Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (33) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Flyget

Maria Rankka om Flyget

Flygmotståndet är klassförakt

Det är slående att mobilitetsmotståndarna ofta dyker upp när tekniska innovationer och ekonomisk utveckling gör att de breda folklagren får möjlighet att resa. Så var det när bilen slog igenom, och så är det idag när allt fler i en global medelklass har råd och möjlighet att flyga, skriver Maria Rankka, författare till boken "Far och flyg!" och chef på Timbro.


Om författaren

Maria Rankka är författare till boken "Far och flyg!" och chef på Timbro.

Resande och viljan att förflytta sig är starka mänskliga drivkrafter. Innovationer som gjort resande möjligt och entreprenörer som gjort innovationerna tillgängliga för de breda folklagren har gjort mobiliteten till en av de viktigaste utvecklingskrafterna i världen. När FNs utvecklingsorgan UNDP ägnar sin senaste årsrapport åt just mobilitet och migration, konstaterar de att mobilitet utom och inom länder är något som alla vinner på; migranter, utvandrarländer och invandrarländer. Det största problemet är inte brain drain, snarare att de allra fattigaste i världen inte har möjlighet att vara mobila. De lever i hög utsträckning ett stationärt liv och går på så sätt miste om viktigt utveckling och välstånd.

Men mobilitet är inte bara en fråga om ekonomiska framsteg, utan även om social, kulturell, och till och med biologisk utveckling. När cykeln kom minskade inaveln i vårt stora glesbefolkade land!

Förutom grundläggande demokratiska argument för öppenhet och rörlighet - utan fri mobilitet ingen verklig mötes- och avtalsfrihet - finns många starka skäl att intressera sig för innovationer som kan underlätta resande. Det finns ett samband mellan fysisk och social mobilitet som många i dag inte vill se. Att förslag om ransonering av flygresor är populära i debatten visar detta. För att bara nämna ett exempel så har studier i Sverige visat att ensamstående kvinnor som väljer att börja pendla till arbete höjer sina inkomster och får en mer positiv utveckling av sin livsinkomst.

Men det är inte bara vår drivkraft att förflytta oss som är stark. Det tycks också alltid ha funnits mäktiga krafter som har velat begränsa den fria rörligheten. I sin extrema form handlar det om totalitära regimer som helt enkelt förbjuder människor att resa utomlands eller inom landet. Sverige utgör faktiskt inget undantag. Vi har haft både inre och yttre passtvång i vårt land under långa perioder.

Det har också funnits andra, mer praktiska, argument för att begränsa mobiliteten. I London under tillväxtperioden på 1800-talet ledde den ökande hästbundna trafiken till stora problem med föroreningar, buller och trängsel. Dessa miljöproblem är sedan länge glömda och ersatta av nya.

I dag är det framför allt oro för klimatet och miljön som ligger till grund för en debatt om begränsat resande. Lågkonjunkturen leder till förslag om att skapa hinder för mobilitet i syfte att skydda jobb och produktion på en viss plats. Fortfarande begränsar en tredjedel av jordens länder sina medborgares rörlighet och i vår del av världen hörs många kritiska röster mot flyg i allmänhet och lågprisflyg i synnerhet. Ibland kläs mobilitetsmotståndet i termer av "planerad mobilitet". Sedan finns förstås främlingsfientliga krafter som argumenterar för minskad invandring och därmed minskad rörlighet

Lågprisflyget har gjort det möjligt för stora grupper att resa på ett sätt som tidigare var förunnat en privilegierad elit. Idag är flyg det billigaste, snabbaste och mest energieffektiva fortskaffningsmedlet för långa distanser. Samtidigt har miljövänner pekat på störningar i form av till exempel utsläpp. Det har inte varit oviktigt, eftersom det i dag satsas hårt på att komma fram med nya mer bränsleeffektiva system och miljövänliga bränslen.

Det är slående att mobilitetsmotståndarna ofta dyker upp när tekniska innovationer och ekonomisk utveckling gör att de breda folklagren får möjlighet att resa. Så var det när bilen slog igenom, och så är det idag när allt fler i en global medelklass har råd och möjlighet att flyga. Det har faktiskt förts liknande debatter om tåget som vi idag har om lågprisflyget. I Storbritannien undrade representanter för eliten vad som egentligen var poängen med att de lägre klasserna kunde åka ut på landet på söndagarna med tåg. Vore det inte bättre att satsa på en bättre miljö i London?

Varje tid har sina kontrollivrare. Lågprisflyget är just nu kanske tydligast i skottgluggen för kritik, trots att lågprisflyget per definition utnyttjar resurser effektivare än mindre kostnadseffektiva flyg. Det bedrivs också långt framskriden forskning i syfte att ta fram syntetiska och mer miljövänliga flygbränslen.

Ett exempel på hur motståndet mot rörlighet i form av lågprisflyg ser ut får den som följt med i en aktuell debatt; I Uppsala har det under flera års tid diskuterats att göra om den gamla militära flygflottiljen Ärna till en civil flygplats för lågprisbolag. I den debatten har argument förts fram som inte enbart ifrågasätter de störningar som flyg ger upphov till, utan som ifrågasätter själva resandet.

I den debatten, precis som i den brittiska när tåget slog igenom, verkar det finnas en klassdimension i resemotståndet. Mest negativa till Ärna är akademikerna på Uppsala Universitet. Opinionsundersökningar visar dock att en majoritet av Uppsalaborna är för flygplatsen.

Några citat om flygplatsen ger en tydlig bild om vad motståndet består i:

• Niclas Malmberg, kommunalråd för Miljöpartiet har sagt så här: "Miljöpartiet är motståndare till hela idén med lågprisflyg...".

• UNTs ledarsida, som är viktig för Uppsalaopinionen, har pendlat i frågan om flygplatsen. Från att initialt ha varit positiv publicerades i slutet av 2007 en kolumn med rubriken "Vem behöver civilflyg på Ärna?".

• Docent Lars Hylander vid institutionen för geovetenskaper vid Uppsala Universitet, argumenterade så här i en insändare i UNT: "Vad motiverar då att Uppsala Airport AB ska förbruka värdefull energi för att transportera hundratusentals människor årligen på nöjesresor för att shoppa utomlands när det är mer energieffektivt att frakta varorna till Uppsala med sjö- och marktransport?"

• Hylander har i ett annat sammanhang uttryckt sig så här: "Detta enbart för att andra medborgare för sitt rena nöjes skull ska kunna kvista i väg till Europas storstäder under veckosluten. Varför inte satsa på en trevlig miljö i Uppsala istället? Då undviks dessa resor, som inte uppfyller något reellt behov."

• Kommunfullmäktigeledamoten i Uppsala, Martin Widell (KD), har också argumenterat mot ökat flygresande: "På min "agenda" finns naturligtvis inget förbud mot civilflyg. Lyckligtvis behöver vi inte välja mellan totalförbud eller att acceptera en okontrollerad ökning av flygtrafikvolymen. Att avstå från att utöka den civila bankapaciteten är en rimlig åtgärd."

Ett helt annat perspektiv hade insändarskribenten Ferenc Masszi:

"Om freden bevaras på jorden kommer resandet att öka också. Det är jag övertygad om varje gång jag ser alla dessa unga människor på flygplatser. När jag själv var ung bodde jag i en öststat och hade inte den möjligheten. Uppsala, som är en studentstad, bör stödja en civilflygplats för lågprisflyg på Ärna."

Låt oss vara tydliga: miljövänner har goda avsikter med sitt engagemang. Icke desto mindre så är jag övertygad om att mobilitetsbegränsande reformer är ett hot mot det öppna samhället.

Vi behöver skapa ett nytt politiskt perspektiv, mobilitetspolitik, och kanske till och med politiker som profilerar sig på området. Det spänner över transport-, miljö-, migrations- och arbetsmarknadspolitik. Syftet bör vara att hålla ett vakande öga så att den fria rörligheten inte begränsas.








Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/18365

55 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

"När cykeln kom minskade inaveln i vårt stora glesbefolkade land!"

Jo, visst var det så.

Permalänk | Anmäl #1 Arne Tammer, 2010-02-16, 14:41

Mycket bra artikel.
Det är på tiden att balanserade åsikter kommer fram och inte hejdas av MSM-censuren.

Permalänk | Anmäl #2 Dan, 2010-02-16, 14:45

Varför så arg? inget hindrar dig att vara mobil, så länge du inte bränner av fosila bränslen, så upp på cykeln och mobila på.

Permalänk | Anmäl #3 Judden, 2010-02-16, 14:57

Utmärkt artikel. Jag ska villigt erkänna att jag inte har en aning om cykelns betydelse för aveln men i övrigt tror jag att du har rätt. Man märker det också t ex på akademiska höginkomsttagare i Lund som har stora villor centralt i staden och varifrån man bekvämt kan cykla överallt. Dessa personer, ofta miljöpartister, ondgör sig också över den tilltagande biltrafiken och vill helst förbjuda densamma.

Permalänk | Anmäl #4 Kurt Myrhagen, 2010-02-16, 15:01

Ännu en annons för Svenskt Näringsliv.

Och som alltid reaktionär.

Shell är bra, kol är bra. Gamla industrigrenar ska värnas.

Permalänk | Anmäl #5 Dr Gyllensnabel, 2010-02-16, 15:05

Simplistiskt trams. Här kommer en självpåtagen företrädare för folkdjupet och säger sig företräda deras intressen, medan den egentliga agendan är att man vill till varje pris försvara status quo, dvs en kapitalism som slukar jordens resurser och överlämnar en förödd och misshandlad värld till kommande generationer. Från Timbro kommer inget nytt, bara nya versioner av gammalt skräp.

Permalänk | Anmäl #6 Pär Engholm, 2010-02-16, 15:09

Största delen av flyget är bekostat av skattemedel, trots detta reser inte skattebetalarna gratis.

Låt flyget ta mer av sina faktiska kostnader och låt våra skattepengar gå till sjukvård, äldreomsorg, pensioner och skolan istället.

Permalänk | Anmäl #7 scaber nestor, 2010-02-16, 15:16

Tack Maria Ranka för din artikel. Jag uppskattade den mycket. Vi medelklassmänniskor är under ett konstant tryck ifrån det Miljö-Industriella Kompletet och dess apologeter.
Några av de kommentarer du fått tidigare kommer från personer jag antar ser sig som progressiva människor. Tråkigt att de inte försvarar vanliga människors frihet att resa med flyg. Kanske klassanalys inte längre är modernt. Men förståss - den nya MIK-eliten vet ju vad som är bäst för oss alla.

Permalänk | Anmäl #8 Abalone, 2010-02-16, 15:30

RE: #1 Arne Tammer, 2010-02-16, 14:41

Sedan kom de politiska partierna så ökade den igen radikalt!

Permalänk | Anmäl #9 BluePrint, 2010-02-16, 15:35

RE: #6 Pär Engholm, 2010-02-16, 15:09

Rätt intressant kommentar...

Dels så är det ofta sk Folkrörelser, dvs vänsterinriktning som "talar för (det korkade? folket".

Dels så är de största miljöförstörarna gamlakommunistländer som kina, sovjet etc etc. Tack sovjetunionen för att lstmördade östersjön. Men, vad bryr sig en kapitalist hatare om det? Varför skulle det vara viktigt att fol i kapitalistiska ekonomier kan påverka mot en bättre miljö, till skillnad mot dessa vänsterregimer...

Permalänk | Anmäl #10 BluePrint, 2010-02-16, 15:39

Jag älskar att flyga. Jag gillar att åka tåg också. Det bästa är ändå när man kommer fram till en ny stad någonstans och får uppleva nya intryck, nya miljöer, människor, mat och dryck. Miljöpartister och andra som vill begränsa min och andra normalinkomsttagares resande gör mig beklämd. Det är såna översittarfasoner. "Du ska inte åka nånstans för det behöver du inte. Du har det bra här hemma, lille vän."

Permalänk | Anmäl #11 Sredna, 2010-02-16, 15:52

Bra vinkling på problemet. Bara att gratulera till detta innovativa tänkande.

Permalänk | Anmäl #12 Björn Boström, 2010-02-16, 16:04

Tack för det här inlägget, Maria. Det behövs i debatten.
Det är tragiskt att se att det finns människor som på allvar tycker att flygning ska bekämpas. De verkar tro att resande kan avskaffas utan konsekvenser och att människor ska tillbringa all sin tid på samma ställe.
Budskapet måste framföras att möjligheten till att resa över hela världen idag är något av det bästa vi har för vår utveckling.

Permalänk | Anmäl #13 Mr President, 2010-02-16, 16:28

Det finns helt klart poänger i den här artikeln. En höjning av flygpriserna skulle bidra till att bara de rikare samhällsgrupperna skulle ha råd att utnyttja flygmöjligheterna. Det är definitivt ingen lösning jag personligen förespråkar.
Sedan så finns det givetvis en dold agenda som är ganska uppenbar så fort det handlar om SN och Timbro, nämligen att företagen ska få sålt så mycket som möjligt till alla pris, men en apparent fin tanke Maria!

Sedan Blueprint, är det så här: miljöförstörande processer har givetvis inget egenvärde utan är bara bieffekter av andra processer. Dessa är resultatet av att man vill uppnå en kortsiktig vinst för att kunna "utveckla" samhället och bottnar bara i profitbegär, oavsett om detta kommit i erkänt kapitalistiska riken eller via dold agenda i de kommunistiska länderna. Sedan kanske det bör sägas att både Kina och "Sovjet", som är stora konsumenter av kolkraft, marknadsmässigt nästan bara styrs av privata intressenter nuförtiden.

Permalänk | Anmäl #14 B Henrik Jonsson, 2010-02-16, 16:35

Re#7 - detta med att flyget är en av staten subventionerad infrastruktur, vilken är inte det? Visst, en global industri där flygoperatörer kan spela ut länderna mot varandra genom att lägga rutter där bränsleskatten är lägst är besvärlig, men globala avtal var inte långt borta i Köpenhamn.

Men är inte vägar en av staten subventionerad infrastruktur? Eller hamnarna? Eller de ringa investeringar som görs på rälsbygge?

Klart att staten har ett ansvar för att samhällets ryggrad fungerar, men även att staten då ska ställa krav och bidra till för samhället smarta, långsiktiga lösningar. Men att säga att flyget är subventionerade relativt tåg och väg är magstarkt.

Permalänk | Anmäl #15 nattväktarn, 2010-02-16, 16:42

Man undrar ju lite viken grupp det är som betalt Timbro att bry sig om flyget. Någon som vet?

Det verkar, om man läser kommentarerna här, att ganska många går på Marias spinn av flygfrågan. Man undrar ju lite hur Maria funderar på de här frågorna. Hon bör ju först få uppdraget att påverka oppinjonen rörande flyg av någon som köpt henne som lobbyist. Jag tror att hon satsat på att få bort fokus från konflikten miljö/onödig lyx och få in det magiskt ladde "Frihet" så mycket det gått.

Tibro baklänges blir idiot.

Permalänk | Anmäl #16 Per, 2010-02-16, 16:57

Men nu finns ju cykeln och inaveln är inte ett problem längre.

Att t.ex. föra över resandet och transporter ifrån flyget till järnvägen har ingenting med rätten att resa att göra. Bara med resandeformen som i detta fallet är väldigt dålig för miljön. Bara för att vi just nu har en ekonomisk struktur som gör det billigare att flyga jämfört med att bygga nya järnvägar betyder det inte att vi inte behöver bygga nya järnvägar. I själva verket handlar det om att vi redan investerat de pengarna i flyginfrastrukturen. Dessutom täcker inte flyget på långa vägar upp kostnaderna för de skador som det bidrar med.

Detta handlar inte om något klassförakt utan snarare på ett kunskapsförakt (emot all kunskap som pekar på att flyget är dåligt för miljön) ifrån Marias sida och sådant lobbar man för på timbro?

Permalänk | Anmäl #17 Chris, 2010-02-16, 17:55

Maria Rankka är på väg att hamna under miljötåget. När de gräver fram fossilen efter Timbro kommer alla undra varför de krampaktigt höll fast vid gamla flygplan.

Permalänk | Anmäl #18 Monitor, 2010-02-16, 18:21

Kom igen!
Seriöst, skärp er/dig!
Timbro är en Liberal/Konservativ - organisation där folk blir upplärda vad som är rätt och fel.
Du/ni tycker inte att flyg är fel, utvecklingen går ju framåt.
Dvs, du är emot att folk måste byta livsstil.
Säg det då, istället för att lisma med orden som en som våra mormödrar skulle kallat en orm. Om det är nåt som ni på Timbro skulle kunna ägna er åt, vore ju just det. Moral i politiken.

Man ska inte vinna makt för att man har lurat folk med slingerord, och sedan verka för motsatsen mot vad folk trodde man menade.
Man ska vinna makt för att folk ärligen håller med, har förstått, och tycker att åsikten känns bra och människan verkar vettig!

Håller inte folk med, då får man sluta med politik.

Tänk på att även människor som Hitler har använt ord som frihet, jämlikhet och klassamhälle. Även de hemskaste människorna kan använda sådana ord och förmuleringar.

Klassamhället?
Att flyga inrikes är per definition bara miljöskadligt, för det är onödigt (möjligen okej till Kiruna) och om du tror att de pressade flygbolagen kommer investera det som behövs i forskning, så har du hoppat över ett par rader i deras budgetrapporter.

De långväga utrikesplanen, japp, de tycker jag inte avgiftsbelägga.
Räcker så.

///
Som om det handlade om att vinna, för vinnandets skull. Som om det handlade om att vinna makt, för maktens skull

Karriärister, ut ur politiken

Permalänk | Anmäl #19 Johan Bergqvist, 2010-02-16, 18:28

Om nu 'alla' är överens om att flyget är så miljöfarligt, varför byggs ingen järnväg?
Varför ska alltid Sverige vara sist i utvecklingen? Jag skäms över att mina 70% i skatt inte går till Sveriges framtid. Det finns ingen framtidstro i detta land.
Hade politkerna haft stake så hade de tagit en linjal, dragit raka streck mellan gbg-sthlm-mlmö och där lagt magnettåg. Men icke. Hellre skänka 30 miljarder till afrikanska dikatorer.

Permalänk | Anmäl #20 LArs, 2010-02-16, 18:41

Ett fritt flyg på en fri marknad för ett fritt folk!

Permalänk | Anmäl #21 Johnny, 2010-02-16, 18:45

En företrädare för Tombro skriver om klassförakt och vill värna om de fattigaste. Mycket ska man se innan lampan slocknar.
Det är ju lika trovärdigt som att Alliansens alla reformer för att öka inkomstklyftorna görs för att gynna undersköterskor.
Det är riktigt lågt att använda grupper man inte företräder utan tvärtom aktivt motarbetar som slagträ för egna syften.
Som att skylla på sin gamla sjuka mamma när man tränger sig före i taxikön. Fegt.

Permalänk | Anmäl #22 Olof Lindberg, 2010-02-16, 19:11

Mobilitet...tja?

Att betrakta klasskillnader ur specifika perspektiv(ex flyget) belyser bara vad varje underpriviligierad människa vet genom sin levda vardag.

Vad gäller miljö så har inte ett enda, mig veterligt, förslag presenterats som handlar om fördelning av tillgångarna när samhället omdanas för att rädda jorden.

Vad vi istället ser är motsatsen, de som besitter medlen kan bli miljögodkända med hjälp av skattesubventioner. Alltså den medelklass som Rankka beskriver berikas på de underpriviligierades bekostnad i vanlig ordning.

Det gäller Rot-avdragen för att förbättra husstandard och därmed höja värdet vid ev försäljning.
Det gäller i mycket hög grad den utskällda bilen, att köpa ny, dyr miljöbil har inte alla råd med. De lättnader och belöningar för den goda miljövännen betalas av oss som tvingas köra koldioxidmonstren, vi beskattas extra och skäms därutöver för att vi förstör miljön.

Agendan kvarstår, de som bor längst bort från eländet bestämmer hur den drunknande hopen ska simma och när de tröttnat på långflyget till Thailand ska vi cykla...

Permalänk | Anmäl #23 Lill "LillerBi" Bergström, 2010-02-16, 19:24

"Idag är flyg det billigaste, snabbaste och mest energieffektiva fortskaffningsmedlet för långa distanser."

Nej, det är det överlägset mest energikrävande fortskaffningsmedlet för alla distanser.

http://www.vti.se/EPiBrowser/Publikationer/M718.pdf

Försöken att koppla rika människors Thailandsresor med fattiga människors migration är bara obehaglig.

Permalänk | Anmäl #24 Rasmus, 2010-02-16, 19:36

RE: #24 Rasmus, 2010-02-16, 19:36

Människor som har råd att betala 50-100000 kronor för att flytta är INTE fattiga.

RE: #19 Johan Bergqvist, 2010-02-16, 18:28
Du har verkligen humor du - Tack!
Dessutom, hitler var socialist, nationalsocialist!

Permalänk | Anmäl #25 BluePrint, 2010-02-16, 20:46

Re # 24. Ha ha, och jag tyckte din kommentar var trovärdig så jag föll för att läsa din länk. Men hallå, flygstatistik från 1990 på sträckor på 38 mil. "Godstrafiken står för 8%...." bla bla bla när FN år 2009 redovisar samma siffra till 40%. Jovisst, för den som vill leva i gårddagen kan argumenten fungera - men de flygplan som jämfördes utvecklades ju på 70-talet fram till tidigt 80-tal. Och då jämföra dessa med fordon från 90-talet. Med statistik kan naturligtvis allt konstateras, men när du jämför päron och äpplen välj i alla fall sammaårgång och helst inte ruttna.

Permalänk | Anmäl #26 nattväktarn, 2010-02-16, 20:48

Bilen, och cykel, skaffar folk sej så fort de får råd. De är inte bara till nytta. De skänker en obeskrivlig frihet att röra sej omkring med liten ansträngning . Därför kan inga krassa ekonomiska skäl begränsa dem.

Permalänk | Anmäl #27 Tage Andersson, 2010-02-16, 20:54

Här frodas verkligen alla inkrökta vänsterfördomar som mer och mer börjar likna överklassöversitteri av 17-1800tals snitt. "Det enkla folket kan ju inte få bestämma över sina liv dom måste vägledas" Spyan hänger i halsen på en över hur besserwisserpacket travar upp sina lögner, fördomar och dogmer utan skuggan av ett bevis för sina vansinnigheter. Finns inte en bevisad stavelse att flyget skulle vara skadlig för nån. Finns väl ingen idag som tror på IPCCs sagor. Däremot berikar det livet för många att kunna resa , skapa kontakter och bilda sig. Flyget passar Sverige perfekt med våra långa avstånd och glesa befolkning. Svenskens solsemester från vintermörkret är definitivt hälsosamt och det är bara att önska att fler hade råd och möjlighet att fara söderut ett nån vecka per vinter!

Permalänk | Anmäl #28 Ratzz, 2010-02-16, 21:46

Ja hörni... Ratzz #28 skrev faktiskt exakt vad jag tänkte skriva.

Enmansvåg för Ratzz!

Permalänk | Anmäl #29 Joel, 2010-02-16, 22:28

Klart alla medelsvenssons ska få åka på sin semester till thailand o käka "thailändska" köttbullar, grejen är att flybolagen måste hitta nya och inovativa lösningar för att minska den enorma bränsleförbränning de står för. Precis som med allt har dagens globaliserade samhälle både nackdelar och fördelar.

Permalänk | Anmäl #30 SA, 2010-02-16, 23:15

Vad är det som säger att tekniken inte kan utveckla ett miljövänligt flyg utan giftiga utsläpp. Jag står till vänster i politiken och tycker verkligen inte som Maria Rankka men jag kan ändå tycka att hon har en poäng i sin, som jag ser det, kritik av vänsterns teknik och utvecklingsfientlighet. Vi som står till vänster i politiken på riktigt vet att produktivkrafternas utveckling är en samhällelig lag som ger möjlighet för arbetarklassen att kräva sin del av de skapade värdena. Om vi menar allvar med devisen "Proletärer i alla länder förena er" bör vi också bejaka proletärens intresse av att kunna träffa sina klassbröder på andra kontinenter. Till exempel med hjälp av flyget.

Permalänk | Anmäl #31 Bosse Johansson, 2010-02-17, 00:07

Varför skriver hon detta ? Finns det över hvudtaget någon debatt om flyget-........... (som på allvar skulle kunna begränsa vårt flygande)

Permalänk | Anmäl #33 valle, 2010-02-17, 02:50

Tack Maria och bra rutet. Om vänstern får igenom sin vilja så blir det bara politiker och genusforskare som får resa.

Permalänk | Anmäl #34 Fritz, 2010-02-17, 08:12

Har lite svårt att tro att Timbro verkligen skulle bry sig om de fattigaste, nog snarare att det råkar vara ett bra argument.

"När FNs utvecklingsorgan UNDP ägnar sin senaste årsrapport åt just mobilitet och migration, konstaterar de att mobilitet utom och inom länder är något som alla vinner på; migranter, utvandrarländer och invandrarländer."

Visa mig gärna någon seriös forskning som påvisar att Sverige skulle ha vunnit på invandringen det senaste 20 åren. UNDP verkar snarare vara drivna av en politisk agenda i sina analyser, precis som Timbro.

Permalänk | Anmäl #36 Karl, 2010-02-17, 13:38

Väldigt populistiskt. Maria har läst av opinionen. Men om snart 9 miljarder männsikor ska resa med flyg 10 ggr om året ligger vi illa till.

Permalänk | Anmäl #37 Carl, 2010-02-17, 20:44

Jaha, så kan man alltid förenkla det! Men nu gäller det inte hästgödsel på gatorna, tåg för det fattiga, eller bilar för kvinnor. Det gäller ett övergripande problem, eller två-tre snarare - klimat och miljö och energi/oljebrist. IDAG, OCH i framtiden. För en hel planet! De där "syntetiska bränslena" som flyget skall flyga på, enligt dig, varifrån kommer de? Har du någon uppgift eller länk?

Permalänk | Anmäl #38 Joakim Steneberg, 2010-02-17, 21:58

Jag skulle älska att flyga mer, just nu blir det typ aldrig tack vara all medelklassmänniskor som hindrar mig från att få ett jobb pga sin egen girighet att höja sin lön så de själva kan få mer mer och mer..

Samtidigt så får ja lida för all miljöförstörelse ni tillgogar mig. När ska jag också få förstöra för ER och njuta av flyget?? För att inte tala om all Kineser eller indier???

Jävla egoister.

Permalänk | Anmäl #39 Peter-mörkret, 2010-02-18, 03:07

Miljömullorna tröttnar aldrig på sin desinformation! Hur kan de få fortsätta ljuga oss rakt i ansiktet!? Kanske för att vi inte har tillräckligt duktiga journalister som får synas i media? När jag var liten så var det fult att ljuga, men det kanske inte gäller miljöpolitiker?

Permalänk | Anmäl #40 TÅGMICKE, 2010-02-18, 08:00

? Verkligheten finns inte? Naturen är en illusion? Resursena är obegränsade? Som i sagan grytan koka dig, där gröten kokar över till slut.
Och sanning är förstås lögn!.

Permalänk | Anmäl #41 Joakim Steneberg, 2010-02-18, 09:56

Tack Ratzz #48
Här kommer en våg till ~

Carl #37 Varför skulle vi ligga illa till? Det är väl inte så att du fortfarande tror på CO2-bluffen? Kom ihåg TdC (Temp. driver CO2)
inte CO2 som driver temp.

Permalänk | Anmäl #42 Erik S Lund, 2010-02-18, 11:31

Vad folk glömmer är att även om klimathotet skulle visa sig vara mindre allvarligt än vad man f n tror så är inte resurserna begränsade. Om vi ska föda 9 miljarder människor vilka också ska konsumera mer, så går inte ekvationen ihop.

Permalänk | Anmäl #43 Carl, 2010-02-18, 15:35

#42
Du förnekar naturlagar. Hur känns det?

Permalänk | Anmäl #44 Stefan R. N., 2010-02-18, 15:46

Luftburen kollektivtrafik är också kollektivtrafik, och precis lika otäck! Jag är chockad över att Timbro förespråkar detta. Det är lika osmakligt som att hylla planekonomi, pionjärläger eller Gulag.

Lågprisflyget tar till yttermera visso upp plats i luftrummet för de viktiga resenärerna när vi susar fram i våra privatflyg mellan kontinenterna. Den som inte har råd med eget flygplan kan ju alltid cykla.

Lågprisflyg = kollektivtrafik = kommunism

Permalänk | Anmäl #45 Agata Pudelhufvud, 2010-02-18, 22:11

Ok, om vi accepterar att det är klassförakt att förneka medelklassen (?) lågprisflyg. Då kan vi väl göra oss av med allt utom just lågrpisflyg. Den extra meter Maria R har för sina fötter på sitt förstaklassflyg kostar onödig koldioxid.

Men det vill givetvis inte Maria. Hon vill inte att kostymerna blandas med blåställen.

Permalänk | Anmäl #46 Greger, 2010-02-19, 07:29

Är det klassförakt att prata om flygets utsläpp av klimatavgaser? Jag tycker inte det men om Timbro-chefen faktiskt tycker det så bör hon nog också attackera det svenska systemet med reseavdrag i deklarationen. Det gynnar ju mest de svaga övre medelklassmännen som kör mycket bil och bor i storstadskranskommuner som stackars Mölndal m fl. Det finns det utredningar som visar. Men det är klart det kanske gynnar deras möjlighet att sprida sina gener?

Sedan kan man undra varför Timbro-chefen indirekt propagerar för att bränsleskatten på flyget ska vara noll. Är det så att jag som är vit man med god inkomst när jag flyger inrikes ska betala noll kronor i bränsleskatt samtidigt som min mor som är pensionär när hon tar bussen till Stockholm betalar flera hundra kronor per år i bränsleskatt för att stävja bl.a. exakt samma klimathot som min flygresa bidrar till?

Bara nu inte media drar Timbro och svenska entreprenörer och företagare över samma kam. Det finns nämligen en hel del företagsledare som är mycket irriterade på att man tar in skatt för att sean subventionera de som inte tar sitt sitt klimatansvar.

Permalänk | Anmäl #47 Peter, 2010-02-19, 17:01

Nu ska man väl kanske inte glömma bort att den ideologi Timbro är betald för att förmedla bygger på människors önskan och strävan efter just klassresan. (inte flygresan!).

Andra ideologier betonar inte kravet att alla människor måste sträva uppåt för social framgång och allmänt välmående. Du duger även om du inte konsumerar är ett annat sätt att utrycka det.

Hellre en uppriktig kommunist än en hycklande liberal!

Förresten tror jag att alla skulle må bra av att cykla till jobbet. Varför är det så viktigt för TImbro att bara några få ska få göra det? konstigt.

Permalänk | Anmäl #48 default persson, 2010-02-20, 01:43

Landet är upp och ned, timbropolitrukerna försvarar Janne Myrdal och underklassens förmåga att konsumera resande, högerregimen slog det förmenta vänsteralternativet från vänster i senaste valet med kritik av utanförskapet. Att det är underklassen som skall stå för det "klimatsmarta", dvs kraftigt minskad konsumtion, är inte svårt att räkna ut. Den nya gaiavänstern med sin närmast religiösa miljöväckelse skall ju ställa om hela samhället och rädda planeten.

För ett tag sen läste jag en sosse som tyckte att det skulle sättas upp tullar vid bostadsområden för aförhindra att folk på sin fritid okynnesreste.

Utanförskap är klimatsmart, folk som endast förses med livsuppehållande bidrag blir inaktiva och klimatsmarta per automatik.

Permalänk | Anmäl #49 Klerken, 2010-02-20, 19:27

i Sverige har väl nästan alla råd att flyga till London för ett par hundralappar. Om nu inte folk vill flyga pga att dom är rädda för jordens undergång så varsågod slipp.
Men låt oss som gillar flyga till olika platser och inte tror att att jorden går under av detta vara ifred.

Permalänk | Anmäl #50 Hans Blikstad, 2010-02-20, 23:39

annons:
annons:

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.