Bra Andreas Isik. Finns ingen anledning att förneka folkets bakgrund, det är inget hinder för en framtida utveckling, Snarare en grund till.
Själv skulle jag önska att ALL religion tar fasta på en enda enkel levnadsregel: Var mot andra som du önskar att de ska vara mot dig.
And the world would be a better place.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-03-02, 10:25
Kristendom eller woodo...what´s the difference?
Nej... SVT kör på Elsa Beskows sagor, absolut överlägsen bok!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2010-03-02, 10:24
Kristendom eller woodo...what´s the difference?
Nej... SVT kör på Elsa Beskows sagor, absolut överlägsen bok!
Permalänk | Anmäl
Charlotte T., 2010-03-02, 10:24
Bra skrivet! VIktigt att behålla Sveriges kristna arv och traditioner.
Permalänk | Anmäl
Tomas, 2010-03-02, 10:31
Det finns HISTORIA och det finns RELIGIONSKUNSKAP.
Två viktiga ämnen i den svenska skolan.
I svensk HISTORIA skall undervisas om att kristendomen haft en särställning under många hundra år.
Stat och religion samverkade.
Att Gud regerade var säkert en tröst för många, när livet var svårt.
Men många har farit illa av denna symbios.
Fattiga förblev fattiga och skulle ”veta sin plats”, enligt kyrkans förkunnelse och statens lagar.
Många mödrar dog i barnsäng. Många barn dog i späd ålder.
Allt var "Guds vilja".
Men när läkarvetenskapen såg bortom religionen, fann man att det inte var nödvändigt att alla dessa liv gick till spillo.
I RELIGIONSKUNSKAP däremot, skall undervisas om olika religioner.
Om religionerna - Inte i en viss religion.
Permalänk | Anmäl
Inga L., 2010-03-02, 10:55
Va? Svt har en ny "kristen" profil?
Är det så att Svt ska ha en kristen profil är det ett stort nederlag för detta land.
"Hurra" för det och du är inte intresserad av att det ska gå bra för Sverige för det är just avståndstagandet av religion som skapat detta lands framgång.
Sverige är sekulärt land, behåll din religion för dig själv eller flytta till något annat land, 'det finns många', faktiskt en majoritet av jordens länder som har en relgiös hållning.
Permalänk | Anmäl
Peter-mörkret, 2010-03-02, 11:02
Programserien med Jonas Gardell, skolverkets definition av ämnet religionskunskap och kristendomens påverkan på det assyriska folket är för mig tre helt skilda saker. Påståendet att svt skulle skaffa sig en ny kristen profil är helt taget ur luften.
När det gäller assyriska undomar så är det definitivt en grupp som bör öka sin tolerans mot personer av annan livåskådning.
Södertälje, där assyrierna dominerar, är ju knappast ett samhälle där personer som inte tillhör den dominerande gruppen välkomnas med öppna armar..
Permalänk | Anmäl
mita, 2010-03-02, 11:04
Tycker Asatron borde få en större plats i undervisningen, inget illa menat men varför ska vi lära oss om en massa semitiska ökengudar när vi har våra egna.
Permalänk | Anmäl
johnhenry, 2010-03-02, 11:09
Bra skrivet Andrias. Skitsamma om de flesta utav oss är ateister eller av en annan tro (eller vad man vill kalla det). Kristendomen är en del utav vår historia och det är det som präglar hur vi lever idag.
Permalänk | Anmäl
Fakir, 2010-03-02, 11:14
Haha, har svt en kristen profil? Just nu hämtar vi oss från OS...
Det utslätade ändringsförslaget kan utgå, platt och poänglöst.
Nuvarande text helt ok, och om den stör kan man skopa ihop allt under kultur, historia, värdegrund eller liknande.
Religion kan vi ju inte blanda ihop eller ens diskutera längre.
SR hade tidigare en andlig stund varje dag(om jag minns rätt)kl 11 andliga sånger, fina gamla psalmer som vi lärt utantill i skolan.
Ett riktigt kulturarv!
Och inget som störde för en oreligiös person att springlyssna på.
Vill man höra dessa sånger idag, ofta ommelodiserade, så är det till att vakna söndagmorgon k 6.
Fint i vårsol och med oransonerat kaffe!
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2010-03-02, 11:25
Varför gör Sveriges Television en fyra timmar lång serie om Gud? Det är den stora frågan tycker jag, som kommer i skymundan av varför just Jonas Gardell ska göra detta. Är han expert på något vis? Nä, men kändis är han.
Hans bror Mattias Gardell är experten, professor i jämförande religionskunskap i Uppsala. Den post, som Nathan Söderblom en gång hade, men han var väl biskop? Nej han var till och med ärkebiskop. Mattias Gardell som förra året fick Leninpriset och gick ut och försvarade sig. Han var frihetlig socialist. Inget annat.
Om jag får gissa så är den här programserien mot den kristna kyrkan. Det antyder åtminstone trailern för programmet med en skrikande kvinnlig präst stående i en ekande kyrka. Och det är väl också komikern Gardell? Alltså han spelar henne. Men han är också säkert emot denna kristna kyrka.
Hela frågan om att tro ska antagligen avdramatiseras genom att vi kan se på våra trosföreställningar med humor? Inte så väldigt svår gissning.
Vi behöver ingen Gud, men visst behöver vi något att stå på i vår vardag. En blandning av vetande om naturlagar, att man fryser ihjäl om man går ut nu (försökte hämta tidningen men gav upp för jäkla kallt) och mer inre vetande om att jag älskar min familj tex.
Vi sätter upp ett slags gudar för oss hela tiden och de som är inneslutna i en absolut tro har försvunnit in i barndomen enligt mitt sätt att se. De vet att de alltid kan lita på Gud vad som än händer.
Och på så vis kan en människa vända ut och in på sitt liv och tro att hon eller han kommer till himlen och får sitta vid Gud Faders sida och styra över de andra. Eller att de belönas med hundra oskulder ifall de bombar ihjäl sig själva och ett antal fiender.
Och föreställningen om att denna jord ska gå under och ge vika för något helt nytt är stark i dessa 2012-tider då flera gamla profetior påstås gå samman och förutspå samma sak. Tiden tar slut då 21 december 2012 för mayaindianernas kalender fortsätter inte.
Helt klart är att vi behöver som människor gå vidare till ett nytt sätt att betrakta oss själva. Att vi inte längre behöver ingå varken i djurens samhälle eller i gudarnas samhälle. Vi människor är något annat. Vi kan stå på djurens nivå om vi vill, men vi kan också se precis som Gud gör på världen och oss själva.
För vem är Gud? Det måste väl vara någon vi själva har hittat på? Något som finns inuti oss alla? En förmåga att se på ett annat sätt än hundar och katter gör? En slags medvetenhet, som vi kan använda eller strunta i, beroende på.
Men att tro på en allsmäktig Gud är att underkasta sig en makt, som man i det läget också försöker trycka på andra. Inte kul.
Och nu ska alltså komikern, narren och naturligtvis riksbögen Jonas Gardell berätta om Gud. Jaha.
Och frihetlig socialist? Är inte det också en tro?
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/nu-ska-vi-hora-talas-om-gu...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-03-02, 11:31
Det finns HISTORIA och det finns RELIGIONSKUNSKAP.
Två ämnen i den svenska skolan.
I svensk HISTORIA skall undervisas om att kristendomen haft en särställning under många hundra år.
Stat och religion samverkade. Det var säkert en tröst för många när livet var svårt.
Men många har farit illa av denna symbios.
Fattiga förblev fattiga och skulle ”veta sin plats”, enligt kyrkans förkunnelse och statens lagar.
Många mödrar dog i barnsäng. Många barn dog i späd ålder.
Allt var "Guds vilja".
Men när läkarvetenskapen såg bortom religionen, fann man att det inte var nödvändigt
att alla dessa liv gick till spillo.
I RELIGIONSKUNSKAP skall undervisas om olika religioner.
Om religioner - Inte i en viss religion.
Permalänk | Anmäl
Inga L., 2010-03-02, 11:32
Andrias, det du skriver är helt korrekt. Alla har rätt att vara stolta över sin historia och kultur, inklusive oss svenskar.
Tyvärr verkar det vara inne bland svenska politiker att klanka ner på sin egen kultur för att fiska röster. Citat från Mona Sahlin:
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker"
Permalänk | Anmäl
Verklighetsförankring, 2010-03-02, 11:39
Instämmer helt och fullt med författaren. Det verkar finnas ett slags religionsfobi hos vissa myndigheter. Beklagligt, för det drabbar våra barn.
SVT bejakar och värnar mångfalden på ett klart positivt sätt numera.
Permalänk | Anmäl
Daniel Claesson, 2010-03-02, 11:44
Religionsfobi är en sund inställning.
Permalänk | Anmäl
jon, 2010-03-02, 12:02
Jonas Gardell är inte kristen. Han har en egen religion han kallar kristendom. Sverige är inte kristna, vi är exkristna. Ja, vi använder kristna symboler då och då, men ingen läser Bibeln, ingen tror "Herren" i gamla testamentet existerar och ingen tror Jesus var en äkta gudfödd magiker.
Permalänk | Anmäl
Staffan Bengtsson, 2010-03-02, 12:32
Att Sverige skulle ha en särskilt kristen värdegrund är bara humbug. Jag förnekar givetvis inte att kristendomen har påverkat samhället, men samhället har även påverkat kristendomen. Samma kristna värdegrund som vi tydligen har i Sverige, det är samma kristna värdegrund som stod bakom korstågen, vetenskapsförnekelse och -förföljelse under årtusenden, spanska inkvisitionen, den tysta uppbackningen av judeförföljelsen under andra världskriget, och som idag propagerar mot kondomanvändning i AIDS-drabbade delar av Afrika. Nej, sanningen är att "den kristna värdegrunden" vi har i Sverige inte är fullt så kristen som den är modern. Och sekulär, tack gode gud (pun intended).
Att lära ungdomar om kristendomen välkomnar jag. Jag menar inte att utbildning är fel. Men att hävda att kristendomen ska ha en särställning i religionsundervisningen med bevekelsegrunden att Sverige är ett pseudokristet land, det är bara dumheter. Hitta på något vettigare argument, eller lägg ner.
P.S. "religions tv" stavas "religions-tv", och "SVT´s" stavas "SVT:s".
Permalänk | Anmäl
Björngalningen, 2010-03-02, 12:47
Hoppas SVT:s ledare sätter kaffet i halsen när de läser rubriken. För det är en skam att SVT börjar bli mer och mer religiöst anstruket. Vad var det där larvet om Sisselas dödssynder häromsistens, om inte ett försök att framhäva kristet nonsens som vedertagna livsregler. Låt oss slippa!
Permalänk | Anmäl
Fullblodssvensk, 2010-03-02, 13:17
Om man är säker på sin tro behöver man inte skylta offentlig med den vilket de flesta assyrier och ortodoxa kristna tycker sig behöver göra ständigt. Det värsta av allt det är de som är intoleranta mot andra religioner och livsåskådningar. Vad har ni för rätt till det; tex du Andreas Isik???
Permalänk | Anmäl
elin, 2010-03-02, 13:35
# 11 Ann Helena,
så klokt.
Instämmer.
Permalänk | Anmäl
Sven Nilsson, 2010-03-02, 13:54
Det finns en blind fläck angående vårt hedniska förflutna. De skandinaviska folken är stöpta ur denna form där tron på den inneboende kraften var det främsta. Det sprangs inte i tid och otid och knäppte händer eller krökte rygg på bästa OCD manér. Man bad gudarna om bistånd i besvärliga företag om utgången var oviss sedan var det upp till ens egen styrka och vilja om saker lyckades eller om nornorna satte stop för det hela, ty nornornas väv är svår att förutsäga Denna inställning försvann ingalunda efter kristendomens införande. De skandinaviska folken är fortfarande hedniska. Man hade en helt annan inställning till kvinnor. Det fanns stridande kvinnor och kvinnor i makt positioner i den gamla världen. Man hade en helt annan inställning till djur och allt i naturen var besjälat. De flesta svenskar är fortfarande hedningar utan att veta om det som älskar sin natur, är jämlika (Inte på det samhälls förstörande genus perspektivets sätt), samt behandlar djur väl. Endast nidingar behandlar djur illa. Det är dax att få lite självinsikt. Vi är en av de germanska stammarna i nord europa och vi är mer speciella än man vill få oss att tro.
Permalänk | Anmäl
Q8888, 2010-03-02, 14:06
Självfallet bör all religion fasas ut så fort det går. Det finns absolut ingen plats för religion i ett civiliserat, utvecklat samhälle.
Svensk regimkontrollerad media, inklusive SVT som är lika opartiskt som Fox News, ska hjälpa till med detta.
Helst skulle vi utvisa alla religiösa, men tyvärr är det inte möjligt. Vi kan inte ens utvisa alla muslimer då många av dem köpte flingor (för de som undrar så kan man hitta uppehållstillstånd längst ner i vissa flingpaket).
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-03-02, 14:06
Den som tittar noga ser att vår gamla asatro mer än skiner igenom i det som kan liknas vid den svenska folksjälen. Asatron är åter en offentligt accepterad religion i Sverige. Kristendomen har bara stått ivägen i flera århundraden.
Personligen får jag inte demokrati att gå ihop med religion. Demokratin, folkets makt kan inte rimligen fungera med vetorätt för gud eller dem som anser sig företräda Gud, eller påstår sig veta vad Gud vill.
Religionsfrihet i en demokrati måste i huvudsak innebära frihet från religion. Allt annat är en förfalskning av demokratin.
Din tro är en privatsak och i demokratins namn är du skyldig att begränsa den till det. Jag vet att flera religioner stipulerar att dess anhängare skall missionera. Det är bara ett av det onda med religioner, men ett av mest underskattade onda.
Och nej, Sverige är inte särskilt sekulärt, tyvärr! De religiösa nästlar sig in i allt. Tydligaste exemplet är väl att vi håller oss med en kung som enligt grundlagen måste bekänna sig till en gammalkristen tro och att riksdagens öppnande varje år välsignas i kyrkan.
De religiösa krafterna vädrade morgonluft när muren föll. Nu försöker de fula ut alla ickereligiösa som kommunister, eller åtminstone vänster. Det är en skrämmande utveckling som pågått och fått fart sedan 1989.
Det tydligaste nya exemplet på bristande självinsikt om hur religionen tillåts infiltrera vardagligt tänkande kom på OS-invigningen, när OS-generalen talade om att alla idrottare skulle avstå från fusk och doping, men att Gud skulle hjälpa dem. Hjälp från Gud i en tävling, är inte det fusk?
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2010-03-02, 14:51
Som hård ateist och religionshatare så måste även jag säga att jag vuxit upp i ett protestantiskt land, vilket präglar mig -- och Sverige. Så jag får, för en gångs skull, hålla med den religiöse artikelförfattaren.
Dessutom måste jag tacka Andrias Isik för citaten om skolan, den politiska korrektheten var rolig... även om man mår lite illa av minnena från 70-talets grundskola.
(Och en komiker med ett pubertalt självhävdelse-/revansch-behov talar om religion/livsåskådning i icke underhållnings-program?! Varför inte låta honom ta LSD också? Jag vill ha tillbaka TV-avgifterna jag tvingats betala i decennier!)
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-03-02, 16:11
#22 Q8888, 2010-03-02, 14:06
Jag tror du har alldeles rätt. Vi har lämnat tron på övernaturliga väsen bakom oss men vi firar fortfarande jul och midsommar, precis som vi gjorde innan kristendomens intåg i våra land. Personligen tycker jag faktiskt att det är ganska kul och charmigt att skylla åskan på Tor, fast jag naturligtvis vet han inte har så mycket med den att göra. Det är helt enkelt bara en del av min etnicitet och tradition. Man önskar verkligen att de som har sin etnicitet och tradition i de abrahamitiska religionerna kunde ta sig själva på lite mindre allvar.
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2010-03-02, 16:30
Håller med Inga L.
Det är skillnad på skolämnet religion och ämnet historia. Sveriges historia är starkt präglad av kristendomen och är det än idag. Att förstå bakgrunden till företeelser i samhället och vissa traditioner skall självklart läras ut till skolbarnen. I ämnet religion skall man lära sig om olika religioner. Att ändå ett visst fokus kommer att hamna på kristendomen är oundvikligt, oavsett hur formuleringen från Skolverket ser ut.
Permalänk | Anmäl
Håkan Thorsell, 2010-03-02, 17:54
Det går inte att diskutera religion, utan att veta något om religioner.
Varje religion är som ett språk. Man måste behärska åtminstone ett språk bra, för att kunna samtala.
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2010-03-02, 18:44
JohnHenry: asagudarna övergav våra förfäder helt frivilligt för tusen år sedan, antagligen för att de tyckte de var rätt fåniga och historierna om dem barnsliga. De är därför knappast aktuella längre.
Permalänk | Anmäl
Jörgen Mattsson, 2010-03-02, 20:00
Bra artikel Isik..
Dock är man lite trött på svenska kyrkan, då de tyvärr glidit ifrån de ursprungliga värderingarna.
Ser gärna ett samarbete mellan Svenska kyrkan-ortodoxa, Katolska samfund i framtiden!
Vi kristna måste stå upp för vilka vi är!
Mer radikala!
Permalänk | Anmäl
Hans Eriksson, 2010-03-02, 20:15
Q8888 och Jangdal har en poäng, resonemanget rimmar väl med den svenska kulturen. På ett ungefär kan man anta att de kristna religiösa imperialisterna fick lite mer inflytande över makthavare och så småningom spred sig så sakteliga ut till folket för en 900 år sen, om man skal vara generös. Även om medellivslängd har varit kort historiskt har det inte varit ovanligt att folk kunnat bli både 70 och 80 år, det är ganska lång tid som en människa harreal erfarenhet av det som varit och påverkar hur man ser på samhället, om man delar denna livslängd med 900 år blir det endast 11-13 av den här typen av mansåldrar som skiljer oss från den tiden. Den tiden är närmre än man kan förledas av när man mäter i små tidsenheter som år.
Varför slaktar inte den ideologiskt troende alliansen SVT? denna institution har för länge sen passerat bäst före datum och gör mer skada än nytta, nä regimen slaktar gedigna institutioner som apoteket och bilprovningen som bevisligen levererat samhällsservice billigt och bra till självkostnadspris. Men de kommer aldrig att slakta SVT, denna institution som har en abnormt oförtjänt trovärdighet hos folket är ett nödvändigt instrument för att passivisera folket och få dem att stillatigande låta våra politiker omvandla samhället radikalt och få folk att tro de lever i den bästa av världar och att det blir sämre för dem är oundvikligt. En uppsjö av usel skränig privat-TV skulle göra mindre skada då de inte skulle ha samma trovärdighet.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-03-03, 05:57
Nej, #37 Jörgen M, svenskarna kristnades inte frivilligt. De tvingades av en kungamakt som såg ekonomiska och maktstrategiska fördelar med kristendomen. Hårda strider varade i ett par hundra år mellan adels/kunga-ätter där några stod upp för den gamla asatron medan andra med starkt stöd av katolska kyrkan slogs för kristendomen. De med mest pengar vann. Vi kan här tala om den största interventionen av främmande makt i svenska inrikes angelägenheter någonsin i historien.
Det var de kristna kungarna som införde skatteväsendet i Sverige. Något sådant hade vi inte tidigare. Det kan vara något att hålla i minnet för den kristna högern som tycker att skatterna är för höga.
Det kan skönjas ett ökat intresse för kristendom bland dem som räds islam. Men historien har endast avskräckande exempel att erbjuda dem som tror att en religion kan bekämpas med en annan. All religion måste bekämpas av dem som vill försvara demokratin. Och nej, det var inte kristendomen som banade väg för demokratin. De ville inte ha den men tvingades ge sig när demokratins förespråkare lyckades vända kristendomens dogmer mot religionen. Men det är inget att förvånas över att de religiösa är historierevisionister, det har de alltid varit.
Permalänk | Anmäl
Mats Jangdal, 2010-03-03, 08:18
Du skriver att du inte vet varför SVT sänder programmet och hur programmet är utformat ändock yttrar du dig - i ren spekulation. Vad sägs om att plocka upp luren och ringa SVT för att ta reda på det innan du drar dina slutsatser om varför det sänds och vad det innebär?
Sämre journalistik får man leta efter....
Permalänk | Anmäl
Glen Gary, 2010-03-03, 09:38
32 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bra Andreas Isik. Finns ingen anledning att förneka folkets bakgrund, det är inget hinder för en framtida utveckling, Snarare en grund till.
Själv skulle jag önska att ALL religion tar fasta på en enda enkel levnadsregel: Var mot andra som du önskar att de ska vara mot dig.
And the world would be a better place.
http://soldatmamma.blogspot.com
Kristendom eller woodo...what´s the difference?
Nej... SVT kör på Elsa Beskows sagor, absolut överlägsen bok!
Kristendom eller woodo...what´s the difference?
Nej... SVT kör på Elsa Beskows sagor, absolut överlägsen bok!
Bra skrivet! VIktigt att behålla Sveriges kristna arv och traditioner.
Det finns HISTORIA och det finns RELIGIONSKUNSKAP.
Två viktiga ämnen i den svenska skolan.
I svensk HISTORIA skall undervisas om att kristendomen haft en särställning under många hundra år.
Stat och religion samverkade.
Att Gud regerade var säkert en tröst för många, när livet var svårt.
Men många har farit illa av denna symbios.
Fattiga förblev fattiga och skulle ”veta sin plats”, enligt kyrkans förkunnelse och statens lagar.
Många mödrar dog i barnsäng. Många barn dog i späd ålder.
Allt var "Guds vilja".
Men när läkarvetenskapen såg bortom religionen, fann man att det inte var nödvändigt att alla dessa liv gick till spillo.
I RELIGIONSKUNSKAP däremot, skall undervisas om olika religioner.
Om religionerna - Inte i en viss religion.
Va? Svt har en ny "kristen" profil?
Är det så att Svt ska ha en kristen profil är det ett stort nederlag för detta land.
"Hurra" för det och du är inte intresserad av att det ska gå bra för Sverige för det är just avståndstagandet av religion som skapat detta lands framgång.
Sverige är sekulärt land, behåll din religion för dig själv eller flytta till något annat land, 'det finns många', faktiskt en majoritet av jordens länder som har en relgiös hållning.
Programserien med Jonas Gardell, skolverkets definition av ämnet religionskunskap och kristendomens påverkan på det assyriska folket är för mig tre helt skilda saker. Påståendet att svt skulle skaffa sig en ny kristen profil är helt taget ur luften.
När det gäller assyriska undomar så är det definitivt en grupp som bör öka sin tolerans mot personer av annan livåskådning.
Södertälje, där assyrierna dominerar, är ju knappast ett samhälle där personer som inte tillhör den dominerande gruppen välkomnas med öppna armar..
Tycker Asatron borde få en större plats i undervisningen, inget illa menat men varför ska vi lära oss om en massa semitiska ökengudar när vi har våra egna.
Bra skrivet Andrias. Skitsamma om de flesta utav oss är ateister eller av en annan tro (eller vad man vill kalla det). Kristendomen är en del utav vår historia och det är det som präglar hur vi lever idag.
Haha, har svt en kristen profil? Just nu hämtar vi oss från OS...
Det utslätade ändringsförslaget kan utgå, platt och poänglöst.
Nuvarande text helt ok, och om den stör kan man skopa ihop allt under kultur, historia, värdegrund eller liknande.
Religion kan vi ju inte blanda ihop eller ens diskutera längre.
SR hade tidigare en andlig stund varje dag(om jag minns rätt)kl 11 andliga sånger, fina gamla psalmer som vi lärt utantill i skolan.
Ett riktigt kulturarv!
Och inget som störde för en oreligiös person att springlyssna på.
Vill man höra dessa sånger idag, ofta ommelodiserade, så är det till att vakna söndagmorgon k 6.
Fint i vårsol och med oransonerat kaffe!
Varför gör Sveriges Television en fyra timmar lång serie om Gud? Det är den stora frågan tycker jag, som kommer i skymundan av varför just Jonas Gardell ska göra detta. Är han expert på något vis? Nä, men kändis är han.
Hans bror Mattias Gardell är experten, professor i jämförande religionskunskap i Uppsala. Den post, som Nathan Söderblom en gång hade, men han var väl biskop? Nej han var till och med ärkebiskop. Mattias Gardell som förra året fick Leninpriset och gick ut och försvarade sig. Han var frihetlig socialist. Inget annat.
Om jag får gissa så är den här programserien mot den kristna kyrkan. Det antyder åtminstone trailern för programmet med en skrikande kvinnlig präst stående i en ekande kyrka. Och det är väl också komikern Gardell? Alltså han spelar henne. Men han är också säkert emot denna kristna kyrka.
Hela frågan om att tro ska antagligen avdramatiseras genom att vi kan se på våra trosföreställningar med humor? Inte så väldigt svår gissning.
Vi behöver ingen Gud, men visst behöver vi något att stå på i vår vardag. En blandning av vetande om naturlagar, att man fryser ihjäl om man går ut nu (försökte hämta tidningen men gav upp för jäkla kallt) och mer inre vetande om att jag älskar min familj tex.
Vi sätter upp ett slags gudar för oss hela tiden och de som är inneslutna i en absolut tro har försvunnit in i barndomen enligt mitt sätt att se. De vet att de alltid kan lita på Gud vad som än händer.
Och på så vis kan en människa vända ut och in på sitt liv och tro att hon eller han kommer till himlen och får sitta vid Gud Faders sida och styra över de andra. Eller att de belönas med hundra oskulder ifall de bombar ihjäl sig själva och ett antal fiender.
Och föreställningen om att denna jord ska gå under och ge vika för något helt nytt är stark i dessa 2012-tider då flera gamla profetior påstås gå samman och förutspå samma sak. Tiden tar slut då 21 december 2012 för mayaindianernas kalender fortsätter inte.
Helt klart är att vi behöver som människor gå vidare till ett nytt sätt att betrakta oss själva. Att vi inte längre behöver ingå varken i djurens samhälle eller i gudarnas samhälle. Vi människor är något annat. Vi kan stå på djurens nivå om vi vill, men vi kan också se precis som Gud gör på världen och oss själva.
För vem är Gud? Det måste väl vara någon vi själva har hittat på? Något som finns inuti oss alla? En förmåga att se på ett annat sätt än hundar och katter gör? En slags medvetenhet, som vi kan använda eller strunta i, beroende på.
Men att tro på en allsmäktig Gud är att underkasta sig en makt, som man i det läget också försöker trycka på andra. Inte kul.
Och nu ska alltså komikern, narren och naturligtvis riksbögen Jonas Gardell berätta om Gud. Jaha.
Och frihetlig socialist? Är inte det också en tro?
http://annhelenarudberg1.blogspot.com/2010/03/nu-ska-vi-hora-talas-om-gu...
Det finns HISTORIA och det finns RELIGIONSKUNSKAP.
Två ämnen i den svenska skolan.
I svensk HISTORIA skall undervisas om att kristendomen haft en särställning under många hundra år.
Stat och religion samverkade. Det var säkert en tröst för många när livet var svårt.
Men många har farit illa av denna symbios.
Fattiga förblev fattiga och skulle ”veta sin plats”, enligt kyrkans förkunnelse och statens lagar.
Många mödrar dog i barnsäng. Många barn dog i späd ålder.
Allt var "Guds vilja".
Men när läkarvetenskapen såg bortom religionen, fann man att det inte var nödvändigt
att alla dessa liv gick till spillo.
I RELIGIONSKUNSKAP skall undervisas om olika religioner.
Om religioner - Inte i en viss religion.
Andrias, det du skriver är helt korrekt. Alla har rätt att vara stolta över sin historia och kultur, inklusive oss svenskar.
Tyvärr verkar det vara inne bland svenska politiker att klanka ner på sin egen kultur för att fiska röster. Citat från Mona Sahlin:
"Jag tror att det är lite det som gör många svenskar så avundsjuka på invandrargrupper. Ni har en kultur, en identitet, en historia, någonting som binder ihop er. Och vad har vi? Vi har midsommarafton och sådana töntiga saker"
Instämmer helt och fullt med författaren. Det verkar finnas ett slags religionsfobi hos vissa myndigheter. Beklagligt, för det drabbar våra barn.
SVT bejakar och värnar mångfalden på ett klart positivt sätt numera.
Religionsfobi är en sund inställning.
Jonas Gardell är inte kristen. Han har en egen religion han kallar kristendom. Sverige är inte kristna, vi är exkristna. Ja, vi använder kristna symboler då och då, men ingen läser Bibeln, ingen tror "Herren" i gamla testamentet existerar och ingen tror Jesus var en äkta gudfödd magiker.
Att Sverige skulle ha en särskilt kristen värdegrund är bara humbug. Jag förnekar givetvis inte att kristendomen har påverkat samhället, men samhället har även påverkat kristendomen. Samma kristna värdegrund som vi tydligen har i Sverige, det är samma kristna värdegrund som stod bakom korstågen, vetenskapsförnekelse och -förföljelse under årtusenden, spanska inkvisitionen, den tysta uppbackningen av judeförföljelsen under andra världskriget, och som idag propagerar mot kondomanvändning i AIDS-drabbade delar av Afrika. Nej, sanningen är att "den kristna värdegrunden" vi har i Sverige inte är fullt så kristen som den är modern. Och sekulär, tack gode gud (pun intended).
Att lära ungdomar om kristendomen välkomnar jag. Jag menar inte att utbildning är fel. Men att hävda att kristendomen ska ha en särställning i religionsundervisningen med bevekelsegrunden att Sverige är ett pseudokristet land, det är bara dumheter. Hitta på något vettigare argument, eller lägg ner.
P.S. "religions tv" stavas "religions-tv", och "SVT´s" stavas "SVT:s".
Hoppas SVT:s ledare sätter kaffet i halsen när de läser rubriken. För det är en skam att SVT börjar bli mer och mer religiöst anstruket. Vad var det där larvet om Sisselas dödssynder häromsistens, om inte ett försök att framhäva kristet nonsens som vedertagna livsregler. Låt oss slippa!
Om man är säker på sin tro behöver man inte skylta offentlig med den vilket de flesta assyrier och ortodoxa kristna tycker sig behöver göra ständigt. Det värsta av allt det är de som är intoleranta mot andra religioner och livsåskådningar. Vad har ni för rätt till det; tex du Andreas Isik???
# 11 Ann Helena,
så klokt.
Instämmer.
Det finns en blind fläck angående vårt hedniska förflutna. De skandinaviska folken är stöpta ur denna form där tron på den inneboende kraften var det främsta. Det sprangs inte i tid och otid och knäppte händer eller krökte rygg på bästa OCD manér. Man bad gudarna om bistånd i besvärliga företag om utgången var oviss sedan var det upp till ens egen styrka och vilja om saker lyckades eller om nornorna satte stop för det hela, ty nornornas väv är svår att förutsäga Denna inställning försvann ingalunda efter kristendomens införande. De skandinaviska folken är fortfarande hedniska. Man hade en helt annan inställning till kvinnor. Det fanns stridande kvinnor och kvinnor i makt positioner i den gamla världen. Man hade en helt annan inställning till djur och allt i naturen var besjälat. De flesta svenskar är fortfarande hedningar utan att veta om det som älskar sin natur, är jämlika (Inte på det samhälls förstörande genus perspektivets sätt), samt behandlar djur väl. Endast nidingar behandlar djur illa. Det är dax att få lite självinsikt. Vi är en av de germanska stammarna i nord europa och vi är mer speciella än man vill få oss att tro.
Självfallet bör all religion fasas ut så fort det går. Det finns absolut ingen plats för religion i ett civiliserat, utvecklat samhälle.
Svensk regimkontrollerad media, inklusive SVT som är lika opartiskt som Fox News, ska hjälpa till med detta.
Helst skulle vi utvisa alla religiösa, men tyvärr är det inte möjligt. Vi kan inte ens utvisa alla muslimer då många av dem köpte flingor (för de som undrar så kan man hitta uppehållstillstånd längst ner i vissa flingpaket).
Den som tittar noga ser att vår gamla asatro mer än skiner igenom i det som kan liknas vid den svenska folksjälen. Asatron är åter en offentligt accepterad religion i Sverige. Kristendomen har bara stått ivägen i flera århundraden.
Personligen får jag inte demokrati att gå ihop med religion. Demokratin, folkets makt kan inte rimligen fungera med vetorätt för gud eller dem som anser sig företräda Gud, eller påstår sig veta vad Gud vill.
Religionsfrihet i en demokrati måste i huvudsak innebära frihet från religion. Allt annat är en förfalskning av demokratin.
Din tro är en privatsak och i demokratins namn är du skyldig att begränsa den till det. Jag vet att flera religioner stipulerar att dess anhängare skall missionera. Det är bara ett av det onda med religioner, men ett av mest underskattade onda.
Och nej, Sverige är inte särskilt sekulärt, tyvärr! De religiösa nästlar sig in i allt. Tydligaste exemplet är väl att vi håller oss med en kung som enligt grundlagen måste bekänna sig till en gammalkristen tro och att riksdagens öppnande varje år välsignas i kyrkan.
De religiösa krafterna vädrade morgonluft när muren föll. Nu försöker de fula ut alla ickereligiösa som kommunister, eller åtminstone vänster. Det är en skrämmande utveckling som pågått och fått fart sedan 1989.
Det tydligaste nya exemplet på bristande självinsikt om hur religionen tillåts infiltrera vardagligt tänkande kom på OS-invigningen, när OS-generalen talade om att alla idrottare skulle avstå från fusk och doping, men att Gud skulle hjälpa dem. Hjälp från Gud i en tävling, är inte det fusk?
Som hård ateist och religionshatare så måste även jag säga att jag vuxit upp i ett protestantiskt land, vilket präglar mig -- och Sverige. Så jag får, för en gångs skull, hålla med den religiöse artikelförfattaren.
Dessutom måste jag tacka Andrias Isik för citaten om skolan, den politiska korrektheten var rolig... även om man mår lite illa av minnena från 70-talets grundskola.
(Och en komiker med ett pubertalt självhävdelse-/revansch-behov talar om religion/livsåskådning i icke underhållnings-program?! Varför inte låta honom ta LSD också? Jag vill ha tillbaka TV-avgifterna jag tvingats betala i decennier!)
#22 Q8888, 2010-03-02, 14:06
Jag tror du har alldeles rätt. Vi har lämnat tron på övernaturliga väsen bakom oss men vi firar fortfarande jul och midsommar, precis som vi gjorde innan kristendomens intåg i våra land. Personligen tycker jag faktiskt att det är ganska kul och charmigt att skylla åskan på Tor, fast jag naturligtvis vet han inte har så mycket med den att göra. Det är helt enkelt bara en del av min etnicitet och tradition. Man önskar verkligen att de som har sin etnicitet och tradition i de abrahamitiska religionerna kunde ta sig själva på lite mindre allvar.
Håller med Inga L.
Det är skillnad på skolämnet religion och ämnet historia. Sveriges historia är starkt präglad av kristendomen och är det än idag. Att förstå bakgrunden till företeelser i samhället och vissa traditioner skall självklart läras ut till skolbarnen. I ämnet religion skall man lära sig om olika religioner. Att ändå ett visst fokus kommer att hamna på kristendomen är oundvikligt, oavsett hur formuleringen från Skolverket ser ut.
Det går inte att diskutera religion, utan att veta något om religioner.
Varje religion är som ett språk. Man måste behärska åtminstone ett språk bra, för att kunna samtala.
JohnHenry: asagudarna övergav våra förfäder helt frivilligt för tusen år sedan, antagligen för att de tyckte de var rätt fåniga och historierna om dem barnsliga. De är därför knappast aktuella längre.
Bra artikel Isik..
Dock är man lite trött på svenska kyrkan, då de tyvärr glidit ifrån de ursprungliga värderingarna.
Ser gärna ett samarbete mellan Svenska kyrkan-ortodoxa, Katolska samfund i framtiden!
Vi kristna måste stå upp för vilka vi är!
Mer radikala!
Q8888 och Jangdal har en poäng, resonemanget rimmar väl med den svenska kulturen. På ett ungefär kan man anta att de kristna religiösa imperialisterna fick lite mer inflytande över makthavare och så småningom spred sig så sakteliga ut till folket för en 900 år sen, om man skal vara generös. Även om medellivslängd har varit kort historiskt har det inte varit ovanligt att folk kunnat bli både 70 och 80 år, det är ganska lång tid som en människa harreal erfarenhet av det som varit och påverkar hur man ser på samhället, om man delar denna livslängd med 900 år blir det endast 11-13 av den här typen av mansåldrar som skiljer oss från den tiden. Den tiden är närmre än man kan förledas av när man mäter i små tidsenheter som år.
Varför slaktar inte den ideologiskt troende alliansen SVT? denna institution har för länge sen passerat bäst före datum och gör mer skada än nytta, nä regimen slaktar gedigna institutioner som apoteket och bilprovningen som bevisligen levererat samhällsservice billigt och bra till självkostnadspris. Men de kommer aldrig att slakta SVT, denna institution som har en abnormt oförtjänt trovärdighet hos folket är ett nödvändigt instrument för att passivisera folket och få dem att stillatigande låta våra politiker omvandla samhället radikalt och få folk att tro de lever i den bästa av världar och att det blir sämre för dem är oundvikligt. En uppsjö av usel skränig privat-TV skulle göra mindre skada då de inte skulle ha samma trovärdighet.
Nej, #37 Jörgen M, svenskarna kristnades inte frivilligt. De tvingades av en kungamakt som såg ekonomiska och maktstrategiska fördelar med kristendomen. Hårda strider varade i ett par hundra år mellan adels/kunga-ätter där några stod upp för den gamla asatron medan andra med starkt stöd av katolska kyrkan slogs för kristendomen. De med mest pengar vann. Vi kan här tala om den största interventionen av främmande makt i svenska inrikes angelägenheter någonsin i historien.
Det var de kristna kungarna som införde skatteväsendet i Sverige. Något sådant hade vi inte tidigare. Det kan vara något att hålla i minnet för den kristna högern som tycker att skatterna är för höga.
Det kan skönjas ett ökat intresse för kristendom bland dem som räds islam. Men historien har endast avskräckande exempel att erbjuda dem som tror att en religion kan bekämpas med en annan. All religion måste bekämpas av dem som vill försvara demokratin. Och nej, det var inte kristendomen som banade väg för demokratin. De ville inte ha den men tvingades ge sig när demokratins förespråkare lyckades vända kristendomens dogmer mot religionen. Men det är inget att förvånas över att de religiösa är historierevisionister, det har de alltid varit.
Du skriver att du inte vet varför SVT sänder programmet och hur programmet är utformat ändock yttrar du dig - i ren spekulation. Vad sägs om att plocka upp luren och ringa SVT för att ta reda på det innan du drar dina slutsatser om varför det sänds och vad det innebär?
Sämre journalistik får man leta efter....