Idag letar vi skribenter i följande ämnen:

Pensionerna

Reinfeldt menar att svenskarna måste ställa in sig på att arbeta längre. Bör vi arbeta till 75 år?  Läs (34) Skriv

Feminism

Författaren Maria Sveland går till hårt angrepp mot "antifeminister" på DN Kultur. Har hon rätt?  Läs (34) Skriv

EMU

Kan Greklands kris lösas? Och hur ska det gå till? Läs (84) Skriv

Rysssland måste ansvara och betala för saneringen


Uppgifterna om dumpning av ryskt radioaktivt avfall och kemiska stridsmedel i Östersjön är mycket allvarliga och måste utredas omedelbart av svenska och ryska myndigheter. Det måste vara ett svenskt krav att Ryssland tar ansvaret och står för kostnaderna, skriver Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson.


Om författaren

Urban Ahlin är socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson.

Under Östersjöns yta vet vi att det finns tonvis med dumpat farligt avfall. Från tiden kring andra världskriget finns här giftiga tungmetaller och tiotusentals gamla minor, kemiska stridsmedel och ammunition. Detta har uppmärksammats inte minst i debatten kring den rysk-tyska gasledningen Nordstream, en gasledning som den borgerliga regeringen dessvärre gett klartecken till.

I Uppdrag Granskning har det nu förekommit uppgifter, som ännu inte förefaller bekräftade, om att Ryssland så sent som på 1990-talet ska ha dumpat kemiska stridsmedel i Östersjön öster om Gotland. Det kan också ha förekommit dumpning av radioaktivt material.

Om detta stämmer är det givetvis en skandal av mycket stora mått. Östersjön är klassat som ett särskilt känsligt område och all hantering av farligt avfall är kringgärdade av ett starkt regelverk som Ryssland i sådana fall brutit flagrant emot.

Vi rödgröna partier sade nej till Nordstream inte minst av miljömässig hänsyn. Vi ser faran i att en gasledning med tänkt förgrening till Sverige riskerar att slå undan benen för satsningar på bioenergi. Sverige kan bli mer beroende av fossila bränslen för sin energiförsörjning. Dessutom finns den tidigare nämnda problematiken kring det farliga avfallet sedan andra världskriget.

Nordstream kommer inte att gå exakt genom det område som omtalas i Uppdrag Granskning men det förekommer flera andra planer på anläggningar på Östersjöns botten. Östersjön och dess botten är utan tvekan ett fortsatt högaktuellt liksom högrisk-område.

En utbyggd gasledning samtidigt med ökade oljetransporter gör Östersjön till ett område med stora ekonomiska, strategiska och därmed säkerhetspolitiska intressen.

Jag har tidigare påtalat vikten av att Ryssland inte kan använda gasledningen som en förevändning för ökad militär närvaro i Östersjön. För alla länder runt Östersjön är det viktigt att man kommer överens om en civil övervakningsmekanism som tillgodoser alla parters, inklusive Rysslands, behov av övervakning av gasledningen.

Jag utgår från att regeringen i de samtal med Ryssland som man hade inför beslutet att säga ja till gasledningen behandlade denna fråga.

Den svenska regeringen måste nu också tillsammans med Ryssland hantera de nya frågetecken som väckts kring det hav båda våra länder gränsar till. Carl Bildt borde nu också överväga att få ta del av de hemliga rapporter som finns i ärendet för att skaffa sig all information.

Carl Bildt bör ta kontakt med den ryska regeringen och agera för att föra frågan framåt. Sverige måste självfallet kräva att Ryssland skyndsamt utreder de uppgifter som Uppdrag Granskning presenterat och öppet redovisar vad som har skett.

Om denna mycket miljöfarliga dumpning har ägt rum kommer saneringskostnaderna sannolikt bli mycket höga. Det är dock en nödvändig kostnad och den måste vara Rysslands ansvar.






Trackback URL: http://www.newsmill.se/trackback/17671

33 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.

Carl Bildt med sina smutsiga och giriga oljefingrar i Lundins och i rysk energi bör också granskas

Uppgifter om att Sovjet dumpat radioaktivt avfall i Östersjön kunde hållas hemligt tack vare överhetens urgamla tradition att hålla det verkligt viktiga hemligt för folket. Det lyckades ändas tills Jan Josefsson och Uppdrag granskning fick tipset och tog tag i denna dubbla skandal
För lika stor skandal som det är att Sovjet dumpat avfall i Östersjön lika stor skandal är det att regeringen med dåvarande utrikesminister Anna Lind och statsminister Göran Persson tystade ned denna ytterst miljöfarliga dumpning.
Vad visste Jan Eliasson som tillsammans med en drös höga UD - och regeringstjänstemän helt plötsligt drabbats av minnesförlust.
Carl Bildt med sina smutsiga och giriga oljefingrar i Lundins och i rysk energi bör också granskas ingående. Till att börja med i konstitutionsutskottet. Till bilden hör att Bildt var nära vän med chefen för den s k Inhämtningen, den hemliga avdelningen HSI vid Säpo, Bertil Lundin som informerade regeringen.
Troligen är det radioaktivt avfall och kemiska vapen som dumpats och måste bärgas då Östersjön redan är det mest radioaktiva havet i hela världen.
Efter mer än 20 års krigsplacering i Beredskapsnämnden för Psykologiskt Försvar är jag inte särskilt förvånad över hemlighetsmakeriet. Det är så mycket som det högsta skiktet i samhället inte anser att det svenska folket tål att höra.
Inte ens riksdagen, inte ens hela regeringen blir alltid informerad av den osynliga svarta bakom på hösta nivå. Där ordnar och mer eller mindre hemliga sällskap som Frimurarna spelar en icke obetydlig roll..
Detta osunda politiska hemlighetsmakeri, för att rädda vissa högdjur, är en lika sjuk som viktig ingrediens i den svenska modellen som krackelerar allt mer i takt med att överhetens fiffel kommer i dagen.
Rune Lanestrand
http://runelanestrand.wordpress.com/

Permalänk | Anmäl #1 Rune Lanestrand, 2010-02-04, 17:40

Om detta stämmer bör Urban Ahlin bör i första hand ställa sig frågan varför hans partikamrater sopade detta under mattan?
Varför denna undfallenhet för Ryssland?

Permalänk | Anmäl #2 Skogstokig, 2010-02-04, 17:49

Väl rutet, jag är säker på att ryssarna skäms nu och genast städar upp. För annars gör ju Sverige... ja, vad?

Permalänk | Anmäl #3 David Tingsgård, 2010-02-04, 18:39

Alltså, måste ni låta analfabetpraktikanten sköta rubriksättningen? Tre S i Ryssland?

Permalänk | Anmäl #4 Odhag, 2010-02-04, 18:57

Rysshatet i Sverige är helt sanslöst. Newsflash, kalla kriget är över. En fånig bananrepublik som kysser jänkarstjärt är vad vi är.

Permalänk | Anmäl #5 Jannebanan, 2010-02-04, 19:06

Men, mr (S)Ahlin - nu sätter du väl inte lite felfokus.

För det första samlar nu den riktige utrikesministern med stort U information för att kunna göra en bedömning kring den här historien, vilket du kanske skulle invänta innan du yttrar dig.

Ta i stället ett snack med dina sossebröder och systrar och fråga vad dom höll på med - egentligen...

Permalänk | Anmäl #6 Imagine, 2010-02-04, 19:11

Men snälla nån då!
Vad jag kan förstå så hade vi en s regering vid tiden för dumpandet av skiten i havet.Regeringen visste tydligen om detta.Men gjorde ingenting'Varför?

Permalänk | Anmäl #7 Farbror grå, 2010-02-04, 19:14

Men vänta nu. Om nu Urban Ahlin tycker att han ska uttala sig i denna fråga så borde han väl först börja med att redogöra varför den socialdemokratiska regeringen valde att mörka, tysta ner och dölja den radioaktiva dumpningen?

Och han borde väl för sjutton be svenskarna och de andra folken kring Östersjön om ursäkt för att de svenska socialdemokraterna bröt mot folkrätten?

Ahlin gör ju precis likadant som den socialdemokratiska regeringen gjorde: han försöker dölja, mörka och tysta ner. Det verkar vara en socialdemokratisk tradition som är precis lika levande idag som för 10 år sedan.

Permalänk | Anmäl #8 Äpplet, 2010-02-04, 19:37

Detta känns som en petemkinkuliss!

Permalänk | Anmäl #9 BluePrint, 2010-02-04, 19:42

Bra rutet Urban Ahlin. Klart att Ryssarna skall stå för räkningen.
Detta illusterar väl hur lite Ryssland bryr sig om miljö, europeiska värderingar samt säkerhet.
Problemet är vad som dumpats inte vad Svenska politiker har gjort eller inte gjort som passning till folk som vill göra partipolitik av detta problem som generationer av Gotlänningar kommer att få leva.
Fullständigt oacceptabelt och helt ansvarslöst av Ryssarna.
Ta upp frågan i EU och kräv svar från Serduyokov den ryske försvarsministern

Permalänk | Anmäl #10 jan-olov holm, 2010-02-04, 19:45

Rimligtvis bör Sverige självt leta reda på platsen för dumpningarna, undersöka och filma för att sedan kabla ut bilderna i media. Det kommer få ryssarna att vakna till liv och tyvärr det enda vi kan göra gentemot Ryssland i det här fallet. Dom bryr sig inte, och vad ska vi med kraftigt nedbantat försvar göra åt saken? Det enda vi kan göra är att få dom att skämmas lite och då måste vi ha bevis.

Permalänk | Anmäl #11 Slenke, 2010-02-04, 19:49

Urban Ahlin ? Vi vet ju inte ens om det är sant ? Opportunist av sämsta sorten .. Tänk om han blir utrikesminister efter valet ... !
Dessutom "hände" det som ev "hände" under Anna Lindhs tid ?

Permalänk | Anmäl #12 hinner skuggorna i fatt?, 2010-02-04, 19:55

URBAN AHLIN är ju med i Trilateral Commission! ILLA NOG!! FY FAN...

Permalänk | Anmäl #13 Byfanenfrandalarna, 2010-02-04, 20:05

Vidare är han en av grundarna av tankesmedjan European Council on Foreign Relations (ECFR).

Permalänk | Anmäl #14 Byfanenfrandalarna, 2010-02-04, 20:12

Nu har jag tappat respekten för Urban Ahlin. Att tala om North Stream när en sosseregering har mörkat en eventuell dumpning av giftigt eller kanske radioaktivt avfall känns som lägre till och med vad brukar förekomma på kommunfullmäktigesammanträden.
Skäms!
Du är inte värdig att tala i media.

Permalänk | Anmäl #15 Elöd Szanto, 2010-02-04, 20:57

Håller med om rysshatet. Tyvärr för ryska charterturister som ändå sprider lite dollar borde få lite cred, så är det samma hat överalt det är ingen svensk företeelse. Inte ens snälla Thailändare tycker om ryssar.

Permalänk | Anmäl #16 Per.c, 2010-02-04, 21:02

Får hålla med att Urban Ahlins inlägg är inte så lite hycklande.
Det låter inte heller bra att socialdemokraten Urban Ahlin är medlem i det slutna sällskapet Trilaterala Commissionen samt är en av grundarna av tankesmedjan European Council on Foreign Relations (ECFR) med nära anknytning till den reaktionära och odemokratiska Bilderberggruppen.
Enligt uppgift från maktens korridorer ingår Carl Bildt och Urban Ahlin i samma exklusiva bastubadklubb. Det är således inte bara i Bildergberggruppen och ordensliknande sällskap de träffas. Han är således inget bra alternativ till Carl Bildt om man vill ha en öppnare och mindre krigisk utrikesminister. De tycks vara samma andas barn, tyvärr.
Urban Ahlin skrämde mig med sitt dundrade inlägg i riksdagsdebatten härförleden när han dundrade på för ännu fler svenska soldater till det korrumperade Afganistan http://runelanestrand.wordpress.com/

Permalänk | Anmäl #17 Rune Lanestrand, 2010-02-04, 21:05

Ja Sverige kan stampa i hallmattan och kräva att Ryssland ska städa. Men den ryska Björnen skiter i det. Vad gör Moder Svea då? Drar in biståndet till Ryssland. Ja bland annat Sida har gett Miljarder i bistånd till Ryssland. Hade nog varit bättre att satsa de pengarna på försvaret istället.

Permalänk | Anmäl #18 adversus, 2010-02-04, 21:55

Urban Ahlin anser att Rysssland med tre "s" ska ansvar och betala för saneringen. Jag håller med honom fullt ut. Det tycker jag med. Sedan lägger han rök och försöker flytta fokus från sina gamla partikamraters ansvar genom att sväva ut om gasledningen. Intressant är ju att det är en s-regering som antagligen fick information och därmed visste men inte agerade. Att känna till ett möjligt miljöbrott av denna karaktär utan att agera och informera Östersjöländerna är ju ett brott i sig.

Permalänk | Anmäl #20 Mats Sander (M), 2010-02-04, 22:36

Urban Ahlin anser att Rysssland med tre "s" ska ansvar och betala för saneringen. Jag håller med honom fullt ut. Det tycker jag med. Sedan lägger han rök och försöker flytta fokus från sina gamla partikamraters ansvar genom att sväva ut om gasledningen. Intressant är ju att det är en s-regering som antagligen fick information och därmed visste men inte agerade. Att känna till ett möjligt miljöbrott av denna karaktär utan att agera och informera Östersjöländerna är ju ett brott i sig.

Permalänk | Anmäl #21 Mats Sander (M), 2010-02-04, 22:37

Otroligt hysteriskt rysshat..finns ju inte ens några bevis för att det dumpats något...bara någons ord....sen kan man fråga sig varför det avslöjas just nu?
Har inte Must å andra vetat detta sen länge? Varför har dom riskerat människors hälsa så här länge?
Kan hela hysterin bero på tysk-ryska gasledningen? Någon gör ett sista försök att stoppa den....
Tyskland blir nog inte glada om Sverige sabbar ledningen...För ryssarna gör det inte så mycket, dom har skrivit på jätteavtal med Kina om gasleverenser.
Ta med Ryssland i NATO... då försvinner alla "hot" och all hysterisk ryssfobi

Permalänk | Anmäl #22 A.N., 2010-02-04, 22:44

Nu vill vi se att Carl Bildt & Fredrik Reinfeldt hårt markerar i detta ärende & sätter stopp för allt arbete med Gasledningen i Östersjön tills allt är utrett & åtgärdat av dem som de anklagar för detta. Men kanske de skall våga visa modet att kräva ett totalstopp för Gasledningen för all framtid, Reinfeldt är väl inte den som talat best om det land som de nu anklagar, så då bör han nog inte tveka så länge med sitt officiella utalande till dem, eller?

Nu vill vi se på mod & omedelbar handlingskaraft av Allianspartiet!

Permalänk | Anmäl #23 Gard!, 2010-02-05, 04:35

Nu vill vi se att Carl Bildt & Fredrik Reinfeldt hårt markerar i detta ärende & sätter stopp för allt arbete med Gasledningen i Östersjön tills allt är utrett & åtgärdat av dem som de anklagar för detta. Men kanske de skall våga visa modet att kräva ett totalstopp för Gasledningen för all framtid, Reinfeldt är väl inte den som talat bäst om det land som de nu anklagar, så då bör han nog inte tveka så länge med sitt officiella utalande till dem, eller?

Nu vill vi se på mod & omedelbar handlingskaraft av Allianspartiet!

Permalänk | Anmäl #24 Gard!, 2010-02-05, 04:35

Stoppa genast Ryssarnas gasledning ! Kräv att dom sanerar sitt skit som dumpats ! En självklarhet eller hur ? Antagligen fegar Svenska mespolitiker ur och springer iväg med svansen mellan benen . Känns som Deja vu ...

Permalänk | Anmäl #25 Stephan Almlöf , 2010-02-05, 15:37

Stoppa genast Ryssarnas gasledning ! Kräv att allt ska utredas i minsta detalj . Hela skiten ska saneras på Rysk bekostnad om det visar sig stämma . Annars kan dom bygga sina ledningar nån annanstans som dom borde gjort från början . Vi Svenskar får ju inte del av deras gas fast dom får härja på vårt territorium . Och dessutom bjuder vi dom på utmärkta "serviceplattformar" för deras ständiga kartläggning .Svenska politiker är fega och mesiga som alltid ger med sig när det blir påtryckningar från större länder . Men skicka bistånd till Ryssland som dumpar sin skit här är man stolt över . Snacka om spondylit ! Ryggradsinfektion ....

Permalänk | Anmäl #26 Stephan Almlöf , 2010-02-05, 16:21

Stoppa genast Ryssarnas gasledning ! Kräv att allt ska utredas i minsta detalj . Hela skiten ska saneras på Rysk bekostnad om det visar sig stämma . Annars kan dom bygga sina ledningar nån annanstans som dom borde gjort från början . Vi Svenskar får ju inte del av deras gas fast dom får härja på vårt territorium . Och dessutom bjuder vi dom på utmärkta "serviceplattformar" för deras ständiga kartläggning .Svenska politiker är fega och mesiga som alltid ger med sig när det blir påtryckningar från större länder . Men skicka bistånd till Ryssland som dumpar sin skit här är man stolt över . Snacka om spondylit ! Ryggradsinfektion ....

Permalänk | Anmäl #27 Stephan Almlöf , 2010-02-05, 16:36

Idag säger Letlands förra försvarsminister Jundzis (90-93) : "Väldigt konstigt detta..vi vet inget om att det dumpats något, om vi vetat och det hade skett, skulle vi högljutt avslöjat det"
Så, många har uttalat sig litet för snabbt om att ryssarna gjort det...Lettlands dåvarande försvarsminister tror inte på detta...och han om någon vet något om saken.Verkar som Sverige får be ryssarna om ursäkt för obefogade anklagelser

Permalänk | Anmäl #28 A.N., 2010-02-05, 19:59

Påståendet att ryssarna skulle ha dumpat något inom svensk ekonomisk zon är inget annat än befängt.
Dessutom var det bara geléhallon - så det så.

Permalänk | Anmäl #29 Lars O Grönstedt, 2010-02-06, 00:44

"Ryssland måste ansvara och betala för saneringen" och vem ska tvinga dom?

Enda möjligheten vi skulle ha för att tvinga Ryssland sanera området vore ju gasledningen men där har de redan fått tillåtelse.Miljövård och Ryssland går inte ihop så har det alltid varit och så kommer det förbli över åtminstone ett par decennier till.

Våra infantila politiker duger helt enkelt inte till de vet inget om världen och tar lättsinnigt beslut med långtgående konsekvenser utan en tanke på dess effekter, så länge Bryssel blir glada så... . Miljö är ett av huvudskälen till att inte tillåta ledningen vilket förövrigt går över ett enormt område.

Förresten är den ekonomiska zonen (fiske, mm) fortfarande vår? Om Ryssland patrullerar där och bygger egna strukturer där har de annekterat området i praktiken? Kanske låter galet men de kommer att vara där och vill kanske (kanske?!?) kontrollera fiskebåtar och senare vara med om att utfärda tillstånd om att fiska i området om om så är fallet varför inte gynna den egna fiske industrin.

Permalänk | Anmäl #30 Tor, 2010-02-06, 08:52

"Ryssland måste ansvara och betala för saneringen" och vem ska tvinga dom?

Enda möjligheten vi skulle ha för att tvinga Ryssland sanera området vore ju gasledningen men där har de redan fått tillåtelse.Miljövård och Ryssland går inte ihop så har det alltid varit och så kommer det förbli över åtminstone ett par decennier till.

Våra infantila politiker duger helt enkelt inte till de vet inget om världen och tar lättsinnigt beslut med långtgående konsekvenser utan en tanke på dess effekter, så länge Bryssel blir glada så... . Miljö är ett av huvudskälen till att inte tillåta ledningen vilket förövrigt går över ett enormt område.

Förresten är den ekonomiska zonen (fiske, mm) fortfarande vår? Om Ryssland patrullerar där och bygger egna strukturer där har de annekterat området i praktiken? Kanske låter galet men de kommer att vara där och vill kanske (kanske?!?) kontrollera fiskebåtar och senare vara med om att utfärda tillstånd om att fiska i området om om så är fallet varför inte gynna den egna fiske industrin.

Permalänk | Anmäl #31 Tor, 2010-02-06, 08:53

upp med BEVIS på att det var just ryska avfall som du påstår, Ahlin! annars är det bara billig provokation inför Reinfeldts besök till Moskva! Lettland förresten förnekar att ryssarna hade når kemiskt vapen i Liepaja!

Permalänk | Anmäl #32 mats, 2010-02-06, 22:17

Jag finner det skamligt och beklämmande att Urban Ahlin, socialdemokraternas utrikespolitiske talesperson, är "Bror Duktig" i det här ämnet och försöker plocka politiska fripoäng - Det var en sittade GrönRöd Sosse regering som vände bort blicken när ryssarna dumpade skiten i havet mitt framför näbben på just samma RödGröna (S)kit regering.
Urban Ahlin gör bäst i att hålla käfften i just det här ämnet... VET HUT KARL...

Permalänk | Anmäl #33 Björn Ove Ivarsson, 2010-02-07, 13:35


annons:
annons:

Dagens populäraste artiklar


  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  5. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  6. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  7. Den svenska schlagern är död
  8. Jag är också politiskt deprimerad
  9. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  10. Klädkedjorna vägrar släppa sjukt kvinnoideal
  1. Aftonbladets ledarsida ropar Breivik i stället för att argumentera
  2. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  3. Det är snarare feministerna som vill censurera mig
  4. Kulturjournalister som försvarar Anna Wahlgren borde läsa boken
  5. Kärnkraften är osäker och oekonomisk
  6. Reinfeldt har rätt för en gångs skull - men ingen förstår honom
  7. Desperat vänster kopplar Breivik till borgerligheten
  8. Invandringens betydelse ignoreras i pensionsdebatten
  9. Svensk narkotikapolitik är galenskap
  10. Reinfeldt borde främja kreativitet i stället för att gissa om framtiden
  1. Pensionsfrågan kan bli slutet för Reinfeldt
  2. Ändrat tonläge kring Reinfeldts ledarskap
  3. Vänsterns angrepp på kvinnor visar på ideologiskt förfall
  4. Annie Lööf bör ta avstånd från Thatcher
  5. För kvinnorna är islam själva grundproblemet
  6. Palmes stöd till diktatorer värre än Thatchers
  7. SD: Kriminaliteten i Malmö visar att vi måste lämna Schengen
  8. Förortspolitiskt program - Idéer för - miljonprogrammen
  9. Dags att legalisera cannabis!
  10. Hatiska feminister objektifierar och hånar mig

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

annons:

Om Newsmill

Newsmill är det första sociala mediet i Sverige som spinner kring nyheter och debatt. Vi publicerar varje dag olika personer med exklusiv kunskap om dagens viktiga händelser. Om du har egna erfarenheter av de frågor vi tar upp kan du omedelbart medverka i debatten. Du kan kommentera och skriva egna inlägg som publiceras på hög nivå eller medverka genom din blogg.

 

Läs mer om Newsmill

Newsmill-bloggen

Häglund har rätt om redaktörer

Kolumnisten Kjell Häglund skriver i dag en intressant text i Journalisten om betydelsen av redaktörer. ...

Vad är att Milla?

Millningen är ett sätt att kommentera med känslor. Du väljer ett ord eller ett namn som du vill mäta i opinionen och läsarna kommenterar genom att välja en av fyra känslolägen som representeras av fyra färger. Rött är arg, blått är glad, grön nyfiken och gult är uttråkad. Resultatet visas direkt och rubriken på artikeln färgas med den färg som de flesta väljer.


 
© 2008 Newsmill. All rights reserved.