[...] det inte? Teologie kandidat Tommy Wingren menar op Newsmill att Koskinen har fel och inte kan sin Bibel. Som stöd för sin tes ger han [...]
Blogg:Lindenfors blogg » Vad har Bibeln att säga om Hait, 2010-02-08, 13:35
[...] det innevarande tillståndet i Sverige visar sig, är inte svårt att se [newsmill]. Det syns även i de resonemang som förs av enskilda individer, som exempelvis i religiösa [...]
Blogg:Ett fungerande samhälle, måste baseras på en rättvis lagbok , 2010-02-07, 14:59
[...] börjat använda bibelns standard för sanning även på verkligheten. Idag ser vi en debatt mellan präst, sångerska och en teolog som gör att jag tvivlar på människornas förstånd. Att använda bibeln som en manual som [...]
Blogg:Vilsna människor… « PeoWagstrom̵, 2010-02-05, 21:07
Carola gav mig ett gott skratt när jag läste artikeln från Haiti, där hon står på en ruinhög och pratar om tidens slut. Jo, det står i bibeln ju... hahaha. Ja det mesta står i bibeln och jordbävningar har funnits i alla tider.
Och så hänvisar hon till filmen 2012... jaja den visar ju framtiden. Det var väl en dokumentär?
Till och med Sveriges Radio verkar tro på det där med Guds straff. Jag hörde på "Människor och tro" i P1 att olika präster har olika förklaringar till att det skett en jordbävning på Haiti. En var att eftersom världens ledare misslyckades med att komma överens i Köpenhamn så ... fixade Gud så att det blev jordbävning. Yeah right!
Stackars Carola hon tror att en film från Hollywood speglar sanningen. Vidskepelse. Inget annat. Har skrivit om det här på Newsmill också eftersom jag känner mig delaktig i de där uppfattningarna om mayaindianernas kalendrar.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/28/domedagen-ar-inte-nara
Varför vill vi tro att världen går mot sitt slut? Jo, för att det är inbyggt i vår religion kristendomen. Men om vi ser oss om och tittar på naturen så ser vi att den alltid går i cykler. Nu är det vinter och sedan blir det vår.
Universum är uppbyggt på det viset med runda klot i rymden. Och vi människor har cirkeln och en kvadrat inskriven i den, som en symbol för livet. Vi är andliga varelser, som vistas här en stund för att utvecklas och arbeta i den materiella världen.
Alla självmordssekter har predikat jordens undergång och begett sig härifrån innan det hände... fast det hände visst inget?
Uppenbarelseboken med det berömda talet 666 kan uttolkas som den dåvarande kejsaren i Rom. Talet var länkat till Nero på den tidens spår arameiska. Det handlade alltså om romarrikets fall. Och det föll ju. Det gör alla riken förr eller senare, som har anspråk på att ta över världen.
Men Carola tror på vår snara undergång. Okej vi ses den 22 december 2012... or not ;)
Permalänk | Anmäl
Ann Helena Rudberg, 2010-02-05, 17:16
Men för tusan. Kan de där troende inte bara lägga ner och bli lite normala? Kan man över huvud taget vara vid sina sinnes full bruk om man gör jämförelser med vad som står i Bibeln och vad som är en faktisk katastrof i verkliga livet?
Permalänk | Anmäl
Thommy M., 2010-02-05, 17:39
Bör inte Sverige, ett av världens mest sekulariserade länder, snart drabbas av Guds vrede? Vi är ju väldigt många nu som har svårt att förstå varför det skulle vara mer rimligt att tro på den kristna guden än Tor eller Tomten.
Nej dessa sagoväsen finns lyckligtvis inte, dessvärre fortsätter mänskligheten världen över att drabbas av religioner med dess dogmer och vidskepligheter.
Permalänk | Anmäl
Carl-Johan Berger, 2010-02-05, 17:53
Öhhh ok.. Flygande spagettimonstrets kyrka har också självuppfyllande profecior och tecken som uppenbarar sig frekvent.
Dårar
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-02-05, 18:08
Tänk om alla som tror att bibeln är sagor och kristna är dårar har FEL?
Permalänk | Anmäl
systeryster, 2010-02-05, 18:13
Antag att man granskade humanismen med samma frenesi som kristendomen nagelfars. Vad skulle man hitta för tokigheter då? Tänk om det finns en massa saker humanister tror på idag som är lika tokiga och lika fel som att jorden är platt eller skapades på 6*24 timmar.
Vänd på den humanistiska stenen och granska skalbaggarna, tack.
Permalänk | Anmäl
En intressant fråga, 2010-02-05, 18:35
Och enligt denna dåre är Haiti förhäxat för att de slöt en pakt med djävulen.
http://www.youtube.com/watch?v=S5nraknWoes
Där har teologer mer irrelevans att bita i.
Permalänk | Anmäl
Mike Nilson, 2010-02-05, 18:38
Min poäng: Carola är en seriös kristen person som kommer att tänka på Jesu ord när hon ser katastrofen. Hon har därmed inte sagt att tiden är slut. Men varje kristen reagerar med eftertanke över detta kanske varningens tecken från Gud.
Koskinen är en präst och biskop som vill göra sig populär i tidens anda och struntar i vad skriften egentligen säger. Han är formad intressant nog i samma anda som den som grundade Jehovas vittnen Charles Taze Russel. Vad lär vi av det?
Ni som inte omfattas av denna innerliga kristna tro förstår självklart inte detta. Måste ni det?
Vänligen
Tommy
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 18:59
Okej och här har vi en lista på flera förutsägningar i Bibeln som tyder på att jordens undergång redan borde ha hänt.
http://www.evilbible.com/end_times.htm
Permalänk | Anmäl
Anders E., 2010-02-05, 19:03
Sekulariserade svenskar är en udda och insnöad sekt i ett internationellt perspektiv. Att de inte gjort några andliga erfarenheter gör att de är emot andras erfarenhetet. Ungefär att jag som aldrig varit i Australien förnekar kängurur, för jag har minsann aldrig sett några. Carola har rätt!
Permalänk | Anmäl
Slalom-kalle, 2010-02-05, 19:04
Jordbävningar är varken vanligare eller ovanligare nuförtiden än de varit tidigare. Därför kan inte något alls sägas förebådas ens i biblisk mening med katastrofen på Haiti.
Låt oss istället be en stilla bön för dem som söker andlig vägledning hos Carola.
Permalänk | Anmäl
Lars Bohman, 2010-02-05, 19:09
" Möjligen är han en präst i vår ateistiska tid som varken har djup tro eller teologisk kunskap. Har vi verklig nytta av sådana präster?"
Så du menar, Tommy, att domedagspredikare gör större nytta än präster som inte skuldbelägger jordbävnngsoffer och homosexuella?
Permalänk | Anmäl
Charlie Darwin, 2010-02-05, 19:12
Det är Svensson som mest behöver mission, inte Haiti eller u-länder. De flesta svenskar har inte upplevt större förtvivlan än dagen då de tappade busskortet. Vad vet svensken i gemen om lidande, intet. Vad vet svensken i gemen om var det finns tröst för hopplöshet, intet.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 19:18
Nej, Karl. Varken ”domedagspredikare” eller ”populärpredikare” som Koskinen är bra för den religiösa hälsan. Vi behöver predikare som verkligen är kunniga och som säger som det är, både med tanke på vårt nuvarande liv och vad skriften säger. Lögner och halvsanningar tenderar att avslöjas, eller hur?
Min avlägsna släkting, Gustaf Wingren, var bra. Men han är tyvärr avliden.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 19:23
Hela debatten visar bara hur viktigt det är att minimera all religiös påverkan på samhället. Att man 2010 på fullt allvar kan tro att man i bibeln kan få kunskap om jordens framtid är skrämmande.
Permalänk | Anmäl
NumeroUno, 2010-02-05, 19:27
Charlotte!
Varför menar du att Carola är störd. För att hon är djupt troende?
Är då alla nunnor och munkar störda?
Och er andra!
Det vore bra om ni som kommenterar tänker lite länge än vad näsan räcker! Flera av er tycks ha ett mantra: Religion är vidskepelse, punkt och slut. Men kära ni så enkelt är varken livet eller universum.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 19:33
Nu kommer trollen uppkrälande från underjorden. Förlåt dem.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 19:35
K Persson du tillhör en liten isolerad nordeuropeisk sekt.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 19:41
K Persson
Så all fakta är alltid synlig och tydlig?
De logiska empiristerna har forskningen lämnat sedan länge, min vän! Du lever i en förgången tid!
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 19:55
Och vad VET ni, Tommy Wingren och Lars Hellman? Ni TROR och kan inte komma med några som helst fakta.
Men om ni kan komma med FAKTA så är jag naturligtvis idel öra.
Anser dock att fakta måste uppfattas av våra sinnen (så ja, "synlig" och "tydlig") hur kan vi annars veta? Menar ni att fjantarna som skrev bibeln och koranen visste mer då än vad vi vet nu?
Tommy Wingren:
Så forskarna har lämnat en nutid för att gå tillbax till dåtid för där finns svaren? Jag lever i en "förgången" tid trots att jag hyllar nuet och framtiden? Forskningen har gett sig tillbax 2000år, för där finns svaren? Hör ni själv hur snurrigt det låter?
Lars Hellman:
Ja, att jag "tillhör en liten sekt" (då jag inte är troende) är bedrövligt då merparten av folk verkar tro på skitsnack. Om inte ni skärper er så lär detta sluta olyckligt för oss alla(h).
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-05, 20:12
Här är sista meningen i Stephen Hawkings senaste bok. Har du hört talas om honom? Är han en tillräcklig materiell auktorietet för dig?
"...why is it that we and the unierse exist. If we find the anwer to that, it would be the ultimate triumph of human reason - for then we woluld know the mind of God."
Ordagrant citerat.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 20:21
Fast stavfelen är mina
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 20:22
Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?
Permalänk | Anmäl
Thommy M., 2010-02-05, 20:36
Lars Hellman: Läs inlägg 26 av Thommy M.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Tack Thommy!
Permalänk | Anmäl
K Persson, 2010-02-05, 20:38
@25 Lars Hellman: Om du inte riktigt greppat det än så kan jag upplysa dig om att auktoritetstroende är en särdeles ovanlig egenskap hos humanister och ateister.
Permalänk | Anmäl
Thommy M., 2010-02-05, 20:56
@25 Lars Hellman: Om du inte riktigt greppat det än så kan jag upplysa dig om att auktoritetstroende är en särdeles ovanlig egenskap hos humanister och ateister.
Permalänk | Anmäl
Thommy M., 2010-02-05, 20:56
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 20:55
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 20:55
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 20:55
De stora vetenskapliga giganterna i vår tid K Persson och Thommy M. "Obegåvat så man får kramp" Ja Stephen Hawking har ni två tomtar helt klart aldrig hört talas om. Googla nu på honom och ägna några månader att läsa på, återkom sedan. Hahaha.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 20:58
Det är skrämmande att religion, detta mänsklighetens humbug, har fått en så etablerad plats i samhället. Religion är en översittarfilosofi där den ynklige för en liten stund får vara något större än en råttskit.
Permalänk | Anmäl
Bossebau, 2010-02-05, 21:27
Jag antar att de flesta humanister haft stora problem med sin potträning eftersom ni verkligen avskyr auktoriteter. Jag tror till och med ni är allergiska mot ordet fast ni inte riktigt förstår det. Tycker ni att världens ledande fysiker, som med befog kan betraktas som den mest materiella vetenskapen som finns, är för auktoritära för er. Ni borde sitta i soffan med nån plyschfarbror, så ni inte känner er det minsta hotade, jättebäbisar.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 21:27
Vi har levt i den yttersta tiden i 2000 år.
Det är så bekvämt för en bokstavstroende kristen att glömma bort att naturkatastrofer, krig, svält, sjukdomar, pandemier, gräshoppsinvansioner och allt vad det är har alltid funnits och kommer att finnas i framtiden också.
Carola och andra bokstavstroende verkar helt sakna perspektiv. Men jag antar att man måste förtränga intellektet för att ens tro ska passa in i ens föreställningar.
Permalänk | Anmäl
suka, 2010-02-05, 21:27
Bokstavstroende är verkligen ett passande uttryck för humanister. Ni tror verkligen på bokstäver. Ni tror att all kunskap finns i böcker, ni är färgblinda och tondöva. Skrämda och strykrädda för alla auktoriteter litar ni inte på någon utom ert eget svaga ego.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 21:40
Nja. de senaste som kommenterat: Det kunde lika bra ha varit vissa elever i de yngre åren. Hoppas inte att ni är föräldrar! Era kommentarer är faktiskt löjliga!
Permalänk | Anmäl
Tommy Wingren, 2010-02-05, 21:51
Människor som tyr sig till Gud är inte rädda. Världens andliga ledare är inte rädda. Se på världens andliga ledare. Tycker ni, ärligt talat, att det är rädsla, brottslighet, låg utbildning och otrygghet som kännetecknar våra andliga ledare.
De rädda är humanister, politiker i Sverige, EU och FN, de som är "religöst och politiskt obundna". Lita aldrig på dem för de är bara trogna mot sig själva och sina begär.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 22:06
Varken Einstein eller Hawking var/är religiösa. De och många andra vetenskapsmän använder begreppet Gud som en metafor och har alltid svarat nej på den direkta frågan om de är troende. En förkrossande majoritet av Nobelpristagare är ateister. Detta är vad man kan vänta sig då många undersökningar visa att ju mer utbildning folk har desto mindre troende är de. Religion som förklaringsmodell är givetvis fullkomligt värdelös i jämförelse med vetenskapen.
Permalänk | Anmäl
epic, 2010-02-05, 22:09
Religös = männsikans försök att styra Gud genom vidskepelse. Det är inte det som vi debaterar här. Off topic.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 22:17
Heja Carola! Du hycklar åtminstone inte med din kristna övertygelse som Koskinen och andra prelater. Du avslöjar hur genomrutten Gud är som dödar hundratusentals fattiga människor som han själv skapat till sin avbild (kanske som en hämnd för en flera hundra år gammal pakt med Djävulen). Det är klart att kristna ska tro på bibeln, Gud, Kristus (och Djävulen) och se Guds ansikte i allt elände som händer på jorden. Nu väntar vi bara på att Kristus ska stiga ner och ta oss i upptuktelse. Han kommer med svärd och blodet ska stiga upp till buken på hästarna... Vilken härlig religion du bekänner dig till, Carola!
Permalänk | Anmäl
Alf Agdler, 2010-02-05, 22:17
Alf: Ja, vilken härlig religion. Hur man kan tro på Bibeln år 2010 är en gåta! Sida upp och sida ner får man lära sig i den boken hur man ska göra med kvinnor och barn. Barnen ska dängas mot klipporna. Våldtäkt sanktioneras. Kvinnor är bara skit som man kan göra vad man vill med.
Gud är inte snäll. I alla fall inte Bibelns gud - Herren Sebaot. För det är väl han man menar när man säger Gud? Inte undra på att det finns manliga präster som inte tål kvinnliga präster. I mina ögon är Carola ett lurat lamm. Jag tycker synd om henne. Men hon sjunger bra.
Permalänk | Anmäl
Helena Palén Olofsson, 2010-02-05, 22:28
Bokstavstroende tolkar Bibeln på samma sätt som de tolkar en lärobok i betonggjutning. Hur de kan kalla sig andliga är svårt att förstå. De skapar fientlighet mot Bibeln. Det är synd, för texterna kan vara lika intressanta, som de märkliga översättningarna och tolkningarna.
Slå upp ordet oandlig i lexikondelen (NT81) och läs, att det grekiska ordet psychikós ibland översätts till fysiskt. Det är ett av många traditionella sätt, att få texten att överensstämma med sådan tro som Carola ger uttryck för.
Permalänk | Anmäl
Christer Brodén, 2010-02-05, 22:30
Är det här newsmills koncept för framtiden? Radikalfeminister och bokstavstroende? Och så tvärsäkra klimatförnekare! Hur skall detta knytas ihop? Men det är ju ett skandalmedia förstås. MERA!!!
Permalänk | Anmäl
Joakim Steneberg, 2010-02-05, 22:31
Att tolka bibeln som något annat än ren fiktion skrivet av ett par hundra olika författare borde vara tillräckligt för ett tvångsomhändertagande enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.
Permalänk | Anmäl
Carola är dummare än tåget., 2010-02-05, 22:34
Varför är Carola så lik Kristi brud i Knutby, (snygga som f-an) och
Lennart Koskinen - så lik Mannerheim, är de släkt ?
Permalänk | Anmäl
Chili Palmer, 2010-02-05, 22:32
Epic. Förklaringsmodell för ensam uteliggare. Ska vi ta den Rödgröna eller Alliansens modell? Eller humanismen och den vetenskapliga modellen.
Tror ni det hjälper att lösa hans problem politiskt, socialt, ekonomiskt, vetenskapligt, medicinskt? Tror ni han slutar leva destruktivt då? Nej han behöver ett andligt uppvaknande.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 22:35
RE: #19 Lars Hellman, 2010-02-05, 19:35
Du är förlåten!
Permalänk | Anmäl
"Gud", 2010-02-05, 22:37
Jag vet, Gud !
Haiti och liknande länder är världens uteliggare. De kommer inte sluta leva destruktivt med mindre än att de får ett andligt uppvaknande.
Permalänk | Anmäl
Lars Hellman, 2010-02-05, 22:43
Jag håller med tidigare talare.
Troende ska inte få uppfostra barn.
Att inpränta i ett barn att det finns en helig osynlig superpappa i en annan dimension som skapat oss till sin avbild tillsammans med allt i universum i perfekt harmoni och han vill INTE att någon har analsex är inget annat än psykisk barnmisshandel.
INGEN troende NÅGONSTANS har kunnat påvisa NÅGOT övernaturligt NÅGONSIN. Varför ska vi då ta dom på allvar?
Eller behandla deras tro med respekt?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-02-05, 23:25
179 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Carola gav mig ett gott skratt när jag läste artikeln från Haiti, där hon står på en ruinhög och pratar om tidens slut. Jo, det står i bibeln ju... hahaha. Ja det mesta står i bibeln och jordbävningar har funnits i alla tider.
Och så hänvisar hon till filmen 2012... jaja den visar ju framtiden. Det var väl en dokumentär?
Till och med Sveriges Radio verkar tro på det där med Guds straff. Jag hörde på "Människor och tro" i P1 att olika präster har olika förklaringar till att det skett en jordbävning på Haiti. En var att eftersom världens ledare misslyckades med att komma överens i Köpenhamn så ... fixade Gud så att det blev jordbävning. Yeah right!
Stackars Carola hon tror att en film från Hollywood speglar sanningen. Vidskepelse. Inget annat. Har skrivit om det här på Newsmill också eftersom jag känner mig delaktig i de där uppfattningarna om mayaindianernas kalendrar.
http://www.newsmill.se/artikel/2009/03/28/domedagen-ar-inte-nara
Varför vill vi tro att världen går mot sitt slut? Jo, för att det är inbyggt i vår religion kristendomen. Men om vi ser oss om och tittar på naturen så ser vi att den alltid går i cykler. Nu är det vinter och sedan blir det vår.
Universum är uppbyggt på det viset med runda klot i rymden. Och vi människor har cirkeln och en kvadrat inskriven i den, som en symbol för livet. Vi är andliga varelser, som vistas här en stund för att utvecklas och arbeta i den materiella världen.
Alla självmordssekter har predikat jordens undergång och begett sig härifrån innan det hände... fast det hände visst inget?
Uppenbarelseboken med det berömda talet 666 kan uttolkas som den dåvarande kejsaren i Rom. Talet var länkat till Nero på den tidens spår arameiska. Det handlade alltså om romarrikets fall. Och det föll ju. Det gör alla riken förr eller senare, som har anspråk på att ta över världen.
Men Carola tror på vår snara undergång. Okej vi ses den 22 december 2012... or not ;)
Men för tusan. Kan de där troende inte bara lägga ner och bli lite normala? Kan man över huvud taget vara vid sina sinnes full bruk om man gör jämförelser med vad som står i Bibeln och vad som är en faktisk katastrof i verkliga livet?
Bör inte Sverige, ett av världens mest sekulariserade länder, snart drabbas av Guds vrede? Vi är ju väldigt många nu som har svårt att förstå varför det skulle vara mer rimligt att tro på den kristna guden än Tor eller Tomten.
Nej dessa sagoväsen finns lyckligtvis inte, dessvärre fortsätter mänskligheten världen över att drabbas av religioner med dess dogmer och vidskepligheter.
Öhhh ok.. Flygande spagettimonstrets kyrka har också självuppfyllande profecior och tecken som uppenbarar sig frekvent.
Dårar
Tänk om alla som tror att bibeln är sagor och kristna är dårar har FEL?
Antag att man granskade humanismen med samma frenesi som kristendomen nagelfars. Vad skulle man hitta för tokigheter då? Tänk om det finns en massa saker humanister tror på idag som är lika tokiga och lika fel som att jorden är platt eller skapades på 6*24 timmar.
Vänd på den humanistiska stenen och granska skalbaggarna, tack.
Och enligt denna dåre är Haiti förhäxat för att de slöt en pakt med djävulen.
http://www.youtube.com/watch?v=S5nraknWoes
Där har teologer mer irrelevans att bita i.
Min poäng: Carola är en seriös kristen person som kommer att tänka på Jesu ord när hon ser katastrofen. Hon har därmed inte sagt att tiden är slut. Men varje kristen reagerar med eftertanke över detta kanske varningens tecken från Gud.
Koskinen är en präst och biskop som vill göra sig populär i tidens anda och struntar i vad skriften egentligen säger. Han är formad intressant nog i samma anda som den som grundade Jehovas vittnen Charles Taze Russel. Vad lär vi av det?
Ni som inte omfattas av denna innerliga kristna tro förstår självklart inte detta. Måste ni det?
Vänligen
Tommy
Okej och här har vi en lista på flera förutsägningar i Bibeln som tyder på att jordens undergång redan borde ha hänt.
http://www.evilbible.com/end_times.htm
Sekulariserade svenskar är en udda och insnöad sekt i ett internationellt perspektiv. Att de inte gjort några andliga erfarenheter gör att de är emot andras erfarenhetet. Ungefär att jag som aldrig varit i Australien förnekar kängurur, för jag har minsann aldrig sett några. Carola har rätt!
Jordbävningar är varken vanligare eller ovanligare nuförtiden än de varit tidigare. Därför kan inte något alls sägas förebådas ens i biblisk mening med katastrofen på Haiti.
Låt oss istället be en stilla bön för dem som söker andlig vägledning hos Carola.
" Möjligen är han en präst i vår ateistiska tid som varken har djup tro eller teologisk kunskap. Har vi verklig nytta av sådana präster?"
Så du menar, Tommy, att domedagspredikare gör större nytta än präster som inte skuldbelägger jordbävnngsoffer och homosexuella?
Det är Svensson som mest behöver mission, inte Haiti eller u-länder. De flesta svenskar har inte upplevt större förtvivlan än dagen då de tappade busskortet. Vad vet svensken i gemen om lidande, intet. Vad vet svensken i gemen om var det finns tröst för hopplöshet, intet.
Nej, Karl. Varken ”domedagspredikare” eller ”populärpredikare” som Koskinen är bra för den religiösa hälsan. Vi behöver predikare som verkligen är kunniga och som säger som det är, både med tanke på vårt nuvarande liv och vad skriften säger. Lögner och halvsanningar tenderar att avslöjas, eller hur?
Min avlägsna släkting, Gustaf Wingren, var bra. Men han är tyvärr avliden.
Hela debatten visar bara hur viktigt det är att minimera all religiös påverkan på samhället. Att man 2010 på fullt allvar kan tro att man i bibeln kan få kunskap om jordens framtid är skrämmande.
Charlotte!
Varför menar du att Carola är störd. För att hon är djupt troende?
Är då alla nunnor och munkar störda?
Och er andra!
Det vore bra om ni som kommenterar tänker lite länge än vad näsan räcker! Flera av er tycks ha ett mantra: Religion är vidskepelse, punkt och slut. Men kära ni så enkelt är varken livet eller universum.
Nu kommer trollen uppkrälande från underjorden. Förlåt dem.
K Persson du tillhör en liten isolerad nordeuropeisk sekt.
K Persson
Så all fakta är alltid synlig och tydlig?
De logiska empiristerna har forskningen lämnat sedan länge, min vän! Du lever i en förgången tid!
Och vad VET ni, Tommy Wingren och Lars Hellman? Ni TROR och kan inte komma med några som helst fakta.
Men om ni kan komma med FAKTA så är jag naturligtvis idel öra.
Anser dock att fakta måste uppfattas av våra sinnen (så ja, "synlig" och "tydlig") hur kan vi annars veta? Menar ni att fjantarna som skrev bibeln och koranen visste mer då än vad vi vet nu?
Tommy Wingren:
Så forskarna har lämnat en nutid för att gå tillbax till dåtid för där finns svaren? Jag lever i en "förgången" tid trots att jag hyllar nuet och framtiden? Forskningen har gett sig tillbax 2000år, för där finns svaren? Hör ni själv hur snurrigt det låter?
Lars Hellman:
Ja, att jag "tillhör en liten sekt" (då jag inte är troende) är bedrövligt då merparten av folk verkar tro på skitsnack. Om inte ni skärper er så lär detta sluta olyckligt för oss alla(h).
Här är sista meningen i Stephen Hawkings senaste bok. Har du hört talas om honom? Är han en tillräcklig materiell auktorietet för dig?
"...why is it that we and the unierse exist. If we find the anwer to that, it would be the ultimate triumph of human reason - for then we woluld know the mind of God."
Ordagrant citerat.
Fast stavfelen är mina
Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?
Lars Hellman: Läs inlägg 26 av Thommy M.
Jag kunde inte sagt det bättre själv. Tack Thommy!
@25 Lars Hellman: Om du inte riktigt greppat det än så kan jag upplysa dig om att auktoritetstroende är en särdeles ovanlig egenskap hos humanister och ateister.
@25 Lars Hellman: Om du inte riktigt greppat det än så kan jag upplysa dig om att auktoritetstroende är en särdeles ovanlig egenskap hos humanister och ateister.
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
Thommy M
"Att tro att det skulle finnas en anledning till vår existens är så obegåvat att man får kramp. Hur kan man ens komma på något så dumt?"
Det vet du inget om, precis som alla oss andra.
Att påstå något sådant som du gör är verkligen superobegåvat, ja genomkorkat!
Att hävda och på allvar mena att det endast är vår tillvaro finns, är så ute i blå som det kan bli. Kanske någon därute fångar det.
De stora vetenskapliga giganterna i vår tid K Persson och Thommy M. "Obegåvat så man får kramp" Ja Stephen Hawking har ni två tomtar helt klart aldrig hört talas om. Googla nu på honom och ägna några månader att läsa på, återkom sedan. Hahaha.
Det är skrämmande att religion, detta mänsklighetens humbug, har fått en så etablerad plats i samhället. Religion är en översittarfilosofi där den ynklige för en liten stund får vara något större än en råttskit.
Jag antar att de flesta humanister haft stora problem med sin potträning eftersom ni verkligen avskyr auktoriteter. Jag tror till och med ni är allergiska mot ordet fast ni inte riktigt förstår det. Tycker ni att världens ledande fysiker, som med befog kan betraktas som den mest materiella vetenskapen som finns, är för auktoritära för er. Ni borde sitta i soffan med nån plyschfarbror, så ni inte känner er det minsta hotade, jättebäbisar.
Vi har levt i den yttersta tiden i 2000 år.
Det är så bekvämt för en bokstavstroende kristen att glömma bort att naturkatastrofer, krig, svält, sjukdomar, pandemier, gräshoppsinvansioner och allt vad det är har alltid funnits och kommer att finnas i framtiden också.
Carola och andra bokstavstroende verkar helt sakna perspektiv. Men jag antar att man måste förtränga intellektet för att ens tro ska passa in i ens föreställningar.
Bokstavstroende är verkligen ett passande uttryck för humanister. Ni tror verkligen på bokstäver. Ni tror att all kunskap finns i böcker, ni är färgblinda och tondöva. Skrämda och strykrädda för alla auktoriteter litar ni inte på någon utom ert eget svaga ego.
Nja. de senaste som kommenterat: Det kunde lika bra ha varit vissa elever i de yngre åren. Hoppas inte att ni är föräldrar! Era kommentarer är faktiskt löjliga!
Människor som tyr sig till Gud är inte rädda. Världens andliga ledare är inte rädda. Se på världens andliga ledare. Tycker ni, ärligt talat, att det är rädsla, brottslighet, låg utbildning och otrygghet som kännetecknar våra andliga ledare.
De rädda är humanister, politiker i Sverige, EU och FN, de som är "religöst och politiskt obundna". Lita aldrig på dem för de är bara trogna mot sig själva och sina begär.
Varken Einstein eller Hawking var/är religiösa. De och många andra vetenskapsmän använder begreppet Gud som en metafor och har alltid svarat nej på den direkta frågan om de är troende. En förkrossande majoritet av Nobelpristagare är ateister. Detta är vad man kan vänta sig då många undersökningar visa att ju mer utbildning folk har desto mindre troende är de. Religion som förklaringsmodell är givetvis fullkomligt värdelös i jämförelse med vetenskapen.
Religös = männsikans försök att styra Gud genom vidskepelse. Det är inte det som vi debaterar här. Off topic.
Heja Carola! Du hycklar åtminstone inte med din kristna övertygelse som Koskinen och andra prelater. Du avslöjar hur genomrutten Gud är som dödar hundratusentals fattiga människor som han själv skapat till sin avbild (kanske som en hämnd för en flera hundra år gammal pakt med Djävulen). Det är klart att kristna ska tro på bibeln, Gud, Kristus (och Djävulen) och se Guds ansikte i allt elände som händer på jorden. Nu väntar vi bara på att Kristus ska stiga ner och ta oss i upptuktelse. Han kommer med svärd och blodet ska stiga upp till buken på hästarna... Vilken härlig religion du bekänner dig till, Carola!
Alf: Ja, vilken härlig religion. Hur man kan tro på Bibeln år 2010 är en gåta! Sida upp och sida ner får man lära sig i den boken hur man ska göra med kvinnor och barn. Barnen ska dängas mot klipporna. Våldtäkt sanktioneras. Kvinnor är bara skit som man kan göra vad man vill med.
Gud är inte snäll. I alla fall inte Bibelns gud - Herren Sebaot. För det är väl han man menar när man säger Gud? Inte undra på att det finns manliga präster som inte tål kvinnliga präster. I mina ögon är Carola ett lurat lamm. Jag tycker synd om henne. Men hon sjunger bra.
Bokstavstroende tolkar Bibeln på samma sätt som de tolkar en lärobok i betonggjutning. Hur de kan kalla sig andliga är svårt att förstå. De skapar fientlighet mot Bibeln. Det är synd, för texterna kan vara lika intressanta, som de märkliga översättningarna och tolkningarna.
Slå upp ordet oandlig i lexikondelen (NT81) och läs, att det grekiska ordet psychikós ibland översätts till fysiskt. Det är ett av många traditionella sätt, att få texten att överensstämma med sådan tro som Carola ger uttryck för.
Är det här newsmills koncept för framtiden? Radikalfeminister och bokstavstroende? Och så tvärsäkra klimatförnekare! Hur skall detta knytas ihop? Men det är ju ett skandalmedia förstås. MERA!!!
Att tolka bibeln som något annat än ren fiktion skrivet av ett par hundra olika författare borde vara tillräckligt för ett tvångsomhändertagande enligt lagen om psykiatrisk tvångsvård.
Varför är Carola så lik Kristi brud i Knutby, (snygga som f-an) och
Lennart Koskinen - så lik Mannerheim, är de släkt ?
Epic. Förklaringsmodell för ensam uteliggare. Ska vi ta den Rödgröna eller Alliansens modell? Eller humanismen och den vetenskapliga modellen.
Tror ni det hjälper att lösa hans problem politiskt, socialt, ekonomiskt, vetenskapligt, medicinskt? Tror ni han slutar leva destruktivt då? Nej han behöver ett andligt uppvaknande.
RE: #19 Lars Hellman, 2010-02-05, 19:35
Du är förlåten!
Jag vet, Gud !
Haiti och liknande länder är världens uteliggare. De kommer inte sluta leva destruktivt med mindre än att de får ett andligt uppvaknande.
Jag håller med tidigare talare.
Troende ska inte få uppfostra barn.
Att inpränta i ett barn att det finns en helig osynlig superpappa i en annan dimension som skapat oss till sin avbild tillsammans med allt i universum i perfekt harmoni och han vill INTE att någon har analsex är inget annat än psykisk barnmisshandel.
INGEN troende NÅGONSTANS har kunnat påvisa NÅGOT övernaturligt NÅGONSIN. Varför ska vi då ta dom på allvar?
Eller behandla deras tro med respekt?