[...] Välmenande men missvisande om våldtäkterna - Artikel av Martin Marmgren - Newsmill www.newsmill.se/artikel/2010/02/02/v-lmenande-men-missvisande-om-v-ldt-kterna – view page – cached Artikel av Martin Marmgren - Välmenande men missvisande om våldtäkterna - Krafttag emot våldtäkter och stöd till offer är bra och lovvärt, men då Amnesty med flera insinuerar att statistiken visar att polisen genomför undermåliga förundersökningar i våldtäktsmål, så verkar det tyda på dålig kunskap om våldtäktsutredningarnas verklighet [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Välmenande men missvisande om våldtä, 2010-02-07, 11:32
[...] av polisen Martin Marmgren som faktiskt har erfarenhet av saken ifråga. I ett inlägg med rubriken Välmenande men missvisande om våldtäkterna bemöter Marmgren kritiken mot polisens resultat. Hans tre argument är som [...]
Blogg:Amnesty International blir Anti-amnesty? « Aktivar, 2010-02-02, 13:12
Tack för en bra artikel men skriv mer rakt ut att många anmälningar läggs ner därför att de´är falska och ni inom polisen måste ta kraftag mot brottet falsk tillvitelse. Det är förringningen av att beivra den typen av brottslghet som Amnisty borde lägga krut på.
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2010-02-02, 09:41
Balanserad artikel som svar på den hysteriska "Alla anmälningar skall leda till fällande dom!"-kampanjen från igår.
Det är ett allvarligt samhällsproblem om kvinnor överlag är rädda att bli överfallna men det går helt fel om feministerna tillåts exploatera frågan oemotsagda för det omöjliggör för alla normala män och kvinnor att bli en del av lösningen, en grundförutsättning för att det ska bli bättre.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-02, 09:51
Tja, det fanns väl inte mer att tillägga - välkommen till verkligheten, en verklighet där feministiska myter är bortrensad.
Permalänk | Anmäl
Thomas Björklund, 2010-02-02, 09:56
Men slöa är ni!
Permalänk | Anmäl
Tgvara, 2010-02-02, 10:13
Brårapport om polisens utredningar.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action_question_show.479....
"För att studera i vilken utsträckning det är olikheter i arbetssätt som ligger bakom dessa skillnader har Brå gått igenom 600 förundersökningar från fyra polismyndigheter. Genomgången visar att ju mer systematiskt man arbetar med ut-redningarna, desto högre är personuppklaringen. Brå bedömer att andelen personuppklarade ärenden i riket skulle kunna öka från omkring 28 procent i dagsläget till mellan 40 och 50 procent."
JO-kritik mot passiva utredningar, men där polisen svarar på orsaker till att utredningar kan försvåras.
http://www.dn.se/sthlm/jo-starkt-kritisk-mot-valdtaktsutredning-1.1017230
Exempel på utredning där ett polisbefäl står som åtalad
http://www.fria.nu/artikel/81942
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 10:42
Det är väl snarast åklageriet som bör ta krafttag mot falska och medvetet oriktiga anmälningar, fast det kanske är som med spriten politiskt omöjligt kan tänka ?
Permalänk | Anmäl
hmm, 2010-02-02, 10:46
Det har väl ändå gott för långt när polisen hjälper till att skämma ut oss MÄN.
Permalänk | Anmäl
kranskotarn, 2010-02-02, 10:55
Ni får det som att låta att vi har en epidemi av falska våldtäktsanmälningar. Det är lite märkligt med tanke på den statistik som finns av falska och felaktiga anmälningar. Det blir dubbelt märkligt med tanke på hur få som faktiskt anmäler överhuvudtaget. Det blir trippelmärkligt med tanke på hur få anmälningar som alls går till åtal. Dessa siffror står att finna i länkarna jag lade in i kommentarerna på Kraftag mot våldtäkts-artikeln. Jag vill ju inte spamma i onödan.
Jag vill inte förringa vikten av att falska anmälningar upptäcks och beivras, oavsett om det handlar om våldtäkt eller något annat brott, jag har själv en vän som råkat ut för det för många år sedan. Kvinnan erkände, så vitt jag förstod, att anmälan var falsk.
Jag har precis mailat till Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg om nya siffror för antal våldtäktsåtal och domar.
Från Brå fick jag ifjol via mailsvar följande siffror om fällande domar
Antalet domar för våldtäkter är följande
år 2003, antal = 131
år 2004, antal = 153
år 2005, antal = 216
år 2006, antal = 226
Brå hanterar egentligen inte siffror om fällande domar, och de hänvisade mig till Åklagarmyndigheten.
Vad gäller Krafttag mot väldtäkt-artikeln vill jag mena att de är missvisande i fråga om dels siffran att det var drygt 4000 anmälningar ifjol. Brå ger så vitt jag kan se en betydligt större siffra. Men det är lite oklart om den siffran bara gäller för personer över 16 år. De är missvisande och svepande ifråga om vad Regeringen gjort. Svar på det kan också ges i länkarna jag lade in om miljardsatsatsningen.
Jag vill heller inte förringa svårigheterna med att utreda våldtäktsbrott, speciellt när det saknas vittnen och anmälan kommer in långt efteråt. Alla som utsätts för brott måste anmäla omedelbart!
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 11:05
Nu är det kanske så att Amnesty m fl vill att man skall ta reda på varför så många qanmälningar läggs ner och om det kan ha att göra med utredningar eller bero på andra skäl.
Det måste ju vara vällovligt faktasökande eftersom problemet är att vi inte riktigt vet varför det ser ut som det gör och därför vet vi inte heller hur den omedelbara bekämpningen av våldtäkter skall göras.
Lite trött blir man på alla som tror att det här är någon slags feministisk agenda. Det är påvisat internationellt att våldtäkter av kvinnor handlar om makt och inget annat. Samma problem med våldtäkter fast i ännu större skala ser vi i det fattiga land långt borta i öst där jag själv bor. Och polisen, som ju trots allt är mansdominerad, är ett problem i många länder, även om det troligen i hög grad är ett resultat av omedvetenhet kring könsroller och förväntningar kring dessa. Eller som en polischef sa när en underordnad blev anmäld och frisläppt: "Nej, det är ingen våldtäkt. Hon var på en karaokebar i ett guesthouse. Hon var inte heller jungfru." (Flickan var 19 år och hjälpte sin syster städa ett hotellrum.) Det är inte lika illa i Sverige, men poliser utgör givetvis ett tvärsnitt av åsiktsregistret även i frågor som rör könsroller.
Annars sammnafattar Niklas Kuoppa läget bra oven!
Permalänk | Anmäl
Jens, 2010-02-02, 11:22
Jo, det stämmer att det är "få" fällande domar i våldtäkt sett till antalet anmälda BROTT. Statistiken vantolkas av feministmaffian så tro inte på någonting.
Bland de "få" fall av fällande domar finns det ett antal domar som är högst tveksamma. Det gäller för det första att jag personligen är tveksam till att det männen dömts för faktiskt är olagligt. Jag vet att de flesta skulle hålla med mig om de själva fick läsa anklagelseakten. Det andra problemet är att bevisningen är minst sagt tveksam.
Detta gäller nu alltså de "få" fall som leder till fällande domar. Det Kuoppa missar helt är att majoriteten av alla anmälda brott inte leder till fällande domar. Det är - om man ska vara petig - faktiskt ett belägg för att det görs högst tveksamma anmälningar särskilt i ljuset av att män fälls på tveksamma grunder. Hur ska man då få veta hur det ligger till då?
Tja, det är ju bara att gå igenom ett stort antal fall som inte lett till fällande domar. Det har jag gjort. Och det är ser mörkt ut för feministmaffian. Det är ju för fan helt sjuka saker som anmäls under helt sjuka omständigheter. Det kanske Kuoppa kan notera någon gång. Mig lurar du inte, gubbe lille.
Jag håller med om att alla ska anmäla så fort det går. Det är nämligen så mycket lättare att reda ut SANNINGEN om det finns bevis att kontrollera parternas berättelser med. Men det som anmäls ska givetvis enbart gälla riktiga brott och inte den skit som anmäls av svenska kvinnor idag. Jag skäms!
Så det den här polisen insinuerar försiktigt genom att skriva att de jagat kvinnor lång tid för att få dem att berätta är i själva verket frukten av att all möjlig skit anmäls och att OMGIVNINGEN tycker att vissa kvinnor våldtagits. Exempelvis är något inte nödvändigtvis sant bara för att skolsköterska tycker det, det är heller inte nödvändigtvis sant för att Alla Kvinnors Hus tycker det och det är inte nödvändigtvis sant bara för att en vit svensk kvinna tycker det.
Det som de facto döljs i alla dessa anmäla sexbrott är en omfattande kvinnlig brottslighet. Detta kan omöjligt ha gått Kuoppa förbi.
Permalänk | Anmäl
Mayito, 2010-02-02, 11:25
#9 Jens: " Det är påvisat internationellt att våldtäkter av kvinnor handlar om makt och inget annat."
Gör inte alla brott det, Jens? Faktum är väl att alla mellanmänskliga förehavanden har en maktdimension.
Naturligtvis handlar våldtäkter om makt men det innebär inte att det finns en global manlig konspiration mot alla kvinnor som feministerna påstår.
När det gäller internationella förhållanden begås en våldtäkt var tolfte sekund i Sydafrika, detta "paradis på jorden" efter avskaffandet av apartheid.
Varför uppmärksammar inte feministerna det?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-02, 11:54
Fel av mig. Brå har faktiskt en rapport om antal lagförda personer. Det måste vara nått nytt. Men bra av Brå!
Klicka "Sammanfattning antal lagförda personer för brott år 2008", sid 6. http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4
"År 2008 lagfördes drygt 260 personer för våldtäkt (inklusive grov våldtäkt), vilket är en ökning med 45 personer eller 20 procent jämfört med föregående år."..."År 2008 lagfördes närmare
160 personer för våldtäkt mot barn, jämfört med år 2007 är det en ökning med 12 personer eller 8 procent."
För kön på de dömda för olika brottstyper se sid 21 under rubriken "kön"
Klicka i kolumnen till höger så hittar ni även rapporten "Sammanfattning anmälda brott. Helår 2009" med siffror även för 2008.
För er som pratar om falska anmälningar kan ni klicka på "Sammanfattning misstänkta personer år 2008" sid 16 angående andelen kvinnor och män som misstänkts för mened och andra brott.
"Brott där misstänkta kvinnor utgör en större andel än misstänkta män är egenmäktighet mot barn (59 procent) och mened, falskt åtal (53 procent). Antalet misstänkta totalt sett är dock inte särskilt många för vissa av dessa brott vilket kan leda till relativt stora årliga förändringar."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 13:37
För exakta siffror och för utvecklingen från år till år, se tabellerna i slutet på kapitel 4. "Personer lagförda för brott"
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 13:44
Kuoppa, finns du i verkligheten? Släpp siffrorna. Bege dig i stället till närmaste domstol, läs domar och hämta ut förundersökningarna och ägna några år till det.
Givetvis är siffrorna för antalet kvinnor som misstänks för falsk tillvitelse eller falsk angivelse - som är brottsrubriceringen i dessa sammanhang - fullständigt ointressant för att avgöra hur vanligt det är med falska anmälningar. Det säger helt uppenbart mer om det politiska klimatet i samhället än om faktiskta förhållanden.
Jag känner personligen till en drös fall där kvinnor erkänt att de ljugit, tagit tillbaka sina anmälningar och som inte ens varit i närheten av att fällas. Faktum är att ingenting brukar hända dessa kvinnor! Den brud som anmälde din polare hör till undantagen. Det absolut vanligaste i dessa lägen är att kvinnorna inte ens förhörs trots att de alltså erkänt brott!
Till detta ska läggas alla de fall där kvinnorna inte tar tillbaka något men där polisutredningen visar att det handlar om klockrena lögner. Ställer man dessa bevis mot bevis som används mot män så är det skandalöst att kvinnorna nästan alltid kommer undan.
Det är ytterst få som överhuvudtaget åtalas för falsk tillvitelse och falsk angivelse - i sexbrottssammanhang - men betydligt fler skulle kunna bli det på redan existerande material. Jag hade inte haft några som helst synpunkter på detta rent rättssäkerhetsmässigt.
Sedan är det illavarslande att kvinnor dominerar brottet mened vilket betyder att vittna i domstol och ljuga. Det borde vara en varningsklocka. Man begår alltså inte mened när man ljuger om en våldtäkt - det är vittnen som gör sig skyldiga till mened och inte målsäganden. Och här har vi också en drös som borde buras in på flera år. Det är företrädesvis vita svenska kvinnor som mammor, mormor, skolsköterskor, kvinnojourskvinnor, väninnor och andra som hade tänkt sig att "stödja" påstådda våldtäktsoffer. Det ursäktar inget. Ljug är ljug. Brott är brott.
Så ser verkligheten ut bakom statistiken.
Givetvis fälls män som aldrig ens borde ha kallats till polisförhör och givetvis ljuger kvinnor om att de våldtagits och givetvis ljuger kvinnor för att hjälpa andra kvinnor. Och det är alldeles för många fall av denna kaliber.
Det borde du faktiskt ha sett i ditt arbete. Jag är förstummad av din okunnighet.
Permalänk | Anmäl
Mayito, 2010-02-02, 14:12
#16
"Givetvis är siffrorna för antalet kvinnor som misstänks för falsk tillvitelse eller falsk angivelse - som är brottsrubriceringen i dessa sammanhang - fullständigt ointressant för att avgöra hur vanligt det är med falska anmälningar."
Detsamma måste ju i konsekvensens namn gälla våldtäkter.....
Men det krävs bevis för fällande dom och vi har principen att hellre fria än fälla. Det gäller även andra fall än våldtäkt.
#16 "Sedan är det illavarslande att kvinnor dominerar brottet mened vilket betyder att vittna i domstol och ljuga."
Andelen kvinnor som misstänktes för mened, falskt åtal var 53%, medan andelen män torde rent logiskt vara 47%. Det är ingen enorm slagsida åt kvinnor, tycker jag.
Brå säger själv att statistiken inte ger den sanna bilden av hur många brott som begåtts, vilket jag citerat och länkat till i Kraftag mot våldtäkt-artikeln. Men den statistik som finns är den statistik som finns. Jag litar mer på den än på hörsägen, tills ny statistik ger en annan bild.
Vad gäller falska respektive felaktiga anmälningar har jag också i nämnda artikel länkat till Diesens väldigt ingående studie av dem. Och om du tar dig tid att läsa den så ser du att en helt annan bild framträder.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 15:12
#16
"Jag känner personligen till en drös fall där kvinnor erkänt att de ljugit, tagit tillbaka sina anmälningar och som inte ens varit i närheten av att fällas. "
Skriv en bok om det och lägg fram dina rön till granskning. Det är så vi skapar kunskap och man behöver inte vara forskare för att göra det. Ta hjälp av Per Ström som är en rutinerad författare.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-02, 15:17
Jag skriver väldigt bra på egen hand som du märker.
Om det är 53 procent kvinnor som fälls för mened så är detta enormt illavarslande. Man kan lika gärna snacka om 98 procent i andra sammanhang. Kvinnor är ju kraftigt underrepresenterade i brottsliga sammanhang. Kolla andelen för rån, misshandel och annat och jämför.
Men ljuga kan de visst och de drar sig uppenbarligen inte ens för att sitta och ljuga inför sittande rätt. Det är faktiskt väldigt illavarslande. Man skulle ju kunna tänka sig att kvinnors brottslighet ofta består i att - ljuga? Exakt. Och därför borde det vara fullt logiskt att de också ljuger om våldtäkter som är betydligt enklare att göra än att sitta inför en domstol och råljuga.
Brås statistik saknar värde. Vilket borde vara uppenbart för dig nu. Du känner ju för fan inte ens till vilket brott en kvinna gör sig skyldig till när hon ljuger om en våldtäkt. Och Christian Diesen är mannen som helt saknar värde. Att du överhuvudtaget nämner hans namn i sammanhanget är tragiskt.
Permalänk | Anmäl
Mayito, 2010-02-02, 15:36
Tack för länkarna, Niclas Kuoppa. Tänk om de svenska feministerna kunde ägna sig lite åt analys av verkliga patriakala regioner innan man skäller ner svenska män...
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-02, 15:55
Tack för en mycket bra och nyanserad artikel!
Vad jag har läst så görs många våldtäktsanmälningar av anhöriga. När polisen sedan kontaktar kvinnan som anmälts som våldtagen, så avfärdar kvinnan att det rör sig om en våldtäkt eller har en annan förklaring till händelsen. Polisen har i dessa fall en anmälan men inget våldtäktsoffer.
På denna sida kan vi för övrigt läsa vad polisen anser i frågan om falska våldtäktsanmälningar.
http://www.genusmagazinet.se/?page_id=19
Permalänk | Anmäl
Robban, 2010-02-02, 19:11
Anledningen att det inte utreds är att man inte vill hänga ut våldtäktsmännen.
Det är inte politiskt korrekt...
Permalänk | Anmäl
Bertil, 2010-02-02, 21:21
Ointresset av offren från falska polisanmälningar är ett brott demokratin
Polisen Martin Marmgren har helt rätt och hans uppgift om att endast 15 % av anmälningarna leder till åtal visar att det finns ett stort samhällsproblem. Ännu färre leder dessutom till fällande dom. Detta matematiska utfall styrker tidigare forskning som pekar på att upptill 85 % av alla polisanmälningar om våldtäkt troligen är falska. Det finns nämligen inget som helst stöd för att så inte skulle vara fallet. Även om många VILL tro att något annat när siffran är så skrämmande hög.
Alla har rätt till en rättvis rättegång och det gäller även skyldiga. Detta är många omedvetna om, och i synnerhet frivilligorganisationerna som själva ständigt avslöjas med olika typer av bedrägerier. Och jag säger som prof. Eva Lundgren, vars forskning visade sig vara så undermålig att motsägande resultat kunde erhållas ur samma datamängd, när hon uttrycker i sin artikel här på Newsmill, - Tråkigt att minnet är så kort, kunskapen så obefintlig. Man kan med fog utgå från att en apa med slumptalsgenerator hade presterat ett mer sannolikt forskningsresultat än vad prof. Eva Lundgren lyckats med.
Trots åratal av ekonomiska satsningar på polisens resurser, genusforskning och på så kallade frivilligorganisationer, sker inga förbättringar uttryckt i antal åtal med fällande dom. Det är nämligen detta mått som ska användas för att spegla den sanna och verkliga ökningen av dessa våldsbrott. Det visar sig istället att siffran 85 % håller, år efter år. Istället ökar de ekonomiska insatserna och som gökungar skriker genusforskarna och frivilligorganisationerna efter mera pengar, år ut och år in. Och inga resultatförbättringar sker, och ingen frågar sig heller varför någon förbättring inte infinner sig. Dessa satsningar tas istället på bekostnad av att andra områden blir eftersatta. Det är lätt att förstå att begreppet falska anmälningar har blivit en ekonomisk verksamhet, som en miljonindustri. Utan någon som helst bokföring eller redovisning. Dumsnut sticker huvudet i en strut.
Ointresset för dem som drabbas av falska anklagelser talas det inte mycket om. Inte heller om deras familjer eller konsekvenserna av de falska anklagelserna. Inte heller samhällseffekterna. Föreställ er tanken om att hypotesen är riktig, att 85 % av anmälningarna är falska, och vad det innebär i kostnader. Föreställ er vad alla advokater som ljuger kostar samhället. Vi talar då sannolikt om miljarder i kostnader per år. Dumsnut sticker huvudet i en strut.
Nättidningen Yakida har istället tagit ett samlat grepp och har nu som den första tidningen i Sverige bedrivit oberoende forskning om falska polisanmälningar och ingående studerat orsak och verkan. Dessutom lämnas förslag på hur man kan minska andelen falska anmälningar. Det borde ligga i allas intresse.
http://www.yakida.se/falskt.html
Polisen och de inblandade rättsvårdande instanserna saknar oberoende verktyg för att kunna analysera och göra goda bedömningar. Yakida, som även bedriver polisforskning har dessutom byggt ett antal olika metoder och verktyg som till exempel för analys av trovärdighet och tillförlitlighet, vilket med fördel kan användas i polisiärt arbete.
http://www.yakida.se/polisforska.html
Varsågoda. Det är bara att smaka och vem som helst kan mumsa gratis av smörgårdsbordet.
John Johansson
Ansvarig utgivare för YakiDa
Permalänk | Anmäl
John Johansson, YakiDa, 2010-02-03, 08:51
Det vore intressant att se ett svar från artikelförfattaren till Niclas Kuoppas BRÅ-referens i #5.
Enstaka misslyckade utredningar är inte så intressant (såvida man inte själv är berörd).
Men visst, Marmgrens poäng var att kritiken mot utredningarna inte tog hänsyn till problemen, men Kuoppas referens var mer generell -- polisen sköter inte sitt jobb bra. En lite annorlunda vinkling.
Åtalsfrekvensen i olika landsändar verkar väldigt olika? Det tyder på att kritiken är relevant.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sexualbrott-atalas-olika-over-landet-1....
Permalänk | Anmäl
Bernt, 2010-02-03, 10:49
Bloggen Drömtårar om falska anmälningar av en tjej som blivit våldtagen men inte anmält. Hon berättar hur en våltagen reagerar och varför de väljer att inte anmäla.
http://blogg.aftonbladet.se/14554/2008/09/952703
Permalänk | Anmäl
Stella Maris, 2010-02-03, 11:54
"När det gäller internationella förhållanden begås en våldtäkt var tolfte sekund i Sydafrika, detta "paradis på jorden" efter avskaffandet av apartheid."
Jaha...BoT förstår inte vad du menar? Ska man in skaffa apartheid igen för att få bukt på problemet?
Har det med uppfattningen "dom är inte som oss vi är mer rationella."? Är det egenskaper som kommer med vithet.?
Så hur ska man definiera dessa Svenska mäns handlingar som köper barnsex i Asien mellan 4000-5000 gånger enligt Agenda?
Tänk om man skulle räkna in Engelsmän, Tyskar, eller amerikaner? Har du några förslag?
"Varför uppmärksammar inte feministerna det?"
Det kanske kan vara svårt att förstå..men det finns allt feminister som jobbar med dessa problem i Sydafrika också.
Du uppfattas som inskränkt med sådana kommentarer.
Permalänk | Anmäl
Afrikanen, 2010-02-03, 13:02
Man borde tillsätta en oberoende granskningskommission för att kanske få stopp på insinuationerna om att förundersökningarna är undermåliga och som därför skulle leda till färre åtal?
Man undrar också om de som påstår detta v e t om att numera är det oftast kvinnliga poliser som utreder sexualbrott mot barn och kvinnor?
Permalänk | Anmäl
Inger, 2010-02-03, 14:21
"How often do women falsely cry rape?" av Emily Bazelon and Rachael Larimore i Slate 2009
http://www.slate.com/id/2231012/pagenum/all/#p2
Gör er besväret att läsa HELA artikeln, även om den är lite lång. De kritiserar både de mindre siffrorna på några få procent och påståenden om att majoriteten av anmälningar är falska.
Min enda kritik mot Slate-artikeln är att den inte tar upp skillnaden mellan falska och felaktiga anmälningar, som Diesen gör. http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190
Slate-artikeln avslutar med:
"If police and juries are influenced by false reports, especially high-profile instances of false charges, like the Duke lacrosse case or the Hofstra case, why wouldn't those reports influence victims, too? Up to 60 percent of rapes go unreported. The Hofstra story will only make more women wonder if the police will believe them.
This is sobering. As, of course, is the whole topic. We're left to draw the following conclusion: False allegations of rape aren't rampant. But they don't have to be to cause terrible trouble. This is a problem that a men's rights movement shouldn't trump up. And also one that feminists can't dismiss."
Alldeles ovanför detta citat citeras arméadvokaten Steve Cullens analys av hur polis och rättsväsendet i USA påverkas av rapporter om falska anmälningar.
Andra artiklar av intresse kan vara Amnestys attitydundersökning om var gränsen för våldtäkt går. Amnesty poängterar att den INTE är vetenskapligt utförd. Men det kan vara intressant att se vilka attityder som ändå finns kring frågan.
http://www2.amnesty.se/externt/aiglobal.nsf/(sidor)/5C80778C1E127E97C12574C5002ECF4D/$file/Var_gar_gransen.pdf
Gisela Priebes avhandling kan vara av intresse för att jämföra hur många flickor respektive pojkar som säger sig ha utsatts för oönskade sexuella kontakter och grövre övergrepp.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2870403.svd
"Mer än 4000 ungdomar i årskurs 3 på gymnasiet har svarat på enkäten. Resultatet visar att oönskade sexuella kontakter är mycket vanligt bland unga. Två av tre tjejer uppger att de varit med om det, för killar är motsvarande siffra en av tre. Många har utsatts för övergrepp flera gånger."
Från faktarutan i artikeln:
" De allvarligaste sexuella övergreppen är i studien när någon haft oralsex, analsex eller samlag mot sin vilja.
13,5 procent av tjejerna hade utsatts för det, 5,5 procent av killarna."
#24
jag håller ändå med Marmgren att Krafttag mot våldtäkt-artikeln är ganska orättvis. Ska polisen kunna göra bra utredningar krävs resurser och målsägandenas förtroende, annars anmäler de inte alls eller tvekar och dröjer. Att få målsägandena att anmäla direkt skulle gynna möjligheten att styrka brott där brott begåtts och avslöja anmälningar som är falska.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-03, 15:01
#28 Niclas Kuoppa, Distinktionen mellan falska och felaktiga anmälningar är viktig. Det finns kvinnor som lämnar in anmälningar i hundratal och verkligen tro sig ha blivit utsatta för brott - olika beteendestörningar som borderline kan vara anledningen. Det förrycker ju totalt statistiken och borde uppmärksammas mer av forskarna. Inte mindre än till exempel omkring fyra procent av den kvinnliga befolkningen lider ju av borderline - denna typ av personlighetsstörning syns oftast inte utanpå och personen kan själv anse sig ha utsatts för brott. Polisen och åklagarna har inte heller någon kunskap eller beredskap att hantera denna typ av felanmälningar. Jag var själv under några år tillsammans med en kvinna som gjorde hundratals grundlösa anmälningar och jag kan tala utifrån egen erfarenhet.
Permalänk | Anmäl
Tommy Sandström, 2010-02-04, 12:56
#29
Jag föreslår att du tar ett snack med polisen och Brå om hur de i sin statistik hanterar anmälningar som visar sig vara falska, oavsett om de kommer från psykiskt sjuka personer, av vilka det torde finnas både män och kvinnor, eller inte.
Vad gäller andelen av befolkningen som lider av borderline säger Vårdguiden detta:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/...
"Två procent av befolkningen befinner sig i ett gränsland mellan lättare och svårare psykiska besvär. Det kallas borderline personlighetsstörning eller emotionell instabilitet. Tillståndet är knepigt att förklara och behandla. Dubbelt så många kvinnor som män sägs ha borderline. Ungefär var tionde som drabbas dör i förtid, oftast genom självmord."
Artikel i SVD
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/man-ocksa-sjuka-men-i-fang...
"Enligt amerikanska undersökningar lider 1,0-1,5 procent av befolkningen av borderline personlighetsstörning. Lika många män som kvinnor anses vara drabbade. Men den jämvikten får man bara om man också tar med män som sitter i fängelse och inte enbart räknar personer som sökt sjukhusvård.
- Medan kvinnorna är mer villiga att söka psykiatrisk hjälp, är männen mer antisociala, missbrukande och våldsamma. De agerar ut sina symtom och kan hamna i kriminalitet. "
När det gäller hur personer med diagnos beter sig så varierar det väldigt mycket. Alla med borderlinediagnos beter sig inte på samma vis. Detta går att läsa i artikelserier på Idag-sidan på www.svd.se och även på Insidan på www.dn.se
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-04, 13:55
31 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Tack för en bra artikel men skriv mer rakt ut att många anmälningar läggs ner därför att de´är falska och ni inom polisen måste ta kraftag mot brottet falsk tillvitelse. Det är förringningen av att beivra den typen av brottslghet som Amnisty borde lägga krut på.
Balanserad artikel som svar på den hysteriska "Alla anmälningar skall leda till fällande dom!"-kampanjen från igår.
Det är ett allvarligt samhällsproblem om kvinnor överlag är rädda att bli överfallna men det går helt fel om feministerna tillåts exploatera frågan oemotsagda för det omöjliggör för alla normala män och kvinnor att bli en del av lösningen, en grundförutsättning för att det ska bli bättre.
Tja, det fanns väl inte mer att tillägga - välkommen till verkligheten, en verklighet där feministiska myter är bortrensad.
Men slöa är ni!
Brårapport om polisens utredningar.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action_question_show.479....
"För att studera i vilken utsträckning det är olikheter i arbetssätt som ligger bakom dessa skillnader har Brå gått igenom 600 förundersökningar från fyra polismyndigheter. Genomgången visar att ju mer systematiskt man arbetar med ut-redningarna, desto högre är personuppklaringen. Brå bedömer att andelen personuppklarade ärenden i riket skulle kunna öka från omkring 28 procent i dagsläget till mellan 40 och 50 procent."
JO-kritik mot passiva utredningar, men där polisen svarar på orsaker till att utredningar kan försvåras.
http://www.dn.se/sthlm/jo-starkt-kritisk-mot-valdtaktsutredning-1.1017230
Exempel på utredning där ett polisbefäl står som åtalad
http://www.fria.nu/artikel/81942
Det är väl snarast åklageriet som bör ta krafttag mot falska och medvetet oriktiga anmälningar, fast det kanske är som med spriten politiskt omöjligt kan tänka ?
Det har väl ändå gott för långt när polisen hjälper till att skämma ut oss MÄN.
Ni får det som att låta att vi har en epidemi av falska våldtäktsanmälningar. Det är lite märkligt med tanke på den statistik som finns av falska och felaktiga anmälningar. Det blir dubbelt märkligt med tanke på hur få som faktiskt anmäler överhuvudtaget. Det blir trippelmärkligt med tanke på hur få anmälningar som alls går till åtal. Dessa siffror står att finna i länkarna jag lade in i kommentarerna på Kraftag mot våldtäkts-artikeln. Jag vill ju inte spamma i onödan.
Jag vill inte förringa vikten av att falska anmälningar upptäcks och beivras, oavsett om det handlar om våldtäkt eller något annat brott, jag har själv en vän som råkat ut för det för många år sedan. Kvinnan erkände, så vitt jag förstod, att anmälan var falsk.
Jag har precis mailat till Åklagarmyndighetens utvecklingscentrum i Göteborg om nya siffror för antal våldtäktsåtal och domar.
Från Brå fick jag ifjol via mailsvar följande siffror om fällande domar
Antalet domar för våldtäkter är följande
år 2003, antal = 131
år 2004, antal = 153
år 2005, antal = 216
år 2006, antal = 226
Brå hanterar egentligen inte siffror om fällande domar, och de hänvisade mig till Åklagarmyndigheten.
Vad gäller Krafttag mot väldtäkt-artikeln vill jag mena att de är missvisande i fråga om dels siffran att det var drygt 4000 anmälningar ifjol. Brå ger så vitt jag kan se en betydligt större siffra. Men det är lite oklart om den siffran bara gäller för personer över 16 år. De är missvisande och svepande ifråga om vad Regeringen gjort. Svar på det kan också ges i länkarna jag lade in om miljardsatsatsningen.
Jag vill heller inte förringa svårigheterna med att utreda våldtäktsbrott, speciellt när det saknas vittnen och anmälan kommer in långt efteråt. Alla som utsätts för brott måste anmäla omedelbart!
Nu är det kanske så att Amnesty m fl vill att man skall ta reda på varför så många qanmälningar läggs ner och om det kan ha att göra med utredningar eller bero på andra skäl.
Det måste ju vara vällovligt faktasökande eftersom problemet är att vi inte riktigt vet varför det ser ut som det gör och därför vet vi inte heller hur den omedelbara bekämpningen av våldtäkter skall göras.
Lite trött blir man på alla som tror att det här är någon slags feministisk agenda. Det är påvisat internationellt att våldtäkter av kvinnor handlar om makt och inget annat. Samma problem med våldtäkter fast i ännu större skala ser vi i det fattiga land långt borta i öst där jag själv bor. Och polisen, som ju trots allt är mansdominerad, är ett problem i många länder, även om det troligen i hög grad är ett resultat av omedvetenhet kring könsroller och förväntningar kring dessa. Eller som en polischef sa när en underordnad blev anmäld och frisläppt: "Nej, det är ingen våldtäkt. Hon var på en karaokebar i ett guesthouse. Hon var inte heller jungfru." (Flickan var 19 år och hjälpte sin syster städa ett hotellrum.) Det är inte lika illa i Sverige, men poliser utgör givetvis ett tvärsnitt av åsiktsregistret även i frågor som rör könsroller.
Annars sammnafattar Niklas Kuoppa läget bra oven!
Jo, det stämmer att det är "få" fällande domar i våldtäkt sett till antalet anmälda BROTT. Statistiken vantolkas av feministmaffian så tro inte på någonting.
Bland de "få" fall av fällande domar finns det ett antal domar som är högst tveksamma. Det gäller för det första att jag personligen är tveksam till att det männen dömts för faktiskt är olagligt. Jag vet att de flesta skulle hålla med mig om de själva fick läsa anklagelseakten. Det andra problemet är att bevisningen är minst sagt tveksam.
Detta gäller nu alltså de "få" fall som leder till fällande domar. Det Kuoppa missar helt är att majoriteten av alla anmälda brott inte leder till fällande domar. Det är - om man ska vara petig - faktiskt ett belägg för att det görs högst tveksamma anmälningar särskilt i ljuset av att män fälls på tveksamma grunder. Hur ska man då få veta hur det ligger till då?
Tja, det är ju bara att gå igenom ett stort antal fall som inte lett till fällande domar. Det har jag gjort. Och det är ser mörkt ut för feministmaffian. Det är ju för fan helt sjuka saker som anmäls under helt sjuka omständigheter. Det kanske Kuoppa kan notera någon gång. Mig lurar du inte, gubbe lille.
Jag håller med om att alla ska anmäla så fort det går. Det är nämligen så mycket lättare att reda ut SANNINGEN om det finns bevis att kontrollera parternas berättelser med. Men det som anmäls ska givetvis enbart gälla riktiga brott och inte den skit som anmäls av svenska kvinnor idag. Jag skäms!
Så det den här polisen insinuerar försiktigt genom att skriva att de jagat kvinnor lång tid för att få dem att berätta är i själva verket frukten av att all möjlig skit anmäls och att OMGIVNINGEN tycker att vissa kvinnor våldtagits. Exempelvis är något inte nödvändigtvis sant bara för att skolsköterska tycker det, det är heller inte nödvändigtvis sant för att Alla Kvinnors Hus tycker det och det är inte nödvändigtvis sant bara för att en vit svensk kvinna tycker det.
Det som de facto döljs i alla dessa anmäla sexbrott är en omfattande kvinnlig brottslighet. Detta kan omöjligt ha gått Kuoppa förbi.
#9 Jens: " Det är påvisat internationellt att våldtäkter av kvinnor handlar om makt och inget annat."
Gör inte alla brott det, Jens? Faktum är väl att alla mellanmänskliga förehavanden har en maktdimension.
Naturligtvis handlar våldtäkter om makt men det innebär inte att det finns en global manlig konspiration mot alla kvinnor som feministerna påstår.
När det gäller internationella förhållanden begås en våldtäkt var tolfte sekund i Sydafrika, detta "paradis på jorden" efter avskaffandet av apartheid.
Varför uppmärksammar inte feministerna det?
Bo_T, det för dom.
http://www2.amnesty.se/ap.nsf/reportage/E6367AD3752A8FB5C1256EB000520A18...
http://www.rfsu.se/han_bara_star_dar_med_sin_pistol_och_hotar_skjuta_ska...
Se även IKKF som engagerar sig i internationella frågor
http://www.ikff.se/
Apropå Sydafrika så har ETC en artikel om en sydafrikansk idé mot våldtäkt. Våldtäktskondomen.
http://etc.se/artikel/17834/rapex-ska-skydda-sydafrikas-kvinnor
Fel av mig. Brå har faktiskt en rapport om antal lagförda personer. Det måste vara nått nytt. Men bra av Brå!
Klicka "Sammanfattning antal lagförda personer för brott år 2008", sid 6. http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4
"År 2008 lagfördes drygt 260 personer för våldtäkt (inklusive grov våldtäkt), vilket är en ökning med 45 personer eller 20 procent jämfört med föregående år."..."År 2008 lagfördes närmare
160 personer för våldtäkt mot barn, jämfört med år 2007 är det en ökning med 12 personer eller 8 procent."
För kön på de dömda för olika brottstyper se sid 21 under rubriken "kön"
Klicka i kolumnen till höger så hittar ni även rapporten "Sammanfattning anmälda brott. Helår 2009" med siffror även för 2008.
För er som pratar om falska anmälningar kan ni klicka på "Sammanfattning misstänkta personer år 2008" sid 16 angående andelen kvinnor och män som misstänkts för mened och andra brott.
"Brott där misstänkta kvinnor utgör en större andel än misstänkta män är egenmäktighet mot barn (59 procent) och mened, falskt åtal (53 procent). Antalet misstänkta totalt sett är dock inte särskilt många för vissa av dessa brott vilket kan leda till relativt stora årliga förändringar."
För exakta siffror och för utvecklingen från år till år, se tabellerna i slutet på kapitel 4. "Personer lagförda för brott"
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Kuoppa, finns du i verkligheten? Släpp siffrorna. Bege dig i stället till närmaste domstol, läs domar och hämta ut förundersökningarna och ägna några år till det.
Givetvis är siffrorna för antalet kvinnor som misstänks för falsk tillvitelse eller falsk angivelse - som är brottsrubriceringen i dessa sammanhang - fullständigt ointressant för att avgöra hur vanligt det är med falska anmälningar. Det säger helt uppenbart mer om det politiska klimatet i samhället än om faktiskta förhållanden.
Jag känner personligen till en drös fall där kvinnor erkänt att de ljugit, tagit tillbaka sina anmälningar och som inte ens varit i närheten av att fällas. Faktum är att ingenting brukar hända dessa kvinnor! Den brud som anmälde din polare hör till undantagen. Det absolut vanligaste i dessa lägen är att kvinnorna inte ens förhörs trots att de alltså erkänt brott!
Till detta ska läggas alla de fall där kvinnorna inte tar tillbaka något men där polisutredningen visar att det handlar om klockrena lögner. Ställer man dessa bevis mot bevis som används mot män så är det skandalöst att kvinnorna nästan alltid kommer undan.
Det är ytterst få som överhuvudtaget åtalas för falsk tillvitelse och falsk angivelse - i sexbrottssammanhang - men betydligt fler skulle kunna bli det på redan existerande material. Jag hade inte haft några som helst synpunkter på detta rent rättssäkerhetsmässigt.
Sedan är det illavarslande att kvinnor dominerar brottet mened vilket betyder att vittna i domstol och ljuga. Det borde vara en varningsklocka. Man begår alltså inte mened när man ljuger om en våldtäkt - det är vittnen som gör sig skyldiga till mened och inte målsäganden. Och här har vi också en drös som borde buras in på flera år. Det är företrädesvis vita svenska kvinnor som mammor, mormor, skolsköterskor, kvinnojourskvinnor, väninnor och andra som hade tänkt sig att "stödja" påstådda våldtäktsoffer. Det ursäktar inget. Ljug är ljug. Brott är brott.
Så ser verkligheten ut bakom statistiken.
Givetvis fälls män som aldrig ens borde ha kallats till polisförhör och givetvis ljuger kvinnor om att de våldtagits och givetvis ljuger kvinnor för att hjälpa andra kvinnor. Och det är alldeles för många fall av denna kaliber.
Det borde du faktiskt ha sett i ditt arbete. Jag är förstummad av din okunnighet.
#16
"Givetvis är siffrorna för antalet kvinnor som misstänks för falsk tillvitelse eller falsk angivelse - som är brottsrubriceringen i dessa sammanhang - fullständigt ointressant för att avgöra hur vanligt det är med falska anmälningar."
Detsamma måste ju i konsekvensens namn gälla våldtäkter.....
Men det krävs bevis för fällande dom och vi har principen att hellre fria än fälla. Det gäller även andra fall än våldtäkt.
#16 "Sedan är det illavarslande att kvinnor dominerar brottet mened vilket betyder att vittna i domstol och ljuga."
Andelen kvinnor som misstänktes för mened, falskt åtal var 53%, medan andelen män torde rent logiskt vara 47%. Det är ingen enorm slagsida åt kvinnor, tycker jag.
Brå säger själv att statistiken inte ger den sanna bilden av hur många brott som begåtts, vilket jag citerat och länkat till i Kraftag mot våldtäkt-artikeln. Men den statistik som finns är den statistik som finns. Jag litar mer på den än på hörsägen, tills ny statistik ger en annan bild.
Vad gäller falska respektive felaktiga anmälningar har jag också i nämnda artikel länkat till Diesens väldigt ingående studie av dem. Och om du tar dig tid att läsa den så ser du att en helt annan bild framträder.
#16
"Jag känner personligen till en drös fall där kvinnor erkänt att de ljugit, tagit tillbaka sina anmälningar och som inte ens varit i närheten av att fällas. "
Skriv en bok om det och lägg fram dina rön till granskning. Det är så vi skapar kunskap och man behöver inte vara forskare för att göra det. Ta hjälp av Per Ström som är en rutinerad författare.
Jag skriver väldigt bra på egen hand som du märker.
Om det är 53 procent kvinnor som fälls för mened så är detta enormt illavarslande. Man kan lika gärna snacka om 98 procent i andra sammanhang. Kvinnor är ju kraftigt underrepresenterade i brottsliga sammanhang. Kolla andelen för rån, misshandel och annat och jämför.
Men ljuga kan de visst och de drar sig uppenbarligen inte ens för att sitta och ljuga inför sittande rätt. Det är faktiskt väldigt illavarslande. Man skulle ju kunna tänka sig att kvinnors brottslighet ofta består i att - ljuga? Exakt. Och därför borde det vara fullt logiskt att de också ljuger om våldtäkter som är betydligt enklare att göra än att sitta inför en domstol och råljuga.
Brås statistik saknar värde. Vilket borde vara uppenbart för dig nu. Du känner ju för fan inte ens till vilket brott en kvinna gör sig skyldig till när hon ljuger om en våldtäkt. Och Christian Diesen är mannen som helt saknar värde. Att du överhuvudtaget nämner hans namn i sammanhanget är tragiskt.
Tack för länkarna, Niclas Kuoppa. Tänk om de svenska feministerna kunde ägna sig lite åt analys av verkliga patriakala regioner innan man skäller ner svenska män...
Tack för en mycket bra och nyanserad artikel!
Vad jag har läst så görs många våldtäktsanmälningar av anhöriga. När polisen sedan kontaktar kvinnan som anmälts som våldtagen, så avfärdar kvinnan att det rör sig om en våldtäkt eller har en annan förklaring till händelsen. Polisen har i dessa fall en anmälan men inget våldtäktsoffer.
På denna sida kan vi för övrigt läsa vad polisen anser i frågan om falska våldtäktsanmälningar.
http://www.genusmagazinet.se/?page_id=19
Anledningen att det inte utreds är att man inte vill hänga ut våldtäktsmännen.
Det är inte politiskt korrekt...
Ointresset av offren från falska polisanmälningar är ett brott demokratin
Polisen Martin Marmgren har helt rätt och hans uppgift om att endast 15 % av anmälningarna leder till åtal visar att det finns ett stort samhällsproblem. Ännu färre leder dessutom till fällande dom. Detta matematiska utfall styrker tidigare forskning som pekar på att upptill 85 % av alla polisanmälningar om våldtäkt troligen är falska. Det finns nämligen inget som helst stöd för att så inte skulle vara fallet. Även om många VILL tro att något annat när siffran är så skrämmande hög.
Alla har rätt till en rättvis rättegång och det gäller även skyldiga. Detta är många omedvetna om, och i synnerhet frivilligorganisationerna som själva ständigt avslöjas med olika typer av bedrägerier. Och jag säger som prof. Eva Lundgren, vars forskning visade sig vara så undermålig att motsägande resultat kunde erhållas ur samma datamängd, när hon uttrycker i sin artikel här på Newsmill, - Tråkigt att minnet är så kort, kunskapen så obefintlig. Man kan med fog utgå från att en apa med slumptalsgenerator hade presterat ett mer sannolikt forskningsresultat än vad prof. Eva Lundgren lyckats med.
Trots åratal av ekonomiska satsningar på polisens resurser, genusforskning och på så kallade frivilligorganisationer, sker inga förbättringar uttryckt i antal åtal med fällande dom. Det är nämligen detta mått som ska användas för att spegla den sanna och verkliga ökningen av dessa våldsbrott. Det visar sig istället att siffran 85 % håller, år efter år. Istället ökar de ekonomiska insatserna och som gökungar skriker genusforskarna och frivilligorganisationerna efter mera pengar, år ut och år in. Och inga resultatförbättringar sker, och ingen frågar sig heller varför någon förbättring inte infinner sig. Dessa satsningar tas istället på bekostnad av att andra områden blir eftersatta. Det är lätt att förstå att begreppet falska anmälningar har blivit en ekonomisk verksamhet, som en miljonindustri. Utan någon som helst bokföring eller redovisning. Dumsnut sticker huvudet i en strut.
Ointresset för dem som drabbas av falska anklagelser talas det inte mycket om. Inte heller om deras familjer eller konsekvenserna av de falska anklagelserna. Inte heller samhällseffekterna. Föreställ er tanken om att hypotesen är riktig, att 85 % av anmälningarna är falska, och vad det innebär i kostnader. Föreställ er vad alla advokater som ljuger kostar samhället. Vi talar då sannolikt om miljarder i kostnader per år. Dumsnut sticker huvudet i en strut.
Nättidningen Yakida har istället tagit ett samlat grepp och har nu som den första tidningen i Sverige bedrivit oberoende forskning om falska polisanmälningar och ingående studerat orsak och verkan. Dessutom lämnas förslag på hur man kan minska andelen falska anmälningar. Det borde ligga i allas intresse.
http://www.yakida.se/falskt.html
Polisen och de inblandade rättsvårdande instanserna saknar oberoende verktyg för att kunna analysera och göra goda bedömningar. Yakida, som även bedriver polisforskning har dessutom byggt ett antal olika metoder och verktyg som till exempel för analys av trovärdighet och tillförlitlighet, vilket med fördel kan användas i polisiärt arbete.
http://www.yakida.se/polisforska.html
Varsågoda. Det är bara att smaka och vem som helst kan mumsa gratis av smörgårdsbordet.
John Johansson
Ansvarig utgivare för YakiDa
Det vore intressant att se ett svar från artikelförfattaren till Niclas Kuoppas BRÅ-referens i #5.
Enstaka misslyckade utredningar är inte så intressant (såvida man inte själv är berörd).
Men visst, Marmgrens poäng var att kritiken mot utredningarna inte tog hänsyn till problemen, men Kuoppas referens var mer generell -- polisen sköter inte sitt jobb bra. En lite annorlunda vinkling.
Åtalsfrekvensen i olika landsändar verkar väldigt olika? Det tyder på att kritiken är relevant.
http://www.dn.se/nyheter/sverige/sexualbrott-atalas-olika-over-landet-1....
Bloggen Drömtårar om falska anmälningar av en tjej som blivit våldtagen men inte anmält. Hon berättar hur en våltagen reagerar och varför de väljer att inte anmäla.
http://blogg.aftonbladet.se/14554/2008/09/952703
"När det gäller internationella förhållanden begås en våldtäkt var tolfte sekund i Sydafrika, detta "paradis på jorden" efter avskaffandet av apartheid."
Jaha...BoT förstår inte vad du menar? Ska man in skaffa apartheid igen för att få bukt på problemet?
Har det med uppfattningen "dom är inte som oss vi är mer rationella."? Är det egenskaper som kommer med vithet.?
Så hur ska man definiera dessa Svenska mäns handlingar som köper barnsex i Asien mellan 4000-5000 gånger enligt Agenda?
Tänk om man skulle räkna in Engelsmän, Tyskar, eller amerikaner? Har du några förslag?
"Varför uppmärksammar inte feministerna det?"
Det kanske kan vara svårt att förstå..men det finns allt feminister som jobbar med dessa problem i Sydafrika också.
Du uppfattas som inskränkt med sådana kommentarer.
Man borde tillsätta en oberoende granskningskommission för att kanske få stopp på insinuationerna om att förundersökningarna är undermåliga och som därför skulle leda till färre åtal?
Man undrar också om de som påstår detta v e t om att numera är det oftast kvinnliga poliser som utreder sexualbrott mot barn och kvinnor?
"How often do women falsely cry rape?" av Emily Bazelon and Rachael Larimore i Slate 2009
http://www.slate.com/id/2231012/pagenum/all/#p2
Gör er besväret att läsa HELA artikeln, även om den är lite lång. De kritiserar både de mindre siffrorna på några få procent och påståenden om att majoriteten av anmälningar är falska.
Min enda kritik mot Slate-artikeln är att den inte tar upp skillnaden mellan falska och felaktiga anmälningar, som Diesen gör. http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190
Slate-artikeln avslutar med:
"If police and juries are influenced by false reports, especially high-profile instances of false charges, like the Duke lacrosse case or the Hofstra case, why wouldn't those reports influence victims, too? Up to 60 percent of rapes go unreported. The Hofstra story will only make more women wonder if the police will believe them.
This is sobering. As, of course, is the whole topic. We're left to draw the following conclusion: False allegations of rape aren't rampant. But they don't have to be to cause terrible trouble. This is a problem that a men's rights movement shouldn't trump up. And also one that feminists can't dismiss."
Alldeles ovanför detta citat citeras arméadvokaten Steve Cullens analys av hur polis och rättsväsendet i USA påverkas av rapporter om falska anmälningar.
Andra artiklar av intresse kan vara Amnestys attitydundersökning om var gränsen för våldtäkt går. Amnesty poängterar att den INTE är vetenskapligt utförd. Men det kan vara intressant att se vilka attityder som ändå finns kring frågan.
http://www2.amnesty.se/externt/aiglobal.nsf/(sidor)/5C80778C1E127E97C12574C5002ECF4D/$file/Var_gar_gransen.pdf
Gisela Priebes avhandling kan vara av intresse för att jämföra hur många flickor respektive pojkar som säger sig ha utsatts för oönskade sexuella kontakter och grövre övergrepp.
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_2870403.svd
"Mer än 4000 ungdomar i årskurs 3 på gymnasiet har svarat på enkäten. Resultatet visar att oönskade sexuella kontakter är mycket vanligt bland unga. Två av tre tjejer uppger att de varit med om det, för killar är motsvarande siffra en av tre. Många har utsatts för övergrepp flera gånger."
Från faktarutan i artikeln:
" De allvarligaste sexuella övergreppen är i studien när någon haft oralsex, analsex eller samlag mot sin vilja.
13,5 procent av tjejerna hade utsatts för det, 5,5 procent av killarna."
#24
jag håller ändå med Marmgren att Krafttag mot våldtäkt-artikeln är ganska orättvis. Ska polisen kunna göra bra utredningar krävs resurser och målsägandenas förtroende, annars anmäler de inte alls eller tvekar och dröjer. Att få målsägandena att anmäla direkt skulle gynna möjligheten att styrka brott där brott begåtts och avslöja anmälningar som är falska.
#28 Niclas Kuoppa, Distinktionen mellan falska och felaktiga anmälningar är viktig. Det finns kvinnor som lämnar in anmälningar i hundratal och verkligen tro sig ha blivit utsatta för brott - olika beteendestörningar som borderline kan vara anledningen. Det förrycker ju totalt statistiken och borde uppmärksammas mer av forskarna. Inte mindre än till exempel omkring fyra procent av den kvinnliga befolkningen lider ju av borderline - denna typ av personlighetsstörning syns oftast inte utanpå och personen kan själv anse sig ha utsatts för brott. Polisen och åklagarna har inte heller någon kunskap eller beredskap att hantera denna typ av felanmälningar. Jag var själv under några år tillsammans med en kvinna som gjorde hundratals grundlösa anmälningar och jag kan tala utifrån egen erfarenhet.
#29
Jag föreslår att du tar ett snack med polisen och Brå om hur de i sin statistik hanterar anmälningar som visar sig vara falska, oavsett om de kommer från psykiskt sjuka personer, av vilka det torde finnas både män och kvinnor, eller inte.
Vad gäller andelen av befolkningen som lider av borderline säger Vårdguiden detta:
http://www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Sjukdomar-och-besvar/...
"Två procent av befolkningen befinner sig i ett gränsland mellan lättare och svårare psykiska besvär. Det kallas borderline personlighetsstörning eller emotionell instabilitet. Tillståndet är knepigt att förklara och behandla. Dubbelt så många kvinnor som män sägs ha borderline. Ungefär var tionde som drabbas dör i förtid, oftast genom självmord."
Artikel i SVD
http://www.svd.se/nyheter/idagsidan/psykologi/man-ocksa-sjuka-men-i-fang...
"Enligt amerikanska undersökningar lider 1,0-1,5 procent av befolkningen av borderline personlighetsstörning. Lika många män som kvinnor anses vara drabbade. Men den jämvikten får man bara om man också tar med män som sitter i fängelse och inte enbart räknar personer som sökt sjukhusvård.
- Medan kvinnorna är mer villiga att söka psykiatrisk hjälp, är männen mer antisociala, missbrukande och våldsamma. De agerar ut sina symtom och kan hamna i kriminalitet. "
När det gäller hur personer med diagnos beter sig så varierar det väldigt mycket. Alla med borderlinediagnos beter sig inte på samma vis. Detta går att läsa i artikelserier på Idag-sidan på www.svd.se och även på Insidan på www.dn.se