Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Självmorden

Anders Björnsson om Självmorden

Självmordsjournalistiken leder till fler självmord

Det måste bli ett slut på självmordsjournalistiken! Den får bara fler personer att ta sina liv. Dessa redaktionsledningar och karriärsugna journalister begår gång på gång dåd som de borde spärras in för, skriver vetenskapsjournalisten Anders Björnsson.


Om författaren

Anders Björnsson är publicist, författare och vetenskapsjournalist.

Hur en människa avslutar sitt liv är en privatsak - om hon dör i syfilis, av alkoholism, under ett samlag eller genom att ta livet av sig. Man kan ha synpunkter på det som har hänt, och om det kunde ha undvikits - genom mera högtstående moral och ett annat levnadssätt, genom försiktigare sexualvanor eller genom ett mera omhändertagande samhälle. Men ingen ska efter sin död behöva schavottera för vad som hände när han eller hon dog. Det är sådant som brukar kallas privatlivets helgd.

Så har det inte alltid varit. Den gamla världen hade en hård människosyn. Syfilitikern blev utpekad, liksom alkoholisten (läs Bellman!); självspillingen fick inte begravas i vigd jord; den som avled i sin älskares armar kunde möjligen begråtas, men då närmast i en akt av galghumor. Privat och offentligt var inte separata arenor i ett samhälle som ännu inte var ett äkta medborgarsamhälle utan drogs på medeltidens obskurantism och fördomar. Den som ville dö för egen hand, men inte vågade på grund av religiösa förbud, kunde döda en annan (så kallade självmordsmord), för då kunde han åtminstone före sin avrättning få syndernas förlåtelse för sitt brott mot en medmänniska - medan brott mot Gud, att inte acceptera hans nåd att låta dig existera, vår något oförlåtligt.

När individen gick från att vara undersåte till att bli myndig medborgare försvann många sådana här straff och brottstänkandet civiliserades. Det betydde exempelvis att självmordet blev en angelägenhet för den enskilde, en tragisk handling som han inte behövde riskera att hängas ut för (eftersom han tidigare kanske hade blivit alldeles tillräckligt uthängd, på sin arbetsplats, i sin familj eller i sitt lokalsamhälle eller inför sig själv) och som han heller inte måste överföra på sina efterlevande som hädanefter var alldeles utan skam (men kanske inte skuld). De offentliga domarna kunde också inriktas på verkliga brott och inte på inbillade. Från tidningarna försvann notiser om den frivilligt valda döden.

Tabut att offentliggöra dödssätt höll i sig under nästan hela 1900-talet i vårt land. Tidningar och annan press lade band på sig. Det var en gärning av respekt för den avlidne, men det uttryckte också en insikt om att självmordet som sådant hade en lockelse för människor som befann sig i gränslandet mellan liv och död. Informationer om andras självvalda död kunde initiera en egens. Efterhand kom den suicidal-epidemiologiska forskningen att styrka misstankarna, eller bekräfta hypoteserna, om medial suicidsmitta. Ju mer som skrevs desto fler gick åt. Också uppmärksamhet i preventivt syfte ledde till fler självmord än förväntade. Och dessa extra-suicider utfördes ofta på det sätt som hade rapporterats, och av personer som befann sig i samma ålders-, köns- eller annan kategori som den avrapporterade självdöde.

Allt detta finns att läsa, i WHO:s dokumentationer exempelvis. Där förekommer också empirisk evidens för att minskad medial rapportering får ned självmordsfrekvensen i en bestämd miljö, vid en viss tidpunkt. Med andra ord: ju mindre man pratar om saken desto färre fullföljer sina självaggressiva handlingar. De som exponerar sådana handlingar, och alldeles bestämt om dessa har utförts av personer som är allmänt bekanta för sin överlägsna eller speciella personlighet, sin hjälte- eller kändisstatus, bidrar till dödstalens ökning - det vill säga de är i praktiken mördare, de utlöser dödsfall som annars inte skulle ha inträffat, här och nu. Ofta är de journalister.

Jag skriver detta samma dag som en yngre medelålders skådespelares självmord har annonserats i kvällspressen. I Expressen fick nyheten hela löpsedeln, hela förstasidan och åtta sidor inne i tidningen; konkurrenten Aftonbladet var något mera modest, men inte mindre asgamsaktig. De ville båda slå på stort - slår man på tillräckligt stort får man ju fler suicider att rapportera om, det är en rent företagsekonomisk kalkyl! När denne artists medspelare, en kvinna, för tre år sedan tog livet av sig, inledde jag en lågintensiv men målmedveten kampanj mot självmordsjournalistiken. Jag fullföljer den nu.

De skribenter som deltar i detta geschäft är föraktliga. De är mördare. De vet fuller väl vad deras insats resulterar i. De har mycket svaga motargument. De tillgodoser inget allmänintresse. De ökar de förtidiga dödstalen i samhället. De begår ett övergrepp mot en människa som har velat lämna detta livet för att hon funnit det outhärdligt - varför ska hon sedan posthumt behöva uthärda någonting sådant? Är hennes liv, hennes namn allas egendom? (Anhöriga kan gå i terapi och behöver inte alls tala ut inför mig.) De hänvisar, när de pressas, till dogmen om konsekvensneutralitet. Men vad är detta för dumheter: inte skriver väl pressen eller cirkulerar väl etermedia vad strunt som helst, de gör ett urval efter en relevansbedömning, det mesta de får reda på kommer aldrig i tryck eller i sändning, är nonsens.

Jävla mördare alltså. Det är vad de är. Dessa redaktionsledningar och karriärsugna journalister begår gång på gång dåd som de borde spärras in för.

Någon frågar: Är jag berörd? Nej, jag är inte berörd, jag är illa berörd. Någon gång på 1980-talet gjorde jag en radiointervju med den världsberömde psykiatern och suicidologen Erwin Ringel i Wien. Dagen före hade en ung kvinna hoppat från tornet i nöjesparken Pratern. Tidningarna skrev stort om detta fall. "Nu kommer flera unga kvinnor att hoppa från höga torn", sa Ringel till mig. I västtysk tv hade man visat en film som ville upplysa om unga män som kastade sig framför tåg. Flera unga män kastade sig därefter framför tåg än någonsin tidigare.

Det måste bli ett slut på självmordsjournalistiken! Den förleder, den lindrar inte. Den gottar sig i andras sorg. Några efterlevande får en medial status som de annars inte hade kunnat påräkna genom egna bedrifter, utan endast genom den käre avlidnes bedrift. Publiciteten är ett gift att utrota. Delta alltså i denna kampanj!





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19251

29 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

...och för övrigt anser jag att hattar borde förbjudas!

Permalänk | Anmäl #1 Hans, 2010-03-04, 22:03

Vissa menar att bristen på medialt utrymme runt självmord leder till att ämnet tabubeläggs och att det inte uppmärksammas som ett problem - vilket det i vissa fall är. Problem löser man delvis genom att uppmärksamma det och skapa debatt runt frågor som rör ämnet, även i detta fall.

Sen kan man såklart prata om hur man skriver om saken. Men att säga att man inte ska eller får skriva om det är bara ännu ett fall av censur och inskränkning som resulterar i att det faller platt mot vikten och nyttan av yttrandefrihet. Ska man ens önska censur för att vissa människor som uppenbart inte är mentalt stabila till att börja med kan försöka ta livet av sig själva (eller andra)? Vet inte om det blir så mycket kvar att prata om då. En klart bättre kritik skulle vara mot dem som väljer att läsa detta och uppmuntrar till skriverierna - som i den kalkyl som författaren nämner.

Inget av detta skrivet utan att jag självklart ser det som stor tragedi när människor som inte mår psykiskt bra tar sina liv.

Tack för artikeln. Och jag gillar hattar.

Permalänk | Anmäl #2 Aloace, 2010-03-04, 22:19

De borde spärras in? Det är inte ens brottsligt att aktivt uppmuntra till självmord, eller att förse någon med verktyg avsedda att användas i självmordssyfte. Av goda skäl.

Jag har aldrig begripit vari den stora tragedin med självmord ligger. En människa som begår självmord avslutar sitt lidande med en väl beprövad säker metod. Jag tycker snarast att det är bra att en människa slutar lida. För närstående blir det säkert jobbigt, men det gäller vid alla dödsfall.

Permalänk | Anmäl #3 Johan Pettersson, 2010-03-04, 23:21

Många skärper sig i trafiken när de ser en polisbil. Har jag bältet på? Kör jag för fort? Är bilen med alla lampor och däck och papper i ordning? Var är körkortet? Är jag nykter? Genom att i trafikmiljön placera ut uppblåsbara polisbilar närmast omöjliga att skilja från de riktiga skulle man förmodligen kunna öka trafiksäkerheten. Men med tiden upptäcks det att de uppblåsbara polisbilarna inte reagerar när det sker något tok. Människorna anpassar sig till den nya verkligheten. På liknande har nog skriverier om självmord bara en kortsiktig effekt. Även om man hade ett räkneverk på näsan som informerade om alla självmord så skulle det nog inte påverka mer än obetydligt.

De som placerar ut uppblåsbara polisbilar borde spärras in.

Permalänk | Anmäl #4 Urban Persson, 2010-03-05, 00:17

Jag önskar att du hade skrivit den här insändaren för fyra år sedan när min vän tog livet av sig i ett välpublicerat självmord. I dagarna fem hade kvällspressen en "field day" om min nära vän och hans väninnas självmord för att sedan, efter att allmänhetens intresse svalnat, totalt släppa hela storyn. Jag skulle vilja införa något slags decimeringssystem för kvällspressjournalister. Som i romerska legioner. När dom slutar skriva skit som fördummar och degenerar allmänheten kan vi sluta decimera dom.

Permalänk | Anmäl #5 Vän, 2010-03-05, 00:30

Anders björnson fumlar runt i ett område han inte vet något om uppenbarligen.Om det är individer som tar självmord i samanhang med andra så gör de det för att inte behöva känna sig ensamma i slutet av sitt liv.
Du resonerar som att fullt friska, glada och välmående individer bara skulle få för sig att avsluta sitt lyckliga liv för att någon annan gjort det. !
Vill någon stoppa självmord så börja med att prata om ämnet mer mer och MER öppet!, fortsätt sedan att skaffa er förmåga till empati, därefter skänker ni de olyckliga människorna er vänskap.

Vill ni inte det så kan ni hålla käft och fortsätta på er egoistiska bana.

Detta ämne behöver belysas mer inte mindre.

Permalänk | Anmäl #6 Peter-mörkret, 2010-03-05, 00:55

Det är precis så du skriver Anders självmord och annat självdestruktivt beteende smittar.
Jag har varit med 3 självmord inom några månader i mitt yrke.
I samhället upp i norra Finland tog tre femtonåringar livet av sig på kort tid för ett par år sedan. Det är bara helt fruktansvärt.
Dessa kvällspressens löpsedlar slår emot en, det är ett hån mot anhöriga och oss alla andra som upplevt dessa händelser

Permalänk | Anmäl #7 Paula, 2010-03-05, 00:59

Sak samma med flyktingpolitiken, ju mer media skriver, desto fler flyktingar anser vi, dvs våra folkvalda språkrör i politik och våra icke folkvalda megafoner i media, att vi ska ta emot, kosta vad det kosta vill.

Medias roll bör alltså diskuteras, och detta ur en mängd synvinklar. Media verkar helt sakna egna spärrar, och där har vi också anledningen till översexualiseringen i samhället, ju mer media skriver om sånt, desto fler dras ned i träsket.

Permalänk | Anmäl #8 Demokrat, 2010-03-05, 03:10

Oh nej, nu kränker man döda också. Var ska detta sluta?
Snart finns ingenting kvar att kränka. Vad ska vi då göra med all vår tid om vi inte har någonting kvar att kränka?
Vad säger Diskrimineringsombudskvinnan?

Permalänk | Anmäl #9 suka, 2010-03-05, 07:15

Ja jag håller helt med. Jag tycker vi ska förtiga allt som känns skamligt. Det mår vi alla bara bra av. Eller hur?

Nä, alltså jag tyckte det var jättebra att Expressen skrev om detta, vilket hans familj också tyckte. Mamman berättade hur det hade gått till när hon hittade sin son, en gripande berättelse ur levande livet.

Allt det där tigandet, som har hållit på i århundraden och gjort vissa i min släkt till "musslor" är alldeles förfärligt. På dödsbädden kommer det ibland fram vilka skamliga handlingar en del har gjort, men ibland vågar människor inte ens där berätta vad som har hänt i deras liv. Detta har jag upptäckt när jag har forskat nu om släkten.

Själv är jag också uppfostrad i den där andan att man inte ska skriva om självmord, lärde jag mig på DN, när jag jobbade natt där.

Men allt förändras i samhället och om vi aldrig pratar om självmord lär vi heller inte kunna stoppa dem. Lika lite som något annat, som vi håller tyst om. Det allra första kriteriet för att kunna ändra människors yttre och inre villkor är att prata.

Jag vet eftersom jag för sju år sedan satt hos min läkare och sade:

- Det är lika bra att jag dör för då får min familj det bättre.

Att jag satt där och grät och sade detta var början till något annat.

Och detta kan läsas nu i en alldeles offentlig dagbok, där jag skrev ned allt och detta sedan publicerades för att vi ska kunna lära oss något av detta. Min bok heter Ett Sekel av Tystnad.

Permalänk | Anmäl #11 Ann Helena Rudberg, 2010-03-05, 07:42

Björnsson har en poäng, även om de flesta kommentatörer inte förstår det. Det finns forskning som tydligt visar sambandet mellan exponering av självmord i media och nya självmord. Det skapar en ond cirkel.

Det är dessutom en sak att rapportera om ett självmord och en annan att vältra sig i det för att sälja lösnummer. Om jag får gissa skulle jag tro att det senare ökar självmorden mer än det förra.

Permalänk | Anmäl #14 Ants, 2010-03-05, 07:50

Om man skriver om terroratacker så ökar de i likhet med dödsskjutningar på skolor: Samma sak med kvinnomisshandel och sexuella övergrepp men hur kan man tro att media skulle gå med på det.? Synd att det är Björnsson som skriver om detta ämne eftersom hans behov av att synas lämnar en dålig eftersmak...

Permalänk | Anmäl #15 Tellus, 2010-03-05, 08:44

Självmord bland kändisar är birdie-namnam för kvällspressen.

Permalänk | Anmäl #16 Ebbe Cederblad, 2010-03-05, 09:06

otroligt dåligt underbyggt inlägg. håller med #15 - dålig eftersmak. viljan att synas syns igenom de taskiga argumenten.
för övrigt är självmord inget att bekymra sig över. det är inget hemsk inget fruktansvärt. som någon sa - alla dödsfall är jobbiga. självmord inget specialfall. det är en väg att ta. låt den som tar den ta den. ska de vara så svårt att inse...

Permalänk | Anmäl #17 nollkoll, 2010-03-05, 09:33

Det är lika många killar som tjejer som skadar sig själva detta förtiger man åndå så fortsätter dom det är dubbelt så många killar som tjejer som tar sina liv ändå talar man bara om tjejer som mår dåligt likförbannat tar killarna livet av sig?

Permalänk | Anmäl #18 Michael Lilja , 2010-03-05, 09:40

Det allra största problemet i sammanhanget är att vissa människor mår så dåligt att de överväger att ta sina liv. Ditt resonemang, som endast fokuserar på huruvida ett fåtal människor som mår dåligt tar livet av sig, och vad detta sedan kan utlösas av - det tyder på att du inte har någon helhetssyn på problematiken.

Permalänk | Anmäl #19 Glenn Lacrosse, 2010-03-05, 09:48

#17 Nolkoll

Du har uppenbarligen noll koll Nollkoll. Alla människor som begår självmord är inte friska, de behöver hjälp. Det är inte alltid ett logiskt resnomang som går i vägarna "jag har prövat alla andra val, och det här är det slutgiltiga". Någon som begår självmord är ofta någon vars uppfattningar om verkligheten är störd av depression eller någon annan psykisk åkomma, någon som med hjälp månader eller år senare kan vara full av livsglädje igen.

Jag tror personligen inte att samhället tjänar på att tysta ner pratet om självmord. Men samtidigt, som någon nämnde tidigare, så är den sensationalism som finns i media direkt skadlig mot drabbade familjer och vänner. Att hitta en gyllene mellanväg är förmodligen omöjligt, men alternativet att förkasta debatten till tystnad är nog det värsta vi kan göra.

Permalänk | Anmäl #20 Erik Müller, 2010-03-05, 10:23

Att media inte har någon moral det vet vi alla. Man blir så trött på det!

Permalänk | Anmäl #21 Paul, 2010-03-05, 10:30

Och i dag publicerar Aftonbladet avskedsbrevet. Vilken journalistisk bragd! Hur mycket har de betalat?

Permalänk | Anmäl #22 torrkorven, 2010-03-05, 11:59

Anders har nog rätt i sak vad gäller skilda fakta, som att rapporter om kändisars självmord stimulerar till nya självmord. Men han diskuterar ju inte någon vettig strategi. Hur ska pressen ta upp självmord? Hur ska vi människor över huvud taget förhålla sig till självmord?
Svaret att vi ska lägga locket på och inte tala om saken är så urbota korkat. Det luktar gammal unken socialdemokrati.

Permalänk | Anmäl #23 Mats Forssblad, 2010-03-05, 14:20

# 4 Urban, jag har aldrig frågat mig själv;
- Är jag nykter när jag sett en polisbil i trafiken.

Anders Björnsson en fråga du skapar hos mig är ;
- Vad vill du säga med ditt Hatt- Foto?

Att tiga om saker är det hemskaste man kan göra, se alla dessa Barnhemsbarn som lidit under årtionde efter årtionde i fina Sverige.
Men frossa icke i olycka! Borde vara rådande moral hos journalister.

Permalänk | Anmäl #24 Sven Nilsson, 2010-03-05, 14:57

Det är inte utan att man blir sugen på att skriva en artikeln om exponering av självmördare i media!

Jag som länge undrat varför det skrivs så lite om ett så stort problem. Varför skrivs det inte mer om detta?

Permalänk | Anmäl #25 Johan Abrahamsson, 2010-03-05, 15:08

Kvällspressen vill vill roa och underhålla, allt från politik till sociala tragedier.
Därför är det inte seriöst när kvällspressen skriver om självmord.
Däremot finns det många andra mer seriösa medier , där frågor av denna art kan diskuteras.

Permalänk | Anmäl #26 flukhen, 2010-03-05, 15:35

Media har under en väldigt lång tid haft ett samarbete som gått ut på att tona ner självmord och försöka att inte skriva om det.

Nyheter är inte riktigt rätt plats att diskutera självmord, däremot så behövs en mer generell öppenhet om det komma fram.

Det är på tiden att sluta kalla flickor som skär sig i armen för att ha begått självmordsförsök.
Borde inte alla redan veta att enda sättet att dö av att skära rakt över handleden är att få blodförgiftning?

Permalänk | Anmäl #27 Geiko, 2010-03-05, 16:07

Gör det Johan Abrahamsson.

Tystnad och locket på samt sopa under mattan-taktiken borde vara i det förgångna.

Vill vi ta itu med problemen så prata om dom och visa att det finns alternativ till självmord, nazism, rasism eller vad det nu må vara.
All denna tystnad är enbart skit och ett maktspel. I längden finns det inga vinnare av tystnaden.

Permalänk | Anmäl #28 Peter-mörkret, 2010-03-05, 17:04

Det är tyvärr inte bara självmordsjournalistiken som upprör mig utan hela kvällstidningsjournalistiken som sprider sig även till s.k. seriösa tidningar. DNs Karin Boys är ett strålande exempel och alla krönikörer som också driver sin egen agenda utan respekt för sanning och objektivitet. Vad lär man sig på journalisthögskolan; att målen helgar medlen?

Permalänk | Anmäl #29 Totte, 2010-03-05, 19:26

Så dumt sagt, i denna artikel. Snacka om att romantisera självmord till en privatsak, då massor av villrådiga anhöriga sliter sitt hår till att få hjälp för sin eller närståendes depressioner att tas på allvar.

Ett självmord är inte vackrare än ett mord på någon annan, men kanske mer rättvis. Hur då? Jo att man tar sitt eget dåliga mående till ett eget ansvar och inte omgivningens, även om omgivningen inte alltid är utan skuld.

Upp till ytan med psykiskt mående i det här "livlösa" landet och fram för diskussionen om den "perfekta" människan som INTE existerar och ta död en gång för alla på att psykiskt illamående är ovanligare eller ens onormalare än svininfluensan som hela svenska folket fått vaccin för.
VAR är den farliga Svininfluensan föresten? Tar inte självmorden fler liv och speciellt bland unga, än någon influensa ens är i närheten utav?!

Permalänk | Anmäl #30 Pia "Vilda" Nordin, 2010-03-06, 00:52

Hörrni. Kan vi inte bara först konstatera att det heter "begå självmord" och "ta livet av sig". Sammanblandningarna låter så oerhört korkat.

Permalänk | Anmäl #31 karlsson, 2010-03-07, 15:47

När man tro Gud då är onda borta..Ta Gud på din sida ..Älska Gud starkt nu...Du får bra med allt ..tänk och tänk och du bör tänka..

När man talar, skriver ,tänkar,känner och leva med Gud då behöver man ser och ser till allt i livet ...kan inte de se hur Djur och alla träd lever ??..Kan inte de se hur allt arbetar och funkar??.. Kan inte de tänka och Gud har gett de en hjärna att tänka på..??
Tro eller inte tro, domedagen finns och Jesus ska komma till jorden -till Palestina - med Mohammeds barnbarn-almehdi--..
Livet är en strid mellan de goda och de onda..Mellan rätt och fel..Mellan rättvist och orättvist.Mellan Gud och Satan..Mellan ljus och mörket.....
livet har Guds vilja..Allt har mening..Titta på vatten, luft och jord med sol...Tänk om en av de försvinner ,vad ska bil det på jorden..??..
Gud finns och Gud har talat och visat allt med bevis till människor ...Och människan är fri att bestämma..Många tror inte men efter döden finns ett liv hos Gud.
Var är Jesus Nu????Var är Jesus mamma Maria??..Tänk och tänk och du bör tänka..

Jesus har talat och bevisat..Jesus kom och som bäbis talade till folkt: Jag kom från Gud , sa Islam ..Jesus och Maria har en hel sidor i Islam..Marias familj och araber är släkt-Mariam Bent Aumran -heter maria i Islam..
I Kristendom står så här att Jesus Talar om de som vill ändra Guds ord -Satan och Satans barn-
Så här står det i Matteusevangeliet, 27:e kapitlet, verserna 22 till 25 - och jag citerar:
"Då frågade Pilatus dem: - Vad skall jag då göra med Jesus, som kallas Messias? De judiska översteprästerna och de äldste svarade alla: - Låt korsfästa honom. Men Pilatus frågade: - Vad ont har han då gjort? Då skriade hela den judiska folkförsamlingen ännu ivrigare: - Låt korsfästa honom. När Pilatus såg att han ingenting kunde uträtta, utan att larmet blev ännu starkare, lät han hämta vatten och tvådde sina händer i folkets åsyn och sade:
- Jag är oskyldig till denne mans blod. Ni får själva bära ansvaret för detta. Och allt folket svarade och sade: Hans blod kommer över oss och över våra efterkommande."
Alltså, enligt kristendomens heligaste text, evangeliet, var det de styrande judarna och det judiska folket som krävde att Jesus skulle dödas genom korsfästelse och att judarna själva tog på sig ansvaret för hans död också för sina efterkommande. Det är här som den kristna så kallade judefientligheten har sitt upphov!
De tål inte att höra sanningen, när den går dem emot. Åtminstone Krister Stendahl, såsom varande biskop, borde veta vad Jesus säger till judarna i Johannesevangeliet, 8 kapitlet, vers 44:
"Ni har djävulen till eder fader och vad eder fader har begär till, det vill ni göra. Han har varit en mördare från början, och i sanning står han icke, ty sanning finns icke i honom. När han talar lögn, då talar han av sitt eget, ty han är en lögnare, ja, lögnens fader."
Var är Jesus nu???..Tänk,tänk och du bör tänka

Permalänk | Anmäl #32 Frihet Palestina FN, 2010-03-08, 01:13

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.