosysslor skulle de göra men på kvinnors vis. Själv har jag aldrig sett yngre bortskämda kvinnor göra manliga sysslor. Vilka förlorar i könskriget i hemmet? Barnen förstås med tanke på alla skilsmässor.
Läs i DN debatten om RUT och rys inför alla hemska invektiv som yngre män och kvinnor av i dag kastar mot varandra. Vem vinner på det? Vi har ungdomar som skriker glåord efter äldre och kallar lärare för " jävla fitta" och "jävla bög" Vidare kan en flicka i mellanstadiet hetsa kamrater att skrika: " Han skall dödas" mot en omringad pojke. Helt autentiskt fall från Småland. Mamman försvarade flickan inför rektorn och väste efteråt mot pojken: "Du kan inte bevisa något". Dagens unga män och kvinnor måste inse vilket ansvar de har som föräldrar och inte stjälpa över ansvaret på lärare och rektor. En pappa menade att grundskolan skulle servera frukost. Jag tar mig för pannan som äldre farfar.

Permalänk | Anmäl #36 40-talist med 2 söner och 2 barnbarn(flickor) , 2010-03-07, 19:50

92% av alla som omkommer i arbetsplatsolyckor är män.
Hade det varit tvärt om, 92% kvinnor som dog så skulle feministerna givetvis påstå att det berodde på att dom var diskriminerade

Men nu är det mannen som drabbas, undrar om någon man skulle komma på iden och påstå att det är kvinnans fel och att det är för att mannen är diskriminerad även på den punkten (inlägg #7 listar många andra punkter)

Feminismen är bara en samling illaluktande vanföreställningar, det tycker jag Charlottas inlägg visar med all önskvärd tydlighet.

Permalänk | Anmäl #37 Thorkel, 2010-03-07, 20:13

Den politiska feminismens syfte är att "infiltrera samhällets institutioner och undergräva dem", för att citera en känd amerikansk feminist.
.
Jupp pågår var dag i de offentligt finansierade svenska institutionerna.
Just nu pågår ett genuskrig på Uppsala universitet där universitetet håller på att förlora sin internationella status till följ av subversiv genusinfiltrationen
Begåvade individer , ser ej Uppsala universitet som ett första hands val för sina studier tfa av denna feminist infiltration.

/
Per Hagman

På Södertörns högskola försöker mann att bli av med sin nya radikal feministiska rektor.

Permalänk | Anmäl #38 Per Hagman, 2010-03-07, 20:19

Feministerna tas inte på alvar pga att de vill föra krig mot män i stället för att samarbeta med dem!

Permalänk | Anmäl #39 Ingemar, 2010-03-07, 20:36

JIsses, det är väl självklart att ska ha lika lön för lika arbete, oavsett hudfärg
Förlåt, kön var det visst.
Man kan väl inte tycka att det är rätt att någon dödas på grund av hudfärg?
Förlåt, kön var det visst.
Jag är humanist, för allas lika värde, oavsett härkomst,
kön eller vad det kan vara som gär att någon tar sig rätten att diskriminera någon annan.
Skärp dig Per Hagman.

Permalänk | Anmäl #40 Tess, 2010-03-07, 20:40

#20 Martin A

Att vara feminist innebär att man anser att kvinnor ska ha samma rättigheter som män. En omskrivning av detta är att män ska ha samma rättigheter som kvinnor. Feministen är alltså i grund och botten ute efter jämställdhet. Jag håller med om att Sverige är jämställt på så sätt att ett kön inte diskrimineras mer än ett annat idag.
Men varför ta avstånd från ideologin bara för att målet är uppfyllt? Det är ju som om om anarkist hade slutat kalla sig för anarkist bara för att staten upplösts, eller som om en demokrat slutar kalla sig demokrat bara för att vi har demokrati.
Tyvärr tror jag att många motreagerar för hårt mot de feminister som sitter på tidningar och politiska positioner, och går överstyr. Istället bildar de kanske en uppfattning av att män är diskriminerade mer, eller slutar kalla sig feminister..
Rensa bort rötäggen men inte ideologin.

Permalänk | Anmäl #41 juilz, 2010-03-07, 20:44

Det hela förblir en pseudodebatt så länge man inte med ett ord debatterar den förslavning och underkastelse av de muslimska kvinnorna i landet. All energi borde läggas på att bekämpa detta. Allt annat framstår ju som
hyckleri i jämförelse! De Du Måna och Gudrun.

Permalänk | Anmäl #42 Fallaci, 2010-03-07, 20:57

@Tess.
Är du på fyllan nu igen , för varken jag eller någon annan förstår vad du skriver eller vad du menar.
/
Feminister är den nya tidens nazister.
/ Per Hagman

Permalänk | Anmäl #43 Per Hagman, 2010-03-07, 21:12

Den feministiska debatten mattas för att allt har ett ganska kort värde i media. Men också för att debatten ignorerar att kvinnor sinsemellan har mycket olika förutsättningar.
Ju mer jämlika kvinnor blir oss män desto mindre kan könskampen dölja att kvinnor med lite och kvinnor med mycket pengar inte har gemensamma intressen.
Att kvinnor med kapital får bli lika goda makthavare som sina män och kvinnor utan får bli lika goda tjänare som sina är liksom ingen lösning på jämställdhet.

Permalänk | Anmäl #44 Olof Lindberg, 2010-03-07, 21:24

Kvinnodagen har aldrig varit så aktuell som denna dag när jag läser om valet i Irak och igår när jag var på ett gubbigt möte här där jag jobbar i Guatemala. Ursäkten varför de inte kan få 50% kvinnor på en utbildning i ledarskap som varar 3 dagar är: Männen tillåter inte fruarna att vara borta från hemmet i 3 dagar. Nä, men välj då bland de 20% som är ensamstående mammor, eller några procent till som är singlar, eller vad som helst för att få till 50% kvinnor. Hur svårt kan det vara om man bara försöker. Men försöka vill man inte som man här. Vi är inte alls framme än. Lägg till alla som dör av förlossningar och graviditer samt de 600 kvinnorna som mördades förra året i Guatemala. Feminismen är långt ifrån död. Som en väninna sa, för varje dag som går här blir man mer mer feminist och mer och mer vänster.

Permalänk | Anmäl #45 Susanne, 2010-03-07, 21:26

För att uppnå jämlikhet så måste vi ta bort skiljegränsen mellan män och kvinnor. Allt sedan kvinnorna fick tillträde till idrottsanläggningar så har det stadigvarande varit segregation mellan män och kvinnor i fråga om omklädningsrum. Det här försiggår från tidig ålder och det fostrar oss alla i att män och kvinnor är olika och inte kan vara jämlikar. Feminismen måste jobba mer med grundläggande värderingar än att försöka få några få kvinnor till positioner i toppen i företag de oftast inte vill eller kan bemästra. Det är den stora massan som måste få tillåtas komma upp, inte några få som skall få överglänsa andra.

Permalänk | Anmäl #46 Gunnar Arnkvist, 2010-03-07, 21:33

@Susanne.
.
Ditt feministiska argument är sannolikt bara en lögn.
Bli då feminist där du jobbar i Gutemala.
/
? Hur många männ mördades i Guatemala förra året.
.
Per Hagman

Permalänk | Anmäl #47 Per Hagman, 2010-03-07, 21:33

"Tess.
Är du på fyllan nu igen , för varken jag eller någon annan förstår vad du skriver eller vad du menar.
/
Feminister är den nya tidens nazister.
/ Per Hagman"

Nej, Per Hagman jag dricker inte alkohol.
Jag jämförde bara diskrimenaring av olika slag med varandra, eftersom du kallar feminister för nazister,

Vet du vad alla förstår eller inte förstår?

Lika villkor för alla människor, oavsett kön!

:O)

Permalänk | Anmäl #48 Tess, 2010-03-07, 21:41

@Gunnar Arnkvist.
Enig med dina tankar.
Inkompetenta kvinnor finns det för många av i ledande positioner.
I Norge som exempel får 75 % av alla kvinnor som blir könskvoterade till jobbet som Rådmänn i kommunerna
( kommunchefer ) sparken inom 2 år pga av inkompetens.
Kvotering för kvinnor räcker tyvärr int som urvals system.
/
Per Hagman

Permalänk | Anmäl #49 Per Hagman, 2010-03-07, 21:39

"Tess.
Är du på fyllan nu igen , för varken jag eller någon annan förstår vad du skriver eller vad du menar.
/
Feminister är den nya tidens nazister.
/ Per Hagman"

Nej, Per Hagman jag dricker inte alkohol.
Jag jämförde bara diskrimenaring av olika slag med varandra, eftersom du kallar feminister för nazister,

Vet du vad alla förstår eller inte förstår?

Lika villkor för alla människor, oavsett kön!

:O)

Permalänk | Anmäl #50 Tess, 2010-03-07, 21:42

@Tess.
Undrar i all välmening om du int ändå är påverkad av "något".
.
Din , en smula retoriska , fråga kring : "Vet du vad alla förstår eller inte förstår?" faller på sin egen orimlighet , men ödmjuk som jag är frågar jag igen ...vad vill du ha sagt?
Att feminister i sin dogmatiska polarisering av argument , vilka lätt kan vederläggas , har en likhet med 20 / 30 / 40 talets hitleris är uppenbart.
Feministernas försök till att införa en statsideologi som skall omfatta även dagis kan man gilla eller inte.
Jag gör det inte.
Mina barn är mitt ansvar och ej det röda marx lenin Mona Salin kollektivets.
/
Per Hagman

Permalänk | Anmäl #51 Per Hagman, 2010-03-07, 21:53


annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.