Mediavanor och mobiltelefoner är två skilda saker. Om dessa två hålls i sär gärna för mig, men inget kommunicerande på lektionstid.
Permalänk | Anmäl
Allemand, 2010-02-23, 09:38
En orsak till att elever idag inte blir lika smarta som man blev förr är att "bruset" är för påträngande. Det är så mycket brus (läs: information som hela tiden bearbetas) vilket gör det mycket svårt och få dessa djupare aha upplevelser som är så viktiga när en person tar nya kliv in i intelligensens värld.
Det är självklart inte fel med mycket information, men man måste också få fokusera och framförallt kunna fokusera på svåra problem som man försöker lösa.
Permalänk | Anmäl
Per Ghosh, 2010-02-23, 10:32
Poängen är väl inte mobiltelefoner i sig, utan att lärare med stökiga elever inte fått slänga ut dem ur klassrummet när de t.ex. suttit och talat i sina telefoner...?
Antingen förstår artikelförfattaren inte detta för hon är på en skola med små problem -- eller så spelar hon dum för att blanda bort diskussionen. Rätt ointressant i båda fallen.
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-02-23, 10:33
Otroligt intressant och lärorikt att läsa Anna Lindevalls berättelse från en verklighet som inte längre är min. Jag kommer från en annan planet, tom sen mina barn (den yngste är 25 år) har det hänt massor.
Jag har inga problem med att se det goda med all teknik, Framtiden är häftig och ska naturligtvis inte bromsas. Det är när det kommer till rollerna i skolan som jag blir lite bekymrad. Om eleverna är de som kan, fattar, klarar, vet mest och bäst, och livligt protesterar, snackar för sin sak, övertygar och "vinner" - vad händer då med rollen som mentor? Vad är då motivationen att lyssna och lära? Om "mentorn" redan är överkörd.
Kan inte låta bli att tänka på mina två lugna och harmoniska jaktlabbar som älskar när jag är Matte, den som vet, kan och som tar ansvar. Utan denna ledarroll skulle de vara förvildade och yra och ängsliga.
Ibland undrar jag om inte detsamma gäller för barn? Och då tycker jag att det är lite synd om dem idag.
Själv funkar jag bara om det är struktur runt mig eftersom jag inuti är lätt ostrukturerad.
I dagens skolmiljö skule jag ha gått under.
http://soldatmamma.blogspot.com
Permalänk | Anmäl
Carina Nordén Åkerlund, 2010-02-23, 10:38
Det var en lång text, som förutom vissa delar mest kändes som ett hyllningstal till dina elever. Men i sista stycket berörde du kärnan, gymnasiet är frivilligt. Det är inte lärarens plikt att vakta gymnasieeleverna, förutom om de stör sina kamrater eller försöker fuska.
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-23, 10:46
Det är en intressant diskussion. En sak som saknas är att skolan är en förberedelse för företagsliv och där uppfattas twittrande & annat socialt nätverkande som oacceptabelt på möten & ibland på jobbet över huvud taget, så till en del kan förbud vara befogade för att skola i avstånd från det sociala nätverket - att lära sig att ibland kan man inte vara tillgänglig. Jag tror inte på ett totalt förbud heller men gränser måste finnas.
Permalänk | Anmäl
Jonas69, 2010-02-23, 10:51
Är 30 år gammal och satt alltså i skolbänken åren då skolan slog om från faktabaserad undervisning till den nya modellen baserad på elevers egna ansvar och utformande av sitt lärande.
Min upplevelse av den nya inriktningen skolan har tagit är mycket negativ. Jag minns mycket väl "den egna efterforskningen" vi gjorde i skolans datasal spelandes pel och nätsurfandes och jag läste naturvetenskapsprogrammet, den såkallade "seriösa" utbildningen.
Tror våra framtida generationer skulle tjäna på en återgång till en mer konservativ skola. "Vi behöver inte lära oss årtal va?" kan sägas beteckna skiftet som skedde någon gång på mitten av 90 talet. Återgå till faktabaserad undervisning. Elever ska inte sitta med själva och styra, allt för många saknar helt enkelt den mognad som krävs för detta.
Mobiltelfoner anser jag ska tas i beslag då de används under lektionstid. Det riskerar bli ett flummande utan dess like annars då man idag kan surfa, spela spel etc på telefonerna.
Kort och gott, krav måste kunna ställas. Att vara "gammaldags" är ej något negativt. Dagens elever fostras till bli oerhört lättkränkta och lite skinn på näsan skulle inte skada.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-02-23, 11:17
@Allemand:
Bra synpunkt. Många verkar inte ha förstått det där. Bara för att något finns tillängligt inom räckhåll, behöver det inte innebära att det är det bästa alternativet vid just det tillfället.
Dessutom handlar mycket av diskussionerna om den FELAKTIGA användningen av exempelvis mobiler. Det finns t.ex. inte nån direkt relevant koppling till att skicka '- Ey bah, my bitch, l0ve yah babe <33333333333333!'-sms när man har matematik. Eller fysik. Eller hemkunskap. Idrott?
Citat Anna Lindevall: 'Problemet är att vi lärare, de flesta av oss vågar jag påstå, inte riktigt har fattat hur sjutton ungdomarna lyckas fixa så mycket samtidigt.'
Där, däremot, verkar det som om huvudet på spiken träffats. Att man sedan ska gå ut och öppet erkänna att lärare i stor utsträckning inte har den kompetens som krävs för att hantera skoldagen, är kanske inte så smart. Behjärtansvärt att det erkänns, men inte så klokt.
För på något sätt känns det som om det är kvantitet istället för kvalitet som är den genomgående röda tråden. Ja, ungdomar klarar av mycket. Men kan de något av det bra? Börja satsa på att eleverna klarar av basämnena först?
Permalänk | Anmäl
Thomasson, 2010-02-23, 11:37
Håller med Batbert. Som svensklärare borde man kunna skriva samma innehåll på högst en tredjedel av textmängden.
Egentligen är det väl ett ickeproblem som beskrivs. Grundskola-gymnasieskola-högskola. En glidande skala, från mobilförbud till mobiltillåtet. Men, i inget sammanhang tillåtet att störa! Att prata i telefon samtidigt som någon annan talar (middagstal, skollektion, föreläsning osv) eller där det stör (bio, klassisk konsert osv) är ett etikettbrott som alla barn måste lära sig att låta bli. Men en regel som även vuxna då och då bryter mot, sorgligt nog.
Självklart ska en elev få spela in en lektion på sin mobil, för att senare kunna lyssna av det igen. Eller fotografera en uppritad tavla. Eller skicka ett SMS och tala om till vilket klassrum en kamrat ska. Behöver det ens påpekas? Vi lever i 2000-talet, inte 1970!
Permalänk | Anmäl
Mayo, 2010-02-23, 11:52
Så intressant för en gammal tant, att läsa hur det kan gå till i en modern skolklass. Det brukar annars mest visas skräckexempel i nyhetsrapporteringen om hur hemsk dagens skola är.
Jag blev riktigt glad faktiskt, av att läsa din krönika.
Det vore kul att läsa lite kommentarer från dina elever, om hur de uppfattar situationen i klassrummet.
Kanske en kommande kolumn?
Språkpolisen i mig reagerade förstås över att du skriver "även fast" - i stället för "även om" eller "fastän".
Moderna skribenter brukar också ha problem med de/dem.
Usch vad jag känner mig petig, när jag egentligen tycker att det var så roligt att läsa. Tack.
Permalänk | Anmäl
Inga Lövgren, 2010-02-23, 12:06
Numera verkar elevernas välmående stå i fokus. Ingen skall behöva utstå den jobbiga känslan av att någon säger till en att ta av sig hörlurarna.
Det jobbiga är att i arbetslivet är det helt andra regler som gäller.
Permalänk | Anmäl
johanbeijer, 2010-02-23, 12:20
Saxat från artikeln:
"Vidare är många förtvivlade över att inte få ha musik i öronen när de skriver. De menar att de kommer prestera mycket sämre om de inte får avskärma sig. Tystnaden stressar något enormt. [..]
Skolans direktiv stör och lägger sig i deras integritet och sätt att göra saker och ting. Och, ja, så är det ju. Det får mig att känna mig gammaldags sträng och stelbent."
Blir artikelförfattaren verkligen inte misstänksam när hon hör det här tramset? Hon är tydligen så upptagen med att vara kompis-kompis med sina elever, att hon inte förstår att detta bara är ett försök för tonåringarna att fuska.
Alla vi som verkligen minns vår gymnasietid, minns också hur vanligt det var med fusk och fuskförsök på proven... Det är tonåringar vi pratar om, inte vuxna, myndiga människor.
Gymnasiet är en träning för att bli vuxen. Och några år senare, på högskolenivå, är sådana här löjligheter inte ens värda att diskutera.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2010-02-23, 13:21
Klart eleverna ska kunna spela in fusklappar och sedan lyssna på dem i sina mp3or. Tokigt vore väl annat.
Permalänk | Anmäl
Henke, 2010-02-23, 13:59
#12 Rickard Berghorn
När jag gick i gymnasiet så fyllde alla i min klass arton någon gång under den tiden. I Sverige så blir man myndig vid den åldern, alltså vuxen. Vi pratar alltså om vuxna, myndiga människor.
Jag tycker inte heller att man ska få ha någon form av musikmaskin igång när man ska skriva prov. Men jag tycker det är minst lika viktigt att folk vet att man blir myndig när man fyller arton och att de flesta fyller arton någon gång under gymnasietiden!
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-23, 14:22
En intressant artikel!
Den speglar den verklighet läraren Anna verkar i. En verklighet där individen är viktigare än sammanhanget och nåde den som kränker min rätt att smsa, surfa och nyttja skoltiden till social träning.
Jag kommer mig att undra om Anna reflekterat över telefonerna och resignerat, i insikten att hon inte har pondus nog att vara den vuxne i klassrummet?
Att spela in en lektion med mobilen, lägga in läsdagar och vid behov fotografera av whiteboarden är smart -men där stannar bruket och nyttan. Ungdomarna måste lära sig att komma i tid och ha med rätt utrustning till rätt plats, skulle någon acceptera en rörmokare som vill låna verktyg när han kommer på jobb?
Permalänk | Anmäl
Frank, 2010-02-23, 14:44
I all debatt om skolans problem glömmer de flesta debattörer att svenska skolbarn i och med den nioåriga Grundskolan under en stor del av sin skoltid befinner sig i en människas största omvandlingsprocess, PUBERTETEN! Nämligen, från att vara ett barn, helt beroende av sina föräldrar, till att bli en självständig individ, redo för fortplantningens rutiner!
Denna process startar dessutom individuellt vid olika tidpunkter för barnen.
Synen på det andra könet förändras plötsligt och detta sätter sina spår: Pojkar skall visa sig på styva linan och blir busiga, flickorna omdanas till halvnakna mannekänger! Och mitt i all denna oreda skall eleverna dagligen omgås nära varandra och samtidigt lära sig teoretiska kunskaper! Hur mycket tid förlorar man på denna oreda? Ett läsår??
Nej, fram för könsdelad undervisning från och med Mellanstadiet! Könsmognad skall praktiseras under frivilliga former, på fritiden, med dem man då vill umgås med!
Permalänk | Anmäl
Kirren, 2010-02-23, 14:53
I all debatt om skolans problem glömmer de flesta debattörer att svenska skolbarn i och med den nioåriga Grundskolan under en stor del av sin skoltid befinner sig i en människas största omvandlingsprocess, PUBERTETEN! Nämligen, från att vara ett barn, helt beroende av sina föräldrar, till att bli en självständig individ, redo för fortplantningens rutiner!
Denna process startar dessutom individuellt vid olika tidpunkter för barnen.
Synen på det andra könet förändras plötsligt och detta sätter sina spår: Pojkar skall visa sig på styva linan och blir busiga, flickorna omdanas till halvnakna mannekänger! Och mitt i all denna oreda skall eleverna dagligen omgås nära varandra och samtidigt lära sig teoretiska kunskaper! Hur mycket tid förlorar man på denna oreda? Ett läsår??
Nej, fram för könsdelad undervisning från och med Mellanstadiet! Könsmognad skall praktiseras under frivilliga former, på fritiden, med dem man då vill umgås med!
Permalänk | Anmäl
Kirren, 2010-02-23, 14:56
#14 Batbert "När jag gick i gymnasiet så fyllde alla i min klass arton någon gång under den tiden. I Sverige så blir man myndig vid den åldern, alltså vuxen. Vi pratar alltså om vuxna, myndiga människor."
Hoppsan, du menar alltså att man är vuxen och myndig allt ifrån man är 15 till och med 18 år?
"Men jag tycker det är minst lika viktigt att folk vet att man blir myndig när man fyller arton"
Ännu mer fascinerande. Du har upphävt identitetslagen. A är inte längre A och inget annat än A, utan man är 18 även om man är 15-17.
Å andra sidan verkar identitetslagen och grundläggande logik inte existera så fort gymnasietonåringar resonerar, vilket i allmänhet beror på s.k. ad hoc-resonemang.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2010-02-23, 15:26
Varför generallisera?? Är mobilen till förfång bör den kunna läggas undan - AVSTÄNGD/INAKTIVERAD, men om man kan hitta en undervisningsform som kan utnyttja dem på ett bra likfungerande sätt: Utmärkt!!! Grattis om du lyckas, men låt varje lärare bestämma själv.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-02-23, 15:29
#18 Rickard Berghorn
Eller så använder du kritiken på ditt ursprungliga inlägg istället för att försöka kompensera din miss genom att svänga dig med akademiska A-kursbegrepp.
''Det är tonåringar vi pratar om, inte vuxna, myndiga människor.''
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-23, 15:53
så går det när uppgivenheten omvandlas till ideologi...
Permalänk | Anmäl
Peter Larsson, 2010-02-23, 17:00
#20 Batbert: Är det öht något du vill säga? Gymnasieungdomar är inte vuxna människor, så enkelt är det. Allt kan inte pratas sönder.
Permalänk | Anmäl
Rickard Berghorn, 2010-02-23, 17:17
kanske fröken blivit kär i någon av slynglarna hon undervisar och inte kan förmå sig till att agera professionelt, utan försöker fjäska till sig elevens gillande genom att göra HONOM till allsmäktig så att han även ska förstå att hans vilja är hennes lag.
men om nu slyngeln flyttar tillbaks till sitt hemland där all västerländsk teknik saknas?
vore det då inte bättre ur pojkens perspektiv att han fått lära sig att skriva av information med papper och penna istället för att "fota"?
och att ha lärt sig att lyssna uppmärksamt och följa ett resonemang istället för att !"spela in" för att sen kanske lyssna?
eller att ha fått lära sig att använda ett riktigt bibliotek istället för att "surfa" och hitta vad någon annan tänkt och skrivit ihop och så "fildela" detta och lämna in som självständigt arbete?
sosse-skolan är en katastrof för ffa eleverna som bedras på kunskap ock metod att inhämta kunskap.
vilket ovan inlägg på newsmill vittnar om på ett övertydligt sätt.
Permalänk | Anmäl
per, 2010-02-23, 18:28
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Permalänk | Anmäl
Magnus Bergström, 2010-02-23, 18:34
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Permalänk | Anmäl
Magnus Bergström, 2010-02-23, 18:36
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Permalänk | Anmäl
Magnus Bergström, 2010-02-23, 18:37
Trevlig, intressant och insiktsfull artikel, direkt ifrån verkligheten som visar en klok och anpassningsbar lärare som följer med i utvecklingen. Precis sådana lärare behöver vi fler av.
De negativa kommentarerna gör en mörkrädd, ni som tycker att skolelever ska sitta tysta, med full uppmärksamhet och dumplugga in ytkunskap, rannsaka er själva hur ni beter er på tråkiga möten och föreläsningar...
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-02-23, 19:45
Anna
Jag undrar, har du kapitulerat eller finns de förtjänster du hävdar?
Mina erfarenheter av skolungdom och mobiltelefon är klart negativa, men det kanske handlar om att jag möter högstadieelever.
Fotografera av tavlan och vid behov spela in en lektion -men det förutsätter ju att den lektionen är en föreläsning? Annars vet jag inte vad behållningen är.
Permalänk | Anmäl
Leif Hillerström, 2010-02-23, 19:52
Ytterligare en förespråkare för postmodern dekonstruktion av det förhatliga borgerliga bildningsidealet. Undrar om hon ens är medveten om det.
Alltså: Att kunna koncentrera sig i en miljö som man inte valt helt själv är för mycket begärt? Att träna sitt minne är onödigt och rent av skadligt om det handlar om årtal? Att inte tillåta ovidkommande sms:ande närmast kränker eleven då den tack vare mobilen har evolverat till en fulländad "multitaskare"?
Jobbar själv som gymnasielärare och vid en friskola satt rektorn och "facebookade" med bekanta samtidigt som vi med honom i en lärargrupp skulle gå igenom elever och betyg.
Tro f**n att svenska skolresultat är bland de sämsta i OECD, men å andra sidan har vi ju mångkultur och jämställdhet i stället.
Permalänk | Anmäl
conlon, 2010-02-23, 20:36
#29
Trist att din friskolerektor är ointresserad av sitt arbete. Skulle han göra bättre ifrån sig om man förbjöd eleverna att ha mobiler menar du?
Du sätter dock fingret på något viktigt, inkompetenta rektorer i friskolor är troligen ett stort problem för svenska skolan.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-02-23, 20:49
Jag är 38 år, när jag gick i skolan var aga förbjuden men det brydde sig vissa lärare sig inte om, keps på lektionen var att tigga om linjalsmäll på fingrarna eller hårda nypor på örsnibben.
Tror jag ska skicka mina barn till militärskola där man lär sig DISCIPLIN så de lär sig något, det saknas i de svenska skolorna nu, barnen respekterar inte de äldre.
Permalänk | Anmäl
Leffoo, 2010-02-23, 20:55
Förbjud inte mobiler, de är ju bra. Förjud elever, för de bråkar hela tiden.
Permalänk | Anmäl
Per Lundstrom, 2010-02-23, 21:05
En mycket klok och intressant artikel. Jag arbetar själv som gymnasielärare i Historia och Samhällskunskap och känner absolut igen mig i beskrivningen av verkligheten i dagens skola. Det är riktigt oroande att se många av kommentarerna ovan. Många tycks tro att läraren fortfarande ska vara en auktoritär ordningsman/kvinna som ska skrämma eleverna till lydnad. Jag är mycket tacksam att synen på skolan och lärarrollen förändrats. Ny teknik som mobiler, mp3-spelare, youtube och twitter har med fördel avnvänts av mig och mina elever och på ett mycket fördelaktikt sätt befrämjat inlärningen. Att förbjuda dessa hjälpmedel är inget annat är förödande och extremt bakåtsträvande.
Permalänk | Anmäl
danielomstedt, 2010-02-23, 21:16
Minns det där underbara tv-programmet som gick för några år sedan där en grupp brittiska skolbarn från 2000-talet fick gå en termin i en skola med ordningsregler, skolböcker och autentiska prov från 1950-talet, för barn i motsvarande ålder. Alla deltagande barn förbättrade drastiskt sina skolresultat efter att ha genomgått denna exprimenttermin - tycker det säger allt!
(Väldigt intressant med att se hur mycket svårare proven i exempelvis matematik var då, men det är lite offtopic här, tänker
mer på hur mycket bättre undervisningen blev av klassisk katederundervisning - när skall skämtet "problembaserad inlärning" skrotas - respekt för läraren, koncentration på en sak i taget!)
Permalänk | Anmäl
osäker väljare (som villa ha rätt till barnomsorg kvällstid!, 2010-02-23, 23:02
Intressant artikel! Kan kanske inte hålla med om allt...behövs nog lite hårdare tyglar ändå, läraren ska vara lärare...det kan man även läsa om i denna debattartikel av tunga utbildningsnamn, om vad som faktiskt ger bäst utbildningsresultat, inte gissningar utan genom forskning, på ett mycket stort urval...
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.317860-svenska-skolreformer-till-mer-s...
Kul att man helt sågar "problembaserad inlärande" , den skiten måste bort, har själv sett hur den förstört gymnasieundervisning för yngre vänner omkring mig, samt sänkt resultaten på exempelvis högskolans juristlinjer där man på en del orter flörtat mycket med detta (kanske lockad av att det blir färre saker att rätta om man lägger upp undervisningen som ett enda evigt grupparbete...)
Permalänk | Anmäl
Hanna (född 81), 2010-02-23, 23:37
re danielomstedt, etc. När man läser det som lärare skriver om sin vardag blir man verkligen mörkrädd....! varför är dagens lärare så extremt rädda för att utöva ledarskap och använda den makt som kommer med rollen och som behövs för undervisningen? är det så att rollen i dag inte längre kommer med någon makt tack vare socialdemokraternas snedvridna välvilja eller är det för att de som ville något i livet helt enkelt kom in på de utbildningar de sökte till och slapp bli lärare, som resten? är det straffet mot oss andra att förstöra våra barns uppväxt genom en tillvänjning till rent asociala normer???
/en som kom in och blev något
Permalänk | Anmäl
mattias..99, 2010-02-24, 01:46
Instämmer med Lindevall. Ny teknik som mobiler, iphones etc inte ska ses som ett hot utan som en naturlig del för ungas sätt att utvecklas i dagens och framtidens samhälle.
Teknikrädslan hos merparten av den äldre generationen är skrämmande (70-talister och äldre). Likaså synen på lärande, och till stor grad arbetslivet baseras på att man uppfyller ens uppgift bäst inom de ramar som sätts av läraren eller arbetsgivare.
Dagens gymnasieelever måste lära sig att det är prestation och resultat och räknas, att man uppnår målet inom utsatta ramar. Där de faktiskt uppnår det tänka resultatet för att de själva vill, under eget ansvar och initiativ. Detta medför i sin tur stor respekt för lärarna och även den egna individen, som i det länga loppet verkligen förbereder eleven för verkligheten utanför skolans skyddade murar.
Lär eleverna att leverera är det viktiga, hur du gör det är mindre viktigt.
Permalänk | Anmäl
Nils, 2010-02-24, 09:02
@ # 34:
Hade någon hållit de mobbande rötäggen i hampan från första klass så att de inte hade mobbat oss plugghästar, så hade jag inte själv blivit ett rötägg som i min tur mobbade för att jag var ledsen och rädd. Visst spelar disciplin stor roll. Men det viktigaste är en frihet att forma undervisningen så att det passar varje klass.
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-02-24, 15:11
En sak som jag inte kan låta bli att fundera över är att så många verkar tro att skolsystemet vi hade några decennier i mitten av nittonhundratalet är fulländat. Utbildningsformerna har väl varierat och utvecklats och ifrågasatts där det har funnits utbildning.
Jag kan själv ibland reagera på att mina barns förskola och skola inte är som när jag var ung, och tänka lite hastigt att det var bättre förr. Men jag litar på utvecklingen och pedagogerna som arbetar med mina barn.
Nu menar jag inte att allt nytt automatiskt är bra, men jag tror några behöver besinna sig lite och inse att civilisationen antagligen inte stod på topp i mitten av förra seklet.
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-24, 16:11
Superbra Anna!
Vad gäller framtidens arbetsplatser så vet vi ju inte hur det blir. Själv jobbar jag på en resultatstyrd arbetsplats som förväntar sig att jag levererar plus att jag är uppdaterad på nya medier. Hur jag fördelar tiden och vad jag gör på mikropauser väljer jag själv.
Permalänk | Anmäl
Maria, 2010-02-24, 16:59
#31: 38 år och linjalsmällar? Gick du verkligen i skola i Sverige? Jag är jämngammal med dig, och jag har aldrig själv varit med om något sådant, och har aldrig heller hört talas om någon som råkat ut för det. Att du försöker måla upp bilden av att 70- och 80-talens skola skulle ha varit en plats där kadaverdisciplin förekom finner jag enbart skrattretande.
Permalänk | Anmäl
Jens, 2010-02-24, 18:45
Innan eleverna hade mobiltelefoner så kunde en lärare/rektor komma in och meddela att en elev skulle ringa hem, eller så skedde meddelandet via interntelefonen i klassrummet. Eleven fick då gå iväg och ringa/prata med t ex föräldrarna.
-Att störa andra elever var inte OK på 80-taleyt. Men nu är det OK?
-Fritidssysselsättningar som mobilchattande, Facebook osv det görs till "måsten" i skolornaoch på arbetsplatser där det tidigare inte varit måsten!
-VBad händer när mobilpratarna kommer ut i arbetslivet, sitter på en kurs/föreläsning etc. -Jo de får lära sig en ny upplevelse: Att stänga av mobilen!
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-02-24, 23:20
Men problemet med det #42 är att en ungdom utan mobil idag i allmännhet känner sig naken, eller hur man nu ska uttrycka det. Vi är uppväxta med att använda mobilen till allt. att stänga av mobilen dom du förespråkar finns inte i vår värld. Vi skulle med all säkerhet klara det, inte nödvändigtvis bra dock. Och det finns en annan fundamental skilland mellan 80-tal och denna generation är tillvägagångssättet. Diciplin, och accepterande var stort. idag är det ifrågasättande som gäller. Det är inte sällan JAG rättar, hett argumenterar och i vissa fall rentav skäller ut mina lärare. tvivlar stark på att de hände då i större utsträckning (nu har jag aldrig varit på en skola under åttiotalet eftersom att jag är född 91 så jag vet bara hur det är genom att ha hört det)
SÅ jag tycker att Anna Lindevalls inlägg är en ganska intressant syn på hur lärare kan se det, dock känns det som att du haft en utomordentlig tur när det gäller elever, skillanden hur vi använder teknik i skolan idag skiljer sig något enormt.
Permalänk | Anmäl
Robin Eriksson, 2010-02-24, 23:48
Rätt intressant artikel. Visst ska man använda modern teknik om det hjälper en. Att plåta av tavlan med mobilen, samtala via MSN (motsv) etc etc gör vi i arbetslivet också, inget konstigt med det.
Men med tanke på att resultaten och kunskapsnivåerna i skolan idag är betydligt lägre än för några decennier sedan (enligt många källor) så måste jag ju ändå undra vad det beror på. Med all modern teknik till hjälp idag så borde väl vi bli bättre och inte sämre. Vad tror författaren om det?
Själv lutar jag väl åt att den där "problembaserade inlärningen" kanske inte var så lyckad. Men problemet är nog också att med de löner som finns så blir många potentiellt bra lärare i stället ingenjörer eller dylikt med bättre betalt.
Permalänk | Anmäl
Bill, 2010-02-25, 01:47
#44 Bill
Sverige har en skola för alla nu, det hade vi inte på 80-talet. Alla tonåringar ska gå i gymnasiet t ex. Alltså kämpar vi med elever som inte vill vara i skolan, som har läs- och koncentrationssvårigheter, sociala problem eller annat modersmål än svenska.
Dessutom undervisar man i många ämnen problembaserat som du nämner och man vill att elever ska kunna förstå, jämföra och analysera istället för att kunna rabbla fakta utantill. De europeiska tester som finns och som används för att "bevisa" hur god kunskap elever i olika länder har mäter inte detta. Matematiken är ett undantag och anledningarna att svenska elever presterar sämre i matematik är förmodligen flera.
Som helhet är den svenska skolan dock bra, efter förutsättningarna. Du nämner den låga lönen och yrkets minskade status som ett problem, tänk även på effekterna av kommunaliseringen, friskolor, konkurrensutsättning, politiker som "reformerar" skolan så ofta de kan, och andra mindre lyckade "insatser". Att vara lärare och skolledare är att kämpa i både motvind och uppförsbacke.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-02-25, 07:02
Även om gymnasieskolan är frivillig så måste den ändå styras upp av vuxna som har förmåga att lotsa in ungdomar i kunskap och regler som behövs när man arbetar och skall försörja sig själv.
Varken Anna Lindevall eller hennes rektor har denna förmåga när de tillåter mobiler på det sätt som beskrivits. Ni och föräldrarna är ansvariga för hur dessa elever kommer att bete sig som vuxna och hur skall de kunna få respekt för en arbetsgivare eller förmåga att kunna fokusera på ett arbete när gymnasietiden indikerat att man gör som man vill?
Anledningen till att elevernas matematikkunskaper är så mycket lägre idag än för bara 10 år sedan är att man inom detta ämne verkligen ser vad tekniken leder till om den används fel. Matematik lär man sig genom att räkna mycket. Hemma och i skolan där lärare med bra pedagogisk förmåga intresserar eleverna att lösa de utmaningar matematiken innebär. Har man däremot brus och musik i öronen så blir resultatet att kunskapen sjunker. Det är enkelt att räkna ut tycker jag.
Dina elever styr dig, Anna Lindevall och skolans rektor. Det är skrämmande att du med din acceptans av mobiltelefoner inte ens kräver att dina elever har sina scheman i telefonerna så att detta störningsmoment kan tas bort att de skall smsa andra i klassen om var ni befinner er.
Hela din artikel ser jag som en ursäkt för dig och din rektor att utöva era yrken med slapphet och utan struktur. Den typ av yrkesutövning ni tillämpar leder till demoralisering och lägre kunskapsnivå hos eleverna då all tid som läggs på diskussioner om mobiltelefonerna hade kunnat användas till undervisning eller individuellt arbete.
På min dotters gymnsieskola är inte mobiler tillåtna att störa den undervisning som pågår. De skall vara avslagna under lektionstid. Samtliga elever accepterar detta regelverk och ingen mår dåligt eller presterar sämre utan dessa tekniska hjälpmedel.
Du prisar att du skall vårdas av dessa elever när du blir gammal. Tror du verkligen att de kommer att lyssna på dina önskningar när du är sjuk eller dement imorgon när du inte lärt dem vad respekt innebär idag?
Permalänk | Anmäl
ABA, 2010-02-25, 09:36
Så många hänvisar till att man minsann måste lära sig att det finns regler på arbetsmarknaden. Liksom det är upp till en arbetsgivare om det ska vara tillåtet med mobiler på arbetstid så är det ju upp till rektor och pedagoger.
Och folk är inte dumma i huvudet, att man integrerar sociala medier och mobiltelefon i undervisningen gör inte att folk tror att det råder anarki utanför skolan.
Alla arbetsplatser förbjuder inte mobiltelefoner, många som skriver här tycks inte ha någon erfarenhet av branscher där kommunikationsvägarna har utvecklats.
Själv har jag jobbat på ställen där påslagen mobil inte är tillåtet under arbetstid, men det ignorerade jag i när situationen tillät det. Eftersom jag upplevde det som att det var mobilförbud bara för att det ska vara så, och för att ett fåtal inte kan hantera det.
Jag är f ö en bit över trettio.
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-25, 12:51
Suck, ibland är det synd att vem som helst får uttala sig om vad som helst.
Skolan är till för att lära människor saker, att ge dem fakta och träna upp dem till logiskt tänkande. Den politiskt korrekta propagandan vi bombarderas med dagligen hör självklart inte hemma i skolan, och borde slängas ut (i en perfekt värld).
Religionsyttringar hör inte hemma i skolan, religionskunskap ska vara obligatoriskt (jag skiter i vad folk "tror" på, fakta SKA läras ut...om de sen väljer att tro på idioti så är det upp till dem).
Dagens ungar är i de flesta fall idioter, de kan varken läsa eller skriva på en nivå som kan anses vara godtagbar. Detta gäller alltså svenska ungar, "de andra" försämrar visserligen...allt, i Sverige...men för att kunna jämföra hur svenska barns skolgång fungerade förr i tiden med hur det fungerar nu, så bör vi titta på de SVENSKA barnen.
Att kunna "twittra" eller logga in på Facebook som damen verkar så imponerad av innebär inte att ungarna har en j-la aning om vad de håller på med. När jag gick i skolan kunde jag rita bilder och skriva korkade saker på papper, det betydde inte att jag var en författare. Barnen kan inte teknik, Anna, lika lite som du är en tekniker för att du kan ställa om din klocka till sommartid. Jag har (tyvärr) viss kontakt med yngre medborgare i detta land och jag är inte imponerad över vad sådana som du gjort mot dem. De förtjänar bättre. Då de är barn och inte vet bättre (eller någonting), så kan jag endast skylla på Göran Lindes flum-gäng (inkl förrädarna i Rosenbad).
Vad barnen (dina elever) behöver är inte en äldre kompis som de kan twittra med, de behöver en vuxen människa med auktoritet som förser dem med information (fakta, inte propaganda!). De är barn (inte vuxna som något stolpskott bland kommentarerna trodde) och de saknar den erfarenhet och kunskap som du (som lärare) ska ha. Din roll som lärare är att förmedla den kunskapen till dem, som de antagligen inte tror att de behöver (då de inte vet bättre, vilket du ska). Det är så vi människor enklast för över information från en människa till en annan, vilket är anledningen till varför våra civilisationer (i västvärlden...) utvecklas. Hade alla behövt skaffa sig all information själva, så hade vi inte kommit så långt. Rätt logiskt, va?
Om ungarna har mobiltelefoner, bra för dem (förutom att de kanske kommer få cancer från telefonerna). Men självklart ska telefonerna vara avstängda under lektionstid. Inga SMS, inga MMS, inget snack annat än om diskussionen hör till lektionen...det är inte någon lekstuga du håller i, Anna...eller borde inte vara.
Skolan ska inte behöva lära ut vad respekt och heder är, eller normal hyfs, men eftersom svenska och "svenska" föräldrar är urusla i de flesta fall så får skolan tyvärr hjälpa till lite.
Lägg ner flummet, barn behöver inte vuxna "kompisar" (vare sig föräldrar eller lärare). Kan ni inte ta den rollen, föröka er inte och undvik att bli lärare. För inte vill ni väl att era potentiella ungar ska bli lika korkade som ni är?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-02-25, 13:17
Du Anna Lindevall skulle inte klara dig en vecka på ett industriföretag och där förmedla kunskap eller hålla ett informationsmöte?
Där säger vi till ALLA att stänga av mobilen vid de tillfällena som kurs eller möte pågår. Annars blirv resultatet förödande. Ja så förödande som skolan har blivit. Det är dessa elever som du bl a "förstör" som vi sedan ska skola om inom industrin.
Dags att du kontaktar verkligheten!
Permalänk | Anmäl
S. Palm, 2010-02-25, 18:43
@#48 Illwill
Har man fyllt arton, vilket de flesta gör någon gång under gymnasietiden, så är man efter det vuxen. Större delen av gymnasietiden är man kanske barn men efter att man har fyllt arton.
Det kan inga låga personangrepp ändra på, trots att man är en så begåvad skribent att man använder inte alls uttjatade fraser som ''politiskt korrekt''.
Permalänk | Anmäl
Batbert, 2010-02-25, 20:48
63 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Mediavanor och mobiltelefoner är två skilda saker. Om dessa två hålls i sär gärna för mig, men inget kommunicerande på lektionstid.
En orsak till att elever idag inte blir lika smarta som man blev förr är att "bruset" är för påträngande. Det är så mycket brus (läs: information som hela tiden bearbetas) vilket gör det mycket svårt och få dessa djupare aha upplevelser som är så viktiga när en person tar nya kliv in i intelligensens värld.
Det är självklart inte fel med mycket information, men man måste också få fokusera och framförallt kunna fokusera på svåra problem som man försöker lösa.
Poängen är väl inte mobiltelefoner i sig, utan att lärare med stökiga elever inte fått slänga ut dem ur klassrummet när de t.ex. suttit och talat i sina telefoner...?
Antingen förstår artikelförfattaren inte detta för hon är på en skola med små problem -- eller så spelar hon dum för att blanda bort diskussionen. Rätt ointressant i båda fallen.
Otroligt intressant och lärorikt att läsa Anna Lindevalls berättelse från en verklighet som inte längre är min. Jag kommer från en annan planet, tom sen mina barn (den yngste är 25 år) har det hänt massor.
Jag har inga problem med att se det goda med all teknik, Framtiden är häftig och ska naturligtvis inte bromsas. Det är när det kommer till rollerna i skolan som jag blir lite bekymrad. Om eleverna är de som kan, fattar, klarar, vet mest och bäst, och livligt protesterar, snackar för sin sak, övertygar och "vinner" - vad händer då med rollen som mentor? Vad är då motivationen att lyssna och lära? Om "mentorn" redan är överkörd.
Kan inte låta bli att tänka på mina två lugna och harmoniska jaktlabbar som älskar när jag är Matte, den som vet, kan och som tar ansvar. Utan denna ledarroll skulle de vara förvildade och yra och ängsliga.
Ibland undrar jag om inte detsamma gäller för barn? Och då tycker jag att det är lite synd om dem idag.
Själv funkar jag bara om det är struktur runt mig eftersom jag inuti är lätt ostrukturerad.
I dagens skolmiljö skule jag ha gått under.
http://soldatmamma.blogspot.com
Det var en lång text, som förutom vissa delar mest kändes som ett hyllningstal till dina elever. Men i sista stycket berörde du kärnan, gymnasiet är frivilligt. Det är inte lärarens plikt att vakta gymnasieeleverna, förutom om de stör sina kamrater eller försöker fuska.
Det är en intressant diskussion. En sak som saknas är att skolan är en förberedelse för företagsliv och där uppfattas twittrande & annat socialt nätverkande som oacceptabelt på möten & ibland på jobbet över huvud taget, så till en del kan förbud vara befogade för att skola i avstånd från det sociala nätverket - att lära sig att ibland kan man inte vara tillgänglig. Jag tror inte på ett totalt förbud heller men gränser måste finnas.
Är 30 år gammal och satt alltså i skolbänken åren då skolan slog om från faktabaserad undervisning till den nya modellen baserad på elevers egna ansvar och utformande av sitt lärande.
Min upplevelse av den nya inriktningen skolan har tagit är mycket negativ. Jag minns mycket väl "den egna efterforskningen" vi gjorde i skolans datasal spelandes pel och nätsurfandes och jag läste naturvetenskapsprogrammet, den såkallade "seriösa" utbildningen.
Tror våra framtida generationer skulle tjäna på en återgång till en mer konservativ skola. "Vi behöver inte lära oss årtal va?" kan sägas beteckna skiftet som skedde någon gång på mitten av 90 talet. Återgå till faktabaserad undervisning. Elever ska inte sitta med själva och styra, allt för många saknar helt enkelt den mognad som krävs för detta.
Mobiltelfoner anser jag ska tas i beslag då de används under lektionstid. Det riskerar bli ett flummande utan dess like annars då man idag kan surfa, spela spel etc på telefonerna.
Kort och gott, krav måste kunna ställas. Att vara "gammaldags" är ej något negativt. Dagens elever fostras till bli oerhört lättkränkta och lite skinn på näsan skulle inte skada.
@Allemand:
Bra synpunkt. Många verkar inte ha förstått det där. Bara för att något finns tillängligt inom räckhåll, behöver det inte innebära att det är det bästa alternativet vid just det tillfället.
Dessutom handlar mycket av diskussionerna om den FELAKTIGA användningen av exempelvis mobiler. Det finns t.ex. inte nån direkt relevant koppling till att skicka '- Ey bah, my bitch, l0ve yah babe <33333333333333!'-sms när man har matematik. Eller fysik. Eller hemkunskap. Idrott?
Citat Anna Lindevall: 'Problemet är att vi lärare, de flesta av oss vågar jag påstå, inte riktigt har fattat hur sjutton ungdomarna lyckas fixa så mycket samtidigt.'
Där, däremot, verkar det som om huvudet på spiken träffats. Att man sedan ska gå ut och öppet erkänna att lärare i stor utsträckning inte har den kompetens som krävs för att hantera skoldagen, är kanske inte så smart. Behjärtansvärt att det erkänns, men inte så klokt.
För på något sätt känns det som om det är kvantitet istället för kvalitet som är den genomgående röda tråden. Ja, ungdomar klarar av mycket. Men kan de något av det bra? Börja satsa på att eleverna klarar av basämnena först?
Håller med Batbert. Som svensklärare borde man kunna skriva samma innehåll på högst en tredjedel av textmängden.
Egentligen är det väl ett ickeproblem som beskrivs. Grundskola-gymnasieskola-högskola. En glidande skala, från mobilförbud till mobiltillåtet. Men, i inget sammanhang tillåtet att störa! Att prata i telefon samtidigt som någon annan talar (middagstal, skollektion, föreläsning osv) eller där det stör (bio, klassisk konsert osv) är ett etikettbrott som alla barn måste lära sig att låta bli. Men en regel som även vuxna då och då bryter mot, sorgligt nog.
Självklart ska en elev få spela in en lektion på sin mobil, för att senare kunna lyssna av det igen. Eller fotografera en uppritad tavla. Eller skicka ett SMS och tala om till vilket klassrum en kamrat ska. Behöver det ens påpekas? Vi lever i 2000-talet, inte 1970!
Så intressant för en gammal tant, att läsa hur det kan gå till i en modern skolklass. Det brukar annars mest visas skräckexempel i nyhetsrapporteringen om hur hemsk dagens skola är.
Jag blev riktigt glad faktiskt, av att läsa din krönika.
Det vore kul att läsa lite kommentarer från dina elever, om hur de uppfattar situationen i klassrummet.
Kanske en kommande kolumn?
Språkpolisen i mig reagerade förstås över att du skriver "även fast" - i stället för "även om" eller "fastän".
Moderna skribenter brukar också ha problem med de/dem.
Usch vad jag känner mig petig, när jag egentligen tycker att det var så roligt att läsa. Tack.
Numera verkar elevernas välmående stå i fokus. Ingen skall behöva utstå den jobbiga känslan av att någon säger till en att ta av sig hörlurarna.
Det jobbiga är att i arbetslivet är det helt andra regler som gäller.
Saxat från artikeln:
"Vidare är många förtvivlade över att inte få ha musik i öronen när de skriver. De menar att de kommer prestera mycket sämre om de inte får avskärma sig. Tystnaden stressar något enormt. [..]
Skolans direktiv stör och lägger sig i deras integritet och sätt att göra saker och ting. Och, ja, så är det ju. Det får mig att känna mig gammaldags sträng och stelbent."
Blir artikelförfattaren verkligen inte misstänksam när hon hör det här tramset? Hon är tydligen så upptagen med att vara kompis-kompis med sina elever, att hon inte förstår att detta bara är ett försök för tonåringarna att fuska.
Alla vi som verkligen minns vår gymnasietid, minns också hur vanligt det var med fusk och fuskförsök på proven... Det är tonåringar vi pratar om, inte vuxna, myndiga människor.
Gymnasiet är en träning för att bli vuxen. Och några år senare, på högskolenivå, är sådana här löjligheter inte ens värda att diskutera.
Klart eleverna ska kunna spela in fusklappar och sedan lyssna på dem i sina mp3or. Tokigt vore väl annat.
#12 Rickard Berghorn
När jag gick i gymnasiet så fyllde alla i min klass arton någon gång under den tiden. I Sverige så blir man myndig vid den åldern, alltså vuxen. Vi pratar alltså om vuxna, myndiga människor.
Jag tycker inte heller att man ska få ha någon form av musikmaskin igång när man ska skriva prov. Men jag tycker det är minst lika viktigt att folk vet att man blir myndig när man fyller arton och att de flesta fyller arton någon gång under gymnasietiden!
En intressant artikel!
Den speglar den verklighet läraren Anna verkar i. En verklighet där individen är viktigare än sammanhanget och nåde den som kränker min rätt att smsa, surfa och nyttja skoltiden till social träning.
Jag kommer mig att undra om Anna reflekterat över telefonerna och resignerat, i insikten att hon inte har pondus nog att vara den vuxne i klassrummet?
Att spela in en lektion med mobilen, lägga in läsdagar och vid behov fotografera av whiteboarden är smart -men där stannar bruket och nyttan. Ungdomarna måste lära sig att komma i tid och ha med rätt utrustning till rätt plats, skulle någon acceptera en rörmokare som vill låna verktyg när han kommer på jobb?
I all debatt om skolans problem glömmer de flesta debattörer att svenska skolbarn i och med den nioåriga Grundskolan under en stor del av sin skoltid befinner sig i en människas största omvandlingsprocess, PUBERTETEN! Nämligen, från att vara ett barn, helt beroende av sina föräldrar, till att bli en självständig individ, redo för fortplantningens rutiner!
Denna process startar dessutom individuellt vid olika tidpunkter för barnen.
Synen på det andra könet förändras plötsligt och detta sätter sina spår: Pojkar skall visa sig på styva linan och blir busiga, flickorna omdanas till halvnakna mannekänger! Och mitt i all denna oreda skall eleverna dagligen omgås nära varandra och samtidigt lära sig teoretiska kunskaper! Hur mycket tid förlorar man på denna oreda? Ett läsår??
Nej, fram för könsdelad undervisning från och med Mellanstadiet! Könsmognad skall praktiseras under frivilliga former, på fritiden, med dem man då vill umgås med!
I all debatt om skolans problem glömmer de flesta debattörer att svenska skolbarn i och med den nioåriga Grundskolan under en stor del av sin skoltid befinner sig i en människas största omvandlingsprocess, PUBERTETEN! Nämligen, från att vara ett barn, helt beroende av sina föräldrar, till att bli en självständig individ, redo för fortplantningens rutiner!
Denna process startar dessutom individuellt vid olika tidpunkter för barnen.
Synen på det andra könet förändras plötsligt och detta sätter sina spår: Pojkar skall visa sig på styva linan och blir busiga, flickorna omdanas till halvnakna mannekänger! Och mitt i all denna oreda skall eleverna dagligen omgås nära varandra och samtidigt lära sig teoretiska kunskaper! Hur mycket tid förlorar man på denna oreda? Ett läsår??
Nej, fram för könsdelad undervisning från och med Mellanstadiet! Könsmognad skall praktiseras under frivilliga former, på fritiden, med dem man då vill umgås med!
#14 Batbert "När jag gick i gymnasiet så fyllde alla i min klass arton någon gång under den tiden. I Sverige så blir man myndig vid den åldern, alltså vuxen. Vi pratar alltså om vuxna, myndiga människor."
Hoppsan, du menar alltså att man är vuxen och myndig allt ifrån man är 15 till och med 18 år?
"Men jag tycker det är minst lika viktigt att folk vet att man blir myndig när man fyller arton"
Ännu mer fascinerande. Du har upphävt identitetslagen. A är inte längre A och inget annat än A, utan man är 18 även om man är 15-17.
Å andra sidan verkar identitetslagen och grundläggande logik inte existera så fort gymnasietonåringar resonerar, vilket i allmänhet beror på s.k. ad hoc-resonemang.
Varför generallisera?? Är mobilen till förfång bör den kunna läggas undan - AVSTÄNGD/INAKTIVERAD, men om man kan hitta en undervisningsform som kan utnyttja dem på ett bra likfungerande sätt: Utmärkt!!! Grattis om du lyckas, men låt varje lärare bestämma själv.
#18 Rickard Berghorn
Eller så använder du kritiken på ditt ursprungliga inlägg istället för att försöka kompensera din miss genom att svänga dig med akademiska A-kursbegrepp.
''Det är tonåringar vi pratar om, inte vuxna, myndiga människor.''
så går det när uppgivenheten omvandlas till ideologi...
#20 Batbert: Är det öht något du vill säga? Gymnasieungdomar är inte vuxna människor, så enkelt är det. Allt kan inte pratas sönder.
kanske fröken blivit kär i någon av slynglarna hon undervisar och inte kan förmå sig till att agera professionelt, utan försöker fjäska till sig elevens gillande genom att göra HONOM till allsmäktig så att han även ska förstå att hans vilja är hennes lag.
men om nu slyngeln flyttar tillbaks till sitt hemland där all västerländsk teknik saknas?
vore det då inte bättre ur pojkens perspektiv att han fått lära sig att skriva av information med papper och penna istället för att "fota"?
och att ha lärt sig att lyssna uppmärksamt och följa ett resonemang istället för att !"spela in" för att sen kanske lyssna?
eller att ha fått lära sig att använda ett riktigt bibliotek istället för att "surfa" och hitta vad någon annan tänkt och skrivit ihop och så "fildela" detta och lämna in som självständigt arbete?
sosse-skolan är en katastrof för ffa eleverna som bedras på kunskap ock metod att inhämta kunskap.
vilket ovan inlägg på newsmill vittnar om på ett övertydligt sätt.
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Vilken bra artikel med ett perspektiv som ger ungdomarna rätt att utveckla sin användning av de verktyg som vuxna skapat och som är avsedda att göra livet lättare. Inte ska skolan motarbeta detta utan som Anna söka finna sätt att använda dem positivt under skolungdomars arbetsdag precis som vi vuxna vill kunna under vår arbetsdag. Mobilen behöver inte bara vara en social arm utan kan säkert bli ett bra utbildningsverktyg bara skolan vill och låter eleverna utforma det seriöst.
Trevlig, intressant och insiktsfull artikel, direkt ifrån verkligheten som visar en klok och anpassningsbar lärare som följer med i utvecklingen. Precis sådana lärare behöver vi fler av.
De negativa kommentarerna gör en mörkrädd, ni som tycker att skolelever ska sitta tysta, med full uppmärksamhet och dumplugga in ytkunskap, rannsaka er själva hur ni beter er på tråkiga möten och föreläsningar...
Anna
Jag undrar, har du kapitulerat eller finns de förtjänster du hävdar?
Mina erfarenheter av skolungdom och mobiltelefon är klart negativa, men det kanske handlar om att jag möter högstadieelever.
Fotografera av tavlan och vid behov spela in en lektion -men det förutsätter ju att den lektionen är en föreläsning? Annars vet jag inte vad behållningen är.
Ytterligare en förespråkare för postmodern dekonstruktion av det förhatliga borgerliga bildningsidealet. Undrar om hon ens är medveten om det.
Alltså: Att kunna koncentrera sig i en miljö som man inte valt helt själv är för mycket begärt? Att träna sitt minne är onödigt och rent av skadligt om det handlar om årtal? Att inte tillåta ovidkommande sms:ande närmast kränker eleven då den tack vare mobilen har evolverat till en fulländad "multitaskare"?
Jobbar själv som gymnasielärare och vid en friskola satt rektorn och "facebookade" med bekanta samtidigt som vi med honom i en lärargrupp skulle gå igenom elever och betyg.
Tro f**n att svenska skolresultat är bland de sämsta i OECD, men å andra sidan har vi ju mångkultur och jämställdhet i stället.
#29
Trist att din friskolerektor är ointresserad av sitt arbete. Skulle han göra bättre ifrån sig om man förbjöd eleverna att ha mobiler menar du?
Du sätter dock fingret på något viktigt, inkompetenta rektorer i friskolor är troligen ett stort problem för svenska skolan.
Jag är 38 år, när jag gick i skolan var aga förbjuden men det brydde sig vissa lärare sig inte om, keps på lektionen var att tigga om linjalsmäll på fingrarna eller hårda nypor på örsnibben.
Tror jag ska skicka mina barn till militärskola där man lär sig DISCIPLIN så de lär sig något, det saknas i de svenska skolorna nu, barnen respekterar inte de äldre.
Förbjud inte mobiler, de är ju bra. Förjud elever, för de bråkar hela tiden.
En mycket klok och intressant artikel. Jag arbetar själv som gymnasielärare i Historia och Samhällskunskap och känner absolut igen mig i beskrivningen av verkligheten i dagens skola. Det är riktigt oroande att se många av kommentarerna ovan. Många tycks tro att läraren fortfarande ska vara en auktoritär ordningsman/kvinna som ska skrämma eleverna till lydnad. Jag är mycket tacksam att synen på skolan och lärarrollen förändrats. Ny teknik som mobiler, mp3-spelare, youtube och twitter har med fördel avnvänts av mig och mina elever och på ett mycket fördelaktikt sätt befrämjat inlärningen. Att förbjuda dessa hjälpmedel är inget annat är förödande och extremt bakåtsträvande.
Minns det där underbara tv-programmet som gick för några år sedan där en grupp brittiska skolbarn från 2000-talet fick gå en termin i en skola med ordningsregler, skolböcker och autentiska prov från 1950-talet, för barn i motsvarande ålder. Alla deltagande barn förbättrade drastiskt sina skolresultat efter att ha genomgått denna exprimenttermin - tycker det säger allt!
(Väldigt intressant med att se hur mycket svårare proven i exempelvis matematik var då, men det är lite offtopic här, tänker
mer på hur mycket bättre undervisningen blev av klassisk katederundervisning - när skall skämtet "problembaserad inlärning" skrotas - respekt för läraren, koncentration på en sak i taget!)
Intressant artikel! Kan kanske inte hålla med om allt...behövs nog lite hårdare tyglar ändå, läraren ska vara lärare...det kan man även läsa om i denna debattartikel av tunga utbildningsnamn, om vad som faktiskt ger bäst utbildningsresultat, inte gissningar utan genom forskning, på ett mycket stort urval...
http://www.gp.se/nyheter/debatt/1.317860-svenska-skolreformer-till-mer-s...
Kul att man helt sågar "problembaserad inlärande" , den skiten måste bort, har själv sett hur den förstört gymnasieundervisning för yngre vänner omkring mig, samt sänkt resultaten på exempelvis högskolans juristlinjer där man på en del orter flörtat mycket med detta (kanske lockad av att det blir färre saker att rätta om man lägger upp undervisningen som ett enda evigt grupparbete...)
re danielomstedt, etc. När man läser det som lärare skriver om sin vardag blir man verkligen mörkrädd....! varför är dagens lärare så extremt rädda för att utöva ledarskap och använda den makt som kommer med rollen och som behövs för undervisningen? är det så att rollen i dag inte längre kommer med någon makt tack vare socialdemokraternas snedvridna välvilja eller är det för att de som ville något i livet helt enkelt kom in på de utbildningar de sökte till och slapp bli lärare, som resten? är det straffet mot oss andra att förstöra våra barns uppväxt genom en tillvänjning till rent asociala normer???
/en som kom in och blev något
Instämmer med Lindevall. Ny teknik som mobiler, iphones etc inte ska ses som ett hot utan som en naturlig del för ungas sätt att utvecklas i dagens och framtidens samhälle.
Teknikrädslan hos merparten av den äldre generationen är skrämmande (70-talister och äldre). Likaså synen på lärande, och till stor grad arbetslivet baseras på att man uppfyller ens uppgift bäst inom de ramar som sätts av läraren eller arbetsgivare.
Dagens gymnasieelever måste lära sig att det är prestation och resultat och räknas, att man uppnår målet inom utsatta ramar. Där de faktiskt uppnår det tänka resultatet för att de själva vill, under eget ansvar och initiativ. Detta medför i sin tur stor respekt för lärarna och även den egna individen, som i det länga loppet verkligen förbereder eleven för verkligheten utanför skolans skyddade murar.
Lär eleverna att leverera är det viktiga, hur du gör det är mindre viktigt.
@ # 34:
Hade någon hållit de mobbande rötäggen i hampan från första klass så att de inte hade mobbat oss plugghästar, så hade jag inte själv blivit ett rötägg som i min tur mobbade för att jag var ledsen och rädd. Visst spelar disciplin stor roll. Men det viktigaste är en frihet att forma undervisningen så att det passar varje klass.
En sak som jag inte kan låta bli att fundera över är att så många verkar tro att skolsystemet vi hade några decennier i mitten av nittonhundratalet är fulländat. Utbildningsformerna har väl varierat och utvecklats och ifrågasatts där det har funnits utbildning.
Jag kan själv ibland reagera på att mina barns förskola och skola inte är som när jag var ung, och tänka lite hastigt att det var bättre förr. Men jag litar på utvecklingen och pedagogerna som arbetar med mina barn.
Nu menar jag inte att allt nytt automatiskt är bra, men jag tror några behöver besinna sig lite och inse att civilisationen antagligen inte stod på topp i mitten av förra seklet.
Superbra Anna!
Vad gäller framtidens arbetsplatser så vet vi ju inte hur det blir. Själv jobbar jag på en resultatstyrd arbetsplats som förväntar sig att jag levererar plus att jag är uppdaterad på nya medier. Hur jag fördelar tiden och vad jag gör på mikropauser väljer jag själv.
#31: 38 år och linjalsmällar? Gick du verkligen i skola i Sverige? Jag är jämngammal med dig, och jag har aldrig själv varit med om något sådant, och har aldrig heller hört talas om någon som råkat ut för det. Att du försöker måla upp bilden av att 70- och 80-talens skola skulle ha varit en plats där kadaverdisciplin förekom finner jag enbart skrattretande.
Innan eleverna hade mobiltelefoner så kunde en lärare/rektor komma in och meddela att en elev skulle ringa hem, eller så skedde meddelandet via interntelefonen i klassrummet. Eleven fick då gå iväg och ringa/prata med t ex föräldrarna.
-Att störa andra elever var inte OK på 80-taleyt. Men nu är det OK?
-Fritidssysselsättningar som mobilchattande, Facebook osv det görs till "måsten" i skolornaoch på arbetsplatser där det tidigare inte varit måsten!
-VBad händer när mobilpratarna kommer ut i arbetslivet, sitter på en kurs/föreläsning etc. -Jo de får lära sig en ny upplevelse: Att stänga av mobilen!
Men problemet med det #42 är att en ungdom utan mobil idag i allmännhet känner sig naken, eller hur man nu ska uttrycka det. Vi är uppväxta med att använda mobilen till allt. att stänga av mobilen dom du förespråkar finns inte i vår värld. Vi skulle med all säkerhet klara det, inte nödvändigtvis bra dock. Och det finns en annan fundamental skilland mellan 80-tal och denna generation är tillvägagångssättet. Diciplin, och accepterande var stort. idag är det ifrågasättande som gäller. Det är inte sällan JAG rättar, hett argumenterar och i vissa fall rentav skäller ut mina lärare. tvivlar stark på att de hände då i större utsträckning (nu har jag aldrig varit på en skola under åttiotalet eftersom att jag är född 91 så jag vet bara hur det är genom att ha hört det)
SÅ jag tycker att Anna Lindevalls inlägg är en ganska intressant syn på hur lärare kan se det, dock känns det som att du haft en utomordentlig tur när det gäller elever, skillanden hur vi använder teknik i skolan idag skiljer sig något enormt.
Rätt intressant artikel. Visst ska man använda modern teknik om det hjälper en. Att plåta av tavlan med mobilen, samtala via MSN (motsv) etc etc gör vi i arbetslivet också, inget konstigt med det.
Men med tanke på att resultaten och kunskapsnivåerna i skolan idag är betydligt lägre än för några decennier sedan (enligt många källor) så måste jag ju ändå undra vad det beror på. Med all modern teknik till hjälp idag så borde väl vi bli bättre och inte sämre. Vad tror författaren om det?
Själv lutar jag väl åt att den där "problembaserade inlärningen" kanske inte var så lyckad. Men problemet är nog också att med de löner som finns så blir många potentiellt bra lärare i stället ingenjörer eller dylikt med bättre betalt.
#44 Bill
Sverige har en skola för alla nu, det hade vi inte på 80-talet. Alla tonåringar ska gå i gymnasiet t ex. Alltså kämpar vi med elever som inte vill vara i skolan, som har läs- och koncentrationssvårigheter, sociala problem eller annat modersmål än svenska.
Dessutom undervisar man i många ämnen problembaserat som du nämner och man vill att elever ska kunna förstå, jämföra och analysera istället för att kunna rabbla fakta utantill. De europeiska tester som finns och som används för att "bevisa" hur god kunskap elever i olika länder har mäter inte detta. Matematiken är ett undantag och anledningarna att svenska elever presterar sämre i matematik är förmodligen flera.
Som helhet är den svenska skolan dock bra, efter förutsättningarna. Du nämner den låga lönen och yrkets minskade status som ett problem, tänk även på effekterna av kommunaliseringen, friskolor, konkurrensutsättning, politiker som "reformerar" skolan så ofta de kan, och andra mindre lyckade "insatser". Att vara lärare och skolledare är att kämpa i både motvind och uppförsbacke.
Även om gymnasieskolan är frivillig så måste den ändå styras upp av vuxna som har förmåga att lotsa in ungdomar i kunskap och regler som behövs när man arbetar och skall försörja sig själv.
Varken Anna Lindevall eller hennes rektor har denna förmåga när de tillåter mobiler på det sätt som beskrivits. Ni och föräldrarna är ansvariga för hur dessa elever kommer att bete sig som vuxna och hur skall de kunna få respekt för en arbetsgivare eller förmåga att kunna fokusera på ett arbete när gymnasietiden indikerat att man gör som man vill?
Anledningen till att elevernas matematikkunskaper är så mycket lägre idag än för bara 10 år sedan är att man inom detta ämne verkligen ser vad tekniken leder till om den används fel. Matematik lär man sig genom att räkna mycket. Hemma och i skolan där lärare med bra pedagogisk förmåga intresserar eleverna att lösa de utmaningar matematiken innebär. Har man däremot brus och musik i öronen så blir resultatet att kunskapen sjunker. Det är enkelt att räkna ut tycker jag.
Dina elever styr dig, Anna Lindevall och skolans rektor. Det är skrämmande att du med din acceptans av mobiltelefoner inte ens kräver att dina elever har sina scheman i telefonerna så att detta störningsmoment kan tas bort att de skall smsa andra i klassen om var ni befinner er.
Hela din artikel ser jag som en ursäkt för dig och din rektor att utöva era yrken med slapphet och utan struktur. Den typ av yrkesutövning ni tillämpar leder till demoralisering och lägre kunskapsnivå hos eleverna då all tid som läggs på diskussioner om mobiltelefonerna hade kunnat användas till undervisning eller individuellt arbete.
På min dotters gymnsieskola är inte mobiler tillåtna att störa den undervisning som pågår. De skall vara avslagna under lektionstid. Samtliga elever accepterar detta regelverk och ingen mår dåligt eller presterar sämre utan dessa tekniska hjälpmedel.
Du prisar att du skall vårdas av dessa elever när du blir gammal. Tror du verkligen att de kommer att lyssna på dina önskningar när du är sjuk eller dement imorgon när du inte lärt dem vad respekt innebär idag?
Så många hänvisar till att man minsann måste lära sig att det finns regler på arbetsmarknaden. Liksom det är upp till en arbetsgivare om det ska vara tillåtet med mobiler på arbetstid så är det ju upp till rektor och pedagoger.
Och folk är inte dumma i huvudet, att man integrerar sociala medier och mobiltelefon i undervisningen gör inte att folk tror att det råder anarki utanför skolan.
Alla arbetsplatser förbjuder inte mobiltelefoner, många som skriver här tycks inte ha någon erfarenhet av branscher där kommunikationsvägarna har utvecklats.
Själv har jag jobbat på ställen där påslagen mobil inte är tillåtet under arbetstid, men det ignorerade jag i när situationen tillät det. Eftersom jag upplevde det som att det var mobilförbud bara för att det ska vara så, och för att ett fåtal inte kan hantera det.
Jag är f ö en bit över trettio.
Suck, ibland är det synd att vem som helst får uttala sig om vad som helst.
Skolan är till för att lära människor saker, att ge dem fakta och träna upp dem till logiskt tänkande. Den politiskt korrekta propagandan vi bombarderas med dagligen hör självklart inte hemma i skolan, och borde slängas ut (i en perfekt värld).
Religionsyttringar hör inte hemma i skolan, religionskunskap ska vara obligatoriskt (jag skiter i vad folk "tror" på, fakta SKA läras ut...om de sen väljer att tro på idioti så är det upp till dem).
Dagens ungar är i de flesta fall idioter, de kan varken läsa eller skriva på en nivå som kan anses vara godtagbar. Detta gäller alltså svenska ungar, "de andra" försämrar visserligen...allt, i Sverige...men för att kunna jämföra hur svenska barns skolgång fungerade förr i tiden med hur det fungerar nu, så bör vi titta på de SVENSKA barnen.
Att kunna "twittra" eller logga in på Facebook som damen verkar så imponerad av innebär inte att ungarna har en j-la aning om vad de håller på med. När jag gick i skolan kunde jag rita bilder och skriva korkade saker på papper, det betydde inte att jag var en författare. Barnen kan inte teknik, Anna, lika lite som du är en tekniker för att du kan ställa om din klocka till sommartid. Jag har (tyvärr) viss kontakt med yngre medborgare i detta land och jag är inte imponerad över vad sådana som du gjort mot dem. De förtjänar bättre. Då de är barn och inte vet bättre (eller någonting), så kan jag endast skylla på Göran Lindes flum-gäng (inkl förrädarna i Rosenbad).
Vad barnen (dina elever) behöver är inte en äldre kompis som de kan twittra med, de behöver en vuxen människa med auktoritet som förser dem med information (fakta, inte propaganda!). De är barn (inte vuxna som något stolpskott bland kommentarerna trodde) och de saknar den erfarenhet och kunskap som du (som lärare) ska ha. Din roll som lärare är att förmedla den kunskapen till dem, som de antagligen inte tror att de behöver (då de inte vet bättre, vilket du ska). Det är så vi människor enklast för över information från en människa till en annan, vilket är anledningen till varför våra civilisationer (i västvärlden...) utvecklas. Hade alla behövt skaffa sig all information själva, så hade vi inte kommit så långt. Rätt logiskt, va?
Om ungarna har mobiltelefoner, bra för dem (förutom att de kanske kommer få cancer från telefonerna). Men självklart ska telefonerna vara avstängda under lektionstid. Inga SMS, inga MMS, inget snack annat än om diskussionen hör till lektionen...det är inte någon lekstuga du håller i, Anna...eller borde inte vara.
Skolan ska inte behöva lära ut vad respekt och heder är, eller normal hyfs, men eftersom svenska och "svenska" föräldrar är urusla i de flesta fall så får skolan tyvärr hjälpa till lite.
Lägg ner flummet, barn behöver inte vuxna "kompisar" (vare sig föräldrar eller lärare). Kan ni inte ta den rollen, föröka er inte och undvik att bli lärare. För inte vill ni väl att era potentiella ungar ska bli lika korkade som ni är?
Du Anna Lindevall skulle inte klara dig en vecka på ett industriföretag och där förmedla kunskap eller hålla ett informationsmöte?
Där säger vi till ALLA att stänga av mobilen vid de tillfällena som kurs eller möte pågår. Annars blirv resultatet förödande. Ja så förödande som skolan har blivit. Det är dessa elever som du bl a "förstör" som vi sedan ska skola om inom industrin.
Dags att du kontaktar verkligheten!
@#48 Illwill
Har man fyllt arton, vilket de flesta gör någon gång under gymnasietiden, så är man efter det vuxen. Större delen av gymnasietiden är man kanske barn men efter att man har fyllt arton.
Det kan inga låga personangrepp ändra på, trots att man är en så begåvad skribent att man använder inte alls uttjatade fraser som ''politiskt korrekt''.