[...] Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren - Artikel av Krafttag mot våldtäkt - Newsmill www.newsmill.se/artikel/2010/01/31/tag-krafttag-mot-v-ldt-kt – view page – cached Artikel av Krafttag mot våldtäkt - Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren - Förra året polisanmäldes över 4 000 våldtäkter i Sverige mot personer över 15 år - elva anmälningar per dag! I 98 procent av fallen var brottsoffret en tjej eller kvinna, men även män, unga killar och transpersoner utsätts [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Regeringen Reinfeldt sviker våldtäkt, 2010-02-04, 19:33
[...] Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren - Artikel av Krafttag mot våldtäkt - Newsmill www.newsmill.se/node/17442 – view page – cached Artikel av Krafttag mot våldtäkt - Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren - Förra året polisanmäldes över 4 000 våldtäkter i Sverige mot personer över 15 år - elva anmälningar per dag! I 98 procent av fallen var brottsoffret en tjej eller kvinna, men även män, unga killar och transpersoner utsätts [...]
Blogg: Twitter Trackbacks for Regeringen Reinfeldt sviker våldtäkt, 2010-02-04, 19:08
[...] det kan man undra, Amnesty med flera skriver ett inlägg på newsmill där de kritiserar att inte fler av de män som i Sverige åtalas [...]
Blogg:Amnesty International blir Anti-amnesty? « Aktivar, 2010-02-02, 13:19
[...] våldtäkt – Newsmill Filed under: Uncategorized — Laurentius Horarius @ 8:02 am Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren – Artikel av Krafttag mot våldtäkt – New.... Leave a [...]
Blogg:Regeringen Reinfeldt sviker våldtäktsoffren – Arti, 2010-02-02, 09:06
Man kan ju bara hålla med om de olika förslagen i artikeln, men konstigt nog saknar den tre väsentliga saker som måste vara med:
- den annorlunda praxis vad gäller anmälningsbenägenhet och brottsrubricering i Sverige som gör att det ser ut som om vi har flest våldtäkter i Europa, när vi troligen har de lägsta talen.
- förutom brottsoffer måste vi tala om offer i form av falskt anklagade. Det gäller inte bara att få fler fällande domar, utan även att ta itu med det omfattande fusket och missbruket.
- överfallsvåldtäkterna, som kommer i skymundan eftersom det finns så många som vägrar se nyanser i någonting alls, och deras klara samband med ett antal etniska grupper.
Permalänk | Anmäl
Mats Forssblad, 2010-02-01, 12:52
" De allra flesta våldtäkter sker utan att samhället får vetskap om dem eftersom de aldrig anmäls och därför är mörkertalet mycket stort."
Bevisa det påståendet! Annars är det bara lösa spekulationer och hetsande mot män baserat på fördomar och förtal.
Ett juridiskt problem är alla falska anmälningar om övergrepp(mörkertalet är mycket stort). Vad vill ni göra åt dem?
I ett rättssamhälle är inte kvinnors ord lag.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-01, 13:13
Det är bra med granskning för att se om det förekommit några brister och om dessa har medverkat till att väldtäkter inte gått vidare. Men det är väl å andra sidan uppenbart att inte alla anmälda våldtäkter kan leda till fällande domar, vilket tycks vara det som ytterst upprör skribenterna. Det måste finnas övertygande bevisning också. Ändå är domstolarnas beviskrav inte särskilt höga och de har t.o.m har varit lägre.
Permalänk | Anmäl
Gunnar, 2010-02-01, 13:17
Spiken på huvudet, Gunnar. Artikelförfattarnas åsikt är uppenbart att målet ska vara att ALLA anmälningar leder till fällande dom, i.e. att kvinnors ord ska vara lag!
Verkligheten är inte svart-vit så varför ska rättssystemet vara det?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-02-01, 13:34
"...Vi föreslår därför att en oberoende granskningskommission går igenom de våldtäktsutredningar som lagts ned eller lett till beslut om att inte väcka åtal. Genom att identifiera vilka bristerna är skapas möjlighet till förbättringar. ..."
Jo... - kära inläggsskribenter - men vart leder det ? - tycker Josef B.
Permalänk | Anmäl
Josef Boberg, 2010-02-01, 13:44
Lögn, förbannad lögn och STATISTIK.
Siffrorna är lögnaktigt beskrivna.
Att det anmäls 4000 brott betyder inte att det är 4000 anmälningar, 4000 anmälare eller 4000 anmälda. En anmälan från en anmälare mot en anmäld kan innehålla många brott, det är t.o.m vanligare med flera anmälda brott i en anmälan än med bara ett brott.
Förra året anmäldes bland annat 250 våldtäkter i en enda anmälan.
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-01, 13:55
Det var fel på länken. Klicka på länken i kolumnen till höger "Sammanfattning. Anmälda brott helår 2009"
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4
Bråartikel "Bra start i arbetet med mäns våld mot kvinnor".
"Över en miljard kronor har satts av för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. En satsning som bland annat har lett till att 10 000 anställda inom Polisen har utbildats för att förbättra arbetet med brott i nära relationer."
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=1&id=302
Se även länkarna till Regeringens handlingsplan och rapporten om polisens utredningar samt rapporten "Våld mot kvinnor och män i nära relationer".
Notera att i Nationella Trygghetsundersökningen 2009, sid 96 tabell 3B skattas antalet offer mellan 16-79 år för sexualbrott under år 2008 till 220 000.
Märk väl att sexualbrott är en bred kategori som inbegriper fler brott än våldtäkt.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-01, 13:54
Fel av mig!
Det är inte antalet offer som skattas i NTU, det är antalet sexualbrott!
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-01, 13:56
Skattat antal utsatta för sexualbrott i befolkningen för år 2008 var, enligt NTU 2009, 56 000 personer, eller 0.8 %.
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-01, 14:01
Europarådets kommissarie för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg: "Det måste vara en politisk prioritet att skydda kvinnor från sådant våld."
Viktigare än att skydda män och barn från sådant våld?
Permalänk | Anmäl
Obstinat, 2010-02-01, 14:08
Tänk att en artikel kan väcka så många känslor. Bara för att ni skriver om det stora problemet med falska anklagelser om och om igen så blir det inte sant. Det är en myt se Different Systems, similar outcomes
Tracking attrition in reported rape cases across Europe 2009.
I den del som rör Sverige så säger man att högst 2% är falska anmälningar inte mer. Denna seglivade myt om att flickor och kvinnor falskt anmäler män för våldtäkt måtte väl dö nu.
Förutom att anmälningsbenägenheten ökat när det gäller mäns våld mot kvinnor så har även det faktiska våldet ökat. Man kan undra varför.
Permalänk | Anmäl
kawi48, 2010-02-01, 14:15
DN-artikel om kritk mot passiva utredningar och om polisens svar på kritiken som visar hur svåra våldtäktsfall kan vara. http://www.dn.se/sthlm/jo-starkt-kritisk-mot-valdtaktsutredning-1.1017230
"Polisen erkänner att det långdragna förloppet står i direkt strid mot kraven på skyndsamhet och effektivitet och beklagar passiviteten. Men ärendet var svårutrett, menar man. Flera personer som stått i relation till varandra var inblandade vilket genererat flera anmälningar om bland annat olaga hot, förtal och ofredande. Anmälan om våldtäkten gjordes omkring ett år efter den ska ha begåtts, vilket ytterligare försvårade utredningen, påpekar polisen vidare."
Artikel i Stockholms Fria om ett polisbefäl som anmälts för misshandel och våldtäkt. Fallet har uppmärksammats i teve. Läs kolumnen "Detta har hänt" till höger om artikeln. http://www.fria.nu/artikel/81942
#2 "Ett juridiskt problem är alla falska anmälningar om övergrepp(mörkertalet är mycket stort). Vad vill ni göra åt dem?"
"Det visar sig också att väldigt få svenska våldtäktsanmälningar är falska, bara två procent, säger Kelly."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flest-valdtakter-i-sverige-1.853118
Christian Diesen och Eva Lokatt Diesen
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190
"Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.
För det första kan man konstatera att endast 1 fall av de 43 ledde till åtal (och fällande dom) för falsk angivelse. Att det inte blev några efterräkningar i övriga fall, inte ens för dem som erkänt grundlös anmälan, berodde i de flesta fall på att ingen misstänkt gärningsman pekades ut."
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-02-01, 14:38
Ska man kunna minska antalet våldtäkter i Sverige måste man börja prata klarhet ang. våldtäkterna. Något som knappast kommer hända i det politiskt korrekta Sverige.
Mer än så finns egentligen inte att säga.
Permalänk | Anmäl
MidasTouch, 2010-02-01, 14:51
Menar ni att beviskraven skall tas bort? Hur många äkta våldtäkter är det frågan om av dessa 4000 som ni hävdar? Vi kan väl knappast räkna in samlag inom äktenskapet som våldtäkt, eller hur? Tycker ni vidare att det är förenat med mänskliga rättigheter att bli frihetsberövad för en obevisad anklagelse? Regimer med godtyckliga fängslanden finns det gott om. Ni menar väl inte att Sverige skall degradera rättstillämpningen och sälla sig till de rättslösa staterna?
Permalänk | Anmäl
Trovaduvill, 2010-02-01, 15:00
Heder åt Er som vågar tala!
Googla t.ex. på följande sentens för skrämmande information om hur bl.a.. AB hanterar rapporteringen om grova brottslingar i Sverige:
"Våldtäktsoffer utsatt för utpressning och hot av massmedia"
En väldigt hårt vinklad artikel, visst, men om hälften är sant...Gud hjälpe oss!
OBS! VARNING FÖR STÖRD NATTSÖMN!
Permalänk | Anmäl
Sven H Johansson, 2010-02-01, 15:00
kawi48:
Det är ju Diesen som gjort den undersökningen. Där undersökte man i hur många fall det bevisades att anklagelsen var osann. Självfallet finns det många fler fall där anklagelsen är osann utan att det har bevisats, för att inte tala om fall där den anklagade fälls trots att anklagelsen är osann.
Precis samma debatt gick i Sverige på 1600-talet, då om ifall barn kunde ljuga om häxövergrepp. Hur många av de anklagelserna bevisades vara osanna? (Tänk på att en majoritet av de dömda också erkände).
Permalänk | Anmäl
profanum_vulgus, 2010-02-01, 15:08
Det lyser igenom en rädsla i kommentarerna jag läser. Det verkar som att många män lever med en rädsla om att bli anmälda på falska grunder?! Jag blir ledsen när jag inser hur många det är som tror att de flesta kvinnor hittar på. Det finns säkert några som ljuger och hittar på, men jag är övertygad om att det handlar endast om några få. Frågan är om detta ska slå mot de kvinnor, barn och män som blir våldtagna? Jag är själv en överlevare och anmälde inte våldtäkten förrän flera år senare. Jag får leva med dessa minnen och ärr i hela mitt liv. Det är dags att öppna ögonen om att våldtäkter och övergrepp sker i alla samhällsskikt och kulturer. Gör inte om problemet till ett invandrarproblem, för det är det inte... Det förskjuter bara problemet och leder inte till en förbättring för oss drabbade. Jag vill inte säga ¨Hata alla män¨ utan istället flytta fokus mot dem som kämpar med att leva varje dag. Som inte blir trodda och inte får hjälp eller vård. Det spelar ingen roll om det är 4000 är 40. Sluta stirra på hur många det är i siffror. Varje överlevare är värd ett bättre liv. Jag tycker det är bra att vi talar om det. Det är dags att Sverige inser att det pågår. Och det är inte av ¨den fula gubben på gatan i skydd av mörkret¨, utan det sker bland oss. I det tysta...
Permalänk | Anmäl
survivor, 2010-02-01, 15:13
När jag växte upp på 60- och 70-talen fanns inte kombinationen överfalls-/gruppvåldtäkt.
Sedan dess blir fenomenet allt vanligare. Det här är bara ett exempel i högen:
http://www.info14.com/2005-12-02-valdtaktsoffer_utsatt_for_utpressning_o...
Permalänk | Anmäl
Sture, 2010-02-01, 15:34
@28 Sture
När du växte upp på 60- och 70-talen rapporterades inte gruppvåldtäkter av den enkla anledningen att offren ifråga inte skulle haft skuggan av en chans i en rättssal. Att till och med poliser är inblandade i gruppvåldtäkter har kanske undgått dig.
Att du hänvisar till nazistiska informationskällor säger väl det mesta.
Permalänk | Anmäl
Röde Baronen, 2010-02-01, 15:52
Vi (folket) vill gärna också se nationalitet på våldsmännen, det är allmännyttig information! Censur är fel.
Permalänk | Anmäl
Janne, 2010-02-01, 16:11
Mörkertalen är och kommer alltid vara stora i vilket brott du än vänder dig till. Man ser dock en fälld våldtäktsman som blir "dömd" till 1 års fängelse och några 2-300 000 kr i böter till offret. Ökar man straffsatsen så tror jag att på sikt kommer ett minskat resultat i antal våldtäkter. Och det här med mörkertalet kan man ju inte räkna, anmäler man inte en våldtäkt så får man faktiskt skylla sig själv, hur hemskt det än låter.
Anledningen till att anmälningarna ökar beror nog mycket på att folk törs anmäla i dagen läge och det är ju bra och där har vi nog media att tacka för.
De är inte alltid en enkel nöt att knäcka/bevisa en våldtäkt om offret inte anmäler det direkt så att man kan se skador i underliv och ta dna ifrån saliv,sperma etc etc.
Anmäl våldtäkten direkt och öka straffsatserna avsevärt är mitt recept på en förbättring!
Permalänk | Anmäl
Roevbert, 2010-02-01, 16:19
@ survivor: Du har rätt i att v.t. tyvärr förekommer i alla delar av samhället, men:
"Invandrare ligger bakom alla överfallsvåldäkter i Oslo".
skriver Norska tidningen Dagbladet. Av samtliga 41 anmälda överfallsvåldäkter de tre senaste åren har alla förövare varit icke-västliga invandrare, enligt uppgifter från norsk polis.
Hanne Kristin Rohde vid Oslopolisen beskriver den typiska gärningsmannen:
- Gärningsmännen är relativt unga män som kommer från ett annat land. De är ofta asylsökande och kommer ofta från ett traumatiserat land eller ett land med en helt annan kvinnosyn än den vi har i Norge.
Ingen etnisk norsk finns bland gärningsmännen. Det är män med afrikansk eller kurdisk bakgrund som dominerar statistiken.
Polisen vill se mer förebyggande arbete bland män med invandrarbakgrund. Fakhra Salimi, ledare för ett resurscenter för invandrare och flyktingkvinnor, säger att det helt saknas sådant förebyggande arbete bland män med minoritetsbakgrund.
Hon uttalar även att politikerna är rädda för att ta itu med problemet.
Kanske dags att vi i Sverige oclkså tar bort skygglapparna? Eller är situationen helt annourlunda här?
Vad tror NI..?
Permalänk | Anmäl
Sven H Johansson, 2010-02-01, 16:21
Det är skrämmande att feminister helt kan ignorera rättshavariet som är falska anmälningar. Klart som fan det existerar, det är ett jättestort problem när 10-20% av alla anmälningar är falska. Det är ett jättestort problem när tillochmed polisen säger att det är ett problem. När det gäller anmälningar i förhållanden och skillsmässoaffärer så är andelen falskanmälningar hela 95%(!!!) det enligt en nederländsk studie.
Det är jävligt skrämmande när feminister kräver att alla anmälda våldtäkter ska leda till fällande dom.
Hellre än skyldig fri än en oskyldig dömd!
Permalänk | Anmäl
Pether, 2010-02-01, 16:20
Hela artikeln känns rätt patetisk. Vad har Reinfeldt personligen med något av det att göra. Förra regeringen svek lika många offer. Blir det bättre för våldtäcktsoffer för några vänsterriktade författare väljer att hänga ut en enda politiker som skyldsig, när det lika gärna kan skrivas Göran Persson t.ex. Hela artiklen tappar all trovärdighet.
Permalänk | Anmäl
JudaZ, 2010-02-01, 16:35
Att skribenten för den här artikeln anklagar regeringen för dessa svek är rent hyckleri, det har varit precis likadant under Socialdemokratiskt styre. Det finns en lagstiftning och det är snarare upp till en debatt på nationell nivå som skall tala till rättsväsendet, INTE att svartmåla regeringen om dessa orättvisor. Riktigt ful titel, men ämnet är värt att diskutera kring!
Permalänk | Anmäl
Peter, 2010-02-01, 16:42
"Helt rimliga krav som alla borde kunna skiva under på."
Jo visst. Men problemet är att inga av förslagen är särskilt konkreta.
"Kvaliteten på förundersökningar i våldtäktsärenden måste höjas."
Ok, följdfrågan blir naturligtvis; på vilket sätt då?
Visst, det är lätt att kritisera polis och myndigheter men så länge man inte kan precisera exakt hur man skulle kunna förbättra arbetet blir inlägget rätt meningslöst.
Våldtäkt är ett fruktansvärt brott men är också ett av de absolut svåraste att bevisa. Vilket kan vara en förklaring till att så få anmälningar leder till åtal.
I slutändan handlar det oftast om att ord står mot ord. Utan teknisk bevisning är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få en fällande dom med tanke på att vi har som praxis att hellre fria än att fälla.
Skulle gärna vilja att författarna till artikeln skulle kunna presentera mer konkreta förslag för hur vi ska kunna förbättra en situation som bara verkar försämras mer och mer för varje år.
Permalänk | Anmäl
A-G, 2010-02-01, 16:44
Det är väl ingen som kan argumentera emot att man tar krafttag mot alla former av sexuellt våld eller för den delen våld mot barn däremot så kan man ju ha olika uppfattningar om vilka metoder man skall använda.
Författarna gör både sig själva och saken en björntjänst genom att så tydligt politisera sitt budskap. Undertonen i artikeln säger ungefär att hade vänsteralliansen suttit vid makten så hade det blivit andra bullar. Varje normalbegåvad svensk vet att så inte är fallet utan att den här typen av problem i ett samhället måste lösas genom tvärpolitiska överenskommelser, attitydförändringar och lagstiftning.
Permalänk | Anmäl
Fundamentus, 2010-02-01, 16:45
Sverige har generellt allt för låga straff, i samband med att straffade släpps ut efter halva tiden. Detta är stötande. Regeringen har stramat upp straffen en del under denna regeringsperioden, men straffen ligger fortfarande en faktor 10 fel i underkant. Svensken förstår heller inte att kriminella inte kan begå brott om de sitter inslåsta. Beklagligt. Polisen har också drabbats av flummet och gör inte sitt jobb. Därtill är det nästan förbjudet för allmänheten att ingripa och avstyra kriminell aktivitet. Summan blir att kriminella gör som dom vill i Sverige. Detta drabbar ytterst svensken. Men så länge svensken tror på flumstraff så förtjänar han att blir misshandlad, rånad och våldtagen. Och så kommer också ske. Vissa av er kommer bli mördade. Ingen av er går trygga. Som tur är bor jag själv inte i Sverige.
Permalänk | Anmäl
.357 Magnum, 2010-02-01, 17:52
Den liberala alkoholpolitiken förvärrar överfallsvåldtäkterna
Något som det sällan talas om när våldtäktsproblematiken tas upp är alkoholens roll. Den är en utlösande faktor, och bidrar till att öka framför allt antalet överfallsvåldtäkter. (Våld i nära relationer är inte lika ofta alkoholrelaterat.) 75-80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade. Den liberala alkoholpolitik som vi har fått efter EU-inträdet är därför mycket olycklig. Den ökar kvinnors utsatthet, samtidigt som den skapar utslagning, sjukdom och död.
Den s k Hagamannen i Umeå, som genomförde en rad brutala våldtäkter, är ett exempel på hur destruktiv alkoholens roll kan vara vid dessa brott. Nykter var han en skötsam familjefar, berusad blev han ett monster.
Många gånger är även offren alkoholpåverkade, och det minskar deras chanser att freda sig och komma undan.
En mer restriktiv alkoholpolitik bör därför vara en del av strategin för att motverka våldtäkter.
Permalänk | Anmäl
Lars Torstensson, 2010-02-01, 17:50
@ #2 Bo T.
Talat som en sann våldtäktsman. Dom bara ljuger för att dom hatar män!
Permalänk | Anmäl
Janne, 2010-02-01, 17:56
@ #22 Trovaduvill
"Vi kan väl knappast räkna in samlag inom äktenskapet som våldtäkt, eller hur?"
Jo. Självklart kan vi det, om det sker utan samtycke.
Sharialagar har vi icke!
Permalänk | Anmäl
Janne, 2010-02-01, 18:28
Jag fattar inte hur man kan skriva om en sån här sak. I dagarna har en polischef blivit grovt förtalad av pressen. Inledningsvis talade man om våldtäkt och gruppvåldtäkt. Vad det handlade om var köp av sexuella tjänster av en person som inte var 15 år. Något som han troligen inte visste. Begreppet våldtäckt mot barn är sjukt och bör skrotas omedelbart. Det är inte mäns fel att flickor inte kan eller VILL hålla trosorna uppe.
Jag fattar heller inte vad i helvete Amnesty koncentrerar kraft på det här för. Om något borde de tala med personer ( tex Beltran) som anser sig felaktigt dömda och driva deras sak.
Permalänk | Anmäl
smonk, 2010-02-01, 18:35
Jag har blivit falskt anmäld för våldtäkt av en störd (men till synes helt normal) tjej. Kan säga att det som behövs göras är följande: ALLA sexualbrottsanmälningar ska gå till domstol. Idag läggs majoriteten av åtalen ner och detta betyder inte att du är friad utan att det bara fanns för lite underlag för att ta det till domstol. Om man däremot frias har man rätt till skadestånd och är ansedd oskyldig. Detta skadestånd ska vara avsevärt. Jag har inte fått ro i livet efter den traumatiserande upplevelse det innebär att bli anmäld och genomgå följderna av en utredning!
Permalänk | Anmäl
Zapp, 2010-02-01, 18:36
Det förekommer alltid i samband med våldtäcktsstatistik diskussioner om att de flesta av våldtäckterna begås av invandrare. Jag tycker att staten nu måste redovisa hur det ligger till med den här saken. Att förtiga fakta, vad de än säger, leder till osäkerhet och ryktesspridning som är värre än verkligheten. Så varför redovisar man inte denna statistik?
Permalänk | Anmäl
wolf, 2010-02-01, 18:38
Hallå alltså, i vilken värld lever ni som kommenterar här?? Det är tydligen viktigare för er att slå ner på en formulering i artikeln istället för att hålla med om grundproblemet - att anmälda våldtäkter leder alldeles för sällan till en fällande dom. Vakna upp!
Permalänk | Anmäl
Lisa, 2010-02-01, 18:53
Bästa profanum_vulgus. Ja den svenska undersökningen är gjord av Eva och Christian Diesen där Eva tittat på alla polisdistrikt i Stockholm, men deras undersökning är en del av den jag refererade till. Vi vet säkert att det är mycket få falska anmölningar i Sverige då ju denna undersökning är ny, hur det är i Holland vet jag inte men det är ju inte intressant för vår del.
Permalänk | Anmäl
kawi48, 2010-02-01, 18:59
Överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter ökar. Nåt annat som ökat? Dra egna slutsatser
Permalänk | Anmäl
Johan B, 2010-02-01, 19:07
Så länge Sverige har en så samhällsdestruktiv invandring som vi har idag så får vi räkna med att bli "berikade" med våldtäkter. Amnesty bär snarast ett ansvar för att situationen ser ut som den faktiskt gör, ni kan börja med att göra något åt det i stället för att gnälla över konsekvenserna av det ni propagerar för.
Permalänk | Anmäl
Karl, 2010-02-01, 19:10
Är det någon som vet vad straffet för att falskeligen försöka få någon i fängelse ett antal år för t ex våldtäkt är? Det är ju inte bara ett brott mot den drabbade utan även mot vårt rättssystem.
Permalänk | Anmäl
H, 2010-02-01, 19:46
Ni påstår, indirekt, att när det gäller andra brott har man riktat mer uppmärksamhet på att granska brottsutredningarnas kvalitet. Vad har ni får belägg för ett sådant påstående?
Inte för att jag tror att ni kommer att svara, för det är allt för sant det som en klok man en gång sade. "Det är svårt att förklara för någon vars lön beror på att den inte förstår."
Permalänk | Anmäl
Anders Bondensson, 2010-02-01, 20:02
Efter att ha läst "Döden är en man" så tar jag alla påståenden från Diesen med en nypa salt.
Permalänk | Anmäl
Cilla, 2010-02-01, 20:08
Ytterligare en artikel där man mellan raderna argumenterar för sänkt rättssäkerhet för män. Hade det varit så att alla anmälningar ledde till fällande dom, hade man knappast argumenterat föra att en särskild undersökningskommission skulle tillsättas för att utreda hur det kunde vara på det sättet.
Att ge sig på Reinfeldt i den här frågan är inte så begåvat. Förhållandena var precis likadana under sossarna. Och anledningen till det är, att det i det demokratiska landet Sverige, finns en politisk konsensus kring det centrala begreppet rättssäkerhet. I ett samhälle där rättsväsendet går främst i fackeltåget vilar katastrofen runt hörnet. Det finns det tyvärr många exempel på. Man behöver inte gå längre än till Sverige på 90-talet för att se vilka effekter den politiskt korrekta incest-lobbyn under ledning av DIesen och Leijonhuvud hade. Oskyldiga män satt i fängelse år ut och år in därför att beviskraven sänktes och i praktiken togs bort. Det kunde räcka med en obevisad anklagelse i en vårdnadstvist eller att en vittnespsykolog uttalade sig om sanningshalten hos en tre-årings berättelser. Den tiden vill vi inte ha tillbaka. Reinfeldt, stå på dig.
Permalänk | Anmäl
TattarLasse, 2010-02-01, 20:55
Nej, ni sju kvinnor och en (homosexuell) man som skriver under förslaget.
Det där får ni göra om med enbart konkreta förslag. Att acceptera alltför svepande formuleringar är sällan klokt och brukar sluta illa.
Oavsett hur många procent det rör sig om så är falska anmälningar något man inte för blunda för. Rättsäkerheten kräver oskyldig tills bevisat skyldig, även om det innebär att vissa går fria. Jag kan, trots att det inte är sant, anklaga er alla åtta för gruppvåldtäkt imorgon. Då ska ni ha rätt att försvara er.
Oberoende granskningskommission som går igenom alla våldtäktsfall som inte lett till åtal, med den inställningen att något har brustit? Nej, den uppgiften får ni formulera om. Att en utredning inte leder till åtal är inte detsamma som att utredningen misslyckats.
Nej, vill ni se förbättringar för våldtäktsoffer så gör om förslaget. Finns det delar av det som ni inte kan göra rättvist så stryk dem och fokusera på något annat. Mer stöd till våldtäktsoffer kanske är en bra början.
Permalänk | Anmäl
Tomas Fredriksson, 2010-02-01, 21:08
Märkligt att männen blir så upprörda när man talar om våldtäckterna! Som om de blev drabbade på något sätt bara av själva samtalsämnet. Märkligt!
Permalänk | Anmäl
en kvinna, 2010-02-02, 00:17
Ar det regeringens fel att "bara" 15% av anmälningarna har bevisvärde nog för att kunna hålla i domstol. Det luktar valår lång väg!
Permalänk | Anmäl
Olle, 2010-02-02, 05:41
det gör mig ledsen att som ung kvinna läsa flertalet av kommentarerna till artikeln. den handlar inte till att smutskasta alla män, den handlar om att uppmärksamma ett stort problem som vi har i Sverige. Det måste ske en förändring. Och era åsikter sätter ni käppar i hjulet för den. Sätter er in i frågan om våldtäkt finns flera intressanta böcker att läsa om ämnet. Hoppas ni får en humanare människosyn inom kort!
Permalänk | Anmäl
Frida, 2010-02-02, 06:10
I grunden måste man hålla med, våldtäkter är ett fruktansvärt brott och ska med alla medel bekämpas och förhindras. Frågan är bara hur... Personligen tror jag just att Alliansen med en tuffare syn på brott, straff och konsekvenser är bättre på detta än SVaMPens röd-gröna fluff-flum. Har man lite historiska perspektiv har säkerheten på stans gator gått käpprätt åt ..... under alla (s)-märkta år. Dock önskar jag att även regeringen Reinfeldt tog verkligen tag i frågan om kriminalitet och höjde ambitionsnivån några snäpp. Dock tror jag allt skulle bli bra mycket sämre med de röd-gröna igen.
Permalänk | Anmäl
Munin, 2010-02-02, 07:09
Mnesty borde i stället koncentrera sig på problemet att vi har många oskyldigt dömda för denna typ av brott. Det är sånt som en organisation som amnesty ska syssla med. Den här artikeln får amnestys trovärdighet att falla till noll
Permalänk | Anmäl
susanna svensson, 2010-02-02, 08:47
Man måste ha i åtanke att en anmälning är en anmälning som ska leda till en utredning OM ett brott har begåtts. Om ett MISSTÄNKT brott har konstaterats ska en person identifieras och lagföras. Då skall det prövas om dennes HANDLING är brottslig, är uppsåtlig osv osv. Det är inte bara att trycka på en knapp och vips åker någon i fängelse.
För övrigt har gränsdragningen mellan våldtäkt och andra oönskade sexuella handlingar luckrats upp, 2005 var det väl? Det betyder att en mängd fall som tidigare rubricerades ofredande nu rubriceras misstänkt våldtäkt vilket sedan skrivs om till våldtäkt i statistiken. Okynnesanmälningar har också konstaterats de senaste åren men det bekymrar inte artikelförfattarna. Mörkertalet här är givetvis också dunkelt. Det är inte bara när det gäller oanmälda brott det finns mörkertal. Mörkertalet när det gäller anmälningar mot kvinnor är också en dunkel historia. Kvinnor anmäls oerhört sällan trots att det, speciellt under inverkan av alkohol, förekommer likartade handlingar som oftare leder till anmälningar om de utförs av män.
Det här bollandet med siffror blir således inte så kraftfull argumentation som det skulle kunna vara.
När man tittar på listan som skrivit under ser jag namn som Åsa Regér och Gertrud Åström. De har i flera sammanhang visat fullständig brist på objektivitet och proportioner. Och de har mångdubbelt förbrukat sitt förtroende hos mig. Så när jag ser deras underskrifter sänker det trovärdigheten direkt.
Sedan undrar jag om det verkligen är regeringar som bör anklagas för våldsbrott. Jag påminner mig också Maud Olofssons anklagelse mot regeringen Person och pekade på att antalet misshandels-ANMÄLNINGAR mot kvinnor hade ökat med 40% i Stockholm på bara ett år under Göran Perssons regeringsperiod. Det visade sig att en enda kvinna gjort 299 anmälningar vilket ensamt stod för nästan hela ökningen. Knappast Göran Perssons fel, eller? Det här granskades av SR - för ovanlighetens skull. Annars brukar SR vara svag för att vilja agera megafon för sådana som Gertrud Åström utan att kolla upp fakta.
Både budskap och budbärare måste vara trovärdiga. Opinionsbildare och sanningssägare är inte alltid identiska.
Permalänk | Anmäl
Frågande, 2010-02-02, 09:16
66 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Man kan ju bara hålla med om de olika förslagen i artikeln, men konstigt nog saknar den tre väsentliga saker som måste vara med:
- den annorlunda praxis vad gäller anmälningsbenägenhet och brottsrubricering i Sverige som gör att det ser ut som om vi har flest våldtäkter i Europa, när vi troligen har de lägsta talen.
- förutom brottsoffer måste vi tala om offer i form av falskt anklagade. Det gäller inte bara att få fler fällande domar, utan även att ta itu med det omfattande fusket och missbruket.
- överfallsvåldtäkterna, som kommer i skymundan eftersom det finns så många som vägrar se nyanser i någonting alls, och deras klara samband med ett antal etniska grupper.
" De allra flesta våldtäkter sker utan att samhället får vetskap om dem eftersom de aldrig anmäls och därför är mörkertalet mycket stort."
Bevisa det påståendet! Annars är det bara lösa spekulationer och hetsande mot män baserat på fördomar och förtal.
Ett juridiskt problem är alla falska anmälningar om övergrepp(mörkertalet är mycket stort). Vad vill ni göra åt dem?
I ett rättssamhälle är inte kvinnors ord lag.
Det är bra med granskning för att se om det förekommit några brister och om dessa har medverkat till att väldtäkter inte gått vidare. Men det är väl å andra sidan uppenbart att inte alla anmälda våldtäkter kan leda till fällande domar, vilket tycks vara det som ytterst upprör skribenterna. Det måste finnas övertygande bevisning också. Ändå är domstolarnas beviskrav inte särskilt höga och de har t.o.m har varit lägre.
Spiken på huvudet, Gunnar. Artikelförfattarnas åsikt är uppenbart att målet ska vara att ALLA anmälningar leder till fällande dom, i.e. att kvinnors ord ska vara lag!
Verkligheten är inte svart-vit så varför ska rättssystemet vara det?
"...Vi föreslår därför att en oberoende granskningskommission går igenom de våldtäktsutredningar som lagts ned eller lett till beslut om att inte väcka åtal. Genom att identifiera vilka bristerna är skapas möjlighet till förbättringar. ..."
Jo... - kära inläggsskribenter - men vart leder det ? - tycker Josef B.
Lögn, förbannad lögn och STATISTIK.
Siffrorna är lögnaktigt beskrivna.
Att det anmäls 4000 brott betyder inte att det är 4000 anmälningar, 4000 anmälare eller 4000 anmälda. En anmälan från en anmälare mot en anmäld kan innehålla många brott, det är t.o.m vanligare med flera anmälda brott i en anmälan än med bara ett brott.
Förra året anmäldes bland annat 250 våldtäkter i en enda anmälan.
Det var fel på länken. Klicka på länken i kolumnen till höger "Sammanfattning. Anmälda brott helår 2009"
http://www.bra.se/extra/pod/?module_instance=4
Bråartikel "Bra start i arbetet med mäns våld mot kvinnor".
"Över en miljard kronor har satts av för att bekämpa mäns våld mot kvinnor, hedersrelaterat våld och förtryck samt våld i samkönade relationer. En satsning som bland annat har lett till att 10 000 anställda inom Polisen har utbildats för att förbättra arbetet med brott i nära relationer."
http://www.bra.se/extra/news/?module_instance=1&id=302
Se även länkarna till Regeringens handlingsplan och rapporten om polisens utredningar samt rapporten "Våld mot kvinnor och män i nära relationer".
Notera att i Nationella Trygghetsundersökningen 2009, sid 96 tabell 3B skattas antalet offer mellan 16-79 år för sexualbrott under år 2008 till 220 000.
Märk väl att sexualbrott är en bred kategori som inbegriper fler brott än våldtäkt.
http://www.bra.se/extra/faq/?module_instance=2&action=question_show&id=5...
Fel av mig!
Det är inte antalet offer som skattas i NTU, det är antalet sexualbrott!
Skattat antal utsatta för sexualbrott i befolkningen för år 2008 var, enligt NTU 2009, 56 000 personer, eller 0.8 %.
Europarådets kommissarie för mänskliga rättigheter, Thomas Hammarberg: "Det måste vara en politisk prioritet att skydda kvinnor från sådant våld."
Viktigare än att skydda män och barn från sådant våld?
Tänk att en artikel kan väcka så många känslor. Bara för att ni skriver om det stora problemet med falska anklagelser om och om igen så blir det inte sant. Det är en myt se Different Systems, similar outcomes
Tracking attrition in reported rape cases across Europe 2009.
I den del som rör Sverige så säger man att högst 2% är falska anmälningar inte mer. Denna seglivade myt om att flickor och kvinnor falskt anmäler män för våldtäkt måtte väl dö nu.
Förutom att anmälningsbenägenheten ökat när det gäller mäns våld mot kvinnor så har även det faktiska våldet ökat. Man kan undra varför.
DN-artikel om kritk mot passiva utredningar och om polisens svar på kritiken som visar hur svåra våldtäktsfall kan vara. http://www.dn.se/sthlm/jo-starkt-kritisk-mot-valdtaktsutredning-1.1017230
"Polisen erkänner att det långdragna förloppet står i direkt strid mot kraven på skyndsamhet och effektivitet och beklagar passiviteten. Men ärendet var svårutrett, menar man. Flera personer som stått i relation till varandra var inblandade vilket genererat flera anmälningar om bland annat olaga hot, förtal och ofredande. Anmälan om våldtäkten gjordes omkring ett år efter den ska ha begåtts, vilket ytterligare försvårade utredningen, påpekar polisen vidare."
Artikel i Stockholms Fria om ett polisbefäl som anmälts för misshandel och våldtäkt. Fallet har uppmärksammats i teve. Läs kolumnen "Detta har hänt" till höger om artikeln. http://www.fria.nu/artikel/81942
#2 "Ett juridiskt problem är alla falska anmälningar om övergrepp(mörkertalet är mycket stort). Vad vill ni göra åt dem?"
"Det visar sig också att väldigt få svenska våldtäktsanmälningar är falska, bara två procent, säger Kelly."
http://www.dn.se/nyheter/sverige/flest-valdtakter-i-sverige-1.853118
Christian Diesen och Eva Lokatt Diesen
http://www.advokatsamfundet.se/templates/CommonPage_Advokaten.aspx?id=8190
"Därigenom kom det sammantagna undersökningsmaterialet att bestå av sammanlagt 616 anmälningar. Antalet (genom överbevisning och/eller erkännande) konstaterat falska anmälningar var totalt 9 stycken, det vill säga 1,5 procent av anmälningarna. Till detta antal kommer 34 fall, där orimliga och/eller motbevisade uppgifter talar för att den påstådda våldtäkten i vart fall inte gått till som måls-äganden beskrivit den, vilket ger totalt cirka 7 procent falska och felaktiga våldtäktsanmälningar. Detta är ett problem som inte bör underskattas, men att betrakta de ”felaktiga” anmälningarna som falska är problematiskt.
För det första kan man konstatera att endast 1 fall av de 43 ledde till åtal (och fällande dom) för falsk angivelse. Att det inte blev några efterräkningar i övriga fall, inte ens för dem som erkänt grundlös anmälan, berodde i de flesta fall på att ingen misstänkt gärningsman pekades ut."
Ska man kunna minska antalet våldtäkter i Sverige måste man börja prata klarhet ang. våldtäkterna. Något som knappast kommer hända i det politiskt korrekta Sverige.
Mer än så finns egentligen inte att säga.
Menar ni att beviskraven skall tas bort? Hur många äkta våldtäkter är det frågan om av dessa 4000 som ni hävdar? Vi kan väl knappast räkna in samlag inom äktenskapet som våldtäkt, eller hur? Tycker ni vidare att det är förenat med mänskliga rättigheter att bli frihetsberövad för en obevisad anklagelse? Regimer med godtyckliga fängslanden finns det gott om. Ni menar väl inte att Sverige skall degradera rättstillämpningen och sälla sig till de rättslösa staterna?
Heder åt Er som vågar tala!
Googla t.ex. på följande sentens för skrämmande information om hur bl.a.. AB hanterar rapporteringen om grova brottslingar i Sverige:
"Våldtäktsoffer utsatt för utpressning och hot av massmedia"
En väldigt hårt vinklad artikel, visst, men om hälften är sant...Gud hjälpe oss!
OBS! VARNING FÖR STÖRD NATTSÖMN!
kawi48:
Det är ju Diesen som gjort den undersökningen. Där undersökte man i hur många fall det bevisades att anklagelsen var osann. Självfallet finns det många fler fall där anklagelsen är osann utan att det har bevisats, för att inte tala om fall där den anklagade fälls trots att anklagelsen är osann.
Precis samma debatt gick i Sverige på 1600-talet, då om ifall barn kunde ljuga om häxövergrepp. Hur många av de anklagelserna bevisades vara osanna? (Tänk på att en majoritet av de dömda också erkände).
Det lyser igenom en rädsla i kommentarerna jag läser. Det verkar som att många män lever med en rädsla om att bli anmälda på falska grunder?! Jag blir ledsen när jag inser hur många det är som tror att de flesta kvinnor hittar på. Det finns säkert några som ljuger och hittar på, men jag är övertygad om att det handlar endast om några få. Frågan är om detta ska slå mot de kvinnor, barn och män som blir våldtagna? Jag är själv en överlevare och anmälde inte våldtäkten förrän flera år senare. Jag får leva med dessa minnen och ärr i hela mitt liv. Det är dags att öppna ögonen om att våldtäkter och övergrepp sker i alla samhällsskikt och kulturer. Gör inte om problemet till ett invandrarproblem, för det är det inte... Det förskjuter bara problemet och leder inte till en förbättring för oss drabbade. Jag vill inte säga ¨Hata alla män¨ utan istället flytta fokus mot dem som kämpar med att leva varje dag. Som inte blir trodda och inte får hjälp eller vård. Det spelar ingen roll om det är 4000 är 40. Sluta stirra på hur många det är i siffror. Varje överlevare är värd ett bättre liv. Jag tycker det är bra att vi talar om det. Det är dags att Sverige inser att det pågår. Och det är inte av ¨den fula gubben på gatan i skydd av mörkret¨, utan det sker bland oss. I det tysta...
När jag växte upp på 60- och 70-talen fanns inte kombinationen överfalls-/gruppvåldtäkt.
Sedan dess blir fenomenet allt vanligare. Det här är bara ett exempel i högen:
http://www.info14.com/2005-12-02-valdtaktsoffer_utsatt_for_utpressning_o...
@28 Sture
När du växte upp på 60- och 70-talen rapporterades inte gruppvåldtäkter av den enkla anledningen att offren ifråga inte skulle haft skuggan av en chans i en rättssal. Att till och med poliser är inblandade i gruppvåldtäkter har kanske undgått dig.
Att du hänvisar till nazistiska informationskällor säger väl det mesta.
Vi (folket) vill gärna också se nationalitet på våldsmännen, det är allmännyttig information! Censur är fel.
Mörkertalen är och kommer alltid vara stora i vilket brott du än vänder dig till. Man ser dock en fälld våldtäktsman som blir "dömd" till 1 års fängelse och några 2-300 000 kr i böter till offret. Ökar man straffsatsen så tror jag att på sikt kommer ett minskat resultat i antal våldtäkter. Och det här med mörkertalet kan man ju inte räkna, anmäler man inte en våldtäkt så får man faktiskt skylla sig själv, hur hemskt det än låter.
Anledningen till att anmälningarna ökar beror nog mycket på att folk törs anmäla i dagen läge och det är ju bra och där har vi nog media att tacka för.
De är inte alltid en enkel nöt att knäcka/bevisa en våldtäkt om offret inte anmäler det direkt så att man kan se skador i underliv och ta dna ifrån saliv,sperma etc etc.
Anmäl våldtäkten direkt och öka straffsatserna avsevärt är mitt recept på en förbättring!
@ survivor: Du har rätt i att v.t. tyvärr förekommer i alla delar av samhället, men:
"Invandrare ligger bakom alla överfallsvåldäkter i Oslo".
skriver Norska tidningen Dagbladet. Av samtliga 41 anmälda överfallsvåldäkter de tre senaste åren har alla förövare varit icke-västliga invandrare, enligt uppgifter från norsk polis.
Hanne Kristin Rohde vid Oslopolisen beskriver den typiska gärningsmannen:
- Gärningsmännen är relativt unga män som kommer från ett annat land. De är ofta asylsökande och kommer ofta från ett traumatiserat land eller ett land med en helt annan kvinnosyn än den vi har i Norge.
Ingen etnisk norsk finns bland gärningsmännen. Det är män med afrikansk eller kurdisk bakgrund som dominerar statistiken.
Polisen vill se mer förebyggande arbete bland män med invandrarbakgrund. Fakhra Salimi, ledare för ett resurscenter för invandrare och flyktingkvinnor, säger att det helt saknas sådant förebyggande arbete bland män med minoritetsbakgrund.
Hon uttalar även att politikerna är rädda för att ta itu med problemet.
Kanske dags att vi i Sverige oclkså tar bort skygglapparna? Eller är situationen helt annourlunda här?
Vad tror NI..?
Det är skrämmande att feminister helt kan ignorera rättshavariet som är falska anmälningar. Klart som fan det existerar, det är ett jättestort problem när 10-20% av alla anmälningar är falska. Det är ett jättestort problem när tillochmed polisen säger att det är ett problem. När det gäller anmälningar i förhållanden och skillsmässoaffärer så är andelen falskanmälningar hela 95%(!!!) det enligt en nederländsk studie.
Det är jävligt skrämmande när feminister kräver att alla anmälda våldtäkter ska leda till fällande dom.
Hellre än skyldig fri än en oskyldig dömd!
Hela artikeln känns rätt patetisk. Vad har Reinfeldt personligen med något av det att göra. Förra regeringen svek lika många offer. Blir det bättre för våldtäcktsoffer för några vänsterriktade författare väljer att hänga ut en enda politiker som skyldsig, när det lika gärna kan skrivas Göran Persson t.ex. Hela artiklen tappar all trovärdighet.
Att skribenten för den här artikeln anklagar regeringen för dessa svek är rent hyckleri, det har varit precis likadant under Socialdemokratiskt styre. Det finns en lagstiftning och det är snarare upp till en debatt på nationell nivå som skall tala till rättsväsendet, INTE att svartmåla regeringen om dessa orättvisor. Riktigt ful titel, men ämnet är värt att diskutera kring!
"Helt rimliga krav som alla borde kunna skiva under på."
Jo visst. Men problemet är att inga av förslagen är särskilt konkreta.
"Kvaliteten på förundersökningar i våldtäktsärenden måste höjas."
Ok, följdfrågan blir naturligtvis; på vilket sätt då?
Visst, det är lätt att kritisera polis och myndigheter men så länge man inte kan precisera exakt hur man skulle kunna förbättra arbetet blir inlägget rätt meningslöst.
Våldtäkt är ett fruktansvärt brott men är också ett av de absolut svåraste att bevisa. Vilket kan vara en förklaring till att så få anmälningar leder till åtal.
I slutändan handlar det oftast om att ord står mot ord. Utan teknisk bevisning är det svårt (för att inte säga omöjligt) att få en fällande dom med tanke på att vi har som praxis att hellre fria än att fälla.
Skulle gärna vilja att författarna till artikeln skulle kunna presentera mer konkreta förslag för hur vi ska kunna förbättra en situation som bara verkar försämras mer och mer för varje år.
Det är väl ingen som kan argumentera emot att man tar krafttag mot alla former av sexuellt våld eller för den delen våld mot barn däremot så kan man ju ha olika uppfattningar om vilka metoder man skall använda.
Författarna gör både sig själva och saken en björntjänst genom att så tydligt politisera sitt budskap. Undertonen i artikeln säger ungefär att hade vänsteralliansen suttit vid makten så hade det blivit andra bullar. Varje normalbegåvad svensk vet att så inte är fallet utan att den här typen av problem i ett samhället måste lösas genom tvärpolitiska överenskommelser, attitydförändringar och lagstiftning.
Sverige har generellt allt för låga straff, i samband med att straffade släpps ut efter halva tiden. Detta är stötande. Regeringen har stramat upp straffen en del under denna regeringsperioden, men straffen ligger fortfarande en faktor 10 fel i underkant. Svensken förstår heller inte att kriminella inte kan begå brott om de sitter inslåsta. Beklagligt. Polisen har också drabbats av flummet och gör inte sitt jobb. Därtill är det nästan förbjudet för allmänheten att ingripa och avstyra kriminell aktivitet. Summan blir att kriminella gör som dom vill i Sverige. Detta drabbar ytterst svensken. Men så länge svensken tror på flumstraff så förtjänar han att blir misshandlad, rånad och våldtagen. Och så kommer också ske. Vissa av er kommer bli mördade. Ingen av er går trygga. Som tur är bor jag själv inte i Sverige.
Den liberala alkoholpolitiken förvärrar överfallsvåldtäkterna
Något som det sällan talas om när våldtäktsproblematiken tas upp är alkoholens roll. Den är en utlösande faktor, och bidrar till att öka framför allt antalet överfallsvåldtäkter. (Våld i nära relationer är inte lika ofta alkoholrelaterat.) 75-80% av alla våldsbrott är alkoholrelaterade. Den liberala alkoholpolitik som vi har fått efter EU-inträdet är därför mycket olycklig. Den ökar kvinnors utsatthet, samtidigt som den skapar utslagning, sjukdom och död.
Den s k Hagamannen i Umeå, som genomförde en rad brutala våldtäkter, är ett exempel på hur destruktiv alkoholens roll kan vara vid dessa brott. Nykter var han en skötsam familjefar, berusad blev han ett monster.
Många gånger är även offren alkoholpåverkade, och det minskar deras chanser att freda sig och komma undan.
En mer restriktiv alkoholpolitik bör därför vara en del av strategin för att motverka våldtäkter.
@ #2 Bo T.
Talat som en sann våldtäktsman. Dom bara ljuger för att dom hatar män!
@ #22 Trovaduvill
"Vi kan väl knappast räkna in samlag inom äktenskapet som våldtäkt, eller hur?"
Jo. Självklart kan vi det, om det sker utan samtycke.
Sharialagar har vi icke!
Jag fattar inte hur man kan skriva om en sån här sak. I dagarna har en polischef blivit grovt förtalad av pressen. Inledningsvis talade man om våldtäkt och gruppvåldtäkt. Vad det handlade om var köp av sexuella tjänster av en person som inte var 15 år. Något som han troligen inte visste. Begreppet våldtäckt mot barn är sjukt och bör skrotas omedelbart. Det är inte mäns fel att flickor inte kan eller VILL hålla trosorna uppe.
Jag fattar heller inte vad i helvete Amnesty koncentrerar kraft på det här för. Om något borde de tala med personer ( tex Beltran) som anser sig felaktigt dömda och driva deras sak.
Jag har blivit falskt anmäld för våldtäkt av en störd (men till synes helt normal) tjej. Kan säga att det som behövs göras är följande: ALLA sexualbrottsanmälningar ska gå till domstol. Idag läggs majoriteten av åtalen ner och detta betyder inte att du är friad utan att det bara fanns för lite underlag för att ta det till domstol. Om man däremot frias har man rätt till skadestånd och är ansedd oskyldig. Detta skadestånd ska vara avsevärt. Jag har inte fått ro i livet efter den traumatiserande upplevelse det innebär att bli anmäld och genomgå följderna av en utredning!
Det förekommer alltid i samband med våldtäcktsstatistik diskussioner om att de flesta av våldtäckterna begås av invandrare. Jag tycker att staten nu måste redovisa hur det ligger till med den här saken. Att förtiga fakta, vad de än säger, leder till osäkerhet och ryktesspridning som är värre än verkligheten. Så varför redovisar man inte denna statistik?
Hallå alltså, i vilken värld lever ni som kommenterar här?? Det är tydligen viktigare för er att slå ner på en formulering i artikeln istället för att hålla med om grundproblemet - att anmälda våldtäkter leder alldeles för sällan till en fällande dom. Vakna upp!
Bästa profanum_vulgus. Ja den svenska undersökningen är gjord av Eva och Christian Diesen där Eva tittat på alla polisdistrikt i Stockholm, men deras undersökning är en del av den jag refererade till. Vi vet säkert att det är mycket få falska anmölningar i Sverige då ju denna undersökning är ny, hur det är i Holland vet jag inte men det är ju inte intressant för vår del.
Överfallsvåldtäkter och gruppvåldtäkter ökar. Nåt annat som ökat? Dra egna slutsatser
Så länge Sverige har en så samhällsdestruktiv invandring som vi har idag så får vi räkna med att bli "berikade" med våldtäkter. Amnesty bär snarast ett ansvar för att situationen ser ut som den faktiskt gör, ni kan börja med att göra något åt det i stället för att gnälla över konsekvenserna av det ni propagerar för.
Är det någon som vet vad straffet för att falskeligen försöka få någon i fängelse ett antal år för t ex våldtäkt är? Det är ju inte bara ett brott mot den drabbade utan även mot vårt rättssystem.
Ni påstår, indirekt, att när det gäller andra brott har man riktat mer uppmärksamhet på att granska brottsutredningarnas kvalitet. Vad har ni får belägg för ett sådant påstående?
Inte för att jag tror att ni kommer att svara, för det är allt för sant det som en klok man en gång sade. "Det är svårt att förklara för någon vars lön beror på att den inte förstår."
Efter att ha läst "Döden är en man" så tar jag alla påståenden från Diesen med en nypa salt.
Ytterligare en artikel där man mellan raderna argumenterar för sänkt rättssäkerhet för män. Hade det varit så att alla anmälningar ledde till fällande dom, hade man knappast argumenterat föra att en särskild undersökningskommission skulle tillsättas för att utreda hur det kunde vara på det sättet.
Att ge sig på Reinfeldt i den här frågan är inte så begåvat. Förhållandena var precis likadana under sossarna. Och anledningen till det är, att det i det demokratiska landet Sverige, finns en politisk konsensus kring det centrala begreppet rättssäkerhet. I ett samhälle där rättsväsendet går främst i fackeltåget vilar katastrofen runt hörnet. Det finns det tyvärr många exempel på. Man behöver inte gå längre än till Sverige på 90-talet för att se vilka effekter den politiskt korrekta incest-lobbyn under ledning av DIesen och Leijonhuvud hade. Oskyldiga män satt i fängelse år ut och år in därför att beviskraven sänktes och i praktiken togs bort. Det kunde räcka med en obevisad anklagelse i en vårdnadstvist eller att en vittnespsykolog uttalade sig om sanningshalten hos en tre-årings berättelser. Den tiden vill vi inte ha tillbaka. Reinfeldt, stå på dig.
Nej, ni sju kvinnor och en (homosexuell) man som skriver under förslaget.
Det där får ni göra om med enbart konkreta förslag. Att acceptera alltför svepande formuleringar är sällan klokt och brukar sluta illa.
Oavsett hur många procent det rör sig om så är falska anmälningar något man inte för blunda för. Rättsäkerheten kräver oskyldig tills bevisat skyldig, även om det innebär att vissa går fria. Jag kan, trots att det inte är sant, anklaga er alla åtta för gruppvåldtäkt imorgon. Då ska ni ha rätt att försvara er.
Oberoende granskningskommission som går igenom alla våldtäktsfall som inte lett till åtal, med den inställningen att något har brustit? Nej, den uppgiften får ni formulera om. Att en utredning inte leder till åtal är inte detsamma som att utredningen misslyckats.
Nej, vill ni se förbättringar för våldtäktsoffer så gör om förslaget. Finns det delar av det som ni inte kan göra rättvist så stryk dem och fokusera på något annat. Mer stöd till våldtäktsoffer kanske är en bra början.
Märkligt att männen blir så upprörda när man talar om våldtäckterna! Som om de blev drabbade på något sätt bara av själva samtalsämnet. Märkligt!
Ar det regeringens fel att "bara" 15% av anmälningarna har bevisvärde nog för att kunna hålla i domstol. Det luktar valår lång väg!
det gör mig ledsen att som ung kvinna läsa flertalet av kommentarerna till artikeln. den handlar inte till att smutskasta alla män, den handlar om att uppmärksamma ett stort problem som vi har i Sverige. Det måste ske en förändring. Och era åsikter sätter ni käppar i hjulet för den. Sätter er in i frågan om våldtäkt finns flera intressanta böcker att läsa om ämnet. Hoppas ni får en humanare människosyn inom kort!
I grunden måste man hålla med, våldtäkter är ett fruktansvärt brott och ska med alla medel bekämpas och förhindras. Frågan är bara hur... Personligen tror jag just att Alliansen med en tuffare syn på brott, straff och konsekvenser är bättre på detta än SVaMPens röd-gröna fluff-flum. Har man lite historiska perspektiv har säkerheten på stans gator gått käpprätt åt ..... under alla (s)-märkta år. Dock önskar jag att även regeringen Reinfeldt tog verkligen tag i frågan om kriminalitet och höjde ambitionsnivån några snäpp. Dock tror jag allt skulle bli bra mycket sämre med de röd-gröna igen.
Mnesty borde i stället koncentrera sig på problemet att vi har många oskyldigt dömda för denna typ av brott. Det är sånt som en organisation som amnesty ska syssla med. Den här artikeln får amnestys trovärdighet att falla till noll
Man måste ha i åtanke att en anmälning är en anmälning som ska leda till en utredning OM ett brott har begåtts. Om ett MISSTÄNKT brott har konstaterats ska en person identifieras och lagföras. Då skall det prövas om dennes HANDLING är brottslig, är uppsåtlig osv osv. Det är inte bara att trycka på en knapp och vips åker någon i fängelse.
För övrigt har gränsdragningen mellan våldtäkt och andra oönskade sexuella handlingar luckrats upp, 2005 var det väl? Det betyder att en mängd fall som tidigare rubricerades ofredande nu rubriceras misstänkt våldtäkt vilket sedan skrivs om till våldtäkt i statistiken. Okynnesanmälningar har också konstaterats de senaste åren men det bekymrar inte artikelförfattarna. Mörkertalet här är givetvis också dunkelt. Det är inte bara när det gäller oanmälda brott det finns mörkertal. Mörkertalet när det gäller anmälningar mot kvinnor är också en dunkel historia. Kvinnor anmäls oerhört sällan trots att det, speciellt under inverkan av alkohol, förekommer likartade handlingar som oftare leder till anmälningar om de utförs av män.
Det här bollandet med siffror blir således inte så kraftfull argumentation som det skulle kunna vara.
När man tittar på listan som skrivit under ser jag namn som Åsa Regér och Gertrud Åström. De har i flera sammanhang visat fullständig brist på objektivitet och proportioner. Och de har mångdubbelt förbrukat sitt förtroende hos mig. Så när jag ser deras underskrifter sänker det trovärdigheten direkt.
Sedan undrar jag om det verkligen är regeringar som bör anklagas för våldsbrott. Jag påminner mig också Maud Olofssons anklagelse mot regeringen Person och pekade på att antalet misshandels-ANMÄLNINGAR mot kvinnor hade ökat med 40% i Stockholm på bara ett år under Göran Perssons regeringsperiod. Det visade sig att en enda kvinna gjort 299 anmälningar vilket ensamt stod för nästan hela ökningen. Knappast Göran Perssons fel, eller? Det här granskades av SR - för ovanlighetens skull. Annars brukar SR vara svag för att vilja agera megafon för sådana som Gertrud Åström utan att kolla upp fakta.
Både budskap och budbärare måste vara trovärdiga. Opinionsbildare och sanningssägare är inte alltid identiska.