Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Ny tronarvinge

Victoria och Daniel har fått en dotter. Vad betyder det för monarkin? Läs (1) Skriv

EMU

Nytt stödpaket till Grekland klubbat. Men löser det krisen eller är det bättre att landet gör statsbankrutt?  Läs (87) Skriv

Iran och Israel

Alltfler bedömare anser att Israel väntas anfalla Iran för att hindra en iransk atombomb. Läs (15) Skriv

Sol och hälsa

Ulf Börgesson om Sol och hälsa

Solkrämerna ligger bakom hudcancern

I dagarna har det kommit nya fakta som visar att det förmodligen är solkrämerna som ligger bakom ökningen av antalet hudcancerfall. Att detta inte undersökts ordentligt tidigare beror antagligen på att det organ som ligger bakom de flesta av våra "solråd" är sponsrat av l´Oreal, världens största tillverkare av solkyddskräm.


Om författaren

Jag har arbetat i flera år som PR-konsult åt solariebranschen. Till skillnad från mina motståndare är jag öppen med vem jag företräder. Och allt jag påstår kan jag belägga. Hör gärna av dig om du vill ha källor eller mer utvecklade argument, som inte får plats här av utrymmesskäl.

För en tid sedan blev jag intervjuad av Aftonbladet Kropp & Hälsa för artikeln "Solariebranschen slår tillbaka mot myndigheterna". Själv upplever jag situationen som lätt bisarr: Vi måste slåss mot Strålsäkerhetsmyndigheten för att få driva en verksamhet som är bra för folkhälsan.

Än mer absurt är att en av mina debattmotståndare i samma artikel är professor Bengt Westermark, ordförande i Cancerfondens forskningsnämnd. Men låt oss börja från början.

Den moderna synen på solen fick sitt genombrott på det Amerikanska Cancerforskningsförbundets årliga konferens i Anaheim, Kalifornien, våren 2005. Då presenterade Edward Giovannucci, professor vid Harvard och ledande cancerforskare, en studie som visade att dödligheten i cancer skulle minska med 30 % om vi fick tillräckligt med D-vitamin. Ordagrant sade professor Giovannucci: "D-vitamin kan förhindra 30 dödsfall för varje dödsfall som orsakas av hudcancer" och följde upp med "Jag utmanar er (de församlade forskarna, min anm) att försöka hitta något område eller något näringsämne eller överhuvudtaget något som så klart motverkar cancer som D-vitamin."

När Bengt Westermark påstår att du kan få tillräckligt med D-vitamin genom kost är det faktiskt fel. Enligt de allra flesta forskare tar vi upp 80 % av D-vitaminet genom huden. För att få rätt D-vitaminnivå måste du äta två laxar om dagen, alternativt dricka en kvarts liter tran. Nu känner inte jag familjen Westermarks frukostvanor, men det verkar vara i mastigaste laget.

Två år efter professor Giovannuccis rapport publicerades en av de största medicinska studier som genomförts. 4 192 635 patienter från 13 länder analyserades. Resultatet publicerades i European Journal of Cancer samt i British Medical Journal i juni 2007.

Slutsats: Människor som under lång tid exponerats för solens ultravioletta strålar löper kraftigt minskad risk för många svåra cancersjukdomar, framför allt i mage, ändtarm, prostata (det dör 10 gånger fler män i prostatacancer än i hudcancer), bröst, njurar, lever, gall- och urinblåsa, lungor och bukspottskörtel. Om man, som Ulf Wester, informatör på SSM, påstår att det är fel att sola för att få D-vitamin, så är man alltså helt fel ute.

När det gäller solarier är det många som tror att det inte bildas något D-vitamin när man solar i solarium. Det är helt enkelt inte sant. Tester vid Statens Provningsanstalt och Radiumhospitalet i Oslo har visat att moderna D-vitaminrör ger den strålning som behövs för att huden ska producera D-vitamin.

Sedan kunde i och för sig rören vara ännu bättre om solariebranschen fick följa normala EU-regler (vilket SSM är emot). Men det är alltså förbjudet. Välkommen till vår surrealistiska vardag.

Men var kommer då de här felaktiga råden ifrån? SSM bedriver ju ingen forskning inom området? Svaret är att de kommer från rapporter som SSM gått igenom. Och de enda som ges någon medial spridning är de rapporter som stödjer den uppfattning SSM redan har.

En av SSM:s favoritrapporter är den studie som innebar att WHO flyttade solariesolning flyttades från kategorin "kan orsaka cancer" till "orsakar cancer". SSM var snabba med att påpeka att cigaretter och asbest finns i den klassen. De var inte lika snabba med att påpeka att salt sill och rödvin finns i samma klass.

Och vad de absolut inte talade om var att ordföranden i IARC:s forskargrupp, professor Adèle Green, var sponsrad av l´Oreal. Det är världens största tillverkare av solkrämer och brun-utan-sol. Bland IARC:s rekommendationer finns att använda solkräm och undvika solen. Lämpligt nog.

Varför lägger då svenska myndigheter så mycket arbete på att skrämma folk från solen? Jag kan se två skäl:

1: Formellt: Strålsäkerhetsmyndigheten har ett felformulerat uppdrag. Deras uppdrag är bara att minska antalet fall av hudcancer. Om hudcancern minskar, och all annan cancer (samt till exempel benskörhet och blodpropp) fördubblas, har alltså SSM "lyckats". Det 14 000 personer dör varje år i cancerformer som motverkas av solning. 500 dör i hudcancer, flera av dem antagligen för att de förlitat sig på sin solkräm. Inte på grund av att de besökt sitt lokala solarium.

2: Mänskligt: En liten grupp som (upplever sig) arbeta mot ett viktigt mål drabbas ofta av grupptänkande; får svårt att ta in fakta från omvärlden och stöter bort allt som stör den etablerade bilden. Fråga vilken psykolog som helst. Eller varför inte psykiatrikern Mats Humble, som visat på solens nytta inom psykisk hälsa. Somalier kallar t ex autism för "svenska sjukan" (mörkhyade människor behöver mer sol än ljushyade för att få rätt dos av D-vitamin).

Tänk om det är så knäppt att människor är skapade för att leva utomhus?

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/19193

1 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Ännu en välskriven artikel, keep it up!

Permalänk | Anmäl #1 Emil Klang, 2010-04-04, 13:41

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Diskussion i SR:s Nya Vågen

Anders Lindberg, ledarskribent på Aftonbladet, retade upp många debattörer när han skrev en text ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.