Det var ett helvetes tjatande om detta krig... lägg ned krigen för guds skull annars kommer Guds blixtrande svärd från himlen att förtära er... grrrrr...
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-02-11, 13:28
Skulle risken för terrorism MINSKA om vi gjorde MER av det som skapar terrorism?
Hur kommer det sig att de länder som gör MER av det som skapar terrorism drabbas av MER terrorism än Sverige OM det nu skulle hjälpa MOT terrorism?
Men det är klart, om målet med den svenska insatsen är att minska överbefolkningen, ja då behövs betydligt fler soldater men varför då ha dem i ett så glesbefolkat land?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-11, 13:35
Tack för en bra artikel.
Permalänk | Anmäl
KarinAndersson, 2010-02-11, 13:37
"Utöver terrorism föreligger ett påtagligt och verkligt hot mot Sverige av krig, fattigdom och överbefolkning i omvärlden, mestadels långt borta. En påtaglig effekt av detta, som vi märkt av under många år, är flyktingströmmar till Sverige och övriga Europa; detta kan självklart påverka välfärdsstaten Sverige negativt."
Flyktingströmmarna kan stoppas utan krig och annat slöseri med våra gemensamma resurser. Det är bara att sluta ge flyktingar från vissa länder uppehållstillstånd.
Det största hotet mot Sverige är att Sverige fortsätter vara ett land där vem som helst kan flytta in och förse sig rikligt av det som tagit generationer att bygga upp och ohämmat odla sin egen mer eller mindre destruktiva kultur.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-11, 13:42
Bo.T:
Flyktingströmmarna kommer ju dessutom från länder där USA för krig. Det kom nästan inga Afghaner hit innan vi "befriade" dem.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:03
RE: #5 profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:03
Tidigare var det både dyrt och svårt att ta sig hit. Nu tror ju vänstern att de får mer röster ju mer som de låter flytta hit szamtidigt som kriminalitet är ok så länge som det är "synd om" objekten för kriminaliteten. Mao har det mer med tiden och degenererat samhälle än USAs rättfärdiga krig.
Fö, det tar tid att bygga upp en effektiv krigsmakt. det är därför ett relativt starkt försvar behövs. dessutom så släpper makthavarna gärna in fi med flyktingströmmarna så vi behöver kunna försvara oss även här. Att vi inte haft terrordåd här beror nog mer på att myndigheterna är otroligt undfallna. Ungefär som med nassarna och sovjeterna.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-11, 14:21
Vi kan ta alla pengar som satsas på konstkack och ge dessa oavkortat till försvaret. Detta skulle skapa oändligt mycket mer glädje och frihet i världen.
Permalänk | Anmäl
Måns, 2010-02-11, 14:21
profanum_vulgus. Den nyvunna friheten används för att ta upp gamla maktkamper.
Och inget i de aktuella länderna blir bättre av massflykt till Sverige. Tvärtom göds konflikterna när flyktingarna börjar stödja de sina i hemlandet med de resurser de får del av i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-11, 14:26
@profanum_vulgus
Underbar replik i din kommentar nr 2 :-)
Artikelförfattaren arbetar mödosamt fram en rationalisering för att berättiga och utöka Sveriges roll i västerlandets krigföring.
Hans egenintresse i saken framstår tydligt liksom hans oförmåga att ikläda det intresset med för det svenska folket relevanta motiv.
Permalänk | Anmäl
Börje Lundberg, 2010-02-11, 14:34
Var skall du hitta 5000 man? Det utbildas inte ens så många soldater varje år. Med rotation och utbildning skulle vi ha 10 000 man uppbundna till denna operation. Då vi vet 1/3 som gör "lumpen" är lämpade för krig. gör att vi måste utbilda ca 30 000 soldater och år, det har inte hänt sedan 1996.
Vi måste nog inse att Afghanistan är förlorat. Att Usa är utblottat och inte kan skydd Europa längre. Att alla resurser borde läggas på ett nationellt försvar och då främst flygvapnet. Detta med tanke på att om 4 år kommer vår vän i öster ha operationella stealth stridsflyg (T.50).
” Afghanistan where empires go to die”
Permalänk | Anmäl
Nils, 2010-02-11, 14:39
Hela wår barbariska historia är bokstavligt talat fylld med ovedersägliga BEVIS på att: ”Våld föder - för att ej säga göder ALLTID än mera av våld !” - och som princip alldeles oavsett hur ”berättigat” det kan synas vara.
Hur lång tid (= hur mycket mänskligt lidande) skall ytterligare behöva passera - innan wåra ”kära” MaktHavare har lärt sig den läxan ? - undrar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-02-11, 14:40
Börje Lundberg. USA skapar frihet och en del människor använder friheten till terrorism. Innebär det att det är friheten det är fel på?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-11, 14:41
Vi behöver främst förstärka våra polisresurser och rättsväseende här hemma först.
Bilbränder, gruppvåldtäkter, gängbrottslighet, dålig kontroll av flyktingar, osv. osv.
När begår någon "flykting" från Afganistan ett liknande brott mot militärer i Sverige...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-02-11, 14:42
Blue Print:
Blev det billigt och lätt att ta sig hit efter 2001?
Så den flyktingpolitik som bedrivs idag är till för att gynna vänsterns?
Så anledningen till att det plötsligt började komma Afghaner, Irakier och Somalier hit samtidigt som USA startade krig i vardera landet är bara en tillfällighet?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:44
Som det nu är satsas det inte helhjärtat mot talibanerna. Skulle USA och den övriga demokratiska världen satsa helhjärtat för att göra slut på Talibanterroristerna skulle de inte ha en chans.
Alltså skicka dit en 500.000 soldater i 12 månader som också går in i Pakistan. Bomba talibanområdena utav bara helvete som man gjorde i WW2 mot Tyskland så har vi snart inga talibaner kvar. Visserligen kommer en mängd civila att drabbas men det är ett ofrånkomligt ont i varje krig.
Permalänk | Anmäl
Ein Stein, 2010-02-11, 15:05
Värdelös artikel med undantag att den visar vilka personer som finns i militären i dags läget. "Försvaret kan lösa huvuduppgiften internationell krishantering" försvara hemlandet finns inte ens som en flyktig tanke utan viftas bort med bortförklaringar om att inget hot finns. Antingen röker ledningen crack dagligen på kontoret eller så har de ingen aning om vad som försigår i Sveriges närområde... kanske finns det ytterliggare ett alternativ: de bryr sig inte.
Allt detta ska vi betala för också hur det ska gå till framgår inte, vi får väl lägga ner flyget och flottan så vi bättre kan "delta i internationella insatser" insatser som inte gynnar Sverige på något vis utan tvärtom hotar göra vårt land och dess medborgare till mål för terrorister vidare så förringar såna insattser våran möjlighet att påverka i världen (hur liten den än kan vara så är det alltid något) genom att stödja stormakter i deras konflikter utan reservationer. Ingen lösning verkar finnas och knarket produceras i aldrig sedda kvantiteter varav mycket kommer från den afghanske presidentens allierade! Det är inte värt att kämpa för hans regim, inte heller är den värd att slösa pengar på.
Permalänk | Anmäl
Hob, 2010-02-11, 15:18
RE: #14 profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:44
Tidigare så härskade talibanerna i afghanistan, före dem härskade sovjeterna. Då var det inte så lätt att ta sig iväg...
Dessutom kostade en flygbiljett skjortan vi den tiden. Ungefär samma gäller fär somalia och irak (saddam kanske är bekant etc?).
Svar på den första frågan är ja eftersom vänstern tror att de får fler röster.
Svaret på den andra fågan är ja med hänsyn till frikostiga regler gjorde att importerade kunde tjäna pengar på att importera ytterligare.
Permalänk | Anmäl
BluePrint, 2010-02-11, 15:29
Blue Print:
Varför var det inte lätt att ta sig iväg då?
Tror du på allvar att flyktingströmmen beror på att folk tar flyget?
Varför försöker borgarna ge vänstern röster?
Förändrades reglerna för Afghanska flyktingar 2001, Irakiska 2003 och Somaliska 2007? Varför ändrar man reglerna så fort USA startar ett krig?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-11, 15:47
profanum_vulgus. Med lite rimlighetsanalys borde även du komma fram till att USAs militär inte fördriver folk från Afghanistan, Somalia och Irak till Sverige.
Att Mona Sahlin påstår det gör det inte mer sant, snarare tvärtom.
Anledningen till flyktingströmmarna är att oron i länderna gjorde att flyktingarna plötsligt kunde få uppehållstillstånd i Sverige och då hoppar många på tåget, helt förståeligt.
Om vi inte hade öppnat för flyktingar från dessa länder hade atdrig den omfattande, illegala flyktingtrafiken uppstått där flyktingar skuldsätter sig för att betala sina "paketresor" när man får pengar i Sverige.
Både sossar och borgerliga har gjort ett oerhört misstag genom att ignorera konsekvenserna av att inte dämma i bäcken.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-11, 16:10
Det har funnits, och finns fortfarande, miljontals flyktingar från Afghanistan på olika ställen i världen, främst i Pakistan och Iran. Detta har varit fallet åtminstone sedan slutet av 70-talet. Detta inkluderar flyktingar från den sovjetiska ockupationen, talibanernas tyranni, och, naturligtvis, den nu pågående konflikten. Att skylla alla dessa flyktingar på USA, verkar därför mindre trovärdigt.
Att även Sverige nu får ta emot en ökande ström av asylsökande kan kanske åtminstone delvis förklaras med att den jämföresevis generösa svenska asylpolitiken har blivit mer känd ute i världen under de senaste åren?
Permalänk | Anmäl
Martin B, 2010-02-11, 16:35
Per-Gunnar Larsson,
För det första talar du mot bättre vetande. Pga Sveriges geopolitiska läge och minskande stabilitet i närområdet under de allra senaste åren (förutom globala faktorer) är hoten mot Sveriges territorium och befolkning i ökande. Märkligt att du inte visste det.
.
Sverige bör snarast dra sig ur ockupationen av Afganistan. Vi har inte där att göra och risken för terrorhot mot Sverige och Sveriges befolkning ökar i.o.m. vår närvaro i Afganistan.
.
USA:s fokus flyttades från att jaga Bin Laden till att bygga upp/bygga om Afganistan till en demokrati från det nuvarande patriarkala klansamhället. Ogenomförbar idé.
.
I stället bör Sverige i likhet med våra nordiska grannländer skaffa oss ett territoriellt försvar. Vi svenska medborgare betalar skatt för att våra politiker ska skydda just vårt land och vår befolkning. Ska det behöva sägas? Tydligen.
.
Våra politiker sover sin törnosasömn och har lurat i befolkningen att evig fred kommer att råda i Sverige. De har självfallet fel.
Antingen skaffar vi oss ett försvar, eller också kommer någon annans försvar att förr eller senare att ta över. Vi kan vara tämligen säkra på att en försvinnande liten del av medborgarna skulle gilla det scenariet.
PS. Din artikel utmärks inte precis av omsorg och lojalitet om Sverige och svenskarna. Ditt fokus ligger någon annanstans. Egennytta kanske...
Permalänk | Anmäl
Klara, 2010-02-11, 16:57
Det är för lite anarki i världen.
Permalänk | Anmäl
Morgan Löfstedt, 2010-02-11, 17:04
Att man inte skall lyssna på militärer, har länge varit min övertygelse. Ike Eisenhover sa någopt under sin presidentperiod som förklarar dagens eländiga världsbild.
"Låt inte det militära intressena växa sig för starkt". Det blev bara ord, och de militära intressena i dag dominerar världen på ett otrevligt sätt. Efter att ha gett dem media och geografiska utrymmen genom globaliseringen, är hela komplexet mycket svårt att hålla mot för demokratier.
Afghanistan behöver tid. De har gott om tid att anpassa sitt samhälle till de delar av vårt samhälle de vill finnas i. Det är inte alla. De ser mycket väl livsbetingelser i väst, som de inte vill ha i sin framtid. Det vore hälsosamt för svenska politiker och deras militärer att ta sig en funderare på, vad vi bjuder dem. Att snacka demokrati och burka är rent nys. Att det skulle vara fler terrorister där än i väst.är en USA konstruerad anledning, för att ha en militär närvaro av olika anledningar .
Nej, Svenska politiker, arbeta i FN för att ta hem samtliga länders militära förband. Ge Afghanistan ett nytt allmänt val, en påse pengar, och två års självstyre utan utrikespolitik eller främmande inblandning. (med talibaner om valet säger så). Erbjud sedan tillsammans med den muslimska världen, administrativ hjälp med utbildning av unga och vuxna, Bilaterala kontrakt inom infrastrukturer, Alltid 51% Afghanägt. Bistå med lärare, i en utsträckning som gör, att även flickorna bereds plats.
Permalänk | Anmäl
Torsten Johansson, 2010-02-11, 17:11
Är det sant att den här artikeln INTE är skriven av den satiriska bloggen Badlands Hyena?
Permalänk | Anmäl
Observatör, 2010-02-11, 17:20
Varför måste svenska internationella insatser berättigas (väldigt långsökt) med att detta på ett avlägset sätt gynnar svensk säkerhet? Det som vore mest säkert ur svensk synvinkel vore med stor sannolikhet att försöka isolera sig från alla oroshärdar så mycket som möjligt, inklusive att inte ta emot några flyktingar. Jag förespråkar på intet sätt detta, men det vore tvivelsutan "säkrast" för svensk del. Internationellt engagemang innebär snarare att man exponerar sig själv för hot.
Det rakryggade och ärliga sättet att berättiga svenska internationella insatser är att de är moraliskt riktiga och legitima. Inte att de är motiverade av svenskt egenintresse. Snarare är de riktiga trots att det inte ligger i snävt svenskt egenintresse.
Permalänk | Anmäl
SU-lärare, 2010-02-11, 17:30
Hej, Världens problem är inte Afghanistan!! eller Irak!! eller Libanon...Eller Gaza.!!!!..
Världens problem är Vem styr i USA och för Vem och varför, politiker.......Det är dags ,och för alla som dog och dör orättvist för de stora smutsiga, fega, orättvisa och olagliga supermakternas politiska alla spel mot freden, friheten, folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt, att man måste ligga alla fakta framför folket......
Folket ska inte bara rösta ,folket ska styra också,sa Palme..palmes politik var och är för folkets liv, framtid, rättvisa och för folkets värld med solidaritet, stabilietet, säkerhet, freden och frihet med demokrati åt alla , sa Olof Palme....Världens och Sveriges bästa och sista politiker i vårt liv....
Vi ska tacka Palme..Vi ska aldrig glömma Palme..Vi ska älska Palme...Vi kommer aldrig att svika Palme...
Palem är hela Politiken ,Sverige ..Sveriges politik, moral, ansvar, rykte och samvete är denna politiker som heter OLOF PALME....
Var rädda om Sveriges moral och ansvar..Var rädda om Sveriges politik och Sveriges fred och frihet och Sveriges stolthet med Palmes hela politik...Ta fram Palmes politik,Sverige...
Ta fram Palmes politik för och åt hela världen ,Sverige..
Palme ville utbilda sitt eget FN,politiker ..Varför??..
Stoppa USAs politik och alla krig.Stoppa AIPACs makt i USA..Stoppa Israels brott och krigsbrott och Israels ockupation av Palestina,världen....
Syd-Afrika fördömer Israels apartheid-regim
Posted on June 26, 2007
Filed Under Israel, apartheid, palestina |
Den 6:e juni i år höll den Syd-Afrikanska parlamentsledamoten Ronnie Kasril ett tal till det Syd-Afrikanska parlamentet. Syd-Afrikanerna har ännu inte glömt hur israelerna sammarbetade med den Syd-Afrikanska apartheid-regimen, bl.a om dess kärnvapenprogram.
Ärke-Biskop Desmond Tutu sa en gång (The Guardian, 29/4-02):
Tack..MVH till hela Sverige..
Permalänk | Anmäl
Amer Al-bayya, 2010-02-11, 17:42
För att säkra situationen i Afghanistan borde vi ha ca 500.000 soldater i landet. Vi har också hört från ledarplats på SvD att det är Pakistan konflikten egentligen gäller, så det är väl bara att blåsa för allmän mobilisering.
Permalänk | Anmäl
Luguber, 2010-02-11, 18:31
Tyskland har runt 5000 man på plats och det hjälper..?
MILITÄREN LÖSER INTE CIVILA PROBLEM, varför har sverige åtagit sig denna militära roll över ett stort område och understödjer en genomkorrupt klanregim när många NATO länder bidrar med så mycket mindre? Kan inte Sverige bidra bättre med att försöka bygga upp landet istället?
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-02-11, 18:48
Författaren har helt rätt i att Ryssland inte utgör något hot och det var ovanligt klokt sagt av en före detta militär. Sedan påstår han att att det finns ett direkt hot i Sverige på svensk mark från terrorism, vilket knappast är korrekt. Att 6 personer dog på Bali för 8 sedan är inte mycket att hänga i granen, när lika många dör en vanlig helg i trafiken. Utan ryssnoja vill jag nästan säga att hotet från Ryssland är större.
Överbefolkning är ett stort problem. Helt rätt. Jag håller också med om att stridsvagnar, stridsflygplan och marinfartyg är kostnadsdrivande och förkastligt. I en tid med rikligt med kärnvapen, en värld allt mindre och mer beroende av andra och allt mindre till varje invånare av de flesta råvaror blir det mest leksaker. Den före detta helikopterpiloten har uppenbart sett ett och annat.
Jag förstår inte kopplingen till de 5000 soldaterna. Vad går det hela ut på? Ska de åka runt i helikoptrar och dela ut kondomer?
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-02-11, 18:49
Projekt Mellanöstern:
När oljan sinar ska Mellanöstern, Afrika, och i den mån det går, Asien stå utan.
Vågar man verkligen försöka rättfärdiga krigen med argument om fred, frihet och kvinnors rättigheter? Ja.
..Så länge tesen inte går att motbevisa är krigen legitima.
Permalänk | Anmäl
Magnus Lyssnar, 2010-02-11, 19:10
Vad tusan har sverige i Afganistan att göra! låt usa/israel sköta sina krigsförbrytelser utan Sveriges deltagande med materiel och stora kostnader
Permalänk | Anmäl
dr, 2010-02-11, 19:18
Vad i helvete har Sverige där att göra,,idioti är vad det är,usa/israel kan sköta sina krigsförbrytelser bäst de vill utan Sveriges deltagande i materiel och kostnader
Permalänk | Anmäl
dr, 2010-02-11, 19:23
Det ena mer idiotiska försvaret av deltagande I det Afghanska inbördeskriget efter det andra. Är detta intellektuella moras ett resultat kommunalisering och sk friskolor, man blir förskräckt.
Vi deltager alltså det Afghanska inbördeskriget för att bekämpa planetens förmodade överbefolkning. Också förstås kvinnorna som S ömmar för, man blir förundrad, alltså man skall med militära medel kämpa för kvinnor i Afghanistan men man kan inte lyfta ett finger här hemma för hemlösa eller fattig pensionärer.
Man blir bara så förbannat trött på allt detta nonsens om varför vi skall deltaga i det Afghanska inbördeskriget, består det här landet numer bara av infantila idioter.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-02-11, 19:46
# 23 Torsten Johansson: Att inte lita på militärer? Och du citerar Dwight "Ike" Eisenhower? Generalen som ledde de allierades styrkor från D-dagen fram till Berlin? Visserligen hade han rätt, men du kanske skulle ha omformulerat dig en aning.
Permalänk | Anmäl
Niklas A, 2010-02-11, 20:23
Angående flyktingströmmarna:
Jag fattar inte era försök till att hitta andra förklaringar. Är det så att USA fäster informationsblad om den svenska flyktingpolitiken på sina bomber eller hur kommer det sig att den uppfattningen alltid sprider sig till länder EXAKT samtidigt som USA börjar bomba dem?
Vad hände med den svenska flyktingpolitiken 2001, 2003 och 2007?
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-11, 20:37
Den största nyttan Sverige kan göra - för Afghanistan och för världen - är att omedelbart ta hem alla soldater och be alla andra länder att göra detsamma.
Permalänk | Anmäl
Ellis Wohlner, 2010-02-11, 20:49
Det känns befriande att det trots allt finns en och annan som inser vilket gigantiskt problem det är med den måttlösa befolkningsökningen. Men ännu är det helt tabu bland politiker båda här i landet och i övriga världen att ens prata om önskvärdheten med befolkningskontroll. Ta upp detta spörsmål, till exempel, med dessa barnproducerade muslimländer! Herre Allah! Och icke ens Sverige, trots den extremgenerösa flyktingpolitiken politikerna bedriver, kan väl omhändertaga världens "överskottsbefolkning? Eller? Kina, med sin ettbarnspolitik, är ju det enda landet som verkligen tagit itu med befolkningsökningen. Vilket ju, mycket riktigt, får alla rättänkande att tugga fradga av upprördhet. Istället borde alla länder följa Kina exempel
Permalänk | Anmäl
Kalle, 2010-02-11, 21:05
Krig föder krig. Blir världen säkrare om vi bombar varandra? Vilka ska vi i så fall bomba Israel?, Saudiarabien?, Iran?, Burma? Det känns som vi är mitt inne i den vite mannens 3:e världskrig. Vi mot dom:(
Permalänk | Anmäl
Give peace a chance..., 2010-02-11, 21:07
Fick vi bara.........så är segern vår inom.....!
Känner vi ien det från Vietnamkriget?
Och hur gick det? Det går inte att vinna ett krig mot en bestämd och övertygad motstånare hur mycket man än sätter in!
Döda alla är enda alternativet ochhur bra är det?
Veteran och militärpolitisk kommentator
Permalänk | Anmäl
Sven Svensk, 2010-02-11, 22:22
Ser av kommentarerna att det, tack och lov, fortfarande är fritt att tycka i Sverige. Tycker själv att alla borde stödja "Fredsbevararna" förstår att sitationstecknen kan misstolkas, men oavsett vad man tycker så är svenska soldater där. Så köp Gula Bandet, vill inte göra reklam för Expressen men länk finns hos dem. Aftonbladet däremot aktar sig noga för ett alltför aktivt stöd. En namninsamling för att hedra de döda är gott och väl, men inget stöd till de som är där eller varit där.
Permalänk | Anmäl
Zero, 2010-02-12, 01:19
#37 Kalle,
Lugn Kalle, detta kommer lösa sig av sig själv, vare sig vi vill det eller inte.
Permalänk | Anmäl
Null, 2010-02-12, 02:21
skickar vi 5k soldater har vi inget eget försvar kvar...
Permalänk | Anmäl
Dallas, 2010-02-12, 03:00
haha DU Måste ha varit den ÖverLäkare som FriskFörklarade de som RUINERADE Svenska Försvaret via KÖPA JUST allt sådant StridsPlattformar de NUMERA INTE har RÅD fylla på Bensin till o ÄN MINDRE så Tja MINNS du sååå MÅNGA "GökUngar" JUST DIN sort skapade som avskedade MÅNGA andra av Dina Kollegor så UNDRAS HUR DU ENS TROR att det ska bli Effektivt att ÖKA antalet YTTRE HOT MOT all Förvarslösa I MODER SVEA som du o andra ju INTE anse värda Försvar då HÄR NEDRUSTAS ALLT JU samt VET INTE DU att Mazar I Sharif LIGGER i "FRIENDLY TERRITORY" dvs Dostans Norra Allians var ALDRIG taliban lands utan hans mssmördade på sitt sätt av talibans så Vad ska 5000soldater KUNNA GÖRA MER än de 1000 som väl Finland o sverige har genensamt o på 8år har ju tom Knarkhandlar baronens 8000 Soldater o deras släkten NI "Skyddar" med FÄRRE soldater UNDAN ÄNNU FÄRRE "taliban" Lede Fi era fd Hyllade Mujaheddins Al Quida MOT Dostans ni NU skyddar;( NI ÄR SJUKA
Permalänk | Anmäl
Raoul PETE Joacim Parfalk, 2010-02-12, 05:43
När man läser vissa kommentarer om att Sverige inte borde ha trupp i Afghanistan med insinuationen om att man inte kan bomba till sig fred så har vissa historielöst missat Axelpakten. Finns inga belägg för att flyktingströmmarna ökar i och med den internationella närvaron i Afghanistan. Säkerheten i det landet har ökat. Egentligen borde vi har skickat 100000 trupp för att helt eliminera hotet mot den globala säkerheten. Då hade vi haft bättre resurser för att söka och finna terrorledaren Osama bin Laden, och även talibanledaren Mulla Omar.
Permalänk | Anmäl
Gunnar Arnkvist, 2010-02-12, 10:25
Så resonerar människor som inte har lärt sig och inte vill lära sig
lärdomar från klassikt kolonialt tänkade och agerande.
Så argumenterade franska generaler i Algeriet. Så pläderade amerikanska generaler i Vietnam. Så argumenteras för att Sverige förvandlas till ett verktyg för amerikansk hegemoni dömd att misslyckas.Så offras svenska ungdomars liv för Karazai och amerikanska oljebolag. Arma Sverige som var så respekterad
och högaktad i världen !
Permalänk | Anmäl
Raschid Ahmed, 2010-02-12, 11:51
Instämmer helt, #45 Raschid Ahmed. Svenskar har inget i Afghanistan att göra och afghaner har inget i Sverige att göra.
USA är förstås en helt annan biff. USA ansvarar för den globala oljeförsörjningen och måste vidta de åtgärder som krävs för att den säkras.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-12, 12:56
Tva svenskar dog for att nagra andra idioter till svenskar tycker det ar bra att vifta med kuken nere i Afghanistan. Bra bra. Vi ska inte krigshetsa pa en annan nations territorium annat an om dom attackerar oss......
Det ar krigshets. Kvittar val om ett gang afghaner vill ha oss dar. Resten vill inte. Hur som helst sa ar det deras sak att losa deras egna problem. Precis som det var varat att avsatta Kungamakten. Och aven om de inte klarar det. Sa ar det inte varan sak att gora nagot at det.
Permalänk | Anmäl
Unpas, 2010-02-12, 13:02
En bättre lösning än 5000 man i Afghanistan vore att ingå en energi- och militärpakt med Ryssland. Enligt pakten får inga politiska hinder resas inom varuhandel inom energi och Ryssland baserar en mindre del av sina kärnvapenrobotar i Skåne och riktar dessa mot energifattiga huvudstäder söderut och speciellt mot Bryssel.
Sverige får ungefär 90 procent av sin olja från Ryssland, Danmark och Norge och fördelningen mellan länderna är ganska jämn. I de två senare länderna är produktionen snabbt sjunkande nu. Sverige har raffinaderier specialgjorda för den billiga ryska svavelhaltiga oljan och dessa skulle kunna byggas ut.
Ryssland har ungefär tio gånger mer råvaror och naturtillgångar per invånare än världsgenomsnittet. Länderna söderut ligger långt under genomsnittet. Sverige ligger någonstans mittimellan och över genomsnittet. Dessutom har länderna söderut en förbrukning som är långt över snittet. Om länderna där nere skulle få en mycket större statsskuld än Grekland, inflationen når tresiffriga tal och oljan och mycket annat nödvändigt för det moderna livet blir dubbelt så dyrt i verkliga tal som innan den så kallade finanskrisen så kanske inte allt kan köpas för pengar. Det är en stor risk och den ligger inte långt bort i tiden. Terrorismen är ingenting jämfört med detta. Och mycket av terrorismen kommer från så kallade säkerhetstjänster för att manipulera och starta krig. Det är också ett sätt för stormakter att öva och visa vad de kan.
Det skånska missilförsvaret påverkar medlemskapet i EU lika lite av som ett EU-lands eventuella medlemskap i NATO. Sverige måste ha rätt att bilda en militärpakt med vilket land som helst utan att fråga EU. Allt talar för att framtida konflikter allt mer kommer att handla om råvaror. Man kan ju också titta i historieboken och bilda sig en uppfattning om var krig tenderar att uppstå. Om exempelvis järnmalm inte kan köpas från Brasilen därför att säg Kina lägger händerna på allt kan de fattiga länderna söderut kräva att våra malmbåtar går till deras stålverk och till priser som de bestämmer. Redan idag skulle pakten innebära vissa fördelar eftersom Ryssland då måste avskaffa sina exporttullar på skogsprodukter, som är en form av energi.
Kärnvapnen måste naturligtvis skötas så att de inte avfyras av misstag. Men så är det alltid och pakten innebär inte att nya missiler inskaffas och att balansen i sig ändras. Ryssarna tar hand om den saken och det kostar inte Sverige mycket.
Sedan måste en försoningsavtal upprättas mellan länderna efter den olyckliga färjeolyckan. Estland blev medlemmar i NATO precis innan. När ryssarna drog sig ur lyckades esterna lägga beslag på intressant militär rysk egendom. Sverige vad med på ett hörn och stod med byxorna nere när ryssarna sänkte färjan. I försoningsavtalet måste Sverige skriva under på att det var mycket dumt att stjäla och transportera varorna på detta sätt och ryssarna måste skriva under på att det var mycket dumt att sänka färjan. När försoningsavtalet skrivs under kommer de fattiga länderna söderut att höja på ögonbrynen och samtidigt blir de informerade om vad som händer om de blir allt för långfingrade inom svensk egendom.
Permalänk | Anmäl
Urban Persson, 2010-02-12, 13:28
Till den personen som sa att vi inte kan hitta 5000man, antalet ansökningar till NBG och IA10 var iår 5200 klart ett antal har sökt dubbla befattningar (vet inte exakt hur de räknar) men tror att det skulle vara möjligt att hitta 5000man, dock kanske inte i en rotation dvs det behövs minst 10000.
Permalänk | Anmäl
Oskar, 2010-02-12, 21:16
Varenda s.k. soldat som ansökt om att underkasta sig imperiet i Afghanistan borde skämmas. Gör er plikt. Stanna hemma och försvara Sverige istället. Inse att den svenska hjälpen till ockupationen av Afghanistan ÖKAR risken för terrorattentat mot Sverige. Det bästa sättet att öka säkerheten för Sverige är att stanna hemma. Bygg upp ett fungerande svenskt försvar. Försvarsmakten ska försvara Sverige, inte främmande makters imperialistiska ambitioner.
Permalänk | Anmäl
Lars J., 2010-02-13, 00:58
57 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Det var ett helvetes tjatande om detta krig... lägg ned krigen för guds skull annars kommer Guds blixtrande svärd från himlen att förtära er... grrrrr...
Skulle risken för terrorism MINSKA om vi gjorde MER av det som skapar terrorism?
Hur kommer det sig att de länder som gör MER av det som skapar terrorism drabbas av MER terrorism än Sverige OM det nu skulle hjälpa MOT terrorism?
Men det är klart, om målet med den svenska insatsen är att minska överbefolkningen, ja då behövs betydligt fler soldater men varför då ha dem i ett så glesbefolkat land?
Tack för en bra artikel.
"Utöver terrorism föreligger ett påtagligt och verkligt hot mot Sverige av krig, fattigdom och överbefolkning i omvärlden, mestadels långt borta. En påtaglig effekt av detta, som vi märkt av under många år, är flyktingströmmar till Sverige och övriga Europa; detta kan självklart påverka välfärdsstaten Sverige negativt."
Flyktingströmmarna kan stoppas utan krig och annat slöseri med våra gemensamma resurser. Det är bara att sluta ge flyktingar från vissa länder uppehållstillstånd.
Det största hotet mot Sverige är att Sverige fortsätter vara ett land där vem som helst kan flytta in och förse sig rikligt av det som tagit generationer att bygga upp och ohämmat odla sin egen mer eller mindre destruktiva kultur.
Bo.T:
Flyktingströmmarna kommer ju dessutom från länder där USA för krig. Det kom nästan inga Afghaner hit innan vi "befriade" dem.
RE: #5 profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:03
Tidigare var det både dyrt och svårt att ta sig hit. Nu tror ju vänstern att de får mer röster ju mer som de låter flytta hit szamtidigt som kriminalitet är ok så länge som det är "synd om" objekten för kriminaliteten. Mao har det mer med tiden och degenererat samhälle än USAs rättfärdiga krig.
Fö, det tar tid att bygga upp en effektiv krigsmakt. det är därför ett relativt starkt försvar behövs. dessutom så släpper makthavarna gärna in fi med flyktingströmmarna så vi behöver kunna försvara oss även här. Att vi inte haft terrordåd här beror nog mer på att myndigheterna är otroligt undfallna. Ungefär som med nassarna och sovjeterna.
Vi kan ta alla pengar som satsas på konstkack och ge dessa oavkortat till försvaret. Detta skulle skapa oändligt mycket mer glädje och frihet i världen.
profanum_vulgus. Den nyvunna friheten används för att ta upp gamla maktkamper.
Och inget i de aktuella länderna blir bättre av massflykt till Sverige. Tvärtom göds konflikterna när flyktingarna börjar stödja de sina i hemlandet med de resurser de får del av i Sverige.
@profanum_vulgus
Underbar replik i din kommentar nr 2 :-)
Artikelförfattaren arbetar mödosamt fram en rationalisering för att berättiga och utöka Sveriges roll i västerlandets krigföring.
Hans egenintresse i saken framstår tydligt liksom hans oförmåga att ikläda det intresset med för det svenska folket relevanta motiv.
Var skall du hitta 5000 man? Det utbildas inte ens så många soldater varje år. Med rotation och utbildning skulle vi ha 10 000 man uppbundna till denna operation. Då vi vet 1/3 som gör "lumpen" är lämpade för krig. gör att vi måste utbilda ca 30 000 soldater och år, det har inte hänt sedan 1996.
Vi måste nog inse att Afghanistan är förlorat. Att Usa är utblottat och inte kan skydd Europa längre. Att alla resurser borde läggas på ett nationellt försvar och då främst flygvapnet. Detta med tanke på att om 4 år kommer vår vän i öster ha operationella stealth stridsflyg (T.50).
” Afghanistan where empires go to die”
Hela wår barbariska historia är bokstavligt talat fylld med ovedersägliga BEVIS på att: ”Våld föder - för att ej säga göder ALLTID än mera av våld !” - och som princip alldeles oavsett hur ”berättigat” det kan synas vara.
Hur lång tid (= hur mycket mänskligt lidande) skall ytterligare behöva passera - innan wåra ”kära” MaktHavare har lärt sig den läxan ? - undrar Josef B.
Börje Lundberg. USA skapar frihet och en del människor använder friheten till terrorism. Innebär det att det är friheten det är fel på?
Vi behöver främst förstärka våra polisresurser och rättsväseende här hemma först.
Bilbränder, gruppvåldtäkter, gängbrottslighet, dålig kontroll av flyktingar, osv. osv.
När begår någon "flykting" från Afganistan ett liknande brott mot militärer i Sverige...
Blue Print:
Blev det billigt och lätt att ta sig hit efter 2001?
Så den flyktingpolitik som bedrivs idag är till för att gynna vänsterns?
Så anledningen till att det plötsligt började komma Afghaner, Irakier och Somalier hit samtidigt som USA startade krig i vardera landet är bara en tillfällighet?
Som det nu är satsas det inte helhjärtat mot talibanerna. Skulle USA och den övriga demokratiska världen satsa helhjärtat för att göra slut på Talibanterroristerna skulle de inte ha en chans.
Alltså skicka dit en 500.000 soldater i 12 månader som också går in i Pakistan. Bomba talibanområdena utav bara helvete som man gjorde i WW2 mot Tyskland så har vi snart inga talibaner kvar. Visserligen kommer en mängd civila att drabbas men det är ett ofrånkomligt ont i varje krig.
Värdelös artikel med undantag att den visar vilka personer som finns i militären i dags läget. "Försvaret kan lösa huvuduppgiften internationell krishantering" försvara hemlandet finns inte ens som en flyktig tanke utan viftas bort med bortförklaringar om att inget hot finns. Antingen röker ledningen crack dagligen på kontoret eller så har de ingen aning om vad som försigår i Sveriges närområde... kanske finns det ytterliggare ett alternativ: de bryr sig inte.
Allt detta ska vi betala för också hur det ska gå till framgår inte, vi får väl lägga ner flyget och flottan så vi bättre kan "delta i internationella insatser" insatser som inte gynnar Sverige på något vis utan tvärtom hotar göra vårt land och dess medborgare till mål för terrorister vidare så förringar såna insattser våran möjlighet att påverka i världen (hur liten den än kan vara så är det alltid något) genom att stödja stormakter i deras konflikter utan reservationer. Ingen lösning verkar finnas och knarket produceras i aldrig sedda kvantiteter varav mycket kommer från den afghanske presidentens allierade! Det är inte värt att kämpa för hans regim, inte heller är den värd att slösa pengar på.
RE: #14 profanum_vulgus, 2010-02-11, 14:44
Tidigare så härskade talibanerna i afghanistan, före dem härskade sovjeterna. Då var det inte så lätt att ta sig iväg...
Dessutom kostade en flygbiljett skjortan vi den tiden. Ungefär samma gäller fär somalia och irak (saddam kanske är bekant etc?).
Svar på den första frågan är ja eftersom vänstern tror att de får fler röster.
Svaret på den andra fågan är ja med hänsyn till frikostiga regler gjorde att importerade kunde tjäna pengar på att importera ytterligare.
Blue Print:
Varför var det inte lätt att ta sig iväg då?
Tror du på allvar att flyktingströmmen beror på att folk tar flyget?
Varför försöker borgarna ge vänstern röster?
Förändrades reglerna för Afghanska flyktingar 2001, Irakiska 2003 och Somaliska 2007? Varför ändrar man reglerna så fort USA startar ett krig?
profanum_vulgus. Med lite rimlighetsanalys borde även du komma fram till att USAs militär inte fördriver folk från Afghanistan, Somalia och Irak till Sverige.
Att Mona Sahlin påstår det gör det inte mer sant, snarare tvärtom.
Anledningen till flyktingströmmarna är att oron i länderna gjorde att flyktingarna plötsligt kunde få uppehållstillstånd i Sverige och då hoppar många på tåget, helt förståeligt.
Om vi inte hade öppnat för flyktingar från dessa länder hade atdrig den omfattande, illegala flyktingtrafiken uppstått där flyktingar skuldsätter sig för att betala sina "paketresor" när man får pengar i Sverige.
Både sossar och borgerliga har gjort ett oerhört misstag genom att ignorera konsekvenserna av att inte dämma i bäcken.
Det har funnits, och finns fortfarande, miljontals flyktingar från Afghanistan på olika ställen i världen, främst i Pakistan och Iran. Detta har varit fallet åtminstone sedan slutet av 70-talet. Detta inkluderar flyktingar från den sovjetiska ockupationen, talibanernas tyranni, och, naturligtvis, den nu pågående konflikten. Att skylla alla dessa flyktingar på USA, verkar därför mindre trovärdigt.
Att även Sverige nu får ta emot en ökande ström av asylsökande kan kanske åtminstone delvis förklaras med att den jämföresevis generösa svenska asylpolitiken har blivit mer känd ute i världen under de senaste åren?
Per-Gunnar Larsson,
För det första talar du mot bättre vetande. Pga Sveriges geopolitiska läge och minskande stabilitet i närområdet under de allra senaste åren (förutom globala faktorer) är hoten mot Sveriges territorium och befolkning i ökande. Märkligt att du inte visste det.
.
Sverige bör snarast dra sig ur ockupationen av Afganistan. Vi har inte där att göra och risken för terrorhot mot Sverige och Sveriges befolkning ökar i.o.m. vår närvaro i Afganistan.
.
USA:s fokus flyttades från att jaga Bin Laden till att bygga upp/bygga om Afganistan till en demokrati från det nuvarande patriarkala klansamhället. Ogenomförbar idé.
.
I stället bör Sverige i likhet med våra nordiska grannländer skaffa oss ett territoriellt försvar. Vi svenska medborgare betalar skatt för att våra politiker ska skydda just vårt land och vår befolkning. Ska det behöva sägas? Tydligen.
.
Våra politiker sover sin törnosasömn och har lurat i befolkningen att evig fred kommer att råda i Sverige. De har självfallet fel.
Antingen skaffar vi oss ett försvar, eller också kommer någon annans försvar att förr eller senare att ta över. Vi kan vara tämligen säkra på att en försvinnande liten del av medborgarna skulle gilla det scenariet.
PS. Din artikel utmärks inte precis av omsorg och lojalitet om Sverige och svenskarna. Ditt fokus ligger någon annanstans. Egennytta kanske...
Det är för lite anarki i världen.
Att man inte skall lyssna på militärer, har länge varit min övertygelse. Ike Eisenhover sa någopt under sin presidentperiod som förklarar dagens eländiga världsbild.
"Låt inte det militära intressena växa sig för starkt". Det blev bara ord, och de militära intressena i dag dominerar världen på ett otrevligt sätt. Efter att ha gett dem media och geografiska utrymmen genom globaliseringen, är hela komplexet mycket svårt att hålla mot för demokratier.
Afghanistan behöver tid. De har gott om tid att anpassa sitt samhälle till de delar av vårt samhälle de vill finnas i. Det är inte alla. De ser mycket väl livsbetingelser i väst, som de inte vill ha i sin framtid. Det vore hälsosamt för svenska politiker och deras militärer att ta sig en funderare på, vad vi bjuder dem. Att snacka demokrati och burka är rent nys. Att det skulle vara fler terrorister där än i väst.är en USA konstruerad anledning, för att ha en militär närvaro av olika anledningar .
Nej, Svenska politiker, arbeta i FN för att ta hem samtliga länders militära förband. Ge Afghanistan ett nytt allmänt val, en påse pengar, och två års självstyre utan utrikespolitik eller främmande inblandning. (med talibaner om valet säger så). Erbjud sedan tillsammans med den muslimska världen, administrativ hjälp med utbildning av unga och vuxna, Bilaterala kontrakt inom infrastrukturer, Alltid 51% Afghanägt. Bistå med lärare, i en utsträckning som gör, att även flickorna bereds plats.
Är det sant att den här artikeln INTE är skriven av den satiriska bloggen Badlands Hyena?
Varför måste svenska internationella insatser berättigas (väldigt långsökt) med att detta på ett avlägset sätt gynnar svensk säkerhet? Det som vore mest säkert ur svensk synvinkel vore med stor sannolikhet att försöka isolera sig från alla oroshärdar så mycket som möjligt, inklusive att inte ta emot några flyktingar. Jag förespråkar på intet sätt detta, men det vore tvivelsutan "säkrast" för svensk del. Internationellt engagemang innebär snarare att man exponerar sig själv för hot.
Det rakryggade och ärliga sättet att berättiga svenska internationella insatser är att de är moraliskt riktiga och legitima. Inte att de är motiverade av svenskt egenintresse. Snarare är de riktiga trots att det inte ligger i snävt svenskt egenintresse.
Hej, Världens problem är inte Afghanistan!! eller Irak!! eller Libanon...Eller Gaza.!!!!..
Världens problem är Vem styr i USA och för Vem och varför, politiker.......Det är dags ,och för alla som dog och dör orättvist för de stora smutsiga, fega, orättvisa och olagliga supermakternas politiska alla spel mot freden, friheten, folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt, att man måste ligga alla fakta framför folket......
Folket ska inte bara rösta ,folket ska styra också,sa Palme..palmes politik var och är för folkets liv, framtid, rättvisa och för folkets värld med solidaritet, stabilietet, säkerhet, freden och frihet med demokrati åt alla , sa Olof Palme....Världens och Sveriges bästa och sista politiker i vårt liv....
Vi ska tacka Palme..Vi ska aldrig glömma Palme..Vi ska älska Palme...Vi kommer aldrig att svika Palme...
Palem är hela Politiken ,Sverige ..Sveriges politik, moral, ansvar, rykte och samvete är denna politiker som heter OLOF PALME....
Var rädda om Sveriges moral och ansvar..Var rädda om Sveriges politik och Sveriges fred och frihet och Sveriges stolthet med Palmes hela politik...Ta fram Palmes politik,Sverige...
Ta fram Palmes politik för och åt hela världen ,Sverige..
Palme ville utbilda sitt eget FN,politiker ..Varför??..
Stoppa USAs politik och alla krig.Stoppa AIPACs makt i USA..Stoppa Israels brott och krigsbrott och Israels ockupation av Palestina,världen....
Syd-Afrika fördömer Israels apartheid-regim
Posted on June 26, 2007
Filed Under Israel, apartheid, palestina |
Den 6:e juni i år höll den Syd-Afrikanska parlamentsledamoten Ronnie Kasril ett tal till det Syd-Afrikanska parlamentet. Syd-Afrikanerna har ännu inte glömt hur israelerna sammarbetade med den Syd-Afrikanska apartheid-regimen, bl.a om dess kärnvapenprogram.
Ärke-Biskop Desmond Tutu sa en gång (The Guardian, 29/4-02):
Tack..MVH till hela Sverige..
För att säkra situationen i Afghanistan borde vi ha ca 500.000 soldater i landet. Vi har också hört från ledarplats på SvD att det är Pakistan konflikten egentligen gäller, så det är väl bara att blåsa för allmän mobilisering.
Tyskland har runt 5000 man på plats och det hjälper..?
MILITÄREN LÖSER INTE CIVILA PROBLEM, varför har sverige åtagit sig denna militära roll över ett stort område och understödjer en genomkorrupt klanregim när många NATO länder bidrar med så mycket mindre? Kan inte Sverige bidra bättre med att försöka bygga upp landet istället?
Författaren har helt rätt i att Ryssland inte utgör något hot och det var ovanligt klokt sagt av en före detta militär. Sedan påstår han att att det finns ett direkt hot i Sverige på svensk mark från terrorism, vilket knappast är korrekt. Att 6 personer dog på Bali för 8 sedan är inte mycket att hänga i granen, när lika många dör en vanlig helg i trafiken. Utan ryssnoja vill jag nästan säga att hotet från Ryssland är större.
Överbefolkning är ett stort problem. Helt rätt. Jag håller också med om att stridsvagnar, stridsflygplan och marinfartyg är kostnadsdrivande och förkastligt. I en tid med rikligt med kärnvapen, en värld allt mindre och mer beroende av andra och allt mindre till varje invånare av de flesta råvaror blir det mest leksaker. Den före detta helikopterpiloten har uppenbart sett ett och annat.
Jag förstår inte kopplingen till de 5000 soldaterna. Vad går det hela ut på? Ska de åka runt i helikoptrar och dela ut kondomer?
Projekt Mellanöstern:
När oljan sinar ska Mellanöstern, Afrika, och i den mån det går, Asien stå utan.
Vågar man verkligen försöka rättfärdiga krigen med argument om fred, frihet och kvinnors rättigheter? Ja.
..Så länge tesen inte går att motbevisa är krigen legitima.
Vad tusan har sverige i Afganistan att göra! låt usa/israel sköta sina krigsförbrytelser utan Sveriges deltagande med materiel och stora kostnader
Vad i helvete har Sverige där att göra,,idioti är vad det är,usa/israel kan sköta sina krigsförbrytelser bäst de vill utan Sveriges deltagande i materiel och kostnader
Det ena mer idiotiska försvaret av deltagande I det Afghanska inbördeskriget efter det andra. Är detta intellektuella moras ett resultat kommunalisering och sk friskolor, man blir förskräckt.
Vi deltager alltså det Afghanska inbördeskriget för att bekämpa planetens förmodade överbefolkning. Också förstås kvinnorna som S ömmar för, man blir förundrad, alltså man skall med militära medel kämpa för kvinnor i Afghanistan men man kan inte lyfta ett finger här hemma för hemlösa eller fattig pensionärer.
Man blir bara så förbannat trött på allt detta nonsens om varför vi skall deltaga i det Afghanska inbördeskriget, består det här landet numer bara av infantila idioter.
# 23 Torsten Johansson: Att inte lita på militärer? Och du citerar Dwight "Ike" Eisenhower? Generalen som ledde de allierades styrkor från D-dagen fram till Berlin? Visserligen hade han rätt, men du kanske skulle ha omformulerat dig en aning.
Angående flyktingströmmarna:
Jag fattar inte era försök till att hitta andra förklaringar. Är det så att USA fäster informationsblad om den svenska flyktingpolitiken på sina bomber eller hur kommer det sig att den uppfattningen alltid sprider sig till länder EXAKT samtidigt som USA börjar bomba dem?
Vad hände med den svenska flyktingpolitiken 2001, 2003 och 2007?
Den största nyttan Sverige kan göra - för Afghanistan och för världen - är att omedelbart ta hem alla soldater och be alla andra länder att göra detsamma.
Det känns befriande att det trots allt finns en och annan som inser vilket gigantiskt problem det är med den måttlösa befolkningsökningen. Men ännu är det helt tabu bland politiker båda här i landet och i övriga världen att ens prata om önskvärdheten med befolkningskontroll. Ta upp detta spörsmål, till exempel, med dessa barnproducerade muslimländer! Herre Allah! Och icke ens Sverige, trots den extremgenerösa flyktingpolitiken politikerna bedriver, kan väl omhändertaga världens "överskottsbefolkning? Eller? Kina, med sin ettbarnspolitik, är ju det enda landet som verkligen tagit itu med befolkningsökningen. Vilket ju, mycket riktigt, får alla rättänkande att tugga fradga av upprördhet. Istället borde alla länder följa Kina exempel
Krig föder krig. Blir världen säkrare om vi bombar varandra? Vilka ska vi i så fall bomba Israel?, Saudiarabien?, Iran?, Burma? Det känns som vi är mitt inne i den vite mannens 3:e världskrig. Vi mot dom:(
Fick vi bara.........så är segern vår inom.....!
Känner vi ien det från Vietnamkriget?
Och hur gick det? Det går inte att vinna ett krig mot en bestämd och övertygad motstånare hur mycket man än sätter in!
Döda alla är enda alternativet ochhur bra är det?
Veteran och militärpolitisk kommentator
Ser av kommentarerna att det, tack och lov, fortfarande är fritt att tycka i Sverige. Tycker själv att alla borde stödja "Fredsbevararna" förstår att sitationstecknen kan misstolkas, men oavsett vad man tycker så är svenska soldater där. Så köp Gula Bandet, vill inte göra reklam för Expressen men länk finns hos dem. Aftonbladet däremot aktar sig noga för ett alltför aktivt stöd. En namninsamling för att hedra de döda är gott och väl, men inget stöd till de som är där eller varit där.
#37 Kalle,
Lugn Kalle, detta kommer lösa sig av sig själv, vare sig vi vill det eller inte.
skickar vi 5k soldater har vi inget eget försvar kvar...
haha DU Måste ha varit den ÖverLäkare som FriskFörklarade de som RUINERADE Svenska Försvaret via KÖPA JUST allt sådant StridsPlattformar de NUMERA INTE har RÅD fylla på Bensin till o ÄN MINDRE så Tja MINNS du sååå MÅNGA "GökUngar" JUST DIN sort skapade som avskedade MÅNGA andra av Dina Kollegor så UNDRAS HUR DU ENS TROR att det ska bli Effektivt att ÖKA antalet YTTRE HOT MOT all Förvarslösa I MODER SVEA som du o andra ju INTE anse värda Försvar då HÄR NEDRUSTAS ALLT JU samt VET INTE DU att Mazar I Sharif LIGGER i "FRIENDLY TERRITORY" dvs Dostans Norra Allians var ALDRIG taliban lands utan hans mssmördade på sitt sätt av talibans så Vad ska 5000soldater KUNNA GÖRA MER än de 1000 som väl Finland o sverige har genensamt o på 8år har ju tom Knarkhandlar baronens 8000 Soldater o deras släkten NI "Skyddar" med FÄRRE soldater UNDAN ÄNNU FÄRRE "taliban" Lede Fi era fd Hyllade Mujaheddins Al Quida MOT Dostans ni NU skyddar;( NI ÄR SJUKA
När man läser vissa kommentarer om att Sverige inte borde ha trupp i Afghanistan med insinuationen om att man inte kan bomba till sig fred så har vissa historielöst missat Axelpakten. Finns inga belägg för att flyktingströmmarna ökar i och med den internationella närvaron i Afghanistan. Säkerheten i det landet har ökat. Egentligen borde vi har skickat 100000 trupp för att helt eliminera hotet mot den globala säkerheten. Då hade vi haft bättre resurser för att söka och finna terrorledaren Osama bin Laden, och även talibanledaren Mulla Omar.
Så resonerar människor som inte har lärt sig och inte vill lära sig
lärdomar från klassikt kolonialt tänkade och agerande.
Så argumenterade franska generaler i Algeriet. Så pläderade amerikanska generaler i Vietnam. Så argumenteras för att Sverige förvandlas till ett verktyg för amerikansk hegemoni dömd att misslyckas.Så offras svenska ungdomars liv för Karazai och amerikanska oljebolag. Arma Sverige som var så respekterad
och högaktad i världen !
Instämmer helt, #45 Raschid Ahmed. Svenskar har inget i Afghanistan att göra och afghaner har inget i Sverige att göra.
USA är förstås en helt annan biff. USA ansvarar för den globala oljeförsörjningen och måste vidta de åtgärder som krävs för att den säkras.
Tva svenskar dog for att nagra andra idioter till svenskar tycker det ar bra att vifta med kuken nere i Afghanistan. Bra bra. Vi ska inte krigshetsa pa en annan nations territorium annat an om dom attackerar oss......
Det ar krigshets. Kvittar val om ett gang afghaner vill ha oss dar. Resten vill inte. Hur som helst sa ar det deras sak att losa deras egna problem. Precis som det var varat att avsatta Kungamakten. Och aven om de inte klarar det. Sa ar det inte varan sak att gora nagot at det.
En bättre lösning än 5000 man i Afghanistan vore att ingå en energi- och militärpakt med Ryssland. Enligt pakten får inga politiska hinder resas inom varuhandel inom energi och Ryssland baserar en mindre del av sina kärnvapenrobotar i Skåne och riktar dessa mot energifattiga huvudstäder söderut och speciellt mot Bryssel.
Sverige får ungefär 90 procent av sin olja från Ryssland, Danmark och Norge och fördelningen mellan länderna är ganska jämn. I de två senare länderna är produktionen snabbt sjunkande nu. Sverige har raffinaderier specialgjorda för den billiga ryska svavelhaltiga oljan och dessa skulle kunna byggas ut.
Ryssland har ungefär tio gånger mer råvaror och naturtillgångar per invånare än världsgenomsnittet. Länderna söderut ligger långt under genomsnittet. Sverige ligger någonstans mittimellan och över genomsnittet. Dessutom har länderna söderut en förbrukning som är långt över snittet. Om länderna där nere skulle få en mycket större statsskuld än Grekland, inflationen når tresiffriga tal och oljan och mycket annat nödvändigt för det moderna livet blir dubbelt så dyrt i verkliga tal som innan den så kallade finanskrisen så kanske inte allt kan köpas för pengar. Det är en stor risk och den ligger inte långt bort i tiden. Terrorismen är ingenting jämfört med detta. Och mycket av terrorismen kommer från så kallade säkerhetstjänster för att manipulera och starta krig. Det är också ett sätt för stormakter att öva och visa vad de kan.
Det skånska missilförsvaret påverkar medlemskapet i EU lika lite av som ett EU-lands eventuella medlemskap i NATO. Sverige måste ha rätt att bilda en militärpakt med vilket land som helst utan att fråga EU. Allt talar för att framtida konflikter allt mer kommer att handla om råvaror. Man kan ju också titta i historieboken och bilda sig en uppfattning om var krig tenderar att uppstå. Om exempelvis järnmalm inte kan köpas från Brasilen därför att säg Kina lägger händerna på allt kan de fattiga länderna söderut kräva att våra malmbåtar går till deras stålverk och till priser som de bestämmer. Redan idag skulle pakten innebära vissa fördelar eftersom Ryssland då måste avskaffa sina exporttullar på skogsprodukter, som är en form av energi.
Kärnvapnen måste naturligtvis skötas så att de inte avfyras av misstag. Men så är det alltid och pakten innebär inte att nya missiler inskaffas och att balansen i sig ändras. Ryssarna tar hand om den saken och det kostar inte Sverige mycket.
Sedan måste en försoningsavtal upprättas mellan länderna efter den olyckliga färjeolyckan. Estland blev medlemmar i NATO precis innan. När ryssarna drog sig ur lyckades esterna lägga beslag på intressant militär rysk egendom. Sverige vad med på ett hörn och stod med byxorna nere när ryssarna sänkte färjan. I försoningsavtalet måste Sverige skriva under på att det var mycket dumt att stjäla och transportera varorna på detta sätt och ryssarna måste skriva under på att det var mycket dumt att sänka färjan. När försoningsavtalet skrivs under kommer de fattiga länderna söderut att höja på ögonbrynen och samtidigt blir de informerade om vad som händer om de blir allt för långfingrade inom svensk egendom.
Till den personen som sa att vi inte kan hitta 5000man, antalet ansökningar till NBG och IA10 var iår 5200 klart ett antal har sökt dubbla befattningar (vet inte exakt hur de räknar) men tror att det skulle vara möjligt att hitta 5000man, dock kanske inte i en rotation dvs det behövs minst 10000.
Varenda s.k. soldat som ansökt om att underkasta sig imperiet i Afghanistan borde skämmas. Gör er plikt. Stanna hemma och försvara Sverige istället. Inse att den svenska hjälpen till ockupationen av Afghanistan ÖKAR risken för terrorattentat mot Sverige. Det bästa sättet att öka säkerheten för Sverige är att stanna hemma. Bygg upp ett fungerande svenskt försvar. Försvarsmakten ska försvara Sverige, inte främmande makters imperialistiska ambitioner.