Solklart skitsnack.
Permalänk | Anmäl
Adam, 2010-02-11, 18:40
Ökar inte Kirunas chanser, och Östersund/Åre för den delen. Att få OS!
OS 2030 på Svalbard eller Gothåb? Eller varför inte i Jakutsk?
*L*
Permalänk | Anmäl
Ingemar, 2010-02-11, 18:53
-Hallå !
Köp skidor åt Per Holmbergs barn NU !
För det är vinter!
Kul att det fortfarande finns matematiker eller rättare sagt meteorologer som tror på sig själva. För vi vanliga skeptiker har helt tappat förtroendet för Er och FN och dess IPCC
Till sist varför heter Grönland, Grönland?
Läs om nordborna som levde där mellan 900-1492.
Permalänk | Anmäl
snurre, 2010-02-11, 19:12
Ska det här vara ett försök på ironi efter alla avslöjanden om fusk och oriktiga uppgifter som letat sig in i IPCC rapporter?
När ska folk slutat tala om hur klimatet kommer att bli imorgon när de inte ens har koll på hur det är idag?
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-02-11, 19:10
Ja, snön kommer försvinna och kosmisk stråling är jättefarlig! Men det finns räddning! Man kan vika sin egen hatt av stanjolpapper!! Fast antar att Andreas Vallgren redan har en sån hatt så han är skyddad redan men ni andra kanske uppskattar tipset?
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-02-11, 19:15
Jaha, och vad blir det för väder om 10 dagar?
Permalänk | Anmäl
Sr, 2010-02-11, 19:33
Hahaha,,,Andreas!!! Du kommer alltid frysa rumpan av dej i alperna,Aspen och Vancuver,gå bara in på "Climategate" på nätet och se att det är en"scam" av STORA mått!!!! Lycka Till med din skidåkning!
Permalänk | Anmäl
Jonas Palmqvist, 2010-02-11, 19:36
Från min ungdomstid, nåja, lite tidigare:
Report on changing climate conditions!
The climate is warming up, icebergs are growing scarcer and in some places the seals are finding the water too hot, according to a report to the Commerce Department yesterday from Consulafft, at Bergen , Norway .
Reports from fishermen, seal hunters and explorers all point to a radical change in climate conditions and hitherto unheard-of temperatures in the Arctic zone. Exploration expeditions report that scarcely any ice has been met as far north as 81 degrees 29 minutes.
Soundings to a depth of 3,100 meters showed the gulfstream still very warm.
Great masses of ice have been replaced by moraines of earth and stones, the report continued, while at many points well known glaciers have entirely disappeared.
Very few seals and no white fish are found in the eastern Arctic, while vast shoals of herring and smelts, which have never before ventured so far north, are being encountered in the old seal fishing grounds. Within a few years it is predicted that due to the ice melt the sea will rise and make most coastal cities uninhabitable.
This London Telegraph report was from November 2nd,1922.
Dessemellan - på sjuttiotalet - var det tal om att Stockholm skulle täckas av sex till åtta meter is år 2000.
Jag tror vi avvaktar lite...
Permalänk | Anmäl
Surgubben, 2010-02-11, 19:37
Kimathotarna griper efter halmstrån eller ska man säga silar myggen men sväljer kamelerna. Ja det är tö i delar av Canada men det är inget bevis för mäniskan med hjälp av co2 kan styra över det globala klimatet.
Permalänk | Anmäl
Robert W, 2010-02-11, 19:42
Vallgren,
Tror du på det där dravelsnacket själv?
Permalänk | Anmäl
allemand, 2010-02-11, 19:52
HA HA HA HA HO HO HO HO HA HA HA HA HA HI HI HI HI HI HO HOH host HA HA HA HA ;) HI HI HA......H HAH HA HA HE HE HE HEEE....oj oj HA HAHA kan inte sluta HA HAH HA HAHA HA herregud vad dumt ojjoj... oj jaha skönt med lite comic relief i den dystra ekonomiska krisen. Tackar AGW galningar men allvarligt; skitsnack.
Permalänk | Anmäl
Tor, 2010-02-11, 20:05
Man behöver ju bara titta ut genom fönstret för att inse att du har rätt!
Permalänk | Anmäl
Leif, 2010-02-11, 20:13
Må de...
Vasaloppet inställdes år 1932 och 1934 pga snöbrist.
Sen gick vi mot kallare tider. Trots att utsläppen ökade.
Varför?
IPCC vet inte (och ingen annan heller). Däremot vet man tydligen hur det ska bli i framtiden. Vore det inte bättre att man först förklarade varför den globala temperaturen sjönk från 30-talet till 70-talet trots ökande mänskliga utsläpp. Kan man förklara det och andra stora temperatursvängningar de senaste tusen åren kan man möjligen bli trodd.
Den globala temperaturen har stigit efter senaste istiden.
Konstigt vore annars. Interglacialer brukar kännetecknas av värmeperioder.
Medeltemperaturen på klotet ligger på ca 14 C. Den årliga ökningen går ej att läsa av på en vanlig termometer. Däremot skulle man kunna se ökningen sedan 1800-talet -0,7 grader - på denna termometer.
Är mänskligt CO2 den enda förklaringen, en del av förklaringen eller kanske bara en liten del av förklaringen?
Konsensus duger ej som förklaring.
Beslutet om att Gud, Den helige Ande och Jesus är samma person togs också genom ett konsensusbeslut på 300-talet.
Därför tror vi på detta nu. eller?
Klimatet får ej vara en trosfråga. Riktig - ej politiserad - forskning krävs.
Permalänk | Anmäl
Naturlagarna gäller fortfarande, 2010-02-11, 20:14
"...Trots den bistra kylan som dominerat väderbilden i Europa och delar av Nordamerika, har januari varit en betydligt mildare månad än normalt globalt sett. ..."
Andreas Vallgren - var har Du fått det ifrån ? = kan Du visa HÅLLBARA vetenskapliga bevis för att den globala klimattemperaturen har ökat sedan 1980 ? - undrar Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-02-11, 20:20
Klimatbluffen är redan avslöjad, det är ingen som tror på klimathysteri propaganda längre. Jorden var inte platt. Häxor finns inte. Jorden kommer inte att gå under i morgon. Spänn av med klimat snacket, du gör dig bara löjlig, klimatkarriären är över och IPCC likaså.
Permalänk | Anmäl
Johnny, 2010-02-11, 20:30
Andreas "Bagdad Bob" Vallgren, hur mycket pengar får du för att fortsätta sprida skitsnack?
Permalänk | Anmäl
TÅGMICKE, 2010-02-11, 20:52
Njäe hurdå solklart skitsnack? Kanske att jag tycker att det låter lite i tidigaste laget att det inte skulle finnas någon snö om fyra år. Säger någon tio, femton eller trettio år så låter det troligt i mina öron. Skulle det bli gott om snö även i framtiden blir jag iofs inte heller speciellt förvånad. Någon annan?
Permalänk | Anmäl
Tokjohan, 2010-02-11, 20:56
Är det inte dags att lägga ner klimatljuget?
Permalänk | Anmäl
Lejeune, 2010-02-11, 21:01
Du är ju bara pinsam, det är ingen som tror på det där längre.
Permalänk | Anmäl
Claire Redfield, 2010-02-11, 21:05
Josef #14, Bara för att retas skall jag ge dig en länk till AGW-förnekarnas mest aktiva blogg här i Sverige:
http://www.theclimatescam.se/2010/02/05/rekordvarm-januari/
Nå, var januari ovanligt varm eller inte?
Annars tycker jag att det var en ovanligt deprimerande samling inlägg här i tråden. Bara en massa hånfulla påhopp utan spår av saklig argumentation. Är det det bästa AGW-förnekarna kan åstadkomma nuförtiden?
Permalänk | Anmäl
Thomas Palm, 2010-02-11, 21:06
Vilken pajas. Det är säkert sista vinter-OS men inte på grund av vädret. I den totaliära stat som byggts upp behöver man inte roa massorna längre.
Permalänk | Anmäl
Dom kallar oss Pirater, 2010-02-11, 21:13
Vancouver har ofta töväder. Ibland är det kallt och snöigt men oftast tö dock.
Permalänk | Anmäl
EP, 2010-02-11, 21:17
Knappast till KTH-s fördel att den här kretinen är doktorand.......
Permalänk | Anmäl
Quantrill, 2010-02-11, 21:22
Finns det verkligen stollar som fortfarande tror på myten om en global uppvärmning?
Permalänk | Anmäl
Roland X, 2010-02-11, 21:23
Det är intressant att värme-hysterikerna i sin desperation fullt ut gått över till foliehattsrörelsen. Way to go, Andreas.
Sedan är det ett sorgligt faktum att bägge sidor i klimatdebatten stirrar sig blinda på vädret. Det är kallt här nu, varmare nån annanstans. Ingetdera bevisar nånting alls.
Var det föresten inte naturvårdsverket som körde kampanjen "Det är nåt konstigt med vädret" för ett par år sen? De måste ha vetat mer än världens samlade klimatforskare antar jag.
Permalänk | Anmäl
Al Gåår, 2010-02-11, 21:24
Till författaren: Kolla fakta innan du skriver en artikel.
Medeltemperaturen, 1971-2000 i Vancouver under januari månad är +3.3 grader C.
Felet är inte klimatet, felet är de som har beslutat att lägga Vinter-OS på en plats där medeltemperaturen faktiskt aldrig är under 0 någon månad under hela året! :D
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Vancouver#Temperatures
Permalänk | Anmäl
Patrik, 2010-02-11, 21:34
Klimatofoberna missar naturligtvis inte en sån chans att man av någon idiotisk anledning lagt vinter-OS i Vancouver som har kustklimat med milda vintrar och svala somrar och värms upp av Japanströmmen, stillahavets motsvarighet till Golfströmmen. Detta noterades också när Vancouver utsågs till arrangör, att man valt det varmaste stället någonsin för vinter-OS.
Nu kan SVT, Bojs m.fl. återta sina positioner och kalla in allehanda klimatofober och diskutera avsaknaden av snö i bilderna från vinter-OS. Väder och speciellt vädret i Vancouver kommer nu att bli klimat, när Europa, USA och återigen Kina har en vargavinter är det naturligtvis väder inte klimat. Kina har rekord i hur havsisen blockerar hamnar mm på sydliga breddgrader.
Permalänk | Anmäl
Klerken, 2010-02-11, 22:09
när jag läser den här framkommer i varje fall nått possitivt med eventuella klimatförändringar för en sporthatare
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2010-02-11, 22:34
Roliga kommentarer, de flesta. Skönt att se att man inte är ensam om att vara skeptisk till klimatalarmisterna.
Hur kan någon människa som vill bli tagen på allvar referera till IPCC?
Till och med miljömupparna som skriver i gammelmedia börjar så smått förstå att det inte är seriöst.
Permalänk | Anmäl
Kastelljan, 2010-02-11, 22:37
Din arrogante j......man blir ju heligt förbannad av ditt dravel! Hoppas det är sista dödsryckningarna för korrupta meteorloger!
Permalänk | Anmäl
Henke, 2010-02-11, 22:59
Din arrogante j......man blir ju heligt förbannad av ditt dravel! Hoppas det är sista dödsryckningarna för korrupta meteorloger!
Permalänk | Anmäl
Henke, 2010-02-11, 23:01
En liten intervju som nog faller Palm på läppen:
http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/comment/story.html?id=5...
Vincent Gray vill lägga ned IPCC.
Permalänk | Anmäl
Olaus Petri, 2010-02-11, 23:13
Vad händer med meterologen och rymdingenjören ANDREAS VALLGREN i ett framtida KALLARE klimat? Börjar han steka hamburgare på MacDonalds?
Permalänk | Anmäl
Errol Ingolson, 2010-02-11, 23:26
Hej alla glada skitsnackare! Kom med något som väger emot IPCC, d.v.s. något som väger emot deras rapport med samma vetenskapliga tyngd. Ni verkar inte ha mycket mer att komma med än en massa hånande och skränande. Det stärker inte er sak precis.
CO2-halten i atmosfären har bevisligen höjts alltmer, och våra utsläpp ökar trots våra åtgärder eftersom så många höjer sin standard i världen numera. Är det förvånande att det skulle kunna kunna ge en avgörande klimatpåverkan, eller är alla ni belackare som han som fes ljudligt och vägrade erkänna att den dåliga lukten kom från honom själv?!. Och snacka inte om vintern här eller där. Förutom en genomsnittlig ökning av temperaturen kan ett varmare klimat påverka svängningarna att bli större och ge just ovanligt kalla eller varma vintrar omvartannat.
Permalänk | Anmäl
iffe, 2010-02-11, 23:31
Oavsett var man står i frågan om uppvärmning eller inte så måste jag säga att alla spydiga kommentarer och elaka påhopp i denna tråden inte inger förtroende - med några undantag så beter ni er som en flock hajar som känner doften av blod! För att inte tala om kommentarer på temat "titta ut genom fönstret"?
Jag har sett bättre hyfs i datorkrigsforumen på IDG.SE! Kan ni inte tillföra något annat än att kräkas på artikelförfattaren så överväg att inte säga något.
Permalänk | Anmäl
Dilbert, 2010-02-11, 23:32
Men den här artikeln är ju självmål! Extremt dålig fingertoppskänsla att komma med den nu. Just den här typen av skrämselpropaganda har allmänheten nu tappat respekten för. Artikelförfattaren framstår bara som dogmatiskt religiös.
Permalänk | Anmäl
Harry B, 2010-02-11, 23:43
#38 #39
Var var ni när Per Holmberg spydde galla över klimatskeptiker och yrade om att vi även trodde jorden var platt?
Var var ni när ett praktarsel från "Gröna bilister" påstod att klamatskeptiker även var förintelseförnekare?
Ni kan slå igen foderluckan och ta på foliehattarna igen.
Permalänk | Anmäl
Erik S Lund, 2010-02-11, 23:54
Är det här en seriös artikel? Jag tycker främst att det är tråkigt att du drar upp exempel över en kort tid, ungefär som skeptiker kan hävda att vi inte har haft såhär kall vinter på många år. En forskare inom området måste väl kunna beskriva problemet på ett bättre sätt? Du gör ju precis samma fel som alla kritiker! Som dessutom oftast inte har någon utbildning inom området (alls).
Snälla. Om du vill göra någon skillnad för att hjälpa klimatet -- skriv då inte skräp som detta. Skriv seriösa artiklar.
Tack.
Permalänk | Anmäl
Peppe, 2010-02-12, 00:33
Andreas Vallgren som är meterolog, civilingenjör i rymdteknik och doktorand vid KTH vet naturligtvis mycket mer om klimat och kanske annat än vad jag gör. Som mycket gammal konstaterar jag bara att någon gång på 70-talet trodde (visste) experter att brist på snö i Dalarna inom ett fåtal år skulle sätta stopp för Vasaloppet.
Permalänk | Anmäl
Zero, 2010-02-12, 00:32
Man tycker ju att Andreas Vallgren som är meterolog, civilingenjör i rymdteknik och doktorand vid KTH borde vara mer klok och sansad än att skriva en artikel som denna.
Ska bli kul att läsa din artikel vid nästa Vinter-OS om 4 år, då allt är som vanligt. Avgår du då frivilligt utan krav på avgångsvederlag och bekänner att du är helt inkompetent??
Permalänk | Anmäl
Janne The Rebel, 2010-02-12, 00:37
Jovisst, CO2-utsläppen har ökat under hela 2000-talet. Men temperaturen har inte ökat. Den som hävdar envetet att CO2 medför ökad temperatur måste förklara varför den globala temperaturen inte ökat de senaste tio åren. För mig är det bevis nog på att IPCC:s teorier inte håller.
Klimatet är mycket mer komplicerat än att handla om CO2. Det inser man när man talar med forskare och experter som inte tillåts komma till tals alls i klimatdebatten. Okej, vinterns snö har inget alls med klimat att göra, det handlar om väder. Klimat blir det när man kan se en trend på kanske 20-25 år. Men ändå har nog den bistra vintern fått människor att tänka till lite i klimatfrågan, och det är gott så.
Tänk om klimatet ändrar sig precis som det vill, precis som det alltid har gjort, utan att bry sig särskilt mycket om IPCC, Al Gore, Rockström och Miljöpartiet? :)
Permalänk | Anmäl
Janne, 2010-02-12, 00:40
En lysande artikel. Jag befinner mig just nu i Hong Kong där man i somras upplevde en av de varmare somrarna någonsin.
De oberäkneliga vindarna som jag personligen upplever som den största förändringen, med plötsliga temperaturförändringar och mer extremt väder, märks även här. Igår hade vi 27 grader när jag gick och la mig, idag är det 14 grader. Som att ha -13 en dag för att nästa dag ha plusgrader, vilket nu för tiden inte känns som en omöjlighet.
Det enda jag har att invända mot artikeln är att förvisso kommer nästa OS hållas i Ryssland. MEN, inte i sibirien utan nere vid svarta havet och kaukasus, vilket torde få samma problem som alperna eftersom det ligger så långt söderut.
Permalänk | Anmäl
Niclas, 2010-02-12, 03:01
Det som är mest skrämmande med den här artikeln är ju dock de fanatiker som kommenterat den. Jag skulle vilja se ett uppdrag granskning program om vilka som döljer sig där bakom egentligen. Det känns som det är en handfull galningar som har hängett sitt liv åt denna fråga.
Newsmill borde dessutom börja redovisa från vilket IP kommentarer görs så att man kan se vilka kommentarer som är från samma person men under olika alias
Permalänk | Anmäl
Niclas, 2010-02-12, 03:09
Svar till # 45 Janne och #46 -47 Niclas.
Allra först: Fakta inte CO2-fantasternas hypoteser visar INTE att CO2 stigit annat än på 6 decimalen efter 4:an i 0,04% som är den avrundning som använts i de flesta sammanhang sedan 1898 (artonhundranittioåtta). De böcker i Naturlära som Era fäder(far/morföräldrar eller generationen före dem) läste i Fortsättningsskolan under andra hälften av 1920-talet och de som gavs ut med mer decimaler för studier i Realskolan och/eller på Folkhögskola, har samma decimaler som nu fram till den omnämnda 6 decimalen.
Jordens yta är till drygt 70% täckt av vatten, sjöar och hav utgör merparten av detta. Av dessa 70% har ytterst ringa andel någonsin haft stationär temperaturmätning, samma longitud och latitud under längre period. Den mätning som görs av sateliter kan INTE mäta temperaturen 1 meter över respektive 1 meter under och 10 meter ner samt i förekommande fall där så är teoretiskt möjligt även 2 meter ovan havsbotten. Det sateliter kan mäta är inte ens den verkliga temperaturen vid havsytan. Skälet härtill är främst två varav det att det som mäts återstrålningen inte faktisk temperatur i en havsyta som aldrig ligger på viss nivå ens när man tar månens dragningskraft och solens påverkan med i beräkningen.
Vad värre är för alla klimatfantaster, är det faktum att Arktis och Antarktis inte såg någon som helst långvarig vetenskaplig expedition som var stationerad mer än vid kusten och upp till 2 mil in före 1959. Det går INTE att mäta tidigare temperaturer genom att borra efter iskärnor på en plats och få reda på platsens tidigare temperaturförändringar. Is är liksom vatten ett levande material. Förutom att Arktis har ett istäcke som flyter på vattnet, glöm för all del inte bort Archimedes princip och densiteten i avsmält is från detta istäcke jämfört med densiteten i havsvattnet, så rör sig istäcket konstant. Orsaken till detta finner Ni i vattnets kretslopp. Alla former av vatten i fast och flytande form, mellanstadier inkluderat, strävar efter att komma så långt ner som möjligt för att nå havsytan. Isen i Arktis är till stor del antingen drivis eller besläktad med drivis och 'styrs' förutom av vattnets kretslopp av centrifugalkraften, månens dragningskraft, havströmmar (vilket i princip samtliga IPCC rapporter också missat), avstånd till solen liksom vinkeln mot solen, jordens vobbling m.m. Bästa sättet att förstå det hela är att titta på hur Nansens expeditionsbåt efter fastfrysning följde med isens strömmningar. Route of Fram, Nansen's och Johansen's expedition
Alla ovanstående uppgifter var väl kända av Nansen. Orsaken till att Nansen lät Fram frysa fast och följa med isens förflyttning var att man då teoretiskt hade räknat med att förflyttningarna skulle leda till att Fram borde nå fram till Nordpolen utan att man skulle behöva göra en mycket påfrestande expedition till fots.
Lite geologisk och historisk kunskap hade man kunnat förvänta sig att IPCC-s sk. experter hade haft. Men icke. För det är värre än så. På Grönland bodde det mellan 3500 och 5000 nordbor under 1200 och stor del av 1300-talet. Omkring 1341, kort efter en serie vulkanutbrott på Island och mellan Island och Grönland varvid en stor ögrupp sjönk - nuvarande fiskevatten väst-syd-väst Island - varvid solen fick stora svårigheter under dryga året att tränga igenom molnlagren speciellt under den varma årstiden, så försämrades förvisso temperaturerna. En av de större gårdarna, ofta kallad Garden under sandet; Terese Brasen, The Viking farm under the sand in Greenland, article Express News University of Alberta, 23 april 2001 är ett av de bästa exemplen från verkligheten på att klimatfantasterna missat när de skulle gjort sin hemläxa. Gården kom under permafrosttäcke någon gång mellan 1341 och 1400-talets början. Fram till som minst 1341, då den senaste skriftliga dokumentationen som jag själv läst där tiondet insamlats i området, var detta en bördig jordbruksfarm med större lador och stall samt förråd än de flesta samtida i Norge och Sverige!
En intressant studie: Eva Panagiotakopulu, Peter Skidmore and Paul Buckland; Fossil insect evidence for the end of the Western Settlement in Norse Greenland, Journal Naturwissenschaften Volume 94, Number 4 / April, 2007. Hela artikeln och de två motstående teorierna om hur slutet för grönlänningarna kan sett ut finns att få tag på via denna länken: Abstract: Fossil insect evidence for the end of the Western Settlement in Norse Greenland
Till yttermera visso och bekräftat i samtida dokument, så exporterade(!) nordborna på Grönland såväl smör(! i saltat vatten) och hårdost till Unionsdrottning Margarethe I:s fatabur. Så sent som 1409 berättas det om ett skepp som sökte nödhamn och med egna ögon såg ett större lager av hårdostar. Som de fick med sig några som proviant från.... Så Grönland mina kära klimatfantaster har i historiska dokument, av vilka skeppshandlingar brukar missas av många historiker, och i arkeologiska undersökningar helt krossat era fantasier om att vi nu har den varmaste perioden. Verkligheten är den att medeltemperaturen ett normalår var mer än 1,5 grader varmare än idag. Vissa år så varmt att äppleskörd, dokumenterat i samtida dokument, kunde tas tidigare än i Skandinavien.
Åter till det där om CO2 och sk. Global uppvärmning. Inte ens om det varit vetenskapligt bevisat, vilket det inte är när man tittar närmare på de korrigerade data som finns från ett försvinnande fåtal stationer jämfört med jordens yta och alla biotoper som finns inom en radie på 1 mil (10 km) från mätstationerna och där biotoperna i sig utgör grund för annan temperatur än den uppmätta, så hade det utifrån ett enda presenterat argument i någon av IPCC-s rapporter (observera att man alltid måste analysera och se att cirkelbevis inte används och att lämnade uppgifter är faktiskt korrekta) kunnat bevisas att jorden som helhet har fått högre temperatur idag än vad som rådde t.ex. före 1920!
Observera vidare att inte ens om detta hade varit bevisat sant, konsensus existerar inte bland experter av respektive vetenskaplig disciplin som kan sin sak och konsensus är inte sanning, så hade det ens om CO2 hade bevisats, vilket det inte har om man tittar närmare på varje enskild sk. forskningsrapport, höja temperaturen lokalt, så hade detta inte betytt att en ev. global värmehöjning hade haft CO2 som orsak. Till yttermera visso har de sk. forskarna varken räknat på den bindning av vatten som en avsevärt ökande befolkning binder och använder. Inte heller har de tagit med i sina beräkningar den förändring av jordbruket som skett för att kunna föda alla dessa. Och absolut inte tagit med det större tapp av metangas till den 'fria' luften av vilken en alltför stor del reagerat med andra kemiska ämnen i atmosfären....
Kort sagt. Så ovetenskapligt som IPCC-s rapporter och som även meterolog Andreas Vallgren ovan presenterar och argumenterar, hade jag inte ens godkänt på ett av de första seminarierna om Humanekologi som jag faktiskt var en av de fyra som höll i under 70-talet när vi 'plockat hem' Humanekologin och lyckats få det som akademiskt ämne här i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Inger E(norah4you), 2010-02-12, 06:11
Att tro att världens samlade expertis har fel om klimatuppvärmningen bara för att det snöar ute är på samma nivå som att tro att solen kretsar kring jorden. Jorden ser även platt ut, men är det ändå inte.
Några fler istider är heller inte att räkna med så länge det finns människor på jorden. Däremot kan det ju hända att vår civilisation, åtminstone i den form vi hittills sett den, går mot sitt slut när havsnivåerna stiger och metangasen tinar upp. Att gå emot vetenskapliga fakta har alltid varit riskabelt, från Ikaros till okunniga insändare.
Permalänk | Anmäl
Mats M Nilsson, 2010-02-12, 06:49
Svar till #49 Mats N Nilsson. Tro gör man i kyrkan!
Havsnivåerna är inte ens stabila under ett år! Inte ens i Östersjön vad på det ankommer. Under en och samma dag kan en skillnad på 40 cm uppmätas på sina ställen i Östersjön.
"VATTENNIVÅER I FORNTIDEN
Generellt: När man skall beräkna tidigare havsnivåer måste man först klarlägga följande:
HAVSYTENIVÅER ÄR INGET EXAKT VÄRDE HAVSYTAN VARIERAR MAN RÄKNAR PÅ ÅRSMEDELVÄRDEN.
Under dygnet (mellan ett hög och ett lågmärke mindre markant här i Östersjön, men kan i vissa lägen ändå göra skillnad när man räknar på vattenvägars farbarhet) Under året, månen och solens läge i förhållande till jorden ger i
sig skillnad i form av spring- och nipflod. Säsongvisa variationer förekommer. Exempel på detta är att Östergötlands Östersjökust har en skillnad på årshögsta-årslägsta som medför en skillnad i vattennivå med 1 m. Under en tusenårsperiod kan torra/regniga perioder variera. Detta tillsammans med olika jordarters och bergformationers varierande receptionsförmåga över tiden tillsammans med vindar, strömmar och andra naturfenomen kan få havsytenivån att variera högst avsevärt från den teoretiska havsyteberäkningen. " Utdrag ur Johansson Inger E, Vattenvägarna in mot Roxen i äldre tider, C-uppsats Historia Linköpings Universitet 1993.
Använda källor bl.a.:
Asklund Bror, Östergötlands geologiska historia, ur Natur i Östergötland,Göteborg 1949
Erdtman Gunnar; Fries Carl och Curry-Lindahl Kai ; Natur i Östergötland,Göteborg 1949
Håkansson Lars, Ahl Thorsten; Vätterns-recenta sediment och sedimentkemi;SNV PM740 NLU Rapport 88 Uppsala 1976,
Länstyrelsen i Östergötlands län, Natur Kultur Miljöer i Östergötland, Linköping 1986 , Naturvårdsplan och kulturminnesprogram, Linköping 1986
Melin Ragnar, Vattenföringen i Sveriges floder, Stockholm 1955
Lantmäteriets ekonomiska och topografiska kartor
SGU-s mätresultat från ett flertal rapporter och artiklar
Mätningar i Östersjöhamnar m.m.
----------------
Glöm för all del inte Archimedes princip och börja med att fråga Dig själv hur ofta isbitar i ett glas gör att vattenytan stiger när isen smälter.....
Permalänk | Anmäl
Inger E(norah4you), 2010-02-12, 07:29
Det verkliga orsaken till klimatpropagandan är att vänsterfolk ser sin chans att öka den offentliga sektorns makt ytterligare genom höjda skatter i form av miljöavgifter.
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-02-12, 08:30
Maken till virrig artikel får man leta efter. Ta bara avslutningen "Så det kanske inte är en slump att nästa vinter-OS kommer att gå av stapeln i Ryssland. Den ryska köldpolen kan vi än så länge lita på."
Nästa OS går i Sotji som ligger vid Svarta Havet. Det är den ort med högst medeltemperatur på vintern som hittils fått ett vinter-OS. Just nu är det 12 grader varmt vilket är en normal vintertemperatur där.
Permalänk | Anmäl
Nisse W, 2010-02-12, 08:50
153 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Solklart skitsnack.
Ökar inte Kirunas chanser, och Östersund/Åre för den delen. Att få OS!
OS 2030 på Svalbard eller Gothåb? Eller varför inte i Jakutsk?
*L*
-Hallå !
Köp skidor åt Per Holmbergs barn NU !
För det är vinter!
Kul att det fortfarande finns matematiker eller rättare sagt meteorologer som tror på sig själva. För vi vanliga skeptiker har helt tappat förtroendet för Er och FN och dess IPCC
Till sist varför heter Grönland, Grönland?
Läs om nordborna som levde där mellan 900-1492.
Ska det här vara ett försök på ironi efter alla avslöjanden om fusk och oriktiga uppgifter som letat sig in i IPCC rapporter?
När ska folk slutat tala om hur klimatet kommer att bli imorgon när de inte ens har koll på hur det är idag?
Ja, snön kommer försvinna och kosmisk stråling är jättefarlig! Men det finns räddning! Man kan vika sin egen hatt av stanjolpapper!! Fast antar att Andreas Vallgren redan har en sån hatt så han är skyddad redan men ni andra kanske uppskattar tipset?
Jaha, och vad blir det för väder om 10 dagar?
Hahaha,,,Andreas!!! Du kommer alltid frysa rumpan av dej i alperna,Aspen och Vancuver,gå bara in på "Climategate" på nätet och se att det är en"scam" av STORA mått!!!! Lycka Till med din skidåkning!
Från min ungdomstid, nåja, lite tidigare:
Report on changing climate conditions!
The climate is warming up, icebergs are growing scarcer and in some places the seals are finding the water too hot, according to a report to the Commerce Department yesterday from Consulafft, at Bergen , Norway .
Reports from fishermen, seal hunters and explorers all point to a radical change in climate conditions and hitherto unheard-of temperatures in the Arctic zone. Exploration expeditions report that scarcely any ice has been met as far north as 81 degrees 29 minutes.
Soundings to a depth of 3,100 meters showed the gulfstream still very warm.
Great masses of ice have been replaced by moraines of earth and stones, the report continued, while at many points well known glaciers have entirely disappeared.
Very few seals and no white fish are found in the eastern Arctic, while vast shoals of herring and smelts, which have never before ventured so far north, are being encountered in the old seal fishing grounds. Within a few years it is predicted that due to the ice melt the sea will rise and make most coastal cities uninhabitable.
This London Telegraph report was from November 2nd,1922.
Dessemellan - på sjuttiotalet - var det tal om att Stockholm skulle täckas av sex till åtta meter is år 2000.
Jag tror vi avvaktar lite...
Kimathotarna griper efter halmstrån eller ska man säga silar myggen men sväljer kamelerna. Ja det är tö i delar av Canada men det är inget bevis för mäniskan med hjälp av co2 kan styra över det globala klimatet.
Vallgren,
Tror du på det där dravelsnacket själv?
HA HA HA HA HO HO HO HO HA HA HA HA HA HI HI HI HI HI HO HOH host HA HA HA HA ;) HI HI HA......H HAH HA HA HE HE HE HEEE....oj oj HA HAHA kan inte sluta HA HAH HA HAHA HA herregud vad dumt ojjoj... oj jaha skönt med lite comic relief i den dystra ekonomiska krisen. Tackar AGW galningar men allvarligt; skitsnack.
Man behöver ju bara titta ut genom fönstret för att inse att du har rätt!
Må de...
Vasaloppet inställdes år 1932 och 1934 pga snöbrist.
Sen gick vi mot kallare tider. Trots att utsläppen ökade.
Varför?
IPCC vet inte (och ingen annan heller). Däremot vet man tydligen hur det ska bli i framtiden. Vore det inte bättre att man först förklarade varför den globala temperaturen sjönk från 30-talet till 70-talet trots ökande mänskliga utsläpp. Kan man förklara det och andra stora temperatursvängningar de senaste tusen åren kan man möjligen bli trodd.
Den globala temperaturen har stigit efter senaste istiden.
Konstigt vore annars. Interglacialer brukar kännetecknas av värmeperioder.
Medeltemperaturen på klotet ligger på ca 14 C. Den årliga ökningen går ej att läsa av på en vanlig termometer. Däremot skulle man kunna se ökningen sedan 1800-talet -0,7 grader - på denna termometer.
Är mänskligt CO2 den enda förklaringen, en del av förklaringen eller kanske bara en liten del av förklaringen?
Konsensus duger ej som förklaring.
Beslutet om att Gud, Den helige Ande och Jesus är samma person togs också genom ett konsensusbeslut på 300-talet.
Därför tror vi på detta nu. eller?
Klimatet får ej vara en trosfråga. Riktig - ej politiserad - forskning krävs.
"...Trots den bistra kylan som dominerat väderbilden i Europa och delar av Nordamerika, har januari varit en betydligt mildare månad än normalt globalt sett. ..."
Andreas Vallgren - var har Du fått det ifrån ? = kan Du visa HÅLLBARA vetenskapliga bevis för att den globala klimattemperaturen har ökat sedan 1980 ? - undrar Josef B.
Klimatbluffen är redan avslöjad, det är ingen som tror på klimathysteri propaganda längre. Jorden var inte platt. Häxor finns inte. Jorden kommer inte att gå under i morgon. Spänn av med klimat snacket, du gör dig bara löjlig, klimatkarriären är över och IPCC likaså.
Andreas "Bagdad Bob" Vallgren, hur mycket pengar får du för att fortsätta sprida skitsnack?
Njäe hurdå solklart skitsnack? Kanske att jag tycker att det låter lite i tidigaste laget att det inte skulle finnas någon snö om fyra år. Säger någon tio, femton eller trettio år så låter det troligt i mina öron. Skulle det bli gott om snö även i framtiden blir jag iofs inte heller speciellt förvånad. Någon annan?
Är det inte dags att lägga ner klimatljuget?
Du är ju bara pinsam, det är ingen som tror på det där längre.
Josef #14, Bara för att retas skall jag ge dig en länk till AGW-förnekarnas mest aktiva blogg här i Sverige:
http://www.theclimatescam.se/2010/02/05/rekordvarm-januari/
Nå, var januari ovanligt varm eller inte?
Annars tycker jag att det var en ovanligt deprimerande samling inlägg här i tråden. Bara en massa hånfulla påhopp utan spår av saklig argumentation. Är det det bästa AGW-förnekarna kan åstadkomma nuförtiden?
Vilken pajas. Det är säkert sista vinter-OS men inte på grund av vädret. I den totaliära stat som byggts upp behöver man inte roa massorna längre.
Vancouver har ofta töväder. Ibland är det kallt och snöigt men oftast tö dock.
Knappast till KTH-s fördel att den här kretinen är doktorand.......
Finns det verkligen stollar som fortfarande tror på myten om en global uppvärmning?
Det är intressant att värme-hysterikerna i sin desperation fullt ut gått över till foliehattsrörelsen. Way to go, Andreas.
Sedan är det ett sorgligt faktum att bägge sidor i klimatdebatten stirrar sig blinda på vädret. Det är kallt här nu, varmare nån annanstans. Ingetdera bevisar nånting alls.
Var det föresten inte naturvårdsverket som körde kampanjen "Det är nåt konstigt med vädret" för ett par år sen? De måste ha vetat mer än världens samlade klimatforskare antar jag.
Till författaren: Kolla fakta innan du skriver en artikel.
Medeltemperaturen, 1971-2000 i Vancouver under januari månad är +3.3 grader C.
Felet är inte klimatet, felet är de som har beslutat att lägga Vinter-OS på en plats där medeltemperaturen faktiskt aldrig är under 0 någon månad under hela året! :D
Se: http://en.wikipedia.org/wiki/Climate_of_Vancouver#Temperatures
Ganska intressant
http://www.youtube.com/watch?v=Bs6ofn46xUY&feature=related
Ganska intressant
http://www.youtube.com/watch?v=Bs6ofn46xUY&feature=related
Klimatofoberna missar naturligtvis inte en sån chans att man av någon idiotisk anledning lagt vinter-OS i Vancouver som har kustklimat med milda vintrar och svala somrar och värms upp av Japanströmmen, stillahavets motsvarighet till Golfströmmen. Detta noterades också när Vancouver utsågs till arrangör, att man valt det varmaste stället någonsin för vinter-OS.
Nu kan SVT, Bojs m.fl. återta sina positioner och kalla in allehanda klimatofober och diskutera avsaknaden av snö i bilderna från vinter-OS. Väder och speciellt vädret i Vancouver kommer nu att bli klimat, när Europa, USA och återigen Kina har en vargavinter är det naturligtvis väder inte klimat. Kina har rekord i hur havsisen blockerar hamnar mm på sydliga breddgrader.
när jag läser den här framkommer i varje fall nått possitivt med eventuella klimatförändringar för en sporthatare
Roliga kommentarer, de flesta. Skönt att se att man inte är ensam om att vara skeptisk till klimatalarmisterna.
Hur kan någon människa som vill bli tagen på allvar referera till IPCC?
Till och med miljömupparna som skriver i gammelmedia börjar så smått förstå att det inte är seriöst.
Din arrogante j......man blir ju heligt förbannad av ditt dravel! Hoppas det är sista dödsryckningarna för korrupta meteorloger!
Din arrogante j......man blir ju heligt förbannad av ditt dravel! Hoppas det är sista dödsryckningarna för korrupta meteorloger!
En liten intervju som nog faller Palm på läppen:
http://www.canada.com/nationalpost/financialpost/comment/story.html?id=5...
Vincent Gray vill lägga ned IPCC.
Vad händer med meterologen och rymdingenjören ANDREAS VALLGREN i ett framtida KALLARE klimat? Börjar han steka hamburgare på MacDonalds?
Hej alla glada skitsnackare! Kom med något som väger emot IPCC, d.v.s. något som väger emot deras rapport med samma vetenskapliga tyngd. Ni verkar inte ha mycket mer att komma med än en massa hånande och skränande. Det stärker inte er sak precis.
CO2-halten i atmosfären har bevisligen höjts alltmer, och våra utsläpp ökar trots våra åtgärder eftersom så många höjer sin standard i världen numera. Är det förvånande att det skulle kunna kunna ge en avgörande klimatpåverkan, eller är alla ni belackare som han som fes ljudligt och vägrade erkänna att den dåliga lukten kom från honom själv?!. Och snacka inte om vintern här eller där. Förutom en genomsnittlig ökning av temperaturen kan ett varmare klimat påverka svängningarna att bli större och ge just ovanligt kalla eller varma vintrar omvartannat.
Oavsett var man står i frågan om uppvärmning eller inte så måste jag säga att alla spydiga kommentarer och elaka påhopp i denna tråden inte inger förtroende - med några undantag så beter ni er som en flock hajar som känner doften av blod! För att inte tala om kommentarer på temat "titta ut genom fönstret"?
Jag har sett bättre hyfs i datorkrigsforumen på IDG.SE! Kan ni inte tillföra något annat än att kräkas på artikelförfattaren så överväg att inte säga något.
Men den här artikeln är ju självmål! Extremt dålig fingertoppskänsla att komma med den nu. Just den här typen av skrämselpropaganda har allmänheten nu tappat respekten för. Artikelförfattaren framstår bara som dogmatiskt religiös.
#38 #39
Var var ni när Per Holmberg spydde galla över klimatskeptiker och yrade om att vi även trodde jorden var platt?
Var var ni när ett praktarsel från "Gröna bilister" påstod att klamatskeptiker även var förintelseförnekare?
Ni kan slå igen foderluckan och ta på foliehattarna igen.
Är det här en seriös artikel? Jag tycker främst att det är tråkigt att du drar upp exempel över en kort tid, ungefär som skeptiker kan hävda att vi inte har haft såhär kall vinter på många år. En forskare inom området måste väl kunna beskriva problemet på ett bättre sätt? Du gör ju precis samma fel som alla kritiker! Som dessutom oftast inte har någon utbildning inom området (alls).
Snälla. Om du vill göra någon skillnad för att hjälpa klimatet -- skriv då inte skräp som detta. Skriv seriösa artiklar.
Tack.
Andreas Vallgren som är meterolog, civilingenjör i rymdteknik och doktorand vid KTH vet naturligtvis mycket mer om klimat och kanske annat än vad jag gör. Som mycket gammal konstaterar jag bara att någon gång på 70-talet trodde (visste) experter att brist på snö i Dalarna inom ett fåtal år skulle sätta stopp för Vasaloppet.
Man tycker ju att Andreas Vallgren som är meterolog, civilingenjör i rymdteknik och doktorand vid KTH borde vara mer klok och sansad än att skriva en artikel som denna.
Ska bli kul att läsa din artikel vid nästa Vinter-OS om 4 år, då allt är som vanligt. Avgår du då frivilligt utan krav på avgångsvederlag och bekänner att du är helt inkompetent??
Jovisst, CO2-utsläppen har ökat under hela 2000-talet. Men temperaturen har inte ökat. Den som hävdar envetet att CO2 medför ökad temperatur måste förklara varför den globala temperaturen inte ökat de senaste tio åren. För mig är det bevis nog på att IPCC:s teorier inte håller.
Klimatet är mycket mer komplicerat än att handla om CO2. Det inser man när man talar med forskare och experter som inte tillåts komma till tals alls i klimatdebatten. Okej, vinterns snö har inget alls med klimat att göra, det handlar om väder. Klimat blir det när man kan se en trend på kanske 20-25 år. Men ändå har nog den bistra vintern fått människor att tänka till lite i klimatfrågan, och det är gott så.
Tänk om klimatet ändrar sig precis som det vill, precis som det alltid har gjort, utan att bry sig särskilt mycket om IPCC, Al Gore, Rockström och Miljöpartiet? :)
En lysande artikel. Jag befinner mig just nu i Hong Kong där man i somras upplevde en av de varmare somrarna någonsin.
De oberäkneliga vindarna som jag personligen upplever som den största förändringen, med plötsliga temperaturförändringar och mer extremt väder, märks även här. Igår hade vi 27 grader när jag gick och la mig, idag är det 14 grader. Som att ha -13 en dag för att nästa dag ha plusgrader, vilket nu för tiden inte känns som en omöjlighet.
Det enda jag har att invända mot artikeln är att förvisso kommer nästa OS hållas i Ryssland. MEN, inte i sibirien utan nere vid svarta havet och kaukasus, vilket torde få samma problem som alperna eftersom det ligger så långt söderut.
Det som är mest skrämmande med den här artikeln är ju dock de fanatiker som kommenterat den. Jag skulle vilja se ett uppdrag granskning program om vilka som döljer sig där bakom egentligen. Det känns som det är en handfull galningar som har hängett sitt liv åt denna fråga.
Newsmill borde dessutom börja redovisa från vilket IP kommentarer görs så att man kan se vilka kommentarer som är från samma person men under olika alias
Svar till # 45 Janne och #46 -47 Niclas.
Allra först: Fakta inte CO2-fantasternas hypoteser visar INTE att CO2 stigit annat än på 6 decimalen efter 4:an i 0,04% som är den avrundning som använts i de flesta sammanhang sedan 1898 (artonhundranittioåtta). De böcker i Naturlära som Era fäder(far/morföräldrar eller generationen före dem) läste i Fortsättningsskolan under andra hälften av 1920-talet och de som gavs ut med mer decimaler för studier i Realskolan och/eller på Folkhögskola, har samma decimaler som nu fram till den omnämnda 6 decimalen.
Jordens yta är till drygt 70% täckt av vatten, sjöar och hav utgör merparten av detta. Av dessa 70% har ytterst ringa andel någonsin haft stationär temperaturmätning, samma longitud och latitud under längre period. Den mätning som görs av sateliter kan INTE mäta temperaturen 1 meter över respektive 1 meter under och 10 meter ner samt i förekommande fall där så är teoretiskt möjligt även 2 meter ovan havsbotten. Det sateliter kan mäta är inte ens den verkliga temperaturen vid havsytan. Skälet härtill är främst två varav det att det som mäts återstrålningen inte faktisk temperatur i en havsyta som aldrig ligger på viss nivå ens när man tar månens dragningskraft och solens påverkan med i beräkningen.
Vad värre är för alla klimatfantaster, är det faktum att Arktis och Antarktis inte såg någon som helst långvarig vetenskaplig expedition som var stationerad mer än vid kusten och upp till 2 mil in före 1959. Det går INTE att mäta tidigare temperaturer genom att borra efter iskärnor på en plats och få reda på platsens tidigare temperaturförändringar. Is är liksom vatten ett levande material. Förutom att Arktis har ett istäcke som flyter på vattnet, glöm för all del inte bort Archimedes princip och densiteten i avsmält is från detta istäcke jämfört med densiteten i havsvattnet, så rör sig istäcket konstant. Orsaken till detta finner Ni i vattnets kretslopp. Alla former av vatten i fast och flytande form, mellanstadier inkluderat, strävar efter att komma så långt ner som möjligt för att nå havsytan. Isen i Arktis är till stor del antingen drivis eller besläktad med drivis och 'styrs' förutom av vattnets kretslopp av centrifugalkraften, månens dragningskraft, havströmmar (vilket i princip samtliga IPCC rapporter också missat), avstånd till solen liksom vinkeln mot solen, jordens vobbling m.m. Bästa sättet att förstå det hela är att titta på hur Nansens expeditionsbåt efter fastfrysning följde med isens strömmningar. Route of Fram, Nansen's och Johansen's expedition
Alla ovanstående uppgifter var väl kända av Nansen. Orsaken till att Nansen lät Fram frysa fast och följa med isens förflyttning var att man då teoretiskt hade räknat med att förflyttningarna skulle leda till att Fram borde nå fram till Nordpolen utan att man skulle behöva göra en mycket påfrestande expedition till fots.
Lite geologisk och historisk kunskap hade man kunnat förvänta sig att IPCC-s sk. experter hade haft. Men icke. För det är värre än så. På Grönland bodde det mellan 3500 och 5000 nordbor under 1200 och stor del av 1300-talet. Omkring 1341, kort efter en serie vulkanutbrott på Island och mellan Island och Grönland varvid en stor ögrupp sjönk - nuvarande fiskevatten väst-syd-väst Island - varvid solen fick stora svårigheter under dryga året att tränga igenom molnlagren speciellt under den varma årstiden, så försämrades förvisso temperaturerna. En av de större gårdarna, ofta kallad Garden under sandet; Terese Brasen, The Viking farm under the sand in Greenland, article Express News University of Alberta, 23 april 2001 är ett av de bästa exemplen från verkligheten på att klimatfantasterna missat när de skulle gjort sin hemläxa. Gården kom under permafrosttäcke någon gång mellan 1341 och 1400-talets början. Fram till som minst 1341, då den senaste skriftliga dokumentationen som jag själv läst där tiondet insamlats i området, var detta en bördig jordbruksfarm med större lador och stall samt förråd än de flesta samtida i Norge och Sverige!
En intressant studie: Eva Panagiotakopulu, Peter Skidmore and Paul Buckland; Fossil insect evidence for the end of the Western Settlement in Norse Greenland, Journal Naturwissenschaften Volume 94, Number 4 / April, 2007. Hela artikeln och de två motstående teorierna om hur slutet för grönlänningarna kan sett ut finns att få tag på via denna länken: Abstract: Fossil insect evidence for the end of the Western Settlement in Norse Greenland
Till yttermera visso och bekräftat i samtida dokument, så exporterade(!) nordborna på Grönland såväl smör(! i saltat vatten) och hårdost till Unionsdrottning Margarethe I:s fatabur. Så sent som 1409 berättas det om ett skepp som sökte nödhamn och med egna ögon såg ett större lager av hårdostar. Som de fick med sig några som proviant från.... Så Grönland mina kära klimatfantaster har i historiska dokument, av vilka skeppshandlingar brukar missas av många historiker, och i arkeologiska undersökningar helt krossat era fantasier om att vi nu har den varmaste perioden. Verkligheten är den att medeltemperaturen ett normalår var mer än 1,5 grader varmare än idag. Vissa år så varmt att äppleskörd, dokumenterat i samtida dokument, kunde tas tidigare än i Skandinavien.
Åter till det där om CO2 och sk. Global uppvärmning. Inte ens om det varit vetenskapligt bevisat, vilket det inte är när man tittar närmare på de korrigerade data som finns från ett försvinnande fåtal stationer jämfört med jordens yta och alla biotoper som finns inom en radie på 1 mil (10 km) från mätstationerna och där biotoperna i sig utgör grund för annan temperatur än den uppmätta, så hade det utifrån ett enda presenterat argument i någon av IPCC-s rapporter (observera att man alltid måste analysera och se att cirkelbevis inte används och att lämnade uppgifter är faktiskt korrekta) kunnat bevisas att jorden som helhet har fått högre temperatur idag än vad som rådde t.ex. före 1920!
Observera vidare att inte ens om detta hade varit bevisat sant, konsensus existerar inte bland experter av respektive vetenskaplig disciplin som kan sin sak och konsensus är inte sanning, så hade det ens om CO2 hade bevisats, vilket det inte har om man tittar närmare på varje enskild sk. forskningsrapport, höja temperaturen lokalt, så hade detta inte betytt att en ev. global värmehöjning hade haft CO2 som orsak. Till yttermera visso har de sk. forskarna varken räknat på den bindning av vatten som en avsevärt ökande befolkning binder och använder. Inte heller har de tagit med i sina beräkningar den förändring av jordbruket som skett för att kunna föda alla dessa. Och absolut inte tagit med det större tapp av metangas till den 'fria' luften av vilken en alltför stor del reagerat med andra kemiska ämnen i atmosfären....
Kort sagt. Så ovetenskapligt som IPCC-s rapporter och som även meterolog Andreas Vallgren ovan presenterar och argumenterar, hade jag inte ens godkänt på ett av de första seminarierna om Humanekologi som jag faktiskt var en av de fyra som höll i under 70-talet när vi 'plockat hem' Humanekologin och lyckats få det som akademiskt ämne här i Sverige.
Att tro att världens samlade expertis har fel om klimatuppvärmningen bara för att det snöar ute är på samma nivå som att tro att solen kretsar kring jorden. Jorden ser även platt ut, men är det ändå inte.
Några fler istider är heller inte att räkna med så länge det finns människor på jorden. Däremot kan det ju hända att vår civilisation, åtminstone i den form vi hittills sett den, går mot sitt slut när havsnivåerna stiger och metangasen tinar upp. Att gå emot vetenskapliga fakta har alltid varit riskabelt, från Ikaros till okunniga insändare.
Svar till #49 Mats N Nilsson. Tro gör man i kyrkan!
Havsnivåerna är inte ens stabila under ett år! Inte ens i Östersjön vad på det ankommer. Under en och samma dag kan en skillnad på 40 cm uppmätas på sina ställen i Östersjön.
"VATTENNIVÅER I FORNTIDEN
Generellt: När man skall beräkna tidigare havsnivåer måste man först klarlägga följande:
HAVSYTENIVÅER ÄR INGET EXAKT VÄRDE HAVSYTAN VARIERAR MAN RÄKNAR PÅ ÅRSMEDELVÄRDEN.
Under dygnet (mellan ett hög och ett lågmärke mindre markant här i Östersjön, men kan i vissa lägen ändå göra skillnad när man räknar på vattenvägars farbarhet) Under året, månen och solens läge i förhållande till jorden ger i
sig skillnad i form av spring- och nipflod. Säsongvisa variationer förekommer. Exempel på detta är att Östergötlands Östersjökust har en skillnad på årshögsta-årslägsta som medför en skillnad i vattennivå med 1 m. Under en tusenårsperiod kan torra/regniga perioder variera. Detta tillsammans med olika jordarters och bergformationers varierande receptionsförmåga över tiden tillsammans med vindar, strömmar och andra naturfenomen kan få havsytenivån att variera högst avsevärt från den teoretiska havsyteberäkningen. " Utdrag ur Johansson Inger E, Vattenvägarna in mot Roxen i äldre tider, C-uppsats Historia Linköpings Universitet 1993.
Använda källor bl.a.:
Asklund Bror, Östergötlands geologiska historia, ur Natur i Östergötland,Göteborg 1949
Erdtman Gunnar; Fries Carl och Curry-Lindahl Kai ; Natur i Östergötland,Göteborg 1949
Håkansson Lars, Ahl Thorsten; Vätterns-recenta sediment och sedimentkemi;SNV PM740 NLU Rapport 88 Uppsala 1976,
Länstyrelsen i Östergötlands län, Natur Kultur Miljöer i Östergötland, Linköping 1986 , Naturvårdsplan och kulturminnesprogram, Linköping 1986
Melin Ragnar, Vattenföringen i Sveriges floder, Stockholm 1955
Lantmäteriets ekonomiska och topografiska kartor
SGU-s mätresultat från ett flertal rapporter och artiklar
Mätningar i Östersjöhamnar m.m.
----------------
Glöm för all del inte Archimedes princip och börja med att fråga Dig själv hur ofta isbitar i ett glas gör att vattenytan stiger när isen smälter.....
Det verkliga orsaken till klimatpropagandan är att vänsterfolk ser sin chans att öka den offentliga sektorns makt ytterligare genom höjda skatter i form av miljöavgifter.
Maken till virrig artikel får man leta efter. Ta bara avslutningen "Så det kanske inte är en slump att nästa vinter-OS kommer att gå av stapeln i Ryssland. Den ryska köldpolen kan vi än så länge lita på."
Nästa OS går i Sotji som ligger vid Svarta Havet. Det är den ort med högst medeltemperatur på vintern som hittils fått ett vinter-OS. Just nu är det 12 grader varmt vilket är en normal vintertemperatur där.