Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Utrikespolitiska deklarationen

Carl Bildt om Utrikespolitiska deklarationen

Rödgrön röra i utrikespolitiken

Utrikespolitiska debatten i riksdagen gav besked - om den röra som en rödgrön regering skulle åstadkomma genom sin oenighet och sina underligheter.


Det är måhända inte i första hand jag som skall kommentera den utrikespolitiska diskussionen i riksdagen i onsdags, men lite kan jag trots allt inte låta bli.

Mest slående var att de rödgröna partierna presenterade ett rätt mångordigt papper som visserligen satte på pränt att de är eniga om att det nordiska samarbetet är bra, men som samtidigt gav svart på vitt att de inte hade någon gemensam uppfattning om vare sig Europeiska Unionen eller Afghanistan.

Och den mer kritiskt inställde skulle kanske av detta förledes till kommentaren att de inte har någon gemensam utrikespolitik värd namnet.

Splittringen i dessa två frågor är i och för sig ingen nyhet.

Vänsterpartiet vill ju att den Europeiska Unionen skall "upplösas" genom att länder uppmanas att lämna denna, medan socialdemokraterna nu genomgående har en positiv inställning till det europeiska samarbetet. Och Miljöpartiet har ju långsamt svöngt från aktivt motstånd till passiv acceptans.

Och i fråga om Afghanistan kräver Vänsterpartiet omedelbart tillbakadragande medan Socialdemokraterna och Miljpartiet i allt väsentligt är eniga med alliansregeringen i frågan.

Vad som skulle kunna bli gemensam politik av detta är en synnerligen god fråga.

Att Vänsterpartiet helt och fullt skulle få igenom sin Europa-fientliga politik är mycket osannolikt - men mycket sannolikt är att de påtagligt skulle broma och begränsa en rödgrön regerings möjligheter att föra en tydlig och trovärdig Europa-politik.

Och därmed skulle Sverige påtagligt förlora i inflytande och möjligheter i Bryssel.

Kanske skulle vi se en återgång till situationen under den tidigare socialdemokratiska regeringen där ministernärvaron på de viktiga mötena i Bryssel var rätt haltande - med de konsekvenser för möjlighet till inflytande som detta fick.

Hur som helst var det sannerligen inga lugnande besked de rödgröna kunde presentera när det gäller utrikespolitiken.

Deras mest konkreta utspel var att de vill att Sverige skall erkänna Västsahara som självständig stat. Detta kommer efter det att vänsterkrafterna besegrat partistyrelsen och dess talesmän - som var mycket mot - på den socialdemokratiska partikongressen.

Ställningstagandet innebär att Sverige skulle rycka undan mattan för den FN-process och de samtal som pågår i frågan, och som under de senaste par åren faktiskt har visat på vissa tecken till öppningar.

Ingen politik om Europa, ingen politik om Afghanistan - men rycka undan mattan för FN-processen om Västra Sahara.

Sådant kallas rödgrön röra.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18587

24 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Carl Bildt - trevligt att "äntligen" få se ett inlägg av Dig på Newsmill ! ("Våra läsare vet mer än vi !")

Opinionsmätningarna ser ju för stunden ej ut att gå Alliansens väg - så jag har full förståelse för att Du vill bidra till att "vända trenden".

Vill bara säga att jag instämmer till fullo med vad Kachina idag har tänkt och skrivit om Dig som utrikesminister (ifall nu kommentaren ej är raderad).

Jag brukar då och då fortfarande "titta in" på Din blogg - och blir ej så lite förvånad över hur "konstigt" Du har uttryckt Dig i inlägget ovan. Din vanliga spetsfundighet kombinerad med hög grad av saklighet och humor lyser med sin frånvaro - som jag ser det.

Vad har hänt ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #1 Josef Boberg, 2010-02-20, 23:11

Kan du berätta om vad som avhandlas på Bilderbergmöten? Det finns folk som är orade här i landet. Vi som har valt dig o betalar din lön.

Permalänk | Anmäl #2 Sören Backman, 2010-02-20, 23:18

Kan du berätta om vad som avhandlas på Bilderbergmöten? Det finns folk som är oroade här i landet. Vi som har valt dig o betalar din lön.

Permalänk | Anmäl #3 Sören Backman, 2010-02-20, 23:18

Det är inte alla som går på det här med vänster-höger, att vi skulle ha ett reelt val mellan olika system. Vi vet vilka krafter som egentligen styr.

Permalänk | Anmäl #4 Sören Backman, 2010-02-20, 23:20

Utrikespolitik och det gäller EU också..
Världen vill ha en rätt och rättvis politik...Och utrikespolitik som hjälper alla och hela världen....

krig, krigsbrott, ockupation , mord, politiska mord, rasism, hot har, terror, apartheid, blodbad ,vålv, förtryck,tortyr, olika brott mot mänskligheten..Var är FN,politiker??..

Och vem styr FN,politiker???..Olika politiska mord är olösta......Och det kommer mer.......Och mer..

USA och USAs politik var och är för makt , styre , intresse, oljan, viktiga område, mer pengar, mer makt och folk med soldater dör orättvist..

Varför och för vem,politiker ????????..

Folket vet inte mycket om USAs spel och EUs spel.Media vill inte tala mycket för folket..

Media var och är med supermakternas spel..Och folket får bara osanna och falsk fakta om allt i politiken..

FN står där maktlöst..FN har ingen makt och USA styr över FN, sa f.d. FN:s chef Butros Ghali...

Var är EUs utrikespolitiken, Bildt???..Varför får USA styra EUs utrikespolitik och för vem?????

Hur kunde EUs utrikespolitik kriga mot Irak med USAs orättvist politik om Mellanöstern??..

Hur kunde Bushs och Blair(EU) kriga orättvist mot Irak utan rätt från FN?????.

Hur kunde USA och UK begår största krigsbrott i Irak..??.

Hur kunde USA och UK använda förbjudna vapen mot civila och oskyldiga i Irak med tortyr till alla som var under USAs våld och förtryck????...Vem ska betala för allt detta ???..

Varför går alla (politikerna) fri utan att man ställa de inför rätta,politiker ?????..Vem styr i USA??. Vem är AIPAC i USA????..

Vilken utrikespolitik talar ni om ????..Hela politiken var och är orättvis och olaglig om Mellanöstern,Bildt..Och du och andra politiker vet om det !!!!!..

Arabvärlden ska kräva alla ersättningar för alla brott och krigsbrott ,ockupation, med förbjudna vapen mot arabvärlden..

Vi ska ta Palestinafrågan sen......Tack...

Permalänk | Anmäl #5 Amer Al-bayya, 2010-02-20, 23:30

Jag kan inte för min värld förstå hur en person som "byggde" sin politiska karriär på, kanske, den största bluff i svensk politik (ja hur var det nu med ubå...ehhhh minkar eller var det propellerljud från en gammal skorv???) kan få vara vår utrikesminister??!!

Och till det så kör han saker i repris med röd-grön röra. Börjar han bli lite gaggig??

Permalänk | Anmäl #6 Matte, 2010-02-21, 00:35

VI svenskar kräver Att politiker ta fram för oss fotdans politik..Palmes fotdanspolitik......

Sveriges stolthet och rättvisan med moral, samvete och solidaritet, stabilitet , säkerhet och välfärd är är Palmes politik för och åt hela världen....

Fotdans politik är Olof Palme..Palme var och är hela politiken..

Ta fram Palmes politik,politikerna..Tack

Permalänk | Anmäl #7 Amer Al-bayya, 2010-02-21, 01:21

Erkänn folkmordet som ungturkarna utförde under första världskriget på armenierna, assyrierna och pontigrekerna om du vill bli tagen på allvar! Hittils ser jag herr Bildt som en knähund till USA och Kina, som inte vågar stå på det som vi svenskar gör.

Permalänk | Anmäl #8 Leffe, 2010-02-21, 08:43

Fast jag tycker inte Alliansens röra är bättre.

Permalänk | Anmäl #9 Lisabeth Persson, 2010-02-21, 10:13

Den borgliga alliansens totala avsaknad av utrikespolitik är patetisk all makt ges till Bryssel och de försvaras med hel idiotiska kommentarer som att det ger "oss" mer inflytande i Bryssel snarare det ger dig och några andra personligen mer inflytande. Medan det svenska folket förlorar inflytande på världsscenen och där vår röst var hörs inget utom tystnad... Oförsvarbart att lämna över det förtroende som anförtros regering och riksdagen av det svenska folket till okunniga byråkrater utan vision eller kunskap i Bryssel.

Den politik som du och dina gelikar föreslår innebär förräderi mot det svenska folket och staten, politiskt ämbete i en demokrati innebär att politiker är förvaltare inte envåldshärskare som binder framtida politikers händer och förvägrar det Sveriges befolkning och framtida generationer en röst i världen. Allt i dagens tider dock politikerna blir mer inkompetenta, korrupta och distanserade från den allmänhet de ska tjäna. De egna ambitionerna går före och jobb i Bryssel med förmåner, löner och chansen att spela teater på en större scen tar helt över er.

"Taliban kramare?" Trodde jag skulle skämmas ihjäl det är kommentarer av denna typ som idioterna i USA blir imponerade av och det fälls alltid av fjantar som ex. Bush & de Nya Moderaterna. Har befolkningen i landet fallit till såna låga nivåer att de faktiskt ser såna utspel som "mach"? Herre gud i så fall så är det dags att ta en ordentlig titt på sig själv i spegeln.

Denna regering fjäskar också rikligt för klimat galningarna vars agenda stöds av det EU som Bildt företräder, glöm inte att EU satt upp egna "klimat mål" som de hotar att genomföra även utan överenskommelse från övriga nationer. Deras valuta om man kan kalla den det euron är ju en central del av kontrollen över länderna med den så sätts varje lands central bank åt sidan och finansiell kontroll etableras.

De rödgröna har inte mycket att komma med men de har i varje fall något och verkar vara ett betydligt säkrare val framför den borgliga enhetlighet som tänker/agera identiskt utan någon individualism som präglar partierna i den rödgröna alliansen.

Permalänk | Anmäl #10 Tor, 2010-02-21, 13:10

Eller hur, jag skrev till Calle B om de där ubåtarna och sa att jag ansåg att han ljög. Tänk, jag fick inget svar! Och det lär vi väl inte få här heller? Fegis-Carl!

Permalänk | Anmäl #11 Sören Backman, 2010-02-21, 13:49

Verkligen trevligt att du skriver din första artikel på Newsmill. Din blogg tillhör ju de bästa sedan lång tid tillbaka. Du var ju en av de första som närmade dig väljarna också på detta sätt.

Permalänk | Anmäl #12 Cuben, 2010-02-21, 15:24

@Amer Al-Bayya #5: Det var det största svammel jag sett på länge. En massa snack om FN som nog bara du själv tror på. FN är en klubb bestående av medlemsländer som dunkar varandras ryggar. Och i säkerhetsrådet finns representanter för allsköns diktaturer med hemvist i mellanöstern (Libanon). Och FN är ju ingen demokrati utan man tar sig makt efter storlek. Sedan är det ju okså så att länder som inte klarar att hålla ihop isg själva så att säga "erbjuds" en armé som tar över hela skiten. Så har det fungerat i Irak precis som alla andra länder i årtusenden. Inget konstigt med det

Permalänk | Anmäl #13 GB, 2010-02-21, 16:21

Härligt att läsa dig här på Newsmill också, Carl Bildt.
Starkt också, med tanke på att det här finns ett stort antal människor (se ovan) som blir lyckoknottriga av att äntligen få kasta sig över dig och hudflänga dig för allt ont i Sverige sedan sotdöden
Du är en statsman som gör mig stolt,du är exeptionellt kunnig och professionell.

Fasar i skräck för Ohly som utrikesminister.
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #14 Carina Nordén Åkerlund, 2010-02-21, 18:57

Som väljare ställer man ju alternativen mot varandra.
En rödgrön röra som åtminstone är lite mindre skjutgalen än alliansen och lite mindre benägen till dubbelspel.
Mot en solospelande vit välnärd globetrotter som fördömer Ryssland för exakt samma sak som den fd högste representanten (Bildt själv) för EU:s militärstyre över baltikum gjort med Serbien/Kosovo.
Vilka andra etniskt rensade enklaver ska du förhandla fram tillsammans med dina polare? Västsahara? Palestina? Kurdistan?
Vi som inte tror på apartheid, varför ska vi rösta på alliansens utrikespolitik?

Permalänk | Anmäl #15 Olof Lindberg, 2010-02-21, 21:11

Alltid lika givande att läsa Carls inlägg. Den enda "riktiga" politikern vi har i Sverige som klarar av att föra Sveriges talan på den internationella arenan. Att då tänka på hur det kommer bli med vänsteralternativet får mig att känna ett väldigt obehag, helt klart kommer Sverige tappa sin internationella talan och förpassas till att spela i lingon serien.

Man kan ju också fundera på hur det kommer bli med Ohly i regeringen, vi talar då om en minister som vill att Israel ska upphöra att existera. Det får väl om något kallas för en aggressiv hållning mot ett annat land från representanter av en svensk regering?

Permalänk | Anmäl #16 Daniel3, 2010-02-21, 22:09

Som vanligt är vänstern igång med sina tankar om att bara vi låter våldsverkare härja, bara vi låter terrorister som spränger civila i luften få som de vill, bara vi ger efter för ondskan, så blir det fred på jorden. Vi européer kan avskaffa alla egna arméer och självbelåtet klappa oss för bröstet över hur fredliga vi är, hur mycket mer civiliserade vi är än amerikanerna medan vi passivt beskådar nästa folkmord i världen.

Permalänk | Anmäl #17 Martin M Andersson, 2010-02-21, 22:59

Historien kommer att behandla Carl Bildt skyhögt mycket bättre än Olof Palme som ledde socialdemokratin till dess nedgång och fall.

Permalänk | Anmäl #18 Moderat Så Klart!, 2010-02-21, 23:42

Carl Bildt. När ska Sverige börja verka för fred i Mellanöstern genom att driva frågan om medborgarskap för palestinierna i befintliga arabländer?

Eller ska Sverige fortsätta pumpa in miljard efter miljard efter miljard som vi inte har för att hålla palestinierna under armarna och därmed hålla liv i det arabiska kriget för att utplåna Israel och kalla det "humanitärt bistånd"?

Permalänk | Anmäl #19 Bo T, 2010-02-22, 08:04

De rödgröna vet i alla fall att man som politiskt aktiv inte ska ha intressen i bolag som för disskutabel oljeutvinning i krigshärjade regioner som t.ex. Darfur.
Tycker att för varje ord du säger Carl Bildt så framstår du mer och mer som en hycklare.

Permalänk | Anmäl #20 Harald Helgesson, 2010-02-22, 10:38

Bra att de är osams om utryckes politiken...
det som nu är skrämmande är att högern är sams i att sälja våra barn till NATO"s samt USA"s övriga krigs skådeplatser !
Lakejen Bildt bör inse att dinosauriernas tid är förbi!
Skäms inte karln över att han inte är välkommen i Europas huvudstäder för den USA lakej han är?

Permalänk | Anmäl #21 den vise, 2010-02-22, 11:28

Ajdå "Har befolkningen i landet fallit till såna låga nivåer att de faktiskt ser såna utspel som "macho"" skulle det vara inte mach i kommentar 10.

Permalänk | Anmäl #22 Tor, 2010-02-22, 23:22

Instämmer helt med #19 Bo T.
Det är dags för Sverige att vakna, och sluta vara nyttiga idioter i MÖ.

Permalänk | Anmäl #24 Moderat Så Klart, 2010-02-23, 13:42

Väldigt vad många har bestämda åsikter om vad en röd-grön regering ska driva för utrikespolitik. Om man bedriver en alldeles privat urikespolitik som den nuvarande utrikesministern gör, är frågan relevant. Men nu bör och ska utrikespolitiken förankras hos riksdagens alla partier och för den delen också hos en majoritet av svenska folket.

Permalänk | Anmäl #25 Ivar Johansson, 2010-04-19, 22:38

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.