Bo Widegren. Det hot som finns mot Israel (det pågår de facto ett krig sedan 1948 om Israels rätt att existera) är lika allvarligt som det nazistiska hotet mot de europeiska judarna.
Israelkritiken är oftast synnerligen obalanserad, historielös och i avsaknad av helhetsperspektiv.
Varför kräver inte Socialdemokraterna att palestinier som bott i decennier i flyktingläger ska få fullvärdiga medborgarskap i den arabvärld de tillhör och i många fall redan befinner sig i?
En sådan lösning skulle snabbt lösa konflikten och ge judar såväl som palestinier en framtid som inte bygger på att någon sida ska krossas.
Istället vill man se en lösning som försvagar Israel och gör judarna ännu mer utsatta för det hat som finns i omgivningen. Det går inte att komma ifrån att antisionismen är dagens antisemitism.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-28, 11:07
Att grannländerna inte ger flyktingarna medborgarskap är väl ett sätt att säga att man inte accepterar staten Israel. Men det hade aldrig funkat i Sverige dock. Hade inte ansetts värdigt att låta någon bo år efter år i landet utan att ges medborgarskap och rättigheter.
Permalänk | Anmäl
Kenneth, 2010-01-28, 12:11
Ingemar Repalus uttalande , - "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza" - , i samband med diskussionen om att judar i Malmö trakasseras är problematiskt.
En rimlig tolkning av uttalandet är att han ser en koppling mellan uteblivna avståndstaganden och trakasserierna.
Judar i Malmö har inget ansvar för vad Israel gör. Trakasseri mot en jude grundat på etnicitet eller religion är judeförföljelse.
Permalänk | Anmäl
putte, 2010-01-28, 12:13
Bo Widegren, du är pensionerad jurist ser jag. Då borde du ha utvecklat en kritisk förmåga att analysera skriven text.
En sådan förmåga ser man inte ett spår av i din artikel.
Dilsa Demirbag-Sten har rätt när hon anklagar Ilmar Reepalu för att flirta med antisemtiska krafter. Det är just det han håller på med.
Det blev uppenbart även för oss som inte bor i Malmötrakten i samband med Reepalus famösa uttalanden och agerande kring Davis Cup i mars förra året.
Permalänk | Anmäl
Stina, 2010-01-28, 12:15
#1 Bo T
Och hur ser din slutgiltiga lösning ut för de palestinier som bebor Västbanken och Gaza? Ska de få fullt israelisk medborgarskap, få en egen palestinsk stat, eller förintas i operation Gjutet bly 2?
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-28, 12:23
Tack för frågan, Olle Vingmutter, även om den jämställer sionister med nazister enligt vänsterextremistisk mall.
Palestinierna borde tas hand om av arabvärlden på samma sätt som de judiska flyktingarna togs om hand av Israel, dvs på eget territorium.
Anser araberna att det finns behov av ytterligare en palestinsk stat, förutom den redan existerande, Jordanien, så kan man lämpligen stycka av en bit mark av det egna enorma territoriet och skapa ett nytt land. Det är ett internt arabiskt problem.
Exakt hur gränsen mellan Israel och arabländerna ska dras bör styras av säkerheten för det utsatta och angripna landet Israel. Säkerhet för judarna väger tyngre än "hemortsrätt" och absurda anspråk på mer land till araberna som redan har flera hundra gånger mer land än Israel.
När ett förhållande inte fungerar är skilsmässa ofta bästa lösningen. Judar och araber bör separeras tills känslorna lugnat ner sig. När freden är stabil finns det inget som hindrar att man till sist kan börja samverka för det gemensamt bästa.
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-28, 13:08
Hade önskat att jag gjort mig besväret att ha googlat fram artikeln innan jag själv uttalade mig igår kväll. I Dilsa Demirbag-Steens och de övriga kritikernas artiklar framkom aldrig vad Repalu sagt mer. Vilket egentligen inte förvånar mig. Det hör ju till spelets regler att inte göra det, har jag märkt.
Hans syn på sionismen förtjänar kritik och han bör förklara sig, vilket han försöker göra i chatten efter intervjun. Han är också mer än lovligt ovetande, eller åtminstone otydlig med vad han vet och anser, om hur vissa vänstergrupper och muslimer ser på Israel, israeler, och judar. Han borde dessutom vetat att hans uttalande om avståndtagande får hans ståndpunkter i övrigt att framstå som tvetydiga.
Läs chatten i Skånskan där Reepalu svarar på flera frågor om artikeln.
Reepalu svarar i chatten efteråt så här på en fråga:
http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/netguest?Kategori=CHATT01&ngDato=20...
Frågan:
"Makalöst! Ska skulden läggas på Malmös judar?"
"Jo självklart hade jag också hoppats att det kunnat vara på det sättet. Nu missbedömde uppenbarligen både polisen och de som demonstrerade hur den här demonstrationen, även om man hade de bästa avsikter, utlöste starka reaktioner fyllda av hat."
En till häpnadsväckande kommentar. Tycker du att judarna får skylla sig själva? Det vore bra med ett rakt svar.
/Bob"
Reepalus svar:
"Nej. Återigen: jag har aldrig uppfattat att demonstrationen på Stortorget var ämnad att stödja Israels krigsförbrytelser i Gaza. Min uppfattning är att de som demonstrerar inte önskar annat än fred i Israel och Palestina. Men demonstrationen vid just den tidpunkten och det uttryck den hade uppfattades av vissa uppenbart som ett ställningstagande och stöd för Israels krigsaktiviteter i Gaza. MVH Ilmar "
Fråga:
"Judar lever farligt
när araber dödar judar i Israel går inte judar berserkagång på Rosengård och tänder inte på moskeer, eller hur? Dock är det helt korrekt enligt dig när muslimer anfaller en fredlig judisk manifestation eftersom de (muslimer) "hade de bästa avsikter" enligt dig. Vilka är deras och dina avsikter? faktum är att judar lever farligt i det Svenska Emiratet
/Helena
Svar: Hej Helena, Jag tar starkt avstånd från de övergrepp som skedde i samband med manifestationerna på Stortorget. Jag tror inte att de som demonstrerade på Stortorget egentligen gjorde det för att stödja Israels ockupation eller krigföring i Gaza. Jag uppfattar det som att de hade de bästa avsikterna och demonstrerade för fred. Men demonstrationerna kom att uppfattas av andra på ett helt annat sätt. Och det här har säkert bidragit till att judiska ungdomar idag blir trakasserade på stan, någonting som självklart är oacceptabelt. Det här måste vi kraftfullt motverka. Här har skolorna en viktig roll att spela, men också föreningslivet. Hälsningar Ilmar"
#1
Jag tror du skulle gilla förslaget i denna bok som nämns i slutet av recensionen. Men läs för all del hela recensionen.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/recension-soren-wibeck-ett-land-tv...
Permalänk | Anmäl
Niclas Kuoppa, 2010-01-28, 14:26
#6 Bo T
Jaha, men sådana lösningar med folkomflyttningar genomförde ju Stalin redan på 1920- och 30-talen. Bland annat skapades det Judiska autonoma länet. Och nazisterna förespråkade en sådan lösning 1938 när de ville separera tyskar och judar genom att deportera judarna till Madagaskar.
Intressanta förebilder du har...
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-28, 14:47
Olle Vingmutter, folk har flyttats efter ALLA krig. Kom inte och säg att det bara flyttats folk under Stalin och Hitler. Det visar bara din enorma okunskap. Ungern förlorade 71% av sin yta efter VK1. Dom fick flytta. Dom som var kvar fick leva under hemska regler. Det var brottsligt att tala sitt modersmål tex. Ser vi ett Europa fyllt av ungerska självmordsbombare? Finland förlorade en massa mark till Sovjet. Dom fick flytta. Hur många finska självmordsbombare har vi?
Väx upp Olle. Öppna vilken historiebok som helst så ser du att du har fel. Eller menar du fortfarande att folk endast flyttats under Hitler och Stalin?
Permalänk | Anmäl
Danne, 2010-01-28, 20:28
När en grupp av mina landsmän fördrivs från sin egen stad av primitiva grobianer så ställer sig den högsta politiskt ansvarige och hummar hit och dit. Det är helt jävla oacceptabelt. Han har misslyckats totalt i sin stad och det enda han hade rätt att göra när han uttalade sig var att ta avstånd från trakasserierna och be om ursäkt för sitt patetiska misslyckande som politiker och som människa och lova bot och bättring och hårdare tag mot de som trakasserar, inte komma med krav på de svenskar som trakasseras. Skam över honom och skam över socialdemokratin som låter aset hållas. Skam!
Permalänk | Anmäl
Martin A, 2010-01-28, 22:32
Sionismen har spårat ur. Israels etniskt diskriminerande medborgarskapslagar och respektlösa expansion på västbanken rimmer väldigt, väldigt illa med de demokratiska värderingar som landet säger sig vilja stå för och för det humanistiska tänkande som judisk kultur och judiska intellektuella bidragit till att sprida i världen. Mitt liv berikas regelbundet av kulturella och konstnärliga uttryck som på något vis har ett ursprung i judisk kultur, men nationen Israel fyller mig med obehag. Jag upplever att man försöker bygga ett samhälle delvis på värderingar och traditioner som hör hemma i den epok då gamla testamentet skrevs, inte i tjugohundratalet. Om vi menar allvar med vår syn på mänskliga rättigheter kan vi inte låta det kollektiva ansvar vi känner pga förintelsen låta hindra oss från att säga ifrån. Vi har alla att leva med förintelsen, men historien ger inte Israel någon moralisk immunitet, vilket jag ofta får intryck av.
Permalänk | Anmäl
Vinfredrik, 2010-01-28, 22:56
R-U-A-N-D-A anybody??????????????????
Permalänk | Anmäl
dodo88, 2010-01-28, 23:03
De flesta av kommentarer tycker jag är ganska märkliga eftersom man bara fortsätter påståendena om att den gjorde det och den andre gjorde det. Frågan är ju om man är antisemit bara därför att man är kriitisk mot staten Israel i dag? Jag vidhåller att Israel är mer betjänt av dem som kritiskt granskar också Israel än dem som överser med brott mot krigets lagar och avsteg från mänskliga rättigheter. Jag vidhåller också min rätt att uppfatta och påtala detta verklighetens dilemma utan att behöva få antisemit slängd i ansiktet ty det är inte sant. Jag tror att Ilmar Reepalu har samma inställning.
Permalänk | Anmäl
Bo Widegren, 2010-01-29, 00:54
Och slutligen, för chansen att vinna en miljon dollar: Varför är vänstern i Europa och runt om i världen besatt av de två mest solida demokratierna, USA och Israel, och inte av planetens värsta diktaturer? (Pilar Rahola)
läs hela artikeln på svenska av denne spanska "vänster"aktivist.
här:
http://si-info.org/index.php?id=515
Permalänk | Anmäl
Stefan S, 2010-01-29, 01:27
"Frågan är ju om man är antisemit bara därför att man är kriitisk mot staten Israel i dag?"
Bo Widegren. Israel är i krig sedan 1948, ett krig som startades av Israels arabiska grannländer för att utplåna landet och judarna. Den som inte tar hänsyn till det är antisemit.
Enligt normala värderingar har den som är utsatt för hot och våld rätt att försvara sig. Den som anser att det inte gäller judar är antisemit.
Förstår du nu?
Permalänk | Anmäl
Bo T, 2010-01-29, 10:00
#9 Danne
Stalin och Hitlers folkomflyttningar var en medveten politik riktad mot etniska gruper och var inte resultatet av några krig.
Ungrarna tvångsförflyttades inte utan fick behålla sina egendomar och bo kvar. Att de precis som palestinierna blev andra klassens medborgare i det som tidigare var deras hemland är ju en helt annan sak än de etniska rensningar som Bo T förespråkar.
Permalänk | Anmäl
Olle Vingmutter, 2010-01-29, 12:54
@15
Palestinierna har varit i krig mot sionisterna sedan 1917 då de brittiska ockupanterna lovade bort delar av Palestina till sionistiska lobbyister i Europa. Sionistiska terrorister grundade staten Israel. Denna vanvettiga eftergiftspolitik gentemot sionistlobbyn och deras terrorkommandom som så sent som för ett år sedan massakrerade hundratals kvinnor och barn är en skam. De sionistiska krigsförbrytarna ska givevis med det snaraste förpassas till domstolen i Haag.
Permalänk | Anmäl
Joakim H, 2010-01-29, 13:16
Man kan var mycket tveksam, huruvida här föreligger ett grovt skämt, eller om aktstycket får betraktas som autentiskt. Den som läser aktstycket ifråga förstår utan vidare, att tvivel kunna uppstå beträffande dess äkthet. Vi har visserligen icke hyst några överdrivna föreställningar om vissa socialdemokraters omdömesförmåga, men den sinnesförfattning varom detta aktstycke vittnar, hade vi dock icke tilltrott någon av dessa.
Permalänk | Anmäl
Bengterikj, 2010-01-30, 00:50
FRIHETEN att tänka och att uttala sina tankar står över allt annat. Det är det mänskligas lifsluft. Utan denna frihetens atmosfär vissnar det andliga livet bort. Allt kunna människorna undvara, blott icke detta. Där det antastas, där gäller det som gör oss till människor, där gäller det som gör oss till moraliska väsen, där gäller det livet. När våldet vill befästa sin makt och påla i den flytlera, över vilken dess byggnad skall uppföras, söker det alltid att knäcka den fria tanken. Det lägger munkavle på pressen, det begraver i fängelsehålor det fria ordet, försöker att med dressyr taga nerven ur de ungas tankeförmåga. Det förgriper sig på männskoanden själv.
Med denna våldets makt kan ingen fred slutas. Här gäller det, som sagt, livet. Allt kan fördragas utom detta ena: frihetens förkvävande. Friheten, tankens och ordets, är livsnerven i mänsklig tillvaro. När den antastas, måste allt gnabb och alla trätor om andra ting tystna. De som begripa vad striden gäller, ha att stå rygg mot rygg. Först när det stora, ena, nödvändiga ånyo är tryggat, kunna tvister om värdsliga ting ånyo få taga vid.
(Torgny Segerstedt, 1934)
Permalänk | Anmäl
Bengterikj, 2010-01-30, 00:56
Jag protesterar å det skarpaste mot de i Eder nättidning publicerade uttalandena om det skånska kommunalrådet. Som uppriktig vän till Sveriges socialdemokrater ser jag i dylika smutsiga utlåtanden en allvarlig fara för ett vänskapligt och hjärtligt förhållande de båda folken emellan. Innan vidare åtgärder vidtagas, anhåller jag om underrättelse, huruvida Eder redaktion i framtiden kommer att inskrida mot dylika yttranden.
Herr O'Med Görlig
Permalänk | Anmäl
Bengterikj, 2010-01-30, 00:59
Svaret har du hos kommentarerna här. Att en majoritet av "getingsvärmet" är av samma sort som rasisten "Bo T" här nere. De tycker inte att araber och "västerlänningar" (där ingår israeler eftersom de uppenbarligen har samma ekonomiska förutsättningar och livsstil som "oss).
"Bo T" menar att eftersom palestinierna "tillhör arabvärlden" (att de definieras av sin etnicitet) borde de flyttas till ett arabiskt land.
Det viktiga för honom är att Israels "rätt att existera" inte hotas av dessa, så att säga, "jobbiga araber". Han skriver att Israels "rätt att existera" har varit hotat sen 1948. Lustigt nog sammanfaller årtalet med det år då Israel ansåg sig ha vunnit kriget och därmed utropat sig som erövrare av den brittiska arabkolonin Palestina.
Ett krig där Israel fördrev palestinierna från deras hemland, matat av den SIONISTISKA ideologin som går ut på att "judar" har "rätt" till ett eget hemland och att det hemlandet ska vara Palestian eftersom Bibeln ju har visat att det ska vara så.
Det bekymrar inte "Bo T" eftersom han ser palestinier som arabiska undermänniskor som man inte behöver ta hänsyn till på samma sätt. Var de ska bo spelar ju ingen roll, för de kan ju - araber som de är - lika gärna bo i ett arabland. Svartskalle som svartskalle.
"Etablerade" tyckare skulle visserligen inte uttala sig på samma klumpiga sätt, men i grund och botten resonerar de på samma sätt. De försvarar sionismen och verkar på allvar tycka att en judisk staten undantagslöst är någon slags rättighet för sionisterna. Att det sker till priset av etnisk rensning är inget problem för dem.
Som man säger, ibland definieras folk av sina handlingar och inte sina ord. De som ingår i getingsvärmet skulle aldrig öppet yttra förakt eller nonchalans mot araber i en mening, men en analys av vad de över åren har skrivit visar att det är samma unkna rasism riktat mot araber.
Permalänk | Anmäl
HN, 2010-01-30, 20:26
Många hävdar att judehatet eller antisemitismen var - och alltjämt är - sionismens grogrund och förutsättning: utan antisemitism ingen sionism. För sionisterna är den judiska assimileringen den huvudfiende som främst måste bekämpas, eftersom assimilerade judar upphör att vara judiska nationalister och därmed kan de inte bli sionister eller värvas för sionismen. Den judiska sammanhållningen över nationsgränserna och myten om ett enat judiskt folk som skiljer sig från alla andra folk är ju sionismens förutsättning. Denna judiska sammanhållning kräver ett gemensamt hot: judehatet, antisemitismen. Utan ett sådant hot från omvärlden underlättas och påskyndas i de sekulariserade moderna samhällena judisk assimilering, och sionismen blir bara en generalstab utan soldater, ett huvud utan kropp. Därför blir antisemitismen nödvändig, räddaren i nöden. Här några uttalanden av framstående sionister:
Theodor Herzl, sionismens grundare, skriver i sin efterlämnade dagbok:
"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade."
(Patai, 1960, band I, s.84)
Dr Arthur Ruppin:
"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men åtminstone i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen, och antisemitismens undergång skulle också leda till sionismens undergång."
(A Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jüdischer Verlag, Köln, 1911, s. 278)
Dr Leo Wertheimer säger i sin bok "Der Judenhass und die Juden", som utkom 1918:
"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar."
(citerad av dr Franz Scheidl: "Israel - Traum und Wirklichkeit", Wien, 1962, s. 18)
Den store sionistledaren dr Nahum Goldmann sade i sitt inledningsanförande vid Judiska Världskongressens möte i Géneve den 23 juli 1958:
"När antisemitismen i dess klassiska mening försvinner medför detta visserligen en förbättring materiellt och politiskt för de judiska samfunden överallt i världen, men det har också en negativ inverkan på vårt interna liv... Vårt (judiska) folk vet att kämpa heroiskt i dåliga tider men har ännu inte lärt sig att leva skapande i goda tider."
( N.Y. Times, 24 juli 1958)
Och i sin bok Den judiska paradoxen (Tiden, Sthlm, 1978, s. 182) säger Nahum Goldmann:
"En fullständig assimilation skulle vara en sannskyldig katastrof för hela det judiska livet."
Och prof Jeshua Goldmann förklarade vid den 26:e Världssionistiska Organisationens möte i Israel den 30 december 1964:
"Den största faran för judendomen och den judiska enigheten är den bristande antisemitismen."
(citat från Franz Scheidl, ibid. s. 18)
Det står utom allt tvivel att sionismen är oupplösligt förbunden med antisemitismen och inte kan leva den förutan. Sionisterna framhåller ständigt sin fruktan och avksy för antisemiter - men man vill inte bli av med dem utan ständigt väcka den till liv. Antisemitismens död blir sionismens död.
Permalänk | Anmäl
I love the right, 2010-02-27, 16:09
22 kommentarer Logga in för att kommentera
I kommentarsfältet har kommentatorn juridiskt ansvar för sina inlägg.
Bo Widegren. Det hot som finns mot Israel (det pågår de facto ett krig sedan 1948 om Israels rätt att existera) är lika allvarligt som det nazistiska hotet mot de europeiska judarna.
Israelkritiken är oftast synnerligen obalanserad, historielös och i avsaknad av helhetsperspektiv.
Varför kräver inte Socialdemokraterna att palestinier som bott i decennier i flyktingläger ska få fullvärdiga medborgarskap i den arabvärld de tillhör och i många fall redan befinner sig i?
En sådan lösning skulle snabbt lösa konflikten och ge judar såväl som palestinier en framtid som inte bygger på att någon sida ska krossas.
Istället vill man se en lösning som försvagar Israel och gör judarna ännu mer utsatta för det hat som finns i omgivningen. Det går inte att komma ifrån att antisionismen är dagens antisemitism.
Att grannländerna inte ger flyktingarna medborgarskap är väl ett sätt att säga att man inte accepterar staten Israel. Men det hade aldrig funkat i Sverige dock. Hade inte ansetts värdigt att låta någon bo år efter år i landet utan att ges medborgarskap och rättigheter.
Ingemar Repalus uttalande , - "Jag skulle önska att judiska församlingen tog avstånd från Israels kränkningar av civilbefolkningen i Gaza" - , i samband med diskussionen om att judar i Malmö trakasseras är problematiskt.
En rimlig tolkning av uttalandet är att han ser en koppling mellan uteblivna avståndstaganden och trakasserierna.
Judar i Malmö har inget ansvar för vad Israel gör. Trakasseri mot en jude grundat på etnicitet eller religion är judeförföljelse.
Bo Widegren, du är pensionerad jurist ser jag. Då borde du ha utvecklat en kritisk förmåga att analysera skriven text.
En sådan förmåga ser man inte ett spår av i din artikel.
Dilsa Demirbag-Sten har rätt när hon anklagar Ilmar Reepalu för att flirta med antisemtiska krafter. Det är just det han håller på med.
Det blev uppenbart även för oss som inte bor i Malmötrakten i samband med Reepalus famösa uttalanden och agerande kring Davis Cup i mars förra året.
#1 Bo T
Och hur ser din slutgiltiga lösning ut för de palestinier som bebor Västbanken och Gaza? Ska de få fullt israelisk medborgarskap, få en egen palestinsk stat, eller förintas i operation Gjutet bly 2?
Tack för frågan, Olle Vingmutter, även om den jämställer sionister med nazister enligt vänsterextremistisk mall.
Palestinierna borde tas hand om av arabvärlden på samma sätt som de judiska flyktingarna togs om hand av Israel, dvs på eget territorium.
Anser araberna att det finns behov av ytterligare en palestinsk stat, förutom den redan existerande, Jordanien, så kan man lämpligen stycka av en bit mark av det egna enorma territoriet och skapa ett nytt land. Det är ett internt arabiskt problem.
Exakt hur gränsen mellan Israel och arabländerna ska dras bör styras av säkerheten för det utsatta och angripna landet Israel. Säkerhet för judarna väger tyngre än "hemortsrätt" och absurda anspråk på mer land till araberna som redan har flera hundra gånger mer land än Israel.
När ett förhållande inte fungerar är skilsmässa ofta bästa lösningen. Judar och araber bör separeras tills känslorna lugnat ner sig. När freden är stabil finns det inget som hindrar att man till sist kan börja samverka för det gemensamt bästa.
Hade önskat att jag gjort mig besväret att ha googlat fram artikeln innan jag själv uttalade mig igår kväll. I Dilsa Demirbag-Steens och de övriga kritikernas artiklar framkom aldrig vad Repalu sagt mer. Vilket egentligen inte förvånar mig. Det hör ju till spelets regler att inte göra det, har jag märkt.
Hans syn på sionismen förtjänar kritik och han bör förklara sig, vilket han försöker göra i chatten efter intervjun. Han är också mer än lovligt ovetande, eller åtminstone otydlig med vad han vet och anser, om hur vissa vänstergrupper och muslimer ser på Israel, israeler, och judar. Han borde dessutom vetat att hans uttalande om avståndtagande får hans ståndpunkter i övrigt att framstå som tvetydiga.
Läs chatten i Skånskan där Reepalu svarar på flera frågor om artikeln.
Reepalu svarar i chatten efteråt så här på en fråga:
http://www.skanskan.se/apps/pbcs.dll/netguest?Kategori=CHATT01&ngDato=20...
Frågan:
"Makalöst! Ska skulden läggas på Malmös judar?"
"Jo självklart hade jag också hoppats att det kunnat vara på det sättet. Nu missbedömde uppenbarligen både polisen och de som demonstrerade hur den här demonstrationen, även om man hade de bästa avsikter, utlöste starka reaktioner fyllda av hat."
En till häpnadsväckande kommentar. Tycker du att judarna får skylla sig själva? Det vore bra med ett rakt svar.
/Bob"
Reepalus svar:
"Nej. Återigen: jag har aldrig uppfattat att demonstrationen på Stortorget var ämnad att stödja Israels krigsförbrytelser i Gaza. Min uppfattning är att de som demonstrerar inte önskar annat än fred i Israel och Palestina. Men demonstrationen vid just den tidpunkten och det uttryck den hade uppfattades av vissa uppenbart som ett ställningstagande och stöd för Israels krigsaktiviteter i Gaza. MVH Ilmar "
Fråga:
"Judar lever farligt
när araber dödar judar i Israel går inte judar berserkagång på Rosengård och tänder inte på moskeer, eller hur? Dock är det helt korrekt enligt dig när muslimer anfaller en fredlig judisk manifestation eftersom de (muslimer) "hade de bästa avsikter" enligt dig. Vilka är deras och dina avsikter? faktum är att judar lever farligt i det Svenska Emiratet
/Helena
Svar: Hej Helena, Jag tar starkt avstånd från de övergrepp som skedde i samband med manifestationerna på Stortorget. Jag tror inte att de som demonstrerade på Stortorget egentligen gjorde det för att stödja Israels ockupation eller krigföring i Gaza. Jag uppfattar det som att de hade de bästa avsikterna och demonstrerade för fred. Men demonstrationerna kom att uppfattas av andra på ett helt annat sätt. Och det här har säkert bidragit till att judiska ungdomar idag blir trakasserade på stan, någonting som självklart är oacceptabelt. Det här måste vi kraftfullt motverka. Här har skolorna en viktig roll att spela, men också föreningslivet. Hälsningar Ilmar"
#1
Jag tror du skulle gilla förslaget i denna bok som nämns i slutet av recensionen. Men läs för all del hela recensionen.
http://www.dn.se/dnbok/bokrecensioner/recension-soren-wibeck-ett-land-tv...
#6 Bo T
Jaha, men sådana lösningar med folkomflyttningar genomförde ju Stalin redan på 1920- och 30-talen. Bland annat skapades det Judiska autonoma länet. Och nazisterna förespråkade en sådan lösning 1938 när de ville separera tyskar och judar genom att deportera judarna till Madagaskar.
Intressanta förebilder du har...
Olle Vingmutter, folk har flyttats efter ALLA krig. Kom inte och säg att det bara flyttats folk under Stalin och Hitler. Det visar bara din enorma okunskap. Ungern förlorade 71% av sin yta efter VK1. Dom fick flytta. Dom som var kvar fick leva under hemska regler. Det var brottsligt att tala sitt modersmål tex. Ser vi ett Europa fyllt av ungerska självmordsbombare? Finland förlorade en massa mark till Sovjet. Dom fick flytta. Hur många finska självmordsbombare har vi?
Väx upp Olle. Öppna vilken historiebok som helst så ser du att du har fel. Eller menar du fortfarande att folk endast flyttats under Hitler och Stalin?
När en grupp av mina landsmän fördrivs från sin egen stad av primitiva grobianer så ställer sig den högsta politiskt ansvarige och hummar hit och dit. Det är helt jävla oacceptabelt. Han har misslyckats totalt i sin stad och det enda han hade rätt att göra när han uttalade sig var att ta avstånd från trakasserierna och be om ursäkt för sitt patetiska misslyckande som politiker och som människa och lova bot och bättring och hårdare tag mot de som trakasserar, inte komma med krav på de svenskar som trakasseras. Skam över honom och skam över socialdemokratin som låter aset hållas. Skam!
Sionismen har spårat ur. Israels etniskt diskriminerande medborgarskapslagar och respektlösa expansion på västbanken rimmer väldigt, väldigt illa med de demokratiska värderingar som landet säger sig vilja stå för och för det humanistiska tänkande som judisk kultur och judiska intellektuella bidragit till att sprida i världen. Mitt liv berikas regelbundet av kulturella och konstnärliga uttryck som på något vis har ett ursprung i judisk kultur, men nationen Israel fyller mig med obehag. Jag upplever att man försöker bygga ett samhälle delvis på värderingar och traditioner som hör hemma i den epok då gamla testamentet skrevs, inte i tjugohundratalet. Om vi menar allvar med vår syn på mänskliga rättigheter kan vi inte låta det kollektiva ansvar vi känner pga förintelsen låta hindra oss från att säga ifrån. Vi har alla att leva med förintelsen, men historien ger inte Israel någon moralisk immunitet, vilket jag ofta får intryck av.
R-U-A-N-D-A anybody??????????????????
De flesta av kommentarer tycker jag är ganska märkliga eftersom man bara fortsätter påståendena om att den gjorde det och den andre gjorde det. Frågan är ju om man är antisemit bara därför att man är kriitisk mot staten Israel i dag? Jag vidhåller att Israel är mer betjänt av dem som kritiskt granskar också Israel än dem som överser med brott mot krigets lagar och avsteg från mänskliga rättigheter. Jag vidhåller också min rätt att uppfatta och påtala detta verklighetens dilemma utan att behöva få antisemit slängd i ansiktet ty det är inte sant. Jag tror att Ilmar Reepalu har samma inställning.
Och slutligen, för chansen att vinna en miljon dollar: Varför är vänstern i Europa och runt om i världen besatt av de två mest solida demokratierna, USA och Israel, och inte av planetens värsta diktaturer? (Pilar Rahola)
läs hela artikeln på svenska av denne spanska "vänster"aktivist.
här:
http://si-info.org/index.php?id=515
"Frågan är ju om man är antisemit bara därför att man är kriitisk mot staten Israel i dag?"
Bo Widegren. Israel är i krig sedan 1948, ett krig som startades av Israels arabiska grannländer för att utplåna landet och judarna. Den som inte tar hänsyn till det är antisemit.
Enligt normala värderingar har den som är utsatt för hot och våld rätt att försvara sig. Den som anser att det inte gäller judar är antisemit.
Förstår du nu?
#9 Danne
Stalin och Hitlers folkomflyttningar var en medveten politik riktad mot etniska gruper och var inte resultatet av några krig.
Ungrarna tvångsförflyttades inte utan fick behålla sina egendomar och bo kvar. Att de precis som palestinierna blev andra klassens medborgare i det som tidigare var deras hemland är ju en helt annan sak än de etniska rensningar som Bo T förespråkar.
@15
Palestinierna har varit i krig mot sionisterna sedan 1917 då de brittiska ockupanterna lovade bort delar av Palestina till sionistiska lobbyister i Europa. Sionistiska terrorister grundade staten Israel. Denna vanvettiga eftergiftspolitik gentemot sionistlobbyn och deras terrorkommandom som så sent som för ett år sedan massakrerade hundratals kvinnor och barn är en skam. De sionistiska krigsförbrytarna ska givevis med det snaraste förpassas till domstolen i Haag.
Man kan var mycket tveksam, huruvida här föreligger ett grovt skämt, eller om aktstycket får betraktas som autentiskt. Den som läser aktstycket ifråga förstår utan vidare, att tvivel kunna uppstå beträffande dess äkthet. Vi har visserligen icke hyst några överdrivna föreställningar om vissa socialdemokraters omdömesförmåga, men den sinnesförfattning varom detta aktstycke vittnar, hade vi dock icke tilltrott någon av dessa.
FRIHETEN att tänka och att uttala sina tankar står över allt annat. Det är det mänskligas lifsluft. Utan denna frihetens atmosfär vissnar det andliga livet bort. Allt kunna människorna undvara, blott icke detta. Där det antastas, där gäller det som gör oss till människor, där gäller det som gör oss till moraliska väsen, där gäller det livet. När våldet vill befästa sin makt och påla i den flytlera, över vilken dess byggnad skall uppföras, söker det alltid att knäcka den fria tanken. Det lägger munkavle på pressen, det begraver i fängelsehålor det fria ordet, försöker att med dressyr taga nerven ur de ungas tankeförmåga. Det förgriper sig på männskoanden själv.
Med denna våldets makt kan ingen fred slutas. Här gäller det, som sagt, livet. Allt kan fördragas utom detta ena: frihetens förkvävande. Friheten, tankens och ordets, är livsnerven i mänsklig tillvaro. När den antastas, måste allt gnabb och alla trätor om andra ting tystna. De som begripa vad striden gäller, ha att stå rygg mot rygg. Först när det stora, ena, nödvändiga ånyo är tryggat, kunna tvister om värdsliga ting ånyo få taga vid.
(Torgny Segerstedt, 1934)
Jag protesterar å det skarpaste mot de i Eder nättidning publicerade uttalandena om det skånska kommunalrådet. Som uppriktig vän till Sveriges socialdemokrater ser jag i dylika smutsiga utlåtanden en allvarlig fara för ett vänskapligt och hjärtligt förhållande de båda folken emellan. Innan vidare åtgärder vidtagas, anhåller jag om underrättelse, huruvida Eder redaktion i framtiden kommer att inskrida mot dylika yttranden.
Herr O'Med Görlig
Svaret har du hos kommentarerna här. Att en majoritet av "getingsvärmet" är av samma sort som rasisten "Bo T" här nere. De tycker inte att araber och "västerlänningar" (där ingår israeler eftersom de uppenbarligen har samma ekonomiska förutsättningar och livsstil som "oss).
"Bo T" menar att eftersom palestinierna "tillhör arabvärlden" (att de definieras av sin etnicitet) borde de flyttas till ett arabiskt land.
Det viktiga för honom är att Israels "rätt att existera" inte hotas av dessa, så att säga, "jobbiga araber". Han skriver att Israels "rätt att existera" har varit hotat sen 1948. Lustigt nog sammanfaller årtalet med det år då Israel ansåg sig ha vunnit kriget och därmed utropat sig som erövrare av den brittiska arabkolonin Palestina.
Ett krig där Israel fördrev palestinierna från deras hemland, matat av den SIONISTISKA ideologin som går ut på att "judar" har "rätt" till ett eget hemland och att det hemlandet ska vara Palestian eftersom Bibeln ju har visat att det ska vara så.
Det bekymrar inte "Bo T" eftersom han ser palestinier som arabiska undermänniskor som man inte behöver ta hänsyn till på samma sätt. Var de ska bo spelar ju ingen roll, för de kan ju - araber som de är - lika gärna bo i ett arabland. Svartskalle som svartskalle.
"Etablerade" tyckare skulle visserligen inte uttala sig på samma klumpiga sätt, men i grund och botten resonerar de på samma sätt. De försvarar sionismen och verkar på allvar tycka att en judisk staten undantagslöst är någon slags rättighet för sionisterna. Att det sker till priset av etnisk rensning är inget problem för dem.
Som man säger, ibland definieras folk av sina handlingar och inte sina ord. De som ingår i getingsvärmet skulle aldrig öppet yttra förakt eller nonchalans mot araber i en mening, men en analys av vad de över åren har skrivit visar att det är samma unkna rasism riktat mot araber.
Många hävdar att judehatet eller antisemitismen var - och alltjämt är - sionismens grogrund och förutsättning: utan antisemitism ingen sionism. För sionisterna är den judiska assimileringen den huvudfiende som främst måste bekämpas, eftersom assimilerade judar upphör att vara judiska nationalister och därmed kan de inte bli sionister eller värvas för sionismen. Den judiska sammanhållningen över nationsgränserna och myten om ett enat judiskt folk som skiljer sig från alla andra folk är ju sionismens förutsättning. Denna judiska sammanhållning kräver ett gemensamt hot: judehatet, antisemitismen. Utan ett sådant hot från omvärlden underlättas och påskyndas i de sekulariserade moderna samhällena judisk assimilering, och sionismen blir bara en generalstab utan soldater, ett huvud utan kropp. Därför blir antisemitismen nödvändig, räddaren i nöden. Här några uttalanden av framstående sionister:
Theodor Herzl, sionismens grundare, skriver i sin efterlämnade dagbok:
"Antisemiterna kommer att vara våra mest pålitliga vänner och de antisemitiska länderna kommer att vara våra allierade."
(Patai, 1960, band I, s.84)
Dr Arthur Ruppin:
"Man kan väl inte säga att endast antisemitismen har satt sionismen till världen, men åtminstone i Västeuropa är antisemitismen den starkaste agitatorn för sionismen, och antisemitismens undergång skulle också leda till sionismens undergång."
(A Ruppin: Die Juden der Gegenwart, Jüdischer Verlag, Köln, 1911, s. 278)
Dr Leo Wertheimer säger i sin bok "Der Judenhass und die Juden", som utkom 1918:
"Antisemitismen är judarnas räddande ängel, som kraftfullt sörjer för att judarna förblir judar... Antisemiterna har skapat det judiska medvetandet hos många judar som inte vill vara judar."
(citerad av dr Franz Scheidl: "Israel - Traum und Wirklichkeit", Wien, 1962, s. 18)
Den store sionistledaren dr Nahum Goldmann sade i sitt inledningsanförande vid Judiska Världskongressens möte i Géneve den 23 juli 1958:
"När antisemitismen i dess klassiska mening försvinner medför detta visserligen en förbättring materiellt och politiskt för de judiska samfunden överallt i världen, men det har också en negativ inverkan på vårt interna liv... Vårt (judiska) folk vet att kämpa heroiskt i dåliga tider men har ännu inte lärt sig att leva skapande i goda tider."
( N.Y. Times, 24 juli 1958)
Och i sin bok Den judiska paradoxen (Tiden, Sthlm, 1978, s. 182) säger Nahum Goldmann:
"En fullständig assimilation skulle vara en sannskyldig katastrof för hela det judiska livet."
Och prof Jeshua Goldmann förklarade vid den 26:e Världssionistiska Organisationens möte i Israel den 30 december 1964:
"Den största faran för judendomen och den judiska enigheten är den bristande antisemitismen."
(citat från Franz Scheidl, ibid. s. 18)
Det står utom allt tvivel att sionismen är oupplösligt förbunden med antisemitismen och inte kan leva den förutan. Sionisterna framhåller ständigt sin fruktan och avksy för antisemiter - men man vill inte bli av med dem utan ständigt väcka den till liv. Antisemitismens död blir sionismens död.