Vilken roll spelar egentligen hyresrätten för arbetsmarknaden och för den reala och finansiella ekonomin? Skriv
Publicerad: 2010-02-10 15:02, Uppdaterad: 2010-02-10 16:02
Den här artikeln är skriven som ett svar på Henrik Unnés artikel, " Vi bör inte offra oss för Afghanernas skull!". Min artikel var från en början tänkt att innefatta ett par rader i kommentarsrutan, men då Henrik Unnés artikel innehöll en rad felaktigheter bestämde jag mig för att skriva en längre artikel. Där jag kritiserar bland annat hans syn på altruism, samt hans ekonomiska, politiska och historiekunskaper om Afghanistan.
Först börjar Henrik Unnés med att skriva om altruism, utan att för den skull riktigt veta vad ordet i sig betyder. Och det verkar som om, ifall jag får vara lite fördomsfull, att Henrik lever i skuggan av sin kristna definition på vad som är "autentisk" altruism. Som dessutom inte är vetenskapligt beprövad. Om nu Henrik är genuint intresserad av altruism, dess innebörd och orsaker, bör han som en lekman studera evolutions psykologi. För att där få reda på att människan, rent biologiskt - är altruistisk gentemot sin egen art. Ja, människan är tragiskt nog en "art-nepotist". Det är därför människan inte hämmas moraliskt eller etiskt; av att äta kött, klä sig i skinnkläder, eller att vi tar oss friheten att använda djur i forskningssyfte.
För att spinna vidare, så anser jag att människan har en biologisktkodad altruism. Och det är denna altruism som nu motarbetas av Henrik Unné i hans artikel. Man kan tänka sig vad anledningen är?
Det ska jag nu tala om för er. Den form av altruism som förespråkas av Henrik, är den mer kontroversiella formen av altruism. Den bygger på "etnisk nepotism" - och ordet myntades första gången av sociobiologisten Pierre L. van den Berghe. Etnisk nepotism handlar kort och gott om: att man vurmar och prioriterar sin egen etnicitet, för rent hypotetiskt; så kan soldaterna vara Henriks avlägsna släktingar. Och det är just därför han känner en viss sympati för soldaterna och deras liv, och det är därför hans skrev artikeln. Det är en etnisk plikt att försöka få hem soldaterna. För enligt hans form av altruism, så är det inte värt att terrorisera svenskars liv i en geografiskt avlägsen plats (i.e. Afghanistan) - och den underliggande etniska altruismen ser ungefär ut så här; två svenskars liv är inte värt att offra för den afghanska befolkningen. Även om det ger en mänsklig, ekonomisk och frihetlig avkastning för afghanerna!
Den här formen och synen på altruism, är enligt mig väldigt etnocentrisk. Den visar att Henrik inte alls följt människans utveckling dem senaste hundra åren. Människan är i sin moderna karaktär väldigt altruistisk (börjar visa sympati för andra arter mer och mer - och är även redo att offra sig för dem), för det är det altruism handlar om, självuppoffring. Andra former av modern altruism och global sådan är t.ex. dem åtskilliga miljoner som skickas i bistånd årligen, till fattigare delar av världen. Detta är altruism i sin moderna karaktär, då dessa pengar kan spenderas och investeras i den inhemska ekonomin, om man nu inte praktiserar etnisk nepotism fullt ut.
Vidare skriver han, "Att Ahmedinejad och Binladen är nya varianter av Hitler". Detta övertygar mig ännu mer att han är en sådan religiös galning som tror på reinkarnationer. Tror du att pervers ondska kan reinkarneras? Eller är den unik för varje individ?
Jag tror dock din jämförelse bygger på populism, och du försöker kamma hem ett par extra poänger genom att jämföra massmördare med simpla presidenter. Visst, ingen av dessa herrar är syndfria, men din jämförelse är helt absurd. Dessutom bygger Bin Ladens "jihad" mot västvärlden på ethno-religiös nepotism, något extremare än din dock, men samma princip! Du har rätt i sak och det är att den Iranska regimen är bland de största exportörerna av religiös extremism och terrorism - och jag som kurd, är inte ett stort fan av den islamiska republiken. Men det finns andra länder som är likvärdiga, men det här landet ligger inte i en moralisk och politisk strid med västvärlden, och just därför accepterar du att det här landet exporterar religiös fanatism, landet jag tänker på är Saudi Arabien.
Nu till delen om Afghanistan och utan att bli en moralpredikande, postmodern relativist; så finns det orsaker till varför talibanerna kom till makten. Först och främst, så fördrevs afghanerna till gränsen mot Pakistan, iochmed det första kriget mot Ryssland. Där bodde dem i flyktingförläggningar, och när väl stödet från västvärlden började strömma in, var det till afghanernas förvåning livsfientligtstöd; d.v.s vapen som tar död på liv. USA började nu mitt under Kalla Kriget att sponsra den Afghanska Mujahedin rörelsen - med miljarder och åter miljarder av kronor, det fick så mycket ekonomiskt stöd att det blev ekonomiskt ohållbart för Ryssland att fortsätta ockupationen. Så dem lämnade Afghanistan och kvar var en militärt och ekonomiskt stark Mujahedin rörelse.
Denna rörelse kom nu att definieras på den politiska skalan som en ren och skär islamo-fascistisk rörelse. Och ur den formades Al-Qaida. Men detta berörde inte USA det minsta. Och under tiden av trupp-tillbakadragandet så välde flyktingarna tillbacka till Afghanistan, från bland annat Pakistan, Iran och andra länder i regionen. Deras åsyn var ett sargat land, en infrastruktur som var helt demolerat; skolor, sjukhus och marknader var helt osynliga.
Samtidigt var det dags för USA att lämna landet - eftersom "mission var nu accomplished", och det land som var kvar och stödde Afghanistan nu i uppbyggandet av moskéer, sjukhus och religiösa skolar var bland annat Saudi Arabien (för USA var då inte villiga att satsa 1 % av summan dem satsade på vapen och logistik till Mujahedin rörelsen, på att bygga upp landets infrastruktur (i.e sekulära skolor, sjukhus, etc). Därför radikaliserades och indoktrinerades Afghanerna nu bland annat i Saudi sanktionerade religiösa dogmer - och detta ledde till att Afghanernas avsky gentemot västvärlden och främst USA nådde nya ohälsosamma nivåer. För Saudi byggde upp allt annat än sekulära skolor i Afghanistan.
Av orsak till den historiska trauma som afghanerna genomlidit, så tycker jag att det är nödvändigt för Sverige att stanna och hjälpa Afghanerna, i alla fall i så stor utsträckning som det är möjligt. Men detta är inte enda orsaken till mitt stöd av den svenska närvaron i Afghanistan. Utan det finns även andra anledningar.
För det första finns det potential i Afghanistan. För glöm aldrig att Afghanistan ligger i det geografiska område som sidenvägen en gång i tiden korsade, i sin väg till globala marknader. Dessutom har Afghanistan ingått i ett ekonomiskt partnerskap med bland annat Japan och "Japan Development Bank", är nu en stor bidragsgivare till den ekonomisk utveckling i Afghanistan, som håller på att stabiliseras. De har underlättat utveckling genom ekonomiska bidrag, t.ex. med kapital till gasledningen (Trans-Afghanistan Pipeline), som håller på att materialiseras i skivandets stund; den ska transportera gas från Turkmenistan via Afghanistan till Pakistan och Indien. Detta projekt kommer att skapa många nya desperat behövda jobb, och cirka 8 % av transferkosntaderna kommer att gå till den Afghanska ekonomin.
Men detta är omöjligt ifall säkerhetsläget är instabilt: Då utländska ingenjörer inte kan utföra sina jobb, utländska arbetare flyr landet med sin expertis, kapitalister flyr med sitt kapital och likaså gör den afghanska medelklassen - som är stommen och framtiden för Afghanistan.
Det finns även andra positiva utvecklingar i landet om vi talar i ekonomiska termer, och det är att utländska investeringar ökar i landet, speciellt från och med år 2005. År 2007 var BNP tillväxten 13,5 % samt med en BNP per capita ökning med 9,2 %. Och världsbanken (2008) har gjort prognosen: Att dessa investeringar kommer att kontribuera till en ekonomisk utveckling i landet, med en BNP ökning av nära 13 % för år 2008. Och I jämförelse med år 2001: Är dessa siffror minst sagt hoppingivande (At Glance, World Bank, 2008). Det är ingen slump att sidenvägen korsade Afghanistan, och därför tror jag på ett framtida Afghanistan.
Detta kommer även att förbättras ytterligare när Indien utvecklas och blir en ekonomisk maktfaktor att räkna med i regionen. Men till dess bör Sverige och andra ekonomiskt och politiskt starka länder stanna i Afghanistan för att kunna hjälpa till med uppbyggandet. Annars kommer läget enbart att försämras för afghanerna.
Amerikanska soldater har urinerat på döda afghaner. Är avhumaniseringen oundviklig i krig?

Vänder Folkpartiet kappan efter vinden i Afghanistan-frågan?

Vi bör reagera på mördandet - inte bara förnedrandet

Att inte visa respekt i krig är naturligt men oacceptabelt

Vårt engagemang i Afghanistan är fortsatt starkt

Vi hjälper demokratin bäst genom att lämna Afghanistan

Inget politiskt mod i Afghanistanfrågan

Faran med Afghanistanuppgörelsen är att slutdatum saknas

Uttåget ur Afghanistan farligt för både soldater och civila

Stanna i Afghanistan, men ta hem trupperna

Afghanistan blir ett förlorat land om USA drar sig ur

”Vår behandling av svenska Afghanistan-soldater är skamlig”

USA:s reträtt från Afghanistan kommer främst bli symbolisk

Medierna har störst ansvar för dramatiken kring Terry Jones

Koranbråket visar att det är dags att dra sig ur Afghanistan

Replik: Försvarsmaktens uppfattning ligger fast

Har informationsdirektören någon som helst ordning på fakta?

Försvarsmaktens ställningstagande om Gurgi Tepa ligger fast

Plutonchef Nybling är välkommen att berätta istället för att anklaga TV4


De dödade officerarnas pluton gisslantagen av TV4

Överste: Politiker och journalister måste ta större hänsyn till soldaterna

Sanningen om vem som sköt är meningslös och skadar mer än läker

Låt freds-EU ersätta NATO i Afghanistan

Gång på gång vilseleder regeringen väljarna i Afghanistanfrågan

Kriget utmanar den svenska identiteten

Sahlin har helt rätt om att vi måste stanna i Afghanistan

Afghanistans framtid äventyras av politisk kohandel

Nato och Karzai dikterar vår närvaro Afghanistan

Tragiskt att V är det enda parti som har insikt nog att säga nej

Överenskommelsen om Afghanistan är inte en kursändring

Äldre civila i stället för unga soldater

Visst finns det militära lösningar i Afghanistan

Sveriges trupp ska vara kvar länge i Afghanistan

Sveriges insats i Kosovo visar hur viktig vår närvaro är i krishärdar

Vi är utsatta för en krypande statskupp

Politiker har militariserat fredsarbetet

Varför finns inte krigets verklighet i medierna?

Många glömmer att FN:s säkerhetsråd förlängt insatsen i Afghanistan

Vår insats i Afghanistan säkrar framtida hjälp till Sverige

Aftonbladet censurerar sin ärrade krigsreporter och låter Guillou härja

Palme hade reagerat mot Afghanistankriget

Gärna fredsbejakande insatser, men inte stridande

Försvaret ska inte behandla våra anhöriga som pansarvagnar

Låt oss åter göra Sverige neutralt

Bara Palmecentret vågar säga sanningen: Sverige måste stanna i Afghanistan

Är kriget i Afghanistan ett kulturkrig?
Att skicka ner svenska helikoptrar till Afghanistan löser inga problem

Om några år kan Sarah Palin vara vår ÖB

Därför berättar Försvarsmakten inte allt om Afghanistan

Officersmor: Carl Philip i Afghanistan är en säkerhetsrisk för min son

Sveriges ansvar och sanningen om vad som hände i Qush Tappeh-Darzab

Dags för Baylan att stå för sin politik

Moderaternas lögner om försvaret är en klassisk negativ kampanj

Hökmark vilseleder om FN-insats

De rödgröna tvekar om ansvaret för demokratin

Dags för en rödgrön Afghanistanstrategi

Korruption inom biståndet i Afghanistan: När skall Sverige reagera?

Rädda Barnen: Svik inte barnen när du besöker Kabul, Carl Bildt!

Hot mot Afghanistansoldaternas anhöriga måste tas på allvar

Vad handlar egentligen kriget i Afghanistan om?

Norge alltmer tveksam till insatsen i Afghanistan

Vänsterpartiets beslut går emot FN-resolutioner och kan leda till att de rödgröna havererar

Talibanerna jublar åt Skånesossarnas beslut

Stöder Sverige massmord av ekonomiska skäl ?

Miljöpartiet: Tolgfors offrar sanningen för kriget

Vi anhöriga kräver sanningen om den mörklagda Afghanistan-rapporten, Bildt!

Hollands kris visar att Afghanistan kan bli Sahlins fall

Med amerikanska trupper kommer kriget till svenskarna i Afghanistan

DE CIVILA OFFREN FÖR OPERATION MOSHTARAK


Sveriges läge förändras när USA prioriterar om

Sidas insats i Afghanistan skäl till att lägga ner myndigheten

Därför sörjer jag inte svenska soldater som dödas i Afghanistan

"Den svenska styrkan borde ligga kring 5000 soldater"

Är Sverige på korståg i Afghanistan?

Dopping: Vilseledande rapportering om insatsen i Afghanistan

Svenska bombmän räddar inga kvinnor

Vi bör inte offra oss för Afghanernas skull!


Nu måste Sverige skicka mer trupp till Afghanistan

Så känns det att ha en son i Afghanistan

Sveriges insats behövs i Afghanistan
Sverige bör förklara krig i Afghanistan


Vi stödjer våra truppers kamp för kvinnors mänskliga rättigheter


Varför ska jag dit och dö för?

Major: Ta chansen och gör en insats i Afghanistan, Carl Philip


Åtta år för sent att låta FN ta över

Låt FN få befäl över Nato i Afghanistan

vart är Piratpartiet på väg..??

Piratpartiet borde kräva att Sverige drar sig ur kriget i Afghanistan

Kriget i Afghanistan är omöjligt att vinna
Med ett leende på läpparna lever de på lemlästade och döda människor.

Bättre skydd ökar risken för våra soldater

Vi anhöriga måste stå upp för våra soldater och inte ge vika
Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.
Läs mer om Newsmill
Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.




17 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Henrik Unné blev uppäten.
Bra utvecklat och riktigt bra att du fick med lite historia om hur USA va med och skapade dagens Al-qaida!
MVH Aras Jamil
Hej, Världens problem är inte Afghanistan!! eller Irak!! eller Libanon...Eller Gaza.!!!!..
Världens problem är Vem styr i USA och för Vem och varför, politiker.......Det är dags ,och för alla som dog och dör orättvist för de stora smutsiga, fega, orättvisa och olagliga supermakternas politiska alla spel mot freden, friheten, folkrätten, mänskliga rättigheter och internationell rätt, att man måste ligga alla fakta framför folket......
Folket ska inte bara rösta ,folket ska styra också,sa Palme..palmes politik var och är för folkets liv, framtid, rättvisa och för folkets värld med solidaritet, stabilietet, säkerhet, freden och frihet med demokrati åt alla , sa Olof Palme....Världens och Sveriges bästa och sista politiker i vårt liv....
Vi ska tacka Palme..Vi ska aldrig glömma Palme..Vi ska älska Palme...Vi kommer aldrig att svika Palme...
Palem är hela Politiken ,Sverige ..Sveriges politik, moral, ansvar, rykte och samvete är denna politiker som heter OLOF PALME....
Var rädda om Sveriges moral och ansvar..Var rädda om Sveriges politik och Sveriges fred och frihet och Sveriges stolthet med Palmes hela politik...Ta fram Palmes politik,Sverige...
Ta fram Palmes politik för och åt hela världen ,Sverige..
Palme ville utbilda sitt eget FN,politiker ..Varför??..
Stoppa USAs politik och alla krig.Stoppa AIPACs makt i USA..Stoppa Israels brott och krigsbrott och Israels ockupation av Palestina,världen....
Syd-Afrika fördömer Israels apartheid-regim
Posted on June 26, 2007
Filed Under Israel, apartheid, palestina |
Den 6:e juni i år höll den Syd-Afrikanska parlamentsledamoten Ronnie Kasril ett tal till det Syd-Afrikanska parlamentet. Syd-Afrikanerna har ännu inte glömt hur israelerna sammarbetade med den Syd-Afrikanska apartheid-regimen, bl.a om dess kärnvapenprogram.
Ärke-Biskop Desmond Tutu sa en gång (The Guardian, 29/4-02):
Tack..MVH till hela Sverige..
Intressant artikel. Däremot lägger du för stor vikt vid ekonomiska siffor. Afghanistan är ett korrupt land och inga siffor kan ge någon bild av folks välmående.
Men visst borde Sverige vara kvar i landet. Det vore oansvarsfullt och rent ut sagt förrädiskt mot det afhanska folket att lämna landet åt talibanerna. Problemet med Afghanistan och många andra stater i MÖ är att landet inte har en homogen befolkning. Afghanistan borde vara ett federalt land.
/ Mast och Qalandar
Till Shaho Rezai: Jag håller fullständigt med dig att USA inte borde ha gett vapenhjälp till de Afghanska islamisterna, när Sovjetunionen ockuperade Afghanistan. USA hade ingen skyldighet att hjälpa Afghanerna. Vad hade Afghanerna någonsin gjort för USA?
Mast o Qalandar:
Tycker inte jag lägger för stor vikt på ekonomiska siffror, då ekonomiska siffror är en viktig del i analysen av landet. Men håller med dig om att den inte förklarar alla problemen i Afghanistan; då Afghanistan problemet är flerdimensionellt .
Investeringarna påverkar inte korruptionen nämvärt, då ägandet är många gånger är hundra procentigt, d.v.s kan utländska företag äger företagen bortom Afghaniska regeringen statliga kontroll. Och det är dessa direkt investeringar från utländska företag som ökat och ökar med tiden, med dessa är väldigt ömtåliga för förändringar i säkerhetsläget.
Angående utländskt-ägda företag så uppstår ett problem; och det är när intäkterna från företagen överskrider nya ominvesteringarna i landet från just dessa företag. Det Afghanistan borde göra är att utforma lagar som påtvingar dessa företag att ominvestera en viss % av intäkterna i Afghanistan. Detta borde senare sparas i en portfölj som endast satsas på den sociala och mänskligavärlfärden i landet.
Henrik Unné:
USA gjorde ett stort misstag i sitt krig mot kommunismen; och det är att den såg på kommunism partierna som homogena partier. De flesta av dessa kommunist rörelserna var i själva verket krypto-nationalistiska rörelser, för samma rörelser använde sig några decennier innan av religiös retorik.
Det här påminner mig om filmen "Apocalyptoo Now", när fransmannen säger: USA gjorde ett stort misstag när dem attackerade Vietnam på grund av kommunismen; eftersom Vietnameser hatar Kineser, verkligen hatar kineser, därför skulle även en militär och ekonomisk allians inte vara en realitet. Men men, det är alltid lätt att vara efterklok.
För övrigt är det synd att man inte kan förhandsgranska sina kommentarer, då det blir lite svårt att hitta felen i den här lilla kommentarsrutan.
Tja du börja din artikel, med förakt mot kristendomen. Kristendomen; lyckades faktiskt med vad islam aldrig skulle klara av d.v.s. producera ett demokratiskt samhälle. Vår kultur bygger på kristendomen och var du glad för det, annars hade du varit kvar i ditt rövhållsland.
Sedan stödjer kristendomen att man skall älska sin nästa; så från ett kristet perspektiv så behöver inte altruistiska krig vara fel.
Sedan har vi den vanliga islam vänster sörjan; jaja vi vet att ni hatar USA, zzz USA har gjort mycket dumt men de har mer moral än vad någon av Er någonsin skulle kunna frambringa!
Henrik Unné, han har ett perspektiv som inte är pk; och inte tillåts komma fram av pk-mafian; därför gillar jag hans artikel då jag gillar demokrati.
Kära Paul,
Kan du påvisa vart i min artikel jag visar en avsky, en avsmak, en bitterhet – samt en fientlighet mot kristendomen? Även om jag är mycket kritisk till kristendomen, på ett historiskt och teologiskt plan, så kan man inte dra slutsatsen efter att ha läst min artikel att jag är av den kristendomsfientliga karaktären.
Men ska erkänna att jag tycker att kristendomen är extremt otillräcklig. Tycker det inte för att jag är pro-islam, utan enbart för att jag tycker att alla religioner som kräver ”mirakel historier”, för att attrahera människor är otillräckliga.
Tvärtom från dig tycker jag det svenska samhället är uppbyggt på en avmytoligiserad kristendom; där statens moral och perfektion bygger på anti-egalitarism och förnuft, vilket är det diametralt motsatta till det som predikas av kristendomens morallära. Men Sverige har tyvärr fortfarande starka moraliska influenser från Mellanöstern ;)…
Att bygga en stat på myter har länge varit känt för att skapa hinder för staten. Detta beskrev Aristoteles tidigt; han ansåg att skapandet av stater efter myter och mytologier var farligt främst för individens själ, då individen skulle förguda dessa hjältar - och därmed assimileras in i ett militant tänkande. Detta på grund av att många hjältar var militanta och många gånger våldsamma t.ex. påstår många historiker att Jesus var en rebell och inte den” perfekta och fredliga” person som han utmålas som i bibeln.
Kristendomen är perfektions besatt. Detta kan analyseras utifrån deras människosyn. Då de har en hierarkisk stege där människan är uppdelad i olika steg; de som lever i celibat, de religiösa, heterosexuella, osv. Detta har tenderat till att skapa en extrem intolerans mot andra genetisk otursamma människor.
För faktum är att ditt ”kristna” Sverige, under en period (60-, 70-talet)begagnade sig utav extrem rashygien. Då man strävade efter den perfekta människan så steriliserades; handikappade, homosexuella samt psykiskt sjuka människor. Och allt detta skedde med kristen moral, för ty! Du ska vända andra kinden till! Detta gäller även brott som utförs i kristendomens namn. För det är ju du som påstår att Sverige är uppbyggt på kristen moral, inte jag!
Din läsförståelse är under all kritik. För hur kan en ”vänsternisse” som jag, vara för kriget i Afghanistan samtidigt som han hatar USA? Hur går det här ihop?
Vidare tycker jag att det är patetiskt att du gjort politisk inkorrekthet till en dogm . Detta säger jag för att du gillar Henriks Unnés artikel (per automatik) enbart för att den är ”politiskt inkorrekt”, och detta kallar jag fundamentalism! Vad hände med den fritänkande människan? A justd, glömde att det var den individen som kristendomen varit i krig med i århundraden! Och tyvärr har den lyckats besegra dina sinnen. Men mina får den då inte infektera!
Nu förväntar jag mig inget svar från dig; då du retoriskt och kunskapsmässigt är besegrad.
Tack för ett välskrivet svar. Gällande kommentaren om kristendomen, det var en tolkning av följande: "kristna definition på vad som är "autentisk" altruism". Du säger att kristendomen är otillräcklig; fördelen med kristendomen är att den religionen inte har en politisk ideologi på samma sätt som judendomen eller islam. Det gör att det är lättare att styra ett kristet samhälle.
Vad gäller att kristendomen är otillräcklig så vet vi i alla fall vad vi får; moral när kristendomen var rådande i Sverige var mycket bättre än vad den är nu.
Ett problem jag finner svårt är hur man bygger ett samhälle på moral relativism. Det du pratar om "eugenetiken" bygger på relativismen eller vad några kallar social darwinism. De idéerna var allmänrådande en stor del av 1900-talet och berodde inte på kristendomen.
Jag personligen tycker att kristendomen är bättre än moral relativism. Självklart är folk snälla men det sträcker sig inte längre än deras egenintressen; vilket vi ser i bonusarvoden, fuskbygge, arvsstrider mellan bröder med mera.
Det jag sa om att jag gav tumme upp för Henriks Unnés artikel, var att jag retar mig på etablissemanget som bara för fram ett synsätt. Jag tycker att moral relativism är intressant på det visset att det tvingar än att tänka själv; då man inte har någon dogma att luta sig emot.
I och med att du var sur på kristendomen för att den ideologin inte betonar individen så antar jag nu att du inte är en socialist. Socialdemokraternas som du vet, ser oss som grupper och inte som individer.
Det kristendomen fokuserar på är 1. moral normer 2. kärlek 3 predika
Ursäkta mig för följande fras vilket var ett slag under bältet:
"annars hade du varit kvar i ditt rövhållsland."
"CARPET of GOLD" - "CARPET oF BOMBS"
In August 2001, U.S. State Department official Christina Rocca met with the Taliban, at their last negotiation over U.S. energy giant Unocal's planned oil and gas pipeline through Afghanistan. She said, "Accept our offer of a carpet of gold, or we bury you under a carpet of bombs."
http://en.wikipedia.org/wiki/User:Grant_bud/War_in_Afghanistan_%282001-2...
USA planerade (så vitt jag vet) i början av 2001 att invadera Afghanistan på hösten innan snön föll.
Genom denna skulle jordens mest överlägsna militärmakt haft militärer både väster och öster om Iran.
Man hade redan 1995 planerat att lägga en pipeline (för gas och olja) från Turkmenistan över Afghanistan ner till havet, men inte lyckats komma överens med talibanerna.
Mötet mellan amerikaner och talibaner i augusti 2001 hölls i Islamabad.
På hösten 2001 hade talibanerna fått ner produktionen av opium med ca 90 % från vad det var tidigare.
Efter invasionen har opiumproduktionen exploderat i omfattning.
”Kristen definition” piken var enbart ett lite sarkastiskt skämt, men tyvärr är det svårt att få fram ironin när man sitter bakom en datorskärm. Men erhåller fortfarande att kristendomen är otillräcklig; då den baseras på mirakel historier – det om något är ett bevis på att den förnedrar individens logik och marginaliserar fritänkandet.
Tror inte det är lättare att styra ett kristet samhälle, utan tror snarare att ett avkristet land är lättare att styra än ett religiöst. För det finns grupper i Afrika som vill styra efter guds tiobudord, och då är det inte lätt att styra ett samhälle – speciellt inte om man vill moderniseras. Och dessa grupper är oftast väldigt bestialiska i deras disciplinering av ”icke troende”, den grupp som är mest omskriven tordes vara ”The Lord Resistance Army”.
Värt att nämna är att det finns olika former av kristendom, de mer ortodoxa grupperna är inte så mycket mer fria än deras muslimska motsvarigheter. Därför tror jag som Marx Weber, att det är protestantismen som hjälpt Norra Europa att utvecklas ekonomiskt och materialistiskt. Och ifall Gustav Wasa inte hade transformerat Sverige till ett protestantiskt land, så kanske Sverige hade varit lika underutvecklat som Polen?
Protestantismen fokuserar mycket på individen och tenderar därför att öka incitamenten för sparande, annars skulle ekonomiska hierarkier uppstå om man ska gå efter den egalitarism som propageras av genuin kristendom. Protestantismen har skapat en ”protestantisk arbetsmoral”, om vi ska tro på Webers’ tolkning av protestantismen – men detta synsätt kan inte appliceras fanatiskt på andra kulturer – då ekonomisk historia visar att även mer socialistiskt inriktade ekonomier utvecklats nämnvärt bra.
Personligen tror jag att kristendomen endast stjälper demokratier; då den förhindrar moralisk pluralism med sin redan etablerade syn på moral. När staten formas efter ”godhet och ondhet”, så finns det inget utrymme för excentriska själar, då man automatiskt blir ond ifall man är avvikande i vissa moraliska frågor t.ex. är man idag ond, ifall man hjälper sin svårt cancersjuka mamma att lindra lidandet genom att ta hennes liv. Och den här kristna moralen har tyvärr lyckats assimilera oss individer till att se på saker och ting precis som etablissemanget vill att vi ska se på frågor: För det är ändå staten som skapat oss individer – och vi vill behålla den doktrin som gett oss allt!
”Vad gäller att kristendomen är otillräcklig så vet vi i alla fall vad vi får; moral när kristendomen var rådande i Sverige var mycket bättre än vad den är nu”.
Av det du skriver ovan tolkar jag det som att du är traditionalist av någon form?
Personligen tror jag inte det var så mycket kristenmoral som styrde svenskarnas beteende, till viss del kanske, men tror mer att de styrdes mer utav en förkristen och ”glesbyggds” moral, som fortfarande var påtaglig hos svenskarna. Men som nu förintats av den eliminerande ideologin kapitalism!
Läser man gammal svensk litteratur, som skildrar 1800 och tidigt 1900-tal, så slås man av gruppharmonin och altruismen som var den rådande och etablerade mentaliteten hos befolkningen. Kommer ihåg hur förundrad jag blev när jag läste Harry Martinssons’ bok, ”Nässlorna Blomma”, över gruppgemenskapen på den tiden. Man åt gröt precis som man gör i vissa delar av den muslimska världen idag; genom att alla äter från samma fat, alla tar från sin del utan större problem.
"Ett problem jag finner svårt är hur man bygger ett samhälle på moral relativism. Det du pratar om "eugenetiken" bygger på relativismen eller vad några kallar social darwinism. De idéerna var allmänrådande en stor del av 1900-talet och berodde inte på kristendomen".
Det är sant, jag är också av den uppfattningen att staten är en moralisk konstruktion, speciellt i dess initiala stadium. Men detta gäller mest för homogena stater och mer ateistiska (eller åtmindstonde inte så dogmatiskt religiösa), för som jag skrev; har religion en tendens att eliminera moralisk pluralism med sin fientlighet mot avvikande moral. Och då skulle staten fallaihop.
Med det är samma sak med individualism förespråkarna, dem tror ju helt seriöst att kultur, stater och moral kan skapas av individer. Det är ju extrem revisionism att hävda att kultur och moral inte skapats av kollektivet tillsammans, därför är jag inte så mycket för extrem individualism. Det är samhällsförstörande.
Jag tolkar dock rashygienen som rådde i Sverige som influerad av kristendomen. Anledningen till det är att de vill skapa den perfekta människan, som kan existera, alla vet vi att den odödliga Jesus var perfekt! Som jag skrev innan så sanktionerar bibeln fientlighet mot andra människor: Varför var det precis homosexuella som steriliserades? Något måste ha influerat staten till att tänka att homosexuella är ovälkomna? Då är den semitiska moralläran den perfekta inspirationskällan!
”Jag personligen tycker att kristendomen är bättre än moral relativism. Självklart är folk snälla men det sträcker sig inte längre än deras egenintressen; vilket vi ser i bonusarvoden, fuskbygge, arvsstrider mellan bröder med mera”.
Moral relativism kan vara positivt för människan; då den radikalt transformerar individen till att ifrågasätta saker och ting i samhället, speciellt moraliska frågor som etablerats av eliten. Individen måste bli en rebell gentemot auktoritet - och då är moral relativism ett bra instrument för individen i hans krig gentemot orättvisor.
Jag är t.ex. för dödshjälp, då jag anser att det är upp till var individ att bestämma om man vill leva eller dö. Men den rådande miljön är att det är omoralisk att hjälpa någon ta sitt liv.
"Det jag sa om att jag gav tumme upp för Henriks Unnés artikel, var att jag retar mig på etablissemanget som bara för fram ett synsätt. Jag tycker att moral relativism är intressant på det visset att det tvingar än att tänka själv; då man inte har någon dogma att luta sig emot".
Förstår att du vill vara rebellisk mot etablissemanget, men man måste ändå skilja på kvalitet och kvantitet. Jag tycker att Henriks andra artiklar håller en bra nivå, men den där artikeln var inte bra – och enbart för att den var politiskt inkorrekt betyder det inte att den var bra, dessutom är jag om någon inte politiskt korrekt.
"I och med att du var sur på kristendomen för att den ideologin inte betonar individen så antar jag nu att du inte är en socialist. Socialdemokraternas som du vet, ser oss som grupper och inte som individer".
Nja, jag är varken liberal eller socialist, men erkänner att jag finner många av deras argument mänskligt och intellektuellt attraktiva. Jag skulle vilja säga att jag är socialist i vissa frågor och liberal i vissa. Är inte så dogmatisk när det gäller socialism kontra liberalism.
Du är ursäktad: passar på att ursäkta mig själv också, då jag var lite kaxig och nedlåtande i mitt svar.
Lite långt svar....men när man väl börjat så är det svårt att sluta.
Tack för ditt svar; det var intressant att läsa. Jag vill bara göra några tillägg, du sa att kristendomen inspirerade eugenetiken. Jag skulle snarare säga att eugenetiken utnyttjade kristendomen. De utgick från eugenetiken och tolkade därefter bibeln. Om man inte tar hänsyn till kontexten i bibeln så kan man tolka den hur som helst. Sedan har vi en kategori som tolkar bibeln på ett udda sätt dit hör Pat Robertsson som senast var igång om jordbävningen i Haiti.
Det jag anser är att vi inte riktigt har ett politiskt system som ger trovärdighet. Vi ser hur USA förvandlas till en polisstat. Hur sossarna steriliserade folk och stödde rasbiologi. Hur miljöpartiet stödde etanolen som generar svält för fattiga, då mat används för att producera etanolen. Senast försökte våra kära globalister skapa en global regering i Köpenhamn; som inte kommer vara vald utan styrda av världsbankerna. Precis som EU så skulle den institutionen successivt tillskansa sig makt.
Bertrand Russell sa att faran för framtiden är fundamentalism. Denna fundamentalism kommer inte som rasbiologi; utan som något annat. Det enda som vårt etablissemang frukta är egentligen bara rasbiologin.
Som många tänkare har sagt förr:
George Bernard Shaw:
Hegel was right when he said that we learn from history that man can never learn anything from history.
Med tanke på detta så är kanske någon form av kristen moralgrund inte så dåligt? En modern tänkare som jobbar inom det facket är Roger Scruton, jag har inte läst något av hans verk man jag funderar på det
Jag säger detsamma:
Lite långt svar....men när man väl börjat så är det svårt att sluta.
sohbet
sohbet odasi
chat
chat siteleri
cinsel sohbet
chat odasi
kelebek
mirc indir
chat odasi
chat
kelebek sohbet
cinsel sohbet
mirc
sesli chat
papatya script
chat odasi
sohbet
mesleki gelisim ders notlari chattttt
nge the Louis Vuitton Monogram Tisse Rayure handbags shortcomings of at ease louis vuitton shop members for today conglomerate Chanel replicas repercussion the animation; the designer Chanel bill cede label what replica Chanel national deal is chronicle replica Chanel functioning subjection of native Louis Vuitton replica Neverfull & Paris Speedy business, The reaction of replica Chanel local ownership further investigate aaa Chanel 2008 Collection the focal point exemplification Chanel handbags which is national ownership fe
thank you.
klip izle - cinsel sohbet - oyun - sohbet siteleri - mirc - sohbet odaları - sesli sohbet - seviyeli sohbet - sohbet - sohbet - muhabbet - mardin miro
Sohbet
Sohbet odaları
Chat
Chat Odaları
Chat odası
chat odaları
Sohbet siteleri
Sohbet Odaları
Porno izle
Porno film izle
Sikiş izle
Götten Sikiş
Porno izle
Sikiş izle
Porn izle
jigolo
jigololar
thanks