"Men alla städare kan inte jobba vitt. De saknar arbetstillstånd, har skulder hos kronofogden, är missbrukare och har svårt att få en vit anställning, städar hellre svart än prostituerar sig."
För alla dessa människor är det väl trots allt så att de klarar sig bättre om de städar svart, än om de inte jobbar alls? Jag ser liksom inte hur deras problem orsakats av städbranschen.
Det känns rätt naturligt att man hittar fler desperata i sektorer som städ än bland jurister. Men jag ser det inte som ett problem i sig.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2010-03-05, 10:29
Det finns säkert de som kommer att köra svart framöver. Men att man inte kan vittvätta en hel bransch är ju inget argument för att avskaffa. Ibland måste man nöja sig med att förhållanden löses till en del.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-03-05, 10:41
Köparen skapar efterfrågan. Köparen har också ansvar för att leverantören är schysst. Det finns städföretag som har kollektivavtal med allt vad det innebär i form av försäkring under arbetet och till och från arbetet, pensionssparande, reglerade arbetstider, övertidsersättning, friskvårdspengar, kompetensutveckling, jämställdhetspolicy, erfarenhetstillägg, löneökning. Det finns till och med de som jobbar med systematiskt arbetsmiljöarbete och håller kemikalierna till ett minimum. Vissa företag skickar sina anställda på jobb i team så att de alltid jobbar två och två eller tre och tre just för att de ska kunna hjälpa varandra vid tungt arbete och för att variera arbetet för att undvika förslitningsskador i den utsträckning det går. En del tillhandahåller egen utrustning så att det är professionell utrustning som används. Självklart ska restiden också kompenseras. Men det är upp till köparen att anlita sådana schyssta leverantörer. Om fler gör det så kommer fler sådana jobb skapas. Har man pengar att konsumera för så gör det, men spendera pengarna ansvarsfullt.
Permalänk | Anmäl
Jenny, 2010-03-05, 10:53
Ja jag tycker absolut att vi ska jaga alla småföretagare ända in i helvetet.
Eller göra som Radiotjänst i Kiruna ringa upp alla och fråga så där lite försåtligt efter småföretagarens kontor och om den som svarar är ansvarig för de anställda. Hur många rum finns det egentligen och hur många datorer?
Och vem betalar egentligen småföretagarens licens, när inte han själv gör det? Det vill säga att Radiotjänst har satt i system att klartlägga ett helt hushåll.
För alla som bor ihop med småföretagare är misstänkta licensskolkare.
För sjutton mera övervakningssamhälle det behöver vi alltid. Låt inte människor försöka klara sig själva. Lär dem att de aldrig kan stå på egna ben, utan ständigt måste vara beroende. Inte bara av bidrag utan av socialen också.
I min släkt finns två småföretagare, som använder både ROT och RUT. Det medför merarbete för dem, men de tar gärna på sig detta för att de som anlitar dem ska kunna använda statens bidrag. De hjälper alla sorters människor med sådant som hör till hus och hem. Dock städar de inte. Det finns andra jobb än städjobb som handlar om detta, men det är alltid "pigavdragen" som omtalas.
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-03-05, 11:02
Japp, och i enlighet med Kerstin Fredholms tankemodell förbjuder vi omedelbart hela restaurangnäringen och stora delar av byggsektorn. Vi måste komma ihåg att rättvisa och höga ideal måste styra vårt handlande, även om det innebär att samhället stannar och folk svälter ihjäl.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2010-03-05, 11:12
Jag har alltid skött städningen här hemma. Men Kerstins beskrivning av de skador det ger att städa har nu fått mig att förstå att jag måste sluta med det, om inte kroppen ska brytas ned.
För övrigt var det intressant att få veta att städare UTAN UNDANTAG säljer sex. Nu ser jag med helt andra ögon på han som Uppsalahem anlitar för att städa trappuppgången.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-03-05, 12:12
Kerstin Fredholm gör en snyftig verklighetsbeskrivning. Och så kan livet vara i en storstad. Jag finner inget argument, varken för eller emot det aktuella avdraget. Det verkar som om hon inte har tänkt färdigt. Det sista stycket antyder något om hur det fungerar i städföretagen och skulle kunna vara en ansats. Finns det exempelvis i branschen ägare med så kallade målvakter som det nya avdraget har gjort överlyckliga? Att det är en bransch med många skurkarbetsgivare tvivlar jag inte en sekund på. Vid en konkurs finns det ju inte mycket att ta. Utrustningen är mobil. Trots att hennes wallraffande är främst runt själva dammsugaren så talar detta för mitt förslag om att alla skatter och avdrag inom städning bör avvecklas. Det är nog bara en tidfråga innan verkligheten har hunnit ikapp makthavarna.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-03-05, 12:14
Håller med Jonas, som uttryckte det bra.
VAD ÄR PROBLEMET? Om personer behöver pengar och är redo att göra ett 'skitjobb' - varför ska artikelförfattaren agera frilansande knekt åt skattmasen?
Mycket vidrig, och förmodligen helt oreflekterad, indoktrinerad, tankegång.
Du borde zooma ut några snäpp och se på det som 'liv på jorden'. Någon anstränger sig och får pengar, genom att slita. Är inte det bättre än att kamma bidrag?
Det är de vita pengarna som är svarta och nedlortade, de svarta pengarna är rena som porlande källvatten.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-03-05, 12:20
I den här artikel beskriver jag på ett tydligt sätt hur städbranschens skor sig på skattebetalarnas pengar. http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/20/svensk-arbetsmarknad-f-rl-t-pr...
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2010-03-05, 12:23
"Men alla städare kan inte jobba vitt. De saknar arbetstillstånd, har skulder hos kronofogden, är missbrukare och har svårt att få en vit anställning, städar hellre svart än prostituerar sig."
Artikelförfattaren kan alltså producera ovanstående tanke men ändå inte förstå 'grejen'.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-03-05, 12:24
"Städjobbet är inte deras drömyrke utan sista utvägen."
Är det inte dumt att plocka bort det då? Om de inte har det som sista utvägen, skall de gå direkt till prostitution eller bara sitta ner och invänta döden?
Permalänk | Anmäl
antropos, 2010-03-05, 13:14
Som vanligt ser man inte röken av de som millat åt sossehåll, i kommentarerna.
Det är för att de inte har argument som håller, utan röstar helt enligt vad pappa bestämde.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-03-05, 13:21
Re: Susanna Svensson. Jo, nu har jag läst artikeln du länkar till utan att ändra ståndpunkt, snarare blivit mer övertygad om att det i vissa kretsar råder svår brist på intellektuellt svängrum. Din artikel fick bara 5 kommentarer, Susanna. Nu ska jag förklara varför. 1/ Trovärdigheten i påståendet att fler vita städjobb skulle konkurreras än vad som skapas via RUT är så låg att bara en vänster-lobbyist kan svälja resonemanget. 2/ Uppgifterna om att de stackars städarna får anpassa sig och utföra fel sorts uppgifter, som även Kerstin Fredholm ojar sig över, är så navia att bara en - just det - vänster-lobbyist, kan köpa det. Alla, säger, alla får anpassa sig. Ledande forskare på Karolinska får böja sig för koleriska forskningsråd, jag som företagare får böja mig för mina kunder, även när de har fel, vd på det stora företaget får böja sig för styrelsen infall. Kanske är det så Susanna, att den som inte läst läxan och har ett skitjobb, eller kommit till Sverige för att njuta av välfärden får vara så vänliga att anpassa sig till lite av varje de också. Kanske till och med lite mer? Utvecklingen av en livskraftig tjänstesektor är av vital betydelse, inte i första hand för mig som ändå orkar dammsuga själv, utan för alla dom som inte kommer att kunna få andra jobb utan blir hänvisade till bidragsträsket. Det vore fint om vi kunde göra det jobbet utan att bromsa av vänsterfloskler. Väntar med spänning på Kerstin Fredholms nästa bok där hon wallraffar som vd på ett mellanstort svenskt företag och sakta mals ner av oförenliga krav från ägare och anställda. Nej visst ja, det stämmer ju inte med hennes världsbild.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2010-03-05, 14:17
Jag tycker vi gör som vi gjorde med en annan bransch där det förekom olagligheter - prostitutionen. Vi förbjuder den. Eller rättare sagt - vi förbjuder helt enkelt köp av städtjänster. Städerskorna kan vi ju sedan sätta på drogavvänjning eftersom de ju undantagslöst är junkies allihop.
Dunkla individer som ändå vill betala någon för att städa istället för att tvinga maken/hustrun att göra det gratis, kan vi kalla för "torskar" för att visa vilka lågt stående varelser de är.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2010-03-05, 14:20
"Alla undersökningar visar att Rut är rättvist, skriver Peter Rosin som har uppdrag hos Almega" inleder Fredholm sin artikel med, och försöker misskreditera Rosin genom att antyda att han springer någon annans ärende. Javisst, Rosin är öppen med varifrån han kommer, till skillnad från Fredholm. Att döma av de vilda rallarsvingar hon utdelar, leder tanken en till Flamman eller Kpml(r) eller något åt det hållet.
Man hänger inte med i Fredholms logik. Om nu vissa kvinnor är extra utsatta, varför då slå undan en av de få marknader som står dem till buds?
Om städjobbet är sista utvägen, varför då stänga den utvägen? Obegripligt resonemang.
Permalänk | Anmäl
tshee, 2010-03-05, 14:27
Peter Lindkvist tack för en bra kommentar till artikeln.Jag instämmer helt i det du säger. Har själv en välutbildad son som haft en tvåmans städfirma.Han fick ett mycket trevligt bemötande av sin kunder. Arbetsskadorna är långt mer riskfyllda i hans nuvarande yrke än i städbranschen.
Permalänk | Anmäl
Maud Hultberg Mehnert, 2010-03-05, 15:07
Elitistiskt, nedlåtande och respektlöst. Fredholm framstår som helt verklighetsfrämmande.
En logisk konsekvens vore också att bekämpa hela restaurangbranschen eftersom det där är överrepresenterat med nysvenska företagare som har mindre respekt än vanligt för svenska regler och invandrade anställda. Åtminstone jämfört med IT- eller revisionsbranschen....
Permalänk | Anmäl
M Tow, 2010-03-05, 15:26
Signaturen ”snälla” ställer frågan; Som vanligt ser man inte röken av de som millat åt sossehåll, i kommentarerna.
Jag tror det beror på att newsmill innehåller ofta bra och intressanta artiklar med hänvisningar till bloggar där man kan föra bra diskussioner. Men kommentarerna till artiklarna i newsmill är överlag katastrofalt dåliga. Vore de representativa skulle vi i dag leva i ett samhälla styrt av SD, där egoismen stod i högborg och ord som empati, medkänsla och människokärlek betraktas som ”flum”. Det är skönt att veta att majoriteten inte är sådan, det är det som gör Sverige till ett bra land att leva i.
Så svaret på din fråga blir, som min gamle svenska lektor uttryckte på sin tid; Man ska inte kasta pärlor för svinen.
Permalänk | Anmäl
khe, 2010-03-05, 15:36
Visst är det bra att svarta jobb blir vita men den bistra sanningen är att de som har råd inte vill skita ner sig och heller inte vill betala en rimlig lön för att få skiten städad efter sig.
Frågan om RUT handlar om lagbrytarna och de som köper städarnas tjänster inte i första hand om städarna.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-03-05, 15:44
Re: khe. Exakt var i denna tråd ser du SD och egosim i högbog ( fö en synnerligen märklig formulering)?
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2010-03-05, 15:52
Ingen mer som får känslan av att karriärsugna borgerliga partimedlemmar, på uppdrag, sitter och spyr galla över någonting som jag tror de flesta med lite hjärta och vett ser som ett problem.Bara bilden av vad Kerstin F skriver borde få vem som helst att bli förbannad och ifrågasättande men icke på Newsmill. Det är skrämmande framtidsvisioner man får av att läsa kommentarerna här.
Permalänk | Anmäl
Jonart, 2010-03-05, 16:07
khe,
Dumheter. Presentera de argument du har eller utebli och försmäkta i tystnad.
Permalänk | Anmäl
Snälla, 2010-03-05, 16:16
Detta är en typisk vänsterartikel, som visar på den moderna vänsterns problem. Den beskriver problemen väl (dvs städarnas ganska svåra situation), men ingen lösning presenteras. Det verkar som den enda lösningen är att totalförbjuda städtjänster, eller står det något annat mellan raderna jag inte förstår?
Permalänk | Anmäl
Tad, 2010-03-05, 16:29
#19 HansS och #21 Jonart levererar slabedangvänsterfloskler vilka egentligen inte förtjänar mothugg. Man pratar om att ha hjärta, samtidigt som man av ideologiska skäl vill kasta ut ca 6 000 människor i arbetslöshet. Man vill slå undan benen för människor som hittat denna tjänstemarknad som är en av få jobbmarknader där folk med låg utbildning, språksvårigheter eller ungdomar som söker sitt första jobb kan få anställning. Snacka om hjärtlöshet och ideologisk låsning!
Permalänk | Anmäl
tshee, 2010-03-05, 17:46
Att bli dissad av newsmillhögern är direkt meriterande. Fredholm har därför all anledning att känna sig nöjd med sitt jobb
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-05, 17:55
Re: Bosse Johansson. Det är inte allsvenska laguppställningar vi diskuterar här utan framtiden för sveriges minst konkurrenskraftiga arbetskraft. Återkom gärna när du har något väsentligt att tillföra.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2010-03-05, 18:33
Kerstin Fredholm har wallraffat som städerska hos eliterna. En artikel i Aftonbladet berättar hur det ser ut i denna så kallade tjänstesektor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article254465.ab
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-05, 19:09
JA du Kerstin det är inte länge sedan vi läste om hur utnyttjade alla
journalister inom media känner sig- få fasta anställningar- jobba som en galning föratt kanske få förlängt eller nytt projekt.
Osäkerhet,pga ingen fast anställning inga lån och kanske inte ens en egen bostad - bo i andra hand... låg lön - o så sexuella trakasserier osv. osv.
Sen har vi de problemen inom scenkonsten där osäkra antällningsförhållanden , trakasserier och särskilt sexuella sådana är vanligt förekommande, perioder av arbetslöshet varvas med korta uppdrag och dessutom besvärliga arbetstider.
Mina anställda ( städare )arbetar kontorstid - kunderna är tacksamma de har avtalsenlig lön och ingen jävel får kränka dem pga deras
hudfärg eller religion. Och skulle någon kund antyda ngt som har sexuell anknytning så då lovar jag att ta itu med det omgående.
Tackochlov så har vi bara underbara kunder.
M
Permalänk | Anmäl
Monica, 2010-03-05, 19:18
Re: Bosse Johansson. Enligt senaste undersökningen var det lika stor andel vanliga inkomsttagare som höginkomsttagare som hade utnyttjat RUT-avdraget vilket innebär att ditt prat om ELITERNA faller som en död mås mot havets yta. Återigen, återkom när du har något väsentligt att bidra med. Jag kan också göra det enkelt för mig genom att lägga ut allehanda länkar men jag föredrar föra en vuxen diskussion med den egna hjärnan inkopplad och ansvara för det som sägs.
Permalänk | Anmäl
Peter Lindkvist, 2010-03-05, 19:28
En branch som inte kan klara sig med mindre än att staten går in och skattesubventionerar dess kunder har inget existensberättigande. Statlig styrning i marknaden snedvrider den fria konkurrensen och för tankarna till planekonomi, hemska tanke! Denna elementära borgerliga logik tycks inte gälla längre. Möjligen har andra privata företag i tjänstesektorn åsikter om den saken. För bara ett par månader sedan hävdade Maud Olofsson gång efter annan att staten skall ägna sig åt sin kärnverksamhet och inte gynna företag. Detta var beskedet till Saab-arbetarna och svenska folket. Vill man vinna någon slags trovärdighet för sin sak måste sanningarna ha en varaktighet som sträcker sig lite längre än ett par månader.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-05, 19:55
Det är fruktansvärt att invandrare ska behöva arbeta för att försörja sina släktingar i hemländerna.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-05, 20:24
Bosse Johansson. Skatter förvrider också konkurrensen. Man måste ta bort skatter och subventioner för att få en fri marknad, en marknad fri från socialismens vanvett.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-03-05, 20:27
TSHEE kanske kan förklara varför de som framför allt köper de här tjänsterna, och som är de som har köpt tjänsterna svart, ska behöva bidrag för att städarna ska få en anständig anställning?
TSHEE påstår att om man är emot bidrag till de som vill ha städhjälp försöker man kasta ut folk i arbetslösheten men det är tydligen ok att fuska med skatten.
Varför ska de välbeställda behöva bidrag? De borde väl kunna klara sig själva.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-03-05, 20:39
@ Bosse Johansson, 2010-03-05, 19:55
Ser du verkligen ingen skillnad i att äga en bilfabrik med den kapitalstock det innebär, och att lätta på skattetrycket för en sektor där köparen kan utföra tjänsten själv?
Hade jag och resterande svenska folket lite lätt kunnat snickra ihop en bil efter jobbet en tisdag till sportlovsskidresan hade vi nog behövt se över hur vi beskattade den industrin....
Permalänk | Anmäl
David T, 2010-03-05, 20:48
Inte konstigt att sossarna tycker att det här är en dålig idé. RUT-avdraget skapar det jobb vilket gör att deras mest trogna väljarskara försvinner, arbetslösa bidragstagare. Dessutom kommer, som en naturlig följd av detta, arbetslösheten minska - vilket ju naturligtvis är en fjäder i hatten för sittande regering. Nä, Mona med vänner, tänk om och tänk rätt. Vill ni diskutera invandrar/kvinnorättigheter så är jag klart med på noterna, men att lägga in sådana frågeställningar i ett paket som bara gynnar samhället (och som tidigare skrivits, alla delar av samhället - inte bara "eliten") det är idioti.
Permalänk | Anmäl
Lisen, 2010-03-05, 21:28
RUT-avdraget väcker en urgammal klassvrede till liv. Det utmanar och provocerar företagare som konkurrerar på vanliga villkor
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-05, 21:40
Lisen, som sagt, de som utnyttjar RUT är bidragstagare.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-03-05, 21:57
Grattis Kerstin!
Att väcka vrede hos många av de blåbruna här på Newsmill är ett gott betyg. det är samma klientel som millar Sverigedomkraterna uppåt och jämlikhet neråt.
Stort grattis!
Permalänk | Anmäl
Observer, 2010-03-05, 22:08
Jaha du Kerstin ...
Citat:" städar hellre svart än prostituerar sig" ...
Ja, och så vill du eliminera deras chans att få ett städjobb ... kanon ... för sex kan ju va kul, eller hur?
Permalänk | Anmäl
Leif, 2010-03-05, 23:26
I den mån RUT-jobben diskuteras på vanliga LO-arbetsplatser så är det mest i raljerande och hånfulla ordalag. Också socialdemokratiska politiker får sig en släng av sleven. Det man läser här på newsmill är definitivt inte samma saker man hör i verkstäder, i byggbyssjor eller i lunchrummet på vårdcentraler. Genom frågan om hushållsnära tjänster väcker borgarna liv i diskussioner om klasser och klassamhället. Den diskussionen är borgerligheten dömd att förlora.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-06, 00:04
Bättre än så sålde inte historien Kerstin Fredholm prånglade ut kring "sanningen" om den inhyrda svarttjänsten "städerskan", som hon för många år sedan ville göra till en slav och prostitutionsbransch...hon själv hade minsann provat på banan.
Undrar om Kersin någonsin betalade skatt för de jobb hon tog betalt för, eller om svartjobbet var avdragsgillt i den "journalistiska anda" hon säger sig gå i god för så andra inte hamnar i just hennes fälla.
Journalisters framgång kanske inte alltid kan göras av reportage av
desamma bara i tron av att de beträder outforskat material och mark och tror sig kommit på ett scoop.
Pinsamt så det föreslår. Andra har bättre historier från VERKLIGA livet att berätta, sanna dessutom. Men det ena utesluter inte det andra.
Denna författare är varken en ekonom eller någon som borde vara en egen företagare, så där faller hela denna dams artikel från den sensation hon trodde sig upptäkt.
Pinsamt pinsamt och så erbarmeligt dåligt underbyggd artikel för de som det i verkligheten berör.
Skäms...
Permalänk | Anmäl
Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-06, 00:32
#33 och #37 HansS: ditt resonemang att sänkt skatt är bidrag vittnar om din vänsterutgångpunkt att all lön egentligen tillhör staten. Nej, det är inte ok att fuska med skatten, därför är RUT så finurlig: svarta jobb blir vita. Det visar sig enligt Konjunkturinstitutet att staten t o m går plus om antalet verksamma i branchen överstiger ett visst antal, och den gränsen är passerad. Att sedan låg- och medelinkomsttagarna på köpet får råd till dessa tjänster (enligt SCB utgör dessa grupper 75% av de som utnyttjar RUT) är ju en bonus.
Permalänk | Anmäl
tshee, 2010-03-06, 07:26
Tshee: Skattefrågan är en annan men att RUT är ett bidrag i förhållande till andra branscher och att de som utnyttjar bidraget är bidragstagare är helt klart. Enligt SCB är det 24,2 procent av de som utnyttjar bidraget låginkomsttagare. 29,2 procent är höginkomsttagare med inkomst över 500.000/år. Proportionellt i förhållande till sina grupper är alltså höginkomsttagarna dominerande tillsammans med medelinkomsttagarna.
Varför ska inte dessa grupper hå råd att betala en anständig lön utan att vi andra ska behöva subventionera deras utlägg.
Använd pengarna till de som verkligen behöver dem. Subventionera städning till sjuka och gamla. Inte till välbärgade och friska människor.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-03-06, 08:14
HansS överger nu argumentet om skattefusk. Förståeligt, eftersom RUT överför svarta inkomster till vita; skattefusk elimineras alltså. Som sagt, staten tjänar på RUT, någon "subvention" rör det sig inte om av två anledningar: staten får in mer än den går miste om samt att behålla mer av sin egen lön är varken bidrag eller subvention.
HansS nya argument är det vanliga vänstertugget: gynna inte "välbärgade och friska". HansS envsas alltså att bortse från att 75% av RUT-användarna är låg- och medelinkomsttagare. Vad andelen av olika grupper har att göra med saken är oklart. Kanske spökar vänsterns grundläggande idé: bekämpa rikedom, inte fattigdom, även om alla då får det sämre.
Permalänk | Anmäl
tshee, 2010-03-06, 09:08
Tshee: Det är förståeligt att du försöker vända och vrida på data eftersom den talar emot dig.
Från SCB:
"Det är mycket ovanligt med hushållsnära tjänster bland personer med låg inkomst. Halva befolkningen (20 år och äldre) hade 2008 en årsinkomst under 200 000 kronor. Av dem var det endast 6 promille som hade denna skattereduktion."
Det här är inte en lingvistisk fråga (eller bara en ekonomisk) om vad bidraget ska kallas. Det är en moralisk fråga. Ska staten använda pengarna till att subventionera tjänster som rastar hundar åt Danderydsborna eller ska vi använda pengarna till nått vettigare som t.ex. åt sjuka och gamla som svårligen klarar av att städa själva.
Och vi vet redan vad du skulle välja Tshee.
Permalänk | Anmäl
HansS, 2010-03-06, 10:30
Så förfärligt städare har det. Vi måste sluta städa omgående och lära oss att leva i skiten. Tur att jag som invandrare utbildade mig vid sidan om städning till akademiker och forskare. På allvar, blir nästan kränkt hur städyrket beskrivs, jag försörje min familj, mina studier och bidrog till familjen i forna hemlandet och var glad att det fanns städjobb. Jag kan omöjligen vara den enda i Sverige.
Permalänk | Anmäl
elina, 2010-03-06, 10:42
Bra skrivet tycker en svensk fd städerska med rätt många års erfarenhet från jobbet. Det stämmer det mesta som du skriver anser jag.
Permalänk | Anmäl
westman, 2010-03-06, 11:10
Hur såg det ut för en invandrarfamilj som nyss kommit till Göteborg på 1970 eller 1980-talet? Det troliga scenariot had varit att mannen i familjen börjat direkt på banan på Volvo och att kvinnan börjat som sjukvårdsbiträde på en vårdavdelning. Lägenhet per omgående i Bergsjön, Angered eller Frölunda.
Hur fantastiskt mycket sämre är det inte för nyanlända idag! Den som kommit med idén om hushållsnära tjänster på den tiden hade fått ett rått gapflabb rätt i ansiktet.
Permalänk | Anmäl
Bosse Johansson, 2010-03-06, 12:14
oj ,oj menar du att väldigt många som arbetar i städbranschen gränsar på kanten till samhällets olycksbarn och kriminalitet?
Det har jag aldrig tänkt på, hur ska man våga ta hem dessa städerskor?
Har hela tiden tyckt att min verkar vara en jordnära och mycket hederlig person, men klart att det finns en farlig baksida - har bara inte tänkt på det.
Permalänk | Anmäl
ingrid, 2010-03-06, 16:21
"Hur meriterande är det att skura i andras hem?"
Hur meriterande är det att sitta hemma och glo på parabolTV?
Man måste väl börja någonstans?
Måste man vara journalist för att inte förstå det?
Permalänk | Anmäl
goran, 2010-03-06, 17:12
94 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
"Men alla städare kan inte jobba vitt. De saknar arbetstillstånd, har skulder hos kronofogden, är missbrukare och har svårt att få en vit anställning, städar hellre svart än prostituerar sig."
För alla dessa människor är det väl trots allt så att de klarar sig bättre om de städar svart, än om de inte jobbar alls? Jag ser liksom inte hur deras problem orsakats av städbranschen.
Det känns rätt naturligt att man hittar fler desperata i sektorer som städ än bland jurister. Men jag ser det inte som ett problem i sig.
Det finns säkert de som kommer att köra svart framöver. Men att man inte kan vittvätta en hel bransch är ju inget argument för att avskaffa. Ibland måste man nöja sig med att förhållanden löses till en del.
Köparen skapar efterfrågan. Köparen har också ansvar för att leverantören är schysst. Det finns städföretag som har kollektivavtal med allt vad det innebär i form av försäkring under arbetet och till och från arbetet, pensionssparande, reglerade arbetstider, övertidsersättning, friskvårdspengar, kompetensutveckling, jämställdhetspolicy, erfarenhetstillägg, löneökning. Det finns till och med de som jobbar med systematiskt arbetsmiljöarbete och håller kemikalierna till ett minimum. Vissa företag skickar sina anställda på jobb i team så att de alltid jobbar två och två eller tre och tre just för att de ska kunna hjälpa varandra vid tungt arbete och för att variera arbetet för att undvika förslitningsskador i den utsträckning det går. En del tillhandahåller egen utrustning så att det är professionell utrustning som används. Självklart ska restiden också kompenseras. Men det är upp till köparen att anlita sådana schyssta leverantörer. Om fler gör det så kommer fler sådana jobb skapas. Har man pengar att konsumera för så gör det, men spendera pengarna ansvarsfullt.
Ja jag tycker absolut att vi ska jaga alla småföretagare ända in i helvetet.
Eller göra som Radiotjänst i Kiruna ringa upp alla och fråga så där lite försåtligt efter småföretagarens kontor och om den som svarar är ansvarig för de anställda. Hur många rum finns det egentligen och hur många datorer?
Och vem betalar egentligen småföretagarens licens, när inte han själv gör det? Det vill säga att Radiotjänst har satt i system att klartlägga ett helt hushåll.
För alla som bor ihop med småföretagare är misstänkta licensskolkare.
För sjutton mera övervakningssamhälle det behöver vi alltid. Låt inte människor försöka klara sig själva. Lär dem att de aldrig kan stå på egna ben, utan ständigt måste vara beroende. Inte bara av bidrag utan av socialen också.
I min släkt finns två småföretagare, som använder både ROT och RUT. Det medför merarbete för dem, men de tar gärna på sig detta för att de som anlitar dem ska kunna använda statens bidrag. De hjälper alla sorters människor med sådant som hör till hus och hem. Dock städar de inte. Det finns andra jobb än städjobb som handlar om detta, men det är alltid "pigavdragen" som omtalas.
Japp, och i enlighet med Kerstin Fredholms tankemodell förbjuder vi omedelbart hela restaurangnäringen och stora delar av byggsektorn. Vi måste komma ihåg att rättvisa och höga ideal måste styra vårt handlande, även om det innebär att samhället stannar och folk svälter ihjäl.
Jag har alltid skött städningen här hemma. Men Kerstins beskrivning av de skador det ger att städa har nu fått mig att förstå att jag måste sluta med det, om inte kroppen ska brytas ned.
För övrigt var det intressant att få veta att städare UTAN UNDANTAG säljer sex. Nu ser jag med helt andra ögon på han som Uppsalahem anlitar för att städa trappuppgången.
Kerstin Fredholm gör en snyftig verklighetsbeskrivning. Och så kan livet vara i en storstad. Jag finner inget argument, varken för eller emot det aktuella avdraget. Det verkar som om hon inte har tänkt färdigt. Det sista stycket antyder något om hur det fungerar i städföretagen och skulle kunna vara en ansats. Finns det exempelvis i branschen ägare med så kallade målvakter som det nya avdraget har gjort överlyckliga? Att det är en bransch med många skurkarbetsgivare tvivlar jag inte en sekund på. Vid en konkurs finns det ju inte mycket att ta. Utrustningen är mobil. Trots att hennes wallraffande är främst runt själva dammsugaren så talar detta för mitt förslag om att alla skatter och avdrag inom städning bör avvecklas. Det är nog bara en tidfråga innan verkligheten har hunnit ikapp makthavarna.
Håller med Jonas, som uttryckte det bra.
VAD ÄR PROBLEMET? Om personer behöver pengar och är redo att göra ett 'skitjobb' - varför ska artikelförfattaren agera frilansande knekt åt skattmasen?
Mycket vidrig, och förmodligen helt oreflekterad, indoktrinerad, tankegång.
Du borde zooma ut några snäpp och se på det som 'liv på jorden'. Någon anstränger sig och får pengar, genom att slita. Är inte det bättre än att kamma bidrag?
Det är de vita pengarna som är svarta och nedlortade, de svarta pengarna är rena som porlande källvatten.
I den här artikel beskriver jag på ett tydligt sätt hur städbranschens skor sig på skattebetalarnas pengar. http://www.newsmill.se/artikel/2010/01/20/svensk-arbetsmarknad-f-rl-t-pr...
"Men alla städare kan inte jobba vitt. De saknar arbetstillstånd, har skulder hos kronofogden, är missbrukare och har svårt att få en vit anställning, städar hellre svart än prostituerar sig."
Artikelförfattaren kan alltså producera ovanstående tanke men ändå inte förstå 'grejen'.
"Städjobbet är inte deras drömyrke utan sista utvägen."
Är det inte dumt att plocka bort det då? Om de inte har det som sista utvägen, skall de gå direkt till prostitution eller bara sitta ner och invänta döden?
Som vanligt ser man inte röken av de som millat åt sossehåll, i kommentarerna.
Det är för att de inte har argument som håller, utan röstar helt enligt vad pappa bestämde.
Re: Susanna Svensson. Jo, nu har jag läst artikeln du länkar till utan att ändra ståndpunkt, snarare blivit mer övertygad om att det i vissa kretsar råder svår brist på intellektuellt svängrum. Din artikel fick bara 5 kommentarer, Susanna. Nu ska jag förklara varför. 1/ Trovärdigheten i påståendet att fler vita städjobb skulle konkurreras än vad som skapas via RUT är så låg att bara en vänster-lobbyist kan svälja resonemanget. 2/ Uppgifterna om att de stackars städarna får anpassa sig och utföra fel sorts uppgifter, som även Kerstin Fredholm ojar sig över, är så navia att bara en - just det - vänster-lobbyist, kan köpa det. Alla, säger, alla får anpassa sig. Ledande forskare på Karolinska får böja sig för koleriska forskningsråd, jag som företagare får böja mig för mina kunder, även när de har fel, vd på det stora företaget får böja sig för styrelsen infall. Kanske är det så Susanna, att den som inte läst läxan och har ett skitjobb, eller kommit till Sverige för att njuta av välfärden får vara så vänliga att anpassa sig till lite av varje de också. Kanske till och med lite mer? Utvecklingen av en livskraftig tjänstesektor är av vital betydelse, inte i första hand för mig som ändå orkar dammsuga själv, utan för alla dom som inte kommer att kunna få andra jobb utan blir hänvisade till bidragsträsket. Det vore fint om vi kunde göra det jobbet utan att bromsa av vänsterfloskler. Väntar med spänning på Kerstin Fredholms nästa bok där hon wallraffar som vd på ett mellanstort svenskt företag och sakta mals ner av oförenliga krav från ägare och anställda. Nej visst ja, det stämmer ju inte med hennes världsbild.
Jag tycker vi gör som vi gjorde med en annan bransch där det förekom olagligheter - prostitutionen. Vi förbjuder den. Eller rättare sagt - vi förbjuder helt enkelt köp av städtjänster. Städerskorna kan vi ju sedan sätta på drogavvänjning eftersom de ju undantagslöst är junkies allihop.
Dunkla individer som ändå vill betala någon för att städa istället för att tvinga maken/hustrun att göra det gratis, kan vi kalla för "torskar" för att visa vilka lågt stående varelser de är.
"Alla undersökningar visar att Rut är rättvist, skriver Peter Rosin som har uppdrag hos Almega" inleder Fredholm sin artikel med, och försöker misskreditera Rosin genom att antyda att han springer någon annans ärende. Javisst, Rosin är öppen med varifrån han kommer, till skillnad från Fredholm. Att döma av de vilda rallarsvingar hon utdelar, leder tanken en till Flamman eller Kpml(r) eller något åt det hållet.
Man hänger inte med i Fredholms logik. Om nu vissa kvinnor är extra utsatta, varför då slå undan en av de få marknader som står dem till buds?
Om städjobbet är sista utvägen, varför då stänga den utvägen? Obegripligt resonemang.
Peter Lindkvist tack för en bra kommentar till artikeln.Jag instämmer helt i det du säger. Har själv en välutbildad son som haft en tvåmans städfirma.Han fick ett mycket trevligt bemötande av sin kunder. Arbetsskadorna är långt mer riskfyllda i hans nuvarande yrke än i städbranschen.
Elitistiskt, nedlåtande och respektlöst. Fredholm framstår som helt verklighetsfrämmande.
En logisk konsekvens vore också att bekämpa hela restaurangbranschen eftersom det där är överrepresenterat med nysvenska företagare som har mindre respekt än vanligt för svenska regler och invandrade anställda. Åtminstone jämfört med IT- eller revisionsbranschen....
Signaturen ”snälla” ställer frågan; Som vanligt ser man inte röken av de som millat åt sossehåll, i kommentarerna.
Jag tror det beror på att newsmill innehåller ofta bra och intressanta artiklar med hänvisningar till bloggar där man kan föra bra diskussioner. Men kommentarerna till artiklarna i newsmill är överlag katastrofalt dåliga. Vore de representativa skulle vi i dag leva i ett samhälla styrt av SD, där egoismen stod i högborg och ord som empati, medkänsla och människokärlek betraktas som ”flum”. Det är skönt att veta att majoriteten inte är sådan, det är det som gör Sverige till ett bra land att leva i.
Så svaret på din fråga blir, som min gamle svenska lektor uttryckte på sin tid; Man ska inte kasta pärlor för svinen.
Visst är det bra att svarta jobb blir vita men den bistra sanningen är att de som har råd inte vill skita ner sig och heller inte vill betala en rimlig lön för att få skiten städad efter sig.
Frågan om RUT handlar om lagbrytarna och de som köper städarnas tjänster inte i första hand om städarna.
Re: khe. Exakt var i denna tråd ser du SD och egosim i högbog ( fö en synnerligen märklig formulering)?
Ingen mer som får känslan av att karriärsugna borgerliga partimedlemmar, på uppdrag, sitter och spyr galla över någonting som jag tror de flesta med lite hjärta och vett ser som ett problem.Bara bilden av vad Kerstin F skriver borde få vem som helst att bli förbannad och ifrågasättande men icke på Newsmill. Det är skrämmande framtidsvisioner man får av att läsa kommentarerna här.
khe,
Dumheter. Presentera de argument du har eller utebli och försmäkta i tystnad.
Detta är en typisk vänsterartikel, som visar på den moderna vänsterns problem. Den beskriver problemen väl (dvs städarnas ganska svåra situation), men ingen lösning presenteras. Det verkar som den enda lösningen är att totalförbjuda städtjänster, eller står det något annat mellan raderna jag inte förstår?
#19 HansS och #21 Jonart levererar slabedangvänsterfloskler vilka egentligen inte förtjänar mothugg. Man pratar om att ha hjärta, samtidigt som man av ideologiska skäl vill kasta ut ca 6 000 människor i arbetslöshet. Man vill slå undan benen för människor som hittat denna tjänstemarknad som är en av få jobbmarknader där folk med låg utbildning, språksvårigheter eller ungdomar som söker sitt första jobb kan få anställning. Snacka om hjärtlöshet och ideologisk låsning!
Att bli dissad av newsmillhögern är direkt meriterande. Fredholm har därför all anledning att känna sig nöjd med sitt jobb
Re: Bosse Johansson. Det är inte allsvenska laguppställningar vi diskuterar här utan framtiden för sveriges minst konkurrenskraftiga arbetskraft. Återkom gärna när du har något väsentligt att tillföra.
Kerstin Fredholm har wallraffat som städerska hos eliterna. En artikel i Aftonbladet berättar hur det ser ut i denna så kallade tjänstesektor.
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article254465.ab
JA du Kerstin det är inte länge sedan vi läste om hur utnyttjade alla
journalister inom media känner sig- få fasta anställningar- jobba som en galning föratt kanske få förlängt eller nytt projekt.
Osäkerhet,pga ingen fast anställning inga lån och kanske inte ens en egen bostad - bo i andra hand... låg lön - o så sexuella trakasserier osv. osv.
Sen har vi de problemen inom scenkonsten där osäkra antällningsförhållanden , trakasserier och särskilt sexuella sådana är vanligt förekommande, perioder av arbetslöshet varvas med korta uppdrag och dessutom besvärliga arbetstider.
Mina anställda ( städare )arbetar kontorstid - kunderna är tacksamma de har avtalsenlig lön och ingen jävel får kränka dem pga deras
hudfärg eller religion. Och skulle någon kund antyda ngt som har sexuell anknytning så då lovar jag att ta itu med det omgående.
Tackochlov så har vi bara underbara kunder.
M
Re: Bosse Johansson. Enligt senaste undersökningen var det lika stor andel vanliga inkomsttagare som höginkomsttagare som hade utnyttjat RUT-avdraget vilket innebär att ditt prat om ELITERNA faller som en död mås mot havets yta. Återigen, återkom när du har något väsentligt att bidra med. Jag kan också göra det enkelt för mig genom att lägga ut allehanda länkar men jag föredrar föra en vuxen diskussion med den egna hjärnan inkopplad och ansvara för det som sägs.
En branch som inte kan klara sig med mindre än att staten går in och skattesubventionerar dess kunder har inget existensberättigande. Statlig styrning i marknaden snedvrider den fria konkurrensen och för tankarna till planekonomi, hemska tanke! Denna elementära borgerliga logik tycks inte gälla längre. Möjligen har andra privata företag i tjänstesektorn åsikter om den saken. För bara ett par månader sedan hävdade Maud Olofsson gång efter annan att staten skall ägna sig åt sin kärnverksamhet och inte gynna företag. Detta var beskedet till Saab-arbetarna och svenska folket. Vill man vinna någon slags trovärdighet för sin sak måste sanningarna ha en varaktighet som sträcker sig lite längre än ett par månader.
Det är fruktansvärt att invandrare ska behöva arbeta för att försörja sina släktingar i hemländerna.
Bosse Johansson. Skatter förvrider också konkurrensen. Man måste ta bort skatter och subventioner för att få en fri marknad, en marknad fri från socialismens vanvett.
TSHEE kanske kan förklara varför de som framför allt köper de här tjänsterna, och som är de som har köpt tjänsterna svart, ska behöva bidrag för att städarna ska få en anständig anställning?
TSHEE påstår att om man är emot bidrag till de som vill ha städhjälp försöker man kasta ut folk i arbetslösheten men det är tydligen ok att fuska med skatten.
Varför ska de välbeställda behöva bidrag? De borde väl kunna klara sig själva.
@ Bosse Johansson, 2010-03-05, 19:55
Ser du verkligen ingen skillnad i att äga en bilfabrik med den kapitalstock det innebär, och att lätta på skattetrycket för en sektor där köparen kan utföra tjänsten själv?
Hade jag och resterande svenska folket lite lätt kunnat snickra ihop en bil efter jobbet en tisdag till sportlovsskidresan hade vi nog behövt se över hur vi beskattade den industrin....
Inte konstigt att sossarna tycker att det här är en dålig idé. RUT-avdraget skapar det jobb vilket gör att deras mest trogna väljarskara försvinner, arbetslösa bidragstagare. Dessutom kommer, som en naturlig följd av detta, arbetslösheten minska - vilket ju naturligtvis är en fjäder i hatten för sittande regering. Nä, Mona med vänner, tänk om och tänk rätt. Vill ni diskutera invandrar/kvinnorättigheter så är jag klart med på noterna, men att lägga in sådana frågeställningar i ett paket som bara gynnar samhället (och som tidigare skrivits, alla delar av samhället - inte bara "eliten") det är idioti.
RUT-avdraget väcker en urgammal klassvrede till liv. Det utmanar och provocerar företagare som konkurrerar på vanliga villkor
Lisen, som sagt, de som utnyttjar RUT är bidragstagare.
Grattis Kerstin!
Att väcka vrede hos många av de blåbruna här på Newsmill är ett gott betyg. det är samma klientel som millar Sverigedomkraterna uppåt och jämlikhet neråt.
Stort grattis!
Jaha du Kerstin ...
Citat:" städar hellre svart än prostituerar sig" ...
Ja, och så vill du eliminera deras chans att få ett städjobb ... kanon ... för sex kan ju va kul, eller hur?
I den mån RUT-jobben diskuteras på vanliga LO-arbetsplatser så är det mest i raljerande och hånfulla ordalag. Också socialdemokratiska politiker får sig en släng av sleven. Det man läser här på newsmill är definitivt inte samma saker man hör i verkstäder, i byggbyssjor eller i lunchrummet på vårdcentraler. Genom frågan om hushållsnära tjänster väcker borgarna liv i diskussioner om klasser och klassamhället. Den diskussionen är borgerligheten dömd att förlora.
Bättre än så sålde inte historien Kerstin Fredholm prånglade ut kring "sanningen" om den inhyrda svarttjänsten "städerskan", som hon för många år sedan ville göra till en slav och prostitutionsbransch...hon själv hade minsann provat på banan.
Undrar om Kersin någonsin betalade skatt för de jobb hon tog betalt för, eller om svartjobbet var avdragsgillt i den "journalistiska anda" hon säger sig gå i god för så andra inte hamnar i just hennes fälla.
Journalisters framgång kanske inte alltid kan göras av reportage av
desamma bara i tron av att de beträder outforskat material och mark och tror sig kommit på ett scoop.
Pinsamt så det föreslår. Andra har bättre historier från VERKLIGA livet att berätta, sanna dessutom. Men det ena utesluter inte det andra.
Denna författare är varken en ekonom eller någon som borde vara en egen företagare, så där faller hela denna dams artikel från den sensation hon trodde sig upptäkt.
Pinsamt pinsamt och så erbarmeligt dåligt underbyggd artikel för de som det i verkligheten berör.
Skäms...
#33 och #37 HansS: ditt resonemang att sänkt skatt är bidrag vittnar om din vänsterutgångpunkt att all lön egentligen tillhör staten. Nej, det är inte ok att fuska med skatten, därför är RUT så finurlig: svarta jobb blir vita. Det visar sig enligt Konjunkturinstitutet att staten t o m går plus om antalet verksamma i branchen överstiger ett visst antal, och den gränsen är passerad. Att sedan låg- och medelinkomsttagarna på köpet får råd till dessa tjänster (enligt SCB utgör dessa grupper 75% av de som utnyttjar RUT) är ju en bonus.
Tshee: Skattefrågan är en annan men att RUT är ett bidrag i förhållande till andra branscher och att de som utnyttjar bidraget är bidragstagare är helt klart. Enligt SCB är det 24,2 procent av de som utnyttjar bidraget låginkomsttagare. 29,2 procent är höginkomsttagare med inkomst över 500.000/år. Proportionellt i förhållande till sina grupper är alltså höginkomsttagarna dominerande tillsammans med medelinkomsttagarna.
Varför ska inte dessa grupper hå råd att betala en anständig lön utan att vi andra ska behöva subventionera deras utlägg.
Använd pengarna till de som verkligen behöver dem. Subventionera städning till sjuka och gamla. Inte till välbärgade och friska människor.
HansS överger nu argumentet om skattefusk. Förståeligt, eftersom RUT överför svarta inkomster till vita; skattefusk elimineras alltså. Som sagt, staten tjänar på RUT, någon "subvention" rör det sig inte om av två anledningar: staten får in mer än den går miste om samt att behålla mer av sin egen lön är varken bidrag eller subvention.
HansS nya argument är det vanliga vänstertugget: gynna inte "välbärgade och friska". HansS envsas alltså att bortse från att 75% av RUT-användarna är låg- och medelinkomsttagare. Vad andelen av olika grupper har att göra med saken är oklart. Kanske spökar vänsterns grundläggande idé: bekämpa rikedom, inte fattigdom, även om alla då får det sämre.
Tshee: Det är förståeligt att du försöker vända och vrida på data eftersom den talar emot dig.
Från SCB:
"Det är mycket ovanligt med hushållsnära tjänster bland personer med låg inkomst. Halva befolkningen (20 år och äldre) hade 2008 en årsinkomst under 200 000 kronor. Av dem var det endast 6 promille som hade denna skattereduktion."
Det här är inte en lingvistisk fråga (eller bara en ekonomisk) om vad bidraget ska kallas. Det är en moralisk fråga. Ska staten använda pengarna till att subventionera tjänster som rastar hundar åt Danderydsborna eller ska vi använda pengarna till nått vettigare som t.ex. åt sjuka och gamla som svårligen klarar av att städa själva.
Och vi vet redan vad du skulle välja Tshee.
Så förfärligt städare har det. Vi måste sluta städa omgående och lära oss att leva i skiten. Tur att jag som invandrare utbildade mig vid sidan om städning till akademiker och forskare. På allvar, blir nästan kränkt hur städyrket beskrivs, jag försörje min familj, mina studier och bidrog till familjen i forna hemlandet och var glad att det fanns städjobb. Jag kan omöjligen vara den enda i Sverige.
Bra skrivet tycker en svensk fd städerska med rätt många års erfarenhet från jobbet. Det stämmer det mesta som du skriver anser jag.
Hur såg det ut för en invandrarfamilj som nyss kommit till Göteborg på 1970 eller 1980-talet? Det troliga scenariot had varit att mannen i familjen börjat direkt på banan på Volvo och att kvinnan börjat som sjukvårdsbiträde på en vårdavdelning. Lägenhet per omgående i Bergsjön, Angered eller Frölunda.
Hur fantastiskt mycket sämre är det inte för nyanlända idag! Den som kommit med idén om hushållsnära tjänster på den tiden hade fått ett rått gapflabb rätt i ansiktet.
oj ,oj menar du att väldigt många som arbetar i städbranschen gränsar på kanten till samhällets olycksbarn och kriminalitet?
Det har jag aldrig tänkt på, hur ska man våga ta hem dessa städerskor?
Har hela tiden tyckt att min verkar vara en jordnära och mycket hederlig person, men klart att det finns en farlig baksida - har bara inte tänkt på det.
"Hur meriterande är det att skura i andras hem?"
Hur meriterande är det att sitta hemma och glo på parabolTV?
Man måste väl börja någonstans?
Måste man vara journalist för att inte förstå det?