Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Miljöpartiet

Miljöpartiet håller kongress i helgen. Läs (13) Skriv

EMU

Nyval i Grekland. Kan landet räddas kvar i eurozonen? Läs (91) Skriv

Hyresrättens roll i ekonomin

Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv

Röda Korset

Foto: Scanpix
Roger Akelius om Röda Korset

Röda Korsets bokföring en skandal

Det är skamligt att RK bokför kostnader för sig sin egen profil på samma sätt som katastrofhjälp, som ett behjärtansvärt ändamål. Ska RK behöva en halv miljon kr för att vårda sin profil varje vecka utöver den PR Westerberg gör med sitt goda namn?, skriver finansmannen ROGER AKELIUS.


Om författaren

Roger Akelius är finansman.

Enligt senaste årsredovisning betalade Röda Korset 26 miljoner för presstjänst, profilskapande åtgärder, trycksaker, medlemstidning och årsbok.

För att skapa sin egen profil, sitt goda namn använder Röda Korset varje arbetsdag mer än de första tusen givarna som vardera ger 100 kr .

Ska RK behöva en halv miljon kr för att vårda sin profil varje vecka utöver den PR Westerberg gör med sitt goda namn?

Ägarstyrda företag spenderar inte alls dessa enorma belopp. Finns ingen kostnadskontroll? Då förfaller de miljoner som försvann på grund av dåliga kontrollrutiner, af Donner, vara ett litet belopp i sammanhanget.

Dessutom: Det är skamligt att RK bokför kostnader för sig sin egen profil på samma sätt som katastrofhjälp, som ett behjärtansvärt Ändamål.

Röda Korset har i sina stadgar fina ändamål för sin verksamhet. I bokföring ska man skilja på omkostnader för att samla in pengar och pengar som går till ett behjärtansvärt ändamål.

Profilskapande åtgärder ska naturligtvis bokföras som en omkostnad. Hur kan revisor Gunnar Ståhl godkänna att ändamålet för Röda Korset är profilskapande åtgärder? Hur kan det bli så fel?

Frågan kan formuleras: Hur kan Röda Korset bara ha tio procent i omkostnader av insamlade medel?

Och därmed har vi implicit svaret. Jag är helt övertygad om att Röda Korset måste rensa rejält i sina kostnader och redovisa ärligt för att få tillbaka sitt höga förtroende.





Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18360

39 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Väl skrivet Akelius - hade jag skänkt pengar till RK instället för Läkare utan gränser (rörande Haiti) hade jag krävt dem tillbaka - även om jag inte fått det. Tack för artikeln.

Permalänk | Anmäl #1 Aloace, 2010-02-16, 13:51

Äntligen någon som angriper biståndsprofitörerna!

Permalänk | Anmäl #2 Bo T, 2010-02-16, 14:22

Det är tyvärr så att om det finns tiotals miljarder (bistånd + privata bidrag) att slåss om utan några särskilda krav på effektivitet eller resultat så kommer dessa pengar att gå åt till massa andra saker än de egentligen var tänkt för.

Jag har länge försvarat bistånd och hjälporganisationer. Men jag har haft fel! Branschen är genomrutten och hela systemet måste saneras.

Mitt förslag: Avskaffa det officiella biståndet med undantav av katastrofinsatser. Inför ett skatteavdrag vid gåvor till organisationer som uppfyller högt ställda krav på att pengarna ska gå fram till de behövande. Är det bara 25% som kommer fram ska bara 25% vara avdragsgillt. Inför hårda revisionskontroller som organisationerna måste uppfylla för att gåvorna ska vara avdragsgilla.

Permalänk | Anmäl #3 Mattias L, 2010-02-16, 14:37

Bengt Bästerberg gör nog bäst i att lämna sitt uppdrag i RK. Förtroendet är i botten.

Permalänk | Anmäl #4 tidosss44, 2010-02-16, 14:46

Bra, fortsätt jaga Bästeberg, han visar tydligt hur svårt han har att förstå när han nått vägs ände. Merit skriver här hur de spenderar 157.000 på eget festande annat gott. http://meritwager.wordpress.com/2010/02/16/det-blir-aldrig-battre/

Permalänk | Anmäl #5 allemand, 2010-02-16, 14:46

Hmmm... - Roger Akelius - man kan ju undra över varför 96 % var arga (när jag läste detta kl 14.46) - och ingen enda glad över Ditt inlägg ? - undrar Josef B.

Permalänk | Anmäl #6 Josef Boberg, 2010-02-16, 14:52

#6 Josef Boberg,
Läs frågan en gång till.

Permalänk | Anmäl #7 allemand, 2010-02-16, 15:18

Josef Broberg

Du har, som vanligt, inte fattat frågan rätt!

Permalänk | Anmäl #8 Maverick22, 2010-02-16, 15:24

Om inte Westerberg är villig att jobba ideellt och gratis, varför skall de som stickar vantar och står med bössor i handen göra det?

Westerberg är en hycklare.

Permalänk | Anmäl #10 Johnny, 2010-02-16, 16:19

Mycket bra skrivet 'Roger Akelius! Hela biståndsbranschen måst få en genomlysning och även våra avdankade väl avlönade politiker! RK verkar vara i särklass och frågan är väl hur man fortsatt kan vara innehavare av err 90-konto.

Permalänk | Anmäl #11 hans, 2010-02-16, 16:27

Ja nu är RK rökt för en generation i Sverige. Synd, för en del hjälp har trots allt gått fram även om stora mängder slösats bort på lyxkontor, löner, resor och reklam.

När jag skänker pengar så skänker jag ALDRIG till organisationer som kör reklam i tidningar, tunnelbanan eller bannerannonsering. Dvs aldrig en spänn till BRIS, Frälsningsarmén och WWF. Min metod är att leta upp små anonyma lokala organisationer som redan funnits länge på den plats där katastrofen inträffar.

Permalänk | Anmäl #12 Lars Hellman, 2010-02-16, 16:44

Lars Hellman, "Min metod är att leta upp små anonyma lokala organisationer som redan funnits länge på den plats där katastrofen inträffar."
Små anonyma lokala organisationer har oftast väldigt svårt att få någon effektivitet i sin hjälp. De är dessutom oftast inte kontrollerade, så du vet inte vart pengarna hamnar. Vad det gäller RK är det GARANTERAT att dina pengar når fram. Efterson RK dessutom är en världsomspännande organisation med anställda och frivilliga i stort sett i varje land känner de till lokala förhållanden och kan se till att hjälpen kommer dit den gör mest nytta.

Permalänk | Anmäl #13 Johan Malmros, 2010-02-16, 17:19

#13 Johan Malmsros skriver:
""Vad det gäller RK är det GARANTERAT att dina pengar når fram.""

Man undrar bara till vem?

En sak är i alla fall säker - Bengt Westerberg och hans vidlyftiga
administration kniper i alla lägen sin del av kakan. Men Johan Malmros kanske själv tillhör "biståndsetablissemanget" och tycker då att allt är helt i sin ordning. Dvs precis som RK:s revisor!

Permalänk | Anmäl #14 Maverick22, 2010-02-16, 17:52

#7 allemand och #8 Maverick22,

Min fråga var: "Varför är så många arga över Roger Akelius inlägg ?" Just nu är det 95 % -men det är ju nu också 4 % som är glada över artikeln kl. 18.04

Men TrögFattarFöreningen (video ca 4 min) har måhända sina givna deltagare, kanske... - tror Josef B.

Permalänk | Anmäl #15 Josef Boberg, 2010-02-16, 18:11

Maverick22 skriver "Man undrar bara till vem?"
Ja, jag är medlem i Röda korset, och därför väl insatt i hur organisationen fungerar. Därför kan jag med stort förtroende skänka pengar till Röda korset även i fortsättningen.

Av de pengar som stoppas i bössan eller skickas in via mobil till t.e.x. Haiti går ca 90% direkt till mediciner, vatten, mat etc. Resterande 10% går till resor, uppehälle och omkostnader för de anställda som reser till Haiti för att organisera hjälpen. Inget går till Bengt Westerberg eller annan administration i Sverige. Organisationen går runt på framförallt avkastning på eget kapital som har inkommit från bl.a. medlemsavgifter.

Jag tycker att det är självklart att de anställda ha lön. Det är de som gör att alla frivilligas timmar får effekt. Bengt Westerberg själv har gjort ett utmärkt jobb, och hans lön är bestämd av årsstämman i demokratisk anda. Den kommer dock säkerligen att justeras vid nästa årsstämma, också demokratisk anda.

Permalänk | Anmäl #16 Johan Malmros, 2010-02-16, 18:23

Josef Broberg

Visserligen verkar du vara en ganska udda personlighet (källa: studerandet av din blogg :-) ) men nog hyste jag förhoppningar om att du ändå var läskunning. Tydligen bedrog jag mig!
Försök med frågeställningen (Röda Korset) en gång till, så kanske det klarnar även för en surrealist som du!

Permalänk | Anmäl #17 Maverick22, 2010-02-16, 18:35

Efter alla skandaler hos Röda Korset på sista tiden kan det bara finnas en åtgärd som gör det möjligt att återskapa ett förtroende för en verksamhet som - trots allt - är behjärtansvärd.
GÅ omedelbart Bengt Westerberg och ta hela styrelsen med Dig !

Permalänk | Anmäl #19 Carpe Diem, 2010-02-16, 18:47

#16 Johan Malmros,
Tror du på det där själv? Läs här.
http://meritwager.wordpress.com/2010/02/16/det-blir-aldrig-battre/

Permalänk | Anmäl #20 allemand, 2010-02-16, 18:55

Westerberg är stekt, rökt, körd.
Det är inte honom och Zetterberg det är synd om.
Det är varumärket.
Som de kört i botten
http://soldatmamma.blogspot.com

Permalänk | Anmäl #21 Carina Nordén Åkerlund, 2010-02-16, 18:58

Nå, nå...inte hacka på Johan Malmros! Det är en fullt naturlig reaktion att stå upp för den förening man är delaktig i. Är sen Johan en del av besluten svider det att erkänna misstag som begåtts. Då försvarar man misstagen i det längsta...pudel, Johan?

Jag tycker Gustaf Fridolins paroll om att bara sitta i riksdagen en mandatperiod är något personer i ledande ställning borde anamma.
Min personliga erfarenhet är att det är alltför lätt att bli fartblind och att ändamålen helgar medlen. När du omger dig med likar fattas snabbt beslut i en för er gynnsam vinkel. Men för andra?

Permalänk | Anmäl #22 Frank, 2010-02-16, 19:25

Ja, kalla gärna mina inlägg för svammel. Jag tror jag vet mer om Westerbergs gärning inom röda korset än de flesta här, som tycks ha Aftonbladet och Akelius som främsta källor för information. Lite källkritik skulle inte skada. På vilket sätt menar ni att Westerberg inte har gjort ett bra jobb? Det enklaste för honom hade varit att avgå som ordförande direkt. Om mediedrevet fortsätter kommer det sannolikt att bli så i alla fall, men till vilken nytta? Att hitta en ny ordförande som kan bidra lika mycket som Westerberg till organisationen lär bli svårt.

Vad det gäller självkritik så ägnar sig Röda korset åt det i stor omfattning, och det handlar framförallt om det som är viktigt: hur effektiva insatserna har varit. Har de insamlade pengarna fått avsedd effekt? Hur ska effekten bli bättre vid nästa insats?

Det är väldigt tråkigt att skandalpressen på detta sätt kör runt med Röda korset, och ännu tråkigare att alla sväljer det med hull och hår.

Permalänk | Anmäl #23 Johan Malmros, 2010-02-16, 19:24

Röda Korsets mål är att skapa förutsättningar för största möjliga hjälp. För att hjälpa behövs pengar. Om RK satsar 100.000 kronor på tidningsannonser och får in 500.000 kronor har de gjort ett bra jobb. Ni döskallar som inte inser ett så enkelt sammanhang lär nog ha åtskilliga fler bekymmer i livet.

Beträffande Bengt Westerberg har jag ingen åsikt då jag följt debatten.

Permalänk | Anmäl #24 Ronja Rövardotter, 2010-02-16, 21:18

Akelius har onekligen en poäng, visst borde huvudkontoret och dess tjänstemannakår styras upp bättre! Men sluta kasta skit på Bengt Westerberg, som är en hygglig person som inte är för stor för att besöka gräsrötterna. Och när det gäller HKs adm.kostn., glöm inte medlemsavgifterna som faktiskt FÅR användas till administration. 250 000 medlemmar, vissa betalar 200 och vissa 100 pga familjemedlemskap. Och skäms alla ni som just nu trampar på alla oss som jobbar ideellt och kommer att fortsätta att göra det för att vi tror på Röda Korsets idé.
Agneta Wadström

Permalänk | Anmäl #25 Agneta Wadströn, 2010-02-16, 21:20

ANNONSERING
Såg några inlägg om annonsering, det finns något som jag dessvärre glömt benämningen på just nu, att om pressen har tomma utrymmen så kan man om man lyckats få en kontakt få in små gratisannonser lite här och där. Så all annonsering kostar inte pengar! Och tror nog det är de stora organisationerna som får in dessa små gratisblänkare.

Permalänk | Anmäl #26 Agneta Wadströn, 2010-02-16, 21:57

Det finns tanter som står med RödaKors- bössan och försöker samla in pengar. Tror att de kallas för frivilligarbetare och de jobbar gratis.

De ensamma slantarna skramlar vemodigt i bössan innan de försvinner in i RödaKorsets stora byråkrati. Kanske till en kick-off middag på någon herrgård?

Permalänk | Anmäl #27 Alvin Stoltz, 2010-02-16, 22:20

"#17 Maverick22,

1. Mitt namn är Josef Boberg = ej Josef Broberg.

2. Frågan i artikeln: "Hur kan Röda Korset bara ha tio procent i omkostnader av insamlade medel?" - har jag överhuvudtaget ej svarat på eller kommenterat i mina kommentarer - så det så - hälsar Josef B.

Permalänk | Anmäl #28 Josef Boberg, 2010-02-16, 22:26

#23 Johan Malmros
Att rk väljer bw till ordförande är skäl nog att att vända rk ryggen.

Permalänk | Anmäl #29 Martin A, 2010-02-16, 22:49

BW är den skadliga och ansvarslösa och hycklande snällismens främsta symbol.

Permalänk | Anmäl #30 Martin A, 2010-02-16, 22:51

#28 Josef Boberg

Avstår från vidare kommentar!
Nu förstår jag varför din blogg ser ut som den gör :-)

Permalänk | Anmäl #31 Maverick22, 2010-02-16, 23:22

Nu är det så att millningarna är till 96% negativa beträffande RK. Man kan ju ställa sig frågan varför! Skälen är flera! Westerberg är ingen trevlig person. Han har lett RK utan styrning över ekonomien. Verksamhetsfokus har skiftat till dagssländeverksamhet. RK har gått och blivit väldigt mycket den politiska korrektheten per topstyrning. Samma gäller Svenska FN-förbundet. I Sverige finns det en mängd dylika organisationer och organ (med eller utan stöd av staten), som bedriver egna agendor. Det finns anledning att granska dessa och deras målsättningar jämte frågan i vissa fall varför skattebetalrna skall stå för fiolerna. Är dessa organisationer/organ så bra, så borde de bära sig själva! Här finns det mycket att gräva i för den journalist som inte har PK-skygglappar!

Permalänk | Anmäl #32 Ture F., 2010-02-17, 01:15

Nu är det så att millningarna är till 96% negativa beträffande RK. Man kan ju ställa sig frågan varför! Skälen är flera! Westerberg är ingen trevlig person. Han har lett RK utan styrning över ekonomien. Verksamhetsfokus har skiftat till dagssländeverksamhet. RK har gått och blivit väldigt mycket den politiska korrektheten per topstyrning. Samma gäller Svenska FN-förbundet. I Sverige finns det en mängd dylika organisationer och organ (med eller utan stöd av staten), som bedriver egna agendor. Det finns anledning att granska dessa och deras målsättningar jämte frågan i vissa fall varför skattebetalrna skall stå för fiolerna. Är dessa organisationer/organ så bra, så borde de bära sig själva! Här finns det mycket att gräva i för den journalist som inte har PK-skygglappar!

Permalänk | Anmäl #33 Ture F., 2010-02-17, 01:16

#23 Johan Malmros
Du ska ha all heder för att du står upp för din förening när det blåser, det kräver mod. Men...mina erfarenheter av RK är inte bra. För ett antal år sedan hade jag insyn i ett invandringsärende där en äldre blind kvinna ville ha ett intyg från RK på att hon var blind och behövde hjälp av sin dotter. Handläggaren på RK lovade hjälpa till men kravet var att dottern skulle ställa upp på en privat träff med honom. Dvs sex.

Beträffande kontroll av mindre organisatoner så utförs den av Stiftelsen för Insamlingskontrol (tror jag den heter). Självklart ger jag bara till små organisationer med 90-nummer.

Permalänk | Anmäl #34 Lars Hellman, 2010-02-17, 10:03

Lars Hellman:
Förskräcklig historia, jag hoppades någon vågade anmäla handläggaren. Liksom f.d. kommunikationschefen som förskingrade pengar så har personer som den du beskriver inget i RK att göra.

Permalänk | Anmäl #35 Johan Malmros, 2010-02-17, 13:48

Jag lägger inte en krona på dessa blodsugande Bidragsorganisationer. Senast Röda Korset ringde mej och bönade om pengar bad jag att få veta vart dom skulle gå. -Endast 20%! skulle gå till administration, sen till flera lokala föreningar, bla homosexuella! och i slutändan en mindre del till fattiga länder. På min fråga om något gick till våra hemlösa blev svaret - Nej! Så jag sa tack och hej!
Om man prioriterar rika homosexuella före fattiga hemlösa så är något otroligt fel i bidragsorganisationerna.
Sen måste man undra hur de har råd att pumpa oss med alla svindyra TV-annonser??? Hur många skolor kan man inte bygga i Afrika för dessa pengar??

Permalänk | Anmäl #36 Janne The Rebel, 2010-02-17, 22:57

Roger Akelius har naturligvis rätt i vad avser situationen som den var innan han tog till orda. Men som saken har utvecklats, efter RAs eleganta uppvisning, så är det ju numera rätt av RK att bokföra kostnader för att putsa på det egna varumärket på kontot katastrofhjälp. Det lär väl inte längre räcka med ettusen hundralappar per dag.

Permalänk | Anmäl #37 goran, 2010-02-17, 23:02

Inte ett öre till Röda Korset så länge Westerberg sitter kvar.

Det sägs att kräket har en fastvuxen stol i arslet..!!

Permalänk | Anmäl #38 Höglander, 2010-02-18, 09:31

Ett tämligen enkelt sätt att skapa förtroende för Röda Korset och liknande välgörenhetsorganisationer är öppen bokföring, i detalj, på nätet.
Om var och en själv kan följa vart bidrag och insamlingar hamnar så ökar också intresset att ge mer. Att stoppa pengar i ett svart hål i universum är ganska oförnuftigt. Alla vet att en viss del går till diverse omkostnader där även öppen bokföring skulle ingå och alla undrar hur mycket kommer fram till den som behöver. Varför inte ge även mottagarna möjlighet att berätta vad som hände.
Om det finns öppenhet så minskar också fusk och onödiga kostnader.

Permalänk | Anmäl #39 Bo in Finland, 2010-02-18, 20:27

ja, men sådana revisorer, ordförande och generalsekreterare kan bara gå åt h-e. Kommer aldrig att skänka Röda Korset en enda krona!

Permalänk | Anmäl #40 spectator, 2010-03-19, 17:30

A combine using the nike shoes Max general BW which nike shox a splash of oxygen Max 95 would make-up the nike sb dunks oxygen Max Modular 95. This cheap jordan shoes was visibly inspired in the general Neon oxygen Max 95, but with an current twist. The precise nike shox is simple grey/volt/dark grey. This new nike air force 1 working hybrid just popped up on Purcahze, so presume to look at a look at these kicks at go with nike air force 1 stores near for you soon.Ice nike shoes is preparing to release custom nike air force 1 and outfits from their Fall/Winter 2010 michael jordan shoes Tomorrow BBC enthusiasts are certain to get arrive at which cheap nike shoes a amazing take proper care of as three Ice ointment Hi lower Drippy nike dunks are established to release using the Ice cheap nike shox retailer in Japan.

Permalänk | Anmäl #42 shengrui006, 2010-08-23, 09:25

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Newsmill med i nationella provet

100 000 gymnasieelever sitter nu och skriver nationellt prov i svenska. Enligt uppgift ingår två Newsmill-artiklar, ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.