Anders Ubult borde lära sig vad "fobi" betyder istället för att haspla ur sig detta utnötta och meningslösa "islamofibi".
Vidare borde han ta en titt på hur inte bara varje varje land, utan också varje storstadsförort i väst där islam vuxit sig stark, ser ut...
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-09, 09:17
En handskakning betyder olika saker. Det är inte bara att hälsa. Det är att också visa respekt och förtroende för varandra. Eftersom en demokrati vilar på individens och inte gruppens (familjens, könets, församlingens etc) ansvar och rättigheter måste också handskakningen ses som en del i detta. En anställnngsintervju innebär att det är något mer än bara en hälsning. Här visar man sin inställnng till den man eventeullt ska ha ett samarbete med. Det är därför man har rätt att bli ledsen och trött på att religionens makt tar får ta det här steget.
Permalänk | Anmäl
Ledsna tanten, 2010-02-09, 09:34
Sedan när blev att skaka hand den enda legitima hälsningsgesten? Vad hände med den personliga friheten? Och var tog Folkpartiets centrala favståndstagande av Mathias Sundin vägen? Frågor, frågor, frågor...
Permalänk | Anmäl
Pingu, 2010-02-09, 09:41
Bäste Anders Utbult,
Jag tror mig förstår att du med näbbar o klor försöker ange en nyanserad bild av debatten, tyvärr måste jag peka ett misslyckande här!
Du vältrar dig i andra- och kanske också tredjehandsinformation, kom ihåg att vare sig du eller undertecknad fanns på plats, då 2008, när incidenten tilldrog sig!
Men oavsätt hur och/eller varför är det INTE frågan om trosuppfattning vi ska ta med oss till domstolarna -det är i sak den oerhört viktiga frågan om alla människors lika värde (och inget annat!) som bör prövas.
Vi kunde igår lyssna till riksimamen Abd al Haqq Kielan (född Leif Karlsson...) försvarstal om att hälsningsgesten att "lägga handen på hjärtat och buga inför en främmande kvinna" skulle vara det yttersta beviset på respekt för samma kvinna och "så har man gjort i årtusenden".
Nå, den förklaringen kunde jag mycket väl ha köpt OM DET INTE VORE FÖR ATT DET "RESPEKTFULLA" SÄTTET ATT HÄLSA INTE TILLÄMPAS NÄR DET ÄR EN MANSPERSON MAN HÄLSAR PÅ!
Nej Anders, om det är ett nyanserat samtal i ämnet du vill ha - då vill jag råda dig att hålla dig till det som borde vara sakfrågan, nämligen alla individers lika värde på ALLA plan och utan interferering av olika trosuppfattningar!
Permalänk | Anmäl
Madelaine Jansdotter Wahlström, 2010-02-09, 09:47
Ja jag kan tänka mig att vänstern darrar nu efter DO:s stora klavertramp för gissa om detta kommer att ge SD väljare. Och väl förtjänt är det dessutom - dom har min röst nu i alla fall. Nånstans måste vi vända denna vansinniga utveckling och den 19 september har vi alla chansen. Ta den!
Permalänk | Anmäl
Christian B, 2010-02-09, 09:49
Ja jag kan tänka mig att vänstern darrar nu efter DO:s stora klavertramp för gissa om detta kommer att ge SD väljare. Och väl förtjänt är det dessutom - dom har min röst nu i alla fall. Nånstans måste vi vända denna vansinniga utveckling och den 19 september har vi alla chansen. Ta den!
Permalänk | Anmäl
Christian B, 2010-02-09, 09:50
Anders tycks ha svårt att hitta exempel på kvinnoförakt inom islamska kulturer. Det har ingen annan människa svårt med.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-02-09, 10:02
Tokvänstern skälver av skräck inför valet i höst och SD gnuggar händerna.
Katri Linna jobbar på bra för att jämna vägen inför SD,s intåg i riksdagen...
Permalänk | Anmäl
Skogstokig, 2010-02-09, 10:21
Du får skaka hand eller inte hur fan du vill, men förvänta dig inte att få ett jobb då. Och det är inte diskriminering. Beter du dig konstig så vill folk inte vara med dig. Hur svårt är det att förstå?
Om vi reser till muslimska länder måste vi förstå deras kultur. När dom kommer hit måste vi förstå deras kultur. När ska dom förstå vår kultur?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-02-09, 10:42
Handhälsningen säger mycket om personen t ex hur fast och innerligt du trycker. Ingår alltså i presentationen av dig själv.
Själv bor jag utomlands och här är tre kindpussar en vanlig hälsning. Skulle jag neka till det för att min religion inte påbjuder det? Det skulle vara att förstöra den sociala kontakten. Och när man bor utomlands får man ta seden dit man kommer. Annars får man hålla sig i Sverige.
Permalänk | Anmäl
Eva, 2010-02-09, 10:47
Jag har bott i en förort i hela mitt liv och sett människor komma och gå, och det är större problem med våldsamma Svenne banan, än "muslimska män" Visst kan det finnas en äckligt över-macho attityd bland många unga invandrarmän.... tills man behövt säga något, då är det oftast trevligt och artigt.
Svenne banan i samma situation har oftast smockan hängande i luften. visst man KANSKE tar i hand om det inte bara blir en ryckning med huvudet, men et finns ingen artighet eller hjärtlighet i tonfall eller ordval, inget människointresse, bara förakt..
Jag då.... Jag är mörkhårig svennebanan, och ser varken ut som en invandrare eller svennebanan men det är bland "invandrare" ex hos "muslimska män" jag möter artighet inte bland "de mina"
Sverige har blivit ett okunnigt rasseland, kanske för att ingen längre läser böcker på andra språk...? Vem vet?
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-02-09, 10:47
#6 Christian B, 2010-02-09
Vad svamlar du om? DO har inte gjort något klavertramp. Tvärtom! Tingsrätten gav DO rätt. Den muslimske mannen blev utsatt för ett övergrepp från Arbetsförmedlingens sida. Och nu har rättvisa skipats.
http://www.do.se/Documents/pdf/forlikningarochdomstolsarenden/T7324-08%2...
Permalänk | Anmäl
Järnkanslern, 2010-02-09, 10:56
Du Lars, att du blir OK bemött beror på att du inte är kvinna - fundera lite över det...
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-09, 10:58
Låter minsann som om Lars har lite fördomar baserade på etniskt ursprung :)
Rätta mig om jag har fel, men det råder tydligen delade meningar huruvida mannen verkligen hälsade (med en bugning) - enligt mannen - eller inte hälsade alls utan var otrevlig - enligt arbetsförmedlingen.
Permalänk | Anmäl
Anders A Nilsson, 2010-02-09, 11:05
Kanada är ett mycket segregerat land även om invandrarna inte är fattiga och utan kompetens som många är i Sverige.
På SVT:s nyheter framgick det också att mannen tittade bort och eventuellt vände sig ifrån Arbetsförmedlingens tjänsteman. Troligen Han visade han henne inte rimlig respekt och mänskig hyfs.
Man ryser när man tänker på hur Sveriges demokrati och jämställdhet håller på att urholkas.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2010-02-09, 11:39
Utbult,
Sundins artikel beskriver mer en situation än en attack på en enskild man, läs igen ska du se.
Själv är jag bara kvinna(ja lite annat också..), men absolut inte SD, inte -fob av någon sort(jo, lite ormfobi), inte fientlig heller(jo mot bilomogna som kör om i snömodden och ligger i diket längre fram)
Osv om man nu ska skoja till det.
Som "bara kvinna" är jag rasande ursinnig och blodtryckshöjande förbannad på den sanslöst, uridiotiska situation som uppstått och pågår och förvärras!!!
Det borde ha funnits mijoner sätt att lösa denna problematik på, är vi inte människor på samma jord?
Ingen vettig med sunt bondförnuft kan fatta vad som händer, är det en lekstuga för div folk som är sysslolösa och har för bra betalt, eller som har gått igenom alla väggarna och försvunnit?
Övergett verklighetens folk.
Och som trycker stop i tidsresan och slänger till oss budskap från urtiden, obegripliga.
Eller är det snabba flash från framtiden?
Så Utbult, som man fattar du noll, din hand är inte utmobbad.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2010-02-09, 11:45
Att inte ta en utsträckt hand är en grov förolämpning i Sverige och i synnerhet om man tar andra i hand vid samma tillfälle.
Vad ska DO driva in skadestånd för nästa gång, att svensken inte pratar arabiska?
Dags att dra en linje och förklara att i Sverige är inte religion en legitim förevändning för att bete sig illa!
Bort med religiöst tramsande från skolor och arbetsplatser så kan vi se om det finns några förutsättningar för integration sen. De bra invandrarna kommer att respektera det, övriga kan flytta hem.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-09, 11:47
#14 Anders A Nilsson, 2010-02-09
Det är klarlagt att mannen hälsade med en bugning och att han definitivt inte uppfattades som otrevlig av kvinnan ifråga.
Det var någon av arbetsförmedlingens anställda som ondgjorde sig och påstod att han betedde sig så för att inte behöva ta praktikplatsen. Detta var skälet till att de drog in hans ersättning.
Därefter försökte AF få det till att det hela handlande om jämställdhet. En uppenbar efterhandskonstruktion,. Arbetsförmedlingen har betett sig grisigt.
Permalänk | Anmäl
Joakim H, 2010-02-09, 11:51
radikala muslimer bäddar för SD
Permalänk | Anmäl
invandrare men inte muslim, 2010-02-09, 12:03
ja vill ju oxå få 60 000 skettefritt..Nästa gng ska jag låtsas va muslim när jag e på jobb-intervju..
Permalänk | Anmäl
invandrare men inte muslim, 2010-02-09, 12:10
#18
Ha!
Så kul med alla här som vet exakt hur det gick till, det hände för flera år sen.
Trångt måste det ha varit på detta möte och tyst efteråt.
Ingen av oss som skriver kan veta, vi får dra slutsatser av läst och sett i tv, m.m.
Och den vakne kan direkt se att det skiljer sig mellan inslagen, självklart. Hur tv nappar och gör stor grej när de märker att ljuset blinkar rött, folket är på, tittarsiffror.
Men vi får ändå tro att det hänt eftersom en dom fallit och de fakta som visas upp är utomordentligt trista.
Om man är kvinna.
Om man(man?) har inbillat sig att statsreligionen har avskaffats.
Om man börjar inbilla sig att man+kvinna är jämbördiga.
Osv., bara att fylla på. De flesta män ser samma som kvinnor i frågan, verkar det som.
Permalänk | Anmäl
Lill "LillerBi" Bergström, 2010-02-09, 12:15
Man måste läsa vad alla vittnen sagt i rättegången....den version med bugning osv har tydligen inte stöd av andra personer som var närvarande...synd att arbetsgivaren inte fick chans ställa frågan om den arbetssökande kunde vägra rädda liv på de kvinnliga arbetskamraterna, som i så fall krävt kroppslig beröring.....!!!????
Permalänk | Anmäl
irene björkeroth, 2010-02-09, 12:15
ja vill ju oxå få 60 000 skattefritt..Nästa gng ska jag låtsas va muslim när jag e på jobb-intervju....
Då blir det extra cash i kassan.
Permalänk | Anmäl
invandrare men inte muslim, 2010-02-09, 12:18
Trots att jag är man, av svenskt ursprung, finns det andra män jag aldrig skulle skaka hand med, dit hör sådana som BoT. För min del handlar det om att jag enbart skakar hand med sådana som jag respekterar. Efter att ha läst en del av den mannens inlägg skakar jag bara på huvudet . Jag trodde en gång att Newsmill skulle vara seriöst, men har funnit att det till största delen är Expressens gamla rättshaverister som har funnit en ny plats att spy ur sig sin galla på.
Permalänk | Anmäl
dengamlepåberget, 2010-02-09, 12:36
@15 Anja
Sverige är inte ett jämställt land. Svenska män anklagar muslimer för att vara kvinnoföraktare. Det är ju tur att de har någon att skylla ifrån sig på eftersom de är minst lika goda kålsupare själva. Inte ens i Sveriges riksdag är kvinnor fredade från kvinnoförakt:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tolgfors-anklagas-for-manlig-harskarte...
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 12:38
#18 Joakim,
Det är väl ändå inte fastslaget att han hälsade respektfullt eftersom de andra som var där bestrider detta, de säger tvärtom att han var otrevlig och inte ens ville se på kvinnan. Männen däremot tog han i handen. Kvinnan har faktiskt uttalat sig också om att hon kände sig kränkt över mannens beteende.
Han hänvisar själv till sin muslimska tro, men jag har aldrig hört talas om att något sånt skulle ha stöd i Koranen? Han behöver dock inte bevisa att han blivit diskriminerad, det är AF som ska bevisa att de inte diskriminerat honom.
Och allt tal om att i delar av Asien bugar man också för att visa respekt, detta baseras inte i deras religion och "rädsla" för kvinnor, utan sägs komma sig av att handsvett är vanligare förekommande i många asiatiska länder och många vill undvika att ta i hand av denna anledning.
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2010-02-09, 12:49
#25 Anna B
Din synpunkt är inte riktigt relevant i det här sammanhanget. Sverige är det mest jämställda landet i världen.
Du kan inte ha en aning om patriarkala invandrarkulturer; många av dem är muslimska.
Islamismen dvs politisk islam med sharialagar går framåt i Sverige.
Flera av våra riksdagspartier har nominerat islamister till riksdagen. Hur kan dom ha gjort det? Det övergår min fattningsförmåga. Jag säger som flera andra: bojkotta de partier som lyfter fram islamister till riksdagen, vår lagstiftande församling.
Permalänk | Anmäl
Anja, 2010-02-09, 12:54
Anna B:
"Det är ju tur att de har någon att skylla ifrån sig på eftersom de är minst lika goda kålsupare själva."
Jaja....det blir nog bra. Tyvärr fullständigt omöjligt att ta dig på allvar. Låt mig gissa, du röstar på FI?
Permalänk | Anmäl
Illwill, 2010-02-09, 13:26
@27 Anja
Du, jag känner många människor från så kallade patriarkala kulturer. Och jag kan tala om för dig att svenska män inte är mindre kvinnoföraktande än andra. Det tar sig bara andra uttryck. Att vi formellt är det mest jämställda landet hjälper inte. Det argumentet får vi kvinnor numera oss körda i halsen stup i kvarten.
Du kanske har missat nyheten om den våldtäktsmisstänkte polischefen...
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 13:25
#29 "Du kanske har missat nyheten om den våldtäktsmisstänkte polischefen..." Ingår det i svensk kultur/religion? Kommer han att belönas med skadestånd?
Permalänk | Anmäl
Sten Nilsson, 2010-02-09, 13:31
En klen tröst i sammanhanget är ändå att mannens ”skadestånd” kommer att minska hans socialbidrag med motsvarande summa!
Men ändå… att denna människa nu ska ges rätten att ägna sig åt sin religion och därmed försörjas av offentliga medel resten av sitt liv…
Suck…
Permalänk | Anmäl
Suck, 2010-02-09, 13:35
#26 Linnéa, 2010-02-09, 12:49
Om den verkliga orsaken till att den muslimske mannen inte erhöll praktikplatsen var hans beteende, så ljög bevisligen företaget Melament AB när de hävdade att det berodde på att det var pga av hans bristande kompetens. Och om kvinnan ifråga verkligen kände sig kränkt så är det företaget Melament AB som ska klandras för bristande jämlikhet eftersom de ger en helt annan officiell version.
Att AF först påstår att mannens uppträdande var medvetetet respektlöst och först senare börjar svamla om att det handlar om jämställdhet visar med all önskvärd tydlighet att de gjorde bort sig.
Ett solklart fall av myndighetsmissbruk vilket ju också är vad Stockholms tingsrätt kommer fram till.
Permalänk | Anmäl
Joakim H, 2010-02-09, 13:49
@28 Illwill
Öööh, vad har du med det att göra? Låt mig gissa, du är en mullig mansgris och feministhatare som projicerar dina mansgrisfasoner på muslimer.
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 13:57
Det här målet handlar väl inte om speciellt kvinnoförakt. Det handlar ju om religiösa renhetsregler som de får dåligt samvete om de inte följer. De reglerna gäller ju tjejerna lika mkt, har ni glömt den här tv-serien för ett tag sen där tre unga muslimska tjejer som programledare som skulle ge sin bild på saker o ting. En av de tjejerna följde samma religiösa regler som den här mannen och ville inte ta en svensk man i hand som de skulle intervjua, vilket ledde till ett himla rabalder. vad ska ni kalla henne då, ett stackars offer förstås !för de hemska muslimmännen eftersom hon var tjej. Isåfall är den här mannen lika mkt ett offer för en religiös kultur. Men ska man fråntas akasseersättning för det?!
Permalänk | Anmäl
Maja, 2010-02-09, 14:00
@30 Sten Nilsson
Ja, om domstolen friar polischefen, kan han garanterat inkassera ett fett skadestånd.
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 14:01
Och där kom Maja i #34 fram till pudelns kärna - det är islam som är problemet.
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-09, 14:18
@28 Illwill
Öööh, vad har du med det att göra? Låt mig gissa, du är en mullig mansgris och feministhatare som projicerar dina mansgrisfasoner på muslimer och får din manlighet kränkt när du konfronteras med sanningen.
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 14:23
9 kapitlet 1 § brottsbalken: "Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."
Permalänk | Anmäl
Dannie, 2010-02-09, 14:26
Joakim,
Jag har inte påstått att anledningen att han inte fick jobbet var hans beteende, bara att företaget och AF ansåg att han betett sig illa. Själv skulle jag aldrig anställa någon jag tycker beter sig respektlöst mot mig som kvinna och chef.
En lite mer ingående artikel än många andra:
http://smp.se/nyheter/almhult/arbetsformedlingen-i-almhult-falls-for-diskriminering(1764890).gm
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2010-02-09, 14:34
#39 Linnéa, 2010-02-09, 14:34
Uppenbart är i alla fall att Arbetsförmedlingen betett sig illa.
Dessutom kan man ju undra vad det är för vits med att skicka arbetslösa på jobbintervjuer om de saknar "efterfrågade kunskaper" och dessutom inte är utrustade med en fysik som "passar för arbetsuppgifterna".
I mina ögon är denna arbetsförmedling dubbelt inkompetent. Vad sysslar de med egentligen?
Permalänk | Anmäl
Anna B, 2010-02-09, 14:53
Här ett citat från den muslimske man som fick skadestånd:
"Vid mötet på antidiskrimineringsbyrån i Malmö i oktober 2007 säger AC enligt DO:s anteckningar följande:
- Vid mötet (på företaget) sade arbetsförmedlingen representanter till mig att de var skrämda över att jag inte tar kvinnor i hand. Vi pratade om gränser och jag sa att om jag kan ta en kvinna i hand så vad är det som säger att jag inte får röra henne någon annanstans. Det är svårt att dra gränser."
Permalänk | Anmäl
A Svensson, 2010-02-09, 14:58
A Svensson i #41 visar på hur långt ifrån varandra kulturerna ligger.
Mannen påstår alltså att OM han tar en kvinna i hand så kommer han sen inte kunna dra gränsen för att ta henne på andra ställen...
Helt horribelt - eller kanske orsaken till våldtäktsstatistiken om man får vara cynisk...
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-09, 15:10
Svar till #13
Visst kan det vara så att jag behandlas bättre av andra män bara för att jag är man, tanken har slagit även mig, men frågan är om jag genom mitt liv bara mött män, varför svennebanan beter sig så mycket sämre och mer oartigt än invandrarmän, och inte heller sade jag något om hur kvinnorna betett sig. Jag har träffat ("muslimska") kvinnor som inte velat hälsa med handskakning. Visst kändes det fånigt första sekunden, särskilt om jag nyss tagit någon av de andra ("muslimska")kvinnorna i hand, men jag har efter den sekundens pinsamhet aldrig känt mig mindre respekterad, utan respekten har varit den samma. Samma sak gäller när jag eller någon polare gått med barnvagn - då fler "muslimer" hjälpt till, eller kollat vilka som smutsat ner sätet mittemot på tågetmed sina skitiga leriga fötter - svennebanan. Vissk kanske jag är bättre behandlat av män för att jag är man, men varför behandlar inte svennebanan andra och varandra med större respekt?? Respekt är inget lätt ämne, men det finns inget som säger att "muslimer" är sämre på respekt - däremot lever många med en "importerad kultur" vi svenskar ännu inte hunnit vänja oss vid, med ex seden att inte ta i hand hur som helst, vilket delas av indier, kineser, japaner, koreaner, indonesier....några fler än vi svenskar i alla fall...
Permalänk | Anmäl
Lars, 2010-02-09, 15:18
Lars #43, du skriver:
"däremot lever många med en "importerad kultur" vi svenskar ännu inte hunnit vänja oss vid"
En hel del av dessa kulturella yttringar är inget positivt och inget vi någonsin vill vänja oss vid.
Permalänk | Anmäl
1965, 2010-02-09, 15:38
Vi måste respektera muslimer i deras OCH våra hemländer.
När ska dom respektera vår kultur någonstans?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-02-09, 15:44
@45 Danne
Har du överhuvudtaget varit i ett muslimskt land eller ens träffat en muslim? Jag har många års erfarenhet av detta och har aldrig bemötts av så mycket respekt som just där.
Permalänk | Anmäl
Allan Ladd, 2010-02-09, 16:03
En utebliven handskakning är en del av en helhet. Övriga beståndsdelar är nekande av kvinnors samhälleliga rättigheter och allmänt avståndstagande från rättssamhället och yttrandefrihet. Lärofäderna finns i Iran eller Saudi-Arabien.
Fast å andra sidan, ska jag kanske inte låta mig bekommas - när sådana här ideologier får makten så lär det visserligen inte bli några fler öl på fredagen, men å andra sidan kommer feministerna att vara kompakt tysta (med undantag av vrålen vid offentliga piskningar och steningar).
Permalänk | Anmäl
Rick, 2010-02-09, 16:12
#41 A Svensson
Ett muslimskt perspektiv på saken:
"Anledningen till att en del troende muslimer inte vill skaka hand med någon främmande av det motsatta könet är att de vill skydda sig själva från syndiga tankar och utesluta risken att känna attraktion till någon som de inte är gifta med."
http://muslimskaperspektiv.blogspot.com/2010/02/en-handskakning-varfor-e...
Jag förstår dock inte varför det skulle vara religiöst betingat och därför särbehandlas, är inte detta en kulturell styggelse? Dessutom kan väl alla människor känna attraktion? Kan denna känslige man arbeta tätt tillsammans med kvinnor (utan burqa) utan att känna attraktion även om de inte rör varandra?
Vore intressant att få höra en muslim tillägga något här och försöka få oss att förstå...
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2010-02-09, 16:15
Anna B,
"Vad sysslar arbetsförmedlingen med?"
Jo, de gör allt som står i deras makt för att få folk att tro att de verkligen gör något överhuvudtaget för att förmedla jobb.. Det spelar ingen roll om människor inte uppfyller företagens anställningskrav, de ska ändå skickas dit för att få erfarenhet och inte "slöa till", vilket kostar företagen enorma summor i tid och engagemang och dessutom ger AF dåligt rykte! Bättre i så fall att försöka få in folk på utbildningar så de utvecklas och BLIR personer företagen vill anställa.. Men i Sverige får inte sunt förnuft råda..
Permalänk | Anmäl
Linnéa, 2010-02-09, 16:24
Tingsrätten skriver bl a såhär: "Det måste antas att en hypotetisk jämförelseperson – som av något annat godtagbart skäl varit förhindrad att ta en främmande person av motsatt kön i hand – inte skulle ha drabbats av motsvarande åtgärd från Arbetsförmedlingens sida."
Tingsrätten anser alltså att det är godtagbart i Sverige att av religiösa skäl låta bli att ta någon i hand. Det är här tingsrätten sätter ned foten. Men är det verkligen godtagbart och förenligt med en svensk samhällssyn att behandla kvinnor så? Och "förhindrad" - var han verkligen det? Det är ju ändå hans val oavsett vad han grundar sitt val på.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-02-09, 16:30
125 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Anders Ubult borde lära sig vad "fobi" betyder istället för att haspla ur sig detta utnötta och meningslösa "islamofibi".
Vidare borde han ta en titt på hur inte bara varje varje land, utan också varje storstadsförort i väst där islam vuxit sig stark, ser ut...
En handskakning betyder olika saker. Det är inte bara att hälsa. Det är att också visa respekt och förtroende för varandra. Eftersom en demokrati vilar på individens och inte gruppens (familjens, könets, församlingens etc) ansvar och rättigheter måste också handskakningen ses som en del i detta. En anställnngsintervju innebär att det är något mer än bara en hälsning. Här visar man sin inställnng till den man eventeullt ska ha ett samarbete med. Det är därför man har rätt att bli ledsen och trött på att religionens makt tar får ta det här steget.
Sedan när blev att skaka hand den enda legitima hälsningsgesten? Vad hände med den personliga friheten? Och var tog Folkpartiets centrala favståndstagande av Mathias Sundin vägen? Frågor, frågor, frågor...
Bäste Anders Utbult,
Jag tror mig förstår att du med näbbar o klor försöker ange en nyanserad bild av debatten, tyvärr måste jag peka ett misslyckande här!
Du vältrar dig i andra- och kanske också tredjehandsinformation, kom ihåg att vare sig du eller undertecknad fanns på plats, då 2008, när incidenten tilldrog sig!
Men oavsätt hur och/eller varför är det INTE frågan om trosuppfattning vi ska ta med oss till domstolarna -det är i sak den oerhört viktiga frågan om alla människors lika värde (och inget annat!) som bör prövas.
Vi kunde igår lyssna till riksimamen Abd al Haqq Kielan (född Leif Karlsson...) försvarstal om att hälsningsgesten att "lägga handen på hjärtat och buga inför en främmande kvinna" skulle vara det yttersta beviset på respekt för samma kvinna och "så har man gjort i årtusenden".
Nå, den förklaringen kunde jag mycket väl ha köpt OM DET INTE VORE FÖR ATT DET "RESPEKTFULLA" SÄTTET ATT HÄLSA INTE TILLÄMPAS NÄR DET ÄR EN MANSPERSON MAN HÄLSAR PÅ!
Nej Anders, om det är ett nyanserat samtal i ämnet du vill ha - då vill jag råda dig att hålla dig till det som borde vara sakfrågan, nämligen alla individers lika värde på ALLA plan och utan interferering av olika trosuppfattningar!
Ja jag kan tänka mig att vänstern darrar nu efter DO:s stora klavertramp för gissa om detta kommer att ge SD väljare. Och väl förtjänt är det dessutom - dom har min röst nu i alla fall. Nånstans måste vi vända denna vansinniga utveckling och den 19 september har vi alla chansen. Ta den!
Ja jag kan tänka mig att vänstern darrar nu efter DO:s stora klavertramp för gissa om detta kommer att ge SD väljare. Och väl förtjänt är det dessutom - dom har min röst nu i alla fall. Nånstans måste vi vända denna vansinniga utveckling och den 19 september har vi alla chansen. Ta den!
Anders tycks ha svårt att hitta exempel på kvinnoförakt inom islamska kulturer. Det har ingen annan människa svårt med.
Tokvänstern skälver av skräck inför valet i höst och SD gnuggar händerna.
Katri Linna jobbar på bra för att jämna vägen inför SD,s intåg i riksdagen...
Du får skaka hand eller inte hur fan du vill, men förvänta dig inte att få ett jobb då. Och det är inte diskriminering. Beter du dig konstig så vill folk inte vara med dig. Hur svårt är det att förstå?
Om vi reser till muslimska länder måste vi förstå deras kultur. När dom kommer hit måste vi förstå deras kultur. När ska dom förstå vår kultur?
Handhälsningen säger mycket om personen t ex hur fast och innerligt du trycker. Ingår alltså i presentationen av dig själv.
Själv bor jag utomlands och här är tre kindpussar en vanlig hälsning. Skulle jag neka till det för att min religion inte påbjuder det? Det skulle vara att förstöra den sociala kontakten. Och när man bor utomlands får man ta seden dit man kommer. Annars får man hålla sig i Sverige.
Jag har bott i en förort i hela mitt liv och sett människor komma och gå, och det är större problem med våldsamma Svenne banan, än "muslimska män" Visst kan det finnas en äckligt över-macho attityd bland många unga invandrarmän.... tills man behövt säga något, då är det oftast trevligt och artigt.
Svenne banan i samma situation har oftast smockan hängande i luften. visst man KANSKE tar i hand om det inte bara blir en ryckning med huvudet, men et finns ingen artighet eller hjärtlighet i tonfall eller ordval, inget människointresse, bara förakt..
Jag då.... Jag är mörkhårig svennebanan, och ser varken ut som en invandrare eller svennebanan men det är bland "invandrare" ex hos "muslimska män" jag möter artighet inte bland "de mina"
Sverige har blivit ett okunnigt rasseland, kanske för att ingen längre läser böcker på andra språk...? Vem vet?
#6 Christian B, 2010-02-09
Vad svamlar du om? DO har inte gjort något klavertramp. Tvärtom! Tingsrätten gav DO rätt. Den muslimske mannen blev utsatt för ett övergrepp från Arbetsförmedlingens sida. Och nu har rättvisa skipats.
http://www.do.se/Documents/pdf/forlikningarochdomstolsarenden/T7324-08%2...
Du Lars, att du blir OK bemött beror på att du inte är kvinna - fundera lite över det...
Låter minsann som om Lars har lite fördomar baserade på etniskt ursprung :)
Rätta mig om jag har fel, men det råder tydligen delade meningar huruvida mannen verkligen hälsade (med en bugning) - enligt mannen - eller inte hälsade alls utan var otrevlig - enligt arbetsförmedlingen.
Kanada är ett mycket segregerat land även om invandrarna inte är fattiga och utan kompetens som många är i Sverige.
På SVT:s nyheter framgick det också att mannen tittade bort och eventuellt vände sig ifrån Arbetsförmedlingens tjänsteman. Troligen Han visade han henne inte rimlig respekt och mänskig hyfs.
Man ryser när man tänker på hur Sveriges demokrati och jämställdhet håller på att urholkas.
Utbult,
Sundins artikel beskriver mer en situation än en attack på en enskild man, läs igen ska du se.
Själv är jag bara kvinna(ja lite annat också..), men absolut inte SD, inte -fob av någon sort(jo, lite ormfobi), inte fientlig heller(jo mot bilomogna som kör om i snömodden och ligger i diket längre fram)
Osv om man nu ska skoja till det.
Som "bara kvinna" är jag rasande ursinnig och blodtryckshöjande förbannad på den sanslöst, uridiotiska situation som uppstått och pågår och förvärras!!!
Det borde ha funnits mijoner sätt att lösa denna problematik på, är vi inte människor på samma jord?
Ingen vettig med sunt bondförnuft kan fatta vad som händer, är det en lekstuga för div folk som är sysslolösa och har för bra betalt, eller som har gått igenom alla väggarna och försvunnit?
Övergett verklighetens folk.
Och som trycker stop i tidsresan och slänger till oss budskap från urtiden, obegripliga.
Eller är det snabba flash från framtiden?
Så Utbult, som man fattar du noll, din hand är inte utmobbad.
Att inte ta en utsträckt hand är en grov förolämpning i Sverige och i synnerhet om man tar andra i hand vid samma tillfälle.
Vad ska DO driva in skadestånd för nästa gång, att svensken inte pratar arabiska?
Dags att dra en linje och förklara att i Sverige är inte religion en legitim förevändning för att bete sig illa!
Bort med religiöst tramsande från skolor och arbetsplatser så kan vi se om det finns några förutsättningar för integration sen. De bra invandrarna kommer att respektera det, övriga kan flytta hem.
#14 Anders A Nilsson, 2010-02-09
Det är klarlagt att mannen hälsade med en bugning och att han definitivt inte uppfattades som otrevlig av kvinnan ifråga.
Det var någon av arbetsförmedlingens anställda som ondgjorde sig och påstod att han betedde sig så för att inte behöva ta praktikplatsen. Detta var skälet till att de drog in hans ersättning.
Därefter försökte AF få det till att det hela handlande om jämställdhet. En uppenbar efterhandskonstruktion,. Arbetsförmedlingen har betett sig grisigt.
radikala muslimer bäddar för SD
ja vill ju oxå få 60 000 skettefritt..Nästa gng ska jag låtsas va muslim när jag e på jobb-intervju..
#18
Ha!
Så kul med alla här som vet exakt hur det gick till, det hände för flera år sen.
Trångt måste det ha varit på detta möte och tyst efteråt.
Ingen av oss som skriver kan veta, vi får dra slutsatser av läst och sett i tv, m.m.
Och den vakne kan direkt se att det skiljer sig mellan inslagen, självklart. Hur tv nappar och gör stor grej när de märker att ljuset blinkar rött, folket är på, tittarsiffror.
Men vi får ändå tro att det hänt eftersom en dom fallit och de fakta som visas upp är utomordentligt trista.
Om man är kvinna.
Om man(man?) har inbillat sig att statsreligionen har avskaffats.
Om man börjar inbilla sig att man+kvinna är jämbördiga.
Osv., bara att fylla på. De flesta män ser samma som kvinnor i frågan, verkar det som.
Man måste läsa vad alla vittnen sagt i rättegången....den version med bugning osv har tydligen inte stöd av andra personer som var närvarande...synd att arbetsgivaren inte fick chans ställa frågan om den arbetssökande kunde vägra rädda liv på de kvinnliga arbetskamraterna, som i så fall krävt kroppslig beröring.....!!!????
ja vill ju oxå få 60 000 skattefritt..Nästa gng ska jag låtsas va muslim när jag e på jobb-intervju....
Då blir det extra cash i kassan.
Trots att jag är man, av svenskt ursprung, finns det andra män jag aldrig skulle skaka hand med, dit hör sådana som BoT. För min del handlar det om att jag enbart skakar hand med sådana som jag respekterar. Efter att ha läst en del av den mannens inlägg skakar jag bara på huvudet . Jag trodde en gång att Newsmill skulle vara seriöst, men har funnit att det till största delen är Expressens gamla rättshaverister som har funnit en ny plats att spy ur sig sin galla på.
@15 Anja
Sverige är inte ett jämställt land. Svenska män anklagar muslimer för att vara kvinnoföraktare. Det är ju tur att de har någon att skylla ifrån sig på eftersom de är minst lika goda kålsupare själva. Inte ens i Sveriges riksdag är kvinnor fredade från kvinnoförakt:
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/tolgfors-anklagas-for-manlig-harskarte...
#18 Joakim,
Det är väl ändå inte fastslaget att han hälsade respektfullt eftersom de andra som var där bestrider detta, de säger tvärtom att han var otrevlig och inte ens ville se på kvinnan. Männen däremot tog han i handen. Kvinnan har faktiskt uttalat sig också om att hon kände sig kränkt över mannens beteende.
Han hänvisar själv till sin muslimska tro, men jag har aldrig hört talas om att något sånt skulle ha stöd i Koranen? Han behöver dock inte bevisa att han blivit diskriminerad, det är AF som ska bevisa att de inte diskriminerat honom.
Och allt tal om att i delar av Asien bugar man också för att visa respekt, detta baseras inte i deras religion och "rädsla" för kvinnor, utan sägs komma sig av att handsvett är vanligare förekommande i många asiatiska länder och många vill undvika att ta i hand av denna anledning.
#25 Anna B
Din synpunkt är inte riktigt relevant i det här sammanhanget. Sverige är det mest jämställda landet i världen.
Du kan inte ha en aning om patriarkala invandrarkulturer; många av dem är muslimska.
Islamismen dvs politisk islam med sharialagar går framåt i Sverige.
Flera av våra riksdagspartier har nominerat islamister till riksdagen. Hur kan dom ha gjort det? Det övergår min fattningsförmåga. Jag säger som flera andra: bojkotta de partier som lyfter fram islamister till riksdagen, vår lagstiftande församling.
Anna B:
"Det är ju tur att de har någon att skylla ifrån sig på eftersom de är minst lika goda kålsupare själva."
Jaja....det blir nog bra. Tyvärr fullständigt omöjligt att ta dig på allvar. Låt mig gissa, du röstar på FI?
@27 Anja
Du, jag känner många människor från så kallade patriarkala kulturer. Och jag kan tala om för dig att svenska män inte är mindre kvinnoföraktande än andra. Det tar sig bara andra uttryck. Att vi formellt är det mest jämställda landet hjälper inte. Det argumentet får vi kvinnor numera oss körda i halsen stup i kvarten.
Du kanske har missat nyheten om den våldtäktsmisstänkte polischefen...
#29 "Du kanske har missat nyheten om den våldtäktsmisstänkte polischefen..." Ingår det i svensk kultur/religion? Kommer han att belönas med skadestånd?
En klen tröst i sammanhanget är ändå att mannens ”skadestånd” kommer att minska hans socialbidrag med motsvarande summa!
Men ändå… att denna människa nu ska ges rätten att ägna sig åt sin religion och därmed försörjas av offentliga medel resten av sitt liv…
Suck…
#26 Linnéa, 2010-02-09, 12:49
Om den verkliga orsaken till att den muslimske mannen inte erhöll praktikplatsen var hans beteende, så ljög bevisligen företaget Melament AB när de hävdade att det berodde på att det var pga av hans bristande kompetens. Och om kvinnan ifråga verkligen kände sig kränkt så är det företaget Melament AB som ska klandras för bristande jämlikhet eftersom de ger en helt annan officiell version.
Att AF först påstår att mannens uppträdande var medvetetet respektlöst och först senare börjar svamla om att det handlar om jämställdhet visar med all önskvärd tydlighet att de gjorde bort sig.
Ett solklart fall av myndighetsmissbruk vilket ju också är vad Stockholms tingsrätt kommer fram till.
@28 Illwill
Öööh, vad har du med det att göra? Låt mig gissa, du är en mullig mansgris och feministhatare som projicerar dina mansgrisfasoner på muslimer.
Det här målet handlar väl inte om speciellt kvinnoförakt. Det handlar ju om religiösa renhetsregler som de får dåligt samvete om de inte följer. De reglerna gäller ju tjejerna lika mkt, har ni glömt den här tv-serien för ett tag sen där tre unga muslimska tjejer som programledare som skulle ge sin bild på saker o ting. En av de tjejerna följde samma religiösa regler som den här mannen och ville inte ta en svensk man i hand som de skulle intervjua, vilket ledde till ett himla rabalder. vad ska ni kalla henne då, ett stackars offer förstås !för de hemska muslimmännen eftersom hon var tjej. Isåfall är den här mannen lika mkt ett offer för en religiös kultur. Men ska man fråntas akasseersättning för det?!
@30 Sten Nilsson
Ja, om domstolen friar polischefen, kan han garanterat inkassera ett fett skadestånd.
Och där kom Maja i #34 fram till pudelns kärna - det är islam som är problemet.
@28 Illwill
Öööh, vad har du med det att göra? Låt mig gissa, du är en mullig mansgris och feministhatare som projicerar dina mansgrisfasoner på muslimer och får din manlighet kränkt när du konfronteras med sanningen.
9 kapitlet 1 § brottsbalken: "Den som, med uppsåt att riket eller del därav skall, med våldsamma eller eljest lagstridiga medel eller med utländskt bistånd, läggas under främmande makt eller bringas i beroende av sådan makt eller att del av riket skall sålunda lösryckas, företager handling som innebär fara för uppsåtets förverkligande, dömes för högförräderi till fängelse i tio år eller på livstid eller, om faran var ringa, i lägst fyra och högst tio år."
Joakim,
Jag har inte påstått att anledningen att han inte fick jobbet var hans beteende, bara att företaget och AF ansåg att han betett sig illa. Själv skulle jag aldrig anställa någon jag tycker beter sig respektlöst mot mig som kvinna och chef.
En lite mer ingående artikel än många andra:
http://smp.se/nyheter/almhult/arbetsformedlingen-i-almhult-falls-for-diskriminering(1764890).gm
#39 Linnéa, 2010-02-09, 14:34
Uppenbart är i alla fall att Arbetsförmedlingen betett sig illa.
Dessutom kan man ju undra vad det är för vits med att skicka arbetslösa på jobbintervjuer om de saknar "efterfrågade kunskaper" och dessutom inte är utrustade med en fysik som "passar för arbetsuppgifterna".
I mina ögon är denna arbetsförmedling dubbelt inkompetent. Vad sysslar de med egentligen?
Här ett citat från den muslimske man som fick skadestånd:
"Vid mötet på antidiskrimineringsbyrån i Malmö i oktober 2007 säger AC enligt DO:s anteckningar följande:
- Vid mötet (på företaget) sade arbetsförmedlingen representanter till mig att de var skrämda över att jag inte tar kvinnor i hand. Vi pratade om gränser och jag sa att om jag kan ta en kvinna i hand så vad är det som säger att jag inte får röra henne någon annanstans. Det är svårt att dra gränser."
A Svensson i #41 visar på hur långt ifrån varandra kulturerna ligger.
Mannen påstår alltså att OM han tar en kvinna i hand så kommer han sen inte kunna dra gränsen för att ta henne på andra ställen...
Helt horribelt - eller kanske orsaken till våldtäktsstatistiken om man får vara cynisk...
Svar till #13
Visst kan det vara så att jag behandlas bättre av andra män bara för att jag är man, tanken har slagit även mig, men frågan är om jag genom mitt liv bara mött män, varför svennebanan beter sig så mycket sämre och mer oartigt än invandrarmän, och inte heller sade jag något om hur kvinnorna betett sig. Jag har träffat ("muslimska") kvinnor som inte velat hälsa med handskakning. Visst kändes det fånigt första sekunden, särskilt om jag nyss tagit någon av de andra ("muslimska")kvinnorna i hand, men jag har efter den sekundens pinsamhet aldrig känt mig mindre respekterad, utan respekten har varit den samma. Samma sak gäller när jag eller någon polare gått med barnvagn - då fler "muslimer" hjälpt till, eller kollat vilka som smutsat ner sätet mittemot på tågetmed sina skitiga leriga fötter - svennebanan. Vissk kanske jag är bättre behandlat av män för att jag är man, men varför behandlar inte svennebanan andra och varandra med större respekt?? Respekt är inget lätt ämne, men det finns inget som säger att "muslimer" är sämre på respekt - däremot lever många med en "importerad kultur" vi svenskar ännu inte hunnit vänja oss vid, med ex seden att inte ta i hand hur som helst, vilket delas av indier, kineser, japaner, koreaner, indonesier....några fler än vi svenskar i alla fall...
Lars #43, du skriver:
"däremot lever många med en "importerad kultur" vi svenskar ännu inte hunnit vänja oss vid"
En hel del av dessa kulturella yttringar är inget positivt och inget vi någonsin vill vänja oss vid.
Vi måste respektera muslimer i deras OCH våra hemländer.
När ska dom respektera vår kultur någonstans?
@45 Danne
Har du överhuvudtaget varit i ett muslimskt land eller ens träffat en muslim? Jag har många års erfarenhet av detta och har aldrig bemötts av så mycket respekt som just där.
En utebliven handskakning är en del av en helhet. Övriga beståndsdelar är nekande av kvinnors samhälleliga rättigheter och allmänt avståndstagande från rättssamhället och yttrandefrihet. Lärofäderna finns i Iran eller Saudi-Arabien.
Fast å andra sidan, ska jag kanske inte låta mig bekommas - när sådana här ideologier får makten så lär det visserligen inte bli några fler öl på fredagen, men å andra sidan kommer feministerna att vara kompakt tysta (med undantag av vrålen vid offentliga piskningar och steningar).
#41 A Svensson
Ett muslimskt perspektiv på saken:
"Anledningen till att en del troende muslimer inte vill skaka hand med någon främmande av det motsatta könet är att de vill skydda sig själva från syndiga tankar och utesluta risken att känna attraktion till någon som de inte är gifta med."
http://muslimskaperspektiv.blogspot.com/2010/02/en-handskakning-varfor-e...
Jag förstår dock inte varför det skulle vara religiöst betingat och därför särbehandlas, är inte detta en kulturell styggelse? Dessutom kan väl alla människor känna attraktion? Kan denna känslige man arbeta tätt tillsammans med kvinnor (utan burqa) utan att känna attraktion även om de inte rör varandra?
Vore intressant att få höra en muslim tillägga något här och försöka få oss att förstå...
Anna B,
"Vad sysslar arbetsförmedlingen med?"
Jo, de gör allt som står i deras makt för att få folk att tro att de verkligen gör något överhuvudtaget för att förmedla jobb.. Det spelar ingen roll om människor inte uppfyller företagens anställningskrav, de ska ändå skickas dit för att få erfarenhet och inte "slöa till", vilket kostar företagen enorma summor i tid och engagemang och dessutom ger AF dåligt rykte! Bättre i så fall att försöka få in folk på utbildningar så de utvecklas och BLIR personer företagen vill anställa.. Men i Sverige får inte sunt förnuft råda..
Tingsrätten skriver bl a såhär: "Det måste antas att en hypotetisk jämförelseperson – som av något annat godtagbart skäl varit förhindrad att ta en främmande person av motsatt kön i hand – inte skulle ha drabbats av motsvarande åtgärd från Arbetsförmedlingens sida."
Tingsrätten anser alltså att det är godtagbart i Sverige att av religiösa skäl låta bli att ta någon i hand. Det är här tingsrätten sätter ned foten. Men är det verkligen godtagbart och förenligt med en svensk samhällssyn att behandla kvinnor så? Och "förhindrad" - var han verkligen det? Det är ju ändå hans val oavsett vad han grundar sitt val på.