Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Utrikespolitiska deklarationen

Fredrik Malm om Utrikespolitiska deklarationen

Tragiskt att (s) låter Ohly styra de rödgrönas utrikespolitik

"Av debatten i riksdagen att döma är det Vänsterpartiet som håller i taktpinnen i oppositionen. Det smått historiska ägde rum när Socialdemokraterna meddelade att Vänsterpartiet i riksdagen skulle presentera de rödgrönas överenskommelse."Det skriver FREDRIK MALM, folkpartiets utrikespolitiska talesperson.


Om författaren

 

Fredrik Malm är utrikespolitisk talesperson för folkpartiet.


 

Idag hölls den årliga utrikesdebatten i riksdagen. Utrikesminister Carl Bildt presenterade regeringens utrikesdeklaration. Detta var min första debatt som utrikespolitisk talesperson för Folkpartiet, en dryg vecka efter att jag tillträtt posten.

Idag presenterade också de rödgröna en överenskommelse om utrikespolitiken. Men frågan är vad de egentligen har kommit överens om. Där nämns ingenting om EU. Där nämns ingenting om Afghanistan. Orsaken är att S, V och MP inte kan enas. Vänsterpartiet vill lämna EU. Miljöpartiet vill sedan ett år tillbaka stanna kvar i EU, men säger nej till det nya fördraget. Socialdemokraterna vill stanna kvar i EU. Det blir alltmer uppenbart att det blir mer Per Gahrton och mindre Margot Wallström för Sveriges europapolitik om de rödgröna vinner valet.

Av debatten i riksdagen att döma är det Vänsterpartiet som håller i taktpinnen i oppositionen. Det smått historiska ägde rum när Socialdemokraterna meddelade att Vänsterpartiet i riksdagen skulle presentera de rödgrönas överenskommelse.

Utrikespolitiken är en av de viktigaste uppgifterna för varje regering. Detta förstod Göran Persson. Utrikespolitiken var en av huvudorsakerna till att Vänsterpartiet och Miljöpartiet inte släpptes in i regeringen. Nu väljer i stället Socialdemokraterna att låta Vänsterpartiet presentera de rödgrönas politik.

Vänsterpartiet är fortfarande ett parti med betydande inslag av kommunistiska uppfattningar i partiet. På varje partikongress finns en grupp personer som propagerar för Fidel Castros styre på Kuba. Bland partiets företrädare finns många som anser att Hugo Chavez Venezuela är ett demokratiskt föredöme. Anti-amerikanism dominerar i synsättet på hur världen ser ut. Samtidigt har Sverige i alla år varit ett västorienterat land. Vi samarbetar nära med Nato och främjar frihandel och demokratiska värden. Om de rödgröna vinner valet i höst kommer det förstås att kräva stora insatser från socialdemokraterna för att hålla stången mot en alltmer radikal förskjutning åt vänster i politiken, som riskerar att få stora konsekvenser för svensk diplomati och utrikes- och säkerhetspolitiken i stort. Debatten i riksdagen gav ett dystert besked på den punkten. Socialdemokraterna har valt att ge efter på några av de mest avgörande punkterna för den svenska utrikespolitiken - europsamarbetet och Afghanistan.

Tidigare har konfliktlinjen i svensk politik stått mellan borgerligheten, socialdemokratin och halva miljöpartiet på den ena sidan - och vänsterpartiet och andra halvan av miljöpartiet på den andra sidan. Nu tycks konfliktlinjen i stället stå mellan Alliansen och de rödgröna. Socialdemokraterna har inte hittat hem, de har flyttat in hos Lars Ohly.

 





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18428

34 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Jag tror inte att V kommer in i riskdagen i höst, för att få "dansa" med S och MP så har de kompromissat för mycket till höger och sviker därmed sina egna kärnväljare, om det händer skall jag öppna en flaska med något gott att dricka. V som parti är antidemokratiskt i sitt utrikespolitiska stöd till diktaturer och bör hamna på historiens skräpkammare.
OM V mot förmodan blir kvar i Riksdagen och de får regeringsställning så ger jag den regering högst ett år, de är för splittrade inbördes./Kalle

Permalänk | Anmäl #1 Kalle, 2010-02-17, 17:53

Citat ur artikeln: "Socialdemokraterna har inte hittat hem, de har flyttat in hos Lars Ohly"

Detta citat tycker jag är valpropagandistiskt tjafs !

Jag vill tilltro både socialdemokrater och miljöpartister att i princip vara mot svensk krigföring i Afghanistan och kunna försvara den ståndpunkten på egen hand utan inflytande från Vänsterpartiet.
Några krigshetsare är de ju inte ....

Att de trots sitt krigsmotstånd tillhör västerlandets kulturkrets är ju självklart av historiska skäl och kommer inte att förändras i det fall att vi drar tillbaka våra trupper i Afghanistan

Sverige har en av alla världens folk uppskattad historik med c:a 200 år av fred. Att vi håller fast vid vår traditionella fredspolitik och tar tillbaka alla militära enheter från Afghanistan bör inte föranleda alltför stark kritik ens från USA som i vårt fall nog mest är intresserat av att vi internationellt inte alltför kraftfullt kritiserar USAs utrikespolitk.

Visst kan en fredspolitik kortsiktigt innebära vissa nackdelar i internationella ekonomiska sammanhang, men att vi offrar dessa till förmån för viktiga etiska värden kommer att långsiktigt uppskattas av alla länder inklusive majoriteten av alla amerikaner

Långsiktigt kommer därmed vår fredspolitik att innebära fördelar för oss och vi har fortfarande råd att vara långsiktiga i vår utrikespolitik.

Däremot bör vi något cyniskt undvika Palmes provokativa internationella kritik av USA . Palme kallade t.ex. jänkarna för "Satans mördare" när han demonstrerade tillsammans med Nordvietnams ambassadör. De amerikanska reaktionerna på DEN kritiken var mycket negativa för Sverige och vi ska inte upprepa detta misstag.

Vi kan kalla detta nödvändiga förhållningssätt för "Lex Palme"..

Permalänk | Anmäl #2 Börje Lundberg, 2010-02-17, 17:53

Bra, inte tragiskt. Och ett av skälen till att de rödgröna får min röst. Glöm inte Gaza.

Permalänk | Anmäl #3 Murre, 2010-02-17, 18:32

-"CASTRO-KRAMARE OCH TALIBAN-FÖRSVARARE!"

Han spar inte på krutet, utrikesministern när han rådissar rödgrönas utrikespolitik som idag framfördes av vänsterpartiet.
Redan en klassiker i consensuslandet Lagom!

http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #4 Carina Nordén Åkerlund, 2010-02-17, 18:33

Med Ohly o co: Bildas väl en ny "försvarsallians" Hamas, Al Qaida, talibanerna, Kuba, Venezuela, Zimbawe, Nordkorea, Kina m fl.
Sedan förklarar "försvarsorganisationen" krig mot Israel!

Nä hoppas verkligen att svenska folket är förnuftiga, att svenska folket har lite koll i a f. -Vänsterpartiets utrikespolitik är en katastrof. -Jag har varnat för detta förr!

Permalänk | Anmäl #5 Ingemar, 2010-02-17, 18:42

En seger för de rödgröna, är en seger för Hamas, och klartecken för fortsatt massinvandring av småterrorister som bränner bilar och skolor, kastar sten på ambulans och brandkår, och kallar svenska flickor och kvinnor för horor.

Permalänk | Anmäl #6 Radio Nord, 2010-02-17, 18:58

Börje Lundberg skriver "Sverige har en av alla världens folk uppskattad historik med c:a 200 år av fred."

Det stämmer inte alls att denna historik skulle vara uppskattad av världens alla folk. I en del kretsar finns ett intensivt förakt för Sveriges hållning, enligt uppfattningen att Sverige under andra världskriget höll sig utanför och lät andra utkämpa kampen mot nazismen. Att vi lät andra kämpa och dö för vår frihet.

Det blir inte bättre av trupptransporterna.

Fred är ett oerhört värdefullt ideal, men det är verkligen inte någon enkel sak. Man hamnar snabbt i mycket svåra frågeställningar.

Permalänk | Anmäl #7 kafpauzo, 2010-02-17, 19:18

trist lasning! detta ar forljugen skramselpropaganda som forolampar lasaren och forfattaren har noll intresse av sanningen.

den har artikeln ar overdriven propaganda som varken representerar verkligheten, sanningen eller det politiska livet i sverige.

lognare ar kanske ett stark ord men da forfattaren inte ens forsoker formedla en korrekt bild av sina politiska motstandare utan slanger sig med forenklingar och felaktigheter sa ar det inte langt darifran.

Permalänk | Anmäl #8 Alex, 2010-02-17, 19:31

@Börje Lundberg,
"Sverige har en av alla världens folk uppskattad historik med c:a 200 år av fred." Ha, det är till att vara etnocentrisk! Sverige är säkert centrum i din lilla värld, men knappast i stora, vida världen, för "alla världens folk". De vet nära nog ingenting om Sverige...

http://en.wikipedia.org/wiki/Ethnocentrism

Permalänk | Anmäl #9 Reality Check, 2010-02-17, 19:43

@#8 Alex,
Ja, och du bidrog inte med ett skvatt, förutom skällsord, och ändrade ingens uppfattning, så du har uppenbarligen inga motargument, grabben!

Permalänk | Anmäl #10 Syrlig Svenne, 2010-02-17, 20:25

På 40-talet placerades kommunister i arbetsläger. Nu vill Sossarna och Miljöpartisterna ha med dem i en ev. regering.
Längtan till MAKTEN vet inga gränser för Mona, Peter och Maria........

Permalänk | Anmäl #11 Skogstokig, 2010-02-17, 20:25

Till att börja med: Om sossarna låter vänstern presentera en gemensam deklaration för oppositionen i riksdagen betyder det inte mer än att sossarna låter vänstern presentera en gemensam deklaration.

Det är inte frågan om nån revolutionerande vindkantring i oppositionens inställning i utrikespolitiska frågor och det vet naturligtvis även Malm också om han var ärlig.

Men som ny utrikespolitisk talesperson för folkpartiet vill han naturligtvis skapa uppmärksamhet för sitt politikområde och överdriver betydelsen av detta.

En journalist med tid och tillgång till arkiven kan lätt verifiera detta genom att plocka fram något av de sannolikt otaliga uttalanden Malm och andra borgerliga politiker gjort under åren då alliansen svetsades samman som ett fastare regeringsalternativ.

Efter att ha flera gånger ha vunnit regeringsmakten bara för att sen splittras av interna stridigheter mellan de olika partierna valde ju alliansen för några år sen att fördjupa samarbetet till den punkt de nått idag - en utveckling som nu fortsätter inom oppositionen.

Detta kommer att leda till en än rigidare blockfördelning i svensk politik och som ett resultat av detta mer strömlinjeformning och mindre skillnader mellan de individuella partierna.

De största partierna i respektive block - Moderaterna respektive Socialdemokraterna - måste då ge utrymme för sina mindre alliansbröder, det såg precis likadant ut inom alliansen. Att då låta vänstern läsa upp en deklaration i riksdagen är inte direkt revolutionerande nyheter - om man inte spinner dem till något mycket, mycket större - som Malm här försöker göra.

Det såg som sagt precis likadant ut när alliansen skulle formera sig till ett regeringsdugligt alternativ och det nuvarande opposition då skyllde dem för och de förnekade (dvs inre splittring) skyller nu Malm och andra borgare glatt oppositionen för.

Alltså - Nothing to see here folks...

Sanningen är ju den att varje politiskt parti för sitt existensberättigande måste ha profilfrågor, måste ha en någorlunda egen idé om hur de vill forma politiken - vad är annars idén att rösta på just dem? Detta drabbar ju de mindre bröderna i respektive block eftersom många resonerar som att ett röst på sossar eller moderater är detsamma som ena eller andra blocket och inte bryr sig om nyansskillnaderna inom blocken.

Det är ju därför Malms folkparti de senaste åren slagit knut på sig själva och tvärvänt från socialliberalism till att nu under major Björklund profilera sig längst ut på högerkanten i strid med centern.

Till valet förra gången flörtar man med smygrasisterna med språkkrav för invandrare och man vill verka tuff mot snorungarna med lättsålda men verkningslösa specialregler som rätt för lärare att konfiskera mobiltelefoner och annat trams.

Det är populistisk politik anpassad för massmediala utspel och för att flörta lättrörliga borgerliga väljare - folkpartiet kannibalisera centern/moderaterna/kristdemokraterna eller tvärt om, det är samma sak i varenda valanalys.

Skillnaden inom oppositionen är att väljarna inte är lika lättrörliga och att de tre partierna har mer tydligt definierade profiler och rörligheten är också mindre där.

Utrikespolitiken är den segaste av skutor och någon dramatisk förändring inom den lär vi inte se oavsett vilket block som vinner nästa val. Folkpartiet profilerar sig med krav på Nato-medlemskap men det kommer de andra partierna i alliansen inte köpa. Vänsterpartiet vill ut ur EU men det kommer sossarna naturligtvis blocka.

I realiteten talar vi om små förändringar som möjligen över tid kan komma att innebära något.

Alliansen försöker ju smyga in oss i Nato så sakta med ständigt ökande samarbetsavtal och andra omskrivningar. En dag tar de kanske steget fullt ut men än så länge vet man att den allmänna opinionen är klart mot (inom den borgerliga väljarkåren däremot, där folkpartiet fiskar sina röster är det en vinnarfråga) och avvaktar.

Sossarna kan nog tänkas kohandla med vänstern om ett tillbakadragande av svenska stridsförband från Afghanistan - vi har som sagt en lång tradition av neutralitet att luta oss emot och även om vi deltagit i FN-sanktionerade insatser förr är det pågående kriget i Afghanistan inte samma sak. Amerikanerna själva inser att de aldrig kommer få bukt med talibanerna militärt och försöker bara hitta ett sätt att avveckla insatsen utan att förlora ansiktet fullständigt. Den svenska insatsen är i sammanhanget fullständigt oväsentlig och kommer på inget sätt påverka utgången alldeles oavsett vårt engagemang.

Sen drar Malm den gamla positiv-veven om den hemska vänstern och deras odemokratiska tendenser - återigen en säker valvinnare bland borgerliga väljare.

Men att det finns medlemmar som tycker saker och på partikongresser reser motioner i frågor - är inte det ett tecken på demokrati Malm? Vore det bättre om folk inte fick tycka att Castro eller Chavez är hyvens killar Malm?

För det är ju inte som att dessa åsikter eller motioner går igenom på partistämmorna, inte som att de finns uttryckta i vänsterns partiprogram, så exakt vad har Malm för problem med att människor har fri vilja och en rätt att uttrycka sin åsikt i en demokrati?

Vi kanske inte gillar vad alla säger, men det ingår liksom i konceptet demokrati Malm.

Vad gäller anti-amerikanismen är den nog rätt väl spridd inom alla politiska grupperingar - i alla fall om man ser till de officiella uttalandena.

Borgerliga partiledare vill för allt i världen inte förknippas med sina republikanska partibröder i USA - politiker så högervridna och rent av inskränkta att det vore politiskt självmord att stödja dem här.

Amerika är en kontinent och USA ett stort land så visst finns där folk av alla slag och värderingar, men att USA:s utrikespolitik under decennier styrts av en imperialistisk vilja att kontrollera och dominera är ingen hemlighet för ens den allmänt insatte nyhetsläsaren.

Från Vietnam till Grisbukten till Pinochet till den misslyckade statskuppen mot just Chavez - USA har en lång historia av att skaffa sig fiender genom sin villighet att med egen militär eller genom CIA göra sig av med obekväma politiska ledare, stödja fascister, mördare och diktatorer.

Och detta kan alltså vilken normalbegåvad svensk som helst läsa sig till och därav dra sina egna slutsatser. Kanske inte så konstigt om de flesta av oss har en rätt skeptisk inställning till amerikansk utrikespolitik då?

Så när Malm beklagar att sossar och vänstern i Sverige samarbetar närmare för att han i detta ser en risk att enskilda medlemmar i vänsterpartiet, som inte ens får igenom sina motioner i sitt eget parti, på något sätt skall komma att tvärvända hela den svenska utrikespolitiken - då kan alla på samma sätt se att detta är en våldsam överdrift.

Det kommer inte att hända, Malm gör inte bara en anka utan en hel ankdamm av en fjäder.

Däremot vore det väldigt intressant att höra Malms åsikter om de gångna decenniernas amerikanska utrikespolitik - och än idag?

Om nu, som Malm skriver, det faktum att "Anti-amerikanism dominerar i synsättet på hur världen ser ut" inom vänstern - hur ser det ut inom Malm folkparti?

Är det pro-amerikanism som råder där, eller nån slags mjäkig svensk neutralitet (som ju folkpartiet vill överge för ett aktivt Natomedlemskap under USA-ledning)?

Nästa gång USA tröttnat på en demokratiskt vald ledare i valfri del av världen - vill Malm att vi som goda Natomedlemmar skall skicka trupp för att avsatta sagda ledare om USA begär det?

Inte för att de nånsin kommer fråga, men det är ett fullt tänkbart scenario om vi gick med i Nato.

Nej, en kritisk inställning till amerikansk utrikespolitik behöver varken Vänsterpartiet eller någon svensk medborgare skämmas över - det är snarare den tydligen okritiske (?) Malm som har att försvara sin ståndpunkt att ett Natomedlemskap skulle vara moraliskt försvarbart eller ens till gagn för Sverige.

Men nåt svar på dessa frågor lär vi inte se - då är det betydligt enklare att spinna småsaker som vem som presenterar en viss överenskommelse i riksdagen till en nyhet som passar den egna väljarkåren.

Som sagt - Nothing to see here folks...

Permalänk | Anmäl #12 Gammal och trött, 2010-02-17, 23:38

Carl Bildt har ett hemskt sätt att uttrycka sig på. Det låter som han anför en exekutionspluton : Anlegen- Sichten -... vi väntar på....
Eld ! (und Fangschutz)

"Sådan är antikommunismen," - den sätter sig över alla rättigheter, om det passar, det ekar av blodbadet och massakrarna mot arbetarklassen i Finland 1918, och Svenska brigaden, där
f.d. högerpartiets ledare Jarl Hjalmarssons far, Harald, (före Yngve Holmberg) förde befälet, och egenhändigt sköt ner fyra värnlösa röda fångar.

På en tiden var Bildts farfars far, Knut, generalstabschef. Nu är Bildt anklagad för deltagande i krigsförbrytelser i Sudan / Lundin Oil AB /enligt AB idag.

Permalänk | Anmäl #13 Chili Palmer, 2010-02-18, 00:01

Utrikespolitiken är mycket viktigt en av regeringens viktigaste ansvar medan de rödgrönas inte är mycket att hänga i granen så har de i varje fall en. Att försöka lämpa över ett av huvudansvaret som väljarna givit en regering till Bryssel är skamligt och innebär att Sveriges befolkning saknar röst i viktiga frågor och Sverige som nation blir åsidosatta eller ska någon allvarligt påstå att EU kommer att representera Sveriges befolkning? (väx upp i så fall)

Relationen med andra länder är inte smutstvätt som borgarna kan kasta åt sidan utan ett ansvar att representera landets befolkning och intressen framför andra själviska (som tex välbetald karriär som byråkrat i Bryssel). Om någon inte håller med var god hänvisa till paragrafen i EG-omröstningen där det stod att vår röst i världen skulle tystas!

Med euro fiaskot så är det nog dags att allvarligt tänka över vår relation till EU det verkar rört sig från samarbete till en pseudostat styrd från Bryssel utan folkligt stöd, men problemet är som alltid de oinformerade som är upptagna med att titta på TV och har ingen aning om vad som sker eller vad som kan ske i framtiden om inget händer.

Permalänk | Anmäl #14 Tor, 2010-02-18, 00:04

"Gammal och trött", arrogant och fylld av vänsterns vansinniga världsyn, skriver en lång kommentar utan att med ett enda ord nämna det land som med enorm kraft förändrar hela världen just nu, Kina. Du går verkligen baklänges in i framtiden, grabben!
Vänstern vill också rikta svenskarnas hat mot Amerika och Israel, två länder som inte utgör något hot mot Sverige. Det är inte amerikaner och israeler eller judar som bränner bilar och skolor i Sverige, kastar sten på ambulans och brandkår i Sverige, och kallar svenska flickor, kvinnor horor, utan det är det folk som, tack vare vänstern, fått miljoner svenska kronor i hjälp, kanske fått mer hjälp av Sverige än något annat folk. Den som vill fortsätta detta vansinne, detta självmord röstar vänster i höst. Vettigt folk håller till höger.

Permalänk | Anmäl #15 Socialism = död, 2010-02-18, 00:44

"Socialism = död" skriver en kort kommentar utan att med ett enda ord nämna något av vad jag skriver om och tar sedan itu med sitt verkliga syfta - att vädra sina egna rasistiska fördomar.

Suck.

Ok, du tänker rösta på Skandal Demokraterna - kul för dig.

Det du skriver har INGENTING med något av det som varken jag eller Malm skriver om i sin debattartikel och är utmärkande för den sortens internet-troll som befolkar snart sagt varenda nyhetssida med kommentarsfunktion idag.

Lever alla Skandal Demokrater på bidrag eftersom ni verkar ha obegränsat med tid att sitta vid datorn och sprida era åsikter precis överallt utan nån som helst relevans till ämnet ni kommenterar?

Har ni INGET som helst liv?!

Få se nu om du klarar av att svara med nån form av argumentation och analys, det skulle vara kul att se.

Permalänk | Anmäl #16 Gammal och trött, 2010-02-18, 03:34

Hatten av för de rödgröna och speciellt Vänsterpartiet!
Finns inte mycket att säga, deras utrikespolitik är klockren!
Typisk blodsugande hycklare Carl Bildt som sätter ihop talibaner och allt annat med de rödgröna. Carl Bildt är skam för Sverige!
Människoliv ska inte behöva spillas för att alliansens fickor ska fyllas.

Permalänk | Anmäl #17 Helena-Erika Grön, 2010-02-18, 04:26

Hatten av för de rödgröna och speciellt Vänsterpartiet!
Finns inte mycket att säga, deras utrikespolitik är klockren!
Typisk blodsugande hycklare Carl Bildt som sätter ihop talibaner och allt annat med de rödgröna. Carl Bildt är skam för Sverige!
Människoliv ska inte behöva spillas för att alliansens fickor ska fyllas.

Permalänk | Anmäl #18 Helena-Erika Grön, 2010-02-18, 04:27

Fredrik Malms regering har som främsta utrikespolitiska mål att SKADA Israel och det judiska folket genom att stödja tillkomsten av ytterligare en arabisk stat, som om det inte fanns tillräckligt, på den för Israel av säkerhetskäl oumbärliga Västbanken.

Detta under det alltjämt pågående kriget mellan Israel och arabvärlden som syftar till att utplåna Israel med alla medel.

Regeringen anser dessutom att det är värt miljarder att hålla den palestinska terroristfabriken igång genom att vräka resurser över den trots att arabvärlden har resurser nog att försörja sina egna folkgrupper och plats i överflöd att inte behöva expandera mer för att rymma dem.

När ska regeringen börja följa sina egna utfästelser om att stödja freden i Mellanöstern, förslagsvis genom att verka för att palestinierna får fullvärdiga medborgarskap i befintliga arabländer?

När ska regeringen börja motverka den antisemitismen i Sverige och utomlands istället för att stå och titta på med armarna i kors när den breder ut sig?

Fredrik Malm kanske kan snacka men när ska han agera?

Folkpartiet låtsas vara tuffa men i handling är man ynkryggar som viker ner sig för minsta hot och manipulation.

Permalänk | Anmäl #19 Bo T, 2010-02-18, 08:52

Måna eller Ohly skit samma. Båda har dom den absoluta socialiststaten som slutmål. Det är bara vägen dit som skiljer.

Permalänk | Anmäl #20 Höglander, 2010-02-18, 09:05

@ Malm

LUF-ränderna går aldrig ur? Bland folkpartistiska ombud finns det sådana som till varje pris försvarar och ursäktar vad staten Israel än utsätter palestinierna för.

Är det så mycket bättre?

Permalänk | Anmäl #21 Willy Viitala, 2010-02-18, 11:44

Om Vänsterpartiet fått bestämma över utrikespolitiken skulle Sverige inte befinna sig i krig nu.
Till skillnad mot Folkpartiet är V emot väpnade angrepp och ockupationer.
Det tål att tänka på tycker jag.

Permalänk | Anmäl #22 Olof Lindberg, 2010-02-18, 18:44

BoT
Enda lösningen på konflikten i MÖ är att de palestinier som Israel styr över får fullvärdigt medborgarskap i Israel. Enstatslösningen.

Men du, som är en utpräglad förkämpe för rasåtskillnad, skriver som Israel tycker. Israel tänker aldrig tillåta en tvåstatslösning. Deras mål är att rensa hela området från araber.

Amira Hass Reporter på Israeliska tidningen Haaretz:
”I praktiken är inte Hamas emot en tvåstatslösning, det är Israel som inte vill ha den. De arbetar för en bantuliknande tiostatslösning på västbanken.”
Målet är förstås att göra det odrägligt att bo där.
Och den politiken låter Sverige passera utan att agera. Som Folkpartistisk utrikestalesman skulle jag skämmas. Och det gör Malm också eftersom han försöker dölja den egna skammen med demonisering av den som har fräckheten att säga sanningen.

Permalänk | Anmäl #23 Olof Lindberg, 2010-02-18, 19:00

@16 Gammal och trött,
Eftersom hundra år av död och elände i socialismens namn inte kunnat rubba din tro på denna irrlära, så är ALL diskussion med dig bortkastad.
Men glöm inte att förbli "icke-rasist" när vissa "nya svenskar" kommer efter dig. Sveriges aningslöshet kommer att bli rikt "belönad" de kommande åren. Garanterat!

Permalänk | Anmäl #24 Socialism = död, 2010-02-18, 20:46

Fredrik Malm hyllade Bushs invasion av Irak, som orsakat ca 500 000 civila offer och som startades på falska grunder..
Fredrik Malm hyllade Israels folkrättsstridiga övergrepp i Gaza.
Det är Malms polare i Israel som åter tycks ha begått politiska mord på meningsmotståndare. Så ser hans versioner av "demokrater" ut.
I värsta fall kan sådana som han ta sig in i regeringen, om Alliansen vinner i höst.
Apropå "talibantolererare" Det kanske inte dröjer så länge förrän Bildts kompisar i State Departmenet sätter sig ner och förhandlar med talibanerna.
Tror ni då att Bildt skriker taloibantiolererare åt dem?

Permalänk | Anmäl #25 Lennart Gunnarsson, 2010-02-18, 21:11

@#24 Socialism = död: Precis som väntat så orkar/klarar du inte av att ta en debatt med någon - det är ju som Malm så mycket enklare och bekvämare att bara spinna verkliga händelser till konspiratoriska fantasier för att elda upp de som redan håller med.

För övrigt är det alltid lika roligt när Skandal Demokrater som du å ena sidan skyller allt på den onda socialismen och sen samtidigt har en svensk 50-talsidyll som nåt slags ideal.

Det trygga, socialistiska folkhemmet är tydligen inte så dumt i alla fall?

Permalänk | Anmäl #26 Gammal och trött, 2010-02-18, 22:34

@Gammal och trött

"Sanningen är ju den att varje politiskt parti för sitt existensberättigande måste ha profilfrågor, måste ha en någorlunda egen idé om hur de vill forma politiken"

Ja, för att folk ska bry sig om nyansskillnaden att vänsterpartiet vill ha ännu mer socialism än sossarna får väl Ohly försöka profilera sig med alla fina exempel på kommunism i världen. Varför känna skam inför det man ställde till med i östeuropa? Suck!

Och god morgon till alla sossar som har vaknat upp efter alla dessa år med huvudet i sanden gentemot socialismen i östeuropa. De fanns nog även de på vänsterkanten som anade detta cyniska socialistiska experiment men jag köper att de flesta sossar inte fattade vilket förtryck som rådde förrän berlinmuren föll (om alla sossar ens har insett det idag): Va? Var det inte okej att stötta DDR? Nej. Inte ens Castros människoförtryck är något att hylla. God morgon alla sossar - 50 år för sent! Suck!
Men Mugabe då? Nej, han tror också på socialistiskt förtryck. Sånt är inte okej längre.
Men Chavez socialism då? Nej, den är inte heller nåt att skryta med. Den är lika pinsam och vidrig.

Kan vi inte lämna detta dagisresonemang med att sitta i samma båt som ovanstående idioter bara för att deras gemensamma nämnare är att de ogillar USA? Är det inte rätt barnsligt?

Och att stoltsera med att vi har låtit andra bevara vår fred är rätt osmakligt. Får vänstern styra lämnar vi afghanerna i sticket också och smiter hem igen när de behöver oss som mest. Suck!

Permalänk | Anmäl #27 Otidsenlig, 2010-02-19, 06:49

Ja Otidsenlig är ett passande alias.
Inskränkt också, tycker jag. Tänk att man ska behöva påpeka att det finns fler nyanser i världen än svart och vitt.
Att du nämner dagisresonemang efter ett inlägg som bara består av substanslöst tomsnack, och inte menar dig själv, är faktiskt rätt kul.

Permalänk | Anmäl #28 Olof Lindberg, 2010-02-19, 21:03

@Olof Lindberg

Att kalla t.ex. östeuropas lidande under socialism och kommunism för substanslöst får stå för dig. Har man gjort upp med den mörka historien inom vänstern?
Din enda kommentar är att allt inte är svart och vitt.

Och det var inte länge sen vänstern satt och halvhejade på t.ex. Castros förtryck (det gör man antagligen fortfarande?).
Du verkar vara emot väpnade angrepp och ockupationer, vilket låter bra i teorin men blir cyniskt i verkligheten mot de som får utstå förtrycket när trupperna åker hem.

Permalänk | Anmäl #29 Otidsenlig, 2010-02-20, 00:30

Kompromissen mellan de rödgröna blev olycklig. V lyckades få igenom diverse olämpliga ståndpunkter, som att i praktiken stödja Palestina i Israelfrågan. Men de lyckades inte få igenom deras vettigaste punkt, att dra tillbaka de svenska soldaterna från Afghanistan. Det är den enskilt viktigaste frågan för Sverige idag och alla andra frågor bleknar i jämförelse.

Kompromissen blev således den sämsta möjliga. V fick igenom flera frågor där deras synpunkter är uppåt väggarna men de lyckades inte med Afghanistan-frågan. Varken alliansen eller de rödgröna är ett alternativ för den hälft av befolkningen som vill ta hem soldaterna från Afghanistan. Dörren står vidöppen för externa partier att plocka tiotals procent av väljarkåren enbart med hjälp av Afghanistan.

Idag föll regeringen i Nederländerna på grund av att kristdemokraterna där borta insisterade på att agera knähundar åt NATO och förlänga den nederländska närvaron i Afghanistan. Pang. Nyval. Det är dags för Sveriges politiker att vakna upp. Den svenska hållningen att bistå NATO med soldater i Afghanistan är extrem och osvensk. Samma hållning fällde regeringen i Nederländerna och den kan orsaka kaos i den svenska valrörelsen om inte åtminstone ett block väljer att tydligt stå för ståndpunkten att ta hem soldaterna.

Permalänk | Anmäl #30 Lars J., 2010-02-20, 20:05

Utrikespolitik och det gäller EU också..
Världen vill ha en rätt och rättvis politik...Och utrikespolitik som hjälper alla och hela världen....

krig, krigsbrott, ockupation , mord, politiska mord, rasism, hot har, terror, apartheid, blodbad ,vålv, förtryck,tortyr, olika brott mot mänskligheten..Var är FN,politiker??..

Och vem styr FN,politiker???..Olika politiska mord är olösta......Och det kommer mer.......Och mer..

USA och USAs politik var och är för makt , styre , intresse, oljan, viktiga område, mer pengar, mer makt och folk med soldater dör orättvist..

Varför och för vem,politiker ????????..

Folket vet inte mycket om USAs spel och EUs spel.Media vill inte tala mycket för folket..

Media var och är med supermakternas spel..Och folket får bara osanna och falsk fakta om allt i politiken..

FN står där maktlöst..FN har ingen makt och USA styr över FN, sa f.d. FN:s chef Butros Ghali...

Var är EUs utrikespolitiken, Bildt???..Varför får USA styra EUs utrikespolitik och för vem?????

Hur kunde EUs utrikespolitik kriga mot Irak med USAs orättvist politik om Mellanöstern??..

Hur kunde Bushs och Blair(EU) kriga orättvist mot Irak utan rätt från FN?????.

Hur kunde USA och UK begår största krigsbrott i Irak..??.

Hur kunde USA och UK använda förbjudna vapen mot civila och oskyldiga i Irak med tortyr till alla som var under USAs våld och förtryck????...Vem ska betala för allt detta ???..

Varför går alla (politikerna) fri utan att man ställa de inför rätta,politiker ?????..Vem styr i USA??. Vem är AIPAC i USA????..

Vilken utrikespolitik talar ni om ????..Hela politiken var och är orättvis och olaglig om Mellanöstern,Bildt..Och du och andra politiker vet om det !!!!!..

Arabvärlden ska kräva alla ersättningar för alla brott och krigsbrott ,ockupation, med förbjudna vapen mot arabvärlden..

Vi ska ta Palestinafrågan sen......Tack...

Permalänk | Anmäl #31 Amer Al-bayya, 2010-02-20, 23:37

Discounted louis vuitton,Purse & Wallets Online Shop! Bagsmine.com has been dedicated in the business of best quality louis vuitton replica ...Louis Vuitton replica
lv
vitton
replica handbags

Permalänk | Anmäl #32 liumang, 2010-07-21, 12:41

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #33 liumang, 2010-07-22, 11:34

The Nike Air Max 90 current model is not a Moire we see every jwes. We see from time to time, so it is very important to some people. Well, the Air Max 90 Current will Moire another later this year in an eye catching Red / White colorway.
running shoes
air force ones Hurley International LLC,
jordan shoes Leather Will it end up being upstaged?
cheap nike marketing and distribution of shoes.

Permalänk | Anmäl #34 liumang, 2010-07-22, 11:34

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.