Om författaren
Cannabisakademiens ständige sekreterare
I slutet av 1800-talet skapades det en stark arbetarrörelse som höll ett fast grepp i kopplet till kapitalisterna och aristokratin. En slags guldålder där vi arbetare fick igenom reformer som gav mer makt åt oss. Men efter ett halvsekel av socialdemokratiskt styre händer det någonting inom partiet.
Den vanliga svensken måste tas om hand. Den vanliga svensken vet inte hur mycket sprit den klarar av. Den vanliga svensken vet inte någonting.
Vi förflyttade oss utan att märka från ett socialdemokratiskt styre till en paternalautokratisk centralplanerad stat där vi blev lurade att:
"Sköter du dig, och tycker som du ska tycka får du ta del av någonting som vi kallar välfärden, en tyst muta som får dig att hålla smacken"
Generation efter generation tog emot dessa tysta mutor. Det blev mer och mer en självklarhet att man skulle få ta del av välfärden, oavsett om man behövde den eller inte. Och får man någonting måste man ju ge tillbaka, inte sant? Vad sägs om vårt kritiska tänkande?
Det kritiska tänkandet - någonting som saknas i det här landet. I dagens Sverige kritiserar vi inte statsmakten:
"De vill ju oss väl! All nyttjande av cannabis är missbruk som leder till heroinsprutor på Sergels Torg! Alla som någonsin testar cannabis är missbrukare. Nej inte alkohol. Det är ingen drog. Det får vi köpa på vårt kära systembolag om vi är snälla."
"Blanda inte ihop korten nu. Missbruket av cannabis är det vi ska prata om, precis som vi alltid gjort. Nej, nej, vi ska inte prata om att det kan ge pengar till vår statskassa. Det är irrelevant. Vi ska prata om missbruket och pundare på Sergels Torg i Stockholm."
Enligt Patrik Karlsberg får vi inte argumentera om vad vi vill i debatten. Vi ska argumentera på visst sätt, och diskutera en sakfråga. Missbruket.
"Missförstånd", "distanserad" och "diskussionen är feltolkad"; är det inte sådant politiker brukar säga när kanonen är slut på krut, och inte vill att vi ska ifrågasätta ett beslut?
För det är precis vad herr Karlsberg och alla andra förbudsskyltar vill att oliktänkande ska göra. "Rätta sig i ledet". Hur förekommer det en feltolkning genom att argumentera för att cannabislegalisering bidrar till statskassan? På vilket sätt är det ett missförstånd att alla rekreationsbrukare inte övergår till missbruk på en icke fysisk beroendeframkallande drog?
Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18910
Lysande replik Vilgot!
Permalänk | Anmäl
Hiram, 2010-02-26, 11:07
Bra och insiktsfull artikel och inte minst det där om att allt bruk faktiskt inte är missbruk. Flertalet brukare av nästan vad som helst är inte 'missbrukare' vad det nu är egentligen.
Det är konstigt att vissa intressen (repressionsindustrin mest) lyckats stigmatisera en sorts växt så till den milda grad att många tycker det är vettigt att begå de mest horribla övergrepp mot människor som tycker de vill odla den och även njuta den som krydda i både maten och i livet rent allmänt.
Hur kan i övrigt någorlunda vettiga människor bli helt tokiga av att bara höra att någon njuter utav cannabis? Jo, det beror på att det skapats ett sorts politiskt korrekt tyckande att tycka så för oavsett hur dumt det än är så är det vad vi 'skall' tycka.
Folk måste ta reda på hur det ligger till och sätta de som förespråkar övergrepp mot vissa växtodlare till svars för sin förföljelse och fängslande med mera grova brott mot människor för deras val av favoritväxt.
Glädjande är att så många fler har en medvetenhet numera om hur det verkligen ligger till med cannabis och det kan vi nog till stor del tacka internet för. Numera sågas de etablerade politikernas lögner ner snabbare och snabbare.
Permalänk | Anmäl
Mikael Forsberg, 2010-02-26, 11:20
Vilgot, var någonstans i Patriks artikel framgår det att man bör "rätta sig i ledet"? Jag läste artikeln flera gånger, men fick inte alls det intrycket, snarare tvärtom. Han tar upp varför debatten sällan leder någonvart och hur man kan undvika det. Ett generellt tips till oss debattörer, med andra ord.
I övrigt håller jag med dig.
Permalänk | Anmäl
Antares, 2010-02-26, 14:13
Tror du har misstolat Karsberg en aning.
Jag känner honom till viss del och han är inte i närheten av för ett förbud.
Han menar nog bara att för att vi ska vinna debatten så bör vi också ta oss an missbruksfrågan lite mer.
Mvh
Permalänk | Anmäl
Andreas Persson, 2010-02-26, 15:11
Yes! Bra analys!
Permalänk | Anmäl
Sören Backman, 2010-02-26, 20:23
Som alla kanske vet så vill ju faktiskt Vänsterpartiet legalisera bruk av narkotika. Så vill man det så är det ju bara att gå och rösta.
Frid
Permalänk | Anmäl
Vänster, 2010-02-27, 10:00
Vad/vem garanterar att Vänsterpartiet kommer driva frågan överhuvudtaget? Förutom motionen att avkriminalisera eget bruk som var framlagd av några Vänsterpartister i höstas, har man inte gjort något annat för att förändra den nuvarande situationen. I nuläget verkar det inte vara en prioritetsfråga för vänstern.
Tack, men nej tack.
Permalänk | Anmäl
Antares, 2010-02-27, 15:34
Jag har ingen erfarenhet av någon sorts narkotika, men jag rökte i nästan 25 år.
Jag försökte sluta flera gånger men misslyckades. Faktum kvarfstår att jag i princip blev beroende av nikotin. Måste ha en rök när jag vakande. Röka efter kaffet osv.
När man klagade på att jag rökte blev jag förbannad och menade att "det är väl min sak om jag röker".
Så drabbades jag av lunginflamation med svåra kramper i ryggen var gång jag tog mig ett bloss. Det tog mig ungefär 1 år att komma bort från rökbegäret. Det otäckaste var att jag c:a 15 år senare drabbades av ett nästan oövervinnerligt rökbegär då jag gick in i en tobakshandel för att köpa en "dosa snus" åt en arbetskompis. Det var mycket nära att jag började röka igen.
Skulle kunna tänka mig att bruket av kanabis kan leda till ungefär samma reaktioner för personer som har "dålig karaktär" = dålig motivation att hålla bruket inom rimliga gränser. Tyvärr är det nog en majoritet av brukare som hamnar i denna kategori.
Permalänk | Anmäl
KaraGu, 2010-02-27, 21:29
#8 KaraGu
Cannabis _kan_ vara beroendeframkallande, det ska betonas. Men inte i alls lika hög grad som nikotin, främst p.g.a. att cannabis inte ger ett fysiskt beroende. Det kan däremot vara psykiskt beroendeframkallande för vissa, vilket manifesteras i form av behovet att "bli hög", eller i vissa extrema fall när personen inte kan tänka sig ens en dag utan cannabis.
Detta är dock ovanligt. De allra flesta som använder cannabis, t.o.m. regelbundet, upplever i regel inga större problem då dem slutar. Så att likställa nikotin med cannabis går tyvärr inte.
Grattis att lyckades sluta röka, förresten!
Permalänk | Anmäl
Antares, 2010-02-27, 23:32
#8 KaraGu
Sluta tänka dig och tro så mycket. Snälla. Det är sånt som bidrar till den fullkomligt snedvridna synen på cannabis.
Jag är nikotinberoende och jag har brukat cannabis i många år till och från.
Det finns ingen drog som är lättare att sluta med/avstå från än cannabis. Det är ungefär som att tacka nej till lördagsgodiset. Det finns inget fysiskt beroende.
Nikotin däremot.. är det en miljon gånger värre att sluta med.
Permalänk | Anmäl
Therese, 2010-02-28, 12:49
Håller med ovanstående, att sluta med nikotinvaror är rent ut sagt ett långdraget helvete jämfört med att sluta röka cannabis, det är MIN erfarenhet. Så nu tuggar jag nikotintuggummi den här gången, då jag känner att jag inte orkar hålla stånd mot nikotinet. Många personer i Sverige har ju fått sin uppfattning att knark är en homogen grupp av medel, ni vet som Sofia Modigh sa "drug is drugs". Det kan inte vara mer fel, snacka om vilka kassa signaler det ger, hur skall våra ungdomar känna förtroende för personer som medvetet ljuger dem i ansiktet? Det är det som är läget nu, Sofia Modigh och hennes likar har inget förtroendekapital bland svensk ungdom, möjligtvis att de har kvar lite förtroende hos lättskrämda tanter och mindre vetende.
Permalänk | Anmäl
Carl, 2010-02-28, 13:36
På tiden att man öppnar käften.
Missbruk eller bruk.
Att vara slav under en drog botas för det första inte med STRAFF.
Att ens säga att cannais är beroendeframkallande är isåfall ett resultat av ett känslomässigt torrt samhälle där den enda känslomässiga stimulansen och meningen med livet kan komma från något som även jesus brukade.
Permalänk | Anmäl
M, 2010-03-01, 15:37
Väl skrivet!
Permalänk | Anmäl
Aloace, 2010-03-02, 12:19
"Många personer i Sverige har ju fått sin uppfattning att knark är en homogen grupp av medel, ni vet som Sofia Modigh sa "drug is drugs". Det kan inte vara mer fel, snacka om vilka kassa signaler det ger"
Exakt. För att inte tala om den urvattning av narkotikabegreppet som sker när en lätt drog som cannabis läggs i samma fack som heroin.
Permalänk | Anmäl
Arne Svensson, 2010-05-25, 15:34
Vilgot Nilsson - Du har i Ditt inlägg ovan - träffat mitt i prick ! - om hur kollektiv psykologisk manipulation = kollektiv hjärnFörsmutsning går till rent praktiskt.
"Samhällsmoralen gror ur gräsrötterna. Gör den inte det beror det på att den har gödslats med för mycket skit från ovan." - sade Tage Danielsson på sin tid.
Men vem lyssnade på honom då - eller tar intryck av det i dags dato - av wåra PyramidMaktHavare och deras medlöpare (= flest i antal) ? - hälsar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-06-06, 22:28
Nikotin är mycket mer beroendeframkallande än cannabis. Det ger kanske inte samma negativa psykiska effekter, men minst lika mycket fysiska skador på lungor, hjärta och andra organ. Vad dessa kostar sjukvården varje år är det säkert många som funderar på, men det är då garanterat bra mycket dyrare än cannabis-skador nånsin kommer bli.
Permalänk | Anmäl
Gurra Johansson, 2011-09-01, 14:00
16 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Lysande replik Vilgot!
Bra och insiktsfull artikel och inte minst det där om att allt bruk faktiskt inte är missbruk. Flertalet brukare av nästan vad som helst är inte 'missbrukare' vad det nu är egentligen.
Det är konstigt att vissa intressen (repressionsindustrin mest) lyckats stigmatisera en sorts växt så till den milda grad att många tycker det är vettigt att begå de mest horribla övergrepp mot människor som tycker de vill odla den och även njuta den som krydda i både maten och i livet rent allmänt.
Hur kan i övrigt någorlunda vettiga människor bli helt tokiga av att bara höra att någon njuter utav cannabis? Jo, det beror på att det skapats ett sorts politiskt korrekt tyckande att tycka så för oavsett hur dumt det än är så är det vad vi 'skall' tycka.
Folk måste ta reda på hur det ligger till och sätta de som förespråkar övergrepp mot vissa växtodlare till svars för sin förföljelse och fängslande med mera grova brott mot människor för deras val av favoritväxt.
Glädjande är att så många fler har en medvetenhet numera om hur det verkligen ligger till med cannabis och det kan vi nog till stor del tacka internet för. Numera sågas de etablerade politikernas lögner ner snabbare och snabbare.
Vilgot, var någonstans i Patriks artikel framgår det att man bör "rätta sig i ledet"? Jag läste artikeln flera gånger, men fick inte alls det intrycket, snarare tvärtom. Han tar upp varför debatten sällan leder någonvart och hur man kan undvika det. Ett generellt tips till oss debattörer, med andra ord.
I övrigt håller jag med dig.
Tror du har misstolat Karsberg en aning.
Jag känner honom till viss del och han är inte i närheten av för ett förbud.
Han menar nog bara att för att vi ska vinna debatten så bör vi också ta oss an missbruksfrågan lite mer.
Mvh
Yes! Bra analys!
Som alla kanske vet så vill ju faktiskt Vänsterpartiet legalisera bruk av narkotika. Så vill man det så är det ju bara att gå och rösta.
Frid
Vad/vem garanterar att Vänsterpartiet kommer driva frågan överhuvudtaget? Förutom motionen att avkriminalisera eget bruk som var framlagd av några Vänsterpartister i höstas, har man inte gjort något annat för att förändra den nuvarande situationen. I nuläget verkar det inte vara en prioritetsfråga för vänstern.
Tack, men nej tack.
Jag har ingen erfarenhet av någon sorts narkotika, men jag rökte i nästan 25 år.
Jag försökte sluta flera gånger men misslyckades. Faktum kvarfstår att jag i princip blev beroende av nikotin. Måste ha en rök när jag vakande. Röka efter kaffet osv.
När man klagade på att jag rökte blev jag förbannad och menade att "det är väl min sak om jag röker".
Så drabbades jag av lunginflamation med svåra kramper i ryggen var gång jag tog mig ett bloss. Det tog mig ungefär 1 år att komma bort från rökbegäret. Det otäckaste var att jag c:a 15 år senare drabbades av ett nästan oövervinnerligt rökbegär då jag gick in i en tobakshandel för att köpa en "dosa snus" åt en arbetskompis. Det var mycket nära att jag började röka igen.
Skulle kunna tänka mig att bruket av kanabis kan leda till ungefär samma reaktioner för personer som har "dålig karaktär" = dålig motivation att hålla bruket inom rimliga gränser. Tyvärr är det nog en majoritet av brukare som hamnar i denna kategori.
#8 KaraGu
Cannabis _kan_ vara beroendeframkallande, det ska betonas. Men inte i alls lika hög grad som nikotin, främst p.g.a. att cannabis inte ger ett fysiskt beroende. Det kan däremot vara psykiskt beroendeframkallande för vissa, vilket manifesteras i form av behovet att "bli hög", eller i vissa extrema fall när personen inte kan tänka sig ens en dag utan cannabis.
Detta är dock ovanligt. De allra flesta som använder cannabis, t.o.m. regelbundet, upplever i regel inga större problem då dem slutar. Så att likställa nikotin med cannabis går tyvärr inte.
Grattis att lyckades sluta röka, förresten!
#8 KaraGu
Sluta tänka dig och tro så mycket. Snälla. Det är sånt som bidrar till den fullkomligt snedvridna synen på cannabis.
Jag är nikotinberoende och jag har brukat cannabis i många år till och från.
Det finns ingen drog som är lättare att sluta med/avstå från än cannabis. Det är ungefär som att tacka nej till lördagsgodiset. Det finns inget fysiskt beroende.
Nikotin däremot.. är det en miljon gånger värre att sluta med.
Håller med ovanstående, att sluta med nikotinvaror är rent ut sagt ett långdraget helvete jämfört med att sluta röka cannabis, det är MIN erfarenhet. Så nu tuggar jag nikotintuggummi den här gången, då jag känner att jag inte orkar hålla stånd mot nikotinet. Många personer i Sverige har ju fått sin uppfattning att knark är en homogen grupp av medel, ni vet som Sofia Modigh sa "drug is drugs". Det kan inte vara mer fel, snacka om vilka kassa signaler det ger, hur skall våra ungdomar känna förtroende för personer som medvetet ljuger dem i ansiktet? Det är det som är läget nu, Sofia Modigh och hennes likar har inget förtroendekapital bland svensk ungdom, möjligtvis att de har kvar lite förtroende hos lättskrämda tanter och mindre vetende.
På tiden att man öppnar käften.
Missbruk eller bruk.
Att vara slav under en drog botas för det första inte med STRAFF.
Att ens säga att cannais är beroendeframkallande är isåfall ett resultat av ett känslomässigt torrt samhälle där den enda känslomässiga stimulansen och meningen med livet kan komma från något som även jesus brukade.
Väl skrivet!
"Många personer i Sverige har ju fått sin uppfattning att knark är en homogen grupp av medel, ni vet som Sofia Modigh sa "drug is drugs". Det kan inte vara mer fel, snacka om vilka kassa signaler det ger"
Exakt. För att inte tala om den urvattning av narkotikabegreppet som sker när en lätt drog som cannabis läggs i samma fack som heroin.
Vilgot Nilsson - Du har i Ditt inlägg ovan - träffat mitt i prick ! - om hur kollektiv psykologisk manipulation = kollektiv hjärnFörsmutsning går till rent praktiskt.
"Samhällsmoralen gror ur gräsrötterna. Gör den inte det beror det på att den har gödslats med för mycket skit från ovan." - sade Tage Danielsson på sin tid.
Men vem lyssnade på honom då - eller tar intryck av det i dags dato - av wåra PyramidMaktHavare och deras medlöpare (= flest i antal) ? - hälsar Josef B.
Nikotin är mycket mer beroendeframkallande än cannabis. Det ger kanske inte samma negativa psykiska effekter, men minst lika mycket fysiska skador på lungor, hjärta och andra organ. Vad dessa kostar sjukvården varje år är det säkert många som funderar på, men det är då garanterat bra mycket dyrare än cannabis-skador nånsin kommer bli.