[...] 2010 · Kommentera God kultur ska skiljas från dålig, skriver Christer Nylander (FP) på Newsmill. Inte bara litteratur, utan även musik, konst och teater ska få sin kanon, en lista på vad som [...]
Blogg:Sortera bort urartad kultur « Badlands Hyena, 2010-02-14, 13:09
[...] Nylander som är med i folkpartiets kulturutslott skriver en artikel om bildning och kanon här på newsmill. Det är intressant läsning, men det som slår en mest är hur debatten kunnat vridas så på bara [...]
Blogg:Folkbildning i framtiden « Greenhorns blogg, 2010-02-14, 11:39
Att tala om ett svenskt kulturarv är rasism. Vad är förresten svenskt.? Finns inget. Vi skall ha mångkultur. Muhammed är lika svensk som midsommar. Jag skall anmäla Nylander till DO och kräva pengar.
Permalänk | Anmäl
Mattias J, 2010-02-13, 14:25
Det är läsarna som avgör vilken litteratur som ska och inte ska bestå.
Inte klåfingriga politiker och föreningen för inbördes beundran.
Denna marschtaktspolitik från folkpartiet kan jag helt klart leva utan.
Permalänk | Anmäl
Scaber Nestor, 2010-02-13, 14:39
Instämmer med artikelförfattaren. Litteratur verkar ha behandlats styvmoderligt av skolor. Begreppet "kulturarv" kanske låter högtravande och nationalromantiskt, men jag anser fortfarande att det är ett viktigt inslag.Jag har dock svårt för beteckningarna "bra kultur" och "dålig kultur", men att gårdagens bildkonst, musik och litteratur sorteras ut och blir klassiker är ju ett faktum. Jag är själv sydeuropé och gick i svensk skola på 70-och 80-talen . Litteraturundervisningarna var alltid höjdpunkterna för mig.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-02-13, 14:48
#1 Mattias J
*lol* .Om hemspråksundervisningarna försvinner så kanske DO-anmälningarna börjar hagla på allvar. Jag tvingades till hemspråkundervisning när jag var barn (snyft, snyft, eller hur?).
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-02-13, 14:57
Det bästa staten kunde göra för kulturen vore att stoppa alla anslag. De föder bara klubben för inbördes beundran. Många av dessa hobbyteatrar som det vimlar av i stan skulle sedan få slå igen men varför ska skattemedel hålla liv i en lekstuga bara för att några klädhängare ska slippa arbeta?
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2010-02-13, 14:59
"Det finns en anledning till att vissa böcker läses decennium efter decennium och sekel efter sekel."
"Mitt val, mina vägar?" "Alla dessa dagar?" "Mein kampf?"
Eller avses Naguib Mahfouz, Kensaburo Oe och Rudolf Eucken?
Eucken, en fantastisk filosof?
Jag är öppen för nya vinklar, Christer.
Permalänk | Anmäl
Lennart, 2010-02-13, 16:03
Utan humaniora blir Sverige och svenskarna "blodfattiga". Vad betyder detta? Jo, det betyder en kultur utan gemenskap. människor utan förståelse och ett samhälle utan riktning. För många politiker i Sverige är bildning ett mindre viktigt begrepp. "Bildning, det kan vi ta hand om sen. Först måste vi skapa tillväxt. " Det, mina damer och herrar, är recept på en katastrof. Det samhälle som inte genomsyras av förståelse och gemenskap kommer att marschera blint in i framtiden. Vi måste lära oss att kunna tänka och prata förnuftigt kring de stora frågorna, om värderingar, vetenskap och kultur. Utan detta samtal blir Sverige och svenskarna sannerligen blodfattiga, och det är i blodet livet finns.
Permalänk | Anmäl
Torbjörn, 2010-02-13, 16:05
Det är nog svårt att börja i den änden. Numera har det blivit rasistiskt att knysta om att något som är svenskt är bra. Då är man ~ sim sal la bim ~ rasistiskt.
Börja först med att godkänna Sverige och svenskheten som något gott. Att det får vara bra. Att vi får vara glada och stolta över vårt land och att vi är svenskar. Det måste kunna gälla precis alla som fått svenskt medborgarskap.
Se också till att återerövra det svenska historieämnet. I postmodernismens bakvatten är allt svenskt åtminstone, relativt.
Det är en stor lögn som etablissemanget tvingat på oss. Avslöja den.
Lyssna på programmet Konflikt (repris) kl 22.05 i SR P1 i kväll som handlar om nationalism i fr allt Sverige.
Permalänk | Anmäl
Dina, 2010-02-13, 16:23
#11 Dina
Tappade lite där på slutet.
Ska vara: I postmodernismens bakvatten är allt svenskt - inte svenskt eller i alla fall dåligt. Vilken fruktansvärt dålig svensk självbild. Borde vi inte ändra på det?
Permalänk | Anmäl
Dina, 2010-02-13, 16:28
Det finns tre större hot mot stabiliteten i samhället, enligt följande
1 ) Statens eviga påpekande om vad som är rätt och fel. Skit i det ni så kanske ni inte blir utslänga vid nästa val. Men eftersom vi inte har enbart privata skolor så måste vi tyvärr ha en skol- och bildningspolitik. Det eviga problemet med värdegrunden för denna går dessvärre endast att lösa som allt annat i en demokratiskt stat - med demokratisk majoritet. Följaktligen borde resultatet vara att vi skall ha en demokratiskt framröstad värdegrund och bildningspolitik. Själv skulle jag föredra enbar privat utbildning, men det är ju för bra för de flesta att gå med på.
2 ) PK - maffian. Att hävda att man inte får skilja på kulturer för att det är rasism är som att säga att vi önskar bo i Orwells 1984. Bullshit säger jag. Det skiljer på kulturer - och det finns bättre kulturer och sämre kulturer. Vilka kulturer som är bättre är naturligtvis endast min åsikt, och folk får ha vilken kultur de vill. Men min åsikt är ändock att kulturer som är för frihet och individualism är bra, andra är dåliga. Om det gör mig till rasist, så fortsätt med 1984-propagandan bäst ni vill.
3 ) Sveriges nya smygrasism som börjar smyga fram överallt. Detta är ett tydligt tecken på en fördumning av sverige, eftersom rasism i sig är ett uttryck på att man inte kan skilja på begreppen "en person som inte fötts i Sverige" och "alla personer som inte fötts i Sverige", nämligen att man generaliserar alla dåliga saker som man troligen endast hört (och inte ens har bevis för) om en eller flera dåliga personer med icke-svenskt ursprung till att gälla alla personer med icke-svenskt ursprung.
Enligt samma princip kan jag komma fram till att alla personer med svenskt ursprung är nazistiska, färgblinda, efterblivna, snedögda, trögfattade kretin, vilket uppenbarligen inte är sant.
Permalänk | Anmäl
Hans Palmstierna, 2010-02-13, 17:06
Kan dom inte bara kalla det för en boklista eller lista över öcker att läsa? Måste det vara så elitistiskt och högtravande bara för att det handlar om kultur?
Permalänk | Anmäl
Johan Nilsson Svensson, 2010-02-13, 17:28
Tja, iden är väl kanske inte så dum. Men du får tänka på vad du har att jobba med, dvs svenska kultureliten, folk som sålt sin själ till sektvänstern och relativismen och snällismen och andra stolligheter för länge länge sedan. En skock värre egennyttiga hycklare får du faktiskt leta länge efter. Tror inte du får ihop en handfull ens som förstår vad klassisk bildning är för något överhuvudtaget. Eller vad humanism betyder.
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-02-13, 18:55
#14 Johan Nilsson Svensson
Var inte så känslig. Det kan väl inte spela nån roll.
När jag gick i gymnasiet fick vi en lång lista på skönlitteratur av vår svensklärare som vi kunde läsa om vi hade lust. Många av oss läste de flesta kanske för att vi var ambitiösa och ville ha bra betyg. Det ångrar jag inte idag många år senare. Jag har haft mer nytta av den här kunskapen än jag nånsin kunde ana.
Permalänk | Anmäl
Dina, 2010-02-13, 19:01
Kul att få läsa något annat än om skatter och plånboksfrågor från en politiker tillhörande riksdagspartierna.
Ansatsen är god, bara orden blir till handling; framförallt gäller att detta måste leda till att det kulturellt döende svenska samhället måste återfå lite av sin ursprungliga själ.
Låt oss börja om och knyta an till 1960-70-talet, då det genuina konstskapandet till stora delar började dö. Inom litteraturen har dagboksanteckningarna tagit över på den berättande romanens bekostnad; inom bildkonsten har konceptkosten och performance-dyngan stulit konsthallsutrymmet; och inom musik har elektronikgnisslandets elände gjort P2 oanvändbart stora delar av dygnet. Nördar, och de som tillhör kamaraderiet kan väl erbjudas tomma industrilokaler eller mentalsjukhus för att där syssla med sin inbördes beundran.
Ett av de stora problemen för ett genomförande av tankegångarna i artikeln ovan, är kanske just att de som idag sysslar med ”inbördes beundran” inte nöjer sig med enbart detta, även om de skulle erbjudas betalning motsvarande en hyfsad svensk lön. Nej, de nöjer sig inte ändå, utan vill därtill även tvinga andra att ta del av deras ”konst”. Och här kommer den svåraste biten vid implementerandet: om kulturen ska återinsättas i samhället så kommer dilettanterna kommer att motsätta sig detta; inte bara för inkomsterna, utan också för att det kommer fram i dagern hur medioker deras konst är vid jämförelse med den som ska ”kanoniseras”. (Även politiska viljor kommer att blanda sig i, och då ofta sådana som ser det politiska, ideella värdet viktigare än själva estetiken).
Inom samhällstänkande är det en nödvändighet att slänga den trista kulturrelativismens tankegångar på historiens skräphög. Låt åter estetik och sanningsenlig idealism blomma!
Permalänk | Anmäl
Lund, 2010-02-13, 19:13
Artikelförfattaren har i alla fall rätt på en punkt, kulturpolitiken måste förändras. Dagens Sverige är rent ut sagt kulturfientligt. Ett samhälle där till och med etablerade konstnärer har svårt att leva på sin konst. Att vara ung/oetablerad konstnär med en dröm att kunna leva på sin konst är i det närmaste en utopi. Därför ställer jag mig en aning frågande över de förslag artikelförfattaren ger. Bara idén att museer etc. skall lista och marknadsföra sina viktigaste verk? På vilket sätt är denna åtgärd bra för kulturklimatet i landet? Att erkänna det redan erkända verkar i mina ögon totalt meningslöst. Satsa hellre resurserna på att marknadsföra levande och nya konstnärers arbete.
Rubriken "Dags att skilja god kultur från dålig" lämnar en unken smak i munnen hos mig. Är det möjligt en marknadsanpassning av konsten han talar om? Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. Det enda det resulterar i är skräpkultur, ta en titt på musikindustrin där marknaden i form av penninghungriga skivbolagsmagnater styr. Skräpmusiken flödar ur radion för att vara utbytt till annat skräp dagen efter, medan många duktiga och slitande musiker inte ens får en chans att komma ur replokalen för att deras musik inte ses som tillräckligt kommersiell.
Det jag egentligen vill få sagt är att satsa resurser på folkbildning kring den redan erkänt bra konsten/litteraturen har sina goda sidor, men för att skapa ett trevligt och levande kulturklimat krävs det även satsningar på våra nu levande och kämpande kulturutövare.
Permalänk | Anmäl
Kreosot, 2010-02-13, 20:45
Artikelförfattaren har i alla fall rätt på en punkt, kulturpolitiken måste förändras. Dagens Sverige är rent ut sagt kulturfientligt. Ett samhälle där till och med etablerade konstnärer har svårt att leva på sin konst. Att vara ung/oetablerad konstnär med en dröm att kunna leva på sin konst är i det närmaste en utopi. Därför ställer jag mig en aning frågande över de förslag artikelförfattaren ger. Bara idén att museer etc. skall lista och marknadsföra sina viktigaste verk? På vilket sätt är denna åtgärd bra för kulturklimatet i landet? Att erkänna det redan erkända verkar i mina ögon totalt meningslöst. Satsa hellre resurserna på att marknadsföra levande och nya konstnärers arbete.
Rubriken "Dags att skilja god kultur från dålig" lämnar en unken smak i munnen hos mig. Är det möjligt en marknadsanpassning av konsten han talar om? Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. Det enda det resulterar i är skräpkultur, ta en titt på musikindustrin där marknaden i form av penninghungriga skivbolagsmagnater styr. Skräpmusiken flödar ur radion för att vara utbytt till annat skräp dagen efter, medan många duktiga och slitande musiker inte ens får en chans att komma ur replokalen för att deras musik inte ses som tillräckligt kommersiell.
Det jag egentligen vill få sagt är att satsa resurser på folkbildning kring den redan erkänt bra konsten/litteraturen har sina goda sidor, men för att skapa ett trevligt och levande kulturklimat krävs det även satsningar på våra nu levande och kämpande kulturutövare.
Permalänk | Anmäl
Kreosot, 2010-02-13, 20:54
Det här luktar illa, tyskt 30-tal närapå. Utspelet bör också ses mot bakgrund av Alliansregeringens kulturfientliga politik, FRA-lagen, IPRED och vad som alltså kan komma att bli nästa giv - en litterär kanon. Steget därefter blir väl att sålla ut vissa kategorier kulturarbetare... Say no more.
Permalänk | Anmäl
Munin, 2010-02-13, 21:42
värdelöst mög.
men folkpartister vill väl finansiera teater med reklam och privatisera biblioteken, kanske sälja till mcdonalds? hur många friskolor har skolbibliotek?
marknadskrafter är inte nödvändigtvis kulturens fiende men inte heller dess vän. de har helt enkelt inget med varandra att göra.
Permalänk | Anmäl
default persson, 2010-02-13, 21:53
Jag tycker också att det vore bra med en kanon på det kulturella området. Alla typer av skatter på kultur borde stoppas i en stor kanon och skickas ut i rymden. Skulle en och annan byråkrat följa med av bara farten så gör det inget. Idag är de olika typerna av skatter där ett riktigt sammelsurium. En kulturutövare eller ett företag inom kulturspridning borde få stoppa pengarna direkt i fickan utan någon som helst redovisning. Samtidigt borde mycket av subventionerna dras in. När föreställningen är slut på Dramaten kan skådisarna bara räkna kassan och stoppa på sig så mycket som de ska ha. Det förbrukas åtskilliga miljarder av allmänna medel till detta och jag vill inte betala. Samtidigt förstår jag att utövarna tycker att skattekilarna blir enorma. Den enda lösningen är att stoppa den idiotiska rundgången på pengar. Jag förstår naturligtvis att det blir många svåra gränsfall. Men de finns idag också och de blir nog mindre. Eller är jag bara obildad?
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-02-13, 22:04
Folkpartiet reaktionärerna har talat igen. Finns det verkligen plats för FP i dagens Sverige? Jag tycker inte det.
Permalänk | Anmäl
nafetS, 2010-02-13, 22:32
#23 nafetS
Bara av ren nyfikenhet, finns det några andra människor du inte tycker det finns plats för i ditt sverige?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-02-13, 22:43
"Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. "
Vad är det för fel på att bära sig själv? Hur kan du påstå att du har rätt att leva på andras arbete utan att ens skämmas? Om ingen vill betala för din konst har den inget värde. Förutom för dig själv då, men varför ska mina skattepengar finansiera din hobby?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-02-13, 22:47
Idén om att konst och kultur ska bara sig själv för att ha ett existensberättigande faller ganska omgående och visar sig vara rent vidrig när man inser att vi då bara skulle ha Tomas Ledin kvar.
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-02-14, 00:02
ska BÄRA sig själv ska det stå...
(Varför kan man inte få editera sina egna kommentarer?)
Permalänk | Anmäl
David Tingsgård, 2010-02-14, 00:04
Bra sagt David.
Permalänk | Anmäl
Kreosot, 2010-02-14, 00:33
Det som behövs är idéhistoria. Allt av betydelse är produkter av idéer och föreställningar, dessa kulturevolutionens gener. Litteratur i ett idéhistoriskt vakuum är en meningslös studie i berättarteknik. Begrav sen en gång för alla myten om att konst har med bildning att göra.
Permalänk | Anmäl
epic, 2010-02-14, 01:37
Ha ha ha.
Litteraturkanon. Folkpartiet. Liberal. Bra böcker hittar alltid läsare !!! Usch... Snudd på¨Sverigedemokrat. Heidenstam till folket; fy f-n....
Permalänk | Anmäl
valle, 2010-02-14, 04:14
Konsten och kulturen skall anses som en naturtillgång!
Naturtillgång som mineraler, skog, rent vatten och ren luft, tillgångar som staten och många andra investerar mycket. Konsten kan bli lika lönsamt investering som investeringar i andra naturtillgångar. Självklart det kan bli investeringar som är katastrofala, liksom stormfällda skog, liksom oljeborrningar på Gotland och inte tal om en havererad kärnkraftverk.
Samhället och den enskilda ska "investera" i konst och kultur!
Idén, konst som naturtillgång, kommer från skulptören Stefan Thorén.
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Permalänk | Anmäl
Laszlo Donat, 2010-02-14, 11:00
Vad menar du med att mindre satsning på humaniora leder till ett "blodfattigt" land? Precisera "blodfattigt", är du snäll.
Hur ska du övertyga en tillväxtorienterad regering om behovet av satsning på humaniora? Jobben! Jobben! Jobben! Lyder mantrat. Hur många humaniorastudenter jobbar med allt annat än humaniora idag?
Men jag tror du har rätt ändå. Kunskaper i språk och om omvärldens kulturer bidrar till handelsframgångar. Ett ex är Kina där kulturell kompetens kan vara avgörande. Humanioran kan också bidra till demokratins förutsättningar i form av ökad ömsesidig förståelse. Vi lär känna vår egen bakgrund och andra människors bakgrunder. Satsningen på humaniora är viktig även för att undvika att antidemokratiska krafter annars kan utnyttja humanioran för egna syften. Det finns många exempel på hur musik, poesi, litteratur, film, konst använts för att stödja förtryckande regimer, etnisk rensning, och krig. Humaniora är ingen garanti för ett demokratiskt sinnelag eller samhällsfred, men det lär folk att kritiskt granska vad som sägs. En sådan befolkning blir som helhet svårare att utnyttja och lura. Bland dem kommer det alltid att finnas grupper av motvallskärringar som ropar till när de i samtiden ser paralleller till forna tiders misstag.
Vad gäller litteraturkanon är jag kluven. Jag tror att om en sådan ska finnas att den tillåts variera från skola till skola och att allt som läses granskas kritiskt. Det finns för många böcker som skulle förtjäna plats i en kanon för att en elev skulle hinna läsa dem alla. Istället borde målet vara att väcka barns läslust och uppmuntra den när de blir äldre. Det blir lättare om det finns stor valfrihet kring böckerna. Om en kanon ska lära oss om svensk kultur så görs det kanske bättre inom ämnet historia och samhällskunskap.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-14, 11:56
och må Gud bevara Konungen, Klassamhället - och Folkbildningen.
Permalänk | Anmäl
Birgitta Måhl, 2010-02-14, 13:06
Det finns inga som är i så stort behov av bildning som folkpartister. De har ju inte ens förstått innebörden av den andra halvan i deras egen partibeteckning, Folkpartiet Liberalerna.
Jag föreslår att Nylander och hans partikamrater skramlar ihop till en uppslagsbok och därefter slår upp ordet liberalism. Vill de knåpa ihop någon statlig litteraturkanon och liknande stolligheter, får de i anständighetens namn byta namn först.
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2010-02-14, 16:44
Det kanske är dags att Nylander inser att idén om den Svenska folksjälen dog med WWI. Svenska akademin är inga pedagoger till uppdrag och är experter på att analysera litteratur och svenska språket - inte på att besluta om vilka verk som är viktigast. Nationalstaten är död, vi läser mindre för att andra medier konkurrerar kraftigt med läsandet. Om regeringen ville satsa på kulturarbete och utredning i offentlig regi skulle det sannolikt leda till mer bildning och utveckling än att införa svunna tiders pekpinnar.
Permalänk | Anmäl
Jonas, 2010-02-14, 17:09
1. Inrätta en litteraturkanon
Hur annars kan man utesluta kommande Joyce, Proust, mm?
2. Stärk litteraturens ställning
Tegnér versus youtube,MTV,dataspel det vill jag se. Kanske en Tegnér som är reducerad till 3 rader i Tvitter ....
3. Profilera kulturarvet
Opera å sånt ..ge den senaste Ipod på köpet med operabiljetten med kravet: att sitta kvar dom tre timmarna tysta och stilla .....Jag lovar att dom kommer att lämna plejset....
4. Citat" Inte minst BÖR MAN FUNDERA på hur ny teknik kan användas i detta syfte." Asså ny teknik ny sätt att sprida det gamla. Liksom kyrkan dom gör det redan. How about Google books - motarbetet hos oss BTW (förrästen på http-eiska). Dom som gör och kan det redan (asså dom unga) -teknik och sökandet av all sorts info- ska stanna upp för en politikers önsketänkande som uppfann regnvattnet igen och kan inte inse det. En hel värk
på en SMS sida med ordet SEX inkluderat - kanske då kommer unga dataspelare läsa - såååånt. LOL
Permalänk | Anmäl
nam nam, 2010-02-14, 18:01
Patriotism är att tävla med kinesen (med eller utan humaniora).
Säg nu nåt smart "herr minister" !
Permalänk | Anmäl
nam nam, 2010-02-14, 18:04
Det är bra när politiker inte förnekar sig bakom låtsasord som liberal, demokrat eller bekämpare av utanförskap.
Man får liksom ihop pusslet lättare när dom talar klarspråk. Om det är tack vare ärlighet eller på grund av dumhet är inte lätt att säga.
Vad är alliansens politik för de lågpresterande?
En skola som sorterar ut dom till enklare yrken har dom redan sjösatt. Möjligheten att ändra sig efter sorteringen eller när skoltröttheten går över och komvux skulle kunna lyfte den obildade har dom snart rensat ut.
Hur ska man annars få billigt tjänstefolk?
Men då gror förstås en obehaglig tanke i den liberala reptilhjärnan. Tänk om underklassen hittar på nåt dumt, dom som läser så lite och bara ser på tv.
Bäst att vi bestämmer vad dom läser och vad dom tittar på!
Billigt tjänstefolk är bra men billigt väluppfostrat tjänstefolk är bättre.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-02-14, 18:10
Vilken kultur som är god och vilken som är dålig bestämmer varje människa för sig själv, och det finns inget rätt eller fel där. Att elitistiska politiker vill utbilda folket i vad som ska ses som bra, det är motbjudande.
Visst är det så att vissa böcker blir mer lästa än andra, och det är summan av folks personliga åsikter som avgör det. Politiker behövs inte för att skapa litterära klassiker.
Permalänk | Anmäl
Mr President, 2010-02-14, 18:22
Christer Nylander hyllar folkrörelser trots att han inte förstår vad folkrörelser innebär.
Han verkar tro att folkrörelser är någonting som politiker kan använda för att ändra folks beteende.
Christer.
Folkrörelser är någonting folk använder för att ändra på politiker.
Du ska nog vara glad rent personligen att folkrörelser är omodernt.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-02-14, 20:57
#41 Olof Lindberg
"Tänk om underklassen hittar på nåt dumt, dom som läser så lite och bara ser på tv."
Olof Lindberg, detta är Göran Hägglunds våta dröm.
Det är väl bra att åtminstone ett parti försöker motverka denna fördumning. Vidskepliga KD är det parti som mest eftersträvar så låg folkbildning som möjligt så att fler människor blir vidskepliga.
Jag skulle kunna tänka mig FP-ledd regering utan KD. Och jag har ALDRIG röstat borgerligt förut.
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-02-15, 07:01
Folkpartister är inte så dumma som man tror, dom är dummare!
Permalänk | Anmäl
Stikkan, 2010-02-15, 10:37
Det finns verk som ingår i "folkbildningen" som var upprörande på sin tid. Hur ska framtida klassiker kunna bli... eh, klassiker, när framtidens litteraturvetare inte finns där ännu, med kvalificerade folkpartistiska bedömningar huruvida det är stor och viktig kultur och inte bara tramsigt skräp?
Permalänk | Anmäl
Ior, 2010-02-15, 19:43
Karl D#47
Folkpartiet är inte oskyldigt till alliansens övergripande projekt att öka inkomstskillnaderna i Sverige. Dom är aktivt drivande i projektet att skapa en skola där föräldrarnas bildningsnivå är helt avgörande för barnens framtid och där de barn som fått lågutbildade föräldrar sorteras ut till arbetaryrken och hindras att ändra sin studieinriktning när dom är stora nog att tänka själva.
Folkpartiet är ett sorteringsparti. Skyll inte på KD.
Permalänk | Anmäl
Olof Lindberg, 2010-02-16, 20:45
Jag tycker att vi skall lagstifta om att den som yppar krav på en litteraraturkanon skall föreslå minst 100 alster som bör ingå i denna. Straffet om man inte gör det skulle vara inlåsning i ett bibliotek med bara Gösta Berlings saga.
Permalänk | Anmäl
Thommy M., 2010-02-16, 21:24
bring their Utah Leather wholesale hands hang it. Some replica Fendi Handbags sale pieces cede personalized emblematize replica Miumiu Handbags wholeslae current representations week others replica Chloe Handbags wholeslae are recurrently echo images handbags wholesale of the representative. If cheap Chanel Denim Bags on sale you regard closely though, replica handbags wholesale you may discern some replica Chanel Flap on sale lesser differences. The tag replica handbags wholesale quote or logo may replica Gucci Monogram wholeslae differ slightly from the appropriate thanks to
Permalänk | Anmäl
dai278350493@gmail.com, 2010-07-19, 03:46
This is a great site and I hope it continues to provide really great information. Auto Insurance Quote
Permalänk | Anmäl
Kassandra Scharnberg, 2010-07-26, 04:06
Number 2. Stärk litteraturens ställning is most important in my opinion
Permalänk | Anmäl
jochenbram, 2010-12-22, 14:08
51 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Att tala om ett svenskt kulturarv är rasism. Vad är förresten svenskt.? Finns inget. Vi skall ha mångkultur. Muhammed är lika svensk som midsommar. Jag skall anmäla Nylander till DO och kräva pengar.
Det är läsarna som avgör vilken litteratur som ska och inte ska bestå.
Inte klåfingriga politiker och föreningen för inbördes beundran.
Denna marschtaktspolitik från folkpartiet kan jag helt klart leva utan.
Instämmer med artikelförfattaren. Litteratur verkar ha behandlats styvmoderligt av skolor. Begreppet "kulturarv" kanske låter högtravande och nationalromantiskt, men jag anser fortfarande att det är ett viktigt inslag.Jag har dock svårt för beteckningarna "bra kultur" och "dålig kultur", men att gårdagens bildkonst, musik och litteratur sorteras ut och blir klassiker är ju ett faktum. Jag är själv sydeuropé och gick i svensk skola på 70-och 80-talen . Litteraturundervisningarna var alltid höjdpunkterna för mig.
#1 Mattias J
*lol* .Om hemspråksundervisningarna försvinner så kanske DO-anmälningarna börjar hagla på allvar. Jag tvingades till hemspråkundervisning när jag var barn (snyft, snyft, eller hur?).
Det bästa staten kunde göra för kulturen vore att stoppa alla anslag. De föder bara klubben för inbördes beundran. Många av dessa hobbyteatrar som det vimlar av i stan skulle sedan få slå igen men varför ska skattemedel hålla liv i en lekstuga bara för att några klädhängare ska slippa arbeta?
"Det finns en anledning till att vissa böcker läses decennium efter decennium och sekel efter sekel."
"Mitt val, mina vägar?" "Alla dessa dagar?" "Mein kampf?"
Eller avses Naguib Mahfouz, Kensaburo Oe och Rudolf Eucken?
Eucken, en fantastisk filosof?
Jag är öppen för nya vinklar, Christer.
Utan humaniora blir Sverige och svenskarna "blodfattiga". Vad betyder detta? Jo, det betyder en kultur utan gemenskap. människor utan förståelse och ett samhälle utan riktning. För många politiker i Sverige är bildning ett mindre viktigt begrepp. "Bildning, det kan vi ta hand om sen. Först måste vi skapa tillväxt. " Det, mina damer och herrar, är recept på en katastrof. Det samhälle som inte genomsyras av förståelse och gemenskap kommer att marschera blint in i framtiden. Vi måste lära oss att kunna tänka och prata förnuftigt kring de stora frågorna, om värderingar, vetenskap och kultur. Utan detta samtal blir Sverige och svenskarna sannerligen blodfattiga, och det är i blodet livet finns.
Det är nog svårt att börja i den änden. Numera har det blivit rasistiskt att knysta om att något som är svenskt är bra. Då är man ~ sim sal la bim ~ rasistiskt.
Börja först med att godkänna Sverige och svenskheten som något gott. Att det får vara bra. Att vi får vara glada och stolta över vårt land och att vi är svenskar. Det måste kunna gälla precis alla som fått svenskt medborgarskap.
Se också till att återerövra det svenska historieämnet. I postmodernismens bakvatten är allt svenskt åtminstone, relativt.
Det är en stor lögn som etablissemanget tvingat på oss. Avslöja den.
Lyssna på programmet Konflikt (repris) kl 22.05 i SR P1 i kväll som handlar om nationalism i fr allt Sverige.
#11 Dina
Tappade lite där på slutet.
Ska vara: I postmodernismens bakvatten är allt svenskt - inte svenskt eller i alla fall dåligt. Vilken fruktansvärt dålig svensk självbild. Borde vi inte ändra på det?
Det finns tre större hot mot stabiliteten i samhället, enligt följande
1 ) Statens eviga påpekande om vad som är rätt och fel. Skit i det ni så kanske ni inte blir utslänga vid nästa val. Men eftersom vi inte har enbart privata skolor så måste vi tyvärr ha en skol- och bildningspolitik. Det eviga problemet med värdegrunden för denna går dessvärre endast att lösa som allt annat i en demokratiskt stat - med demokratisk majoritet. Följaktligen borde resultatet vara att vi skall ha en demokratiskt framröstad värdegrund och bildningspolitik. Själv skulle jag föredra enbar privat utbildning, men det är ju för bra för de flesta att gå med på.
2 ) PK - maffian. Att hävda att man inte får skilja på kulturer för att det är rasism är som att säga att vi önskar bo i Orwells 1984. Bullshit säger jag. Det skiljer på kulturer - och det finns bättre kulturer och sämre kulturer. Vilka kulturer som är bättre är naturligtvis endast min åsikt, och folk får ha vilken kultur de vill. Men min åsikt är ändock att kulturer som är för frihet och individualism är bra, andra är dåliga. Om det gör mig till rasist, så fortsätt med 1984-propagandan bäst ni vill.
3 ) Sveriges nya smygrasism som börjar smyga fram överallt. Detta är ett tydligt tecken på en fördumning av sverige, eftersom rasism i sig är ett uttryck på att man inte kan skilja på begreppen "en person som inte fötts i Sverige" och "alla personer som inte fötts i Sverige", nämligen att man generaliserar alla dåliga saker som man troligen endast hört (och inte ens har bevis för) om en eller flera dåliga personer med icke-svenskt ursprung till att gälla alla personer med icke-svenskt ursprung.
Enligt samma princip kan jag komma fram till att alla personer med svenskt ursprung är nazistiska, färgblinda, efterblivna, snedögda, trögfattade kretin, vilket uppenbarligen inte är sant.
Kan dom inte bara kalla det för en boklista eller lista över öcker att läsa? Måste det vara så elitistiskt och högtravande bara för att det handlar om kultur?
Tja, iden är väl kanske inte så dum. Men du får tänka på vad du har att jobba med, dvs svenska kultureliten, folk som sålt sin själ till sektvänstern och relativismen och snällismen och andra stolligheter för länge länge sedan. En skock värre egennyttiga hycklare får du faktiskt leta länge efter. Tror inte du får ihop en handfull ens som förstår vad klassisk bildning är för något överhuvudtaget. Eller vad humanism betyder.
#14 Johan Nilsson Svensson
Var inte så känslig. Det kan väl inte spela nån roll.
När jag gick i gymnasiet fick vi en lång lista på skönlitteratur av vår svensklärare som vi kunde läsa om vi hade lust. Många av oss läste de flesta kanske för att vi var ambitiösa och ville ha bra betyg. Det ångrar jag inte idag många år senare. Jag har haft mer nytta av den här kunskapen än jag nånsin kunde ana.
Kul att få läsa något annat än om skatter och plånboksfrågor från en politiker tillhörande riksdagspartierna.
Ansatsen är god, bara orden blir till handling; framförallt gäller att detta måste leda till att det kulturellt döende svenska samhället måste återfå lite av sin ursprungliga själ.
Låt oss börja om och knyta an till 1960-70-talet, då det genuina konstskapandet till stora delar började dö. Inom litteraturen har dagboksanteckningarna tagit över på den berättande romanens bekostnad; inom bildkonsten har konceptkosten och performance-dyngan stulit konsthallsutrymmet; och inom musik har elektronikgnisslandets elände gjort P2 oanvändbart stora delar av dygnet. Nördar, och de som tillhör kamaraderiet kan väl erbjudas tomma industrilokaler eller mentalsjukhus för att där syssla med sin inbördes beundran.
Ett av de stora problemen för ett genomförande av tankegångarna i artikeln ovan, är kanske just att de som idag sysslar med ”inbördes beundran” inte nöjer sig med enbart detta, även om de skulle erbjudas betalning motsvarande en hyfsad svensk lön. Nej, de nöjer sig inte ändå, utan vill därtill även tvinga andra att ta del av deras ”konst”. Och här kommer den svåraste biten vid implementerandet: om kulturen ska återinsättas i samhället så kommer dilettanterna kommer att motsätta sig detta; inte bara för inkomsterna, utan också för att det kommer fram i dagern hur medioker deras konst är vid jämförelse med den som ska ”kanoniseras”. (Även politiska viljor kommer att blanda sig i, och då ofta sådana som ser det politiska, ideella värdet viktigare än själva estetiken).
Inom samhällstänkande är det en nödvändighet att slänga den trista kulturrelativismens tankegångar på historiens skräphög. Låt åter estetik och sanningsenlig idealism blomma!
Artikelförfattaren har i alla fall rätt på en punkt, kulturpolitiken måste förändras. Dagens Sverige är rent ut sagt kulturfientligt. Ett samhälle där till och med etablerade konstnärer har svårt att leva på sin konst. Att vara ung/oetablerad konstnär med en dröm att kunna leva på sin konst är i det närmaste en utopi. Därför ställer jag mig en aning frågande över de förslag artikelförfattaren ger. Bara idén att museer etc. skall lista och marknadsföra sina viktigaste verk? På vilket sätt är denna åtgärd bra för kulturklimatet i landet? Att erkänna det redan erkända verkar i mina ögon totalt meningslöst. Satsa hellre resurserna på att marknadsföra levande och nya konstnärers arbete.
Rubriken "Dags att skilja god kultur från dålig" lämnar en unken smak i munnen hos mig. Är det möjligt en marknadsanpassning av konsten han talar om? Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. Det enda det resulterar i är skräpkultur, ta en titt på musikindustrin där marknaden i form av penninghungriga skivbolagsmagnater styr. Skräpmusiken flödar ur radion för att vara utbytt till annat skräp dagen efter, medan många duktiga och slitande musiker inte ens får en chans att komma ur replokalen för att deras musik inte ses som tillräckligt kommersiell.
Det jag egentligen vill få sagt är att satsa resurser på folkbildning kring den redan erkänt bra konsten/litteraturen har sina goda sidor, men för att skapa ett trevligt och levande kulturklimat krävs det även satsningar på våra nu levande och kämpande kulturutövare.
Artikelförfattaren har i alla fall rätt på en punkt, kulturpolitiken måste förändras. Dagens Sverige är rent ut sagt kulturfientligt. Ett samhälle där till och med etablerade konstnärer har svårt att leva på sin konst. Att vara ung/oetablerad konstnär med en dröm att kunna leva på sin konst är i det närmaste en utopi. Därför ställer jag mig en aning frågande över de förslag artikelförfattaren ger. Bara idén att museer etc. skall lista och marknadsföra sina viktigaste verk? På vilket sätt är denna åtgärd bra för kulturklimatet i landet? Att erkänna det redan erkända verkar i mina ögon totalt meningslöst. Satsa hellre resurserna på att marknadsföra levande och nya konstnärers arbete.
Rubriken "Dags att skilja god kultur från dålig" lämnar en unken smak i munnen hos mig. Är det möjligt en marknadsanpassning av konsten han talar om? Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. Det enda det resulterar i är skräpkultur, ta en titt på musikindustrin där marknaden i form av penninghungriga skivbolagsmagnater styr. Skräpmusiken flödar ur radion för att vara utbytt till annat skräp dagen efter, medan många duktiga och slitande musiker inte ens får en chans att komma ur replokalen för att deras musik inte ses som tillräckligt kommersiell.
Det jag egentligen vill få sagt är att satsa resurser på folkbildning kring den redan erkänt bra konsten/litteraturen har sina goda sidor, men för att skapa ett trevligt och levande kulturklimat krävs det även satsningar på våra nu levande och kämpande kulturutövare.
Det här luktar illa, tyskt 30-tal närapå. Utspelet bör också ses mot bakgrund av Alliansregeringens kulturfientliga politik, FRA-lagen, IPRED och vad som alltså kan komma att bli nästa giv - en litterär kanon. Steget därefter blir väl att sålla ut vissa kategorier kulturarbetare... Say no more.
värdelöst mög.
men folkpartister vill väl finansiera teater med reklam och privatisera biblioteken, kanske sälja till mcdonalds? hur många friskolor har skolbibliotek?
marknadskrafter är inte nödvändigtvis kulturens fiende men inte heller dess vän. de har helt enkelt inget med varandra att göra.
Jag tycker också att det vore bra med en kanon på det kulturella området. Alla typer av skatter på kultur borde stoppas i en stor kanon och skickas ut i rymden. Skulle en och annan byråkrat följa med av bara farten så gör det inget. Idag är de olika typerna av skatter där ett riktigt sammelsurium. En kulturutövare eller ett företag inom kulturspridning borde få stoppa pengarna direkt i fickan utan någon som helst redovisning. Samtidigt borde mycket av subventionerna dras in. När föreställningen är slut på Dramaten kan skådisarna bara räkna kassan och stoppa på sig så mycket som de ska ha. Det förbrukas åtskilliga miljarder av allmänna medel till detta och jag vill inte betala. Samtidigt förstår jag att utövarna tycker att skattekilarna blir enorma. Den enda lösningen är att stoppa den idiotiska rundgången på pengar. Jag förstår naturligtvis att det blir många svåra gränsfall. Men de finns idag också och de blir nog mindre. Eller är jag bara obildad?
Folkpartiet reaktionärerna har talat igen. Finns det verkligen plats för FP i dagens Sverige? Jag tycker inte det.
#23 nafetS
Bara av ren nyfikenhet, finns det några andra människor du inte tycker det finns plats för i ditt sverige?
"Att som konstnär vara tvungen att anpassa sin konst efter vad marknaden för ögonblicket vill ha? En helt barock tanke. "
Vad är det för fel på att bära sig själv? Hur kan du påstå att du har rätt att leva på andras arbete utan att ens skämmas? Om ingen vill betala för din konst har den inget värde. Förutom för dig själv då, men varför ska mina skattepengar finansiera din hobby?
Idén om att konst och kultur ska bara sig själv för att ha ett existensberättigande faller ganska omgående och visar sig vara rent vidrig när man inser att vi då bara skulle ha Tomas Ledin kvar.
ska BÄRA sig själv ska det stå...
(Varför kan man inte få editera sina egna kommentarer?)
Bra sagt David.
Det som behövs är idéhistoria. Allt av betydelse är produkter av idéer och föreställningar, dessa kulturevolutionens gener. Litteratur i ett idéhistoriskt vakuum är en meningslös studie i berättarteknik. Begrav sen en gång för alla myten om att konst har med bildning att göra.
Ha ha ha.
Litteraturkanon. Folkpartiet. Liberal. Bra böcker hittar alltid läsare !!! Usch... Snudd på¨Sverigedemokrat. Heidenstam till folket; fy f-n....
Konsten och kulturen skall anses som en naturtillgång!
Naturtillgång som mineraler, skog, rent vatten och ren luft, tillgångar som staten och många andra investerar mycket. Konsten kan bli lika lönsamt investering som investeringar i andra naturtillgångar. Självklart det kan bli investeringar som är katastrofala, liksom stormfällda skog, liksom oljeborrningar på Gotland och inte tal om en havererad kärnkraftverk.
Samhället och den enskilda ska "investera" i konst och kultur!
Idén, konst som naturtillgång, kommer från skulptören Stefan Thorén.
Och förövrigt rösta på Piratpartiet!
Vad menar du med att mindre satsning på humaniora leder till ett "blodfattigt" land? Precisera "blodfattigt", är du snäll.
Hur ska du övertyga en tillväxtorienterad regering om behovet av satsning på humaniora? Jobben! Jobben! Jobben! Lyder mantrat. Hur många humaniorastudenter jobbar med allt annat än humaniora idag?
Men jag tror du har rätt ändå. Kunskaper i språk och om omvärldens kulturer bidrar till handelsframgångar. Ett ex är Kina där kulturell kompetens kan vara avgörande. Humanioran kan också bidra till demokratins förutsättningar i form av ökad ömsesidig förståelse. Vi lär känna vår egen bakgrund och andra människors bakgrunder. Satsningen på humaniora är viktig även för att undvika att antidemokratiska krafter annars kan utnyttja humanioran för egna syften. Det finns många exempel på hur musik, poesi, litteratur, film, konst använts för att stödja förtryckande regimer, etnisk rensning, och krig. Humaniora är ingen garanti för ett demokratiskt sinnelag eller samhällsfred, men det lär folk att kritiskt granska vad som sägs. En sådan befolkning blir som helhet svårare att utnyttja och lura. Bland dem kommer det alltid att finnas grupper av motvallskärringar som ropar till när de i samtiden ser paralleller till forna tiders misstag.
Vad gäller litteraturkanon är jag kluven. Jag tror att om en sådan ska finnas att den tillåts variera från skola till skola och att allt som läses granskas kritiskt. Det finns för många böcker som skulle förtjäna plats i en kanon för att en elev skulle hinna läsa dem alla. Istället borde målet vara att väcka barns läslust och uppmuntra den när de blir äldre. Det blir lättare om det finns stor valfrihet kring böckerna. Om en kanon ska lära oss om svensk kultur så görs det kanske bättre inom ämnet historia och samhällskunskap.
och må Gud bevara Konungen, Klassamhället - och Folkbildningen.
Det finns inga som är i så stort behov av bildning som folkpartister. De har ju inte ens förstått innebörden av den andra halvan i deras egen partibeteckning, Folkpartiet Liberalerna.
Jag föreslår att Nylander och hans partikamrater skramlar ihop till en uppslagsbok och därefter slår upp ordet liberalism. Vill de knåpa ihop någon statlig litteraturkanon och liknande stolligheter, får de i anständighetens namn byta namn först.
Det kanske är dags att Nylander inser att idén om den Svenska folksjälen dog med WWI. Svenska akademin är inga pedagoger till uppdrag och är experter på att analysera litteratur och svenska språket - inte på att besluta om vilka verk som är viktigast. Nationalstaten är död, vi läser mindre för att andra medier konkurrerar kraftigt med läsandet. Om regeringen ville satsa på kulturarbete och utredning i offentlig regi skulle det sannolikt leda till mer bildning och utveckling än att införa svunna tiders pekpinnar.
1. Inrätta en litteraturkanon
Hur annars kan man utesluta kommande Joyce, Proust, mm?
2. Stärk litteraturens ställning
Tegnér versus youtube,MTV,dataspel det vill jag se. Kanske en Tegnér som är reducerad till 3 rader i Tvitter ....
3. Profilera kulturarvet
Opera å sånt ..ge den senaste Ipod på köpet med operabiljetten med kravet: att sitta kvar dom tre timmarna tysta och stilla .....Jag lovar att dom kommer att lämna plejset....
4. Citat" Inte minst BÖR MAN FUNDERA på hur ny teknik kan användas i detta syfte." Asså ny teknik ny sätt att sprida det gamla. Liksom kyrkan dom gör det redan. How about Google books - motarbetet hos oss BTW (förrästen på http-eiska). Dom som gör och kan det redan (asså dom unga) -teknik och sökandet av all sorts info- ska stanna upp för en politikers önsketänkande som uppfann regnvattnet igen och kan inte inse det. En hel värk
på en SMS sida med ordet SEX inkluderat - kanske då kommer unga dataspelare läsa - såååånt. LOL
Patriotism är att tävla med kinesen (med eller utan humaniora).
Säg nu nåt smart "herr minister" !
Det är bra när politiker inte förnekar sig bakom låtsasord som liberal, demokrat eller bekämpare av utanförskap.
Man får liksom ihop pusslet lättare när dom talar klarspråk. Om det är tack vare ärlighet eller på grund av dumhet är inte lätt att säga.
Vad är alliansens politik för de lågpresterande?
En skola som sorterar ut dom till enklare yrken har dom redan sjösatt. Möjligheten att ändra sig efter sorteringen eller när skoltröttheten går över och komvux skulle kunna lyfte den obildade har dom snart rensat ut.
Hur ska man annars få billigt tjänstefolk?
Men då gror förstås en obehaglig tanke i den liberala reptilhjärnan. Tänk om underklassen hittar på nåt dumt, dom som läser så lite och bara ser på tv.
Bäst att vi bestämmer vad dom läser och vad dom tittar på!
Billigt tjänstefolk är bra men billigt väluppfostrat tjänstefolk är bättre.
Vilken kultur som är god och vilken som är dålig bestämmer varje människa för sig själv, och det finns inget rätt eller fel där. Att elitistiska politiker vill utbilda folket i vad som ska ses som bra, det är motbjudande.
Visst är det så att vissa böcker blir mer lästa än andra, och det är summan av folks personliga åsikter som avgör det. Politiker behövs inte för att skapa litterära klassiker.
Christer Nylander hyllar folkrörelser trots att han inte förstår vad folkrörelser innebär.
Han verkar tro att folkrörelser är någonting som politiker kan använda för att ändra folks beteende.
Christer.
Folkrörelser är någonting folk använder för att ändra på politiker.
Du ska nog vara glad rent personligen att folkrörelser är omodernt.
#41 Olof Lindberg
"Tänk om underklassen hittar på nåt dumt, dom som läser så lite och bara ser på tv."
Olof Lindberg, detta är Göran Hägglunds våta dröm.
Det är väl bra att åtminstone ett parti försöker motverka denna fördumning. Vidskepliga KD är det parti som mest eftersträvar så låg folkbildning som möjligt så att fler människor blir vidskepliga.
Jag skulle kunna tänka mig FP-ledd regering utan KD. Och jag har ALDRIG röstat borgerligt förut.
Folkpartister är inte så dumma som man tror, dom är dummare!
Det finns verk som ingår i "folkbildningen" som var upprörande på sin tid. Hur ska framtida klassiker kunna bli... eh, klassiker, när framtidens litteraturvetare inte finns där ännu, med kvalificerade folkpartistiska bedömningar huruvida det är stor och viktig kultur och inte bara tramsigt skräp?
Karl D#47
Folkpartiet är inte oskyldigt till alliansens övergripande projekt att öka inkomstskillnaderna i Sverige. Dom är aktivt drivande i projektet att skapa en skola där föräldrarnas bildningsnivå är helt avgörande för barnens framtid och där de barn som fått lågutbildade föräldrar sorteras ut till arbetaryrken och hindras att ändra sin studieinriktning när dom är stora nog att tänka själva.
Folkpartiet är ett sorteringsparti. Skyll inte på KD.
Jag tycker att vi skall lagstifta om att den som yppar krav på en litteraraturkanon skall föreslå minst 100 alster som bör ingå i denna. Straffet om man inte gör det skulle vara inlåsning i ett bibliotek med bara Gösta Berlings saga.
bring their Utah Leather wholesale hands hang it. Some replica Fendi Handbags sale pieces cede personalized emblematize replica Miumiu Handbags wholeslae current representations week others replica Chloe Handbags wholeslae are recurrently echo images handbags wholesale of the representative. If cheap Chanel Denim Bags on sale you regard closely though, replica handbags wholesale you may discern some replica Chanel Flap on sale lesser differences. The tag replica handbags wholesale quote or logo may replica Gucci Monogram wholeslae differ slightly from the appropriate thanks to
This is a great site and I hope it continues to provide really great information. Auto Insurance Quote
Number 2. Stärk litteraturens ställning is most important in my opinion